- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 2 260
Gabriel Knight 2: The Beast Within (PC)
Peli on julkaistu vuonna 1995 kun joku ajatteli FMV-pelien olevan hyvä idea. Peli myytiin kuudella rompulla ja siis yksi romppu vähemmän kuin Phantasmagoriassa. Peli on siis teknisesti aivan erilainen kuin Gabriel Knight 1: Sins of the Fathers joka oli täysin perinteinen seikkailupeli.
Tämä jäi aikoinaan ostamatta ja silloin kun tämä tuli GoG:iin, koitin sitä viimein pelata mutta pelissä oli puutteena tolkuttoman sotkuinen video yhdistettynä pelkkään ääninäyttelyyn. Nyt huomasin, että joku on tehnyt tähän englanninkieliset tekstitykset joka hieman helpottaa hommaa. Yritetään siis uudelleen.
Mutta aloitetaan nyt noista grafiikoista: peli pyöri aikoinaan jollain 486-Pentium tason raudalla ja videoiden laatu taisi aikoinaan olla interlaced-puuroa, pelasin tätä ScummVM:llä jossa ei onneksi interlacedia ole. Videonäyttely on yhdistetty staattisiin taustoihin ja toimii kohtalaisesti. Itse näyttely on aivan kamalaa ja Gabrielin naamanvääntely alkaa hetken kuluttua jo ärsyttämään. Grace taas puolestaan tuntuu välillä näyttelevän jotain ihan muuta kuin mitä pelissä tapahtuu. Lueskelin Gabrielin näyttelijän kertoneen, että ottoja oli per kohtaus 1-2 ja siinä se, enempää ei tehty. Sen kyllä valitettavasti huomaa.
Itse juoni on mielenkiintoinen sekoitus historiaa ja ihmissusia. Jane Jensen on tehnyt taustatyönsä kunnolla. Itse peli on aika simppeli puzzlejen osalta ja ei tähän mitään monimutkaisempaa varmaan olisi voinut tehdäkään. Staattisissa taustoissa riittää ihmettelemistä mistä kohtaa hotspot sattuu löytymään ja välillä löytyikin aika sattumalta. Näiden lisäksi sitten etenkin kursoria liikutellessa exit-hotspotit ovat pelissä varsinainen akilleen kantapää: kun on kolme tuntia haahuillut ympäriinsä ja tajuaa että kun klikkaat ensin tuosta ja sitten tuosta exitistä, siellähän olikin vielä tutkimaton huone. Naama suli tuossa kohtaa kyllä aika hyvin. Taidan olla jossain chapter 4.n lopulla ja kuusi romppua taitaa kertoa kuudesta chapterista, joten kohta on menossa läpi. Tässä vaiheessa peliin on päässyt hyvin "sisään" vaikka tuntuukin että UI tökkii jatkuvasti vastaan.
Tämä voisi toimia hyvin uusversiona, josta poistettaisiin karmiva videohömppä kokonaan, lisättäisiin natiivit tekstitykset ja modernisoitaisiin UI. Nykymuodossa tätä on kyllä erittäin vaikea suositella. Parissa kohtaa jo poikennut tavoista ja katsoin läppäreistä miten pääsen eteenpäin, kun UI tökki niin paljon vastaan. Läppärit tavallaan pilaavat koko pelin, mutta nyt oikeastaan kiinnostaa enää nähdä mitä juonessa tapahtuu, eikä se onko itse pelaaminen yhtään hauskaa. 6/10.
Peli on julkaistu vuonna 1995 kun joku ajatteli FMV-pelien olevan hyvä idea. Peli myytiin kuudella rompulla ja siis yksi romppu vähemmän kuin Phantasmagoriassa. Peli on siis teknisesti aivan erilainen kuin Gabriel Knight 1: Sins of the Fathers joka oli täysin perinteinen seikkailupeli.
Tämä jäi aikoinaan ostamatta ja silloin kun tämä tuli GoG:iin, koitin sitä viimein pelata mutta pelissä oli puutteena tolkuttoman sotkuinen video yhdistettynä pelkkään ääninäyttelyyn. Nyt huomasin, että joku on tehnyt tähän englanninkieliset tekstitykset joka hieman helpottaa hommaa. Yritetään siis uudelleen.
Mutta aloitetaan nyt noista grafiikoista: peli pyöri aikoinaan jollain 486-Pentium tason raudalla ja videoiden laatu taisi aikoinaan olla interlaced-puuroa, pelasin tätä ScummVM:llä jossa ei onneksi interlacedia ole. Videonäyttely on yhdistetty staattisiin taustoihin ja toimii kohtalaisesti. Itse näyttely on aivan kamalaa ja Gabrielin naamanvääntely alkaa hetken kuluttua jo ärsyttämään. Grace taas puolestaan tuntuu välillä näyttelevän jotain ihan muuta kuin mitä pelissä tapahtuu. Lueskelin Gabrielin näyttelijän kertoneen, että ottoja oli per kohtaus 1-2 ja siinä se, enempää ei tehty. Sen kyllä valitettavasti huomaa.
Itse juoni on mielenkiintoinen sekoitus historiaa ja ihmissusia. Jane Jensen on tehnyt taustatyönsä kunnolla. Itse peli on aika simppeli puzzlejen osalta ja ei tähän mitään monimutkaisempaa varmaan olisi voinut tehdäkään. Staattisissa taustoissa riittää ihmettelemistä mistä kohtaa hotspot sattuu löytymään ja välillä löytyikin aika sattumalta. Näiden lisäksi sitten etenkin kursoria liikutellessa exit-hotspotit ovat pelissä varsinainen akilleen kantapää: kun on kolme tuntia haahuillut ympäriinsä ja tajuaa että kun klikkaat ensin tuosta ja sitten tuosta exitistä, siellähän olikin vielä tutkimaton huone. Naama suli tuossa kohtaa kyllä aika hyvin. Taidan olla jossain chapter 4.n lopulla ja kuusi romppua taitaa kertoa kuudesta chapterista, joten kohta on menossa läpi. Tässä vaiheessa peliin on päässyt hyvin "sisään" vaikka tuntuukin että UI tökkii jatkuvasti vastaan.
Tämä voisi toimia hyvin uusversiona, josta poistettaisiin karmiva videohömppä kokonaan, lisättäisiin natiivit tekstitykset ja modernisoitaisiin UI. Nykymuodossa tätä on kyllä erittäin vaikea suositella. Parissa kohtaa jo poikennut tavoista ja katsoin läppäreistä miten pääsen eteenpäin, kun UI tökki niin paljon vastaan. Läppärit tavallaan pilaavat koko pelin, mutta nyt oikeastaan kiinnostaa enää nähdä mitä juonessa tapahtuu, eikä se onko itse pelaaminen yhtään hauskaa. 6/10.
