Viimeksi pelaamasi peli ja mietteitä siitä

Assassin's Creed Shadows

Alkuun peli säväytti. Grafiikat ovat yksinkertaisesti upeat RT päällä ja FSR4 toimii modattuna hienosti. Vielä upeampaa on dynaamiset sääolosuhteet ja vuodenajat. Tuuli oikeasti humisee ja lennättää kaikkea. Myös maailma on hieno ja sitä tulee fiilisteltyä paljon. Taistelu ja parkourkin tuntuu luontevalta. Jonkunlainen meditointi tai muu tapa skipata aikaa olisi tarpeen, koska pelissä tuntuu olevan jatkuvasti yö.

Ongelmana on, että tämä on edelleen selvä Ubisoftin peli. Kaava on samaa tuttua, mitä on koettu vuosien ajan. Tehtävissä on lopulta vähän vaihtelua ja aika äkkiä menee grindaamiseksi, kun tyhjentää ties kuinka monennetta linnaa tai etsii ties kuinka monennesta temppelistä paperikääröjä. RPG on kuitenkin niin pakotettua, että päätarinassa on Level-vaatimukset. On siis pakko grindata, jos haluaa levelin alueille ja päätehtäville sopivaksi.

Ja sitten päästäänkin pahimpaan ongelmaan, eli päätarinaan. Käytännössä koko päätarinan idea on kostaa tappamalla listan verran ihmisiä. Kuinka uniikkia! Jokainen päätehtävä on siis luokkaa: 1. kerää vihjeitä kohteen olinpaikasta, 2. valmistele tappamista ja mene kohteeseen 3. Tapa kohde. Kun kohde on tapettu, siirry haluamassasi järjestyksessä seuraavaan. Korostan sitä, että järjestyksen voi valita, koska tarina ei tällöin ole yhtään progressiivinen ja hahmot eivät juuri kehity. Kumma, ettei Ubisoftin kokoisesta firmasta löydy vieläkään porukkaa, jotka osaisivat käsikirjoittaa hyvän tarinan ja monipuolisia tehtäviä. Ei edes silti, vaikka koko firma on konkurssin partaalla ja tyyliin yhden pelin menestyksen varassa.

AC Shadowsiin käytetty 50€ kaduttaa. Toisaalta tuo on niin lineaarinen sekä tarinaltaan yksinkertainen, että sen voi jättää pitkäksikin aikaa tauolle. Ehkä aloitan Cyberpunkin kolmannen läpipeluun. Siinä on ainakin hyvä peli mielekkäällä tekemisellä.
Ootko pelannut Assassin's Creed Odyssey? Ja jos oot, niin mitkä mietteet Odyssey vs Shadows?
 
Ootko pelannut Assassin's Creed Odyssey? Ja jos oot, niin mitkä mietteet Odyssey vs Shadows?
Olen. Odyssey tuntuu tässä vaiheessa paremmalta, vaikka ei sekään mikään hirveän ihmeellinen peli ollut:

Odysseyksessa parempaa:
  • Päätarina oli selvästi monipuolisempi ja mielekkäämpi. Vähemmän toistoa.
  • Maailma tuntui elävämmältä ja siellä oli enemmän erilaista tekemistä ja sisältöä.
  • Kulkeminen oli helpompaa, eli joka puolella ei ollut metsiä ja vuoria estämässä kulkua.
  • Kreikka ympäristönä oli Japania enemmän omaan mieleen
  • Ääninäyttely oli parempaa, vaikka päähenkilö ei siinäkään karismallaan hurmannut
Shadowsissa parempaa:
  • Maailma ei vaikuta ihan yhtä valtavalta
  • Grafiikat ja luonnollisesti dynaamiset sääolosuhteet sekä vuodenajat
  • Taistelu tuntuu sujuvammalta
  • Asetuksista saa päälle valinnan, että minkä tahansa vihollisen voi salamurhata yhdellä iskulla.
Odysseyn ongelmana oli liian iso maailma, pitkä tarina sekä RPG-elementit, jotka myös toivat mukanaan Level-vaatimukset. Joutui grindaamaan aika paljon ja pelin loppu alkoi tuntumaan tuskalta. Pelkään, että Shadowsissa käy sama, jos jatkan pelaamista.
 
Olen. Odyssey tuntuu tässä vaiheessa paremmalta, vaikka ei sekään mikään hirveän ihmeellinen peli ollut:

Odysseyksessa parempaa:
  • Päätarina oli selvästi monipuolisempi ja mielekkäämpi. Vähemmän toistoa.
  • Maailma tuntui elävämmältä ja siellä oli enemmän erilaista tekemistä ja sisältöä.
  • Kulkeminen oli helpompaa, eli joka puolella ei ollut metsiä ja vuoria estämässä kulkua.
  • Kreikka ympäristönä oli Japania enemmän omaan mieleen
  • Ääninäyttely oli parempaa, vaikka päähenkilö ei siinäkään karismallaan hurmannut
Shadowsissa parempaa:
  • Maailma ei vaikuta ihan yhtä valtavalta
  • Grafiikat ja luonnollisesti dynaamiset sääolosuhteet sekä vuodenajat
  • Taistelu tuntuu sujuvammalta
  • Asetuksista saa päälle valinnan, että minkä tahansa vihollisen voi salamurhata yhdellä iskulla.
Odysseyn ongelmana oli liian iso maailma, pitkä tarina sekä RPG-elementit, jotka myös toivat mukanaan Level-vaatimukset. Joutui grindaamaan aika paljon ja pelin loppu alkoi tuntumaan tuskalta. Pelkään, että Shadowsissa käy sama, jos jatkan pelaamista.
Hmm... En muista, että olisin joutunut Odysseyssä tai Valhallassakaan grindaamaan noita level-vaatimuksia, vaan niistä mentiin kyllä heittämällä yli sivutehtävien ansiosta. Vai lasketko sivutehtävät tähän grindaukseen?

Ehkä olen väärä henkilö kommentoimaan. Mulle Assassin's Creedit on jonkinlaisia comfort-pelejä. Tiedän aina mitä saan ja niitä voi pelata vähän pienemmällä intensiteetillä. Helppo myös edellisten osien perusteella arvata pelin kiinnostavat osat, tai ehkä ennemminkin, että mitä kannattaa jättää tekemättä.

Oon samaa mieltä, että emmä täyttä hintaa tuosta kokemuksesta maksa, mutta puoleen hintaan ihan mukavaa viihdettä. Shadows siis vielä pelaamatta, mutta tuon arvostelut ovat kyllä ilahduttaneet.
 
Mega Man Legacy Collection 2 (Nintendon Vitsi)
Kokoelma sisältää sarjan neljä jälkimmäistä osaa 16 bittisenä, 32 bittisenä ja 8 bittisinä uusretropainoksina. Julkaisut olivat pääosin ennestään tuntemattomia, joten vertailukohtaa vanhaan ei pahemmin löydy.
Mega Man 7: Sarjan heikoin osa siirsi alkuperäisen hexalogian 16 bittiseen asikakauteen, mutta uusi audiovisuaalinen tyyli on tuhnu ja lelumainen. Hahmografiikka on liian suurta, joten ruudulla on varsin ahdasta, joka näkyy myös tyhmennettynä kenttäsuunnitteluna. Vaikeustaso ei ole kunnolla tasapainossa, ja muutamat kentät vaativat pikkutarkkaa hyppelyä ja osa hitboxeista on suorastaan kryptisiä. Kerättävää löytyy edellisosia enemmän mutta suurin osa hahmonkehityksestä vaatii romujen kaivamista maan alta, täysin satunnaisista paikoista, joten läpipeluuohje on pakollinen. Peli on teknisesti täysin onneton tekele, ruudunpäivitys nykii säännöllisesti, input lag on aivan järkyttävää ja hahmografiikka lähes warppailee, kiitos helvetillisen frame skippailun. Arvosana 4/10
Mega Man 8: Audiovisuaalinen tyyli jatkaa edellisosan linjoilla, mutta on siirtynyt 32 bittiseen aikakauteen, ja ruudulla on huomattavasti enemmän tilaa. Kenttäsuunnittelu on huomattavasti parempaa ja vaihtelua löytyy. Vaikeustaso on hyvin tasapainossa, paitsi ylivaikeat lumilauttakohtaukset. Tällä kertaa hahmopäivitykset ostetaan jättikokoisilla pulteilla, joita on piilotettu 40 kipaletta eri tasoihin, ja näiden löytämiseen ei tarvita läpipeluuohjetta. Peli sisältää muutamia kämäisiä välivideoita, joiden englanninkielinen ääninäyttely on jotain aivan järkyttävää. Arvosana 8/10
Mega Man 9: Yhdeksäs osa palaa takaisin 8 bittiselle aikakaudelle, ja pelimekaniikka ja audiovisuaalinen tyyli on samanhenkinen kuin Mega Man 2:ssa. Vaikeustasoa on ruuvattu äärimmilleen, mutta kovalla yrittämisellä selviää aina loppuhirviöön asti. Kenttäsuunnittelu on suurimmaksi osaksi erinomaista, miinusta tulee vain yhden kentän gimmickeistä. Bonuksena löytyy vieläkin kovempia vaikeustasoja sekä pääsee hyppäämään Protomanin saappaisiin. Yksi superhaastava maratonkenttä tulee myös tarjolle pelin läpäisyn myötä. Arvosana 9/10
Mega Man 10: Vähän turha julkaisu, joka näyttäisi koostuvan Mega Man 9:n ylijäämämateriaalista. Mitään oikeita uudistuksia ei ole luvassa, mutta bonuksena pääsee hyppäämään myös Bassin saappaisiin. Kenttäsuunnittelu on huomattavasti heikompaa ja osittain päälleliimattuja gimmickejä on joka toisessa kentässä. Vaikeustasoa on hieman ruuvattu alemmassa mutta samalla se on myös erittäin poikkoilevaa. Arvosana 7/10
 
Blue Prince
Ehditty jo julistaa vuoden parhaaksi peliksi, mutta ei ole genrensä puolesta todellakaan koko kansan peli. Äkkiseltään peli vaikuttaa lautapelin ja kävelysimulaattorin yhdistelmältä, jossa tarkoituksena on löytää muuttuvan labyrinttitalon läpi salaiseen huoneeseen numero 46.

Mutta kuten pelin hinnasta ja 8 vuoden kehitystyöstä voi arvata, se on vain pelin pintakerros. Tuota labyrinttirumbaa siis kyllä pelataan jokaisella pelikerralla, mutta sen päälle on kehitetty uskomaton määrä jippoja ja salaisuuksia pitämään motivaatiota yllä.
 
Mass Effect 1, 2 ja 3 pelattu läpi kun osti tuon Legendary Editionin mitälie 8€. Peliaikaa 106h. Ehkä paras hinta-laatusuhde ikinä.

Pakotin pelaamaan itseni Renegade tyyliin loppuun asti kokeen vuoksi. Aíka paljon hupaisia dialogeja mutta myös tylyjä ratkaisuja joista jäi aika paha maku suuhun :cry: Harvassa on pelit missä valinnoilla on kauaskantoisia seurauksia itse pelisarjan sisällä.

Grafiikat päivittynyt mukavasti tässä legendary editionissa. Vähän pelimekaniikat oli jälkeenjääneitä varsinkin Mass Effect 1. Esim. 5cm kivi estää liikkumisen ja ei voi mennä minkään esteen yli jne. Mutta 2 ja 3 paransi menoa kuin sika juoksuaan.

Pistetään screenshotit pienehköllä spoilerilla yhdestä sivutehtävästä mikä kuvaa mielestäni aika hyvin renegade valintoja :beye:

jack1.jpg

jack2.jpg

Jahas mitä seuraavaksi. Tässä on vanha päässyt taas vähän vauhtiin pelaamisen suhteen vuosien taon jälkeen.

edit: jälkilämpöihin olisi tarjolla tietenkin Mass Effect Andromeda mikä lienee aika kädenlämpöinen esitys. Ja lisäksi ei löydy oikein hyvällä hintaa. Tarttis pulittaa 30€ vielä näin vanhasta pelistä.
 
Mages of Mystralia (pc)

Epicin ilmaispelejä, josta ei aloittaessa ollut kovin suuria odotuksia, mutta että kokeillaan.

Ihan kiva ylläri ilmaispeliksi tämä. Ei varsinaisesti oikein loista mistään kohtaa, graafisesti kevyt, mutta ihan kivan tyylikäs, tarina kevyt, mutta ihan ok, pelattavuus kevyttä, mutta ihan ok jne. Pelissä mikään kohta ei ole huippua, mutta ei myöskään vituta. Pomotaistelut vähän että devit yrittäneet keksiä niistä jotain suurempaa ja lopputuloksena vähän pitkäveteisiä, kun eivät kuitenkaan liian vaikeita ole, mutta nekään ei vituta. Peli ei mikään valtavan pitkä, joku kymmenisen tuntia, oikein sopiva tällaiselle pikkupelille, niin kiva pelata loppuun asti pitkästymättä. Ohjaimen kyllä vaatii, tuli oikein kaivettua kaabinperältä ohjain käyttöön kun hiiri näppis yhdistelmä ei tässä hyvä. 7/10
 
Atomfall - PC

Tämähän on aivan mainio Fallout klooni jossa seikkaillaan Brittiläisellä maaseudulla Windscale onnettomuuden vaihtoehto-todellisuudessa.

Juoni on varsin hyvä ja pelimekaniikat sopivan yksinkertaiset, isoin ero peruskaavaan on että quest marketeita ei jaeta vaan homma rullaa eteenpäin vihjeiden perusteella, salapoliisimaisesti. Jatkuvasti on kyllä tekemistä, turhaa kävelyä tulee aika vähän vaikkei fast travel pelistä löydykään.

Pelin pituus oli yllättävän lyhyt, 9h oli kellossa kun päädyin puolivahingossa jo loppuun. Mahdollisia skenaarioita on puoli tusinaa ja sopivan salaperäisiä kaikki.

Vahva suositus jos kaipaa ns kevyttä väliruokaa Fallout skeneen. Ei mitään mullistavaa muttei mitään inhottavaakaan - 3/5.
 
Jack Move. Virkistävästi noin 6 tunnin RPG turvonneiden pelien keskellä. Hauskoja hahmoja, hybät biitit ja kaunista pikseligrafiikka. Taistelusysteemi on 👌

5e alessa Steamissa

9/10
 
Stardew Valley.

Olin laittanut Steamin toivelistalle muistiin aikoinaan sitä varten, että joskus sitten tutustuisin tarkemmin tähän ihan älyttömästi kehuttuun peliin. Oli koko peli päässyt jo unohtumaan, mutta kun kaipasin flunssapäivien ajanvietteeksi rentoa näppäilyä, tuli SV vastaan kun selailin mitä olinkaan laittanut Steamin listalle talteen ja olisiko jotain käyttökelpoista.

Otin testiin. Ei ollut ennakko-odotuksia muuta kuin että ei voi ihan huono olla kun on niitä harvoja "ylivoimaisen myönteiseksi" vuodesta toiseen Steamissa arvosteltuja pelejä. Hieman kyllä epäilytti miten todella retroa ysärigrafiikkaa kestää katsella 2020-luvulla, ja että innostunko tällaisesta maanviljelyssimulaatiosta (joka on toki paljon muutakin). No täähän onkin ihan maaginen. Todella rentouttava ja koukuttava puuhastelupeli. Ja melko simppelin oloisen ja varsin kiltin hyväntuulisen pinnan alla on yllättävän paljon syvyyttäkin. Pelaamisen rentoutta tuo se, että pelissä voi aika vapaasti valita, mitä millonkin tekee ja mitä juttuja haluaa painottaa. Voi vaikka keskittyä mainiosti toteutettuun kalastamiseen pari päivää vaikka voisi mennä kaivokseenkin tonkimaan. Pikkutehtäviä voi ottaa tehdäkseen tai jättää tekemättä, ihmissuhteita voi kehittää tai olla kehittämättä jne. Ja vaikka pelissä haluaisikin edetä taustajuonen mukaisesti ja pelin tarjoamia tehtäviä ratkoen, sitäkään ei voi tehdä putkinäköisesti ja pelkästään vahvan tavoitehakuisesti, vaan on syytäkin käyttää aikaa vaan kaikenlaisten arkisten juttujen tekemiseen kuten oman farmin ylläpitoon. Mitään ei voi munata totaalisen katastrofaalisesti, mutta asioiden tekeminen kohtalaisen loogisesti ja järkevästi helpottaa pelissä etenemistä ja edistää tavoitteiden saavuttamista.

Alkeellinen grafiikka ei häirinnyt yhtään vaan alkoi viehättää ja tuo peliin oman tunnelmansa. Pelimekaniikka on toimiva, bugeja löytynyt pyöreä nolla niin kuin näin vanhassa ja koko ajan kehitetyssä pelissä kuuluukin. Ekojen 30 tunnin aikana ei tullut vastaan yhtään raivostuttavaa ominaisuutta toisin kuin koukuttavuudeltaan lähes saman tasoisessa mutta yhtä aikaa ärsytyskynnyksen jatkuvasti ylittävässä Rimworldissa. Ja tosiaan 30 pelituntia on nyt mittarissa eikä ole kyllästyttänyt hetkeäkään. Illalla varmaan taas useamman tunnin sessio tulee pelattua yöunien kustannuksella.

30 tunnin peliajalla pelin kalenteri on edennyt yhden vuoden ajan ja pelin on saanut pyörimään hyvin mutta eteneminen pelissä on vielä melko varhaisessa vaiheessa, eli pelattavaa riittää 14 euron hintansa edestä hyvin.

Ja peliä on säntillisesti kehitetty mitälie 8 vuotta ensin yhden hengen ja sitten 2 tai 3 hengen tiimin voimin rakkaudesta lajiin. Kaikki päivitykset ja kehitys ilmaisia pelaajille, ei ainoatkaan maksullista dlc:tä jne. vaikka jopa ihan mielelläni ostaisinkin jonkun maksullisen dlc:n kehittäjien tukemiseksi kun pelin ostohintakin oli noin halpa. Modejakin vissiin on tehty, mutta ne eivät ole tarpeellisia pelin muokkaamiseksi siedettävään muotoon.

Tälle annan täyden kympin. Koukuttava, bugiton, pelimekaanisesti toimiva, (liiankin) halpa mutta pitkäksi aikaa tekemistä tarjoava leppoisa hyvän mielen peli jossa kuitenkin myös syvyyttä ja jota on rakenneltu ja kehitetty iän kaiken selvästi aidosta halusta tehdä kiva peli ennemmin kuin vain tehdä bisnestä. Pieni miinus siitä että Pelican Cityn puuseppä/talonrakentaja Robin on siviilisäädyltään rouva ja siten pelaajan romanssiyritysten tavoittamattomissa. Rakennusalan ammattilainen olisi omalla farmilla hyödyllinen nikkaroimaan. :rolleyes:
 
Sain eilen päätökseen mahtavan Zelda Oracle of Ages (GBC) pelin, jonka latasin aikanaan eShopista Nintendo 3DS:lle. Aikaa meni 62h, koska yritin viimeiseen asti keksiä itse tavan edetä. Onneksi on netti, kun muutamassa kohdassa en ratkaisua keksinyt millään.

1000002797.png


Aikaa voi vaihtaa nykyhetken ja menneisyyden välillä ja myös vedenalainen maailma aukeaa pelattavaksi. Oracle of Ages on mielestäni ihan uskomattoman mahtava!

1000002798.png


Olen hämmästynyt siitä, miten paljon pelattavaa ja kiinnostavaa grafiikkaa on pystytty mahduttamaan 8MB kortille.
Pelissä on tutkittavaa ja ratkottavaa sekä graafisesti kekseliäitä yksityiskohtia hämmentävän paljon.

1000002801.png


Pelin teki Capcom Gameboy Colorille 2001 ja sen painopiste on pulmien ratkomisessa. Tälle tehtiin myös rinnakkaispeli "Oracle of Seasons", jossa painopiste on enemmän taisteluissa. Ne ovat tarinaltaan erilaiset, mutta myös linkittyvät toisiinsa. Seasons onkin seuraavana pelivuorossa.


1000002802.png
 
Viimeksi muokattu:
(PC, Epicin ilmaispelit osa XXXII)
[...] Tekis mieli ostaa Steamiin ihan sen vuoksi, että muistan tän muutaman vuoden päästä
Mahtavaa, että arvioit Epicin ilmaispelejä, kiitos :)

Steamiin voi lisätä muiden kauppojen pelejä, niin että ne ovat ihan tavalliseen tapaan Steamin kirjastossa. Ainoa ero taitaa olla, että pelin päivitykset eivät tule automaattisesti Steamin kautta.

Go to Games > Add a Non-Steam Game to My Library and choose the game you want to add.

Itse pelaan juuri tällä tavalla Epicin antamia pelejä, koska Steamilla on niin hyvä tuki ohjainten suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Blair Witch (pc)

Epicin pelaamattomia ilmaispelejä vanhemmasta päästä.

Peter on kadonnut metsään ja päähahmo lähtee virassa olevien poliisien lisäksi Peteriä etsimään. Meni vähän ohi, että miksi, mutta lähtee kuitenkin, mukanansa saksankoira Bullet.

Sitten mennään metsään ja harhaillaan suunnilleen eksyksissä siellä koiran kanssa Peteriä etsimässä. Koiran käyttö pelimekaniikkojen oleellisena osana on ihan mielenkiintoinen asia. Toteutuksessa vaan jossain kohtaa olisi vähän hiomista. Kulkumekaniikka siten, että jos menee väärään suuntaan, niin jos ei maasto rajoita, palaa aina takaisin lähtöpisteeseen, mutta vähän sellainen eksyksissä olon tunne koko ajan. Sitten tulee pimeää, jossa taskulampun valossa ei tahdo nähdä mitään ja todella ärsyttäviä taskulamppu meinaa hajota eikä näe sitäkään vähää ja jumpscareja. Ei onneksi ihan överiksi vedettyjä, mutta kuitenkin. Aika pusikossa harhailtua peli eteneekin pienen poikkeamavivahteen kautta psykedeelisiin loppuskeneihin. Joka vaan jatkuu ja jatkuu ja jatkuu. Että voisko peli jo niinko pikkuhiljaa loppua, vaikka pelattu vasta joku kolme tuntia? No loppuihan se sitten viimeinkin, joka pelin ehkä paras puoli. Että loppui. Ja se Peter jäi löytymättä. 5/10
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 300
Viestejä
4 741 956
Jäsenet
77 314
Uusin jäsen
Lukrula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom