Hyperbolica
Geometrian lait ovat niin itsestäänselviä, ettei niitä tule juuri kyseenalaistettua. Neliössä on neljä suoraa kulmaa, yhdensuuntaiset viivat eivät koskaan kohtaa ja ympyrän kehä jaettuna halkaisijalla on pii. Pakkohan näin on olla, vai mitä?
Hyperbolicassa mikään edellämainituista säännöistä ei päde, ja lopputulos on yksi oudoimmista pelikokemuksistani tähän asti. Maailma on mahdoton, fraktaalimainen vääristymä, jota on todella vaikea kuvailla sanoin. Edes kuvat eivät tee sille juuri oikeutta.
Ylemmän kuvan kattopaneeleissa ja alemman laatoissa on
suorat sivut, projektio vain vääristää niitä. Maailmassa liikkuminen tuntuu käsittämättömän kummalliselta ja vähän karmivaltakin, kun niin perustason juttu kuin geometria ei toimi oikein. H. P. Lovecraft kertoi usein tarinoissaan "mahdottomista, epäeuklidisista rakennelmista", mutta tämä on kyllä ensimmäinen kerta kun pääsin
näkemään sellaisen. Mitenhän Hyperbolica toimisi kauhupelinä? Miten tällainen on mahdollista edes koodata?
Varsinainen peli on kevyt ensimmäisen persoonan seikkailu. Puhutaan hahmoille ja pelataan minipelejä. Mukana on räiskintää, kilpa-ajoa ja sokkeloa, joihin kaikkiin vinksahtanut maailma tuo omat haasteensa. Tarina ei ole mitenkään nerokas, mutta on siinä enemmän syvyyttä kuin miltä aluksi näyttää.
Kokeilin myös VR-versiota, joka oli yllättävän tavallisen tuntuinen. Kieroutunut perspektiivi tappaa syvyysvaikutelman noin kymmenen metrin päässä, joten maailma tuntuu pyöreältä huoneelta, jonka seinät "venyvät" muodostamaan maastoa, esineitä ja hahmoja kun kävelee lähemmäs. Normaaliversio huimaa pahemmin. Hyperbolica on harvinainen peli, joka kannattaa mieluummin pelata tavallisella monitorilla kuin virtuaalitodellisuudessa.
Peli tuntuu vähän tekniikkademolta ja kestää vain muutaman tunnin, mutta kokemus on ainutlaatuinen. Toista vastaavaa ei ole.
Broken Sword 5
3D oli virhe. Broken Sword palaa viisaasti juurilleen ja viitososa on suorastaan retron oloinen. Vain hahmot ovat kolmiulotteisia, taustat ovat selvästi käsinpiirrettyä 2D:tä ja erittäin nätin näköisiä. Itse asiassa tämä on sarjan ensimmäinen peli, joka oikeasti miellyttää silmää. Kaksi ensimmäistä peliä kärsivät huonosta resoluutiostaan, kolmas pökkelöistä Playstation-hahmomalleistaan ja neljäs harha-askeleestaan "realismin" puolelle. Nyt pelin ulkonäössä ei ole mitään valittamista.
Puzzleissa on. Taas liimataan paperiliitintä mansikkahillolla torakkaan. Sisäänrakennettu vinkkisysteemi sentään pitää temmon päällä eikä todella pahoja aivopieruja ole kuin muutama. Suurimman osan peliä pääsee läpi normaalia järkeä käyttämällä.
Tarina on ihan samanlainen arkeologinen maailmanpelastus kuin aina ennenkin. Juonikuviot ovat juuri samat kuin neljässä edellisessäkin pelissä. Seuraava osa kaipaisi jo kipeästi vaihtelua. Miksi Nicon ja Georgen suhde pyörii samaa ympyrää? Entä jos pääjuoni liittyisikin vaikka jommankumman menneisyyteen? Onko Pariisia pakko nuohota joka kerta?
Broken Sword 5 pesee kömpelön kolmosen ja kauhean nelosen mennen tullen. Ykkös- ja kakkososankin se voittaa kaiken muun paitsi huumorin saralla. Ikävä kyllä jäin kaipaamaan eniten juuri sitä. Pelien paremmuusjärjestys on suunnilleen 1, 5, 2, 3, 4.