Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pitääpä pistää tämä seurantaan. Tässähän näkyy hyvinkin näiden pelien se suurin ongelma ja tässä tarkoitan "näillä" yleisesti survival pelejä on se kuvakulma mikä tahansa. Alussa se on ihan hauskaa ja jännittävää kun kaikki on uutta ja se henki on hiuskarvan varassa. Sitten kun mekaniikat on tuttuja ja tietää mistä saa mitäkin niin yleensä näissä vain loppuu se veto todella nopeasti. Jotkut on sitten turvautuneet johonkin rakenna taloja yms. touhuun ja se riittää osalle pelaajista ja hyvin harvassa on sellainen juoni mikä jaksaa kantaa maaliin. Sellaisen tekeminen tuntuu olevan todella monelle tän genren edustajista ylitsepääsemätön suoritus. Ikäänkuin on keksitty, että hei nyt tehdään survival peli ja sit craftataan. Lopputulos on, että joko se "peli" on sitten käytännössä pelkkää rakentamista ilman juonta (jotkut toki tykkää tästä) tai se survival ja craftaus muuttuu sellaiseksi pakkopullaksi mitä nyt vain pitää välillä juoda vettä ja ottaa laukusta evästä tyyliseksi. Valitettavan harvassa on sellaiset teokset missä se survival pysyisi mukana alusta loppuun ja samalla peli sisältäisi kuitenkin ihan oikean juonen ja se tasapaino säilyisi. Oikeastaan sellaisia ei edes taida olla olemassa. Tosi moni näistä sortuu lähinnä halpaan kikkailuun eli yliagressiivisiin hirviöihin, pelaajan tavaroiden viemisiin yms. muihin tekokikkailuihin kun on annettu liikaa resursseja heti alkuun ja se pelaaja pystyy pienellä vaivalla tekemään siitä survivalista juurikin sellaisen "noh otan vettä repusta" tyylisen sivuseikan.Green Hell (PC, Steam)
Hmmmmm. Todella ristiriitaisen fiiliksen jätti lopulta. 4 pelaajalla tätä pelailtiin noin 25h. Synkkää viidakkossa selviytymistä, jossa varotaan myrkkykäärmeitä, alkuasukkaita, vääränlaisia syötäviä, (iili)matoja, haavoja... tarinamuoto löytyy. Pelin parhaat hetket olivat mielestäni melko alussa, ehkä osin siksi että tutoriaalikin oli pelaamatta.Eksyiltiin pimeään metsään, ihmeteltiin miten saa tulen tehtyä, kuoltiin kuka mihinkin skorpionin pistoon ja muuhun. Oli selviytymisfiilis ja yhdessä keksittiin mitä kaikkea saa aikaan parista kepistä, liaaneista ja kivistä.
Jotenkin päädyttiin pelaamaan Survival modea. Aluksi aloitettiin liian vaikealla ja muutamia tunteja oli pelkkää synkkyyttä ja kuolemaa. Sitten aloiteltiin vähän helpommalla, joka tuntui jo melkein liiankin helpolta. Tässä oppi pelin salat ja cräftäiltiin kaikenlaista, kunnes sitten alkoi survival sujumaan jo niin hyvin, että edettiin uusille aluelle. Päästiinkin sitten jo kolmannelle kartalle kun jostain tuli info, että tähän se pelimaailma jo loppuukin. Päätettiin että no vaihdetaanpa vielä Storyn puolelle.
...ja sehän oli ohi muutamassa illassa, kun kaikki perusmekaniikat tiesi. Kun eihän tässä ole oikeastaan mitään muuta tarpeellista rakentaa kuin jousi, nuolia ja perusnuotioita muutama. Craftaamisesta on melkoisen vähän hyötyä, kun survival on loppujen lopuksi hyvinkin helppoa. Todella mukavia survival mekaniikoita ja pidin pelin crafting-systeemistä kaikessa kankeudessaan, mutta loppujen lopuksi pelihän on tosi yksinkertainen ja helppo. Kavereiden kanssa ihan hauskaa sompailla viidakossa, mutta en minä ymmärrä mikä hyöty tässä olisi rakentaa savimajoja, sulatella metallia tai tehdä armoreita, kun ei niistä mitään hyötyä ole kun pelin varsinainen tarinasisältö on ohitse muutamassa tunnissa, eikä viidakossa ole loppujen lopuksi oikein mitään selviytymistä kun kaikkea on tarjolla runsain mitoin eikä ole motivaattoria hankoittaa asioita.
Jos ei oltaisi aloitettu alusta, vaan oltaisiin vaikka pelattu suoraan story, vaikeammalla tai ei, niin aikaa olisi kulunut ehkä 15-20h. Se on huomattavan vähän, kun genrenä on survival ja crafting. Olisin mieluusti eksynyt viidakkoon enemmän ja laajemmin. Eli hyvä peli, mutta loppujen lopuksi aika sisältököyhä.
Lisää contenttia pitäisi tulla ensi vuonna kolmiosaisen Spirits of Amazonia -päivitysten kautta - ilmaisena. Jos nämä toisivat jotain oikeaa syytä tehdä muutakin kuin vaan juosta tarina läpi.
Alan Wake (pelkkä peruspeli).
Tämä oli steam-kirjaston "replay" kansiossa ja mietin hetken, notta miksi. Pläräsin hieman pelatut pelit listaa ja tämä löytyi sitten jostain 2014 vuodelta viimeksi pelattuna, joten pistin pyörimään. Oli aikanaan yks niistä peleistä Arkham Asylumin mitkä vähän kuin "palautti" nauttimaan tarinavetoisista yksinpeleistä moninpelien sijaan. Luulin vain pelaneeni tämän aika vasta ja käynnistettyä muistin, että mikä mätti. Peliin oleellisesti kuuluvien "käsikirjoitussivujen" nollaaminen ei onnistunut. Nyt netin syövereistä siihen löyty ohje ja eikun pelaamaan. Äkkiäpäs aika tämän parissa taas kului, joskin aika hyvin tuntui muistavan yli 6v takaisia asioita. Graafisesti alkaa jo ikääntyminen näkymään ja kenttäsuunnittelu oli huonompaa kuin muistin. Tympeähköä metsässä juoksentelua oli enemmän kuin muistin ja parempien osuuksien pituus taas lyhyempi. Ei siinä kyllä tämän pelasi kertaalleen läpi muistin virkistykseksi, mutta pelin päätyttyä ei jotenki jaksanut pelata tuota Special 1 ja 2 episodeja enempää. Parhaimmillaan peli oli kun se oli vähemmän "epärealistinen" ja se huononi loppua kohden joka paikassa leijuvine autoineen yms. Lisärit tuntuvat tarjoavan tätä jälkimmäistä lisää, joten ei oikeastaan ole intoa, varsinkin kun muistelen, ettei nämä vieneet tarinaa oikeastaan sen parempaan loppuun kuin mitä peruspeli tarjosi(jos ei jopa huonommaksi sen tehneet).
Jotenkin vaan tykkään näistä Remedyn peleistä(sekä MP3:sta).
Mjoo, lähinnä se graafinen ulkoasu tökki ehkä hahmoanimaation osalta, sekä noissa metsäpätkissä ei ollut oikee jännitystä ku kaikki oli kirkasta ku päivällä ja aluskasvillisuutta ei esim. ollut ollenkaan nii bongaili vihuja oottelemassa siellä puiden takana yms. vaikka välillä sit olivat spawnaavia. Graafisesti kyl tyyliltään tykkään, mutta varsinki tuo kasvoanimaatio oli yllättävän jäykkää.Ihan samoja asioita mietiskelin itsekkin kun pelasin pelin uudemman kerran läpi Cyberpunkin julkaisua odotellessa. Graafisesti alkaa näyttää vanhalta mutta toisaalta tuossa tyylissä on omanlaisensa viehätys. Metsäjuoksut tympäsivät vähintään yhtä paljon kuin aiemminkin.
Loppujen lopuksi peruspelin pelaa ihan mielellään, lisäepisodit ja American Nightmare ovat vähän hiinä ja hiinä.
Minä en tykännyt tästä. Ekaa peliä pystyi pelaamaan varsin pitkälle jopa yksin. Tämä siis yhdellä hahmolla. Jos toinen pelaaja on huomattavastia sinua huonompi (ei pelaa paljon, ikä jne.) niin tämä ei anna mitään anteeksi. Oppimiskäyrä on aivan jumalattoman korkealla heti alusta ja mahdollisuudet paikata toista tehty minimalistisiksi. Jäi kesken.Overcooked 2!
Aikalailla sitä samaa Overcookedia, en pettynyt, en yllättynyt. Loisto-ostos ottaen huomioon, että eka oli oman vuotensa parhaita pelejä ja tämä jatkaa sitä samaa rataa. Ärsyttävyydet karsiutunut pois, neljännet tähdet vaatii melkeempä jo useamman kuin kaksi(eli lisäpelattavaa on). Ehkä pari semmosta tasoa missä kaksinpelinä piti hinkata tasoa että sai sen kolme tähteä, muuten meni kyl melkee jokainen taso kerralla läpi, eli siinä mielessä helpompi, tosin nyt oli jo kokemustakin alla, että sekin voinee vaikuttaa. Ehkä siitä syystä ei ihan niin paljon tarvinut semmosta suunnittelua tai kommunikointia ku ekassa pelissä, tehtiin vaan. Ehittiin jouluna pelata peruspeli kertaalleen läpi ilman lisätasoja tai DLC:n kilkkeitä, eli pelattavaa vielä riittää kun season passikin hankkimatta.
Jaa, aika erikoista ku meillä koettiin että oli järestään liian helppo. Lähes joka tasosta tosiaan kolme tähteä ekalla yrittämällä ja tuo toinen osapuoli ei juuri pelaa ku näitä sohvacooppeja minun kanssa. Ykkösessä jouduttiin useita tasoja pelaan monia kertoja, että ne tähtöset tuli. Ehkä tässä enemmän semmosta yhteistyötä, että nakeltiin tavaroita kun taas ykkösessä oli paljon liikettä ku oli enemmän liikkuvia tasoja joissa piti pitää huoli, ettei jäänyt jonnekki ulkopuolelle. Välillä vaan tuntu, että kaikki meni pieleen, mut kuhan sai jotain tarjolle nii kolme tähteä tuli kivuttomasti. Neljännet tähdet toki jo sit asia erikseen. En kyl muista, että ykkösessä olis jotenki yksin voinut tehä asioita, paljon siellä jouduttii kommunikoimaan, että asiat sujui.Minä en tykännyt tästä. Ekaa peliä pystyi pelaamaan varsin pitkälle jopa yksin. Tämä siis yhdellä hahmolla. Jos toinen pelaaja on huomattavastia sinua huonompi (ei pelaa paljon, ikä jne.) niin tämä ei anna mitään anteeksi. Oppimiskäyrä on aivan jumalattoman korkealla heti alusta ja mahdollisuudet paikata toista tehty minimalistisiksi. Jäi kesken.
Ekassa pelissä nimen omaan parasta oli se, että siinä pystyi saamaan yhden tähden ja etenemään käytännössä kaikissa mapeissa yhden suorituksella ja vaihtoehtoja oli miten paikata toisen tekemiset. Nyt tuntuu, että ei ollut mietitty läheskään yhtä hyvin sitä kokonaisuutta.
Hmm, miks vainaa? eiks se oo iha elossa vielä?jonka tilalle CDProject aluksi suunnitteli Billy Idol vainaata
Hetkinen hetkinen... Niinpä onki.Hmm, miks vainaa? eiks se oo iha elossa vielä?
Se oliki David Bowie! Ehkä.Hmm, miks vainaa? eiks se oo iha elossa vielä?
Call of the Sea (PC)
Mä yritin tätä pelata xbox game passista, mutta tuli ihan tavattoman paha silmäsärky ja paha olo kameran liikkeestä, eikä oikein minkäänlaisia graafisia säätöjä ollut, ja vsync teki hommasta jotenkin vielä hirveämmän. Tosin Steamin mukaan on tullut patchia, joka poistaisi motion blurria, head bobbingia ja "Added new game setting to reduce possible video game-induced seizures", joten pitää ehkä asentaa ja testata uudelleen.
Mysteissä ja muissa on mielestäni myös melko oleellista, että pelaaja itse tekee havainnot ympäröivästä maailmasta... se että päähenkilö on ihan jatkuvasti äänessä tuntui ärsyttävältä heti alkuunsa.
Tähän olin jo tuonne game pass ketjuun antanut ohjeen.Mä yritin tätä pelata xbox game passista, mutta tuli ihan tavattoman paha silmäsärky ja paha olo kameran liikkeestä, eikä oikein minkäänlaisia graafisia säätöjä ollut, ja vsync teki hommasta jotenkin vielä hirveämmän. Tosin Steamin mukaan on tullut patchia, joka poistaisi motion blurria, head bobbingia ja "Added new game setting to reduce possible video game-induced seizures", joten pitää ehkä asentaa ja testata uudelleen.
Mysteissä ja muissa on mielestäni myös melko oleellista, että pelaaja itse tekee havainnot ympäröivästä maailmasta... se että päähenkilö on ihan jatkuvasti äänessä tuntui ärsyttävältä heti alkuunsa.
En selvästi ollut tarpeeksi selkeä.Mjoo, tosin Xbox Game Pass -versio on vissiin Steamia jäljessä, koska noita head bobing ym. vaihtoehtoja ei kyllä ollut tarjolla. Motion blur oli, mutta se ei auttanut yhtään mitään, heti kun aloitussaarella käänsin kameraa, pystyi jo toteamaan etten minä yksinkertaisesti voi pelata tätä.
Noh, katsotaan joskus huomattavasti myöhemmin uudelleen tai joskus toisella näyttölaitteella.
En selvästi ollut tarpeeksi selkeä.
Joo, ymmärrän, olemme kaikki erilaisia. Minulla näyttö kohtuu lähellä niin jos fov on matala, kuten tossa pelissä varmaan joku 60 on oletuksena, niin se aiheuttaa pahaa oloa. Varmasti sohvalla jos istuisi ja katselisi telkkarista niin ei olisi samaa ongelmaa.En ollut itse tarpeeksi selkeä: FOV ei siis yksinään auta. Tässä on jotenkin tuo graafinen bloom / head bobbing / motion blur / depth of field / ruudunpäivityksen tasaus sellaisilla asetuksilla, että minulla ei vaan pää kestä katsella. Toimi vielä ihan ensimmäisessä huoneessa ja veneessä kun ei liikutellut kameraa, mutta jotenkin käy silmiin ja sitä myöten päähän heti siinä alun vehreässä rannassa, kun alan kääntelemään kameraa.
Saisi puolestani availla noi graafiset asetukset aika vapaasti säädettäviin asetusvalikon alle, niin voisi sitten kokeilemalla löytää mikä on se sopiva.
...tosin ilmeisesti vanhuus alkanut iskeä, koska tämä ei ole suinkaan ainoa peli, josta silmäni ovat häiriintyneet. Yleensä vikana on tähän asti ollut blur / depth of field / vsync / antialising (liian terävät/särisevät reunat). FOV ei suoraan vaikuta tähän, se on lähinnä muuten ollut ihan mukava saada korkeammaksi. Osasyy voi olla ihan tämä käyttämäni näyttökin, 144hz/GSYNC saattaisi ratkaista ongelmat kertaheitolla kun liike olisi terävämpää. Kuitenkin nämä huonovointisuus- ja silmäongelmat ovat kuitenkin tulleet lähes järjestään ainoastaan FPS-pelien kameroista. Joskus on tosin hävinnyt ihan vaan tekemällä muuta / nukkumalla ja myöhemmin uudelleen kokeilemalla, eli silmät ovat olleet jo valmiiksi rasittuneet.
Pelit kyllä mahdollistaa huomattavan erilaisen kokemuksen ja otteen tarinankerrontaan kuin mikään muu media. Lähin vertauskuva mitä keksin on se, että kirjoissa ja elokuvissa yms ollaan lähinnä vaan matkassa mukana, kun taas hyvin toteutetuissa ja kirjoitetuissa peleissä parhaimmillaan tulee sellanen fiilis, että on ite puikoissa, vaikka kuljetkin sitä ennalta määrättyä reittiä. Toisaalta pelit myös mahdollistaa asioita joita ei oikeastaan kovinkaan helpolla muunlaisessa mediassa voi toteuttaa, esimerkkinä nyt vaikkapa muutamat erilaiset loput, sekä tekojen mukaan muovautuva tarina. Toisaalta ei nyt äkkiseltään tule mieleen peliä jossa toi pelaajan valintojen mukaan muovautuva tarina olisi ihan kunnolla realisoitu ja oltaisiin tehty muutamat reilusti toisistaan poikkeavat reitit loppuun asti, mutta toisaalta se olis myös aika helvetisti aikaa vaativa prosessi, ja loppujenlopuksi tuskin kannattava. Ennemmin varmaan moni studio tekee enemmän pelejä kuin yhden pelin johon ymppäävät monen pelin verran tavaraa, samalla kun suurin osa pelaajista kokee sen vain kerran ja jättää siihen.Samalla muodostui mielipide, että videopelit ovat tällä hetkellä kulttuurielämyksenä upein ja korkeimmalle tasolle pääsevä lajityyppi. Hyvin kirjoitettua draamaa on nykyään yllin kyllin, mutta vain pelin kautta osallistettuna sen vaikutus kokijaan voi olla tällaista.
Itselläni kyllä ihan päinvastaiset fiilikset Controllista, tuli juuri läpäistyä peli ja molemmat lisärit. Menee ehdottomasti tämän vuoden Top 3 -listalle. Max Payneistä ja eritoten Alan Wakesta pidin suuresti, Quantum Breakkiä en ole koskaan pelannut (koska ilmeisesti PC optimointi on päin peetä).Control (PC)
Tätä on tullut pelattua jo pidempään lyhyissä jaksoissa. Max Paynen, Alan Waken ja Quantum Breakin jälkeen odotukset oli jotakuinkin korkealla.
Itse peli on tavallaan mielenkiintoinen ja päähenkilöllä on hauska pelata. Yliluonnolliset voimat ovat hauskoja käyttää. Ympäristöön ja tunnelmaan on panostettu. Peli on oikeastaan jopa aika vaikea. Mutta sitten:
- Aseet ovat mitäänsanomattomia tuhnuja ja ammuskelu on pelin huonointa antia, suorastaan uuvuttavaa
- Selän taakse tai suoraan naamalle tyhjästä spawnaavat viholliset
- Health regenin tai edes lääkintäpakkausten täysi puute
- Uskomaton määrä kerättävää tekstiä jota minä en ainakaan jaksa lukea
- Rasittava inventaarion jatkuva mikromanagerointi
- Turhauttavat bossit (tai lähinnä niiden ympäristöt ja yleinen sekamelska)
- Epäselvyys mihin pitäisi mennä seuraavaksi (tai miten)
- Taistelua on vähän liikaakin
- Kontrollit hanaavat vastaan sekavissa taisteluissa ainakin näppiksellä ja hiirellä
Haluaisin pitää pelistä ja kyllä tämä läpi menee, mutta aika ristiriitaiset fiilikset.
Eihän toi Horizon puoli edes oo tainnu yrittää olla mikään muu kun arcade hiekkalaatikko ajelu. Forzan Motorsport sarja sitten taas yrittää olla vähän enempi simu, mutta sekin taitaa useimpien mielestä mennä semi-simu kategoriaan.Forza Horizon 2 Fast and Furious (Xbox 360)
Pika-arvostelu, terveisin erittäin kova pädiautopeliharrastaja. Lisättäköön että tämä on ensikosketukseni Forzaan ja olen kyllä täysin järkyttynyt miten tämä on niin arvostettu ja pidetty sillä;
-Ajomallin ollessa parhaimmillaankin "ok", fysiikoiden mallinnus on aivan jumalatonta paskaa, tai oikeastaan niitä ei edes ole. Jos tätä peliä pitää tai on pitänyt ajomalliltaan tai fysiikoiltaan hyvänä, ei ole koskaan ajanut autoa liikenteessä eikä kilparadalla eikä varsinkaan osaa edes kuvitella miltä asioiden pitää tuntua tänne ohjaimen päähän kun auton jysäyttää seinään 200km/h. Tässä se on kun kävelisit pehmustettuun seinään pahki
Goolettelin asiaa ja vaikka tämä ei täysiverinen peli olekkaan niin edustaa kuitenkin tekniseltä puoleltaan täydellisesti Forza Horizon 2-peliä mitä ilmeisemmin.
0/5 mitä uskomatonta hemmettiä
Olen pelannut viimeiseen vuoteen niin paljon(10-20 en jaksa laskea) eri autopelejä läpi ja aikalailla kaikista niistä nauttien jopa enemmän kuin elämästä itsestään, eikä vähiten tälläkin hetkellä edelleen peluussa oleva NFS: Most Wanted (2012) joka on upein pädiAUTO(porno)peli mitä on ikinä tehty ja aivan eri universumista kuin tämä ripale, autopelistandardein tämä on kyllä selkeästi huonoimmasta päästä. Esim vasta pelaamani 20v vanha NFS Porsche 2000 on kaikilla merkittävillä tavoilla paljon parempi autopeli kuin tämä.
Kysynkin:
Millä perusteella kukaan on koskaan kehunut Forzaa jos tämä kyseinen tuote edustaa sitä sarjaa millään tavalla?
Eihän toi Horizon puoli edes oo tainnu yrittää olla mikään muu kun arcade hiekkalaatikko ajelu. Forzan Motorsport sarja sitten taas yrittää olla vähän enempi simu, mutta sekin taitaa useimpien mielestä mennä semi-simu kategoriaan.
Motorsport sarjaa on tullut itte pelattua enempikin, toi Horizon puoli ei oikein koskaan saanut innostumaan, hetken niitä jaksoi ja sitten vaan muut pelit meni ohi molemmilta puolilta.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.