VALOO valokuitu

Meillä olis viikon päästä tonttiveto. Valoo sanoi, että jos asiakas ei tiedä kaapeleiden paikkoja pihalla mutta tietää, että niitä on, niin sitten on heidän vastuullaan väistää ne.

Kai niillä sitten tutkat on oltava? Kehtaako sitä kaivajien vieressä patsastella mitä maasta löytyy vai kuinkahan niillä on tatti otsassa ennestään kaikenmaailman vahtijoista? :F
 
Meillä olis viikon päästä tonttiveto. Valoo sanoi, että jos asiakas ei tiedä kaapeleiden paikkoja pihalla mutta tietää, että niitä on, niin sitten on heidän vastuullaan väistää ne.

Kai niillä sitten tutkat on oltava? Kehtaako sitä kaivajien vieressä patsastella mitä maasta löytyy vai kuinkahan niillä on tatti otsassa ennestään kaikenmaailman vahtijoista? :F

Lue edellinen sivu. Asiasta juuri ollut puhetta.
 
Kai niillä sitten tutkat on oltava? Kehtaako sitä kaivajien vieressä patsastella mitä maasta löytyy vai kuinkahan niillä on tatti otsassa ennestään kaikenmaailman vahtijoista? :F
Erittäin tärkeää ja kannatettavaa valvoa sitä työtä. Oli sitten kuitu, sähkö, vesi, joku muu, niin valvonta tärkeää ja parempi mitä nopeammin epäkohtiin voi puuttua.

Mukava, positiivinen, yhteistyöhaluinen, kysyvä asenne usein auttaa.
 
Kai niillä sitten tutkat on oltava?

Metallinpaljastimen näköisellä härvelillä ainakin omassa tapauksessani haravoivat kaivuulinjan. Jostain syystä eivät kuitenkaan löytäneet KTV-kaapelia, jonka onnistuivat katkaisemaan. En itse kehdannut seistä koko aikaa vieressä tuijottamassa kun sahasivat uraa, vaan menin sisälle kurkkimaan ikkunasta.

Lienen edelleen ainoa palstalainen joka on joutunut allekirjoittamaan sitoumuksen jossa olen vastuussa merkkaamattomista kaapeleista, jos ne satutaan katkaisemaan? Jos en olisi allekirjoittanut, ei kuitua olisi asennettu. Vai oliko peräti joku toinenkin palstalainen?
 
Reititin lähti tulemaan, mutta alarm valo palaa täälläkin vielä. Urakoitsijalle meni aspan kautta korjauspyyntö ja n. 2viikkoa voi mennä ja en yllättyisi jos pidempäänkin.
 
Joo, mulla kaivettiin kuitu vain 15cm syvyyteen, ja siinä nousi samalla juurakkoa pintaan, ja kaapelinauhakin kulkee osin nurmikon pinnalla. Kun olen leikannut nurmikkoa, niin juurakon pätkiä on lennellyt pitkin tonttia, ja kaapelinauhan pätkiäkin, mutta ei ole osunut silmään että olisi sinistä kuituputkea vielä näkynyt nurmella, joten tuskin siitä kyse kun ei ole yhteyttä runkoverkkoon mullakaan ;)
 
Täällä on nyt liittymä aktivoituna ja toimii mutta pikkuisen ihmettelen noita nopeuksia mutta en nyt
tiedä johtuuko omista tekemistä tai vehkeistä mutta en nyt pääse oikein lähellekään luvattua nopeutta.

Miten muilla on lähtenyt homma käyntiin eli onko nopeudet olleet sitä mitä pitääkin ja kyseessä
minulla siis 1000m L liittymä.

Heti kun sain ensimmäisen reitittimen iskettyä kaapelilla seinään kiinni sain kännykällä mitattua
jotain 600mbps nopeuksia mutta enää ei löydy semmoisia vaikka puhelin on puolen metrin päässä
purkista vaan ovat jotain 300mbps.

Olen laittanut siten että yksi reititin on kaapelilla kiinni seinässä ja kahteen seuraavaan on näköyhteys
alle 10m päässä ja viimeisestä piuha pöytäkoneeseen jossa nopeudet ovat pyörineen 180/300mbps huiteilla, ja lataus siis ensin ja upload on ollu koko ajan korkeampi.

Ja äsken vetäsin pöytäkoneelta piuhan(20m cat5) suoraan seinään ja näytti semmoisia 220dawn/up430mbps lukemia.

Voiko tuo vanha piuha olla jarruna tai vanha pöytäkone kun tuntuisi että suoraan seinästä antaa
täydet ja ei pysty muuten testaamaan kun ei ole muita vehkeitä ja tämä on tällaista hakuammuntaa
etten itse ole tyrinyt ennenkuin alan Valoon puoleen kääntymään.
 
Täällä on nyt liittymä aktivoituna ja toimii mutta pikkuisen ihmettelen noita nopeuksia mutta en nyt
tiedä johtuuko omista tekemistä tai vehkeistä mutta en nyt pääse oikein lähellekään luvattua nopeutta.

Miten muilla on lähtenyt homma käyntiin eli onko nopeudet olleet sitä mitä pitääkin ja kyseessä
minulla siis 1000m L liittymä.

Heti kun sain ensimmäisen reitittimen iskettyä kaapelilla seinään kiinni sain kännykällä mitattua
jotain 600mbps nopeuksia mutta enää ei löydy semmoisia vaikka puhelin on puolen metrin päässä
purkista vaan ovat jotain 300mbps.

Olen laittanut siten että yksi reititin on kaapelilla kiinni seinässä ja kahteen seuraavaan on näköyhteys
alle 10m päässä ja viimeisestä piuha pöytäkoneeseen jossa nopeudet ovat pyörineen 180/300mbps huiteilla, ja lataus siis ensin ja upload on ollu koko ajan korkeampi.

Ja äsken vetäsin pöytäkoneelta piuhan(20m cat5) suoraan seinään ja näytti semmoisia 220dawn/up430mbps lukemia.

Voiko tuo vanha piuha olla jarruna tai vanha pöytäkone kun tuntuisi että suoraan seinästä antaa
täydet ja ei pysty muuten testaamaan kun ei ole muita vehkeitä ja tämä on tällaista hakuammuntaa
etten itse ole tyrinyt ennenkuin alan Valoon puoleen kääntymään.

Taitaa kotiverkko/langaton kotiverkko tai omat laitteet olla se hidaste. Ja onkin, jos kerran sait jo täydet nopeudet.
Liittymän nopeus mitataan aina langallisesti. Laitteella joka kykenee kunnon nopeudella toimimaan. Kaapeli luonnollisesti pitää tukea kunnon nopeuksia ja olla käyttökunnossa.

Käytä speedtest työpäytä appia.
 
Täällä on nyt liittymä aktivoituna ja toimii mutta pikkuisen ihmettelen noita nopeuksia mutta en nyt
tiedä johtuuko omista tekemistä tai vehkeistä mutta en nyt pääse oikein lähellekään luvattua nopeutta.

Miten muilla on lähtenyt homma käyntiin eli onko nopeudet olleet sitä mitä pitääkin ja kyseessä
minulla siis 1000m L liittymä.

Heti kun sain ensimmäisen reitittimen iskettyä kaapelilla seinään kiinni sain kännykällä mitattua
jotain 600mbps nopeuksia mutta enää ei löydy semmoisia vaikka puhelin on puolen metrin päässä
purkista vaan ovat jotain 300mbps.

Olen laittanut siten että yksi reititin on kaapelilla kiinni seinässä ja kahteen seuraavaan on näköyhteys
alle 10m päässä ja viimeisestä piuha pöytäkoneeseen jossa nopeudet ovat pyörineen 180/300mbps huiteilla, ja lataus siis ensin ja upload on ollu koko ajan korkeampi.

Ja äsken vetäsin pöytäkoneelta piuhan(20m cat5) suoraan seinään ja näytti semmoisia 220dawn/up430mbps lukemia.

Voiko tuo vanha piuha olla jarruna tai vanha pöytäkone kun tuntuisi että suoraan seinästä antaa
täydet ja ei pysty muuten testaamaan kun ei ole muita vehkeitä ja tämä on tällaista hakuammuntaa
etten itse ole tyrinyt ennenkuin alan Valoon puoleen kääntymään.
Mulla cat5 johto kyykkäsi nopeudet aikalailla samalla tavalla.

Edgerouter:n hallintapaneeli paljasti syyllisen, vaihdoin cat6 johtoon ja ongelma poistui.
 
Joo noin vähän aavistelinkin että osaamattomuutta pelissä mutta onko nyt niin että jos laitan kolme reititintä niin että eka seinään ja kaksi seuraavaa alle 10m etäisyyksillä langattomasti niin viimeisestä
ei kaapelilla irtoa kuin tuo n.200mbps ja vaatisi piuhat kaikkien väliin.

Kaapelikauppaan tässä on nyt lähdettävä niin minkälainen rovio niitä pitää nyt ostaa.
 
Kaapeli ei kyllä selitä sitä miksi saat enää 300Mbps langattomasti siitä ensimmäisestä purkista kun aiemmin sait 600Mbps, joten voi olla verkossakin vikaa.
 
Metallinpaljastimen näköisellä härvelillä ainakin omassa tapauksessani haravoivat kaivuulinjan. Jostain syystä eivät kuitenkaan löytäneet KTV-kaapelia, jonka onnistuivat katkaisemaan. En itse kehdannut seistä koko aikaa vieressä tuijottamassa kun sahasivat uraa, vaan menin sisälle kurkkimaan ikkunasta.

Lienen edelleen ainoa palstalainen joka on joutunut allekirjoittamaan sitoumuksen jossa olen vastuussa merkkaamattomista kaapeleista, jos ne satutaan katkaisemaan? Jos en olisi allekirjoittanut, ei kuitua olisi asennettu. Vai oliko peräti joku toinenkin palstalainen?
Nuo kaapelitutkat toimii monesti niin, että kaapelin ympärille laitetaan lähetin esim. jakokaapilla ja sillä käsikapulalla sitten haetaan se kaapelin säteilemä signaali maasta. Eli jos ei ole kaapelin omistajalta huomattu näyttöä pyytää, ei sitä välttämättä kukaan osaa varoa.
 
Reititin lähti tulemaan, mutta alarm valo palaa täälläkin vielä. Urakoitsijalle meni aspan kautta korjauspyyntö ja n. 2viikkoa voi mennä ja en yllättyisi jos pidempäänkin.
Ja PON-valo sammuksissa, kuten minullakin?
Täälläkin tuo punainen alarmvalo paloi käyttöönoton yhteydessä. Laitoin viestiä aspaan ja sen jälkeen huomasin sitten tarkemmin vehjettä tutkaillessa, että urakoitsijalta oli jäänyt kuitupäätteen sisälle menevä valokuitukaapeli asentamatta, liittimen lukitsinpalikka oli väärinpäin ja suojatulppa päällä. Laitoin sitten itse liittimen kuntoon ja suojatulpan pois, ja heti lähti punainen valo pois ja yhteys alkoi toimia.
 
Täälläkin tuo punainen alarmvalo paloi käyttöönoton yhteydessä. Laitoin viestiä aspaan ja sen jälkeen huomasin sitten tarkemmin vehjettä tutkaillessa, että urakoitsijalta oli jäänyt kuitupäätteen sisälle menevä valokuitukaapeli asentamatta, liittimen lukitsinpalikka oli väärinpäin ja suojatulppa päällä. Laitoin sitten itse liittimen kuntoon ja suojatulpan pois, ja heti lähti punainen valo pois ja yhteys alkoi toimia.

Tämä tuli tarkistettua myöskin heti ensimmäisenä, mutta ei harmikseni ollut tuosta kiinni. Hyvä homma, että siellä pääsit helpolla!
 
Täällä on nyt liittymä aktivoituna ja toimii mutta pikkuisen ihmettelen noita nopeuksia mutta en nyt
tiedä johtuuko omista tekemistä tai vehkeistä mutta en nyt pääse oikein lähellekään luvattua nopeutta.

Miten muilla on lähtenyt homma käyntiin eli onko nopeudet olleet sitä mitä pitääkin ja kyseessä
minulla siis 1000m L liittymä.

Heti kun sain ensimmäisen reitittimen iskettyä kaapelilla seinään kiinni sain kännykällä mitattua
jotain 600mbps nopeuksia mutta enää ei löydy semmoisia vaikka puhelin on puolen metrin päässä
purkista vaan ovat jotain 300mbps.

Olen laittanut siten että yksi reititin on kaapelilla kiinni seinässä ja kahteen seuraavaan on näköyhteys
alle 10m päässä ja viimeisestä piuha pöytäkoneeseen jossa nopeudet ovat pyörineen 180/300mbps huiteilla, ja lataus siis ensin ja upload on ollu koko ajan korkeampi.

Ja äsken vetäsin pöytäkoneelta piuhan(20m cat5) suoraan seinään ja näytti semmoisia 220dawn/up430mbps lukemia.

Voiko tuo vanha piuha olla jarruna tai vanha pöytäkone kun tuntuisi että suoraan seinästä antaa
täydet ja ei pysty muuten testaamaan kun ei ole muita vehkeitä ja tämä on tällaista hakuammuntaa
etten itse ole tyrinyt ennenkuin alan Valoon puoleen kääntymään.
Ensimmäinen reititin, se ilmeisesti jokin "kevyt" WiFi palomuurireititin, ja puhelimella testaat WiFillä.

Gigabitin yhteys vaatii palomuuri reittimeltä jo enemmän tai vähemmän paukkuja, riippuen palomuurin ominaisuuksista, tavasta toimia, jo pelkkä NAT voi kyykätä, koti kyvykkäässäkin todellaiso merkitys onko NAT rautapohjainen vai ohjelmisto. Eli sen reititinpuolen kyvyt vaikuttaa siihen netin suorituskykyyn piuhayhteksissäkin.

Wifi voi olla pullonkaula, ja jos Wifillä 600mbit/s hyötydatavauhtiin pääsee, niin se on hyvin, ja kotikäytössä riittää pitkälle varsinkin jos kiinteät laitteet piuhalla. Jos käyttöpaikka on erämökki, niin naapurit ei häiritse, mutta automaattisilla asetuksilla, omat laitteet ja se mitä konfikuraatioita laite toteuttaa voi aiheuttaa vaihtelua enemmän tai vähemmän, lisäksi uudelleen käynnistykset voi johtaa uusiin arvontoihin. Jos ja kun kaksitaajuus tukari, niin myös se millä bandillä asiakaslaite sattunut yhdistyyn testi hetkellä.

Seuraavat reitittimet, tekstisi tuo mieleen että tarkoitat jotain Wifi purkkeja, mahdollista toisia WiFireittimiä, niin siten menee jo aika sekavaksi toteutukseksi. Jos ne ilmeisesti kytketty tuohon ensimmäiseen reittimeen, niin toisen reittimen perään kytketyn laitteen liikenne menee sitten molempien työstön läpi. vaikka olisi piuhalla. Mutta tekstistä saa mielikuvan että toiset reittimet ehkä WiFi yhteydessä ensimmäiseen reittimeen, eli pullonkauloja myös ensimmäisen Wifi yhteys, sen toisen lisäksi. iso merkitys kanavien jakamisella, ettei päälekkäin. Mutta jos WiFillä, niin iso epäilys että toiset reittimet ovat jotain WiFi toistimia, joka pahimillaan tarkoittaa sitä että toistin käyttää omassa verkossa samoja kanavia kuin yhteydessä edelliseen WiFi verkkoon, tästä seuraa se että siellä odotellaan vuoroja. langatoman kotiverkon suorityskyky romahtaa.

Jos tarkoitat että sinulla joku "mesh" termillä markkinoitu sarja, niin tyypillisesti ei niin paha kuin tuo edellisen kappaleen viimeinen kuvailu, se orja tukarin yhteys isäntään/edelliseen noissa yleensä tapahtuu eri kanavilla kuin sen orjan luomaverkko. Jos tukareita ei voi kytkeä kotiverkkoon piuhalla, niin tärkein juttu on se että orja tukari on isäntään nähden sijoitettu hyvän isäntäverkon alueella, sen jälkeen sitten niitä asetus optimointeja, tosin mesh markkinoinnin idea että saman tuoteperheen laitteen automaattisesti arpoo kohtuu toimivat jutut. Jos SSID (verkon nimi) on kaikissa sama, niin hyvät osaa ohjata asiakkaita sopiviin, jos nimet on eri, voi olla kankeaa.


Miten muilla on lähtenyt homma käyntiin eli onko nopeudet olleet sitä mitä pitääkin ja kyseessä
minulla siis 1000m L liittymä.
Jos yhteyden nopeusluokka askarruttaa, epäilet ettei ole sitä mitä myyty/laskutettu, niin testaa sitä sen ensimmäisen reittimen perästä, kun muut laitteet kytketty pois verkosta. Jos Wifillä ei riitä paukut, niin kokeile testaa piuhalla. Jos silläkään en saavuta n 900 testivauhteja kotimaan vahvoihin kohteisiin (Yleensä Espoon suunnan isot toimijat ripeitä, ja jos omalla operaattorilla testipalvelin, niin kokeile sitä)

Jos edelleen jää vajaaksi, niin miettiä pullonkaulaa, se noilla liittymillä usein se kotireitin, jos sen säätiminen ei ole hallussa, niin jäljelle jää sitten suoraan operaattorin nettiportista testaaminen, ennekuin siihen mitään tietokonetta kytket, niin varmista tietokoneen päivitykset, palomuurit jne on ajantasalla, jos ja kun Valoon netti, niin oletuksen se IPv4 putki ei ole ihan suora avoin netti, vaan välissä operaattorin NAT haittaa liikennettä.

Toki tuostakin voi vauhdit jäädä vajaaksi, ihan omasta laitteistoista ja testitavasta johtuen
 
Viimeksi muokattu:
Eilen kävi kaveri sahaan putken pihan poikki. Kyseli ensin että onko tiedossa reitillä olevia piuhoja. Sanoin ettei ole tietoa. Kaveri totesi että hän joka tapauksessa tsekkaa tutkalla ja jos jotain menee rikki, ni sit korjataan. Vajaan kolme tuntia tais puuhastella. Tänään aamulla tuli sähköpostiin kuittaus
” Tulevaa käyttöönottoprosessia nopeuttaaksesi, kytkethän mahdollisimman pian taloosi asennettuun kuitupäätelaitteeseen (ONT) virran päälle, laittamalla virtajohdon seinään. ”

Kävin nyt kokeileen että laite lähtee käyntiin, nii ei tarvi ihmetellä DOA muuntajaa jahka kuitu joskus on päästä päähän kytketty. Tuskin tälle vuotta…

Huomenna tilauksen 2-v synttärit…
 
Kauan teillä on mennyt kuidun puhaltamisesta käyttöönottoon? Meillä pari viikkoa sitten puhallettiin kuitu ja nyt kovasti odotellaan että pääsisi ottamaan käyttöön. Johan tässä on 3 vuotta odoteltukin...
 
Kauan teillä on mennyt kuidun puhaltamisesta käyttöönottoon? Meillä pari viikkoa sitten puhallettiin kuitu ja nyt kovasti odotellaan että pääsisi ottamaan käyttöön. Johan tässä on 3 vuotta odoteltukin...
Puhallus 15.8 ja 30.8. mailiin ilmoitus aktivoinnista.
 
Vaikea sanoa tuohon ylläolevaan yhtään mitään koska ei ainakaan minulle ole ilmoitettu mitään kuidun puhaltamisesta. Tuli vain tieto että liittymä on nyt valmis aktivoitavaksi. Ei tosiaan hajuakaan milloin se kuitu on puhallettu. Tiedottaminen on ollut kyllä ala-arvoista.
 
Joo noin vähän aavistelinkin että osaamattomuutta pelissä mutta onko nyt niin että jos laitan kolme reititintä niin että eka seinään ja kaksi seuraavaa alle 10m etäisyyksillä langattomasti niin viimeisestä
ei kaapelilla irtoa kuin tuo n.200mbps ja vaatisi piuhat kaikkien väliin.

Kaapelikauppaan tässä on nyt lähdettävä niin minkälainen rovio niitä pitää nyt ostaa.
Ei niitä wifi asemia liikaakaan saa olla. tukarit 10m välein tietää kyllä ongelmia.
 
Vaikea sanoa tuohon ylläolevaan yhtään mitään koska ei ainakaan minulle ole ilmoitettu mitään kuidun puhaltamisesta. Tuli vain tieto että liittymä on nyt valmis aktivoitavaksi. Ei tosiaan hajuakaan milloin se kuitu on puhallettu. Tiedottaminen on ollut kyllä ala-arvoista.
Onpas erikoista, meillä oli kaveri ottamassa vastaan sitä kuitua, kun puhalsivat ja kytki samalla jotain kuitumuuntimeen.
 
Ei kyllä mitään hajua milloin puhalsivat mutta alle tunti siitä kun joku tuli räpeltämään ulkoboxia niin muuttui valo vihreäksi.
Pari kuukauttahan meni sitten tuosta ennenkuin Valoo lähetti romppeensa ja ilmoituksen mutta liittymän saa kyllä jo aktivoitua ennen niitä kunhan vihreä valo palaa.

Edelleen kyllä sitä mieltä että olisi voinut edes tekstiviestin laittaa siitä että saattaa aamulla tulla hiippailemaan pihalle.
 
Kuinka moni on käynyt kurkkaamassa ulkoboksin sisälle? Alkanut heräämään epäilys onko omaa kuitua käyty edes hitsaamassa. Näyttää olevan kansi kiinni yhdellä mutterilla jonka avaamiseen pitäisi olla pitkänokkaiset pihdit. Ja sitten kiinni vielä kahdella muovisella klipsillä, jotka pitäisi napsauttaa auki, vaikka ruuvimeisselillä. Jossain luki ettei asiakkaan tulisi availla ulko, tai sisäboksia, kun ei niissä ole mitään sisällä johon asiakkaan tulisi kajota. Tekisi kyllä mieli käydä kurkkaamassa, mutta arveluttaa jos tulee rikottua jotain.
 
Kadulle asti on ollut valmiina pidemmän aikaa. Luulen, että menee ensi kesään/syksyyn.
 
Täällä alkoi naurattamaan tänä aamuna.
Tuli maili Valoolta, että kuinka kohta meidän kadulle alkavat vetämään kuitua ja mitä huomioida jne jne.
Pari viikkoa myöhässä, mutta tulipahan maili. :)
 
Keneen pitää olla yhteydessä asfaltointiin liittyen? Kaikkien muiden pihaliittymät on asfaltoitu viikko sitten, paitsi meidän
 
IMG_20240813_103029.jpg

Noh kun kerran kauniisti pyydettiin :)

Saako tuosta purkista muutettua itse noita reitittimen sisäänkirjautumis tunnareita?
 
Jos ei tuota nyt hirveästi ole Valoon pyynnöstä kustomoitu ja puukotettu niin kyllä. Huawein softat yleensä pyytääkin vaihtamaan noita tietoja kun sinne ensimmäistä kertaa kirjautuu.

Joskus tutun luona tuota kyseistä purkkia sorkkineena, jäi sellainen muistikuva, että ei saanut muutettua, vaan olisi pitänyt olla Valoo;sen päin yhteydessä. Jäi silloin sellainen olo, että miksi näin, ihan tietoturvan kannalta.

En ole asiasta siis aivan varma, kun en kyseistä purkkia itse omista.
 
Ylihuomenna tulee 2 viikkoa vikailmoituksesta ja punainen valo palaa edelleen päätelaitteessa. Aspan mukaan Valoolla on kahden viikon määräaika vikojen korjaamisessa, joten kiire tulee jos meinaavat saada yhteyden kuntoon. Kait tuossa on asiakkaalla oikeus vaatia jotain korvausta jos eivät saa sammumaan sitä punaista valoa ajoissa.
 
Ylihuomenna tulee 2 viikkoa vikailmoituksesta ja punainen valo palaa edelleen päätelaitteessa. Aspan mukaan Valoolla on kahden viikon määräaika vikojen korjaamisessa, joten kiire tulee jos meinaavat saada yhteyden kuntoon. Kait tuossa on asiakkaalla oikeus vaatia jotain korvausta jos eivät saa sammumaan sitä punaista valoa ajoissa.
Oliko tämä liittymä siis jo aktivoitu ja sen jälleen alkanut vikatilanne vai käyttöönotto edessä mutta valo palaa? Pitkät on vasteajat kyllä
 
Ylihuomenna tulee 2 viikkoa vikailmoituksesta ja punainen valo palaa edelleen päätelaitteessa. Aspan mukaan Valoolla on kahden viikon määräaika vikojen korjaamisessa, joten kiire tulee jos meinaavat saada yhteyden kuntoon. Kait tuossa on asiakkaalla oikeus vaatia jotain korvausta jos eivät saa sammumaan sitä punaista valoa ajoissa.
Onko kyse aiemmin toimineesta liittymästä, vai liittymän toimituksesta, joka ei ole vielä toiminut.
 
Uudesta liittymästä jota ei ole saatu toimimaan. Aspa nimenomaan painotti että uusissa liittymissä on kahden viikon määräaika korjauksissa.
Voi olla työlästä saada ihmeempiä korvauksia vaikka reklamoisi. Laskutus kaiten lähtee rullaamaan vasta kun yhteys toimii.

Mutta reklamaatio kannattaa kyllä tehdä ihan vain senkin vuoksi että siitä pitäisi jäädä palvelutuotannossa ihan toisenlainen jälki ja metriikka kuin perus tiketistä….
 
Uudesta liittymästä jota ei ole saatu toimimaan. Aspa nimenomaan painotti että uusissa liittymissä on kahden viikon määräaika korjauksissa.
Täällä sama juttu ja maanantaina tulee 2viikkoa täyteen. Ehti myös mennä täyteen samasta syystä tuo 24kk rakennuspäätöksestä ja siitä jo reklamoinkin.
 
1727327286335.png


Noniin, vihdoin on kuitu.

Tällä alueella vielä sojottaa tuolla 1 - 1,5km suoran päässä yhdestä talosta kuituputket. Mikä lie sen kohtalo ja miksi sinne asti ei rakennettu. Rakentivat kyllä puoleen väliin tuota suoraa. No kuitenkin näyttäisi siltä että eivät he aina rakenna koko aluetta valmiiksi.

Otin tämän 11/2023, rakentaminen alkoi 05/2024 ja oli valmis kaikkine maisemoinimeen 06/2024. Arvioitu käyttöönotto oli 07/2024, mutta päättivät neppailla viellä pari kuukautta tuohon päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Ylihuomenna tulee 2 viikkoa vikailmoituksesta ja punainen valo palaa edelleen päätelaitteessa. Aspan mukaan Valoolla on kahden viikon määräaika vikojen korjaamisessa, joten kiire tulee jos meinaavat saada yhteyden kuntoon. Kait tuossa on asiakkaalla oikeus vaatia jotain korvausta jos eivät saa sammumaan sitä punaista valoa ajoissa.
Miten kävi?
 
Näköjään tuotu kuitu kadunvarresta seinäboksiin.
Saa nähdä meneekö kuitenkin ensivuoteen.. :hmm:
Tämä siis Kouvolasssa, Inkeroisissa.
 
Tällä alueella vielä sojottaa tuolla 1 - 1,5km suoran päässä yhdestä talosta kuituputket. Mikä lie sen kohtalo ja miksi sinne asti ei rakennettu. Rakentivat kyllä puoleen väliin tuota suoraa. No kuitenkin näyttäisi siltä että eivät he aina rakenna koko aluetta valmiiksi.
Mutuillen tulee mieleen, jos putket vedetty, mutta ei ole kuituapuhallettu, niin kuullostaa valmiudelta. jolloin ei ehkä edes tarkoitus vetää kuitua.
Onko ihan tarkoituksella, vai kuvio muuttunut kesken rakentamisen.

Mutuilullani en pois sulje sitä että liittymä tilattu, luvattu ja syystä tai toisesta sitä ei ole tehty valmiiksi.
 
Mutuillen tulee mieleen, jos putket vedetty, mutta ei ole kuituapuhallettu, niin kuullostaa valmiudelta. jolloin ei ehkä edes tarkoitus vetää kuitua.
Meidän perällä samaa oiretta.Kesällä niitä ilmestyi ehkä 3/4 tonteista kun vaakaporaajat kävi urakoimassa. Sitten hiljalleen osalle on tehty tonttivedot ja nyt noita sinisiä putken päitä törröttää ehkä joka neljännen tai viidennen tontin kulmalla. Noi jäljelle jääneet olen myös tulkinnut kuituvalmiudeksi.

Toki toi rakentaminen tapahtuu niin mystisesti vähän sieltä-täältä, että varmaksi ei voi sanoa varmaan seuraavan vuoden aikana…
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 985
Viestejä
4 417 879
Jäsenet
73 257
Uusin jäsen
Vepe21

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom