VALOO valokuitu

Veikkaan että iso osa näistä Valoon Alarm-ongelmista johtuu ihan vain huonosti tehdystä liitoksesta, joita käydään sitten jakamokaapilla korjailemassa sitä mukaa kun asiakkaat ilmoittaa että ei toimi.

Taitaa Valoolla olla suuri osa asiakkaista joilla palaa "Alarm" kun pitäisi alkaa aktivoimaan.
Itsellä sama ja lähistöllä usea muu. Ei hyvä.
 
Taitaa Valoolla olla suuri osa asiakkaista joilla palaa "Alarm" kun pitäisi alkaa aktivoimaan.
Itsellä sama ja lähistöllä usea muu. Ei hyvä.
Joo, kertoohan sekin jotain että jos asiakaat joutuu viikkokaupalla odottelemaan liittymän korjausta, niin pakkohan siellä on olla pilvin pimein porukkaa jonossa tiketteineen. Ei tämä kovin ammattitaitoiselta hommalta tunnu. Pikemminkin joltain puuhastelulta.

ScreenShot118.jpg
 
Taitaa Valoolla olla suuri osa asiakkaista joilla palaa "Alarm" kun pitäisi alkaa aktivoimaan.
Itsellä sama ja lähistöllä usea muu. Ei hyvä.
Valoon aliurakoitsijoiden tohelointia kyllä tämä, ettei esimerkiksi mittauksia oikein tehdä kytkennän ohessa. Samalla näkisi samantien onko kaikki kunnossa..
 
Valoon aliurakoitsijoiden tohelointia kyllä tämä, ettei esimerkiksi mittauksia oikein tehdä kytkennän ohessa. Samalla näkisi samantien onko kaikki kunnossa..

Juuri näin, mielestäni tämä on ihan standardi ollut aina että linja mitataan ja todetaan toimivaksi, vasta sitten liittymä käyttöön.
Hölmöläisten hommaa jos moisessa asiassa on oiottu.
 
Itsellä tällä hetkellä dna:n kuitu ja kaapeli-tv. Tuloillaan on Valoo kuitu. Mietin nyt tuota kaapeli-tv:tä, että kannattaako vaihtaa tuohon Valoon iptv-palveluun aikanaan? Onko kokemuksia? Ja nimenomaan LG WebOS sovelluksen kautta ilman mitään Valoon lisäboksia.
 
Juuri näin, mielestäni tämä on ihan standardi ollut aina että linja mitataan ja todetaan toimivaksi, vasta sitten liittymä käyttöön.
Hölmöläisten hommaa jos moisessa asiassa on oiottu.
Mainitsin tästä Valoon asiakaspalvelulle ja sieltä tuli pyyntö huomioida että kytkennät on tehty ennen kuin runkoverkko on valmis. Ei siis olisi voinut laittaa kuitumuuntimeen jotain kiinni ja mitata. Pelkän kuidun mittaus taas ei kerro koko totuutta, koska vika voi olla liitoksessa muuntimeen tai liitoksessa jakamossa.

Ehkä, jos liityntähinnan lasku 2500€ pyörisi tuossa pöydällä, vaatisin itsekin enemmän. Nyt kuitenkin tarjotaan kuituliittymää varsin hyvin maksuehdoin.
 
  • Tykkää
Reactions: 3me
Ne jotka ovat ottaneet tuon julkisen dynaamisen IP:n, niin kuinka usein vaihtuu? Omalla alueella ovat Valoolta juuri kaivantoja tekemässä, ja yhteys ylhäällä tod. näk. jo tämän vuoden puolella.
 
Lisää positiivista Valoosta.
Tänään kävivät poraamassa/vetämässä kuidun jo sisälle asti.
Alle tunti ja homma valmis, siistiä jälkeä.
Linkki valokin palaa vihreänä. 👍
 
Ne jotka ovat ottaneet tuon julkisen dynaamisen IP:n, niin kuinka usein vaihtuu? Omalla alueella ovat Valoolta juuri kaivantoja tekemässä, ja yhteys ylhäällä tod. näk. jo tämän vuoden puolella.
Ei mielestäni vaihdu ollenkaan ellei kuitupääte käy alhaalla, ainakaan itselläni ei ole ja uptime on jotain puoli vuotta.
 
Itsellä tällä hetkellä dna:n kuitu ja kaapeli-tv. Tuloillaan on Valoo kuitu. Mietin nyt tuota kaapeli-tv:tä, että kannattaako vaihtaa tuohon Valoon iptv-palveluun aikanaan? Onko kokemuksia? Ja nimenomaan LG WebOS sovelluksen kautta ilman mitään Valoon lisäboksia.
Sama mietintä itselläkin. Valoo-kuitu on jo toiminnassa, mutta kaapeli-tv dna:lta. Valoon sivuilla puhutaan iptv:n lisäksi erikseen kaapeli-tv:stä, mutta onko se sitten vain taloyhtiöille, kun ei siitä kerrota muuta kuin kanavapaikat. Ja iptv:n osalta mietityttää saavutettavuusasiat, koska taloudessani käyttäjänä olisi myös ihminen, joka kykenee käyttämään ”perinteistä” televisiota (eli valitsemaan kanavanumeron), mutta ei paljon sen enempää. Lisäksi asetuksissa hänellä täytyy olla defaulttina tekstitykset päällä suomenkielisissäkin ohjelmissa. Olisikin mukava ymmärtää, miten iptv vaikuttaisi käytännössä television käyttöön.
 
Sama mietintä itselläkin. Valoo-kuitu on jo toiminnassa, mutta kaapeli-tv dna:lta. Valoon sivuilla puhutaan iptv:n lisäksi erikseen kaapeli-tv:stä, mutta onko se sitten vain taloyhtiöille, kun ei siitä kerrota muuta kuin kanavapaikat. Ja iptv:n osalta mietityttää saavutettavuusasiat, koska taloudessani käyttäjänä olisi myös ihminen, joka kykenee käyttämään ”perinteistä” televisiota (eli valitsemaan kanavanumeron), mutta ei paljon sen enempää. Lisäksi asetuksissa hänellä täytyy olla defaulttina tekstitykset päällä suomenkielisissäkin ohjelmissa. Olisikin mukava ymmärtää, miten iptv vaikuttaisi käytännössä television käyttöön.
Nopealla vilkaisulla tuo IPTV palvelu on toistaiseksi voimassa oleva, jos sovelluksen hankkii. Eli pahimmassa tapauksessa häviää 6.90e (summa mitä tuo maksaa kuukaudessa). Nämähän siis toimivat samalla periaatteella kuin striimauspalvelut (kuten mainittu yllä). Eli valitset oikean sovelluksen kaukosäätimellä.
 
Nopealla vilkaisulla tuo IPTV palvelu on toistaiseksi voimassa oleva, jos sovelluksen hankkii. Eli pahimmassa tapauksessa häviää 6.90e (summa mitä tuo maksaa kuukaudessa). Nämähän siis toimivat samalla periaatteella kuin striimauspalvelut (kuten mainittu yllä). Eli valitset oikean sovelluksen kaukosäätimellä.
Pitääpä testata, kunhan Valoon yhteys saadaan toimimaan. LG WebOS:stä sovellus löytyy, mutta arviot surkeita, joten hieman epäilyttää toimivuus. Kokeilemalla selviää.
 
Täällä myös tuttu skenaario: Liittymä valmis aktivoitavaksi ja vermet saapuivat, mutta punainen ALARM valo palaa kuitupäätelaitteessa. Valoon ASPasta ovat kuulemma laittaneet vikailmoitusta urakoitsijalle - jospa ne pääsisivät nopeasti korjaamaan niin saisi liittymän käyttöön..
 
Pitäisi valita valokuituoperaattori kolmen asunnon rivitaloyhtiöön:
Valoo tarjoaa asennusta joka huoneistoon 400e per huoneisto ja perusnopeus 100/100M 14,90e/kk 4 vuoden määris.
Global connect tarjoaa asennusta 195 per huoneisto. 10M perusnopeuden hinnasta ei ole vielä tietoa mutta pienin lisänopeus 250/250M olisi 25e/kk. Jos ei osteta perusnopeutta on mahdollisuus huoneistokohtaiseen liittymään esim.250/250M 35e/kk.
Molempien kuidut on juuri kaivettu tontin nurkalle. Asennusten sisältö vaikutti melko samanlaisilta.
Mielestäni tuo Valoon tarjous on parempi jos 100M riittää mutta 10M on hidas. Tv palveluiden eroihin en ole jaksanut perehtyä kun ei ole oleellisia itselle. Ajatuksia?
 
Pitäisi valita valokuituoperaattori kolmen asunnon rivitaloyhtiöön:
Valoo tarjoaa asennusta joka huoneistoon 400e per huoneisto ja perusnopeus 100/100M 14,90e/kk 4 vuoden määris.
Global connect tarjoaa asennusta 195 per huoneisto. 10M perusnopeuden hinnasta ei ole vielä tietoa mutta pienin lisänopeus 250/250M olisi 25e/kk. Jos ei osteta perusnopeutta on mahdollisuus huoneistokohtaiseen liittymään esim.250/250M 35e/kk.
Molempien kuidut on juuri kaivettu tontin nurkalle. Asennusten sisältö vaikutti melko samanlaisilta.
Mielestäni tuo Valoon tarjous on parempi jos 100M riittää mutta 10M on hidas. Tv palveluiden eroihin en ole jaksanut perehtyä kun ei ole oleellisia itselle. Ajatuksia?

Korostan, tai ainakin suosittelen miettiin sitä että mikä on taloyhtiön ja mikä on operaattorin.
- Operaattori tulee kiinteistön tekniseen tilaan, ja siitä eteenpäin on taloyhtiön fyysistä verkkoa, etuja se että taloyhtiö voi vapaasti tehdä muutoksia omaan verkkoon, ja esim remonettien, saneerausten yhteydessä edullisempaa, vs se että operaattori tulee irtikytkeen, siirteleen omia narujaan. Toinen etu se että tulevina vuosina kilpailutus periaatteessa helpompaa, kilpailian ei tarvi tulla kuin sinne tekniseen tilaan. säästyy se että tehdään asuntoihin uudet nousut.

- Jos operaattori tulee suoraan asuntoihin, ei suostu samaan rahaan tekemään ylläolevaa, ja taloyhtiö ei syystä tai toisesta halua/pysty tekemään itse omaa verkkoa, niin tämä versio voi olla se konsti millä se kuitu hankinnan saa nujittua läpi.

Jos operaattori vetää omat narut asuntoihinasti niin miettiä se reitti huolella, ne narut on siellä vuosikymmeniä. Ei niitä likaa pidä pelätä, kyllä se rahalla siirtyy.

Pitäisi valita valokuituoperaattori kolmen asunnon rivitaloyhtiöön:
Valoo tarjoaa asennusta joka huoneistoon 400e per huoneisto ja perusnopeus 100/100M 14,90e/kk 4 vuoden määris.
Global connect tarjoaa asennusta 195 per huoneisto. 10M perusnopeuden hinnasta ei ole vielä tietoa mutta pienin lisänopeus 250/250M olisi 25e/kk. Jos ei osteta perusnopeutta on mahdollisuus huoneistokohtaiseen liittymään esim.250/250M 35e/kk.
Molempien kuidut on juuri kaivettu tontin nurkalle. Asennusten sisältö vaikutti melko samanlaisilta.
Mielestäni tuo Valoon tarjous on parempi jos 100M riittää mutta 10M on hidas. Tv palveluiden eroihin en ole jaksanut perehtyä kun ei ole oleellisia itselle. Ajatuksia?
Nopeuksista, jos kolme asuntoa ja kaikki jokatapauksessa ottaa sen satamegasen tai nopeamman, niin asukasta kohti kustannus varmaan oleellista, toki taloyhtiön kannalta parempi mitä pienemmät kustannukset (vastuut) sille. (jos operaattori laskuttaa suoraan asukkaita lisänopeuksista).

Koska hinnat on ns sisäänheitto hintoja, niin pitkä määris/hintatakuu voi olla etu, ja varmistaa että myös lisänopauksissa on hintatakuu. Jos kohde on muuttotappio alueen korjausvelkapommi, niin sitten painopiste voi olla siinä että minimi kulut, jos esim yksiasunto tyhjillään ja alkaa vastuiden hoito takkuaa.

Tv palveluiden eroihin en ole jaksanut perehtyä kun ei ole oleellisia itselle. Ajatuksia?
Onko taloyhtiö nyt kaapelitvssä, jos on niin siinä voi jatkaa jos kuituoperaattori ei tarjoa KTV palveluita, siinä voi sitten miettiä että olisko KTV yhtiöltä mitä netti tarjousta.
Jos taloyhtiö on maanpäällisessä DVB-T jakelussa, eikä halua KTV liittymään, niin netti operaattorin palvelut tuskin ketään hetkauttaa, vaan kukin valitsee suoratoistapalvelunsa mitä haluaa, mistä haluaa.

Jos vanha rivari ja antenniverkko vanha niin sem saneeraus pohdittava jos taloyhtiö tekee itse sisäverkkonsa.
 
Joo, kertoohan sekin jotain että jos asiakaat joutuu viikkokaupalla odottelemaan liittymän korjausta, niin pakkohan siellä on olla pilvin pimein porukkaa jonossa tiketteineen. Ei tämä kovin ammattitaitoiselta hommalta tunnu. Pikemminkin joltain puuhastelulta.

ScreenShot118.jpg
Joko toimii? Tänään ehkä saattaa korjaaja täällä tulla käymään.. eilen tuli 5viikkoa täyteen urakoitsijalle ilmoittamisesta. Piti tulla jo eilen, mutta siirsikin tälle päivälle. En ole kovin luottavainen, että saapuu tänäänkään..
 
Juuri näin, mielestäni tämä on ihan standardi ollut aina että linja mitataan ja todetaan toimivaksi, vasta sitten liittymä käyttöön.
Hölmöläisten hommaa jos moisessa asiassa on oiottu.
Miten sen Valoon verkossa teknisesti onnistuu, ilman ettei tarvitse siellä tilaajan tiloissa käydä.

Liittyykö nämä viestit missä kehoitetaan varmistaan että kuitupääte on sähköissä, eli voiko sen jälkeen mitata sen linjan toimivuus, speksien täyttyminen toisesta päästä, vai jopa ihan siellä PON raudalla ?

Nyt jäänyt mielikuva että joko sitä mittausta ei tehdä, tai jos noin onnistuu, niin niitä korjaillaan jonossa ja asiakkaat tekee vikailmoituksia viasta mikä on jo työjonossa.

Jos homma on pelkästään sen varassa että jos yhteys ei toimi lainkaan niin korjataan jos asiakas tekee vikailmoituksen, eli ne linjat mitkä toimii mutta ei täytä speksejä jää toivotaan toivotaan tilaan, missä maalikkona ajatellen seuraa haasteita vuosiksi. ja kun kyse vielä PON jutuista niin voi olla harmia heillekkin joilla se oma tilaaja pätkä kunnossa.

Siis mielikuva että verkonrakentaminen menee niin että putkitetaan, puhalletaan kuidut ja asennellaan asiakaspään kuitupäätteet, ja sitten ne jakajat ja muut PON kamat. Eli ei sinne asiakaspäähän on sen jälkeen vaikea mennä sen fyysisen kuidun päähän, koska se tyypillisesti on asiakkaan tiloissa (asunnossa) mihin asentajilla ei ole esteetöntä pääsyä ilman asukkaan apuja.
 
Miten sen Valoon verkossa teknisesti onnistuu, ilman ettei tarvitse siellä tilaajan tiloissa käydä.

Liittyykö nämä viestit missä kehoitetaan varmistaan että kuitupääte on sähköissä, eli voiko sen jälkeen mitata sen linjan toimivuus, speksien täyttyminen toisesta päästä, vai jopa ihan siellä PON raudalla ?

Nyt jäänyt mielikuva että joko sitä mittausta ei tehdä, tai jos noin onnistuu, niin niitä korjaillaan jonossa ja asiakkaat tekee vikailmoituksia viasta mikä on jo työjonossa.

Jos homma on pelkästään sen varassa että jos yhteys ei toimi lainkaan niin korjataan jos asiakas tekee vikailmoituksen, eli ne linjat mitkä toimii mutta ei täytä speksejä jää toivotaan toivotaan tilaan, missä maalikkona ajatellen seuraa haasteita vuosiksi. ja kun kyse vielä PON jutuista niin voi olla harmia heillekkin joilla se oma tilaaja pätkä kunnossa.

Normaalisti verkko rakennetaan siten, että viimeisenä tehdään se tilaajan yhteys sisään taloon, ja kytketään päätelaite.
Tällöin ei tarvita erillistä käyntiä. Jos Valoo tekee toisin, niin mittaus on tehtävä erikseen.
 
Joko toimii? Tänään ehkä saattaa korjaaja täällä tulla käymään.. eilen tuli 5viikkoa täyteen urakoitsijalle ilmoittamisesta. Piti tulla jo eilen, mutta siirsikin tälle päivälle. En ole kovin luottavainen, että saapuu tänäänkään..
Joo, viikonloppuna sammui alarm valo. Vilkaisin päätelaitetta, ja mitä kummaa, punainen valo ei palanutkaan enää? Hetken päästä alkoi pon valo vilkuttaa, ja sitten paloi tasaisesti vihreänä. Eli satuin vilkaisemaan päätelaitetta juuri oikealla hetkellä. Mitään yhteydenottoa ei asentajalta tullut missään vaiheessa.

Ehdin juuri maksaa Moi 4/5G liittymäni kuukausimaksun, joten aktivointi saa vielä odottaa. Nähtäväksi jää toimiiko luvatulla nopeudella. Reilu 5 viikkoa meni siis vikailmoituksesta, eli sama aikataulu kuin sinullakin, jos se asentaja saa sinun yhteytesi toimimaan tänään.
 
Naapurissa tontin kaivuu tehty (ura sahalla) mutta omalta tontiltani puuttuu koska sama tekniikka ei onnistunut. Yritin valoo asiakaspalvelusta kysellä mutta eivät tienneet mitään koska urakoitsija tulisi. Netel urakoi alueellamme. En ole heidän asiakaspalveluun vielä soitellut mutta epäilen, ettei sieltä mitään vastausta saisikaan. Kova halu olisi saada ennen pakkasia tonttiveto valmiiksi mutta kaippa tekemistä riittää vielä muuallakin.
 
Pitäisi valita valokuituoperaattori kolmen asunnon rivitaloyhtiöön:
Valoo tarjoaa asennusta joka huoneistoon 400e per huoneisto ja perusnopeus 100/100M 14,90e/kk 4 vuoden määris.
Global connect tarjoaa asennusta 195 per huoneisto. 10M perusnopeuden hinnasta ei ole vielä tietoa mutta pienin lisänopeus 250/250M olisi 25e/kk. Jos ei osteta perusnopeutta on mahdollisuus huoneistokohtaiseen liittymään esim.250/250M 35e/kk.
Molempien kuidut on juuri kaivettu tontin nurkalle. Asennusten sisältö vaikutti melko samanlaisilta.
Mielestäni tuo Valoon tarjous on parempi jos 100M riittää mutta 10M on hidas. Tv palveluiden eroihin en ole jaksanut perehtyä kun ei ole oleellisia itselle. Ajatuksia?
Meidän kolmen asunnon rivitaloyhtiöön Valoo tarjosi kytkentää hintaan 150 e per asunto + 250 e per asunto verkon rakennus. Tämän 250 e kulun pystyi välttämään rakentamalla itse ethernet- verkon lämmönjakohuoneesta asuntoihin. Onneksi vanhat puhelinpiuhat oli putkissa ja kovalla työllä pystyimme vaihtamaan piuhat uudempiin. Itse tehtynä kulut olivat noin 50 e per asunto.
 
Meidän kolmen asunnon rivitaloyhtiöön Valoo tarjosi kytkentää hintaan 150 e per asunto + 250 e per asunto verkon rakennus. Tämän 250 e kulun pystyi välttämään rakentamalla itse ethernet- verkon lämmönjakohuoneesta asuntoihin. Onneksi vanhat puhelinpiuhat oli putkissa ja kovalla työllä pystyimme vaihtamaan piuhat uudempiin. Itse tehtynä kulut olivat noin 50 e per asunto.
Verkonrakennus 250€, niin oliko se rakennettu verkko sitten taloyhtiön. Tarkoitan että taloyhtiö saa käyttää sitä mihin lystää, esim jos toiselta operaattorilta joku ottaa netin, niin voi sitä käyttää ilman että tarvii Valoolta kysellä, saati vuokrata. (ja toteutus järkevä, normaali), oliko se kuidulla vai kuparilla ?

Kuullostaa hyvältä tarjoukselta.
 
Verkonrakennus 250€, niin oliko se rakennettu verkko sitten taloyhtiön. Tarkoitan että taloyhtiö saa käyttää sitä mihin lystää, esim jos toiselta operaattorilta joku ottaa netin, niin voi sitä käyttää ilman että tarvii Valoolta kysellä, saati vuokrata. (ja toteutus järkevä, normaali), oliko se kuidulla vai kuparilla ?

Kuullostaa hyvältä tarjoukselta.
Naapuritaloyhtiössä ottivat verkon rakennuksen ja siellä asentajat vetivät valokuidun jokaiseen asuntoon. Tekniseen tilaan ei heillä tullut mitään aktiivilaitteita, vain joku liitosrasia.

Nyt en kyllä tiedä miten tuo omistajuus menee. Alla pätkä tarjouksesta.
1000020398.jpg
 
Naapuritaloyhtiössä ottivat verkon rakennuksen ja siellä asentajat vetivät valokuidun jokaiseen asuntoon. Tekniseen tilaan ei heillä tullut mitään aktiivilaitteita, vain joku liitosrasia.

Nyt en kyllä tiedä miten tuo omistajuus menee. Alla pätkä tarjouksesta.
1000020398.jpg
Siviilinä uskalla varman päälle sanoa, asiakkaana kysyisin myyjältä, tai siis paperia läpikäydessä että nykyaikaan päivitetty kaapelit ovat kiinteistön ja jos ei paperista selkeä, niin lisää sinne.
 
Oletteko huomannut ikävää muutosta Valoon peerauksissa/reitityksessä? Näyttäisi vaihtuneen viive tasaisesta 3ms linjasta google-microsoft-cloudflare nyt 18-9-4 linjaan eli mitähän ihmettä? Varayhteytenä toimiva Elisan kaapelimodeemikin paremmin reititetty googlelle:
1729839122163.png
 
Oletteko huomannut ikävää muutosta Valoon peerauksissa/reitityksessä? Näyttäisi vaihtuneen viive tasaisesta 3ms linjasta google-microsoft-cloudflare nyt 18-9-4 linjaan eli mitähän ihmettä? Varayhteytenä toimiva Elisan kaapelimodeemikin paremmin reititetty googlelle:
1729839122163.png
Jep, sama kasvu täällä.
 
Viimeksi muokattu:
Vaihteleeko muilla joilla on julkinen IP niin tämä jatkuvasti IP osoitetta? Varsinkin nyt tänä iltana ollut ihan mahdoton meno. 5 minuutin välein vaihtuu IP.

En ole kerennyt käymässä katsomaan vilahtaako tuossa päätelaitteessa vaikka joku punainen valo kun tätä tapahtuu. Tuohon ei taida päästä mitenkään käsiksi jotta voisi logeja katsella?
 
Vaihteleeko muilla joilla on julkinen IP niin tämä jatkuvasti IP osoitetta? Varsinkin nyt tänä iltana ollut ihan mahdoton meno. 5 minuutin välein vaihtuu IP.

En ole kerennyt käymässä katsomaan vilahtaako tuossa päätelaitteessa vaikka joku punainen valo kun tätä tapahtuu. Tuohon ei taida päästä mitenkään käsiksi jotta voisi logeja katsella?
Ei ole vaihtunut kertaakaan julkinen IP sen jälkeen, kun tuli käyttöön viime joulukuussa.
 
Vaihteleeko muilla joilla on julkinen IP niin tämä jatkuvasti IP osoitetta? Varsinkin nyt tänä iltana ollut ihan mahdoton meno. 5 minuutin välein vaihtuu IP.

En ole kerennyt käymässä katsomaan vilahtaako tuossa päätelaitteessa vaikka joku punainen valo kun tätä tapahtuu. Tuohon ei taida päästä mitenkään käsiksi jotta voisi logeja katsella?
Itsellä myös Valoo käytössä. Lähti toimimaan saman tien kun tein ilmoitetut asennustoimen piteet.

Mikä ongelma IP:n vaihtumisella on? Kun F-securen VPN:n on päällä (yleensä aina päällä), niin näyttää yhtä IP:tä ja ilman F-securea toista IP:tä. Vastaavasti internetissä näkyvät koneen nimet ovat *freedome* (F-secure) ja *valoonet* (ilman F-securea).
 
Vaihteleeko muilla joilla on julkinen IP niin tämä jatkuvasti IP osoitetta? Varsinkin nyt tänä iltana ollut ihan mahdoton meno. 5 minuutin välein vaihtuu IP.

En ole kerennyt käymässä katsomaan vilahtaako tuossa päätelaitteessa vaikka joku punainen valo kun tätä tapahtuu. Tuohon ei taida päästä mitenkään käsiksi jotta voisi logeja katsella?

Ei ole tapahtunut. Kolmisen viikkoa sitten sain julkisen osoitteen ja samana on pysynyt.
 
Pitääpä testata, kunhan Valoon yhteys saadaan toimimaan. LG WebOS:stä sovellus löytyy, mutta arviot surkeita, joten hieman epäilyttää toimivuus. Kokeilemalla selviää.
Arviot tästä IPTV-palvelusta kelpaisi. Sama Ålcom:n palvelu tulossa toisen operaattorin kautta tilattavaksi lähiaikoina. Olisi mukava, mikäli palvelun kanavia voisi katsella myös tietokoneella ja muilla kuin pakotetulla sovelluksella.
 
Alarm valo sammui ja pon valo syttyi eilen aamupäivällä. Nyt odotellaan, että tulis viestiä milloin liittymän voi aktivoida.
 
Alarm valo sammui ja pon valo syttyi eilen aamupäivällä. Nyt odotellaan, että tulis viestiä milloin liittymän voi aktivoida.
Jos siellä PON valo palaa niin eiköhän tuo ole jo valmis aktivoitavaksi. Kytke laitteet valoon kuitupäätteen jatkoksi ja valoon verkossa mene avaa.valoo.fi. Jos kaikki kunnossa niin pääset aktivoinnin läpi.
 
Jahas, pitääkin lounaalla kokeilla. OmaValoossa lukee vielä statuksena, että "Kuitu taloon esiasennettu", ja on lukenu jo pari viikkoa ainakin.
 
Jahas, pitääkin lounaalla kokeilla. OmaValoossa lukee vielä statuksena, että "Kuitu taloon esiasennettu", ja on lukenu jo pari viikkoa ainakin.
Mulla oli liittymä 4kk käytössä ja sama teksti omavaloossa vaikka laskutuskin luonnollisesti juossut. Ei ole täysin automatisoidut prosessit valoolla...
 
Alarm valo sammui ja pon valo syttyi eilen aamupäivällä. Nyt odotellaan, että tulis viestiä milloin liittymän voi aktivoida.
Itse samaisessa tilanteessa otin yhteyttä aspaan, josta sanoivat että omalla vastuulla, koska liittimiä/hitsauksia ei ole vielä testattu ja katkoksia saattaa esiintyä.

Päätin alkaa maksamaan vasta kun aktiointi viesti saapuu, silloin katkoksista saa ehkä jotain korvausta...tai sitten ei. Ei kuitenkaan ole pätkinyt.
 
Valoon kuitu viimein käyttöön Porissa pienessä, 8 asunnon taloyhtiössä ja ongelmat ovat olleet heti alusta asti, olin ensimmäinen ja ainoa käyttäjä muutaman päivän.

1000/1000 Mbps yhteys ei toimi odotetulla tavalla:
- nopeustesti Valoon omalle palvelimelle Helsinkiin 320/920 Mbps, ping 5.56ms, jitter 0.14
- ping 8.8.8.8 (Google) 14-15ms. Tracert antaa jo ensimmäiselle laitteelle Valoon omassa verkossa 5-6ms.

Testattu laittaa valoon oma reititin kiinni suoraan Valoon Ethernet-kytkimeen(Alcatel-Lucent) ja tulee samat arvot.

Valoon asiakaspalvelu konsultoinut Network-tiimiä, jolta todettu samat nopeudet kommenteilla ”jotain vikaa on”. Ei muuten mitään tietoa siitä mitä, miten, milloin ja koska.

Onko muilla vastaavia? Google dns pitäisi pingata Porista 5-7ms. Muita porilaisia Valoon yhteydellä? Mitä pingejä te saatte 8.8.8.8?

En ollut paikalla, mutta kuulemma vain englantia puhuneet asentajat ja liitokset tehty ilmeisesti vain käsityökaluilla… voisiko olla vain liitoksesta kyse? Luin aiempia postauksia ja jossain vaiheessa oli keskustelua porttien nopeuksista, voisiko se yksistään aiheuttaa ongelman?
 
Kopioin tähän Valoon edustajan vastauksen heidän Discord kanavalla, kun siellä kyseltiin viiveen kasvusta googlen suuntaan:

Ehtoota kaikille.
Keskustelupalstoilla ja täälläkin ollut ihmettelyä viiveen kasvusta Googlelle. Google vetäytyi Netnod Helsingistä ja liikenne tulee tällä hetkellä Ruotsista. Tästä johtuu siis viiveiden kasvu heille. Tuo oli Googlen päätös, jolle emme mitään mahtaneet. Ja koski siis kaikkia heidän peerauksia Netnod Helsingissä.

Mutta ei hätää, alamme privapeeraamaan Googlelle Suomessa lähiaikoina. Lähiajoilla tarkoitan tulevia viikkoja.

Ja ihan yleisestikin sanottakoon, että tahtotilana on saada mahdollisimman lyhyet viivaat kaikkiin yleisimpiin netissä oleviin palveluihin.
 
Juu, cloudflarelle viive on huomattavasti lyhyempi, 8-9ms.

Traceroutella viive on kuitenkin 2m (cat6) kaapelilla Valoon sisäverkon ensimmäiseen laitteeseen 6ms. Onko siellä jotkut aivan överit QoS-asetukset ja 6ms viive on vain taloyhtiönetin ominaisuuksia vai onko yleisesti väellä tuollaiset viiveet reitittimestä ensimmäiseen laitteeseen?
 
Juu, cloudflarelle viive on huomattavasti lyhyempi, 8-9ms.

Traceroutella viive on kuitenkin 2m (cat6) kaapelilla Valoon sisäverkon ensimmäiseen laitteeseen 6ms. Onko siellä jotkut aivan överit QoS-asetukset ja 6ms viive on vain taloyhtiönetin ominaisuuksia vai onko yleisesti väellä tuollaiset viiveet reitittimestä ensimmäiseen laitteeseen?
Kyllähän tuo aika korkealta kuulostaa, itsellä ensimmäiselle operaattorin aktiivilaitteelle 3ms
Koodi:
root@Cloud-Gateway-Ultra:~# busybox traceroute google.fi
traceroute to google.fi (2a00:1450:4026:805::2003), 30 hops max, 72 byte packets
1  2a10:a5c7:0:1::2 (2a10:a5c7:0:1::2)  3.157 ms  2.578 ms  2.749 ms
2  2a10:a5c7:1:1::1 (2a10:a5c7:1:1::1)  3.160 ms  2.904 ms  2.865 ms
3  2001:7f8:122::12 (2001:7f8:122::12)  3.239 ms  2.898 ms  2.970 ms
4  2001:7f8:122::6 (2001:7f8:122::6)  3.666 ms  4.336 ms  3.685 ms
5  2a00:1450:808e::1 (2a00:1450:808e::1)  3.592 ms  2a00:1450:805f::1 (2a00:1450:805f::1)  4.127 ms  4.371 ms
6  hem08s07-in-x03.1e100.net (2a00:1450:4026:805::2003)  3.011 ms  2001:4860:0:1::37d8 (2001:4860:0:1::37d8)  3.365 ms  2001:4860:0:1::43e0 (2001:4860:0:1::43e0)  3.462 ms
Koodi:
root@Cloud-Gateway-Ultra:~# busybox traceroute 216.58.211.227
traceroute to 216.58.211.227 (216.58.211.227), 30 hops max, 46 byte packets
1  100.64.0.3 (100.64.0.3)  3.217 ms  3.215 ms  3.172 ms
2  10.254.0.61 (10.254.0.61)  2.559 ms  2.635 ms  3.021 ms
3  netnod-ix-hel-blue-9000.valoo.fi (185.1.230.12)  3.228 ms  3.338 ms  2.937 ms
4  netnod-ix-hel-blue-9000.google.com (185.1.230.6)  3.745 ms  3.691 ms  3.637 ms
5  *  *  *
6  mad07s20-in-f3.1e100.net (216.58.211.227)  3.014 ms  142.250.227.86 (142.250.227.86)  4.427 ms  142.250.227.80 (142.250.227.80)  3.749 ms
root@Cloud-Gateway-Ultra:~#
 
Täällä myös tuttu skenaario: Liittymä valmis aktivoitavaksi ja vermet saapuivat, mutta punainen ALARM valo palaa kuitupäätelaitteessa. Valoon ASPasta ovat kuulemma laittaneet vikailmoitusta urakoitsijalle - jospa ne pääsisivät nopeasti korjaamaan niin saisi liittymän käyttöön..

Tähän päivitystä. Lähti toimimaan ja urakoitsija ilmoitti asiallisesti väliaikatietoja, isot pisteet toiminnasta! Kiitos.
 
Valokuituyhteytemme asennettiin kesän loppupuolella. Työ- ja mobiilikäytössä on ollut pientä viivettä, mutta Speed Test -mittaukset näyttävät odotetusti noin 1000/1000 nopeuksia. Kun aloin pelaamaan Call of Duty Black Ops 6 -peliä, huomasin pelissä voimakasta varppailua. Varppailu loppui heti, kun siirryin käyttämään puhelimen hotspot-yhteyttä (4G).

Olen tämän jälkeen palannut kuidun käyttöön ja kokeillut buutata verkkolaitteita useita kertoja, mutta pelissä on yhä ajoittain viivettä, erityisesti iltaisin. Voisiko ongelma johtua palveluntarjoajan kytkimistä, jotka eivät pysty käsittelemään isompaa kuormitusta? Harmittaa, että vaihdoin kuituun, kun olin saanut Elisan kupariyhteyden toimimaan vakaasti FritzBoxin modeemilla. Laitoin soittopyyntöä heidän aspaan.
 
Valokuituyhteytemme asennettiin kesän loppupuolella. Työ- ja mobiilikäytössä on ollut pientä viivettä, mutta Speed Test -mittaukset näyttävät odotetusti noin 1000/1000 nopeuksia. Kun aloin pelaamaan Call of Duty Black Ops 6 -peliä, huomasin pelissä voimakasta varppailua. Varppailu loppui heti, kun siirryin käyttämään puhelimen hotspot-yhteyttä (4G).

Olen tämän jälkeen palannut kuidun käyttöön ja kokeillut buutata verkkolaitteita useita kertoja, mutta pelissä on yhä ajoittain viivettä, erityisesti iltaisin. Voisiko ongelma johtua palveluntarjoajan kytkimistä, jotka eivät pysty käsittelemään isompaa kuormitusta? Harmittaa, että vaihdoin kuituun, kun olin saanut Elisan kupariyhteyden toimimaan vakaasti FritzBoxin modeemilla. Laitoin soittopyyntöä heidän aspaan.

Tee vikailmoitus.
Laita sinne tarkat tiedot ongelmasta, kaikki mahdollinen.
 
Valokuituyhteytemme asennettiin kesän loppupuolella. Työ- ja mobiilikäytössä on ollut pientä viivettä, mutta Speed Test -mittaukset näyttävät odotetusti noin 1000/1000 nopeuksia. Kun aloin pelaamaan Call of Duty Black Ops 6 -peliä, huomasin pelissä voimakasta varppailua. Varppailu loppui heti, kun siirryin käyttämään puhelimen hotspot-yhteyttä (4G).

Olen tämän jälkeen palannut kuidun käyttöön ja kokeillut buutata verkkolaitteita useita kertoja, mutta pelissä on yhä ajoittain viivettä, erityisesti iltaisin. Voisiko ongelma johtua palveluntarjoajan kytkimistä, jotka eivät pysty käsittelemään isompaa kuormitusta? Harmittaa, että vaihdoin kuituun, kun olin saanut Elisan kupariyhteyden toimimaan vakaasti FritzBoxin modeemilla. Laitoin soittopyyntöä heidän aspaan.
Pelin reititys saattanut muuttua huonommaksi valokuidulla. Katso tracert tiedot pelin serverille molemmilla yhteyksillä. VPN mahdollisesti ratkaisu jos kyseessä reititys ongelma.
 
Valokuituyhteytemme asennettiin kesän loppupuolella. Työ- ja mobiilikäytössä on ollut pientä viivettä, mutta Speed Test -mittaukset näyttävät odotetusti noin 1000/1000 nopeuksia. Kun aloin pelaamaan Call of Duty Black Ops 6 -peliä, huomasin pelissä voimakasta varppailua. Varppailu loppui heti, kun siirryin käyttämään puhelimen hotspot-yhteyttä (4G).

Olen tämän jälkeen palannut kuidun käyttöön ja kokeillut buutata verkkolaitteita useita kertoja, mutta pelissä on yhä ajoittain viivettä, erityisesti iltaisin. Voisiko ongelma johtua palveluntarjoajan kytkimistä, jotka eivät pysty käsittelemään isompaa kuormitusta? Harmittaa, että vaihdoin kuituun, kun olin saanut Elisan kupariyhteyden toimimaan vakaasti FritzBoxin modeemilla. Laitoin soittopyyntöä heidän aspaan.
Vaikuttaa kyllä enemmän omien laitteiden vialta. Käytätkö wlan yhteyttä vai langallista?
 
Valokuituyhteytemme asennettiin kesän loppupuolella. Työ- ja mobiilikäytössä on ollut pientä viivettä, mutta Speed Test -mittaukset näyttävät odotetusti noin 1000/1000 nopeuksia. Kun aloin pelaamaan Call of Duty Black Ops 6 -peliä, huomasin pelissä voimakasta varppailua. Varppailu loppui heti, kun siirryin käyttämään puhelimen hotspot-yhteyttä (4G).

Olen tämän jälkeen palannut kuidun käyttöön ja kokeillut buutata verkkolaitteita useita kertoja, mutta pelissä on yhä ajoittain viivettä, erityisesti iltaisin. Voisiko ongelma johtua palveluntarjoajan kytkimistä, jotka eivät pysty käsittelemään isompaa kuormitusta? Harmittaa, että vaihdoin kuituun, kun olin saanut Elisan kupariyhteyden toimimaan vakaasti FritzBoxin modeemilla. Laitoin soittopyyntöä heidän aspaan.
Voisko liittyä CGNAT:iin tuo pelin käyttäytyminen? Nopeuksista selvästikään ei ole kiinni.
 
Tuli tänään aktivoitua oma 1000M liittymäni, ja näyttää toimivan luvatulla nopeudella. Vähän arvelutti tuo 20 metriä pitkä ikivanha cat5 kaapeli, jonka olen ostanut joskus 15-20v sitten, jaksaako se puskea lähellekään gigan nopeutta, mutta kyllä tuo vaan jaksaa. Joillakin on ollut ongelmia noiden cat5 kaapeleiden kanssa nopeuden suhteen, mutta omani tuntuu toimivan ihan ok. Virallisestihan noille ilmoitetaan maksiminopeudeksi vain 100Mbps.

ScreenShot055.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 726
Viestejä
4 564 017
Jäsenet
75 013
Uusin jäsen
52375

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom