Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tiedotteiden perusteella on velkaa sinne sun tänne.Valoo on velkaa lähinnä omistajalleen, joka ei sinänsä ole mitenkään poikkeuksellista. Omistaja on sijoitusyhtiö, joa on ottanut velkaa sijoituksiaan varten, joka sekään ei ole erityisen poikkeukselista.. Aika harva yhtiö ei ole veloissa "korviaan myöten", ja koko markkinataloushan perustuu velkaan, jonka takia maailmassa on enemmän velkaa kuin rahaa.
Samaa mieltä.Jos tuollaisen kuituinfraa rakententanut firma, tai sen omistaja menee ympäri, se infra myydään huutokaupalla uudelle toimijalle, jos tosiaan menee ympäri, todennäköisesti tehdään huomattavasti ennen järjestelyjä, jossa omaisuutta, eli sitä kuituinfraa voidaan myydä.
Käyttäjän kannalta sillä ei ihan valtavasti ole merkitystä kuka sen infran omistaa, valtiollisella tasolla siitä voidaan olla kiinostustuneita.
Olethan laittanut kuitupäätteeseen virrat päälle, sitä ei omissakaan ohjeissa ollut ja pitää avata se muovikuori jonka alla kytkin on.
Kyllä mulla valoon toimittamassa nokian kuitupäätteessä on virtanappi(tms.), pitää tosin avata se muovikuori että pääsi käsiksi.En oikein ymmärrä mitä tarkoitat mutta siinä seinässä olevassa boksissa palaa ylhäällä power ja toiseksi alimmassa alarm ja alimmassa data valot enkä kyllä mitään luukkuja ole aukonut ja siinä mesh purkissa palaa punainen ja käsitin että jos tuo alarm palaa niin joku häikkä on mikä ei omin voimin selviä.
Mulla oli sama ongelma kun laitteet sain. Yhteyttä aspaan ja laittavat tiketin urakoitsijalle, siinä voi mennä useampi viikko, että tulevat runkoverkosta jotain korjaamaan. Sain täältä yhteystiedot henkilölle ja laitoin hänelle sähköpostia niin homma hoitui nopeammin. Tämä henkilö ei enää saa tänne kirjoitella.Jees kyllä täällä virrat on päällä ja kyselin vaan että jos jollain on sama homma ollut että tuo punainen alarm valoo palaa niin mitä meinaa ja minkälaisella aikataululla on korjaantunut.
Mulla oli sama ongelma kun laitteet sain. Yhteyttä aspaan ja laittavat tiketin urakoitsijalle, siinä voi mennä useampi viikko, että tulevat runkoverkosta jotain korjaamaan. Sain täältä yhteystiedot henkilölle ja laitoin hänelle sähköpostia niin homma hoitui nopeammin. Tämä henkilö ei enää saa tänne kirjoitella.
Mitenkä tuo kaivuutöiden viineistely on tapahtunu? Kesällä aukastiin kadut ja todella huonosti maisemoitiin. Paljon on kiviä painaumia ym monttua aidan takana nurmikossa. Tässä naapureiden kanssa mietitty että tuleekohan jälkeenpäin vielä maisemoinnin viimeistely , siementen kylvö yms. Miten muilla? Tämä siis 90540 alueella
Mitenkä tuo kaivuutöiden viineistely on tapahtunu? Kesällä aukastiin kadut ja todella huonosti maisemoitiin. Paljon on kiviä painaumia ym monttua aidan takana nurmikossa. Tässä naapureiden kanssa mietitty että tuleekohan jälkeenpäin vielä maisemoinnin viimeistely , siementen kylvö yms. Miten muilla? Tämä siis 90540 alueella
2023 kesällä tilattiin taloyhtiöön liittymä. -24 kevät talvella käytiin asentamassa kuituboxit ja sen jälkeen ei olekkaan kuulunut mitään. Urakoitsija ei vastaa, aspa ei vastaa. Vantaa kyseessä ja valoon kartan mukaan olisi tosiaan pitänyt jo 2023 olla kuitu maassa. Et en kyllä voi suositella. Pitää alkaa selvittelemään miten sopimus on purettavissa, jotta vois alueella hääräävältä valokuituselta kysellä.
Pitää alkaa selvittelemään miten sopimus on purettavissa, jotta vois alueella hääräävältä valokuituselta kysellä.
Noista siistimisistä olen saanut sen käsityksen, että kun kuituhommat tehty niin tulee erillinen porukka tekemään maisemoinnin (nurmikon kylvöt jne...)
jotta vois alueella hääräävältä valokuituselta kysellä.
Eiks niillä ole vuosi aikaa sopimuksesta saada homma pelittämään ja sen jälkeen tulee penaltia kuin Kokkoselta?
En tiedä miten olisi käynyt jos en olisi mennyt viereen tokaisemaan, että taisi mennä kaapeli poikki. Ystävällisesti sitten sen samantien korjasivat. Hyvä on olla paikan päällä, kun touhuavat kaivinkoneilla.^^
Sulla sentään korjattiin se kaapeli, mulla ei, vaan piilotettiin katkennut kaapeli nurmikon alle ja poistuttiin paikalta ilmoittamatta mitään Valoolle, saatika minulle
Laitoin viestiä aspaan siitä alarm valosta, ja sieltä kysyttiin että palaako pon-valo, kun se kuulemma auttaa vian selvittelyssä. No, vastasin ettei pala. Saa nähdä mitä kertoilevat seuraavaksi.
En tiedä miten olisi käynyt jos en olisi mennyt viereen tokaisemaan, että taisi mennä kaapeli poikki. Ystävällisesti sitten sen samantien korjasivat. Hyvä on olla paikan päällä, kun touhuavat kaivinkoneilla.
Siis tarkoitatko ettei alueelle olleet tilanneet mitään kaapelinäyttöjä ? jos siellä eri toimijoiden maakaapeleita menee. usein eri toimijoiden infra on käyty merkkaamassa maastoon, kuituvetäjät vetää pintaan, joten jos merkattu vain alle metrissä olevat. Tosin jos selvittäneet että vain vesilaitos, ja sähköyhtiö, niin vetävät isommalla riskillä pintaan.Olihan tuo aika kuumottavaa kun ilman mitään kuvia kattomatta sahasivat sen kuidun maahan onneksi selvittiin ilman katastrofeja
Siis tarkoitatko ettei alueelle olleet tilanneet mitään kaapelinäyttöjä ? jos siellä eri toimijoiden maakaapeleita menee. usein eri toimijoiden infra on käyty merkkaamassa maastoon, kuituvetäjät vetää pintaan, joten jos merkattu vain alle metrissä olevat. Tosin jos selvittäneet että vain vesilaitos, ja sähköyhtiö, niin vetävät isommalla riskillä pintaan.
Otsikon yhtiö taasen kysyy kiinteistön tilaajalta kiinteistön alueella menevät tyypillistä laajemmin.
Ok, Valoon tapauksessa jos tilaaja ei merkkaa/anna kiinteistön osalta tietoja, niin vetävät oletuksella ettei mitään ole. Ainakin osa tilaajista on katselmuksessa kuitannut asian.Tekivät tietenkin kadulle kaikki merkkaukset. Mutta kun tontille sahasivat kuidun niin ei mitään selvityksiä ollut että meneekö siellä kaapeleita yms. Yleensä sähkökaapelit upotetaan sinne vähintään 70cm syvyyteen ja kuitu sahattiin 30cm syvyyteen mutta silti hikikarpalot valu otsalla että millon kosahtaa.
Nyt tuli Valoolta vastaus että ei yhteyttä runkoverkkoon ja laitettu eteenpäin ja kuulemma aktivointiin
liittyvät korjaukset on tavoitteena saada parin viikon sisään korjattua mutta kun on näitä juttuja lukenut, niin pitänee katsella joku prepaid 4g liittymä hetkeksi kun parin viikon päästä nykyinen pimenee.
Joo, samansuuntainen vastaus tuli mullekin.
Teen tästä vikailmoituksen alueenne asentajalle ja mikäli asentajan tarvitsee päästä käsiksi kuitupäätelaitteeseen, on hän siinä tapauksessa yhteydessä teihin. Teidän kannattaa pitää kuitupäätelaite verkkovirrassa kiinni, sillä heti kun ALARM-valo sammuu ja PON -valo syttyy, on tällöin korjattu ja liittymä on valmis aktivoitavaksi.
Meillä on uusissa liittymissä kahden viikon korjauksen määräaika.
Pahoittelen tästä aiheutuvaa haittaa!
Omassa tapauksessani meni tosiaan pieleen jokseenkin kaikki mikä voi mennä pieleen. Hienoa että joillain sentään on mennyt kuin Strömsössä
Onhan tuossa tuo linkki jonka kautta voit kertoa miksi ei ole aktivoitu.Tieto ei näemmä kulje Valoon sisällä. Tuollainen putkahti nyt s-postiin:
Kohta putkahtaa varmaan ensimmäinen lasku...
Nykyään kiinteistölle tulevat sähkökaapelit taitaa kaikilla yhtiöillä olla kiinteistön omistajan omaisuutta tontin rajalta tai tontilla olevalta sähköyhtiön jakokaapilta asti. Hyvää hyvyyttään niitä tontin alueelta näyttävät, ellei tilaaja ole siitä erikseen maksanut.Sitä tosin vähän ihmetellyt että useampi kertonnut ettei esim sähköyhtiön kaapelinnäyttäjä ole merkannut kiinteistöjen osuuksia maastoon. Sen ymmärtää että kiinteistön omista naruista ei muut tiedä pihavalot, loka vatkaimet, sun muut, mutta esim sähköverkko, KTV , tele, yhtiöltä otettaisiin näyttö myys niiden omista narauista kiinteistöjenkin osalta.
Eli jos sähköverkkoyhtiöltä vain kiinteistön liittymän kaapeli, niin se on kiinteistön/liittymän omistajan ? Eli tämä Valoo juttu missä kuitutilaaja vastaa kiinteistön kaapeli näytöstä on sähkösyötön osalta selkeä ?Nykyään kiinteistölle tulevat sähkökaapelit taitaa kaikilla yhtiöillä olla kiinteistön omistajan omaisuutta tontin rajalta tai tontilla olevalta sähköyhtiön jakokaapilta asti. Hyvää hyvyyttään niitä tontin alueelta näyttävät, ellei tilaaja ole siitä erikseen maksanut.
Kyllä, Valoo kai olettaa että kiinteistön omistaja tilaa kaapelinnäytön jos sellaisen tahtoo. Teleoperaattoreiden kaapeleille ilmainen, sähkökaapelit sitten maksullisia ellei ole yhtiön omaisuutta tai yhtiöllä politiikka että näytetään mittarille asti tms.Eli jos sähköverkkoyhtiöltä vain kiinteistön liittymän kaapeli, niin se on kiinteistön/liittymän omistajan ? Eli tämä Valoo juttu missä kuitutilaaja vastaa kiinteistön kaapeli näytöstä on sähkösyötön osalta selkeä ?
Teleoperaattorien narut sitten teleoperaattorien ?
..., sähkökaapelit sitten maksullisia ellei ole yhtiön omaisuutta tai yhtiöllä politiikka että näytetään mittarille asti tms.
Jos oletetaan että kummatkin puhuu samoista sähkökaapeleista, niin pitääkö tämä ristiriitaisuus tulkita niin että osalla yhtiöitä on maksullisia, osalla (kiireettömät) veloituksettomia.Kyllä nuo kaapelinäytöt ovat aina olleet ilmaisia.. Tai jos jotain puutarhan koristevalokaapeleiden sijainteja pyytää hakemaan, on maksullista, mutta ei noista syöttökaapeleista ole maksuja tullut yksityisen maanomistajankaan tontilla.
Olen ollut töissä välittämässä kaapelinäyttöjä Savon Voima Verkolle ja isoille teleoperaattoreille. SVV:llä ainakin oli selkeästi, että ei ole maksuton näyttö. Löytyy myös heidän sivuiltaan:Mulla on vähän tutina että tuo maksuton näyttäminen perustuu johonkin lakiin tms.. En ole koskaan sen kummemmin selvittänyt tuota, vaikka aiemmin aika useinkin olin niiden kanssa tekemisissä.
Verkkoyhtiö vastaa kaapeleista liittymiskohtaan asti. Liittymiskohta on piste, jossa kiinteistön liittymiskaapeli yhdistetään yhtiön verkkoon. Kohta voi olla pylväässä ilmaverkkoon yhdistettäessä tai esimerkiksi jakokaapissa maakaapeliverkon ollessa kyseessä. Yhtiön omistaman maakaapelin näyttö on maksutonta.
Liittymiskohdasta mittauskeskukseen tuleva liittymiskaapeli on asiakkaan omaisuutta. Koska liittymiskaapeli on asiakkaan omistama, kuuluu sen paikallistaminen asiakkaan korvattavaksi ja kaapelinäyttö on maksullinen palvelu. Asiakkaan liittymiskaapelinäyttö päätetään aina tapauskohtaisesti. Vähintään kaapelin lähtö- ja päätepiste tulisi olla asiakkaalla tiedossa, jotta näyttö voidaan tehdä.
Siis puhutko niin kiinteistön omistamista kaapeleista, siis jos se sähkökaapeli on siitä sähköverkkoyhtiön rajapinan /kiinteistönrajan jälkeen kiinteistön/liittymän omistajan.Mulla on vähän tutina että tuo maksuton näyttäminen perustuu johonkin lakiin tms.. En ole koskaan sen kummemmin selvittänyt tuota, vaikka aiemmin aika useinkin olin niiden kanssa tekemisissä.