Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Oranssi vähän hämmentävä, se kuitenkin yleisesti käytössä satamegasessa tai hitaammassa. Onko sitten sentin halvempaa käyttää perinteisen raudan komponentteja.Taisi olla oranssi 2.5g, nyt 1g pakotettu ucg päästä niin vihreä
Lähes kaikki pystyttäisiin toteuttamaan kuten olet suunnitellut. Tuleva kuitu tarvii päättää jonkinlaiseen seinärasiaan/paneeliin ja siitä vasta kytkeä kytkentäkuidulla kuitumuuntimeen. Ja omaa kuitua ei pysty käyttämään koska Valoo käyttää ilmeisesti mikrokanavaa johon puhalletaan kuitu erikseen. Mikrokanavan ja "normaalin" kuidun yhdistäminen kaivannossa ei ole mikään perusjuttu eli siihen eivät varmasti suostu.
Mutta siis: omaa suojaputkea pitkin Valoon mikrokanavaputki suoraan talon sisälle ja kuitu päätettynä rasiaan, josta kytkentäkuidulla ONT:Iin sopivaan paikkaan -> en näe ongelmaa miksei voisi toteuttaa.
Korjaako ne nyt tonttien kaivantoja, pihoja, vai tarkoitatko että lähinnä kunnan/muiden alueita.Täällä kun puhutaan että korjataanko Valoon kaivaus juttuja.
Oulussa ainakin korjataan, hieman viiveellä mutta aluksi kaivannot täytettiin hiekalla, nyt on multaa tien varret täys ja osa laitettu jo.
Ihan turhaa miettiä että eikö vaiko jooko vai. Aliurakka tekee kun tekee.
Valoon sivuilta lainattu:Meillä käytiin tekemässä tonttikaivuu sekä sisä- että ulkoboksin asennus toukokuun alussa. Tuota dokumenttia ei ole Valoon tai urakoitsijan toimesta pyydetty allekirjoittamaan. Näin täällä tuon lanketin ensimmäistä kertaa. Alue 04410.
Ei minkäänlaista paperia allekirjoitettavaksi tai ohjeeksi kuidun käyttöönottoon liittyen. Omakotitalo kyseessä."Valokuituasentaja pyytää käynnillään allekirjoituksesi asennusasiakirjaan, jolla annat luvan valokuidun asennuksen tekemiseen. Samalla saat dokumentin käynnistä ja ohjeet valokuituliittymän käyttöönottoa varten."
Etkö mukamas joutunut allekirjoittamaan minkäänlaista plakaattia? Ja asut omakotitalossa?
Jaa. Osalle porukkaa näemmä siirretään vastuu katkenneista kaapeleista, ja osalle ei..Ei minkäänlaista paperia allekirjoitettavaksi tai ohjeeksi kuidun käyttöönottoon liittyen. Omakotitalo kyseessä.
Täällä allekirjoitettiin padilla se kuva jonka ne piirsi tonttisuunnitelmastaEi minkäänlaista paperia allekirjoitettavaksi tai ohjeeksi kuidun käyttöönottoon liittyen. Omakotitalo kyseessä.
Noi katkenneet puhelin ja koaksiaalikaapeli on paikallisen puhelinyhtön tai vastaavan omaisuutta, ei niistä kiinteistön omistajalle makseta korvauksia.
Samaa mieltä ilmoittajasta, maksaja vähän riippuu siitä edeltävästä tarinasta.Ei makseta, mutta kyllä vastuunsa tietävät kuituyhtiöt ilmoittavat vaurioista kaapelin omistajalle ja omistaja korjauttaa vauriot laskuttaen kaivajaa.
Ei muuten täälläkään mitä allekirjoituksia pyydelty saatika dokumentteja/ohjeita annettu, alue 28450.Kyllähän teiden varret tietenkin täytetään, ja siistitään, mutta tonttityöt kuuluu asiakkaalle.
"Asiakkaan tontilla tehtävät ympäristön ennallistamistyöt, kuten esimerkiksi nurmetus sekä istutusten, kiveyksen ja asfaltin ennallistaminen ovat asiakkaan vastuulla."
Valoon urakoitsija ei tee mitään muuta kuin täyttää sen uran minkä kaivavat tontille. Tarkoittaa käytännössä että poljetaan jalalla takaisin se maa-aines joka nousee kaivuun yhteydessä pintaan. Jos nousee isompia kiviä, ne jätetään vain paikalleen odottamaan jotta talon isäntä ne jonnekin roudaa.
QUOTE="Tarmiz" Valoon sivuilta lainattu:
"Valokuituasentaja pyytää käynnillään allekirjoituksesi asennusasiakirjaan, jolla annat luvan valokuidun asennuksen tekemiseen. Samalla saat dokumentin käynnistä ja ohjeet valokuituliittymän käyttöönottoa varten."
Etkö mukamas joutunut allekirjoittamaan minkäänlaista plakaattia? Ja asut omakotitalossa?
Joo, padilla minäkin allekirjoitin sen sopimuksen missä Valoo pesi kätensä merkkaamattomista kaapeleista. Oliko sinulla mitään mainintaa kaapelivaurioista?Täällä allekirjoitettiin padilla se kuva jonka ne piirsi tonttisuunnitelmasta
Tässä voisi olla selitykset väreille.Oranssi vähän hämmentävä, se kuitenkin yleisesti käytössä satamegasessa tai hitaammassa. Onko sitten sentin halvempaa käyttää perinteisen raudan komponentteja.
Minulla ei ole tällaisia muutoksia tullut seurattua.Mulla välillä unifikin huomaa katkokset, joskus vaan VPN:n päällä oleva RDP katkeaa:
Olen seuraillut tässä viime päivinä UCG:n viive käyrää ja nyt on tasaisesti pysynyt siinä 3ms pinnassa.Omaan Valoon packetlossiin päivitystä: sain aspasta kuitumuuntimen logit pyytämällä ja siellä n. 20x päivässä LAN portti fläppää ylösalas ja aiheuttanut nuo 4paketin packetlossit, ei näy omilla laitteille portin tilassa muutoksia mutta pakotin nyt linkin muuntimelta reitittimelle 2.5g sijasta 1g ja näyttänyt pätkimiset kadonneen joko muutoksen tai kuitupurkin bootin johdosta. Vika siis joko talon kaapeloinnissa, cloud gateway ultrassa tai tuossa nokian kuitupurkissa...
Joo oma pätkiminen johtui ucg-kuitumuunnin 2.5G linkistä, gigaiseen pakotettuna ei ongelmaa. Oli siis nokian logissa (Valoon aspalta sain) merkkejä lan portin fläppäyksestä, omassa ucg ei mitään muuta vikaa kuin 4paketin packetloss aina sen nokian portin fläpätessä. Vika joko kaapelissa, ucg tai nokian portissa mutta ei ole motivaatiota nyt selvitellä kun kaapelin vaihto ei oikein mielellään tule kyseeseen kun ei mene putkessa edellinen että saisi helposti uutta vedettyä.Olen seuraillut tässä viime päivinä UCG:n viive käyrää ja nyt on tasaisesti pysynyt siinä 3ms pinnassa.
Huomasin myös että sijainti oli vaihtunut Kotkaan, aikaisemmin taisi olla Jyväskylä, jotain ovat varmaankin muutelleet.
Mitään pätkimistä meillä ei ole näkynyt aikaisemminkaan.
Speed test antaa reitittimen jälkeen tasaisesti noin 945/940Mbps 4ms, oli nopeampikin, mutta nykyisillä turva-asetuksilla näin.
UCG näyttää 1.02/1.03Gbps 3ms.
Laitekaapeli putkessa? siis tuli mieleen että jos ihan rasia - ristiinkytkentä, niin laitekaapelit, seuraava varmaan liittimet.kaapelin vaihto ei oikein mielellään tule kyseeseen kun ei mene putkessa edellinen että saisi helposti uutta vedettyä.
Ei ole yleiskaapelointia talossa niin on vedetty vaan 30m cat6 kaapelilla varastosta kattopaneelien ja listojen taakse piilottaen piuha reitittimelle eli ei ole rasioita tai muita kytkentöjä matkalla. Ilmeisesti kaupan hyllystä ei valmiinakaan saa toimivaa kaapelia. Tarkoitus oli vetää siiamilainen ja rasiat varastoon ja sen yläpuolella olevaan huoneeseen jossa reititinkin on mutta tyssäsi läpivientipaikassa olevaan metalliinLaitekaapeli putkessa? siis tuli mieleen että jos ihan rasia - ristiinkytkentä, niin laitekaapelit, seuraava varmaan liittimet.
Jos reittisellainen ettei häiritse ja pätkiminen tiheää, niin kokeilla ihan ns lattiavetona riittävän hyvällä laitekaapelilla.
Ok, noin oletuksena olettaisi että kaapeli olisi ok ja tuosta suoriutuisi, jos matkalla vedon aikana ei mitään tiukkaa silmukkaa tullut.Ei ole yleiskaapelointia talossa niin on vedetty vaan 30m cat6 kaapelilla varastosta kattopaneelien ja listojen taakse piilottaen piuha reitittimelle eli ei ole rasioita tai muita kytkentöjä matkalla. Ilmeisesti kaupan hyllystä ei valmiinakaan saa toimivaa kaapelia. Tarkoitus oli vetää siiamilainen ja rasiat varastoon ja sen yläpuolella olevaan huoneeseen jossa reititinkin on mutta tyssäsi läpivientipaikassa olevaan metalliin
Jeps, no gigainen fdx toimii ja liittymäkin on samalla nopeudella ja ucgssäkin vain wan portti olisi 2.5g joten käytännössä nyt ei menetä mitään sillä ettei selvitä tarkemmin ja korjaaOk, noin oletuksena olettaisi että kaapeli olisi ok ja tuosta suoriutuisi, jos matkalla vedon aikana ei mitään tiukkaa silmukkaa tullut.
Voin kuvitella tunteen kun ei ihan varma onko laitteista johtuva vai kaapelista johtuva, varsinkin jos ei ihan varma kuinka laadukkaasti kaapelinvalmistaja speksit täyttää. Ei ainutkertaista että laitekaapelit yskii.
Ja ei ehkä ensimmäinen kerta kun kytkimienkin välillä eroja miten sietää erikaapeleita.
Siitä kun olen oman tilaukseni tehnyt Valoon hinnat on pudonneet 10eur/kk ja ilmeisesti nyt uusissa sopimuksissa myös tuo määräaikaisuus on enää 1v. Osaako joku sanoa päivittääkö Valoo nämä vanhemmat sopparit paremmille ehdoille vai joutuuko tässä maksamaan kovempaa hintaa että saatiin kuitu koko kylälle?
Ymmärrän että ajatuksen, jos hinnat laskeen ennen toimitusta, niin hinnanlasku koskisi vanhalla hinnalla tilanneitakin. Se ei ole mikään vakiintunut tapa, vaan päinvastoin, jos ei ole erikseen markkinoitu , luvattu sellaista. niin mennään alkuperäisen hyväksytyn tarjouksen perusteella.Eivät näköjään automaattisesti ainakaan päivitä tilauksia.
Ennakkotilasin. Nyt saivat vihdoin 2,5 vuoden odotuksen jälkeen valokuidun valmiiksi. "Palkintona" tästä odotuksesta hitaampi liittymä kuin myöhemmin tilanneilla. Näköjään laittaneet ekaan laskuun 150 euron liittymismaksun kuukausimaksun päälle. Lähti reklamaatio. Eihän tämmösessä ole mielestäni mitään järkeä. Varsinkin, kun olisin voinut perua tilauksen viivästyksen vuoksi ja vaikka tilata paremmilla ehdoilla uudelleen.
Tottakai oletin ja oletan että edes tuo joku liittymismaksu olisi vanhoilta tilaajilta poistettu, kun ovat nettisivuillaan jo aikapäiviä mainostaneet, että ei mitään liittymismaksuja...
Itse olen pari kertaa käyttänyt sivulla olevaa lomaketta johon on sitten palattu muutaman päivän-viikon viiveellä mutta asiat on saatu hoidettua kerralla kunhan lomakkeella tiketti avattu ja joku siitä ottanut yhteyttä.Toista viikkoa sitten kyselin valoolta sopimuksen päivittämisestä nyky hinnaston mukaiseksi. Ainakaan sähköpostitse ei ole tullut minkäänlaista vastausta ja Valoon asiakaspalvelu chatti ei näytä toimivan. Onneksi on 15eur/kk kaapelitv nettiä ainakin vuoden tarjous jakso jäljellä niin ei ole varsinaista kiirettä neuvotteluissa.
Eikös joku täällä ollut saanut tuonne aspaan yhteyden, olisko vinkkejä miten kannattaisi yrittää?
Edit2: Nettisivuilta löytyi suora sähköpostiosoite ja puhelin numero. Eli koitan tänään vielä niillä ja raportoin miten kävi.
Odottavan aika on pitkä. Yhtä järjetöntä päivittämistä tuntuu olevan noiden rakennettavien alueiden tiedoitussivut. Käyttöönotto arvio näkyy sivulla 6kk myöhässä, sitten se poistetaan, sitten häviää tieto rakentamispäätöksen päivämäärästä, sitten päivitetään sivua vaikka mikään tieto ei muutu ja lopuksi päivämäärä rakentamispäätöksestä ilmestyy takaisin kera käyttöönottoarvioajankohdan, joka sekin päivityshetkellä vain 7 kk myöhässä.Oudosti päivittynyt taaksepäin Oma Valoo tilanteeni. Kun kävivät asentamassa ulko, ja sisäboksin, ja kaivamassa kaapelin tontille, päivittyi "kuitu taloon esiasennettu". Nyt on otettu askel taaksepäin, ja menty takaisin "rakentaminen on käynnissä". Noh, kait se aikanaan tulee sieltä, vaikka väärään suuntaan mennäänkin.
Nyt tuli Valoon asiakaspalvelusta vastaus alkuperäiseen kyselyyni (vastauksessa meni melkein 2vk). Eli eivät halua päivittää alkuperäistä 24kk määräaikaista liittymää uuden tarjouksen mukaiseksi 12kk määräaikaiseen ja/tai halvempaan hintaan koska kyseessä on "kampanja uusille tilaajille". Liittymän nopeutta ja hintaa pystyy muuttamaan vasta kiinteän alkutilausjakson jälkeen. Toki ymmärrän että alkuperäinen tilaus on määräaikainen ja sillä mennään.Itse olen pari kertaa käyttänyt sivulla olevaa lomaketta johon on sitten palattu muutaman päivän-viikon viiveellä mutta asiat on saatu hoidettua kerralla kunhan lomakkeella tiketti avattu ja joku siitä ottanut yhteyttä.
Ainakin meidän kadun pätkältä olivat saaneet kaikki vaihdettua tuohon 12kk määräaikaiseen tarjoukseen ihan vain kysymällä. Toki täällä rupeaa olemaan rakennuspäätöksestä kohta 2 vuotta täynnä ja nyt vasta kaivuut käynnissä, mikä voi vaikuttaa asiaan.Nyt tuli Valoon asiakaspalvelusta vastaus alkuperäiseen kyselyyni (vastauksessa meni melkein 2vk). Eli eivät halua päivittää alkuperäistä 24kk määräaikaista liittymää uuden tarjouksen mukaiseksi 12kk määräaikaiseen ja/tai halvempaan hintaan koska kyseessä on "kampanja uusille tilaajille". Liittymän nopeutta ja hintaa pystyy muuttamaan vasta kiinteän alkutilausjakson jälkeen. Toki ymmärrän että alkuperäinen tilaus on määräaikainen ja sillä mennään.
Joku muukin taisi aiemmin ketjussa sanoa että sopimuksen päivitys uuden tarjouksen mukaiseksi onnistui. Meillä näköjään sitten ei onnistu vaikka tarjous koskeekin myös tätä aluetta.Ainakin meidän kadun pätkältä olivat saaneet kaikki vaihdettua tuohon 12kk määräaikaiseen tarjoukseen ihan vain kysymällä. Toki täällä rupeaa olemaan rakennuspäätöksestä kohta 2 vuotta täynnä ja nyt vasta kaivuut käynnissä, mikä voi vaikuttaa asiaan.
Näinköhän tämä vika olisi tuossa nokian kuitupäätteessä. Laitoin eilen UDM Pro:n SFP+ rj45 adapterilla WAN yhteyden, kätteli 10G nopeuteen ja sen jälkeen on alkanut nuo lyhyet katkokset yhteydessä. Sitä ennen oli 1GbE RJ45 portissa joulukuusta saakka ilman pätkimisiä. Pitää seurata vähän aikaa tilannetta ja tarvittaessa palauttaa alkuperäinen asennus niin siitähän sen sitten näkee, että loppuuko yhteyden pätkiminen.Joo oma pätkiminen johtui ucg-kuitumuunnin 2.5G linkistä, gigaiseen pakotettuna ei ongelmaa. Oli siis nokian logissa (Valoon aspalta sain) merkkejä lan portin fläppäyksestä, omassa ucg ei mitään muuta vikaa kuin 4paketin packetloss aina sen nokian portin fläpätessä. Vika joko kaapelissa, ucg tai nokian portissa mutta ei ole motivaatiota nyt selvitellä kun kaapelin vaihto ei oikein mielellään tule kyseeseen kun ei mene putkessa edellinen että saisi helposti uutta vedettyä.
edit. Eikä myöskään ole nyt noita ihme reitityksiä näkynyt vaan pingi taas tasaista 3ms cloudflaren/ms palvelimille ja 8ms googlelle
Näyttää tosiaan olevan isoja eroja urakoitsijoissa kun lukee tätä ketjua. Katselin juuri oman alueeni urakoitsijan viime vuoden liiketulosta, ja näyttää olevan reilusti pakkasen puolella.
Jos asennus on 0 eur ei siitä varmaan hirveästi urakoitsijallekkaan voi maksaa.
On kyllä outoa menoa tuolla Valoon aspassa... Mukisematta oman liittymän muuttivat kyllä viime vuonna 1000/1000 12kk tarjoukseen. Tänä vuonna naapurille eivät suostuneet antaa tarjous hintaa mutta muuttivat sopparin kyllä 12kk. Ja nämähän liittymillä mitä ei ole aktivoitu koska rakentaminen ei ole valmis vielä.Nyt tuli Valoon asiakaspalvelusta vastaus alkuperäiseen kyselyyni (vastauksessa meni melkein 2vk). Eli eivät halua päivittää alkuperäistä 24kk määräaikaista liittymää uuden tarjouksen mukaiseksi 12kk määräaikaiseen ja/tai halvempaan hintaan koska kyseessä on "kampanja uusille tilaajille". Liittymän nopeutta ja hintaa pystyy muuttamaan vasta kiinteän alkutilausjakson jälkeen. Toki ymmärrän että alkuperäinen tilaus on määräaikainen ja sillä mennään.
Mahdollisesti ennusteet muuttuneet, jos 12kk soppareita tarjotessa arvioivat että määriksen jälkeen asiakkaat pysyy ja maksavat hinnastohinnan, jolloin operaattorin kannatta muuttaa 24kk soppareita 12kk soppareiksi. Jos nyt arvioivat ettei kannata, vaihtoa haluavat eivät välttämättä olekkaan maksuhalukkaita 12kk jälkeen, jolloin 24kk soparista vähemmän takkiin.On kyllä outoa menoa tuolla Valoon aspassa... Mukisematta oman liittymän muuttivat kyllä viime vuonna 1000/1000 12kk tarjoukseen. Tänä vuonna naapurille eivät suostuneet antaa tarjous hintaa mutta muuttivat sopparin kyllä 12kk. Ja nämähän liittymillä mitä ei ole aktivoitu koska rakentaminen ei ole valmis vielä.
Sulla on Valoolta useampi julkinen ipv4 osoite? Mulla ei ainakaan heru nokiasta ulos kuin se yksi mikä leaseajan varattuna cgu:lle wan portille eli jos laittaa toisen laitteen niin ei saa edes cgnat osoitetta.Pakko on olla tuossa Nokian kuitupäätteessä bugi jos RJ45 nopeus on nopeampi kuin 1GbE. Nyt muutaman päivän ajanut 10G nopeudella ja säännöllisesti löytyy UDM Pro logista viestiä: " Primary internet is experiencing packet loss. Please restart the modem or contact the ISP if this persists. ". Käänsin eilen illalla yhteyden takaisin 1GbE ja ja sen jälkeen ei ole ollut virheitä logissa tai pätkimistä. Kaverilla on asuksen purkki 2,5GbE wan yhteydellä ja sillä pätkii myös. Käänsi myös eilen 1GbE yhteyden päälle ja sama siellä, ei virheitä enää eikä pätkimistä. Täytyy laittaa valoolle viestiä, lienee firmiksessä bugi jne tuossa Nokian kuitupäätteessä.
Huomasin myös, että kun otti 10G yhteyden käyttöön niin sille tuli oma IP osoite (mulla julkinen käytössä). Kun palautin 1GbE yhteyden käyttöön niin siihen tuli takaisin sama ip mikä oli ollut joulukuusta saakka vaihtumatta. Ja tokihan se piti testa, että kun laittoi taas 10G yhteyden päälle niin siihen tuli taas se sama IP mikä oli käytössä siitä alkaen, kun laitoin 10G WAN konfauksen tulille.
Joo, sitä minäkin ihmettelin, että miksi se kaksi eri IP antaa. Testasin vielä, että molemmat on julkisia. Toinen on 109.204.185.x verkossa ja toinen taas 109.204.186.xSulla on Valoolta useampi julkinen ipv4 osoite? Mulla ei ainakaan heru nokiasta ulos kuin se yksi mikä leaseajan varattuna cgu:lle wan portille eli jos laittaa toisen laitteen niin ei saa edes cgnat osoitetta.
Kiinnostaa kyllä mitä VALOO vastaa tuohon nokian bugiin jos vastauksen saat
No klaukkala saa valoo kuitua.. Mihin se pihassa törröttävä sininen suojaputken pää menee? johonkin keskukseen? meneekö se sieltä sitten kuidulla esim helsinkiin ja sieltä kuidulla sitten esim saksaan vai miten tolalienn verkko on rakennettu? Kulkeeko se data aina kuidussa ameriikkaan asti?
Joku postasi kuvankin toisessa ketjussa miten se mikrokuituputki liitetään siihen isompaan putkeen. Tai siis sen isomman putken sisällä olevaan pienempään putkeen. Siellähän kulkee useita pienempiä putkia. Muistaakseni jonkinlainen haaraliitin siihen laitetaan. Monesti itsekin miettinyt kun noita kuituja puhalletaan, miten se kuitu "osaa" mennä noiden haaraliittimien kautta oikeaan osoitteeseen
Ton näkösiä tulppia niissä putken päissä näkyy olevan kun niitä lenkillä käydesssä bongaillu tässä Oulun tienoolla. Varmaan se liitos on sit toi vasemman puoleinen plugiJoku postasi kuvankin toisessa ketjussa miten se mikrokuituputki liitetään siihen isompaan putkeen. Tai siis sen isomman putken sisällä olevaan pienempään putkeen. Siellähän kulkee useita pienempiä putkia. Muistaakseni jonkinlainen haaraliitin siihen laitetaan. Monesti itsekin miettinyt kun noita kuituja puhalletaan, miten se kuitu "osaa" mennä noiden haaraliittimien kautta oikeaan osoitteeseen