VALOO valokuitu

Liittynyt
17.12.2023
Viestejä
24
Minkä värisenä teillä vilkkuu Nokian kuitumuuntimen DATA ledi, kun käytössä on UCG Ultra tai joku muu laite 2.5GbE WAN portilla?
 
Liittynyt
08.12.2019
Viestejä
664
Lähes kaikki pystyttäisiin toteuttamaan kuten olet suunnitellut. Tuleva kuitu tarvii päättää jonkinlaiseen seinärasiaan/paneeliin ja siitä vasta kytkeä kytkentäkuidulla kuitumuuntimeen. Ja omaa kuitua ei pysty käyttämään koska Valoo käyttää ilmeisesti mikrokanavaa johon puhalletaan kuitu erikseen. Mikrokanavan ja "normaalin" kuidun yhdistäminen kaivannossa ei ole mikään perusjuttu eli siihen eivät varmasti suostu.

Mutta siis: omaa suojaputkea pitkin Valoon mikrokanavaputki suoraan talon sisälle ja kuitu päätettynä rasiaan, josta kytkentäkuidulla ONT:Iin sopivaan paikkaan -> en näe ongelmaa miksei voisi toteuttaa.
Tämä homma tuli kuntoon (tai mikrokanavaa/kuitua ei vielä vedetty), mutta asentaja näytti isosti peukkua. Vedin oman putken vetonarulla varustettuna. Tässä matkalla asiaa selvitellessä kävi ilmi, että tuo olemassa oleva kuituveto onkin DNA:n aluetta kaavoittaessa tekemä kuituvaraus ja sitä kautta saisi myös jo nyt valokuidun otetua itselleen nopeallakin aikataululla. Hyvin ovat eri tahot näistä selvillä kun soitin kaikki palveluntarjoajat ja kunnankin jo läpi, että mikä kuitu se oikein on..

Liittymismaksu 1890€ + järkevän hintainen netti 39,90€/kk 24kk määräaikaisella niin jää kyllä ottamatta verrattuna Valoon 0€ + 19,90€ 12kk määräajalla :smoke:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 100
Täällä kun puhutaan että korjataanko Valoon kaivaus juttuja.
Oulussa ainakin korjataan, hieman viiveellä mutta aluksi kaivannot täytettiin hiekalla, nyt on multaa tien varret täys ja osa laitettu jo.

Ihan turhaa miettiä että eikö vaiko jooko vai. Aliurakka tekee kun tekee.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 586
Täällä kun puhutaan että korjataanko Valoon kaivaus juttuja.
Oulussa ainakin korjataan, hieman viiveellä mutta aluksi kaivannot täytettiin hiekalla, nyt on multaa tien varret täys ja osa laitettu jo.

Ihan turhaa miettiä että eikö vaiko jooko vai. Aliurakka tekee kun tekee.
Korjaako ne nyt tonttien kaivantoja, pihoja, vai tarkoitatko että lähinnä kunnan/muiden alueita.
(tienvarsi kuvaus tuo mieleen tienvarsin korjailu, mutta voi kuvitella että myös pihoijin siitä multaa )
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
700
Kyllähän teiden varret tietenkin täytetään, ja siistitään, mutta tonttityöt kuuluu asiakkaalle.

"Asiakkaan tontilla tehtävät ympäristön ennallistamistyöt, kuten esimerkiksi nurmetus sekä istutusten, kiveyksen ja asfaltin ennallistaminen ovat asiakkaan vastuulla."

Valoon urakoitsija ei tee mitään muuta kuin täyttää sen uran minkä kaivavat tontille. Tarkoittaa käytännössä että poljetaan jalalla takaisin se maa-aines joka nousee kaivuun yhteydessä pintaan. Jos nousee isompia kiviä, ne jätetään vain paikalleen odottamaan jotta talon isäntä ne jonnekin roudaa.

QUOTE="Tarmiz"
Meillä käytiin tekemässä tonttikaivuu sekä sisä- että ulkoboksin asennus toukokuun alussa. Tuota dokumenttia ei ole Valoon tai urakoitsijan toimesta pyydetty allekirjoittamaan. Näin täällä tuon lanketin ensimmäistä kertaa. Alue 04410.
Valoon sivuilta lainattu:

"Valokuituasentaja pyytää käynnillään allekirjoituksesi asennusasiakirjaan, jolla annat luvan valokuidun asennuksen tekemiseen. Samalla saat dokumentin käynnistä ja ohjeet valokuituliittymän käyttöönottoa varten."

Etkö mukamas joutunut allekirjoittamaan minkäänlaista plakaattia? Ja asut omakotitalossa?
 
Liittynyt
13.05.2018
Viestejä
19
"Valokuituasentaja pyytää käynnillään allekirjoituksesi asennusasiakirjaan, jolla annat luvan valokuidun asennuksen tekemiseen. Samalla saat dokumentin käynnistä ja ohjeet valokuituliittymän käyttöönottoa varten."

Etkö mukamas joutunut allekirjoittamaan minkäänlaista plakaattia? Ja asut omakotitalossa?
Ei minkäänlaista paperia allekirjoitettavaksi tai ohjeeksi kuidun käyttöönottoon liittyen. Omakotitalo kyseessä.
 

Sienimies

Varakuningas
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
95
Noi katkenneet puhelin ja koaksiaalikaapeli on paikallisen puhelinyhtön tai vastaavan omaisuutta, ei niistä kiinteistön omistajalle makseta korvauksia.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 599
Noi katkenneet puhelin ja koaksiaalikaapeli on paikallisen puhelinyhtön tai vastaavan omaisuutta, ei niistä kiinteistön omistajalle makseta korvauksia.
Ei makseta, mutta kyllä vastuunsa tietävät kuituyhtiöt ilmoittavat vaurioista kaapelin omistajalle ja omistaja korjauttaa vauriot laskuttaen kaivajaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 586
Ei makseta, mutta kyllä vastuunsa tietävät kuituyhtiöt ilmoittavat vaurioista kaapelin omistajalle ja omistaja korjauttaa vauriot laskuttaen kaivajaa.
Samaa mieltä ilmoittajasta, maksaja vähän riippuu siitä edeltävästä tarinasta.
Jos on kaapelit näytetty ja ne siellä on missä kerrottu ja katkoo, niin kaivajan piikkiin
Jos ei ole kaaleista kyselty ja kaivettu poikki, niin samoin
Jos "kaapelinäytöt" tilattu ja kaivettu siellä missä ei kaapeleita pitäisi olla, niin sitten kaivaja ei ole tarjoamassa rahoja.

Jos tässä nyt viitataan siihen tapaukseen missä kiinteistön omistajan näyttämiä kaapelita ei katkottu, eikä KTV yhtiön näyttämiä kaapeleita katkottu(*, mutta kaapeli löyty missä ei pitänyt olla, niin tuskin kaivaja on rahaa kenellekkään tyrkyttämässä, jos on kaikken tarpeellisen riittävästi kysellyt.


(*
Tämä oletus, että KTV yhtiöltä, tai sen edustajalta tarpeelliset tiedot/näytöt tilattu.

Ei ole ainutlaatuinen tapaus että kiinteistöllä on jotain kaivettu ja kiinteistö tilaaja on vakuuttanut ettei kaapeleita ole, ja niitä kuitenkin löytynyt. sopimuksesta riippuen sitten mennyt tilaajan piikkiin.

Ja jos puhetta tuollaisista naruista ja kun niitä ei tarvi sunntain vastaisena yönä kiireellä korjata, niin ei niiden välttelyyn kannata tolkuttomasti uhrata, vs korjaus kustannus.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 385
Ja onhan tuo mahdollista että urakoitsija on asiasta ilmoittanut esim alueen operaattorille, joka on ilmoittanut että ko. kaapelit eivät ole käytössä.

Varsinkin pihoissa on paljonkin vanhoja käyttämättömiä kaapeleita, kun ei niitä sieltä lähdetä poiskaan kaivamaan, kun jäävät virattomaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
287
Kyllähän teiden varret tietenkin täytetään, ja siistitään, mutta tonttityöt kuuluu asiakkaalle.

"Asiakkaan tontilla tehtävät ympäristön ennallistamistyöt, kuten esimerkiksi nurmetus sekä istutusten, kiveyksen ja asfaltin ennallistaminen ovat asiakkaan vastuulla."

Valoon urakoitsija ei tee mitään muuta kuin täyttää sen uran minkä kaivavat tontille. Tarkoittaa käytännössä että poljetaan jalalla takaisin se maa-aines joka nousee kaivuun yhteydessä pintaan. Jos nousee isompia kiviä, ne jätetään vain paikalleen odottamaan jotta talon isäntä ne jonnekin roudaa.

QUOTE="Tarmiz" Valoon sivuilta lainattu:

"Valokuituasentaja pyytää käynnillään allekirjoituksesi asennusasiakirjaan, jolla annat luvan valokuidun asennuksen tekemiseen. Samalla saat dokumentin käynnistä ja ohjeet valokuituliittymän käyttöönottoa varten."

Etkö mukamas joutunut allekirjoittamaan minkäänlaista plakaattia? Ja asut omakotitalossa?
Ei muuten täälläkään mitä allekirjoituksia pyydelty saatika dokumentteja/ohjeita annettu, alue 28450.
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
700
Täällä allekirjoitettiin padilla se kuva jonka ne piirsi tonttisuunnitelmasta
Joo, padilla minäkin allekirjoitin sen sopimuksen missä Valoo pesi kätensä merkkaamattomista kaapeleista. Oliko sinulla mitään mainintaa kaapelivaurioista?
 
Liittynyt
04.11.2019
Viestejä
23
Tänään 28360 Vanhakoivisto siististi asennettiin kaikki. Silikonilla kaikki reiät käsiteltiin. Nurmialueet siistittiin ja nurmikon siementä kylvettiin kaivuukohtaan. Ennen kaivamista tarkistettiin piipparilla kaapelit eikä mitään allekirjoituksia vaadittu. Taitaa aika paljon olla eroa urakoitsijoissa.
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
700
Näyttää tosiaan olevan isoja eroja urakoitsijoissa kun lukee tätä ketjua. Katselin juuri oman alueeni urakoitsijan viime vuoden liiketulosta, ja näyttää olevan reilusti pakkasen puolella. Siksi ilmeisesti eivät tee mitään ylimääräistä, ja maksattavat katkenneet kaapelitkin asiakkailla. Saa nähdä pääsevätkö tänä vuonna plussan puolelle. Kova on ainakin yritys.
 
Liittynyt
17.12.2023
Viestejä
24
Oranssi vähän hämmentävä, se kuitenkin yleisesti käytössä satamegasessa tai hitaammassa. Onko sitten sentin halvempaa käyttää perinteisen raudan komponentteja.
Tässä voisi olla selitykset väreille.
Meillä vilkkuu oranssina, kun UCG Ultra on kytkettynä.
Alkuun oli hetken käytössä Deco X50, jolloin vilkutteli vihreänä.
IMG_0003.png
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 076
Mulla välillä unifikin huomaa katkokset, joskus vaan VPN:n päällä oleva RDP katkeaa:
Minulla ei ole tällaisia muutoksia tullut seurattua.

Mutta noin yleisestikin Valoon pingit tuntuisi olevan huonointa mitä valokuiduilla saa. Esim Oulusta Helsinkiin. Kaikki muut operaattorit tuntuvat saavan paketit nopeampaa perille yleisiin palveluihin.
 
Liittynyt
17.12.2023
Viestejä
24
Omaan Valoon packetlossiin päivitystä: sain aspasta kuitumuuntimen logit pyytämällä ja siellä n. 20x päivässä LAN portti fläppää ylösalas ja aiheuttanut nuo 4paketin packetlossit, ei näy omilla laitteille portin tilassa muutoksia mutta pakotin nyt linkin muuntimelta reitittimelle 2.5g sijasta 1g ja näyttänyt pätkimiset kadonneen joko muutoksen tai kuitupurkin bootin johdosta. Vika siis joko talon kaapeloinnissa, cloud gateway ultrassa tai tuossa nokian kuitupurkissa...
Olen seuraillut tässä viime päivinä UCG:n viive käyrää ja nyt on tasaisesti pysynyt siinä 3ms pinnassa.
Huomasin myös että sijainti oli vaihtunut Kotkaan, aikaisemmin taisi olla Jyväskylä, jotain ovat varmaankin muutelleet.
Mitään pätkimistä meillä ei ole näkynyt aikaisemminkaan.
Speed test antaa reitittimen jälkeen tasaisesti noin 945/940Mbps 4ms, oli nopeampikin, mutta nykyisillä turva-asetuksilla näin.
UCG näyttää 1.02/1.03Gbps 3ms.
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
316
Olen seuraillut tässä viime päivinä UCG:n viive käyrää ja nyt on tasaisesti pysynyt siinä 3ms pinnassa.
Huomasin myös että sijainti oli vaihtunut Kotkaan, aikaisemmin taisi olla Jyväskylä, jotain ovat varmaankin muutelleet.
Mitään pätkimistä meillä ei ole näkynyt aikaisemminkaan.
Speed test antaa reitittimen jälkeen tasaisesti noin 945/940Mbps 4ms, oli nopeampikin, mutta nykyisillä turva-asetuksilla näin.
UCG näyttää 1.02/1.03Gbps 3ms.
Joo oma pätkiminen johtui ucg-kuitumuunnin 2.5G linkistä, gigaiseen pakotettuna ei ongelmaa. Oli siis nokian logissa (Valoon aspalta sain) merkkejä lan portin fläppäyksestä, omassa ucg ei mitään muuta vikaa kuin 4paketin packetloss aina sen nokian portin fläpätessä. Vika joko kaapelissa, ucg tai nokian portissa mutta ei ole motivaatiota nyt selvitellä kun kaapelin vaihto ei oikein mielellään tule kyseeseen kun ei mene putkessa edellinen että saisi helposti uutta vedettyä.

edit. Eikä myöskään ole nyt noita ihme reitityksiä näkynyt vaan pingi taas tasaista 3ms cloudflaren/ms palvelimille ja 8ms googlelle
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 586
kaapelin vaihto ei oikein mielellään tule kyseeseen kun ei mene putkessa edellinen että saisi helposti uutta vedettyä.
Laitekaapeli putkessa? siis tuli mieleen että jos ihan rasia - ristiinkytkentä, niin laitekaapelit, seuraava varmaan liittimet.

Jos reittisellainen ettei häiritse ja pätkiminen tiheää, niin kokeilla ihan ns lattiavetona riittävän hyvällä laitekaapelilla.
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
316
Laitekaapeli putkessa? siis tuli mieleen että jos ihan rasia - ristiinkytkentä, niin laitekaapelit, seuraava varmaan liittimet.

Jos reittisellainen ettei häiritse ja pätkiminen tiheää, niin kokeilla ihan ns lattiavetona riittävän hyvällä laitekaapelilla.
Ei ole yleiskaapelointia talossa niin on vedetty vaan 30m cat6 kaapelilla varastosta kattopaneelien ja listojen taakse piilottaen piuha reitittimelle eli ei ole rasioita tai muita kytkentöjä matkalla. Ilmeisesti kaupan hyllystä ei valmiinakaan saa toimivaa kaapelia. Tarkoitus oli vetää siiamilainen ja rasiat varastoon ja sen yläpuolella olevaan huoneeseen jossa reititinkin on mutta tyssäsi läpivientipaikassa olevaan metalliin
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 586
Ei ole yleiskaapelointia talossa niin on vedetty vaan 30m cat6 kaapelilla varastosta kattopaneelien ja listojen taakse piilottaen piuha reitittimelle eli ei ole rasioita tai muita kytkentöjä matkalla. Ilmeisesti kaupan hyllystä ei valmiinakaan saa toimivaa kaapelia. Tarkoitus oli vetää siiamilainen ja rasiat varastoon ja sen yläpuolella olevaan huoneeseen jossa reititinkin on mutta tyssäsi läpivientipaikassa olevaan metalliin
Ok, noin oletuksena olettaisi että kaapeli olisi ok ja tuosta suoriutuisi, jos matkalla vedon aikana ei mitään tiukkaa silmukkaa tullut.
Voin kuvitella tunteen kun ei ihan varma onko laitteista johtuva vai kaapelista johtuva, varsinkin jos ei ihan varma kuinka laadukkaasti kaapelinvalmistaja speksit täyttää. Ei ainutkertaista että laitekaapelit yskii.

Ja ei ehkä ensimmäinen kerta kun kytkimienkin välillä eroja miten sietää erikaapeleita.
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
316
Ok, noin oletuksena olettaisi että kaapeli olisi ok ja tuosta suoriutuisi, jos matkalla vedon aikana ei mitään tiukkaa silmukkaa tullut.
Voin kuvitella tunteen kun ei ihan varma onko laitteista johtuva vai kaapelista johtuva, varsinkin jos ei ihan varma kuinka laadukkaasti kaapelinvalmistaja speksit täyttää. Ei ainutkertaista että laitekaapelit yskii.

Ja ei ehkä ensimmäinen kerta kun kytkimienkin välillä eroja miten sietää erikaapeleita.
Jeps, no gigainen fdx toimii ja liittymäkin on samalla nopeudella ja ucgssäkin vain wan portti olisi 2.5g joten käytännössä nyt ei menetä mitään sillä ettei selvitä tarkemmin ja korjaa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2
Siitä kun olen oman tilaukseni tehnyt Valoon hinnat on pudonneet 10eur/kk ja ilmeisesti nyt uusissa sopimuksissa myös tuo määräaikaisuus on enää 1v. Osaako joku sanoa päivittääkö Valoo nämä vanhemmat sopparit paremmille ehdoille vai joutuuko tässä maksamaan kovempaa hintaa että saatiin kuitu koko kylälle?
Eivät näköjään automaattisesti ainakaan päivitä tilauksia.

Ennakkotilasin. Nyt saivat vihdoin 2,5 vuoden odotuksen jälkeen valokuidun valmiiksi. "Palkintona" tästä odotuksesta hitaampi liittymä kuin myöhemmin tilanneilla. Näköjään laittaneet ekaan laskuun 150 euron liittymismaksun kuukausimaksun päälle. Lähti reklamaatio. Eihän tämmösessä ole mielestäni mitään järkeä. Varsinkin, kun olisin voinut perua tilauksen viivästyksen vuoksi ja vaikka tilata paremmilla ehdoilla uudelleen.
Screenshot_20240609_135921_Adobe Acrobat.jpg


Tottakai oletin ja oletan että edes tuo joku liittymismaksu olisi vanhoilta tilaajilta poistettu, kun ovat nettisivuillaan jo aikapäiviä mainostaneet, että ei mitään liittymismaksuja...
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 586
Eivät näköjään automaattisesti ainakaan päivitä tilauksia.

Ennakkotilasin. Nyt saivat vihdoin 2,5 vuoden odotuksen jälkeen valokuidun valmiiksi. "Palkintona" tästä odotuksesta hitaampi liittymä kuin myöhemmin tilanneilla. Näköjään laittaneet ekaan laskuun 150 euron liittymismaksun kuukausimaksun päälle. Lähti reklamaatio. Eihän tämmösessä ole mielestäni mitään järkeä. Varsinkin, kun olisin voinut perua tilauksen viivästyksen vuoksi ja vaikka tilata paremmilla ehdoilla uudelleen.

Tottakai oletin ja oletan että edes tuo joku liittymismaksu olisi vanhoilta tilaajilta poistettu, kun ovat nettisivuillaan jo aikapäiviä mainostaneet, että ei mitään liittymismaksuja...
Ymmärrän että ajatuksen, jos hinnat laskeen ennen toimitusta, niin hinnanlasku koskisi vanhalla hinnalla tilanneitakin. Se ei ole mikään vakiintunut tapa, vaan päinvastoin, jos ei ole erikseen markkinoitu , luvattu sellaista. niin mennään alkuperäisen hyväksytyn tarjouksen perusteella.

Itse määräaikaisen keston ja nopeuden osalta, osa on niitä vaihtannut tuoreemiin tarjouksiin, siinä kannattaa miettiä hetki mikä ehkä kannattavinta. Uudet tarjoukset ovat olleet 12kk määräaikaisia, todella edullisia, ehdottomasti kannattaa yrittää vaihtaa jos ei ole aikomusta jatkaa määriksen jälkeen.

Mutta, jos tarkoitus käyttää palevelua määriksen jälkeen, niin menee vaikeammaksi, jos tarvitset kiinteä netin, nopeus ei se juttu, kunhan nyt käyttökelpoinen, niin 24kk määriksessä sinulla on kohtuuhintainen netti seuraavat 24kk, ja kuvan persuteellaa ihan hyvä nopeus moneen käyttöön. Jos vaihdat sen gigaseen 12kk määrikseen, niin nyky hinnastolla voit laskea mitä es maksaa 24kk, onko halvempi kuin 24kk määris. Mutta sekin on sumussa mitä 12kk päästä hinnat, ja mitä tuotteita tarjolla, ja millaisen tarjouksen saa tingattua.

Operaattorikaan ei välttämättä osaa varmaksi sanoa, suunnitelmia voi olla , mutta markkinatilanne, asiakkaiden pysyvyys ratkaisee.
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
700
Tuo 150e liittymismaksu kummitteli aika pitkään Täyskuidun sivuilla, vaikkei sitä todellisuudessa enää ollut. Omalle alueellenikin se ilmoitettiin kun teki tilausta. Kun kysyin aspasta, niin sanottiin ettei mitään kytkentämäksua ole, voit huoletta laittaa tilauksen sisään. En uskaltanut kuitenkaan tilata vielä siinä vaiheessa, vaan odotin että se poistuu Täyskuidun sivuilta. Vasta sitten uskalsin laittaa tilauksen sisään, kun sopimuksessa ei ollut enää mainintaa kytkentämäksusta. Toivotaan että kysyjän reklamaatio menee läpi.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
401
Toista viikkoa sitten kyselin valoolta sopimuksen päivittämisestä nyky hinnaston mukaiseksi. Ainakaan sähköpostitse ei ole tullut minkäänlaista vastausta ja Valoon asiakaspalvelu chatti ei näytä toimivan. Onneksi on 15eur/kk kaapelitv nettiä ainakin vuoden tarjous jakso jäljellä niin ei ole varsinaista kiirettä neuvotteluissa.

Eikös joku täällä ollut saanut tuonne aspaan yhteyden, olisko vinkkejä miten kannattaisi yrittää?
Edit2: Nettisivuilta löytyi suora sähköpostiosoite ja puhelin numero. Eli koitan tänään vielä niillä ja raportoin miten kävi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
316
Toista viikkoa sitten kyselin valoolta sopimuksen päivittämisestä nyky hinnaston mukaiseksi. Ainakaan sähköpostitse ei ole tullut minkäänlaista vastausta ja Valoon asiakaspalvelu chatti ei näytä toimivan. Onneksi on 15eur/kk kaapelitv nettiä ainakin vuoden tarjous jakso jäljellä niin ei ole varsinaista kiirettä neuvotteluissa.

Eikös joku täällä ollut saanut tuonne aspaan yhteyden, olisko vinkkejä miten kannattaisi yrittää?
Edit2: Nettisivuilta löytyi suora sähköpostiosoite ja puhelin numero. Eli koitan tänään vielä niillä ja raportoin miten kävi.
Itse olen pari kertaa käyttänyt sivulla olevaa lomaketta johon on sitten palattu muutaman päivän-viikon viiveellä mutta asiat on saatu hoidettua kerralla kunhan lomakkeella tiketti avattu ja joku siitä ottanut yhteyttä.
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
700
Jeps, lomaketta minäkin olen käyttänyt ja aina on tullut vastaus, joskus jopa vuorokauden sisällä, toisinaan muutaman päivän viiveellä, joskus mennyt viikkokin. Sitä kannattaa käyttää.

Oudosti päivittynyt taaksepäin Oma Valoo tilanteeni. Kun kävivät asentamassa ulko, ja sisäboksin, ja kaivamassa kaapelin tontille, päivittyi "kuitu taloon esiasennettu". Nyt on otettu askel taaksepäin, ja menty takaisin "rakentaminen on käynnissä". Noh, kait se aikanaan tulee sieltä, vaikka väärään suuntaan mennäänkin.
 
Liittynyt
13.05.2018
Viestejä
19
Oudosti päivittynyt taaksepäin Oma Valoo tilanteeni. Kun kävivät asentamassa ulko, ja sisäboksin, ja kaivamassa kaapelin tontille, päivittyi "kuitu taloon esiasennettu". Nyt on otettu askel taaksepäin, ja menty takaisin "rakentaminen on käynnissä". Noh, kait se aikanaan tulee sieltä, vaikka väärään suuntaan mennäänkin.
Odottavan aika on pitkä. Yhtä järjetöntä päivittämistä tuntuu olevan noiden rakennettavien alueiden tiedoitussivut. Käyttöönotto arvio näkyy sivulla 6kk myöhässä, sitten se poistetaan, sitten häviää tieto rakentamispäätöksen päivämäärästä, sitten päivitetään sivua vaikka mikään tieto ei muutu ja lopuksi päivämäärä rakentamispäätöksestä ilmestyy takaisin kera käyttöönottoarvioajankohdan, joka sekin päivityshetkellä vain 7 kk myöhässä.

JAR41 seuranta.jpg
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
401
Itse olen pari kertaa käyttänyt sivulla olevaa lomaketta johon on sitten palattu muutaman päivän-viikon viiveellä mutta asiat on saatu hoidettua kerralla kunhan lomakkeella tiketti avattu ja joku siitä ottanut yhteyttä.
Nyt tuli Valoon asiakaspalvelusta vastaus alkuperäiseen kyselyyni (vastauksessa meni melkein 2vk). Eli eivät halua päivittää alkuperäistä 24kk määräaikaista liittymää uuden tarjouksen mukaiseksi 12kk määräaikaiseen ja/tai halvempaan hintaan koska kyseessä on "kampanja uusille tilaajille". Liittymän nopeutta ja hintaa pystyy muuttamaan vasta kiinteän alkutilausjakson jälkeen. Toki ymmärrän että alkuperäinen tilaus on määräaikainen ja sillä mennään.
 
Liittynyt
29.09.2019
Viestejä
57
Nyt tuli Valoon asiakaspalvelusta vastaus alkuperäiseen kyselyyni (vastauksessa meni melkein 2vk). Eli eivät halua päivittää alkuperäistä 24kk määräaikaista liittymää uuden tarjouksen mukaiseksi 12kk määräaikaiseen ja/tai halvempaan hintaan koska kyseessä on "kampanja uusille tilaajille". Liittymän nopeutta ja hintaa pystyy muuttamaan vasta kiinteän alkutilausjakson jälkeen. Toki ymmärrän että alkuperäinen tilaus on määräaikainen ja sillä mennään.
Ainakin meidän kadun pätkältä olivat saaneet kaikki vaihdettua tuohon 12kk määräaikaiseen tarjoukseen ihan vain kysymällä. Toki täällä rupeaa olemaan rakennuspäätöksestä kohta 2 vuotta täynnä ja nyt vasta kaivuut käynnissä, mikä voi vaikuttaa asiaan.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
401
Ainakin meidän kadun pätkältä olivat saaneet kaikki vaihdettua tuohon 12kk määräaikaiseen tarjoukseen ihan vain kysymällä. Toki täällä rupeaa olemaan rakennuspäätöksestä kohta 2 vuotta täynnä ja nyt vasta kaivuut käynnissä, mikä voi vaikuttaa asiaan.
Joku muukin taisi aiemmin ketjussa sanoa että sopimuksen päivitys uuden tarjouksen mukaiseksi onnistui. Meillä näköjään sitten ei onnistu vaikka tarjous koskeekin myös tätä aluetta.
Meillä rakentaminen käytännössä aloitettiin tänä kesänä ja meidän alue oli toisena listalla. Tilausvahvistuksesta on reilu 2v ja rakentamispäätöksestä 1v 9kk. Tälle kadulle talokaapeloinnit tehtiin jo aiemmin ja katutyöt saatiin juuri päätökseen. Eli vielä puuttuu runkotyöt isomman tien varresta, kuitujen puhallukset ja toivottavasti myös tienvarsien sekä pinnoitteiden viimeistelyt.

Se sopimuksen 2v määräaika oli rakentamispäätökseen, en muista oliko töiden valmistumiseen tai liittymän kytkentään myös jokin määräaika, omasta sopimuksestani en ainakaan sellaista löytänyt.
 
Liittynyt
05.01.2020
Viestejä
242
Joo oma pätkiminen johtui ucg-kuitumuunnin 2.5G linkistä, gigaiseen pakotettuna ei ongelmaa. Oli siis nokian logissa (Valoon aspalta sain) merkkejä lan portin fläppäyksestä, omassa ucg ei mitään muuta vikaa kuin 4paketin packetloss aina sen nokian portin fläpätessä. Vika joko kaapelissa, ucg tai nokian portissa mutta ei ole motivaatiota nyt selvitellä kun kaapelin vaihto ei oikein mielellään tule kyseeseen kun ei mene putkessa edellinen että saisi helposti uutta vedettyä.

edit. Eikä myöskään ole nyt noita ihme reitityksiä näkynyt vaan pingi taas tasaista 3ms cloudflaren/ms palvelimille ja 8ms googlelle
Näinköhän tämä vika olisi tuossa nokian kuitupäätteessä. Laitoin eilen UDM Pro:n SFP+ rj45 adapterilla WAN yhteyden, kätteli 10G nopeuteen ja sen jälkeen on alkanut nuo lyhyet katkokset yhteydessä. Sitä ennen oli 1GbE RJ45 portissa joulukuusta saakka ilman pätkimisiä. Pitää seurata vähän aikaa tilannetta ja tarvittaessa palauttaa alkuperäinen asennus niin siitähän sen sitten näkee, että loppuuko yhteyden pätkiminen.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 612
Näyttää tosiaan olevan isoja eroja urakoitsijoissa kun lukee tätä ketjua. Katselin juuri oman alueeni urakoitsijan viime vuoden liiketulosta, ja näyttää olevan reilusti pakkasen puolella.
Täällä olleet eivät edes osanneet suomea.
Jotain virolaisia rakennusmiehiä varmaan. No ei siinä mitään, työssä ei valitettavaa.

Jos asennus on 0 eur ei siitä varmaan hirveästi urakoitsijallekkaan voi maksaa.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 610
Jos asennus on 0 eur ei siitä varmaan hirveästi urakoitsijallekkaan voi maksaa.
Kyllä ne maksaa joka euron mikä kilpailutuksen voittaneen firman laskulla lukee.
Velalla ja muulla rahoituksella näitä rakennetaan, ja ne kuitataan pitkillä asiakkuuksilla, eli niillä kk maksuilla, ei käytännössä millään muulla (ainakaan isommissa määrin).
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
239
Nyt tuli Valoon asiakaspalvelusta vastaus alkuperäiseen kyselyyni (vastauksessa meni melkein 2vk). Eli eivät halua päivittää alkuperäistä 24kk määräaikaista liittymää uuden tarjouksen mukaiseksi 12kk määräaikaiseen ja/tai halvempaan hintaan koska kyseessä on "kampanja uusille tilaajille". Liittymän nopeutta ja hintaa pystyy muuttamaan vasta kiinteän alkutilausjakson jälkeen. Toki ymmärrän että alkuperäinen tilaus on määräaikainen ja sillä mennään.
On kyllä outoa menoa tuolla Valoon aspassa... Mukisematta oman liittymän muuttivat kyllä viime vuonna 1000/1000 12kk tarjoukseen. Tänä vuonna naapurille eivät suostuneet antaa tarjous hintaa mutta muuttivat sopparin kyllä 12kk. Ja nämähän liittymillä mitä ei ole aktivoitu koska rakentaminen ei ole valmis vielä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 368
Itse soittaisin uudelleen sinne aspaan ja katsoisin mitä seuraava asiakaspalvelija sanoo.
Jos vieläkin vänkäävät, niin muistuttaisin että muillakin on onnistunut.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 586
On kyllä outoa menoa tuolla Valoon aspassa... Mukisematta oman liittymän muuttivat kyllä viime vuonna 1000/1000 12kk tarjoukseen. Tänä vuonna naapurille eivät suostuneet antaa tarjous hintaa mutta muuttivat sopparin kyllä 12kk. Ja nämähän liittymillä mitä ei ole aktivoitu koska rakentaminen ei ole valmis vielä.
Mahdollisesti ennusteet muuttuneet, jos 12kk soppareita tarjotessa arvioivat että määriksen jälkeen asiakkaat pysyy ja maksavat hinnastohinnan, jolloin operaattorin kannatta muuttaa 24kk soppareita 12kk soppareiksi. Jos nyt arvioivat ettei kannata, vaihtoa haluavat eivät välttämättä olekkaan maksuhalukkaita 12kk jälkeen, jolloin 24kk soparista vähemmän takkiin.

Oman sävyn voi tuoda kirjanpito-osasto, raportointi pääomasijoittajille, sopimuskannan muutoksen merkitys.
 
Liittynyt
05.01.2020
Viestejä
242
Pakko on olla tuossa Nokian kuitupäätteessä bugi jos RJ45 nopeus on nopeampi kuin 1GbE. Nyt muutaman päivän ajanut 10G nopeudella ja säännöllisesti löytyy UDM Pro logista viestiä: " Primary internet is experiencing packet loss. Please restart the modem or contact the ISP if this persists. ". Käänsin eilen illalla yhteyden takaisin 1GbE ja ja sen jälkeen ei ole ollut virheitä logissa tai pätkimistä. Kaverilla on asuksen purkki 2,5GbE wan yhteydellä ja sillä pätkii myös. Käänsi myös eilen 1GbE yhteyden päälle ja sama siellä, ei virheitä enää eikä pätkimistä. Täytyy laittaa valoolle viestiä, lienee firmiksessä bugi jne tuossa Nokian kuitupäätteessä.

Huomasin myös, että kun otti 10G yhteyden käyttöön niin sille tuli oma IP osoite (mulla julkinen käytössä). Kun palautin 1GbE yhteyden käyttöön niin siihen tuli takaisin sama ip mikä oli ollut joulukuusta saakka vaihtumatta. Ja tokihan se piti testa, että kun laittoi taas 10G yhteyden päälle niin siihen tuli taas se sama IP mikä oli käytössä siitä alkaen, kun laitoin 10G WAN konfauksen tulille.
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
316
Pakko on olla tuossa Nokian kuitupäätteessä bugi jos RJ45 nopeus on nopeampi kuin 1GbE. Nyt muutaman päivän ajanut 10G nopeudella ja säännöllisesti löytyy UDM Pro logista viestiä: " Primary internet is experiencing packet loss. Please restart the modem or contact the ISP if this persists. ". Käänsin eilen illalla yhteyden takaisin 1GbE ja ja sen jälkeen ei ole ollut virheitä logissa tai pätkimistä. Kaverilla on asuksen purkki 2,5GbE wan yhteydellä ja sillä pätkii myös. Käänsi myös eilen 1GbE yhteyden päälle ja sama siellä, ei virheitä enää eikä pätkimistä. Täytyy laittaa valoolle viestiä, lienee firmiksessä bugi jne tuossa Nokian kuitupäätteessä.

Huomasin myös, että kun otti 10G yhteyden käyttöön niin sille tuli oma IP osoite (mulla julkinen käytössä). Kun palautin 1GbE yhteyden käyttöön niin siihen tuli takaisin sama ip mikä oli ollut joulukuusta saakka vaihtumatta. Ja tokihan se piti testa, että kun laittoi taas 10G yhteyden päälle niin siihen tuli taas se sama IP mikä oli käytössä siitä alkaen, kun laitoin 10G WAN konfauksen tulille.
Sulla on Valoolta useampi julkinen ipv4 osoite? Mulla ei ainakaan heru nokiasta ulos kuin se yksi mikä leaseajan varattuna cgu:lle wan portille eli jos laittaa toisen laitteen niin ei saa edes cgnat osoitetta.

Kiinnostaa kyllä mitä VALOO vastaa tuohon nokian bugiin jos vastauksen saat
 
Liittynyt
05.01.2020
Viestejä
242
Sulla on Valoolta useampi julkinen ipv4 osoite? Mulla ei ainakaan heru nokiasta ulos kuin se yksi mikä leaseajan varattuna cgu:lle wan portille eli jos laittaa toisen laitteen niin ei saa edes cgnat osoitetta.

Kiinnostaa kyllä mitä VALOO vastaa tuohon nokian bugiin jos vastauksen saat
Joo, sitä minäkin ihmettelin, että miksi se kaksi eri IP antaa. Testasin vielä, että molemmat on julkisia. Toinen on 109.204.185.x verkossa ja toinen taas 109.204.186.x
Laitan tänne tietoa jos saan asiakaspalvelusta jonkin järkevän vastauksen asiaan.
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
316
Ne kyllä siellä aspassa näkee sen nokian hallinnasta ja sullakin sitten varmaan pitäisi näyttää tältä (laittoivat mulle logista kuvan):
Kuva_2024-06-05_14-48-20.png
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 213
No klaukkala saa valoo kuitua.. Mihin se pihassa törröttävä sininen suojaputken pää menee? johonkin keskukseen? meneekö se sieltä sitten kuidulla esim helsinkiin ja sieltä kuidulla sitten esim saksaan vai miten tolalienn verkko on rakennettu? Kulkeeko se data aina kuidussa ameriikkaan asti?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 599
No klaukkala saa valoo kuitua.. Mihin se pihassa törröttävä sininen suojaputken pää menee? johonkin keskukseen? meneekö se sieltä sitten kuidulla esim helsinkiin ja sieltä kuidulla sitten esim saksaan vai miten tolalienn verkko on rakennettu? Kulkeeko se data aina kuidussa ameriikkaan asti?
Lyhyesti: kyllä

Pihan mikrokanavaputki liitetään isompaan putkeen joka päätyy keskukselle. Keskukselta kaikki alueen liittymät siirtyvät samaa kuitua pitkin seuraavaan paikkaan ja niin edespäin aina isompi osa yhteyksiä liittyy samoihin kuituihin kunnes ollaan jo menossa solmupisteen kautta toiselle mantereelle.
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
700
Joku postasi kuvankin toisessa ketjussa miten se mikrokuituputki liitetään siihen isompaan putkeen. Tai siis sen isomman putken sisällä olevaan pienempään putkeen. Siellähän kulkee useita pienempiä putkia. Muistaakseni jonkinlainen haaraliitin siihen laitetaan. Monesti itsekin miettinyt kun noita kuituja puhalletaan, miten se kuitu "osaa" mennä noiden haaraliittimien kautta oikeaan osoitteeseen :confused:
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 599
Joku postasi kuvankin toisessa ketjussa miten se mikrokuituputki liitetään siihen isompaan putkeen. Tai siis sen isomman putken sisällä olevaan pienempään putkeen. Siellähän kulkee useita pienempiä putkia. Muistaakseni jonkinlainen haaraliitin siihen laitetaan. Monesti itsekin miettinyt kun noita kuituja puhalletaan, miten se kuitu "osaa" mennä noiden haaraliittimien kautta oikeaan osoitteeseen :confused:
Ei oikeastaan ole mitään haaraliittimiä vaan yksittäinen putki katkaistaan isommasta nipusta ja yhdistetään tontin putkeen. Tällöin tontin putki yhdistyy siihen isompaan nippuun mutta kuitenkin jatkaa yhtenäisenä putkena seuraavalle liityntäpisteelle asti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 970
Viestejä
4 321 333
Jäsenet
71 919
Uusin jäsen
Ukkiukki

Hinta.fi

Ylös Bottom