VALOO valokuitu

Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
668
Valoon urakoitsija kaivoi poikki kuparin tontillani, kuten kerroin toisessa ketjussa. Saa nähdä mitä vastaavat kun kysyin Valoon aspasta tullaanko tuo kaapeli korjaamaan. Eikös vastuussa ole kuitenkin nimenomaan urakoitsija, vai sysätäänkö tässä vastuu Valoolle? Noh, kohtapa tuo kuullaan kun vastaavat viestiin. Mitään käyttöä tuolle kaapelille ei tosiaan ole, kun ei sille mitään palvelua ole edes saatavilla. Joten periaatteessa sama onko se ehyt, vai poikki.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 159
Kuitupäätteestä en tiedä voiko edes korvata, eikä taida olla tarvettakaan.
Valoolla kuitupääte on operaattorin ja asiakkaan rajapinta on sen portissa. aiemmin taisi olla vain kupariportti, en nyt väitä onko jossain nykyään myös optinen.

Oletus toki se että kuitupääteen paukut riittää myytyyn liittymään, jos vanha ei riitä, niin operaattori hoitaa vaihdon.

Valoon urakoitsija kaivoi poikki kuparin tontillani,
... Eikös vastuussa ole kuitenkin nimenomaan urakoitsija, vai sysätäänkö tässä vastuu Valoolle? ...
Lukase mitä papereissa lukee, siis jos tontillasi kaivettu kaapeleitasipoikki ja et ole kaapeleista kertonut. niin vastuu listalla voi olla kolmaskin. Eli jos kyse tarpeettomasta kaapelista niin varmistella kenenkä piikkiin menee.
Jos kaapeli ei ole sinun, vaan jonkin kolmannenosapuolen, niin sitten se pitäisi saada kuntoon, tosin luulisi silloin jo tulleen vikaraporttia. Jos kolmannenosapuolen, mutta ei enään käytössä, niin pois vaan rasittamasta. (en nyt tarkoita että kokonaan fyysisesti pitäisi kaivaa pois)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
668
Urakoitsija kysyi kyllä minulta että onko tietoa missä kaapeleita menee, johon totesin ettei hajuakaan. Siihen hän totesi että noh, meillä on kyllä laite jolla näkee kaapelit. Ei näemmä nähnyt sitten tuota kuparikaapelia..

Itse olisin tyytyväinen jos saisi edes 50e lahjakortin vaikkapa K-ryhmän liikkeisiin. Tuota kaapelia tuskin kannattaa alkaa korjailemaan, kenenkään. Voin kyllä itse kaivaa sen piiloon siitä kohdin mistä se on pulpahtanut esiin.

Valoolta on kyllä aika nopeasti tullut vastaus kun on lomakkeella kysynyt, joten varmaan ihan alkuviikosta tulee vastaus.

P.S. Tsekkasin yleismittarilla puhelinpistokkeesta niin ei saanut minkäänlaisia lukemia, mutta kun kävin sitomassa katkenneen kaapelin johdot yhteen, niin ilmestyi heti näytölle lukemia, joten kyllä se kaapeli tosiaan on kytkettynä puhelinrasiaan. Tai oli. Tuli mieleen vaan sekin vaihtoehto että kaapeli on vain joku vanha piuha joka on jätetty maahan, eikä johda mihinkään. Mutta kyllä se tosiaan on, tai oli, ihan toimiva kaapeli. Nyt ei enää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.01.2024
Viestejä
297
Vanhat puhelinlinjat on kauan aikaa sitten kerätty pois, eli todennäköisesti se on sulle täysin hyödytön.
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
668
Vanhat puhelinlinjat on kauan aikaa sitten kerätty pois, eli todennäköisesti se on sulle täysin hyödytön.
On joo, täysin hyödytön se puhelinpiuha. Mutta entäs toi toinen piuha? Liekö sillä nykyisin mitään käyttöä?

IMG_20240523_131300.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 159
....

Lukase mitä papereissa lukee, siis jos tontillasi kaivettu kaapeleitasipoikki ...
Urakoitsija kysyi kyllä minulta että onko tietoa missä kaapeleita menee, johon totesin ettei hajuakaan. Siihen hän totesi että noh, meillä on kyllä laite jolla näkee kaapelit. Ei näemmä nähnyt sitten tuota kuparikaapelia..

Itse olisin tyytyväinen jos saisi edes 50e lahjakortin vaikkapa K-ryhmän liikkeisiin. Tuota kaapelia tuskin kannattaa alkaa korjailemaan, kenenkään. Voin kyllä itse kaivaa sen piiloon siitä kohdin mistä se on pulpahtanut esiin.

Valoolta on kyllä aika nopeasti tullut vastaus kun on lomakkeella kysynyt, joten varmaan ihan alkuviikosta tulee vastaus.

P.S. Tsekkasin yleismittarilla puhelinpistokkeesta niin ei saanut minkäänlaisia lukemia, mutta kun kävin sitomassa katkenneen kaapelin johdot yhteen, niin ilmestyi heti näytölle lukemia, joten kyllä se kaapeli tosiaan on kytkettynä puhelinrasiaan. Tai oli. Tuli mieleen vaan sekin vaihtoehto että kaapeli on vain joku vanha piuha joka on jätetty maahan, eikä johda mihinkään. Mutta kyllä se tosiaan on, tai oli, ihan toimiva kaapeli. Nyt ei enää.
Jos kyse toisen operaattorin kaapeleista, niin Valoo/sen urakoitsijan ja sen toisen operaattorin asia. Voisi kuvitella että kaapelinäytöt tilattu, mutta jostain syystä joku naru jäänyt näyttämättä. Näin ihan maalikkona ajatellan.

Postasit kuvan, missä myös koaksi, niin ilmeisesti siellä myös KTV kaapeli katkottu, ja jos tele kaapeleissa jännite, niin ei ne taida ihan käyttämättömiä, tai ainakaan irtikytkettyjä olla, siis tuli mieleen että toinen operaattori ilmoittanut että ei ole käytössä olevia kaapeleita.

Ilmeisesti sinulla ei kuitenkaan ole voimassaolevaa KTV, tai Tele liittymää ?

Itse olisin tyytyväinen jos saisi edes 50e lahjakortin vaikkapa K-ryhmän liikkeisiin.
Varmaan moni muukin.

Vähän nyt särähtää korvaan tuo lahjakortti heruttelu. Vaikka nyt olisi kyse ihan toisen liittymän rakentamisesta, saati että omaa liittymää rakennettu.
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
668
Ei ole voimassaolevaa KTV, tai Tele liittymää. En tiedä mitä liittymiä edellisellä asukkaalla oli, ei tullut kysyttyä. Itselläni oli adsl 8/1 joskus kymmenen vuotta sitten.

Valoolla on ollut tapana jaella noita lahjakortteja tyytymättömille asiakkaille. Tuplasti suurempiakin. Sehän on se pienimmän riesan tie..
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 589
Hmm.. mietityttä vaan kukas näitä kuituja korjaa jos vika tulee ?
Joku kaivaa kaapelin poikki ja millä aikataululla korjataan,,, tai johonkin kaappiin tulee vika?
Eivät mulle osannet kertoa? Oleteko saaneet tietoa?
Yleensä firmat kilpailuttavat viankorjauksen, ja sitä tulee hoitamaan joku alan firma.
Vasteaika vian korjauksen aloittamiseen riippuu kuinka suurta osaa asiakkaista vika koskee.
Joku isompi "runkolinja" niin vasteaika on hyvin lyhyt, joku yksittäinen talokuitu niin vasteaika voi olla esim. parin päivän sisällä vian korjauksen aloittamiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
Yleensä firmat kilpailuttavat viankorjauksen, ja sitä tulee hoitamaan joku alan firma.
Vasteaika vian korjauksen aloittamiseen riippuu kuinka suurta osaa asiakkaista vika koskee.
Joku isompi "runkolinja" niin vasteaika on hyvin lyhyt, joku yksittäinen talokuitu niin vasteaika voi olla esim. parin päivän sisällä vian korjauksen aloittamiseen.
Mutta valoon kautta asia hoidetaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 328
Jos siellä olisi kaapelitv liittymä päällä kaapelioperaattori kyllä korjaisi sen (rikkojan piikkiin).
 
Liittynyt
30.11.2018
Viestejä
152
P.S. Tsekkasin yleismittarilla puhelinpistokkeesta niin ei saanut minkäänlaisia lukemia, mutta kun kävin sitomassa katkenneen kaapelin johdot yhteen, niin ilmestyi heti näytölle lukemia, joten kyllä se kaapeli tosiaan on kytkettynä puhelinrasiaan. Tai oli.
No ei ainakaan tule salamanisku puhelinpistokkeesta kun piuha poikki. ;)
Tuskin se kupari mitään maadoitus etua olis tarjonnut ukonilmalla?

Tuli vaan salamat mieleen kun ulkona jyrisi.
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
668
Tuli vastaus tuohon kaapelivaurioon. Valoo siirsi kysymykseni suoraan urakoitsijalle, joka totesi että kun et ole ilmoittanut kaapelin tarkkaa sijaintia, niin et saa mitään korvauksia. Se siitä. Eli urakoitsija ei ilmeisestikään ole tehnyt minkäänlaista kaapelikyselyä tontiltani, vaan se olisi minun itse pitänyt tehdä.

Kävin hautaamassa kaapelin, ja huomasin että mikroputki on kaivettu vain n.15cm syvyyteen. Valoon sivuilla sanotaan että kaivavat putken n.30cm syvyyteen. Onko muille palstalaisille jätetty noin pintaan? Kaapelihauhakin näkyy paikka paikoin nurmikolla. Varmaan kun eka kertaa leikkaa nurmikon tälle kesälle, lentelee nauhan palasia pitkin nurmikkoa.

IMG_20240531_103549.jpg
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 537
Tiistaina täällä vedettiin Valoon linjoja kadulle. Iltapäivällä lähti sähköistä yksi vaihe ja siitä tunti niin meni loputkin. Pari tuntia olivat poissa. Mitään kyselyjä kaapeleista tai vesi/kaukolämpö putkista ei tehty mutta viime viikolla siellä liikkui joku kaveri jonkun tutkan kanssa.

@kekra Runkolinjat ovat kai vähintään 30 cm (tämä on muistaakseni sääntö) mutta tonteille voi vetää 15 cm.
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
668
Valoon sivuilta:

6. Teemme pihatyöt

Piha- ja tonttitöissä kaivamme valokuidulle reitin ulkoseinän koteloinnista kadunvarteen. Kaivuutyöt suoritetaan kevyin menetelmin, yleensä täryauraa käyttäen.

Itse kaivanto on vain n. 30 cm syvä ja n. 10 cm levyinen. Kaivantoon asennetaan noin sentin paksuinen putki valokuitukaapelia varten. Kaivanto luonnollisesti myös peitetään ja tasoitetaan, kun valokuituputki on laskettu maan sisään. Täryaura tekee siistiä jälkeä, eikä isoja kaivuujälkiä jää pihaan.


Ei oltu kyllä tasoiteltu mun tontilla kun isoja, jopa pään kokoisia kiviä pitkin uraa. Ja turveplänttejä. Melkoinen homma oli itse käydä siistimässä jäljet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
Tuli vastaus tuohon kaapelivaurioon. Valoo siirsi kysymykseni suoraan urakoitsijalle, joka totesi että kun et ole ilmoittanut kaapelin tarkkaa sijaintia, niin et saa mitään korvauksia. Se siitä. Eli urakoitsija ei ilmeisestikään ole tehnyt minkäänlaista kaapelikyselyä tontiltani, vaan se olisi minun itse pitänyt tehdä.
Mitä sopimuksessa sanottiin tästä?
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 950
Hmm.. mietityttä vaan kukas näitä kuituja korjaa jos vika tulee ?
Joku kaivaa kaapelin poikki ja millä aikataululla korjataan,,, tai johonkin kaappiin tulee vika?
Eivät mulle osannet kertoa? Oleteko saaneet tietoa?
Harva tietää milloin oma asuntoa lähinnä oleva matkapuhelintukiasema korjataan jos siine joku vika tai vaikka sen tarvitsema valokaapeli katkeaa jos joku kaivaa sen poikki jostain.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 589
@kekra Runkolinjat ovat kai vähintään 30 cm (tämä on muistaakseni sääntö) mutta tonteille voi vetää 15 cm.
Juu ei, normaalisti rungot (jos esim erilliseen putkeen laitettu kaapelit, syvyys minimissään n. 40-50cm. Rungot, jos aurataan, syvyys yleensä n. 70cm.

Pihalla yleisesti suositellaan n. 30-40cm minimissään.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 537
Joo no käytäntöjä on varmaan joka lähtöön kun kekrallakin oli vain 15 cm (ei muna)?
 

NPS

Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
130
Joo no käytäntöjä on varmaan joka lähtöön kun kekrallakin oli vain 15 cm (ei muna)?
Kyllä tuolla mitalla jo pärjää. Mut joo kysyin Valoolta, että mitäs tuumaavat jos kaivan itse 50mm putken pihaan. Ainakin varmistaa sitten, ettei katkaise mitään kaapelia.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
117
Kyllä tuolla mitalla jo pärjää. Mut joo kysyin Valoolta, että mitäs tuumaavat jos kaivan itse 50mm putken pihaan. Ainakin varmistaa sitten, ettei katkaise mitään kaapelia.
Tätä olisin ollut kysymässä itsekin, kun en kovinkaan paljoa luota aliurakoitsijoiden kaivuutyön laatuun. Valokuitusen kuitu kulkee 50 mm:n putkessa 70 cm:n syvyydessä, mutta aika työläs tuohon on saada toista mikrokanavaputkea samaan. Kaivuuvaiheessa kävi kyllä mielessä, että laittaisin toisenkin asennusputken varalle. Silloin pidin kuitenkin erittäin epätodennäköisenä, että toinen toimija haluaa tuoda valokuidun tänne. :dead:
 

NPS

Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
130
Tätä olisin ollut kysymässä itsekin, kun en kovinkaan paljoa luota aliurakoitsijoiden kaivuutyön laatuun. Valokuitusen kuitu kulkee 50 mm:n putkessa 70 cm:n syvyydessä, mutta aika työläs tuohon on saada toista mikrokanavaputkea samaan. Kaivuuvaiheessa kävi kyllä mielessä, että laittaisin toisenkin asennusputken varalle. Silloin pidin kuitenkin erittäin epätodennäköisenä, että toinen toimija haluaa tuoda valokuidun tänne. :dead:
Eikö vetonarulla saa vedettyä toisenkin mikrokanavaputken samaan, vai onko se silti työläs? Toisaalta samaan kaivuuseen helppo kaksi 50mm putkea laittaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 314
Tätä olisin ollut kysymässä itsekin, kun en kovinkaan paljoa luota aliurakoitsijoiden kaivuutyön laatuun. Valokuitusen kuitu kulkee 50 mm:n putkessa 70 cm:n syvyydessä, mutta aika työläs tuohon on saada toista mikrokanavaputkea samaan. Kaivuuvaiheessa kävi kyllä mielessä, että laittaisin toisenkin asennusputken varalle. Silloin pidin kuitenkin erittäin epätodennäköisenä, että toinen toimija haluaa tuoda valokuidun tänne. :dead:
Eikai siinä sen ihmeempää. Aikoinaan vedin KTV:n ns. siniraita vesiputken läpi, kun sai käytännössä tuon kytkennän sitten ilmaiseksi ja putkea oli valmiina.

Siniraidan sisämitta 32mm, jossa 11mm Tellu7 ja nyt 7mm mikrokanava siellä kaverina.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
396
Meillä vedettiin tonttiputki noin kk sitten ja nyt kadun varren runko. Eipä se tonttiputken auraus ihan hirveän iso uraa pihaan jättänyt mutta ei sitä jälkeä juurikaan kyllä siistitty tai tampattu. Kävin itse kävelemässä päältä ristiin rastiin ja tönimässä isompia nyrmen paloja paikalleen.
Talon seinustalta olivat hienosti saaneet pintasoran sekoitettua hienojakoisemman maa-aineksen kanssa. Täytyy siivilöidä maat erikseen ja siistiä jälket. Tonttikaivuun tekivät kielestä päätellen about virolaiset tai venäläiset veijarit.
Kadunvarren putkituksen tekijät on oletetusti suomalaisia, mutta hekin saivat tällä kadulla kadunvarsikaivot peitettyä hiekka/multakasan alle.

Siitä kun olen oman tilaukseni tehnyt Valoon hinnat on pudonneet 10eur/kk ja ilmeisesti nyt uusissa sopimuksissa myös tuo määräaikaisuus on enää 1v. Osaako joku sanoa päivittääkö Valoo nämä vanhemmat sopparit paremmille ehdoille vai joutuuko tässä maksamaan kovempaa hintaa että saatiin kuitu koko kylälle?
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
307
Onko muut huomanneet VALOOn kuidussa päivittäin tapahtuvia, ehkä reititysmuutoksia, jonka seurauksena pingit esim cloudflarelle ja microsoftille joko 3ms(normaalitilanne) tai 9ms tai 22ms? Lisäksi aina kun tämä muutos tapahtuu niin omat yhteydet pätkäsevät parin paketin ajaksi ja esim. vpn yhteydet työkoneesta fläppäävät. Esim viimeinen 24h:
Screenshot 2024-06-03 155506.png
 
Liittynyt
14.12.2018
Viestejä
164
Miten sille katkenneelle kuparille kävi? Omalle pihalle kuitu vasta tulossa. Kysyi tilausvaiheessa, että tiedänkö missä muita kaapeleita kulkee. Sanoin, etten tiedä ja ei kuulemma haitannut. Korvaavat jos rikkovat. Mutta eivät taida korvata?

Ite kattelen kaapelitelkkaria mutta en maksa siitä mitään eikä DNA:kaan usko, että heidän kuparin kautta voisin mitään katella, kun ei kuulemma ole kytketty. Pelottaa, että menetän kaapeli-tv:n :)
 
Liittynyt
17.12.2023
Viestejä
23
Onko muut huomanneet VALOOn kuidussa päivittäin tapahtuvia, ehkä reititysmuutoksia, jonka seurauksena pingit esim cloudflarelle ja microsoftille joko 3ms(normaalitilanne) tai 9ms tai 22ms? Lisäksi aina kun tämä muutos tapahtuu niin omat yhteydet pätkäsevät parin paketin ajaksi ja esim. vpn yhteydet työkoneesta fläppäävät. Esim viimeinen 24h:
Meillä näyttää käyrä samantyyppiseltä, missään muualla en ole huomannut vaihtelua tai pätkimistä.
1717442907568.png
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
307
Joo ja tuo käyräsi näyttää olevan vastaava omaani eli jotain ne siellä muuttelee. Ei oikeastaan haittaisi mutta vpn yli käytettävät rdp yhteydet aina pätkäsevät
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 589
Miten sille katkenneelle kuparille kävi? Omalle pihalle kuitu vasta tulossa. Kysyi tilausvaiheessa, että tiedänkö missä muita kaapeleita kulkee. Sanoin, etten tiedä ja ei kuulemma haitannut. Korvaavat jos rikkovat. Mutta eivät taida korvata?
Tottakai korvaavat.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 588
Tottakai korvaavat.
Oliko lähdettä tälle? Aikaisempi viesti ja sopimusehdot väittävät muuta:


Tuli vastaus tuohon kaapelivaurioon. Valoo siirsi kysymykseni suoraan urakoitsijalle, joka totesi että kun et ole ilmoittanut kaapelin tarkkaa sijaintia, niin et saa mitään korvauksia. Se siitä. Eli urakoitsija ei ilmeisestikään ole tehnyt minkäänlaista kaapelikyselyä tontiltani, vaan se olisi minun itse pitänyt tehdä.

Kävin hautaamassa kaapelin, ja huomasin että mikroputki on kaivettu vain n.15cm syvyyteen. Valoon sivuilla sanotaan että kaivavat putken n.30cm syvyyteen. Onko muille palstalaisille jätetty noin pintaan? Kaapelihauhakin näkyy paikka paikoin nurmikolla. Varmaan kun eka kertaa leikkaa nurmikon tälle kesälle, lentelee nauhan palasia pitkin nurmikkoa.

 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
668
Joo, ei ainakaan minulle korvattu katkaistua puhelin/KTV kaapelia. Valoolla näyttää omat sopimusehdot kumoavan lain kirjaimen.

Mitä pitää varmistaa ennen kaivutöitä

  • Ennen töiden aloittamista on kaivajan aina varmistettava, onko suunnitellulla kaivualueella tietoliikenne- tai muita kaapeleita.
  • Asian tärkeyden vuoksi se on kirjattu myös lakiin (Laki sähköisen viestinnän palveluista 241 §). Samoin lakiin on kirjattu, että kaapelivaurion aiheuttaja on velvollinen korvaamaan aiheuttamansa vahingon.
Että sillee..
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 588
Ei ainakaan minulle korvattu katkaistua puhelin/KTV kaapelia. Valoolla näyttää omat sopimusehdot kumoavan lain kirjaimen.

Mitä pitää varmistaa ennen kaivutöitä

  • Ennen töiden aloittamista on kaivajan aina varmistettava, onko suunnitellulla kaivualueella tietoliikenne- tai muita kaapeleita.
  • Asian tärkeyden vuoksi se on kirjattu myös lakiin (Laki sähköisen viestinnän palveluista 241 §). Samoin lakiin on kirjattu, että kaapelivaurion aiheuttaja on velvollinen korvaamaan aiheuttamansa vahingon.
Että sillee..
Jep. Tuo Valoon sopimsuehtojen vastuun sysääminen on kyllä minusta törkeä kohta. Normaalilla kuluttajalla on hyvin huonot lähtökohdat pystyä tuollaisia asioita selvittämään.
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
668
Mitenkähän menetellään jos asiakas ei suostu allekirjoittamaan tuota sopimusta? Sehän allekirjoitetaan sähköisesti vasta siinä vaiheessa kun ulko, ja sisäboksit asennetaan. Jos sopimusta ei hyväksy, jätetäänkö laitteet mukamas asentamatta, vai? Mmjp83 voisi testata tuota kun tulevat asentelemaan sitä kuitua. Olisi pitänyt itsekin lukea sopimus tarkemmin ennenkuin menin sen hyväksymään.
 
Liittynyt
05.01.2020
Viestejä
242
Onko muut huomanneet VALOOn kuidussa päivittäin tapahtuvia, ehkä reititysmuutoksia, jonka seurauksena pingit esim cloudflarelle ja microsoftille joko 3ms(normaalitilanne) tai 9ms tai 22ms? Lisäksi aina kun tämä muutos tapahtuu niin omat yhteydet pätkäsevät parin paketin ajaksi ja esim. vpn yhteydet työkoneesta fläppäävät. Esim viimeinen 24h:
Samalta näyttää täälläkin, mutta en ole huomannut, että yhteys olisi katkennut eikä tuo unifikaan ole kirjannut 10.4 jälkeen lokiin, että yhteys olisi katkennut (10.4 oli joku huolto missä yhteys pätkäisi nopeasti yöllä).
 
Liittynyt
14.12.2018
Viestejä
164
Mulle on vain valmius tulossa, ei laitteita. En tiedä onko tässä enää mitään allekirjoiteltavaa...

Mitenhän ne kaivajat toimii toisin kun sanon, että on toisia kaapeleita reitin varrella? Upottaakos ne sitten kuidun jotenkin varovaisemmin? :)

Sitä minun telkkarikaapelia tuskin kukaan korjaisi, kun DNA:nkaan mielestä ei voi olla heidän kaapeli, josta telkkaria kattelen :)
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
307
Samalta näyttää täälläkin, mutta en ole huomannut, että yhteys olisi katkennut eikä tuo unifikaan ole kirjannut 10.4 jälkeen lokiin, että yhteys olisi katkennut (10.4 oli joku huolto missä yhteys pätkäisi nopeasti yöllä).
Mulla välillä unifikin huomaa katkokset, joskus vaan VPN:n päällä oleva RDP katkeaa:
Screenshot 2024-06-04 075630.png
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
668
Mulle on vain valmius tulossa, ei laitteita. En tiedä onko tässä enää mitään allekirjoiteltavaa...
Kait siinä kuituvalmiudessakin pitää jonkinlainen sopimus hyväksyä siinä vaiheessa kun tulevat sitä putkea kaivamaan tontillesi. Ihan samanlailla siinä voi kaapeleita katkeilla kun normaali kuidun kaivuussakin.

Jos siellä sopimuksessa lukee että joudut itse korvaamaan mahdolliset vauriot, niin mainitse mitä laki asiasta sanoo.

P.S. Täällä näyttää monella olevan jo Valoon liittymä käytössä. Oletteko kaikki hyväksyneet tuon mainitun sopimuksen sellaisenaan? Ja merkanneet kaapelit? Vai luottaneet hyvään tuuriin?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.12.2018
Viestejä
164
Kait siinä kuituvalmiudessakin pitää jonkinlainen sopimus hyväksyä siinä vaiheessa kun tulevat sitä putkea kaivamaan tontillesi. Ihan samanlailla siinä voi kaapeleita katkeilla kun normaali kuidun kaivuussakin.
Ehdottomasti, jos jokin on vielä allekirjoittamatta. Epäilen vain, että ei ole. Tyhjä kotelo käytiin ruuvaamassa ulkoseinään viime kesänä ja jäi niille puheille, että kaivuu porukka ilmoittelee muutamaa päivää etukäteen ennen kuin tulevat.

Pitäisköhän pistää Valoolle mailia, että on selvinnyt, että tulevan kuidun kaivuu-uraa risteää kaapeleita, että pitääkö homma perua?
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
668
Pitäisköhän pistää Valoolle mailia, että on selvinnyt, että tulevan kuidun kaivuu-uraa risteää kaapeleita, että pitääkö homma perua?
Ilman muuta kannattaa kertoa että siellä on kaapeleita. Jos et itse tiedä missä niitä kulkee, käske ottaa selvää, kun se heille kuuluu. Mun tapauksessa porukalla oli käytössä jonkinlainen etsintälaite, piipparin tapainen, joka ilmeisesti löytää ainakin sähkökaapelit, mutta muita kaapeleita ei välttämättä löydä. Kuten ei sitä mainittua kuparikaapeliakaan. Joten kyllä niistä kaapeleista pitäisi ottaa selvää ennen kaivuuta. Jos eivät ole halukkaita ottamaan selvää, etkä itsekään viitsi ottaa, niin kantsii varmaan perua tilaus. Jos sitä kuituvalmiutta voi yleensä enää perua.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 159
Joo no käytäntöjä on varmaan joka lähtöön kun kekrallakin oli vain 15 cm (ei muna)?
Hänellä taisi löyty vanhojakaapeleita, niin mukana saatto olla vähän varoivaisuutta. ja ymmärtääkseni mikroputkea vetivät.

Tietenkin joku 30cm on kovin pinnassa , vuosikymmeniä ajatellen, niin roudan ja kiinteistön käytön kannalta, vaikka ei edes kaivelesi, saati sitten 15cm, joka jossain ympäristössä ei riitä alkuunkaan, runnottu, pätkitty ensimmäisen vuoden sisään.

Mutta todella tärkeää miettiä ne reitit, ja valvoa työ, ne on siellä kymmenniävuosia riesana.
Joo, ei ainakaan minulle korvattu katkaistua puhelin/KTV kaapelia. Valoolla näyttää omat sopimusehdot kumoavan lain kirjaimen.

Mitä pitää varmistaa ennen kaivutöitä


  • Ennen töiden aloittamista on kaivajan aina varmistettava, onko suunnitellulla kaivualueella tietoliikenne- tai muita kaapeleita.

  • Asian tärkeyden vuoksi se on kirjattu myös lakiin (Laki sähköisen viestinnän palveluista 241 §). Samoin lakiin on kirjattu, että kaapelivaurion aiheuttaja on velvollinen korvaamaan aiheuttamansa vahingon.
Että sillee..
Nämä yksittäis postaukset jää vähän ilmaan, mutta muistanko oikein nimimerkin, eli nimimerkin kiinteistöllä oli kupari kuituhommissa katkennut, ja kiinteistön omistaja/haltia oli nimenlaittanut kiinteistöjen kaapelien osalta. Jos kyse tuosta niin ei tässä nyt ihan vielä avautunut miten tässä lakiarikottaisiin. (eli kysytty, vastuuotettu, ja ei riittävästi kerrottu kaapeleista)

Muistelen arvailua että oli jotain KTV yhtiön naruja, se ehkä siirtää vähän palloa jos urakoitsia/operaattori on , ja todennäköisesti on, kaapeli näytöt tilannut KTV yhtiöltä, niin se taasen sysää vastuuta KTV yhtiölle.

Jos KTV yhtiö on nyt vaatimassa kiinteistön omistajaa korjaamaan sen kaapelit, niin siitä kannattaa kesksutella ennenkuin rahoja heille tyrkyttää. Jos KTV yhtiö ei edes halua kaapelinkorjausta, niin ei kai tässä kenelläkään mitään vaatimuksia, vai oliko tämä nyt se tapaus missä haluttiin lahjakorttia ihan muuten vain.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
668
oliko tämä nyt se tapaus missä haluttiin lahjakorttia ihan muuten vain.
Sinä se jaksat jauhaa siitä lahjakortista. Ensisijaisesti pyysin korjaamaan kaapelin, ja vasta sitten kenties lahjakortin, jos tuo korjaus ei jostain syystä käy. Noh, ei tullut kumpaakaan. Valoo kyllä myönsi ettei tuo mennyt ihan kuin Strömsössä, kun katkaistaan kaapeli, eikä siitä ilmoiteta kenellekään. Ei edes talon isännälle, vaikka olin kotona. Seurasin aluksi vierestä, kun kaivoivat uraa. Sitten menin sisälle, ja kun jossain välissä kurkkasin ikkunasta, näin kun toinen kaveri piti katkennutta kaapelia kädessään, ja toinen ihmetteli vieressä, jonka jälkeen polkivat sen vain takaisin maahan. Nakkasivat vielä turvepläntin päälle jotta ei näkyisi kenellekään. Varsinkaan talon isännälle.

Enivei, tuollaisen sopimuksen tyrkkäsivät eteen ennen boksien asennusta. Oli valmiiksi ruksattuna molemmat kohdat. Ei tullut tosiaan kysyttyä voiko noista poistaa ruksia ennen allekirjoitusta, jottei joudu maksumieheksi.

tonttisuunnitelma.png
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 159
Enivei, tuollaisen sopimuksen tyrkkäsivät eteen ennen boksien asennusta. Oli valmiiksi ruksattuna molemmat kohdat. Ei tullut tosiaan kysyttyä voiko noista poistaa ruksia ennen allekirjoitusta, jottei joudu maksumieheksi.
En tiedä kuinka joustava systeemi Valoolla on, tehokkaalla hinta edellä toimijalla ei ehkä ole mekanismeja asiakaskohtaisiin sopimuksiin, jolloin vaihtoehto voisi olla urakoitsijan kanssa sopimuksen tekeminen, jos urakoitsia on pieni ja ketterä. Se mitä sitten maksaa on toinen juttu, jos kiinteistön omistaja ei missä mitäkin menee, sati mitä (kuparit, kaapelit , putket jne), niin ei välttämättä nelinumeroinen summa riitä jos kaiken riskin tuuppaa ulkopuoliselle. Jos sopii vain jostain KTV narujen vastuista, muut kiinteistön piikkiin, niin nelinumeroinen voi riiittääkkin.
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
668
Kysyin Valoolta että onko pakko hyväksyä nuo ruksitut kohdat, niin kuulemma on. Korvaavat vahingon vain siinä tapauksessa että onnistuvat katkaisemaan kaapelin jonka asiakas on merkannut prikulleen oikeaan paikkaan. Eli tosiaan sysäävät vastuun täysin asiakkaan harteille. Joten merkatkaa ne kaapelit tarkasti jos haluatte välttyä ylimääräisiltä maksuilta.
 
Liittynyt
13.05.2018
Viestejä
13
Meillä käytiin tekemässä tonttikaivuu sekä sisä- että ulkoboksin asennus toukokuun alussa. Tuota dokumenttia ei ole Valoon tai urakoitsijan toimesta pyydetty allekirjoittamaan. Näin täällä tuon lanketin ensimmäistä kertaa. Alue 04410.
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
307
Omaan Valoon packetlossiin päivitystä: sain aspasta kuitumuuntimen logit pyytämällä ja siellä n. 20x päivässä LAN portti fläppää ylösalas ja aiheuttanut nuo 4paketin packetlossit, ei näy omilla laitteille portin tilassa muutoksia mutta pakotin nyt linkin muuntimelta reitittimelle 2.5g sijasta 1g ja näyttänyt pätkimiset kadonneen joko muutoksen tai kuitupurkin bootin johdosta. Vika siis joko talon kaapeloinnissa, cloud gateway ultrassa tai tuossa nokian kuitupurkissa...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 328
Kysyin Valoolta että onko pakko hyväksyä nuo ruksitut kohdat, niin kuulemma on. Korvaavat vahingon vain siinä tapauksessa että onnistuvat katkaisemaan kaapelin jonka asiakas on merkannut prikulleen oikeaan paikkaan. Eli tosiaan sysäävät vastuun täysin asiakkaan harteille. Joten merkatkaa ne kaapelit tarkasti jos haluatte välttyä ylimääräisiltä maksuilta.
Jos asiakas ei itse osaa sanoa missä omat kaapelit ovat, niin mistäpä sen kukaan muukaan tietäisi? Esim johtotietokeskuksella ei ole lähtökohtaisesti tietoa yksityisten tonttien kaapelivedoista, ellei niitä ole joku sinne vartavasten ilmoittanut.

Jos kaapelitiedot on johtotietokeskuksesta tilannut, ja siellä ei näy suunnitellulla reitillä olemassaolevia kaapeleita, niin ei kaivuu-urakoitsijalta tuon enempää edellytetä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 403
Viestejä
4 285 312
Jäsenet
71 649
Uusin jäsen
Credittii

Hinta.fi

Ylös Bottom