Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Sama meininki kuin ennenkin. Puolitoistavuotta sitten firma oli kovissa muutoksien kourissa johtamisen suhteen ja kaivajat tuli pihaan ilmoittamatta ja kaivoi aivan eri paikkaan kuin sovittu. Tai oikeastaan ne tuli naapurin maille kaivamaan kyselemättä mitään lupia mistään.Meijän tontin liittymässä alettiiin kaivamaan tänään 7 aikoihin, vaimon auto jäi kotiin, koska ei päässyt pois. Kukaan ei koskaan ilmottanut tälläisestä meille.
Torstaina muuttui kuitumuuntimen valot vihreiksi. Liittymä aktivoitu ja hyvin toimii. Järvenpää alue 41, postinumero 04410. Laitoin aspaan pyynnön julkisesta IPV4-osoitteesta.
Pelkkä liittymän osoitetieto riittää. Niitä osoitteita tulee sitten vain 1kpl eli katso ettei ole useampi laite varaamassa dhcp leasea tai osoite jää leasen ajaksi sille laitteelle jos se ei vaikka olekaan ensisijainen reitittimesi… Et siis saa cgnat osoitteita enää sen julkisen lisäksiMitä tietoja aspaan tarvitsee antaa julkisen osoitteen saamiseksi? Tarvitsevatko he esim reitittimen MAC-osoitteen?
Pelkkä liittymän osoitetieto riittää. Niitä osoitteita tulee sitten vain 1kpl eli katso ettei ole useampi laite varaamassa dhcp leasea tai osoite jää leasen ajaksi sille laitteelle jos se ei vaikka olekaan ensisijainen reitittimesi… Et siis saa cgnat osoitteita enää sen julkisen lisäksi
Jos kysymyksiä niin laittakaa tähän ketjuun viestiä niin helpompi seurata.
Tällä hetkellä XL-liittymään (2G/2G) tulee Huawein K562 (Valoo Mesh-purkki), jossa gigaiset portit. Kuten myöskin muiden nopeusprofiilien tilaajille.kysytään sitten
Mikä reititin tulee XL-liittymän mukana? Tähän ei osannut asiakaspalvelu, tekninen tuki, myynti ja ei edes teidän toimitusjohtaja vastata.
Tällä hetkellä XL-liittymään (2G/2G) tulee Huawein K562 (Valoo Mesh-purkki), jossa gigaiset portit. Kuten myöskin muiden nopeusprofiilien tilaajille.
Tämä tietysti ongelmallista 2G-liittymissä, koska reitittimen gigaiset portit rajoittavat nopeutta.
Kerron lisää kun saamme uusia laitteita laitetarjontaamme. Työn alla ja testauksessa parhaillaan.
Poliittinen vastaus:Vaihdatte ne sitten kuitenkin uusiin Multi-Gig malleihin (tietenkin veloituksetta) kun saatte sellaisia?
Poliittinen vastaus:
Kerron lisää myöhemmin ja tarkemmin kun homma laitetestausten/tuoteasioiden puolelta valmista.
Odottavan aika on varmasti pitkä, mutta tulossa on tietoa asiaan.tää "testaus" on kestänyt jo monta vuotta, kerennyt näiden vuosien aikana tulla valmistajilta monet uudet reittimetkin
Odottavan aika on varmasti pitkä, mutta tulossa on tietoa asiaan.
Oliko sulla millainen ajatus kysymyksiesi takana? Oletko nykyinen asiakas? Halukas tilaamaan 2G-nopeuden? Vai joku muu asia?
Jos haluaa tai tarvitsee 2G:n liittymän tehokkaasti käyttöönsä, niin kannattaa suosiolla unohtaa mesh purkit ja varsinkin kylkiäisinä toimitettavat sellaiset kokonaan.Olen yli kaksi vuotta kysellyt asian perään, sillä olen aikoinaan tilannut xl-liittymän ja minulle on luvattu että xl-liittymissä tulee mukana myös reititin joka tukee niitä nopeuksia (tämä tieto on minulla kirjallisena tallessa).
Mutta kukaan ei ole ikinä kertonut mikä on se reitin joka niissä tulee mukana. Ei viittis turhaa uusia omia mesh purkkeja XX-merkillä, jos vaikka Valoo toimittaakin YY-merkkisen laitteen, joten siksi haluaisin saada tiedon jotta voisi etukäteen miettiä kodin meshin 100% yhteensopivaksi.
Toki minun liittymäkään ei ole tullut, Valoo ei tunnu saavan lupia kaivuuhommiin Olen itse yrittänyt nopeuttaa että saisitte luvat.. Mutta tämä tarina ei liity mitenkään xl-liittymiin.
Miten tämä toimisi peruskäytössä?Jos haluaa tai tarvitsee 2G:n liittymän tehokkaasti käyttöönsä, niin kannattaa suosiolla unohtaa mesh purkit ja varsinkin kylkiäisinä toimitettavat sellaiset kokonaan.
Tilaa esim. tämä:
Ja siihen sitten samasta paikasta tarpeen mukaan loput laitteet perään.Dream Machine Pro - Ubiquiti Store
10G Cloud Gateway with 100+ UniFi device / 1,000+ client support and 3.5 Gbps IPS routing.eu.store.ui.com
Voisin melkein luvata että et enään kaipaile mitään kylkiäispurkkeja, kun saat tuon järjestelmän pystyyn.
Näistä löytyy täältä myös oma aktiivinen ketjunsa johon kannattaa tutustua.
Jos haluaa tai tarvitsee 2G:n liittymän tehokkaasti käyttöönsä, niin kannattaa suosiolla unohtaa mesh purkit ja varsinkin kylkiäisinä toimitettavat sellaiset kokonaan.
Tilaa esim. tämä:
Ja siihen sitten samasta paikasta tarpeen mukaan loput laitteet perään.Dream Machine Pro - Ubiquiti Store
10G Cloud Gateway with 100+ UniFi device / 1,000+ client support and 3.5 Gbps IPS routing.eu.store.ui.com
Voisin melkein luvata että et enään kaipaile mitään kylkiäispurkkeja, kun saat tuon järjestelmän pystyyn.
Näistä löytyy täältä myös oma aktiivinen ketjunsa johon kannattaa tutustua.
Kuitupäätteen LAN-portti tukee nopeuksia 1G/2,5G/5G ja 10G. Riippuu sitten siihen kiinnitettävästä laitteesta millä nopeudella se ”kättelee” itsensä ylös.Mutta eikös tässäkin muodostu pullonkaulaksi PON päätelaite? Jos PON laite ei anna ulos kuin 1G niin mitä etua tässä on?
Ihan normi toimintaa Valoolta. Ainoa etukäteisilmoitus mitä minulle on tullut on kun käytiin asentamassa sisä, ja ulkoboksit. Mitään ilmoitusta ei tullut kun tulivat muutaman viikon päästä kaivamaan kuituputkea tontille. Heräsin aamulla helvetinmoiseen jyrinään kun jyrsivät talon seinustalla sitä uraansa kadunvarteen. Sitä ennen oli portinpielikin kaivettu auki aamulla niin ettei päässyt kuin polkupyörällä liikenteeseen. Mitään ilmoitusta ei siitäkään etukäteen tullut.Onhan toi vastuutonta toimintaa kaivaa pihaliittymiä auki sanomatta mitään, kuka korvaa kun autolla ei töihin pääse lähtemään.
Kuitupäätteen LAN-portti tukee nopeuksia 1G/2,5G/5G ja 10G. Riippuu sitten siihen kiinnitettävästä laitteesta millä nopeudella se ”kättelee” itsensä ylös.
Se on juurikin näin.Kyllä kaikista työvaiheista tontilla täällä Oulussa valoon aliurakoitsija tiedotti etukäteen koska tulevat tai kysyivät sopivaa ajankohtaa. Taitaa olla juurikin urakoitsijasta kiinni, eikä Valoo voi muuta kuin laittaa noottia kun asiakaspalautetta laittaa ensin Valoon suuntaan.
Ymmärrän. Laitan sulle privaviestiä aiheesta.Näinhän se varmaan osalla on. Mutta esim. erääseen pohjois-pohjanmaan kuntaan jossa asun ei toimiteta Valoon PON laitetta vaan käytössä on CTS FWR5 joka on 1000 Mbps laite. Mutta myydään kyllä vaikka 2000M/2000M
Tuo laite tarvitsee erillisen kontrollerin.Miten tämä toimisi peruskäytössä?
Gateway Max - Ubiquiti Store
Compact, multi-WAN independent gateway with full 2.5G support for high-performance networking at small-to-medium sites.eu.store.ui.com
Täällä itsellä ja käsittääkseni muutamalla muullakin käyttäjällä ollut ongelmia Ubiquitin reitittimellä ja sillä Valoon tarjoaman Nokian kuitupäätteen välillä 2.5G nopeudella. Eli linkki fläppää satunnaisesti kerran pari tunnissa ja esim Ubiquitin päässä ei näkynyt mitään mutta Valoon asiakaspalvelu näki lan portin lyhyttä pätkimistä purkin logeista. Nyt pakotettu kättely 1g nopeudelle ja ongelmat katosivat. Tuleeko Valoolta jotain omia firmispäivityksiä sille Nokialaiselle jos ongelma poistuisi?Kuitupäätteen LAN-portti tukee nopeuksia 1G/2,5G/5G ja 10G. Riippuu sitten siihen kiinnitettävästä laitteesta millä nopeudella se ”kättelee” itsensä ylös.
Ja myös 10G nopeudella. Tosin ovat viime aikoina vähentyneet merkittävästi, mutta tältä aamulta löytyy viimeisin merkintä Ubiquitin UDM Pro lokista, että on hetkellisesti käyttänyt 5g varayhteyttä.Täällä itsellä ja käsittääkseni muutamalla muullakin käyttäjällä ollut ongelmia Ubiquitin reitittimellä ja sillä Valoon tarjoaman Nokian kuitupäätteen välillä 2.5G nopeudella. Eli linkki fläppää satunnaisesti kerran pari tunnissa ja esim Ubiquitin päässä ei näkynyt mitään mutta Valoon asiakaspalvelu näki lan portin lyhyttä pätkimistä purkin logeista. Nyt pakotettu kättely 1g nopeudelle ja ongelmat katosivat. Tuleeko Valoolta jotain omia firmispäivityksiä sille Nokialaiselle jos ongelma poistuisi?
Morjesta kaikille,
Mielenkiinnolla lueskellut foorumin kirjoituksia jo pitemmän aikaa. Ajattelin tänne lyhyesti jotain kirjoittaa ja antaa "kasvot" Valoolle.
Lueskelen foorumin asioita epäsäännöllisen säännöllisesti ja jos Valoo jossain tekstissä mainitaan niin koitan siihen jatkossa kommentoida mikäli se vastausta vaatii.
En ole kuiturakentamisen ammattilainen - meillä on muut ammattilaiset sitä varten, mutta IP:stä ja teknologioista jotain ymmärrän.
Jos kysymyksiä niin laittakaa tähän ketjuun viestiä niin helpompi seurata.
Mukavaa kesänjatkoa kaikille!
Terveisin,
Jari Pentinmäki
Head of Network
Valoo Oy
Hankala keissi. Olen tästä kyllä kuullut ja tietoinen. Ja hommasimme jopa Ubiquitin laitteen, että voisimme testata tämän. Kerron lisää jos jotain selviää. Vikahan ei välttämättä ole Nokian kuitupäätelaitteessa, vaikka se katkoksen havaitsisikin. Aika outoa on ettei Ubiquiti katkosta havaitse linkissä? Niin tai näin, kiinnostaa meitäkin tuo kuntoon saada - on tuo ongelma missä tahansa. Kuitenkin muistettava, että iso määrä asiakkaita eri merkkisillä päätelaitteilla ONT:ien takana eri linkkinopeuksilla eikä muista asiakaspäätelaitteista ole vastaavaa ongelmaa kuulunut.Täällä itsellä ja käsittääkseni muutamalla muullakin käyttäjällä ollut ongelmia Ubiquitin reitittimellä ja sillä Valoon tarjoaman Nokian kuitupäätteen välillä 2.5G nopeudella. Eli linkki fläppää satunnaisesti kerran pari tunnissa ja esim Ubiquitin päässä ei näkynyt mitään mutta Valoon asiakaspalvelu näki lan portin lyhyttä pätkimistä purkin logeista. Nyt pakotettu kättely 1g nopeudelle ja ongelmat katosivat. Tuleeko Valoolta jotain omia firmispäivityksiä sille Nokialaiselle jos ongelma poistuisi?
Kiitos viestistäsi. Pyytäisin ottamaan yhteyttä meidän asiakaspalveluun ja jättäisit yhteydenottopyynnön rakentamisorganisaation puolelle. Kävisikö tällainen järjestely? Toivottavasti rakentaminen alueellasi saadaan pian valmiiksi - sitten kun kuidut on maassa niin niistä on iloa pitkäksi aikaa.Oletteko saanut EU-rahaa verkon rakennukseen? Mikään muu ei voi selittää tätä järjettömyyttä että jokainen operattori tulee vuorollaan kaivamaan kuitua ja myllämään asuinalueille kuun maisemat.
Yhteiskaivuusen ei voida suostua ettei tukirahat mene.
Kunta ei voi muuta kuin myöntää kaivuuluvat halukkaille, Urakoitsijat tulevat muualta koska paikalliset urakoitsijat eivät halua negatiivista julkisuutta.
Yksi hyvä puolikin tässä sekoilussa on että koneyrittäjillä on töitä.
On tuote pätkimistä ollut myös Asuksen reitittimessä 2.5G yhteydellä. 1G toimii pätkimättä. Jos asia kiinnostaa enemmän niin voin YV jakaa tarkemmin tietoa.Hankala keissi. Olen tästä kyllä kuullut ja tietoinen. Ja hommasimme jopa Ubiquitin laitteen, että voisimme testata tämän. Kerron lisää jos jotain selviää. Vikahan ei välttämättä ole Nokian kuitupäätelaitteessa, vaikka se katkoksen havaitsisikin. Aika outoa on ettei Ubiquiti katkosta havaitse linkissä? Niin tai näin, kiinnostaa meitäkin tuo kuntoon saada - on tuo ongelma missä tahansa. Kuitenkin muistettava, että iso määrä asiakkaita eri merkkisillä päätelaitteilla ONT:ien takana eri linkkinopeuksilla eikä muista asiakaspäätelaitteista ole vastaavaa ongelmaa kuulunut.
Ja softapäivityksiä tulee toki ajan saatossa. Auttaako se maagisesti tähän asiaan on sitten eri asia.
Aina kiinnostaa. Laita toki viestiä.On tuote pätkimistä ollut myös Asuksen reitittimessä 2.5G yhteydellä. 1G toimii pätkimättä. Jos asia kiinnostaa enemmän niin voin YV jakaa tarkemmin tietoa.
Ei sinne ainakaan soittaa kannata, asiakaspalvelu on täysi vitsi. Siksi positiivista että olet tullut tänne kommentoimaan. Kerro nyt miksei yhteiskaivuu ole mahdollista. Teleoperattoritkin nykyään pitää tukiasemiaan samoissa mastoissa.Kiitos viestistäsi. Pyytäisin ottamaan yhteyttä meidän asiakaspalveluun ja jättäisit yhteydenottopyynnön rakentamisorganisaation puolelle. Kävisikö tällainen järjestely? Toivottavasti rakentaminen alueellasi saadaan pian valmiiksi - sitten kun kuidut on maassa niin niistä on iloa pitkäksi aikaa.
Yhteiskaivuu ei usein onnistu, kun projektit liikkuvat eri firmoilla eri tahtiin. Rahaa on kiinni projektissa, niin ei toista firmaa aleta odottelemaan. Tästä syystä yleensä ei onnistu, mutta kyllä lakikin vaatii, että yhteiskaivuuseen on pyrittävä ja sitä tehdäänkin, jos usealla toimijalla on sama alue samassa vaiheessa menossa. Tämä ei koske pelkästään Valoota tai valokuitua vaan kaikkia infrahankkeita.Ei sinne ainakaan soittaa kannata, asiakaspalvelu on täysi vitsi. Siksi positiivista että olet tullut tänne kommentoimaan. Kerro nyt miksei yhteiskaivuu ole mahdollista. Teleoperattoritkin nykyään pitää tukiasemiaan samoissa mastoissa.
Mikä laki niin vaatii? Jos niin olisi niin kunta varmaan sitä edellyttäsi. Nyt kunta/kaupunki ei voi kuin myöntää kaivuuluvat kaikille pyytäville yhdenvertaisuus perusteella ja valvoa että jäljet ennallistetaan.Yhteiskaivuu ei usein onnistu, kun projektit liikkuvat eri firmoilla eri tahtiin. Rahaa on kiinni projektissa, niin ei toista firmaa aleta odottelemaan. Tästä syystä yleensä ei onnistu, mutta kyllä lakikin vaatii, että yhteiskaivuuseen on pyrittävä ja sitä tehdäänkin, jos usealla toimijalla on sama alue samassa vaiheessa menossa. Tämä ei koske pelkästään Valoota tai valokuitua vaan kaikkia infrahankkeita.
Kyseessä on "Laki verkkoinfrastruktuurin yhteisrakentamisesta ja -käytöstä" ja sitä valvoo Traficom. Mutta siis ongelmaanhan ei ole varsinaisesti olemassa ratkaisua, sillä ei näitä firmoja voi velvoittaa tekemään rakennuspäätöksiään samaan aikaan, koska kaikilla on omat liiketoimintansa ja asiakkaansa. Jos firma A tekee rakennuspäätöksen huhtikuussa ja toukokuussa lähtee kaivurit liikkeelle ja firma B saa heinäkuussa oman projektinsa käyntiin, niin ei näitä enää paljon yhdistellä. Yhteistyön lisäämistä suunnitteluvaiheessa taas rajoittaa äkkiä kilpailulainsäädäntö ja firmojen liikesalaisuudet.Mikä laki niin vaatii? Jos niin olisi niin kunta varmaan sitä edellyttäsi. Nyt kunta/kaupunki ei voi kuin myöntää kaivuuluvat kaikille pyytäville yhdenvertaisuus perusteella ja valvoa että jäljet ennallistetaan.
Kyseessä on "Laki verkkoinfrastruktuurin yhteisrakentamisesta ja -käytöstä" ja sitä valvoo Traficom. Mutta siis ongelmaanhan ei ole varsinaisesti olemassa ratkaisua, sillä ei näitä firmoja voi velvoittaa tekemään rakennuspäätöksiään samaan aikaan, koska kaikilla on omat liiketoimintansa ja asiakkaansa. Jos firma A tekee rakennuspäätöksen huhtikuussa ja toukokuussa lähtee kaivurit liikkeelle ja firma B saa heinäkuussa oman projektinsa käyntiin, niin ei näitä enää paljon yhdistellä. Yhteistyön lisäämistä suunnitteluvaiheessa taas rajoittaa äkkiä kilpailulainsäädäntö ja firmojen liikesalaisuudet.
Laki verkkoinfrastruktuurin yhteisrakentamisesta… 276/2016 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.www.finlex.fi
Jos liittymässä on palvelu, niin kuituoperaattorin osuus laskutetaan palvelunlaskulla, eli kuuluu siihen netti hintaan, jos liittymä on kutkettynä, mutta ei ole mitään palvelua, niin kuituoperaattori laskuttuu kuidusta pienen ylläpitomaksun. Jos liittymä on irtikytketty, niin ei mene mitään maksuja, (jos ei ole määristä). Uudelleen kytkentä voi maksaa jotain.Valokuitusen häiskä keräsi osallistujia alueemme kuituverkolla ja ovat isomman tien varteen jo kuitua kaivelleet. Juttelun jälkeen tehtiin sopparia (14 vrk irtisanomisaika), mutta vähän kaihertaa Valokuitusen mähmäinen sopimusmalli, jossa joko kertamaksun (1390€ - kotitalousvähennys työn osuudesta & 200€ LIDL lahjakortti) tai 10,90€ x 60kk (jonka jälkeen 1000€ lunastus tai kk-veloitus jatkuu), jälkeenkin maksetaan firmalle ylläpitomaksua (4,90€), mikäli kuidun päässä ei ole operaattoriliittymää.
Ainoa juttu Valoon "ilmaisissa" tarjouksissa on se että niissä sitoutuu ottamaan ja maksamaan sen netin määräajaksi.Onko Valoon käyttäjillä tietoa onko heilläkin jotain pikku printin piilomaksuja kuten ylläpitomaksu tai maksut liittymän irtisanomisesta / uudelleenaktivoimisesta? Sopimusehtoihin ei näytä pääsevän kiinni ilman sopparin tekoa...
Nettioperaattorin kilpailituksessa tärkein juttu on se että voi kilpailla niiden palveluissa, hinta ei niinkään, kallein pätkä on se kuituoperaattorin kuitu ja yhteys sinne.Valoohan taitaa myös tulla avoimeksi tulevaisuudessa, joten operaattoreidenkin kilpailutus onnistunee joskus
Virolaisia olivat Valoon urakoitsijat Riksussa ja ainakin omassa pihassa tehtiin hommat kerralla kunnolla kuten sovittiin ja jäljet korjattiin asiallisesti. Tekivät myös muutoksen suunnitelmaan ettei tarvinut pihakiviä purkaa ja käytettiin toiselle talolle jyvitettyä mikrokanavanhaaraa kun oman talon olisi jäänyt pihakivetyksen väärälle puolelle ja olisi itse pitänyt tehdä entisöinnit.Kaikki työmiehet ovat täälläpäin virosta ja latviasta
Itse maksoin suosiolla liittymiä päällekkäin reilut pari viikkoa.Jokunen vikko sitten tuli postissa mesh-boksi ja lappu, että pystyy aktivoimaan, noh purin ensin laajakaistasopimuksen Elisan kanssa, kun tämä tuli päätökseen ja koitin aktivoita Valoo:n ohjeiden mukaisesti, noh selvisi ongelma ettei boksi saa yhteyttä runkoverkkoon, korjaus tulee ehkä 1-2vkon päästä
Itse maksoin suosiolla liittymiä päällekkäin reilut pari viikkoa.
Elisan irtisanomisen jälkeen oma Elisassa oli vielä jonkun aikaa kohta ”peru irtisanominen”, tuoltahan voi vielä koittaa jos ei löydy muuta varayhteyttä.
Paloiko Valoon purkissa PON valo vihreänä?
Kyllä kaikista työvaiheista tontilla täällä Oulussa valoon aliurakoitsija tiedotti etukäteen koska tulevat tai kysyivät sopivaa ajankohtaa. Taitaa olla juurikin urakoitsijasta kiinni, eikä Valoo voi muuta kuin laittaa noottia kun asiakaspalautetta laittaa ensin Valoon suuntaan.
Noinhan sen pitäisi mennä kaikkien kohdalla. Mutta kun ei vaan mene. Kuten edellinenkin mainitsi, niin miksi ei sovita etukäteen pelisääntöjä, miten toimitaan. Ei kait se voi olla niin että vasta sitten kun tarpeeksi moni valittaa, niin aletaan toimimaan sääntöjen mukaan. Niin, ja unohtui mainita että katkoivat KTV kaapelin tontiltani, eivätkä ilmoittaneet siitäkään mitäänTontin osuuden mikrokanavan ja boxin asensivat virolaiset. Sopivat etukäteen ajankohdan ja saapuivat sovitusti. Olin itse jo suunnitellut asennukset etukäteen. Suunnitelmat kelpasivat heille ja asennus sujui siististi.
Kadun runkokaivuun tekivät suomalaiset, tulivat ilmoittamaan ovelle, että pihaliittymä on kohta hetken poikki. Pihatien siistin illalla itse mieleiseksi, olisivat ehkä viimeistelleet myöhemmin.
Kuidun puhallus ja kytkentä taisi hoitua suomenruotsalaisin voimin, tulivat ovelle kysymään että sopiiko puhaltaa ja kytkeä.
Tämän jälkeen aktivoin liittymän ja olen ollut tyytyväinen. Aikaa tilauksesta kytkentään meni noin 1,5 vuotta.
Laitan sulle privaviestiä. Voisin varmistaa, että korjaus asiaan tulee kuten sovittu.Jokunen vikko sitten tuli postissa mesh-boksi ja lappu, että pystyy aktivoimaan, noh purin ensin laajakaistasopimuksen Elisan kanssa, kun tämä tuli päätökseen ja koitin aktivoita Valoo:n ohjeiden mukaisesti, noh selvisi ongelma ettei boksi saa yhteyttä runkoverkkoon, korjaus tulee ehkä 1-2vkon päästä