Valmistalopaketit

Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 776
Joo päätin vähän hiusta halkoa, ovesta menee läpi (seinään verrattaessa) noin 3-6 kertaa enemmän energiaa pinta-alaansa kohti.
Kierutuuko korkeampi ovi helpommin? Pidän oven leveyttä tärkeämpänä kuin yli 2.1m korkeutta, jos mietitään tavaroiden kantoa. Oikeasti eiköhän kysyjän tapauksessa kannata mennä ulkonäköedellä. Itse pidän siitä, että ikkunat ja ovet ovat samassa linjassa.

Noissa 2,1m ovikorkeudesta on siinä mielessä hyötyä, että mahdollistavat korkeammat parvet ko. huoneisiin, niin haluttaessa tulevaisuudessa, eikä tarvitse avata sitä 10% painavampaa ovea :)

Joo ja tiedän saunankin tehdyn 1400 korkuisena, rakennuslautakunta kyllä vähän nikotteli :)
Noissa uusissa ovissa on monesti (aina?) sisällä semmonen metallilevy niin en usko että enään kieroutuvat samallatavoin kuin vanhat umpipuiset ovet. Lisäksi rakenne on muutenkin tukevampi kuin ennen tehdyissä ovissa.
Korkeampaa parvea ei saa, koska ikkunat ovat joka tapauksessa ylempänä etkä voi tehdä parven runkoa ikkunan päälle. Monesti saatetaan käyttää matalampaa ovea, mutta sinne päälle sitten laitetaan lisäikkuna jolla saadaan ovi samaan linjaan ikkunoiden kanssa. Käytön kannalta on mukavampaa kun ovet ovat reilun kokoiset, esim 23x10 moduulia.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Korkeampaa parvea ei saa, koska ikkunat ovat joka tapauksessa ylempänä etkä voi tehdä parven runkoa ikkunan päälle.
"Insinöörit" ovat kekseliäitä, parven rungon voi suunnitella esim. nostettavaksi ylös ikkunan pesun ajaksi, jos parvi on oikesti tarpeen tehdä.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 832
Siis en nyt ymmärrä, keskustelu on talopaketeista ja tässä väännetään nyt jostain parven rakentamisesta ja oven korkeudesta?
Kuinka moneen omakotitaloon rakennetaan joku jälkiviritysparvi? Eikö nuo ole niitä 18m2 kerrostaloasunnon juttuja?
Ja vielä ikkunaseinälle 2,1m korkeuteen? Olisi kiva kuulla millainen talo on mielessä :lol:
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 314
En ole ihan varma mikä siellä päällä ollut pikkupaisari oli, mutta tuonne käyttövesiputkistoon se taisi olla taipuisalla teräspunosletkulla liitettynä. Olin itsekin jo unohtanut koko värkin, kun sitä sillon taannoin ihmettelin. Joku viisaampi osannee kertoa.
LL verkoston paisunta, vaikkakin näyttää hassulta. Tuommoista letkuviritystä en hyväksyisi vaan vain kovalla putkella.
Tuossa videossa on muuten täyttöventtiilin toinen venttiili jäänyt auki.
Se iso punainen paisari maalämpöpumpun vieressä on maapiirin paisari.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Siis en nyt ymmärrä, keskustelu on talopaketeista ja tässä väännetään nyt jostain parven rakentamisesta ja oven korkeudesta?
Kuinka moneen omakotitaloon rakennetaan joku jälkiviritysparvi? Eikö nuo ole niitä 18m2 kerrostaloasunnon juttuja?
Ja vielä ikkunaseinälle 2,1m korkeuteen? Olisi kiva kuulla millainen talo on mielessä :lol:
Mä "unhodin" millä keskustelu-alueella oltiin :)
tehdäänhän nykyään myös todella pieniä OK-taloja, muistelen että myös Suomessakin? Onko niissä 3m korkeat huoneet, on sitten toinen asia.

Yhdelle noi 40m2 talot ovat ihan toimiva ratkaisu, jos eurot ovat tiukassa. Kun vielä huomioi laajentamisen mahdollisuuden...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.09.2017
Viestejä
167
Emännän kanssa alkaa pikkuhiljaa tämäkin asia konkretisoitua, niin lähinnä yleisesti valmistaloista. Designtaloa on täällä haukuttu, mutta kun ollaan muutamassa okt näytössä käyty (ennen päätöstä oman rakentamisesta) niin ihan hyviltä ne on näyttäneet.
Niin lähinnä, onko yleisesti jotain hyviä talopaketti valmistajia tai vastaavasti vältettäviä? Vai meneekö niin että lähtökohtaisesti suurin osa (esim. kannus, kastelli, omatalo, designtalo, sievitalo jne.) ovat perus hyviä taloja ja kaikki riippuu sitten siitä miten itse talo pystytetään tontilla?
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
102
Tätä blogia tullut lueskeltua välillä, tuossakin suurimmat ongelmat aiheutti luokattoman huono työnjälki, mutta ei tuo talopaketin laatukaan ollut ihan priimaa.

Ainoakoti kokemuksia
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Tätä blogia tullut lueskeltua välillä, tuossakin suurimmat ongelmat aiheutti luokattoman huono työnjälki, mutta ei tuo talopaketin laatukaan ollut ihan priimaa.

Ainoakoti kokemuksia
Onko tämä blogi vaihtanut alustaa copypastettamalla? Oon ihan varma, että olen lukenut nämä tasan samat kirjoitukset jo ennen helmikuuta (milloin tuolla on ekat päivämäärät). Vai onko mulla nyt vaan pahemman laatuinen deja vu?
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
102
Onko tämä blogi vaihtanut alustaa copypastettamalla? Oon ihan varma, että olen lukenut nämä tasan samat kirjoitukset jo ennen helmikuuta (milloin tuolla on ekat päivämäärät). Vai onko mulla nyt vaan pahemman laatuinen deja vu?
Ihan oikeassa olet, itsekin tuota lueskelin jo viime vuoden puolella, silloin tuolla oli vielä enemmän kirjoituksia.

Ilmeisesti joutuivat poistamaan blogin talotehtaan kanssa käynnissä olevan kiistan vuoksi, on kyllä uskomatonta toimintaa tuon talotehtaan puolelta joka asiassa.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
190
Itse olen ollut talotehtaalla työssä ja kyllä on paskaa jälkeä jo elementeistä lähtien. Työmaan säheltämisestä puhumattakaan. Ei se varmasti kovin rapoinen fiilis ole kun satojen tuhansien velka on niskassa ja muuttaessa uuteen vaan vituttaa.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 397
Tuoretta jaksoa tarjolla:



Tällä hetkellä reaaliajassa laatoitustyöt on valmiit ja keittiökalustetoimitus saapui viime viikolla, asennuksen pitäisi tapahtua tällä viikolla. Autotallin runkotyöt alkoivat myös tänään.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 378
Olin suunnitellut taloon älylukkoa, todennäköisesti Yale Doormania. Mitähän tuolle voisi laskea kustannuksia vs normaali lukko? Näitä tarvittaisiin periaatteessa 2 kpl, kun etuoven lisäksi tulee paljon kulkua KHH/arkieteisen kautta.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Olin suunnitellut taloon älylukkoa, todennäköisesti Yale Doormania. Mitähän tuolle voisi laskea kustannuksia vs normaali lukko? Näitä tarvittaisiin periaatteessa 2 kpl, kun etuoven lisäksi tulee paljon kulkua KHH/arkieteisen kautta.
Tuo Doormani periaatteessa korvaa lukon mekaanisen lukkomekanismin ja avaimen, lukkorungot tarvitsee ovissa olla joka tapauksessa.
Jos jättäisit lukoista avainpesät ja avaimet kokonaan pois niin voisit potentiaalisesti säästää muutaman satasen kuluissa, mutta ne saattaa tulla talopaketeissa aina ovien mukana niin alennusta ei siten välttämättä saa. Asia riippunee talopakettitoimittajasta.

Doormanit itsessään maksaa sitten sen minkä maksaa, hintaesimerkki löytyy sun omasta viestistäsi. Jos niitä haluaa etähallita niin tarvitsee vielä lisäosia ja kustannukset nousee.

Kannattaa katsastaa seuraavat keskustelut täältä foorumilta
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 397
Uutta vlogijaksoa tulille:



Jos jättäisit lukoista avainpesät ja avaimet kokonaan pois niin voisit potentiaalisesti säästää muutaman satasen kuluissa, mutta ne saattaa tulla talopaketeissa aina ovien mukana niin alennusta ei siten välttämättä saa. Asia riippunee talopakettitoimittajasta.
Itse ratkaisin tämän niin, että siirrän talopaketin yhden lukkopesän varaston/autotallin oveen ja asennan Doormanin tilalle.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
888
Ihan oikeassa olet, itsekin tuota lueskelin jo viime vuoden puolella, silloin tuolla oli vielä enemmän kirjoituksia.

Ilmeisesti joutuivat poistamaan blogin talotehtaan kanssa käynnissä olevan kiistan vuoksi, on kyllä uskomatonta toimintaa tuon talotehtaan puolelta joka asiassa.
Kuvien perusteella olettaisin, että kyse on purkukuntoisesta vanhasta talosta. Hirveää jälkeä uudessa talossa.

Tein kerran töitä taloelementtitehtaalla. En tiennyt työstä mitään, mutta niin vain firma myi miten sattuu kasatut elementit talorakentajille. Tosin tuossa blogissa työn jälki oli vieläkin huonompaa.

Talojen rakennuttajat eivät ymmärrä, että elementtitehtailla säästetään palkkaamalla kokoajiksi aivan osaamatonta b-luokan porukkaa.

Häpeä, että Suomessa tehdään tuollaista. Onnittelut Ainoakotien omistajille. Onhan tuo karua, että Suomessa uutta taloa ostettaessa tontille toimitetaan purkukuntoinen rakennusjätekasa.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 900
Isompi häpeä on, että kuluttaja jää ton kanssa noin yksin. Yleisellä tasolla kuluttajasuoja on kuitenkin niin hyvä, että on vaikea ymmärtää miten se heikkenee ostoksen kallistuessa.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
559
Nyt on hakupaperit tontin kohdalla sisässä ja nyt on pitänyt alkaa kartoittamaan hieman mahdollisia taloehdokkaita. Tarkoitus olisi tehdä talo neljälle hengelle ja pitää budjetti mahdollisimman alhaisena. Kartoitus on vasta aivan alkutekijöissään ja mihinkään talotoimittajaan ei ole vielä otettu yhteyttä. Yksi eilen illalla löytynyt talomalli on Muurametalojen Kanerva 108. Sisustusta vaille valmiina tuollaisen saisi hyvin maltilliseen 118 600€ hintaan ja siitä olisi varmasti vielä tingittävissä (?) jonkin verran pois.

Mutta kysymys kuuluukin, että mikä tulisi suunnilleen olemaan valmiin talon lopullinen hinta verrattuna muuttovalmiiseen (153 100€)?
Merkittäviä eroja noiden kahden paketin toimitussisällöissä ovat (suluissa halvimmat hankinnat esim. Bauhaus):
- sadevesikourut ja syöksytorvet (300€)
- sisäkatot (250€)
- saunan lauteet (200€)
- sähkötyöt ja tarvikkeet
- väliovet, helat ja väliovilasitukset (6x 100€)
- kiintokalusteet ja pesualtaat (2500€)
- kodinkoneet (1500€)
- lattiapinnoitteet (1000€)
- laatoitustyöt
- tasoitus, tapetointi ja sisämaalaukset (500-1000€)
- listoitustyö

Noista töistä kaikki mahdollinen olisi tarkoitus tehdä itse tai kaverien kanssa. Puolison isä pystyy tekemään kaikki sähkötyöt, niin siinäkin säästää. Ja oikeastaan nuo sähkötyöt lienevät ainoa, missä tarvitsee koulutetun ammattilaisen? Kun noista laskee yhteen, niin kuluja tuon 118 600€ päälle tulisi reilu 6000€ ja varmuuden vuoksi voi laskea vaikka 10 000€. Voisiko siis olla mahdollista, että valmiin talon saisi alle 130 000€? Tietenkin talossa on paljon muita kustannuksia, mutta nyt haen vain vertailua noiden kahden paketin välille. Jos itse tekemällä säästöä tulee tuo reilu 20 000€, niin työt kannattaa tehdä itse, alle 10 000€ ehkä on helpompi jo ottaa muuttovalmis.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
Nyt on hakupaperit tontin kohdalla sisässä ja nyt on pitänyt alkaa kartoittamaan hieman mahdollisia taloehdokkaita. Tarkoitus olisi tehdä talo neljälle hengelle ja pitää budjetti mahdollisimman alhaisena. Kartoitus on vasta aivan alkutekijöissään ja mihinkään talotoimittajaan ei ole vielä otettu yhteyttä. Yksi eilen illalla löytynyt talomalli on Muurametalojen Kanerva 108. Sisustusta vaille valmiina tuollaisen saisi hyvin maltilliseen 118 600€ hintaan ja siitä olisi varmasti vielä tingittävissä (?) jonkin verran pois.

Mutta kysymys kuuluukin, että mikä tulisi suunnilleen olemaan valmiin talon lopullinen hinta verrattuna muuttovalmiiseen (153 100€)?
Merkittäviä eroja noiden kahden paketin toimitussisällöissä ovat (suluissa halvimmat hankinnat esim. Bauhaus):
- sadevesikourut ja syöksytorvet (300€)
- sisäkatot (250€)
- saunan lauteet (200€)
- sähkötyöt ja tarvikkeet
- väliovet, helat ja väliovilasitukset (6x 100€)
- kiintokalusteet ja pesualtaat (2500€)
- kodinkoneet (1500€)
- lattiapinnoitteet (1000€)
- laatoitustyöt
- tasoitus, tapetointi ja sisämaalaukset (500-1000€)
- listoitustyö

Noista töistä kaikki mahdollinen olisi tarkoitus tehdä itse tai kaverien kanssa. Puolison isä pystyy tekemään kaikki sähkötyöt, niin siinäkin säästää. Ja oikeastaan nuo sähkötyöt lienevät ainoa, missä tarvitsee koulutetun ammattilaisen? Kun noista laskee yhteen, niin kuluja tuon 118 600€ päälle tulisi reilu 6000€ ja varmuuden vuoksi voi laskea vaikka 10 000€. Voisiko siis olla mahdollista, että valmiin talon saisi alle 130 000€? Tietenkin talossa on paljon muita kustannuksia, mutta nyt haen vain vertailua noiden kahden paketin välille. Jos itse tekemällä säästöä tulee tuo reilu 20 000€, niin työt kannattaa tehdä itse, alle 10 000€ ehkä on helpompi jo ottaa muuttovalmis.
En ole rakennusalan ammattilainen, mutta aika konservatiivisia arvioita olet esittänyt tuossa listassa. Lattiapinnoitteisiin menee varmasti enemmän, samoin tasoitus, tapetointi ja sisämaalaukseen - pelkästään materiaalit (& välineet) ja saunan lauteet nyt voi ehkä tavalla tai toisella olla sen 200€ luokkaa. Plus kaikki siihen asennukseen kuluva aika.

Silti vaikuttaa että olet hieman ylioptimistinen tuon budjetin kanssa. Kannattaa myös muistaa, että tuo talo tulee seisomaan siinä ne tulevat vuosikymmenet, ja jopa itse asutte siinä. Kaikkea ei ehkä kannata jättää raakapinnalle / tehdä halvimmalla mahdollisella tavalla.
 
Liittynyt
03.05.2020
Viestejä
263
Jees kiitos, taitaa se Designtalo jäädä sittenkin pois laskuista :D
Näkeekö mistään myytyjä määriä vs ulisijat netissä. Sillee myös kannattaa ajatella, että jos joku valmistaa 10k taloa vuodessa vs 3k taloa niin varmaan löytyy erillälailla tekstejä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
448
Nyt on hakupaperit tontin kohdalla sisässä ja nyt on pitänyt alkaa kartoittamaan hieman mahdollisia taloehdokkaita. Tarkoitus olisi tehdä talo neljälle hengelle ja pitää budjetti mahdollisimman alhaisena. Kartoitus on vasta aivan alkutekijöissään ja mihinkään talotoimittajaan ei ole vielä otettu yhteyttä. Yksi eilen illalla löytynyt talomalli on Muurametalojen Kanerva 108. Sisustusta vaille valmiina tuollaisen saisi hyvin maltilliseen 118 600€ hintaan ja siitä olisi varmasti vielä tingittävissä (?) jonkin verran pois.

Mutta kysymys kuuluukin, että mikä tulisi suunnilleen olemaan valmiin talon lopullinen hinta verrattuna muuttovalmiiseen (153 100€)?
Merkittäviä eroja noiden kahden paketin toimitussisällöissä ovat (suluissa halvimmat hankinnat esim. Bauhaus):
- sadevesikourut ja syöksytorvet (300€)
- sisäkatot (250€)
- saunan lauteet (200€)
- sähkötyöt ja tarvikkeet
- väliovet, helat ja väliovilasitukset (6x 100€)
- kiintokalusteet ja pesualtaat (2500€)
- kodinkoneet (1500€)
- lattiapinnoitteet (1000€)
- laatoitustyöt
- tasoitus, tapetointi ja sisämaalaukset (500-1000€)
- listoitustyö

Noista töistä kaikki mahdollinen olisi tarkoitus tehdä itse tai kaverien kanssa. Puolison isä pystyy tekemään kaikki sähkötyöt, niin siinäkin säästää. Ja oikeastaan nuo sähkötyöt lienevät ainoa, missä tarvitsee koulutetun ammattilaisen? Kun noista laskee yhteen, niin kuluja tuon 118 600€ päälle tulisi reilu 6000€ ja varmuuden vuoksi voi laskea vaikka 10 000€. Voisiko siis olla mahdollista, että valmiin talon saisi alle 130 000€? Tietenkin talossa on paljon muita kustannuksia, mutta nyt haen vain vertailua noiden kahden paketin välille. Jos itse tekemällä säästöä tulee tuo reilu 20 000€, niin työt kannattaa tehdä itse, alle 10 000€ ehkä on helpompi jo ottaa muuttovalmis.
Nuo hinnat eivät tule mitenkään riittämään, ei kodinkoneita 1000€ saa vielä, ja taitaa jo pelkästään johonkin mdf-kattopaneeliinki mennä moninkertainen määrä.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
559
En ole rakennusalan ammattilainen, mutta aika konservatiivisia arvioita olet esittänyt tuossa listassa. Lattiapinnoitteisiin menee varmasti enemmän, samoin tasoitus, tapetointi ja sisämaalaukseen - pelkästään materiaalit (& välineet) ja saunan lauteet nyt voi ehkä tavalla tai toisella olla sen 200€ luokkaa. Plus kaikki siihen asennukseen kuluva aika.

Silti vaikuttaa että olet hieman ylioptimistinen tuon budjetin kanssa. Kannattaa myös muistaa, että tuo talo tulee seisomaan siinä ne tulevat vuosikymmenet, ja jopa itse asutte siinä. Kaikkea ei ehkä kannata jättää raakapinnalle / tehdä halvimmalla mahdollisella tavalla.
En myöskään ole ammattilainen, niin Bauhausista etsin tuotteet ja niistä otin hintoja. Työkalut ja muut välineet jo löytyvät nykyisen kämpän remontin jäljiltä ja loput löytyvät sukulaisilta. Nuo listaamani hinnat kun laski yhteen, niin tulos oli tosiaan 6500€, mutta nostin sen reiluun 10 000€, että ei juuri tarvitse ottaa aina sitä halvinta.

Aika on tietenkin rahaa, mutta tässä en tarkoituksella laske omalle työlle mitään osuutta. Myös kaverit ja sukulaiset tulevat töihin talkoisiin ja vastavuoroisesti itse autan heitä tarpeen tullessa.

Jos kuitenkin pakettien ero menee hyvin lähelle toisiaan (alle 10 000€), niin sitten lasken ajallekin jo hintaa.

Minkälaisia tinkausmahdollisuuksia noissa talopaketeissa on? Onko joku onnistunut pudottamaan 3-5%, ehkä jopa yli?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
44
En myöskään ole ammattilainen, niin Bauhausista etsin tuotteet ja niistä otin hintoja. Työkalut ja muut välineet jo löytyvät nykyisen kämpän remontin jäljiltä ja loput löytyvät sukulaisilta. Nuo listaamani hinnat kun laski yhteen, niin tulos oli tosiaan 6500€, mutta nostin sen reiluun 10 000€, että ei juuri tarvitse ottaa aina sitä halvinta.

Aika on tietenkin rahaa, mutta tässä en tarkoituksella laske omalle työlle mitään osuutta. Myös kaverit ja sukulaiset tulevat töihin talkoisiin ja vastavuoroisesti itse autan heitä tarpeen tullessa.

Jos kuitenkin pakettien ero menee hyvin lähelle toisiaan (alle 10 000€), niin sitten lasken ajallekin jo hintaa.

Minkälaisia tinkausmahdollisuuksia noissa talopaketeissa on? Onko joku onnistunut pudottamaan 3-5%, ehkä jopa yli?
Kannattaa vielä uudemman kerran laskea tavaroiden riittävyys.
Näin vilkaisematta edes pohjapiirrusta näkee suoraan, että aivan liian alakanttiin olet laskenut listan tavaroita.

Myöskin esim. sadevesikouru hommissa, niin tuolla summalla ei pitkälle päästä ja muista, että tarvitset todennäköisesti myös nosturin paikalla, jotta saat asennettua ne itse? Tikkailta 10metrin putken nostaminen on jo itsessään aika fagiirin temppuja.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
559
Nuo hinnat eivät tule mitenkään riittämään, ei kodinkoneita 1000€ saa vielä, ja taitaa jo pelkästään johonkin mdf-kattopaneeliinki mennä moninkertainen määrä.
Mikä olisi järkevä budjetti kodinkoneille? 2000-2500€?

Mdf-paneelit (halvin?) maksaa 12€/m2 ja esimerkiksi kuusipaneeli alle 2€/m2. Tuo kerrottuna 100, niin hinta liikkuu 200 ja 1000€ välissä. Näissä pitää käydä kaupassa katsomassa, että mikä miellyttää sitten silmää.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
559
Tulleista vastauksista voinee päätellä, että ottamalla sisustus valmiin paketin ei lopulta säästä juuri mitään? Taitaa siis lopulta olla järkevämpää lähteä kartoittamaan muuttovalmiita asuntoja.
 

tunke

Villi kuski
NOSTO
Liittynyt
19.04.2017
Viestejä
420
Mikä olisi järkevä budjetti kodinkoneille? 2000-2500€?

Mdf-paneelit (halvin?) maksaa 12€/m2 ja esimerkiksi kuusipaneeli alle 2€/m2. Tuo kerrottuna 100, niin hinta liikkuu 200 ja 1000€ välissä. Näissä pitää käydä kaupassa katsomassa, että mikä miellyttää sitten silmää.
Kuusipaneeli alle 2e/m2? Taloa en ole rakentanut, mutta sen verran laajasti olen remonttia tehnyt / teettänyt, että nuo sinun laskelmat tulee olemaan pahasti alakanttiin.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Nyt on hakupaperit tontin kohdalla sisässä ja nyt on pitänyt alkaa kartoittamaan hieman mahdollisia taloehdokkaita. Tarkoitus olisi tehdä talo neljälle hengelle ja pitää budjetti mahdollisimman alhaisena. Kartoitus on vasta aivan alkutekijöissään ja mihinkään talotoimittajaan ei ole vielä otettu yhteyttä. Yksi eilen illalla löytynyt talomalli on Muurametalojen Kanerva 108. Sisustusta vaille valmiina tuollaisen saisi hyvin maltilliseen 118 600€ hintaan ja siitä olisi varmasti vielä tingittävissä (?) jonkin verran pois.

Mutta kysymys kuuluukin, että mikä tulisi suunnilleen olemaan valmiin talon lopullinen hinta verrattuna muuttovalmiiseen (153 100€)?
Merkittäviä eroja noiden kahden paketin toimitussisällöissä ovat (suluissa halvimmat hankinnat esim. Bauhaus):
- sadevesikourut ja syöksytorvet (300€)
- sisäkatot (250€)
- saunan lauteet (200€)
- sähkötyöt ja tarvikkeet
- väliovet, helat ja väliovilasitukset (6x 100€)
- kiintokalusteet ja pesualtaat (2500€)
- kodinkoneet (1500€)
- lattiapinnoitteet (1000€)
- laatoitustyöt
- tasoitus, tapetointi ja sisämaalaukset (500-1000€)
- listoitustyö

Noista töistä kaikki mahdollinen olisi tarkoitus tehdä itse tai kaverien kanssa. Puolison isä pystyy tekemään kaikki sähkötyöt, niin siinäkin säästää. Ja oikeastaan nuo sähkötyöt lienevät ainoa, missä tarvitsee koulutetun ammattilaisen? Kun noista laskee yhteen, niin kuluja tuon 118 600€ päälle tulisi reilu 6000€ ja varmuuden vuoksi voi laskea vaikka 10 000€. Voisiko siis olla mahdollista, että valmiin talon saisi alle 130 000€? Tietenkin talossa on paljon muita kustannuksia, mutta nyt haen vain vertailua noiden kahden paketin välille. Jos itse tekemällä säästöä tulee tuo reilu 20 000€, niin työt kannattaa tehdä itse, alle 10 000€ ehkä on helpompi jo ottaa muuttovalmis.
Tämän mä haluan nähdä, tein itse ja säästin ei aina ole se oikea ratkaisu...
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Tulleista vastauksista voinee päätellä, että ottamalla sisustus valmiin paketin ei lopulta säästä juuri mitään? Taitaa siis lopulta olla järkevämpää lähteä kartoittamaan muuttovalmiita asuntoja.
Ei ne materiaalit ihan hirveästi liikuta lopullista budjettia (ainakaan perustason materiaaleilla), neliöiden ja runkorakenteiden (passiivi vs normi, jne) avulla sitä hintaa yleensä viilataan alaspäin. Ja tietenkin omalla työllä, jos on mahdollista tehdä muutakin kuin pelkät maalaukset. Ja materiaaleihin kannattaa laskea hukka päälle plus tietenkin se varsinainen menekki neliölle, bauhaussin halvin kuusipaneeli näyttää olevan n. 8.7€/m2, eli aika kaukana siitä 2€:sta.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
590
Nyt on hakupaperit tontin kohdalla sisässä ja nyt on pitänyt alkaa kartoittamaan hieman mahdollisia taloehdokkaita. Tarkoitus olisi tehdä talo neljälle hengelle ja pitää budjetti mahdollisimman alhaisena. Kartoitus on vasta aivan alkutekijöissään ja mihinkään talotoimittajaan ei ole vielä otettu yhteyttä. Yksi eilen illalla löytynyt talomalli on Muurametalojen Kanerva 108. Sisustusta vaille valmiina tuollaisen saisi hyvin maltilliseen 118 600€ hintaan ja siitä olisi varmasti vielä tingittävissä (?) jonkin verran pois.

Mutta kysymys kuuluukin, että mikä tulisi suunnilleen olemaan valmiin talon lopullinen hinta verrattuna muuttovalmiiseen (153 100€)?
Merkittäviä eroja noiden kahden paketin toimitussisällöissä ovat (suluissa halvimmat hankinnat esim. Bauhaus):
- sadevesikourut ja syöksytorvet (300€)
- sisäkatot (250€)
- saunan lauteet (200€)
- sähkötyöt ja tarvikkeet
- väliovet, helat ja väliovilasitukset (6x 100€)
- kiintokalusteet ja pesualtaat (2500€)
- kodinkoneet (1500€)
- lattiapinnoitteet (1000€)
- laatoitustyöt
- tasoitus, tapetointi ja sisämaalaukset (500-1000€)
- listoitustyö

Noista töistä kaikki mahdollinen olisi tarkoitus tehdä itse tai kaverien kanssa. Puolison isä pystyy tekemään kaikki sähkötyöt, niin siinäkin säästää. Ja oikeastaan nuo sähkötyöt lienevät ainoa, missä tarvitsee koulutetun ammattilaisen? Kun noista laskee yhteen, niin kuluja tuon 118 600€ päälle tulisi reilu 6000€ ja varmuuden vuoksi voi laskea vaikka 10 000€. Voisiko siis olla mahdollista, että valmiin talon saisi alle 130 000€? Tietenkin talossa on paljon muita kustannuksia, mutta nyt haen vain vertailua noiden kahden paketin välille. Jos itse tekemällä säästöä tulee tuo reilu 20 000€, niin työt kannattaa tehdä itse, alle 10 000€ ehkä on helpompi jo ottaa muuttovalmis.
Kerro viidellä niin menee aika lähelle. Paljonko varaat rahaa tontin raivaukseen, maanrakennukseen, liittymään, jne jne..?
 
Liittynyt
19.03.2020
Viestejä
108
Onhan noita kodin koneita ja rakennusmateriaaleja mahdollista saada edullisesti, jos aikaa kierrellä poistoerien ja tarjousten perässä. Tämä tietenkin vaatii jonkin verran myös varastointi tilaa ja hyvää tuuria, että on oikeaan aikaan liikenteessä.

Itse tein 2013-2015 tuommoisen 100m² hirsitalon maalämmöllä noin 155 k€ budjetilla ilman tonttia. Ja kaikki työ pohjista lähtien mitä voi itse tehdä. Siihen nähden tuo muuttovalmis tuntuu edulliselta, toki lauta/elementti-talo on edullisempi lähtökohtaisesti. Itse tekemällä saa toki hieman säästöä ja budjettia vaikka terassin/autotallin tekoon.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 552
Tuollaisella "budjetilla" tehtyjä taloja on täälläpäin kaksi. Ne ovat viittä vuotta myöhemminkin yhtä vaiheessa, koska rahat on loppuneet. Suosittelisin @PetriV käyttäjää tarkistamaan nuo hyvissä ajoin realistisempaan suuntaan, kuten tähän asti on sanottu. Kaikista halvinta ei myöskään kannata itselleen hankkia, sillä rupeaa helposti myöhemmin katumaan. Pelkästään lattiapinnoitteet 1000€ on niin epärealistinen ellei jotain poistolaminaattia tasolla 30 hanki, että nyt kannattaisi konsultoida oikeasti osaavaa henkilöä. Kiintokalusteet ovat kyllä täysin epärealistiset, ellei tarkoituksena ole ottaa nykyisestä kämpästä kaikkea irti tyyliin Saksa ja asentaa uuteen kohteeseen. Budjetti on täysin epärealistinen.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 378
Tulleista vastauksista voinee päätellä, että ottamalla sisustus valmiin paketin ei lopulta säästä juuri mitään? Taitaa siis lopulta olla järkevämpää lähteä kartoittamaan muuttovalmiita asuntoja.
Eiköhän tuo ole laskettu niin, että peruspaketti + halvimmat sisusteet = muuttovalmis talo. Helpottaahan se rakentamista, kun kaikki on tavallaan jo päätetty alustavasti ja tuosta lähtee sitten muokkaamaan valintoja. Omalla kohdalla tilanne on eri, kun rakennetaan pitkästä tavarasta ja ihan kaikki asiat pitää päättää erikseen ilman alustavaa ehdotusta. Kiintokalusteissa tulee siinäkin eroa, miten huoneita meinaa kalustaa.
Ja lattiapinnoitteet aika alakanttiin. Laminaattia saattaa saada kympillä, mutta melkein kannattaa panostaa se pari kymppiä neliö. Oletettavasti laattaa tulee x määrä neliöitä. Laatoituksen tekeminen itse on aina pieni riski.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
559
Eiköhän tuo ole laskettu niin, että peruspaketti + halvimmat sisusteet = muuttovalmis talo. Helpottaahan se rakentamista, kun kaikki on tavallaan jo päätetty alustavasti ja tuosta lähtee sitten muokkaamaan valintoja. Omalla kohdalla tilanne on eri, kun rakennetaan pitkästä tavarasta ja ihan kaikki asiat pitää päättää erikseen ilman alustavaa ehdotusta. Kiintokalusteissa tulee siinäkin eroa, miten huoneita meinaa kalustaa.
Minkälainen budjetti teillä on? Onko taloudellisesti järkevää tehdä alusta asti "oma" verrattuna noihin valmiisiin paketteihin?
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 378
Minkälainen budjetti teillä on? Onko taloudellisesti järkevää tehdä alusta asti "oma" verrattuna noihin valmiisiin paketteihin?
Rakentaja rakentaa ja ostamme valmiin talon häneltä. Kokonaisbudjetti kasvanut pikku hiljaa 320ke --> 340ke + 24ke tontti sis. 55m2 autokatos ja 23m2 varasto. Aina pitää saada jotain ihan vähän parempaa. Tarkoitus kasvattaa talossa vauvat aikamiehiksi.
Ei koskaan tehty vertailua talopaketteihin. Ehkä oma mielipide on, että ensimmäisellä kertaa talopaketti ja toisella kertaa pitkästä tavarasta, kun löytyy enemmän kokemusta.

PS. eiköhän asuntomessuilta haeta taas joku hyvä kymppitonnin idea :eek:
 
Viimeksi muokattu:

rewind

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
915
Tällä hetkellä raksalla on vesieristykset tehty ja laatoitukset käynnissä kylppärissä ja kodinhoitohuoneessa.
Mitään en hirsirakentamisesta tiedä, joten kysyn että miten laatoitus yms hoidetaan niin ettei se hajoa elävän (=kasaan painuvan) rungon takia?
 
Liittynyt
19.03.2020
Viestejä
108
Mitään en hirsirakentamisesta tiedä, joten kysyn että miten laatoitus yms hoidetaan niin ettei se hajoa elävän (=kasaan painuvan) rungon takia?
Laatat kiinnitetään ei painuviin rakenteisiin esim kosteissa tiloissa on lattian päälle tuleviin harkkoseiniin. Jos on hirsi seinälle tarkoitus laittaa niin väliin tulee koolaus liukuvalla kiinnityksellä. Suoraan seinään kiinni ei laiteta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 266
Viestejä
4 196 143
Jäsenet
70 885
Uusin jäsen
Miropetri

Hinta.fi

Ylös Bottom