Meillä tuli Kastellilta ns. Viittä vaille valmis paketti hieman modattuna. Kastelli teki sisäseinä runkoihin asti, ulkoa valmiiksi (poislukien terassi) ja LVI hommat. Itse sitten tehtiin siitä eteenpäin. Osassa hommissa oli sit sähkäri, timpuri ja laatoitusmies apuna. Syy miksi päädyttiin tuohon ratkaisuun oli, että mikään talotehdas ei suostunut toteuttamaan taloautomaatiota minun omista suunnittelmista (teen työkseni teollisuusautomaatio ja taloautomaatio hommia). Kastelli sitten suostui tuollaiseen välimallin ratkaisuun. Varmaan suurinpiirtein samanhintaiseksi olisi tullut Kastellin muuttovalmis (jos ei olisi tullut taloautomaatiota), mutta saatiin ehkä hieman parempaa kalustusta ja pintamateriaaleja samaan rahaan.
Näissä ainakin tuli selkeää säästöä:
- Keittiö. Kastelli käyttää Puustellia ja me saatiin vastaava keittiö noin 4k€ halvemmalla kuin Puustellin. Talovalmistajien hinnat alkaen keittiöt on sitte ihan niin minimi varustelulla kuin voi olla. Me myös asennettiin keittiä itse.
- Lattiamateriaalit. Saatiin alennuksesta 18€/m2 hyvää ja silmää miellyttävää vinyylilankkua. Kastellilla tuo olisi ollut paljon kalliimpi.
- Valaistus. Koko talon valaistus ledeillä tuli halvemmaksi itse hommaamalla valot. Tässäkin kyllä käytettiin hyväksi alennuksia.
Mielestäni tuossa "sisusta itse" paketissa voi säästää mutta se tarkoittaa tarjouksien kyttäilyä ja paljon omaa työpanosta.
Kustannuksia (127m2 asuinpinta-ala):
Maatyöt n.55 k€ (rinnetontti, mutta talo yhdessä tasossa)
Talopaketti 130k€
Maalämpö ja maaviileä: 15k€
Kaikki kiintokalusteet 15k€
Taloautomaatio KNX 4k€
Kaikki loput (ostetut työt, mestarin palkkio, liittymismaksut, pintamateriaalit yms. en jaksa kaivaa kaikista erittelyitä) = 60k
Kokonaisuudessaan n.270k€