Valmistalopaketit

Kellään kokemusta noista Helsinki valmistalopaketeista? Aika paljon toimittajia, onko yleensä isoja eroja avaimet käteen toimituksen laadussa ja sujuvuudessa (sisällön varmaan saa selville kysymällä)?
 
Miten iso reikä on maalämpökaivossasi, miten syvälle tuo veden imuputki menee kaivon sisään? Tuleeko siihen jotain ylimääräistä suhteessa pelkään maalämpöreiän "tukkimiseen"?
Uskoisin että kaivon halkaisija on 150-160mm. Kaivon "hatussa" oli 4 paikkaa putken läpiviennille joista 2 oli käytössä keruupiiriin eli siihen vain yksi uusi reikä ja ~6m imuputkea sisään jossa oli muovinen pohjaventtiili.
 
Ollaan samaa mieltä. Jos on useampikerroksinen talo, niin ainakin 1 putki kerrosta kohden, vakiona noissa tulee muistaakseni 6m letku, joka on aivan riittävän pitkä raahattavaksi. Jos putkia ei rakennusvaiheessa asenna, niin monelta se on sitten siinä. Jälkiasennuksena turhan suuritöinen.

Tuohon meluun vielä, että keskuspölynimureissa on eroja äänen suhteen . Koneita voi myös vaihtaa hiljaisempiin, erimerkkisiin vaihdon kohdalla voi tulla vähän heikkovirta sähkötöitäkin sekä koneen liitoskohtiin putken supistuksi/laajennoksia.

Ja semmoinen vinkki sitten vielä keskusimuria harkitsevalle/varausten tekoon, että älkää nyt ihan oikeasti laittako niitä reikiä minnekään makuuhuoneen ulkokulmaan lattian rajaan.

Mielellään keskelle kerrosta, aulaan, eteiseen tms ja samaan korkeuteen kuin valokatkaisijatkin eli n. 100cm lattiasta. Optimaalisinta olisi, jos tässä tilassa olisi joku komero tms jossa letkua säilytetään ja se imupiste olisi sen komeron seinässä.
Jos taasen ne ei käyttöön tule, niin sen reiän saa peittoon esim sähkökalustesarjan peitelevyllä.
 
Joo jossain 430-440 k€ luokassa liikutaan tällä hetkellä. Sisältää kaiken, talopaketin, maatyöt, perustukset, kaivon, maalämmön, jätevesijärjestelmän, autotallin, tontin yms.
Eikös tontti ollut 50 k€ ja autotalli saman 50 k€? Loput sitten talopakettiin ym. Kiinnostaa itseä vaikka en olekaan rakennuttamassa taloa, vaan ostamassa uudehkoa. Olen tuossa katsellut uudehkoja omakotitaloja ja niiden hinnat on noin 200 k€ luokkaa eli käytännössä pelkän talopaketin hinta. "Kaupan päälle" tulee sitten autotallit, muut piharakennukset ja pihatyöt. On vain vaikea löytää sopivaa pientä, alle 80 m^2, uudehkoa omakotitaloa.

Edit: Alueena on siis ollut koko Hämeen alue.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tontti ollut 50 k€ ja autotalli saman 50 k€? Loput sitten talopakettiin ym. Kiinnostaa itseä vaikka en olekaan rakennuttamassa taloa, vaan ostamassa uudehkoa. Olen tuossa katsellut uudehkoja omakotitaloja ja niiden hinnat on noin 200 k€ luokkaa eli käytännössä pelkän talopaketin hinta. "Kaupan päälle" tulee sitten autotallit, muut piharakennukset ja pihatyöt. On vain vaikea löytää sopivaa pientä, alle 80 m^2, uudehkoa omakotitaloa.

Muuttotappioalueella varmaan näin. Muualla saat halvemmalla uuden rakennettua jos jaksaa nähdä vaivan ja käyttää omaa aikaa xxxx tuntia siihen. Tietty, ehkä noin pienessä mökissä eri homma.
 
Eikös tontti ollut 50 k€ ja autotalli saman 50 k€? Loput sitten talopakettiin ym. Kiinnostaa itseä vaikka en olekaan rakennuttamassa taloa, vaan ostamassa uudehkoa. Olen tuossa katsellut uudehkoja omakotitaloja ja niiden hinnat on noin 200 k€ luokkaa eli käytännössä pelkän talopaketin hinta. "Kaupan päälle" tulee sitten autotallit, muut piharakennukset ja pihatyöt. On vain vaikea löytää sopivaa pientä, alle 80 m^2, uudehkoa omakotitaloa.

Edit: Alueena on siis ollut koko Hämeen alue.

Mikä on uudehko? 2010- rakennetut? Eihän tuollainen Älvbystalo tai kastellin economy ole kuin 140-160k€ muuttovalmiina ja jos sen pykää vuokratontille, niin eihän se silloin ole kuin parhaimmillaan alle 200k€, mutta jos haluaa hiukankaan laatua, niin äkkiä se hinta nousee. Laita vähän esimerkkejä millaisia olet katsonut..
 
Eikös tontti ollut 50 k€ ja autotalli saman 50 k€? Loput sitten talopakettiin ym. Kiinnostaa itseä vaikka en olekaan rakennuttamassa taloa, vaan ostamassa uudehkoa. Olen tuossa katsellut uudehkoja omakotitaloja ja niiden hinnat on noin 200 k€ luokkaa eli käytännössä pelkän talopaketin hinta. "Kaupan päälle" tulee sitten autotallit, muut piharakennukset ja pihatyöt. On vain vaikea löytää sopivaa pientä, alle 80 m^2, uudehkoa omakotitaloa.

Edit: Alueena on siis ollut koko Hämeen alue.
Juu karkeasti ottaen tuollaisella jaolla mennään. Täällä meidän seudulla käytetyt talot oli meidän mielestä hintatasoltaan niin kalliita, että ruvettiin pohtimaan uusia ja todettiin että lisäpanostus on niin pieni, että rakennetaan ennemmin uusi ja mieleinen. Ja hyvin karkeasti yleistettynä saman kokoinen "paremman pään" puuelementtitalo olisi ollut muuttovalmiina noin 50ke halvempi kuin tuo Finnlamellin-lamellihirsi, halvimmat vaihtoehdot sen 80-90 ke halvempia ja kivitalot sitten taas vähintään sen +50ke (Lammilta taisin ainakin tsekata).

Muutamana esimerkkinä saman kokoluokan 80-luvun lopun hirsitalo maksoi samalta suunnalta täällä yli 300 ke, siihen olisi sitten pitänyt luonnollisesti tehdä tuossa iässä jo kaikenlaista remppaa eikä sittenkään olisi kaikilta osin mieleinen - lopputulos olisi ollut sen kanssa 350-400 k€ haarukassa. Yksi tätä meidän rakentamaa noin 30 m2 isompi talo vuodelta 2006 tms oli myös luokkaa 320ke, autotalli puuttui, piha pitkälti laittamatta ja lähes kaikki sisäpinnat kaipasi jo remonttia - tämänkin kanssa oltaisiin menty helposti sinne 400 k€ tuntumaan lopputuloksena. Lisäksi vertailun vuoksi jopa 60-70 lukujen taitteen matalakattoiset valesokkelitalot pitkälti alkuperäiskunnossa maksoi sen 220-250 k€ - siihen sitten kaikenlaista remppaamista ties kuinka paljon päälle. Ja tosiaan näissä kaikissa tosiaan myös rakentaa se autotalli pihaan.
 
Viimeksi muokattu:
Olen itse rakentamassa taloa Keski-Suomeen, maatyöt parhaimmillaan käynnissä. Ainakin tällä hetkellä tuntuu yleisesti kulujen muodostuvan about näin:

tontin hinta
+maatyöt (riippuen tontista 17-40kEUR)
+ sähkä ja vesiliittymä (noin 10kEUR)
+sähkökeskus, harvoin sisältyy pakettiin (noin 1,3 kEUR)
+ sekalaiset 10kEUR (vastaavien palkkiot, rakennusluvat, perustuksien styroksit, puutarhatontut yms)
+ Muuttovalmiin talopaketin hinta
 
Viimeksi muokattu:
Mikä on uudehko? 2010- rakennetut? Eihän tuollainen Älvbystalo tai kastellin economy ole kuin 140-160k€ muuttovalmiina ja jos sen pykää vuokratontille, niin eihän se silloin ole kuin parhaimmillaan alle 200k€, mutta jos haluaa hiukankaan laatua, niin äkkiä se hinta nousee. Laita vähän esimerkkejä millaisia olet katsonut..

Kannattaa myös huomioida että noissa muuttovalmiiden hinnoissa on harvoin lämmönlähde mukana, eli tähän vähintään se 5-6kEUR lisää jos liittyy kaukolämpöön tai suurimmillaan sen +20kEUR jos maalämpöön.
 
Uutta vlogijaksoa:



Asentelin tosiaan kesäkuun taitteessa nuo konvektorin liuosputket (tarkoitukseen sopiva pex suojaputkessa + armaflex) kattoon sekä kondenssivesiputken putkarin ohjeiden mukaan, ennen kuin seinät levytettiin kiinni. Autotalli ei ole edennyt tuon lattiavalun jälkeen mihinkään, heinäkuun puolivälissä olisi suunnitelmissa alkaa rungon teko.
 
Aika vittumainen tunkea noiden 90 muhvikulmien läpi sitä kondenssiletkua, olisi kannattanut käyttää 2x45 kulmia, ehkä menee vetarin kanssa.
Miksi ei käytä tuota v32:sta kondenssiviemärinä? Mahdollisen hikoilun takia?
 
Aika vittumainen tunkea noiden 90 muhvikulmien läpi sitä kondenssiletkua, olisi kannattanut käyttää 2x45 kulmia, ehkä menee vetarin kanssa.
Miksi ei käytä tuota v32:sta kondenssiviemärinä? Mahdollisen hikoilun takia?
Kokeilin 16 mm kondenssiputken työntämistä tuosta läpi, on sen verran taipuisaa tavaraa että menee ihan hyvin kun mutkien kohdalla vähän pyörittää samalla. Voihan tuota pelkiltäänkin käyttää jos haluaa, mutta koneessa on 16 mm liitäntä, joten miksei samantien vedä sitä kurttuputkea tuolta viemäristä läpi - ei ainakaan varmasti vuoda mikään rakenteiden sisään.
 
Kokeilin 16 mm kondenssiputken työntämistä tuosta läpi, on sen verran taipuisaa tavaraa että menee ihan hyvin kun mutkien kohdalla vähän pyörittää samalla. Voihan tuota pelkiltäänkin käyttää jos haluaa, mutta koneessa on 16 mm liitäntä, joten miksei samantien vedä sitä kurttuputkea tuolta viemäristä läpi - ei ainakaan varmasti vuoda mikään rakenteiden sisään.
Tarkistappa tuo homma vielä kyseisen konvektorin asennusohjeesta. Minun konvektoreissa oli valmiina kiinni sellainen 50cm pätkä ohutta kurttuputkea kondenssipoistoputkena ja ohjeessa oli erikseen mainittu, että niitä ei missään tapauksessa saa jatkaa toisella letkulla vaan ne pitää viedä jäykkään viemäriputkeen kuten juuri esim 32mm viemäriputkeen jolla itse vedin kaikki viemäröinnit noille vehkeille.
 
Tarkistappa tuo homma vielä kyseisen konvektorin asennusohjeesta. Minun konvektoreissa oli valmiina kiinni sellainen 50cm pätkä ohutta kurttuputkea kondenssipoistoputkena ja ohjeessa oli erikseen mainittu, että niitä ei missään tapauksessa saa jatkaa toisella letkulla vaan ne pitää viedä jäykkään viemäriputkeen kuten juuri esim 32mm viemäriputkeen jolla itse vedin kaikki viemäröinnit noille vehkeille.
Ohjeen mukaan viilentimessä on 16 mm kondenssivesiputkiyhde, putki hommataan erikseen. Ohjeen mukaan putkea ei saa matkalla supistaa. Pitää tutkia toteutusta tarkemmin sitten kun konvektori on hankittu ja asennus on ajankohtainen. Ammattilainen sen tulee joka tapauksessa asentamaan.

Edit: Ja yläpuoleltahan tuota kondenssiputkea pääsee vielä tarpeen vaatiessa muokkaamaan ja mutkaa irrottelemaan, koska tuohon pääsee käsiksi alaslaskettuun kattoon asennetun huoltoluukun kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän lainaan ketjua offtopikkiin, mutta täältä veikkaan löytyvän vastauksia.

Harkitaan mökin ostamista ja nyt tuli vastaan muuten mielenkiintoinen kohde, mutta siellä ei ole sähköjä. Paljonko suurinpiirtein maksaa hankkia sähköliittymä? Tuon naapurissa 100m päässä kuulemma asutaan ympärivuotisesti ja googlen kuvista näkyy 200m päässä olevan enemmänkin omakotitaloa, niin ainakin semmoiselle etäisyydelle sähköjohtoja jo tulee. Käsittääkseni Carunan verkkoa, jos sillä on paljonkin merkitystä.
 
Vähän lainaan ketjua offtopikkiin, mutta täältä veikkaan löytyvän vastauksia.

Harkitaan mökin ostamista ja nyt tuli vastaan muuten mielenkiintoinen kohde, mutta siellä ei ole sähköjä. Paljonko suurinpiirtein maksaa hankkia sähköliittymä? Tuon naapurissa 100m päässä kuulemma asutaan ympärivuotisesti ja googlen kuvista näkyy 200m päässä olevan enemmänkin omakotitaloa, niin ainakin semmoiselle etäisyydelle sähköjohtoja jo tulee. Käsittääkseni Carunan verkkoa, jos sillä on paljonkin merkitystä.

Kannattaa kysyä sähköyhtiöltä tarjous sähköjen vetämiselle. Vaikka 300 metrin päähän tulisi sähköt toiseen mökkiin, niin se sähköliittymä saattaa maksaa sen 170 tuhatta euroa ja sekin sillä edellytyksellä että viisi muutakin mökkiä ottaisi sillä 170 tuhannen euron hinnalla omat liittymät. Jos yhteen mökkiin ottaa vain sähköliittymän niin hinta on sen päälle miljoonaa euroa. Esimerkki on ihan todellinen.

Mahdollisesti se sähköliittymä saattaa maksaa vain muutaman tuhat euroa.
 
Vähän lainaan ketjua offtopikkiin, mutta täältä veikkaan löytyvän vastauksia.

Harkitaan mökin ostamista ja nyt tuli vastaan muuten mielenkiintoinen kohde, mutta siellä ei ole sähköjä. Paljonko suurinpiirtein maksaa hankkia sähköliittymä? Tuon naapurissa 100m päässä kuulemma asutaan ympärivuotisesti ja googlen kuvista näkyy 200m päässä olevan enemmänkin omakotitaloa, niin ainakin semmoiselle etäisyydelle sähköjohtoja jo tulee. Käsittääkseni Carunan verkkoa, jos sillä on paljonkin merkitystä.

Voisi olla jopa tällainen silloin:
Vyöhyke 1
Vyöhykkeen 1 hinnoitteluun kuuluvat liittymät, joissa liittämiskohdan etäisyys rakennetusta 20 kilovoltin keskijännitejohdosta (vesistökaapeleita lukuun ottamatta) on suoraan mitattuna enintään 300 metriä. Taajamien asemakaavoitetun alueen liittymät kuuluvat aina vyöhykkeelle 1. Rantakaava- alueilla sovelletaan etäisyyteen perustuvaa vyöhykehinnoittelua.

Silloin hinta olisi 3x25A liittymällä 2640€, kts hinnasto: https://images.caruna.fi/liittymismaksuhinnasto_caruna-oy_1.4.2018_web.pdf
 
Tämä vaikuttaisi hyvältä. Milläs perusteella noita 170 000 e maksuja sitten määrätään, jos listahinnatkin löytyvät?

Ilmeisesti yksilöllisesti tarjouspyynnön jälkeen ne laskevat. Ymmärsin tuossa tapauksessa, että sähkömuuntoaseman teho tms. ei riitä josta naapurikiinteistöihin muutaman sadan metrin päähänkin virtaa tulee siihen, että siihen voisi uusia talouksia liittää. Pitäisi sitten rakentaa uusi muuntamo jonnekkin 3-4 kilometrin päähän ja vetää sieltä uusi sähkölinja. Haasteena vielä kaikenlaista vesistöä ja suota siinä.

Hintalappu sähköliittymällä tosiaan tuo 170 tuhatta euroa per mökki. Kalliimpi sähköliittymä olisi mitä koko mökki.
 
Vähän lainaan ketjua offtopikkiin, mutta täältä veikkaan löytyvän vastauksia.

Harkitaan mökin ostamista ja nyt tuli vastaan muuten mielenkiintoinen kohde, mutta siellä ei ole sähköjä. Paljonko suurinpiirtein maksaa hankkia sähköliittymä? Tuon naapurissa 100m päässä kuulemma asutaan ympärivuotisesti ja googlen kuvista näkyy 200m päässä olevan enemmänkin omakotitaloa, niin ainakin semmoiselle etäisyydelle sähköjohtoja jo tulee. Käsittääkseni Carunan verkkoa, jos sillä on paljonkin merkitystä.

Kannattaa kysyä tosiaan sähköverkkoyhtiöltä. Tuo 2640€ nyt tosiaan vielä on ihan "kohtuullinen" + tietty sähkötyöt mutta jos mökillä on tarkoitus oleilla pääasiallisesti kesällä niin harkitsisin kohtuujäreän aurinkosähköjärjestelmän rakennusta. Eipä tarvi Carunoiden kk-maksuja maksella.

Meille mökille (saari) olisi 200m merikaapelin veto + keskus saarelle maksanut juuri tuon noin vanhan miljoonan mummonmarkkaa ja tämä edellytti että kaikki saaren 8 mökkiä olisi sähköt ottanut. Emme ottaneet.
 
Kannattaa kysyä tosiaan sähköverkkoyhtiöltä. Tuo 2640€ nyt tosiaan vielä on ihan "kohtuullinen" + tietty sähkötyöt mutta jos mökillä on tarkoitus oleilla pääasiallisesti kesällä niin harkitsisin kohtuujäreän aurinkosähköjärjestelmän rakennusta. Eipä tarvi Carunoiden kk-maksuja maksella.
Tuolla mökillä onkin jo jonkinlainen aurinkosähkösysteemi valmiina. Epäilyttää vaan olla kokonaan sellaisen varassa. Saahan tietty liittymän hinnalla tuota aurinkojärjestelmääkin mahdollisesti paranneltua.
 
Oma projekti nytkähti vähän eteenpäin ja tänään käytiin allekirjoittamassa sopparit rungosta Honkarakenteen kanssa, hinnasta ei saatu tingattua kuin vajaa 2 prosenttia, kun pelkkä runko loppujen lopuksi otettiin, eli aika nihkeetä sen suhteen.. ois ollu varmaan kyllä mahdollisuus, kun myyjä oli kirjannut vahingossa viimeistä edelliseen tarjoukseen hinnaksi 40990€, vaikka juteltiin puhelimessa että painaisi hinnan vain alle 50k€ jotta päästään kauppoihin. Oishan tuossa voinut vedota, että tarjous on sitova vaikka siinä virhe onkin, mutta omatunto ei tuollasesta anna lupaa hyötyä. Laittoi kyllä uuden tarjouksen ennenkuin ehdin jo hyväksyä tarjousta innoissani..

Perustava hoitaa paalut, laatat ja perustukset, maatöiden tekijän kanssa ei ole vielä hommaa lyöty täysin lukkoon, mutta about tiedossa. Huomasi kyllä asennusten hinnottelussa, kuka käyttää Virolaista työvoimaa. Itse pyrin työllistämään mahdollisimman paljon lähiseutua ja pystytysporukka ja katon tekijä on sen mukaan valittu.
Katoksi aito konesauma ja pystytysporukan kanssa viimeisiä askelmerkkejä sorvataan, mutta näyttäis siltä, että ennen marraskuuta kämppä ois säältä suojassa ja sisähommia vois alkaa suunnittelemaan. Vielä näyttää siltä, että voitais päästä alle 300k€, mutta eiköhän noissa maatöissä jotain ylläriä tule..
 
Viimeksi muokattu:
"Myyntikelit" alkavat siitä kun lumet alkavat sulaa maaliskuussa. Huhtikuu ja toukokuu taitaa olla vuoden parhaat myyntikuukaudet vuodessa. Juhannukselta se kauppa hyytyy totaalisesti elokuulle saakka.
Pistettiin juhannuksen jälkeisenä maanantaina etuoveen, seuraavana maanantaina näyttö ja tällä viikolla ostotarjouksen hyväksyminen ~pyyntihinnalla. Kämppä piti saada myytyä vuoden sisällä, eli nyt tulee muutto vuokralle noin 9 kuukaudeksi.

Nyt kun tulossa säkillinen euroja ja olemme vailla lainaa, saimme mahdollisuuden rakentaa taloa "omalla" rahalla. Alkuperäinen suunnitelma siis ostaa talo rakentajalta. Säästyisimme siis reilun kymppitonnin varainsiirtoverolta.
MUTTA... rakentaja oli sitä mieltä, että tuo meitä hyödyttävä veroetu olisi hänen voitostaan kuitenkin pois erilaisen verovelvollisuuden takia. Osaatteko sanoa, millä laskukaavalla näitä veroja pitäisi laskea kokonaisverojen kannalta?
 
Nyt kun tulossa säkillinen euroja ja olemme vailla lainaa, saimme mahdollisuuden rakentaa taloa "omalla" rahalla. Alkuperäinen suunnitelma siis ostaa talo rakentajalta. Säästyisimme siis reilun kymppitonnin varainsiirtoverolta.
MUTTA... rakentaja oli sitä mieltä, että tuo meitä hyödyttävä veroetu olisi hänen voitostaan kuitenkin pois erilaisen verovelvollisuuden takia. Osaatteko sanoa, millä laskukaavalla näitä veroja pitäisi laskea kokonaisverojen kannalta?

Eihän varainsiirtovero oo mitenkään urakoitsijalta pois. Eli te olitte alunperin ostamassa grynderin rakentamaa taloa n. Vuoden päästä ja nyt haluaisittekin itse ostaa tontin, johon palkkaatte tuon grynderin rakentamaan talon? Jos on näin, niin grynderi on laskenu voittokatetta talolle, jota se ei tässä tapauksessa saa yhtä paljon ja tämä sitä ilmeisesti harmittaa...
 
Eihän varainsiirtovero oo mitenkään urakoitsijalta pois. Eli te olitte alunperin ostamassa grynderin rakentamaa taloa n. Vuoden päästä ja nyt haluaisittekin itse ostaa tontin, johon palkkaatte tuon grynderin rakentamaan talon? Jos on näin, niin grynderinon laskenu voittokatetta yalolle, jota se ei tässä tapauksessa saa yhtä paljon ja tämä sitä ilmeisesti harmittaa...
Siis millä tavalla tuo voitto muuttuu jos hinnat on sovittu ja niissä pysytään? Tähän kaipaisin vastausta.
Rakentaja tuttu ja ihan hyvässä hengessä edetään. Pohja tehty täysin meidän suunitelmien mukaan.
 
Siis millä tavalla tuo voitto muuttuu jos hinnat on sovittu ja niissä pysytään? Tähän kaipaisin vastausta.
Rakentaja tuttu ja ihan hyvässä hengessä edetään. Pohja tehty täysin meidän suunitelmien mukaan.

Aivan jos siitäkin on joku urakka sovittu, niin silloinhan ei mikään muutu, ajattelin vain eroa mikänois tullu jos oisitte ostanu koko paketin hintaan x vs. rakentaja tekisi sen tuntitöinä.

Olitteko siis alunperin ostamassa koko paketin rakentajalta, eli tontin ja talon pystytettynä? Ja nyt sitten ostaisitte miten, itse tontin ja talopaketin ja rakentaja tekisi sen loppuun?
 
Aivan jos siitäkin on joku urakka sovittu, niin silloinhan ei mikään muutu, ajattelin vain eroa mikänois tullu jos oisitte ostanu koko paketin hintaan x vs. rakentaja tekisi sen tuntitöinä.

Olitteko siis alunperin ostamassa koko paketin rakentajalta, eli tontin ja talon pystytettynä? Ja nyt sitten ostaisitte miten, itse tontin ja talopaketin ja rakentaja tekisi sen loppuun?
Talo rakennetaan vuokratontille eli sillä ei ole arvoa. Paalut iskettiin maahan viime viikolla ja nyt odotellaan kaivuria. Kauppahinta sisältäisi siis vain nuo työt.

Alkuperäinen suunnitelma ostaa talo täysin muuttokuntoisena. Kaikelle työlle ja materiaaleille laskettu kiinteä hinta, mutta tarpeen vaatiessa muutoksille lasketaan erotus ja veloitetaan viivan alle jäävä summa.
Uusi suunnitelma täysin sama, mutta summaa makseltaisi projektin edetessä. Tontti siirrettäisi myös tietenkin meidän nimiimme.
 
Talo rakennetaan vuokratontille eli sillä ei ole arvoa. Paalut iskettiin maahan viime viikolla ja nyt odotellaan kaivuria. Kauppahinta sisältäisi siis vain nuo työt.

Alkuperäinen suunnitelma ostaa talo täysin muuttokuntoisena. Kaikelle työlle ja materiaaleille laskettu kiinteä hinta, mutta tarpeen vaatiessa muutoksille lasketaan erotus ja veloitetaan viivan alle jäävä summa.
Uusi suunnitelma täysin sama, mutta summaa makseltaisi projektin edetessä. Tontti siirrettäisi myös tietenkin meidän nimiimme.

Onko uudessa suunnitelmassa ajatus, että te ostatte kaikki varusteet ym.? Voisiko tuo olla, että rakentaja ei pääsisi vähentelemään niistä alveja sitten?
 
Onko uudessa suunnitelmassa ajatus, että te ostatte kaikki varusteet ym.? Voisiko tuo olla, että rakentaja ei pääsisi vähentelemään niistä alveja sitten?
Tarkoitus kyllä ostaa kaikki samat tavarat ja palvelut häneltä kuten aikaisemminkin. Hän oli siis myös epävarma, miten tuo menee ja lupasi keskustella kirjanpitäjän kanssa tästä.
 


Siinä on tuorein vlogijakso ja uutta on jo renderöimässä.

Tällä hetkellä raksalla on vesieristykset tehty ja laatoitukset käynnissä kylppärissä ja kodinhoitohuoneessa. Huomenna tulee kodinkoneet ja perjantaina keittiötoimitus. Ensi viikon alussa pitäisi olla vuorossa keittiön asennus.

Edit: Siitä vielä vlogin tuorein osa:

 
Viimeksi muokattu:
Täällä myös alkamassa hirsitaloprokkis. Tulee ns. muuttovalmiina Finnlamellilta. Pinta-ala noin140m2 ja asukkaita 2+2. Pohjaa on nyt jonkun verran muutettu toimittajan perusmallista, nyt alkaa olla omasta mielestä suht OK. Muutoksena kuviin, toinen suihku tulee eli KPH ja KHH välistä seinää siirretään palkin alle. Samoin yläkerrasta tasataan MH3 ja MH4 pinta-alat. Terassi on etelän suuntaan. Kommentteja pohjaan. Mitä tekisit toisin?
 

Liitteet

  • Alakerta.png
    Alakerta.png
    202,1 KB · Luettu: 541
  • Yläkerta.png
    Yläkerta.png
    132,6 KB · Luettu: 544
Täällä myös alkamassa hirsitaloprokkis. Tulee ns. muuttovalmiina Finnlamellilta. Pinta-ala noin140m2 ja asukkaita 2+2. Pohjaa on nyt jonkun verran muutettu toimittajan perusmallista, nyt alkaa olla omasta mielestä suht OK. Muutoksena kuviin, toinen suihku tulee eli KPH ja KHH välistä seinää siirretään palkin alle. Samoin yläkerrasta tasataan MH3 ja MH4 pinta-alat. Terassi on etelän suuntaan. Kommentteja pohjaan. Mitä tekisit toisin?

Yläkerran aula pois ja huoneita isommaksi?

Itse ainakin yrittäisin pienentää aulaa
 
Täällä myös alkamassa hirsitaloprokkis. Tulee ns. muuttovalmiina Finnlamellilta. Pinta-ala noin140m2 ja asukkaita 2+2. Pohjaa on nyt jonkun verran muutettu toimittajan perusmallista, nyt alkaa olla omasta mielestä suht OK. Muutoksena kuviin, toinen suihku tulee eli KPH ja KHH välistä seinää siirretään palkin alle. Samoin yläkerrasta tasataan MH3 ja MH4 pinta-alat. Terassi on etelän suuntaan. Kommentteja pohjaan. Mitä tekisit toisin?
Aika vähän säilytystilaa. Mihin kaikki talvivaatteet yms. varastoidaan?

Toiseen makuuhuoneseen ei kai oikeasti ole tulossa kaappia oven taakse?
Päämakuuhuoneessa miettisin vielä pohjaa. Ovi tulee kovin keskelle huonetta. Miten saisi niin että sänky ei ole heti oven edessä/vieressä? Parashan tuo olisi niin päin että vaatehuone olisi toisessa päädyssä, mutta toki sitten menetetään huoneesta näkymät etelään.
 
Täällä myös alkamassa hirsitaloprokkis. Tulee ns. muuttovalmiina Finnlamellilta. Pinta-ala noin140m2 ja asukkaita 2+2. Pohjaa on nyt jonkun verran muutettu toimittajan perusmallista, nyt alkaa olla omasta mielestä suht OK. Muutoksena kuviin, toinen suihku tulee eli KPH ja KHH välistä seinää siirretään palkin alle. Samoin yläkerrasta tasataan MH3 ja MH4 pinta-alat. Terassi on etelän suuntaan. Kommentteja pohjaan. Mitä tekisit toisin?
Me panostettiin enemmän makkareiden kokoon, jotta muksut saavat leikkiä huoneissaan, eikä melu kantaudu alakertaan. Mahtuu säilytyskalusteetkin paremmin huoneisiin. Toisaalta tuo aula vaikuttaa olevan hyvän muotoinen ja saa hyvin viihde- ja leikkitilaa.

Mitä suunnitelmia vaatehuoneen kalusteiksi? Meille tulossa vastaavan kokoinen huone myös ja saisi olla käytännöllisen lisäksi näyttävä. Vaimo oli laittamassa ikean säilytyskamoja, mutta itse meinasin Sovella-ratkaisua. Mahtaakohan tonni riittää :nb:
 
Yläkerran aula pois ja huoneita isommaksi?

Itse ainakin yrittäisin pienentää aulaa
MH3 ja MH4 saisi tietysti isommaksi vähän, mutta toisaalta ei viitsisi tehdä portaista tuloa kovin ahtaaksi. Mikä lienee järkevä leveys tuollaiseen kohtaan. MH3 kaapit täytyisi myös miettiä uudelleen.

Aika vähän säilytystilaa. Mihin kaikki talvivaatteet yms. varastoidaan?

Toiseen makuuhuoneseen ei kai oikeasti ole tulossa kaappia oven taakse?
Päämakuuhuoneessa miettisin vielä pohjaa. Ovi tulee kovin keskelle huonetta. Miten saisi niin että sänky ei ole heti oven edessä/vieressä? Parashan tuo olisi niin päin että vaatehuone olisi toisessa päädyssä, mutta toki sitten menetetään huoneesta näkymät etelään.
Alkuperäisessä pohjassa oli 120cm leveä 200cm korkea kaappi joka makkarissa. Siinä kaikki. Siihen verrattuna nyt ruhtinaallisesti säilytystilaa. MH3 ja MH4 ~200cm leveä täyskorkeata ja päämakkarin yhteyteen 7m2 vaatehuone. Mietinnässä oli myös portaat toisin päin ja alla vaatehuone, mutta se ainakin toistaiseksi jää pois. Vetää tuon tilan tukkoon. Portaiden alla takan taakse saa tarvittaessa myöhemmin rakennettua pienen vaatehuoneen. Ulkovarasto voisi olla isompi.

Kyllä, kaappi tulee oven taakse. Ei paras ratkaisu, mutta sinne voi säilöä esim. niitä talvivaatteita.

Päämakkarin ovi tulee vähän keskelle, mutta noin päin ei oikein muuten taivu. Alkuun oli myös toisin päin MH ja VH, mutta käännettiin sitten noin. En tosin osaa hahmottaa mitä sänky oven vieressä haitannee, kun vaan on riittävän leveä kulkuväylä.

Me panostettiin enemmän makkareiden kokoon, jotta muksut saavat leikkiä huoneissaan, eikä melu kantaudu alakertaan. Mahtuu säilytyskalusteetkin paremmin huoneisiin. Toisaalta tuo aula vaikuttaa olevan hyvän muotoinen ja saa hyvin viihde- ja leikkitilaa.

Mitä suunnitelmia vaatehuoneen kalusteiksi? Meille tulossa vastaavan kokoinen huone myös ja saisi olla käytännöllisen lisäksi näyttävä. Vaimo oli laittamassa ikean säilytyskamoja, mutta itse meinasin Sovella-ratkaisua. Mahtaakohan tonni riittää :nb:
Toi yläkerran aula on nyt arkiolkkari ajatuksella. Ainakaan nykyisessä asunnossa lelut eivät ole pysyneet huoneessa vaan tulleet pitkin kämppää. Siltä ei varmaan voi välttyä, mutta makkareita voisi tietysti laajentaa jos fiksusti pohjan osaisi ajatella.

Ikean Pax on lähtökohtaisesti mietinnässä vaatehuoneeseen. Pitää ottaa myös Keittiömaailmasta (=kiintokalusteiden toimittaja) tarjous. Ei, ei tule tonni riittämään Ikeankaan. :-/
 
Täällä myös alkamassa hirsitaloprokkis. Tulee ns. muuttovalmiina Finnlamellilta. Pinta-ala noin140m2 ja asukkaita 2+2. Pohjaa on nyt jonkun verran muutettu toimittajan perusmallista, nyt alkaa olla omasta mielestä suht OK. Muutoksena kuviin, toinen suihku tulee eli KPH ja KHH välistä seinää siirretään palkin alle. Samoin yläkerrasta tasataan MH3 ja MH4 pinta-alat. Terassi on etelän suuntaan. Kommentteja pohjaan. Mitä tekisit toisin?

Aiempien kommenttien lisäksi harkitsisin keittiöön ulkoseinälle ikkunan alle pöytätilaa lisää. Itsellä ainakin tuntuu loppuvan tuossa pohjaasi vastaavassa ratkaisussa tila kesken, osin myös kaikkien esillä pidettävien härpäkkeiden vuoksi.
 
Omat rakentamiset ihan puhtaita haaveita tässä vaiheessa. Joka tapauksessa: onko mitään järkeä tai mahdollista säästää rakennuttamalla kaksikerroksinen talo yläkertavarauksella vs. valmis yksitasoinen talo? Onko noissa valmistaloissa ylipäätään mahdollista jättää yläkerta varaukseksi? Omat lapset on vielä pieniä, eikä yläkerralle sinällään olisi vielä käyttöä, mutta teini-iässä tuo lisätila tulisi tietenkin tarpeen. Tällöin yläkerran rakentaminen jälkikäteen vaikuttaisi ideana lupaavalta. Toisin kuin itse talopakettia, niin yläkertaa olisi mahdollista olla myös itse mukana rakentamassa vapaa-aikansa ratoksi ilman hirveää kiirettä. Puuntyöstäminen luonnistuu myös itseltä, joten esim. portaat jne. osaisin kyllä tehdä.
 
Monissa talopakettitaloissa on mahdollista jättää yläkertavaraus ja rakentaa se myöhemmin valmiiksi. Jos ei meinaa itse rakentaa niin halvemmalla sen varmaan saa kun rakentaa kerralla, mutta säästön mahdollisuus syntyy jos sen voi/pystyy/osaa itse rakentaa valmiiksi kun sille on tarvetta.
 
Omat rakentamiset ihan puhtaita haaveita tässä vaiheessa. Joka tapauksessa: onko mitään järkeä tai mahdollista säästää rakennuttamalla kaksikerroksinen talo yläkertavarauksella vs. valmis yksitasoinen talo? Onko noissa valmistaloissa ylipäätään mahdollista jättää yläkerta varaukseksi? Omat lapset on vielä pieniä, eikä yläkerralle sinällään olisi vielä käyttöä, mutta teini-iässä tuo lisätila tulisi tietenkin tarpeen. Tällöin yläkerran rakentaminen jälkikäteen vaikuttaisi ideana lupaavalta. Toisin kuin itse talopakettia, niin yläkertaa olisi mahdollista olla myös itse mukana rakentamassa vapaa-aikansa ratoksi ilman hirveää kiirettä. Puuntyöstäminen luonnistuu myös itseltä, joten esim. portaat jne. osaisin kyllä tehdä.
Minusta on (lämmität niitä tiloja joita oikeasti tarvitset) varsinkin, jos osaa itse tehdä ja saa tarpeet järkevällä hinnalla. Se yläkerta kannattanee suunnitella valmiiksi, jotta voi alakertaa tehdessään tehdä yläkertaan tarvittavat varaukset valmiiksi.
Esim. porrasaukkon rakenteet (vaikka sen muuten sulkeekin), viemäri- ja ilmanvaihdon haarat. Riittävän suuri sähkökeskus ja varausputket ylös. Lämmitysratkaisun riittävyys yläkertaankin. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
 
Aiempien kommenttien lisäksi harkitsisin keittiöön ulkoseinälle ikkunan alle pöytätilaa lisää. Itsellä ainakin tuntuu loppuvan tuossa pohjaasi vastaavassa ratkaisussa tila kesken, osin myös kaikkien esillä pidettävien härpäkkeiden vuoksi.
Kuva ei keittiön osalta ole ajantasalla. Liesi ja allas vaihtaneet paikkaa, jotta niemekkeeseen ei tule liesituuletinta. Tottahan lisää laskutilaa olisi aina parempi, mutta kaksi kulmakaappia ei houkuttele. Tuossa välissä on nyt 23 korkea ikkuna. Tämän hetkisellä kokoonpanolla seinällä on laskutilaa 180cm, josta liesi nappaa ~75cm ja niemekkeessä 250cm, josta allas ottaa 60cm. Tarkoitus on kasvattaa niemekettä vielä 15cm kun tuo kantava tolppa saatiin takan taakse portaiden kulmasta.
 
Suunnittelija oli merkinnyt pohjaan kahden 23x12 ikkunan viereen normaalin 21Mx10M terassioven. Onko jotain syytä, miksei tuota vaihtaisi yhtä korkeaksi kuin ikkunatkin? Katselin, että standardikokoisissa ovissa hinnat ovat samat:
 
Pihlalla hinta sattuu olemaan sama, mutta kyllä yleensä tuo 21 on se perusmalli jota löytyy hyllystä kaikilta ja 23 sitten tilausmalli/erikoiskorkea. Periaatteessa vaihdolle ei ole mitään estettä, mutta välillä sitä voi yllättyä että ratkaisu ei esimerkiksi ääniteknisesti ole mahdollinen.
Vaihtaisin oven kyllä itse ilman muuta. Muutenkin tuo 23 alkaa olemaan jo sellainen "perusmalli" että eikai sitä 21 ovia kannata edes laittaa jos ei budjetti edellä mennä.
 
Vaihtaisin oven kyllä itse ilman muuta. Muutenkin tuo 23 alkaa olemaan jo sellainen "perusmalli" että eikai sitä 21 ovia kannata edes laittaa jos ei budjetti edellä mennä.
Jokos me ollaan niin pitkiä?, että tuo on tarpeellinen korkeus?
1960-luvulla ovien standardikorkeutena käytetiin vielä 1950.
Korkeista ovista menee enemmän lämpöä ja äänieristyskin on yleensä vastaavalla kohdalla olevaa seinää huonompi.
 


Siinä on tuorein vlogijakso ja uutta on jo renderöimässä.

Tällä hetkellä raksalla on vesieristykset tehty ja laatoitukset käynnissä kylppärissä ja kodinhoitohuoneessa. Huomenna tulee kodinkoneet ja perjantaina keittiötoimitus. Ensi viikon alussa pitäisi olla vuorossa keittiön asennus.

Edit: Siitä vielä vlogin tuorein osa:


Mikä punainen "paisuntasäiliö" sulla on maalämpöpumpun päällä?
Milläs kännykällä kuvasit? Kuten totesit kuvanlaatu ei ollut aina kohdillaan.
 
Suunnittelija oli merkinnyt pohjaan kahden 23x12 ikkunan viereen normaalin 21Mx10M terassioven. Onko jotain syytä, miksei tuota vaihtaisi yhtä korkeaksi kuin ikkunatkin? Katselin, että standardikokoisissa ovissa hinnat ovat samat:

Tottakai vaihdat samankokoiseksi, että on ulkoakin kauniin näköinen.
Vaihtoehdot --> laitat ns. oven yläikkunan eli 21+2 tms. mutta ei ole niin hyvä varmaankaan.
Yleisohje kait on, että yläreunan tulee olla mahdollisuuksien mukaan symmetrinen (ellei tilanjakajaa välissä) esteettisesti, alareunan kanssa voi jonkin verran pelailla jos tarve on.. Alareunankin kanssa pelailu on aika hankalaa välillä.. Alas asti on ns. moderni, mutta taas "ei ihan alas" tai "keskelle" on sitten sisustuksen kanssa kenties helpompi. Itseä tosin ei haittaisi kyllä vaikka ois huonekalukin ikkunan edessä jossain makkarissa.
 
Mikä punainen "paisuntasäiliö" sulla on maalämpöpumpun päällä?
Milläs kännykällä kuvasit? Kuten totesit kuvanlaatu ei ollut aina kohdillaan.
En ole ihan varma mikä siellä päällä ollut pikkupaisari oli, mutta tuonne käyttövesiputkistoon se taisi olla taipuisalla teräspunosletkulla liitettynä. Olin itsekin jo unohtanut koko värkin, kun sitä sillon taannoin ihmettelin. Joku viisaampi osannee kertoa.

Puhelimena Motorola Edge+, tarkennus etenkin ultralaajakulmakameralla ja sisävalaistuksessa ihan järkyttävää. Ero oli kuin yöllä ja päivällä kun vaihdoin kuun vaihteessa takaisin OnePlus 8 Prohon.
 
Jokos me ollaan niin pitkiä?, että tuo on tarpeellinen korkeus?
1960-luvulla ovien standardikorkeutena käytetiin vielä 1950.
Korkeista ovista menee enemmän lämpöä ja äänieristyskin on yleensä vastaavalla kohdalla olevaa seinää huonompi.
No, yli 2 metrisiä vieraita itsellä ainakin harvemmin käy, mutta tullut huomattua että kaikkien sänkyjen, jääkaapin yms siirtely on huomattavasti helpompaa kun se oviaukko on yli 2m korkea.
Lämpö ja ääniteknisesti en näe tuossa mitään eroa.

Lähinnä huonekorkeudet ovat kasvaneet tässä ajan myötä huomattavasti ja etenkin kun on näitä 3m+ korkeita olohuoneita niin onhan se 2,1 vähän töpön näköinen suurten ikkunoiden kaveriksi.

Mutta mielipidehän tämä olikin, kesämökeissä on yhä 1,9m ovia ja hyvin niistäkin pääsee sisään ja ulos :)
 
No, yli 2 metrisiä vieraita itsellä ainakin harvemmin käy, mutta tullut huomattua että kaikkien sänkyjen, jääkaapin yms siirtely on huomattavasti helpompaa kun se oviaukko on yli 2m korkea.
Lämpö ja ääniteknisesti en näe tuossa mitään eroa.
Joo päätin vähän hiusta halkoa, ovesta menee läpi (seinään verrattaessa) noin 3-6 kertaa enemmän energiaa pinta-alaansa kohti.
Kierutuuko korkeampi ovi helpommin? Pidän oven leveyttä tärkeämpänä kuin yli 2.1m korkeutta, jos mietitään tavaroiden kantoa. Oikeasti eiköhän kysyjän tapauksessa kannata mennä ulkonäköedellä. Itse pidän siitä, että ikkunat ja ovet ovat samassa linjassa.
Lähinnä huonekorkeudet ovat kasvaneet tässä ajan myötä huomattavasti ja etenkin kun on näitä 3m+ korkeita olohuoneita niin onhan se 2,1 vähän töpön näköinen suurten ikkunoiden kaveriksi.
Noissa 2,1m ovikorkeudesta on siinä mielessä hyötyä, että mahdollistavat korkeammat parvet ko. huoneisiin, niin haluttaessa tulevaisuudessa, eikä tarvitse avata sitä 10% painavampaa ovea :)
Mutta mielipidehän tämä olikin, kesämökeissä on yhä 1,9m ovia ja hyvin niistäkin pääsee sisään ja ulos :)
Joo ja tiedän saunankin tehdyn 1400 korkuisena, rakennuslautakunta kyllä vähän nikotteli :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 088
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom