Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Uskoisin että kaivon halkaisija on 150-160mm. Kaivon "hatussa" oli 4 paikkaa putken läpiviennille joista 2 oli käytössä keruupiiriin eli siihen vain yksi uusi reikä ja ~6m imuputkea sisään jossa oli muovinen pohjaventtiili.Miten iso reikä on maalämpökaivossasi, miten syvälle tuo veden imuputki menee kaivon sisään? Tuleeko siihen jotain ylimääräistä suhteessa pelkään maalämpöreiän "tukkimiseen"?
Ollaan samaa mieltä. Jos on useampikerroksinen talo, niin ainakin 1 putki kerrosta kohden, vakiona noissa tulee muistaakseni 6m letku, joka on aivan riittävän pitkä raahattavaksi. Jos putkia ei rakennusvaiheessa asenna, niin monelta se on sitten siinä. Jälkiasennuksena turhan suuritöinen.
Tuohon meluun vielä, että keskuspölynimureissa on eroja äänen suhteen . Koneita voi myös vaihtaa hiljaisempiin, erimerkkisiin vaihdon kohdalla voi tulla vähän heikkovirta sähkötöitäkin sekä koneen liitoskohtiin putken supistuksi/laajennoksia.
Joo jossain 430-440 k€ luokassa liikutaan tällä hetkellä. Sisältää kaiken, talopaketin, maatyöt, perustukset, kaivon, maalämmön, jätevesijärjestelmän, autotallin, tontin yms.Oliko budjetti tässä projektissa reilut 400k€? Mistä tuo koostuu, tontin hinta jne ?
Eikös tontti ollut 50 k€ ja autotalli saman 50 k€? Loput sitten talopakettiin ym. Kiinnostaa itseä vaikka en olekaan rakennuttamassa taloa, vaan ostamassa uudehkoa. Olen tuossa katsellut uudehkoja omakotitaloja ja niiden hinnat on noin 200 k€ luokkaa eli käytännössä pelkän talopaketin hinta. "Kaupan päälle" tulee sitten autotallit, muut piharakennukset ja pihatyöt. On vain vaikea löytää sopivaa pientä, alle 80 m^2, uudehkoa omakotitaloa.Joo jossain 430-440 k€ luokassa liikutaan tällä hetkellä. Sisältää kaiken, talopaketin, maatyöt, perustukset, kaivon, maalämmön, jätevesijärjestelmän, autotallin, tontin yms.
Eikös tontti ollut 50 k€ ja autotalli saman 50 k€? Loput sitten talopakettiin ym. Kiinnostaa itseä vaikka en olekaan rakennuttamassa taloa, vaan ostamassa uudehkoa. Olen tuossa katsellut uudehkoja omakotitaloja ja niiden hinnat on noin 200 k€ luokkaa eli käytännössä pelkän talopaketin hinta. "Kaupan päälle" tulee sitten autotallit, muut piharakennukset ja pihatyöt. On vain vaikea löytää sopivaa pientä, alle 80 m^2, uudehkoa omakotitaloa.
Eikös tontti ollut 50 k€ ja autotalli saman 50 k€? Loput sitten talopakettiin ym. Kiinnostaa itseä vaikka en olekaan rakennuttamassa taloa, vaan ostamassa uudehkoa. Olen tuossa katsellut uudehkoja omakotitaloja ja niiden hinnat on noin 200 k€ luokkaa eli käytännössä pelkän talopaketin hinta. "Kaupan päälle" tulee sitten autotallit, muut piharakennukset ja pihatyöt. On vain vaikea löytää sopivaa pientä, alle 80 m^2, uudehkoa omakotitaloa.
Edit: Alueena on siis ollut koko Hämeen alue.
Juu karkeasti ottaen tuollaisella jaolla mennään. Täällä meidän seudulla käytetyt talot oli meidän mielestä hintatasoltaan niin kalliita, että ruvettiin pohtimaan uusia ja todettiin että lisäpanostus on niin pieni, että rakennetaan ennemmin uusi ja mieleinen. Ja hyvin karkeasti yleistettynä saman kokoinen "paremman pään" puuelementtitalo olisi ollut muuttovalmiina noin 50ke halvempi kuin tuo Finnlamellin-lamellihirsi, halvimmat vaihtoehdot sen 80-90 ke halvempia ja kivitalot sitten taas vähintään sen +50ke (Lammilta taisin ainakin tsekata).Eikös tontti ollut 50 k€ ja autotalli saman 50 k€? Loput sitten talopakettiin ym. Kiinnostaa itseä vaikka en olekaan rakennuttamassa taloa, vaan ostamassa uudehkoa. Olen tuossa katsellut uudehkoja omakotitaloja ja niiden hinnat on noin 200 k€ luokkaa eli käytännössä pelkän talopaketin hinta. "Kaupan päälle" tulee sitten autotallit, muut piharakennukset ja pihatyöt. On vain vaikea löytää sopivaa pientä, alle 80 m^2, uudehkoa omakotitaloa.
Edit: Alueena on siis ollut koko Hämeen alue.
Mikä on uudehko? 2010- rakennetut? Eihän tuollainen Älvbystalo tai kastellin economy ole kuin 140-160k€ muuttovalmiina ja jos sen pykää vuokratontille, niin eihän se silloin ole kuin parhaimmillaan alle 200k€, mutta jos haluaa hiukankaan laatua, niin äkkiä se hinta nousee. Laita vähän esimerkkejä millaisia olet katsonut..
Kokeilin 16 mm kondenssiputken työntämistä tuosta läpi, on sen verran taipuisaa tavaraa että menee ihan hyvin kun mutkien kohdalla vähän pyörittää samalla. Voihan tuota pelkiltäänkin käyttää jos haluaa, mutta koneessa on 16 mm liitäntä, joten miksei samantien vedä sitä kurttuputkea tuolta viemäristä läpi - ei ainakaan varmasti vuoda mikään rakenteiden sisään.Aika vittumainen tunkea noiden 90 muhvikulmien läpi sitä kondenssiletkua, olisi kannattanut käyttää 2x45 kulmia, ehkä menee vetarin kanssa.
Miksi ei käytä tuota v32:sta kondenssiviemärinä? Mahdollisen hikoilun takia?
Tarkistappa tuo homma vielä kyseisen konvektorin asennusohjeesta. Minun konvektoreissa oli valmiina kiinni sellainen 50cm pätkä ohutta kurttuputkea kondenssipoistoputkena ja ohjeessa oli erikseen mainittu, että niitä ei missään tapauksessa saa jatkaa toisella letkulla vaan ne pitää viedä jäykkään viemäriputkeen kuten juuri esim 32mm viemäriputkeen jolla itse vedin kaikki viemäröinnit noille vehkeille.Kokeilin 16 mm kondenssiputken työntämistä tuosta läpi, on sen verran taipuisaa tavaraa että menee ihan hyvin kun mutkien kohdalla vähän pyörittää samalla. Voihan tuota pelkiltäänkin käyttää jos haluaa, mutta koneessa on 16 mm liitäntä, joten miksei samantien vedä sitä kurttuputkea tuolta viemäristä läpi - ei ainakaan varmasti vuoda mikään rakenteiden sisään.
Ohjeen mukaan viilentimessä on 16 mm kondenssivesiputkiyhde, putki hommataan erikseen. Ohjeen mukaan putkea ei saa matkalla supistaa. Pitää tutkia toteutusta tarkemmin sitten kun konvektori on hankittu ja asennus on ajankohtainen. Ammattilainen sen tulee joka tapauksessa asentamaan.Tarkistappa tuo homma vielä kyseisen konvektorin asennusohjeesta. Minun konvektoreissa oli valmiina kiinni sellainen 50cm pätkä ohutta kurttuputkea kondenssipoistoputkena ja ohjeessa oli erikseen mainittu, että niitä ei missään tapauksessa saa jatkaa toisella letkulla vaan ne pitää viedä jäykkään viemäriputkeen kuten juuri esim 32mm viemäriputkeen jolla itse vedin kaikki viemäröinnit noille vehkeille.
Vähän lainaan ketjua offtopikkiin, mutta täältä veikkaan löytyvän vastauksia.
Harkitaan mökin ostamista ja nyt tuli vastaan muuten mielenkiintoinen kohde, mutta siellä ei ole sähköjä. Paljonko suurinpiirtein maksaa hankkia sähköliittymä? Tuon naapurissa 100m päässä kuulemma asutaan ympärivuotisesti ja googlen kuvista näkyy 200m päässä olevan enemmänkin omakotitaloa, niin ainakin semmoiselle etäisyydelle sähköjohtoja jo tulee. Käsittääkseni Carunan verkkoa, jos sillä on paljonkin merkitystä.
Voiko tällaista tehdä, kun ei kuitenkaan sitä mökkiä omisteta?Kannattaa kysyä sähköyhtiöltä tarjous sähköjen vetämiselle.
Vähän lainaan ketjua offtopikkiin, mutta täältä veikkaan löytyvän vastauksia.
Harkitaan mökin ostamista ja nyt tuli vastaan muuten mielenkiintoinen kohde, mutta siellä ei ole sähköjä. Paljonko suurinpiirtein maksaa hankkia sähköliittymä? Tuon naapurissa 100m päässä kuulemma asutaan ympärivuotisesti ja googlen kuvista näkyy 200m päässä olevan enemmänkin omakotitaloa, niin ainakin semmoiselle etäisyydelle sähköjohtoja jo tulee. Käsittääkseni Carunan verkkoa, jos sillä on paljonkin merkitystä.
Vyöhyke 1
Vyöhykkeen 1 hinnoitteluun kuuluvat liittymät, joissa liittämiskohdan etäisyys rakennetusta 20 kilovoltin keskijännitejohdosta (vesistökaapeleita lukuun ottamatta) on suoraan mitattuna enintään 300 metriä. Taajamien asemakaavoitetun alueen liittymät kuuluvat aina vyöhykkeelle 1. Rantakaava- alueilla sovelletaan etäisyyteen perustuvaa vyöhykehinnoittelua.
Tämä vaikuttaisi hyvältä. Milläs perusteella noita 170 000 e maksuja sitten määrätään, jos listahinnatkin löytyvät?Voisi olla jopa tällainen silloin:
Silloin hinta olisi 3x25A liittymällä 2640€, kts hinnasto: https://images.caruna.fi/liittymismaksuhinnasto_caruna-oy_1.4.2018_web.pdf
Tämä vaikuttaisi hyvältä. Milläs perusteella noita 170 000 e maksuja sitten määrätään, jos listahinnatkin löytyvät?
Vähän lainaan ketjua offtopikkiin, mutta täältä veikkaan löytyvän vastauksia.
Harkitaan mökin ostamista ja nyt tuli vastaan muuten mielenkiintoinen kohde, mutta siellä ei ole sähköjä. Paljonko suurinpiirtein maksaa hankkia sähköliittymä? Tuon naapurissa 100m päässä kuulemma asutaan ympärivuotisesti ja googlen kuvista näkyy 200m päässä olevan enemmänkin omakotitaloa, niin ainakin semmoiselle etäisyydelle sähköjohtoja jo tulee. Käsittääkseni Carunan verkkoa, jos sillä on paljonkin merkitystä.
Tuolla mökillä onkin jo jonkinlainen aurinkosähkösysteemi valmiina. Epäilyttää vaan olla kokonaan sellaisen varassa. Saahan tietty liittymän hinnalla tuota aurinkojärjestelmääkin mahdollisesti paranneltua.Kannattaa kysyä tosiaan sähköverkkoyhtiöltä. Tuo 2640€ nyt tosiaan vielä on ihan "kohtuullinen" + tietty sähkötyöt mutta jos mökillä on tarkoitus oleilla pääasiallisesti kesällä niin harkitsisin kohtuujäreän aurinkosähköjärjestelmän rakennusta. Eipä tarvi Carunoiden kk-maksuja maksella.
Pistettiin juhannuksen jälkeisenä maanantaina etuoveen, seuraavana maanantaina näyttö ja tällä viikolla ostotarjouksen hyväksyminen ~pyyntihinnalla. Kämppä piti saada myytyä vuoden sisällä, eli nyt tulee muutto vuokralle noin 9 kuukaudeksi."Myyntikelit" alkavat siitä kun lumet alkavat sulaa maaliskuussa. Huhtikuu ja toukokuu taitaa olla vuoden parhaat myyntikuukaudet vuodessa. Juhannukselta se kauppa hyytyy totaalisesti elokuulle saakka.
Nyt kun tulossa säkillinen euroja ja olemme vailla lainaa, saimme mahdollisuuden rakentaa taloa "omalla" rahalla. Alkuperäinen suunnitelma siis ostaa talo rakentajalta. Säästyisimme siis reilun kymppitonnin varainsiirtoverolta.
MUTTA... rakentaja oli sitä mieltä, että tuo meitä hyödyttävä veroetu olisi hänen voitostaan kuitenkin pois erilaisen verovelvollisuuden takia. Osaatteko sanoa, millä laskukaavalla näitä veroja pitäisi laskea kokonaisverojen kannalta?
Siis millä tavalla tuo voitto muuttuu jos hinnat on sovittu ja niissä pysytään? Tähän kaipaisin vastausta.Eihän varainsiirtovero oo mitenkään urakoitsijalta pois. Eli te olitte alunperin ostamassa grynderin rakentamaa taloa n. Vuoden päästä ja nyt haluaisittekin itse ostaa tontin, johon palkkaatte tuon grynderin rakentamaan talon? Jos on näin, niin grynderinon laskenu voittokatetta yalolle, jota se ei tässä tapauksessa saa yhtä paljon ja tämä sitä ilmeisesti harmittaa...
Siis millä tavalla tuo voitto muuttuu jos hinnat on sovittu ja niissä pysytään? Tähän kaipaisin vastausta.
Rakentaja tuttu ja ihan hyvässä hengessä edetään. Pohja tehty täysin meidän suunitelmien mukaan.
Talo rakennetaan vuokratontille eli sillä ei ole arvoa. Paalut iskettiin maahan viime viikolla ja nyt odotellaan kaivuria. Kauppahinta sisältäisi siis vain nuo työt.Aivan jos siitäkin on joku urakka sovittu, niin silloinhan ei mikään muutu, ajattelin vain eroa mikänois tullu jos oisitte ostanu koko paketin hintaan x vs. rakentaja tekisi sen tuntitöinä.
Olitteko siis alunperin ostamassa koko paketin rakentajalta, eli tontin ja talon pystytettynä? Ja nyt sitten ostaisitte miten, itse tontin ja talopaketin ja rakentaja tekisi sen loppuun?
Talo rakennetaan vuokratontille eli sillä ei ole arvoa. Paalut iskettiin maahan viime viikolla ja nyt odotellaan kaivuria. Kauppahinta sisältäisi siis vain nuo työt.
Alkuperäinen suunnitelma ostaa talo täysin muuttokuntoisena. Kaikelle työlle ja materiaaleille laskettu kiinteä hinta, mutta tarpeen vaatiessa muutoksille lasketaan erotus ja veloitetaan viivan alle jäävä summa.
Uusi suunnitelma täysin sama, mutta summaa makseltaisi projektin edetessä. Tontti siirrettäisi myös tietenkin meidän nimiimme.
Tarkoitus kyllä ostaa kaikki samat tavarat ja palvelut häneltä kuten aikaisemminkin. Hän oli siis myös epävarma, miten tuo menee ja lupasi keskustella kirjanpitäjän kanssa tästä.Onko uudessa suunnitelmassa ajatus, että te ostatte kaikki varusteet ym.? Voisiko tuo olla, että rakentaja ei pääsisi vähentelemään niistä alveja sitten?
Täällä myös alkamassa hirsitaloprokkis. Tulee ns. muuttovalmiina Finnlamellilta. Pinta-ala noin140m2 ja asukkaita 2+2. Pohjaa on nyt jonkun verran muutettu toimittajan perusmallista, nyt alkaa olla omasta mielestä suht OK. Muutoksena kuviin, toinen suihku tulee eli KPH ja KHH välistä seinää siirretään palkin alle. Samoin yläkerrasta tasataan MH3 ja MH4 pinta-alat. Terassi on etelän suuntaan. Kommentteja pohjaan. Mitä tekisit toisin?
Aika vähän säilytystilaa. Mihin kaikki talvivaatteet yms. varastoidaan?Täällä myös alkamassa hirsitaloprokkis. Tulee ns. muuttovalmiina Finnlamellilta. Pinta-ala noin140m2 ja asukkaita 2+2. Pohjaa on nyt jonkun verran muutettu toimittajan perusmallista, nyt alkaa olla omasta mielestä suht OK. Muutoksena kuviin, toinen suihku tulee eli KPH ja KHH välistä seinää siirretään palkin alle. Samoin yläkerrasta tasataan MH3 ja MH4 pinta-alat. Terassi on etelän suuntaan. Kommentteja pohjaan. Mitä tekisit toisin?
Me panostettiin enemmän makkareiden kokoon, jotta muksut saavat leikkiä huoneissaan, eikä melu kantaudu alakertaan. Mahtuu säilytyskalusteetkin paremmin huoneisiin. Toisaalta tuo aula vaikuttaa olevan hyvän muotoinen ja saa hyvin viihde- ja leikkitilaa.Täällä myös alkamassa hirsitaloprokkis. Tulee ns. muuttovalmiina Finnlamellilta. Pinta-ala noin140m2 ja asukkaita 2+2. Pohjaa on nyt jonkun verran muutettu toimittajan perusmallista, nyt alkaa olla omasta mielestä suht OK. Muutoksena kuviin, toinen suihku tulee eli KPH ja KHH välistä seinää siirretään palkin alle. Samoin yläkerrasta tasataan MH3 ja MH4 pinta-alat. Terassi on etelän suuntaan. Kommentteja pohjaan. Mitä tekisit toisin?
MH3 ja MH4 saisi tietysti isommaksi vähän, mutta toisaalta ei viitsisi tehdä portaista tuloa kovin ahtaaksi. Mikä lienee järkevä leveys tuollaiseen kohtaan. MH3 kaapit täytyisi myös miettiä uudelleen.Yläkerran aula pois ja huoneita isommaksi?
Itse ainakin yrittäisin pienentää aulaa
Alkuperäisessä pohjassa oli 120cm leveä 200cm korkea kaappi joka makkarissa. Siinä kaikki. Siihen verrattuna nyt ruhtinaallisesti säilytystilaa. MH3 ja MH4 ~200cm leveä täyskorkeata ja päämakkarin yhteyteen 7m2 vaatehuone. Mietinnässä oli myös portaat toisin päin ja alla vaatehuone, mutta se ainakin toistaiseksi jää pois. Vetää tuon tilan tukkoon. Portaiden alla takan taakse saa tarvittaessa myöhemmin rakennettua pienen vaatehuoneen. Ulkovarasto voisi olla isompi.Aika vähän säilytystilaa. Mihin kaikki talvivaatteet yms. varastoidaan?
Toiseen makuuhuoneseen ei kai oikeasti ole tulossa kaappia oven taakse?
Päämakuuhuoneessa miettisin vielä pohjaa. Ovi tulee kovin keskelle huonetta. Miten saisi niin että sänky ei ole heti oven edessä/vieressä? Parashan tuo olisi niin päin että vaatehuone olisi toisessa päädyssä, mutta toki sitten menetetään huoneesta näkymät etelään.
Toi yläkerran aula on nyt arkiolkkari ajatuksella. Ainakaan nykyisessä asunnossa lelut eivät ole pysyneet huoneessa vaan tulleet pitkin kämppää. Siltä ei varmaan voi välttyä, mutta makkareita voisi tietysti laajentaa jos fiksusti pohjan osaisi ajatella.Me panostettiin enemmän makkareiden kokoon, jotta muksut saavat leikkiä huoneissaan, eikä melu kantaudu alakertaan. Mahtuu säilytyskalusteetkin paremmin huoneisiin. Toisaalta tuo aula vaikuttaa olevan hyvän muotoinen ja saa hyvin viihde- ja leikkitilaa.
Mitä suunnitelmia vaatehuoneen kalusteiksi? Meille tulossa vastaavan kokoinen huone myös ja saisi olla käytännöllisen lisäksi näyttävä. Vaimo oli laittamassa ikean säilytyskamoja, mutta itse meinasin Sovella-ratkaisua. Mahtaakohan tonni riittää
Täällä myös alkamassa hirsitaloprokkis. Tulee ns. muuttovalmiina Finnlamellilta. Pinta-ala noin140m2 ja asukkaita 2+2. Pohjaa on nyt jonkun verran muutettu toimittajan perusmallista, nyt alkaa olla omasta mielestä suht OK. Muutoksena kuviin, toinen suihku tulee eli KPH ja KHH välistä seinää siirretään palkin alle. Samoin yläkerrasta tasataan MH3 ja MH4 pinta-alat. Terassi on etelän suuntaan. Kommentteja pohjaan. Mitä tekisit toisin?
Minusta on (lämmität niitä tiloja joita oikeasti tarvitset) varsinkin, jos osaa itse tehdä ja saa tarpeet järkevällä hinnalla. Se yläkerta kannattanee suunnitella valmiiksi, jotta voi alakertaa tehdessään tehdä yläkertaan tarvittavat varaukset valmiiksi.Omat rakentamiset ihan puhtaita haaveita tässä vaiheessa. Joka tapauksessa: onko mitään järkeä tai mahdollista säästää rakennuttamalla kaksikerroksinen talo yläkertavarauksella vs. valmis yksitasoinen talo? Onko noissa valmistaloissa ylipäätään mahdollista jättää yläkerta varaukseksi? Omat lapset on vielä pieniä, eikä yläkerralle sinällään olisi vielä käyttöä, mutta teini-iässä tuo lisätila tulisi tietenkin tarpeen. Tällöin yläkerran rakentaminen jälkikäteen vaikuttaisi ideana lupaavalta. Toisin kuin itse talopakettia, niin yläkertaa olisi mahdollista olla myös itse mukana rakentamassa vapaa-aikansa ratoksi ilman hirveää kiirettä. Puuntyöstäminen luonnistuu myös itseltä, joten esim. portaat jne. osaisin kyllä tehdä.
Kuva ei keittiön osalta ole ajantasalla. Liesi ja allas vaihtaneet paikkaa, jotta niemekkeeseen ei tule liesituuletinta. Tottahan lisää laskutilaa olisi aina parempi, mutta kaksi kulmakaappia ei houkuttele. Tuossa välissä on nyt 23 korkea ikkuna. Tämän hetkisellä kokoonpanolla seinällä on laskutilaa 180cm, josta liesi nappaa ~75cm ja niemekkeessä 250cm, josta allas ottaa 60cm. Tarkoitus on kasvattaa niemekettä vielä 15cm kun tuo kantava tolppa saatiin takan taakse portaiden kulmasta.Aiempien kommenttien lisäksi harkitsisin keittiöön ulkoseinälle ikkunan alle pöytätilaa lisää. Itsellä ainakin tuntuu loppuvan tuossa pohjaasi vastaavassa ratkaisussa tila kesken, osin myös kaikkien esillä pidettävien härpäkkeiden vuoksi.
Jokos me ollaan niin pitkiä?, että tuo on tarpeellinen korkeus?Vaihtaisin oven kyllä itse ilman muuta. Muutenkin tuo 23 alkaa olemaan jo sellainen "perusmalli" että eikai sitä 21 ovia kannata edes laittaa jos ei budjetti edellä mennä.
Siinä on tuorein vlogijakso ja uutta on jo renderöimässä.
Tällä hetkellä raksalla on vesieristykset tehty ja laatoitukset käynnissä kylppärissä ja kodinhoitohuoneessa. Huomenna tulee kodinkoneet ja perjantaina keittiötoimitus. Ensi viikon alussa pitäisi olla vuorossa keittiön asennus.
Edit: Siitä vielä vlogin tuorein osa:
Suunnittelija oli merkinnyt pohjaan kahden 23x12 ikkunan viereen normaalin 21Mx10M terassioven. Onko jotain syytä, miksei tuota vaihtaisi yhtä korkeaksi kuin ikkunatkin? Katselin, että standardikokoisissa ovissa hinnat ovat samat:
En ole ihan varma mikä siellä päällä ollut pikkupaisari oli, mutta tuonne käyttövesiputkistoon se taisi olla taipuisalla teräspunosletkulla liitettynä. Olin itsekin jo unohtanut koko värkin, kun sitä sillon taannoin ihmettelin. Joku viisaampi osannee kertoa.Mikä punainen "paisuntasäiliö" sulla on maalämpöpumpun päällä?
Milläs kännykällä kuvasit? Kuten totesit kuvanlaatu ei ollut aina kohdillaan.
No, yli 2 metrisiä vieraita itsellä ainakin harvemmin käy, mutta tullut huomattua että kaikkien sänkyjen, jääkaapin yms siirtely on huomattavasti helpompaa kun se oviaukko on yli 2m korkea.Jokos me ollaan niin pitkiä?, että tuo on tarpeellinen korkeus?
1960-luvulla ovien standardikorkeutena käytetiin vielä 1950.
Korkeista ovista menee enemmän lämpöä ja äänieristyskin on yleensä vastaavalla kohdalla olevaa seinää huonompi.
Joo päätin vähän hiusta halkoa, ovesta menee läpi (seinään verrattaessa) noin 3-6 kertaa enemmän energiaa pinta-alaansa kohti.No, yli 2 metrisiä vieraita itsellä ainakin harvemmin käy, mutta tullut huomattua että kaikkien sänkyjen, jääkaapin yms siirtely on huomattavasti helpompaa kun se oviaukko on yli 2m korkea.
Lämpö ja ääniteknisesti en näe tuossa mitään eroa.
Noissa 2,1m ovikorkeudesta on siinä mielessä hyötyä, että mahdollistavat korkeammat parvet ko. huoneisiin, niin haluttaessa tulevaisuudessa, eikä tarvitse avata sitä 10% painavampaa oveaLähinnä huonekorkeudet ovat kasvaneet tässä ajan myötä huomattavasti ja etenkin kun on näitä 3m+ korkeita olohuoneita niin onhan se 2,1 vähän töpön näköinen suurten ikkunoiden kaveriksi.
Joo ja tiedän saunankin tehdyn 1400 korkuisena, rakennuslautakunta kyllä vähän nikotteliMutta mielipidehän tämä olikin, kesämökeissä on yhä 1,9m ovia ja hyvin niistäkin pääsee sisään ja ulos