Valmistalopaketit

Meillä on 3x7,4m varasto katoksen päädyssä ja onhan se kieltämättä putki mutta mielestäni kuitenkin parempi ratkaisu kuin naapurilla oleva samantyyppinen joka on väliseinällä vedetty kahteen osaan ja molemmin puolin ulkoa kulku. Meillä saa kuitenkin isoa ja pitkää tavaraa hyvin seinäkoukuilla ylös lattialta. Noiden autotalli/varastojen kanssa on kyllä aika hankala löytää täysin optimiratkaisua, meilläkin kaava ja tontti asetti jo yhdet reunaehdot ja tehtiin sitten loppuviimein aika leveä katoksesta kun syvyyttä ei saanut enää kasvatettua.
Sulla on 3m leveä Juhalla 2m. Nää on tietenkin tapauskohtaisia valintoja. Itse laittaisin tallissa oven keskemmälle, pidän kyllä hyvänä, että tallista varastoon pääsee. Varautuisin kyllä erilliselle ulko-ovelle autotalliin, eli sopivaan kohtaan valmiiksi ovipalkki + ovenkokoinen "reikä"
@juhaKokkosen autotallin korkeus 3200mm jäi "vaimaamaan", hänellehän tulee talliin nosturi (josta siis olen edelleen kateellinen)
Laskelma:
Suzuki Vitara 1610mm korkea, maavara 185mm
3200-1425=1775mm,
lenkkikenkien korko 25-40mm, kattovalaisimien sijoitus?
eli Vitaran alle jäisi tilaa n. 1730mm pituiselle henkilölle (huomioiden että kattovalaisiinta ei ko. kohtaan laiteta).

Muksut tuppaavat olemaan vielä isiään pitempiä.

Jos Volvo mies:
Volvo XC90 katumaasturin korkeus 1776mm=> tilaa jäisi alle n.1570mm pituiselle henkilölle
=> Kannattaisko nostaa vielä vähän lisää?
 
Ei kai siellä alla ole pakko seistä, pyörilläolevat satulatuolit ym on keksitty. Ja kyllä siellä nyt pystyy hieman kumarassakin olemaan, tosi moni olis kateellinen noinkin korkean työskentelytilan suhteen. Juutuubis n määrä videoita, joissa vaihdetaan autoon vaihdelaatikko ym niin että auto on muutaman kymmenen senttiä maasta ;)

Edit
Ja joka tapaukses tallista loppuu korkeus sit kun sinne koitetaan kunnon pakettiautoa ajaa sisään, vaatisi jo 4.5 metrin sisäkorkeuden.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kai siellä alla ole pakko seistä, pyörilläolevat satulatuolit ym on keksitty. Ja kyllä siellä nyt pystyy hieman kumarassakin olemaan, tosi moni olis kateellinen noinkin korkean työskentelytilan suhteen. Juutuubis n määrä videoita, joissa vaihdetaan autoon vaihdelaatikko ym niin että auto on muutaman kymmenen senttiä maasta ;)
Jos tekisin noin hyvän tallin ja sinne nosturin, niin en hetkeäkään miettisi niitä 500-1000€ mitä tuollaisen 200-300mm lisäkoroitus tulisi max. maksamaan. Työhän tuossa ei juurikaan lisäänny, samalla sen katkoo 3,5m pätkäksi kuin 3,2m.
Hyvähän sinne on vähän varojakin jättää, ettei kattoon asti autoaan nosta.

Jos katsot noita "autokorjaamo ohjelmia" eivät jostain syystä käytä tuollaisia tuoleja. Luulen, sen johtuvan seisoen saatavasta paremmasta/tukevammasta työasennosta.
Mulla on n. 2,2m korkea talli ja on tullut mm. kytkin vaihdettua (=>vaihdelaatikko irti), siksi olenkin Juhalle kateellinen :)
Siis kyllähän matalassakin tekee, kun muuta ei voi.

Edit
Ja joka tapaukses tallista loppuu korkeus sit kun sinne koitetaan kunnon pakettiautoa ajaa sisään, vaatisi jo 4.5 metrin sisäkorkeuden.
Näin, mutta pienellä (lisäkorotuksen lisäkorotuksella) ainakin lähes kaikki henkilautot pystyy "suorana" korjaamaan.
Juhallahan on "vain" 2,4m korkeat ovat, joten ei sinne 2,8 korkea Transit paku edes sovi.
 


Eilen meni osa 14. julki. Sähköhommia ja kaivosta tulee vihdoin vettä.


autotalli.png

Tuossa nyt vielä tuon autotallin julkkari- ja pohjakuvat, kun ne tuossa sattui olemaan sopivasti auki. Jotkut detaljit, kuten lumiesteet ja syöksytorvet ei välttämättä ole vielä lopullisen toteutuksen mukaisia, niitä pitää katsoa sitten myöhemmin.

Katsoin vasta tänään ton videosi, joten tää on luultavasti myöhäistä kohdallasi,.
Tuli vaan mieleen, että sitä kondenssivettä tullee oikeasti aika vähän=> eikös sen viemäröinnin (en ole LVI.inssi :) ) olis voinut hoitaa letkulla (pesukoneletku? suojattu vesijohtoputki?, muovitettu kieppikupari???) sinne kodinhoitohuoneen lavuaarin viemäriin seinän sisällä kierrättäen alakaapin sisään? Painovoimahan hoitaa sen alaspäin.

Ahkera sähkäri lienee urakkahommissa. Oishan kiva se sähkökuvasikin nähdä.
 
Viimeksi muokattu:


Eilen meni osa 14. julki. Sähköhommia ja kaivosta tulee vihdoin vettä.


autotalli.png

Tuossa nyt vielä tuon autotallin julkkari- ja pohjakuvat, kun ne tuossa sattui olemaan sopivasti auki. Jotkut detaljit, kuten lumiesteet ja syöksytorvet ei välttämättä ole vielä lopullisen toteutuksen mukaisia, niitä pitää katsoa sitten myöhemmin.


Jos ongelma ei ole vielä ratkennut konvektorin kondenssiputkeen liittyen, niin pistä kysymys tuonne lampopumppupalstalle. Siellä on useampikin putkimies aktiivisesti kirjoittelemassa ja taitavat suorastaan tykätä ongelmia pohtimisesta.


On olemassa myös kondenssivesipumppuja joilla kondessivesi kulkee hyvin myös vaikka katon kautta.

Sähkötöihin liittyen kannattaa muistaa vetää teknisestä tilasta vuikka sellainen 5-10 senttinen viemäriputki tms. vintille tai ulos. Sinne on hyvä tunkea sitten jälkeenpäinkin kaikenlaisia antennikaapeleita, verkkokaapelia yms. joita talon elinkaaren aikana tarvii saada teknisestä tilasta vintille. Putken tulppaus ilmatiiviiksi päistä onnistuu kun pistää muovipussin muutaman sentin syvyydelle putkeen ja tursuttaa sen täyteen uretaania.

Yllättäen siellä vintissäkin voi tarvita myös sähköpistorasiaa. Esimerkiksi joku antennivahvistin voi tarvita sähköjä tai vaikka sitten joku kanavapuhallin jos ilmastonmuutoksen myötä sen kuivatusta pitää tehostaa koneellisella ilmanvaihdolla ettei pääse homehtumaan.
 
Näin nuoremman sukupolven edustajana odotan sitä päivää kun avokeittiöistä, rouheista betonipinnoista, harmaa-skaalan laatoista yms tämän päivän "trendi"-ratkaisuista tulee niitä kammoksuttavia ja välteltäviä... Ihan niinkuin 10x10 laatta, pyökin sävyt, puolipaneeli yms joita itse välttelen viimeiseen asti mutta omien vanhempien mielestä ne ovat yhä hienoja.
Eiköhän ne "rouheat betonipinnat" ole ja ole aina olleet tämän nuoremmankin sukupolven enemmistön mielestä kammottavia ja välteltäviä. Eihän trendi synny siitä, että asiakkaat siitä pitäisivät. Joku vaan päättää, että myynnin lisäämiseksi nyt kuuluu ostaa asiaa N ja massat tottelevat ryhmäpaineesta. Niin toimii vaatemuoti ja yhtäläisesti sisustustrenditkin, vaikka niissä ei tehdä vuosittain täyskäännöksiä.

"Rouhea betonipinta" on ihan kiva kaivonkannessa tai farmarisäiliön aluslaatassa. Ei asuinhuoneistossa. Toki viimeistelemätön punatiili, karkea graniitti tai raaka hirsi käy minullekin sisäpinnaksi, mutta ei "rouhea betonipinta", mitä lie Hervantaa tarkoittaakaan. Sama kuin toivoisi "rempseää" akkaa siinä samalla, tai "ruosteista" autoa. Nyt veetit oikeasti.

Toki uudemmassa trendissä on paljon minullekin mieluisampaa kuin vaikka 80-luvun keittiöissä. Sitä en kyllä ole koskaan ymmärtänyt, että joku muka ei pitäisi puolipaneloinnista käytännön asumiseen tarkoitetuissa tiloissa. Eihän sen tarvitse olla ripulipaskan värinen puupinta, eikä oikein pidäkään olla kuin ehkä allasosaston yhteydessä takkatiloissa, mökillä, pihasaunassa korkeintaan. Mutta ei, jotkut tapetoivat 2 vuoden välein jo viidettä kertaa ja sama lehdestä opittu "mielipide" pitää. Puolipanelointi on "vanhanaikaista" ja "rumaa".

Arvaan, että haet 2-noin lähekkäin olevalla ovella jalankulkua autotalliin? Mietitkö energian kulutusta? Itse en juuri koskaan avaa autotallin ovea kokonaan vaan kumarrun mennessäni sen ali. Kulkuovellisia autotallin oviakin on, hintaa ei ole minulla tiedossa. Saattaa erillinen ovi tulla halvemmaksi?
Ison nosto-oven (osittainen) avaaminen jalankulkua varten on ihan helvetin hankalaa ja ärsyttävää. Vanhanaikaisissa kaksoiskääntöovissa vielä kulku ajo-ovesta menettelee, kunhan ne on sen mukaan tehty. Silloin ei tosin mistään lämpöeristyksistä kannata puhua, mutta kylmissä tiloissa käy.

Korjaamohalleista tutut nosto-oviin asennetut pikkuovet ovat myös varsin ikäviä käyttää kompastelukynnyksineen ja kalliin hinnan lisäksi ovat turhaa monimutkaista kalliisti korjattavaa erikoisporopietarikalustoa. Kyllä ihan erillinen pikkuovi on ehdoton mukavuus, jos siihen on mahdollisuus. Lukitus ja hälyttimetkin on paljon helpompaa ja loogisempaa toteuttaa lähes riippumatta siitä, miten paljon ja kuinka monimutkaisia kaipaa. Omassa hallitilassahan ei pikkuovea ole eikä mahdu. Vituttaa.
 
Viimeksi muokattu:
En tajuu miten edes puhutte että rouhea betonipinta olisi joku trendisuuntaus. Viimeisimmissä asuntomessuillakaan ei tainnut olla yhdessäkään asunnossa raakaa betonipintaa. Trendeistä jos puhutaan niin kyllä tuo sisätilojen rappaus on se viimehetken trendi eikä betonipinnat. Itse varmaan kuulun tuohon "nuorempaan" sukupolveen ja pidän betonipintoja hienoina. Myös nuo tahallaan ruostutetut pinnat ovat omaan makuun. Jos ei tajua jippoa niin ei ole tehty teitä varten. Hyviä puoliahan niissä on siisti vanhentuminen ja huoltovapaus. Ulkonäöllisesti niissä on mielenkiintoista se että hyvä toteutus on erityisen vaikeaa ja vaatii taitoa jotta valujäljestä tulee siisti ja tasainen.
 
Kapealla putkella tarkoitin varastoasi lev.2m pituus 7,9m. Kun täytät sen tavaroilla siihen väkisin tulee joku käytävä, jossa pisin kulkumatka varaston perälle on aika "pitkä". Mutta jos laitat ton autotalliin menevän palo-oven keskemmäksi antaa se sulle lyhyemmän kapeassa tilassa tarvittavan kantomatkan, sekä mahdollistaa tuon varaston tekokkaamman tilankäytön (saat käytävää oven läheisyydessä käyttöön) vaihtuvien tarpeidesi mukaan. Voit tarvittaessa vaikka jakaa komerosi 2-osaan.

Arvaan, että haet 2-noin lähekkäin olevalla ovella jalankulkua autotalliin? Mietitkö energian kulutusta? Itse en juuri koskaan avaa autotallin ovea kokonaan vaan kumarrun mennessäni sen ali. Kulkuovellisia autotallin oviakin on, hintaa ei ole minulla tiedossa. Saattaa erillinen ovi tulla halvemmaksi?
Kyllä tuo nykyinen toteutus on aika pitkälle mietitty ja peilattu lähipiirin vastaavien ratkaisujen toimivuuden kautta. Mieluummin kuljen takakautta suoraan kahden vierekkäisen oven kautta autotalliin kuin kävelen ensin puolet varastosta läpi. Vastaavia varastoja löytyy lähipiiristä, enkä näe tuota muotoa mitenkään ongelmaksi. Energiankulutuksellisesti en näe asialla mitään todellista merkitystä - tallista tulee lisäksi alkuvaiheessa kylmä.
Yksi asia mikä Juhan kuvassa pisti silmään on palo-osastointi, tossa on saatu nyt kaksin kappalein kalliita palo-ovia varastoon. Meillä on kans kolme neljästä seinästä Ei30 luokiteltuja koska naapurien rajat on 2m päässä ja tallin koko ylitti ne tietyt neliöt. Haluttiin nimenomaan ovi siihen seinälle joka on vapaa luokituksesta ettei tarvi ostaa palo-ovea. Lisäksi IV yms läpivientien kanssa kannattaa olla tarkka, ne kannattaa pyrkiä sijoittamaan niille seinille mitkä ei ole palo-osastoivia.
Ei ne palo-ovet nyt niin kalliita ole, että näkisin jonkinlaiseksi ongelmaksi kokonaisuudessa. Lisäksi EI15-ovi riittää tuohon, joten senkin puolesta eivät ole kovin kalliita. IV-läpivientejä ei ole suunnitteilla tuohon väliin.
@juhaKokkosen autotallin korkeus 3200mm jäi "vaimaamaan", hänellehän tulee talliin nosturi (josta siis olen edelleen kateellinen)
Laskelma:
Suzuki Vitara 1610mm korkea, maavara 185mm
3200-1425=1775mm,
lenkkikenkien korko 25-40mm, kattovalaisimien sijoitus?
eli Vitaran alle jäisi tilaa n. 1730mm pituiselle henkilölle (huomioiden että kattovalaisiinta ei ko. kohtaan laiteta).

Muksut tuppaavat olemaan vielä isiään pitempiä.

Jos Volvo mies:
Volvo XC90 katumaasturin korkeus 1776mm=> tilaa jäisi alle n.1570mm pituiselle henkilölle
=> Kannattaisko nostaa vielä vähän lisää?
Tuota tallin sisäkorkeutta on lisätty jo kahteen kertaan juurikin nosturia ajatellen ja tuo nykyinen riittää näihin tarpeisiin ihan hyvin. Toki siitä voisi tehdä vaikka 6 metriä korkean niin että mahtuu iso Sprintterikin ylös, mutta tuollaista tarvetta minulla ei tule olemaan, eikä ole tarkoitus rakentaa tallia mahdollisen seuraavan käyttäjän mahdollisiin tarpeisiin. Tuo 3,2 m riittää siis vallan mainiosti, eikä haittaa vaikka ei jokaikistä automallia saisi täyteen seisomakorkeuteen. Tässä on vuosien aikana tullut työskenneltyä jos jonkinlaisilla nostureilla ja paljon myös ilman nosturia ja sitenkin remontit on saatu hoidettua, joten kun auton saa jo 1-1,5 metrinkin korkeuteen on se huomattava remontoimista helpottava asia pelkästään tunkin ja pukkien varassa tekemiseen.
Ei kai siellä alla ole pakko seistä, pyörilläolevat satulatuolit ym on keksitty. Ja kyllä siellä nyt pystyy hieman kumarassakin olemaan, tosi moni olis kateellinen noinkin korkean työskentelytilan suhteen. Juutuubis n määrä videoita, joissa vaihdetaan autoon vaihdelaatikko ym niin että auto on muutaman kymmenen senttiä maasta ;)

Edit
Ja joka tapaukses tallista loppuu korkeus sit kun sinne koitetaan kunnon pakettiautoa ajaa sisään, vaatisi jo 4.5 metrin sisäkorkeuden.
Juurikin näin. Nykyisessä muodossaan nosturi ja "melkein seisomakorkeus" alapuolella on kuitenkin aika jättimäinen parannus siihen lähtötilanteeseen, että remontit tehtäisiin maassa tai pihatiellä maaten. Ja mitään korjaamotoimintaa tässä nyt ei luonnollisestikaan olla harrastamassa. Autotallin ovet ovat kooltaan 2500 x 2500 - kasvatin tuota korkeutta varmuuden vuoksi 2,1 metristä viimesimmässä rakentamisen aikaisessa muutoksessa. Pakuja ja varsinkaan isoja pakuja ei ole omissa tarpeissa sisään mahduttaa.
Jos ongelma ei ole vielä ratkennut konvektorin kondenssiputkeen liittyen, niin pistä kysymys tuonne lampopumppupalstalle. Siellä on useampikin putkimies aktiivisesti kirjoittelemassa ja taitavat suorastaan tykätä ongelmia pohtimisesta.


On olemassa myös kondenssivesipumppuja joilla kondessivesi kulkee hyvin myös vaikka katon kautta.

Sähkötöihin liittyen kannattaa muistaa vetää teknisestä tilasta vuikka sellainen 5-10 senttinen viemäriputki tms. vintille tai ulos. Sinne on hyvä tunkea sitten jälkeenpäinkin kaikenlaisia antennikaapeleita, verkkokaapelia yms. joita talon elinkaaren aikana tarvii saada teknisestä tilasta vintille. Putken tulppaus ilmatiiviiksi päistä onnistuu kun pistää muovipussin muutaman sentin syvyydelle putkeen ja tursuttaa sen täyteen uretaania.

Yllättäen siellä vintissäkin voi tarvita myös sähköpistorasiaa. Esimerkiksi joku antennivahvistin voi tarvita sähköjä tai vaikka sitten joku kanavapuhallin jos ilmastonmuutoksen myötä sen kuivatusta pitää tehostaa koneellisella ilmanvaihdolla ettei pääse homehtumaan.
Tuo konvektorin kondenssi- ja liuosputkiasia on jo ratkaistu. Sain ne asennettua ihan hyvin vessaan. Kondenssivesille kulkee 32 viemäriputki alaslasketun katon yläpuolella huoneen poikki ja seinän sisään ja sieltä allaskaappiin viemärin viereen. Sinne pystyy helposti pujottamaan 16 mm kondenssivesiputken sisälle.

Tuosta teknisen tilan vinttiläpiviennistä olikin jo aiemmin puhe ja sellainen on tulossa.
Eiköhän ne "rouheat betonipinnat" ole ja ole aina olleet tämän nuoremmankin sukupolven enemmistön mielestä kammottavia ja välteltäviä.

"Rouhea betonipinta" on ihan kiva kaivonkannessa tai farmarisäiliön aluslaatassa. Ei asuinhuoneistossa. Toki viimeistelemätön punatiili, karkea graniitti tai raaka hirsi käy minullekin sisäpinnaksi, mutta ei "rouhea betonipinta", mitä lie Hervantaa tarkoittaakaan. Sama kuin toivoisi "rempseää" akkaa siinä samalla, tai "ruosteista" autoa. Nyt veetit oikeasti.
Meillä on nykyisessä 60-luvun kerrostaloasunnossa yksi olohuoneen seinä putsattu betonipinnalle ja ainakin omasta mielestäni aivan hemmetin hienon näköinen :love2: Eikä mistään trendilehdistä ole tuota ideaa poimittu, vaan tapetteja poistaessa vaan itse todettu, että onpas makean näköinen pinta alla. Makuasioita nämä ja saahan sen aina peitettyä piiloon jos ei tykkää - jokainen sisustaa oman kämppänsä itselleen omalla tavallaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tuo nykyinen toteutus on aika pitkälle mietitty ja peilattu lähipiirin vastaavien ratkaisujen toimivuuden kautta. Mieluummin kuljen takakautta suoraan kahden vierekkäisen oven kautta autotalliin kuin kävelen ensin puolet varastosta läpi. Vastaavia varastoja löytyy lähipiiristä, enkä näe tuota muotoa mitenkään ongelmaksi. Energiankulutuksellisesti en näe asialla mitään todellista merkitystä - tallista tulee lisäksi alkuvaiheessa kylmä.
Joo jokaisella on tietenkin omat tarpeensa. Minä mietin tuossa tilankäytön monipuolisuutta. Mitä leveämpi sitä leveämpää säilytettävää tavaraa varastoon mahtuu. Oven talliisi olisin tehnyt esim. varaston ovesi viereen => tarvitaan avata vain yksi ovi ja saadaan varastoon lisää tilaa oven verran. Ei ne lisäovet niin kalliita ole.
Tuota tallin sisäkorkeutta on lisätty jo kahteen kertaan juurikin nosturia ajatellen ja tuo nykyinen riittää näihin tarpeisiin ihan hyvin. Toki siitä voisi tehdä vaikka 6 metriä korkean niin että mahtuu iso Sprintterikin ylös, mutta tuollaista tarvetta minulla ei tule olemaan, eikä ole tarkoitus rakentaa tallia mahdollisen seuraavan käyttäjän mahdollisiin tarpeisiin. Tuo 3,2 m riittää siis vallan mainiosti, eikä haittaa vaikka ei jokaikistä automallia saisi täyteen seisomakorkeuteen. Tässä on vuosien aikana tullut työskenneltyä jos jonkinlaisilla nostureilla ja paljon myös ilman nosturia ja sitenkin remontit on saatu hoidettua, joten kun auton saa jo 1-1,5 metrinkin korkeuteen on se huomattava remontoimista helpottava asia pelkästään tunkin ja pukkien varassa tekemiseen.
Tässäkin tarpeet ovat yksilöllisiä. Minä mietin myös, itseni lisäksi, sitä seuraavaa asukasta (eli onko helpompaa myydä, saako paremman katteen). Sitähän ei tiedä vaikka ensivuonna olis pakko myydä.. ero, sairaus...

Tuossa on tilaa nostaa ylöspäin käytännössä lähes ilmaiseksii. Vähän korkeampi talli mahdollistaa jo monelle sen seisomakorkeuden. Vaikka itse ei sitä arvostaisikaan, aika monet sitä arvostavat. Lisäksi se nosto antaa lisää tilaa tehdä
esim. toiselle puolen parvi minne nostella tavaroita. Pienurakointia tekevät yrittäjät arvostavat noita.

Tuo konvektorin kondenssi- ja liuosputkiasia on jo ratkaistu. Sain ne asennettua ihan hyvin vessaan. Kondenssivesille kulkee 32 viemäriputki alaslasketun katon yläpuolella huoneen poikki ja seinän sisään ja sieltä allaskaappiin viemärin viereen. Sinne pystyy helposti pujottamaan 16 mm kondenssivesiputken sisälle.
Hyvä, että sait "ongelman" ratkaistua, yllättävän paksu toi kondenssivesiputki (itse arvelin sen olevan n.10mm)
Tuosta teknisen tilan vinttiläpiviennistä olikin jo aiemmin puhe ja sellainen on tulossa.
Mulla on talo "täynnä" varaputkia. Yhtä olen oikeasti tarvinnut. Tulevaisuuden tarpeita on niin vaikeaa ennustaa.
Hyvä kuitenkin varautua, hyvä varaus tuo "ullakkoputki"
 
Joo jokaisella on tietenkin omat tarpeensa. Minä mietin tuossa tilankäytön monipuolisuutta. Mitä leveämpi sitä leveämpää säilytettävää tavaraa varastoon mahtuu. Oven talliisi olisin tehnyt esim. varaston ovesi viereen => tarvitaan avata vain yksi ovi ja saadaan varastoon lisää tilaa oven verran. Ei ne lisäovet niin kalliita ole.

Tässäkin tarpeet ovat yksilöllisiä. Minä mietin myös, itseni lisäksi, sitä seuraavaa asukasta (eli onko helpompaa myydä, saako paremman katteen). Sitähän ei tiedä vaikka ensivuonna olis pakko myydä.. ero, sairaus...

Tuossa on tilaa nostaa ylöspäin käytännössä lähes ilmaiseksii. Vähän korkeampi talli mahdollistaa jo monelle sen seisomakorkeuden. Vaikka itse ei sitä arvostaisikaan, aika monet sitä arvostavat. Lisäksi se nosto antaa lisää tilaa tehdä
esim. toiselle puolen parvi minne nostella tavaroita. Pienurakointia tekevät yrittäjät arvostavat noita.


Hyvä, että sait "ongelman" ratkaistua, yllättävän paksu toi kondenssivesiputki (itse arvelin sen olevan n.10mm)

Mulla on talo "täynnä" varaputkia. Yhtä olen oikeasti tarvinnut. Tulevaisuuden tarpeita on niin vaikeaa ennustaa.
Hyvä kuitenkin varautua, hyvä varaus tuo "ullakkoputki"
Varasto oli alunperin leveämpi, mutta katsottiin tilaa luonnossa perustusten valmistumisen jälkeen ja todettiin että se on nykytarpeeseen turhankin iso, otin neliöt mieluummin autotallin puolelle.

Tuossa nyt tosiaan on jo se tavanomaista selvästi korkeampi talli isommilla ovilla tulossa, eli siltä kantilta tarjoaa mahdolliselle tulevallekin asukkaalle enemmän kuin tavanomainen ratkaisu 2600 sisäkorkeudella ja 2100 korkeilla ovilla. Kuten sanoin, tuota konseptia voi toki venyttää tarvittaessa vaikka kuinka pitkälle mahdollisten tulevien käyttäjien tarpeiden kannalta, mutta itse en näe siihen investoimista järkeväksi tai tarpeelliseksi. Tuo "vähän korkeampi" on siis jo tehty siihen lähtötasoon nähden ja olen erittäin tyytyväinen, että pystyn tuonkin kokoiset tilat nyt itselleni tekemään.
 
Varasto oli alunperin leveämpi, mutta katsottiin tilaa luonnossa perustusten valmistumisen jälkeen ja todettiin että se on nykytarpeeseen turhankin iso, otin neliöt mieluummin autotallin puolelle.

Tuossa nyt tosiaan on jo se tavanomaista selvästi korkeampi talli isommilla ovilla tulossa, eli siltä kantilta tarjoaa mahdolliselle tulevallekin asukkaalle enemmän kuin tavanomainen ratkaisu 2600 sisäkorkeudella ja 2100 korkeilla ovilla. Kuten sanoin, tuota konseptia voi toki venyttää tarvittaessa vaikka kuinka pitkälle mahdollisten tulevien käyttäjien tarpeiden kannalta, mutta itse en näe siihen investoimista järkeväksi tai tarpeelliseksi. Tuo "vähän korkeampi" on siis jo tehty siihen lähtötasoon nähden ja olen erittäin tyytyväinen, että pystyn tuonkin kokoiset tilat nyt itselleni tekemään.
Kun kerrankin näkee, että joku tekee itselleen kunnon tallin niin... sitten tingitään 300mm lähes ilmaisesta lisäkorotuksesta... No nää on vaan vanhan ukon mietteitä:-)
 
Kun kerrankin näkee, että joku tekee itselleen kunnon tallin niin... sitten tingitään 300mm lähes ilmaisesta lisäkorotuksesta... No nää on vaan vanhan ukon mietteitä:)
Taas toisaalta, talliin on nyt lisätty yli puoli metriä lisää korkeutta lähtötasoon nähden, olisiko se 2600 korkea sisätila ollut parempi - se oli alkutilanne missä oltiin. Ja kyllä sen 30 lisäsentinkin tekeminen jotain taas maksaa (lisää kipsilevyä, ulkovuorta, paneelia, villaa...), tekee tallista vielä rumemman näköisen ulkoa ja tuo parikymmentä kuutiota lisää lämmitettävää sitten kun talliin lisää lämmöt. Nykyinen korkeus on mitattu ja harkittu, en vaan näe tarvetta lisäkorotukselle, sen sijaan olen erittäin tyytyväinen että pystyn tekemään jopa tuon mitä nyt tehdään. Sitten kun teet sen oman tallin, niin voit tehdä haluttuun sisäkorkeuteen ;)
 
Taas toisaalta, talliin on nyt lisätty yli puoli metriä lisää korkeutta lähtötasoon nähden, olisiko se 2600 korkea sisätila ollut parempi - se oli alkutilanne missä oltiin. Ja kyllä sen 30 lisäsentinkin tekeminen jotain taas maksaa (lisää kipsilevyä, ulkovuorta, paneelia, villaa...), tekee tallista vielä rumemman näköisen ulkoa ja tuo parikymmentä kuutiota lisää lämmitettävää sitten kun talliin lisää lämmöt. Nykyinen korkeus on mitattu ja harkittu, en vaan näe tarvetta lisäkorotukselle, sen sijaan olen erittäin tyytyväinen että pystyn tekemään jopa tuon mitä nyt tehdään.
Olet asiaa selvästi miettinyt...mikä on hyvä... Asioita voi katsoa niin monelta kannalta ja mielikin voi muuttua.
Lämmitettävää tilaa saa kyllä alaslaskuilla pienennettyä tarvittaessa.
Sitten kun teet sen oman tallin, niin voit tehdä haluttuun sisäkorkeuteen ;)
Oliko nyt aivan pakko puukkoa haavassa vääntää :)
 
Puhtaasti varastoimiseenhan tuollainen kapea tila on tehokkaampi, kun seinätila hyllyille on maksimoitu, ja keskellä vain pakollinen väylä, mutta jos siitä haluaa jonkinlaisen verstaan, niin siihen tuo on huono.
 
Olisikohan täällä jollakin kokemusta hintatasosta talopaketeista viime ajoilta ja suosituksia toimijoista?

Tarkoitus olisi rakentaa pk seudun tuntumassa pieni ja yksinkertainen noin 90m okt. Perusvarusteilla ilman suurempia hienouksia.

Mitä valmistajia kannattaisi tähän harkita?
 
Jos hinnat-alkaen mallia haluat niin ainoakodeilta on yleensä tullut parhaat tarjoukset heti lähtöön.

Kyllä ne hinnat noissa kulkee suht käsi-kädessä sen kanssa mitä sitten saat. Tietysti hinnoissa on 5-10% heittoja mutta jos kysyt 5 tarjousta joista halvin on 180t ja kallein 240t niin tuossa kalliimmasta on myös varmasti aika eri toimitussisältö halvimpaan nähden.

Jos talon malli ei kovin tarkka ole tai pohja juuri itse piirtämä, lähtisin liikkeelle googlettamalla 10+ toimittajaa ja etsimällä sieltä ne mieleiset mallit. Näistä sitten pyydät alkuun tarjouksen.
Valmiista malleista saat tarjouksen suht pian, ja koska kaikki muutokset maksavat rahaa (myös poisjättö koska hyvitys ei ikinä ole 100%) sitä helpommalla ja halvemmalla pääset mitä vähemmän muutoksia tarvitsee.
 
Jos hinnat-alkaen mallia haluat niin ainoakodeilta on yleensä tullut parhaat tarjoukset heti lähtöön.

Kyllä ne hinnat noissa kulkee suht käsi-kädessä sen kanssa mitä sitten saat. Tietysti hinnoissa on 5-10% heittoja mutta jos kysyt 5 tarjousta joista halvin on 180t ja kallein 240t niin tuossa kalliimmasta on myös varmasti aika eri toimitussisältö halvimpaan nähden.

Jos talon malli ei kovin tarkka ole tai pohja juuri itse piirtämä, lähtisin liikkeelle googlettamalla 10+ toimittajaa ja etsimällä sieltä ne mieleiset mallit. Näistä sitten pyydät alkuun tarjouksen.
Valmiista malleista saat tarjouksen suht pian, ja koska kaikki muutokset maksavat rahaa (myös poisjättö koska hyvitys ei ikinä ole 100%) sitä helpommalla ja halvemmalla pääset mitä vähemmän muutoksia tarvitsee.
Mielenkiintoinen ilmaisu tuo "myös poisjättö maksaa". Tuon lisäksi kannattanee kysyä, mitä tarjouksesta puuttuu, jotta taloon voi muuttaa asumaan tekemättä enää mitään lisää.

Hinnat kyllä vaihtelevat myös ko. toimittajan työtilanteen mukaan. Jos on paljon´tilauksia pannaan sellainen hinta "ettei varmasti tule".
 
Tarkoitus pitää rakentajan kanssa tulevalla viikolla palaveri, jossa hiotaan budjettia oikeanlaiseksi. Pohjalla budjetti perustuotteilla ja nyt tullut mieleen ainakin tällaisia asioita, joilla kustannukset nousevat:

- Terassilaajennus katoksesta
- Maalämpökaivo vaakaputkien sijaan
- Lattiamateriaalit eri tiloihin
- Keittiökalusteet tarjouksen mukaan Puustellilta
- Makuuhuoneiden ja vaatehuoneen säilytyskalusteet
- Kodinhoitohuoneen ja eteisen säilytyskalusteet
- WC ja suihkukalusteet
- Takka muuratusta pönttömalliseksi
- Sisäportaiden kaiteiden ja tolppien materiaali
- Valaistussuunnitelma (spotit jokaiseen huoneeseen)
- Älylukko (etuovi + khh/arkiovi)
- Keskuspölynimuri

Tuleekohan muille mieleen jotain juttuja, joilla yleensä perustuotteet ei riitä tai muuta huomioitavaa? Koitin tällaista kaikenkattavaa listaa löytää, mutta ei tuntunut googlella löytyvän.
 
Keskuspölynimuri on näin robottien ja akkukäyttöisten laitteiden aikakaudella IMO aika turha vehje. Kolme ja puoli vuotta nyt asunut talossa, josta tuo löytyy, mutta käytetty sitä on ehkä pari kertaa heti joskus muuton jälkeen. Pari kuukautta sitten revin koko pöntön pois teknisestä tilasta, jotta siihen paikalle mahtui pieni laitekaappi verkkolaitteita varten.
 
Tarkoitus pitää rakentajan kanssa tulevalla viikolla palaveri, jossa hiotaan budjettia oikeanlaiseksi. Pohjalla budjetti perustuotteilla ja nyt tullut mieleen ainakin tällaisia asioita, joilla kustannukset nousevat:

- Terassilaajennus katoksesta
- Maalämpökaivo vaakaputkien sijaan
- Lattiamateriaalit eri tiloihin
- Keittiökalusteet tarjouksen mukaan Puustellilta
- Makuuhuoneiden ja vaatehuoneen säilytyskalusteet
- Kodinhoitohuoneen ja eteisen säilytyskalusteet
- WC ja suihkukalusteet
- Takka muuratusta pönttömalliseksi
- Sisäportaiden kaiteiden ja tolppien materiaali
- Valaistussuunnitelma (spotit jokaiseen huoneeseen)
- Älylukko (etuovi + khh/arkiovi)
- Keskuspölynimuri

Tuleekohan muille mieleen jotain juttuja, joilla yleensä perustuotteet ei riitä tai muuta huomioitavaa? Koitin tällaista kaikenkattavaa listaa löytää, mutta ei tuntunut googlella löytyvän.

Lisäisin listaan ilmalämpöpumpun jäähdyttämään yläkertaa. Sen asennus tai edes asennusvalmiuden tekeminen rakennusvaiheessa onnistuu paljon siistimmin kuin jälkikäteen. Markkinoilla taitaa olla jo ikkunoita, jotka blokkaavat osan auringon liikalämmöstä.

Maalämpökaivon pitää olla riittävän syvä. Kaiketi pätevä nyrkkisääntö on "aktiivisyvyys vähintään lämmitetty ala". Nimimerkillä Kaivo jäässä

Sauna on varmaankin aika perustasoa. Pilarikiuas on pätevä vaikka ei juuri saunoisi.

Väliovet voivat vaimentaa ääntä sopivasti valittuna. Vaatii toki rakenteellisia muutoksia ja molemmat ilmanvaihdon torvet jokaiseen hiljaiseen huoneeseen.
 
Jos taloon tulee maalämpö niin kannattaa harkita jos laittaa samalla myös viilennyksen, putkituksen tuolle saa nyt rakennusvaiheessa tehtyä kerralla kuntoon.
 
Jos taloon tulee maalämpö niin kannattaa harkita jos laittaa samalla myös viilennyksen, putkituksen tuolle saa nyt rakennusvaiheessa tehtyä kerralla kuntoon.
Ja niitä kattokonvektoreita saa hiljaisia sekä tehokkaita toisin kuin kaikkialla puhutaan.
Johtuneeko siitä, että näitä ei saa k-raudasta hyllystä vai siitä että niiden jälkiasennus on niin työlästä, mutta toimistomaailmassa niiden asentaminen on ihan arkipäivää ja ne ilmanvaihtoon liitettävät kattokonvektorit eivät tosiaan ole kalliita eivätkä edes rumia. Kaiken lisäksi ne ovat täysin äänettömiä, tai mitä nyt normaalista ilmanvaihtokanavasta ääntä kuuluu.

Kannattaa myös selvittää tätä vaihtoehtoa. Kokonaisuutena varmasti kalliimpi kuin se ilo, mutta kyse onkin siitä haluaako panostaa asumismukavuuteen.
 
Lisäisin listaan ilmalämpöpumpun jäähdyttämään yläkertaa. Sen asennus tai edes asennusvalmiuden tekeminen rakennusvaiheessa onnistuu paljon siistimmin kuin jälkikäteen. Markkinoilla taitaa olla jo ikkunoita, jotka blokkaavat osan auringon liikalämmöstä.

Maalämpökaivon pitää olla riittävän syvä. Kaiketi pätevä nyrkkisääntö on "aktiivisyvyys vähintään lämmitetty ala". Nimimerkillä Kaivo jäässä

Sauna on varmaankin aika perustasoa. Pilarikiuas on pätevä vaikka ei juuri saunoisi.

Väliovet voivat vaimentaa ääntä sopivasti valittuna. Vaatii toki rakenteellisia muutoksia ja molemmat ilmanvaihdon torvet jokaiseen hiljaiseen huoneeseen.
Kiitti näistä! ILP oli tosiaan tarkoitus asentaa ja nimenomaan huomioida tuo jo rakennusvaiheessa. Hieman pitää miettiä tuota ikkuna-asiaa. Olohuoneen etelään suunnatut, 4m korkeuteen ulottuvat ikkunat varmasti tuottavat sisälle liikalämpöä. Paljonkohan aurinkoa blokkaavat kalvot/materiaalit mahtavat kustantaa lisää? Kaikissa ikkunoissa on sisäänrakennetut sälekaihtimet.

Maalämpökaivo hieman pelottaa, kun talo on pellon päällä (liian pieni tontti vaakaputkille) eli pehmeätä maata tulee varmaan aika monta metriä. Lattianeliöitä ~190m2. En tiedä onko tällä ikkunamäärällä mahdollista edes miettiä muita lämmitysvaihtoehtoja, jotta vaadittu e-luku saavutetaan.

Sauna tosiaan ihan perussauna ilman suurempia kikkailuja. Ei siis mikään hinnat alkaen, vaan nykyaikainen, lasiseinällä suihkuun.

Väliovet tosiaan mietityttää. Toisaalta haluaisi näihin panostaa, mutta sitten tulee eteen kaiken muunkin lisäeristäminen. Pyydetään hinta-arvio ja mietitään tuon jälkeen uudestaan.

@ropalis @Jebaus konvektoria mietitty, mutta näistä ollaan tosiaan monta mieltä. Ennakkokyselyiden perusteella asentaja suostuisi pitkin hampain tuon tekemään, mutta ei anna takuita toiminnalle loppukesästä. Jäähdytyskapasiteetti on kuitenkin rajattu ja konvektorien tekniikka alkeellista vs. ILP.
Kattokasetille olisi kuitenkin täydellinen paikka yläkerrassa keskellä taloa, josta olisi suora yhteys suoraan makkareihin ja ylös asti avoinna olevaan olohuoneeseen. Pitää nyt miettiä tarkkaan, mistä kannattaa maksaa. Jäähdyttävän 12/35 ilp:n hinnat lähtevät 799e. Kattokasetti alkaen ~1500e?


Keskuspölynimuri on näin robottien ja akkukäyttöisten laitteiden aikakaudella IMO aika turha vehje. Kolme ja puoli vuotta nyt asunut talossa, josta tuo löytyy, mutta käytetty sitä on ehkä pari kertaa heti joskus muuton jälkeen. Pari kuukautta sitten revin koko pöntön pois teknisestä tilasta, jotta siihen paikalle mahtui pieni laitekaappi verkkolaitteita varten.
Nykyisessä talossa robotti-imuri, varsi-imuri ja keskuspölynimuri. Varsi-imurilla imuroidaan nopeat hommat. Keskuspölynimurilla sitten tehoa ja aikaa vaativat asiat.
Robotti-imuri on aivan loistava keksintö, mutta tuota ei ole oikein päässyt käyttämään, kun koiravanhus saisi varmaan sydärin, jos pääsisi yllättämään hänet työpäivän aikana. Ei tuota illalla halua pitää pyörimässä, kun pitää kuitenkin aika kovaa ääntä. Asuin tuossa keväällä kuukauden yksin kotona ja tuon avulla ei käytännössä tarvinnut keskuspölynimuria kertaakaan.

Perässä vedettävä ei tule kysymykseen, sillä teho/ääni-suhde on ihan toista luokkaa. Mahtaako näitä edes saada enää tehokkaina?
 
Keskuspölynimuri on näin robottien ja akkukäyttöisten laitteiden aikakaudella IMO aika turha vehje. Kolme ja puoli vuotta nyt asunut talossa, josta tuo löytyy, mutta käytetty sitä on ehkä pari kertaa heti joskus muuton jälkeen. Pari kuukautta sitten revin koko pöntön pois teknisestä tilasta, jotta siihen paikalle mahtui pieni laitekaappi verkkolaitteita varten.
Meillä on keskuspölynimuri ja robotti imuri, kummastakaan en luopuisi.
 


Nyt on vihdoin uutta vlogijaksoa linjoilla - ollut viime viikkoina lomaa ja työkiireitä, joten ei ole oikein ehtinyt ylimääräisiä juttuja editoimaan. Koko kesäkuun oli myös raksalla aika hiljaista, ei siis tapahtunut oikeastaan kuin sisäseinien pinnoitushommia. Nyt on editorissa useampi jakso lätkitty valmiiksi kasaan, joten pusken niitä eetteriin muutaman päivän välein.

Maalämpökaivo hieman pelottaa, kun talo on pellon päällä (liian pieni tontti vaakaputkille) eli pehmeätä maata tulee varmaan aika monta metriä. Lattianeliöitä ~190m2. En tiedä onko tällä ikkunamäärällä mahdollista edes miettiä muita lämmitysvaihtoehtoja, jotta vaadittu e-luku saavutetaan.

@ropalis @Jebaus konvektoria mietitty, mutta näistä ollaan tosiaan monta mieltä. Ennakkokyselyiden perusteella asentaja suostuisi pitkin hampain tuon tekemään, mutta ei anna takuita toiminnalle loppukesästä. Jäähdytyskapasiteetti on kuitenkin rajattu ja konvektorien tekniikka alkeellista vs. ILP.
Kattokasetille olisi kuitenkin täydellinen paikka yläkerrassa keskellä taloa, josta olisi suora yhteys suoraan makkareihin ja ylös asti avoinna olevaan olohuoneeseen. Pitää nyt miettiä tarkkaan, mistä kannattaa maksaa. Jäähdyttävän 12/35 ilp:n hinnat lähtevät 799e. Kattokasetti alkaen ~1500e?
Mikä tuossa maalämpökaivossa pelottaa? Se kaivohan teräsputkitetaan kallioon asti, joten siitä pinnan savimaasta ei ole käsittääkseni mitään haittaa ja on kuitenkin koko kaivon syvyyteen suhteutettuna aika pieni kerros.

Itse päädyin jäähdytyskonvektoriin lopulta useammasta eri suunnasta saatujen suositusten perusteella. Mielenkiintoista nähdä miten toimii käytännössä, ei ole itsellä moisesta värkistä aiempaa kokemusta. Joka tapauksessa ei ainakaan tarvita erillistä ulkoyksikköä eikä kompuraa, joten tekninen toteutus on simppelimpi (hajoavaa lähinnä puhallin), ja se viilennysliuos nyt virtaa sieltä kaivosta joka tapauksessa taloon. Niben konvektori kommunikoi suoraan lämpöpumpun kanssa ja voihan niitä käsittääkseni asentaa useampiakin samaan taloon.
Meillä on keskuspölynimuri ja robotti imuri, kummastakaan en luopuisi.
Taitaa olla kanssa näitä makuasioita tämä keskunpölynimuri. Meillekään ei kyseistä värkkiä tullut - kumpikin asunut aiemmin keskuspölynimuritaloudessa, eikä hirveästi sen pitkän letkun vetämisestä tai siirtelemisestä tykätty.
Kokonaisuutena varmasti kalliimpi kuin se ilo, mutta kyse onkin siitä haluaako panostaa asumismukavuuteen.
Riippuu vähän minkälaisesta konvektorista puhutaan, mutta jos verrataan seinämallin laadukas ILP vs. seinämallin konvektori, niin hyvin samoissa (noin 2000 e) ollaan asennuskustannuksineen molemmissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitti näistä! ILP oli tosiaan tarkoitus asentaa ja nimenomaan huomioida tuo jo rakennusvaiheessa. Hieman pitää miettiä tuota ikkuna-asiaa. Olohuoneen etelään suunnatut, 4m korkeuteen ulottuvat ikkunat varmasti tuottavat sisälle liikalämpöä. Paljonkohan aurinkoa blokkaavat kalvot/materiaalit mahtavat kustantaa lisää? Kaikissa ikkunoissa on sisäänrakennetut sälekaihtimet.

Meillä on yksittäiset kiinteät kolme metriä korkeat lasit olkkarissa ilman sälekaihtimia. Pestäviä pintoja on tasan kaksi ikkunaa kohden ja riittävä varjostus on hoidettu arkkitehdin toimesta. Pesu onnistuu lattialta ja maasta jatkovarrella ilman telineitä yms. Jälkikäteen ajateltuna lasken tuolle kyllä paljon painoarvoa.

Yläkertaan laitettiin neljään lasiin jälkikäteen 3M Prestige 70 - aurinkosuojakalvot. Tuo blokkaa auringon lämmöstä puolet ja valosta vain 30%, eli on melko huomaamaton. Toki ulkoa päin näyttää hieman harmaammalta kuin muut lasit. Hintaa tuli reilu 120 €/m2.
 
Meillä on yksittäiset kiinteät kolme metriä korkeat lasit olkkarissa ilman sälekaihtimia. Pestäviä pintoja on tasan kaksi ikkunaa kohden ja riittävä varjostus on hoidettu arkkitehdin toimesta. Pesu onnistuu lattialta ja maasta jatkovarrella ilman telineitä yms. Jälkikäteen ajateltuna lasken tuolle kyllä paljon painoarvoa.

Yläkertaan laitettiin neljään lasiin jälkikäteen 3M Prestige 70 - aurinkosuojakalvot. Tuo blokkaa auringon lämmöstä puolet ja valosta vain 30%, eli on melko huomaamaton. Toki ulkoa päin näyttää hieman harmaammalta kuin muut lasit. Hintaa tuli reilu 120 €/m2.
Ikkunat tosiaan kahdessa osassa 230+120 ja tietty alla ja välissä tilaa eli kokonaiskorkeus ~4m. Talon toisen kerroksen sivut ovat sisäkorkeudeltaan vain 2m eli ei puhuta täysverisestä kaksikerroksisesta. Tämä tarkoittaa tosin (suunnitellusti) sitä, että keskipäivän aurinko ei pitäisi päästä polttamaan koko olohuonetta katon tuoman lipan takia. Yläikkunoiden sälekaihtimia tullaan varmasti käyttämään kesäaikana paljon.

Tuo kalvotus jää todennäköisesti tekemättä, sillä alkaa nämä viimeisimmät lisätonnit kirpaisemaan aika pahasti.
 
Taitaa olla kanssa näitä makuasioita tämä keskunpölynimuri. Meillekään ei kyseistä värkkiä tullut - kumpikin asunut aiemmin keskuspölynimuritaloudessa, eikä hirveästi sen pitkän letkun vetämisestä tai siirtelemisestä tykätty.
Ihmettelen kun ei huvita repiä kevyttä letkua perässä mikä ei jää mihinkään kulmaan jumiin, mutta huvittaa repiä monen kilon painoista metelöivää ja pölyävää imuria perässä joka on joka huonekalussa ja kulmassa jumissa ja vahingossa kun vedät liian kovaa jää seinään tms jälki?

Voin myös imuroida samalla kun mukula nukkuu päiväuniaan eikä se herää siihen, letkun säilytykseen meillä on yksi 60cm leveä ja 2m korkea kaappi johon 10m letku vain nostetaan noin puolesta välin ylös olevaan koukkuun ja ylimääräinen letku mahtuu olemaan kaapissa ilman sen erikoisempia ongelmia. Edellisessä asunnossa oli tälläinen letkukela tyyppinen ratkaisu ja se oli vähän tökerö käyttää, koska letku pitää laittaa nätisti sinne että mahtuu.

Meille ei kyllä tosiaan normaalia imuria enää tule.
 
Ihmettelen kun ei huvita repiä kevyttä letkua perässä mikä ei jää mihinkään kulmaan jumiin, mutta huvittaa repiä monen kilon painoista metelöivää ja pölyävää imuria perässä joka on joka huonekalussa ja kulmassa jumissa ja vahingossa kun vedät liian kovaa jää seinään tms jälki?

Voin myös imuroida samalla kun mukula nukkuu päiväuniaan eikä se herää siihen, letkun säilytykseen meillä on yksi 60cm leveä ja 2m korkea kaappi johon 10m letku vain nostetaan noin puolesta välin ylös olevaan koukkuun ja ylimääräinen letku mahtuu olemaan kaapissa ilman sen erikoisempia ongelmia. Edellisessä asunnossa oli tälläinen letkukela tyyppinen ratkaisu ja se oli vähän tökerö käyttää, koska letku pitää laittaa nätisti sinne että mahtuu.

Meille ei kyllä tosiaan normaalia imuria enää tule.
Eikös tässä ole sitten kaikki tyytyväisiä, kun jokainen saa imuroida mieleisellään tavalla? ;)
 
Ihmettelen kun ei huvita repiä kevyttä letkua perässä mikä ei jää mihinkään kulmaan jumiin, mutta huvittaa repiä monen kilon painoista metelöivää ja pölyävää imuria perässä joka on joka huonekalussa ja kulmassa jumissa ja vahingossa kun vedät liian kovaa jää seinään tms jälki?

Voin myös imuroida samalla kun mukula nukkuu päiväuniaan eikä se herää siihen, letkun säilytykseen meillä on yksi 60cm leveä ja 2m korkea kaappi johon 10m letku vain nostetaan noin puolesta välin ylös olevaan koukkuun ja ylimääräinen letku mahtuu olemaan kaapissa ilman sen erikoisempia ongelmia. Edellisessä asunnossa oli tälläinen letkukela tyyppinen ratkaisu ja se oli vähän tökerö käyttää, koska letku pitää laittaa nätisti sinne että mahtuu.

Meille ei kyllä tosiaan normaalia imuria enää tule.
Akkukäyttöinen varsi-imuri on käyttövalmis viidessä sekunnissa eikä tarvitse raahata mitään perässä. Robotti voi imuroida silloin kun kukaan ei ole kotona. Lisäksi meiltä löytyy vielä vanha Mielen perässä vedettävä imuri ja Kärcherin pönttöimuri silloin kun tarvitsee kunnolla imutehoa (siinä nuo päihittää minkä tahansa keskuspölynimurin mennen tullen).

Voisin melkein lyödä vetoa, että keskuspölynimurien uudisasennukset tulee seuraavan 10 vuoden aikana tippumaan aika lailla nolliin. Tuollaisen hinnalla saa kuitenkin jo aika laadukkaat robotit ja akkuimurit.
 
Akkukäyttöinen varsi-imuri on käyttövalmis viidessä sekunnissa eikä tarvitse raahata mitään perässä. Robotti voi imuroida silloin kun kukaan ei ole kotona. Lisäksi meiltä löytyy vielä vanha Mielen perässä vedettävä imuri ja Kärcherin pönttöimuri silloin kun tarvitsee kunnolla imutehoa (siinä nuo päihittää minkä tahansa keskuspölynimurin mennen tullen).

Voisin melkein lyödä vetoa, että keskuspölynimurien uudisasennukset tulee seuraavan 10 vuoden aikana tippumaan aika lailla nolliin. Tuollaisen hinnalla saa kuitenkin jo aika laadukkaat robotit ja akkuimurit.

Meillä on 200 asuinneliöitä kahdessa kerroksessa, valitettavasti mikään varsi-imuri ei jaksa tuota imeä yhdellä akullisella, normaalia imuria on ikävä kantaa rapuissa joten siksi keskuspölynimuri ja kaksi robotti-imuria.
 
Meillä on 200 asuinneliöitä kahdessa kerroksessa, valitettavasti mikään varsi-imuri ei jaksa tuota imeä yhdellä akullisella, normaalia imuria on ikävä kantaa rapuissa joten siksi keskuspölynimuri ja kaksi robotti-imuria.
Ihmettelen kyllä mihin sitä keskuspölynimuria kahden robotin kanssa enää tarvitsee.
Varsi-imuri on sellaiseen parin minuutin pikaimurointiin jossain keittiössä tai eteisessä - ei tietenkään koko kämpän kun ei sellaiseen ole mitään tarvetta.

Oikeastaan ainoa missä keskuspölynimuri on hyvä on korkeiden kaappien päältä imurointi, jossa pitkästä letkusta on hyötyä. Toki tavallisellakin imurilla pääsee samaan kätevyyteen pidemmän letkun kanssa.

Mutta joo, menee jo vähän ohi aiheen. Kukin tyylillään.

Mutta edelleen olen vahvasti sitä mieltä, että uudisrakennukseen KPI on aika tarpeeton investointi kun alkaa laskea millaiset erillislaitteet samalla hinnalla saa hankittua.
 
Minusta akkukäyttöinen varsi-imuri on imuroinnin alin taso, ihan järkyttävä kapistus ja käyttökokemus. Kömpelö, tehoton ja lisäksi akut happanee varmuudella ennemmin kuin laadukas normaali-imuri (joka kestää n. 20+ vuotta). Robotit ovat vielä leluja, mutta optimaalisissa olosuhteissa menettelevät täydentävänä muotona.

Omassa kokemusmaailmassa keskuspölynimuri täysin ylivoimainen laite. Ei esteitä, lähes äänetön, pölytön.

Mutta kyllähän kaikille on käyttäjänsä, ei markkinoilla muuten olisi tuollaista kattausta.
 
Minusta akkukäyttöinen varsi-imuri on imuroinnin alin taso, ihan järkyttävä kapistus ja käyttökokemus. Kömpelö, tehoton ja lisäksi akut happanee varmuudella ennemmin kuin laadukas normaali-imuri (joka kestää n. 20+ vuotta). Robotit ovat vielä leluja, mutta optimaalisissa olosuhteissa menettelevät täydentävänä muotona.
Ei kyllä taida olla mitään kokemusta nykyaikaisista laitteista kun tällaista kirjoittaa. Dysonin varsi-imuri pyörivillä harjasuulakkeilla on ihan ylivertainen esim. mattojen ja sohvien imurointiin. Robotti-imuri nuolee silikonirullilla lattian niin puhtaaksi, että vaikka tuota aina välillä (pari kertaa vuodessa) tulee mikrokuitumopilla luututtua, niin ei sieltä oikein mitään enää irtoa.

Akkujen kesto on toki heikkous, se on totta. Mutta ei nuo nyt ainakaan kolmessa vuodessa ole miksikään vielä menneet.
 
Robotit ovat vielä leluja, mutta optimaalisissa olosuhteissa menettelevät täydentävänä muotona.
Juu ei ole. Kyllä meillä ne muut imurit (perässä raahattava & varsi-malli) menee täydentävän muotona ja silloinkin melko harvoin.
 
Minusta akkukäyttöinen varsi-imuri on imuroinnin alin taso, ihan järkyttävä kapistus ja käyttökokemus. Kömpelö, tehoton ja lisäksi akut happanee varmuudella ennemmin kuin laadukas normaali-imuri (joka kestää n. 20+ vuotta). Robotit ovat vielä leluja, mutta optimaalisissa olosuhteissa menettelevät täydentävänä muotona.

Omassa kokemusmaailmassa keskuspölynimuri täysin ylivoimainen laite. Ei esteitä, lähes äänetön, pölytön.

Mutta kyllähän kaikille on käyttäjänsä, ei markkinoilla muuten olisi tuollaista kattausta.
Tämä. Meilläkin Roborock S5, tosin kun talossa 3 kerrosta, niin se hanskaa vain yhden kerroksen (Keittiö+ ruokailu + olkkari lähinnä, noita kun saa olla joka toinen päivä imuroimassa) . Muissa käytetään vain keskuspölynimuria ja kerta viikkoon riittää. Onhan keskupölynimurissa todella puolensa, just toi äänettömyys ja se, että puhaltaa kaikki pölyt ulos. Ja ainakin meidän 10v ikäinen Electrolux on kyllä tehokas myös.
 
Sivukommenttina maalämpöön liittyen että kannattaa melkein ensin selvittää saako sitä kaivoa edes porata, varsinkin pohjavesialueilla tms luvan saanti taitaa olla mahdotonta.
 
Eikös tässä ole sitten kaikki tyytyväisiä, kun jokainen saa imuroida mieleisellään tavalla? ;)
Joo hyvä, että valinnanvaraa löytyy. Tosin aina ei osaa "mainosmiesten" puheita kuunnellessaan ottaa kaikkea huomioon.

Itsellä tosi vanha Allaway pitää aivan järkyttävää melua, vaikka "mainosmiehet" mainostivat hiljaisuutta. No laitoin ko. melulaitteen autotalliin (=> tallin "käyttökielto" ilman korvasuojia siivouksen aikana ), joten sisällä kuulee vain tuulen suhinan, joka ei siis ole äänetöntä sekään. Hyvää siinä on myös se, ettei nelitassuisemme pyöri jaloissa, pelännee suhinan ja pitkän käärmeen yhdistelmää :) .
Parasta keskuspölynimurissa on se, että pölyt eivät jää huoneeseen, eikä ilma pyöri huoneessa niin paljon.

Tosta koneen melusta vielä, sen mukana tullut äänenvaimennin ei riittänyt poistamaan ulosmenevää ääntä, vaan siihen perään piti laittaa lisävaimennin. Säilyy naapurisopu parempana.
 


Nyt on vihdoin uutta vlogijaksoa linjoilla - ollut viime viikkoina lomaa ja työkiireitä, joten ei ole oikein ehtinyt ylimääräisiä juttuja editoimaan. Koko kesäkuun oli myös raksalla aika hiljaista, ei siis tapahtunut oikeastaan kuin sisäseinien pinnoitushommia. Nyt on editorissa useampi jakso lätkitty valmiiksi kasaan, joten pusken niitä eetteriin muutaman päivän välein.


Mikä tuossa maalämpökaivossa pelottaa? Se kaivohan teräsputkitetaan kallioon asti, joten siitä pinnan savimaasta ei ole käsittääkseni mitään haittaa ja on kuitenkin koko kaivon syvyyteen suhteutettuna aika pieni kerros.

Itse päädyin jäähdytyskonvektoriin lopulta useammasta eri suunnasta saatujen suositusten perusteella. Mielenkiintoista nähdä miten toimii käytännössä, ei ole itsellä moisesta värkistä aiempaa kokemusta. Joka tapauksessa ei ainakaan tarvita erillistä ulkoyksikköä eikä kompuraa, joten tekninen toteutus on simppelimpi (hajoavaa lähinnä puhallin), ja se viilennysliuos nyt virtaa sieltä kaivosta joka tapauksessa taloon. Niben konvektori kommunikoi suoraan lämpöpumpun kanssa ja voihan niitä käsittääkseni asentaa useampiakin samaan taloon.

Taitaa olla kanssa näitä makuasioita tämä keskunpölynimuri. Meillekään ei kyseistä värkkiä tullut - kumpikin asunut aiemmin keskuspölynimuritaloudessa, eikä hirveästi sen pitkän letkun vetämisestä tai siirtelemisestä tykätty.

Riippuu vähän minkälaisesta konvektorista puhutaan, mutta jos verrataan seinämallin laadukas ILP vs. seinämallin konvektori, niin hyvin samoissa (noin 2000 e) ollaan asennuskustannuksineen molemmissa.

Oliko budjetti tässä projektissa reilut 400k€? Mistä tuo koostuu, tontin hinta jne ?
 
Omassa kokemusmaailmassa keskuspölynimuri täysin ylivoimainen laite. Ei esteitä, lähes äänetön, pölytön.
Sitten kun talo on suunniteltu kuten meidän, niin keskuspölynimuri on kodinhoitohuoneen kaapissa ja meteli koko taloon on törkeästi voimakkaampi kuin perässä vedettävällä Electroluxilla. En ymmärrä, miksi tän talon rakennuttajat tuon tänne halusivat ja vielä taloa laajentaessaan olivat sitä mieltä, että hyvä juttu on. Meillä jäi parin ekan kuukauden jälkeen käyttämättä juurikin metelin takia.

Mutta siis tyhmästi suunniteltu talo keskuspölynimurin kannalta. Jos olisikin hiljainen niin ymmärtäisin paremmin.
 
Sitten kun talo on suunniteltu kuten meidän, niin keskuspölynimuri on kodinhoitohuoneen kaapissa ja meteli koko taloon on törkeästi voimakkaampi kuin perässä vedettävällä Electroluxilla. En ymmärrä, miksi tän talon rakennuttajat tuon tänne halusivat ja vielä taloa laajentaessaan olivat sitä mieltä, että hyvä juttu on. Meillä jäi parin ekan kuukauden jälkeen käyttämättä juurikin metelin takia.

Mutta siis tyhmästi suunniteltu talo keskuspölynimurin kannalta. Jos olisikin hiljainen niin ymmärtäisin paremmin.

Joo kyllä se KPI:n keskusyksikkö kuuluu äänieristettyyn tekniseen tilaan.
 
Ihan näin puuttumatta mikä imuri on kenellekkin sopivin, niin omalla 100+ asunnon otannalla niiden kpi asuntojen kulmat ja karmit on kyllä eniten kolhuilla. Pariin kertaan on tullut myös nähtyä että robo-imuri on raapinut mdf-jalkalistasta pinnan pois :)

Mutta kukin valitsee sen mikä itselle on paras ja osaa varmasti sitä sitten myös oikein käyttää :thumbsup:
Jos keskusimuria edes harkitsee, niin eipä se putkien vetäminen keskelle asuntoa vastauksena montaa sataa maksa. Sen imurin voi sitten hankkia myöhemmin jos näkee tarpeelliseksi tai kuten yleensä, jos budjetissa vielä muuttopäivänä varaa on.
 


Nyt on vihdoin uutta vlogijaksoa linjoilla - ollut viime viikkoina lomaa ja työkiireitä, joten ei ole oikein ehtinyt ylimääräisiä juttuja editoimaan. Koko kesäkuun oli myös raksalla aika hiljaista, ei siis tapahtunut oikeastaan kuin sisäseinien pinnoitushommia. Nyt on editorissa useampi jakso lätkitty valmiiksi kasaan, joten pusken niitä eetteriin muutaman päivän välein.


Mikä tuossa maalämpökaivossa pelottaa? Se kaivohan teräsputkitetaan kallioon asti, joten siitä pinnan savimaasta ei ole käsittääkseni mitään haittaa ja on kuitenkin koko kaivon syvyyteen suhteutettuna aika pieni kerros.

Itse päädyin jäähdytyskonvektoriin lopulta useammasta eri suunnasta saatujen suositusten perusteella. Mielenkiintoista nähdä miten toimii käytännössä, ei ole itsellä moisesta värkistä aiempaa kokemusta. Joka tapauksessa ei ainakaan tarvita erillistä ulkoyksikköä eikä kompuraa, joten tekninen toteutus on simppelimpi (hajoavaa lähinnä puhallin), ja se viilennysliuos nyt virtaa sieltä kaivosta joka tapauksessa taloon. Niben konvektori kommunikoi suoraan lämpöpumpun kanssa ja voihan niitä käsittääkseni asentaa useampiakin samaan taloon.

Taitaa olla kanssa näitä makuasioita tämä keskunpölynimuri. Meillekään ei kyseistä värkkiä tullut - kumpikin asunut aiemmin keskuspölynimuritaloudessa, eikä hirveästi sen pitkän letkun vetämisestä tai siirtelemisestä tykätty.

Riippuu vähän minkälaisesta konvektorista puhutaan, mutta jos verrataan seinämallin laadukas ILP vs. seinämallin konvektori, niin hyvin samoissa (noin 2000 e) ollaan asennuskustannuksineen molemmissa.

Itselläni 1.5 kerroksisen talon jäähdytyksen hoitaa 1kpl maalämpöpiirissä oleva kattokonvektori. Ei siitä samanlaista tehoa saa kuin ilpistä mutta riittänyt pitämään lämpötilan miellyttävänä nyt 6 kesää. Konvektori on sijoitettu yläkertaan portaikkoon josta se jakautuu ihan ok koko asuntoon. Maalämpökaivon syvyys muistaakseni 170m ja talon bruttoneliöt sama. Maalämpökaivosta otetaan myös kasteluvedet, porealtaan, uima-altaan täyttö ym..
20200527_212903.jpg
 
Mutta kukin valitsee sen mikä itselle on paras ja osaa varmasti sitä sitten myös oikein käyttää :thumbsup:
Jos keskusimuria edes harkitsee, niin eipä se putkien vetäminen keskelle asuntoa vastauksena montaa sataa maksa. Sen imurin voi sitten hankkia myöhemmin jos näkee tarpeelliseksi tai kuten yleensä, jos budjetissa vielä muuttopäivänä varaa on.
Ollaan samaa mieltä. Jos on useampikerroksinen talo, niin ainakin 1 putki kerrosta kohden, vakiona noissa tulee muistaakseni 6m letku, joka on aivan riittävän pitkä raahattavaksi. Jos putkia ei rakennusvaiheessa asenna, niin monelta se on sitten siinä. Jälkiasennuksena turhan suuritöinen.

Tuohon meluun vielä, että keskuspölynimureissa on eroja äänen suhteen . Koneita voi myös vaihtaa hiljaisempiin, erimerkkisiin vaihdon kohdalla voi tulla vähän heikkovirta sähkötöitäkin sekä koneen liitoskohtiin putken supistuksi/laajennoksia.
 
Itselläni 1.5 kerroksisen talon jäähdytyksen hoitaa 1kpl maalämpöpiirissä oleva kattokonvektori. Ei siitä samanlaista tehoa saa kuin ilpistä mutta riittänyt pitämään lämpötilan miellyttävänä nyt 6 kesää. Konvektori on sijoitettu yläkertaan portaikkoon josta se jakautuu ihan ok koko asuntoon. Maalämpökaivon syvyys muistaakseni 170m ja talon bruttoneliöt sama. Maalämpökaivosta otetaan myös kasteluvedet, porealtaan, uima-altaan täyttö ym..
20200527_212903.jpg
Miten iso reikä on maalämpökaivossasi, miten syvälle tuo veden imuputki menee kaivon sisään? Tuleeko siihen jotain ylimääräistä suhteessa pelkään maalämpöreiän "tukkimiseen"?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom