Valmistalopaketit

Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 216
Täryjyrällä useana kerroksena tiivistetty sepelikerros painuu maksimissaan muutamia prosentteja täyttökerroksen paksuuteen nähden. Millit taskuun. Ja muutenkin, sehän on työvirhe jos kuivaa maa-ainesta menee täryttämään.
Halusin tässä lähinnä tuoda tuon tiivistämisen tarpeellisuuden esiin yleiselläkin tasolla. OK-työmailla ei läheskään aina ole edes vettä käytössä. Silti se tiivistäminen kannattaa. Onhan meillä ohjeet mittaukseenkin harvoin noita
laitteita ainakaan OK-työmailla näkee?
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 216
Kuten sanottua, itsekin olisin halunnut teknisen tilan käynnin ulkoa, mutta se ei olisi ollut mahdollista ilman saunan pienentämistä, koska teknisen tilan lattiana käytetään valmista kaukaloa.

Olkkariin ja keittiöön liittyen käytiin vuosi sitten katsomassa yhtä rakenteilla ollutta samaan talomalliin pohjautunutta taloa, jossa oli olohuoneessa väliseinä. Ei oikein tykätty siitä ratkaisusta, koska haluttiin iso avoin tila, jossa seurustelu onnistuu tarvittaessa keittiön ja olohuoneen välillä. Keittiöön tulee 90 x 200 cm niemeke, jossa olohuoneen puolella on 30 cm syvennys ja sitä voi käyttää baarijakkaroilla aamiaskäytössä.
Joo noi jakaa mielipiteitä. Meillä on ensin asunto jossa oli tuollainen avokeittiö. Nykyiseen tehtiin ovellinen keittiö, ovi on käytännössä aina auki => Ovi oli turha kulu meille.

Sulla on niin "järkyttävän" :) iso olohuone, joten siitä olisi erillisenkin keittiön saanut toimivaksi. Toisaalta siinä perheen isäntä/emäntä näkee hyvin mitä lapset olohuoneessa touhuavat. Ei meilläkään mitään muistiin jääviä isoja ongelmia avokeittiön kassa ollut. Ehkä järjestyksen kanssa vähän tarkempia ("vieraskoreus").

Uskon kyllä, että tulette tilojen puolesta viihtymään.
Mitenkäs saunan leveys, sopiiko lauteilla lepäilemään kevyessä löylyssä? Toiset tykkää, tosta toiset ei.
 

Juha Kokkonen

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 037
Mitenkäs saunan leveys, sopiiko lauteilla lepäilemään kevyessä löylyssä? Toiset tykkää, tosta toiset ei.
Saunaan tulee vastakkaiset lauteet ja mitä nyt tuossa tilassa olen mallaillut, niin hyvin pitäisi mahtua lepäilemään molemmilla puolilla yksi henkilö. Istuessa mahtunee neljä henkilöä per puoli, korkeammilla promilleilla jopa enemmän.
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
65
Onko tuossa mitään järkeä ja mitä mieltä muutoin iv-kanavien sijoittamisesta lämpöiselle puolen? Eikös tällöin ainakin ylimääräiseltä putkien eristämiseltä säästy, lämpövuodon mahdollisuus minimoituu ja yläpohjan eristys on hieman helpompaa kun ei ole putkia edessä? Mutta mitäs huonoja puolia tuossa olisi. Kuvassa sininen on harjakohta, punainen katkoviiva vinon sisäkaton alue ja vihreä iv-putkien vientikohta.
Lämpöselle puolelle sijoitus on tosiaan hyvä siinä suhteessa, että ei tarvi puhkoa höyrynsulkua ja talvisaikaan ei karkaa niin paljon lämpöä ja vastaavasti kesällä eivät niin lämpene. Huono puoli taas on hankalampi muunneltavuus, jos sisäkatto ei ole helposti purettavissa(esim. toimistomallin ripustettu alakatto tms.) Muunneltavuutta ei toki juuri tarvi, ellei ole tarkoitus mahdollistaa esim. jonkun ison huoneen jako kahtia.

Jos et ole naimisissa harjallisen vinokaton kanssa, niin tuossa voisi harkita vain tuonne sisäänpäin laskevaa kattoa. Näin olisi keskimäärin korkeampi, kun tarvit kuitenkin sen laskun sinne päähän mihin tulee ne iv-kanavat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 568
Erillisen keittiön hyötyjä voivat olla mm. hajujen ja liesituulettimen melun pysyminen paremmin poissa oleskelutiloista, mutta kyllä itsekin vaihtaisin nykyisen erillisen (joskin ovettoman) keittön olkkarin yhteyteen jos voisin.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 176
Avokeittiöthän ovat trendi, ja tietysti se helpottaa esim lasten vahtimista kun leikkivät olohuoneessa samalla kun laittaa ruokaa. Ruokaa on myös mukava laittaa porukalla/höpistä siinä samalla tuttujen kanssa ja harvalla riittää rahat/rak-oikeus tehdä keittiön yhteyteen sitä oleskelutilaa, olohuoneen ja ruokasalin lisäksi :)

Näin nuoremman sukupolven edustajana odotan sitä päivää kun avokeittiöistä, rouheista betonipinnoista, harmaa-skaalan laatoista yms tämän päivän "trendi"-ratkaisuista tulee niitä kammoksuttavia ja välteltäviä... Ihan niinkuin 10x10 laatta, pyökin sävyt, puolipaneeli yms joita itse välttelen viimeiseen asti mutta omien vanhempien mielestä ne ovat yhä hienoja.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
745
Avokeittiöthän ovat trendi, ja tietysti se helpottaa esim lasten vahtimista kun leikkivät olohuoneessa samalla kun laittaa ruokaa. Ruokaa on myös mukava laittaa porukalla/höpistä siinä samalla tuttujen kanssa ja harvalla riittää rahat/rak-oikeus tehdä keittiön yhteyteen sitä oleskelutilaa, olohuoneen ja ruokasalin lisäksi :)

Näin nuoremman sukupolven edustajana odotan sitä päivää kun avokeittiöistä, rouheista betonipinnoista, harmaa-skaalan laatoista yms tämän päivän "trendi"-ratkaisuista tulee niitä kammoksuttavia ja välteltäviä... Ihan niinkuin 10x10 laatta, pyökin sävyt, puolipaneeli yms joita itse välttelen viimeiseen asti mutta omien vanhempien mielestä ne ovat yhä hienoja.
Yleensä semmoset tietyn ajan "modernit" trendiratkaisut ovat niitä jotka katoavat äkkiä muodista. Avokeittiöitä on ollut ennenkin joten ei ole mikään uusi asia vaikka nykyään niiden suosio onkin räjähtänyt.
Designillä ja trendillä on se ero että design on tyylikäs ratkaisu jota rakennetaan aikakaudesta riippumatta.
Trendi taas on tyyli joka on vain tietyn aikaa suosittu ja häviää yhtä nopeasti kuin on tullutkin. Sitä taas on vaikea arvella mistä jutusta tulee designiä ja mikä jää vain trendiksi.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 216
Avokeittiöthän ovat trendi, ja tietysti se helpottaa esim lasten vahtimista kun leikkivät olohuoneessa samalla kun laittaa ruokaa. Ruokaa on myös mukava laittaa porukalla/höpistä siinä samalla tuttujen kanssa ja harvalla riittää rahat/rak-oikeus tehdä keittiön yhteyteen sitä oleskelutilaa, olohuoneen ja ruokasalin lisäksi :)

Näin nuoremman sukupolven edustajana odotan sitä päivää kun avokeittiöistä, rouheista betonipinnoista, harmaa-skaalan laatoista yms tämän päivän "trendi"-ratkaisuista tulee niitä kammoksuttavia ja välteltäviä... Ihan niinkuin 10x10 laatta, pyökin sävyt, puolipaneeli yms joita itse välttelen viimeiseen asti mutta omien vanhempien mielestä ne ovat yhä hienoja.
Kyllähän pyökki on kaunis laadukas puumateriaali, kuten on muuten koivukin.

Erillinen keittiö on hyvä, kunhan se on riittävän iso. => Saa enemmän kaappeja mahtumaan, kunnon ruokapäydän lähelle kaikkia keittiön toimintoja ja jää vielä tilaa perheen pienimille lapsille leikkiä.
Sekä keittiön äänien haittaa voi vähentää, varsinkin jos on ovi tai muuten mietitty äänien kulku asunnon muihin tiloihin.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Yleensä semmoset tietyn ajan "modernit" trendiratkaisut ovat niitä jotka katoavat äkkiä muodista. Avokeittiöitä on ollut ennenkin joten ei ole mikään uusi asia vaikka nykyään niiden suosio onkin räjähtänyt.
Designillä ja trendillä on se ero että design on tyylikäs ratkaisu jota rakennetaan aikakaudesta riippumatta.
Trendi taas on tyyli joka on vain tietyn aikaa suosittu ja häviää yhtä nopeasti kuin on tullutkin. Sitä taas on vaikea arvella mistä jutusta tulee designiä ja mikä jää vain trendiksi.
Ennen ne avokeittiöt olivat vain tupakeittiöitä. Jossain vaiheessa sitten haluttiin naiset ja lapset kyökkiin ja isännälle rauhallinen olohuone. Näin se maailma kiertää. Tuommoinen iso tupakeittiö ois miukii unelma. Maalaistalossa. Ai että. Tosin en minä sitä jaksa siivota eikä vaimokaan eikä meillä ole edes lapsia niin ehkä tää kerrostalon avokeittiö kelpaa meille.
 

Juha Kokkonen

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 037

Jakso 13. uunista ulos...

Tämänhetkisessä todellisessa tilanteessa tällä viikolla talossa on tehty sisällä tasoitetyöt valmiiksi ja talofirman puuseppä kävi korjaamassa pari virhettä seinistä - teki kyllä nättiä jälkeä. Maalämpöpumppu on myös vihdoin kytketty ja toiminnassa.
 
Viimeksi muokattu:

Juha Kokkonen

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 037
Otit maalämpökaivon ja porakaivon porauksen erikseen? Olisiko tullut halvemmaksi jos olisi kerralla porannut kummatkin?
Maalämpökaivo kuului talopakettiin, eikä kyseinen firma poraa vesikaivoja, koska niihin liittyy erilaisia vastuita kuin energiakaivoihin (vesitakuu). Tästä syystä vesikaivo piti kilpailuttaa erikseen ja omatoimisesti.
Yleensä energiakaivo porataan pienemmällä poralla mitä vesikaivo.
Aika samankokoinen rööri taisi tulla molempiin, jos en nyt ihan väärässä ole.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 216
Maalämpökaivo kuului talopakettiin, eikä kyseinen firma poraa vesikaivoja, koska niihin liittyy erilaisia vastuita kuin energiakaivoihin (vesitakuu). Tästä syystä vesikaivo piti kilpailuttaa erikseen ja omatoimisesti.

Aika samankokoinen rööri taisi tulla molempiin, jos en nyt ihan väärässä ole.
Oliko 140mm vai 110mm reikä vesikaivolle ja pitikö syväkin porata? Metrihintakin kiinnostaisi tietää?
Harmi, ettet saanut kuvaa maalämmön "kytkentäkaivosta" vai eivätkö sellaista käyttäneet? (merkkitsithän "tarkan" paikan ylös itsellesi. 20-vuoden päästä niitä ei muuten enää muista. Edellisessä videossa putki oli selvästi maanpinnan yläpuolella => se lienee vielä katkaistu.

Autotallisi (sen korkeamman version) leikkauskuvakin olis kiva nähdä mittoineen.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 788
Avokeittiöthän ovat trendi, ja tietysti se helpottaa esim lasten vahtimista kun leikkivät olohuoneessa samalla kun laittaa ruokaa.
Meillä ainakin päinvastoin ajetaan useimmiten lapset pois jaloista johonkin muualle leikkimään ruokaa laittaessa. Ei siitä nyt vaan tule mitään kun pienempi roikkuu lahkeessa ja isompi juoksee ympyrää kuin heikkopäinen. Jos keittiö ja olohuone olisi samaa tilaa, ei saisi kyllä villeimpinä päivinä tehtyä ruokaa ollenkaan. Harvemmin on tarvetta varsinaiselle vahtimiselle, kunhan vaan eivät pyöri jaloissa.

Sisustuslehtien seesteiset kuvat hiljaa ja paikoillaan kädet ristissä istuvista lapsista tyhjää kattilaa paistinlastalla sekoittavan äitylin edessä ovat yhtä totta kuin pitkäkarvainen musta koira puhtaalla valkoisella sohvalla
 

Juha Kokkonen

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 037
Oliko 140mm vai 110mm reikä vesikaivolle ja pitikö syväkin porata? Metrihintakin kiinnostaisi tietää?
Harmi, ettet saanut kuvaa maalämmön "kytkentäkaivosta" vai eivätkö sellaista käyttäneet? (merkkitsithän "tarkan" paikan ylös itsellesi. 20-vuoden päästä niitä ei muuten enää muista. Edellisessä videossa putki oli selvästi maanpinnan yläpuolella => se lienee vielä katkaistu.

Autotallisi (sen korkeamman version) leikkauskuvakin olis kiva nähdä mittoineen.
Reikä on muistaakseni 5,5-tuumainen, eli noin 140 mm. Syvyyttä tuli maksimit, eli 120 metriä. Metrihinta oli muistaakseni 32 e/m, halvin mitä kilpailutuksen perusteella oli saatavilla. Energiakaivon paikka on mitattu asemapiirroksen mukaan ja sen lisäksi sille on mittamerkki sokkelissa. Autotallin kuvia on mukana tulevissa videoissa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 216
Meillä ainakin päinvastoin ajetaan useimmiten lapset pois jaloista johonkin muualle leikkimään ruokaa laittaessa. Ei siitä nyt vaan tule mitään kun pienempi roikkuu lahkeessa ja isompi juoksee ympyrää kuin heikkopäinen. Jos keittiö ja olohuone olisi samaa tilaa, ei saisi kyllä villeimpinä päivinä tehtyä ruokaa ollenkaan. Harvemmin on tarvetta varsinaiselle vahtimiselle, kunhan vaan eivät pyöri jaloissa.
Meilläkin on oviaukossa portti, että saa nelitassuisen välillä pois jaloista pyorimästä... näkee kuitenkin keittiöön.
Sisustuslehtien seesteiset kuvat hiljaa ja paikoillaan kädet ristissä istuvista lapsista tyhjää kattilaa paistinlastalla sekoittavan äitylin edessä ovat yhtä totta kuin pitkäkarvainen musta koira puhtaalla valkoisella sohvalla
Olipa todella kaunis kielikuva asiasta :)
 

Juha Kokkonen

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 037

Eilen meni osa 14. julki. Sähköhommia ja kaivosta tulee vihdoin vettä.


autotalli.png

Tuossa nyt vielä tuon autotallin julkkari- ja pohjakuvat, kun ne tuossa sattui olemaan sopivasti auki. Jotkut detaljit, kuten lumiesteet ja syöksytorvet ei välttämättä ole vielä lopullisen toteutuksen mukaisia, niitä pitää katsoa sitten myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 216

Eilen meni osa 14. julki. Sähköhommia ja kaivosta tulee vihdoin vettä.




Tuossa nyt vielä tuon autotallin julkkari- ja pohjakuvat, kun ne tuossa sattui olemaan sopivasti auki. Jotkut detaljit, kuten lumiesteet ja syöksytorvet ei välttämättä ole vielä lopullisen toteutuksen mukaisia, niitä pitää katsoa sitten myöhemmin.
Tuossa näkyy käytetyn MMJ johtoja, hirressä lienee vain "roilot" sille. Kätevää, että ei enää tarvita putkittaa.

Autotallisistasi varastoon menevän oven paikkaa vähän mietin, miksi päädyit jättämää tuollaisen kulkua "hankalaittovan kapean" putken?
Jos mietit tarvitsevasi tilaa 6m putkille tallisi tapaseinällä (syvyyttähän tallissasi riittää), niin silti ovi autotallista komeron taakse tuntuisi loogosemmalla.
Tai ehkä keskelle tallia (siinä ollee aina vapaa kaista autojen välissä) => sais ton varaston tekokaampaan käyttöön?

Mihinkäs huonekorkeuteen tallissasi päädyit
 

Juha Kokkonen

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 037
Autotallisistasi varastoon menevän oven paikkaa vähän mietin, miksi päädyit jättämää tuollaisen kulkua "hankalaittovan kapean" putken?
Jos mietit tarvitsevasi tilaa 6m putkille tallisi tapaseinällä (syvyyttähän tallissasi riittää), niin silti ovi autotallista komeron taakse tuntuisi loogosemmalla.
Tai ehkä keskelle tallia (siinä ollee aina vapaa kaista autojen välissä) => sais ton varaston tekokaampaan käyttöön?

Mihinkäs huonekorkeuteen tallissasi päädyit
En nyt ihan ymmärtänyt mitä tarkoitat kapealla putkella tai ovella komeron taakse. Kuuden metrin putkien säilytystarvetta ei kyllä nyt äkkiseltään tule mieleen.

Varastoon tulee todennäköisesti varastohyllyt ainakin toiselle tai ehkäpä jopa molemmille seinille sekä pieni nikkarointipiste alkupäähän tai perälle. Käytettävyyden kannalta näin parhaaksi, että sisäovi ja ulko-ovi ovat mahdollisimman lähellä toisiaan. Varaston seinä rakennetaan niin, että sen voi myöhemmin kohtuullisella vaivalla purkaa, jos tallia suurennetaan pituussuunnassa. Sisäkorkeus on 3200.
 
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
336
Noiden videoiden väsääminen on ihan järkevää, jos vaikka joutuu jossain vaiheessa jotain reklamoimaan. Onkohan yhtään taloprojektia rakennettu missä ei olisi jotain kiistaa jostain tullut?:)

Ihan mielenkiinnosta kysyn, onko rakennusmiehet Suomesta vai Virosta? Entä mikä on kokonaisbudjetti projektille Tampereen seudulla?
 

Juha Kokkonen

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 037
Noiden videoiden väsääminen on ihan järkevää, jos vaikka joutuu jossain vaiheessa jotain reklamoimaan. Onkohan yhtään taloprojektia rakennettu missä ei olisi jotain kiistaa jostain tullut?:)

Ihan mielenkiinnosta kysyn, onko rakennusmiehet Suomesta vai Virosta? Entä mikä on kokonaisbudjetti projektille Tampereen seudulla?
Talon rungon pystytysporukka oli virolainen, nosturikuski Pohjanmaalta. Kaikki muut työmaalla puuhanneet ovat olleet tietääkseni suomalaisia. Vastaava timpuri on koko projektin ajan sama ja on paikallisia. Kokonaisbudjetti 425, mutta tulee ylittymään hieman koska maatyöt meni pitkäksi.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 216
Kapealla putkella tarkoitin varastoasi lev.2m pituus 7,9m. Kun täytät sen tavaroilla siihen väkisin tulee joku käytävä, jossa pisin kulkumatka varaston perälle on aika "pitkä". Mutta jos laitat ton autotalliin menevän palo-oven keskemmäksi antaa se sulle lyhyemmän kapeassa tilassa tarvittavan kantomatkan, sekä mahdollistaa tuon varaston tekokkaamman tilankäytön (saat käytävää oven läheisyydessä käyttöön) vaihtuvien tarpeidesi mukaan. Voit tarvittaessa vaikka jakaa komerosi 2-osaan.

Arvaan, että haet 2-noin lähekkäin olevalla ovella jalankulkua autotalliin? Mietitkö energian kulutusta? Itse en juuri koskaan avaa autotallin ovea kokonaan vaan kumarrun mennessäni sen ali. Kulkuovellisia autotallin oviakin on, hintaa ei ole minulla tiedossa. Saattaa erillinen ovi tulla halvemmaksi?
 
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
336
Kokonaisbudjetti 425, mutta tulee ylittymään hieman koska maatyöt meni pitkäksi.
Kyllä noihin tosiaan saa rahaa menemään kun laskee liittymät, tontit ja pihatyöt.:zoom: Itsekin joskus kauan aikaa sitten selailtiin silloisen tyttöystävän kanssa talopakettiesitteitä ja kyseltiin "avaimet käteen" tarjouksia. Sen verran huomasin että tarkkana pitää talotoimittajien kanssa olla, mitä kuuluu pakettiin ja kuka vastaa mistäkin. Onneksi en projektiin silloin lähtenyt, tiet erkani myöhemmin.

Kolme vuotta sitten ostin Jätkäsaaresta kerrostalokaksion uutena 350+25 autohallipaikasta, mutta ei tarvinnut kuin laittaa nimi kauppakirjaan ja valita pintamateriaalit. Sopii tällaiselle laiskalle poikamiehelle.:cigar2:
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
23
Kapealla putkella tarkoitin varastoasi lev.2m pituus 7,9m. Kun täytät sen tavaroilla siihen väkisin tulee joku käytävä, jossa pisin kulkumatka varaston perälle on aika "pitkä". Mutta jos laitat ton autotalliin menevän palo-oven keskemmäksi antaa se sulle lyhyemmän kapeassa tilassa tarvittavan kantomatkan, sekä mahdollistaa tuon varaston tekokkaamman tilankäytön (saat käytävää oven läheisyydessä käyttöön) vaihtuvien tarpeidesi mukaan. Voit tarvittaessa vaikka jakaa komerosi 2-osaan.

Arvaan, että haet 2-noin lähekkäin olevalla ovella jalankulkua autotalliin? Mietitkö energian kulutusta? Itse en juuri koskaan avaa autotallin ovea kokonaan vaan kumarrun mennessäni sen ali. Kulkuovellisia autotallin oviakin on, hintaa ei ole minulla tiedossa. Saattaa erillinen ovi tulla halvemmaksi?
Meillä on 3x7,4m varasto katoksen päädyssä ja onhan se kieltämättä putki mutta mielestäni kuitenkin parempi ratkaisu kuin naapurilla oleva samantyyppinen joka on väliseinällä vedetty kahteen osaan ja molemmin puolin ulkoa kulku. Meillä saa kuitenkin isoa ja pitkää tavaraa hyvin seinäkoukuilla ylös lattialta. Noiden autotalli/varastojen kanssa on kyllä aika hankala löytää täysin optimiratkaisua, meilläkin kaava ja tontti asetti jo yhdet reunaehdot ja tehtiin sitten loppuviimein aika leveä katoksesta kun syvyyttä ei saanut enää kasvatettua.

Yksi asia mikä Juhan kuvassa pisti silmään on palo-osastointi, tossa on saatu nyt kaksin kappalein kalliita palo-ovia varastoon. Meillä on kans kolme neljästä seinästä Ei30 luokiteltuja koska naapurien rajat on 2m päässä ja tallin koko ylitti ne tietyt neliöt. Haluttiin nimenomaan ovi siihen seinälle joka on vapaa luokituksesta ettei tarvi ostaa palo-ovea. Lisäksi IV yms läpivientien kanssa kannattaa olla tarkka, ne kannattaa pyrkiä sijoittamaan niille seinille mitkä ei ole palo-osastoivia.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 176
Riippuu varmaan myös rakentajasta. Se 300€+ palo-ovi ei ole sen kalliimpi kuin hyvä ulko-ovi, valikoimaa toki vähemmän jos jotain erikoista haluaa. Ihan yhtälailla nuo läpiviennit. Ei ole kovin iso vaiva tehdä niitä paloluokituksen mukaiseksi niin kauan kun ei mistään ei120 luokasta puhuta :)
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
23
Juu ei varmasti ole kun palopellit jne asentaa, lisää työtä ja kuluja vain. Tuoreessa mielessä on viime syksy kun kipsisoiroja ajoin räystäiden alle että sai ihan oikeasti luokituksen kuntoon. Voin kuvitella että noissa aika paljo oiotaan kun monesti jäävät pinnan alle piiloon.
Eikä kyse mistään arvostelusta ollutkaan, aina ei ole tosiaan edes mahkuja tehdä muuten jos kaava tai tontti tai joku muu syy ei anna myöden, mutta helpommalla pääsee jos tahallaan ei tee hankalaa asioista. Siksi meki tallinn koko tiputettiin ettei mennyt 4m lähemmäs taloa ja ei tarvinnu ruveta taloa sitten palo-osastoimaan.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 216
Meillä on 3x7,4m varasto katoksen päädyssä ja onhan se kieltämättä putki mutta mielestäni kuitenkin parempi ratkaisu kuin naapurilla oleva samantyyppinen joka on väliseinällä vedetty kahteen osaan ja molemmin puolin ulkoa kulku. Meillä saa kuitenkin isoa ja pitkää tavaraa hyvin seinäkoukuilla ylös lattialta. Noiden autotalli/varastojen kanssa on kyllä aika hankala löytää täysin optimiratkaisua, meilläkin kaava ja tontti asetti jo yhdet reunaehdot ja tehtiin sitten loppuviimein aika leveä katoksesta kun syvyyttä ei saanut enää kasvatettua.
Sulla on 3m leveä Juhalla 2m. Nää on tietenkin tapauskohtaisia valintoja. Itse laittaisin tallissa oven keskemmälle, pidän kyllä hyvänä, että tallista varastoon pääsee. Varautuisin kyllä erilliselle ulko-ovelle autotalliin, eli sopivaan kohtaan valmiiksi ovipalkki + ovenkokoinen "reikä"
@juhaKokkosen autotallin korkeus 3200mm jäi "vaimaamaan", hänellehän tulee talliin nosturi (josta siis olen edelleen kateellinen)
Laskelma:
Suzuki Vitara 1610mm korkea, maavara 185mm
3200-1425=1775mm,
lenkkikenkien korko 25-40mm, kattovalaisimien sijoitus?
eli Vitaran alle jäisi tilaa n. 1730mm pituiselle henkilölle (huomioiden että kattovalaisiinta ei ko. kohtaan laiteta).

Muksut tuppaavat olemaan vielä isiään pitempiä.

Jos Volvo mies:
Volvo XC90 katumaasturin korkeus 1776mm=> tilaa jäisi alle n.1570mm pituiselle henkilölle
=> Kannattaisko nostaa vielä vähän lisää?
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
91
Ei kai siellä alla ole pakko seistä, pyörilläolevat satulatuolit ym on keksitty. Ja kyllä siellä nyt pystyy hieman kumarassakin olemaan, tosi moni olis kateellinen noinkin korkean työskentelytilan suhteen. Juutuubis n määrä videoita, joissa vaihdetaan autoon vaihdelaatikko ym niin että auto on muutaman kymmenen senttiä maasta ;)

Edit
Ja joka tapaukses tallista loppuu korkeus sit kun sinne koitetaan kunnon pakettiautoa ajaa sisään, vaatisi jo 4.5 metrin sisäkorkeuden.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 216
Ei kai siellä alla ole pakko seistä, pyörilläolevat satulatuolit ym on keksitty. Ja kyllä siellä nyt pystyy hieman kumarassakin olemaan, tosi moni olis kateellinen noinkin korkean työskentelytilan suhteen. Juutuubis n määrä videoita, joissa vaihdetaan autoon vaihdelaatikko ym niin että auto on muutaman kymmenen senttiä maasta ;)
Jos tekisin noin hyvän tallin ja sinne nosturin, niin en hetkeäkään miettisi niitä 500-1000€ mitä tuollaisen 200-300mm lisäkoroitus tulisi max. maksamaan. Työhän tuossa ei juurikaan lisäänny, samalla sen katkoo 3,5m pätkäksi kuin 3,2m.
Hyvähän sinne on vähän varojakin jättää, ettei kattoon asti autoaan nosta.

Jos katsot noita "autokorjaamo ohjelmia" eivät jostain syystä käytä tuollaisia tuoleja. Luulen, sen johtuvan seisoen saatavasta paremmasta/tukevammasta työasennosta.
Mulla on n. 2,2m korkea talli ja on tullut mm. kytkin vaihdettua (=>vaihdelaatikko irti), siksi olenkin Juhalle kateellinen :)
Siis kyllähän matalassakin tekee, kun muuta ei voi.

Edit
Ja joka tapaukses tallista loppuu korkeus sit kun sinne koitetaan kunnon pakettiautoa ajaa sisään, vaatisi jo 4.5 metrin sisäkorkeuden.
Näin, mutta pienellä (lisäkorotuksen lisäkorotuksella) ainakin lähes kaikki henkilautot pystyy "suorana" korjaamaan.
Juhallahan on "vain" 2,4m korkeat ovat, joten ei sinne 2,8 korkea Transit paku edes sovi.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 216

Eilen meni osa 14. julki. Sähköhommia ja kaivosta tulee vihdoin vettä.




Tuossa nyt vielä tuon autotallin julkkari- ja pohjakuvat, kun ne tuossa sattui olemaan sopivasti auki. Jotkut detaljit, kuten lumiesteet ja syöksytorvet ei välttämättä ole vielä lopullisen toteutuksen mukaisia, niitä pitää katsoa sitten myöhemmin.
Katsoin vasta tänään ton videosi, joten tää on luultavasti myöhäistä kohdallasi,.
Tuli vaan mieleen, että sitä kondenssivettä tullee oikeasti aika vähän=> eikös sen viemäröinnin (en ole LVI.inssi :) ) olis voinut hoitaa letkulla (pesukoneletku? suojattu vesijohtoputki?, muovitettu kieppikupari???) sinne kodinhoitohuoneen lavuaarin viemäriin seinän sisällä kierrättäen alakaapin sisään? Painovoimahan hoitaa sen alaspäin.

Ahkera sähkäri lienee urakkahommissa. Oishan kiva se sähkökuvasikin nähdä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
3 831

Eilen meni osa 14. julki. Sähköhommia ja kaivosta tulee vihdoin vettä.




Tuossa nyt vielä tuon autotallin julkkari- ja pohjakuvat, kun ne tuossa sattui olemaan sopivasti auki. Jotkut detaljit, kuten lumiesteet ja syöksytorvet ei välttämättä ole vielä lopullisen toteutuksen mukaisia, niitä pitää katsoa sitten myöhemmin.
Jos ongelma ei ole vielä ratkennut konvektorin kondenssiputkeen liittyen, niin pistä kysymys tuonne lampopumppupalstalle. Siellä on useampikin putkimies aktiivisesti kirjoittelemassa ja taitavat suorastaan tykätä ongelmia pohtimisesta.


On olemassa myös kondenssivesipumppuja joilla kondessivesi kulkee hyvin myös vaikka katon kautta.

Sähkötöihin liittyen kannattaa muistaa vetää teknisestä tilasta vuikka sellainen 5-10 senttinen viemäriputki tms. vintille tai ulos. Sinne on hyvä tunkea sitten jälkeenpäinkin kaikenlaisia antennikaapeleita, verkkokaapelia yms. joita talon elinkaaren aikana tarvii saada teknisestä tilasta vintille. Putken tulppaus ilmatiiviiksi päistä onnistuu kun pistää muovipussin muutaman sentin syvyydelle putkeen ja tursuttaa sen täyteen uretaania.

Yllättäen siellä vintissäkin voi tarvita myös sähköpistorasiaa. Esimerkiksi joku antennivahvistin voi tarvita sähköjä tai vaikka sitten joku kanavapuhallin jos ilmastonmuutoksen myötä sen kuivatusta pitää tehostaa koneellisella ilmanvaihdolla ettei pääse homehtumaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 478
Näin nuoremman sukupolven edustajana odotan sitä päivää kun avokeittiöistä, rouheista betonipinnoista, harmaa-skaalan laatoista yms tämän päivän "trendi"-ratkaisuista tulee niitä kammoksuttavia ja välteltäviä... Ihan niinkuin 10x10 laatta, pyökin sävyt, puolipaneeli yms joita itse välttelen viimeiseen asti mutta omien vanhempien mielestä ne ovat yhä hienoja.
Eiköhän ne "rouheat betonipinnat" ole ja ole aina olleet tämän nuoremmankin sukupolven enemmistön mielestä kammottavia ja välteltäviä. Eihän trendi synny siitä, että asiakkaat siitä pitäisivät. Joku vaan päättää, että myynnin lisäämiseksi nyt kuuluu ostaa asiaa N ja massat tottelevat ryhmäpaineesta. Niin toimii vaatemuoti ja yhtäläisesti sisustustrenditkin, vaikka niissä ei tehdä vuosittain täyskäännöksiä.

"Rouhea betonipinta" on ihan kiva kaivonkannessa tai farmarisäiliön aluslaatassa. Ei asuinhuoneistossa. Toki viimeistelemätön punatiili, karkea graniitti tai raaka hirsi käy minullekin sisäpinnaksi, mutta ei "rouhea betonipinta", mitä lie Hervantaa tarkoittaakaan. Sama kuin toivoisi "rempseää" akkaa siinä samalla, tai "ruosteista" autoa. Nyt veetit oikeasti.

Toki uudemmassa trendissä on paljon minullekin mieluisampaa kuin vaikka 80-luvun keittiöissä. Sitä en kyllä ole koskaan ymmärtänyt, että joku muka ei pitäisi puolipaneloinnista käytännön asumiseen tarkoitetuissa tiloissa. Eihän sen tarvitse olla ripulipaskan värinen puupinta, eikä oikein pidäkään olla kuin ehkä allasosaston yhteydessä takkatiloissa, mökillä, pihasaunassa korkeintaan. Mutta ei, jotkut tapetoivat 2 vuoden välein jo viidettä kertaa ja sama lehdestä opittu "mielipide" pitää. Puolipanelointi on "vanhanaikaista" ja "rumaa".

Arvaan, että haet 2-noin lähekkäin olevalla ovella jalankulkua autotalliin? Mietitkö energian kulutusta? Itse en juuri koskaan avaa autotallin ovea kokonaan vaan kumarrun mennessäni sen ali. Kulkuovellisia autotallin oviakin on, hintaa ei ole minulla tiedossa. Saattaa erillinen ovi tulla halvemmaksi?
Ison nosto-oven (osittainen) avaaminen jalankulkua varten on ihan helvetin hankalaa ja ärsyttävää. Vanhanaikaisissa kaksoiskääntöovissa vielä kulku ajo-ovesta menettelee, kunhan ne on sen mukaan tehty. Silloin ei tosin mistään lämpöeristyksistä kannata puhua, mutta kylmissä tiloissa käy.

Korjaamohalleista tutut nosto-oviin asennetut pikkuovet ovat myös varsin ikäviä käyttää kompastelukynnyksineen ja kalliin hinnan lisäksi ovat turhaa monimutkaista kalliisti korjattavaa erikoisporopietarikalustoa. Kyllä ihan erillinen pikkuovi on ehdoton mukavuus, jos siihen on mahdollisuus. Lukitus ja hälyttimetkin on paljon helpompaa ja loogisempaa toteuttaa lähes riippumatta siitä, miten paljon ja kuinka monimutkaisia kaipaa. Omassa hallitilassahan ei pikkuovea ole eikä mahdu. Vituttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
745
En tajuu miten edes puhutte että rouhea betonipinta olisi joku trendisuuntaus. Viimeisimmissä asuntomessuillakaan ei tainnut olla yhdessäkään asunnossa raakaa betonipintaa. Trendeistä jos puhutaan niin kyllä tuo sisätilojen rappaus on se viimehetken trendi eikä betonipinnat. Itse varmaan kuulun tuohon "nuorempaan" sukupolveen ja pidän betonipintoja hienoina. Myös nuo tahallaan ruostutetut pinnat ovat omaan makuun. Jos ei tajua jippoa niin ei ole tehty teitä varten. Hyviä puoliahan niissä on siisti vanhentuminen ja huoltovapaus. Ulkonäöllisesti niissä on mielenkiintoista se että hyvä toteutus on erityisen vaikeaa ja vaatii taitoa jotta valujäljestä tulee siisti ja tasainen.
 

Juha Kokkonen

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 037
Kapealla putkella tarkoitin varastoasi lev.2m pituus 7,9m. Kun täytät sen tavaroilla siihen väkisin tulee joku käytävä, jossa pisin kulkumatka varaston perälle on aika "pitkä". Mutta jos laitat ton autotalliin menevän palo-oven keskemmäksi antaa se sulle lyhyemmän kapeassa tilassa tarvittavan kantomatkan, sekä mahdollistaa tuon varaston tekokkaamman tilankäytön (saat käytävää oven läheisyydessä käyttöön) vaihtuvien tarpeidesi mukaan. Voit tarvittaessa vaikka jakaa komerosi 2-osaan.

Arvaan, että haet 2-noin lähekkäin olevalla ovella jalankulkua autotalliin? Mietitkö energian kulutusta? Itse en juuri koskaan avaa autotallin ovea kokonaan vaan kumarrun mennessäni sen ali. Kulkuovellisia autotallin oviakin on, hintaa ei ole minulla tiedossa. Saattaa erillinen ovi tulla halvemmaksi?
Kyllä tuo nykyinen toteutus on aika pitkälle mietitty ja peilattu lähipiirin vastaavien ratkaisujen toimivuuden kautta. Mieluummin kuljen takakautta suoraan kahden vierekkäisen oven kautta autotalliin kuin kävelen ensin puolet varastosta läpi. Vastaavia varastoja löytyy lähipiiristä, enkä näe tuota muotoa mitenkään ongelmaksi. Energiankulutuksellisesti en näe asialla mitään todellista merkitystä - tallista tulee lisäksi alkuvaiheessa kylmä.
Yksi asia mikä Juhan kuvassa pisti silmään on palo-osastointi, tossa on saatu nyt kaksin kappalein kalliita palo-ovia varastoon. Meillä on kans kolme neljästä seinästä Ei30 luokiteltuja koska naapurien rajat on 2m päässä ja tallin koko ylitti ne tietyt neliöt. Haluttiin nimenomaan ovi siihen seinälle joka on vapaa luokituksesta ettei tarvi ostaa palo-ovea. Lisäksi IV yms läpivientien kanssa kannattaa olla tarkka, ne kannattaa pyrkiä sijoittamaan niille seinille mitkä ei ole palo-osastoivia.
Ei ne palo-ovet nyt niin kalliita ole, että näkisin jonkinlaiseksi ongelmaksi kokonaisuudessa. Lisäksi EI15-ovi riittää tuohon, joten senkin puolesta eivät ole kovin kalliita. IV-läpivientejä ei ole suunnitteilla tuohon väliin.
@juhaKokkosen autotallin korkeus 3200mm jäi "vaimaamaan", hänellehän tulee talliin nosturi (josta siis olen edelleen kateellinen)
Laskelma:
Suzuki Vitara 1610mm korkea, maavara 185mm
3200-1425=1775mm,
lenkkikenkien korko 25-40mm, kattovalaisimien sijoitus?
eli Vitaran alle jäisi tilaa n. 1730mm pituiselle henkilölle (huomioiden että kattovalaisiinta ei ko. kohtaan laiteta).

Muksut tuppaavat olemaan vielä isiään pitempiä.

Jos Volvo mies:
Volvo XC90 katumaasturin korkeus 1776mm=> tilaa jäisi alle n.1570mm pituiselle henkilölle
=> Kannattaisko nostaa vielä vähän lisää?
Tuota tallin sisäkorkeutta on lisätty jo kahteen kertaan juurikin nosturia ajatellen ja tuo nykyinen riittää näihin tarpeisiin ihan hyvin. Toki siitä voisi tehdä vaikka 6 metriä korkean niin että mahtuu iso Sprintterikin ylös, mutta tuollaista tarvetta minulla ei tule olemaan, eikä ole tarkoitus rakentaa tallia mahdollisen seuraavan käyttäjän mahdollisiin tarpeisiin. Tuo 3,2 m riittää siis vallan mainiosti, eikä haittaa vaikka ei jokaikistä automallia saisi täyteen seisomakorkeuteen. Tässä on vuosien aikana tullut työskenneltyä jos jonkinlaisilla nostureilla ja paljon myös ilman nosturia ja sitenkin remontit on saatu hoidettua, joten kun auton saa jo 1-1,5 metrinkin korkeuteen on se huomattava remontoimista helpottava asia pelkästään tunkin ja pukkien varassa tekemiseen.
Ei kai siellä alla ole pakko seistä, pyörilläolevat satulatuolit ym on keksitty. Ja kyllä siellä nyt pystyy hieman kumarassakin olemaan, tosi moni olis kateellinen noinkin korkean työskentelytilan suhteen. Juutuubis n määrä videoita, joissa vaihdetaan autoon vaihdelaatikko ym niin että auto on muutaman kymmenen senttiä maasta ;)

Edit
Ja joka tapaukses tallista loppuu korkeus sit kun sinne koitetaan kunnon pakettiautoa ajaa sisään, vaatisi jo 4.5 metrin sisäkorkeuden.
Juurikin näin. Nykyisessä muodossaan nosturi ja "melkein seisomakorkeus" alapuolella on kuitenkin aika jättimäinen parannus siihen lähtötilanteeseen, että remontit tehtäisiin maassa tai pihatiellä maaten. Ja mitään korjaamotoimintaa tässä nyt ei luonnollisestikaan olla harrastamassa. Autotallin ovet ovat kooltaan 2500 x 2500 - kasvatin tuota korkeutta varmuuden vuoksi 2,1 metristä viimesimmässä rakentamisen aikaisessa muutoksessa. Pakuja ja varsinkaan isoja pakuja ei ole omissa tarpeissa sisään mahduttaa.
Jos ongelma ei ole vielä ratkennut konvektorin kondenssiputkeen liittyen, niin pistä kysymys tuonne lampopumppupalstalle. Siellä on useampikin putkimies aktiivisesti kirjoittelemassa ja taitavat suorastaan tykätä ongelmia pohtimisesta.


On olemassa myös kondenssivesipumppuja joilla kondessivesi kulkee hyvin myös vaikka katon kautta.

Sähkötöihin liittyen kannattaa muistaa vetää teknisestä tilasta vuikka sellainen 5-10 senttinen viemäriputki tms. vintille tai ulos. Sinne on hyvä tunkea sitten jälkeenpäinkin kaikenlaisia antennikaapeleita, verkkokaapelia yms. joita talon elinkaaren aikana tarvii saada teknisestä tilasta vintille. Putken tulppaus ilmatiiviiksi päistä onnistuu kun pistää muovipussin muutaman sentin syvyydelle putkeen ja tursuttaa sen täyteen uretaania.

Yllättäen siellä vintissäkin voi tarvita myös sähköpistorasiaa. Esimerkiksi joku antennivahvistin voi tarvita sähköjä tai vaikka sitten joku kanavapuhallin jos ilmastonmuutoksen myötä sen kuivatusta pitää tehostaa koneellisella ilmanvaihdolla ettei pääse homehtumaan.
Tuo konvektorin kondenssi- ja liuosputkiasia on jo ratkaistu. Sain ne asennettua ihan hyvin vessaan. Kondenssivesille kulkee 32 viemäriputki alaslasketun katon yläpuolella huoneen poikki ja seinän sisään ja sieltä allaskaappiin viemärin viereen. Sinne pystyy helposti pujottamaan 16 mm kondenssivesiputken sisälle.

Tuosta teknisen tilan vinttiläpiviennistä olikin jo aiemmin puhe ja sellainen on tulossa.
Eiköhän ne "rouheat betonipinnat" ole ja ole aina olleet tämän nuoremmankin sukupolven enemmistön mielestä kammottavia ja välteltäviä.

"Rouhea betonipinta" on ihan kiva kaivonkannessa tai farmarisäiliön aluslaatassa. Ei asuinhuoneistossa. Toki viimeistelemätön punatiili, karkea graniitti tai raaka hirsi käy minullekin sisäpinnaksi, mutta ei "rouhea betonipinta", mitä lie Hervantaa tarkoittaakaan. Sama kuin toivoisi "rempseää" akkaa siinä samalla, tai "ruosteista" autoa. Nyt veetit oikeasti.
Meillä on nykyisessä 60-luvun kerrostaloasunnossa yksi olohuoneen seinä putsattu betonipinnalle ja ainakin omasta mielestäni aivan hemmetin hienon näköinen :love2: Eikä mistään trendilehdistä ole tuota ideaa poimittu, vaan tapetteja poistaessa vaan itse todettu, että onpas makean näköinen pinta alla. Makuasioita nämä ja saahan sen aina peitettyä piiloon jos ei tykkää - jokainen sisustaa oman kämppänsä itselleen omalla tavallaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 216
Kyllä tuo nykyinen toteutus on aika pitkälle mietitty ja peilattu lähipiirin vastaavien ratkaisujen toimivuuden kautta. Mieluummin kuljen takakautta suoraan kahden vierekkäisen oven kautta autotalliin kuin kävelen ensin puolet varastosta läpi. Vastaavia varastoja löytyy lähipiiristä, enkä näe tuota muotoa mitenkään ongelmaksi. Energiankulutuksellisesti en näe asialla mitään todellista merkitystä - tallista tulee lisäksi alkuvaiheessa kylmä.
Joo jokaisella on tietenkin omat tarpeensa. Minä mietin tuossa tilankäytön monipuolisuutta. Mitä leveämpi sitä leveämpää säilytettävää tavaraa varastoon mahtuu. Oven talliisi olisin tehnyt esim. varaston ovesi viereen => tarvitaan avata vain yksi ovi ja saadaan varastoon lisää tilaa oven verran. Ei ne lisäovet niin kalliita ole.
Tuota tallin sisäkorkeutta on lisätty jo kahteen kertaan juurikin nosturia ajatellen ja tuo nykyinen riittää näihin tarpeisiin ihan hyvin. Toki siitä voisi tehdä vaikka 6 metriä korkean niin että mahtuu iso Sprintterikin ylös, mutta tuollaista tarvetta minulla ei tule olemaan, eikä ole tarkoitus rakentaa tallia mahdollisen seuraavan käyttäjän mahdollisiin tarpeisiin. Tuo 3,2 m riittää siis vallan mainiosti, eikä haittaa vaikka ei jokaikistä automallia saisi täyteen seisomakorkeuteen. Tässä on vuosien aikana tullut työskenneltyä jos jonkinlaisilla nostureilla ja paljon myös ilman nosturia ja sitenkin remontit on saatu hoidettua, joten kun auton saa jo 1-1,5 metrinkin korkeuteen on se huomattava remontoimista helpottava asia pelkästään tunkin ja pukkien varassa tekemiseen.
Tässäkin tarpeet ovat yksilöllisiä. Minä mietin myös, itseni lisäksi, sitä seuraavaa asukasta (eli onko helpompaa myydä, saako paremman katteen). Sitähän ei tiedä vaikka ensivuonna olis pakko myydä.. ero, sairaus...

Tuossa on tilaa nostaa ylöspäin käytännössä lähes ilmaiseksii. Vähän korkeampi talli mahdollistaa jo monelle sen seisomakorkeuden. Vaikka itse ei sitä arvostaisikaan, aika monet sitä arvostavat. Lisäksi se nosto antaa lisää tilaa tehdä
esim. toiselle puolen parvi minne nostella tavaroita. Pienurakointia tekevät yrittäjät arvostavat noita.

Tuo konvektorin kondenssi- ja liuosputkiasia on jo ratkaistu. Sain ne asennettua ihan hyvin vessaan. Kondenssivesille kulkee 32 viemäriputki alaslasketun katon yläpuolella huoneen poikki ja seinän sisään ja sieltä allaskaappiin viemärin viereen. Sinne pystyy helposti pujottamaan 16 mm kondenssivesiputken sisälle.
Hyvä, että sait "ongelman" ratkaistua, yllättävän paksu toi kondenssivesiputki (itse arvelin sen olevan n.10mm)
Tuosta teknisen tilan vinttiläpiviennistä olikin jo aiemmin puhe ja sellainen on tulossa.
Mulla on talo "täynnä" varaputkia. Yhtä olen oikeasti tarvinnut. Tulevaisuuden tarpeita on niin vaikeaa ennustaa.
Hyvä kuitenkin varautua, hyvä varaus tuo "ullakkoputki"
 

Juha Kokkonen

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 037
Joo jokaisella on tietenkin omat tarpeensa. Minä mietin tuossa tilankäytön monipuolisuutta. Mitä leveämpi sitä leveämpää säilytettävää tavaraa varastoon mahtuu. Oven talliisi olisin tehnyt esim. varaston ovesi viereen => tarvitaan avata vain yksi ovi ja saadaan varastoon lisää tilaa oven verran. Ei ne lisäovet niin kalliita ole.

Tässäkin tarpeet ovat yksilöllisiä. Minä mietin myös, itseni lisäksi, sitä seuraavaa asukasta (eli onko helpompaa myydä, saako paremman katteen). Sitähän ei tiedä vaikka ensivuonna olis pakko myydä.. ero, sairaus...

Tuossa on tilaa nostaa ylöspäin käytännössä lähes ilmaiseksii. Vähän korkeampi talli mahdollistaa jo monelle sen seisomakorkeuden. Vaikka itse ei sitä arvostaisikaan, aika monet sitä arvostavat. Lisäksi se nosto antaa lisää tilaa tehdä
esim. toiselle puolen parvi minne nostella tavaroita. Pienurakointia tekevät yrittäjät arvostavat noita.


Hyvä, että sait "ongelman" ratkaistua, yllättävän paksu toi kondenssivesiputki (itse arvelin sen olevan n.10mm)

Mulla on talo "täynnä" varaputkia. Yhtä olen oikeasti tarvinnut. Tulevaisuuden tarpeita on niin vaikeaa ennustaa.
Hyvä kuitenkin varautua, hyvä varaus tuo "ullakkoputki"
Varasto oli alunperin leveämpi, mutta katsottiin tilaa luonnossa perustusten valmistumisen jälkeen ja todettiin että se on nykytarpeeseen turhankin iso, otin neliöt mieluummin autotallin puolelle.

Tuossa nyt tosiaan on jo se tavanomaista selvästi korkeampi talli isommilla ovilla tulossa, eli siltä kantilta tarjoaa mahdolliselle tulevallekin asukkaalle enemmän kuin tavanomainen ratkaisu 2600 sisäkorkeudella ja 2100 korkeilla ovilla. Kuten sanoin, tuota konseptia voi toki venyttää tarvittaessa vaikka kuinka pitkälle mahdollisten tulevien käyttäjien tarpeiden kannalta, mutta itse en näe siihen investoimista järkeväksi tai tarpeelliseksi. Tuo "vähän korkeampi" on siis jo tehty siihen lähtötasoon nähden ja olen erittäin tyytyväinen, että pystyn tuonkin kokoiset tilat nyt itselleni tekemään.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 216
Varasto oli alunperin leveämpi, mutta katsottiin tilaa luonnossa perustusten valmistumisen jälkeen ja todettiin että se on nykytarpeeseen turhankin iso, otin neliöt mieluummin autotallin puolelle.

Tuossa nyt tosiaan on jo se tavanomaista selvästi korkeampi talli isommilla ovilla tulossa, eli siltä kantilta tarjoaa mahdolliselle tulevallekin asukkaalle enemmän kuin tavanomainen ratkaisu 2600 sisäkorkeudella ja 2100 korkeilla ovilla. Kuten sanoin, tuota konseptia voi toki venyttää tarvittaessa vaikka kuinka pitkälle mahdollisten tulevien käyttäjien tarpeiden kannalta, mutta itse en näe siihen investoimista järkeväksi tai tarpeelliseksi. Tuo "vähän korkeampi" on siis jo tehty siihen lähtötasoon nähden ja olen erittäin tyytyväinen, että pystyn tuonkin kokoiset tilat nyt itselleni tekemään.
Kun kerrankin näkee, että joku tekee itselleen kunnon tallin niin... sitten tingitään 300mm lähes ilmaisesta lisäkorotuksesta... No nää on vaan vanhan ukon mietteitä:)
 

Juha Kokkonen

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 037
Kun kerrankin näkee, että joku tekee itselleen kunnon tallin niin... sitten tingitään 300mm lähes ilmaisesta lisäkorotuksesta... No nää on vaan vanhan ukon mietteitä:)
Taas toisaalta, talliin on nyt lisätty yli puoli metriä lisää korkeutta lähtötasoon nähden, olisiko se 2600 korkea sisätila ollut parempi - se oli alkutilanne missä oltiin. Ja kyllä sen 30 lisäsentinkin tekeminen jotain taas maksaa (lisää kipsilevyä, ulkovuorta, paneelia, villaa...), tekee tallista vielä rumemman näköisen ulkoa ja tuo parikymmentä kuutiota lisää lämmitettävää sitten kun talliin lisää lämmöt. Nykyinen korkeus on mitattu ja harkittu, en vaan näe tarvetta lisäkorotukselle, sen sijaan olen erittäin tyytyväinen että pystyn tekemään jopa tuon mitä nyt tehdään. Sitten kun teet sen oman tallin, niin voit tehdä haluttuun sisäkorkeuteen ;)
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 216
Taas toisaalta, talliin on nyt lisätty yli puoli metriä lisää korkeutta lähtötasoon nähden, olisiko se 2600 korkea sisätila ollut parempi - se oli alkutilanne missä oltiin. Ja kyllä sen 30 lisäsentinkin tekeminen jotain taas maksaa (lisää kipsilevyä, ulkovuorta, paneelia, villaa...), tekee tallista vielä rumemman näköisen ulkoa ja tuo parikymmentä kuutiota lisää lämmitettävää sitten kun talliin lisää lämmöt. Nykyinen korkeus on mitattu ja harkittu, en vaan näe tarvetta lisäkorotukselle, sen sijaan olen erittäin tyytyväinen että pystyn tekemään jopa tuon mitä nyt tehdään.
Olet asiaa selvästi miettinyt...mikä on hyvä... Asioita voi katsoa niin monelta kannalta ja mielikin voi muuttua.
Lämmitettävää tilaa saa kyllä alaslaskuilla pienennettyä tarvittaessa.
Sitten kun teet sen oman tallin, niin voit tehdä haluttuun sisäkorkeuteen ;)
Oliko nyt aivan pakko puukkoa haavassa vääntää :)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 001
Puhtaasti varastoimiseenhan tuollainen kapea tila on tehokkaampi, kun seinätila hyllyille on maksimoitu, ja keskellä vain pakollinen väylä, mutta jos siitä haluaa jonkinlaisen verstaan, niin siihen tuo on huono.
 
Liittynyt
01.01.2020
Viestejä
2
Olisikohan täällä jollakin kokemusta hintatasosta talopaketeista viime ajoilta ja suosituksia toimijoista?

Tarkoitus olisi rakentaa pk seudun tuntumassa pieni ja yksinkertainen noin 90m okt. Perusvarusteilla ilman suurempia hienouksia.

Mitä valmistajia kannattaisi tähän harkita?
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 176
Jos hinnat-alkaen mallia haluat niin ainoakodeilta on yleensä tullut parhaat tarjoukset heti lähtöön.

Kyllä ne hinnat noissa kulkee suht käsi-kädessä sen kanssa mitä sitten saat. Tietysti hinnoissa on 5-10% heittoja mutta jos kysyt 5 tarjousta joista halvin on 180t ja kallein 240t niin tuossa kalliimmasta on myös varmasti aika eri toimitussisältö halvimpaan nähden.

Jos talon malli ei kovin tarkka ole tai pohja juuri itse piirtämä, lähtisin liikkeelle googlettamalla 10+ toimittajaa ja etsimällä sieltä ne mieleiset mallit. Näistä sitten pyydät alkuun tarjouksen.
Valmiista malleista saat tarjouksen suht pian, ja koska kaikki muutokset maksavat rahaa (myös poisjättö koska hyvitys ei ikinä ole 100%) sitä helpommalla ja halvemmalla pääset mitä vähemmän muutoksia tarvitsee.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 216
Jos hinnat-alkaen mallia haluat niin ainoakodeilta on yleensä tullut parhaat tarjoukset heti lähtöön.

Kyllä ne hinnat noissa kulkee suht käsi-kädessä sen kanssa mitä sitten saat. Tietysti hinnoissa on 5-10% heittoja mutta jos kysyt 5 tarjousta joista halvin on 180t ja kallein 240t niin tuossa kalliimmasta on myös varmasti aika eri toimitussisältö halvimpaan nähden.

Jos talon malli ei kovin tarkka ole tai pohja juuri itse piirtämä, lähtisin liikkeelle googlettamalla 10+ toimittajaa ja etsimällä sieltä ne mieleiset mallit. Näistä sitten pyydät alkuun tarjouksen.
Valmiista malleista saat tarjouksen suht pian, ja koska kaikki muutokset maksavat rahaa (myös poisjättö koska hyvitys ei ikinä ole 100%) sitä helpommalla ja halvemmalla pääset mitä vähemmän muutoksia tarvitsee.
Mielenkiintoinen ilmaisu tuo "myös poisjättö maksaa". Tuon lisäksi kannattanee kysyä, mitä tarjouksesta puuttuu, jotta taloon voi muuttaa asumaan tekemättä enää mitään lisää.

Hinnat kyllä vaihtelevat myös ko. toimittajan työtilanteen mukaan. Jos on paljon´tilauksia pannaan sellainen hinta "ettei varmasti tule".
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
93 125
Viestejä
1 907 278
Jäsenet
39 867
Uusin jäsen
arttu71

Hinta.fi

Ylös Bottom