Valmistalopaketit

Tavallisen kylpyhuoneen vesieristämisestä on kyllä tehty joku ihmeen mörkö. Laadukkaalla valmistajalla on kattavat ohjeet työvaiheista, joita noudattamalla vesieristystä on vaikea saada tehtyä "sinnepäin". Kulmiin, nurkkiin ja kaivoihin on olemassa omat vahvikekangaspalasensa joten edes niitä ei tarvitse osata muotoilla.

Vesieristys pähkinänkuoressa:
1. Pohjien tarkastus
2. Primer/kosteussulku
3. 1. Vesieristyskerta + vahvikekankaiden asennus
4. 2. Vesieristyskerta
5. Jos haluaa niin voi mittauttaa vesieristeen paksuuden ja sen mukaa lisää kolmannen kerroksen tai on lisäämättä.

Jos noudattaa kuivumisaikoja niin vaikea tuota on saada pilalle. Vinkki: pensseliä kannattaa käyttää eristeen tasoittamiseen niin ei jäisi paakkuja laatoituksen alle. Toinen vinkki: jos kosteus on iso niin jollain puhaltimella saa ilman liikkumaan niin eriste kuivuu inhimillisessä ajassa.
Kankaiden asennukseen kannattaa käyttää aikaa että ne saa rypyttömäksi, tapettilasta tai jotkut käyttää sitä pensseliä avuksi.

Ja näin btw, yleensä taloprojekteilla kuuluu olla vastaava mestari palkattuna, vesieristyksen tarkastus/mittaus näin maalaisjärjellä ajateltuna kuuluisi hänelle.

Ja hyvässä lykyssä, kun vesivahinko on sattunut, niin vakuutusyhtiö pesee kätensä, jos ei ole rakenteita kosteusmitattu, vedeneristysertifikaattia tekijällä, dokumentoituna vedeneristepalan paksuutta ja tehtynä märkätilan laaduntarkastusdokumenttia. Itse jättäisin tekemättä. Työnä ei kuitenkaan niin iso homma ole, että alkaisin tästä säästämään. Toki ei tuo vedeneristyssertifikaatti pakollinen ole, mutta vakuutusyhtiö voi sitä vaatia ja perustaa korvauksensa sen pohjalta, että onko tekijällä ollut kys. sertifikaatti vai ei. Tuo vedeneristys on tarkkaa puuhaa ja se pitää olla oikeasti tehtynä hyvin.

Ja hyvässä lykyssä, kun vesivahinko on sattunut, niin vakuutusyhtiö pesee kätensä, jos ei ole rakenteita kosteusmitattu, vedeneristysertifikaattia tekijällä, dokumentoituna vedeneristepalan paksuutta ja tehtynä märkätilan laaduntarkastusdokumenttia. Itse jättäisin tekemättä. Työnä ei kuitenkaan niin iso homma ole, että alkaisin tästä säästämään. Toki ei tuo vedeneristyssertifikaatti pakollinen ole, mutta vakuutusyhtiö voi sitä vaatia ja perustaa korvauksensa sen pohjalta, että onko tekijällä ollut kys. sertifikaatti vai ei. Tuo vedeneristys on tarkkaa puuhaa ja se pitää olla oikeasti tehtynä hyvin.

Onko näihin vakuutusyhtiön vaatimuksiin jotain kokemuspohjaa? Millä tasolla ylläolevat pitäisi olla dokumentoituna jos olisin ostamassa pari vuotta vanhaa taloa, jos näitä ei löydy rajaavatko vakuutusyhtiöt korvauksiaan kuinka rankasti?

Tuo vedeneristys on tarkkaa puuhaa ja se pitää olla oikeasti tehtynä hyvin.
Se on loppupeleissä todella kaukana jostain rakettitieteestä ja taloprojektissa on paljon haastavimpiakin paikkoja kuin kylpyhuoneen vesieristys mutta juurikin mainitsimiesi vakuutusyhtiön korvaamatta jättäminen on se pelote ja mörkö tuossa.

Onko näihin vakuutusyhtiön vaatimuksiin jotain kokemuspohjaa? Millä tasolla ylläolevat pitäisi olla dokumentoituna jos olisin ostamassa pari vuotta vanhaa taloa, jos näitä ei löydy rajaavatko vakuutusyhtiöt korvauksiaan kuinka rankasti?

Kysyisin näiden asioiden dokumentoinnista oman oikeusturvan ja laadun varmistamisen vuoksi. Toki jos oikeaoppisesti tehty, niin eivät vakuutusyhtiöt voi vedota dokumenttien puuttumiseen (ehkä?), jos tämän pystyy vain osoittamaan, että hommat on tehty oikein (esim. juurikin vesivahinkotilanteessa). Mikäli puutteita löytyy vedeneristyksestä, niin helppo vedota vakuutusyhtiön, että ei ole tehty oikeaoppisesti ja tämän takia ei korvata. Kannattaa lukea vakuutusyhtiön ehtoja. Myöskään mitään muitakaan LVIS-hommia en itse tekisi.

Se on loppupeleissä todella kaukana jostain rakettitieteestä ja taloprojektissa on paljon haastavimpiakin paikkoja kuin kylpyhuoneen vesieristys mutta juurikin mainitsimiesi vakuutusyhtiön korvaamatta jättäminen on se pelote ja mörkö tuossa.

Juu ei se rakettitiedettä ole, mutta hyvin se täytyy tehdä. Esim. olen nähnyt useammassa tapauksessa, että suihkun vieressä olevan saunan oviaukko ei ole vedeneristetty saunan karmin alta. Peitelista karmin päällä ja peitelistaa ei ole tiivistetty silikonilla --> Vedet menee rakenteisiin. Ja sitten vedotaan, että rakennekuvissa ei oltu merkitty, että karmin alle tulee vedeneristettä... (maalaisjärki)

Taisin tänne kommentoida jo tuntitöiden teettämisestä, mutta kirjoitetaan vielä yksi täydentävä havainto:

Tuntitöissä on monta plussapuolta urakkaan verrattuna, mutta yksi krooninen ongelma näyttää vaivaavan rakennusalaa ja ei näin ollen rajaudu timpureihin, putkareihin jne. Nimittäin jos teetät töitä tuntihinnalla, niin ne työmaalla tehtävät tunnit vaikutetaan kirjattavan aina jonkinlaisella lapinlisällä. Ainoastaan ne päivät, missä rakennuttaja on sattunut olemaan itse samaan aikaan paikalla, on yleensä laskutettu oikeasta ajasta. Tieto perustuu oman työmaan kulunseurantatietoihin ja mitä on laskutettu. Joku nyt miettii, onko tässä mukana mahdollisia työmatka-aikoja tms., mutta ei ole. Nämä laskutetaan laskuriveillä aina erikseen.

Koska ongelma on niin yleinen, niin asiaan on ollut vaikea kunnolla puuttua ja nyt viimeistelyvaiheessa ei tee mieli riitautua ammattilaisten kanssa. Varsinkin kun oletettavasti sama homma jatkuu seuraavien asentajien kanssa. Asia olisi eri, jos tuo korostuisi vain tietyn firman tai alan kanssa. En ole ammattilaisille paljastanut, että työmaalla on tuollainen seuranta ollut yhtä poikkeusta lukuun ottamatta ja kas kummaa sieltä onkin aina laskut tulleet oikeiden tehtyjen töiden mukaan.

Toinen vaikea asia sähkö- ja lvi-töissä on miten toimittaja hinnoittelee tarvikkeet. Yleisenä havaintona olen tehnyt, että huolimatta mitä he maksavat tukulle tuotteistaan, loppuasiakas harvemmin pääsee niistä hyötymään, vaan aika monet tarvikkeet tulevat maksamaan likimain sen tai joskus enemmänkin kuin itse rautakaupasta ostamalla ilman asiakas alennuksia. Kilpailuttamisvaiheessa siis on tarvikkeiden osalta mahdoton käytännössä sanoa, kuka tulee halvimmaksi sen osalta. Oikeastaan vaan referensseiltä voi saada tietoa, jos saa.

Vesieristys, sähkö-, laatoitus ja muut erityisosaamista tai lupia vaativat työt jättäisin suosiolla ammattilaisille. Vaikka luotto olisi itseensä suuri, niin ihan jo oikeusturva ja vakuutusteknisten seikkojen vuoksi noita ei kannata lähteä itse soveltamaan, koska jos vahinko käy (tahatonkin), niin mikään vakuutus tai takuu ei välttämättä korvaa, jos saadaan selville, että artisti on itse tehnyt jotain, mikä olisi virallisesti vaatinut ammattilaista. Vähän sinnepäin asennettu jalkalista on esteettinen haitta, mutta vähän sinnepäin asennettu vesieriste on ihan toinen juttu.
Sähköt taitavat olla ainoa lupia vaativa asia pientaloa rakentaessa. Aikaa kyllä kuluu työmaalla, ja sitä kuluu joka tapauksessa on sitten rakentamassa tai rakennuttamassa itse. Jos palkkatyöt sallivat, niin miettisin viikon-parin (mahdollisesti pidempiäkin) palkattomia lomajaksoja töistä, jolloin asioita pystyy edistämään ihan eri tavalla kuin ilta- tai viikonloppuhommina.

Toinen vaikea asia sähkö- ja lvi-töissä on miten toimittaja hinnoittelee tarvikkeet. Yleisenä havaintona olen tehnyt, että huolimatta mitä he maksavat tukulle tuotteistaan, loppuasiakas harvemmin pääsee niistä hyötymään, vaan aika monet tarvikkeet tulevat maksamaan likimain sen tai joskus enemmänkin kuin itse rautakaupasta ostamalla ilman asiakas alennuksia. Kilpailuttamisvaiheessa siis on tarvikkeiden osalta mahdoton käytännössä sanoa, kuka tulee halvimmaksi sen osalta. Oikeastaan vaan referensseiltä voi saada tietoa, jos saa.

Monessa tuotteessa ongelmana on heikko saatavuus rautakaupoista. Tukusta saat kaikki tarvittavat tuotteet, jos jotain erikoisempaa niin tilaamalla seuraavaksi päiväksi saa keskusvarasto tuotteet.

Reiluin hinnoittelu olisi luultavasti joko nettohinta +30 % tai tukun ohjehinta -15 %. Ei niiden tukun alennusten tarkoitus ole hyödyttää loppuasiakasta.

Monessa tuotteessa ongelmana on heikko saatavuus rautakaupoista. Tukusta saat kaikki tarvittavat tuotteet, jos jotain erikoisempaa niin tilaamalla seuraavaksi päiväksi saa keskusvarasto tuotteet.

Reiluin hinnoittelu olisi luultavasti joko nettohinta +30 % tai tukun ohjehinta -15 %. Ei niiden tukun alennusten tarkoitus ole hyödyttää loppuasiakasta.
Tuo aiheuttaa kuitenkin sen ongelman, että kilpailuttamisvaiheessa vertailukelpoisuus menee hyvin helposti, jos toisen tuntihinta on alhaisempi, mutta tarvikkeet selvästi kalliimpia kuin toisella vaihtoehdolla. Ja tätä ei oikeastaan saa tietää kunnolla etukäteen, vaan vasta kun lasku saapuu eteen.

Osittain tämän vuoksi yksittäiset jutut olen ottanut omalle vastuulle hankkia. Saan ne olennaisesti halvemmalla ja lisäksi voin ostaa tuotteita tukuista tarvittaessa. Tiedostan kuitenkin, että tuo on yrittäjän varpaille astumista ja ihan yhteistyön sujumisen vuoksi olen maksanut siitä, että isompi osa tarvikkeista tulee asentajan itsensä kautta. Toki huomioin tässä myös hommien sujuvuuden.

Vakuutukset korvaa äkillisiä vahinkoja. Vesieristeen vuoto tapahtuu hitaasti.
Toki pohjat, kosteudet, paksuusmittaukset ja läpiviennit kannattaa dokumentoida, mutta kiinnostaako ne vakuutusyhtiöitä, en ole vakuuttunut.

Tuo aiheuttaa kuitenkin sen ongelman, että kilpailuttamisvaiheessa vertailukelpoisuus menee hyvin helposti, jos toisen tuntihinta on alhaisempi, mutta tarvikkeet selvästi kalliimpia kuin toisella vaihtoehdolla. Ja tätä ei oikeastaan saa tietää kunnolla etukäteen, vaan vasta kun lasku saapuu eteen.

Osittain tämän vuoksi yksittäiset jutut olen ottanut omalle vastuulle hankkia. Saan ne olennaisesti halvemmalla ja lisäksi voin ostaa tuotteita tukuista tarvittaessa. Tiedostan kuitenkin, että tuo on yrittäjän varpaille astumista ja ihan yhteistyön sujumisen vuoksi olen maksanut siitä, että isompi osa tarvikkeista tulee asentajan itsensä kautta. Toki huomioin tässä myös hommien sujuvuuden.

Voin sanoa, että tätä kikkailua tehdään ja paljon. Toisella tuntihinta halvempi, mutta materiaalikulut sitten isommat ("laskutetaan toteutuneen mukaan, mitä se sitten ikinä onkaan"). Eli ns. piilotetaan ne todelliset tuntihinnat materiaalihintojen joukkoon. Mikäli mahdolista, niin hanki itse materiaalit, teetä työt tuntihinnalla, seuraa työaikoja ja varmista, että materiaalit ovat työmaalla, kun töitä tullaan tekemään. Kirjaa sopimukseen, että laskutettavien tuntien tulee täsmätä kulunseurantaan. Toinen vaihtoehto on, että sovi siitä, että materiaalilaskut tulee liittää liitteeksi itse laskuun ja materiaalikulujen päälle voi laittaa yleiskulun +12% tms. Normaalisti rakennusalalla materiaalien päälle tulee jokin yleiskulu, jos rakennuttaja nämä hankkii. Välttämättä tuo yleiskulu ei näy laskulla. Ei kannata myöskään vertailla mitään taloon.comin hintoja rakennutajan hankkimiin materiaalien hintoihin. Eri hinnat on nettipuljuilla, kuin varsinaisilla rautakaupoilla ja yksikään raksafirma ei ala tilailemaan mitään materiaaleja taloon.comista tms. Melkein sama asia, kuin alkaisi jostain amazonista, ebaysta tilailemaan materiaaleja työmaalle.

Ei kannata myöskään vertailla mitään taloon.comin hintoja rakennutajan hankkimiin materiaalien hintoihin. Eri hinnat on nettipuljuilla, kuin varsinaisilla rautakaupoilla ja yksikään raksafirma ei ala tilailemaan mitään materiaaleja taloon.comista tms. Melkein sama asia, kuin alkaisi jostain amazonista, ebaysta tilailemaan materiaaleja työmaalle.
Tämä on totta. Jos tilaat sähkäriltä vaikka sähköauton latausaseman asennettuna, niin se hakee tukusta speksien mukaisen laitteen, joka voi olla selvästi kalliimpi kuin kuluttajan netistä hankkima.

Kyllä se kipsilevy, lauta ja maali on ammattiasiakkaalle todennäköisesti hiukan halvempaa, mutta mikään sääntö tämä ei ole.

Voin sanoa, että tätä kikkailua tehdään ja paljon. Toisella tuntihinta halvempi, mutta materiaalikulut sitten isommat ("laskutetaan toteutuneen mukaan, mitä se sitten ikinä onkaan"). Eli ns. piilotetaan ne todelliset tuntihinnat materiaalihintojen joukkoon. Mikäli mahdolista, niin hanki itse materiaalit, teetä työt tuntihinnalla, seuraa työaikoja ja varmista, että materiaalit ovat työmaalla, kun töitä tullaan tekemään. Kirjaa sopimukseen, että laskutettavien tuntien tulee täsmätä kulunseurantaan. Toinen vaihtoehto on, että sovi siitä, että materiaalilaskut tulee liittää liitteeksi itse laskuun ja materiaalikulujen päälle voi laittaa yleiskulun +12% tms. Normaalisti rakennusalalla materiaalien päälle tulee jokin yleiskulu, jos rakennuttaja nämä hankkii. Välttämättä tuo yleiskulu ei näy laskulla. Ei kannata myöskään vertailla mitään taloon.comin hintoja rakennutajan hankkimiin materiaalien hintoihin. Eri hinnat on nettipuljuilla, kuin varsinaisilla rautakaupoilla ja yksikään raksafirma ei ala tilailemaan mitään materiaaleja taloon.comista tms. Melkein sama asia, kuin alkaisi jostain amazonista, ebaysta tilailemaan materiaaleja työmaalle.

Kukaan ei tee kuluttaja-asiakkaille 12 % materiaalikatteella. Realistinen olisi noin 30 % mutta jos sen asiakas näkisi laskulla niin tulisi varmuudella mutinaa. Epämääräinen tarvikeosuus aiheuttaa myös mutinaa mutta asiakas ei tiedä minkä verran tavaran hinnasta vedetään välistä.

Kukaan ei tee kuluttaja-asiakkaille 12 % materiaalikatteella. Realistinen olisi noin 30 % mutta jos sen asiakas näkisi laskulla niin tulisi varmuudella mutinaa. Epämääräinen tarvikeosuus aiheuttaa myös mutinaa mutta asiakas ei tiedä minkä verran tavaran hinnasta vedetään välistä.

Tämäpä just. Kannattaa sopimukseen kirjata tarkasti mitä sovittu ja että miten laskutetaan. Jotkut saattavat sanoa, että materiaalien välistä ei mitään ylimääräistä katetta oteta, mutta sitten tuntihinta vastavuoroisesti isompi tms. On noita tapoja kikkailla ja näin myös tehdään, jotta tilaaja tyytyväinen.

Statistiikka

Viestiketjuista
262 778
Jäsenet
75 055
Uusin jäsen
1Need2Pee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom