Muutama ajatus:
Sinänsä varmaan talopakettitoimittajissa ei valtavia eroja paperilla ole, mutta tuurilla on osansa pelissä. Esim. minkälainen talomyyjä sattuu omalle kohdalle ja miten yhteistyöhaluinen ja asiakasystävällinen kaveri sattuu olemaan. Toinen seikka on se, minkälainen timpuriporukka, lvi ja sähköasentajat sattuvat olemaan. Sinänsä suunnitelmat varmastikin kaikkien osalta täyttää vähintään vähimmäisvaatimukset, mutta miten ja kenen toimesta ne taloon asennetaan, vaikuttaa siihen, tuleeko tehtyä virheitä vai ei.
Jos tekee paljon itse, niin yksi disclaimer: Talonrakentaminen syö ihan hemmetisti aikaa, vaikka osuutesi rakentamisessa olisi pienikin. Yksistään tavaroiden hakeminen, siivoaminen ja paikkojen valmistelu (jos sovittu rakennuttajan vastuulle) vievät yllättävän paljon aikaa. Siihen jos ympätään oikeita rakennustöitä, niin siinä menee helposti vuoden ajan kaikki arki-illat ja viikonloput rakentaessa.
Itse teen taloa osin hybridinä. Iso osa töistä on ollut ammattilaisten vastuulla, mutta esim. kipsilevyseinien tasoitukset ja maalaukset otin omalle vastuulle. Meni aikansa ennen kuin edes opin homman ja vaikka homma olisi ollut hallussa alusta asti, olisi tuohon uhraantunut kuukauden arki-illat ja viikonloput. Sen verran paljon oli tasoitettavaa ja maalattavaa. Muuton jälkeen pitää vielä viimeistellä joitakin kauneusvirheitä ja paikata muutama osuma, mitä ammattilaisilta on tullut loppuja pintoja rakentaessa. Kaikki seinät pitää maalata vielä toistamiseen.
Jos nyt miettisin, missä voi eniten säästää, mutta jota voi tehdä vähän inhimillisemmässä aikataulussa, niin kaikenlaiset viimeistelytyöt, jotka syövät paljon aikaa, mutta eivät vaadi lupia ja erikoisosaamista ja jotka voi ajoittaa esim. osittaisen loppukatselmuksen jälkipuolelle olisivat tällaisia.
Jos aikaa ja halua on, niin suht helppoja säästökohteita olisi seuraavat:
- Työmaan siivous
- Rakennustarvikkeiden hakeminen rautakaupasta tms. (mahdollisuus säästää rahdeissa, jotka usein yllättävän arvokkaita)
- Kiintokalusteiden asennus itse
- joidenkin kokonaisuuksien kilpailuttaminen erikseen (esim. maalämpö, sähkö ja lvi-urakat varauksin)
- joidenkin kalusteiden hankkiminen itse (esim. altaat ja hanat)
- maalaustyöt (jos rohkeus riittää ja on tarvittaessa valmis maalaamaan uudestaankin
)
- listoitustyöt
- terassien, kuistien yms. rakentaminen
Vesieristys, sähkö-, laatoitus ja muut erityisosaamista tai lupia vaativat työt jättäisin suosiolla ammattilaisille. Vaikka luotto olisi itseensä suuri, niin ihan jo oikeusturva ja vakuutusteknisten seikkojen vuoksi noita ei kannata lähteä itse soveltamaan, koska jos vahinko käy (tahatonkin), niin mikään vakuutus tai takuu ei välttämättä korvaa, jos saadaan selville, että artisti on itse tehnyt jotain, mikä olisi virallisesti vaatinut ammattilaista. Vähän sinnepäin asennettu jalkalista on esteettinen haitta, mutta vähän sinnepäin asennettu vesieriste on ihan toinen juttu.