Onko kellään kokemusta aloittaa precut Kastelli toimitus lokakuussa?
1) Onko mitään järkeä vai siirretäänkö kevääseen? Jos siirretään niin 2% (4ke) maksu tiedossa.
2) Miten nopeasti tuo nousee, onko homeitiöistä/kosteasta ilmasta haittaa, onnistuuko talon rakennus ilman kosteusvaurioita?
3) Jos startti on lokakuun alussa rungolle, mihin lattiavalut sattuu ajallisesti?
4) kun joutuu lämmittämään niin mitähän tuo voi /kuluttaa maksaa?
Kiitokset
riippuu millainen tonttia ja sijainti.
jos eteläsuomessa tasamaan tontti ja tasamaan tiet niin sitten pääsee vähemmällä.. jos taas tampereesta ylöspäin , rinnetontti ja sen päälle tiet pientä mäkeä ja kenties vain hiekkatietä niin ongelmia on tiedossa. (jos hiekkatie niin kannattaa tutkia talvikunnossapitoa että onko sitä ja mihin saakka eli joutuuko itse ostamaan traktorin viimeiselle 3km matkalle tms)
tavaraa tulee alussa todella paljon tontille ja jos talvi tulee aikaisin on ongelmia kuivantilan/säilytystilan kanssa (tavarat ovat pahimmillaan toistensa tiellä) ,lumen ja jään kanssa (tavarat hautautuvat lumeen sekä jäähän) sekä auraamisen ja hiekoituksen kanssa (se on aina talon ostajan vastuulla ellei ole ostanut pakettia niin että joku muu rakentaa sen vastuineen valmiiksi) .
jos lattiavalukin menee myöhäiseksi niin betoniautokaan ei välttämättä pääse paikalle (liukkaat kelit yms) plus se että betonia voidaan joutua lämmittämään itse autossa (paljon lisäkustannuksia) ja itse valuakin joutuu lämmittämään jne
jos tontti on jo sepeli pinnalla ja siellä on pihalla 300m2 tyhjää tilaa tavaroiden ja tarvikkeiden varastointia varten niin sitten voi onnistua.
tontilla kannattaa olla myös kontti tai kaksi myös sellaisille tarvikkeille joiden halutaan pysyvän ettei niitä pöllitä yms työkalut yms (konttejakin voi joutua lämmittämään sisältä ettei kondenssia tiivisty niin paljoa että sitten on kontti enemmänkin sienikasvattamo kuin varasto.
jos talollesi tulee erillinen autokatos/autotalli niin jos vain mahdollista niin rakenna se ensin. tarvitset kuitenkin katosta puiden sahaamiseen yms "kuivaa" tilaa ja aina parempi jos tallissa on varasto tms myös jota voi käyttää vaikka taukotilana tms
omassa tönössäni sokkelivalun valmistelu kesti päivän (lähinnä muotit kiinni toisiinsa ja raudat väleihin yms). valu toisena päivänä ja ja parin päivän päästä tulikin jo seinäelementit nostettua "kuivan" sokkelin päälle. siitä noin pari kuukautta niin oli sisälattian valu. valun kuivuminen kesti noin 3kk.
talven yli rakennettiin sisätiloja ja ongelmia tuli kondenssista kun välikatolla oli vain kiinteä villa ja itse 40cm puhallusvilla tuli vasta myöhemmin niin välillä satoi tönössä sisällä (kosteus tiivistyi talon kosteussulkumuoveihin kun ilmanvaihto oli vain pelkkä ovessa oleva remppatuuletin)... ei mukavaa.. onneksi ei haitannut kuitenkaan kun lattiat oli vielä betonillla,.. ja lattialämmitys saatiin päälle juuri sopivasti ennenkuin talvi alkoi niin lämmönmäärä piti kosteuden poissa sitten loppuajan.
mulla talvirakentaminen taas oli tosi hidasta sisätiloissakin kun miltei joka päivä piti tehdä ulkona lumenluontia ja muita hiekoituksia yms niin aikaa ei hirveesti jäänyt itse tekemiseen talossa sisällä
ongelmia oli siinäkin kun tänne talolle on pieni mäki niin yksikään tavaraa toimittanut rekka ei päässyt mäkeä ylös (niissä kun ei ole nelivetoja tms) eikä itse talonrakennus miehetkään eivät päässeet paikalle kun tiet olivat jäässä/piha jäinen... itsekkään en päässyt paikalle noin neljä kertaa kun kelit olivat mitä olivat ja auto piti jättää sitten kauemmas ja kävellä talolle sitten lumi yms hommiin
sanoisin että koska kenelläkään ei ole kristallipalloa että milloin talvi tulee tai kuinka rankka se on niin varminta olisi siirtää aloitus ensi keväälle (huhtikuu on hyvä hetki aloittaa). tekee vaikka pihatyöt yms kaikki nyt valmiiksi ja autotallin tms... se on kuitenkin pieni raha se 4tonttua siitä että säästät todennäköisesti kymppitonneja talvirakentamisen vaivasta yms.. lisäksi pankkilainojen korot ovat vielä nyt korkealla niin oletettevasti ensivuonna on matalammat euriborit ja siten kun sitten menee talon osasia maksuun niin säästät koroissa jo useita tonneja jos maksat niistä vasta ensivuonna...
jos päätät lähteä rakentamaan niin tarvitset mielellään sellaisia diesel käyttöisiä lämmittimiä joissa puhallin on vain sähköllä toimiva eli älä osta sähkölämppäreitä kuin vasta sitten kun talossa on jonkinlaiset eristeet seinillä yms
sähkölasku saattaa olla valtava juuri lämmityksien takia ja rakentamisen aikana kuluja on muutenkin kun tonni sinne ja tonni tänne menee kokoajan ilman että ehtii kissaa sanomaan...
edit.. kirotushöröjä korjattu yms
precut tarkoittaa tässä kastellin tapauksessa sitä että puutavara tulee pitkänä tontille ja on vain jo etukäteen sahattu mittoihinsa. eli periaatteessa sama kuin että jos talo rakennettaisiin suorasta puutavarasta mutta precutilla jää pois vain mittoihin saahaaminen (teoriassa... käytännössä varmasti puuta sahataan
) eli pari viikkoa max voidaan laskea seinien tekemiseen enemmän aikaa vs siihen että seinät ovat elementtejä jotka vain nostetaan paikalleen. eli tämäkin kasaus ja työvaihe lisää tontilla sitä että pinta-alaa pitää olla vapaana kaikenlaiseen puun käsittelyyn yms pyörittelyyn..