Vaihteistot, eli automaatti/manuaali ja sen parhaus.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja elliV
  • Aloitettu Aloitettu
Ratissahan tuo olisi aika selvä. Keppi ylös menisi eteenpäin. Keskellä vapaa ja keppi alas olisi pakki.

Moottoripyörässä taas ylös (taakse) on isommalle ja alas (eteen) pienemmälle. Siksipä keppi taaksepäin tuntuisi loogisemmalta.

Läpysköistä taas oikea olisi ylös ja vasen alas.
 
CVT keskusteluun voinen tuoda omia kokemuksia. Alla ollut 2011 2.0 bensa avensis CVT ja nyt myöhemmin sitten Auris TS Hybrid eCVT.
- Avensiksen CVT lähdöt pehmeitä / laiskoja johtuen momennin muuntimesta. Sillä ei saanut suditeltua vaikka painoi kaasun lattiaan risteyksessä.
- Avensiksen CVT:ssä ei ole "vaihteita" muuta kuin manuaalitilassa.
- Avensis CVT tosiaan kierrätti koneen ihan punarajalla kun painoi polkimen kickdownin ohi, ilman kickdownia pysyttiin jossain 4500 tienoilla missä auto tuntui kiihtyvän aikalailla samanlailla ja laatikko vaihteli kierroksia nopeuden mukaan alemmas myöhemmin vaikka siis kiihdyteltiin edelleen poljin kickdown pykälää vasten.
- Hybrid eCVT lähtee viivalta kuin tykin suusta verrattuna Avensikseen ja sillä sutii renkaat vähän liiankin helposti johtuen aika makeasta sähkömoottorin väännöstä.
- Hybrid eCVT käyttää tosiaan kierroksia hyvin erilaisesti verrattuna perinteiseen bensa CVT vaihteistoon, kuten yllä linkattu.
- Hybrid eCVT huudattaa moottoria enemmän kuitenkin kuin mitä Avensis teki. Toki nyt isona erona tulee varmaan äänieristyskin. Mutta tuntuu että jos sellasen ei täysikaasu kiihdytyksen tekee, niin enemmän avensis luotti vääntöön. No tokihan Hybridin Atkinson moottorissa ei mitään vääntöä enää olekkaan kun sähkömoottori tipahtaa pois ja sitten siellä 80kmh+ huudatellaan.
- Hybrid eCVT pamauttaa lähdössä myös moottorin kierrokset ylös matalilla nopeuksilla kun tekee ripeän kiihdytyksen siksi, että moottori tekee MG1 sähkömoottorilla sähköä avustamaan MG2 sähkömoottoria siinä kiihdytyksessä.
- Hybrid eCVT huutaa aivan hurjana ja ei liiku mihinkään(tuntuu siltä kun samantien pamahtaa bensamottorin kierrokset korkealle) jos istuu autolla parkissa kuluttaen Hybrid akun alhaiseksi ja lähtee siitä tekemään jotain kiihdytystä vaikkapa 80kmh vauhtiin. Eli suuria eroja tuo hommaan myös akun varaustaso.
 
Viimeksi muokattu:
Vastaan vanhaan ihmetellen, pitääkö sitten viimeinen paikkansa nykytomaattien kohdalla, poislukien DSG?
En tiedä. En muista koska olisin joutunut heijaamaan autoa. Todennäköisesti en koskaan.

Anyway, jos nuo kaksi mainittua on ne tilanteet joissa manuaali on parempi niin kannattako ostaa auto sitä kaksi kertaa kymmenessä vuodessa tilannetta varten.
 
Ei yleensä tarvi bemarissa kuin heittää DS päälle eli tökätä keppi vasemmalle niin moottorijarrutusta tulee kunnolla. Joskus sitten pykältää vaan pienempää tökkäämällä keppiä. Kyllä, bemarissa menee isompi vaihde vetämällä ja pienempi työntämällä, niinkuin pitääkin. Toisin kuin monessa muussa autossa pitää työntää isompaa ja vetää pienempää, mikä jotenkin minulle on itseasiassa väärin, kun tottunut BMW:n tapaan.
Tuo on kyllä jännä miten tosiaan joissakin isompaa vaihdetta vaihdetaan työntämällä. Mistä lienee moinen perversio saanut alkunsa, mutta eipä ole vastaan tullut ralliautoja/rata-autoja, joissa vaihteita vaihdettaisiin muuten kuin vetämällä isommaksi (tai vastaavasti oikealta rattiviiksestä).
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on kyllä jännä miten tosiaan joissakin isompaa vaihdetta vaihdetaan työntämällä. Mistä lienee moinen perversio saanut alkunsa, mutta eipä ole vastaan tullut ralliautoja/rata-autoja, joissa vaihteita vaihdettaisiin muuten kuin vetämällä isommaksi (tai vastaavasti oikealta rattiviiksestä).
Harvempi nyt on ralliautoja ajanut. Mutta tiedätkö miksi ralliautossa on noin päin?
 
Harvempi nyt on ralliautoja ajanut. Mutta tiedätkö miksi ralliautossa on noin päin?
Koska auton kiihdyttäessä on loogisempaa vetää isompaa vaihdetta aina taaksepäin (ja päinvastoin), eikä taistella g-voimia vastaan. Ihan sama juttu se on normikaarassakin, vaikka tehot olisivatkin vähäisempiä. En ymmärrä millä perusteella se olisi missään tilanteessa loogista toiseen suuntaan, mutta jostain syystä ainakin Volvo ja Toyota ovat päättäneet, että keksitäänpäs tämä pyörä uudestaan ja kantikashan siitä tuli.

Edit.
Näyttää olevan VAG-kulkineissakin sama. Omituista.

Varmaan tässä on taustalla joku massojen miellyttämisjuttu, eli on tehty testi jossa testiin osallistuneet mummot ja papat kokivat luontevammaksi että jos painaa keppiä eteenpäin, niin sitten vaihde vaihtuu isommaksi ja päinvastoin, mutta ei se siitä järkevää siltikään tee, varsinkaan kun eri autoissa käytetään erilaista menetelmää ja kilpa-autoissa yleisempi on aina ollut vaihtaa vetämällä isommalle. Vähän sama juttu kuin joku valmistaja toteaisi, että mepäs vaihdetaankin kaasu -ja jarrupolkimien paikkaa, kun meidän tutkimusten mukaan se on parempi näin. :D

Edit2.
Tämä on yksi syy miksi ajattelin ostaa seuraavaksi sellaisen auton, jossa on automaatin lisäksi rattivaihteet, niin niitä voisi ehkä jossakin tilanteessa kuvitella käyttävänsä. Nämä kaikki päinvastoin toimivat geartronicit sun muut pelleilyt eivät sellaista mahdollista, kun aina pitää miettiä että miten päin tämä paska taas toimikaan ja sitten se onkin sama vaikka olisi jättänyt vaihtamisen kokonaan automaatille.
 
Viimeksi muokattu:
Meinasin samaa sanoa et aatellut et pitäiskö + ja - johdot vaihtaa keskenään kun häiritsee väärin päin olo audis.
Nykyisessä automaatissa ei ole mahdollista vaihtaa vaihteita manuaalisesti, mutta jos olisi ja se onnistuisi tuolla tavalla niin aivan varmasti modaisin. Sitten vielä jollakin tavalla pitäisi piilottaa virheelliset merkinnät kepin vieressä, mutta siihen nyt voisi laittaa vaikka jesaria päälle. :D
 
Koska auton kiihdyttäessä on loogisempaa vetää isompaa vaihdetta aina taaksepäin (ja päinvastoin), eikä taistella g-voimia vastaan. Ihan sama juttu se on normikaarassakin, vaikka tehot olisivatkin vähäisempiä. En ymmärrä millä perusteella se olisi missään tilanteessa loogista toiseen suuntaan, mutta jostain syystä ainakin Volvo ja Toyota ovat päättäneet, että keksitäänpäs tämä pyörä uudestaan ja kantikashan siitä tuli.

Edit.
Näyttää olevan VAG-kulkineissakin sama. Omituista.

Varmaan tässä on taustalla joku massojen miellyttämisjuttu, eli on tehty testi jossa testiin osallistuneet mummot ja papat kokivat luontevammaksi että jos painaa keppiä eteenpäin, niin sitten vaihde vaihtuu isommaksi ja päinvastoin, mutta ei se siitä järkevää siltikään tee, varsinkaan kun eri autoissa käytetään erilaista menetelmää ja kilpa-autoissa yleisempi on aina ollut vaihtaa vetämällä isommalle. Vähän sama juttu kuin joku valmistaja toteaisi, että mepäs vaihdetaankin kaasu -ja jarrupolkimien paikkaa, kun meidän tutkimusten mukaan se on parempi näin. :D

Edit2.
Tämä on yksi syy miksi ajattelin ostaa seuraavaksi sellaisen auton, jossa on automaatin lisäksi rattivaihteet, niin niitä voisi ehkä jossakin tilanteessa kuvitella käyttävänsä. Nämä kaikki päinvastoin toimivat geartronicit sun muut pelleilyt eivät sellaista mahdollista, kun aina pitää miettiä että miten päin tämä paska taas toimikaan ja sitten se onkin sama vaikka olisi jättänyt vaihtamisen kokonaan automaatille.
Tähän liittyen saa aina välillä kuulla miten on epäloogista, kun bemarissa menee D eli eteenpäin vetämällä kepukasta ja R menee työntämällä. Mutta noinhan se on lähes kaikissa automaateissa, bemarissa sillä erolla, että kepukka palaa aina keskiasentoon. Lisäksi tätäkin voidaan ajatella G voimien kautta eli jos kättä pitää kepukalla, niin noin päinhän ne voimat menee.
 
Tähän liittyen saa aina välillä kuulla miten on epäloogista, kun bemarissa menee D eli eteenpäin vetämällä kepukasta ja R menee työntämällä. Mutta noinhan se on lähes kaikissa automaateissa, bemarissa sillä erolla, että kepukka palaa aina keskiasentoon. Lisäksi tätäkin voidaan ajatella G voimien kautta eli jos kättä pitää kepukalla, niin noin päinhän ne voimat menee.
Mjooh, mutta noita ei tarvitse vaihtaa kuitenkaan koskaan ajaessa ja vaihteiden sijainti on sentään sama kuin "normaalisti". Henkilökohtaisesti voisin varmaan tottua kaikkeen muuhun, mutta siihen eivät aivot taivu, että +/- vaihtavat paikkaansa riippuen siitä millä autolla ajaa.

Sama juttu kuin että vaihtaa moottoripyörästä fillariin, niin etujarru on väärällä puolella. Täysin perverssi keksintö sekin.
 
Sama juttu kuin että vaihtaa moottoripyörästä fillariin, niin etujarru on väärällä puolella. Täysin perverssi keksintö sekin.
Skootterissa just toisin päin kun polkupyörässä, kun kytkimen tilalla on takajarru. Jännästi ei mene silti ristiin, kun päristimellä tehokkaampi on oikealla ja pyörässä vasemmalla. Menee siis ihan automaattisesti ainakin itsellä.

Mutta autossa luultavasti tuottaisi harmaita hiuksia tai virheitä. Jos siis eri autoissa eripäin.
 
Viimeksi muokattu:
Koska auton kiihdyttäessä on loogisempaa vetää isompaa vaihdetta aina taaksepäin (ja päinvastoin), eikä taistella g-voimia vastaan. Ihan sama juttu se on normikaarassakin, vaikka tehot olisivatkin vähäisempiä. En ymmärrä millä perusteella se olisi missään tilanteessa loogista toiseen suuntaan, mutta jostain syystä ainakin Volvo ja Toyota ovat päättäneet, että keksitäänpäs tämä pyörä uudestaan ja kantikashan siitä tuli.

Edit.
Näyttää olevan VAG-kulkineissakin sama. Omituista.

Varmaan tässä on taustalla joku massojen miellyttämisjuttu, eli on tehty testi jossa testiin osallistuneet mummot ja papat kokivat luontevammaksi että jos painaa keppiä eteenpäin, niin sitten vaihde vaihtuu isommaksi ja päinvastoin, mutta ei se siitä järkevää siltikään tee, varsinkaan kun eri autoissa käytetään erilaista menetelmää ja kilpa-autoissa yleisempi on aina ollut vaihtaa vetämällä isommalle. Vähän sama juttu kuin joku valmistaja toteaisi, että mepäs vaihdetaankin kaasu -ja jarrupolkimien paikkaa, kun meidän tutkimusten mukaan se on parempi näin. :D

Edit2.
Tämä on yksi syy miksi ajattelin ostaa seuraavaksi sellaisen auton, jossa on automaatin lisäksi rattivaihteet, niin niitä voisi ehkä jossakin tilanteessa kuvitella käyttävänsä. Nämä kaikki päinvastoin toimivat geartronicit sun muut pelleilyt eivät sellaista mahdollista, kun aina pitää miettiä että miten päin tämä paska taas toimikaan ja sitten se onkin sama vaikka olisi jättänyt vaihtamisen kokonaan automaatille.
Vastaus tuohon ralliauto osuuteen on oikein.

Sen sijaan itsellä on juurikin päinvastoin, eli plus eteen ja miinus taakse. Tätä keskustelua lukiessa saa kuvan ihan kuin tuo olisi isompikin ongelma. Ei kyllä meikäläisen parilla sadalla kaakilla vaihtamista vaikeuta. Ei siis vaikeuta jatkossakaan omaa autovalintaa.
 
Tuohon "väärinpäin" toimivaan vaihdeviikseen joskus törmännyt jossain peleissäkin, se on jotenkin hyvin epäluontevaa tökkiä eteenpäin isommalle.

Tuo eteenpäin isommalle on ehkä sellainen asia joka tuntuu loogiselta kun sitä suunnittelee, vasta ajaessa se on "väärin".
 
Itse ajellut molemmilla sekä "väärillä" että "oikeilla" työntösuunnilla ja ei kumpikaan ole aiheuttanut mitään ongelmaa. Oikeastaan aivan sama kummin päin on.
 
Skootterissa just toisin päin kun polkupyörässä, kun kytkimen tilalla on takajarru. Jännästi ei mene silti ristiin, kun päristimellä tehokkaampi on oikealla ja pyörässä vasemmalla. Menee siis ihan automaattisesti ainakin itsellä.

Mutta autossa luultavasti tuottaisi harmaita hiuksia tai virheitä.
Skootterissa etujarru on aina samassa paikassa kuin moottoripyörissä (eli oikealla puolella). Lisäksi skoottereissa on mp:n kytkimen tilalla takajarru. Meikäläisissä polkupyörissä etujarru on kuitenkin käytännössä aina poikkeuksetta vasemmalla, eli mp:n kytkimen tilalla, jonka kiskaiseminen pohjaan on kertaluokkaa pahempi sekaannus. Fillariporukan perustelut tähän ovat puolivillaisia -->

"no kun sitten on nopeampi vaihtaa vaihteita alaspäin samalla kun jarruttaa"
sekä
"takavaihtajan painikkeiden pitää olla oikealla, joten siellä pitää olla myös takajarrun kahva".

Tokihan ne kahvat voi vaihtaa omassa sykkelissä päinvastoin, mutta kun aina ei ole sama fillari alla, niin sekin on aika loputon suo.

Sen verran paljon tulee kuitenkin ajeltua sekä moottoripyörällä että fillarilla, ettei tuo ole koitunut suuremmaksi ongelmaksi, mutta on siinä sellainen pienimuotoinen aivojen nyrjäytys kuitenkin joka kerta suoritettava. Varsinkin jos on vähän pidempi aika välissä, niin hetken aikaa pitää ihan tietoisesti testailla ennen kuin oikea kahva alkaa löytymään luontevasti. Varsinkin nopeissa tilanteissa sen erilaisuuden silti huomaa ja sama juttu tuon automaattivaihteiston +/- sekoilun kohdalla.
Sen sijaan itsellä on juurikin päinvastoin, eli plus eteen ja miinus taakse. Tätä keskustelua lukiessa saa kuvan ihan kuin tuo olisi isompikin ongelma. Ei kyllä meikäläisen parilla sadalla kaakilla vaihtamista vaikeuta. Ei siis vaikeuta jatkossakaan omaa autovalintaa.
Niin no, se on ongelma jos on paljon erilaisia kulkineita, joissa se menee ristiin ja itselläni tuo ainakin tulee siinä määrin selkäytimestä, että jää ominaisuus kokonaan käyttämättä jos toimintalogiikkaa tarvitsee yhtään enempään ajatella. Kaikkeen toki varmasti tottuu, jos on pakko, eli lähinnä ihmettelin mistä moinen typeryys juontaa juurensa. Maailma on tässäkin suhteessa vissiin vähän rikki ja silleen. :D
 
Kyllä tätä ketjun loppupäätä lukiessa tulee päänsärky miettiessä mahdollisia syitä ongelmiin. Ilmeisesti ongelma on automaattivaihteiston hallinta laitteisto tietyissä autoissa, jotka eivät ole ralliautoja, mutta Kiinan omistuksessa olevan Volvon tai Japanin Toyotan.
Totean näin itse Haynes kirjan räjäytyskuvien kautta manuaalin ja automatiikan käytännön aikoinaan oppineena (ja varmaan suuremmin jo unohtaneena) vain karkeat reititykset:

1. Rakenteellinen parannus (jota en oikein jaksa uskoa selittävänä tekijänä)
2. Psykologinen parannus (Jos Kiina on käyttänyt tässä asiassa valtaa. Toisaalta tähänkin tottuu ja vääristävää Kiinan asukasluvun ja tiukan kurin vuoksi.)
3. Historia (Sopisi varmaan Volvoon Kiinan kommunistisen vallan kautta.)
4. Diplomatia ja ulkomaansopimuksen ehdot. (Viitaten lähinnä Toyotaa, jos se haluaa valmistuttaa varaosia Kiinassa, mihin vallitsee toisin sanoen 3. ehto toisesta maailmansodasta)

Olen ajanut yhdellä automaattivaihteisella autolla n.700km ikäni aikana. Ja nämä yllämainitut olivat vain spekulointeja.
 
Sama juttu kuin että vaihtaa moottoripyörästä fillariin, niin etujarru on väärällä puolella. Täysin perverssi keksintö sekin.

Vaikkei tämä enää automaattivaihteistoihin liitykään, niin fillarin jarrukahvojen kätisyys vaihtelee maittain, mm. Englannissa ne on toisin päin kuin täällä. Jos sieltä tilaa fillaria, niin osa firmoista kysyy tilauksella kummin päin kahvat haluaa tai mainitsee sen lisätiedoissa niin voivat kasata suoraan vasenkätiseksi.

Which Hand for which Brake?
 
Vaikkei tämä enää automaattivaihteistoihin liitykään, niin fillarin jarrukahvojen kätisyys vaihtelee maittain, mm. Englannissa ne on toisin päin kuin täällä. Jos sieltä tilaa fillaria, niin osa firmoista kysyy tilauksella kummin päin kahvat haluaa tai mainitsee sen lisätiedoissa niin voivat kasata suoraan vasenkätiseksi.

Which Hand for which Brake?
Toisaalta entisaikaan kun Britit vielä teki moottoripyöriä, niin niissäkin oli kontrollit nurin päin. Kerran kokeillu ajaa kaverin wanhaa BSA'ta ja se vaati vähän miettimistä kun ruvettiin ekaan vaihteen vaihtoon. Oliko vielä vaihdekuviokin väärin päin - ei jaksa enää muistaa.
 
"Enstisaikoina" noissa hallintalaitteissa ei ollut mitään yleistä tapaa, vaan ne meni miten kukakin sattui tekemään, joten jostain vanhasta laitteesta ei voi vetää mitään "kansallista" päätelmää. Vähän sama kuin sanoisi että amerikkalaisissa autoissa on kaasupoljin keskellä, koska se sattui jossain 1910 mallisessa hyrysysyssä niin olemaan.

Kyllä tätä ketjun loppupäätä lukiessa tulee päänsärky miettiessä mahdollisia syitä ongelmiin. Ilmeisesti ongelma on automaattivaihteiston hallinta laitteisto tietyissä autoissa, jotka eivät ole ralliautoja, mutta Kiinan omistuksessa olevan Volvon tai Japanin Toyotan.
Totean näin itse Haynes kirjan räjäytyskuvien kautta manuaalin ja automatiikan käytännön aikoinaan oppineena (ja varmaan suuremmin jo unohtaneena) vain karkeat reititykset:

1. Rakenteellinen parannus (jota en oikein jaksa uskoa selittävänä tekijänä)
2. Psykologinen parannus (Jos Kiina on käyttänyt tässä asiassa valtaa. Toisaalta tähänkin tottuu ja vääristävää Kiinan asukasluvun ja tiukan kurin vuoksi.)
3. Historia (Sopisi varmaan Volvoon Kiinan kommunistisen vallan kautta.)
4. Diplomatia ja ulkomaansopimuksen ehdot. (Viitaten lähinnä Toyotaa, jos se haluaa valmistuttaa varaosia Kiinassa, mihin vallitsee toisin sanoen 3. ehto toisesta maailmansodasta)

Nyt tätä ajatuksenlentoa on jo vähän vaikea seurata, mutta Kiinan kommunistinen valta tuskin on kovin merkittävästi ollut vaikuttamassa siihen kuinka päin automaattivaihteiston käsivalinta toimii, varsinkin kun se on suurimmassa osassa autoista "väärinpäin", ja oli myös Volvossa jo vuosikymmentä ennen kuin Geelyllä oli mitään mahdollisuutta asiaan vaikuttaa.
 
Nyt tätä ajatuksenlentoa on jo vähän vaikea seurata, mutta Kiinan kommunistinen valta tuskin on kovin merkittävästi ollut vaikuttamassa siihen kuinka päin automaattivaihteiston käsivalinta toimii, varsinkin kun se on suurimmassa osassa autoista "väärinpäin", ja oli myös Volvossa jo vuosikymmentä ennen kuin Geelyllä oli mitään mahdollisuutta asiaan vaikuttaa.

Ajamani ainoa automaatti-auto oli joku vw touareg, joten Volvosta ei kokemusta.

Tuosta historia-tiivistelmästä hain lähinnä jotain sellaista vastaanhakoisuutta, joka nauratti nähtyäni joskus dokumentin Disko ja ydinsota. Samaan aikaan kun lännen valtasi disko ja rock, neuvostoliitossa tämä pyrittiin paikkaamaan lanseeraamalla jonkinlainen vauhdikas kansantanssi, jossa papat vetelivät ikäänsä nähden vetreästi mammojaan.
Jonkinlaista kylmänsodan kaltaista operaatiota ajattelin mahdollisena. Johan sellainen olisi näkyvyyden kannalta ulkomaisesta viranomaiselle liiankin selvää, jos asiat täytyy opetella vaihdelaatikon kanssa liikenteessä uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Onko porukalla hajoillut tai kestänyt Ford PowerShift (esim Getrag 6DCT450, jossa märät kytkimet) vaihteisto?

Itsellä Ford Mondeo 2.0T (ecoboost) 203hv, joka taitaa olla ainakin noissan vanhemmissa autoissa aina Powershiftillä. Ajettu vajaa 300tkm. Omasta mielestä toimii vielä aivan moitteetta.

"Pikku" Powershift on ilmeisesti kuivakytkin mallinen. Kävin huollosta kysymässä vaihteistosta. Kuulemma voi toimia pitkäänkin, kunhan vaihteistoöljyt on vaihdettu 60tkm välein ja on käytetty oikeaa (Ford) öljyä. Itse vaihdoin ja laitoin kyllä tuota öljyä: https://m.motonet.fi/fi/tuote/590332/Comma-AQDCTP-1l-DSG-automaattioljy

Tuota samaa Powershiftiä on ilmeisesti käytetty paljon diesel autoissa. Koska vaihteisto kestää 450Nm vääntöä. Itsellä tulee aika vähän ajoa vuosittain, niin saattaahan tuo tekniikka kestää vielä vuosia. Nyt on autolla ikää 10 vuotta.
 
Onko porukalla hajoillut tai kestänyt Ford PowerShift (esim Getrag 6DCT450, jossa märät kytkimet) vaihteisto?

Itsellä Ford Mondeo 2.0T (ecoboost) 203hv, joka taitaa olla ainakin noissan vanhemmissa autoissa aina Powershiftillä. Ajettu vajaa 300tkm. Omasta mielestä toimii vielä aivan moitteetta.

"Pikku" Powershift on ilmeisesti kuivakytkin mallinen. Kävin huollosta kysymässä vaihteistosta. Kuulemma voi toimia pitkäänkin, kunhan vaihteistoöljyt on vaihdettu 60tkm välein ja on käytetty oikeaa (Ford) öljyä. Itse vaihdoin ja laitoin kyllä tuota öljyä: https://m.motonet.fi/fi/tuote/590332/Comma-AQDCTP-1l-DSG-automaattioljy

Tuota samaa Powershiftiä on ilmeisesti käytetty paljon diesel autoissa. Koska vaihteisto kestää 450Nm vääntöä. Itsellä tulee aika vähän ajoa vuosittain, niin saattaahan tuo tekniikka kestää vielä vuosia. Nyt on autolla ikää 10 vuotta.
Postaan vain tämän tähän. Powershiftistä kyse.
 
Postaan vain tämän tähän. Powershiftistä kyse.
Sama selitys näyttää olevan:

"Kaksoiskytkinvaihteistojen suodattimen ja öljynvaihto 60 000 kilometrin välein on tärkein huoltotoimenpide. Useimmissa vauriotapauksissa on öljyn tai suodattimen vaihto joko jätetty tekemättä tai on käytetty vääränlaista automaattivaihteistoöljyä, ja tällöin on syntynyt voiteluvaurioita."

"Vaihteisto hajosi 360tkm mittarissa."
Eli hyvällä tuurilla itse pääsisin vielä 70tkm (jos ajan 5tkm per vuosi). Eli 14 vuotta vielä :)

Onhan tuo 360tkm siis kohtuullinen saavutus, mutta onhan noita hajonnut aikaisemminkin. Ford Kuga:ssa on luultavasti juuri sama vaihteisto kuin mulla Mondeossakin.

Netin mukaan tuo olisi hyvä paikka vaihteiston remppaan:
 
Muistaakseni joku täällä kirjoitteli että poweshiftit kestää 160tkm ja sitten kaput.
 
Muistaakseni joku täällä kirjoitteli että poweshiftit kestää 160tkm ja sitten kaput.
Fiestassa ja Focuksessa käytetään kuivalla kytkimellä olevaa Powershiftiä. Mondeossa ja muissa öljyssä oleva kaksoiskytkin. Siitä huolimatta molemmat varmaan on huonoja?

Uudessa Fiestassahan on jälleen kaksoiskytkin ja toivottavasti se olisi kestävämpi.

Omasta 2.0 ecoboost powershift Mondeosta maksoin varmaan vähän liikaa. Hyvä auto, mutta 5200€ hinnasta olisi varmaan saanut tingittyä vielä vähän lisää. Olisi pitänyt tulla kysymään etukäteen. 297tkm on kumminkin paljon, vaikka auto on tosi siistissä kunnossa ikäisekseen.

Halvin saman ikäinen, mutta paljon vähemmän ajettu (185tkm) maksaa 9500€.
 
Nimeltämainitsemattoman Ford-merkkiliikkeen sisäisessä viestinnässä on nähty aikanaan maininta, että laatikon oletettu kestoikä olisi 160tkm.
Ei ole kovin häävi km-lukema kestoikänä tuossa... Tätäkö se suunniteltu vanheneminen on vai onko meillä suomalaisilla vääristynyt käsitys tekniikan kestosta kun ajetaan autoilla kaksi elinikää?
 
Sitäpä juuri. Ehkä sähköautot ja lainsäädäntö (EU/US) korjaavat ajan kanssa tätä vinoumaa.
 
Eihän tuo tietysti kerro laatikon kestosta mitään, mutta toimi varmaankin rajana takuu/virhevastuureklamaatioissa.
 
Eihän tuo tietysti kerro laatikon kestosta mitään, mutta toimi varmaankin rajana takuu/virhevastuureklamaatioissa.
"8 v. / 160.000 km" olisi pisimmillään Fordin "takuu", ja tuo on siis maksullinen lisäpalvelu. 160tkm sopisi kyllä siihen vaihteiston kestoonkin.
 
Fiestassa ja Focuksessa käytetään kuivalla kytkimellä olevaa Powershiftiä. Mondeossa ja muissa öljyssä oleva kaksoiskytkin. Siitä huolimatta molemmat varmaan on huonoja?

Uudessa Fiestassahan on jälleen kaksoiskytkin ja toivottavasti se olisi kestävämpi.

Omasta 2.0 ecoboost powershift Mondeosta maksoin varmaan vähän liikaa. Hyvä auto, mutta 5200€ hinnasta olisi varmaan saanut tingittyä vielä vähän lisää. Olisi pitänyt tulla kysymään etukäteen. 297tkm on kumminkin paljon, vaikka auto on tosi siistissä kunnossa ikäisekseen.

Halvin saman ikäinen, mutta paljon vähemmän ajettu (185tkm) maksaa 9500€.

Noilla kilsoilla ehkä pariinkin otteeseen uusittu laatikkoa, jos siis tuo 160tkm raja pitää paikkansa ihan jotakaisessa. Mutta sinut tietäen, eiköhän tuokin lähde kiertoon ennenkun alkaa porsimaan;)
 
Minulla on Aulissa CVT Multitronic. Liikkeelle lähtö eteen tai taakse on välillä haastavaa. Liikennevaloissa saa olla tarkka, ettei pamauta edellä hidastelevan perään. Itse ajossa ei huomaa vaihteita, kuin kierrosluku mittarista.
 
Onkos kenelläkään miään sanottavaa Volvon 6-vaihteisesta Geartronic-automaatista? Suositus on vissiin vaihtaa automaattilaatikon öljyt 60/90 tuhannen välein, mutta näkyy olevan myynnissä sellaisia, joilla on ilmeisesti veivattu neljännesmiljoona+ ilman öljynvaihtoa.
 
Onkos kenelläkään miään sanottavaa Volvon 6-vaihteisesta Geartronic-automaatista? Suositus on vissiin vaihtaa automaattilaatikon öljyt 60/90 tuhannen välein, mutta näkyy olevan myynnissä sellaisia, joilla on ilmeisesti veivattu neljännesmiljoona+ ilman öljynvaihtoa.
Laatikolle ei määriteltyä öljynvaihtoväliä valmistajan puolesta, ellei hinaukseen käytettävä ajoneuvo tai taksi. Jälkimmäisillä öljynvaihtoväli 60tkm. Tästä voinee päätellä riittävästi... Samaa Aisinin laatikkoa käyttää myös muut valmistajat ja näillä laatikolle määritelty öljynvaihtoväli 60-80tkm.

250tkm ollut sellainen nyrkkiraja jonka jälkeen öljyihin ei enää kannata kajota, monesti menee vain huonommaksi. Jonkin verran ko. lootassa sisäistä tiivistevikaa, mutta täysim tuurissaan osuuko tuollainen yksilö kohdalle.
 
Laatikolle ei määriteltyä öljynvaihtoväliä valmistajan puolesta, ellei hinaukseen käytettävä ajoneuvo tai taksi. Jälkimmäisillä öljynvaihtoväli 60tkm. Tästä voinee päätellä riittävästi... Samaa Aisinin laatikkoa käyttää myös muut valmistajat ja näillä laatikolle määritelty öljynvaihtoväli 60-80tkm.

Öljyjen vaihto ei nyt merkkiliikkeessäkään nyt mahdottomia maksa, että sen takia ei kannata öljyjä jättää vaihtamatta. Mitä omissa olen vaihdattanut, niin vaihteiston mallista riippuen huuhtelemalla tehty vaihto on merkkiliikkeessä maksanut reilusta parista satasesta vajaaseen nelisen hunttiin kerta.

250tkm ollut sellainen nyrkkiraja jonka jälkeen öljyihin ei enää kannata kajota, monesti menee vain huonommaksi. Jonkin verran ko. lootassa sisäistä tiivistevikaa, mutta täysim tuurissaan osuuko tuollainen yksilö kohdalle.
Tarkoitatko, että jos ei ole kertaakaan vaihdettu öljyjä vai tilanteessa jossa öljyt on vaihdettu suositusten mukaan? Henkilökohtaisesti jatkaisin etsintää, jos tilanne olisi ettei ole kertaakaan vaihdettu, noita kuitenkin on myynnissä reilusti.
 
Öljyjen vaihto ei nyt merkkiliikkeessäkään nyt mahdottomia maksa, että sen takia ei kannata öljyjä jättää vaihtamatta. Mitä omissa olen vaihdattanut, niin vaihteiston mallista riippuen huuhtelemalla tehty vaihto on merkkiliikkeessä maksanut reilusta parista satasesta vajaaseen nelisen hunttiin kerta.
Powershift vaihteistoon (ecoboost 2.0 203hv ym.) normaali öljynvaihto olisi maksanut Ford liikkeessä 350 euroa. Yksinkertainen vaihtaa, mutta öljy taitaa olla kalliimpaa kuin perinteiseen automaattiin.

Tosiaan, kyllä vaihteistosta kannattaa pitää huolta. Kumminkin niin kallis vaihtaa ehjä tilalle. Ainakin Fordin sähköisestä huoltokirjasta näkyy vaihteistoöljyn vaihdot. Omasta löytyy kaksi sähköistäkin merkintää. 115tkm ja 179tkm. 297tkm kohdalla vaihdoin itse öljyn ja suodattimen ja vanha öljy oli vielä aika puhtaan näköistä.

Ainakin tuossa litran öljypurkissa oli kätevä "kaatonokka". Toivottavasti oli muuten sopivaa öljyä, kun en oikein muutakaan löytänyt.


Ainakin Ford autojen sähköistä huoltokirjaa saa luettua aika helposti. Pitää tietää auton rekkari. Se esim Motonetin sivulle ja sieltä auton Vin koodi. Se FordPass sovellukseen ja pääsee selaamaan kaikkia auton sähköisiä huoltotietoja. Jos huoltotietoja ei ole, niin autoa ei ehkä kannata ostaa?
 
Noilla kilsoilla ehkä pariinkin otteeseen uusittu laatikkoa, jos siis tuo 160tkm raja pitää paikkansa ihan jotakaisessa. Mutta sinut tietäen, eiköhän tuokin lähde kiertoon ennenkun alkaa porsimaan;)
Täytyy tosiaan seurailla tuota Powershiftin toimintaa. En löytänyt enää videota, jossa tasanopeudella kierroskukumittari seilaa vähän edestakaisin. Eli joku kytkin luistaa? Ehkä sitten parillisilla tai parittomilla vaihteilla? Ja ilmeisesti venttiilikoneisto voi tukkeentua liasta ja se taas aiheuttaa ongelmia.

121kpl löytyy yli 155tkm ajettuja isolla Powershft vaihteistolla (märkä kytkin) olevia autoja. Itse kyllä maksoin liikaa (5200) tuosta bensa mallista, kun eihän kukaan järkevä tohdi ostaa varsinkaan noin paljon ajettua autoa, kun ei kannata ostaa vähemmän ajettua Powershiftiäkään.

Mondeo on kyllä mukava auto ainakin 200hv bensana ja automaattina. Tuossahan on D valinnan lisäksi Sport tila ja manuaali tila. Täytyisikin mennä nuo kaikki vaihteet läpi, että toimiiko ne nyt ihan varmasti :) Manuaali tilassa saa yleensä yhden pykälän suuremmallekin.
 
Onko porukalla hajoillut tai kestänyt Ford PowerShift (esim Getrag 6DCT450, jossa märät kytkimet) vaihteisto?

Itsellä Ford Mondeo 2.0T (ecoboost) 203hv, joka taitaa olla ainakin noissan vanhemmissa autoissa aina Powershiftillä. Ajettu vajaa 300tkm. Omasta mielestä toimii vielä aivan moitteetta.

"Pikku" Powershift on ilmeisesti kuivakytkin mallinen. Kävin huollosta kysymässä vaihteistosta. Kuulemma voi toimia pitkäänkin, kunhan vaihteistoöljyt on vaihdettu 60tkm välein ja on käytetty oikeaa (Ford) öljyä. Itse vaihdoin ja laitoin kyllä tuota öljyä: Comma AQDCTP 1l DSG-automaattiöljy | Motonet Oy

Tuota samaa Powershiftiä on ilmeisesti käytetty paljon diesel autoissa. Koska vaihteisto kestää 450Nm vääntöä. Itsellä tulee aika vähän ajoa vuosittain, niin saattaahan tuo tekniikka kestää vielä vuosia. Nyt on autolla ikää 10 vuotta.


Minulla on -14 vuosimallin 163hp 2.0Tdci Mondeo, josta meni tuo 6DCT450 laatikko tasan 100tkm kohdalla pari vuotta sitten. Juuri tuolla Kauppalehden artikkelin tyylillä.

Ei varoittanut ennakkoon käytöksellä, tauluun vain ilmestyi varoitusviesti laatikko-ongelmasta matka-ajossa. Pysähdyin samantien tien laitaan, eikä sen jälkeen mennyt enää mikään pykälä päälle. Korjaamolta sanoivat, että täystuho ja metallisilppua tuli ulos avattaessa pohjaluukku. Hommasin Ruotsista purkaamolta saman verran ajetun laatikon, jolle tuli vaihdettuna hintaa 3700e. Toinen vaihtoehto olisi ollut lähettää Latviaan, jossa rakentavat sisukset uusiksi. Hinta olisi ollut sama ja sieltä saa takuun, mutta ei aina kuulemma tule toimivaa laatikkoa ensimmäisellä kerralla ja voi joutua lähettämään kerran pari takaisin korjaukseen. En sitten uskaltanut siihen lähteä.
 
Minulla on -14 vuosimallin 163hp 2.0Tdci Mondeo, josta meni tuo 6DCT450 laatikko tasan 100tkm kohdalla pari vuotta sitten. Juuri tuolla Kauppalehden artikkelin tyylillä.

Ei varoittanut ennakkoon käytöksellä, tauluun vain ilmestyi varoitusviesti laatikko-ongelmasta matka-ajossa. Pysähdyin samantien tien laitaan, eikä sen jälkeen mennyt enää mikään pykälä päälle. Korjaamolta sanoivat, että täystuho ja metallisilppua tuli ulos avattaessa pohjaluukku. Hommasin Ruotsista purkaamolta saman verran ajetun laatikon, jolle tuli vaihdettuna hintaa 3700e. Toinen vaihtoehto olisi ollut lähettää Latviaan, jossa rakentavat sisukset uusiksi. Hinta olisi ollut sama ja sieltä saa takuun, mutta ei aina kuulemma tule toimivaa laatikkoa ensimmäisellä kerralla ja voi joutua lähettämään kerran pari takaisin korjaukseen. En sitten uskaltanut siihen lähteä.
Toivotaan että tuo 100tkm ajettu vaihtolaatikko toimii pitkään.

Isoa Powershift vaihteistoa onkin näköjään tehty 2019 asti, eli aika pitkään. Sitten korvattu 8 vaihteisella perinteisellä. Suurivääntöisin ilmeisesti 210hv diesel, jossa 450Nm.


Suurella riskillä on tarkoitus ohjelmoida omaan 2.0T bensa, jossa Powershift myös. 270hv, 415Nm. Suurempi teho ja vääntö käy tietysti vaihteiston päälle. Torstaina luultavasti tietää millainen tuli ajettavuudesta.
 
Isoa Powershift vaihteistoa onkin näköjään tehty 2019 asti, eli aika pitkään. Sitten korvattu 8 vaihteisella perinteisellä.

Minulla käytössä 12/19 käyt otettu 2.0d A8-vaihteistolla.
Mondeoon siirryin Toyotan hybridistä ja vaihteiston osalta oli suuri pettymys. Eihän tuota nyt vaan voi mitenkään verrata planeettavaihteiston pehmeyteen ja nopeuteen.
Autona onkin kyllä mukavampi.

Tässä nyt reilut 20tkm ajeltu ja ohan tohon tottunut(ja laatikkokin oppinut ajoprofiiliani), mutta välillä laatikko vaan jaksaa yllättää erittäin hitailla ja tökkivillä vaihdoillaan.
Tuo perinteinen laatikko lienee oli fordin hätävara heittää powershiftin tilalle.
 
Nyt kyllä vaatii perusteluita. :redface:
Nimenomaan jos on sinne asti rullailtu vaihtamatta kertaakaan, niin ei kannata enää vaihtaa. Lootaan kertynyt muju irtoaa ja löytää tiensä johonkin minne ei tarvitsisi.

Säännöllisesti huollettuna mikä tahansa laatikko voi kestää pitkäänkin, ja niihin tottakai kannattaa öljyt vaihtaa paljon ajettunakin.
Öljyjen vaihto ei nyt merkkiliikkeessäkään nyt mahdottomia maksa, että sen takia ei kannata öljyjä jättää vaihtamatta. Mitä omissa olen vaihdattanut, niin vaihteiston mallista riippuen huuhtelemalla tehty vaihto on merkkiliikkeessä maksanut reilusta parista satasesta vajaaseen nelisen hunttiin kerta.
No tämä oli nimenomaan se pointti. Monella muullakin merkillä automaattivaihteiston öljyjen ilmoitettu kestoikä on "kestää auton eliniän". Jostain syystä samoille vehkeille ilmoitetaan kuitenkin säännölliset vaihtovälit mm. taksikäyttöön ja samoille vaihteistolle eri merkkiin asennettuna onkin määritelty säännölliset vaihtovälit.
Jokaiseen automaattilootaan vaihtaa 10krt ne öljyt sillä rahalla mitä uusii koko vaihteiston, joten en ymmärrä pätkääkään ihmisiä jotka tuossa säästää...
 
Mulla oli aikoinaan 2litraisen diisselin jatkona AL4-automaatti ja siinä aiheutti vikatilan viallinen moottorin lämpötila-anturi: antoi tietokoneelle väärän lämpötilatiedon ja sitten arpoi laatikolle väärän vaihteen sisään, joka aiheutti vikatilan. Anturi uuteen ja vaihteisto toimi kuten ennenkin. Tuo oli vahvistettu versio pahamaineisesta Al4:sta ja itse tykkäsin erittäin paljon askista. Polttoaineen kulutukseltaan ihan hyvä, vaikka kulutukseltaan optimialue oli 90km/h. Parhaimmillaan 4.8l/100km kulutuksella pääsi. 4-vaihde oli pitkä ku nälkävuosi. Oppiva aski oli myös aikaansa nähden kehittynyt. 360tkm oli ajettu, kun lunastukseen meni ko. Auto(itse ajoin 230tkm).
 
Jokaiseen automaattilootaan vaihtaa 10krt ne öljyt sillä rahalla mitä uusii koko vaihteiston, joten en ymmärrä pätkääkään ihmisiä jotka tuossa säästää...
Raadollinen totuus taitaa kuitenkin olla, että ne pari ensimmäistä omistajaa eivät suoraan hyödy niistä laatikon öljyjen vaihdosta, se hyöty näkyy vasta siellä auton eliniän loppupuolella. Joten helpo kohde jättää huoltamatta, vaikka huolto muistuttaisikin öljyjen vaihdosta.

Moni saattaa laskea, että on taloudellisesti kannattamatonta vaihdattaa niitä öljyjä kun ei itse todennäköisesti hyödy kyseisestä huollosta. Automyyjät eivät noteeraa vaihdossa kyseistä huoltokohdetta. Eivät hyvitä vaihdossa ja myydessään mieluummin vähättelevät ostajalle vaihdon tarpeellisuutta jos sitä osaa erikseen kysyä, kun ei sisälly normaalihuoltoon joten se ei ole "tarpeellinen". Auton käyttökustannuksissa tuo ei kuitenkaan ole mikään merkittävä summa vaikka sen teettäisikin suositusten mukaan. Josta tulikin mieleen, että toinen kohde joka helposti "unohtuu" on ohjaustehostimen öljyjen vaihto, kun sekään ei kuulu normaali määräaikaishuoltoon. Tähän "säästäväisyyteen" olen itsekin syyllistynyt.
 
Raadollinen totuus taitaa kuitenkin olla, että ne pari ensimmäistä omistajaa eivät suoraan hyödy niistä laatikon öljyjen vaihdosta, se hyöty näkyy vasta siellä auton eliniän loppupuolella. Joten helpo kohde jättää huoltamatta, vaikka huolto muistuttaisikin öljyjen vaihdosta.

Moni saattaa laskea, että on taloudellisesti kannattamatonta vaihdattaa niitä öljyjä kun ei itse todennäköisesti hyödy kyseisestä huollosta. Automyyjät eivät noteeraa vaihdossa kyseistä huoltokohdetta. Eivät hyvitä vaihdossa ja myydessään mieluummin vähättelevät ostajalle vaihdon tarpeellisuutta jos sitä osaa erikseen kysyä, kun ei sisälly normaalihuoltoon joten se ei ole "tarpeellinen". Auton käyttökustannuksissa tuo ei kuitenkaan ole mikään merkittävä summa vaikka sen teettäisikin suositusten mukaan. Josta tulikin mieleen, että toinen kohde joka helposti "unohtuu" on ohjaustehostimen öljyjen vaihto, kun sekään ei kuulu normaali määräaikaishuoltoon. Tähän "säästäväisyyteen" olen itsekin syyllistynyt.
Mullakin Fordin huoltokirjassa on Fordin sekä muiden huoltoleimoja 290tkm asti, mutta ei sieltä näy mitä on huollettu. Ainoastaan se näkyy, että huoltoväli on tuo aika lyhyt 20tkm tai 1 vuosi.

Pitää sitten sähköisestä huoltokirjasta selata ne kaikki muut huoltokohteet kuin moottoriöljyn vaihto. Powershift vaihteistoon on vaihdettu öljyt 115tkm ja 180tkm kohdalla. Itse vaihdoin öljyt 297tkm kohdalla. Vanhat öljyt oli minusta suht puhtaat (ekan kerran vasta itse vaihdoin). Mahdoton sanoa 10 vuotta vanhasta autosta, kuin että kolmesti on nyt öljyt vaihdettu. Se on tietysti suurempi mysteeri, että kauanko auto vielä toimii :) Joskushan Powershift "poksahtelee" ihan ilman varoitustakin. Yksi kuittikin löytyy joulukuulta, jossa vaihdettu moottorin korkeapainepumppu, 600€.

Mutta siis täydellinen sähköinen huoltokirja olisi aika hyvä juttu. Sekä tietysti se, että välttää tyyppivikaisia (kuten powershift), koska ne saattaa levitä vaikka olisi huollettukin hyvin.
 
Minulla on -14 vuosimallin 163hp 2.0Tdci Mondeo, josta meni tuo 6DCT450 laatikko tasan 100tkm kohdalla pari vuotta sitten. Juuri tuolla Kauppalehden artikkelin tyylillä.

Ei varoittanut ennakkoon käytöksellä, tauluun vain ilmestyi varoitusviesti laatikko-ongelmasta matka-ajossa. Pysähdyin samantien tien laitaan, eikä sen jälkeen mennyt enää mikään pykälä päälle. Korjaamolta sanoivat, että täystuho ja metallisilppua tuli ulos avattaessa pohjaluukku. Hommasin Ruotsista purkaamolta saman verran ajetun laatikon, jolle tuli vaihdettuna hintaa 3700e. Toinen vaihtoehto olisi ollut lähettää Latviaan, jossa rakentavat sisukset uusiksi. Hinta olisi ollut sama ja sieltä saa takuun, mutta ei aina kuulemma tule toimivaa laatikkoa ensimmäisellä kerralla ja voi joutua lähettämään kerran pari takaisin korjaukseen. En sitten uskaltanut siihen lähteä.
Itsellä oli useampi vuosi sitten samanlainen 14' mondeo 2.0tdci powershit vaihteistolla. Ostaessa oli vajaa 60tkm jolloin vaihdettu laatikkoöljyt. Nykivää vaihtoa sekä vakkari päällä huomasi kierrosten humppaavan. Lähti aika nopeasti kiertoon ehkä noin 80tkm ajettuna. Liekkö sama yksilö kyseessä :whistling:
 
Raadollinen totuus taitaa kuitenkin olla, että ne pari ensimmäistä omistajaa eivät suoraan hyödy niistä laatikon öljyjen vaihdosta, se hyöty näkyy vasta siellä auton eliniän loppupuolella. Joten helpo kohde jättää huoltamatta, vaikka huolto muistuttaisikin öljyjen vaihdosta.

Moni saattaa laskea, että on taloudellisesti kannattamatonta vaihdattaa niitä öljyjä kun ei itse todennäköisesti hyödy kyseisestä huollosta. Automyyjät eivät noteeraa vaihdossa kyseistä huoltokohdetta. Eivät hyvitä vaihdossa ja myydessään mieluummin vähättelevät ostajalle vaihdon tarpeellisuutta jos sitä osaa erikseen kysyä, kun ei sisälly normaalihuoltoon joten se ei ole "tarpeellinen". Auton käyttökustannuksissa tuo ei kuitenkaan ole mikään merkittävä summa vaikka sen teettäisikin suositusten mukaan. Josta tulikin mieleen, että toinen kohde joka helposti "unohtuu" on ohjaustehostimen öljyjen vaihto, kun sekään ei kuulu normaali määräaikaishuoltoon. Tähän "säästäväisyyteen" olen itsekin syyllistynyt.

Näinhän se on. En itsekään aio vaihtaa vaihteistoöljyjä kertaakaan, enkä mitään muitakaan litkuja mitä huolto-ohjelma ei käske vaihdattamaan. En koe siitä olevan minkäänlaista hyötyä, pelkkää turhaa rahanmenoa. Jos rupeaa omana omistusaikana temppuilemaan niin valmistaja hoitaa kulut.
Se ei tosiaan vaikuta euroakaan hyvityshintaan onko niitä koskaan vaihdettu vai ei niin miksi vaivautuisi?
Tosin itse jos vähänkään enempää ajetun ostaisin niin kyllä etsisin sellaisen missä on vähän tehty ennakoivaakin huoltoa.
 
Nimenomaan jos on sinne asti rullailtu vaihtamatta kertaakaan, niin ei kannata enää vaihtaa. Lootaan kertynyt muju irtoaa ja löytää tiensä johonkin minne ei tarvitsisi.
Kuulostaa kyllä niin essonbaarin jutuilta taas ettei muka kannattaisi mekaaniseen laitteeseen öljyjä vaihtaa. Onko sama sitten jos moottoriöljyjen vaihtoväli menee pitkäksi? "Ei kannata enää kun lähtee moskat liikkeelle."
 
Jos on vaihto pitkällä niin vie mieluummin sellaiseen paikkaan missä "koneella" hoidetaan kyseinen operaatio. Värkki pesee vaihteistoa samalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 302
Viestejä
4 534 337
Jäsenet
74 784
Uusin jäsen
vanahabanjo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom