Koska auton kiihdyttäessä on loogisempaa vetää isompaa vaihdetta aina taaksepäin (ja päinvastoin), eikä taistella g-voimia vastaan. Ihan sama juttu se on normikaarassakin, vaikka tehot olisivatkin vähäisempiä. En ymmärrä millä perusteella se olisi missään tilanteessa loogista toiseen suuntaan, mutta jostain syystä ainakin Volvo ja Toyota ovat päättäneet, että keksitäänpäs tämä pyörä uudestaan ja kantikashan siitä tuli.
Edit.
Näyttää olevan VAG-kulkineissakin sama. Omituista.
Varmaan tässä on taustalla joku massojen miellyttämisjuttu, eli on tehty testi jossa testiin osallistuneet mummot ja papat kokivat luontevammaksi että jos painaa keppiä eteenpäin, niin sitten vaihde vaihtuu isommaksi ja päinvastoin, mutta ei se siitä järkevää siltikään tee, varsinkaan kun eri autoissa käytetään erilaista menetelmää ja kilpa-autoissa yleisempi on aina ollut vaihtaa vetämällä isommalle. Vähän sama juttu kuin joku valmistaja toteaisi, että mepäs vaihdetaankin kaasu -ja jarrupolkimien paikkaa, kun meidän tutkimusten mukaan se on parempi näin.
Edit2.
Tämä on yksi syy miksi ajattelin ostaa seuraavaksi sellaisen auton, jossa on automaatin lisäksi rattivaihteet, niin niitä voisi ehkä jossakin tilanteessa kuvitella käyttävänsä. Nämä kaikki päinvastoin toimivat geartronicit sun muut pelleilyt eivät sellaista mahdollista, kun aina pitää miettiä että miten päin tämä paska taas toimikaan ja sitten se onkin sama vaikka olisi jättänyt vaihtamisen kokonaan automaatille.