Vaihteistot, eli automaatti/manuaali ja sen parhaus.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja elliV
  • Aloitettu Aloitettu
Kuulostaa kyllä niin essonbaarin jutuilta taas ettei muka kannattaisi mekaaniseen laitteeseen öljyjä vaihtaa. Onko sama sitten jos moottoriöljyjen vaihtoväli menee pitkäksi? "Ei kannata enää kun lähtee moskat liikkeelle."
Jos laatikon öljyjä ei ole vaihdettu niin pitkään aikaan, että sinne on jo kunnon mujua kertynyt, niin öljynvaihtoon liittyy riski että uusi öljy saa mujun liikkeelle. Se sitten tukkii suodattimen ja hyvää ei seuraa.

Huuhteluöljynvaihto koneella on suotavaa näissä tapauksissa.
 
Kuulostaa kyllä niin essonbaarin jutuilta taas ettei muka kannattaisi mekaaniseen laitteeseen öljyjä vaihtaa. Onko sama sitten jos moottoriöljyjen vaihtoväli menee pitkäksi? "Ei kannata enää kun lähtee moskat liikkeelle."
Ongelmahan näissä tulee lähinnä siitä että kaikki se paska mitä laatikkoon on kertynyt lähtee tuoreella öljyllä ja varsinkin huuhtelemalla/pesulla liikkeelle ja junttaa joko venttiilistöön jumiin tai laatikon sisäiseen suodattimeen tukkien koko öljynkiertoa. Koneellinen huuhtelu ei juuri vaikuta, kun samoja kanavia pitkin se öljy sontineen edelleen liikkuu sinne samaan suodattimeen...

Ongelmien laajuus riippuu sitten taas aika paljon laatikosta, esim. ZF pitkittäislaatikoissa ei mikään suuri ongelma, kun venttiileihin ja suodattimeen on periaatteessa pääsy aina öljynvaihdon yhteydessä. Näihinhän suodatinkin kuuluu vaihtaa öljynvaihdon yhteydessä.
Aisinin poikittaislootissa taas aika paljon isompi ongelma, kun sisäisen suodattimen vaihto vaatii lootan irrotuksen ja halkaisun...samalla rahalla uusii koko askin kunnostettuun.

Jos et usko niin kokeile, harvempi paja suostuu tällaisiin yksilöihin öljyjä edes vaihtamaan muuten kuin täysin asiakkaan vastuulla.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi kyllä ihan mieltä rauhoittavaa, jos joku osaisi antaa tuolle laatikon hajoamisriskille jotain todennäköisyyttä. Minäkin olen pelännyt tuota samaa asiaa sieltä asti, kun Essoja oli vielä oikeasti olemassa. En toimi itse alalla, joten minulla ei ole mitään todellista näppituntumaa tuohon asiaan. Niihin harvoihin, joihin olen öljyjä vaihdellut ei ole mitään negatiivistä ilmennyt. Ei aina kyllä positiivistakaan, mutta olen silti aina muistanut irtisanoutua kaikista riskeistä mahdollisen vaurion varalta.
Onko riski 1/10 vai 1/100 rempassa hajonnutta? Joku laatikkotyyppi tietty toista herkempi jne. Todellista tietoa tuntuu löytyvän paljon vähemmän, kuin uhkakuvia.
Nyt rohkeasti käsi pystyyn, jos tietää öljynvaihdossa rikkoutuneen laatikon ja osaa vielä kertoa laatikon mallin.
Vääriä öljyjä noihin tietysti toisinaan tungetaan, mutta se on vähän eri asia.
 
Olisi kyllä ihan mieltä rauhoittavaa, jos joku osaisi antaa tuolle laatikon hajoamisriskille jotain todennäköisyyttä. Minäkin olen pelännyt tuota samaa asiaa sieltä asti, kun Essoja oli vielä oikeasti olemassa. En toimi itse alalla, joten minulla ei ole mitään todellista näppituntumaa tuohon asiaan. Niihin harvoihin, joihin olen öljyjä vaihdellut ei ole mitään negatiivistä ilmennyt. Ei aina kyllä positiivistakaan, mutta olen silti aina muistanut irtisanoutua kaikista riskeistä mahdollisen vaurion varalta.
Onko riski 1/10 vai 1/100 rempassa hajonnutta? Joku laatikkotyyppi tietty toista herkempi jne. Todellista tietoa tuntuu löytyvän paljon vähemmän, kuin uhkakuvia.
Nyt rohkeasti käsi pystyyn, jos tietää öljynvaihdossa rikkoutuneen laatikon ja osaa vielä kertoa laatikon mallin.
Vääriä öljyjä noihin tietysti toisinaan tungetaan, mutta se on vähän eri asia.
Vaikeahan sille on mitään todennäköisyyttä kenenkään antaa. Joku vaihteistopaja voisi tietenkin osata antaa suuntimaa. Käytännössä todennäköisyys on 50/50.

Mutta esimerkkinä kun kysyttiin:
Pari AW50 laatikkoa ja yksi TF80 on itsellä tullut vastaan, jotka huononi ensimmäisellä öljynvaihdolla 300tkm jälkeen, kun omistaja halusi välttämättä kokeilla. Kaikissa oli toki pientä häröä jo ennestään. Yksikään ei myöskään kertalaakista hajonnut vaan vaihteiston toiminta huononi potenssiin x. Yksi powershiftikin taisi olla kerran johon jouduttiin vaihtamaan mekatroniikka, kun kaikki shaiba vaihtoi osoitetta laatikon pohjalta mekatroniikan kanaviin.
Tähän päälle oma TF80, johon oli säännöllisesti vaihdettu öljyt. Alkoi ilmoitella ajossa tyyppiviasta 200tkm kohdalla (sisäinen tiivistevika), johon päätin kokeilla ensiapuna öljynvaihtoa. Seuraavaksi pitikin repiä laatikko auki, kun meni käytännössä ajokelvottomaksi heti lämmettyään.

Pointti tällä rönsyilyllä nyt oli lähinnä se että kovilla kilsoilla se öljynvaihtojen aloittaminen ei välttämättä enää kannata, vähän vaihteiston mallista riippuen. Mekaanisesti siitä ei haittaa ole, mutta äkkiä aiheuttaa vähän enemmän askartelua monesta muuttujasta riippuen...
 
Viimeksi muokattu:
Vaikeahan sille on mitään todennäköisyyttä kenenkään antaa. Joku vaihteistopaja voisi tietenkin osata antaa suuntimaa. Käytännössä todennäköisyys on 50/50.

Mutta esimerkkinä kun kysyttiin:
Pari AW50 laatikkoa ja yksi TF80 on itsellä tullut vastaan, jotka huononi ensimmäisellä öljynvaihdolla 300tkm jälkeen, kun omistaja halusi välttämättä kokeilla. Kaikissa oli toki pientä häröä jo ennestään. Yksikään ei myöskään kertalaakista hajonnut vaan vaihteiston toiminta huononi potenssiin x. Yksi powershiftikin taisi olla kerran johon jouduttiin vaihtamaan mekatroniikka, kun kaikki shaiba vaihtoi osoitetta laatikon pohjalta mekatroniikan kanaviin.
Tähän päälle oma TF80, johon oli säännöllisesti vaihdettu öljyt. Alkoi ilmoitella ajossa tyyppiviasta 200tkm kohdalla (sisäinen tiivistevika), johon päätin kokeilla ensiapuna öljynvaihtoa. Seuraavaksi pitikin repiä laatikko auki, kun meni käytännössä ajokelvottomaksi heti lämmettyään.

Pointti tällä rönsyilyllä nyt oli lähinnä se että kovilla kilsoilla se öljynvaihtojen aloittaminen ei välttämättä enää kannata, vähän vaihteiston mallista riippuen. Mekaanisesti siitä ei haittaa ole, mutta äkkiä aiheuttaa vähän enemmän askartelua monesta muuttujasta riippuen...
Siis tuossahan on laatikko ollut jo viittävaille sökö. Eihän öljynvaihdolla mitään korjata :facepalm: Tulee mieleen Motor Up-mainokset ennenvanhaan :rolleyes: Tuossakin kohtaa peliliike takuunaikana jo vaihtaa öljyt askiin, kun ne kerta paljastaa laatikon viat ihan tuosta vain... Olisiko mitenkään mahdollista, että ihmiset huollattaisi niitä autoja, niin käytettyjen autojen markkinatkaan ei olisi yhtä lottoa.
 
Ongelmahan näissä tulee lähinnä siitä että kaikki se paska mitä laatikkoon on kertynyt lähtee tuoreella öljyllä ja varsinkin huuhtelemalla/pesulla liikkeelle ja junttaa joko venttiilistöön jumiin tai laatikon sisäiseen suodattimeen tukkien koko öljynkiertoa. Koneellinen huuhtelu ei juuri vaikuta, kun samoja kanavia pitkin se öljy sontineen edelleen liikkuu sinne samaan suodattimeen...

Ongelmien laajuus riippuu sitten taas aika paljon laatikosta, esim. ZF pitkittäislaatikoissa ei mikään suuri ongelma, kun venttiileihin ja suodattimeen on periaatteessa pääsy aina öljynvaihdon yhteydessä. Näihinhän suodatinkin kuuluu vaihtaa öljynvaihdon yhteydessä.
Aisinin poikittaislootissa taas aika paljon isompi ongelma, kun sisäisen suodattimen vaihto vaatii lootan irrotuksen ja halkaisun...samalla rahalla uusii koko askin kunnostettuun.

Jos et usko niin kokeile, harvempi paja suostuu tällaisiin yksilöihin öljyjä edes vaihtamaan muuten kuin täysin asiakkaan vastuulla.

Faijalla hajosi kaksi ZF:n laatikkoa käytettyvä ostetuista autoista kun ei öljyjä oltu vaihdettu ajoissa. Ensimmäinen 130 tkm ajetussa autossa, korjaus maksoi 6500 €. Jälkimmäinen taisi kestää vähän pidemmälle, alta 200 tkm kuitenkin. Senkin korjauskustannus alkoi 4:lla.
 
Faijalla hajosi kaksi ZF:n laatikkoa käytettyvä ostetuista autoista kun ei öljyjä oltu vaihdettu ajoissa. Ensimmäinen 130 tkm ajetussa autossa, korjaus maksoi 6500 €. Jälkimmäinen taisi kestää vähän pidemmälle, alta 200 tkm kuitenkin. Senkin korjauskustannus alkoi 4:lla.
ZF:llä on aika montaa mallia, mikähän oli kyseessä? 130:ssä ei pitäisi hajota mitenkään ellei laatikossa vikaa, öljyt vääriä tai vaihto tehty väärin (lämpötilat, ym.).

itse olen esim 6HP:n vaihtanut yli 200tkm:ssä ilman ongelmia ZF:n omalla satsilla (öljyt, suodatin, tiiviste).
 
ZF:llä on aika montaa mallia, mikähän oli kyseessä? 130:ssä ei pitäisi hajota mitenkään ellei laatikossa vikaa, öljyt vääriä tai vaihto tehty väärin (lämpötilat, ym.).

itse olen esim 6HP:n vaihtanut yli 200tkm:ssä ilman ongelmia ZF:n omalla satsilla (öljyt, suodatin, tiiviste).

Taisi olla 6HP26.

"Problems with this transmission are well known. This transmission locks up the torque converter in all gears, increasing wear. Combined with a sealed transmission pan and "lifetime fluid", some people have experienced catastrophic transmission failure. Owners report shift issues when oil begins breaking down beyond 50K miles, hence shifting issues are common.

There are also problems with the valve block and solenoids. When this failure starts to occur, shift quality and speed, torque transfer and even loss of ability to engage gears can occur. These problems led Volkswagen AG to extend the warranty on all of their vehicles equipped with this transmission to 100,000 miles or 10 years
."

ZF 6HP transmission - Wikipedia
 
Tähän päälle oma TF80, johon oli säännöllisesti vaihdettu öljyt. Alkoi ilmoitella ajossa tyyppiviasta 200tkm kohdalla (sisäinen tiivistevika), johon päätin kokeilla ensiapuna öljynvaihtoa. Seuraavaksi pitikin repiä laatikko auki, kun meni käytännössä ajokelvottomaksi heti lämmettyään.
Tässähän sinun omassasi oli öljyjä vaihdettu jo aiemmin, joten kyse ei varmaan ollut lian liikkeellelähdöstä.
Jotenkin kuulostaa niin tutulta nuo tarinat, joissa öljynvaihtoa mietitään ensimmäistä kertaa siinä kohtaa, kun oireita on jo ilmaantunut. Näin se yleensä on ollut omienkin kokemusten kohdalla. Powershiftiin ei ole oikein syvää luottamussuhdetta muodostunut muutenkaan, mutta tämä voi olla henkilökohtaista vääristymääni.
Joku siinä öljynvaihdossa kuitenkin tuntuu provosoivan murheita esille. Usein kun laatikko lopulta rempataan, niin samalla uusitaan tiivisteitä ynnä muuta oletetusti vikaherkkää osaa, jolloin pelkkä puhdistuksen osuus ja lian merkitys jää vähän pimentoon.
Öljyillä on kyllä eroja toimivuuden kannalta, jonka huomaa jo manuaaleissakin. Kaikki spekseihin mahtuvat öljyt eivät ole identtisiä ja sama laatikko saattaa saada eri öljyt sisäänsä, jos se asennetaan toisen merkkiseen autoon. Joskus ollut vähän hankalakin kaivella sopivinta vaihtoehtoa.
 
Taisi olla 6HP26.

"Problems with this transmission are well known. This transmission locks up the torque converter in all gears, increasing wear. Combined with a sealed transmission pan and "lifetime fluid", some people have experienced catastrophic transmission failure. Owners report shift issues when oil begins breaking down beyond 50K miles, hence shifting issues are common.

There are also problems with the valve block and solenoids. When this failure starts to occur, shift quality and speed, torque transfer and even loss of ability to engage gears can occur. These problems led Volkswagen AG to extend the warranty on all of their vehicles equipped with this transmission to 100,000 miles or 10 years
."

ZF 6HP transmission - Wikipedia
Tätä tyypillisintä wikipedia-tietoutta. Siihen nähden miten paljon noita on tehty ja miten paljon nettiauto on pullollaan quattroja, bemareita, jaggeja, ym. niin en menisi epidemiaksi asti sanomaan.

Varsinkin öljyt vaihdettuna kestää hyvin sen 300+ tkm suurimmassa osassa autoja.

omassa 6HP19A.
 
Tätä tyypillisintä wikipedia-tietoutta. Siihen nähden miten paljon noita on tehty ja miten paljon nettiauto on pullollaan quattroja, bemareita, jaggeja, ym. niin en menisi epidemiaksi asti sanomaan.

Varsinkin öljyt vaihdettuna kestää hyvin sen 300+ tkm suurimmassa osassa autoja.

omassa 6HP19A.
No kaks samanlaista jaggea ja kummastakin porsi laatikko. Korjaajan mukaan syynä laiminlyöty askin öljynvaihto.
 
Aikanaan vein 140tkm ajetun w210 Väyrysen Alppilan autohuoltoon laatikkoöljyn vaihtoon, ei oltu koskaan vaihdettu öljyjä laatikkoon sanoi mekaanikko mutta huuhtelemalla ja pari kertaa vaihtoi suodattimen toimi kuin uusi seuraavat 40tkm mitä auto mulla oli.

Tuo oli niitä ensimmäisiä sähkö laatikoita ja tarkka oli kaava miten öljyt vaihdettiin ja läppäriltä starin kautta tuli kaikki info mitä tehdään.

500€ oli operaatiolla hintaa vuonna 2005
 
Vanhassa Volvossa vaihdettiin öljyt ekan kerran 250tkm paikkeilla ja sen jälkeen pikkuhiljaa venttiilipöytä lakkasi pelaamasta ja vaihteistovikaisena pistin eteenpäin.

Nykyiseen samoilla kilsoilla vaihdoin öljyt ekaa kertaa, eikä ongelmia ole ollut. Kumpikaan laatikko ei siis oireillut mitenkään.

Korjaamomiehet tuumas kanssa, että ois noilla kilsoilla parempi jättää vaihtamatta, kun tahtovat vikaantua sen jälkeen.
 
Itsellä oli useampi vuosi sitten samanlainen 14' mondeo 2.0tdci powershit vaihteistolla. Ostaessa oli vajaa 60tkm jolloin vaihdettu laatikkoöljyt. Nykivää vaihtoa sekä vakkari päällä huomasi kierrosten humppaavan. Lähti aika nopeasti kiertoon ehkä noin 80tkm ajettuna. Liekkö sama yksilö kyseessä :whistling:

Ei ole. Hain auton Ruotsista 2017 vajaa 50tkm ajettuna.
 
Itsellä on ZF5HP19 ajettu reilu 335tkm. Ei vikaa. Öljyt ja suodattimet vaihdettu 50tkm välein.

ZF5HP24 taas "humppaa", ostin lähes 20v vanhana 210tkm ajettuna, eikä liemiä ollut vaihdettu. Eli kierrokset heiluu tietyillä nopeuksilla ja joskus valoista lähtiessä ei meinaa ottaa kiinni. On se nyt sitten 3v humpannut ja vielä toimii. Pitäisi joskus remontoida, mutta ei ole jaksanut vielä 3k€ investoida.

Oman kokemuksen mukaan ZF:n lootat toimii, jos öljyt ja suodattimet vaihtaa 50tkm välein. Jos ei vaihda, tulee ongelmia.
 
ZF 6HP26 14v 270tkm ja viime kesänä valutin sen verran pois kun propusta tuli ja täytin, ehkä 3dl meni enemmän tavaraa kuin tuli pois (pistokkeen ympäristö ehkä vähän kostea). ”oireena” ehkä vähän pitkäksi joskus menevä kakkonen tai sitten johtui aina DPF poltosta. Sanoisin että P->R muuttui paremmaksi (ei kolahda).

Omien ja muiden kokemusten mukaan ei näille kyllä ennakoivasti juuri mitään kannata tehdä, sit kun leviää niin ajaa latviaan 2k€ taskussa ja pitää samalla lomaa pari päivää. Tekohengittää voi parinkympin käärmeöljyilläkin hyvällä tuurilla toista satas tuhatta kilometria. Äkkiä tuo ennakoiva huolto tulee keskimäärin kalliimmaksi kuin 300-600tkm kohdalla tehtävä täysremppa, iso osa kun ei tarvi auton elinkaaren aikana yhtään mitään huoltoa. Jos tohonkin liikkeessä vaihtaa pohjan+zf:n öljyt niin se 500€ pintaan eikä matskuja itsekään alle 300€ saa ellei käytä sitten ravenolin öljyä saksasta.
 
... Äkkiä tuo ennakoiva huolto tulee keskimäärin kalliimmaksi kuin 300-600tkm kohdalla tehtävä täysremppa, iso osa kun ei tarvi auton elinkaaren aikana yhtään mitään huoltoa...
Etenkin jos sen kulun saa siirrettyä seuraavalle omistajalle.
Ennakoivien remppojen ja ylimääräisten, ei ihan just vielä pakollisten huoltojen kannattavuus on usein vaikea perustella taloudellisesti. Vaikka olisi tarkoitus viedä itse sama auto paaliin asti, niin silloinkin ne huollot kannattaa minimoida hallitusti loppua kohti.

Loppuun vielä muistutus suomalaisten autojen keski-iästä, niin saa aika hyvän käsityksen, millaisella kalustolla täällä pahimmillaan liikutaan.
 
Etenkin jos sen kulun saa siirrettyä seuraavalle omistajalle.
Ennakoivien remppojen ja ylimääräisten, ei ihan just vielä pakollisten huoltojen kannattavuus on usein vaikea perustella taloudellisesti. Vaikka olisi tarkoitus viedä itse sama auto paaliin asti, niin silloinkin ne huollot kannattaa minimoida hallitusti loppua kohti.

Loppuun vielä muistutus suomalaisten autojen keski-iästä, niin saa aika hyvän käsityksen, millaisella kalustolla täällä pahimmillaan liikutaan.
Ennakoivia remontteja ei kannata suunnitella jos ei itse tunne auton tekniikkaa kuin omia taskujaan. Loppua päin on hyvin vahva suutarin lapsien kengät tyylinen ilmiö että tietää tasan tarkkaan mitkä viat voi pysäyttää matkan teon ja millä ei ole suurempaa merkitystä.
 
Ajoin pienen hetken autolla, kun vaihteistossa oli vähän liikaa öljyä. Mondeo EcoBoost 2.0 Powershift 2011. Luultavasti ei ehtinyt tulla vauriota liiasta öljystä. Täytin siis 7 litraa Comma öljyä ja eilen vasta tarkistin öljyn tason ja vähensin oikeaan tasoon.

Siitä tulikin mieleen, että bensan kulutus olisi vähän laskenut vaihteistoöljyn vaihdon jälkeen? Vaihdoin kyllä moottoriöljyt myös lähes samaan aikaan (Ford 5W30). Rengaspaineet on olleet 3 bar.

Tuossa ohje jota yritin noudattaa:
Comma öljyssä oli juuri tuo koodi WSS-M2C936A

STEP 1: PREPARATION

FLUID CAPACITY: 6 litres.

GETRAG 6DCT450 TRANSMISSION FLUID
Ford specification WSS-M2C936A.
OR
FUCHS part number 4377
FUCHS Titan DCTF
Transmission filter kit.
Temperature of transmission fluid: 35-45 degrees C.
Transmission must not be in limp mode or have DTC's.
Remove air filter housing etc to gain access to filler plug.
Raise car to a convenient height.
Note: CAR MUST BE LEVEL.
Remove undertray (10mm socket)
Place waste container. (About 5-6 litres should come out)
Remove passenger side wheel to gain access to the filter.
Remove two nuts and three screws and clamp the plastic guard
out of the way.
Engine running, brake pedal applied, select all gear positions
for 20 seconds each. Return to PARK.


STEP 2: DRAIN THE OLD FLUID

Engine off.
There are 3 drain plugs before 02/2009, 2 drain plugs after.
Remove all the 8mm hex socket drain plugs.
After the fluid has drained replace the drain plugs.
Unlock and remove the filter.
Note: The filter housing has a plastic locking clip, a small
plastic wedge is handy to hold it open.


STEP 3: FILL WITH FRESH FLUID

Prime the new filter with fluid (about 0.1 litres) and install.
Fill transmission with 5.5 litres of fluid.
Install the filler plug.


STEP 4: LEVEL ADJUSTMENT

Engine running, brake pedal applied, select all gear positions
for 20 seconds each. Return to PARK.

Remove the level check plug.
A two-foot long extension with a universal joint makes it easy.
Allow fluid to drain until it begins to drip.

Note: THE FLUID THAT ESCAPES DIRECTLY AFTER
THE FLUID LEVEL CHECK HOLE IS OPENED
IS NOT AN INDICATION OF A CORRECT FLUID LEVEL.
FLUID MUST BE ADDED THROUGH THE FILLER OPENING
WITH THE LEVEL CHECK HOLE OPEN UNTIL THE FLUID AGAIN
RUNS OUT AT THE LEVEL CHECK HOLE, AS FOLLOWS:

Top up via filler hole until fluid flows again
through the level check hole, allow to drain again
until it begins to drip.

Install level check plug and filler plugs.
Put the rest back together and the job is done.

 
Tokikin. Kyllä sen tuntee puossaan kun 20-30tkm päästä käy öljynvaihdossa ja lähtee uudet rasvat sisällä liikenteeseen.
 
Itse vaihdatin vanhaan Mitsuun vaihteistoöljyt ensimmäisen kerran 217tkm kohdalla ja 220tkm vaihteisto hajosi osittain. Yhteydestä ei tietenkään ole varmuutta, mutta pistää miettimään. Automaatti ei enää kesken ajon löytänyt kakkosvaihdetta ja pakkia, ongelma poistui kun auton sammutti. En jäänyt selvittelemään, vaan auto meni paaliin.
 
Itse vaihdatin vanhaan Mitsuun vaihteistoöljyt ensimmäisen kerran 217tkm kohdalla ja 220tkm vaihteisto hajosi osittain. Yhteydestä ei tietenkään ole varmuutta, mutta pistää miettimään. Automaatti ei enää kesken ajon löytänyt kakkosvaihdetta ja pakkia, ongelma poistui kun auton sammutti. En jäänyt selvittelemään, vaan auto meni paaliin.
Sait paskat liikkeelle ja solenoidit rupesi jumimaan
 
Mukava huomata, että perinteinen automaatti vaikuttaa voittavan vaihteistojen paremmuuskilpailun. Manuaali kuolee lopultakin pois Euroopassakin ja hypetys kaksoiskytkinvaihteistojen ympärillä on laantunut. VAG taitaa vielä käyttää niitä, mutta esim. Ford on jo siirtynyt pois PowerShift-vaihteistoistaan takaisin momentinmuunninautomaatteihin. Kohta ei toki vaihteistoja enää tarvita, kun sähköautot vallitsevat.

Itse tykkään perinteisistä automaateista juuri siksi, ettei suoraa yhteyttä moottorin ja pyörien välillä ole kuin matkavauhdissa kun momentinmuunnin on lukossa. Momentinmuunnin on kaikilla tavoilla ylivoimainen komponentti yhdistää jakuvasti pyörivä moottori välillä paikallaan oleviin pyöriin. Pieni luisto siinä toki on, mutta tehoa on liian vähän, jos sitä ei riitä hiukan hukattavaksi.
 
Kyllä! Momentinmuunnin on aivan ylivoimainen. Se mukavuus on niin toista luokkaa koviin laatikkoihin verrattuna. Liikkeellelähdöt ovat aina pehmeitä. Vaihdot ovat pehmeitä.

Peruuttaminen ylämäkeen peräkärryn kanssa on yhtä juhlaa, eikä tarvitse pelätä että kytkinlevyt palavat ryömiessä. Vaikka kone (esim. kylmänä) tapaisikin vähän nykiä liikkeellelähdössä kun kengurubensaa, niin luistava momentinmuunnin eliminoi tätä tehokkaasti.

Suorituskyky on hyvä, koska lähdössä kierrokset asettuvat juuri hyvän väännön tuntumaan. Momentinmuunnin tekee juuri sitä mitä sen nimi kuvastaa, eli kasvattaa vääntömomenttia vetopyörille, ja auto ampuu liikkeelle kuin tykin suusta renkaat ulvoen ilman mitään kytkinpommia.

Ja tietenkin se luotettavuus, tuollaiset perinteiset momentinmuunnin-planeettapyörästö automaatit kestävät usein auton eliniän ilman että kosketaan mihinkään. Planeettapyörästö on kestävä, koska rattaat eivät ikinä liiku toistensa suhteen, eli hammaspyörät ovat jatkuvasti yhdessä toisiaan vasten eikä siten niille pinnoille tule mekaanista kulumaa tästä. Ainoat tomaatti-askien vaihdot mitä tiedän tuttavapiiristä ovat olleet lastutettuja dieseleitä (väännöt enempi mitä loota suunniteltu).

Mutta... miten sitä välillä kaipaa keppivaihdetta. Onko kenelläkään muulla automaattikuskilla ikinä vastaavia tuntemuksia? Arkiajossa ja stadin ruuhkissa manuaalia ei ole tosiaankaan ikivä, mutta joskus kun ottaa auton ihan huviajelulle jollekkin maaseudun mutkatielle ilman ruuhkia, niin muistelee lämmöllä kuinka palkitsevaa hyvällä keppivaihteistolla ajaminen voi olla, kun vaihdoissa kierrokset osuu just kohdilleen jne.
 
Manuaaliakin joudun ajamaan säännöllisesti ja myös mutkaisia maalaisteitä, mutta ei vaihteita sen kummemmin tarvitse vaihtaa. Suurin vaihde on silmässä lähes koko ajan ja pienempiä tarvitsee kun risteyksestä kiihdyttää.
 
Onko kenelläkään muulla automaattikuskilla ikinä vastaavia tuntemuksia? Arkiajossa ja stadin ruuhkissa manuaalia ei ole tosiaankaan ikivä, mutta joskus kun ottaa auton ihan huviajelulle jollekkin maaseudun mutkatielle ilman ruuhkia, niin muistelee lämmöllä kuinka palkitsevaa hyvällä keppivaihteistolla ajaminen voi olla, kun vaihdoissa kierrokset osuu just kohdilleen jne.
Mahtaakohan missään vuokraamoissa olla mitään kalustoa, jossa olisi tuollaista keppivaihdetta? Peräti jos vielä saisi moottoriradalla nautiskella. Kuvailemaasi tunnetta kaipaan, mutta omaa harrasteautoa en varmaan enää koskaan halua ostaa. Mulla lähtee autoharrastukset kuitenkin lapasesta ja lopputuloksena olisi (taas) hirvittävän suuret kustannukset ajettua kilometriä kohden.

Itse nykypäivänä laitan momentinmuunninten yläpuolelle Toyota/Lexus hybridit. Niissä on vielä astetta vaivattomampi ja mukavampi voimalinja. Yhtään robotti/kaksoiskytkinlootaa ei vieläkään ole tullut vastaan, joka hakkaisi edes keskinkertaisen momentinmuunninlootan.
 
Ford on jo siirtynyt pois PowerShift-vaihteistoistaan takaisin momentinmuunninautomaatteihin.
Ford itseassa taitaa olla taas siirtymässä takaisin kokeilemaan tuplakytkinlaatikkoa, uudet Focukset ovat uudella DCT-laatikolla.

Omat automaattiautot olleet, 2011 Avensis bensa 2.0 CVT, 2014 Toyota Auris hybrid, 2019 Ford Mondeo 2.0D A8(momenninmuunnin) ja 2021 Skoda Superb 2.0D DSG(märkä 7-vaiht). Nämä itsellä mukavuus/paremmuusjärjestyksesä: 1. Toyota Hybrid 2. Skoda DSG, 3. Avensis CVT 4. Mondeo A8.
 
Viimeksi muokattu:
Ford itseassa taitaa olla taas siirtymässä takaisin kokeilemaan tuplakytkinlaatikkoa, uudet Focukset ovat uudella DCT-laatikolla.
Onko tämä joku ihan uusi muutos? Ainakin olihan uusimman sukupoven Focus ainakin aluksi ihan perinteisillä automaateilla.
 
Automaatista pidän, mutta tietyt autot olis kiva koeajaa manuaalina. Ts riippuu hyvin paljon autosta, mikä siihen sopii. Esim Audi S4 manuaalina kuulosti aika hauskalta, V8:n parina kun on yleensä se automaatti.
 
Laiska kone on kauhea automaattina, kun tehot loppuu ja jatkuvasti loota vaihtaa pienempää tai CVT huutaa.
Tavallaan se automaatti kyllä paikkaa hengetöntä konetta, voi surutta laskettaa lappu lattiassa eikä joudu pakosti kepittämään.
Aika kauheita ajaa monet nykyiset pikkuturbot manuaalina kun on järkyttävän pitkät välitykset ja heikko alavääntö, joutuu taajamassa jumppaamaan jatkuvasti kakkosen ja kolmosen väliä risteyksissä.
 
Aika kauheita ajaa monet nykyiset pikkuturbot manuaalina kun on järkyttävän pitkät välitykset ja heikko alavääntö, joutuu taajamassa jumppaamaan jatkuvasti kakkosen ja kolmosen väliä risteyksissä.
Mulla on 110hv tsi 6v ibiza ja ihan kauheinta on paikat joissa pitäisi hiljentää nanosekunniksi kävelyvauhtiin (käytännössä kakkosen tyhjäkäynti) eli joku pimeä risteys tms. Vauhtia lähestymisessä on kuitenkin sen verran paljon että jos lyöt ykkösen sisään ilman että valutat sitten kytkin pohjassa jarrulla lopun matkaa niin nättiä alaspäinvaihtoa ei vaan saa mitenkään tehtyä lyhyelle ykköselle. Tuosta kun pitäisi kakkosella jatkaa suoraan matkaa niin yksinkertaisesti mitään ei vaan tapahdu ihan sama kuinka syvälle poljinta painaa. Sitten kuin kierrokset on noussut johonkin vähän päälle tonnin niin alkaa vetämään, mutta kyllä tuossa ihan sekunteja kuluu, väittäisi että 2sec menee joka tuntuu iäisyydeltä kun johonkin vähänkään pienempää koloon menee :)... Samasta syystä ruuhkassa ajaminen on kyllä aikas vehkeestä, ykkösellä joka on helvetin lyhyt niin aika nylkyttämistä on ja kakkosella vehje ei pysy edes käynnissä hitaassa ajossa.

Komeuden kruunaa "äly" kytkimessä eli kun kytkintä nostaa niin motti nostaa itsellään kierroksia (nostaa vähintään 800->1400 rpm kun testaillut nostamalla kytkintä tuntumaan), tämä on täysin tunnoton tapahtuma ja tämän kun yhdistää tunnottomaan kaasuun - tai ainakin osa alkuvaiheen kaasun painamisesta hukkuu tuohon "kytkinälyyn" - niin helposti on 2000 kierrosta liikkeelle lähdossä. Jos taas et paina kaasua juuri ollenkaan niin sitten kytkin pitää nostaa just niinkun VW suunnitellut kytkin älyn, muuten koneen saa sammumaan äärimmäisen helposti, sillä tuo kaasuboosti tuntuisi ikäänkuin loppuvan jollain erikoisella logiikaalla ennekuin ollaan oikeasti päästy liikkeelle. Vastaavasti tuon älyn saa ihan sekaisin kun ensin nostat kytkimen tuntumalle ja painat takas pohjaan ja siitä nopea liikkelle lähtö, niin ensin motti nostaa niitä kierroksia, sitten se toteaa "ei vittu pitäisi käydä tyhjäkäyntiä" ja käytännössä kun olet lähdössä liikenteeseen niin motista on koko bensansyöttö poikki, voi vaan kuvitella kuinka kätevästi tuollainen 3 mukinen jossa alavääntö on jäänyt suunnittelupyödälle selviää tuosta :). Bonuksena "automaattijarru" joka ei tunnu vapautuvan kuin painamalla "reiluhkosti" kaasua.

Ei ole ihan eka manuaali jota ajan mutta väittäisin että tuon olen onnistunut samaan sammutettua yhtä monta kertaa vuoden aikana kuin kaikki muut ajot tähän asti elämässä manuaalilla :). Paras on ollut kun ihmettelin että mikä tälle nyt tuli ja huomasin että kiekkamittari oli nollissa, sammui siis niin että ei edes nytkähtänyt ollenkaan... Märällä asfaltilla paskoilla kesärenkailla paikaltaan lähtiessä käännökseen ei myöskään ole täysin mahdotonta onnistua sutimaan vahingossa siinä samalla.
 
On tehottomia koneita ja alaväännöltään heikkoja koneita.

Tuo on niin totta, että turboissa alavääntö lähellä tyhjäkäyntiä on pahimmillaan olematon ennekuin ahdot kasvaa. Uudet pikkuturbot ovat usein huonoja, mutta kyllä ne isommatkin. Muistelen että jotain Saabin 'isoa' turboa koeajoin takavuosina manuaalina ja sammutin sen jokaiseen risteykseen. Vastaava turbo-Saabi automaattina oli aivan ihana. Minulla oli tuohon aikaan vain manuaaleja, mutta sellaisen perinteisen imusarjaruiskutteisin vapari ooppelin luonne vaan oli niin nöyrä ja kone veti yskimättä ihan tyhkäkänniltä alkaen.
 
Mulla on 110hv tsi 6v ibiza ja ihan kauheinta on paikat joissa pitäisi hiljentää nanosekunniksi kävelyvauhtiin (käytännössä kakkosen tyhjäkäynti) eli joku pimeä risteys tms. Vauhtia lähestymisessä on kuitenkin sen verran paljon että jos lyöt ykkösen sisään ilman että valutat sitten kytkin pohjassa jarrulla lopun matkaa niin nättiä alaspäinvaihtoa ei vaan saa mitenkään tehtyä lyhyelle ykköselle. Tuosta kun pitäisi kakkosella jatkaa suoraan matkaa niin yksinkertaisesti mitään ei vaan tapahdu ihan sama kuinka syvälle poljinta painaa. Sitten kuin kierrokset on noussut johonkin vähän päälle tonnin niin alkaa vetämään, mutta kyllä tuossa ihan sekunteja kuluu, väittäisi että 2sec menee joka tuntuu iäisyydeltä kun johonkin vähänkään pienempää koloon menee :)... Samasta syystä ruuhkassa ajaminen on kyllä aikas vehkeestä, ykkösellä joka on helvetin lyhyt niin aika nylkyttämistä on ja kakkosella vehje ei pysy edes käynnissä hitaassa ajossa.

Komeuden kruunaa "äly" kytkimessä eli kun kytkintä nostaa niin motti nostaa itsellään kierroksia (nostaa vähintään 800->1400 rpm kun testaillut nostamalla kytkintä tuntumaan), tämä on täysin tunnoton tapahtuma ja tämän kun yhdistää tunnottomaan kaasuun - tai ainakin osa alkuvaiheen kaasun painamisesta hukkuu tuohon "kytkinälyyn" - niin helposti on 2000 kierrosta liikkeelle lähdossä. Jos taas et paina kaasua juuri ollenkaan niin sitten kytkin pitää nostaa just niinkun VW suunnitellut kytkin älyn, muuten koneen saa sammumaan äärimmäisen helposti, sillä tuo kaasuboosti tuntuisi ikäänkuin loppuvan jollain erikoisella logiikaalla ennekuin ollaan oikeasti päästy liikkeelle. Vastaavasti tuon älyn saa ihan sekaisin kun ensin nostat kytkimen tuntumalle ja painat takas pohjaan ja siitä nopea liikkelle lähtö, niin ensin motti nostaa niitä kierroksia, sitten se toteaa "ei vittu pitäisi käydä tyhjäkäyntiä" ja käytännössä kun olet lähdössä liikenteeseen niin motista on koko bensansyöttö poikki, voi vaan kuvitella kuinka kätevästi tuollainen 3 mukinen jossa alavääntö on jäänyt suunnittelupyödälle selviää tuosta :). Bonuksena "automaattijarru" joka ei tunnu vapautuvan kuin painamalla "reiluhkosti" kaasua.

Ei ole ihan eka manuaali jota ajan mutta väittäisin että tuon olen onnistunut samaan sammutettua yhtä monta kertaa vuoden aikana kuin kaikki muut ajot tähän asti elämässä manuaalilla :). Paras on ollut kun ihmettelin että mikä tälle nyt tuli ja huomasin että kiekkamittari oli nollissa, sammui siis niin että ei edes nytkähtänyt ollenkaan... Märällä asfaltilla paskoilla kesärenkailla paikaltaan lähtiessä käännökseen ei myöskään ole täysin mahdotonta onnistua sutimaan vahingossa siinä samalla.
Monia noita 3syl pikkuturboja on tullut testattua ja aikaslailla samoja ihania "ominaisuuksia" on joka merkillä.
Ennen ahtoja ei tule muuta kuin paha ääni vaikka kuinka polkee, surkea kaasunvaste ja "rev hang" vielä mausteena niin on kyllä raivostuttavia ajettavia ihan vaikka niihin vanhoihin perus ykspistekisasiin vaparibensoihin verrattuna.
 
Mahtaakohan missään vuokraamoissa olla mitään kalustoa, jossa olisi tuollaista keppivaihdetta? Peräti jos vielä saisi moottoriradalla nautiskella. Kuvailemaasi tunnetta kaipaan, mutta omaa harrasteautoa en varmaan enää koskaan halua ostaa. Mulla lähtee autoharrastukset kuitenkin lapasesta ja lopputuloksena olisi (taas) hirvittävän suuret kustannukset ajettua kilometriä kohden.

Itse nykypäivänä laitan momentinmuunninten yläpuolelle Toyota/Lexus hybridit. Niissä on vielä astetta vaivattomampi ja mukavampi voimalinja. Yhtään robotti/kaksoiskytkinlootaa ei vieläkään ole tullut vastaan, joka hakkaisi edes keskinkertaisen momentinmuunninlootan.
Ei taida ko. kalustoa vuokraamoissa olla. Yksityisillä tietenkin on sitten vaikka minkä näköistä kalustoa esim Bloxin kautta yms. Tahtoo vaan valikoima olla karvalakki Golfin ja Teslan väliltä, ilman mitään siinä välissä...

Toyotan hybridien voimalinjahan on hyvin pitkälti sama kuin bensavehkeiden CVT, hybrideissä vaan sähkömotti ympätty pakettiin. Momentinmuuntimella nuo Tojon/Japsien CVT lootatkin on koneeseen yhdistetty. Eurooppamerkkien CVT lootissa onkin sitten levykytkimet, jotka kyllä selvästi kökömpiä risteysajossa kuin japsilootissa...
CVT:n kuminauhamaisuutta osa ei jostain syystä voi sietää. Itse kyllä arkiautossa arvostan, kun sitä pykälää ei jatkuvasti haeta vaan se on aina kohdillaan.
Tavanomaisista tomaattilaatikoista sanottava sen verran, että Volvolla kyllä onnistuivat 6 ja 8 loviset Aisinit pilaamaan täysin liian agressiivisella ohjelmistolla. Lähes kaikki kaksoiskytkinlootat sulavampia ajaa kuin nuo kikkareet...

En tiedä voiko sitten enää puhua edes vaihteistosta, mutta Outlander Phevissä on tähän asti ylivoimaisesti vaivattomin voimansiirto mitä omassa käytössä ollut. Vaihteistoahan siinä ei varsinaisesti enää ole vaan kyseessä käytännössä sähköauto omalla kiinteällä agregaatilla, sinänsä ei aivan vertailukelpoinen lootakeskustelussa ja oikeissa sähköautoissa tämäkin osa-alue huomattavasti parempi...:rolleyes:
 
ZF8HP. Parempaa automaattilootaa ei ole tehty. Type R Civicissä taas on manuaaleista yksi parhaimmistoa, paras millä itse olen ajanut.
 
Toyotan hybridien voimalinjahan on hyvin pitkälti sama kuin bensavehkeiden CVT, hybrideissä vaan sähkömotti ympätty pakettiin. Momentinmuuntimella nuo Tojon/Japsien CVT lootatkin on koneeseen yhdistetty. Eurooppamerkkien CVT lootissa onkin sitten levykytkimet, jotka kyllä selvästi kökömpiä risteysajossa kuin japsilootissa...
En ole mitenkään aiheen asiantuntija, mutta oman käsitykseni mukaan Toyotan hybridien ecvt eroaa merkittävästi ns. perinteisestä cvt toteutuksesta. Ecvt:stä ei löydy momenttimuunninta tai hihnaa.
 
En ole mitenkään aiheen asiantuntija, mutta oman käsitykseni mukaan Toyotan hybridien ecvt eroaa merkittävästi ns. perinteisestä cvt toteutuksesta. Ecvt:stä ei löydy momenttimuunninta tai hihnaa.

Eikä kytkintä, eikä periaatteessa kytkettäviä välityksiäkään. Nerokas toteutus ja yksinkertainen.
 
En ole mitenkään aiheen asiantuntija, mutta oman käsitykseni mukaan Toyotan hybridien ecvt eroaa merkittävästi ns. perinteisestä cvt toteutuksesta. Ecvt:stä ei löydy momenttimuunninta tai hihnaa.

Oikeassa olet, ei noilla toyotan hybridien voimansiirroilla ole mekaanisesti pienintäkään yhtäläisyyttä perinteisen cvt laatikon kanssa. Periaatteessa siellä on vain yksi planeettavaihteisto, jonka eri osioissa on kiinni polttomoottori, mg1 ja mg2 sähkömoottorit/generaattorit. Erittäin nerokas ja yksinkertainen ratkaisu, monimutkaisin osuus on ollut sillä joka on miettinyt sen, että miten softalla noita kaikkia kolmea käytetään mahdollisimman tehokkaasti yhdessä.
 
Tuo on periaatteeltaan sama kuin traktorien portaattomat vaihteistot. Niissä planeettapyörästön yhtä osaa pyöritetään moottorilla ja toista säätyvänopeuksisen hydraulivedon avulla. Näin ulostulon nopeutta voidaan säätää portaattomasti hydraulivälityksen avulla, mutta hydraulivedon huono hyötysuhde saadaan vältettyä, koska suurin osa voimasta tulee suoraan moottorilta planeettapyörästöön.

Traktoreissa on portaattoman yksikön lisäksi muutama ihan tavallinenkin vaihde, joilla voimansiirron hyötysuhdetta saadaan nostettua entisestään. Niitä käytetään automaattisesti, jolloin käyttäjän näkökulmasta koneessa on portaaton vaihteisto, mutta hyötysuhde on kuitenkin hyvä koko nopeusalueella.
 
En ole mitenkään aiheen asiantuntija, mutta oman käsitykseni mukaan Toyotan hybridien ecvt eroaa merkittävästi ns. perinteisestä cvt toteutuksesta. Ecvt:stä ei löydy momenttimuunninta tai hihnaa.
Viimeisin Gen3 vaihteisto on toki tuo planeettapyörästöllä toteutettu hihnaton vaihteisto. Gen 1 ja Gen 2 alkupään hybridi CVT:t oli kyllä mielestäni ja muistaakseni tavan CVT:stä sähkömoottorilla modattuja... Voin olla väärässäkin kun ulkomuistista heitän.
 
Toyotan hybridien voimalinjahan on hyvin pitkälti sama kuin bensavehkeiden CVT, hybrideissä vaan sähkömotti ympätty pakettiin.

Lähinnä ne on ajatuksen tasolla samanlaisesti toimivia (portaaton muuntosuhde) - vaan ihan normaalin käyttäjän kannaltakin ne ovat ihan erilaiset. Sillä perinteisellä Toyotan multidrivellä kun lähtee pysähdyksistä liikkeelle, niin polttis ottaa luokkaa hirveästi kierroksia heti kaasuun koskettaessa kun taas hybridillä lähdetään tyhjäkäyntikierroksilla, jos polttomoottori edes on käynnissäkään. Tuntuma on ihan erilainen.
 
Viimeisin Gen3 vaihteisto on toki tuo planeettapyörästöllä toteutettu hihnaton vaihteisto. Gen 1 ja Gen 2 alkupään hybridi CVT:t oli kyllä mielestäni ja muistaakseni tavan CVT:stä sähkömoottorilla modattuja... Voin olla väärässäkin kun ulkomuistista heitän.

Kyllä ja ei. Sillälailla totta, että ensimmäisissä oli vaihteistossa ketju, mutta se oli vain hammasrattaanpidennys, ei muuttuvavälityksinen niin kuin perinne-CVT:ssä. Sinänsä toimintaperiaate planeettapyörästöineen ja kaksine sähkömoottoreineen on ollut eCVT:ssä ihan sama alusta asti, eri osien yhteenkytkentätapa vaan on muuttunut kompaktimmaksi ajan saatossa.
 
Tällä kanavalla on kattavat videot kaikista Toyotan hybrid(ja useista muistakin) voimalinjoista, tässä 1998-2003 Prius voimalinja.
 
Harmittaa kovasti tämä manuaalien kuolema. Ajelin pitkään faijan momentinmuunnin automaatilla ja tykkäsin kyllä. Nyt kun siirtynyt manuaaliin niin alku oli vähän vaikeaa mutta nyt tykkään paljonkin ajella manuaalilla. Nykyaikaista DSG lootaa olen kokeillut myös mutta en tykännyt yhtään.

Automaattivaihteisto jyrää markkinat uusissa autoissa - katoaako kytkinpoljin kokonaan? Tuossa näkyy että nykyään uusista myydyistä autoista(2019 data) vain 25%:ssa on manuaali ja laskee vielä. Monissa uusissa autoissa karvalakkiversion saa vain manuaalilla(jos edes silloinkaan), mutta isompaa moottoria ei enää saa kuin robovaihteella. Ehkä ajan nykyisen riisikipon loppuun ja siirryn sähköautoihin niin ei ole lootaa ollenkaan :D
 
Nostan vanhaa ketjua, kun itselle tuli kesällä ensimmäinen automaattivaihteinen auto koskaan, Opel Astra 8-pykäläisellä perinteisellä automaatilla, sähköisellä käsijarrulla ja stop-start automatiikalla. Tähänastisella kokemuksella en manuaalia jää kaipaamaan, mutta pientä opettelua tietysti vaatii 30v manuaalihistorian jälkeen.

Päällimmäisenä mietityttävä asia on vaihteiston "oikea" käyttö pysähtyessä vaikka liikennevaloihin. Manuaalilla olen aika tyypillisesti lyhyessäkin valopysähdyksessä vaihtanut vapaalle ja nostanut kytkimen ylös, usein myös käyttänyt käsijarrua auton pitämiseen paikallaan jos alusta ei ole tasainen. Automaatti vaihde päällä yrittää tietysti hiipiä eteenpäin, eli paikallaan pitää painaa jarrua koko ajan. Olen myös tällä vaihtanut vaihteen valoissa välillä vapaalle (N), jos pysähdys on yhtään pidempi. Käsijarrua on hankala käyttää auton pitämiseen paikallaan lyhyissä stopeissa, koska sähköisessä on viive sekä kytkettäessä että vapauttaessa. Stop-start automatiikka myös välillä sammuttaa moottorin, mutta tuon logiikasta en ole vielä oikein saanut kiinni, enkä muutenkaan pidä koko ominaisuudesta.

Onkohan tuolla vaihteiston kulumisen kannalta tai muuten mitään merkitystä, pitääkö (20s - parin minuutin) valo- tai muissa pysähdyksissä vaihteen + jarrun päällä vai vaihtaako vapaan?
 
Nostan vanhaa ketjua, kun itselle tuli kesällä ensimmäinen automaattivaihteinen auto koskaan, Opel Astra 8-pykäläisellä perinteisellä automaatilla, sähköisellä käsijarrulla ja stop-start automatiikalla. Tähänastisella kokemuksella en manuaalia jää kaipaamaan, mutta pientä opettelua tietysti vaatii 30v manuaalihistorian jälkeen.

Päällimmäisenä mietityttävä asia on vaihteiston "oikea" käyttö pysähtyessä vaikka liikennevaloihin. Manuaalilla olen aika tyypillisesti lyhyessäkin valopysähdyksessä vaihtanut vapaalle ja nostanut kytkimen ylös, usein myös käyttänyt käsijarrua auton pitämiseen paikallaan jos alusta ei ole tasainen. Automaatti vaihde päällä yrittää tietysti hiipiä eteenpäin, eli paikallaan pitää painaa jarrua koko ajan. Olen myös tällä vaihtanut vaihteen valoissa välillä vapaalle (N), jos pysähdys on yhtään pidempi. Käsijarrua on hankala käyttää auton pitämiseen paikallaan lyhyissä stopeissa, koska sähköisessä on viive sekä kytkettäessä että vapauttaessa. Stop-start automatiikka myös välillä sammuttaa moottorin, mutta tuon logiikasta en ole vielä oikein saanut kiinni, enkä muutenkaan pidä koko ominaisuudesta.

Onkohan tuolla vaihteiston kulumisen kannalta tai muuten mitään merkitystä, pitääkö (20s - parin minuutin) valo- tai muissa pysähdyksissä vaihteen + jarrun päällä vai vaihtaako vapaan?
Yleisesti ei voi kyllä muuta todeta kuin että täysin järjetöntä veivata mitään vaihteistoa valoissa vapaalle. Manuaalilla pidetään kytkin sekä tarvittaessa jarru pohjassa ja ykkönen pesässä ja automaatissa jarru (ja ykkönen), helppoa simppeliä ja yksinkertaista, mutta jotkut saavat tästäkin tehtyä ihmeen kompeksisen tapahtuman.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 302
Viestejä
4 534 349
Jäsenet
74 784
Uusin jäsen
vanahabanjo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom