Vaikeahan sille on mitään todennäköisyyttä kenenkään antaa. Joku vaihteistopaja voisi tietenkin osata antaa suuntimaa. Käytännössä todennäköisyys on 50/50.Olisi kyllä ihan mieltä rauhoittavaa, jos joku osaisi antaa tuolle laatikon hajoamisriskille jotain todennäköisyyttä. Minäkin olen pelännyt tuota samaa asiaa sieltä asti, kun Essoja oli vielä oikeasti olemassa. En toimi itse alalla, joten minulla ei ole mitään todellista näppituntumaa tuohon asiaan. Niihin harvoihin, joihin olen öljyjä vaihdellut ei ole mitään negatiivistä ilmennyt. Ei aina kyllä positiivistakaan, mutta olen silti aina muistanut irtisanoutua kaikista riskeistä mahdollisen vaurion varalta.
Onko riski 1/10 vai 1/100 rempassa hajonnutta? Joku laatikkotyyppi tietty toista herkempi jne. Todellista tietoa tuntuu löytyvän paljon vähemmän, kuin uhkakuvia.
Nyt rohkeasti käsi pystyyn, jos tietää öljynvaihdossa rikkoutuneen laatikon ja osaa vielä kertoa laatikon mallin.
Vääriä öljyjä noihin tietysti toisinaan tungetaan, mutta se on vähän eri asia.
Mutta esimerkkinä kun kysyttiin:
Pari AW50 laatikkoa ja yksi TF80 on itsellä tullut vastaan, jotka huononi ensimmäisellä öljynvaihdolla 300tkm jälkeen, kun omistaja halusi välttämättä kokeilla. Kaikissa oli toki pientä häröä jo ennestään. Yksikään ei myöskään kertalaakista hajonnut vaan vaihteiston toiminta huononi potenssiin x. Yksi powershiftikin taisi olla kerran johon jouduttiin vaihtamaan mekatroniikka, kun kaikki shaiba vaihtoi osoitetta laatikon pohjalta mekatroniikan kanaviin.
Tähän päälle oma TF80, johon oli säännöllisesti vaihdettu öljyt. Alkoi ilmoitella ajossa tyyppiviasta 200tkm kohdalla (sisäinen tiivistevika), johon päätin kokeilla ensiapuna öljynvaihtoa. Seuraavaksi pitikin repiä laatikko auki, kun meni käytännössä ajokelvottomaksi heti lämmettyään.
Pointti tällä rönsyilyllä nyt oli lähinnä se että kovilla kilsoilla se öljynvaihtojen aloittaminen ei välttämättä enää kannata, vähän vaihteiston mallista riippuen. Mekaanisesti siitä ei haittaa ole, mutta äkkiä aiheuttaa vähän enemmän askartelua monesta muuttujasta riippuen...
Viimeksi muokattu: