VAG autojen monet ongelmat

Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
176
Näin veikkaan kanssa, tuossa oli yks akkufirma jossa onnistuu mutta Motonet olis lähellä.

Tosin olihan se irti kun vahvistimen virtapiuhaa laitettiin ja vähän hälyjä tuli, mutta lähtivät ajaessa pois. Tämä temppu siis viime kesänä.
Aa, okei jos on aiemminkin toiminu. Voihan sitä aina kysyä, mut voihan se olla ettei ne uskalla ottaa sitä riskiä.
Itse olin vellihousu ja vaihdatin merkkihuollon yhteydessä akunkin viime kesänä... :x3:
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Vähän uskallan epäillä. Tuon ikäiseen varmaan pitää vaihtaa se akku ns. hotswappina, eli auton oltava virroissa koko ajan ettei mene mikään bitti poikittain(?).
Suosittelisin jotain autosähköfirmaa tai sit merkkihuoltoa...
Ei, ei pidä.

Akun vaihto on kyllä suotavaa kertoa ohjainlaitteelle vaihdon jälkeen, mutta varsinaisen akun vaihdon voi tehdä aivan samalla tavalla kuin 80-luvun sierraan. Kaapelit irti, akku pois, uusi tilalle, kaapelit kiinni.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 045
Ei, ei pidä.

Akun vaihto on kyllä suotavaa kertoa ohjainlaitteelle vaihdon jälkeen, mutta varsinaisen akun vaihdon voi tehdä aivan samalla tavalla kuin 80-luvun sierraan. Kaapelit irti, akku pois, uusi tilalle, kaapelit kiinni.
Vahvarin virtapiuhaa kun laitettiin niin akku oli toki irti, se tuskin hallaa tehnyt kun jo vuosi aikaa. Jos on ok edelleen niin helpottaa asiaa. kiitti.
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
198
Vahvarin virtapiuhaa kun laitettiin niin akku oli toki irti, se tuskin hallaa tehnyt kun jo vuosi aikaa. Jos on ok edelleen niin helpottaa asiaa. kiitti.
Eikö nuo 1.4 TSI pannullakin ole ns. "bluemotion" vehkeitä? Pitäisi olla AGM akku joka ei nyt ainakaan kovin pienistä mene sököksi.
Voi tietysti olla että olen väärässä ja tuota AGM:ää on vaan dieselvehkeiden kanssa. Itselläni MY15 1.6 TDI:llä ja takaloosterissa tuollainen agm:ä.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Eikö nuo 1.4 TSI pannullakin ole ns. "bluemotion" vehkeitä? Pitäisi olla AGM akku joka ei nyt ainakaan kovin pienistä mene sököksi.
Voi tietysti olla että olen väärässä ja tuota AGM:ää on vaan dieselvehkeiden kanssa. Itselläni MY15 1.6 TDI:llä ja takaloosterissa tuollainen agm:ä.
Aika monessa (volkkarikonsernin autossa) on start-stopin kaverina EFB. Parempi kuin perinteinen märkä lyijyakku, huonompi kuin AGM. Akun päällä kyllä lukee sen tyyppi, jos arveluttaa. Mikäli akun tyyppiä vaihtaa, on sekin suotavaa koodata oikeaksi auton järjestelmään jotta latausprofiili jännitteineen yms on varmasti sopiva kyseiselle akkutyypille. Sieltä löytyy kyllä valinnat kaikille vaihtoehdoille ja vielä muutamalle muullekin.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 045
Eikö nuo 1.4 TSI pannullakin ole ns. "bluemotion" vehkeitä? Pitäisi olla AGM akku joka ei nyt ainakaan kovin pienistä mene sököksi.
Voi tietysti olla että olen väärässä ja tuota AGM:ää on vaan dieselvehkeiden kanssa. Itselläni MY15 1.6 TDI:llä ja takaloosterissa tuollainen agm:ä.
Voi ollakin että on AGM, pitää kurkata akun tarrasta. Vähän ihmetytti kyllä kun ensin ei nappia painelemalla käynnistynyt, hetken ventta niin lähti normisti.
Jos akku menee vaihtoon niin että itse vaihtaa niin kaverin (katsastusmies) vinkki oli että pelti auki ja ovet lukkoon, odottelee noin 5min että auto menee horrokseen niin jännitteet laskee.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Autossa erillisvahvistin subbarille ollut jo kohta vuoden, ajot töihin 22km per suunta suurimmaksi osaksi 80kmh joten voisko olla ettei kerkeä lataamaan tarpeeksi jos kuuntelee musaa?
Niin joo, tähän alkuperäiseen vielä sen verran että 2015 Passatissa on vähintään 140 ampeeria tuottava laturi. Jos musiikkia kuunnellaan vain ajon aikana, niin sillä ei ole yhtään mitään vaikutusta akun latautumiselle tai sitten sitä musiikkia soitetaan jatkuvasti yli kilowatin tehoilla jonka luulisi jo käyvän korvien päälle. :smile:

Jos on popiteltu pitkiä aikoja parkkipaikalla kone sammuksissa, niin sitten on eri, sillä saa kyllä akun tapettua.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 045
Niin joo, tähän alkuperäiseen vielä sen verran että 2015 Passatissa on vähintään 140 ampeeria tuottava laturi. Jos musiikkia kuunnellaan vain ajon aikana, niin sillä ei ole yhtään mitään vaikutusta akun latautumiselle tai sitten sitä musiikkia soitetaan jatkuvasti yli kilowatin tehoilla jonka luulisi jo käyvän korvien päälle. :smile:

Jos on popiteltu pitkiä aikoja parkkipaikalla kone sammuksissa, niin sitten on eri, sillä saa kyllä akun tapettua.
Okei, kiitti tiedosta. Ei ole tuollaisia tehoja :D Eli vahvistin ei ole syypää tähän. Voi olla vaan akku jo vaihtoa vailla. Pitää katsoa vielä miten käyttäytyy kun lähtee ip töihin.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 045
Tämä lienee sopiva 2015 etuveto Passattiin, 1,4 bensaan jossa start / stop toiminto:

 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 045
No tämä menikin helposti, kävin lähellä olevassa Motonetissä mittauttamassa akun ja latauksen, Lataus ok mutta akku lopuillaan. Testaus 7€. Motonetissä eivät halunneet koskea näihin akkuihin jos start/stop tai kers autossa.

Sitten soitto Akkukellariin, kaikkea löytyy ja saa heti kiinni. AGM akku EFB:n tilalle ja asennus + koodaus noin 180€. Suositteli aina tekemään koodauksen vaikkei akun tyyppi muuttuisikaan.

Tuossa liikkeessä käynyt viimeksi näyttämässä kahta eri Bemaria (Z4 Coupe3.0 ja F10 535D), tuon 535 akkuun en edes meinannut koskea kun takaluukusta kaivoi esille niin paksua kaapelia RollsRoycen logoilla. Sai kuitenki tuosta akkuliikkeestä siihenkin akun asennuksineen & koodauksineen heti.
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Tietääkö joku saako mk3 Octaviassa koodaamalla tuon Start/stop -paskeen vaikka sellaiseksi, että siinä olisi joko off-asetus oletuksena tai sitten muistaisi valitun asetuksen käynnistäessä?
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Tietääkö joku saako mk3 Octaviassa koodaamalla tuon Start/stop -paskeen vaikka sellaiseksi, että siinä olisi joko off-asetus oletuksena tai sitten muistaisi valitun asetuksen käynnistäessä?
Sen saa koodattua kokonaan pois päältä, muita vaihtoehtoja ei ole. Ei saa enää napistakaan takaisin päälle, mutten ole kyllä kaivannutkaan...

Muut vaihtoehdot vaativat rautapohjaisia ratkaisuja.
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Sen saa koodattua kokonaan pois päältä, muita vaihtoehtoja ei ole. Ei saa enää napistakaan takaisin päälle, mutten ole kyllä kaivannutkaan...

Muut vaihtoehdot vaativat rautapohjaisia ratkaisuja.
No toi riittää varsin hyvin myös. Ihan turha ominaisuus omassa ajossa. Täytyy ettiä joku paja jolta löytyy tarvittavat vehkeet.

Vois samalla pyytää laittamaan sähköisen takaluukun sulkeutumaan myös napista/avaimesta ja sen ärsyttävän piipityksen pois avatessa. Ja takavalot päälle päivävalojen kanssa.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Nää kaikki onnistuu harrastajalta jolla on VCDS, sellaista vaan etsimään alan foorumeilta. Ihan turha on maksaa millekään pajalle. :smile:

Itsekin pystyn tommoset tekemään Kotkan alueella...

Paitsi niin jos on tarpeeksi uus auto niin toi takaluukun muutos ei välttämättä enää onnistu, ainakin Superbissa on uusimmissa malleissa sellainen ohjainyksikkö ettei tota voi koodaamalla muuttaa...
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
198
Joo, VCDS:llä muutetaan yhtä arvoa ja se on siinä. Eräällä toisella VAG-aiheisella foorumilla apua tarjotaan paikkakuntien kera.
Itse vaikutan Huittisissa, ja vermeet tosiaan löytyy.
 
Liittynyt
09.04.2017
Viestejä
284
Joo, VCDS:llä muutetaan yhtä arvoa ja se on siinä. Eräällä toisella VAG-aiheisella foorumilla apua tarjotaan paikkakuntien kera.
Itse vaikutan Huittisissa, ja vermeet tosiaan löytyy.
Mites katsastusmies suhtautuu tuohon start/stopin poiskoodaukseen?
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
198
Mites katsastusmies suhtautuu tuohon start/stopin poiskoodaukseen?
En ole itselleni tuota koodannut koska käytän ominaisuutta ajoittain, tyytynyt vain aina napauttamaan nappulaa liikkeelle lähdettäessä.
Ilmeisesti tuosta tulee start/stop osioon jonkinlainen virheilmoitus miksi start/stop ei ole mahdollinen, mutta en ole varma. Voi olla että ei tule mitään.
Tuo koodaushan siis sisältää jänniterajan räpellystä joka saa auton uskomaan että juicea menee niin paljon että start&stop ei ole mahdollinen.

Voisin kokeilla ihan mielenkiinnosta tässä kun ehdin että miten "siisti" tuo koodaus on ja mikä olisi vaikutus katsastukseen :think:.
Toki jos omaa VCDS:än niin pikkujuttuhan tuo on ennen leimaa räplätä takaisin.


1590737273316.png
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Ei start-stop ole mikään katsastusvaruste. Järjestelmässä muutenkin toistakymmentä erilaista syytä miksi moottoria ei sammuteta vaan pidetään käynnissä, joten järjestelmän toimintaa on mahdotonta katsastustilanteessa todentaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Ei start-stop ole mikään katsastusvaruste. Järjestelmässä muutenkin toistakymmentä erilaista syytä miksi moottoria ei sammuteta vaan pidetään käynnissä, joten järjestelmän toimintaa on mahdotonta katsastustilanteessa todentaa.
Käsittääkseni start & stop järjestelmä kuuluu päästövarusteisiin joilla on saatu auton kulutusarvot tiettyihin lukemiin ja pysyvästi pois koodaaminen vaikuttaa pysyvästi auton päästöihin ja näinollen esim. verotukseen. Eli jos katsuri sen huomaa niin saattaa tulla "sanomista".


Aika monessa (volkkarikonsernin autossa) on start-stopin kaverina EFB. Parempi kuin perinteinen märkä lyijyakku, huonompi kuin AGM. Akun päällä kyllä lukee sen tyyppi, jos arveluttaa. Mikäli akun tyyppiä vaihtaa, on sekin suotavaa koodata oikeaksi auton järjestelmään jotta latausprofiili jännitteineen yms on varmasti sopiva kyseiselle akkutyypille. Sieltä löytyy kyllä valinnat kaikille vaihtoehdoille ja vielä muutamalle muullekin.
Koodaaminen ei ole pelkästään suositeltavaa silloin kun akkutyyppi vaihtuu, vaan pakollista koska eri akkuja ladataan eri volteilla. Eli esim. normiakusta jos vaihdat AGM:n ilman koodaamista ei AGM-akkua ladata koskaan täyteen saakka koska sinne tungetaan liian vähän voltteja (hatusta vedettynä ero 0,2V, tms).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Tässä tullaan sitten siihen, että tuon toteaminen on käytännössä mahdotonta eikä katsastaja siksi kiinnitä asiaan mitään huomiota.
Luultavasti 99% todennäköisyydellä menee läpi siinä missä DPF:n poistokin.

Tosin jos olisin katsuri joka 20 asteen kesäkelillä hakee pihasta lämpimällä moottorilla olevan start & stop auton ja ajan sillä lenkin "aseman ympäri", niin saattaisin ihmetellä miksei moottori sammunut esim. jarrustesteriin ajettaessa, varsinkin jos se on automattti (sammuttaa valoissa "vaihde silmässä"kin)... :D
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Tosin jos olisin katsuri joka 20 asteen kesäkelillä hakee pihasta lämpimällä moottorilla olevan start & stop auton ja ajan sillä lenkin "aseman ympäri", niin saattaisin ihmetellä miksei moottori sammunut esim. jarrustesteriin ajettaessa, varsinkin jos se on automattti (sammuttaa valoissa "vaihde silmässä"kin)... :D
Akun varaustaso liian alhaalla tai akku huono, liian lämmintä auton sisällä, onhan noita syitä. Tuon koodauksen jälkeen auto itse ilmoittaa syyksi muistaakseni korkean virrantarpeen, eli mitäpä se katsuri siitä sitten enempää ihmettelemään? Saa asiakkaalla olla heikko akku autossaan, se ei ole syy hylkäykseen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
En ole itselleni tuota koodannut koska käytän ominaisuutta ajoittain, tyytynyt vain aina napauttamaan nappulaa liikkeelle lähdettäessä.
Ilmeisesti tuosta tulee start/stop osioon jonkinlainen virheilmoitus miksi start/stop ei ole mahdollinen, mutta en ole varma. Voi olla että ei tule mitään.
Tuo koodaushan siis sisältää jänniterajan räpellystä joka saa auton uskomaan että juicea menee niin paljon että start&stop ei ole mahdollinen.

Voisin kokeilla ihan mielenkiinnosta tässä kun ehdin että miten "siisti" tuo koodaus on ja mikä olisi vaikutus katsastukseen :think:.
Toki jos omaa VCDS:än niin pikkujuttuhan tuo on ennen leimaa räplätä takaisin.


Aika paska koodaus jos auto pimputtaa ja herjaa joka kerta kun pysähtyy? Vähemmän rasittavaa painaa vaan siitä s/s nappulasta kun käynnistää auton.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Aika paska koodaus jos auto pimputtaa ja herjaa joka kerta kun pysähtyy?
Ei se mitään pimputa. Mittariston keskinäytössä on pieni symboli joka kertoo ettei start-stop voinut sammuttaa autoa, ei mitään muuta. Näin ainakin kaikissa VAG-autoissa joita mulla on ollut ajossa.

EDIT: Lisätty huonolaatuinen kuva.
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 354
Ei se mitään pimputa. Mittariston keskinäytössä on pieni symboli joka kertoo ettei start-stop voinut sammuttaa autoa, ei mitään muuta. Näin ainakin kaikissa VAG-autoissa joita mulla on ollut ajossa.

EDIT: Lisätty huonolaatuinen kuva.
Juuri näin. Muistaakseni ajotietokone näyttää tuossa esim. "power consumption too high, start-stop not available".
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
507
Jaahas, Vaggine pisti kierrosten rajottimen päälle sekä hehkun ja moottorivalon tauluun päälle, eli oliskohan se egr entinen.
Mikäs on nykypäivän parasvaihtoehto tuon korjaamiselle, tulppaus vai vaihto uuteen ja mitähän tuo maksaa? Päästöhuijauspäivitys tehty 26kk ja 7 päivää sitten, eli ei taida mennä enää senkään takuun piiriin (24kk)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Jaahas, Vaggine pisti kierrosten rajottimen päälle sekä hehkun ja moottorivalon tauluun päälle, eli oliskohan se egr entinen.
Mikäs on nykypäivän parasvaihtoehto tuon korjaamiselle, tulppaus vai vaihto uuteen ja mitähän tuo maksaa? Päästöhuijauspäivitys tehty 26kk ja 7 päivää sitten, eli ei taida mennä enää senkään takuun piiriin (24kk)
EGR:ltähän tuo kuulostaa. Jos mittarissa on 250tkm tai enemmän, niin enemmän kuin todennäköistä.

Uusi tarvikeosa yleensä siellä n. 500 euron tietämillä - marmorilta hinta 2x.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 998
Tilasin OBDelevenin Liettuasta perjantaina ja tänään UPS toi kotiovelle. Ei tarvitse enää maksaa vikakoodien luvusta.

Onkohan tuossa suuttimien korjausarvot kunnossa? Kylmäkäynnistys kyseessä ja itse käsittänyt, että -2 ja +2 välillä pitäisi olla. Vähän kuminauhamaisesti vastaa kylmänä kaasuun, niin siksi päätin syynätä suuttimia ekana. DPF:n kuntoa en myöskään noista luvuista osannut tulkita tarkemmin. Kyseessä 1.6 TDI CAYC 193tkm ajettuna.

WhatsApp Image 2020-06-01 at 16.59.24 (1).jpeg


WhatsApp Image 2020-06-01 at 16.59.24.jpeg
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Ei noissa korjausarvoissa mitään vikaa. Sieltä sitten mittalohkoista väännönrajoitinarvoja katsomaan että mikä estää kierrosten nostamisen / tehon tuottamisen.
 
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
422
Meidän kakkosautosta, mk2 2008 1.9tdi Octaviasta hyytyi ilmastointi. Manuaali-ilmastointi ja nappiin syttyy valo kun laittaa päälle, muttei jäähdytä. Ajateltiin että oisko aineet vähissä ja vietiin pajalle täyttöön. Diagnoosi olikin että kompura hajalla, joten se vaihtoon, samalla kuivain sekä järjestelmän huuhtelu yms, hinta-arvio n. 1000€

Tarkistin vikakoodit vielä myöhemmin ja mitään ei näytä. Tarkistelen vielä hinnat tänään kun en ite huollossa ollu paikan päällä, mutta mitä kuulin, niin 450-500 oli mainittu jo kompuran hinnaksi, äkkiseltään kuulostaa paljolta kun autodocilta ja sparetolta löytyy alkaen 200€. Kuivaimen hinnassakin oli ihan hyvä kerroin mukana. Lisäksi sanoivat että jo kompuran vaihto ottaa pari kolme tuntia, että olisi tässä hankala vaihtaa.

Onko täällä kokemusta kyseisen mallin a/c kompuran vaihdosta? Näytti kuitenkin että altapäin pääsisi hyvin käsiksi. Vai onko jotain erikoista sitten tuossa, mikä nostaa hintaa? Ihan tutkimatta/tietämättä ei viiti tämän hintaluokan autoa viedä tonnin korjaukseen.
 

jsa

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
619
Meidän kakkosautosta, mk2 2008 1.9tdi Octaviasta hyytyi ilmastointi. Manuaali-ilmastointi ja nappiin syttyy valo kun laittaa päälle, muttei jäähdytä. Ajateltiin että oisko aineet vähissä ja vietiin pajalle täyttöön. Diagnoosi olikin että kompura hajalla, joten se vaihtoon, samalla kuivain sekä järjestelmän huuhtelu yms, hinta-arvio n. 1000€
Marmoriltakos ne osat hakee ? Anyway, oletan että AutoJerry on jo katsottu asiantiimoilta ? Aikanaan kun omasta MK1 ocusta leipo kompura fyysesti kiinni niin kompura oli Suomesta ostettuna ~600e + pantti. Silloin tosin saksasta ei ollut niin helppoa ostella osia kuin nyt.
 
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
422
Marmoriltakos ne osat hakee ? Anyway, oletan että AutoJerry on jo katsottu asiantiimoilta ? Aikanaan kun omasta MK1 ocusta leipo kompura fyysesti kiinni niin kompura oli Suomesta ostettuna ~600e + pantti. Silloin tosin saksasta ei ollut niin helppoa ostella osia kuin nyt.
Ei ole ainakaan tällä kylällä marmoria, en tiedä mistä tilaavat. Laitoin vielä tuonne Autojerryyn tarjouspyynnön, alueelta löytyi kokonaiset 1 korjaamoa, noh katsellaan mitä sieltä tulee. Pitää vielä soittokierros ottaa jossain välissä lähialueen korjaamoihin.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
56
Meidän kakkosautosta, mk2 2008 1.9tdi Octaviasta hyytyi ilmastointi. Manuaali-ilmastointi ja nappiin syttyy valo kun laittaa päälle, muttei jäähdytä. Ajateltiin että oisko aineet vähissä ja vietiin pajalle täyttöön. Diagnoosi olikin että kompura hajalla, joten se vaihtoon, samalla kuivain sekä järjestelmän huuhtelu yms, hinta-arvio n. 1000€
Ei kannata pajan diagnooseihin sokeasti uskoa. Äitee kävi pari vuotta sitten -04 passatilla ilmastointihuollossa kun ei puhaltanut kylmää ja sanoivat että kompressori rikki, varataanko aika vaihtoon. Googlettelin asiaa kotona ja huomasin että on lähinnä ominaisuus ainakin 3BG passatissa että ilmastoinnin releessä ilmenee vanhemmiten juotoksien pettämistä. Rele auki ja ainakin yksi juotos pettänyt, tinaa ja kolvi käteen ja juotokset läpi ja tadaa, ilmastointi toimi taas.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 812
Ei kannata pajan diagnooseihin sokeasti uskoa. Äitee kävi pari vuotta sitten -04 passatilla ilmastointihuollossa kun ei puhaltanut kylmää ja sanoivat että kompressori rikki, varataanko aika vaihtoon. Googlettelin asiaa kotona ja huomasin että on lähinnä ominaisuus ainakin 3BG passatissa että ilmastoinnin releessä ilmenee vanhemmiten juotoksien pettämistä. Rele auki ja ainakin yksi juotos pettänyt, tinaa ja kolvi käteen ja juotokset läpi ja tadaa, ilmastointi toimi taas.
Kuulostaa kyllä todella kädettömältä autosähkömieheltä jos ei osaa mitata kompressorin ohjausta
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 045
Nyt kun tämä puheena niin oliko muuten suosituksia perushuolloille? (2015 Passat). Siis vähemmän kusettava ja sopuhintainen mesta mieluusti toki. Vai onko merkkiliike välttämätön leiman takia?

Yllätyin huoltov'lin pituudesta, vuosi sitten auto ostettu ja viimeisin huolto teetetty liikkeen toimesta, näyttää vielä noin 15 000km jälkeen että 10 000km tai 340päivää huoltoon. Huoltoväli siis jotain 2v tai 25 000 - 30 000km.
 
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
422
Ei kannata pajan diagnooseihin sokeasti uskoa. Äitee kävi pari vuotta sitten -04 passatilla ilmastointihuollossa kun ei puhaltanut kylmää ja sanoivat että kompressori rikki, varataanko aika vaihtoon. Googlettelin asiaa kotona ja huomasin että on lähinnä ominaisuus ainakin 3BG passatissa että ilmastoinnin releessä ilmenee vanhemmiten juotoksien pettämistä. Rele auki ja ainakin yksi juotos pettänyt, tinaa ja kolvi käteen ja juotokset läpi ja tadaa, ilmastointi toimi taas.
Sepä tässä just onkin, koko kompura varmasti "helpoin" vaihtaa ja sitten toimii. Jotain keskustelua löysin jostain jumiavasta neulaventtiilistä tms. En tiedä ymmärsinko oikein että näissä kompura pyörii jatkuvasti. Pitää vielä yrittää itse pällistellä pellin alle kunhan ehtii, että mitä siellä tapahtuu/on tapahtumatta kun pitäisi jäähdyttää.

Ei oo kyllä missään mielessä DIY-ystävällinen auto, kun netistä löytyy tosi vähän tietoa, verrattuna vaikka Audi tai VW.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
En tiedä ymmärsinko oikein että näissä kompura pyörii jatkuvasti.
Ymmärsit oikein. Kompressorin tilavuutta säädetään sen mukaan paljonko tuottoa tarvitaan ja kompressori pyörii jatkuvasti. Vanhemmassa kalustossa kompuran tilavuus oli kiinteä joten ainoa tapa säädellä tuottoa oli pysäyttää ja käynnistää kompuraa tarpeen mukaan.

En nyt muista oliko se just tuon aikakauden kompuroissa yleinen vika, että se leikkaa kiinni ja lakkaa pyörimästä. Jossain malleissa ainakin oli tämmöistä. Sen näki kun katseli jollain peilillä kompuran hihnapyörän keskiötä, jos keskiö on paikallaan vaikka hihnapyörä pyörii, niin kompura on jumissa. Siellä on sokka joka pettää hallitusti, päästäen hihnapyörän pyörimään vapaasti ettei koko apulaitehihna mene riekaleiksi.

Ei oo kyllä missään mielessä DIY-ystävällinen auto, kun netistä löytyy tosi vähän tietoa,
Jaa? Mun mielestä tosi DIY-ystävällinen auto, kun suoraan valmistajalta saa ladata pikkurahalla kaikki samat korjausoppaat ja kytkentäkaaviot mitä merkkiliikkeessäkin käytetään. erWin Online | Škoda Auto | Guided search
 

jsa

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
619
Ei oo kyllä missään mielessä DIY-ystävällinen auto, kun netistä löytyy tosi vähän tietoa, verrattuna vaikka Audi tai VW.
Häh? Haynesin workshop manuska löytyy kyllä. En nyt tiedä hirveästi miten oot ettiny, mutta kyllä sitä dataa on netissäkin Ocuista ihan riittävästi. Ja tosiaan noi Haynesin kirjat riittää jo aika moneen juttuun. Puhumattakaan erWinistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Yllätyin huoltov'lin pituudesta, vuosi sitten auto ostettu ja viimeisin huolto teetetty liikkeen toimesta, näyttää vielä noin 15 000km jälkeen että 10 000km tai 340päivää huoltoon. Huoltoväli siis jotain 2v tai 25 000 - 30 000km.
VAGeilla on ollut jo pitkään huoltoväli 2v tai "miten auto tykkää laskea kilsoja käytöstä riippuen". Mulla on Audi-vanhuksessakin jo tuollainen kulutukseen, kaasujalkaan, öljyn sähköjohtavuuteen, ym, jne pohjautuva "kilometrilaskuri".

Jos tuo on joku starttimoottori -malli (1.4/1.6), niin kannattaa harkita vaihtamista 1v/15tkm (taitaa silti mennä samat LL-öljyt). Isommilla ehkä uskaltaa ajella pidempään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Jos tuo on joku starttimoottori -malli (1.4/1.6), niin kannattaa harkita vaihtamista 1v/15tkm (taitaa silti mennä samat LL-öljyt). Isommilla ehkä uskaltaa ajella pidempään.
Miten tuo moottorin tilavuus sen öljynvaihdon kanssa korreloi??
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Isommassa moottorissa enemmän öljyä -> kestää käyttää pidempään? Mielenkiintoinen logiikka kyllä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 765
Onhan siinä eroa onko sitä öljyä 3.5L vai 5,5L, Esim. vw 1.8T koneissa 3.5L öljytilavuus, monista moottoreista meni sihdit tukkoon kun ajettiin tolla 3.5L 2 vuotta/20-30tkm, yksi korjausliike tähän oli huomattavasti isompi öljynsuodatin jolla öljytilavuutta saatiin kasvatettua 4dl. Kyllähän se isompi öljy määrä pystyy sitomaan sitä paskaa enemmän ilman että se alkaa kone karstottumaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 354
Onhan siinä eroa onko sitä öljyä 3.5L vai 5,5L, Esim. vw 1.8T koneissa 3.5L öljytilavuus, monista moottoreista meni sihdit tukkoon kun ajettiin tolla 3.5L 2 vuotta/20-30tkm, yksi korjausliike tähän oli huomattavasti isompi öljynsuodatin jolla öljytilavuutta saatiin kasvatettua 4dl. Kyllähän se isompi öljy määrä pystyy sitomaan sitä paskaa enemmän ilman että se alkaa kone karstottumaan.
Se suodatinhan kaiketi on siellä sitomassa paskaa eikä öljy?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
176
Raskaalla kalustollakin ajetaan pidempiä vaihtovälejä kuin henkilöautoilla. Näissä juurikin suurempi öljytilavuus, saattaa olla kymmeniäkin litroja.

Kyllähän siihen öljyyn sitoutuu paljon mm. palamatonta dieseliä ym. yhdisteitä, joita palamisessa syntyy ja jotka eivät siihen filtteriin itsessään suodatu.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Kadonneiden elektronien metsästys sai tänään onnellisen päätöksen Passatin parissa. Innostuin vihdoin kytkemään yleismittarin sarjaan ja nyppimään sulakkeita irti. Bingorivi löytyi omista kytkennöistä, olin saanut yhden lisäreleen kytkettyä 24/7 päälle joka sitten ryysti sellaista 100-120mA jatkuvaa. :sori: Eihän tuo akun tyhjeneminen ole ollutkaan nyt sitten ongelmana kuin vasta vajaan 4 vuotta..:kahvi:

Rouvan Audissa ei ollut ihan yhtä helppo korjaus, siellä taitaa mukavuusboksi olla mäsänä, imee saman 150mA edelleen ylimääräistä ja loppuu heti kun sieltä vetää sulakkeet irti.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
176
Chevyn isolohko kasissa n. 7 litraa, MB Actros OM501 V6 pannussa reilu 30 litraa :hmm:. Mutta nyt ei enää liity VAG autojen ongelmiin tämä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 583
Viestejä
4 195 445
Jäsenet
70 752
Uusin jäsen
Nurmine

Hinta.fi

Ylös Bottom