Mä olen vissiin muutaman kerran aiemminkin messunnut siitä että tuon volkkarin TSI koneen ketjuongelman saa selätettyä sillä että suhtautuu siihen kuten jakohihnaan.
ELi se tuhansien eurojen ketjuremppa muuttuu satojen eurojen ketjuhuolloksi, siinä missä alunperinkin huolto-ohjelmaan kuulunut jakohihnan vaihto. Monella peruste siihen että ketjua ei voi vaihtaa on se että sitä ei pitäisi joutua vaihtamaan. No Volkkarin ketju on paska, eikä siitä pääse mihinkään, mutta ei sen vaihtaminen (/vaihdattaminen) ole sen kalliimpi homma kuin hihnankaan vaihto, joka on ihan virallisessa huolto-ohjelmassa.
Sen ketjun vaihto ei ole vartin homma, niinkuin joissain (harvoissa) hihnakoneissa, mutta toisaalta, on autoja joissa hihnan vaihtaminen helyinen on huomattavasti kalliimpi ja työläämpi operaatio kuin tuo 1,4TSI:n ketjun vaihto.
Siitä ei oikein pääse mihinkään että tuo 1,4TSI on kuitenkin hyvä moottori muilta ominaisuuksiltaan, ja Octavia on hyvä auto.
DSG vaihteistolle ei oikein mitään sen kummempaa ennaltaehkäisevää voi tehdä, kuin öljynvaihdot, joka ei mitenkään erityisemmin pelasta sitä. Maantiepainotteisessa ajossa DSG askit kestää yleisesti ihan hyvin.