VAG autojen monet ongelmat

Italialaiset ne vasta hyviä onkin, mutta kukaan ei tiedä sitä, kun ei kukaan niitä ostanut.
Vajaa vuosi sitten ostin Alfa Romeon kakkosautoksi ja sanoisin että luotettavuudessa ei ole mitään hyvää. Hyvä auto ajaa ei siinä mutta vikoja on enemmän kuin yhdessäkään muussa autossa mitä 30vuoden aikana on ollu
 
Kyllä se helposti lähtee auki, kun lähtee +20 vuotta vanhassa Golfissakin auki.
Osien laatu on kyllä heikentynyt paljon menneisiin aikoihin verrattuna, milloin oli vielä kunniakasta valmistaa huippulaatuista tavaraa.
Autot suunnitellaan n 10v käyttöiälle, joten ikuisesti kestäviä osia ei kannata laittaa.

Alfa olisi hieno laite, jos ei olisi sellainen vikakasa muuten. Työkaverilla joskus oli ja sanoi, että se oli hieno ja harvinainen hetki kun mikään vikavalo ei palanut taulussa ja pääsi nauttimaan ajamisesta.
 
Saksalaisen auton hommaamisessa (tai toisinpäin) teet kompromissin: Annat enemmän painoarvoa ajettavuudelle, luksukselle, tyylille, egolle jne. Kun hommaat perus-Japsin et saa noita mutta saat sen sijaan halpaa ylläpitoa ja luotettavuutta. Joskin nykyiset perus-Japsit ovat kyllä jo aika lähellä saksalaista (lasken Skodan tähän myös) "laatua" joka osa-alueella. Ajettavuudessa eteenkin Mazda ja Honda ovat todella hyviä. Vielä ehkä häviävät sisustan joissain yksityiskohdissa, suorituskyvyssä ja maantiemetelissä mutta voittavat luotettavuudessa sekä ylläpitokustannuksissa mennen tullen ja palatessa. Toyotakaan ei ole niin paska mitä usein sanotaan. Uusi Corolla on esimerkiksi ihan hyvä ajaa, eteenkin mukavuuden osalta ja pääosin ihan laadukaskin ämpärimuovikohdista huolimatta ja hybridivoimalinja lyömätön. En näe suurta eroa johonkin perus-Skodaan, makuasioitahan noi tietysti on. Sitten on tietysti erikseen Japsi premiumia eli Lexusta joissa monet osa-alueet ovat vähintään samalla tasolla ja edelläkin(build quality) saksalaista premiumlaatua mutta häviävät ehkä ajettavuudessa. Mutta hankintahinnat ovat jo samoja kuin premium-saksalaisissa, eteenkin käytettynä(sattuneesta syystä) Lexukset ovat todella hintavia.

Minulla oli viime syksynä sijaisautona alle vuoden vanha hybridi-yaris, kun oma 6v vanha octavia oli kolhun paikkauksessa. Hybridi voimalinja sinänsä oli kaupungissa oikein mukava. Mutta muuten ajo-ominaisuudet, meteli, toimintojen logiikka yms. oli 10-15v omaa autoa perässä. Toki autot ovat kooltaan eri sarjassa. Mutta vaikka auto on pieni, niin miksi takaovien aukeaminen on pitänyt rajoittaa niin pirun pieneksi. Vaikka auto olikin lähes uusi, tuli omaa aika nopeasti ikävä.
 
Vajaa vuosi sitten ostin Alfa Romeon kakkosautoksi ja sanoisin että luotettavuudessa ei ole mitään hyvää. Hyvä auto ajaa ei siinä mutta vikoja on enemmän kuin yhdessäkään muussa autossa mitä 30vuoden aikana on ollu

Okei paljoko mittarissa, ikä ja mitä vikaa? Näillä lähes olematon merkkihuolto, eikä osaamista kauheasti ole.

Lähinnä viittasin Fiatiin aiemmalla kommentilla. Aika paljon parempia ne on kuin ymmärretään.

Juu pysytään aiheessa. Sukulainen osti VW:n käytettynä ja moottori sammui yhtäkkiä. Hinaaja oli sitten yritellyt käynnistää autoa ja aiheutti moottorivaurion. Siitä olikin jakopäähihna hypännyt tai katki. Eikä siinä vielä kaikki, tästä VW stä hajosi kytkin myös pian. Ketku autokauppias oli kyllä. En kuitenkaan tuon kokemuksen perusteella pitäisi merkkiä huonona, koska tuo tapahtuisi ihan kaikille hihnalla toimiville moottoreille, jos ei vaihtoa tehdä ohjelman mukaan. Kytkinkin hajoaa, jos ajetaan vain taajamassa ja puhdistetaan kytkinlevyä säännöllisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Abs-anturi mennyt rikki Passatista takaa. Ei ajoa estä, mutta mittaristo on kuin joulukuusi ja 3/4 ajoavustimista pois pelistä. Uusi osa tilattu ja sinänsä tuo varmaan teoriassa helppo vaihtaa, mutta katsotaan käytännössä, miten kymmenen vuotta vanha kuusiokolopultti aukeaa ja lähteekö anturi kolostaan rikkomatta. Takalaakerit vaihdoin pari vuotta sitten ja ei tekisi mieli niitä huvikseen lähteä uudestaan purkamaan, jos homma ei mene kuin stömsöössä. Pitäisi sitten ostella uudet napapultit ja jarrusatulan kannakkeen pultit. Kaikki kuitenkin ns. kertakäyttöisiä venypultteja.

Honda CR-V:stä aikanaan vaihdoin ABS anturin ja nettipalstojen ennuste oli että katkeaa koloonsa lähes 100% varmuudella. Ruuvi tais olla normaali mutterikantainen mikä aukesi WD-40 avustuksella ja koputtelemalla/nitkuttelemalla suht helposti. Itse anturin irrotin siten, että runsaasti WD-40 saumakohtaan -> annoin vaikuttaa vartin-> mahdollisimman ohuella talttapäämeisselillä kampesin varovasti anturia ylös -> lisää WD-40 syntyneeseen rakoon. Tätä jatkoin vaihtamalla meisseliä aina pikkuisen isompaan ja varovasti molemmin puolin kammeten nousi lopulta ehjänä pois. Ei onneksi tarvinnut ruhtyä poraushommiin sillä kerralla.
 
Vajaa vuosi sitten ostin Alfa Romeon kakkosautoksi ja sanoisin että luotettavuudessa ei ole mitään hyvää. Hyvä auto ajaa ei siinä mutta vikoja on enemmän kuin yhdessäkään muussa autossa mitä 30vuoden aikana on ollu
Siis ostitko uutena? Vai ostitko käytettynä jonkun pommin?

Sori, offtopic.
 
Hain oman Octavian merkkihuollosta. Vaihdelaatikko uusittu, mutta mikään ei muuttunut. Ajaessa ujeltaa hienoisesti ja tyhjäkäynnille kolisee välillä kuin sepelimylly. Hiljenee, kun painaa kytkimen pohjaan. Lisäksi tyhjäkäyntikierrokset humppaavat edelleen lämpöisenä käynnistyksen jälkeen. Mitään syytä ei löytynyt. Ainoastaan takaoven lukon saivat korjattua.

Nyt on uusittu kytkin, vaihdelaatikko ja tukikumit, eli ilmeisesti nämä laatikot vain ääntävät. Kiinteä vauhtipyörä tuskin pääsee kolisemaan.

 
Hain oman Octavian merkkihuollosta. Vaihdelaatikko uusittu, mutta mikään ei muuttunut. Ajaessa ujeltaa hienoisesti ja tyhjäkäynnille kolisee välillä kuin sepelimylly. Hiljenee, kun painaa kytkimen pohjaan. Lisäksi tyhjäkäyntikierrokset humppaavat edelleen lämpöisenä käynnistyksen jälkeen. Mitään syytä ei löytynyt. Ainoastaan takaoven lukon saivat korjattua.

Nyt on uusittu kytkin, vaihdelaatikko ja tukikumit, eli ilmeisesti nämä laatikot vain ääntävät. Kiinteä vauhtipyörä tuskin pääsee kolisemaan.


Joo on nää vagit kyllä erikoisia vehkeitä, omassa b7 audissa uusittiin kytkin ja kaksoimassa viis vuotta sitte ja sen jälkeen kuului kytkin pohjassa metallista kalkatusta/kahinaa, kytkin ylhäällä ei kuulunut mitään, kesti ties kuinka monta vuotta ja sitten ääni lakkasi jossain välissä ja tilalle tuli pientä pärinää kun kytkin on ylhäällä, kun taas kytkin pohjassa ei kuulu enää mitään, ääni siis päätti vaihtaa paikkaa omiin nimiin. :D
 
Hain oman Octavian merkkihuollosta. Vaihdelaatikko uusittu, mutta mikään ei muuttunut. Ajaessa ujeltaa hienoisesti ja tyhjäkäynnille kolisee välillä kuin sepelimylly. Hiljenee, kun painaa kytkimen pohjaan. Lisäksi tyhjäkäyntikierrokset humppaavat edelleen lämpöisenä käynnistyksen jälkeen. Mitään syytä ei löytynyt. Ainoastaan takaoven lukon saivat korjattua.

Nyt on uusittu kytkin, vaihdelaatikko ja tukikumit, eli ilmeisesti nämä laatikot vain ääntävät. Kiinteä vauhtipyörä tuskin pääsee kolisemaan.


Ei kyllä kuulosta ihan terveeltä. Meneekö vielä tutkittavaksi?
 
Ihan normaalia tdi + kova vauhtipyörä + vag 02M 6-vaihteisen ? tms lootan kanssa. Eroon siitä pääsee laittamalla kaksoismassavauhtiksen takaisin.. Kuten itsekin sanoit, nuo laatikot vaan ääntävät. (tdi+kova-vp kombon jatkeena). Vai bensakonekko sulla on?



 
Viimeksi muokattu:
Diesel on. Äänen takia kuulostaa joltain 80-luvun nokivasaralta. Lisäksi ajaessa ujeltaa ja rohisee oikein radion yli. Moottorijarrutuksella kuulostaa, että koko paska leipoo kohta.

Nyt tuntuu tyhjäkäynnillä myös sytytyskatkoksia, kun potkii perseelle. Varmaan alkava suutinvika juuri, kun takuu on loppumassa. OBD11 ei näytä suuttimissa vielä mitään, mutta ei näyttänyt edellinen Passattikaan, kunnes melkein jätti tielle.
 
Hain oman Octavian merkkihuollosta. Vaihdelaatikko uusittu, mutta mikään ei muuttunut. Ajaessa ujeltaa hienoisesti ja tyhjäkäynnille kolisee välillä kuin sepelimylly. Hiljenee, kun painaa kytkimen pohjaan. Lisäksi tyhjäkäyntikierrokset humppaavat edelleen lämpöisenä käynnistyksen jälkeen. Mitään syytä ei löytynyt. Ainoastaan takaoven lukon saivat korjattua.

Nyt on uusittu kytkin, vaihdelaatikko ja tukikumit, eli ilmeisesti nämä laatikot vain ääntävät. Kiinteä vauhtipyörä tuskin pääsee kolisemaan.



Onko tuossa alkujaan kiinteä vauhtipyörä, vai sellainen jälkikäteen laitettu? Ei kyllä ole mitenkään tavatonta jotkut laatikot alkaa tyhjäkäynnillä resonoida kyseisen operaation jälkeen.
 
Onko tuossa alkujaan kiinteä vauhtipyörä, vai sellainen jälkikäteen laitettu? Ei kyllä ole mitenkään tavatonta jotkut laatikot alkaa tyhjäkäynnillä resonoida kyseisen operaation jälkeen.
Ihan tehtaalta on kiinteä. Edellisessä 1.6 TDI Passatissa oli myös kiinteä vauhtipyörä ja samaa sukua oleva laatikko ja ei koskaan ääntänyt yhtään. Painelaakeri vähän koputteli 200tkm kohdalla, mutta hiljeni itsekseen.
 
Ihan tehtaalta on kiinteä. Edellisessä 1.6 TDI Passatissa oli myös kiinteä vauhtipyörä ja samaa sukua oleva laatikko ja ei koskaan ääntänyt yhtään. Painelaakeri vähän koputteli 200tkm kohdalla, mutta hiljeni itsekseen.

Ja ihanko tehdasuusi laatikko siellä nyt on?
 
Jos nyt Näille VAG-fanaatikoille, jotka kertoo, että kaikissa autoissa on vikoja.
Oma s80-volvo tuli reilu 100tkm ajettuna itselle, kertaakaan ei ole jättänyt tielle, korjattu on bensanpaineanturi ( 200tkm 100€),takakontin johtosarja (220tkm 60€), takapäään puslat(ei leimalle vaikuttanut, mutta nitisi 60€ 270tkm).
Toki jarrulevyt on kerran vaihdettu, mutta muuten ei mitään. Nyt 310tkm mittarissa.


Faijalle tuli xc60 volvo 80tkm ajettuna. Siihen meni hiukkasloukun lämpöanturi jossain 200tkm paikkeilla, ja etujarrulevyt vaihtelin jossain vaiheessa. Sillä nyt noin 290tkm mittarissa, alusta täysin alkuperäinen.

Tuntuu vaan niin ihmeelliseltä, että pidetään ihan normaalina, että jossain 200tkm kohdilla tehdään tonnien remonttia, vaihdetaan vaihteistoa, kytkimiä tai jotain muuta jäätävän kallista, kun itse tottunut että ajaa vaan.
Vielä se että tottuisi istumaan siinä kirkonpenkissä mikä vageissa on vaatisi jatkuvaa käyntiä kiropraktikolla.
 
No tulipas melkonen hyökkäys, ja kuten sanoin, en tiedä mikä sen jousen katkeamisen todellisuudessa aiheutti. Mutta minun autossa ja lukemattomissa muissa, se ei ollut sattumaa. Aivan sama ja tämä oli kymmenen vuotta sitten.
"Mutta minun autossa ja lukemattomissa muissa, se ei ollut sattumaa", mistä tiedät nämä lukemattomat muut autot?
 
Jos nyt Näille VAG-fanaatikoille, jotka kertoo, että kaikissa autoissa on vikoja.
Oma s80-volvo tuli reilu 100tkm ajettuna itselle, kertaakaan ei ole jättänyt tielle, korjattu on bensanpaineanturi ( 200tkm 100€),takakontin johtosarja (220tkm 60€), takapäään puslat(ei leimalle vaikuttanut, mutta nitisi 60€ 270tkm).
Toki jarrulevyt on kerran vaihdettu, mutta muuten ei mitään. Nyt 310tkm mittarissa.


Faijalle tuli xc60 volvo 80tkm ajettuna. Siihen meni hiukkasloukun lämpöanturi jossain 200tkm paikkeilla, ja etujarrulevyt vaihtelin jossain vaiheessa. Sillä nyt noin 290tkm mittarissa, alusta täysin alkuperäinen.

Tuntuu vaan niin ihmeelliseltä, että pidetään ihan normaalina, että jossain 200tkm kohdilla tehdään tonnien remonttia, vaihdetaan vaihteistoa, kytkimiä tai jotain muuta jäätävän kallista, kun itse tottunut että ajaa vaan.
Vielä se että tottuisi istumaan siinä kirkonpenkissä mikä vageissa on vaatisi jatkuvaa käyntiä kiropraktikolla.

Riippuu niin autosta ja paljonko ikää, juuri huollatin omaa autoa 4k€ kun sattui iso huolto, jakopää ja jarruremppa samalle kerralle, eikä tuolla ole ajettu kuin juuri ja juuri 200tkm.
 
Viimeksi muokattu:
Jarrureppa on jokapojan tehtävissä, eli siitä on turha maksaa maltaita.

On olemassa jarruremppoja missä vaihdetaan palat+levyt ja sitten jarruremppoja missä sinne vaihdetaan nesteet, käsijarruvaijerit, käsijarruun kaikki osat (rummussa levyn sisällä), uudet takasatulat, letkut, palat ja levyt. Enkä mä ala jotain tekemään pajalla ja jotain itse kun idea on tehdä kaikki samalla kun paikat auki ja auto nosturilla ja lopuksi mulla on auto valmiina ajoon katsastettuna.

Tiesin että rahaa menee tänä vuonna ja mielelläni maksoin siitä ettei mun tarvitse aikaani tuhlata tilaamassa osia, ostamassa työkaluja ja äheltää auton alla 3pvä kiroten kun joku pultti on jumissa ja lopulta todeta että tuli väärä osa. Tuossa autossa oli muutenkin nyt niin paljon huoltokohteita että ei oma mielenkiinto riittänyt.


Tosiaan laajaan huoltoon kuuluu etuperän, jakolaatikon, takaperän ja automaatin öljynvaihdon otin lisäksi, kardaanien ja kaikkien nivelien rasvaus, kaikkien jarrujen avaus, puhdistus ja rasvaus. Siihen päälle se muu huolto, missä öljyt ja kaikki suodattimet moottoriin (se polttoaine suodatin myös), samalla tosiaan selvisi että takasatulat oli jumissa ja toinen vuoti joten pistettiin taakse kaikki uutta letkuja, vaijereita ja nesteitä myöden.

Samalla katsastettiin ja korjattiin kallistuksenvakaimen korikiinnitys helat, sulat ja yksi poltin.

Sitten jakopää+vesipumppu ja kaikki sinne liittyvää ja lopuksi samalla kun paikat auki niin apulaitehihna ja sen rullat ja kiristin uusittiin.

Ai niin ja ilmastoinnin täyttö ja tarkistus

Olihan se 3pvä korjaamolla, mutta en kyllä yhtään pidä pahana tuota hintaa työmäärään nähden.
 
Nyt olisi kiva nähdä minkä valmistajan manuaalissa pitää vaihtaa tietyn kilometri tai muun määreen mukaan, "uudet takasatulat, letkut, palat ja levyt "
Sanoisin että naurettavaa, palatkin vaihdetaan vasta kun niissä on alle 30% kulutuspintaa jäljellä.
 
Nyt olisi kiva nähdä minkä valmistajan manuaalissa pitää vaihtaa tietyn kilometri tai muun määreen mukaan, "uudet takasatulat, letkut, palat ja levyt "
Sanoisin että naurettavaa.

Ei minkään, mutta jos ne on rikki niin eikö ne pidä silloin vaihtaa, varsinkin jos meinaa haluta saada auton katsastuksesta läpi!?
 
Eli mitään todellista tietoa ei ole, näin oletinkin, mikä sulla on rikki?
 
Jousia kyllä nykyään katkeaa, taitaa johtua suurelta osin teiden heikosta kunnosta.
Mun perskohtainen mututuntuna näihin katkeileviin jousiin on metallien kehittyminen.

Eli jouset katkeavat nykyään useammin, mutta ne eivät kuolennu kuten aiemmin. Ihan yleisesti katkennut jousi vaihdetaan uuteen ja auto ei ole jousen vaihdon jälkeen kenollaan.

Tosin tuohon voi vaikuttaa myös se että autojen alustat ovat nykyään aina paljon jämäkämpiä kuin esim 30 vuotta sitten, tosin jousitusgeometria vaikuttaa tuohon myös, mutta ehkä itse jousikin on noin keskimäärin jäykempi nykyään.
 
Hei, miten "vastaa nappi" liittyy keskusteluun, yrittäisit nyt vastata minkä merkin tai mallin huolto-ohjemassa pitää vaihtaa jarruletkut, jarrusatulat yms. bu.......
 
Hei, miten "vastaa nappi" liittyy keskusteluun, yrittäisit nyt vastata minkä merkin tai mallin huolto-ohjemassa pitää vaihtaa jarruletkut, jarrusatulat yms. bu.......
"vastaa nappi" helpottaa näkemään jos vastaat jonkun viestiin ja edelleen en ole missään sanonut että missään huolto-ohjelmassa kuuluu jarrusatuloiden vaihto huolto-ohjelmaan, luet mun viestin niin ymmärrät kyllä miksi ne vaihdettiin.
 
Mun perskohtainen mututuntuna näihin katkeileviin jousiin on metallien kehittyminen.

Eli jouset katkeavat nykyään useammin, mutta ne eivät kuolennu kuten aiemmin. Ihan yleisesti katkennut jousi vaihdetaan uuteen ja auto ei ole jousen vaihdon jälkeen kenollaan.

Tosin tuohon voi vaikuttaa myös se että autojen alustat ovat nykyään aina paljon jämäkämpiä kuin esim 30 vuotta sitten, tosin jousitusgeometria vaikuttaa tuohon myös, mutta ehkä itse jousikin on noin keskimäärin jäykempi nykyään.

Myös se että nykyään ajetaan vain autopesuun, mikä ei poista kuraa ja hiekkaa sieltä pyöränkoteloista. Jousi liikkuu koko ajan siellä hiekan ja paskan seassa ja ruoste pääsee iskemään.
 
Mun perskohtainen mututuntuna näihin katkeileviin jousiin on metallien kehittyminen.

Eli jouset katkeavat nykyään useammin, mutta ne eivät kuolennu kuten aiemmin. Ihan yleisesti katkennut jousi vaihdetaan uuteen ja auto ei ole jousen vaihdon jälkeen kenollaan.

Tosin tuohon voi vaikuttaa myös se että autojen alustat ovat nykyään aina paljon jämäkämpiä kuin esim 30 vuotta sitten, tosin jousitusgeometria vaikuttaa tuohon myös, mutta ehkä itse jousikin on noin keskimäärin jäykempi nykyään.
Olisi taas kiva kuulla mihin tämä "nykyään aina paljon jämäkämpiä kuin esim 30 vuotta sitten". se kun ei pidä paikkaansa, ainoastaan rengasprofiili on madaltanut ja tehnyt sitä kautta auton alustasta kovemman.
 
"vastaa nappi" helpottaa näkemään jos vastaat jonkun viestiin ja edelleen en ole missään sanonut että missään huolto-ohjelmassa kuuluu jarrusatuloiden vaihto huolto-ohjelmaan, luet mun viestin niin ymmärrät kyllä miksi ne vaihdettiin.
Eikö vieläkään ole tuon tyhjän jauhamisen sijaan mitään automerkkiä tai mallia.
 
Asiaton käytös
Ylättäviä sivuseuikkoja, yli nyt tuli 100€ vahva bul.... puhuja.
 
Luinko oikeasti oikein, että 4000 € huoltoihin. No nyt on jotakuta huijattu ja pahasti. :x3: Tämä ketju on lähtenyt pahasti sivuteille, että lopetetaan tähän.

Edit: Ei voi maksaa jakopää ja jarrurempat noin paljon. Mutta lopetamme keskustelun tähän.
 
Viimeksi muokattu:
Luinko oikeasti oikein, että 4000 € huoltoihin. No nyt on jotakuta huijattu ja pahasti. :x3: Tämä ketju on lähtenyt pahasti sivuteille, että lopetetaan tähän.

Luit otsikon, mutta et ilmeisesti koko viestiä tai sitten et vain ymmärrä autoista yhtään mitään?
 
Octavian koliseva vaihdelaatikko ei ole merkkihuollon mielestä normaalia. Monessa paikassa sanotaan, että on normaalia kiinteällä vauhtipyörällä. Veto päällä välillä ujeltaa ja moottorijarruttaessa on miehekäs rohinan ja ujelluksen sekoitus. Välillä taas on hiljaista, eli ihan kuin olisi liian vähän öljyä ja laatikon voitelu ei aina pelaa. Tyhjäkäyntiongelman suhteen ei voi kuin arvailla.

Torstaina tutkitaan lisää. Fraguksen sopparilla on 10000€ katto ja sen ylittyminen ei kuulemma ole kovin kaukana, jos lähdetään tekemään isompaa remppaa.
 
Luinko oikeasti oikein, että 4000 € huoltoihin. No nyt on jotakuta huijattu ja pahasti. :x3: Tämä ketju on lähtenyt pahasti sivuteille, että lopetetaan tähän.

Edit: Ei voi maksaa jakopää ja jarrurempat noin paljon. Mutta lopetamme keskustelun tähän.

Voi maksaa helposti 4K+ jakopääremontti, jossa moottori pitää laskea pois autosta kokonaan.

Katso esim. VW 4.2 v8 tai 3.0 v6 TDI moottoreiden jakopääremontti, helposti päivän pituinen työ. Jakoketjusarja sijaitsee moottorin takaosassa, joka vaikeuttaa asioita.
 
Luinko oikeasti oikein, että 4000 € huoltoihin. No nyt on jotakuta huijattu ja pahasti. :x3: Tämä ketju on lähtenyt pahasti sivuteille, että lopetetaan tähän.

Edit: Ei voi maksaa jakopää ja jarrurempat noin paljon. Mutta lopetamme keskustelun tähän.
Et siis osaa vieläkään lukea :facepalm:
 
Octavian koliseva vaihdelaatikko ei ole merkkihuollon mielestä normaalia. Monessa paikassa sanotaan, että on normaalia kiinteällä vauhtipyörällä. Veto päällä välillä ujeltaa ja moottorijarruttaessa on miehekäs rohinan ja ujelluksen sekoitus. Välillä taas on hiljaista, eli ihan kuin olisi liian vähän öljyä ja laatikon voitelu ei aina pelaa. Tyhjäkäyntiongelman suhteen ei voi kuin arvailla.

Torstaina tutkitaan lisää. Fraguksen sopparilla on 10000€ katto ja sen ylittyminen ei kuulemma ole kovin kaukana, jos lähdetään tekemään isompaa remppaa.

Ei kyllä ole normaalia rohinat, eikä varmaan uutena tehtaaltakaan ole kolissut. Sen verran googlailin että LuK:lta löytyy laatikkoon suoraan korjaussarja, missä tulee uudet laakerit, tärkeimpänä tuo tuplalaakerikilpi. Heidän mukaansa tosin äänien lisäksi aiheuttaa sen että vitosen neulalaakeri kehä rikkoutuu, ja jossain kohtaa jää vaihde jumiin. Tosin outoa jos laatikko on oikeasti korjattu, että vika jatkuu.

Sen sijaan jos vaihteisto jossain kohtaa on suoraan yhteydessä koriin (kuluneen/väärin asennetun puslan takia), niin se melkoisesti kyllä korostaa häiriöääniä.

Väheneekö kolina jos vaihdekeppiä kokeilee vähän pakottaa johonkin suuntaan, ilman että vaihde kytkeytyy (kytkintä ei painettuna). Siirtäjäpaketti laatikon sisällä on aika erikoinen, ja jos siihen kuluu välystä, niin alkaa varmaan resonoimaan.

Samaten vanhemmissa (pumppusuutin) TDI:ssä jos nokan ajoituksen hienosäätö ei ollut kohdallaan, tyhjäkäynti oli aika ravistelua. Luulen kyllä että ei päde commonrail moottoreihin, ellei sitten säätö ole todella pielessä.

Toistaalta mitähän tuo isompi remppa sitten voisi olla, mielestä laatikon purku ja kokoaminen uusilla osilla on jo sellaista.
 
Ja häiritään Toyota ja Volvo ketjua vielä sen verran, että mitäs ketjullisen 1.4 TSI koneen kannesta menee venttiilien lisäksi vaihtoon, jos jako hyppää. Nostajat? Keinuvivut varmaan säilyy ehjänä?
 
Ja häiritään Toyota ja Volvo ketjua vielä sen verran, että mitäs ketjullisen 1.4 TSI koneen kannesta menee venttiilien lisäksi vaihtoon, jos jako hyppää. Nostajat? Keinuvivut varmaan säilyy ehjänä?

Kaikki riippuu siitä millä kierroksilla tuollainen vahinko tapahtuu, tyhjäkäynnillä voi selvitä parilla venttiilillä ja korkeilla kierroksilla voi mennä koko moottori.
 
Kaikki riippuu siitä millä kierroksilla tuollainen vahinko tapahtuu, tyhjäkäynnillä voi selvitä parilla venttiilillä ja korkeilla kierroksilla voi mennä koko moottori.

Tyypillisesti kai noissa koneissa se jako hyppää konetta startatessa.
 
Ei kyllä ole normaalia rohinat, eikä varmaan uutena tehtaaltakaan ole kolissut. Sen verran googlailin että LuK:lta löytyy laatikkoon suoraan korjaussarja, missä tulee uudet laakerit, tärkeimpänä tuo tuplalaakerikilpi. Heidän mukaansa tosin äänien lisäksi aiheuttaa sen että vitosen neulalaakeri kehä rikkoutuu, ja jossain kohtaa jää vaihde jumiin. Tosin outoa jos laatikko on oikeasti korjattu, että vika jatkuu.

Sen sijaan jos vaihteisto jossain kohtaa on suoraan yhteydessä koriin (kuluneen/väärin asennetun puslan takia), niin se melkoisesti kyllä korostaa häiriöääniä.

Väheneekö kolina jos vaihdekeppiä kokeilee vähän pakottaa johonkin suuntaan, ilman että vaihde kytkeytyy (kytkintä ei painettuna). Siirtäjäpaketti laatikon sisällä on aika erikoinen, ja jos siihen kuluu välystä, niin alkaa varmaan resonoimaan.

Samaten vanhemmissa (pumppusuutin) TDI:ssä jos nokan ajoituksen hienosäätö ei ollut kohdallaan, tyhjäkäynti oli aika ravistelua. Luulen kyllä että ei päde commonrail moottoreihin, ellei sitten säätö ole todella pielessä.

Toistaalta mitähän tuo isompi remppa sitten voisi olla, mielestä laatikon purku ja kokoaminen uusilla osilla on jo sellaista.
Kokeilin joskus siirtää vaihdekeppiä laidasta toiseen, mutta se ei vaikuttanut ääniin. Autolla tiukasti kääntyessä rohina voimistuu. En ole varma, ottaako vaihteisto esim. sisälokariin kiinni, vai liikkuuko joku laatikon sisällä. Vagarenalla otti jollakin vaihteiston sisälmykset kuoreen kiinni kääntyessä ja laatikko piti vaihtaa. Kaikki tukikumit on nyt uusittu, eli nyt moottorin ja vaihteiston asennot pitäisi olla kunnossa. Tyhjäkäynti on myös muuten tasainen.

Seuraava vaihe olisi siis tehdasuusi laatikko. Se taitaa maksaa 4000-5000€ ja siihen ei kuulemma miellellään ruveta.

EDIT: Ajoin eilen isän Passatilla ja kuuntelin ääniä. Kyseessä on TSI, mutta kiinteällä vauhtipyörällä ja samaa sukua olevalla laatikolla. Mitään ääniä ei kuulunut laatikosta. Etenkin moottorijarrutuksella oma laatikko rohisee ja ujeltaa korkeasti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 936
Viestejä
4 615 471
Jäsenet
75 965
Uusin jäsen
Epit

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom