Masokismiahan tuollainen VAG-harrastaminen on. Kuka tykkää mistäkin.
Kieltämättä Vagien laatu kyllästyttää. Ei ne toki syyttä ole autovertailujen kärjessä, kun ostaessa saa tyypillisesti esim. hyvät ajo-ominaisuudet, moottorin luonteen ja tilaa. Eri moottorien ja mallien erot sekä tyyppiviat on aika hyvin tiedossa ja OBD11:n omistaminen helpottaa elämää. Siinä mielessä nuo ovat helppoja, kun voi jo arvata, mitä ongelmia rahalla saa.
Jonkun verran olen yrittänyt etsiä vaihtoehtoja vageille. Japanilaiset ja korealaiset ovat ilmeisesti luotettavia, mutta ne eivät ole ikinä sytyttäneet. Pahimmillaan ovat olleet aivan kauheita, vaikka olisivat ihan uudehkoja. Halpaa muovia, tunnotonta ohjausta, outoja ratkaisuja napeille ja kytkimille, ahtaita takatiloja ja kovaa rengasmelua. Viimeisin kokemus on uudesta Corollasta, johon verrattuna oma Octavia tuntui valtavan tilavalta ja hiljaiselta kuin joku premium-auto. Sitten taas esimerkiksi Skoda Fabia tuntui paljon paremmalta kuin ihan uusi Toyota Yaris, kun ajoin molempia.
Mersun W205 olisi hieno, mutta niissä näytti olevan dieseleissä Rellun moottoreita, joita ei kehuttu. Ongelmia mm. NOX-antureiden, Adbluen ja turbojen kanssa. Lisäksi alustan nivelet eivät kestä oikein painavaa autoa. Uudelle Focukselle en oikein lämmennyt koeajolla ja omassa Skodassa koin olon paljon kotoisammaksi. Ecoboostien öljyssä kulkevista hihnoista olen lukenut pahaa. BMW F10 525d vei sydämen koeajolla ja oli aivan upea auto. Mutta noissa vasta ketjurempat maksaa ja muutenkin kyseinen yksilö tuntui kaipaavaan paria touhutonnia.
Eli ei ole helppo löytää autoa, josta tykkään, joka on luotettava ja johon on myös varaa. Tuo on vähän niin kuin valitse kaksi ominaisuutta kolmesta ja on pakko yrittää tehdä joku kompromissi tai toivoa tuurilla luotettavuutta. Bemari vahvisti fiiliksiä siitä, että oma juttu on iso ja tehokas diesel hyvillä varusteilla. Tekisi mieli tehdä downgrade ja vaihtaa 2018 karvalakki-Octavia B7 Passattiin, jossa on tehokkain 177hp Diesel, neliveto ja kaikki mahdolliset varusteet. Harmillisesti nuokin ovat vielä aika kalliita ja ruosteen lisäksi tuokin moottori saattaa kärsiä EGR- ja suutinvaivoista. Touhutonneja saisi varata ja tuossahan ei olisi yhtään mitään järkeä muutenkaan. Jos raha ei olisi ongelma, niin sitten ostaisin V10 TDI Phaetonin
Jospa Octavia tulisi kuntoon ja saisin paikkamaalaukset edes jotenkin piiloon. Tuo on sentään hyvä ajaa, tilava ja tuntuu, että faceliftiin on saatu äänieristystä lisää ja pikkudieseliinkin lisää potkua. Tuossahan on vielä korjauksien lisäksi juuri uusittu akku, talvirenkaat ja jakohihna.