• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:15 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

VAG autojen monet ongelmat

Ja vaikka nippareilla pysyisi nyt niin onko nipparin muovi vielä hyvässä kunnossa eikä haurastunut 20 vuoden päästä? Kuinka monta äkkijarrutusta tuo kestää?

Ainakin Suomessa tämä on kovin relevantti asia kun täällä nuo nykyiset autot ovat varmasti käytössä vielä 20 vuoden päästä.
 
Viimeksi muokattu:
Maahantuojan mukaan mukaan myös DSG ja S-tronic vaihteistoihin asennetaan TÜV-sertifioitu nippuside vahvistamaan vaihteiston kytkinpaketin rakennetta. Audeihin tuleva osa on 1mm leveämpi ja vetolujuudeltaan suunniteltu ääriominaisuuksia silmällä pitäen.

Goodwill-sopimuksella toimenpiteen hinta voi jäädä alle tuhannen euron.
Nyt alkaa menemään jo aika paksuksi jutut. Mitähän jos jättäisi turhat provoviestit pois?
 
Maahantuojan mukaan mukaan myös DSG ja S-tronic vaihteistoihin asennetaan TÜV-sertifioitu nippuside vahvistamaan vaihteiston kytkinpaketin rakennetta. Audeihin tuleva osa on 1mm leveämpi ja vetolujuudeltaan suunniteltu ääriominaisuuksia silmällä pitäen.

Goodwill-sopimuksella toimenpiteen hinta voi jäädä alle tuhannen euron.
Diudiin laadukkaampa vai...
 
1529665080244-33310516.jpg

Tuntuu, että VAG on vihatuin autonvalmistaja. Samaan aikaan konsernin autoja myydään käytännössä eniten. Ehkä ne autot ei olekaan niin huonoja kuin tästäkin ketjusta voisi olettaa.
 
1529665080244-33310516.jpg

Tuntuu, että VAG on vihatuin autonvalmistaja. Samaan aikaan konsernin autoja myydään käytännössä eniten. Ehkä ne autot ei olekaan niin huonoja kuin tästäkin ketjusta voisi olettaa.
Myyntimäärät vaikuttaa suoraan negatiivisen palautteen määrään. Kukapa toimivasta autosta jaksaisi juttua kirjoittaa mutta jos tulee ongelmia auton ja maahantuojan kanssa niin helposti se kirvoittaa kirjoittelemaan. Ongelmia ja typeryyksiä löytyy kaikista merkeistä mutta vain suurimmat pääsee silmätikuiksi.

Jos volkkari konsernin tuotteita myytäisiin vähemmän niin nettikirjoittelu skaalautuisi pienemmäksi about samassa suhteessa. Tuosta voi jokainen tehdä ajatusleikin vaikka parkkipaikalla kävellessään että mikä on VAG konsernin merkkien (Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, MAN, Porsche, Scania, SEAT, Škoda, Suzuki, Volkswagen) määrä suhteessa muihin merkkeihin.
 
Myyntimäärät vaikuttaa suoraan negatiivisen palautteen määrään. Kukapa toimivasta autosta jaksaisi juttua kirjoittaa mutta jos tulee ongelmia auton ja maahantuojan kanssa niin helposti se kirvoittaa kirjoittelemaan. Ongelmia ja typeryyksiä löytyy kaikista merkeistä mutta vain suurimmat pääsee silmätikuiksi.

Jos volkkari konsernin tuotteita myytäisiin vähemmän niin nettikirjoittelu skaalautuisi pienemmäksi about samassa suhteessa. Tuosta voi jokainen tehdä ajatusleikin vaikka parkkipaikalla kävellessään että mikä on VAG konsernin merkkien (Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, MAN, Porsche, Scania, SEAT, Škoda, Suzuki, Volkswagen) määrä suhteessa muihin merkkeihin.

Totta turiset. Mulla on parikin tuttavaa, jotka ovat sitä mieltä, että heidän autonsa toimivat hyvin ja niissä ei ole juuri mitään vikaa. Todellisuudessa niitä on korjattu ja huollettu 2-3x enemmän kuin minun audejani. Kyseessä on bmw ja mersu.

Oli mulla 80tkm/1,5v Peugeotin 207 diesel. Hyvä ja halpa kuljetin, mutta rengasmelu, penkit ja ajettavuus valovuoden päässä.
 
Tietysti yhtään volkkaria puolustelematta siinä kuinka asiakasta kohdellaan, se on ollut paikoin melkoisen surkeaa. Ottaisivat mallia Toyotasta tyyppivikojen korjauksessa.
 
Nyt alkaa menemään jo aika paksuksi jutut. Mitähän jos jättäisi turhat provoviestit pois?
ot: Aikalailla peppukipeä saa olla, jos tuosta vetää herneet nenään. Tällaiset pikkukuitit on kuitenkin foorumin parasta antia vakavamman keskustelun lomassa. Tuossakin viestissä on kuitenkin totuuden siemen siitä, miksi Opelin tie kutsuu VAGia.
 
ot: Aikalailla peppukipeä saa olla, jos tuosta vetää herneet nenään. Tällaiset pikkukuitit on kuitenkin foorumin parasta antia vakavamman keskustelun lomassa. Tuossakin viestissä on kuitenkin totuuden siemen siitä, miksi Opelin tie kutsuu VAGia.
Itse ymmärrän loan heiton kyllä merkistä kuin merkistä, mutta alkaa menemään tylsäksi kun tarvitsee keksiä asioita. Faktoihin perustuvaa luen kyllä mielelläni.

E: siis hyvä oikea väittely on ihan ok. Trollaaminen on mielestäni foorumien syöpää.
 
Mites toyota on hoitanut ne kansirempat d4d-moottoreissa?
Omasta lähipiiristä tiedän muutamankin joihin vaihdettiin moottori takuuajan jälkeen goodwillinä.

PS D4D on Toyotan termi suorasuihkutukselle. Tuo murheenkryyni dieselmoottori on tyypiltään 1AD (2-litrainen) tai 2AD (2.2-litrainen).
 
Omasta lähipiiristä tiedän muutamankin joihin vaihdettiin moottori takuuajan jälkeen goodwillinä.

PS D4D on Toyotan termi suorasuihkutukselle. Tuo murheenkryyni dieselmoottori on tyypiltään 1AD (2-litrainen) tai 2AD (2.2-litrainen).

Mikäs se TFSI on audille. Ja tyyppi oli EA888. Näitäkin moottoreita on vaihdettu takuuajan ulkopuolella. Oma mielipide on; jos huoltokirjassa lukee "pena vaihto suodattimen ja öljyt" niin ihan oma syy, jos menee omaan piikkiin.

Pointtina tässä oli se, että ei se VAG ainut suunnitteluviehettä tehnyt autovalmistaja ole. Sillä tuntuu olevan äänekkäinmät vihaajat.

Ot: Joskus mietityttää, onko jonkun nainen lähtenyt audi-kuskin matkaan...
 
Itse ymmärrän loan heiton kyllä merkistä kuin merkistä, mutta alkaa menemään tylsäksi kun tarvitsee keksiä asioita. Faktoihin perustuvaa luen kyllä mielelläni.

E: siis hyvä oikea väittely on ihan ok. Trollaaminen on mielestäni foorumien syöpää.
Lähinnä mä vaan sitä, että tuossa nyt ei ollut kyse mistään trollaamisesta. Hauska ja hyvin keksitty juttu, sopivasti totuutta mukana. Jos ei tunnu hauskalta, niin kokeile vaihtaa se virallinen (vag tm) nippuside pään ympäriltä kokoa isompaan :)
 
No kahenlaista sakkia tyliin ihan vaan jakautuu, kun joku pääse 1.4 golf iv:llä 150tkm ja toinen tyytyväinen pääse 350tkm kunnes kone irtisanoo ittensä. Its simple...

Ja jos joku tulee inisee jostain tyyppivioista, aamuja sillekin!
 
Erittäin surkeasti suunniteltu mopottori on, jos ei öljynvaihtoakaan voi itse suorittaa ilman, että moottori vaurioituu o_O

Muutkin tekee paskaa, mutta vaginoissa niiden jälkihoito on ylivoimaisesti surkeinta.

Tottakai voi, mutta maahantuojan on helppo pestä kätensä, jos et ole huolto-ohjelmaa noudattanut. Jos haluaa itse huoltaa autoa, ei välttämättä kannata uutta ostaa.
 
Aika monta tosiaan noissa käytetyissä. Tsi/tfsi öljynsyönti, tsi jakoketjun "rikkoontuminen", dsg-vaihteiston kesto/rikkoontuminen ennen aikojaan, tdi diesel huijaus. Uusimpana turvavyön korjaaminen nippusiteellä.

Pahin kombo sopivalla vuosimallilla on tsi+dsg jossa voi olla kaksi tai kolme huonosti kestävää voimalinjan tyyppivikaa. Jo se liika öljynsyönti yksinäänkin on melko iso juttu.

TM kehottaa: korjauta liikaa öljyä syövä VW, Seat, Audi, Skoda -moottorisi ajoissa

Turkulaisen Audi-miehen hermot menivät maahantuojaan – Aloitti yhden auton mielenosoituksen
 
Onhan noissa ollut vielä kaupan päälle heikkoja sähköjohtoja, talviongelmia (ovet rullalla) jne. Et jonkun 2010 1.4 TSI DSG Golfin kun on mennyt ostamaan, niin huonoimmalla tuurilla aikamoiset synttärisetit on tullut vastaan. Tuohon vielä päälle haista paska -asiakaspalvelu ja (nykyään) surkea jälleenmyyntihyvitys.
 
Ei, vaan sillä on sattunut järkyttävä määrä mokia todella lyhyen aikavälin sisällä tuotteisiin, joita myydään paljon.
...ja lisäksi iso osa näistä on ollut kalliita vikoja korjata ja suhtautuminen on ollut nihkeää.

Tyyppivikoja on kaikissa, mutta siinä on eroa kuinka vakavia nämä ovat ja kuinka tehdas niitä hoitaa.

Ei minua ainakaan olisi yhtään kaihertanut tämä turvavyömoka itsessään, mutta reaktio ei oikein vakuuta. Jos turvavyön toiminta jätetään sen varaan, että huolto kiristää nipparin sattumalta sopivaan kireyteen ja asentoon, että ei hajoa ajan myötä jarrutuksissa, mutta kuitenkin hajoaa kolarissa niin ei varsinaisesti herätä luottamusta turvallisuussuunniteluun, vaikka keskipaikkaa en ole varmaan kertaakaan nykyisessä koslassa käyttänyt.

Seuraavaksi varmaan ilmastointiteipillä sellainen pallo toisen lukon ympärille niin ei paina enää pehmustettuna toista.
 
Onhan näitä... 2.4l v6, kun siirtyivät hihnasta ketjuun. Samassa myllyssä multitronic, joka ei kestä. 3.2 fsi sama ketjunkiristin probleema. 2.0 TDI öljypumppu ja myöhemmin päästöhuijaus. Toi päästöhuijaus on mielestäni vähän turha, ainakaan itseäni ei haittaa yhtään. Toki ymmärrän sen toisen puolen tästä. Olihan mersullakin jotain hässäkkää päästöjen suhteen(?)
 
Löytyykö Octavia 3:sta mitään isompia tyyppivikoja, käsittääkseni kohtuu laadukas peli. Suomen myydyimpiä autoja, joten luulisi olevan netti täynnä juttua jos jotain olisi..?

Ainoa mikä tulee mieleen, niin ilmeisesti joissain 2.0tdi 184hp versioissa on ollut jotain käynnistysongelmia, täytyy käyttää virrat välillä pois ennenkuin lähtee tulille tjsp. jostain lueskelin joskus.
 
Tuota samaa arvausleikkiä ne siellä volkkarillakin leikkii.
Voi olla riittävä korjaus.

Pelle.

ot: Aikalailla peppukipeä saa olla, jos tuosta vetää herneet nenään. Tällaiset pikkukuitit on kuitenkin foorumin parasta antia vakavamman keskustelun lomassa. Tuossakin viestissä on kuitenkin totuuden siemen siitä, miksi Opelin tie kutsuu VAGia.

Lähinnä mä vaan sitä, että tuossa nyt ei ollut kyse mistään trollaamisesta. Hauska ja hyvin keksitty juttu, sopivasti totuutta mukana. Jos ei tunnu hauskalta, niin kokeile vaihtaa se virallinen (vag tm) nippuside pään ympäriltä kokoa isompaan :)
Jätetäänpäs ne henkilökohtaisuuksiin menevät piikittelyt pois keskustelusta.

Kavereille voi kuittailla ja piikitellä, mutta tuntemattomille se ei ole kovin asiallista, kun ei voi tietää miten toinen asiaan suhtautuu.
 
Viimeksi muokattu:
Löytyykö Octavia 3:sta mitään isompia tyyppivikoja, käsittääkseni kohtuu laadukas peli. Suomen myydyimpiä autoja, joten luulisi olevan netti täynnä juttua jos jotain olisi..?

Ainoa mikä tulee mieleen, niin ilmeisesti joissain 2.0tdi 184hp versioissa on ollut jotain käynnistysongelmia, täytyy käyttää virrat välillä pois ennenkuin lähtee tulille tjsp. jostain lueskelin joskus.
Jos ostat tdi manuaalin, niin ok.
Mitä vuosimallia olet katsellut?
 
En siis varsinaisesti mitään tiettyä mallia ole katsellut vaan ajattelin noin yleisesti tuon olevan ihan kasassa kestävä vaggine.
 
Octavia 3:ssa on ainakin:
- Maalivikaa ovien alalaidoissa. Tulee pieniä kuplia mutta kai nuo takuuseen saa.
- Vakiojarrut toimii sateella huonosti. (Ainakin RS)
- Ja onhan tuo aika meluisa sisältä.

Pihassa 2014 bensa RS farmari.
 
Eikös nuo konsernisisarten viat ole merkkiriippumattomia. Minkähän takia nimenomaan VW on saanut niin paljon kuraa niskaansa noista jakoketju ym. ongelmista? Hoitaneeko maahantuoja takuuasioita niin huonosti?
Tietääkseni hoitanut ihan hyvin. 70-100% vastaantulo, jos on huollot ajallaan ja merkkiliikkeessä tai voi osoittaa käytetyn öljyn laadun ja suodattimen olevan alkuperäislaatuinen. Aika moni nillittää kun ei tulla vastaan, kun ei ole huollettu ajallaan ja mitään kuitteja ole olemassa niistä huolloista edes. Itse tälläistä keskustelua juuri kuuntelin kun huoltoon vein :D
 
Tietääkseni hoitanut ihan hyvin. 70-100% vastaantulo, jos on huollot ajallaan ja merkkiliikkeessä tai voi osoittaa käytetyn öljyn laadun ja suodattimen olevan alkuperäislaatuinen. Aika moni nillittää kun ei tulla vastaan, kun ei ole huollettu ajallaan ja mitään kuitteja ole olemassa niistä huolloista edes. Itse tälläistä keskustelua juuri kuuntelin kun huoltoon vein :D

Tämä muakin ihmetyttää. Ne valmistajan huolto-ohjelmat on nimenomaan tehty tuollaista varten. Tuossa samalla taataan myös se, että kaikille kohtuu helppo antaa sama kohtelu.
En tiedä miten käytännössä toimii, mutta ainakin paperilla: Huolla ohjeiden mukaan/merkkiliikkeessä -> korjaat jonkun muun piikkiin. Huollat halvemmalla penalla kerran 3 vuodessa, kun entinen corollakin pelasi ihan hyvin -> korjaat omaan piikkiin.
 
Onhan tuo nyt ollut aivan paskaa toimintaa maahantuojan taholta, pikagooglella ensimmäinen vastaan tullut artikkeli:
VW-konsernin maahantuoja moottoriongelmista: Olemme avoimesti tiedottaneet asiakkaitamme

Oleellisin osa: "VV-Auton Groupin Tirkkonen myöntää kuitenkin, että pitkän ajan kuluessa on mahdollista, että vastaantulot korjauksissa ovat muuttuneet."

Ihan oman kuoppansa ovat kaivaneet feat. kaikki vikaan liittynyt salailu/seinäkiisto.

e: Ponsu, oleellista muuten ei ole missä on huoltanut vaan, että on noudatettu huolto-ohjelmaa. Tähänkin liittyen muistan jonkun katkeran tilityksen nähneeni VW-konsernin toiminnasta. Toinen juttu oli siitä, että satuit umpityhmyyttäsi ostamaan käytetyn volkkarin ja maahantuoja paskaisesti nauraen pesee kätensä tunnetusta tyyppiviasta. Näin siis ainakin ennen kuin paska osui reilummin tuulettimeen julkisuuden suhteen.
 
@Kvarkki Taitaa joo olla kielletty se, että pakotettaisiin merkkihuoltoon. Voi toki olla, että paremmin tulee maahantuoja takuuajan umpeuduttua vastaan ongelmatilanteissa, mikäli huollettu merkkiliikkeessä.
 
Maahantuojan toiminta tässä on ollut lähellä petosta. Tyyppiviat on kielletty, vastaantuloista yritetty kieltäytyä mitä ihmeellisimmin verukkein. Vasta ongelman oltua joka valtakunnan uutismediassa alkoi löytyä tahtoa kunnioittaa virhevastuuta. Aika moni on saanut 50% "vastaantulon", joka marmoritiskin korjaushinnoilla tarkoittaa sitä, että maksat itse koko rempan ja merkkikorjaamu kuittaa 50% katteen vielä tehtaalta omaan taskuun.

Koko saagan voi lukea vagarenan yli 200 sivun jakoketju-topicista.

edit: Helkama-auto taisi hoitaa hommat siistimmin heti alusta lähtien. VW-ostajaa kairattiin huolella.
 
Maahantuojan toiminta tässä on ollut lähellä petosta. Tyyppiviat on kielletty, vastaantuloista yritetty kieltäytyä mitä ihmeellisimmin verukkein. Vasta ongelman oltua joka valtakunnan uutismediassa alkoi löytyä tahtoa kunnioittaa virhevastuuta. Aika moni on saanut 50% "vastaantulon", joka marmoritiskin korjaushinnoilla tarkoittaa sitä, että maksat itse koko rempan ja merkkikorjaamu kuittaa 50% katteen vielä tehtaalta omaan taskuun.

Koko saagan voi lukea vagarenan yli 200 sivun jakoketju-topicista.

edit: Helkama-auto taisi hoitaa hommat siistimmin heti alusta lähtien. VW-ostajaa kairattiin huolella.
Voin sanoa että onneksi lähdin volkkarilta juuri ennen kun nuo alkoivat laukeilla. Oma työmoraali ei olisi sallinut moista. Nimimerkillä menin ja kusin aikanaan parikin keissiä missä työnjohto yritti kusettaa asiakkaalta rahoja eri ketjuissa ja eri merkeillä mm liian pehmeän viallisen tuulilasin kohdalla. Sanoin suoraan asiakkaalle ettei kuuluisi tehdä noin sen jälkeen kun oli arvioija sanonut että ihan normaalia ja likaiset pyyhkijät ja pöly syynä tuulilasinpyyhkijöiden piirtämiin viivoihin ja melkein milliä syvään pyyhkijöiden kohdan kulumiseen lyhyessä ajassa. Siinä oli varsin vaikea työnjohdon yrittää sanoa että ei mene takuuseen enää sen jälkeen. Lopulta sain tarpeekseni moisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös nuo konsernisisarten viat ole merkkiriippumattomia. Minkähän takia nimenomaan VW on saanut niin paljon kuraa niskaansa noista jakoketju ym. ongelmista? Hoitaneeko maahantuoja takuuasioita niin huonosti?
Ei ne täysin merkkiriippumattomia ole. Skoda on vanhempaa VAG:in teknolgiaa, joten uusimmat lastentaudit ei sitä koske, ja usein jotain korjauksia on jo tehty kun uutuudet Skodaan ehtii muutamaa vuotta myöhemmin.

Hyvä esimerkki tämä turvavyöhässäkkä. Ei koske saman luokan Fabiaa, koska se on edelleen edellisen sukupolven auto. Kun Fabia aikanaan uudistuu, niin eiköhän siihen laiteta eri vyöt.
 
Tämä muakin ihmetyttää. Ne valmistajan huolto-ohjelmat on nimenomaan tehty tuollaista varten. Tuossa samalla taataan myös se, että kaikille kohtuu helppo antaa sama kohtelu.
En tiedä miten käytännössä toimii, mutta ainakin paperilla: Huolla ohjeiden mukaan/merkkiliikkeessä -> korjaat jonkun muun piikkiin. Huollat halvemmalla penalla kerran 3 vuodessa, kun entinen corollakin pelasi ihan hyvin -> korjaat omaan piikkiin.
Näinkin, mutta jos on yleisessä tiedossa joku ongelma joka tulee suureen osaan autoja oli niitä huollettu tai ei niin on se minusta kuitenkin vähän väärin sanoa että kun huollatit muualla niin ei korjata ilmiselvästi jo valmistuksessa tehtyä vikaa.

Eri asia tietysti joku sellainen vika mikä voisi tulla huonosta huollosta, mutta noi volkkarin jakoketju ja dsg ongelmat ovat oikeastaan enemmän ominaisuuksia koska sama vika on kaikissa vag autoissa vakiona.
 
Vai trolli :facepalm:

Suosittelen sitten tutustumaan aiheeseen vaikkapa VAGarenassa niin olisitte ITSEKIN perillä eikä tarttisi trolliksi haukkua.
TSI-koneiden öljynkulutus ja korjaus

Kampiakselin stefan sekä huohotusventtiilin vaihto kuuluu asiaan kun öljynkulutus todetaan.
Kuulostaa aika kaukaa haetulta, että kampiakselin stefan vaihto ja huohotusventtiili korjaisivat mitenkään männän renkaissa olevaa suunnitteluvirhettä? Voihan sitä valohoitoa antaa vaikka millä puhdistusjutuilla, mutta lopullinen korjaus se ei ainakaan ole, tuurista kiinni onko väliaikainenkaan.
 
Kuulostaa aika kaukaa haetulta, että kampiakselin stefan vaihto ja huohotusventtiili korjaisivat mitenkään männän renkaissa olevaa suunnitteluvirhettä? Voihan sitä valohoitoa antaa vaikka millä puhdistusjutuilla, mutta lopullinen korjaus se ei ainakaan ole, tuurista kiinni onko väliaikainenkaan.

Missä kohtaa väitin stefan vaihdon korjaavan männänrenkaiden suunnitteluvirhettä? :facepalm:
 
Missä kohtaa väitin stefan vaihdon korjaavan männänrenkaiden suunnitteluvirhettä? :facepalm:
Niin tämä ei siis ole normaalia jota tarkoitin mutta konsernin mielestä siinä ei ollut ainakaan aiemmin "mitään ihmeellistä" että öljyä hävisi 1litra jokaista 1000km kohden.
En tiedä onko nykyisissä moottori sukupolvissa jo korjattu se stefa joka tuon öljyn "häviämisen" aiheutti.

Et näytä tietävän itsekään yhtään sen enempää! MYÖS stefat vaihdettiin noihin moottoreihin koska ne laski öljyä läpi.
Stefat ei ole koskaan vuotaneet vaan männänrenkaat eivät pyyhkineet sylinterin sisäpinnoilta öljyä pois vaan päästivät palotilaan. Väitit stefan vaihdon korjaavan ongelman, joka oli männänrenkaissa.
 
Stefat ei ole koskaan vuotaneet vaan männänrenkaat eivät pyyhkineet sylinterin sisäpinnoilta öljyä pois vaan päästivät palotilaan. Väitit stefan vaihdon korjaavan ongelman, joka oli männänrenkaissa.
Jep. Jos se siitä kampiakselin stefasta vuotaisi, niin taitaisi vuotaa öljyä maahan.

VAG autoissa taas johtuu männänrenkaista ja osittain myös öljyrenkaasta.

Puutteellinen männänrenkaiden toiminta johtuu pitkistä huoltoväleistä (30 000 km) sekä moottorin saastelaitteista (erg-pakokaasun takaisinkierrätys). Näiden seurauksena moottorin öljy likaantuu ja moottori karstoittuu voimakkaasti, mikä johtaa männänrenkaiden vioittumiseen ja öljynsyöntiin.

Mitä asialle voidaan tehdä
  • männänrengastusremontti
  • mahdollisten varrenkumien vaihdot
  • turbon vaihto
  • öljyvuotojen tukkiminen
Moottorin öljynkulutus | Seinäjoki
 
Varmistan tämän asian kaveriltani vielä joka on näitä TSI moottoreiden ongelmia korjannut jokusen vuoden jo.
 
Viimeksi muokattu:
Mutulla heittäisin, että ne stefat vaihdetaan sinne samalla. Jos sitä moottoria puretaan enemmän, on nuo parin euron stefat ja muut tiivisteet helppo vaihtaa, kun ne puretaan muutenkin.
 
Varmistan tämän asian kaveriltani vielä joka on näitä TSI moottoreiden ongelmia korjannut jokusen vuoden jo.

Siihen 1.8 tsi koneeseen laitetaan suuren öljynkulutuksen takia ne uudet männät, kyllä niissä männänrenkaissa on iso ero uusien ja vanhojen välillä. Jos molemmat näkee vierekkäin niin ei jää kyllä yhtään epäselvyyttä siitä että kumpi on korjattu versio.
 
Siihen 1.8 tsi koneeseen laitetaan suuren öljynkulutuksen takia ne uudet männät, kyllä niissä männänrenkaissa on iso ero uusien ja vanhojen välillä. Jos molemmat näkee vierekkäin niin ei jää kyllä yhtään epäselvyyttä siitä että kumpi on korjattu versio.

En epäile ollenkaan kun niissä se suunnitteluvirhe on. En ole nähnyt vierekkäin mutta voisi kaivella interwebbiä jos löytäisi kuvat molemmista.
 
Tuossa kuvia yhdestä rempasta. Ilmeisesti uudet paremmat männänrenkaat + öljyrengas vaativat mäntiin leveämmän uran.

DIY: 2.0 TFSI CDNC öljynkulutus ja männänrenkaiden vaihto. - Audifinns

"Kuvassa uusi ja vanha öljyrengas vierekkäin. Vanhassa, kuten kuvasta näkyy, on karsta tukkinut öljyreiät. Uudessa rinkulassa öljyreiät ovat huomattavasti isommat tuollaiset "aukot"."

"Mäntään sorvatut leveämmät urat"

20170205_192145.jpg


Edit:
Jutusta löytyy: Stefa rikki. 200tkm ajettu. Itsellä oli Alfa Romeossa vastaavaa vikaa myös. Alfassa vuoti ilmeisesti toiselta puolelta, eli jakohihnan puolelta, joka on varmaan helpompi vaihtaa.

Aikani lueskelin nettifoorumeita näiden koneiden ongelmista ja lokakuussa 2016 nostettiin sitten tuo pata pois konehuoneesta, kun alkoi merkata jo reviiriäänkin. Purettaessa ilmeni, että kampuran pahvinen takastefa oli porsinut irti liimauksestaan.

"Otin pari kuvaa vanhasta kampuran takastefasta, se on siis paperin pala, joka on liimattu kiinni peltiin." Heh :D

On kyllä monta vikaa tuossa moottorissa:
Turbon kanssa piti vähän kötöstellä. Alunperin oli tarkoitus vaihtaa kokonaan uusi puhallin, mutta kustannusteknisistä syistä jätetään se vielä seuraavaan kertaan. Pakosarja oli halki nelostuutin juuresta, kollektorin puolelta ja toinen halkeama oli hukkaportin reiästä kollektoriin päin. Paikkasin railot Kempin kuumaliimalla, saas nähdä miten kauan paikkaus kestää.

Hoonata ei saa, mutta jos on pakko, niin ei kielletäkään.
Tehtaan ohje sanoo että ei saa hoonata, paitsi silloin jos se on välttämätöntä. Tässä tapauksessa oli pakko kun kolmessa putkessa oli männänhelma jättänyt pystynaarmut. Hoonatessa näkyi myös selkeästi miten kevyen hoonin jälkeen putkiin jäi sormenpään kokoisia laikkuja, mihin hooni ei yltänyt. Eli kahdessa sylinterissä oli "kuoppia". Lähtivät kyllä sitten kun homma oli valmis.
 
Viimeksi muokattu:
vanha mäntä.jpg uusi mäntä.jpg
Tuossa vielä männät vierekkäin. Vasen/ylempi on vanha ja oikea/alempi on uusi. On nuossa aika huomattava ero suunnittelussa.
 
Jep. Jos se siitä kampiakselin stefasta vuotaisi, niin taitaisi vuotaa öljyä maahan.

VAG autoissa taas johtuu männänrenkaista ja osittain myös öljyrenkaasta.


Moottorin öljynkulutus | Seinäjoki
Tuo "Puutteellinen männänrenkaiden toiminta johtuu pitkistä huoltoväleistä (30 000 km) sekä moottorin saastelaitteista (erg-pakokaasun takaisinkierrätys)." on tosin kyllä ihan soopaa. Jos ongelma johtuisi "pitkistä" (lue nykyajan normaaleista) huoltoväleistä ja "saastelaitteista" niin lähes kaikki nykyautot söisivät öljyä samalla tavalla.

Se väheneekö ko. suunnitteluvirheen aiheuttamat ongelmat lyhentämällä öljynvaihtoväliä tai tulppaamalla EGR:n on sitten eri asia. Mutta kumpikaan näistä vikaa aiheuta.
 
Tuo "Puutteellinen männänrenkaiden toiminta johtuu pitkistä huoltoväleistä (30 000 km) sekä moottorin saastelaitteista (erg-pakokaasun takaisinkierrätys)." on tosin kyllä ihan soopaa. Jos ongelma johtuisi pitkistä huoltoväleistä ja "saastelaitteista" niin lähes kaikki nykyautot söisivät öljyä samalla tavalla.

Se väheneekö ko. suunnitteluvirheen aiheuttamat ongelmat lyhentämällä öljynvaihtoväliä tai tulppaamalla EGR:n on sitten eri asia. Mutta kumpikaan näistä vikaa aiheuta.
Vikaahan VAG autoissa on, kun eivät kestä 30 tkm/2 vuotta huoltoväliä.

Toki jos heti uudesta asti olisi EGR tulpattu ja 15 tkm/1 vuosi huoltoväli, niin ei nuo öljyrenkaat ja männänrenkaat ehkä menisi niin nopeasti piloille. Tuossa Audissahan rupesi syömään raakasti öljyä 200tkm ajettuna.

Jos on käytetty tuota 30 tkm öljynvaihtoväliä, niin olisi 6 öljynvaihtoa tehty. Taas 15 tkm vaihtovälillä olisi 13 öljynvaihtoa ja öljy olisi ollut parempaa ja puhtaampaa.

Vanhemmassa VAG moottorissa on ainakin öljyrengas kooltaan isompi. Eli koneistamalla/sormaamalla saa vanhemman mallin männänrenkaat ja öljyrenkaan sopimaan uusiin huonompiin mäntiin.
 
Nippuside-caselle jatkoa: Volkswagen-konsernin turvavyöseikkailu jatkuu – Nippuside ei enää kelpaakaan ratkaisuksi, uusi korjaus luvassa jouluun mennessä - Tekniikanmaailma.fi

Suosittelevat ettei keskipaikkaa käytetä, josko jouluun mennessä saataisiin asiaan ratkaisu.
Vähän tuota nippusidettä kyllä ihmettelinkin kun jos jotain vanhoja juttuja purkaa joissa on nippuside niin ei tarvitse olla edes kauhean montaa vuotta vanhoja niin nippusiteet ovat kyllä jo niin kovettuneet että katkeavat helposti. Autolla kun kuitenkin ajetaan se 20 vuotta vähintään niin kyllä jokin niin tärkeä kun turvavyö pitäisi korjata niin että koraus on toimiva vielä 20 vuoden päästäkin eikä niin että korjataan nippusiteellä joka katkeaa itsekseen seuraavan 10v sisällä ja sitten joku kuolee kun vyö avautuukin.
 
Tämä nippuside korjaus on jotain aivan käsittämätöntä, koristeita voidaan korjata nippusiteillä mutta turvavöitä? :facepalm:. Pelkästää tästä syystä ei tarvi kyseiseen merkkiin koskee pitkällä tikullakaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 841
Viestejä
4 513 285
Jäsenet
74 498
Uusin jäsen
maaze

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom