VAG autojen monet ongelmat

Kaksoisahdettu 1.4 TSI on taas toinen tarina :D


95kms ajettu, joku 40 litraa öljyä on kuluttanut mutta pikku hiljaa alkaa enemmän huoltovälien aikana.
Australian kuluttajansuojalait on sen verran hyvät että korjattavaksi menee vaikka jos valmistajan takuu on loppunut :D
Taitaa toi DSG:n kytkin mennä kohta uusiksi taas. 55tkm oli ajettu kun ne vaihdettiin :D

vesipumppu just vaihdettin kun ahdin toimii pyörästä pumpun kautta, tyhjäkäynnillä piti meteliä :D Onneksi on vielä jatkotakuuta 7kk jäljellä.
Joskus toi remmiahdin ei toiminut ja siinä aika hitaasti vauhti nousi kunnes turboahdin alko tuottaa lisää tehoja
 
95kms ajettu, joku 40 litraa öljyä on kuluttanut mutta pikku hiljaa alkaa enemmän huoltovälien aikana.
Australian kuluttajansuojalait on sen verran hyvät että korjattavaksi menee vaikka jos valmistajan takuu on loppunut :D
Taitaa toi DSG:n kytkin mennä kohta uusiksi taas. 55tkm oli ajettu kun ne vaihdettiin :D

vesipumppu just vaihdettin kun ahdin toimii pyörästä pumpun kautta, tyhjäkäynnillä piti meteliä :D Onneksi on vielä jatkotakuuta 7kk jäljellä.
Joskus toi remmiahdin ei toiminut ja siinä aika hitaasti vauhti nousi kunnes turboahdin alko tuottaa lisää tehoja

Huhhuh... :D Hyvä kuitenkin, että maksaja löytyy muualta. Minkä takia et muuten hankkiudu eroon tuosta?
 
Aika iso tuo 0,5l/1000km sallittu öljyn kulutus. Omassa toyotassa öljyä ei kulu 15 000 km matkalla ollenkaan, kun öljynvaihdossa täyttää niin, että mittatikku näyttää täyttä, niin täysin samaa näyttää vielä seuraavassa vaihdossa. Muutenkin huvittaa aina lukea kun porukka vaihtelee ties mitä niveliä, koiranluita, vetoakseleita, iskareita ym. osia solkenaan kun itselläni 300 000 km ajetussa toyotassa ei ole koskaan tarvinnut vaihtaa mitään tällaista. Kerran piti vaihtaa laturi kun laakerit hajosi siitä ja jarrusatulat olen taakse vaihtanut kun omaa tyhmyyttäni en ole jaksanut koskaan vaihtaa jarrunesteitä. Mutta tässä sitten olikin kaikki huollot 300 000 km ja 13v ajalta. Toki öljyt ja suodattimen vaihdan 15tkm välein.
 
Eipä omaan 2,0tdi (pumppismalli) tarvi öljyä lisäillä välissä, tosin vaihan öljyt 15tkm välein, mutta kulutuksen puolesta menis kyllä se 30tkm lisäilemättä.
 
Huhhuh... :D Hyvä kuitenkin, että maksaja löytyy muualta. Minkä takia et muuten hankkiudu eroon tuosta?

Ja kuka se "muu maksaja" sitten on? Kyllä ne kaikki takuukorjaukset, automainokset, lasipalatsit, henkilöstön palkat, johdon bonukset yms. maksaa viime kädessä sen auton ostaja kalliimpina hintoina. Ei ole olemassa ilmaisia lounaita, vaikka usein niin väitetään.

Minua säälittää aina kun näen Audi, Skoda tai Volkswagen kuskin. Heitä käytetään VAG:in koekaniineina ja testinukkeina. Kun Toyota tuo markkinoille uuden automallin, niin pari ensimmäistä vuotta sitä myydään vain Japanin markkinoille ja ostajat saavat autonsa edullisesti ja pitkillä takuilla. Kaikki havaitut viat korjataan seuraavan sukupolven malliin, jonka valmistustekniikka kopioidaan Toyota ulkomaan tehtalle.
 
Ei noi Lexuksetkaan niin ongelmattomia ole. Ja muistasin et Avensiksessakin ollut melkoinen liuta takaisin kutsuja. Mutta kukin tavallaan ja eikä sun säälin tunteesi ole muilta pois.

At the very top of the Lexus development chain are a select number of long-serving employees known as ‘takumis’.

Each takumi is a specialist in their chosen field, be it paintwork, welding or interior crafting and has at least 25 years of experience. It is their job to ensure that Lexus’ exacting standards are met at all stages of development and production

25 vuoden kokemus kuulikko.

Most reliable cars to buy in 2017

3/10 on lexuksia. Lexus on maailman paras auto.
 
Ei noi Lexuksetkaan niin ongelmattomia ole. Ja muistasin et Avensiksessakin ollut melkoinen liuta takaisin kutsuja. Mutta kukin tavallaan ja eikä sun säälin tunteesi ole muilta pois.

Ilmaiset takuukorjaukset ja takaisinkutsut ovat Toyotan tavaramekki. Toyota kutsuu kaikki takaisinkutsun piiriin kuuluvat autot iästä riippumatta. Jopa yli 10 vuotta vanhat autot korjataan. Juju on siinä, että KAIKISSA käytetyissä Toyotoissa on tehty kaikki takaisinkutsukorjaukset. Ja ne korjaukset ovat yleensä ennakoivia.

Tässä esimerkkinä Priuksen tyyppiviat ja takaisinkutsut.

------------------- snip -------------------
Toyota Prius tyyppiviat
Katsastuksessa havaittuja vikoja
  • —Toyota Prius AKatsastuksen tilastossa vain vuosimallit 2008 ja 2009, ei selviä vikakohteita
  • —Jarrulevyt kuluvat nopeasti automaattivaihteistosta johtuen TÜV
  • —Jarrulevyt ruosteessa, jarrupalat kuluneet epätasaisesti, valovikoja GTÜ
  • —Erittäin vähän vikoja TÜV, GTÜ, DEKRA
Takaisinkutsuja
  • —Jarruvalokatkaisija 2004 Trafi, ADAC 2005
  • —Ohjelmistovirhe, moottori voi kytkeytyä hätäohjelmalle ADAC 2005
  • —Ohjauspylvään väliakselin uraliitos löystyy, vaihdetaan väliakseliasennelma, liukuosa ja joissakin tapauksessa väliakseli Trafi 2006
  • —Ohjausakselin osat voivat löystyä. Mikäli ei korjata, ohjaus voi lakata toimimasta VOSA 2006
  • —Ohjausakseli, riittämätön materiaalivahvuus voi johtaa ohjauksen toimimattomuuteen KBA 2008, ADAC 2006
  • —Kampiakselin asennon tunnistimen häiriö, bensiinimoottori ei käynnisty tai pysähtyy ADAC, VOSA 2006
  • —Jarrujärjestelmän ohjelmistopäivitys Trafi 2010
  • —Sähköinen ohjaustehostin Trafi 2011
  • —Sähköinen vesipumppu Trafi 2013
Käyttäjien ilmoittamia vikoja
  • —Kaikkiaan vain neljä vikailmoitusta, joista kaksi koski jarrujen kirskumista ADAC
  • —Vähän vikoja, mutta kaksi uutta takaisinkutsua vikamahdollisuuden vuoksi, vesipumppu (2010) ja ohjaus (2011) Autobild
  • —Autobild lehden 100 000 kilometrin kestotestissä havaittiin vajausta ilmastointilaitteen kylmäaineessa sekä lieviä ruostevaurioita – siinä kaikki Autobild


Lähde: autotie.fi
------------------- snip -------------------

Kuten listasta näkyy, niin viat ovat pieniä ja ne tehdään varmuuden vuoksi, koska joissain autoissa näitä vikoja on havaittu. Minusta se on vain hyvää palvelua. Mutta kuten sanoin, niin toki auton omistaja nämäkin takaisinkutsut maksaa auton hinnassa.

Vertailun vuoksi saksalaisten katsastustomistojen mukaan joka kolmanteen VAG-konsernin autoon tulee joku iso ja kallis vika, kuten moottori tai vaihteisto hajoaa. Ja yleensä se tapahtuu tien päällä ja auto vaatii hinausta. Hinausliikkeiden tilastoissa VAG-konsernin autot ovatkin yliedustettuina.

Ja mersukuskeille tiedoksi, että kyse ei ole ajetuista kilometreistä. Tilastojen mukaan Toyotoilla ajetaan lähes yhtä paljon kilometrejä vuositasolla ja yhteensä, kuin mersuilla. Mersu oli kokonaiskilometreissä muistaakseni ykkösenä ja Toyota kakkosena vain hieman pienemmällä kilometrimäärällä.
 
Most reliable cars to buy in 2017

3/10 on lexuksia. Lexus on maailman paras auto.
Noilla asiakastyytyväisyyskyselyillä voi pyyhkiä persettä. Ei sillä oo mitään väliä mitä mieltä joku on autonsa luotettavuudesta. Mielipiteet ei oo faktoja. Esimerkki tuosta sun listasta:

2. Jaguar XF Mk1 - 93.76%
A rather high 31.7 per cent of Jaguar XF owners report problems with their cars, but despite this it still secures second spot in our reliability top ten.

Lisäks esim. kahdeksantena ollut E-sarjan Mersu on ollu katsastustilastoissa aika surkee (ja Mersut muutenkin). Myönnettäköön, että Toyotat on pärjänny katsastustilastoissa aika hyvin, mut niin on myös Audit.
 
Noista koiranluista ja vastaavista: Pitää vähän katsoa, että mitä ostaa ja mistä ostaa. Saksasta saa Motonetin hinnoilla jotain Meylen HD tavaraa. Samalla vaivalla ne nuokin ostaa ja laittaa itse paikoilleen, kuin jotain halpoja ja huonoja osia.

MEYLE-HD

Viitseliäs vielä itse maalaa uuden osan toiseen (ja vaikka kolmanteenkin) kertaan jollain Teknodur 190 maalilla, niin ei tarvitse katsella ruostetta enää tukivarsissa. Jos maalin mekaaninen kestävyys on suoraan verrannollinen sen pahanhajuisuuteen maalatessa, niin tuota parempaa ei vain ole. Ikävä käyttää, mutta lopputulos on palkitseva.

Heyrstin omistama auto on himottava. Vanhanakin A8 edustaa minustakin sitä oikeaa teknistä etumatkaa. Tuossa 16 litran kulutuksessa on vain ykkönen liikaa edessä. Mitähän sille pystyisi oikeasti tekemään? Minusta A8 on pappa sedanin kuoriin piilotettu superauto. Siinä talvirengasmainoksessakin se oli juuri A8, millä ne humut vetäisivät (rajoitin irrotettuna) 330 km/h jäällä. Pöyhkeä vehje kerta kaikkiaan.

Tuosta autosta on olemassa hyvin harvinainen muunnos, missä on volkkarin 2.5 litrainen ilmeisesti VR6 turbodiesel keulalla poikittain. Päätin etten sekaannu dieseleihin, kun en niille kotikonstein oikein voisi tehdä paljoakaan, mutta tuollaisen kulutus voisi olla pelkkänä etuvetoisena edes jotenkin ystävällisempi.

Tulevaisuuden autonrakentajille nämä isot alumiinikoriset tulevat olemaan hyvin haluttuja aihioita. Näin uskoisin.

T -.-

Editoin tähän loppuun, että Volkkari on kyllä munannut mainettaan viime vuosina oikein urakalla. Pikkuisen lisää luterilaista nöyryyttä olisi nyt paikallaan. Meneehän se nimi pilalle jos sitä oikein pilaamalla pilaa. Eivät hyvät autot ja aihiot kuitenkaan ole vielä noilla tempuilla huonoiksi muuttuneet. Mielipide tietenkin vain tämäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaa = varaa?

Huolto on vasta sitten premiumia, kun sen itse tekee. Ei auton nesteitä mitään "tarkisteta", ne pitää vaihtaa. Aina. Tätä ei mikään huolto tee ilman erillistä työtilausta. Useimmat omistajat eivät tätä ymmärrä tehdä, vaan he vain luulevat, että auto on jotenkin "huollettu", kun se on huollossa käynyt. Yllätys yllätys. Noin siis käy, kun tyhmyyksissään luottaa suomalaiseen ammattimieheen. Mieheen, johon ei kenenkään kannattaisi luottaa. - Ja se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.

T -.-
 
Minkä takia et muuten hankkiudu eroon tuosta?


Samalla sit toi grand cherokee(wk2)? :D


Minua säälittää aina kun näen Audi, Skoda tai Volkswagen kuskin. Heitä käytetään VAG:in koekaniineina ja testinukkeina. Kun Toyota tuo markkinoille uuden automallin, niin pari ensimmäistä vuotta sitä myydään vain Japanin markkinoille ja ostajat saavat autonsa edullisesti ja pitkillä takuilla. Kaikki havaitut viat korjataan seuraavan sukupolven malliin, jonka valmistustekniikka kopioidaan Toyota ulkomaan tehtalle.


Höpöhöpö, mites noi uudemmat kutoset?


Samalla sitten toi uusi 2.8l dieseli mikä löytyy fortuna, hilux ja prado malleista :D
vanha 3 litranen mallin söi suuttimia/pumppuja. Kaivos-firmat niitä silti käytti kun Toyota palvelu skulaa
4.5l V8 mikä löytyy tosta landcruiseristä, öljyä kuluttaa ihan uudesta. Y62 Patrol paljon parempi ostos.
 
Viimeksi muokattu:
Ja semmoista moottoriahan ei olekaan joka ei öljyä kuluttaisi, osa öljystä vain korvautuu lialla ja kosteudella :)
 
Nyt kun noista V8 koneista oli juttua niin onko kokemusta AQJ koneista? Onko pommeja ja öljyä menee ihan kuin uusissa? Kaverina näyttää usein olevan ZF 5HP24A laatikko, monessa ilmoituksessa kerrotaan että korjattu, mitä lie sitten oikeasti tarkoittaa?
 
Viimeksi muokattu:
Minä joudun pieneen BBY 1.4 16V A2:een 10 000 kilometrin matkalle lisäämään noin 2-3 kertaa tuollaisen puolen litran annoksen. Kontissa on kolme litran vetoista öljypulloa sitä varten, yhdestä aina puolikas annos kun valo syttyy. Kyllä tuon nyt kestää, eikä se elämää varsin kurjista. Olen päätellyt, että neliventtiili ratkaisu jossa on hydraulinen välyksen poisto nyt vain on luonteeltaan tuollainen hiukan öljyä kuluttava. Pidän kulutusta vielä ihan normaalina. Paljon on vuotavia pintoja tuollaisessa pienessä koneessa.

Öljyissä on myös eroja, vaikka niissä olisivat samat luokitukset. Itse käytän LiquiMolyn 4200 versiota, johon lisään yhden pullon sitä saman firman MoS2 litkua. Venttiilimekanismi hiljeni ihan korvin kuultavasti, ja mitä ilmeisimminkin tuo BBY -koneen kansi tykkää kyseisestä lisäaineesta. Kerta vuodessa uudet öljyt suodattimineen koneeseen, ja se on siinä. (Vaihdelaatikon öljyt ja jarrunesteet vaihdan kahden vuoden välein.) Teboilin Diamond Carat III oli öljy, joka oli koneelle liian ohutta, sitä joutui lisäämään liian usein. Samat yleiset luokitukset (VW504&507), mutta pieni ero viskositeettilukemassa kuumana. Ja se ero näkyi sitten jo siinä öljynkulutuksessa. Kone on tosin jo yli 200 000 ajettu. Aikanaan alan sitten paksuntamaan öljyä, noitahan on jo kuuman pään 60-luokitukseen saakka olemassa. Kyllähän öljyt saa hiukan kuluneessakin koneessa pysymään, kun vaihtaa vain sen öljyn hiukan paksumpaan ja siten siihen uuteen tilanteeseen hiukan sopivammaksi. Volkkarin kone kehittää noin 5 kilon/cm2 öljynpaineen, se hiukan paksumpikin öljy virtaa kuumana tasan yhtä hyvin siinä koneessa. Minun käsitykseni mukaan sitä virtaus asiaa ei kyllä tarvitse miettiä. Säätää vain viskositeettia järkeilemällä sopivampaan suuntaan koneen kulumisen mukaan, niin se on siinä. (Siis 5W-30 -> 5W-40 öljyksi, ja lopuksi vaikka ihan 5W-50 öljyksi)

Jos auton omistaja on aivan täysin kädetön kuten he nykyaikana jo tietenkin voivat olla, niin onhan se mahdollista, että ko. kaltainen normaali pienehkö öljynkulutus ja siis tarve lisätä itse öljyä öljynvaihtojen välillä on jo jotenkin ongelmallista.

T -.-

Käsitykseni mukaan Volkkari firmana pitää korjausrajana 1 litraa / tuhat ajokilometriä. Onhan se tietenkin silloin jo aika törkeä kulutus, jos pitää joka tankkauksella lisätä puoli litraa öljyä koneeseen. Ja etenkin jos tämän joutuu tekemään aivan uuteen autoon. En se minäkään olisi tuossa tilanteessa silloin tyytyväinen.
 
Paremmissa öljynsuodattimissa on yli(ohi?)virtausventtiilissä kierrejousi, ja halvemmissa on vain jokin peltilätkä. VW-Audin liikkeestä ostettuna 1% hajonnalla olevat suodattimet maksavat noin yhden euron enemmän, kuin jokin motonetin paremman pään suodatin. Tyyliin: 6,8 euroa -> 8 euroa. Minä maksan tuon eron, ja ajan noilla paremmilla suodattimilla. Tarvike tuotteisiin hyväksytään yleensä 10% hajonta.

T -.-
 
Paremmissa öljynsuodattimissa on yli(ohi?)virtausventtiilissä kierrejousi, ja halvemmissa on vain jokin peltilätkä. VW-Audin liikkeestä ostettuna 1% hajonnalla olevat suodattimet maksavat noin yhden euron enemmän, kuin jokin motonetin paremman pään suodatin. Tyyliin: 6,8 euroa -> 8 euroa. Minä maksan tuon eron, ja ajan noilla paremmilla suodattimilla. Tarvike tuotteisiin hyväksytään yleensä 10% hajonta.

T -.-

Motonetin alkuperäistä vastaava on usein mann joka taitaa olla sama kuin oem.
 
Tekniikan maailma teki öljynsuodatintestin, jossa havaittiin että tarvikesuodattimissa on todella isoja eroja. Uusissa suodattimissa oli valmiiksi ADBV:n ja ohivirtausventtiilin toimintahäiriötä. Eli suodatin tyhjeni itsestään ja pahimmassa tapauksessa ohivirtausventtiili oli jumissa ja suodatin ei suodattanut mitään.
 
Näinhän se on. Laatu syntyy siinä osan valmistavassa tehtaassa, ei siinä jälleenmyyjä organisaatiossa. Hankintakanava ei vaikuta siihen tuotteeseen yhtään mitään, vaan se tuote itsessään on se ratkaiseva asia. VW-Audi liikkeen kautta saa suhteellisen pienellä lisähinnalla tavaraa, joka tiedetään kunnolliseksi laadultaan. Silloin esim. tuollaiseen edulliseen suodatin tarjoukseen kannattaa tietenkin tarttua.

Toisaalta: Siinä vaiheessa kun joutuu vaihtamaan autosta esim. lambda anturit, niin yksi sellainen maksaa täällä 280 euroa, ja saksasta tilaamalla täsmälleen saman merkkituotteen saa satasella kappale ja molempien yhteishinnaksi tulee 190 euroa+ ilmaiset postikulut, niin silloin asia muuttuukin sitten aivan toiseksi. Sama koskee myös laturin ja startin vaihtamista... noiden osien hinnat marmoritiskillä on ovat aivan käsittämättömiä ja perustuvat vain ja ainoastaan siihen, ettei keskimääräinen kuluttaja tiedä ollenkaan noiden kyseisten osien käypää hintatasoa maailmalla. - Pikkuhiljaa tämä asia on tietenkin muuttumassa tämäkin.

Jos autoliikkeen uusi piha ja uusi halli maksavat 10 miljoonaa, niin asiakkaathan ne loppujen lopuksi tietenkin maksavat. Jos liikeen sisätiloissa pyörii "huoltoneuvojia" ja pomoja enemmän kuin työn varsinaisia suorittajia, niin edelleen: Asiakkaat rahoillaan tuon joutoväen elättävät ja ylläpitävät. Eihän se siitä tosiaan miksikään muutu.

Pahin asia on kuitenkin se, että tuo jumalaton organisaatio ei kykene enää huoltamaan autoa siten, että se olisi myös oikeasti huollettu. Vanhenevat nesteet jätetään täysin vaihtamatta, ne vain "tarkastetaan", ilmastoinnin aineet imutetaan johonkin koneeseen joka muka ne suodattaa, ja tämä sekalainen paska tungetaan sitten seuraavan asiakkaan autoon muka jotenkin puhdistettuna. Homma alkaa suoranaisessa typeryydessään olemaan jo aivan käsittämättömällä tasolla olevaa puuhastelua. 5-6 vuotta vanhoissa autoissa joissa ovat huoltokirjat leimoja täynnä voivat olla haalistuneet jäähdytinnesteet sisällä samoin kuin mustaksi saveksi muuttuneet jarrunesteet. Ne ovat aina vain "tarkastettu", eli huoltomies katsoo, että läpikuultavassa muovisäiliössä näkyy jotain nesteen tapaista. Tästäkö pitäisi ihan oikeasti maksaa rahaa? Edes vaihdelaatikon öljyt eivät kuulu normaaliin huolto-ohjelmaan vaihdettavien listalle. Ne vaihdetaan vain "korjauksen yhteydessä." Auts. Tuleehan se laatikon korjaus aivan varmasti eteen noilla täysin järjettömillä opeilla.

Täyteen leimattu huoltokirja tarkoittaa minulle sitä, ettei autoa ole ollenkaan huollettu. Minkäänlainen tuon alan ihmisten suorittama nunnuttaminen tästä asiasta on aivan turhaa. Huolto-ohjelmien mukaisesti "huollettu" auto ei ole ollenkaan huollettu siten, kuin sen pitäisi sitä olla.

T -.-

Ei voi olla nuorelle miehelle älykkäämpää ja fiksumpaa harrastusta, kuin kunnollinen tutustuminen omaan autoonsa ja opettelu huoltamaan se aivan täysin itse. Itse huoltaminen kun on enää ainoa keino siihen, että voi ajaa oikeasti huolletulla autolla.

Sanoisin, että suurin osa VW-Audi asiakkaiden ongelmista johtuu siitä, että teknisesti monimutkaista tuotetta ei osata eikä kyetä eikä enää edes viitsitä ollenkaan enää huoltaa näillä leveysasteilla. On paljon mukavampaa istua laatupalaverissa munkki-kahveilla ja puhua näistä asioista pehmoisia, kuin tehdä niitä oikeita huoltoja oikeasti. Nykyisten autojen rakenteet kun ovat oikeasti erittäin huoltoepäystävällisiä, eikä niitä autoja ole enää valmistajien mielestä tarkoituskaan huoltaa. Valmistajien tavoitteena on myydä uusia autoja. Tämä tulisi jokaisen autonomistajan ymmärtää hyvin syvästi.
 
Viimeksi muokattu:
Muutama juttu:
  • Jarrunesteet vaihdetaan 2v välein
  • Ilmastointilaite sisältää suodattimen imettävälle kylmäaineelle
  • Jäähdytysneste on glyseriinipohjaista ja sisältää silikaatteja = pitempi kestoikä
  • Manuaaliloota kestää auton käyttöiän ilman öljynvaihtoa (oikein käytettynä)
 
1) Ehkä jossain maahantuojan superhuollossa toimitusjohtajan autoa kohdellaan näin. Yleinen elämänkokemus kertoo kyllä jotain aivan muuta. Minä vähän raskaasti epäilen, ettäkö kaksi vuotta vanhasta huoltoon tulevasta autosta vaihdettaisiin muka jarrunesteet ja sama tehtäisiin uudestaan kahden vuoden kuluttua. Se jolla on uusi auto ja näin on todellakin tehty, voisi ottaa tähän nyt julkisesti kantaa. Eihän kaksi vuotta vanhasta Audista vaihdeta edes moottoriöljyä, ellei se ajokilometrimäärä ole tullut täyteen. Niissä huolto-ohjeissa lukee kirjaimellisesti niin, että ne nesteet "tarkastetaan". Se ei todellakaan ole sama asia kuin vaihtaminen. Ei ollenkaan.

2) Autossa oleva ilmastointilaite todellakin sisältää kiinteän suodattimen. Tarkoittanet nyt sitä huollon konetta, johon on ehdottomalla varmuudella imaistu myös ne edellisen auton herra ties minkä ikäiset ja minkä laatuiset mömmöt tahansa sisään, lutkutettu niitä hetken aikaa laitteen isommassa säiliössä, ja kyseinen iloinen känkkäränkkä seos sitten työnnetään takaisin seuraavan (=oman) reilusti uudemman auton puhtaaseen uudehkoon järjestelmään. Joo... kaipa siinäkin laitteessa on tietenkin jonkinlainen suodatin. Tehtävän tempun suoranaisesta älykkyydestä vain voi olla reilusti eriä mieltä. - Ja niin minä muuten sitten olenkin.

Auton ilmastointilaite ei edes tarvitse mitään kyseisen kaltaista lutkutus huoltoa, sehän kootaan ultrapuhtaista uusista osista, ja ainoa asia mitä sille tarvitsee oikeasti tehdä, on tarkastaa että järjestelmässä on riittävä määrä oikeanlaista kylmäainetta. Niitäkin on useita erilaisia käytössä. Olen tavannut ilmastointilaitteita ammatikseen huoltavia ihmisiä, joiden mielestä autoliikkeiden toiminta on aivan täysin järjetöntä ja täysin väärällä asialla rahastamista. Suoraan sanottuna: petoksellista toimintaa. Ehjä ilmastointilaite lähtee tuollaisesta "huollosta" huonommassa kunnossa kuin se oli sinne saapuessaan. - Kysykääpä tätä asiaa vaikka teollisuuden kylmäasennuksia tekeviltä ihmisiltä. Siitä vaan ihan vapaasti, niin tulee tämäkin asia kerrasta selväksi poloiselle kuluttajalle ja auton omistajalle.

3) Jäähdytysneste on glykolipohjaista, ei glyseriinipohjaista. Sivuseikka ja kirjoitusvirhe. Kyseinen aine sisältää kuitenkin inhibiittoreita ja muitakin lisäaineita, jotka vanhetessaan oikeasti kuluvat ja menettävät tehoaan. Se jäähdytysneste EI OLE IKUISTA siten, etteikö sitä silloin tällöin kannattaisi vaihtaa.

4) Vaihteiston kestävyydestä läpi koko käyttöikänsä yksillä ja samoilla öljyillä... olen vain eriä mieltä myös tuosta. Kyseessä on mekaaninen esine jossa on suuria pintapaineita hammaspyörien hampaiden välillä. Minun oma järkeni sanoo minulle, että sen öljyt kannattaa vaihtaa. Jokin "virallinen ilmoitus" auton valmistajan taholta tästä asiasta on minulle täysin merkityksetöntä tuulen huminaa. Tietämykseni mekaanisista esineistä kertoo minulle sen, että niiden hyvästä voitelusta kannattaa aina huolehtia. Myös teollisuus tekee omien laitteidensa kanssa niin. Vain autoteollisuus väittää röyhkeästi päin näköä, etteikö (huom. asiakkaan omistaman) vaihdelaatikon öljyjä tarvitsisi muka koskaan vaihtaa. Autoteollisuuden perimmäinen idea on myydä se uusi vaihdelaatikko ja siinä sivussa se uusi auto sen laatikon ympäriltä sille asiakkaalle. Ne ovat se viimeinen asiantuntijataho, mitä käytetään lähteenä sille, mitä sille laatikolle oikein pitäisi tehdä, että se laatikko kestäisi mahdollisimman pitkään.

Ihan vain älyllinen harjoitus: Laatikko lämpenee käytössä ja jäähtyy käytön jälkeen. Sen on pakko olla yhteydessä ulkoilmaan jonkin huohotin systeemin kautta. Sen tuloksena öljyyn sekoaa ilman kosteutta, ja siksi yleensä vaihdelaatikon vanha öljy on aina enemmän tai vähemmän vedensekaista emulsiota. Asian näkee sitä, että öljy opalisoi, eikä siis ole läpinäkyvää pois otettaessa. Meinaat että on ihan ok toimintaa pyöritellä hammaspyörien välissä vedensekaista ja vaalean voidemaiseksi muuttunutta öljyä? - Ei muuten ole. Älä edes yritä väittää moista.

Ihan oikeasti... mieti nyt vähän mitä väität tai kirjoitat. Et edes itsekään usko omia väitteitäsi, koskapa lisäsit loppuun tuon juristerian "oikein käytettynä". Määrittele, mikä on oikeaa käyttämistä? Niinpä.

Olet ilmeisesti alalla töissä? Vastaapa kysymykseen: Jos itse ostaisit neljä vuotta vanhan mutta yhä edelleen aika kalliin auton, etkö itse vaihtaisi siihen heti vaihdelaatikon öljyjä? Sitähän minäkin. No... Miksi sen "huollosta" maksavan asiakkaan autolle ei tehdä niin? Kun juuri se homma on sen "huollon" varsinaista työtä, eli huoltaa se auto?

Niinpä.


T -.-

Ammattihuolto joka ei jaksa väkertää edes imuvaihtolaitetta käytettäväksi tilanteessa, missä sitä laatikon pohjatulppaakaan ei enää tehtaan jäljiltä ole, on minusta aivan täysin avuton esitys. Minä teen harrastelijana autotalli tasolla itselleni tuollaisen laitteen käsillä olevista osista, mutta "ammattimiehet" eivät pohjattomassa omahyväisyydessään edes tuollaiseen hommaan viitsi ryhtyä. Mistä helvetistä niille oikein pitäisi maksaa rahaa? Siitäkö, että niillä oli koulussa keskiarvo kuutosen pintaan ja ne olivat luokan tyhmimpiä jätkiä, vaiko siitä, ettei niitä edes niiden omatkaan työhommat jaksa enää nykyisin kiinnostaa?
 
Viimeksi muokattu:
No joo. Tuli taas kirjoitettua ehkä vähän turhankin poleeminen viesti. Pahoittelut tuosta ehkä vähän liian jyrkästä sävystä. Asiasisällöstä ei niinkään.

Auto on minusta kallis esine. Omistaja luottaa siihen, että rahalla ostettava ostopalvelu ajaa hänen etuaan, ja yrittää mahdollisimman hyvin huoltaa sitä huoltoon tuotua arvokasta autoa.

Nyt näin ei todellakaan tapahdu. Autoa ei enää oikeasti huolleta.


Pidän oikeasti hyvin hyvin pahana asiana näitä "vaihdelaatikkoon ei tarvitse vaihtaa öljyjä" valheita, ja aivan erikoisen pahana minä pidän sitä, että virallinen autoja ammatikseen huoltava taho näistä asioista suorastaan valehtelee sille asiakkaalle ja kuluttajalle. Taholle, joka oikeasti maksaa heidän palkkansa. Asiakas on se todellinen palkan maksaja, ei se firma. Firma on vain se välikäsi. Tämä asia on nyt sitten hämärtynyt jo tämäkin, ja sekin syö tätä jo entuudestaan hyvin vähäistä luottamusta autoalaan.

Autojen oikean ja niiden kestoikään oikeasti vaikuttavien huoltojen sijasta on alettu aivan täysin puuhastelemaan, ja tällaiseksi puuhasteluksi katson esim. tuon täysin tarpeettoman ilmastointi järjestelmän sisällön imemisen johonkin koneeseen, aineiden sekoittamisen edellisen asiakkaan autosta otettuihin aineisiin, ja kyseisen "uuden" seoksen pukkaamisen takaisin uudehkon auton ilmastointijärjestelmään. Hommassa ei ole järjen hiventäkään. Kuitenkin tällaista autoa suorastaan vahingoittavaa "huoltopalvelua" myydään joka kevät ihan kampanjoimalla. Kun jotain pitää myydä, niin sellaista myytävää sitten ihan keksimällä keksitään. Eivät ne ilmastoinnin aineet mitään suodattamista oikeasti kaipaa, kun autossa on jo kiinteästi siinä järjestelmässä kiinteä suodatin. Sekin asia vain ON näin. Sama ilmastoinnin pilaaja porukka sitten väittää, ettei niitä vaihdelaatikon öljyjä tarvitse muka koskaan vaihtaa... Tähän voisi jo todeta, että anteeksi kuinka?

Ymmärtänette, miksi kaltaiseni vanhan liiton konservatiivi nielee taas sylkeään? Eihän kapitalismi nyt sentään varastamista tarkoita. - Ja mitä muuta kuin varastamista noiden "nolla" -huoltojen tekeminen asiakkaalle tarkoittaa? Ai, oma vika, kun ei tajua, ettei sitä autoa olekaan oikeasti ollenkaan huollettu vai? Hähä hähä hää? Niinkö?

Ei muuten sen päivän aurinko nouse, että nämä "ammattilaiset" minun autooni ikinä koskevat.

T -.-

Näistä asioista ei vain pysty kirjoittamaan nätisti, vaikka kuinka alkuun sitä yrittäisi.
 
1) Paöjon asiaa /rant
Laitetaan nyt ensi alkuun lyhyt vastaus. En koe olleeni superhuoltaja, mutta kun joitakin vuosia tuli ajoneuvoasentajana tehtyä töitä niin mikäli oli ajankohtaista niin vaihdettiin jarru-/jäähdytinnesteet. Sama laatikkoöljyjen kanssa, mikäli auton huolto-ohjelmaan se kuului niin vaihtoon ja parin merkin/mallin kohdalla suositeltiin vaikkei kuulunut ohjelmaan.

Suurimmaksi ongelmaksi koitui useimmiten se että kun asiakkaalle ilmoitti että tällainen toimenpide pitäisi suorittaa niin monasti oli vastaus ”Hinta? Aij.. ehkä sitten seuraavan huollon yhteydessä.”

Jarrunesteiden vaihdon sai yleensä myytyä turvallisuus kannalta, vaikka en itse ole huomannut vikoja 5+ vuodenkaan jälkeen, mutta kosteuttahan nekin itseensä ottaa.

Ainakin niissä parissa paikassa kun kerkesin työskennellä niin oli selvät ohjeet ylemmältä taholta, jos jotain on merkitty tehdyksi pitää se myös olla tehty.

Ulkomuistista kaivellen sanoisin että VAG autoissa ensimmäinen jarrunesteiden vaihto 3v kohdalla, sen jälkeen 2v välein.
 
Tarkoitus ei ollut tulla silmille. Anteeksi. Se koko systeemi on jotenkin... en oikein tiedä millä sanalla sitä kuvaisi. Joka jätkä siellä varmaankin lattiatasolla tekee parhaansa, mutta jos siihen ei anneta edes mahdollisuutta, niin niin...
Omat pahimmat törmäämiseni ovat tapahtuneet Fordin huoltojen parissa, silloin kun niitä vielä sinisilmäisenä yritti nuorena miehenä ostaa. Kun oli muka "tutkijana" niin kiire... Sitten elämän boogie-teoria kävi vähän paremmin tutuksi myös näissäkin asioissa. Sama muuten koskee rakentamista tai sen rakennuttamisen yrittämistä... (yritin ostaa mökille savupiipun pellityksen. 4. tilattu mies tuli vasta paikalle, ja aivan kaikki piti myöhemmin tehdä itse uudestaan.) Joskus sitä ihan ihmettelee, etteivät ihmiset tämän enempää tapa toisiaan. Minulla ovat asia hyvin, minulla on ollut "autotalli -pitoinen" lapsuus, ja työkalut pysyvät käsissä. Teen kotitehtäväni kunnolla aiheesta kuin aiheesta, ennen kuin aloitan. Ei siinä silloin mitään ongelmia yleensä tulekaan. Nuo toiset lähinnä hirvittävät ja säälittävät, kun niitä naidaan suoraan sanoen kaktuksella perseeseen, ja vielä kuiviltaan. Taitaa jo jonkin EGR venttiilin valon sammuttaminen maksaa jo jonkin 1800 euroa, eikä vielä ole tuossa summassa ilmamäärämittarin kalibrointia sille uudelle venttiilille tehty... kun se valo syttyy aina uudestaan ja uudestaan... Kuolisin vuotavaan vatsahaavaan, jos olisin näissä asioissa muiden armoilla.
Tiedän monia tapauksia, että auto on ollut pakko vain vaihtaa toiseen yksilöön. Toinen esimerkki on vaikka jokin öljypolttimen "huolto"... uusi maksaa noin 650 euroa, ja tiedän tapauksen tästä samasta kaupungista, että samaa vanhaa paskaa poltinta on käyty korjaamassa jopa viisikin eri kertaa. Ai perhana. Noiden laskujen ja maksujen jälkeen sillä asiakkaalla on yhä edelleen se sama vanha poltin. Sitä se liika luottaminen ammattimiehiin oikeasti tarkoittaa.

Moraali on täysin kadonnut. En tiedä onko syynä kotikasvatus vai mikä, mutta tässä alkaa kohta kaikkien sota kaikkia vastaan, jos nykyinen meno vain jatkuu ja jatkuu. Huolettaa. Siksi sitä tässä jotenkin paasaa sen omatoimisuuden puolesta. Takana ei siis ole paha tarkoitus.

Nuori mies. ÄLÄ lähde mihinkään "länteen", vaan opettele itse huoltamaan autosi ja kaikki muutkin vermeesi, ja osta mieluummin vanha talo ja korjaa sitä sitten aivan itse. Niiden paperit ovat rakentajien jäljiltä niin sekaisin, että voit itse tehdä aivan mitä tahansa ja todeta vain myöhemmin, että "se oli tuollainen"... Tyhmin juttu tässä elämässä on ottaa uhrin viitta hartioille. Niin ei kannata tehdä. Eikä koskaan kannata ruveta paavillisemmaksi kuin paavi itse. Sekin on hyvä sanonta, koska se pitää paikkansa.

T -.-
 
Joku Mini joskus seisoi pari kuukautta merkkihuollossa, vaihtelivat johtosarjoja, ecua tms ja vikana oli EGR venttiilin lautanen joka oli tippunut pakosarjaan. Ei vissiin vikakoodit kertoneet suoraan.. Aina arvottiin osa joka tilattiin, venattiin viikko, tuli, vaihdettiin, ei korjaantunut, alusta.
 
1) Ehkä jossain maahantuojan superhuollossa toimitusjohtajan autoa kohdellaan näin. Yleinen elämänkokemus kertoo kyllä jotain aivan muuta. Minä vähän raskaasti epäilen, ettäkö kaksi vuotta vanhasta huoltoon tulevasta autosta vaihdettaisiin muka jarrunesteet ja sama tehtäisiin uudestaan kahden vuoden kuluttua. Se jolla on uusi auto ja näin on todellakin tehty, voisi ottaa tähän nyt julkisesti kantaa.

Käytin (heinäkuussa 2013 käyttöönotetun) Audini määräaikaishuollossa viime viikolla. Siihen vaihdettiin jarrunesteet, jo toisen kerran auton käyttöiän aikana.

Kyseessä oli normaali määräaikaishuolto, ei mikään erikseen tilattu lisätyö. Toki tuosta voisi halutessaan kieltäytyä, mutta sitten autoa ei katsota enää huolletun valmistajan huolto-ohjelman mukaisesti ja esim liikkumisturva katkeaa siihen. Kyseessä ei myöskään ollut tarkistus, vaan vaihto, johon oli eritelty käytetyn litran verran jarrunestettä.
 
Käytössä Octavia III 1.4 TSI combi 2015. Autossa sähköinen takaluukku. Luukkua nostaa ja laskee kaksi moottoria. Toinen moottoreista lakkasi toimimasta taannoin. Aiheutti sen että luukku ei jaksanut itsestään nousta ylös, kädellä piti auttaa ja sekin meinasi olla melko hankalaa. Moottorit on sijoitettu "tankoihin" (manuaalisessa luukussa kaasujouset) ja pelkkää moottoria ei voi vaihtaa, täytyy koko tanko vaihtaa. Yritin netistä etsiä pakettia tarvikkeena tai kohtalon tovereita. Mistään ei löydy tarvikkeena ja ongelma vaikutti olevan erittäin harvinainen. Automaattinen luukku on omassa käytössä sen verran kätevä että korjatahan se piti, jouduin siis viemään auton huoltoon tämän takia. Sanoivat huollossakin että eivät ole aikaisemmin kyseistä osaa joutuneet vaihtamaan. Huollon hinta osalle sekä työlle yhteensä n. 550,00€. No, vaikka autossa ei enään takuuta ole, tuli maahantuoja vastaan ja maksoi osan tästä rumbasta.

Tämä on toinen Octavia/VAG konsernin auto itsellä ja tämä oli ensimmäinen kerta kun joutui viemään auton ylimääräisen vian takia huoltoon jonka joutuu itse maksamaan. Edellinen Octavia 1,8 TSI 2010 kävi kuitenkin takuun aikan pari kertaa tarkastettavana (mm. öljynkulutuksen takia) ja maalattavana.
 

1) Ensimmäinen jarrunesteen vaihto on 3v kohdalla, koska jarrunesteet on täytetty "laboratorio-olosuhteissa". Sitten 2v välein. Usko tai älä.

2) Ilmastointi"huolto"= tarkistetaan kylmäaineen määrä ja täytetään se.

3) Tutustu G13 jäähdytysnesteeseen.

4) Omistan 10v vanhan manuaalivaihteistolla varustetun Audin missä on originaalit vaihteistoöljyt :)

Nuo käyttövirheet huomaa hyvin, kun vaihteistoviasta reklamoivan asiakkaan kanssa käy koeajolla. VAG-konsernin autoissa on suhteellisen tahmeat manuaalivaihteistot, joten kyllä nuo synkrot tykkää hyvää kun niitä vaihteita runnotaan silmään.
 
Sitten asia on nykyisin näin, että jarrunesteet vaihdetaan. Hyvä juttu. Ennen niitä ei vaihdettu, ne vain "tarkastettiin". Tuo tarkastaminen taas ei mielestäni ole minkäänlaista huoltamista. Ja joka vuosi minä tuosta omastani imen yläkautta myös puolet ohjaustehostimen nesteistä ulos, ja vaihdan siis puolet siitä nesteestä. Näin syntyy liukuva ja suppeneva sarja, jossa käytännössä neljää vuotta vanhempaa nestettä järjestelmässä ei varsin ole. Ei taida tuokaan aine valmistajan mukaan "kulua"... Eipä tietenkään, kun vaihtaminen on tehty hyvin ikäväksi, ja voi vain väittää ilman mitään perusteluja, että "ei niitä tarvitse vaihtaa"... Saahan sitä tässä elämässä itse kukin väittää ihan sitä mitä itseä sattuu huvittamaan. Totta tämäkin. Toisaalta vapautta on myös olla uskomatta näitä suoranaisia satuja, ja pitää kyseiset ihmiset vain kaukana omasta autostaan. - Minä suosittelen tätä jälkimmäistä tapaa aivan kaikille.

Pysyn siis kannassani: Autohuollon huoltama auto ei mielestäni ole varsinaisesti huollettu. Pelkän sunnuntaiharrastelijan tekemä oman autonsa huoltaminen hakkaa ammattihuoltojen tekemiset tyyliin 6-0. En millään muotoa halua ketään estää tulemasta uskollaan autuaaksi, mutta myös minulla on Audi ja sen virallisen huoltohistorian alku on kyllä hyvin selvillä. Virallinen huoltoketju sai aikaiseksi ensimmäisen öljynvaihdon koneeseen vasta kun autolla oli ajettu jo yli 30 000 kilometriä. Sieltä huoltokirjastahan se näkyy. Sai tuon koneen vielä pelastettua, mutta melko ankaraa moottorin sisäpuolista pesua ja liottamista se kansi vaati, että nostajat alkoivat myös tyhjäkäynnillä toimimaan. Senhän kuulee äänestä, jos ne eivät toimi virheettömästi. Pidän tuon kaltaista moottorin käsittelyä, samoilla öljyillä yli 30 000 ajokilometriä, lähinnä pahantahtoisena vitsinä. Uudessa koneessa ne osat myös vielä aina hiukan sopeutuvat toisiinsa alussa, ja todellisuudessa sitä öljyä pitäisi juuri siinä alussa vaihtaa hyvinkin tiheään tahtiin.

Ai niin... homman tarkoitushan ei ollutkaan se, että asiakkaan auto eläisi mahdollisimman pitkään mahdollisimman hyväkuntoisena. Koko homman taustatarkoitus on se, että saadaan myytyä niitä uusia autoja. Näitä toisensuuntaisia mielipiteitä esittävät voivat ihan vapaasti jatkaa 10 vuotta vanhoilla vaihdelaatikkoöljyillä ajamistaan, ja oman ja omistamansa vaihdelaatikon "runnomista", että synkrot siitä tykkäävät. Anteeksi jos kysyn, mutta luitko itse ollenkaan sitä mitä kirjoitit? 10 vuotta vanhaa öljyä, vaihteiden runnomista... minä turvautuisin kättä pidempään, jos edes lähestyisit autoani.

Tämä kirjoitus on suunnattu toiselle kohderyhmälle, nuoremmille miehille, jotka ovat kurkottamassa siihen ensimmäiseen omaan alumiinikoriseen Audiinsa. Laite kannattaa huoltaa hyvin ja perusteellisesti, että se palvelisi mahdollisimman pitkään uutta omistajaansa. Kaupalliset huollot ja heidän agendansa eivät tähän kuvioon kuulu vähäisessäkään määrin. Auto on huollettu vasta sitten kun Sinä itse eli se uusi omistaja sen huollon tekee ja käyttäen siinä hommassa omaa järkeään. Uusien autojen rakenteet ovat ikäviä, eikä niitä autoja ole enää edes tarkoitettukaan huollettaviksi. Tämä on totuus. Ne voi kuitenkin yhä huoltaa, kun on kärsivällinen ja viitseliäs ja kekseliäs. Audi on sangen kallis käytettynäkin, oletan että sellaisen hankkii ihminen, joka näkee siinä sellaista teknistä kauneutta jota muista autoista ei välttämättä löydy. Esimerkiksi tuo Audi Space Frame kori todellakin on aika etevä esitys aiheesta autonkori. Muu tekniikka on modernia ja ihan perus hyvää ns. "kertakäyttötekniikkaa", mutta sen kestoikää voi todellakin roimasti pidentää omalla pienellä viitseliäisyydellä. Osat maksavat Saksasta itse tilattuna kolmanneksen tai puolet siitä mitä täällä.

Osia saa hyvin täältä:
Autonvaraosat24: auton varaosat ja auton osat netistä
Merkkikohtaisiin töihin joskus vaadittavia erikoistyökalusarjoja saa huokealla esim. täältä:
Käsityökalut

Nuo punaisissa salkuissa olevat nimettömät ovat samaa tavaraa samoista kiinalaistehtaista, kuin ovat ne kolme kertaa kalliimmat siniset "merkki" tuotteet. Asian kyllä näkee, kun noita työkaluja tarkastelee.

Ilman esimerkiksi tuollaista 72 millin laakerityökalua olisi etulaakerin vaihtaminen mennyt ikäväksi öhräämiseksi. Tuolla työkalulla se asia sujui kätevästi olkapää edelleen paikoillaan. Motonet ja Biltema ovat vastaavia paikkoja etsiä kättä pidempää auton omatoimiseen huoltamiseen ja korjaamiseen. Näihin työkaluihin on aivan pakko investoida hiukan rahaa, mutta summathan ovat häviävän pieniä ja vähäisiä taskurahoja, jos niitä vertaa korjaamojen huoltolaskuihin.

Ei autojen huoltamien ja korjaaminen ole vaikeaa. Siihen pitää vain ryhtyä ja olla huolellinen niissä omissa tekemisissään. VW-Audi konserni on suuri valmistaja. Tuotanto on suurta. Osia löytyy paljon, ja eri laatuluokista. Myös erikoistyökaluja löytyy, ja niiden tarjonta on ihan riittävää. Joka hommaan löytyy kättä pidentäviä keinoja, kun niitä viitsii vain vähän etsiä. Plussana on vielä kaikissa autoissa niiden rakenteiden samankaltaisuus, jos osaat yhtä korjata, osaat korjata myös toistakin. 500 euron Poloon tehty vetopuolen remontti auttaa myös nelivetoisen Audin kanssa. Rakenteet ovat samoilta piirustuspöydiltä kotoisin. Mikään ponnistelu ei siis mene koskaan ns. "hukkaan", vaan ovat vain uusi kivi siinä tarvittavassa tiedon pyramidissa.

Vähän sama juttu, kuin että jos väkertää SER tietokoneen kanssa, niin samoilla tiedoilla se rakentuu sitten se aivan uusikin tietokone. Kaikki autot toimivat keskenään samalla tavalla samoin kuin kaikki tietokoneet toimivat keskenään samalla tavalla. Nämä asiat eivät ole vaikeita. Eivät oikeasti.

Toivotan lämpimästi menestystä kaikille siihen omatoimiseen auton huoltamisen aloittamiseen.

T -.-
 
Viimeksi muokattu:
Ja semmoista moottoriahan ei olekaan joka ei öljyä kuluttaisi, osa öljystä vain korvautuu lialla ja kosteudella :)

En sanonut ettei olisi mutta löytyy sitä autoja ton VAG-konsernin ulkopuolelta mitkä kuluttavat myös öljyä :D
 
Tuli ostettua vajaat 160 000 ajettu Tiguan vm. 2011 kahden litran bensakoneella. Vie litran öljyä / 1200 km. Myyjäliike ehdottaa remonttia joka maksaa n. 3000€, josta meidän maksettavaksi jäisi osien hinta, n. kolmasosa. Tekisivät jotain jakopäälle ja varmaan männänrenkaat uusiksi.
Onko kokemusta kellään korjautuuko tuo oikeasti rempalla vai alkaako öljyä kulumaan myöhemmin samaan tahtiin?
Toinen vaihtoehto lienee perua kaupat kokonaan, eihän tuota voi normaaliksi kulutukseksi väittää.
 
Ongelmana että vaimo on vihdoin tyytyväinen autoon, neljäs auto puolen vuoden sisään:).
Noissakin voi olla että 2012 mallin jälkeen tuota öljynkulutusta on korjattu. Eiköhän sama moottori kuin audeissakin?

Eli peru kaupat ja ota 2013 malli tai jotain?
 
Noissakin voi olla että 2012 mallin jälkeen tuota öljynkulutusta on korjattu. Eiköhän sama moottori kuin audeissakin?
Eli peru kaupat ja ota 2013 malli tai jotain?
No tämäkin on käynyt mielessä. Hintaa vain on tullut noille vaihdoille jo tarpeeksi ja pari vuotta uudempi vastaavilla varusteilla maksaa jo melkoisesti.
 
No tämäkin on käynyt mielessä. Hintaa vain on tullut noille vaihdoille jo tarpeeksi ja pari vuotta uudempi vastaavilla varusteilla maksaa jo melkoisesti.

Peru kaupat jos sellainen mahdollisuus on annettu.

Offina, tänään käväisin VAG tuotteita korjaavalla korjaamolla muuten vaan käymässä. Siellä oli yksi konserni auto, missä oli outo vika. Hyvällä onnella, tuurilla ja sattumalta vika löytyi. Pahimmillaan ongelman selvittäminen olisi vienyt parikin päivää, tällä kertaa sattui silmään. Mikään diagnostiikka ei auttanut. Yksi kurja piuha hankalassa paikassa oli poikki. On siellä samassa liikkeessä toinenkin ikuisuustapaus mihin on uponnut rahaa melkein auton arvon verran.
 
Offina, tänään käväisin VAG tuotteita korjaavalla korjaamolla muuten vaan käymässä. Siellä oli yksi konserni auto, missä oli outo vika. Hyvällä onnella, tuurilla ja sattumalta vika löytyi. Pahimmillaan ongelman selvittäminen olisi vienyt parikin päivää, tällä kertaa sattui silmään. Mikään diagnostiikka ei auttanut. Yksi kurja piuha hankalassa paikassa oli poikki. On siellä samassa liikkeessä toinenkin ikuisuustapaus mihin on uponnut rahaa melkein auton arvon verran.
Kuulostaa kovin tutulta.. :D
 
Peru kaupat jos sellainen mahdollisuus on annettu.
Ei ole annettu, mutta luulisin että on mahdollista muutama viikko kaupan jälkeen perua jos autossa on tuollainen vika. Yli 20 k€ autosta kuitenkin kyse.
 
Ei ole annettu, mutta luulisin että on mahdollista muutama viikko kaupan jälkeen perua jos autossa on tuollainen vika. Yli 20 k€ autosta kuitenkin kyse.

Jostan täältä muistan lukeneeni että jos kaikki huollot on tehty ajallaan ja oikein, kilsat ei ole yli riskirajan kuten ei tässä tapauksessa olekaan, niin maahantuojan pitäisi maksaa koko lysti. Vuosimallikin taitaa vielä mahtua kuvioon mukaan.

Muistan ehkä väärin ainakin osittain, joten sillä varauksella. Muut korjatkoon jos/kun olen väärässä. Suomessa kun ollaan...

Olihan tuossa yks Skodakin, vm 2012 pienillä kilsoilla, täys huoltohistoria. Meni liikkeeseen vaihdossa, tarkistettu ensin huollossa että kaikki varmasti toimii ja mitään ei pitäisi tulla vastaan. No ketju katkesi ja myyjäliikkeelle melkoisen tuuhea lasku kun auto laukesi suhteellisen pian sen jälkeen kun oli myynnyt sen.

Kato nyt vielä jos saa sen kaupan purettua, niin ei tarvi olla pelko persiissä että mitähän seuraavaksi tulee eteen.
 
Tuli ostettua vajaat 160 000 ajettu Tiguan vm. 2011 kahden litran bensakoneella. Vie litran öljyä / 1200 km. Myyjäliike ehdottaa remonttia joka maksaa n. 3000€, josta meidän maksettavaksi jäisi osien hinta, n. kolmasosa. Tekisivät jotain jakopäälle ja varmaan männänrenkaat uusiksi.
Onko kokemusta kellään korjautuuko tuo oikeasti rempalla vai alkaako öljyä kulumaan myöhemmin samaan tahtiin?
Toinen vaihtoehto lienee perua kaupat kokonaan, eihän tuota voi normaaliksi kulutukseksi väittää.

Onko myyjäliike valtuutettu Volkswagen-liike? Onko auto merkkihuollettu? Öljynkulutus korjaantuu uudenmallisilla männillä ja männänrenkailla. Remonttiin pitäisi olla kunnon vastaantulot, jos huoltohistoria on ok.

Jos auto on vasta ostettu, niin kaupan purku kuitenkin helpoin ratkaisu.
 
Tuli ostettua vajaat 160 000 ajettu Tiguan vm. 2011 kahden litran bensakoneella. Vie litran öljyä / 1200 km. Myyjäliike ehdottaa remonttia joka maksaa n. 3000€, josta meidän maksettavaksi jäisi osien hinta, n. kolmasosa. Tekisivät jotain jakopäälle ja varmaan männänrenkaat uusiksi.
Onko kokemusta kellään korjautuuko tuo oikeasti rempalla vai alkaako öljyä kulumaan myöhemmin samaan tahtiin?
Toinen vaihtoehto lienee perua kaupat kokonaan, eihän tuota voi normaaliksi kulutukseksi väittää.

Voi olla ettei pääse pelkillä männänrenkailla vaan jos sylinterinseinämät on naarmuilla niin vaatii myös hoonauksen. Uusien männänrenkaiden lisäksi on vaihdettu tapauksittain myös männät. Eli ei jos sovitte vain männänrenkaiden vaihdosta niin ei välttämättä tule kuntoon pelkästään sillä toimenpiteella.

Toinen asia on ettei sun pitäisi joutua maksamaan lanttiakaan koska kyseessä on valmistusvirhe.

Kannattaa ehkä ostaa Tekniikan maailman digilehdestä kappale jossa tuota ongelmaa on pureksittu aika hyvin: Digilehti - Tekniikanmaailma.fi

Venyvä jakopään ketju onkin sitten oma ongelmansa joka ei liity öljyn kulutukseen mutta rikkoo moottorin yhtä lailla. Se on VAG-konsernin myöntämä valmistusvirhe ja sopivalla koodilla pitäisi saada maksatettua kokonaan firman piikkiin. Sitten voitkin miettiä miksi sulta ylipäätään pyydetään rahaa jos korjaukset tekevä liike saa korjausrahat 100%:sti maahantuojalta joka taas siirtää laskun VAG:ille koska kyseessä on tunnustettu tyyppivika. Muron puolella on tästä pitkä ketju.
 
Voi olla ettei pääse pelkillä männänrenkailla vaan jos sylinterinseinämät on naarmuilla niin vaatii myös hoonauksen. Uusien männänrenkaiden lisäksi on vaihdettu tapauksittain myös männät. Eli ei jos sovitte vain männänrenkaiden vaihdosta niin ei välttämättä tule kuntoon pelkästään sillä toimenpiteella.

Noihin laitetaan aina myös männät, vai mistä tuo tieto on kotoisin? Sylinterit on laserhoonattu, joten hoonauksen tekeminen ei ole suositeltavaa.

En ole kyllä vielä yhtäkään tapausta nähnyt, jossa tämän valmistusvirheen takia olisi sylinterinseinämissä naarmuja.
 
Tuosta jarrunesteiden vaihdosta, tapahtuukohan se kaikista nipoista vai tyhjennetäänkö säiliö ainoastaan laiskan miehen tyyliin?
 
Tuosta jarrunesteiden vaihdosta, tapahtuukohan se kaikista nipoista vai tyhjennetäänkö säiliö ainoastaan laiskan miehen tyyliin?

Toyotalla imettiin säiliö(t) tyhjäksi ja sitten uudet nesteet säiliöön. Tämän jälkeen imettiin jokaiselta nipalta vielä vanhat nesteet pois.

VAG:lla vaihto taas tapahtuu ylipaineella, eli säiliön korkin tilalle asennetaan jarrunesteenvaihtolaite. Laite pitää säiliön täynnä, jolloin nestettä voi imeä vapaan määrän nipoista.

Tyyli tietysti riippuu asentajasta/liikkeestä.
 
Noihin laitetaan aina myös männät, vai mistä tuo tieto on kotoisin? Sylinterit on laserhoonattu, joten hoonauksen tekeminen ei ole suositeltavaa.

En ole kyllä vielä yhtäkään tapausta nähnyt, jossa tämän valmistusvirheen takia olisi sylinterinseinämissä naarmuja.

Siis siinä mainitsemassani Tekniikanmaailman artikkelissa oli Audin 2.0 tfsi:n sylinterit naarmuilla ja piti hoonata. Muistaakseni syy oli koska öljyn joukkoon kertynyt sakka pyöri männänrenkaan välissä kun ei päässyt umpeen karstoittuneista rei'istä takaisin öljypohjaan. Maahantuoja tai sitä edustava firma olisi tehnyt sen jutun mukaan vain osittaisen korjauksen eikä olisi sillä korjaantunut.

Voi olla että nykyään tosiaan merkkihuollossa männät vaihdetaan renkaiden lisäksi oletuksena, mutta @Requimen mainitsi vain Tiguaninsa tapauksessa renkaat ja olen lukenut aiemmista keisseistä missä on laitettu vain pelkät renkaat 3000€ vastaantulemisen hintaan ongelman kuitenkaan korjaantumatta. Nämä siis silloin kun juttu alkoi vasta aukeamaan omistajakunnalle. Parempi siis perehtyä ja vaatia kerralla kunnollista korjausta kuin suostua puolittaiseen toteutukseen jos ongelma ei sillä katoa.
 
Siis siinä mainitsemassani Tekniikanmaailman artikkelissa oli Audin 2.0 tfsi:n sylinterit naarmuilla ja piti hoonata. Muistaakseni syy oli koska öljyn joukkoon kertynyt sakka pyöri männänrenkaan välissä kun ei päässyt umpeen karstoittuneista rei'istä takaisin öljypohjaan. Maahantuoja tai sitä edustava firma olisi tehnyt sen jutun mukaan vain osittaisen korjauksen eikä olisi sillä korjaantunut.

Voi olla että nykyään tosiaan merkkihuollossa männät vaihdetaan renkaiden lisäksi oletuksena, mutta @Requimen mainitsi vain Tiguaninsa tapauksessa renkaat ja olen lukenut aiemmista keisseistä missä on laitettu vain pelkät renkaat 3000€ vastaantulemisen hintaan ongelman kuitenkaan korjaantumatta. Nämä siis silloin kun juttu alkoi vasta aukeamaan omistajakunnalle. Parempi siis perehtyä ja vaatia kerralla kunnollista korjausta kuin suostua puolittaiseen toteutukseen jos ongelma ei sillä katoa.

Riippuu tietenkin minkä asteisista naarmuista puhutaan, mutta pitänee lukea juttu ensin.

Männät kyllä _pitäisi_ vaihtaa, sillä niidenkin malli on muuttunut. Muistelin myös ettei nuo uudenmalliset männänrenkaat sovi vanhoihin mäntiin. Olisiko nuo keissit olleet silloin, kun paranneltuja malleja ei ollut vielä saatavilla?

Joka tapauksessa, mikäli seurannaisvahingon seurauksena sylinterit ovat pilalla niin merkkiliikkeen korjauksena on vaihtomoottori.
 
Olisiko nuo keissit olleet silloin, kun paranneltuja malleja ei ollut vielä saatavilla?

Näin käsittäisin eli tosta on jo muutama vuosi kun venyvistä jakoketjuista keskustelu oli kuumimmillaan ja puheet 1.8/2.0 bensaturbojen öljynkulutuksista alkoi. Silloin ei taidettu maahantuojallakaan käsittää kuinka laajasta ongelmasta on kyse.

TM:stä voi olla montaa mieltä mutta omasta mielestä se reportaasi oli hyvä ja varsinkin niille jotka ei ole törmänneet puheisiin VAG:ien ongelmista. Uutta meikälle oli että autoliikkeet tiputtaa heti hyvityshintaa useilla tuhansilla kun saa kuulla että autossa on ongelmamoottorimalli. Myydessä asiakkaalle se ei tietenkään näy hinnassa oli korjattu tai ei :bored:
 
Uutta meikälle oli että autoliikkeet tiputtaa heti hyvityshintaa useilla tuhansilla kun saa kuulla että autossa on ongelmamoottorimalli. Myydessä asiakkaalle se ei tietenkään näy hinnassa oli korjattu tai ei :bored:
Veikkaan että myyntihinta eteenpäin on sama, on sitten korjattu tai ei, mutta jos pamahtaa pian myynnin jälkeen niin ovat varautuneet korvauksiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 878
Viestejä
4 514 482
Jäsenet
74 505
Uusin jäsen
Weiho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom