VAG autojen monet ongelmat

Korjatkaa jos tiedätte toisin, mutta olen käsittänyt että start/stop ja nykyisin myös kaistavahdin aktivoituminen on EU määräys uusissa autoissa. Fyysisillä kytkimillä olisi pienempi vaiva, valikoista varmasti tuskaa. Ohjelmointifirmassa noita ilmeisesti osaavat uudelleen parametrisoida.

Ajoin hiljattain uutta A3 35 TDI:tä ja kirosin samaa vanhanaikaista vakionopeudensäädintä. Se pykältää alle 70 nopeuksissa 5:n km/h portaissa, yli 70km/h 10: n km/h portaissa eli ainut tapa hienosäätää nopeutta ylöspäin oli kaasulla vakkarinopeuden ylitys ja uudelleenaktivointi. Alas päin vakkari pois ja uudelleenaktivointi. Pari vuotta vanhemmassa hinnat alkaen Polon rattivakkari toimii, niin miten kalliimmiissa malleissa se on mokattu. Tämä on tosin ehkä Octavian tapauksessa sporttiratin kanssa tuleva ominaisuus tai sitten ei?

Samaisella Polo 1.0 tsi dsgllä ajaessa havainnoin, että kaasupolkimen käytöstä tuli matka-ajossa tarkempaa manuaalimoodissa. Eli motarilla DSG:n pakotus seiskalle ja tasakaasulla hypermailausta. En tiedä saako sen pakotettua seiskalle rattivaihteiden kanssa, Audi ainakin vaihtoi hetken päästä itsestään D:lle kun tuli pakotettu vaihto hidastaessa pienemmälle. Dieselin kanssa tuo 7 lovinen dsg toimi mielestäni moitteetta D:llä ja S:llä.

Nyt kun on ollut vitarastakin puhetta, niin sukulaisillani vanhempi 1.6 litranen (man 5sp) vei seka-ajossa maaseudulla ~6 litraa, vaihtui uuteen 1.0t (man 5-sp), joka vie heidän mukaansa noin puoli litraa enemmän.

Muutaman sadan kilometrin kokemuksella molemmista turbo kyllä tuntui paremmalta ja käytännön suorituskyky ihan kelvollinen. 1.6 tuntui kyllä vanhalta tekniikalta, vaikka varmasti vähävikaisempi. Vapari vielä imusarjaruisku kun turbo syöttää suorsan sylinteriin eli mahdolliselta imusarjakarstoittumiselta ainakin välttyy.

Itselläni on parin kuukauden kokemus Polo 1.0 tsi dsg:stä ja hämmästyin myös kuinka vähällä se meni ajettaessa pinta-kaasulla. Kaikkien tankkauksien keskikulutus 4500km matkalta 5,4 l/100km. Myös taajamassa pääsi pienellä, koska tuo dsg vaihtoi hitaissa vedätyksissä nopeasti suuremmalle.

Verrattuna kokemuksiini fordin ja psa:n litraisista bensaturboista mielestäni vw noissa jonkinverran edellä.

Esim. Helsinki - Kotka välin kulutuksen sai laskemaan 5.6 -> 4.5 kun laittoi vaihteiston pakotuksella suurimmalle vaihteelle (kaasuvaste herkistyi auto moodiin verrattuna) ja hetkellistä kulutusta pyrki pitämään tasaisena ja pääsääntöisesti 3-4.5 litraa sadalla. Alamäkiin maks 120 ja ylämäissä nopeus laski pahimmillaan 100 tietämille. Matka-aika tuossa kasvoi 1h 34 -> 1h 48 min. Vähäisellä liikenteellä noin oli itseasiassa aika mukava ajaa, nopeammat meni ylämäissä ohi, rekoista ja 100 kmh tasaisesti ajavistä mentiin itse ohi alamäissä.


Ei ole pelkästään VAG:n ongelma, mutta en ymmärrä suuntausta kunnon vaihdevivusta tuollaiseen nysään siirtymiseen. Paljon luontevampi tuollaisessa DSG:ssä loksauttaa vaihteisto tarvittaessa sportille kuskia kohti vasemmalle.

@Manakuski d/s vaihto onnistuu kyllä vaihdenysästä alaspäin vetämällä, mutta vastaa käytettävyydeltään kauaksi sijoitettua erillistä nappia.

35k+ Audissa en myöskään ymmärtänyt miten siitä voi vakiona puuttua peruutuskamera. Ilmeisesti pitäisi lyödä lisää rahaa pöytään, että varustelisivat suoriltaan 360 kameralla. Myös keskikyynärnojaa jäin kaipaamaan.

2.0 tdi veti kyllä Autobahnalla todella nöyrästi aina 190 km/h asti, siitä eteenpäin viimeiseen 20 kilsaan sai jo hetken odottaa. Myös alusta toimi mallikkaasti ja dieseliä kului kohtuudella, mutta Suomen nopeuksilla en tästä premiumista kyllä Seatia enempää maksaisi.

20210104_143350.jpg

20210104_143358.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kaksi kysymystä.

Miksi ihmeessä se start and stop sekä kaistavahti pitää ottaa aina pois?

Ja olisiko kannattanut koeajaa se ensin? Vaikutti siis siltä, että mielummin olisit jättänyt kauppaan..

Start & stop järjestelmä hidastaa liikennettä, kuluttaa tarpeettomasti auton moottoria, turboahdinta, öljyjä, starttimoottoria, kuljettajan hermoja, aiheuttaa nykimistä pysäytettäessä, ilmastointi ei toimi kesällä moottori sammuksissa, sekä hidastaa liikkeelle lähtöä. Koko järjestelmästä ei ole hyötyä, vain haittoja ilman järjestelmää tukevaa hybridijärjestelmää. Autonvalmistajat joutuvat tämän paskasysteemin autoihin laittamaan kiitos EU:n järjettömien päästömääräysten.

Kaistavahti on nykyautoissa varuste, joka vain vittuilee kuljettajalle ja tempoo rattia aivan turhaan mihin sattuu etenkin talvella. Kyseinen järjestelmä on kehitetty surkeille kuljettajille, jotka räpläävät vain puhelinta autolla "ajaessa". Ei aktiivisille kuljettajalle, joka katsoo mihin ajaa ja pitää ratista kiinni, eikä aja väsyneenä. Ei minulle. Kyllä, käytän myös suuntavilkkua aina hyvissä ajoin ennen kaistan vaihtamista ja olen erittäin tarkka pitämään auton kaistallani. Silti talvella moiset järjestelmät sekoilevat kaikissa autoissa aina vähän. Eli pois päältä välittömästi. Auto ei vittuile minulle. En siedä autoa, joka piipittelee tai valittaa turhasta. Käytän silti esim. turvavyötä aina ajaessa, tällaiset asiat ovat itsestäänselvyyksiä.

Kävin kyllä koeajamassa. Päätös ei ollut minun, kun en autosta maksa senttiäkään, mutta arkiajoni joudun sillä ajamaan. Tämä ei tarkoita sitä, ettenkö saisi arvostella tuotetta. Auton omistajakaan ei juuri välitä autosta, mutta autossa on halvat käyttökustannukset, mikä merkitsee paljon. Tästä olen samaa mieltä.

Edit: Lopuksi vielä, että ajattelin mielipiteeni kirjoittaa ihan vain siksi, että ihmiset tietävät ennen omalla rahalla ostamista, että millaiseen rahansa laittavat ja mitä ongelmia konsernin autoissa voi olla edelleen nykypäivänä.
 
Viimeksi muokattu:
Start & stop järjestelmä hidastaa liikennettä, kuluttaa tarpeettomasti auton moottoria, turboahdinta, öljyjä, starttimoottoria, kuljettajan hermoja, aiheuttaa nykimistä pysäytettäessä, ilmastointi ei toimi kesällä moottori sammuksissa, sekä hidastaa liikkeelle lähtöä. Koko järjestelmästä ei ole hyötyä, vain haittoja ilman järjestelmää tukevaa hybridijärjestelmää. Autonvalmistajat joutuvat tämän paskasysteemin autoihin laittamaan kiitos EU:n järjettömien päästömääräysten.
Samaa mieltä tuosta start stopista, yhtä hieno keksintö kuin long life huoltovälit. :poop: Tee mitään muuta kuin aikaista moottoriremontteja.
 
Ei ainakaan tuo uusi Octavia 2021 1.5 CNG luukkuperä kovin paha ole sisämelultaan. Tosin mitä enemmän sillä ajaa, sitä vähemmän siitä pidän. Valituksen aiheita:

Vakionopeudensäätimen viiksi on suoraan 90-luvulta, aivan paska toteutus. Vakionopeudensäätimelle pitää olla omat napit ratissa peukaloille ja piste. Viikset ovat antiikkinen tapa. Napit ratissa nykyaikaa jo 10 vuotta esimerkiksi Volvoissa.

Kaasupoljin haraa vastaan, liian jäykkä jousi ja kaasupolkimen asennolla ei tunnu olevan hirveästi merkitystä kunnes tietyn verran painaa, ihan niinkuin ohjelmassa olisi kummallisia pykäliä (ja ihan kuin suunnittelijat vittuilisivat, että älä vaan paina kaasua, että aja nyt TALOUDELLISESTI).

Ohjaus on edelleen tunnoton, tosin tarkka. Talvirenkaat toki vaikuttaa asiaan, kesärenkailla sitten nähdään todellisuus.

Bluetooth ei yhdistä automaattisesti puhelimeeni (Samsung Galaxy S10e), kaikissa muissa autoissa aina yhdistää ilman ongelmia. Välillä ei myöskään toimi seuraavan kappaleen napit, eikä paussi bluetoothin kautta spotifyyn.

Auto tuntuu leijailevan kaikkialla. Alusta on yksinkertaisesti huono, liian löysä ja kallistuksenvakaajat ovat myös liian löysät. Auto kallistelee liikaa, eikä alusta ota edes hidastetöyssyjä mukavasti, tosin ei kuitenkaan sentään ns. täräytä sormille. K-mallin Astran alusta on malliesimerkki siitä, miten alusta tuon hintaluokan autoon tehdään oikein. Octavian alusta on huono. Focuksessa on myös hyvä alusta (olen koeajanut uuden korimallin Focusta ja tykkäsin monesta asiasta). Mutkissa Skoda Octavia kallistelee liikaa ja meno tuntuu epävarmalta etenkin liukkaalla. Asiaan ei auta huonosti konfiguroitu ajonvakaudenhallintajärjestelmä ,
joka reagoi liian myöhään, eikä jarruta vauhtia tarpeeksi. Tällä autolla pitää liukkaalla ajaa ns. kieli keskellä suuta, vaikka alla on tuoreet Hakkapeliitta 8:t, jotka muiden autojen alla ovat osoittaneet erinomaisuutensa.

Takaluukku kolisee tien saumoissa ja huonolla tiellä jatkuvasti. Takakontti on tyhjä tavarasta, ei siis johdu siitä.

90% toiminnoista pitää tehdä joko hipaisukytkimillä tai kosketusnäytön kautta. Auto ei myöskään muista esimerkiksi kaistavahdin asetuksia. BMW:ssä ei tarvitse kuin kerran konfiguroida ja auto muistaa asetukset kirjautumisen jälkeen. Olen tehnyt Skodalle tilin ja kirjaudun kyllä joka kerta. Joka kerta kun auton starttaan, joudun ensin valitsemaan start&stop järjestelmän kosketusnäytön kautta pois päältä, sitten kaistavahdin pois päältä, sitten auton sporttimoodiin ja kaikki tämä pitää tehdä kosketusnäytön kautta. Aivan uskomattoman surkea systeemi, autolla ajoon lähteminen kestää pari minuuttia (joudun myös säätämään istuimen + ratin + peilit kun en ole ainut kuljettaja kyseiselle autolle, mutta näiden lisäksi).

Auton tietokone käynnistyy hitaasti ja tahmailee aikansa ennen kuin pääsee toimintoja säätämään.

Lähivalot eivät toimineet uudessa autossa. Suurin osa matriisivalojen ledeistä olivat pimeänä. Tämä korjautui päivityksellä.

Vaihteisto sekoilee liian herkästi aivan mitä sattuu normaalissa D-moodissa. Autolla on käytännössä pakko ajaa S-moodissa, muuten auto pykältää aina isompaa pienenkin kaasun kevennyksen seurauksena ja sitten kun se poljin haraa vastaan kokoajan niin välillä taas samantien pykälletään pienempää. S-moodissa sentään pysyy vaihde paremmin päällä, mutta sitten taas isomman vaihteen kytkeytyminen joskus kestää liian kauan, mikä on tietenkin sporttimoodissa aivan normaalia. Sentään pakki ja drive kytkeytyvät nopeasti tässä, mutta auto pitää pysäyttää kokonaan, vaikka haluaisi mennä eteenpäin (kyllä, näin kannattaa toki toimia automaatilla aina, mutta BMW:ssä voi kytkeä D:n vaikka auto hieman rullaisi peruuttamisen jälkeen ilman ongelmia, Skodan laatikossakin vaihde menee päälle sivuäänen kera). Vaihteisto myös vaihtaa liian aikaisin isompaa ja sitten kun haluaisi, että ei vaihtaisi niin tietenkin sieltä löytyy sitten se pienempi pykälä. Ei ole hyvä toteutus pienen moottorin kanssa. Jos kaasupoljin ei olisi niin pirun pitkäliikkeinen ja jäykällä jousella varustettu, tätä ongelmaa ei olisi. Tätä CNG-versiota ei luonnollisesti saa käsivaihteisena, mikä myös korjaisi ongelman.

Kuljettajan ovi rämisee musiikkia kuunnellessa ja epätasaisella tiellä. Siirsin oven sisällä olevan lumiharjan autoon sisälle, ei auttanut. Jokin muu rämisee siellä ovessa sisällä. Ei ole jää kyseessä, koska aivan uudesta lähtien tehnyt samaa ja silloin oli vielä plussakelejä.

Nopeusmittarin ja kierroslukumittarin numerot ovat pieniä ja hankalasti luettavia. Digitaalinen nopeusmittari sentään on selkeä ja numerot ovat isoja. Autolla ajetut kokonaiskilometrit ovat piilotettu ja niitä saa todellakin etsiä. Vakionopeudensäätimen etäisyyden säädön näyttö on epälooginen verrattuna BMW:n erittäin selkeään ja loogiseen etäisyyden näyttöön, missä näkyy oman auton ja edessä olevan auton kuva, sekä etäisyys palkkeina autojen kuvien välissä. Skodassa näkyy kyllä edessä olevan auton kuva, mutta sitten perässä on vihreä viiva joka kulkee etäisyyden välillä. En edes muista miten päin siinä logiikka meni, sen joutuu joka kerta selvittämään kun autolla lähtee ajamaan erikseen, koska muistaakseni siinä ehkä on päinvastainen logiikka kuin BMW:ssä, en ole varma.

Suurin osa lämmityslaitteen säädöistä löytyy tietenkin vain kosketusnäytöltä, samoiten penkinlämmittimet saa päälle vain kosketusnäytöltä. Sentään takalasinlämmittimelle ja huurtenpoistolle on omat fyysiset napit.

Materiaalien valinnassa on käytetty jälleen kerran liikaa kiiltävän mustaa lakattua pintaa, naarmuntuu todella herkästi. Tähän sortuu tosin nykyään moni autonvalmistaja.

Mukitelineet ovat huonossa paikassa keskikyynärnojan alla ja niiden "pito" vähän niin ja näin. Eli jos haluaa pitää mukana vaikkapa kahvimottia, joutuu keskikyynärnojan vetämään pois tieltä aina kun haluat kahvia juoda.

Istuimien tuki on liian pehmeä ja muutenkin istuimet ovat liian pehmeät ainakin edessä, CNG-malliin ei saanut Dynamic-pakettia. Urheilullisen kolmipuolaisen ratin tosin sai. En tiedä olisiko erikseen ollut mahdollista valita urheilullisemmat paremmin tukevat istuimet. Istuimen muoto ei ole huono kuitenkaan.

Ratin etäisyyden säätö ei riitä minulle (olen lyhyt, 171cm pitkä vain), joudun kampeamaan istuimen selkänojaa enemmän pystyyn. Sama pikkujuttu tosin monessa muussakin autossa.

Stereot ovat surkeat vakiona ja myös koeajoauton ns. kalleimmat stereot eivät olleet hyvät.

Auton avain on kiiltävän mustaa lakattua materiaalia, naarmuuntuu todella herkästi jos taskussa on esimerkiksi kotiavaimet.

Sitten jotain positiivista:

Autossa on todella tehokkaat lämmityslaitteet, ratinlämmittimessä mm. löytyy kolme asentoa. Webasto on todella tehokas ja auto lämpeää nopeasti.

Kuten aiemmin mainitsin, sisämeteli ei ole paha.

Moottorin suorituskyky/käytös ovat todella hyvät pieneksi moottoriksi. Tuntuu niinkuin siellä olisi enemmän potkua kuin vain 131hp. Vääntöäkin on hyvin käytettävissä noin 2500rpm ylöspäin.

Kulutus on pieni.

Tasaisella tiellä alusta on mukava.

Vaihteet kytkeytyvät päälle saumattomasti ja nopeasti. Ratin läpysköjä käytettäessä vaihteisto reagoi käskyihin viiveettömästi.

Tilaa löytyy reilusti. Keskikyynärnojassa on monipuoliset säädöt. Varusteita autossa on paljon, sekä paljon hyviä ideoita, esimerkiksi jääskrapa polttoainetankin luukun takana.

Korjatut ledimatriisivalot ovat erinomaiset ja toiminta hyvällä tasolla.

Tunnelmavalaistus on hieno ja auton ns. "teemat" monipuolisia, paljon kustomoitavaa.

Sisusta on huomattavasti paremman näköinen kuin vanhemmissa Skodissa ja monet materiaalivalinnat ovat laadukkaan oloisia tässä hintaluokassa.

Autossa on ns. "matovilkut" ja hienot Skoda logovalot kun aukaisee auton lukituksen. Premiumia.

Peruutustutka on hyvällä kuvalla varustettu ja näkyvyys muutenkin autosta ulos hyvä.

Istuimet saa riittävän alas tai ylös ja riittävän lähelle/kauas. Ratissa korkeudensäätövaraa on myös runsaasti.

Ilmastoinnissa on paljon fiksuja automaattisia toimintoja, esimerkiksi "hyvä näkyyvys", "lämpimät jalat" jne. Automaatti-ilmastointi muutenkin toimii hyvin talvella kun vain säätää puhaltimen automaattisen nopeuden korkeaksi. Kovassa lumipyryssä "hyvä näkyvyys" - toiminto pelaa hyvin.

Puheohjaus ymmärtää suomen kieltä, esimerkiksi soittaminen on helppoa.

Auto muistuttaa, että onhan puhelin mukana kun moottorin sammuttaa :)

Avaimeton kulku käy autoon helposti, avaimetonta lukitsemista joudun vielä harjoittelemaan.

Auton jarrut ovat erinomaiset, tuntumakin on hyvä. ABS:n toimintaa en ole testannut vielä.

Auton sisällä säilytystilaa on runsaasti ja ovikotelot ovat isot.

Tiivistettynä en pidä autosta, mutta ymmärrän miksi joku muu saattaa pitää. Ajettavuus ei sytytä, moottori/tilat/varusteet kuitenkin ovat hyviä ja runsaita. Paljon hyvin suunniteltua toimintoa löytyy, mutta sitten taas väärissä asioissa on säästetty/suunniteltu/konfiguroitu huonosti. Vanahaa Opelia on ikävä.

Ainakin osittain samat ajatukset vw id3 kohdalla. Paitsi ei ole tietenkään mitään polttomoottorin mukanaan tuomia ominaisuuksia. Auto siis lataa keskinäyttöä jonkun aikaa aluksi. Mutta onneksi muistaa kaikki säädöt, eli niitä ei tarvitse naputella uudestaan. Esim sportti moodi pysyy päällä. Kiiltävän mustaa on id3:ssa myös. Ratin säädöt on kyllä hyvät. Esim takaa lasinpyyhkimen automaattisen pyyhinnän peruutettaessa saa näppärästi pois asetuksista.

Aktiivi vakkarille on kyllä nappulat, mutta ainakaan itse en saanut säädettyä kunnolla 1km/h portain, eli kevein painalluksin. Vaan aina meni tasa kymppeihin tai +10. Eli jos halusin ajaa vaikka 105km/h, niin nappulaa piti painaa oikean nopeuden kohdalla.
 
Start & stop järjestelmä hidastaa liikennettä, kuluttaa tarpeettomasti auton moottoria, turboahdinta, öljyjä, starttimoottoria, kuljettajan hermoja, aiheuttaa nykimistä pysäytettäessä, ilmastointi ei toimi kesällä moottori sammuksissa, sekä hidastaa liikkeelle lähtöä.

Onko vageissa tosiaan noin, että se sammuttaa ac:n ja aiheuttaa nykimistä? Itsellä kokemusta vain mondeo -11, jossa oli start/stoppi (toki yhden napin takana että sai sammutettua, mitä yleensä teinkin), mutta se kyllä jätti ilmastoinnin puhaltamaan ja koskaan ulkolämpöjen ollen alle +2°C se ei edes sammuttanut moottoria kun oli aktiivisena. Ja moottorikin sammui vasta 2-3s pysähdyksen jälkeen tai jos moottoritien jälkeen niin odotti vielä pidempään (otaksun että oli ohjelmoitu kierrättämään öljyjä jäähdyttäen konetta/turboa).
 
Nykyautoissa automaattivaihteilla start & stop järjestelmä sammuttaa moottorin hieman ennen kuin auto pysähtyy. Tämän seurauksena on todella vaikea pysäyttää auto pehmeästi, kun moottorin veto lakkaa yhtäkkiä auton vielä liikkuessa eteenpäin. Sama juttu BMW:ssä. Bemarissa tosin on edelleen nappi start & stopille ja sporttimoodissa start & stop on aina pois päältä, kuten kuuluukin.

Skodassa voi kyllä pudottaa vauhtia vakionopeudensäätimellä yhden km/h portaissa, sitä voi myös lisätä yhden km/h portaissa. Painamalla viiksen päästä tipahtaa vauhti kilometrillä tunnissa. Vetämällä itseensä päin nousee vauhti 1km/h. Logiikka vain on aivan mitä sattuu. Vetämällä itseensä päin kun tapahtuu myös ns. "resume" - toiminto. Uuden vauhdin tallentaminen vakionopeudensäätimeen onnistuu vain painamalla viiksen päästä kun vakionopeudensäädin on valmiustilassa.
 
Onko vageissa tosiaan noin, että se sammuttaa ac:n ja aiheuttaa nykimistä? Itsellä kokemusta vain mondeo -11, jossa oli start/stoppi (toki yhden napin takana että sai sammutettua, mitä yleensä teinkin), mutta se kyllä jätti ilmastoinnin puhaltamaan ja koskaan ulkolämpöjen ollen alle +2°C se ei edes sammuttanut moottoria kun oli aktiivisena. Ja moottorikin sammui vasta 2-3s pysähdyksen jälkeen tai jos moottoritien jälkeen niin odotti vielä pidempään (otaksun että oli ohjelmoitu kierrättämään öljyjä jäähdyttäen konetta/turboa).
Kaikissa perinteisissä polttomoottoreissa moottori pyörittää apulaitehihnaa ja sen kautta ilmastoinnin kompressoria. Ettet vaan sekoittaisi siihen että puhallin tietysti puhaltaa normaalisti vaikka moottori olisi sammuksissa koska se toimii sähköllä.
 
Skodassa voi kyllä pudottaa vauhtia vakionopeudensäätimellä yhden km/h portaissa, sitä voi myös lisätä yhden km/h portaissa. Painamalla viiksen päästä tipahtaa vauhti kilometrillä tunnissa. Vetämällä itseensä päin nousee vauhti 1km/h. Logiikka vain on aivan mitä sattuu. Vetämällä itseensä päin kun tapahtuu myös ns. "resume" - toiminto. Uuden vauhdin tallentaminen vakionopeudensäätimeen onnistuu vain painamalla viiksen päästä kun vakionopeudensäädin on valmiustilassa.
Toimintalogiikka ehkä avautuisi kun lukisi ohjekirjaa... Uudessa Octaviassa toimii ihan samalla tavalla kuin vanhassa vm. 07. Vakkari on yhdistetty vilkku/valoviikseen.
Ainoa puute on se ettei sillä saa nopeasti säädettyä 5/10 km/h portaissa muuten kuin pitämällä nappia pohjassa viiksen päässä.

1610361512900.png
 
Kaikissa perinteisissä polttomoottoreissa moottori pyörittää apulaitehihnaa ja sen kautta ilmastoinnin kompressoria. Ettet vaan sekoittaisi siihen että puhallin tietysti puhaltaa normaalisti vaikka moottori olisi sammuksissa koska se toimii sähköllä.
Tuo voi hyvin olla et, no niinä parina vuonna se ei tuntunut haittaavan. Tosin pyöreästi 90% ajasta S/S oli sammutettuna
 
Tiedän kyllä miten tuota vakionopeudensäädintä käytetään. Tieto siitä ei muuta sitä tosiasiaa, että koko viiksi on perseestä ja toiminnassa ei ole mitään logiikkaa. Juuri kerroin ylempänä esimerkin, miksi tuon viiksen toiminnassa ei ole logiikkaa. Kyseisessä skodassa on siis aktiivinen vakionopeudensäädin.
 
Huonoin melkein uuden auton s/s systeemi mitä ajanut oli Megane IV SportTourerissa bensaturboon yhdistettynä. Hörähti käyntiin laiskasti ja viiveellä kytkintä alas painaessa, jolloin sen sai sammumaan vetämällä vaihteen silmään ja kytkimen normaalisti vapauttamalla varsinkin jos olit valoissa ensimmäisenä. Ainut auto missä olen s/s:n pois kytkenyt, muissa ei ole niinkään haitannut.
 
IMO viiksessä oleva vakkari ei ole sen huonompi kuin rattinapissakaan, mutta kyllähän nuo kummatkin voi huonosti toteuttaa. Mä en itse erityisemmin pidä rattinapeista missään muodossa, ohjasi ne sitten mitä vaan, vaikka onhan se ymmärrettävää että jos ihan kaiken laittaisi viiksiin, niin niitä sojottaisi rattipylväästä kaikkiin ilmansuuntiin.
 
Uudessa Golffissa myös rasittava ominaisuus tuo kaistavahti. Sen saa siitä onneksi nopeasti pois. Vilkkuviiksen päästä nappia painamalla mittaristoon ilmestyy avustimet ja on suoraan kaistavahdin kohdalla. Sitten vaan ratista OK-painiketta ja kaistavahti on pois päältä. Aiemmassa VW:ssä riitti, että otti kerran pois päältä, nyt pitää aina ottaa pois päältä.
 
Itse kanssa pidän viikseä käyttökelpoisena ratkaisuna vakkariin. Toki nappeihinkin varmaan tottuisi, jos omassa sellaiset olisi, mutta tällä hetkellä jos käytän napeilla olevaa cruisea, vaatii se enemmän keskittymistä kuin oman auton viiksi.
Itse olen myös sujut vag-pykäliin. Käytän vain +/- 10 pykäliä. Asetus rajoitus+10, jolloin todellinen nopeus on talvirenkain n. - 4 ja kesärenkain n. - 2 asetetusta. Tolppiin hidastan varuilta - 10 cruisella.
 
Ylimääräisiä viiksiä ei kyllä tarvitse, mutta senkin voi toteuttaa hyvin/huonosti. Vanhemmissa bemareissa esim. E60/E90/E84 on viiksellä toteutettu vakionopeudensäädin tehty hyvin. VAG-konsernin autoissa ei koskaan ole sitä tehty hyvin viiksellä, ei Audeissa, Volkkareissa, Skodissa eikä Seateissa ainakaan niissä millä olen ajanut.

Tuossa skodassa on travel assistille nappula ratissa, tämä travel assist siis ohjaa autoa itsestään kaistalla jopa mutkissa, valitsee vauhdin nopeusrajoitusten merkkien/navin perusteella itsestään, jarruttaa etukäteen kiertoliittymiin itsestään jne. Sen saa päälle/pois tuosta ratissa olevasta napista. En ole kokeillut saako siitä kaistavahdin pois päältä. Pitää kokeilla seuraavalla kerralla, kiitokset vinkistä.

Silti joutuu valikon kautta sen start&stopin kytkemään pois päältä, minkä perkeleen takia ei voinut nappia erikseen sille laittaa....

Ai niin ja lisänä vielä se, että miksi auton moottorin starttinappi löytyy ohjauspylväästä piilotettuna sieltä mihin vanhoissa autoissa tungetaan avain? Tämä on myös selvästi säästöä väärässä paikassa, sen pitäisi olla paremmin sijoitettu, kuten vaikkapa BMW:ssä joko kojelaudan ratin puolella tai keskikonsolissa.

Käytän BMW:tä esimerkkinä, koska mielestäni niissä asiat on suunniteltu hyvin, loogisesti ja mielestäni ihmiselle jolle autolla ajaminen on tärkeämpää kuin auton ns. "tekninen näyttävyys".
 
Nyt kun tulee ympäri maata lumipyryä niin Octavian kanssa saa uuden vitutuksen aiheen siitä kun tutka menee tukkoon eikä vakkari toimi sen jälkeen edes normaalina vakkarina. VAG:n ja muutaman muun oma erikoinen hienous.

Kaistavahdin toiminnoissa on varmaan aika monenlaisia. Volvossa se esim. toimii hyvin pehmeästi eikä siitä ole mitään haittaa.
 
Huonoin melkein uuden auton s/s systeemi mitä ajanut oli Megane IV SportTourerissa bensaturboon yhdistettynä. Hörähti käyntiin laiskasti ja viiveellä kytkintä alas painaessa, jolloin sen sai sammumaan vetämällä vaihteen silmään ja kytkimen normaalisti vapauttamalla varsinkin jos olit valoissa ensimmäisenä. Ainut auto missä olen s/s:n pois kytkenyt, muissa ei ole niinkään haitannut.
Jännä kun omassa kolmoskoppasessa toimii kuin unelma, hörähtää käyntiin heti jos vähänkään hipaisee kytkintä, ei ole ikinä mennyt hermo tuohon.
 
ainakin 2017 mallisen Audi A6:n kaistavahti on mielestäni huono, se repii ohjauspyörästä ja liukkaalla polanteisella tiellä missä se ei aina tiedä oikeasti mihin kaista menee se on jopa vaarallinen. Toimii minusta lähinnä kesällä hyvin merkityllä motarilla. En pidä uusien varusteiden tärkeimpänä, sensijaan aktiivinen vakkari on kyllä yksi niitä harvoja oikeasti toimivia varusteita joita omaan vanhaan autoon kaipaisi. Moni härpäke sensijaan ei ole niinkään tärkeä.
 
Ajoin hiljattain uutta A3 35 TDI:tä ja kirosin samaa vanhanaikaista vakionopeudensäädintä. Se pykältää alle 70 nopeuksissa 5:n km/h portaissa, yli 70km/h 10: n km/h portaissa eli ainut tapa hienosäätää nopeutta ylöspäin oli kaasulla vakkarinopeuden ylitys ja uudelleenaktivointi.
Nopeutta saa 1km/h pykälissä lisää vakkarin ollessa päällä vetämällä siitä vakkarin viiksestä.
 
Mulle on hiukan iäkkäämmän Passatin (2012) kaistavahti tehnyt hauskan tepposen, vaikka vahti oli asetuksista kytketty pois päältä. Auto tempaisi itseään liukkaalla tiellä lumipyryssä yhtäkkiä kohti apukuskin penkkaa erittäin voimakkaasti, onneksi olin hereillä, eikä vauhtia ollut paljoa. Sekuntia myöhemmin auto ilmoitti iloisesti "Lane assist deactivated". Tuossa on myös erillinen oma viiksensä vakkarille, se toimii ok, mutta vain ok.
 
Ai niin ja lisänä vielä se, että miksi auton moottorin starttinappi löytyy ohjauspylväästä piilotettuna sieltä mihin vanhoissa autoissa tungetaan avain? Tämä on myös selvästi säästöä väärässä paikassa, sen pitäisi olla paremmin sijoitettu, kuten vaikkapa BMW:ssä joko kojelaudan ratin puolella tai keskikonsolissa.

Makuasioitahan nämä ovat. Itse myös tykkään juurikin siitä kun nappi on siellä mihin ennen on tottunut avaimen laittamaan, ei tarvitse opetella uutta paikkaa. Itseasiassa kyseessä on itselleni juurikin sellainen nappi joka voi ja saakin olla piilossa. Sen toiminnan tietää katsomattakin ja jos ei tiedä, niin käyttöhetkellä auto ei liiku.
 
Se mitä skodalla joutunut ajamaan niin kaistanvahtia ei minun autoon tule, ikinä.

Minä ajan autoa ja kun minä ajan niin keskityn siihen ajamiseen ja siihen ei kyllä yksikään avustus tule väliin!
 
Se mitä skodalla joutunut ajamaan niin kaistanvahtia ei minun autoon tule, ikinä.

Minä ajan autoa ja kun minä ajan niin keskityn siihen ajamiseen ja siihen ei kyllä yksikään avustus tule väliin!
Uusiin se tulee pakollisena koska EU. Kaikki 2021 tyyppihyväksyttäviin on vaadittu tietyt lisälaitteet/avustimet.
 
VAG:n erillinen vakkari-viiksi on kyllä ollut omaan makuun paras käyttää tähän mennessä. Ei siis vilkkuviiksessä, vaan oma viiksi sen alla. Toimii kuin ajatus ja pikkurillillä pystyy ohjaamaan päälle tai nopeutta ylös/alas yms. Nykyisessä Volvossa nuo rattinapit ärsyttää kolmesta syystä:
1. Vakkari pitää aina aktivoida ensin päälle ja sitten asettaa nopeus. Audin viiksessä vakkari on käyttökunnossa aina kun viiksi vedettynä kuljettajaa kohti asennossa. Ajoon lähdön jälkeen vain sormalla lukitsee nopeuden. Eli Volvossa startin jälkeen kaksi painallusta vs yksi.
2. Volvossa pitää peukulla kurottaa ensin toista nappia siten, että käden paikka muuttuu ja sitten vielä aktivoida nopeus. Pitäs olla joku nro 12 hanska, että sormet ylettäisi ns. ajoasennosta napeille ilman kämmenen liikuttamista. Lisäksi nuo napit on tasan klo 9 kohdalla, joten ajoasento pitää olla mallia ”oppikoulu pito”. Audissa viiksi on siellä klo 7-8 välissä ja siihen ylettää sormella oli sitten kädet sivuilla tai roikottaen alareunassa.
3. Volvon kaikki napit saman tuntuisia lättänöitä, joten sormella joutuu käymään läpi koko 6-näppäimen alueen (aktiivivakkari) reunoja tunnustellen, että oikea paikka varmasti löytyy. Ainakin näin alussa tulee monesti myös katseella tarkastettua. Audissa viiksen toiminta pystyi ohjailemaan täysin tunnon varassa hapuilematta tyhjää.

Tähän Volvoonkin varmasti tottuu paremmin, mutta en mä tätä nyt ”parempana” pidä.
 
Nyt kun tulee ympäri maata lumipyryä niin Octavian kanssa saa uuden vitutuksen aiheen siitä kun tutka menee tukkoon eikä vakkari toimi sen jälkeen edes normaalina vakkarina. VAG:n ja muutaman muun oma erikoinen hienous.
Tämä. Mukava oli käydä superbilla pohjoisessa kun 500km sai ajella ilman vakkaria. :mad:
 
Täällä 2017 1.4TSI DSG, ensimmäisessä huollossa vaihdettiin öljyjen lisäksi kytkin ja turbo. Että kannattaa varata rahaa jemmaan noita huoltoja varten.
Paljonko maksoi ja paljonko ajettu?

Mietin vaan kun 1999 VW New Beetle 2.0 hajosi moottori ja auto maksoi 1300€. Mittarissa oli 320tkm. Onhan tuo toki aikakin romuttaa, mutta ihan hieno auto oli.
 
Paljonko maksoi ja paljonko ajettu?

Mietin vaan kun 1999 VW New Beetle 2.0 hajosi moottori ja auto maksoi 1300€. Mittarissa oli 320tkm. Onhan tuo toki aikakin romuttaa, mutta ihan hieno auto oli.
Ensimmäinen huolto oli siis 30tkm kohdalla ja koko homma oli 1300€ josta kytkinpaketin osuus 900€. Turbo meni kokonaan Volkkarin piikkiin.
 
Ensimmäinen huolto oli siis 30tkm kohdalla ja koko homma oli 1300€ josta kytkinpaketin osuus 900€. Turbo meni kokonaan Volkkarin piikkiin.
2018 kesällä mietinkin äidille uutta 1.0 tsi dsg autoa. En kumminkaan sellaista uskaltanut. Vaan Ford Fiesta A6 -18, eli perinteinen automaatti. Teilläkin 2017, eli samat tyyppiviat olisi voinut olla tuossa vuoden uudemmassakin.
 
No eihän jarrupaloillekaan ole asetettu mitään kiinteää vaihtoväliä. Teknisesti ajatellen ne ovat ihan samanlaisia osia.
 
2018 kesällä mietinkin äidille uutta 1.0 tsi dsg autoa. En kumminkaan sellaista uskaltanut. Vaan Ford Fiesta A6 -18, eli perinteinen automaatti. Teilläkin 2017, eli samat tyyppiviat olisi voinut olla tuossa vuoden uudemmassakin.

tuo 1.0 TSI taitaa olla luotettava ja todella pihi moottori, ei pidä yleistää kaikkia VAG moottoreita huonoiksi. Tuo saattaa olla paras motti aikoihin. Omassa kiesissä on 1.2TSI ketjulla, nyt menty 190tkm ilman normaalia huoltoa kummempia, autossa on edelleen alkuperäiset jarrut, pyyhkijänsulat, suurin osa polttimoista jne. En pidä sitä maailmanloppuna, vaikka joutuisin vaihtamaan näillä kilsoilla ketjun jossain kohtaa, ketjusarja motonetistä 199€ ja vaihto oikeassa paikassa niin ei pankki räjähdä tuostakaan. Huom, en aja 30tkm huoltovälillä, olen ihan saletti, että tuo on avain onneen auton kuin auton kanssa, etenkin näiden öljynpaineella ketjua kiristävien ja muutenkin suht kireiden koneiden kanssa.
 
tuo 1.0 TSI taitaa olla luotettava ja todella pihi moottori, ei pidä yleistää kaikkia VAG moottoreita huonoiksi. Tuo saattaa olla paras motti aikoihin. Omassa kiesissä on 1.2TSI ketjulla, nyt menty 190tkm ilman normaalia huoltoa kummempia, autossa on edelleen alkuperäiset jarrut, pyyhkijänsulat, suurin osa polttimoista jne. En pidä sitä maailmanloppuna, vaikka joutuisin vaihtamaan näillä kilsoilla ketjun jossain kohtaa, ketjusarja motonetistä 199€ ja vaihto oikeassa paikassa niin ei pankki räjähdä tuostakaan. Huom, en aja 30tkm huoltovälillä, olen ihan saletti, että tuo on avain onneen auton kuin auton kanssa, etenkin näiden öljynpaineella ketjua kiristävien ja muutenkin suht kireiden koneiden kanssa.
1.0 TSI on tosiaan niin uusi moottori, että siinä on ne mahdollistet tyyppiviat kaikki korjattu. Ja jakoketju korvattu hihnalla.

Tuossa satuin huomaamaan 1.4 TSI dsg:n jossa vaihdelaatikko on hajonnut 185tkm jälkeen. Manuaaleissa ei onneksi olisikaan mitään vikaa.

 
Tätä ”kuluvaa osaa” ei oo tosin taidettu ilmoittaa huolto-ohjelmassa vaihdettavaksi 30tkm välein.
Mahtais tulla komeat vuosikulut Tekniikan Maailman vertailusta.

Tovin saa ajaa matalalla kulutuksella, jotta sillä kattaa huoltovälien yhteydessä uusittavat turbon ja laatikon...

dsg-laatikon ongelmat ovat jatkuneet yllättävän pitkään, mutta miten ihmeessä turbon saa rikki noin alhaisilla kilometreillä?
 
No eihän jarrupaloillekaan ole asetettu mitään kiinteää vaihtoväliä. Teknisesti ajatellen ne ovat ihan samanlaisia osia.

Mikäli auton kytkin on vaihtokunnossa 30 tuhannen kilometrin jälkeen, niin syy on joko kuljettajan tohelointi/väärinkäyttö tai sitten autossa on jotain vikaa.
 
On kyllä syvältä, kun ei saa tavalliseksi vakkaria, jos on tukossa tunnistin
Ite laitan nopeudenrajoittimen esim 90km/h ja ajan kaasupohjassa.

Tämä ei liity nyt näihin vag-merkkisiin, mutta kehaistaan nyt, että BMW:ssä vakionopeudensäädin vielä toimii vaikka tutka ei toimisikaan. Niin ja tutka on lämmitetty bemarissa, koskaan ei ole lumipyry sitä tukkinut. Ainoastaan tutkan ympärille voi muodostua riittävän paksu kerros jäätä, jolloin luonnollisesti tutka ei toimi, mutta itse tutka ei koskaan mene ns. Tukkoon. Ja silti vakkari toimii perusvakkarina.
 
Tämä ei liity nyt näihin vag-merkkisiin, mutta kehaistaan nyt, että BMW:ssä vakionopeudensäädin vielä toimii vaikka tutka ei toimisikaan. Niin ja tutka on lämmitetty bemarissa, koskaan ei ole lumipyry sitä tukkinut. Ainoastaan tutkan ympärille voi muodostua riittävän paksu kerros jäätä, jolloin luonnollisesti tutka ei toimi, mutta itse tutka ei koskaan mene ns. Tukkoon. Ja silti vakkari toimii perusvakkarina.
Lämmitetty se on osassa vag-autojakin, mutta ainakin itsellä se myös muurautuu ympäriltä tukkoon jos on kovin pölisevä keli. Ei tosin voi sanoa, että liian usein käy näin, viime talvena muistaakseni 2 kertaa.
 
Mikäli auton kytkin on vaihtokunnossa 30 tuhannen kilometrin jälkeen, niin syy on joko kuljettajan tohelointi/väärinkäyttö tai sitten autossa on jotain vikaa.

Autokouluautoissa kytkimet ovat hyvin lujilla ja mummot sekä papat saattavat luistattaa aika pahasti autossa kuin autossa kytkintä.

Katselin joskus muutaman kerran yhden rouvaihmisen lähtöä aina parkkipaikalla (auto taisi olla nimenomaan VW Polo), niin ei
tuntunut kunnolla pääsevän peruuttamaan. Tai siis ei tainnut saada kunnolla vaihdetta päälle, kaasua tyyliin pohjaan. Joku kävi sitten
auttamassa häntä pari kertaa eli peruutti auton pois parkkiruudusta.
 
Noissa vanhusten autoissa tuo on sinänsä helppo ymmärtää mutta tässäkin tapauksessa oli kyseessä dsg -automaatti.

En ole niin vaihteistoon tutustunut mutta eikö noissa ole/pitäisi/saisi olla ylikuumenemissuojat kuten nelivetojärjestelmissä jottei polttaisi kytkinpakettia.

Moni ei vieläkään hoksaa sitä että kaksoiskytkinvaihteistolla ei saa roikkua risteyksissä veto päällä vaihteistoa vasten.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 639
Viestejä
4 511 434
Jäsenet
74 445
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom