- Liittynyt
- 02.11.2016
- Viestejä
- 578
Korjatkaa jos tiedätte toisin, mutta olen käsittänyt että start/stop ja nykyisin myös kaistavahdin aktivoituminen on EU määräys uusissa autoissa. Fyysisillä kytkimillä olisi pienempi vaiva, valikoista varmasti tuskaa. Ohjelmointifirmassa noita ilmeisesti osaavat uudelleen parametrisoida.
Ajoin hiljattain uutta A3 35 TDI:tä ja kirosin samaa vanhanaikaista vakionopeudensäädintä. Se pykältää alle 70 nopeuksissa 5:n km/h portaissa, yli 70km/h 10: n km/h portaissa eli ainut tapa hienosäätää nopeutta ylöspäin oli kaasulla vakkarinopeuden ylitys ja uudelleenaktivointi. Alas päin vakkari pois ja uudelleenaktivointi. Pari vuotta vanhemmassa hinnat alkaen Polon rattivakkari toimii, niin miten kalliimmiissa malleissa se on mokattu. Tämä on tosin ehkä Octavian tapauksessa sporttiratin kanssa tuleva ominaisuus tai sitten ei?
Samaisella Polo 1.0 tsi dsgllä ajaessa havainnoin, että kaasupolkimen käytöstä tuli matka-ajossa tarkempaa manuaalimoodissa. Eli motarilla DSG:n pakotus seiskalle ja tasakaasulla hypermailausta. En tiedä saako sen pakotettua seiskalle rattivaihteiden kanssa, Audi ainakin vaihtoi hetken päästä itsestään D:lle kun tuli pakotettu vaihto hidastaessa pienemmälle. Dieselin kanssa tuo 7 lovinen dsg toimi mielestäni moitteetta D:llä ja S:llä.
Ei ole pelkästään VAG:n ongelma, mutta en ymmärrä suuntausta kunnon vaihdevivusta tuollaiseen nysään siirtymiseen. Paljon luontevampi tuollaisessa DSG:ssä loksauttaa vaihteisto tarvittaessa sportille kuskia kohti vasemmalle.
@Manakuski d/s vaihto onnistuu kyllä vaihdenysästä alaspäin vetämällä, mutta vastaa käytettävyydeltään kauaksi sijoitettua erillistä nappia.
35k+ Audissa en myöskään ymmärtänyt miten siitä voi vakiona puuttua peruutuskamera. Ilmeisesti pitäisi lyödä lisää rahaa pöytään, että varustelisivat suoriltaan 360 kameralla. Myös keskikyynärnojaa jäin kaipaamaan.
2.0 tdi veti kyllä Autobahnalla todella nöyrästi aina 190 km/h asti, siitä eteenpäin viimeiseen 20 kilsaan sai jo hetken odottaa. Myös alusta toimi mallikkaasti ja dieseliä kului kohtuudella, mutta Suomen nopeuksilla en tästä premiumista kyllä Seatia enempää maksaisi.
Ajoin hiljattain uutta A3 35 TDI:tä ja kirosin samaa vanhanaikaista vakionopeudensäädintä. Se pykältää alle 70 nopeuksissa 5:n km/h portaissa, yli 70km/h 10: n km/h portaissa eli ainut tapa hienosäätää nopeutta ylöspäin oli kaasulla vakkarinopeuden ylitys ja uudelleenaktivointi. Alas päin vakkari pois ja uudelleenaktivointi. Pari vuotta vanhemmassa hinnat alkaen Polon rattivakkari toimii, niin miten kalliimmiissa malleissa se on mokattu. Tämä on tosin ehkä Octavian tapauksessa sporttiratin kanssa tuleva ominaisuus tai sitten ei?
Samaisella Polo 1.0 tsi dsgllä ajaessa havainnoin, että kaasupolkimen käytöstä tuli matka-ajossa tarkempaa manuaalimoodissa. Eli motarilla DSG:n pakotus seiskalle ja tasakaasulla hypermailausta. En tiedä saako sen pakotettua seiskalle rattivaihteiden kanssa, Audi ainakin vaihtoi hetken päästä itsestään D:lle kun tuli pakotettu vaihto hidastaessa pienemmälle. Dieselin kanssa tuo 7 lovinen dsg toimi mielestäni moitteetta D:llä ja S:llä.
Nyt kun on ollut vitarastakin puhetta, niin sukulaisillani vanhempi 1.6 litranen (man 5sp) vei seka-ajossa maaseudulla ~6 litraa, vaihtui uuteen 1.0t (man 5-sp), joka vie heidän mukaansa noin puoli litraa enemmän.
Muutaman sadan kilometrin kokemuksella molemmista turbo kyllä tuntui paremmalta ja käytännön suorituskyky ihan kelvollinen. 1.6 tuntui kyllä vanhalta tekniikalta, vaikka varmasti vähävikaisempi. Vapari vielä imusarjaruisku kun turbo syöttää suorsan sylinteriin eli mahdolliselta imusarjakarstoittumiselta ainakin välttyy.
Itselläni on parin kuukauden kokemus Polo 1.0 tsi dsg:stä ja hämmästyin myös kuinka vähällä se meni ajettaessa pinta-kaasulla. Kaikkien tankkauksien keskikulutus 4500km matkalta 5,4 l/100km. Myös taajamassa pääsi pienellä, koska tuo dsg vaihtoi hitaissa vedätyksissä nopeasti suuremmalle.
Verrattuna kokemuksiini fordin ja psa:n litraisista bensaturboista mielestäni vw noissa jonkinverran edellä.
Esim. Helsinki - Kotka välin kulutuksen sai laskemaan 5.6 -> 4.5 kun laittoi vaihteiston pakotuksella suurimmalle vaihteelle (kaasuvaste herkistyi auto moodiin verrattuna) ja hetkellistä kulutusta pyrki pitämään tasaisena ja pääsääntöisesti 3-4.5 litraa sadalla. Alamäkiin maks 120 ja ylämäissä nopeus laski pahimmillaan 100 tietämille. Matka-aika tuossa kasvoi 1h 34 -> 1h 48 min. Vähäisellä liikenteellä noin oli itseasiassa aika mukava ajaa, nopeammat meni ylämäissä ohi, rekoista ja 100 kmh tasaisesti ajavistä mentiin itse ohi alamäissä.
Ei ole pelkästään VAG:n ongelma, mutta en ymmärrä suuntausta kunnon vaihdevivusta tuollaiseen nysään siirtymiseen. Paljon luontevampi tuollaisessa DSG:ssä loksauttaa vaihteisto tarvittaessa sportille kuskia kohti vasemmalle.
@Manakuski d/s vaihto onnistuu kyllä vaihdenysästä alaspäin vetämällä, mutta vastaa käytettävyydeltään kauaksi sijoitettua erillistä nappia.
35k+ Audissa en myöskään ymmärtänyt miten siitä voi vakiona puuttua peruutuskamera. Ilmeisesti pitäisi lyödä lisää rahaa pöytään, että varustelisivat suoriltaan 360 kameralla. Myös keskikyynärnojaa jäin kaipaamaan.
2.0 tdi veti kyllä Autobahnalla todella nöyrästi aina 190 km/h asti, siitä eteenpäin viimeiseen 20 kilsaan sai jo hetken odottaa. Myös alusta toimi mallikkaasti ja dieseliä kului kohtuudella, mutta Suomen nopeuksilla en tästä premiumista kyllä Seatia enempää maksaisi.
Viimeksi muokattu: