VAG autojen monet ongelmat

Audi a4 2.0 tfsi kulutus 250tkm ajetulla lambdalla 13l/100km, uudella lambdalla 10-11l/100km

Raskas kaasujalka tai siinä on muutakin vikaa. Tuollainen pitäisi automaattina ehjänä mennä 7-8l keskikulutuksella ja maantiellä matka-ajossa alle 6l/100km

Polttoaineenkulutus - kaupunki 9 l/100 km
Polttoaineenkulutus - maantie 5.2 l/100 km
Polttoaineenkulutus - yhdistetty 6.6 l/100 km
 
Jos lambda anturi on viallinen näkyy se myös päästöissä eli kannatta testin tehdä.
 
Kirjoitellaanpa nyt tänne, jos jollain olisi ajatusta / kokemuksia.

Tuli jostain lyhyestä päähänpistosta johtuen päivitettyä T4 Syncro etuvetoiseen 1.9 T5:n BRS -moottorilla. Nyt tässä ajeltu noin kuukauden päivät ja tuon kulutus ihmetyttää, lähes yhtä janoinen kuin tuo vanha 2.5TDI nelivetoisena. Tiedossa on, että ei nämä mitään järkyttäviä säästöpossuja ole Portterin nokallaa mutta mielestäni 9.1L/100km on liikaa.

Läpikäytyä / tarkastettua:
-Pyörät järkikokoiset 215/65R16, paineet 3.5bar ympäri
-Termostaatti uusittu
-Jarrut tsekattu, ei laahaa
-Autossa ilmeisesti joku softa, tarkempia logitteluja en VCDS:llä vielä ole ajanut
-Vikakoodeja 0
-Polttoaine ja ilmansuodatin uusittu

Lähinnä mietin:
-MAF - voiko vikaantua tälla tavalla, edellisissä pumpparikoneissa on yleensä aiheuttanut tehonpuutetta. Tässä mielestäni vedot tallella.
-Torsion value - tätä en ole tarkastanut, ulkomaan foorumeilla tästä juttua suuntaan ja toiseen. Onko jollain täällä kokemusta, voiko tuo vaikuttaa kulutukseen?
-Pumppusuuttimien tiivisteet - ei savua, huonoa käynnistyvyyttä havaittu. Kokemuksia?

Mielestäni tuo kulutus nyt ainakin litran on koholla, sulattaisin tuon ehkä jos alla olisi isot pyörät yms.

Yhteen T5:seen tein jakopäärempan, en kummemmin kattonut torsion valueta kun lähti käymään nätisti (ja VCDS oli tietty jossain muualla). Tällä ajettiin näineen vähän aikaan, omistajan mielestä tyhjäkäynti oli vähän huono (täristi koppia). Säädettiin sitten nokka-akseli jetsulleen kohdalleen ohje-arvoon ja tärinät hävis ja kuulemma kulutuskin laski.
 
Yhteen T5:seen tein jakopäärempan, en kummemmin kattonut torsion valueta kun lähti käymään nätisti (ja VCDS oli tietty jossain muualla). Tällä ajettiin näineen vähän aikaan, omistajan mielestä tyhjäkäynti oli vähän huono (täristi koppia). Säädettiin sitten nokka-akseli jetsulleen kohdalleen ohje-arvoon ja tärinät hävis ja kuulemma kulutuskin laski.
Samoja kokemuksia paljon ajetun pumpparipassatin kanssa, torsoon valueta rukkaamalla sai tärinät vähemmäksi.
 
Täytyypä melkeen tuo vielä tsekata kohdalleen, kun tulee tallille valuttua ja samalla MAFn arvot logitella. Todennäköisesti tuo MAF nyt on enemmän tai vähemmän huono, mutta en ole täysin vakuuttunut, että se tätä ongelmaa korjaa. Ainakaan kokonaan.

Seuraavaksi täytyy varmaan sitten testata tuo vakiosofta, kuten @Kizmo mainitsi.
 
Täytyypä melkeen tuo vielä tsekata kohdalleen, kun tulee tallille valuttua ja samalla MAFn arvot logitella. Todennäköisesti tuo MAF nyt on enemmän tai vähemmän huono, mutta en ole täysin vakuuttunut, että se tätä ongelmaa korjaa. Ainakaan kokonaan.

Seuraavaksi täytyy varmaan sitten testata tuo vakiosofta, kuten @Kizmo mainitsi.
Joo, tuntemattomista virisoftista on tosi huonoja kokemuksia, pahimmillaan siellä voi olla piilotettuja aktiivisia vikoja tai väärennettyjä anturilukemia.
 
Raskas kaasujalka tai siinä on muutakin vikaa. Tuollainen pitäisi automaattina ehjänä mennä 7-8l keskikulutuksella ja maantiellä matka-ajossa alle 6l/100km

Polttoaineenkulutus - kaupunki 9 l/100 km
Polttoaineenkulutus - maantie 5.2 l/100 km
Polttoaineenkulutus - yhdistetty 6.6 l/100 km
Tämä on se ensimmäinen vw tfsi kone, eli ea113, tässä kulutuslukemat ovat huoltokirjassa 12.8l kaupungissa, 6.8l maantie ja keski 9.0l, auto on quattro.

Ajot pääasiassa ollut nyt tänävuonna pelkkää lähiö/kaupunki ajelua, maantieajoa käytännössä ollenkaan. Että ihan linjassa on nyt kulutus. Pari kesää sitten ajettiin vaasa-turku, kulutus 5 päällä + takapaksi täynnä n. 8l/100km
 
Jos lambda anturi on viallinen näkyy se myös päästöissä eli kannatta testin tehdä.
Ei näy välttämättä, niin kuin ei näkynyt itselläkään, kyse on todenäköisesti siitä että labdan haistelu hidastuu vanhetessaan, päästöt on hyvät mutta bensaa alkaa palamaan enemmän, audi foorumilla on pitkä ketju aiheesta, sielä on todella monella kulutus pienetyny enemmän tai vähemmän uudella lambdalla. Tässä omassa autossa on annettu lambdan vaihtoväliksi 250tkm.
 
Tällä hetkellä 2006 260tkm 1.6 FSi Skeidan omistajana olen vakavissani harkinnut 1.0 TSI:llä varustettua skeidaa kunhan edellisestä lopullisesti aika jättää. Onko tietoa noista uudemmista litraisista padoista? Onko niistä mihinkään?
 
Tämä on se ensimmäinen vw tfsi kone, eli ea113, tässä kulutuslukemat ovat huoltokirjassa 12.8l kaupungissa, 6.8l maantie ja keski 9.0l, auto on quattro.

Ajot pääasiassa ollut nyt tänävuonna pelkkää lähiö/kaupunki ajelua, maantieajoa käytännössä ollenkaan. Että ihan linjassa on nyt kulutus. Pari kesää sitten ajettiin vaasa-turku, kulutus 5 päällä + takapaksi täynnä n. 8l/100km
Joo ihan linjassa menee. Aika tussutellen saa ajaa, että kulutuksen saa alle 7l. Joskus kokeilin piruuttani ajaa kuin hanhiemo ja sain koe mielessä 6,2l kulutuksen about 150km matkalle. Mutta toi oli jo ihan absurdia tukkeena olemista ja vakkaria en kytkenyt ollenkaan (kaasulla myötäilin). Eikä ne uudemmatkaan quattrot sen vähempää kuluta. Korkeintaan öljyä polttavat päälle. Itsellä on automaattiloota, joka sekin kasvattaa tietysti. Valmistajan ilmoittamat lukemat on aika hohhoijaa ihan kaikissa autoissa ja keskustelu kokemuksista menee turhan usein: ”ajoin kerran autolla x matkan y kulutuksella a”. Harvemmin otetaan malliksi todellista pitkän ajan kulutusta.
Mulla on keskikulutus 120tkm/6v ajalta 10,87l/100km. Tässä on ihan tolkun paljon pätkäajoa, kun asun kaupungin laidalla ja työkohteet ympäri kaupunkia. Kesäisin mennään siinä 10l tietämillä ja talvisin 12l normi arkiajojen suhteen. Matka-ajo ollut itsellä 7,5-8,5 välillä, riippuen kuinka paljon painelee ohitse.

Eli ihan normi kulutus sulla on.
 
Tällä hetkellä 2006 260tkm 1.6 FSi Skeidan omistajana olen vakavissani harkinnut 1.0 TSI:llä varustettua skeidaa kunhan edellisestä lopullisesti aika jättää. Onko tietoa noista uudemmista litraisista padoista? Onko niistä mihinkään?

Vaimolla vm 2019 Fabia jossa kolmepyttynen 1.0 TSI 95 hv. Juuri ja juuri riittää tuohon autoon, se 110 hv versio olis kyllä mukavampi ajaa. Octavian 1.0 TSI taitaa olla 110 hv, voisin kuvitella että se juuri ja juuri riittää tuohon autoon. Itse koneessa ei vielä ole mitään ongelmaa ollut, hienosti toiminut kohta 2 vuotta ja vajaat 50 tkm, mutta pitää "jännää" kolmepyttysen ääntä.
 
Vaimolla vm 2019 Fabia jossa kolmepyttynen 1.0 TSI 95 hv. Juuri ja juuri riittää tuohon autoon, se 110 hv versio olis kyllä mukavampi ajaa. Octavian 1.0 TSI taitaa olla 110 hv, voisin kuvitella että se juuri ja juuri riittää tuohon autoon. Itse koneessa ei vielä ole mitään ongelmaa ollut, hienosti toiminut kohta 2 vuotta ja vajaat 50 tkm, mutta pitää "jännää" kolmepyttysen ääntä.
Mulla oli Polo tuolla 95 hv moottorilla ja kyllä se automaattivaihteistolla ihan hyvin pelitti. Vaihteisto oli kyllä viritetty bensaa säästäväksi, joten varsin alhaisilla kierroksilla mentiin ja jos oli tarvetta lähteä äkisti kiihdyttämään (esim. ohituksessa), niin sillä nykyisellä vaihteella ei menty mihinkään ja kesti tietysti pienen hetken ennen kuin vaihteisto arpoi sopivamman vaihteen silmään. Sporttimoodissa kaasuun vastaavuus oli erinomaista, mutta sitten tietysti kulutus oli eri luokkaa kun kierrokset olivat korkeammat.
 
Mulla oli Polo tuolla 95 hv moottorilla ja kyllä se automaattivaihteistolla ihan hyvin pelitti. Vaihteisto oli kyllä viritetty bensaa säästäväksi, joten varsin alhaisilla kierroksilla mentiin ja jos oli tarvetta lähteä äkisti kiihdyttämään (esim. ohituksessa), niin sillä nykyisellä vaihteella ei menty mihinkään ja kesti tietysti pienen hetken ennen kuin vaihteisto arpoi sopivamman vaihteen silmään. Sporttimoodissa kaasuun vastaavuus oli erinomaista, mutta sitten tietysti kulutus oli eri luokkaa kun kierrokset olivat korkeammat.

Vaimon Fabiassa keppivaihteet eikä pysty valitsemaan eri moodeja. Kaasuvaste on varmaankin siis jollain normaali moodilla. Kyllä tuolla motarin liittymästä muun liikenteen sekaan kerkeää ilman suurempia ongelmia, mutta siihen ne tehot sitten jäävätkin.
 
Mulla oli Polo tuolla 95 hv moottorilla ja kyllä se automaattivaihteistolla ihan hyvin pelitti. Vaihteisto oli kyllä viritetty bensaa säästäväksi, joten varsin alhaisilla kierroksilla mentiin ja jos oli tarvetta lähteä äkisti kiihdyttämään (esim. ohituksessa), niin sillä nykyisellä vaihteella ei menty mihinkään ja kesti tietysti pienen hetken ennen kuin vaihteisto arpoi sopivamman vaihteen silmään. Sporttimoodissa kaasuun vastaavuus oli erinomaista, mutta sitten tietysti kulutus oli eri luokkaa kun kierrokset olivat korkeammat.
Kun sen kaasun polkasee kunnolla pohjaan vaihtaa automaatti kuin automaatti heti pienimmän mahdollisen vaihteen silmään. Vaatii vain sen että kaasu pitää painaa kokonaan pohjaan ei melkein kuten 90% ihmisistä tekee kun pelottaa että auto hajoaa jos kaasun painaa pohjaan.

Jopa emännän autossa oleva robottilaatikko on nopea tuossa, vaikka ei olisi sportti asennossa.
 
Viimeksi muokattu:
Kun sen kaasun polkasee kunnolla pohjaan vaihtaa automaatti kuin automaatti heti pienimmän mahdollisen vaihteen silmään. Vaatii vain sen että kaasu pitää painaa kokonaan pohjaan ei melkein kuten 90% ihmisistä tekee kun pelottaa että auto hajoaa jos kaasun painaa pohjaan.

Jopa emännän autossa oleva robottilaatikko on nopea tuossa, vaikka ei olisi spotti asennossa.

Niinhän sitä luulisi. Jotkut laatikot ovat vaan niin surkeita, että vaikka kuinka yrität runtata kaasupolkimen konehuoneen puolelle ja pitää siellä, niin ei vaan vaihteet vaihdu ja kestää 3 sekuntia. DSG:t, joilla ajetaan hissusti ovat tällaisia joskus, Volvojen laatikot saattavat tähän myös joskus kompastua ja jopa tuo BMW:n ZF-8HP ei ole aina 100%, vaikka 99% ajasta onkin heti menossa mukana. 8-vuotta kun noilla ZF:n 8HP eri vaihteistoilla ajaneena voin sanoa. Muistan vieläkin erään koeajo V70 2.5T Volvon, jollla kesti valehtelematta 3 sekuntia hakea se pienin vaihde kun polkasin kaasun pohjaan moottoritien rampilla. Myös tuo pihalla oleva Skoda Octavia 2021 1.5 CNG ei tahdo välillä ymmärtää mitä kaasu pohjaan tarkoittaa, kunnes koulutan sitä pari kertaa. Tosin sillä ajan itse todella vähän.

Manuaalivaihteisto on edelleen paras (itselleni luonnollisesti), automaatit eivät ole 100% ja manuaalivaihteistolla virheen tekee vain kuski, ei joku elektroniikka.
 
Itelläni vanha v40 2.0t aisinin laatikolla on jotenkin oppiva. Jos sillä köröttelee tai ajaa vakkari päällä matkaa, on vaihtaminen paljon verkkaisempaa. Ajappa kesällä mutkaista pientä asfalttitietä hetki niin vaihtamiskohdat ja vaihtojen nopeus muuttuu. Vaatii siis aktiivista kaasun käyttöä.
 
Niinhän sitä luulisi. Jotkut laatikot ovat vaan niin surkeita, että vaikka kuinka yrität runtata kaasupolkimen konehuoneen puolelle ja pitää siellä, niin ei vaan vaihteet vaihdu ja kestää 3 sekuntia. DSG:t, joilla ajetaan hissusti ovat tällaisia joskus, Volvojen laatikot saattavat tähän myös joskus kompastua ja jopa tuo BMW:n ZF-8HP ei ole aina 100%, vaikka 99% ajasta onkin heti menossa mukana. 8-vuotta kun noilla ZF:n 8HP eri vaihteistoilla ajaneena voin sanoa. Muistan vieläkin erään koeajo V70 2.5T Volvon, jollla kesti valehtelematta 3 sekuntia hakea se pienin vaihde kun polkasin kaasun pohjaan moottoritien rampilla. Myös tuo pihalla oleva Skoda Octavia 2021 1.5 CNG ei tahdo välillä ymmärtää mitä kaasu pohjaan tarkoittaa, kunnes koulutan sitä pari kertaa. Tosin sillä ajan itse todella vähän.

Manuaalivaihteisto on edelleen paras (itselleni luonnollisesti), automaatit eivät ole 100% ja manuaalivaihteistolla virheen tekee vain kuski, ei joku elektroniikka.

Edelleen muijan Corollassa paskaksi haukuttu robottilaatikko vaihtaa sekunnissa pienemmälle kun runttaa kaasun pohjaan, siellä polkimessa on pykälä missä kickdown tunnistus ja se kertoo laatikolle että nyt on kiire.

Täytyy olla laatikossa vikaa jos kickdown kestää 3s
 
Mulla tollanen vanhempi audi, tiptronic-automaatilla, niin tossa ainakin on sellanen pykälä vielä kaasupolkimessa ennen ns. lattiaanmenoa. Eli pitää vaan ns. kunnolla se runtata sinne konehuoneeseen et menee kickdown päälle.
 
Samoin A4 Avant -13 multitronicissa. Lähtee tarvittaessa, mutta ei niin lentokonemaisesti kuin Saab 9-5 2.3T.
 
Onko mitään tehtävissä, jos letkulämmitin saa ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä tyhjäkäynnin sekaisin? 1.6 TDI CAYC kyseessä. Virrat kun lyö päälle, niin moottorin lämpömittari nousee alkuun, mutta kun vesi lähtee kiertämään, niin tippuu heti alas. Kone on siis paljon kylmempi kuin auto luulee.

Lähtee nätisti käyntiin ja pysyy käynnissä, mutta tyhjäkäyntikierrokset hieman humppaa, minkä kuulee myös koneen äänestä. Tänäänkin ulkona oli -12C pakkasta ja heti startin jälkeen kone pudotti kierrokset 750RPM kohdalle, mikä oli selvästi liian vähän. Sitten kun lämmityslaitteen sähkövastus potkaisi käyntiin, kierrokset nousi 1000RPM pintaan ja tasoittuivat. Yritin löytää OBD Elevenillä kohtaa, jolla saisi tyhjäkäyntikierroksia hieman nostettua, mutta ei löytynyt.
 
Onko mitään tehtävissä, jos letkulämmitin saa ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä tyhjäkäynnin sekaisin? 1.6 TDI CAYC kyseessä. Virrat kun lyö päälle, niin moottorin lämpömittari nousee alkuun, mutta kun vesi lähtee kiertämään, niin tippuu heti alas. Kone on siis paljon kylmempi kuin auto luulee.

Lähtee nätisti käyntiin ja pysyy käynnissä, mutta tyhjäkäyntikierrokset hieman humppaa, minkä kuulee myös koneen äänestä. Tänäänkin ulkona oli -12C pakkasta ja heti startin jälkeen kone pudotti kierrokset 750RPM kohdalle, mikä oli selvästi liian vähän. Sitten kun lämmityslaitteen sähkövastus potkaisi käyntiin, kierrokset nousi 1000RPM pintaan ja tasoittuivat. Yritin löytää OBD Elevenillä kohtaa, jolla saisi tyhjäkäyntikierroksia hieman nostettua, mutta ei löytynyt.
Ei. Se on noiden jälkiasennus-letkulämppärien akilleen kantapää jos auton ecu on liian tarkka ja jäähdytysnesteen lämpötila saa sen sekaisin. Ehkä jos säteilylämmittimellä tmv. saisi yhtäaikaa myös öljyihin lämpöä...
 
Noinkohan tuo olisi amerikan temppu tunnistaa mikrokontrollerilla lohkolämmitystilanne ja käyttää sen ajan hetken aikaa jotain fiksattua anturilukemaa jonka sitten lennossa vaihtaa todelliseen anturilukemaan kun auto käy... Ihan vain palikka joka tulisi auton johtosarjan ja jäähdytysnesteen lämpöanturin väliin.
 
Onko mitään tehtävissä, jos letkulämmitin saa ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä tyhjäkäynnin sekaisin? 1.6 TDI CAYC kyseessä. Virrat kun lyö päälle, niin moottorin lämpömittari nousee alkuun, mutta kun vesi lähtee kiertämään, niin tippuu heti alas. Kone on siis paljon kylmempi kuin auto luulee.

Lähtee nätisti käyntiin ja pysyy käynnissä, mutta tyhjäkäyntikierrokset hieman humppaa, minkä kuulee myös koneen äänestä. Tänäänkin ulkona oli -12C pakkasta ja heti startin jälkeen kone pudotti kierrokset 750RPM kohdalle, mikä oli selvästi liian vähän. Sitten kun lämmityslaitteen sähkövastus potkaisi käyntiin, kierrokset nousi 1000RPM pintaan ja tasoittuivat. Yritin löytää OBD Elevenillä kohtaa, jolla saisi tyhjäkäyntikierroksia hieman nostettua, mutta ei löytynyt.
Mersuihin on laitettu noista syistä kiertovesipumppuja letkulämmittimen lisäksi, jolloin ongelma poistuu.
 
Mersuihin on laitettu noista syistä kiertovesipumppuja letkulämmittimen lisäksi, jolloin ongelma poistuu.
Oli jo hirveä työmaa asentaa tuo pikkuinen 550W Calixin vastus, kun erittäin ahdas paikka, niin ei viitsi alkaa enää toista lämmitintä vaihtamaan. Kaikki mahdollinen purettu edestä ja toisen piti maata auton alla ja toisen käyttää käsiä yläpuolelta, jotta sai laitettua paikalleen. Muuten tuon Calixin tehoon kyllä tyytyväinen. Kai sitä on elettävä tuon asian kanssa samaan tapaan kuin aiemminkin. Joillakin ollut ongelmana, ettei auto lähde käyntiin, jos esilämmitetty. Niin paha tilanne ei onneksi ole :think:
 
Oli jo hirveä työmaa asentaa tuo pikkuinen 550W Calixin vastus, kun erittäin ahdas paikka, niin ei viitsi alkaa enää toista lämmitintä vaihtamaan. Kaikki mahdollinen purettu edestä ja toisen piti maata auton alla ja toisen käyttää käsiä yläpuolelta, jotta sai laitettua paikalleen. Muuten tuon Calixin tehoon kyllä tyytyväinen. Kai sitä on elettävä tuon asian kanssa samaan tapaan kuin aiemminkin. Joillakin ollut ongelmana, ettei auto lähde käyntiin, jos esilämmitetty. Niin paha tilanne ei onneksi ole :think:
Calixiltakin löytyy Kiertovesipumppusarja, Calix - 196,90 EUR
Meillä on toisena autona Octavia samalla moottorilla ja siinä on säteilylämmitin. Ongelmia ei oo ollu.
 
Tai sitten kotimaista suunnittelu oleva TT Thermo
 
2,5v vanhasta 50tkm ajetusta golf alltrackista syttyi airbag-, vakionopeudensäädin- ja etäisyysanturivikavalot. Saapa nähdä miten kalliiksi tulee marmorilla. Vähän kyllä alkaa jo kaduttaa ettei investoinut johonkin oikeaan autoon (esim. Kia ainakin takuun perusteella?).

Noin montaa vikavaloa sai Peugeot 407:ssa odotella 15v (sulakerasian vikaantuminen, siinä muuten lukee Siemens kuten myös Abs pumpussa joka antautui myöhemmin - saksalaiset osat pilaa myös ranskalaiset autot?! :rolleyes:).
 
Ratin kellojousi / ohjauskulmatunnistinhan tuosta on hyvin todennäköisesti rikki. Niitä hajoilee noista.. Todennäköisesti myös muut ratin napit ovat mykkänä?

Tuohon kannattaa kysyä maahantuojan vastaantuloa, uskoisin että jotain ainakin onnistuu tuon ikäisessä.
 
Ratin kellojousi / ohjauskulmatunnistinhan tuosta on hyvin todennäköisesti rikki. Niitä hajoilee noista.. Todennäköisesti myös muut ratin napit ovat mykkänä?

Tuohon kannattaa kysyä maahantuojan vastaantuloa, uskoisin että jotain ainakin onnistuu tuon ikäisessä.

Kiitos vastauksesta ja hyvin arvattu; ratin kellojousihan se oli vikaantunut. Maahantuoja lupasi maksaa 70% osista, johon pitänee olla tyytyväinen.
 
Kiitos vastauksesta ja hyvin arvattu; ratin kellojousihan se oli vikaantunut. Maahantuoja lupasi maksaa 70% osista, johon pitänee olla tyytyväinen.
Hyvähän se on luvata 70% vastaantuloa kun varaosahinnoissa on 200% ilmaa ja kun muutenkin noin uudessa autossa viat kuuluisi takuuseen ilmaiseksi.Kumpi maksaa työt?
 
Nostaisin maidot jos mun autosta olis 1,5 vuoden päästä tuollainen osa. Ai mutta siinä olikin 4 vuoden takuu.
 
Hyvähän se on luvata 70% vastaantuloa kun varaosahinnoissa on 200% ilmaa ja kun muutenkin noin uudessa autossa viat kuuluisi takuuseen ilmaiseksi.Kumpi maksaa työt?
Millä perusteella menee takuuseen jos takuu 2v? Ihan sama sinänsä, että kuinka uusi joku asia on ja mikä sen vika on, jos asia on jo ylittänyt takuuiän niin takuuseen se ei mene.

Virhevastuu on sitten eri asia eikä liity takuuseen millään lailla. Itse olisin myyjään yhteydessä jos vaan liikkeestä myyty.
 
Perus volkkari, 6kk takuun umpeuduttua paska lahoaa käsiin :facepalm:

Taas tulee todistettua että VAG konserniin en koske pitkällä tikullakaan.

Nimimerkillä piinattu rellu 6v ja 60tkm ilman yhtään korjausta, kerran vuodessa 200-300€ huoltoon.
 
Onkos näissä uudemmissa 1.4tsi & dsg komboissa vielä sama maailmanlopun odotus?

Alkanut herätä kiinnostus Skoda Kodiaqiin, tosin edellisen Octavian pakoventtiilin porsittua sylinteriin 240tkm kohdalla, päätin etten enää ikinä osta vag konsernin tekelettä. Tästä alkaa olla 7v aikaa. Nuo vanhemmathan olivat käsittääkseni aika pommeja? Uudemmissakin mahtaa olla ainakin mainehaitta jälleenmyyntiä ajatellen, jos ei muuta?

Toyota hybridillä ajettu nyt 3,5v /60 000 km 70-130tkm väli ja ei ole tarvinnut määräaikaishuoltojen lisäksi käyttää yhtään euroa auton korjaamiseen.

Puhukaa joku järkeä, huomenna olisi Skodiaqin koeajo. 2018 malli ja 65tkm ajettu 1.4 TSI dsg vajaavetoinen olisi harkinnassa.
 
Onkos näissä uudemmissa 1.4tsi & dsg komboissa vielä sama maailmanlopun odotus?

Alkanut herätä kiinnostus Skoda Kodiaqiin, tosin edellisen Octavian pakoventtiilin porsittua sylinteriin 240tkm kohdalla, päätin etten enää ikinä osta vag konsernin tekelettä. Tästä alkaa olla 7v aikaa. Nuo vanhemmathan olivat käsittääkseni aika pommeja? Uudemmissakin mahtaa olla ainakin mainehaitta jälleenmyyntiä ajatellen, jos ei muuta?

Toyota hybridillä ajettu nyt 3,5v /60 000 km 70-130tkm väli ja ei ole tarvinnut määräaikaishuoltojen lisäksi käyttää yhtään euroa auton korjaamiseen.

Puhukaa joku järkeä, huomenna olisi Skodiaqin koeajo. 2018 malli ja 65tkm ajettu 1.4 TSI dsg vajaavetoinen olisi harkinnassa.
Aina mä ihmettelen miksi vaihtaa toimiva ja luotettava merkki pois?
 
Onkos näissä uudemmissa 1.4tsi & dsg komboissa vielä sama maailmanlopun odotus?

Alkanut herätä kiinnostus Skoda Kodiaqiin, tosin edellisen Octavian pakoventtiilin porsittua sylinteriin 240tkm kohdalla, päätin etten enää ikinä osta vag konsernin tekelettä. Tästä alkaa olla 7v aikaa. Nuo vanhemmathan olivat käsittääkseni aika pommeja? Uudemmissakin mahtaa olla ainakin mainehaitta jälleenmyyntiä ajatellen, jos ei muuta?

Toyota hybridillä ajettu nyt 3,5v /60 000 km 70-130tkm väli ja ei ole tarvinnut määräaikaishuoltojen lisäksi käyttää yhtään euroa auton korjaamiseen.

Puhukaa joku järkeä, huomenna olisi Skodiaqin koeajo. 2018 malli ja 65tkm ajettu 1.4 TSI dsg vajaavetoinen olisi harkinnassa.

Hyviä autojan ne nyky-skodat on.. En tosin ostaisi vanhempia, kuin 2016. Käy koeajamassa mieluummin takavetoa, jos vajaavetoisen tahdot :P..
Uudemmista 1.4 TSI-koneista ei ole kyllä kuulunut tupinoita. VAG-konsernin kanssa pärjää, jos ostaa ylipäätään uudempia kuin 2016 (14)..
 
Volkkari sitten herättää :srofl:

Ainaki siinä vaiheessa kun kantaa rahaa tiskille

Tämähän se olis. Ennen ollut huonoja kokemuksia samasta konsernista, ja nyt miettimässä paluuta entiseen - kun reilu kolme vuotta ajettu huolettomasti :hmm: Olkoot sitten 2018 mutta kuka noista tietää mitä ne on jatkossa.
Harrasteautot sitten asia erikseen. Jos nyt jättäisi sen skodan liikkeeseen ja miettisi asiaa uudestaan.
 
Kodiaq ei kyllä ole mikään kovin jännä ja luonteikas auto. Ilmeisesti ominaisuuksiltaan hyvä ja mukava, mutta harmaa on niin kuin Toyotakin.

En tiedä yhtään ovatko luotettavia jne. mutta kyllä minä nelikkona tuon tyyppisen auton ostaisin ilman muuta (itse asiassa kaiken muunkin tyyppiset).
 
Autokuume vai mikä tällä hetkellä ajaa vaihtamaan? Jos isompaa ja nelivetoa mietinnässä niin olisiko Lexus NX 300h vaihtoehto? Toyotan laatu ja ehkä jotain premiumin tunnetta myös.

Itse kun olen nyt hybridillä tottunut ajamaan niin momentinmuunnin ja dsg bensat tuntuu taajamapyörityksessä kovin vanhanaikaisilta. Mielummin sitä lähestyy liikenneympyrää sähköllä kun moottorijarrulla.

Muutama tonni varmastikkin pitää enemmän kuin Skodaan laittaa, mutta näyttää pitävän myös suuremmilla kilsoilla ihan hyvin arvonsa.

 
Autokuume vai mikä tällä hetkellä ajaa vaihtamaan? Jos isompaa ja nelivetoa mietinnässä niin olisiko Lexus NX 300h vaihtoehto? Toyotan laatu ja ehkä jotain premiumin tunnetta myös.

Itse kun olen nyt hybridillä tottunut ajamaan niin momentinmuunnin ja dsg bensat tuntuu taajamapyörityksessä kovin vanhanaikaisilta. Mielummin sitä lähestyy liikenneympyrää sähköllä kun moottorijarrulla.

Muutama tonni varmastikkin pitää enemmän kuin Skodaan laittaa, mutta näyttää pitävän myös suuremmilla kilsoilla ihan hyvin arvonsa.

Tarviitko paljonkin tavaratilaa kun isompi auto on toiveissa, tossa ei ruumassa mitenkään suunnattomasti litroja ole? Myöskään ei mitenkään suunnattoman ruudikas ole kulkupuoleltaan ja vaparibensakoneesta tehot ja väännöt haetaan kierroksilla. Maantiekulutusta moitittu suureksi maantieajossa. Laatu ja laatuvaikutelma lienee priimaa joka kohdassa ja kulku mukavaa. CVT-vaihteiston miellyttävyys verrattuna muunlaisiin automaattivaihteistoihin varmastikin makuasia. Sähköinen neliveto tuossa pysyy mukana kai 130 km/h asti joten silleen ihan ok toteutus. Autossa varmasti paljon hyvää ja tarkemman tutustumisen arvoista. Itsekin hieman harkitsin tuollaista joku aika sitten mutta omaan käyttööni oli häiritseviä puutteita, joista maantiekulutus ja tavaratila anteeksiantamaton miinus.
 
Kiitos kaikille vastauksista, lähtee vähän tangentille, mutta menköön.

Aiempi auto on Toyota Auris farkku ja esimerkiksi etumatkustajan tilat on aika vähissä, kun isofix lastenistuin on takapenkillä ja matkustaja selkä menosuuntaan. Tulee ajettua noin kerran kuukaudessa 1000-1500km reissu ja 100km/h vauhdissa sisämelu ja adaptiivisen vakkarin puute tekee matkasta nihkeän. Ajoprofiili on myös etätyön kautta muuttunut käytännössä 80% maantieajoksi, jossa hybridin edut jäävät kapeiksi.

Korkeampi auto maistuisi, että näkisi paremmin ja onhan sellainen vähän turvallisempi. Tarve on myös kuljettaa koiraa takakontissa ja perheen tavarat, joten kontissa olisi hyvä olla litroja ja korkeutta. Skodaa kaaran koeajossa kehuttiin yllättävän hiljaiseksi ja adaptiivinen vakkari löytyy, joten täyttäisi mahdollisesti nuo kriteerit. Mitään kummempia elämyksiä en kyllä odottanut.

Rav4 uusin sukupolvi ei oikein miellyttänyt, vaikka hybridi voimalinja muuten on mielestäni hyvä, varsinkin kaupunkiajossa. Lexus taas ainakin muotoilun perusteella on tuorempaa, mutta litroja hukkaavaa muotoilua. Ehkä pitää käydä potkimassa renkaat näistäkin.

Tldr:
Hakusessa hiljainen, sisätiloiltaan isompi ja tavaratilaltaan => Toyota auris farmari, adaptiivisella vakkarilla ja mielellään kaistavahdilla. 2016 tai uudempi, alle 100tkm ajettu ei diesel auto.
 
Hyvähän se on luvata 70% vastaantuloa kun varaosahinnoissa on 200% ilmaa ja kun muutenkin noin uudessa autossa viat kuuluisi takuuseen ilmaiseksi.Kumpi maksaa työt?

Kuten joku jo mainitsikin näihin saksalaisiin laatuautoihin (tm) ei ole uutena saanut kuin ruhtinaallisen kahden vuoden takuun. Työt jää itselle maksettavaksi. Eli hintaa korjaukselle osien kanssa 200-300e. Ei taida enää auttaa myyjäliikkeeseen valitus, kun tämä laitos päätyi meille käytettynä jo 1,5v sitten.
 
Kysytäänpäs tähän perään vielä CAYC 1.6 TDI -koneesta.

Nyt kovilla pakkasilla huomannut sumutorvimaisen vaimean hurinan konehuoneesta. Ääni tulee, kun hipaiseekin vähän kaasua, oli auto sitten paikallaan tai vauhdissa. Ääni ei myöskään muutu kierrosten mukaan, vaan taajuus aina sama. Kuulosti peräti alkuun ulisevalta vaihdelaatikolta ja sitä pelkäsin, kun vedon lyönti vauhdissa sai äänen aikaan. Sitten kokeilin, niin ääni kuuluu myös paikallaan kytkin pohjassa, jos painaa kaasua.

Mitähän kaikkia sähköisiä pumppuja tuolla konehuoneessa on ja toimivatkohan ne nyt pakkasella eri tavalla? Varmaan jonkun elektronisen pumpun hurinaa tuo, kun taajuus pysyy aina samana. Pitää huomenna etsiä joku painamaan kaasua ja itse kuuntelemaan tarkemmin.

EDIT: Nyt on mielenkiintoinen ääni. Kaveri kuuli myös äänen, mutta kun kaverin painaessa kaasua avasi konepellin, ei sieltä kuulunut mitään. Sisältä kuulostaa kyllä, että tulee konehuoneesta. Kuuntelin vielä tankin siirtopumppua, ettei sumutorvi ole siellä ja resetoin ilmastoinnin läpät.

EDIT2: Ääni taisi selvitä. Kun auton sammuttaa, jää aina joku pumppu hurisemaan 10 sekunniksi ja sitten lakkaa. Tunnistin tällä kertaa äänen välittömästi. Sähköinen vesipumppu? Onko normaalia, että pakkasella ääntää myös kaasua painaessa? Ääni ei ole mitenkään rohiseva, vaan sähköistä hurinaa, mutta kuuluu sisälle saakka.
 
Viimeksi muokattu:
Skodaa kaaran koeajossa kehuttiin yllättävän hiljaiseksi
Tämän allekirjoitan, puolitoista vuotta Kodiaqilla rullailtu ja se on kyllä miellyttävän hiljainen auto.

Noin muuten ei tulisi itselleni mieleenkään ostaa Kodiaqia muulla kuin nelivetoisella voimalinjalla, mutta nää on niitä makuasioita.
 
Ei ainakaan tuo uusi Octavia 2021 1.5 CNG luukkuperä kovin paha ole sisämelultaan. Tosin mitä enemmän sillä ajaa, sitä vähemmän siitä pidän. Valituksen aiheita:

Vakionopeudensäätimen viiksi on suoraan 90-luvulta, aivan paska toteutus. Vakionopeudensäätimelle pitää olla omat napit ratissa peukaloille ja piste. Viikset ovat antiikkinen tapa. Napit ratissa nykyaikaa jo 10 vuotta esimerkiksi Volvoissa.

Kaasupoljin haraa vastaan, liian jäykkä jousi ja kaasupolkimen asennolla ei tunnu olevan hirveästi merkitystä kunnes tietyn verran painaa, ihan niinkuin ohjelmassa olisi kummallisia pykäliä (ja ihan kuin suunnittelijat vittuilisivat, että älä vaan paina kaasua, että aja nyt TALOUDELLISESTI).

Ohjaus on edelleen tunnoton, tosin tarkka. Talvirenkaat toki vaikuttaa asiaan, kesärenkailla sitten nähdään todellisuus.

Bluetooth ei yhdistä automaattisesti puhelimeeni (Samsung Galaxy S10e), kaikissa muissa autoissa aina yhdistää ilman ongelmia. Välillä ei myöskään toimi seuraavan kappaleen napit, eikä paussi bluetoothin kautta spotifyyn.

Auto tuntuu leijailevan kaikkialla. Alusta on yksinkertaisesti huono, liian löysä ja kallistuksenvakaajat ovat myös liian löysät. Auto kallistelee liikaa, eikä alusta ota edes hidastetöyssyjä mukavasti, tosin ei kuitenkaan sentään ns. täräytä sormille. K-mallin Astran alusta on malliesimerkki siitä, miten alusta tuon hintaluokan autoon tehdään oikein. Octavian alusta on huono. Focuksessa on myös hyvä alusta (olen koeajanut uuden korimallin Focusta ja tykkäsin monesta asiasta). Mutkissa Skoda Octavia kallistelee liikaa ja meno tuntuu epävarmalta etenkin liukkaalla. Asiaan ei auta huonosti konfiguroitu ajonvakaudenhallintajärjestelmä ,
joka reagoi liian myöhään, eikä jarruta vauhtia tarpeeksi. Tällä autolla pitää liukkaalla ajaa ns. kieli keskellä suuta, vaikka alla on tuoreet Hakkapeliitta 8:t, jotka muiden autojen alla ovat osoittaneet erinomaisuutensa.

Takaluukku kolisee tien saumoissa ja huonolla tiellä jatkuvasti. Takakontti on tyhjä tavarasta, ei siis johdu siitä.

90% toiminnoista pitää tehdä joko hipaisukytkimillä tai kosketusnäytön kautta. Auto ei myöskään muista esimerkiksi kaistavahdin asetuksia. BMW:ssä ei tarvitse kuin kerran konfiguroida ja auto muistaa asetukset kirjautumisen jälkeen. Olen tehnyt Skodalle tilin ja kirjaudun kyllä joka kerta. Joka kerta kun auton starttaan, joudun ensin valitsemaan start&stop järjestelmän kosketusnäytön kautta pois päältä, sitten kaistavahdin pois päältä, sitten auton sporttimoodiin ja kaikki tämä pitää tehdä kosketusnäytön kautta. Aivan uskomattoman surkea systeemi, autolla ajoon lähteminen kestää pari minuuttia (joudun myös säätämään istuimen + ratin + peilit kun en ole ainut kuljettaja kyseiselle autolle, mutta näiden lisäksi).

Auton tietokone käynnistyy hitaasti ja tahmailee aikansa ennen kuin pääsee toimintoja säätämään.

Lähivalot eivät toimineet uudessa autossa. Suurin osa matriisivalojen ledeistä olivat pimeänä. Tämä korjautui päivityksellä.

Vaihteisto sekoilee liian herkästi aivan mitä sattuu normaalissa D-moodissa. Autolla on käytännössä pakko ajaa S-moodissa, muuten auto pykältää aina isompaa pienenkin kaasun kevennyksen seurauksena ja sitten kun se poljin haraa vastaan kokoajan niin välillä taas samantien pykälletään pienempää. S-moodissa sentään pysyy vaihde paremmin päällä, mutta sitten taas isomman vaihteen kytkeytyminen joskus kestää liian kauan, mikä on tietenkin sporttimoodissa aivan normaalia. Sentään pakki ja drive kytkeytyvät nopeasti tässä, mutta auto pitää pysäyttää kokonaan, vaikka haluaisi mennä eteenpäin (kyllä, näin kannattaa toki toimia automaatilla aina, mutta BMW:ssä voi kytkeä D:n vaikka auto hieman rullaisi peruuttamisen jälkeen ilman ongelmia, Skodan laatikossakin vaihde menee päälle sivuäänen kera). Vaihteisto myös vaihtaa liian aikaisin isompaa ja sitten kun haluaisi, että ei vaihtaisi niin tietenkin sieltä löytyy sitten se pienempi pykälä. Ei ole hyvä toteutus pienen moottorin kanssa. Jos kaasupoljin ei olisi niin pirun pitkäliikkeinen ja jäykällä jousella varustettu, tätä ongelmaa ei olisi. Tätä CNG-versiota ei luonnollisesti saa käsivaihteisena, mikä myös korjaisi ongelman.

Kuljettajan ovi rämisee musiikkia kuunnellessa ja epätasaisella tiellä. Siirsin oven sisällä olevan lumiharjan autoon sisälle, ei auttanut. Jokin muu rämisee siellä ovessa sisällä. Ei ole jää kyseessä, koska aivan uudesta lähtien tehnyt samaa ja silloin oli vielä plussakelejä.

Nopeusmittarin ja kierroslukumittarin numerot ovat pieniä ja hankalasti luettavia. Digitaalinen nopeusmittari sentään on selkeä ja numerot ovat isoja. Autolla ajetut kokonaiskilometrit ovat piilotettu ja niitä saa todellakin etsiä. Vakionopeudensäätimen etäisyyden säädön näyttö on epälooginen verrattuna BMW:n erittäin selkeään ja loogiseen etäisyyden näyttöön, missä näkyy oman auton ja edessä olevan auton kuva, sekä etäisyys palkkeina autojen kuvien välissä. Skodassa näkyy kyllä edessä olevan auton kuva, mutta sitten perässä on vihreä viiva joka kulkee etäisyyden välillä. En edes muista miten päin siinä logiikka meni, sen joutuu joka kerta selvittämään kun autolla lähtee ajamaan erikseen, koska muistaakseni siinä ehkä on päinvastainen logiikka kuin BMW:ssä, en ole varma.

Suurin osa lämmityslaitteen säädöistä löytyy tietenkin vain kosketusnäytöltä, samoiten penkinlämmittimet saa päälle vain kosketusnäytöltä. Sentään takalasinlämmittimelle ja huurtenpoistolle on omat fyysiset napit.

Materiaalien valinnassa on käytetty jälleen kerran liikaa kiiltävän mustaa lakattua pintaa, naarmuntuu todella herkästi. Tähän sortuu tosin nykyään moni autonvalmistaja.

Mukitelineet ovat huonossa paikassa keskikyynärnojan alla ja niiden "pito" vähän niin ja näin. Eli jos haluaa pitää mukana vaikkapa kahvimottia, joutuu keskikyynärnojan vetämään pois tieltä aina kun haluat kahvia juoda.

Istuimien tuki on liian pehmeä ja muutenkin istuimet ovat liian pehmeät ainakin edessä, CNG-malliin ei saanut Dynamic-pakettia. Urheilullisen kolmipuolaisen ratin tosin sai. En tiedä olisiko erikseen ollut mahdollista valita urheilullisemmat paremmin tukevat istuimet. Istuimen muoto ei ole huono kuitenkaan.

Ratin etäisyyden säätö ei riitä minulle (olen lyhyt, 171cm pitkä vain), joudun kampeamaan istuimen selkänojaa enemmän pystyyn. Sama pikkujuttu tosin monessa muussakin autossa.

Stereot ovat surkeat vakiona ja myös koeajoauton ns. kalleimmat stereot eivät olleet hyvät.

Auton avain on kiiltävän mustaa lakattua materiaalia, naarmuuntuu todella herkästi jos taskussa on esimerkiksi kotiavaimet.

Sitten jotain positiivista:

Autossa on todella tehokkaat lämmityslaitteet, ratinlämmittimessä mm. löytyy kolme asentoa. Webasto on todella tehokas ja auto lämpeää nopeasti.

Kuten aiemmin mainitsin, sisämeteli ei ole paha.

Moottorin suorituskyky/käytös ovat todella hyvät pieneksi moottoriksi. Tuntuu niinkuin siellä olisi enemmän potkua kuin vain 131hp. Vääntöäkin on hyvin käytettävissä noin 2500rpm ylöspäin.

Kulutus on pieni.

Tasaisella tiellä alusta on mukava.

Vaihteet kytkeytyvät päälle saumattomasti ja nopeasti. Ratin läpysköjä käytettäessä vaihteisto reagoi käskyihin viiveettömästi.

Tilaa löytyy reilusti. Keskikyynärnojassa on monipuoliset säädöt. Varusteita autossa on paljon, sekä paljon hyviä ideoita, esimerkiksi jääskrapa polttoainetankin luukun takana.

Korjatut ledimatriisivalot ovat erinomaiset ja toiminta hyvällä tasolla.

Tunnelmavalaistus on hieno ja auton ns. "teemat" monipuolisia, paljon kustomoitavaa.

Sisusta on huomattavasti paremman näköinen kuin vanhemmissa Skodissa ja monet materiaalivalinnat ovat laadukkaan oloisia tässä hintaluokassa.

Autossa on ns. "matovilkut" ja hienot Skoda logovalot kun aukaisee auton lukituksen. Premiumia.

Peruutustutka on hyvällä kuvalla varustettu ja näkyvyys muutenkin autosta ulos hyvä.

Istuimet saa riittävän alas tai ylös ja riittävän lähelle/kauas. Ratissa korkeudensäätövaraa on myös runsaasti.

Ilmastoinnissa on paljon fiksuja automaattisia toimintoja, esimerkiksi "hyvä näkyyvys", "lämpimät jalat" jne. Automaatti-ilmastointi muutenkin toimii hyvin talvella kun vain säätää puhaltimen automaattisen nopeuden korkeaksi. Kovassa lumipyryssä "hyvä näkyvyys" - toiminto pelaa hyvin.

Puheohjaus ymmärtää suomen kieltä, esimerkiksi soittaminen on helppoa.

Auto muistuttaa, että onhan puhelin mukana kun moottorin sammuttaa :)

Avaimeton kulku käy autoon helposti, avaimetonta lukitsemista joudun vielä harjoittelemaan.

Auton jarrut ovat erinomaiset, tuntumakin on hyvä. ABS:n toimintaa en ole testannut vielä.

Auton sisällä säilytystilaa on runsaasti ja ovikotelot ovat isot.

Tiivistettynä en pidä autosta, mutta ymmärrän miksi joku muu saattaa pitää. Ajettavuus ei sytytä, moottori/tilat/varusteet kuitenkin ovat hyviä ja runsaita. Paljon hyvin suunniteltua toimintoa löytyy, mutta sitten taas väärissä asioissa on säästetty/suunniteltu/konfiguroitu huonosti. Vanahaa Opelia on ikävä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ainakaan tuo uusi Octavia 2021 1.5 CNG luukkuperä kovin paha ole sisämelultaan. Tosin mitä enemmän sillä ajaa, sitä vähemmän siitä pidän. Valituksen aiheita:

Vakionopeudensäätimen viiksi on suoraan 90-luvulta, aivan paska toteutus. Vakionopeudensäätimelle pitää olla omat napit ratissa peukaloille ja piste. Viikset ovat antiikkinen tapa. Napit ratissa nykyaikaa jo 10 vuotta esimerkiksi Volvoissa.

Kaasupoljin haraa vastaan, liian jäykkä jousi ja kaasupolkimen asennolla ei tunnu olevan hirveästi merkitystä kunnes tietyn verran painaa, ihan niinkuin ohjelmassa olisi kummallisia pykäliä (ja ihan kuin suunnittelijat vittuilisivat, että älä vaan paina kaasua, että aja nyt TALOUDELLISESTI).

Ohjaus on edelleen tunnoton, tosin tarkka. Talvirenkaat toki vaikuttaa asiaan, kesärenkailla sitten nähdään todellisuus.

Bluetooth ei yhdistä automaattisesti puhelimeeni (Samsung Galaxy S10e), kaikissa muissa autoissa aina yhdistää ilman ongelmia. Välillä ei myöskään toimi seuraavan kappaleen napit, eikä paussi bluetoothin kautta spotifyyn.

Auto tuntuu leijailevan kaikkialla. Alusta on yksinkertaisesti huono, liian löysä ja kallistuksenvakaajat ovat myös liian löysät. Auto kallistelee liikaa, eikä alusta ota edes hidastetöyssyjä mukavasti, tosin ei kuitenkaan sentään ns. täräytä sormille. K-mallin Astran alusta on malliesimerkki siitä, miten alusta tuon hintaluokan autoon tehdään oikein. Octavian alusta on huono. Focuksessa on myös hyvä alusta (olen koeajanut uuden korimallin Focusta ja tykkäsin monesta asiasta). Mutkissa Skoda Octavia kallistelee liikaa ja meno tuntuu epävarmalta etenkin liukkaalla. Asiaan ei auta huonosti konfiguroitu ajonvakaudenhallintajärjestelmä ,
joka reagoi liian myöhään, eikä jarruta vauhtia tarpeeksi. Tällä autolla pitää liukkaalla ajaa ns. kieli keskellä suuta, vaikka alla on tuoreet Hakkapeliitta 8:t, jotka muiden autojen alla ovat osoittaneet erinomaisuutensa.

Takaluukku kolisee tien saumoissa ja huonolla tiellä jatkuvasti. Takakontti on tyhjä tavarasta, ei siis johdu siitä.

90% toiminnoista pitää tehdä joko hipaisukytkimillä tai kosketusnäytön kautta. Auto ei myöskään muista esimerkiksi kaistavahdin asetuksia. BMW:ssä ei tarvitse kuin kerran konfiguroida ja auto muistaa asetukset kirjautumisen jälkeen. Olen tehnyt Skodalle tilin ja kirjaudun kyllä joka kerta. Joka kerta kun auton starttaan, joudun ensin valitsemaan start&stop järjestelmän kosketusnäytön kautta pois päältä, sitten kaistavahdin pois päältä, sitten auton sporttimoodiin ja kaikki tämä pitää tehdä kosketusnäytön kautta. Aivan uskomattoman surkea systeemi, autolla ajoon lähteminen kestää pari minuuttia (joudun myös säätämään istuimen + ratin + peilit kun en ole ainut kuljettaja kyseiselle autolle, mutta näiden lisäksi).

Auton tietokone käynnistyy hitaasti ja tahmailee aikansa ennen kuin pääsee toimintoja säätämään.

Lähivalot eivät toimineet uudessa autossa. Suurin osa matriisivalojen ledeistä olivat pimeänä. Tämä korjautui päivityksellä.

Vaihteisto sekoilee liian herkästi aivan mitä sattuu normaalissa D-moodissa. Autolla on käytännössä pakko ajaa S-moodissa, muuten auto pykältää aina isompaa pienenkin kaasun kevennyksen seurauksena ja sitten kun se poljin haraa vastaan kokoajan niin välillä taas samantien pykälletään pienempää. S-moodissa sentään pysyy vaihde paremmin päällä, mutta sitten taas isomman vaihteen kytkeytyminen joskus kestää liian kauan, mikä on tietenkin sporttimoodissa aivan normaalia. Sentään pakki ja drive kytkeytyvät nopeasti tässä, mutta auto pitää pysäyttää kokonaan, vaikka haluaisi mennä eteenpäin (kyllä, näin kannattaa toki toimia automaatilla aina, mutta BMW:ssä voi kytkeä D:n vaikka auto hieman rullaisi peruuttamisen jälkeen ilman ongelmia, Skodan laatikossakin vaihde menee päälle sivuäänen kera). Vaihteisto myös vaihtaa liian aikaisin isompaa ja sitten kun haluaisi, että ei vaihtaisi niin tietenkin sieltä löytyy sitten se pienempi pykälä. Ei ole hyvä toteutus pienen moottorin kanssa. Jos kaasupoljin ei olisi niin pirun pitkäliikkeinen ja jäykällä jousella varustettu, tätä ongelmaa ei olisi. Tätä CNG-versiota ei luonnollisesti saa käsivaihteisena, mikä myös korjaisi ongelman.

Kuljettajan ovi rämisee musiikkia kuunnellessa ja epätasaisella tiellä. Siirsin oven sisällä olevan lumiharjan autoon sisälle, ei auttanut. Jokin muu rämisee siellä ovessa sisällä. Ei ole jää kyseessä, koska aivan uudesta lähtien tehnyt samaa ja silloin oli vielä plussakelejä.

Nopeusmittarin ja kierroslukumittarin numerot ovat pieniä ja hankalasti luettavia. Digitaalinen nopeusmittari sentään on selkeä ja numerot ovat isoja. Autolla ajetut kokonaiskilometrit ovat piilotettu ja niitä saa todellakin etsiä. Vakionopeudensäätimen etäisyyden säädön näyttö on epälooginen verrattuna BMW:n erittäin selkeään ja loogiseen etäisyyden näyttöön, missä näkyy oman auton ja edessä olevan auton kuva, sekä etäisyys palkkeina autojen kuvien välissä. Skodassa näkyy kyllä edessä olevan auton kuva, mutta sitten perässä on vihreä viiva joka kulkee etäisyyden välillä. En edes muista miten päin siinä logiikka meni, sen joutuu joka kerta selvittämään kun autolla lähtee ajamaan erikseen, koska muistaakseni siinä ehkä on päinvastainen logiikka kuin BMW:ssä, en ole varma.

Suurin osa lämmityslaitteen säädöistä löytyy tietenkin vain kosketusnäytöltä, samoiten penkinlämmittimet saa päälle vain kosketusnäytöltä. Sentään takalasinlämmittimelle ja huurtenpoistolle on omat fyysiset napit.

Materiaalien valinnassa on käytetty jälleen kerran liikaa kiiltävän mustaa lakattua pintaa, naarmuntuu todella herkästi. Tähän sortuu tosin nykyään moni autonvalmistaja.

Mukitelineet ovat huonossa paikassa keskikyynärnojan alla ja niiden "pito" vähän niin ja näin. Eli jos haluaa pitää mukana vaikkapa kahvimottia, joutuu keskikyynärnojan vetämään pois tieltä aina kun haluat kahvia juoda.

Istuimien tuki on liian pehmeä ja muutenkin istuimet ovat liian pehmeät ainakin edessä, CNG-malliin ei saanut Dynamic-pakettia. Urheilullisen kolmipuolaisen ratin tosin sai. En tiedä olisiko erikseen ollut mahdollista valita urheilullisemmat paremmin tukevat istuimet. Istuimen muoto ei ole huono kuitenkaan.

Ratin etäisyyden säätö ei riitä minulle (olen lyhyt, 171cm pitkä vain), joudun kampeamaan istuimen selkänojaa enemmän pystyyn. Sama pikkujuttu tosin monessa muussakin autossa.

Stereot ovat surkeat vakiona ja myös koeajoauton ns. kalleimmat stereot eivät olleet hyvät.

Auton avain on kiiltävän mustaa lakattua materiaalia, naarmuuntuu todella herkästi jos taskussa on esimerkiksi kotiavaimet.

Sitten jotain positiivista:

Autossa on todella tehokkaat lämmityslaitteet, ratinlämmittimessä mm. löytyy kolme asentoa. Webasto on todella tehokas ja auto lämpeää nopeasti.

Kuten aiemmin mainitsin, sisämeteli ei ole paha.

Moottorin suorituskyky/käytös ovat todella hyvät pieneksi moottoriksi. Tuntuu niinkuin siellä olisi enemmän potkua kuin vain 131hp. Vääntöäkin on hyvin käytettävissä noin 2500rpm ylöspäin.

Kulutus on pieni.

Tasaisella tiellä alusta on mukava.

Vaihteet kytkeytyvät päälle saumattomasti ja nopeasti. Ratin läpysköjä käytettäessä vaihteisto reagoi käskyihin viiveettömästi.

Tilaa löytyy reilusti. Keskikyynärnojassa on monipuoliset säädöt. Varusteita autossa on paljon, sekä paljon hyviä ideoita, esimerkiksi jääskrapa polttoainetankin luukun takana.

Korjatut ledimatriisivalot ovat erinomaiset ja toiminta hyvällä tasolla.

Tunnelmavalaistus on hieno ja auton ns. "teemat" monipuolisia, paljon kustomoitavaa.

Sisusta on huomattavasti paremman näköinen kuin vanhemmissa Skodissa ja monet materiaalivalinnat ovat laadukkaan oloisia tässä hintaluokassa.

Autossa on ns. "matovilkut" ja hienot Skoda logovalot kun aukaisee auton lukituksen. Premiumia.

Peruutustutka on hyvällä kuvalla varustettu ja näkyvyys muutenkin autosta ulos hyvä.

Istuimet saa riittävän alas tai ylös ja riittävän lähelle/kauas. Ratissa korkeudensäätövaraa on myös runsaasti.

Ilmastoinnissa on paljon fiksuja automaattisia toimintoja, esimerkiksi "hyvä näkyyvys", "lämpimät jalat" jne. Automaatti-ilmastointi muutenkin toimii hyvin talvella kun vain säätää puhaltimen automaattisen nopeuden korkeaksi. Kovassa lumipyryssä "hyvä näkyvyys" - toiminto pelaa hyvin.

Puheohjaus ymmärtää suomen kieltä, esimerkiksi soittaminen on helppoa.

Auto muistuttaa, että onhan puhelin mukana kun moottorin sammuttaa :)

Avaimeton kulku käy autoon helposti, avaimetonta lukitsemista joudun vielä harjoittelemaan.

Auton jarrut ovat erinomaiset, tuntumakin on hyvä. ABS:n toimintaa en ole testannut vielä.

Auton sisällä säilytystilaa on runsaasti ja ovikotelot ovat isot.

Tiivistettynä en pidä autosta, mutta ymmärrän miksi joku muu saattaa pitää. Ajettavuus ei sytytä, moottori/tilat/varusteet kuitenkin ovat hyviä ja runsaita. Paljon hyvin suunniteltua toimintoa löytyy, mutta sitten taas väärissä asioissa on säästetty/suunniteltu/konfiguroitu huonosti. Vanahaa Opelia on ikävä.

Kaksi kysymystä.

Miksi ihmeessä se start and stop sekä kaistavahti pitää ottaa aina pois?

Ja olisiko kannattanut koeajaa se ensin? Vaikutti siis siltä, että mielummin olisit jättänyt kauppaan..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 639
Viestejä
4 511 434
Jäsenet
74 445
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom