Ei ainakaan tuo uusi Octavia 2021 1.5 CNG luukkuperä kovin paha ole sisämelultaan. Tosin mitä enemmän sillä ajaa, sitä vähemmän siitä pidän. Valituksen aiheita:
Vakionopeudensäätimen viiksi on suoraan 90-luvulta, aivan paska toteutus. Vakionopeudensäätimelle pitää olla omat napit ratissa peukaloille ja piste. Viikset ovat antiikkinen tapa. Napit ratissa nykyaikaa jo 10 vuotta esimerkiksi Volvoissa.
Kaasupoljin haraa vastaan, liian jäykkä jousi ja kaasupolkimen asennolla ei tunnu olevan hirveästi merkitystä kunnes tietyn verran painaa, ihan niinkuin ohjelmassa olisi kummallisia pykäliä (ja ihan kuin suunnittelijat vittuilisivat, että älä vaan paina kaasua, että aja nyt TALOUDELLISESTI).
Ohjaus on edelleen tunnoton, tosin tarkka. Talvirenkaat toki vaikuttaa asiaan, kesärenkailla sitten nähdään todellisuus.
Bluetooth ei yhdistä automaattisesti puhelimeeni (Samsung Galaxy S10e), kaikissa muissa autoissa aina yhdistää ilman ongelmia. Välillä ei myöskään toimi seuraavan kappaleen napit, eikä paussi bluetoothin kautta spotifyyn.
Auto tuntuu leijailevan kaikkialla. Alusta on yksinkertaisesti huono, liian löysä ja kallistuksenvakaajat ovat myös liian löysät. Auto kallistelee liikaa, eikä alusta ota edes hidastetöyssyjä mukavasti, tosin ei kuitenkaan sentään ns. täräytä sormille. K-mallin Astran alusta on malliesimerkki siitä, miten alusta tuon hintaluokan autoon tehdään oikein. Octavian alusta on huono. Focuksessa on myös hyvä alusta (olen koeajanut uuden korimallin Focusta ja tykkäsin monesta asiasta). Mutkissa Skoda Octavia kallistelee liikaa ja meno tuntuu epävarmalta etenkin liukkaalla. Asiaan ei auta huonosti konfiguroitu ajonvakaudenhallintajärjestelmä
,
joka reagoi liian myöhään, eikä jarruta vauhtia tarpeeksi. Tällä autolla pitää liukkaalla ajaa ns. kieli keskellä suuta, vaikka alla on tuoreet Hakkapeliitta 8:t, jotka muiden autojen alla ovat osoittaneet erinomaisuutensa.
Takaluukku kolisee tien saumoissa ja huonolla tiellä jatkuvasti. Takakontti on tyhjä tavarasta, ei siis johdu siitä.
90% toiminnoista pitää tehdä joko hipaisukytkimillä tai kosketusnäytön kautta. Auto ei myöskään muista esimerkiksi kaistavahdin asetuksia. BMW:ssä ei tarvitse kuin kerran konfiguroida ja auto muistaa asetukset kirjautumisen jälkeen. Olen tehnyt Skodalle tilin ja kirjaudun kyllä joka kerta. Joka kerta kun auton starttaan, joudun ensin valitsemaan start&stop järjestelmän kosketusnäytön kautta pois päältä, sitten kaistavahdin pois päältä, sitten auton sporttimoodiin ja kaikki tämä pitää tehdä kosketusnäytön kautta. Aivan uskomattoman surkea systeemi, autolla ajoon lähteminen kestää pari minuuttia (joudun myös säätämään istuimen + ratin + peilit kun en ole ainut kuljettaja kyseiselle autolle, mutta näiden lisäksi).
Auton tietokone käynnistyy hitaasti ja tahmailee aikansa ennen kuin pääsee toimintoja säätämään.
Lähivalot eivät toimineet uudessa autossa. Suurin osa matriisivalojen ledeistä olivat pimeänä. Tämä korjautui päivityksellä.
Vaihteisto sekoilee liian herkästi aivan mitä sattuu normaalissa D-moodissa. Autolla on käytännössä pakko ajaa S-moodissa, muuten auto pykältää aina isompaa pienenkin kaasun kevennyksen seurauksena ja sitten kun se poljin haraa vastaan kokoajan niin välillä taas samantien pykälletään pienempää. S-moodissa sentään pysyy vaihde paremmin päällä, mutta sitten taas isomman vaihteen kytkeytyminen joskus kestää liian kauan, mikä on tietenkin sporttimoodissa aivan normaalia. Sentään pakki ja drive kytkeytyvät nopeasti tässä, mutta auto pitää pysäyttää kokonaan, vaikka haluaisi mennä eteenpäin (kyllä, näin kannattaa toki toimia automaatilla aina, mutta BMW:ssä voi kytkeä D:n vaikka auto hieman rullaisi peruuttamisen jälkeen ilman ongelmia, Skodan laatikossakin vaihde menee päälle sivuäänen kera). Vaihteisto myös vaihtaa liian aikaisin isompaa ja sitten kun haluaisi, että ei vaihtaisi niin tietenkin sieltä löytyy sitten se pienempi pykälä. Ei ole hyvä toteutus pienen moottorin kanssa. Jos kaasupoljin ei olisi niin pirun pitkäliikkeinen ja jäykällä jousella varustettu, tätä ongelmaa ei olisi. Tätä CNG-versiota ei luonnollisesti saa käsivaihteisena, mikä myös korjaisi ongelman.
Kuljettajan ovi rämisee musiikkia kuunnellessa ja epätasaisella tiellä. Siirsin oven sisällä olevan lumiharjan autoon sisälle, ei auttanut. Jokin muu rämisee siellä ovessa sisällä. Ei ole jää kyseessä, koska aivan uudesta lähtien tehnyt samaa ja silloin oli vielä plussakelejä.
Nopeusmittarin ja kierroslukumittarin numerot ovat pieniä ja hankalasti luettavia. Digitaalinen nopeusmittari sentään on selkeä ja numerot ovat isoja. Autolla ajetut kokonaiskilometrit ovat piilotettu ja niitä saa todellakin etsiä. Vakionopeudensäätimen etäisyyden säädön näyttö on epälooginen verrattuna BMW:n erittäin selkeään ja loogiseen etäisyyden näyttöön, missä näkyy oman auton ja edessä olevan auton kuva, sekä etäisyys palkkeina autojen kuvien välissä. Skodassa näkyy kyllä edessä olevan auton kuva, mutta sitten perässä on vihreä viiva joka kulkee etäisyyden välillä. En edes muista miten päin siinä logiikka meni, sen joutuu joka kerta selvittämään kun autolla lähtee ajamaan erikseen, koska muistaakseni siinä ehkä on päinvastainen logiikka kuin BMW:ssä, en ole varma.
Suurin osa lämmityslaitteen säädöistä löytyy tietenkin vain kosketusnäytöltä, samoiten penkinlämmittimet saa päälle vain kosketusnäytöltä. Sentään takalasinlämmittimelle ja huurtenpoistolle on omat fyysiset napit.
Materiaalien valinnassa on käytetty jälleen kerran liikaa kiiltävän mustaa lakattua pintaa, naarmuntuu todella herkästi. Tähän sortuu tosin nykyään moni autonvalmistaja.
Mukitelineet ovat huonossa paikassa keskikyynärnojan alla ja niiden "pito" vähän niin ja näin. Eli jos haluaa pitää mukana vaikkapa kahvimottia, joutuu keskikyynärnojan vetämään pois tieltä aina kun haluat kahvia juoda.
Istuimien tuki on liian pehmeä ja muutenkin istuimet ovat liian pehmeät ainakin edessä, CNG-malliin ei saanut Dynamic-pakettia. Urheilullisen kolmipuolaisen ratin tosin sai. En tiedä olisiko erikseen ollut mahdollista valita urheilullisemmat paremmin tukevat istuimet. Istuimen muoto ei ole huono kuitenkaan.
Ratin etäisyyden säätö ei riitä minulle (olen lyhyt, 171cm pitkä vain), joudun kampeamaan istuimen selkänojaa enemmän pystyyn. Sama pikkujuttu tosin monessa muussakin autossa.
Stereot ovat surkeat vakiona ja myös koeajoauton ns. kalleimmat stereot eivät olleet hyvät.
Auton avain on kiiltävän mustaa lakattua materiaalia, naarmuuntuu todella herkästi jos taskussa on esimerkiksi kotiavaimet.
Sitten jotain positiivista:
Autossa on todella tehokkaat lämmityslaitteet, ratinlämmittimessä mm. löytyy kolme asentoa. Webasto on todella tehokas ja auto lämpeää nopeasti.
Kuten aiemmin mainitsin, sisämeteli ei ole paha.
Moottorin suorituskyky/käytös ovat todella hyvät pieneksi moottoriksi. Tuntuu niinkuin siellä olisi enemmän potkua kuin vain 131hp. Vääntöäkin on hyvin käytettävissä noin 2500rpm ylöspäin.
Kulutus on pieni.
Tasaisella tiellä alusta on mukava.
Vaihteet kytkeytyvät päälle saumattomasti ja nopeasti. Ratin läpysköjä käytettäessä vaihteisto reagoi käskyihin viiveettömästi.
Tilaa löytyy reilusti. Keskikyynärnojassa on monipuoliset säädöt. Varusteita autossa on paljon, sekä paljon hyviä ideoita, esimerkiksi jääskrapa polttoainetankin luukun takana.
Korjatut ledimatriisivalot ovat erinomaiset ja toiminta hyvällä tasolla.
Tunnelmavalaistus on hieno ja auton ns. "teemat" monipuolisia, paljon kustomoitavaa.
Sisusta on huomattavasti paremman näköinen kuin vanhemmissa Skodissa ja monet materiaalivalinnat ovat laadukkaan oloisia tässä hintaluokassa.
Autossa on ns. "matovilkut" ja hienot Skoda logovalot kun aukaisee auton lukituksen. Premiumia.
Peruutustutka on hyvällä kuvalla varustettu ja näkyvyys muutenkin autosta ulos hyvä.
Istuimet saa riittävän alas tai ylös ja riittävän lähelle/kauas. Ratissa korkeudensäätövaraa on myös runsaasti.
Ilmastoinnissa on paljon fiksuja automaattisia toimintoja, esimerkiksi "hyvä näkyyvys", "lämpimät jalat" jne. Automaatti-ilmastointi muutenkin toimii hyvin talvella kun vain säätää puhaltimen automaattisen nopeuden korkeaksi. Kovassa lumipyryssä "hyvä näkyvyys" - toiminto pelaa hyvin.
Puheohjaus ymmärtää suomen kieltä, esimerkiksi soittaminen on helppoa.
Auto muistuttaa, että onhan puhelin mukana kun moottorin sammuttaa
Avaimeton kulku käy autoon helposti, avaimetonta lukitsemista joudun vielä harjoittelemaan.
Auton jarrut ovat erinomaiset, tuntumakin on hyvä. ABS:n toimintaa en ole testannut vielä.
Auton sisällä säilytystilaa on runsaasti ja ovikotelot ovat isot.
Tiivistettynä en pidä autosta, mutta ymmärrän miksi joku muu saattaa pitää. Ajettavuus ei sytytä, moottori/tilat/varusteet kuitenkin ovat hyviä ja runsaita. Paljon hyvin suunniteltua toimintoa löytyy, mutta sitten taas väärissä asioissa on säästetty/suunniteltu/konfiguroitu huonosti. Vanahaa Opelia on ikävä.