Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Vähän samoilla linjoilla. Oli auto ja laatikko mikä hyvänsä, niin en ymmärrä tuollaista kaasua vasten pitoa. Toivottavasti kukaan ei harrasta manuaalilla tai tuplakytkinlaatikoilla.@Jarkki86 Eipä se tee hyvää muillekkaan automaattilaatikoille pitää valoissa D-asennossa. Mitäs aikanaan -90 luvun momenttimuuntimella varustetulla Nissanilla tein aika valoissa eli vaihde vapaalle.
@Jarkki86 Eipä se tee hyvää muillekkaan automaattilaatikoille pitää valoissa D-asennossa. Mitäs aikanaan -90 luvun momenttimuuntimella varustetulla Nissanilla tein aina valoissa eli vaihde vapaalle.
Just. Se ainoa kuluminen mikä perinteiseen mehulinkoautomaattiin tulee tuossa tapauksessa on se että se laitetaan D:ltä N:lle. N:llä itseasiassa taitaa olla laatikossa jopa jotain kytketty jolloin se kuluu, toisin kuin D:llä jolloin kytkimet on irti ja kuluminen laatikossa tasan nolla.@Jarkki86 Eipä se tee hyvää muillekkaan automaattilaatikoille pitää valoissa D-asennossa. Mitäs aikanaan -90 luvun momenttimuuntimella varustetulla Nissanilla tein aina valoissa eli vaihde vapaalle.
DSG toimii juuri näin, valoihin pysähtyessä käsijarru kytkeytyy automaattisesti päälle pitämään auton paikallaan kunnes kuski vapauttaa sen painamalla kaasua. Jarru vapautuu ensin ja sitten vasta kytkin, tuon kun ottaa vielä huomioon niin ei tule nykiviä liikkeellelähtöjä (paina ensin kaasua pehmeästi jarrun vapauttamiseksi ja sitten vasta syvemmälle kiihdyttääksesi).^tämä. Lisäksi DSG laatikoissa täytyy olla joku vika, jos ne luistattaa kytkintä D asennossa paikallaan seistessä. Luonnollisesti niissä katkeaa veto oli kytkin on ns. pohjassa. Onhan paremmissa malleissa jopa automaattijarru joka pitää auton paikallaan D asennossa polkematta jarrua. Näin ne on suunniteltu käytettäväksi.
Mikäli auton kytkin on vaihtokunnossa 30 tuhannen kilometrin jälkeen, niin syy on joko kuljettajan tohelointi/väärinkäyttö tai sitten autossa on jotain vikaa.
Vähän samoilla linjoilla. Oli auto ja laatikko mikä hyvänsä, niin en ymmärrä tuollaista kaasua vasten pitoa. Toivottavasti kukaan ei harrasta manuaalilla tai tuplakytkinlaatikoilla.
Just. Se ainoa kuluminen mikä perinteiseen mehulinkoautomaattiin tulee tuossa tapauksessa on se että se laitetaan D:ltä N:lle. N:llä itseasiassa taitaa olla laatikossa jopa jotain kytketty jolloin se kuluu, toisin kuin D:llä jolloin kytkimet on irti ja kuluminen laatikossa tasan nolla.
Mitkä laatikot noin tekee ja mikä on jokseenkin nykyaikainen? Mulla on 2007 ZF ja 2015 vuoden Aisin ja kyllä molemmissa ”jatkuva veto”. Olen myös ajanut useita 2018-2020 vuoden mehulinkoja (esim. Volvo, Kia, Jaquar, BMW, eli Aisin ja ZF) eikä yksikään kyllä ole vedottomaksi heittänyt. Joissain veto on kyllä niin hento, että mäessä alkaa valua taaksepäin ilman kaasua, mutta kyllä ne tasaisella ryömii.Käytännössä kai jokseenkin kaikki nykyaikaiset momentinmuunninautomaatit kytketvät vaihteiston vapaalle jos seistään jarrua vasten paikallaan. ON sitten autosta kiinni miten jouhevasti tuo toimii, pahimmillaan joutuu käyttämään mäkilähdössä käsijarrua (automaatissa!!).
No jokseenkin kaikki, mutta johtuu miten se on toteutettu. Esim vanhemmissa Volvon 6 vaiheisissa Aisinin askeissa sen ominaisuuden pystyi ohjelmoimaan joko päälle tai pois sen kun meni siniseltä tiskiltä pyytämään sen. Myös bemarissa käytetty ZF:n 8 pykäläinen tekee tuon, mutta nuo ovat sen verran fiksumpia että se kytkee vaihteen päälle kun jarrupaine vähenee, esim PSA vehkeissä tuo on kytketty kai jarruvaloon tms, jolloin se viive on hyvin selvä, jolloin juuri sopivassa mäessä jossa hill hold ei vielä aktivoidu se ehtii valua parhaimmilaan melkein 10cm taaksepäin.Mitkä laatikot noin tekee ja mikä on jokseenkin nykyaikainen? Mulla on 2007 ZF ja 2015 vuoden Aisin ja kyllä molemmissa ”jatkuva veto”. Olen myös ajanut useita 2018-2020 vuoden mehulinkoja (esim. Volvo, Kia, Jaquar, BMW, eli Aisin ja ZF) eikä yksikään kyllä ole vedottomaksi heittänyt. Joissain veto on kyllä niin hento, että mäessä alkaa valua taaksepäin ilman kaasua, mutta kyllä ne tasaisella ryömii.
S/S yhteydessä sen kyllä ymmärtää, kun auto pitää startata ilman kuormaa. S/S pois kytkettynä en ole kyllä yhdessäkään törmännyt tai sitten se toimii niin älyttömän nopeasti ja huomaamattomasti, ettei sitä voi huomata edes rivakassa lähdössä. Ilmeisesti ei käsijarrun kanssa ainakaan toimi?No jokseenkin kaikki, mutta johtuu miten se on toteutettu. Esim vanhemmissa Volvon 6 vaiheisissa Aisinin askeissa sen ominaisuuden pystyi ohjelmoimaan joko päälle tai pois sen kun meni siniseltä tiskiltä pyytämään sen. Myös bemarissa käytetty ZF:n 8 pykäläinen tekee tuon, mutta nuo ovat sen verran fiksumpia että se kytkee vaihteen päälle kun jarrupaine vähenee, esim PSA vehkeissä tuo on kytketty kai jarruvaloon tms, jolloin se viive on hyvin selvä, jolloin juuri sopivassa mäessä jossa hill hold ei vielä aktivoidu se ehtii valua parhaimmilaan melkein 10cm taaksepäin.
Jos start-stop järjestelmä on käytössä sitä ei kyllä huomaa pahemmin, kun se jää sen moottorin sammutuksen varjoon, mutta S-S pois kytkettynä sen kyllä huomaa. Pahin tilanne on yleensä sellainen ihan minipysähdys, jossa se ehtii juuri vaihtaa vapaalle ja painaa nopeasti uudelleen kaasua.
Mittariston vaihdeindikaattori pysyy tietysti kokoajan D:llä.
Polttoaineensäästön takiahan tuo ominaisuus on olemassa, mutta mä en kyllä tajua miksi, se on noissa start-stop autoissakin.
Muistaakseni öljynvaihdon lähestyessä ilmoittaa tarkemmin mitä pitäisi tehdä, mutta rajan ylittyessä sanoo vain service now.Kertokaas VAGgilaiset, että ilmoittaako vuoden 2010 Skoda öljynvaihdosta erillisellä "oil change" ilmoituksella, vai onko ilmoitus aina "service now"?
Muistaakseni öljynvaihdon lähestyessä ilmoittaa tarkemmin mitä pitäisi tehdä, mutta rajan ylittyessä sanoo vain service now.
Hyvin mahdollista. Mullakin on huolto sekoillut sen suhteen onko siihen asetettu 15 vai 30 tuhannen vaihtoväli ja unohdettu nollata huoltoväli ja ilmoitukset öljyjen vaihdon jälkeen. Ei muuta kun nollaa itse sen ilmoituksen ja kovaa ajoa, luottaa siihen mitä huoltokirjaan on merkitty.Tuolla on kuitenkin longlife öljyt sisällä ja vaihto tehty vuosi sitten. Jos nyt yhtään oikein muistan, niin vaihtuvalla huoltovälillä öljyt on yleensä kestänyt reippaasti pidempää kuin vuoden. Olisko nyt niin, että edellinen lafka joka öljyt vaihtoi, jätti tuon huoltoilmaisimen väärään tilaan ja sen takia ilmoittelee nyt vuoden päästä huollosta.
Johtuu autosta kuinka siististi tuo toimii, silloin kun se toteutus on tuollainen kömpelö, niin se on todella ärsyttävä. Sinänsä sitä kässärilähtöä ei ole pakko tehdä, myös pieni kaasun painaminen kytkee vaihteen, jos painaa vasemmalla jalalla jarrua, ja tosiaan riittävän jyrkkä mäki aktivoi sen hill holderin.S/S yhteydessä sen kyllä ymmärtää, kun auto pitää startata ilman kuormaa. S/S pois kytkettynä en ole kyllä yhdessäkään törmännyt tai sitten se toimii niin älyttömän nopeasti ja huomaamattomasti, ettei sitä voi huomata edes rivakassa lähdössä. Ilmeisesti ei käsijarrun kanssa ainakaan toimi?
Ei auennut tänään 2015 ibizasta ja kun sai auki niin ei pysy kiinni . Tai oikeastaan tarkemmin että etuovi ei auennut, takaovi aukes mutta ei pysy sitten enää kiinni. Etuovi aukes (oletettavasti tärinän ansiosta) kun takaovea oli hakannut tusinan verran saadakseen sen pysymään kiinni. Etuovi meni kiinnikin -wohoo. Tunnin verran tyhjäkäyntiä pihassa niin takaovikin suostui menemään kiinni. Sitä ennen sormin kääntämällä sitä lukon kielekettä niin se ei vaan lukittunut vaan aina pomppas takas auki, lopuksi lämmettyään se lukittui nätisti sormin pöyrättämällä.Ovet kuitenkin aukes mikä ei välttis ole itsestäänselvyys.
Aluksi pelotti ikkunoiden toiminta(ovat siis karmittomat) mutta hämmentävän hyvin on toiminut kylmässä.
Toimii ne hyvin jos ei vaan vettä/kosteutta mene mihinkään, ja jäädy yläasentoon. Tuossakin vissiin laskee lasi hieman ovea avatessa, kuten coupessa? Sitä jos se ei pääse tekemään niin aika tarkkana saa aina olla ovea kiinni laitettaessa, ettei lasi kolahda "koriin". Ongelman voi kiertää painamalla oven kiinni lasin yläreunasta hieman vauhdikkaammin. Monesti sai tuota pelätä jos esim kyytiläisiä oli, ja kohteliaasti kävin mieluusti itse laittamassa oven kiinni heidän puolestaan
Tossa voi hankaluutta tulla myös siitä, että VAG:n tuoreemmissa malleissa, myös jo joissakin 2010-luvun taitteen autoissa (ainakin start&stopilliset) pitää auton järjestelmään vissiin koodata että akku on vaihdettu. Melkeinpä tutkisin käyttöohjeesta, onko siellä mainintaa tarpeesta tehdä jotain koodauksia. Mm. ja etenkin saksalaiset ovat harrastaneet tuollaisia ratkaisuja, joissa akun vaihtaminen pitää kertoa autolle erikseen, muuten auto käsittelee akkua kuin se olisi vanha. Yksi ratkaisumalli voisi olla se, että ajelee auton johonkin akkuliikkeeseen, jossa osataan tehdä tuo koodauskin. Merkkihuollossa sama maksaa helposti enemmän ja voi olla vaikea saada aikaa edes tuollaiselle pikkuhommalle. Jos auto ei käynnisty ollenkaan niin se on sitten tietysti oma ongelmansa, tosin kun nyt on leudompaa keliä tulossa, saattaa kovemmilla pakkasilla hyytyvä akku löytää itsestään vielä tarpeeksi käynnistysvirtaa sään lämmetessä.Mamman kutosgolfista (2011) hyytyi akku joka on noin 5v. ikäinen. Voiko tuommoseen vaihtaa muitta mutkitta uuden akun? Vai tuleeko hetken virrattomuudesta jotakin ongelmatiikkaa? Ja jos tulee niin onko älylaturista jotain apua siihen tilanteeseen?
Ajattelin hakea motonetistä uuden exiden.
Virrattomuudesta ei tule ongelmaa, akun voi vaihtaa ihan normaalisti. Muutamia varoitusvaloja luultavasti palaa seuraavalla kerralla, mutta ne sammuvat itsekseen kun autolla lähtee ajamaan.Mamman kutosgolfista (2011) hyytyi akku joka on noin 5v. ikäinen. Voiko tuommoseen vaihtaa muitta mutkitta uuden akun? Vai tuleeko hetken virrattomuudesta jotakin ongelmatiikkaa?
Lähtökohtaisesti akun vierestä löytyy auton rungossa oleva miinus kenkä, mikäli siinä on lataushallinta. Itse juuri vaihdoin 2010 golfin akun ihan vaan uuden heittämällä, katsoin vain ettei miinuskengässä ole sitä virta-analytiikka boksia.Mamman kutosgolfista (2011) hyytyi akku joka on noin 5v. ikäinen. Voiko tuommoseen vaihtaa muitta mutkitta uuden akun? Vai tuleeko hetken virrattomuudesta jotakin ongelmatiikkaa? Ja jos tulee niin onko älylaturista jotain apua siihen tilanteeseen?
Ajattelin hakea motonetistä uuden exiden.
Ylimääräisiä viiksiä ei kyllä tarvitse, mutta senkin voi toteuttaa hyvin/huonosti. Vanhemmissa bemareissa esim. E60/E90/E84 on viiksellä toteutettu vakionopeudensäädin tehty hyvin. VAG-konsernin autoissa ei koskaan ole sitä tehty hyvin viiksellä, ei Audeissa, Volkkareissa, Skodissa eikä Seateissa ainakaan niissä millä olen ajanut.
Tuossa skodassa on travel assistille nappula ratissa, tämä travel assist siis ohjaa autoa itsestään kaistalla jopa mutkissa, valitsee vauhdin nopeusrajoitusten merkkien/navin perusteella itsestään, jarruttaa etukäteen kiertoliittymiin itsestään jne. Sen saa päälle/pois tuosta ratissa olevasta napista. En ole kokeillut saako siitä kaistavahdin pois päältä. Pitää kokeilla seuraavalla kerralla, kiitokset vinkistä.
Silti joutuu valikon kautta sen start&stopin kytkemään pois päältä, minkä perkeleen takia ei voinut nappia erikseen sille laittaa....
Ai niin ja lisänä vielä se, että miksi auton moottorin starttinappi löytyy ohjauspylväästä piilotettuna sieltä mihin vanhoissa autoissa tungetaan avain? Tämä on myös selvästi säästöä väärässä paikassa, sen pitäisi olla paremmin sijoitettu, kuten vaikkapa BMW:ssä joko kojelaudan ratin puolella tai keskikonsolissa.
Käytän BMW:tä esimerkkinä, koska mielestäni niissä asiat on suunniteltu hyvin, loogisesti ja mielestäni ihmiselle jolle autolla ajaminen on tärkeämpää kuin auton ns. "tekninen näyttävyys".
Ylimääräisiä viiksiä ei kyllä tarvitse, mutta senkin voi toteuttaa hyvin/huonosti. Vanhemmissa bemareissa esim. E60/E90/E84 on viiksellä toteutettu vakionopeudensäädin tehty hyvin. VAG-konsernin autoissa ei koskaan ole sitä tehty hyvin viiksellä, ei Audeissa, Volkkareissa, Skodissa eikä Seateissa ainakaan niissä millä olen ajanut.
Tuossa skodassa on travel assistille nappula ratissa, tämä travel assist siis ohjaa autoa itsestään kaistalla jopa mutkissa, valitsee vauhdin nopeusrajoitusten merkkien/navin perusteella itsestään, jarruttaa etukäteen kiertoliittymiin itsestään jne. Sen saa päälle/pois tuosta ratissa olevasta napista. En ole kokeillut saako siitä kaistavahdin pois päältä. Pitää kokeilla seuraavalla kerralla, kiitokset vinkistä.
Silti joutuu valikon kautta sen start&stopin kytkemään pois päältä, minkä perkeleen takia ei voinut nappia erikseen sille laittaa....
Ai niin ja lisänä vielä se, että miksi auton moottorin starttinappi löytyy ohjauspylväästä piilotettuna sieltä mihin vanhoissa autoissa tungetaan avain? Tämä on myös selvästi säästöä väärässä paikassa, sen pitäisi olla paremmin sijoitettu, kuten vaikkapa BMW:ssä joko kojelaudan ratin puolella tai keskikonsolissa.
Käytän BMW:tä esimerkkinä, koska mielestäni niissä asiat on suunniteltu hyvin, loogisesti ja mielestäni ihmiselle jolle autolla ajaminen on tärkeämpää kuin auton ns. "tekninen näyttävyys".
Ylimääräisiä viiksiä ei kyllä tarvitse, mutta senkin voi toteuttaa hyvin/huonosti. Vanhemmissa bemareissa esim. E60/E90/E84 on viiksellä toteutettu vakionopeudensäädin tehty hyvin. VAG-konsernin autoissa ei koskaan ole sitä tehty hyvin viiksellä, ei Audeissa, Volkkareissa, Skodissa eikä Seateissa ainakaan niissä millä olen ajanut.
Tuossa skodassa on travel assistille nappula ratissa, tämä travel assist siis ohjaa autoa itsestään kaistalla jopa mutkissa, valitsee vauhdin nopeusrajoitusten merkkien/navin perusteella itsestään, jarruttaa etukäteen kiertoliittymiin itsestään jne. Sen saa päälle/pois tuosta ratissa olevasta napista. En ole kokeillut saako siitä kaistavahdin pois päältä. Pitää kokeilla seuraavalla kerralla, kiitokset vinkistä.
Silti joutuu valikon kautta sen start&stopin kytkemään pois päältä, minkä perkeleen takia ei voinut nappia erikseen sille laittaa....
Ai niin ja lisänä vielä se, että miksi auton moottorin starttinappi löytyy ohjauspylväästä piilotettuna sieltä mihin vanhoissa autoissa tungetaan avain? Tämä on myös selvästi säästöä väärässä paikassa, sen pitäisi olla paremmin sijoitettu, kuten vaikkapa BMW:ssä joko kojelaudan ratin puolella tai keskikonsolissa.
Käytän BMW:tä esimerkkinä, koska mielestäni niissä asiat on suunniteltu hyvin, loogisesti ja mielestäni ihmiselle jolle autolla ajaminen on tärkeämpää kuin auton ns. "tekninen näyttävyys".
Ai jaha. Rekisterinumerolla ei anna tuommoista ollenkaan. Listasta katottuna toi olis 2.0 Tdi golfiin. Onpa sekavaa. Kai niissä on sitten sama laturi kaikissa?Niin se 180e maksava on jo AGM-akku start&stopille. Normaali 72Ah akku maksaa about 110e. Exide EB740 74Ah/680A akku P278xL175xK190 | Motonet Oy
Ai jaha. Rekisterinumerolla ei anna tuommoista ollenkaan. Listasta katottuna toi olis 2.0 Tdi golfiin. Onpa sekavaa. Kai niissä on sitten sama laturi kaikissa?
No ei kai akulla ole muuta väliä kun että mahtuu siihen paikalleen? Tietydti joku agm on parempikin sitten ja tarvitaan jos on start stop. Laittaisin niin ison Ah mallin kun vaan mahtuu, ehkä parempi pakkasilla kun siitä saa kauemmin virtaa jos joutuu pidempään starttia pyörittämään.Ai jaha. Rekisterinumerolla ei anna tuommoista ollenkaan. Listasta katottuna toi olis 2.0 Tdi golfiin. Onpa sekavaa. Kai niissä on sitten sama laturi kaikissa?
Veinkin sen akun takas motonettiin kun meni sormi suuhun ja autokin heräsi jostain taikaiskusta käyntiin. Taidan sitten noudattaa tuota ohjetta kunhan golf tässä ensin sulaa päivän pari sittarin hallissa.No ei kai akulla ole muuta väliä kun että mahtuu siihen paikalleen? Tietydti joku agm on parempikin sitten ja tarvitaan jos on start stop. Laittaisin niin ison Ah mallin kun vaan mahtuu, ehkä parempi pakkasilla kun siitä saa kauemmin virtaa jos joutuu pidempään starttia pyörittämään.
Niinhän tässä just arvelinkin.Kyllä nyt on akun vaihto vaikeaa, katsot mikä on isoin mikä mahtuu ja että navat on oikein päin ja sen laitat.
Kyllä ainakin tässä mallissa on nappi start/stop kytkennälle ja se sijaitsee keskikonsolissa. Mitä tulee tuohon starttinapin sijaintiin niin loogisin paikka sille on siinä kohtaa mihin normaalisti tungetaan avain.
Itselläni on Octavia 2.0tsi 4x4 vm2019. Ainakin tässä on start/stop kytkennälle oma nappi joka sijaitsee keskikonsolissa. Starttinappi ohjauspylväässä on kaikista loogisin paikka jos auton haluaa käyntiin ilman ohjekirjaa.
Ei koskaan osia rekisterinumeron perusteella. Tietysti voi käyttää hakuna kaupassa jos tietää minkä osan tarvitsee ja osaa tunnistaa oikean, mutta siihen tietoon ei ole luottaminen. Ei ole olemassa mitään tarkkaa yleistä tietokantaa, jossa rekisterinumero ja autoyksilön tarkka malli kohtaisi. Jopa moottorin ja vaihteiston tyyppi voi olla mitä sattuu, ja varsinkaan jostain sarjanumerorajasta muuttuneet osat eivät löydä tietään tuollaiseen tietokantaan, jossa on vain karkea tyyppinumero ja rekisteröintipäivä.Nyt sitten hain motonetista uuden Exide akun rekkarinumeron perusteella ja sepä onkin sitten sekä fyysisesti että ampeerien kannalta ihan eri sarjaa.
Akkuluettelot, joista motonettikin hakee rekkarihaun tietonsa, on keskieuroopan automalleille. Pohjolassa käytettyjä isompia akkuja ei näissä luetteloissa ole. Vanha akku pitää aina mitata ja ostaa uusi mittojen ja napojen perusteella.Alright.
Nyt sitten hain motonetista uuden Exide akun rekkarinumeron perusteella ja sepä onkin sitten sekä fyysisesti että ampeerien kannalta ihan eri sarjaa. Fyysisesti 10cm lyhyempi mikä haittaa paikalleenlaittoa kun autossa on suojakotelokin sille akulle. Lisäksi vanha akku on 72 Ah ja uusi on 50Ah.
Asia selkeä. Kiitoksia rautalangoista. Ehkä joku muukin yhtä tyhmä löytää joskus nämä rautalangat avukseen tästä ketjusta
Joo. Tossa golfissa on akulla semmoinen muotoonleikattu puolilöysä viltti suojana niin ei viitti laittaa muuta kokoa siihen. Olis pitänyt ensin käydä zekkaa se vanhan akun koko ennenkuin menee ostaan uuden. Täytyy käydä hakemassa se smigelin mainitsema 72Ah akku.ja se 50Ah akku olisi toiminut ihan hyvin, muijan autoon juuri vaihdoin 45Ah akun pois kun 12v vanhan oli jo vähän väsynyt. Tilalle tuli isoin mitä mahtui eli 64Ah, tuleehan se vähän sivuilta telineestä ulos, mutta kiinnitys on keskellä, johdot riittää eikä siinä ole mitään koteloa ympärillä niin jaksaa startata paremmin tuolla isolla akulla.
Sama kauppa, sama akkumerkki, sama kokemus kun rekkarinumerolla hain.Alright.
Nyt sitten hain motonetista uuden Exide akun rekkarinumeron perusteella ja sepä onkin sitten sekä fyysisesti että ampeerien kannalta ihan eri sarjaa.
Kannattaa putsata noin likainen akku. Tarpeeks kun jarrupölyä yms. sähköä johtavaa kuonaa kertyy akun napojen välille niin pelkästään se riittää purkamaan akkua.
Niin ja muutenkin kun ihmiset itkee sähkövikoja ja sitten ei pestä konehuonetta koskaanKannattaa putsata noin likainen akku. Tarpeeks kun jarrupölyä yms. sähköä johtavaa kuonaa kertyy akun napojen välille niin pelkästään se riittää purkamaan akkua.
Olen ihan esimerkkitapauksesta päässyt koulutustyyliin mittamaan yleismittarilla lukemia, toinen mittapää jompaankumpaan napaan ja toista tökki pitkin akun kuorta ohmialueella niin lukemia tuli.