VAG autojen monet ongelmat

@Jarkki86 Eipä se tee hyvää muillekkaan automaattilaatikoille pitää valoissa D-asennossa. Mitäs aikanaan -90 luvun momenttimuuntimella varustetulla Nissanilla tein aina valoissa eli vaihde vapaalle.
 
Viimeksi muokattu:
@Jarkki86 Eipä se tee hyvää muillekkaan automaattilaatikoille pitää valoissa D-asennossa. Mitäs aikanaan -90 luvun momenttimuuntimella varustetulla Nissanilla tein aika valoissa eli vaihde vapaalle.
Vähän samoilla linjoilla. Oli auto ja laatikko mikä hyvänsä, niin en ymmärrä tuollaista kaasua vasten pitoa. Toivottavasti kukaan ei harrasta manuaalilla tai tuplakytkinlaatikoilla.
 
@Jarkki86 Eipä se tee hyvää muillekkaan automaattilaatikoille pitää valoissa D-asennossa. Mitäs aikanaan -90 luvun momenttimuuntimella varustetulla Nissanilla tein aina valoissa eli vaihde vapaalle.

Tä? Eihän se momentinmuunnin vatkaa kuin öljyä siellä pysähdyksissä. Jos vaihdat N-lle joka stopissa, niin laatikko kytkee vaihteen pois ja päälle. Tämä nyt enemmän mekaanista kulutusta aiheuttaa kun nopeudet synkronoidaan metalliosien välillä. Helpompi niitä öljyjä on vaihdella kuin rakentaa laatikko uusiksi. D vaihteella liikennevaloissa aina, ellei ole joku onnettomuus tms. pidempi stoppi, jolloin mukavuus syistä N ja käsijarru päälle tai auto sammuksiin.

Ne laatikot on kyllä suunniteltu kestämään seisokkia lämpötilojen puolesta. Öljynvaihdossa mun piti nostattaa kylmän lootan öljynlämpötila 20c —> 50c, niin D-asennossa jarrua vasten meni joku 15min. Ja ne laatikot on tehty kestämään samaa rasitusta myös paljon kuumempia maita varten. Ikuista öljyä ei ole keksitty, joten jos on runsasta kaupunkiajoa tai muuta kuormaa paljon, niin öljynvaihdot ajoissa.
 
^tämä. Lisäksi DSG laatikoissa täytyy olla joku vika, jos ne luistattaa kytkintä D asennossa paikallaan seistessä. Luonnollisesti niissä katkeaa veto oli kytkin on ns. pohjassa. Onhan paremmissa malleissa jopa automaattijarru joka pitää auton paikallaan D asennossa polkematta jarrua. Näin ne on suunniteltu käytettäväksi.
 
@Jarkki86 Eipä se tee hyvää muillekkaan automaattilaatikoille pitää valoissa D-asennossa. Mitäs aikanaan -90 luvun momenttimuuntimella varustetulla Nissanilla tein aina valoissa eli vaihde vapaalle.
Just. Se ainoa kuluminen mikä perinteiseen mehulinkoautomaattiin tulee tuossa tapauksessa on se että se laitetaan D:ltä N:lle. N:llä itseasiassa taitaa olla laatikossa jopa jotain kytketty jolloin se kuluu, toisin kuin D:llä jolloin kytkimet on irti ja kuluminen laatikossa tasan nolla.

Hydrauliikka hoitaa noissa homman niin ettei laatikko kulu milliäkään kun auto on pysähdyksissä D:llä, jos se on paikallaan. Se jatkuva N:lle ramppaaminen taas kuluttaa niitä mekaanisiakin osia kun hydrauliikka kytkee päälle / pois.

Toki jokaisessa laatikossa on vielä omat "kikkansa", kuten nyt vaikka esim. 2000 luvun alun Aisineissa joissa R:llä voitelu ei toiminut ja kulumista saatiin aikaan jos autolla lähdettiin suoraan peruuttamaan startin jälkeen (hetkeksi N:lle tai D:lle niin saatiin mehut liikkelle, ja sitten vasta R:lle).
 
^tämä. Lisäksi DSG laatikoissa täytyy olla joku vika, jos ne luistattaa kytkintä D asennossa paikallaan seistessä. Luonnollisesti niissä katkeaa veto oli kytkin on ns. pohjassa. Onhan paremmissa malleissa jopa automaattijarru joka pitää auton paikallaan D asennossa polkematta jarrua. Näin ne on suunniteltu käytettäväksi.
DSG toimii juuri näin, valoihin pysähtyessä käsijarru kytkeytyy automaattisesti päälle pitämään auton paikallaan kunnes kuski vapauttaa sen painamalla kaasua. Jarru vapautuu ensin ja sitten vasta kytkin, tuon kun ottaa vielä huomioon niin ei tule nykiviä liikkeellelähtöjä (paina ensin kaasua pehmeästi jarrun vapauttamiseksi ja sitten vasta syvemmälle kiihdyttääksesi).
 
Ei se käytä käsijarrua vaan normaalia jalkajarrua. Mittaristoon ei tule käsijarruvaloa. Yhtä sulavasti lähtee kun nostaa jalan pehmeästi jarrulta, eli lähtee ryömittämään oli sitten mäessä tai tasamaalla. Nykimisen voi välttää kun ei ylipäätään tee äkkinäisiä painalluksia.
 
Mikäli auton kytkin on vaihtokunnossa 30 tuhannen kilometrin jälkeen, niin syy on joko kuljettajan tohelointi/väärinkäyttö tai sitten autossa on jotain vikaa.

Kyllä, nimenomaan kuljettajan virhe.

Tai postiauto.

Tietysti on mahdollista että siellä on mekaaninen vika joka hajottaa kytkimen, siis painelaakeri jää jotenkin kantamaan tms, tai DSG ei vapauta vapaalla olevaa kytkintä kokonaan. Tuotahan onkin sitten mukava alkaa vääntämään.

Vähän samoilla linjoilla. Oli auto ja laatikko mikä hyvänsä, niin en ymmärrä tuollaista kaasua vasten pitoa. Toivottavasti kukaan ei harrasta manuaalilla tai tuplakytkinlaatikoilla.

Ainakin ennen autokoulussa opetettiin pitämään manuaali auto mäessä paikallaan kytkimellä, niin että varsinainen mäkilähtö oli sitten helppo toteuttaa. Kyllä tuota jotkut harrastavat vieläkin.

Just. Se ainoa kuluminen mikä perinteiseen mehulinkoautomaattiin tulee tuossa tapauksessa on se että se laitetaan D:ltä N:lle. N:llä itseasiassa taitaa olla laatikossa jopa jotain kytketty jolloin se kuluu, toisin kuin D:llä jolloin kytkimet on irti ja kuluminen laatikossa tasan nolla.

80-luvun ZF automaatissa oli ominaisuus: vaihde vapaalla se vuosi painetta sinne kytkin pakoille, niin että se vaihde tavallaan lipsui hieman päällä kokoajan, kun vaihde oli D:llä, se vaihde oli täysin kytkettynä, eikä tuota lipsumista tapahtunut ja ainoa luisto tapahtui turbiinissa kuten kuuluukin. KÄytännössä tuo tyhjäkäyntiseisottaminen ei vaikuttanut laatikon elinikään, mutta kun dieseleiden pakokaasupäästön mittaus ryntäyttämällä tuli käyttöön, noita laatikoita onnistuttiin rikkomaan.

Käytännössä kai jokseenkin kaikki nykyaikaiset momentinmuunninautomaatit kytketvät vaihteiston vapaalle jos seistään jarrua vasten paikallaan. ON sitten autosta kiinni miten jouhevasti tuo toimii, pahimmillaan joutuu käyttämään mäkilähdössä käsijarrua (automaatissa!!).
 
Käytännössä kai jokseenkin kaikki nykyaikaiset momentinmuunninautomaatit kytketvät vaihteiston vapaalle jos seistään jarrua vasten paikallaan. ON sitten autosta kiinni miten jouhevasti tuo toimii, pahimmillaan joutuu käyttämään mäkilähdössä käsijarrua (automaatissa!!).
Mitkä laatikot noin tekee ja mikä on jokseenkin nykyaikainen? Mulla on 2007 ZF ja 2015 vuoden Aisin ja kyllä molemmissa ”jatkuva veto”. Olen myös ajanut useita 2018-2020 vuoden mehulinkoja (esim. Volvo, Kia, Jaquar, BMW, eli Aisin ja ZF) eikä yksikään kyllä ole vedottomaksi heittänyt. Joissain veto on kyllä niin hento, että mäessä alkaa valua taaksepäin ilman kaasua, mutta kyllä ne tasaisella ryömii.
 
Myös Ford Fiesta 2018 A6 ryömittää, eikä mene vapaalle. Kovin jyrkkää mäkeä ei ole ollut, mutta ei ole taaksepäinkään valunut.
 
Mitkä laatikot noin tekee ja mikä on jokseenkin nykyaikainen? Mulla on 2007 ZF ja 2015 vuoden Aisin ja kyllä molemmissa ”jatkuva veto”. Olen myös ajanut useita 2018-2020 vuoden mehulinkoja (esim. Volvo, Kia, Jaquar, BMW, eli Aisin ja ZF) eikä yksikään kyllä ole vedottomaksi heittänyt. Joissain veto on kyllä niin hento, että mäessä alkaa valua taaksepäin ilman kaasua, mutta kyllä ne tasaisella ryömii.
No jokseenkin kaikki, mutta johtuu miten se on toteutettu. Esim vanhemmissa Volvon 6 vaiheisissa Aisinin askeissa sen ominaisuuden pystyi ohjelmoimaan joko päälle tai pois sen kun meni siniseltä tiskiltä pyytämään sen. Myös bemarissa käytetty ZF:n 8 pykäläinen tekee tuon, mutta nuo ovat sen verran fiksumpia että se kytkee vaihteen päälle kun jarrupaine vähenee, esim PSA vehkeissä tuo on kytketty kai jarruvaloon tms, jolloin se viive on hyvin selvä, jolloin juuri sopivassa mäessä jossa hill hold ei vielä aktivoidu se ehtii valua parhaimmilaan melkein 10cm taaksepäin.

Jos start-stop järjestelmä on käytössä sitä ei kyllä huomaa pahemmin, kun se jää sen moottorin sammutuksen varjoon, mutta S-S pois kytkettynä sen kyllä huomaa. Pahin tilanne on yleensä sellainen ihan minipysähdys, jossa se ehtii juuri vaihtaa vapaalle ja painaa nopeasti uudelleen kaasua.

Mittariston vaihdeindikaattori pysyy tietysti kokoajan D:llä.

Polttoaineensäästön takiahan tuo ominaisuus on olemassa, mutta mä en kyllä tajua miksi, se on noissa start-stop autoissakin.
 
No jokseenkin kaikki, mutta johtuu miten se on toteutettu. Esim vanhemmissa Volvon 6 vaiheisissa Aisinin askeissa sen ominaisuuden pystyi ohjelmoimaan joko päälle tai pois sen kun meni siniseltä tiskiltä pyytämään sen. Myös bemarissa käytetty ZF:n 8 pykäläinen tekee tuon, mutta nuo ovat sen verran fiksumpia että se kytkee vaihteen päälle kun jarrupaine vähenee, esim PSA vehkeissä tuo on kytketty kai jarruvaloon tms, jolloin se viive on hyvin selvä, jolloin juuri sopivassa mäessä jossa hill hold ei vielä aktivoidu se ehtii valua parhaimmilaan melkein 10cm taaksepäin.

Jos start-stop järjestelmä on käytössä sitä ei kyllä huomaa pahemmin, kun se jää sen moottorin sammutuksen varjoon, mutta S-S pois kytkettynä sen kyllä huomaa. Pahin tilanne on yleensä sellainen ihan minipysähdys, jossa se ehtii juuri vaihtaa vapaalle ja painaa nopeasti uudelleen kaasua.

Mittariston vaihdeindikaattori pysyy tietysti kokoajan D:llä.

Polttoaineensäästön takiahan tuo ominaisuus on olemassa, mutta mä en kyllä tajua miksi, se on noissa start-stop autoissakin.
S/S yhteydessä sen kyllä ymmärtää, kun auto pitää startata ilman kuormaa. S/S pois kytkettynä en ole kyllä yhdessäkään törmännyt tai sitten se toimii niin älyttömän nopeasti ja huomaamattomasti, ettei sitä voi huomata edes rivakassa lähdössä. Ilmeisesti ei käsijarrun kanssa ainakaan toimi?
 
Kertokaas VAGgilaiset, että ilmoittaako vuoden 2010 Skoda öljynvaihdosta erillisellä "oil change" ilmoituksella, vai onko ilmoitus aina "service now"?
 
Muistaakseni öljynvaihdon lähestyessä ilmoittaa tarkemmin mitä pitäisi tehdä, mutta rajan ylittyessä sanoo vain service now.

Tuolla on kuitenkin longlife öljyt sisällä ja vaihto tehty vuosi sitten. Jos nyt yhtään oikein muistan, niin vaihtuvalla huoltovälillä öljyt on yleensä kestänyt reippaasti pidempää kuin vuoden. Olisko nyt niin, että edellinen lafka joka öljyt vaihtoi, jätti tuon huoltoilmaisimen väärään tilaan ja sen takia ilmoittelee nyt vuoden päästä huollosta.
 
Tuolla on kuitenkin longlife öljyt sisällä ja vaihto tehty vuosi sitten. Jos nyt yhtään oikein muistan, niin vaihtuvalla huoltovälillä öljyt on yleensä kestänyt reippaasti pidempää kuin vuoden. Olisko nyt niin, että edellinen lafka joka öljyt vaihtoi, jätti tuon huoltoilmaisimen väärään tilaan ja sen takia ilmoittelee nyt vuoden päästä huollosta.
Hyvin mahdollista. Mullakin on huolto sekoillut sen suhteen onko siihen asetettu 15 vai 30 tuhannen vaihtoväli ja unohdettu nollata huoltoväli ja ilmoitukset öljyjen vaihdon jälkeen. Ei muuta kun nollaa itse sen ilmoituksen ja kovaa ajoa, luottaa siihen mitä huoltokirjaan on merkitty.
 
S/S yhteydessä sen kyllä ymmärtää, kun auto pitää startata ilman kuormaa. S/S pois kytkettynä en ole kyllä yhdessäkään törmännyt tai sitten se toimii niin älyttömän nopeasti ja huomaamattomasti, ettei sitä voi huomata edes rivakassa lähdössä. Ilmeisesti ei käsijarrun kanssa ainakaan toimi?
Johtuu autosta kuinka siististi tuo toimii, silloin kun se toteutus on tuollainen kömpelö, niin se on todella ärsyttävä. Sinänsä sitä kässärilähtöä ei ole pakko tehdä, myös pieni kaasun painaminen kytkee vaihteen, jos painaa vasemmalla jalalla jarrua, ja tosiaan riittävän jyrkkä mäki aktivoi sen hill holderin.
 
Huollon sijaisauto. Aina näissä jotain pientä on. Ovet kuitenkin aukes mikä ei välttis ole itsestäänselvyys.
 

Liitteet

  • a1.jpg
    a1.jpg
    145,5 KB · Luettu: 411
  • a2.jpg
    a2.jpg
    156 KB · Luettu: 425
  • vag.jpg
    vag.jpg
    519,5 KB · Luettu: 420
Ovet kuitenkin aukes mikä ei välttis ole itsestäänselvyys.
Ei auennut tänään 2015 ibizasta ja kun sai auki niin ei pysy kiinni :). Tai oikeastaan tarkemmin että etuovi ei auennut, takaovi aukes mutta ei pysy sitten enää kiinni. Etuovi aukes (oletettavasti tärinän ansiosta) kun takaovea oli hakannut tusinan verran saadakseen sen pysymään kiinni. Etuovi meni kiinnikin -wohoo. Tunnin verran tyhjäkäyntiä pihassa niin takaovikin suostui menemään kiinni. Sitä ennen sormin kääntämällä sitä lukon kielekettä niin se ei vaan lukittunut vaan aina pomppas takas auki, lopuksi lämmettyään se lukittui nätisti sormin pöyrättämällä.

Mitä hittoa noille oville pitäisi tehdä? Kahvat liikkuu ja lukon kielet eli ongelma on selkeesti lukkorungon puolella (johonkin vanhenpiin seatteihin on lisäilty jousia :) omin pikkukätösin googlen perusteella). Runkoon ei päässe käsiksi purkamatta koko ovea -> ei kyllä millään viitisi tuollaiseenkaan jumppaan lähteä joka ovessa, sitten tuo varmaan pitäisi koittaa rasvata jollain jälkevällä tökötillä tai asennella jotain lisäjousia. Ensiavuksi painoin lukkoöljyä lukon kielestä sohottaen ylöspäin ja kahvan liukuhimmeliä pitkin yritin ujuttaa myös, mutta eihän se noilla keinoin voi päätyä oikeaan paikkaan mekanismissa...
 
Joo, ne on ne hilkut siellä oven sisällä. Ikkunaa ei myöskään talvella pidä alas laskeman, se ei välttis enää nouse sieltä ylös. Kaveri aina kömpi peräkontista farkku-Polon sisälle kun ei mitkään etuovet toiminut. Sama ovijuttu tais olla kaikissa Golfeissa mitä sillä oli (mk2-mk7). Mutta ei pidä lannistua, nää on näitä elämän suuria valintoja.

On muuten kohtalaisen viileä peli tää 1.8t näillä pakkasilla. Perseenlämmitin on kyllä hyvä, samoin vaihteiston toiminta. Alusta ei niinkään. Oven kiinni lyöminen kuulostaa siltä kun pudottaisi tyhjän peltipurkin asfaltille. Kojelauta on täynnä jotain muovikoristelistoja jotka rämisee.
 
Itellä on 2012 vuosimallin Audi A5 3.0 TDI sportbackinä ja tää on oikeastaan eka talvi kun on pakkasta.

Aluksi pelotti ikkunoiden toiminta(ovat siis karmittomat) mutta hämmentävän hyvin on toiminut kylmässä. Mutta sitten taas mittaristo ei kyllä ihan handlaa tätä lämpötilaa, mittariston keskellä oleva näyttö on välillä kokonaan pimeä ja sitten heräilee(jos heräilee) kun auto lämpenee.

Koitin tosta ottaa selvää mutta hinnat tolle oli sellaset että totesin että ehkä selviän muutaman päivän vuodessa ilman sitä kun muu mittaristo toimii hyvin
 
Aluksi pelotti ikkunoiden toiminta(ovat siis karmittomat) mutta hämmentävän hyvin on toiminut kylmässä.

Toimii ne hyvin jos ei vaan vettä/kosteutta mene mihinkään, ja jäädy yläasentoon. Tuossakin vissiin laskee lasi hieman ovea avatessa, kuten coupessa? Sitä jos se ei pääse tekemään niin aika tarkkana saa aina olla ovea kiinni laitettaessa, ettei lasi kolahda "koriin". Ongelman voi kiertää painamalla oven kiinni lasin yläreunasta hieman vauhdikkaammin. Monesti sai tuota pelätä jos esim kyytiläisiä oli, ja kohteliaasti kävin mieluusti itse laittamassa oven kiinni heidän puolestaan :D
 
Toimii ne hyvin jos ei vaan vettä/kosteutta mene mihinkään, ja jäädy yläasentoon. Tuossakin vissiin laskee lasi hieman ovea avatessa, kuten coupessa? Sitä jos se ei pääse tekemään niin aika tarkkana saa aina olla ovea kiinni laitettaessa, ettei lasi kolahda "koriin". Ongelman voi kiertää painamalla oven kiinni lasin yläreunasta hieman vauhdikkaammin. Monesti sai tuota pelätä jos esim kyytiläisiä oli, ja kohteliaasti kävin mieluusti itse laittamassa oven kiinni heidän puolestaan :D

Joo juurikin laskee sen ~5-10mm kun kahvasta avaa. Ja sitä just pelkäsin että mitä tapahtuu pakkasilla, mutta näemmä hienosti toimii.
 
Mamman kutosgolfista (2011) hyytyi akku joka on noin 5v. ikäinen. Voiko tuommoseen vaihtaa muitta mutkitta uuden akun? Vai tuleeko hetken virrattomuudesta jotakin ongelmatiikkaa? Ja jos tulee niin onko älylaturista jotain apua siihen tilanteeseen?
Ajattelin hakea motonetistä uuden exiden.
 
Mamman kutosgolfista (2011) hyytyi akku joka on noin 5v. ikäinen. Voiko tuommoseen vaihtaa muitta mutkitta uuden akun? Vai tuleeko hetken virrattomuudesta jotakin ongelmatiikkaa? Ja jos tulee niin onko älylaturista jotain apua siihen tilanteeseen?
Ajattelin hakea motonetistä uuden exiden.
Tossa voi hankaluutta tulla myös siitä, että VAG:n tuoreemmissa malleissa, myös jo joissakin 2010-luvun taitteen autoissa (ainakin start&stopilliset) pitää auton järjestelmään vissiin koodata että akku on vaihdettu. Melkeinpä tutkisin käyttöohjeesta, onko siellä mainintaa tarpeesta tehdä jotain koodauksia. Mm. ja etenkin saksalaiset ovat harrastaneet tuollaisia ratkaisuja, joissa akun vaihtaminen pitää kertoa autolle erikseen, muuten auto käsittelee akkua kuin se olisi vanha. Yksi ratkaisumalli voisi olla se, että ajelee auton johonkin akkuliikkeeseen, jossa osataan tehdä tuo koodauskin. Merkkihuollossa sama maksaa helposti enemmän ja voi olla vaikea saada aikaa edes tuollaiselle pikkuhommalle. Jos auto ei käynnisty ollenkaan niin se on sitten tietysti oma ongelmansa, tosin kun nyt on leudompaa keliä tulossa, saattaa kovemmilla pakkasilla hyytyvä akku löytää itsestään vielä tarpeeksi käynnistysvirtaa sään lämmetessä.
 
Mamman kutosgolfista (2011) hyytyi akku joka on noin 5v. ikäinen. Voiko tuommoseen vaihtaa muitta mutkitta uuden akun? Vai tuleeko hetken virrattomuudesta jotakin ongelmatiikkaa?
Virrattomuudesta ei tule ongelmaa, akun voi vaihtaa ihan normaalisti. Muutamia varoitusvaloja luultavasti palaa seuraavalla kerralla, mutta ne sammuvat itsekseen kun autolla lähtee ajamaan.

Jos autossa on start-stop järjestelmä, niin siinä on myös latauksenhallinta jolle täytyy testerillä kertoa uudesta akusta. Mikäli ei ole start-stoppia, niin ei ole latauksenhallintaakaan joten ei tarvita mitään koodaustakaan.
 
Mamman kutosgolfista (2011) hyytyi akku joka on noin 5v. ikäinen. Voiko tuommoseen vaihtaa muitta mutkitta uuden akun? Vai tuleeko hetken virrattomuudesta jotakin ongelmatiikkaa? Ja jos tulee niin onko älylaturista jotain apua siihen tilanteeseen?
Ajattelin hakea motonetistä uuden exiden.
Lähtökohtaisesti akun vierestä löytyy auton rungossa oleva miinus kenkä, mikäli siinä on lataushallinta. Itse juuri vaihdoin 2010 golfin akun ihan vaan uuden heittämällä, katsoin vain ettei miinuskengässä ole sitä virta-analytiikka boksia.
 
Alright.
Nyt sitten hain motonetista uuden Exide akun rekkarinumeron perusteella ja sepä onkin sitten sekä fyysisesti että ampeerien kannalta ihan eri sarjaa. Fyysisesti 10cm lyhyempi mikä haittaa paikalleenlaittoa kun autossa on suojakotelokin sille akulle. Lisäksi vanha akku on 72 Ah ja uusi on 50Ah. Kyseessä siis perusgolf jossa 1.2 86hv bensamylly. En tiedä miksi siinä on noin jyhkeä akku. Start-stoppia ei ole, ihan karvalakki muutenkin.
Jos katsoo samankokoista ja -tehoista kuin vanha niin hintaa tulee sitten satku lisää (80->180). Kannattaako laittaa samanlainen vai mikäs hitto nyt sitten ohjeeksi?
 
Ylimääräisiä viiksiä ei kyllä tarvitse, mutta senkin voi toteuttaa hyvin/huonosti. Vanhemmissa bemareissa esim. E60/E90/E84 on viiksellä toteutettu vakionopeudensäädin tehty hyvin. VAG-konsernin autoissa ei koskaan ole sitä tehty hyvin viiksellä, ei Audeissa, Volkkareissa, Skodissa eikä Seateissa ainakaan niissä millä olen ajanut.

Tuossa skodassa on travel assistille nappula ratissa, tämä travel assist siis ohjaa autoa itsestään kaistalla jopa mutkissa, valitsee vauhdin nopeusrajoitusten merkkien/navin perusteella itsestään, jarruttaa etukäteen kiertoliittymiin itsestään jne. Sen saa päälle/pois tuosta ratissa olevasta napista. En ole kokeillut saako siitä kaistavahdin pois päältä. Pitää kokeilla seuraavalla kerralla, kiitokset vinkistä.

Silti joutuu valikon kautta sen start&stopin kytkemään pois päältä, minkä perkeleen takia ei voinut nappia erikseen sille laittaa....

Ai niin ja lisänä vielä se, että miksi auton moottorin starttinappi löytyy ohjauspylväästä piilotettuna sieltä mihin vanhoissa autoissa tungetaan avain? Tämä on myös selvästi säästöä väärässä paikassa, sen pitäisi olla paremmin sijoitettu, kuten vaikkapa BMW:ssä joko kojelaudan ratin puolella tai keskikonsolissa.

Käytän BMW:tä esimerkkinä, koska mielestäni niissä asiat on suunniteltu hyvin, loogisesti ja mielestäni ihmiselle jolle autolla ajaminen on tärkeämpää kuin auton ns. "tekninen näyttävyys".

Kyllä ainakin tässä mallissa on nappi start/stop kytkennälle ja se sijaitsee keskikonsolissa. Mitä tulee tuohon starttinapin sijaintiin niin loogisin paikka sille on siinä kohtaa mihin normaalisti tungetaan avain.
Ylimääräisiä viiksiä ei kyllä tarvitse, mutta senkin voi toteuttaa hyvin/huonosti. Vanhemmissa bemareissa esim. E60/E90/E84 on viiksellä toteutettu vakionopeudensäädin tehty hyvin. VAG-konsernin autoissa ei koskaan ole sitä tehty hyvin viiksellä, ei Audeissa, Volkkareissa, Skodissa eikä Seateissa ainakaan niissä millä olen ajanut.

Tuossa skodassa on travel assistille nappula ratissa, tämä travel assist siis ohjaa autoa itsestään kaistalla jopa mutkissa, valitsee vauhdin nopeusrajoitusten merkkien/navin perusteella itsestään, jarruttaa etukäteen kiertoliittymiin itsestään jne. Sen saa päälle/pois tuosta ratissa olevasta napista. En ole kokeillut saako siitä kaistavahdin pois päältä. Pitää kokeilla seuraavalla kerralla, kiitokset vinkistä.

Silti joutuu valikon kautta sen start&stopin kytkemään pois päältä, minkä perkeleen takia ei voinut nappia erikseen sille laittaa....

Ai niin ja lisänä vielä se, että miksi auton moottorin starttinappi löytyy ohjauspylväästä piilotettuna sieltä mihin vanhoissa autoissa tungetaan avain? Tämä on myös selvästi säästöä väärässä paikassa, sen pitäisi olla paremmin sijoitettu, kuten vaikkapa BMW:ssä joko kojelaudan ratin puolella tai keskikonsolissa.

Käytän BMW:tä esimerkkinä, koska mielestäni niissä asiat on suunniteltu hyvin, loogisesti ja mielestäni ihmiselle jolle autolla ajaminen on tärkeämpää kuin auton ns. "tekninen näyttävyys".
Ylimääräisiä viiksiä ei kyllä tarvitse, mutta senkin voi toteuttaa hyvin/huonosti. Vanhemmissa bemareissa esim. E60/E90/E84 on viiksellä toteutettu vakionopeudensäädin tehty hyvin. VAG-konsernin autoissa ei koskaan ole sitä tehty hyvin viiksellä, ei Audeissa, Volkkareissa, Skodissa eikä Seateissa ainakaan niissä millä olen ajanut.

Tuossa skodassa on travel assistille nappula ratissa, tämä travel assist siis ohjaa autoa itsestään kaistalla jopa mutkissa, valitsee vauhdin nopeusrajoitusten merkkien/navin perusteella itsestään, jarruttaa etukäteen kiertoliittymiin itsestään jne. Sen saa päälle/pois tuosta ratissa olevasta napista. En ole kokeillut saako siitä kaistavahdin pois päältä. Pitää kokeilla seuraavalla kerralla, kiitokset vinkistä.

Silti joutuu valikon kautta sen start&stopin kytkemään pois päältä, minkä perkeleen takia ei voinut nappia erikseen sille laittaa....

Ai niin ja lisänä vielä se, että miksi auton moottorin starttinappi löytyy ohjauspylväästä piilotettuna sieltä mihin vanhoissa autoissa tungetaan avain? Tämä on myös selvästi säästöä väärässä paikassa, sen pitäisi olla paremmin sijoitettu, kuten vaikkapa BMW:ssä joko kojelaudan ratin puolella tai keskikonsolissa.

Käytän BMW:tä esimerkkinä, koska mielestäni niissä asiat on suunniteltu hyvin, loogisesti ja mielestäni ihmiselle jolle autolla ajaminen on tärkeämpää kuin auton ns. "tekninen näyttävyys".

Itselläni on Octavia 2.0tsi 4x4 vm2019. Ainakin tässä on start/stop kytkennälle oma nappi joka sijaitsee keskikonsolissa. Starttinappi ohjauspylväässä on kaikista loogisin paikka jos auton haluaa käyntiin ilman ohjekirjaa.
 
Autoilu on kyllä mukavaa..
Jospa pieni kooste parilta vuodelta. 2010 ibiza 160tkm.
Tavaratilan kahvan sähkökytkin lakkaa toimimasta. Purkaamolta varaosa.
Vakionopeudensäädin lakkaa toimimasta. Kontaktihäitiö tai viiksi rikki. Ei kiinnosta olkoon rikki.
Kuskin oven lukko jumittaa talvella. Ulkopuolisen kahvan vaijeri menee poikki. Uutta tilalle.
Kuskin oven ikkuna lakkaa toimimasta. Ei kiinnosta saa olla toimimatta. Varmaan kontaktihäiriö moottorilla.
Kuskin oven sisäpuolinen kahva menee poikki. Pääseehän tuosta vielä, mutta pitäisi kai uutta mennä kyselemään.
Ilmeisesti vaihteiston pääakselin laakeri hieman jurnuaa. Taitaa olla normi ominaisuus.
Leima tuli taas tällä viikkoa. Pakoputken klemmarit kuulemma poikki.

Sitten vielä naisen suusta: "miks pitää laittaa pyyhkijät huoltoasentoon, kun saa nää varret ylös ilmankin." Ei oo enää maalia konepellin reunassa. huoh.
 
Ai jaha. Rekisterinumerolla ei anna tuommoista ollenkaan. Listasta katottuna toi olis 2.0 Tdi golfiin. Onpa sekavaa. Kai niissä on sitten sama laturi kaikissa?

Fyysisen koon mukaan akut menee, ei niinkään laturin koon mukaan. Voihan sinne 1.2golfiinkin laittaa vaikkapa 225Ah akun konttiin jos haluaa.
 
Ai jaha. Rekisterinumerolla ei anna tuommoista ollenkaan. Listasta katottuna toi olis 2.0 Tdi golfiin. Onpa sekavaa. Kai niissä on sitten sama laturi kaikissa?
No ei kai akulla ole muuta väliä kun että mahtuu siihen paikalleen? Tietydti joku agm on parempikin sitten ja tarvitaan jos on start stop. Laittaisin niin ison Ah mallin kun vaan mahtuu, ehkä parempi pakkasilla kun siitä saa kauemmin virtaa jos joutuu pidempään starttia pyörittämään.
 
No ei kai akulla ole muuta väliä kun että mahtuu siihen paikalleen? Tietydti joku agm on parempikin sitten ja tarvitaan jos on start stop. Laittaisin niin ison Ah mallin kun vaan mahtuu, ehkä parempi pakkasilla kun siitä saa kauemmin virtaa jos joutuu pidempään starttia pyörittämään.
Veinkin sen akun takas motonettiin kun meni sormi suuhun ja autokin heräsi jostain taikaiskusta käyntiin. Taidan sitten noudattaa tuota ohjetta kunhan golf tässä ensin sulaa päivän pari sittarin hallissa.
 
Kyllä ainakin tässä mallissa on nappi start/stop kytkennälle ja se sijaitsee keskikonsolissa. Mitä tulee tuohon starttinapin sijaintiin niin loogisin paikka sille on siinä kohtaa mihin normaalisti tungetaan avain.



Itselläni on Octavia 2.0tsi 4x4 vm2019. Ainakin tässä on start/stop kytkennälle oma nappi joka sijaitsee keskikonsolissa. Starttinappi ohjauspylväässä on kaikista loogisin paikka jos auton haluaa käyntiin ilman ohjekirjaa.

Näin ei ole uusimmassa korimallissa vaan nappi on sijoitettu ohjauspylvääseen ja sitä saa sitten aina hamuilla. Ohjauspylväässä on avaimelle loogisin paikka. Paras paikka mielestäni starttinapille on kojelaudassa ohjauspylvään vieressä, sitten ehkä keskikonsolissa. Avaimella käynnistettäviin autoihin toki ohjauspylväässä.
 
Nyt sitten hain motonetista uuden Exide akun rekkarinumeron perusteella ja sepä onkin sitten sekä fyysisesti että ampeerien kannalta ihan eri sarjaa.
Ei koskaan osia rekisterinumeron perusteella. Tietysti voi käyttää hakuna kaupassa jos tietää minkä osan tarvitsee ja osaa tunnistaa oikean, mutta siihen tietoon ei ole luottaminen. Ei ole olemassa mitään tarkkaa yleistä tietokantaa, jossa rekisterinumero ja autoyksilön tarkka malli kohtaisi. Jopa moottorin ja vaihteiston tyyppi voi olla mitä sattuu, ja varsinkaan jostain sarjanumerorajasta muuttuneet osat eivät löydä tietään tuollaiseen tietokantaan, jossa on vain karkea tyyppinumero ja rekisteröintipäivä.
 
Alright.
Nyt sitten hain motonetista uuden Exide akun rekkarinumeron perusteella ja sepä onkin sitten sekä fyysisesti että ampeerien kannalta ihan eri sarjaa. Fyysisesti 10cm lyhyempi mikä haittaa paikalleenlaittoa kun autossa on suojakotelokin sille akulle. Lisäksi vanha akku on 72 Ah ja uusi on 50Ah.
Akkuluettelot, joista motonettikin hakee rekkarihaun tietonsa, on keskieuroopan automalleille. Pohjolassa käytettyjä isompia akkuja ei näissä luetteloissa ole. Vanha akku pitää aina mitata ja ostaa uusi mittojen ja napojen perusteella.
 
Tai katsoa siitä päältä numerot ja hakea sillä, ne on noissa akuissa kyllä todella hyvin ilmoitettu.
 
Asia selkeä. Kiitoksia rautalangoista. Ehkä joku muukin yhtä tyhmä löytää joskus nämä rautalangat avukseen tästä ketjusta :thumbsup:

ja se 50Ah akku olisi toiminut ihan hyvin, muijan autoon juuri vaihdoin 45Ah akun pois kun 12v vanhan oli jo vähän väsynyt. Tilalle tuli isoin mitä mahtui eli 64Ah, tuleehan se vähän sivuilta telineestä ulos, mutta kiinnitys on keskellä, johdot riittää eikä siinä ole mitään koteloa ympärillä niin jaksaa startata paremmin tuolla isolla akulla.
 
ja se 50Ah akku olisi toiminut ihan hyvin, muijan autoon juuri vaihdoin 45Ah akun pois kun 12v vanhan oli jo vähän väsynyt. Tilalle tuli isoin mitä mahtui eli 64Ah, tuleehan se vähän sivuilta telineestä ulos, mutta kiinnitys on keskellä, johdot riittää eikä siinä ole mitään koteloa ympärillä niin jaksaa startata paremmin tuolla isolla akulla.
Joo. Tossa golfissa on akulla semmoinen muotoonleikattu puolilöysä viltti suojana niin ei viitti laittaa muuta kokoa siihen. Olis pitänyt ensin käydä zekkaa se vanhan akun koko ennenkuin menee ostaan uuden. Täytyy käydä hakemassa se smigelin mainitsema 72Ah akku.
 
Alright.
Nyt sitten hain motonetista uuden Exide akun rekkarinumeron perusteella ja sepä onkin sitten sekä fyysisesti että ampeerien kannalta ihan eri sarjaa.
Sama kauppa, sama akkumerkki, sama kokemus kun rekkarinumerolla hain.
Onneksi noi saa vaihtaa miten vaan niin kävin sitten hakemassa 10Ah ja cm isomman tilalle.

Tämäkin olisi vältetty jos olisivat suostuneet vaihtamaan pihalla (mainostavat että kuuluu hintaan), mutta ei kuulemma uskalla virranhallintajärjestelmällä varustettuun autoon (A6 4F)... :facepalm:
 
Täytyy muuten sanoa tuon akun valvonnan olevan aika selvä asia. Tässä esimerkiksi miltä näyttää omassa golffissa:
1610971477818.jpg
 
Täytyy muuten sanoa tuon akun valvonnan olevan aika selvä asia. Tässä esimerkiksi miltä näyttää omassa golffissa:
1610971477818.jpg
Kannattaa putsata noin likainen akku. Tarpeeks kun jarrupölyä yms. sähköä johtavaa kuonaa kertyy akun napojen välille niin pelkästään se riittää purkamaan akkua.

Olen ihan esimerkkitapauksesta päässyt koulutustyyliin mittamaan yleismittarilla lukemia, toinen mittapää jompaankumpaan napaan ja toista tökki pitkin akun kuorta ohmialueella niin lukemia tuli.
 
Kannattaa putsata noin likainen akku. Tarpeeks kun jarrupölyä yms. sähköä johtavaa kuonaa kertyy akun napojen välille niin pelkästään se riittää purkamaan akkua.

Olen ihan esimerkkitapauksesta päässyt koulutustyyliin mittamaan yleismittarilla lukemia, toinen mittapää jompaankumpaan napaan ja toista tökki pitkin akun kuorta ohmialueella niin lukemia tuli.
Niin ja muutenkin kun ihmiset itkee sähkövikoja ja sitten ei pestä konehuonetta koskaan :facepalm:

Suolakurapaska tekee hyvää sähkön kanssa.
 
Jaaha, nyt kävi niin että omassa Golf Mk6 1.8 TSI (CDAA) alkoi yksi tyyppivika nostamaan päätään eli vesipumpun kotelo vuotaa jäähdytysnestettä pihalle.
Sattuuko kenelläkään olemaan kokemusta että minkä hintainen tuo vesipumpun vaihto koteloineen on? On kuulemma melko vmäinen itse ruveta kun saisi purkaa letkuja tieltä jne.

Käsittääkseni operaatio on täysin samanlainen kuin 2.0 TSI:ssä esim GTI golfissa
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 634
Viestejä
4 511 387
Jäsenet
74 445
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom