Usko (Jeesus Kristus ynnä muut)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 598
Itseä on Jumala jeesannut suurinpiirtein aina. Itseasiassa pelottavaa ajatella missä olisin jos Jumala ei olisi selkäni takana aina.
Jossain kaupungissa on minun kimppuun hyökännyt humalaisia ja ties mitä jengejä. Mutta minä olen aina kävellyt voittajana joka taistelusta, koska minun liittolaiseni on vahvimmista vahvin.
En itseasiassa pelkää enää yhtään mitään. Jumala käskee olla ottamatta taka-askelia. Mustelmat paranevat, mutta kunniaa ei saa menettää.
Syksyllä telttailin karhu- ja susialueella viikon, ilman kummempaa aseistusta. Oli minulla tanto. Joskus kannan katanaa mukanani. Mutta oli leppoisaa nukkua metsän sylissä. En pelännyt että susilauma tulee kurkkuihin yöllä.
Viimeiseen 20v en ole päivääkään ollut kipeä. Ei edes kuumetta. En ole luita katkonut ikinä, vaikka olen fillarilla kaatunut 50km/h+ vauhdeista monia kertoja. Joka kerta maassa maatessani olen ollut varma että nyt ovat luut poikki. Kypäriä on mennyt ainakin 4 paskaksi. Mutta ei. Pieni jomotus ja ylös.
Tää koko kommentti kuulostaa itseasiassa aika hiton sakealta. Kaiffari kaahaa fillarilla ympäri pitäjiä ja kaatuilee sillä, kanniskelee katanaa ja taistelee "jumalan nimissä" ties mitä narkkeja vastaan, koska kunniaa ei saa menettää? Toivottavasti löytyy vielä se klassinen lähes maata laahaava nahkarotsi, niin homma olis silkkaa täydellisyyttä. :D

Veikkaan että jos olisi mikään jumala olemassa niin se ei kyllä sun kunniastasi hittoakaan - tai siis miksi välittäisi? Ettei nyt taas vaihteeksi käytettäisi sokeaa jumaluskoa ja poimittaisi rusinoita pullasta oikeuttamaan omaa erittäin kummallista käytöstä sillä. Pretty weird, I'd say. :D
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 363
Mä haluan myös tuollaisen god moden päälle! Miten se onnistuu, pitääkö rukoilla tietyillä avainsanoilla? Rippikoulu on käyty.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 587
Parasta tossa on että ei tarvii tehdä mitään! Annat palaa vaa, jos jäät henkiin niin se on jumalan tahto ja jos kuolet se on jumalan tahto. Win-win tilanne.
Jälkimmäisessä jos riittävästi uskoo, niin kohtalona voi olla ikkuinen elämä, jos usko toteutuu.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 761
Mutta minä olen aina kävellyt voittajana joka taistelusta, koska minun liittolaiseni on vahvimmista vahvin....


...Joskus kannan katanaa mukanani.
Heräsi kysymys, että miksi sitten kannat sitä mukanasi jos kerta liitttolaisesi on vahvimmista vahvin? Pelkkä rukoilu ei sitte riitä kuitenkaan, vaan tarvitaan kättä pidempää?
 

Pitkä_ja_hikinen_hevari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
11.08.2023
Viestejä
460
Heräsi kysymys, että miksi sitten kannat sitä mukanasi jos kerta liitttolaisesi on vahvimmista vahvin? Pelkkä rukoilu ei sitte riitä kuitenkaan, vaan tarvitaan kättä pidempää?
Varmaan samasta syystä kuin käytän kypärää pyöräillessä.
Jos sairastun saanko valita vain rukouksen tai lääkärin välillä?
Valitsen tietysti sekä rukouksen että lääkärin.

Tietysti katana, tantot, wakizashit ja muut ovat minun harrastus. Aamulla viimeksi treenasin katanalla. Ruutiaseiden ja katanoiden välillä valitsen aina katanan.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 761
Varmaan samasta syystä kuin käytän kypärää pyöräillessä.
Jos sairastun saanko valita vain rukouksen tai lääkärin välillä?
Valitsen tietysti sekä rukouksen että lääkärin.

Tietysti katana, tantot, wakizashit ja muut ovat minun harrastus. Aamulla viimeksi treenasin katanalla. Ruutiaseiden ja katanoiden välillä valitsen aina katanan.
Ts. jumalasi ei olekkaan vahvista vahvin?
 

Pitkä_ja_hikinen_hevari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
11.08.2023
Viestejä
460
On se hurja. Ottaen huomioon paljonko susien ja karjuhen hyökkäyksiä suomessa on. Kokeileppa joskus mennä ja olla pariyötä vaikka jossain Brasilian favelassa tai jenkkien Skid Rowlla. Katotaan kuinka jumala sitten suojelee.
Mites kun jumala on käskenyt ottamaan taka-askelia mutta kuinkas toimit silloin kun joku vaikkapa narkkari hyökkää sinua kohti ja jumala käskee tappamaan sen. Mites toimit?
Katotaan? Otanko maikkarin TV-ryhmän kuvaamaan jotain realityä. Tämähän kuulostaa järjettömältä.
Jos olet treenannut taistelulajeja. Niin toiminta tulee alitajunnasta/hypotalamuksesta. Siinä ei mietitä vaan toimitaan vaistojen varassa.
Toistot mitä on treenattu tuhansia kertoja tulee automaattisesti. Jos narkki hyökkää niin tilanne on ohi hyvin nopeasti. Joko pakenet tai taistelet.

Ts. jumalasi ei olekkaan vahvista vahvin?
Vahvimmista vahvin. Jumalaa ei kannata testata. Tee itse parhaasi niin Jumala hoitaa loput.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
1 590
Itseä on Jumala jeesannut suurinpiirtein aina. Itseasiassa pelottavaa ajatella missä olisin jos Jumala ei olisi selkäni takana aina.
Jossain kaupungissa on minun kimppuun hyökännyt humalaisia ja ties mitä jengejä. Mutta minä olen aina kävellyt voittajana joka taistelusta, koska minun liittolaiseni on vahvimmista vahvin.
En itseasiassa pelkää enää yhtään mitään. Jumala käskee olla ottamatta taka-askelia. Mustelmat paranevat, mutta kunniaa ei saa menettää.
Syksyllä telttailin karhu- ja susialueella viikon, ilman kummempaa aseistusta. Oli minulla tanto. Joskus kannan katanaa mukanani. Mutta oli leppoisaa nukkua metsän sylissä. En pelännyt että susilauma tulee kurkkuihin yöllä.
Viimeiseen 20v en ole päivääkään ollut kipeä. Ei edes kuumetta. En ole luita katkonut ikinä, vaikka olen fillarilla kaatunut 50km/h+ vauhdeista monia kertoja. Joka kerta maassa maatessani olen ollut varma että nyt ovat luut poikki. Kypäriä on mennyt ainakin 4 paskaksi. Mutta ei. Pieni jomotus ja ylös.
Usaatko sanoa miksi uskovaiset ei erotu muista kun katsotas sairauksien tai onnettomuuksien tilastoja? Tietysti jos sinä olet maailman ainoa Jumalan tosi ystävä ja kaikki muut uskovaiset vain uskovat väärin niin eihän silloin tilastoissa näy.
 

Pitkä_ja_hikinen_hevari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
11.08.2023
Viestejä
460
Usaatko sanoa miksi uskovaiset ei erotu muista kun katsotas sairauksien tai onnettomuuksien tilastoja? Tietysti jos sinä olet maailman ainoa Jumalan tosi ystävä ja kaikki muut uskovaiset vain uskovat väärin niin eihän silloin tilastoissa näy.
En voi puhua muiden puolesta. Mutta mielipiteeni on että: Jumala valitsee ihmisen. Ihminen ei valitse Jumalaa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Pitkä_ja_hikinen_hevari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
11.08.2023
Viestejä
460
Jos jumala valitsee ihmisen eikä ihminen jumalaa, niin miksi jotkut uskoo muuhun jumalaan kuin sinä. Onko jumalia useita?
Edelleen vaikea puhua muiden puolesta. En tiedä mihin he uskovat. On toki olemassa vain yksi Jumala. Raamattu sanoo että taivaan portit ovat ahtaat. Kaikki eivät sinne mahdu.
Vierastan ajatusta jostain Jumalan valinnasta. Tänään uskon Allahiin. Huomenna Buddhaan. Ylihuomenna Jeesukseen. Jne.

Miksi Jeesus antoi lähetyskäskyn jos kerta Jumala voi itsekin valita itselleen ihmisen?
Se liittyy syntienanteeksiantoon.
Raamatussa ei sanota kirjaimellisesti että Jeesus Kristus on uusi Jumala. Jeesus on Jumala lihassa. Joka vapahtaa synnit ja ihminen pääsee ikuisiksi ajoiksi hoilaamaan itkuvirsiä taivaaseen. Jos katuu pahoja tekojaan riittävästi. Kristityillä Jeesus Kristuksen status tuottaa tuskaa. Kyseessä ei ole jokin alempi tai uusi Jumala.

Ovathan juutalaiset Jumalan valittua kansaa.
 

Pitkä_ja_hikinen_hevari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
11.08.2023
Viestejä
460
Mitä helvettiä. Vähän aiemmin kerroit että Jumala valitsee eikä ihminen.
_Mielipiteeni_
Kristinuskoahan haukutaan heikkojen uskonnoksi. Ihminen on perseillyt ja on paljon syntejä niskassa. Valitaan Jeesus antamaan ne anteeksi. Sitten unohdetaan Jeesus ja taas voi jatkaa perseilyään. Ad infinatum. Ei se näin mene.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
1 590
En voi puhua muiden puolesta. Mutta mielipiteeni on että: Jumala valitsee ihmisen. Ihminen ei valitse Jumalaa.
En pyytänyt sinua puhumaan muiden puolesta. Miksi uskonto, joka suojelee mielestäsi vaikka ja miltä, ei näy tilastoissa? Vai pelaako Jumalasi nollasummmapeliä, jos jotain uskovaista autetaan pitää vastaavasti jotain toista uskovaisista koulia? Ajattele hetken edes niillä tieteellesillä aivoilla jotka sinulla pitäisi olla.
 

Sceppe

Team Tokmanni - on kahisevaa
Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 154
_Mielipiteeni_
Kristinuskoahan haukutaan heikkojen uskonnoksi. Ihminen on perseillyt ja on paljon syntejä niskassa. Valitaan Jeesus antamaan ne anteeksi. Sitten unohdetaan Jeesus ja taas voi jatkaa perseilyään. Ad infinatum. Ei se näin mene.
Jännä tarina, mutta ei kyllä liittynyt yhtään siihen, kun ihmettelin valitseeko se jumala ihmisen vai ihminen jumalan.
 

Pitkä_ja_hikinen_hevari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
11.08.2023
Viestejä
460
En pyytänyt sinua puhumaan muiden puolesta. Miksi uskonto, joka suojelee mielestäsi vaikka ja miltä, ei näy tilastoissa? Vai pelaako Jumalasi nollasummmapeliä, jos jotain uskovaista autetaan pitää vastaavasti jotain toista uskovaisista koulia? Ajattele hetken edes niillä tieteellesillä aivoilla jotka sinulla pitäisi olla.
Olen vastannut jo ainakin 3 kertaa tähän kysymykseen.
 

Sceppe

Team Tokmanni - on kahisevaa
Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 154
En tiedä mistä puppugeneraattorista nuo hölynpölysi oikein vedät. Mutta luetunymmärtäminen ontuu sinulla.
Mikä puppugeneraattorin hölynpöly?

Mistä tietää, että jumala on valinnut ihmisen eikä ihminen jumalan. Tämä varsinkin kun jumalia on niin monia ihmiskunnan historiassa ja nykyisyydessä.
 

Pitkä_ja_hikinen_hevari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
11.08.2023
Viestejä
460
Sanallakaan et ole ottanut kantaa miksi tilastoissa uskonnon väittämäsi edut ei näy. Tieteellisessä maailmassa kysymyksen ohi vastauksia ei lasketa, itse asiassa ne vievät henkilön uskottavuutta. Yritä kerrankin vasta kysymkseen eikä ohi.
Minun väittämäni? Keksit oman olkinuken jota pölisyttelet. En ota kantaa näihin sekaviin hölynpölyihin.
 

Pitkä_ja_hikinen_hevari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
11.08.2023
Viestejä
460
Mikä puppugeneraattorin hölynpöly?

Mistä tietää, että jumala on valinnut ihmisen eikä ihminen jumalan. Tämä varsinkin kun jumalia on niin monia ihmiskunnan historiassa ja nykyisyydessä.
Sinun tekstisi ovat hölynpölyä, koska en ole väittänyt mitään näistä. Joten en voi kommentoida sinun olkinukkeihin.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
1 590
Itseä on Jumala jeesannut suurinpiirtein aina. Itseasiassa pelottavaa ajatella missä olisin jos Jumala ei olisi selkäni takana aina.
Jossain kaupungissa on minun kimppuun hyökännyt humalaisia ja ties mitä jengejä. Mutta minä olen aina kävellyt voittajana joka taistelusta, koska minun liittolaiseni on vahvimmista vahvin.
En itseasiassa pelkää enää yhtään mitään. Jumala käskee olla ottamatta taka-askelia. Mustelmat paranevat, mutta kunniaa ei saa menettää.
Syksyllä telttailin karhu- ja susialueella viikon, ilman kummempaa aseistusta. Oli minulla tanto. Joskus kannan katanaa mukanani. Mutta oli leppoisaa nukkua metsän sylissä. En pelännyt että susilauma tulee kurkkuihin yöllä.
Viimeiseen 20v en ole päivääkään ollut kipeä. Ei edes kuumetta. En ole luita katkonut ikinä, vaikka olen fillarilla kaatunut 50km/h+ vauhdeista monia kertoja. Joka kerta maassa maatessani olen ollut varma että nyt ovat luut poikki. Kypäriä on mennyt ainakin 4 paskaksi. Mutta ei. Pieni jomotus ja ylös.
Tässähän kehut kuinka Jumalasi pelastaa susilta, rosvoilta ja taudeilta. Ilmeisesti Jumalasi ei ole muistiasi saanut kuntoon.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
590
Joko muistisi on palannut ja voit kommentoida? Miksi tilastoissa ei näy että Jumalasi terveyttä parantava vaikutus?
Näin sivusta seuraajana mietin, että miten tilastossa voi näkyä joku mitä ei voi mitata? Tai siis voiko uskossa olemista mitata? Kirkollisveron maksu ei mielestäni riitä vielä, että on 'oikeasti' uskovainen.

Tänne ei pitäisi kyllä kirjoittaa mitään mutta menköön.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
1 590
Näin sivusta seuraajana mietin, että miten tilastossa voi näkyä joku mitä ei voi mitata? Tai siis voiko uskossa olemista mitata? Kirkollisveron maksu ei mielestäni riitä vielä, että on 'oikeasti' uskovainen.

Tänne ei pitäisi kyllä kirjoittaa mitään mutta menköön.
Hänhän väitti että Jumalansa suojelee taudeilta. Selitätkö miksi tätä ei voi mitata?
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
590
Hänhän väitti että Jumalansa suojelee taudeilta. Selitätkö miksi tätä ei voi mitata?
Siis viittasin oikeastaan tähän sinun kommenttiisi.

Usaatko sanoa miksi uskovaiset ei erotu muista kun katsotas sairauksien tai onnettomuuksien tilastoja?
Onko niissä tilastoissa siis näkyvissä myös uskovaiset? Mikä on uskovainen? Miten se mitataan?
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
1 590
Siis viittasin oikeastaan tähän sinun kommenttiisi.


Onko niissä tilastoissa siis näkyvissä myös uskovaiset? Mikä on uskovainen? Miten se mitataan?
Uskovaisuus mitataan kysymällä henkilöltä. Luulisi olevan uskovaisten etu näyttää kuinka paljon vähemmän heillä on syöpiä, flunssia, katkenneita luita ym. kun he uskovat valitsemaansa Jumalaan. Tästähän tulisi hyvä kisa Jumalten välillä kuka on paras.

Oikeasti kun mitään tieteellisen tarkastuksen kestäävää dataa Jumalten olemassaolon puolesta ei ole, kerrotaan yksittäisen henkilön kokemuksia. Näillä on sama painoarvo kuin tarinalla naapurista joka eli 100 vuotiaaksi vaikka poltti koko elämänsä.
 

Pitkä_ja_hikinen_hevari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
11.08.2023
Viestejä
460
En ota kantaa näiden kahden trollin höpinöihin. Kun vastaus on annettu ties kuinka monta kertaa. Täytyy ilmeisesti kirjoittaa jokin ohjelma postaamaan vastaus googolplex kertaa. Mutta ei, kommentoidaan olkinukkeja. Kommunikaatio-ongelmia kun en ymmärrä sanaakaan heidän höpinöistään.

Mutta ihminen ei voi valita Jumalaa. Hylätä kylläkin. Koska vapaa tahto.
 

Sceppe

Team Tokmanni - on kahisevaa
Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 154
Näin sivusta seuraajana mietin, että miten tilastossa voi näkyä joku mitä ei voi mitata? Tai siis voiko uskossa olemista mitata? Kirkollisveron maksu ei mielestäni riitä vielä, että on 'oikeasti' uskovainen.

Tänne ei pitäisi kyllä kirjoittaa mitään mutta menköön.
Nämä "sivusta seuraajat", "asioita neutraalisti katsovat" ja "puolueettomat" ihmeellisesti kyseenalaistavat aina uskontoja kritisoivia kirjoituksia.
 

Pitkä_ja_hikinen_hevari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
11.08.2023
Viestejä
460
Miksi on sitten useita jumalia joihin ihmiset uskovat. Kaikki olemassa?
Enkö maininnut että on olemassa vain yksi Jumala. Esim. Jeesus Kristus ei ole jokin toinen tai alempi Jumala. Nämä muut "jumalat" Zeus/Thor/Ukko ylijumala/... ovat väärinkäsityksiä tai jopa satanistisia luonteeltaan.
 

Sceppe

Team Tokmanni - on kahisevaa
Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 154
Enkö maininnut että on olemassa vain yksi Jumala. Esim. Jeesus Kristus ei ole jokin toinen tai alempi Jumala. Nämä muut "jumalat" Zeus/Thor/Ukko ylijumala/... ovat väärinkäsityksiä tai jopa satanistisia luonteeltaan.
Eli nämä väärät ja jopa satanistiset jumalat ovat valinneet ihmisiä?
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
590
Uskoo johonkin jumalaan = uskovainen
Epäilen, että tätä dataa ei löydy onnettomuus- tai sairaustilastoista.

Uskovaisuus mitataan kysymällä henkilöltä. Luulisi olevan uskovaisten etu näyttää kuinka paljon vähemmän heillä on syöpiä, flunssia, katkenneita luita ym. kun he uskovat valitsemaansa Jumalaan. Tästähän tulisi hyvä kisa Jumalten välillä kuka on paras.

Oikeasti kun mitään tieteellisen tarkastuksen kestäävää dataa Jumalten olemassaolon puolesta ei ole, kerrotaan yksittäisen henkilön kokemuksia. Näillä on sama painoarvo kuin tarinalla naapurista joka eli 100 vuotiaaksi vaikka poltti koko elämänsä.
Siinä kävis kuitenkin vaan niin, että ne tosiuskovaiset vaan sanois, että Jumala vaan koettelee ja olis paljon pahempi tauti tms. jos en uskoisi Jumalaan jne.

Tosin veikkaan, että moni uskovainen ei ajattele Jumalan laittavan asioita ihmisen puolesta kuntoon vaan Jumala nähdään ennemminkin voimana joka auttaa selviämään eri haasteista yms. Ja sehän on ihan ok jo ihminen näin ajattelee vaikka mitään Jumalan osallisuutta asioissa ei olisikaan.

Se olisikin jännä jos joku pystyisi tieteellisesti todistamaan Jumalan olemassa olon. Kai siinä pitäisi sitten alkaa uskovaiseksi kun on faktat pöydässä. :D

Nämä "sivusta seuraajat", "asioita neutraalisti katsovat" ja "puolueettomat" ihmeellisesti kyseenalaistavat aina uskontoja kritisoivia kirjoituksia.
Tämän kommentin veikkasinkin tulevan. :D Tässä on todella vaikea keskustella ilman, että joku leimaa jollekin puolelle kuuluvaksi. Vähän sama homma nykyään kaikessa muussakin. Milloin ollaan natseja, suvakkeja, tyhmiä, fiksuja, rikkaita tai köyhiä kun sanot jonkun, omasta mielestä neutraalin, kommentin.
 

Pitkä_ja_hikinen_hevari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
11.08.2023
Viestejä
460
Eli nämä väärät ja jopa satanistiset jumalat ovat valinneet ihmisiä?
Ihmiset ovat valinneet ja keksineet nämä muut "jumalat". Toki jos siitä kokee jotain hyötyvänsä. Niin hieno juttu.
Jotkut uskovat enkeleihin. Mutta raamattu ei kerro koska "enkelit" luotiin. Vai luotiinko ollenkaan. Joten en näe että on olemassa jotain alempia "jumalia".

Kyseessä on Taivaallinen Isä. Ja Isä pitää huolta lapsistaan. Näin sen näen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 003
Ihmiset ovat valinneet ja keksineet nämä muut "jumalat". Toki jos siitä kokee jotain hyötyvänsä. Niin hieno juttu.
Jotkut uskovat enkeleihin. Mutta raamattu ei kerro koska "enkelit" luotiin. Vai luotiinko ollenkaan. Joten en näe että on olemassa jotain alempia "jumalia".

Kyseessä on Taivaallinen Isä. Ja Isä pitää huolta lapsistaan. Näin sen näen.
Ei näytä pitävän.
 

Sceppe

Team Tokmanni - on kahisevaa
Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 154
Ihmiset ovat valinneet ja keksineet nämä muut "jumalat". Toki jos siitä kokee jotain hyötyvänsä. Niin hieno juttu.
Jotkut uskovat enkeleihin. Mutta raamattu ei kerro koska "enkelit" luotiin. Vai luotiinko ollenkaan. Joten en näe että on olemassa jotain alempia "jumalia".

Kyseessä on Taivaallinen Isä. Ja Isä pitää huolta lapsistaan. Näin sen näen.
Joo joo... muut jumalat ovat keksittyjä paitsi sinun jumalasi. Olisiko sinulla todisteita, että asia on oikeasti näin, eikä vain ole kyseessä sinun uskomuksesi.
 

Sceppe

Team Tokmanni - on kahisevaa
Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 154
Tämän kommentin veikkasinkin tulevan. :D Tässä on todella vaikea keskustella ilman, että joku leimaa jollekin puolelle kuuluvaksi. Vähän sama homma nykyään kaikessa muussakin. Milloin ollaan natseja, suvakkeja, tyhmiä, fiksuja, rikkaita tai köyhiä kun sanot jonkun, omasta mielestä neutraalin, kommentin.
Veikkasit että tulee ja ilmeisesti aiheesta kun näin arvelit. Seuraavalla kerralla sitten oikeasti neutraalisti tai sitten rehellisesti kertomalla omat uskomukset ja niiden pohjalta näkemykset.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 680
Viestejä
4 221 611
Jäsenet
71 096
Uusin jäsen
climber_82

Hinta.fi

Ylös Bottom