Usko (Jeesus Kristus ynnä muut)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 152
Riippuu tavallisen elämä määritelmästä. Klassinen fysiikka nyt pettää heti kättelyssä kaikessa kun mittakaava on riittävän pieni. Sekä todennäköisesti ääriolosuhteissa kuten mustataukot tms.

Matematiikka ei varmaan juuri petäkkään missään enkä niin sanonutkaan.
Eli "klassinen fysiikka" on se, että hylätään kaikki mitä on opittu jonkun ajanjakson jälkeen?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 919
Meillähän on kvanttifysiikka joka käsittelee sitä mitä klassinen fysiikka ei, eli klassinen fysiikka toimii siellä missä sen pitääkin.
Ei uusi tieto ole mitätöinyt klassisen fysiikan tarjoamia vastauksia, se on vain osoittanut että tietyissä olosuhteissa emme voi sitä soveltaa, aka klassisen fysiikan malli on tarkentunut, se toimii kuitenkin ihan kuten ennenkin.

Vähän sama jos löytäisimme maapallolta elämää joka ei perustu dna:han, ei tämä löytö heittäisi evoluutioteoriaa romukoppaan, se säilyisi teoriana joka kuvaa dna:han perustuvan elämän kehitystä ja tulevaisuudessa joku toinen teoria kuvaisi tuota toisenlaista elämänmuodon kehitystä.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
1 589
Klassista fysiikkaa käytetään koska se on huomattavan paljon helpompaa. Jos kvanttifysiikka olisi helppoa niin meidän ei tarvitsisi opetella enää klassista fysiikkaa. Itse asiassa monet arkielämän ongelmat on pirun vaikeita laskea kvanttifysiikalla. Mutta tarkin kuvaus maailmasta on kvanttifysiikka. Kukaan ei, pois lukien litteämaa henkilöt, pidä klassista fysikkaa tarkkana kuvauksena vaan yleistyksenä. Se onko kvanttifysiikkakin vain karkea aproksimaatio vain aika näyttää (ja miljoonat tunnit tutkimustyötä).
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 919
Klassinen fysiikka toimii, siksi sitä käytetään ja kvanttifysiikkaa/mekaniikkaa käytettään siellä missä klassista fysiikkaa ei pystytä käyttämään. Lisäksi klassinen fysiikka pyrkii antamaan myös selityksiä ja vastauksia kysymyksiin "miksi jokin toimii näin", kvanttifysiikka tarjoaa lähinnä vain ratkaisumalleja (yhtälöitä jne.) ongelmien ratkaisuihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 885
Eli "klassinen fysiikka" on se, että hylätään kaikki mitä on opittu jonkun ajanjakson jälkeen?
Ei annoin vain esimerkin missä se ei toimi, ja olen jo sanonut että se toimii rajatulla alueella ihan hyvin. Sinulla taitaa olla hieman ongelmia sisäistää lukemaasi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 152
Ei annoin vain esimerkin missä se ei toimi, ja olen jo sanonut että se toimii rajatulla alueella ihan hyvin. Sinulla taitaa olla hieman ongelmia sisäistää lukemaasi.
Sinulla taitaa olla hieman ongelma, ettet osaa olla kitisemättä tyhjänpäiväisistä asioista.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 609
Uskonnon lähtökohta kumminkin on että heitetään hatusta joku juttu ja sitten siihen uskotaan ehdoitta maailman tappiin saakka.
Vain jos katsoo asiaa ateistisesta näkökulmasta, mutta oletus siinä on että uskonnot perustuu valheisiin. Jos katsoo uskontojen näkökulmasta, uskonnot ei ole keksittyjä, vaan tieto tulee Jumalalta. Sinä olet luultavasti ateisti, ja siksi et osaa katsoa maailmaa toisista näkökulmista, samalla tavalla miten teistit usein ei osaa nähdä maailmaa ateistin näkökulmasta.

Luontohan on usein edellä ihmisiä kaikessa, niin ei se ole mitenkään mahdotonta kuvitella että luonnossa olisi esimerkiksi jokin internetin tapainen tietoverkko johon meidän aivot voi kytkeä langattomasti, ja sillä tavalla profeetat aikoinaan latasi alas yliluonnollista tietoa tästä älyllisestä valoverkosta nimeltä Jumala. Kun teknologia kehittyy, meillä on kohta tekoälyjä jotka voi muistuttaa jumalia, jos he tietävät paljon enemmän kun ihmiset.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
172
Ihmiset ovat kyselleet minulta viime aikoina sitä, että mitä tapahtuu niille ihmisille, jotka eivät ole koskaan kuulleet evankeliumista. Tämä oli varsin hyvä kysymys, johon en osannut heti tyhjentävästi vastata. Rukoilin Jumalaa, että hän avaisi minulle Pyhän henkensä kautta asiaa. Uskon saaneeni asiaan vastauksen.

Tämän me tiedämme Raamatusta:

Kaikki ihmiset ovat syntisiä ja ansainneet tuomion.

"Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla, niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa; kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään." (Room 3:9 )

Jumala on äärimmäisen oikeudenmukainen

"Minä julistan Herran nimeä. Ylistäkää Jumalamme kunniaa! Hän on turvamme, kalliomme, teoissaan täydellinen. Kaikki hänen tiensä ovat oikeat. Hän on uskollinen Jumala, ei hän vääryyttä tee. Hän on vanhurskas, tuomioissaan oikea." (5. Moos. 32:3-4)

Jumala tuntee kaikkien sydämet läpikotaisin, sekä menneet että tulevat teot

"Herra, sinä olet minut tutkinut, sinä tunnet minut. Missä olenkin, minne menenkin, sen sinä tiedät, jo kaukaa sinä näet aikeeni. Kuljen tai lepään, kaiken olet mitannut, perin pohjin sinä tunnet minun tekemiseni. Kielelläni ei ole yhtäkään sanaa, jota sinä, Herra, et tuntisi. Sinä suojaat minua edestä ja takaa, sinä lasket kätesi minun päälleni. Sinä tiedät kaiken. Se on ihmeellistä, siihen ei ymmärrykseni yllä. "Psalmi 139

Ennen kaikkea, Jumala on rakkaus.

"Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti ainokaisen Poikansa maailmaan, että me eläisimme hänen kauttansa.Siinä on rakkaus - ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi." I John 4:8

Mitäkö tästä kaikesta voidaan päätellä? Me kaikki ihmiset olemme samalla viivalla - kaikki olemme kelvottomia ja syntisiä. Me kaikki ansaitsemme kuoleman ja kadotuksen. Jumala on täydellinen, eikä hän sivuuta vääryyttä ja rikkomuksia. Jumala on kuitenkin rakkaudessaan ottanut rangaistuksen kaikkien ihmisten päältä pois ja siirtänyt sen Jeesuksen harteille. Siis kaikkien, joka ikisen ihmisen, joka on koskaan elänyt ja tulee elämään.

Jesaja kirjoittaa 700 vuotta ennen Jeesuksen syntymää:

"Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana, mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut. Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme." (Jes. 53:5-6).

Kun Jesaja puhui eksyneistä lampaista ja kaikkien meidän syntiveloista, hän puhui itsestään ja koko maailman muista ihmisistä. Ei pelkästään 700 vuotta profetian jälkeen syntyneistä tulevaisuuden onnekkaista, jotka saisivat kokea armon Eli Jeesus tuli kantamaan myös niiden ihmisten synnit, jotka elivät ennen häntä ja tietenkin myös hänen jälkeensä.Pelastus ei koske pelkästään nykyistä "avionrikkojasukupolvea".

Aikakaudella ei ole väliä, sama pätee myös maantieteeseen. On absurdia edes kuvitella, että rakastava ja oikeudenmukainen Jumala olisi siunannut evankeliumilla maantieteellisesti Israelia lähellä olevat kohteet ensimmäiseksi vain sen takia, että nämä nyt sattuivat olemaan lähellä. Tämä olisi maantieteelliseen asemaan perustuvaa syrjintää, eikä Jumala täydellisyydessään tällaista vääryyttä tee.

Tässä tulee Jumalan voima mukaan. Ihmisymmärryksen kautta tätä on vaikea ymmärtää, mutta Jumalalle tämä ei ole mikään ongelma.Me tiedämme raamatun perusteella sen, että Jumala tietää kaikkivaltiudessaan kaiken ihmisen sydämestä, ehdottomasti esimerkiksi myös sen, minkä valinnan nämä ihmiset olisivat tehneet, jos he olisivat rakkauden evankeliumin kuulleet. Sitä miten evankeliumin ulkopuolella elävien ihmisten pelastus tapahtuu*, ei mainita suoraan raamatussa, mutta iankaikkisen pelastuksen mahdollisuus, joka on ulotettu koskemaan kaikkia ihmisiä, mainitaan täysin selkeästi. Jeesus tuli sovittamaan koko maailman synnin.

*Tästä evankeliumin ulkopuolisten ihmisten pelastamisesta on spekulaatioita, mutta en puutu niihin, koska minulle riittää se tieto, että armo kuuluu meille kaikille. Ei ole mitään järkeä heittää pois rakastavan Jumalan sinulle tarjoamaa mahdollisuutta, joka on tarkoitettu kaikille ihmisille. Pyydä Jeesukselta syntejäsi anteeksi ja pyydä häntä tulemaan elämäsi herraksi. Hän täyttää antamansa lupauksen ja tulee asumaan sydämeesi.

"Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani." John.ilm.3:20
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 263
@Echi ja käsitys oikeudenmukaisuudesta ja rakkaudesta:

1) Luo ihminen
2) Tiedä etukäteen jokaisen ihmisen jokainen valinta ja ole myös kaikkivoipa niitä valintoja muuttamaan
3) Tee tietyistä valinnoista kiellettyjä, rangaistuksena ikuinen tuska helvetissä

Lopputulos: lähetä ihmisiä ihan läpällä helvetin tuleen, koska oot niin rakastava ja reilu :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 885
Minustakin vähän tökeröä että tietää kaiken ja silti luo ajattelevia ihmisiä jotka jo lähtökohtaisesti on tuomittu iäisyydeksi kärsimykseen.

Tai eihän siinä mitään jos tommosesta tykkää ja on siihen mahdollisuus, mutta sitä ihmettelen, että sitten joku fanittaa tämmöistä kaveria.
 

Taikaorava

Virallinen varajäsen
Platinum-jäsen
Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
199
Noita Echin pökäleitä lukiessa täytyy vain ihmetellä kujalla se on uskovaisten sekopäisyydestä.

Tuttavapiirissä on mormoonipariskunta, joiden 4 lapsesta kolme kuoli kolarissa.
Äidillä oli ollut usko koetuksella jonkin aikaa, kunnes kirkossa oli porukalla tultu siihen tulokseen että tutkimattomat ovat jumalan tiet.

Toinen yhtä ääripääntapaus on ei-uskovainen tuttu, jonka isä oli pastori jossain jenkkikirkossa, missä raamatun sana otetaan kirjaimellisesti ja mm. lääketiede on saatanan keksintöä.
Kaveri oli sitten 5 vuotiaana todistanut kun 6kk pikkuveli kuoli aivokalvontulehdukseen, kun jumala ei jostain syystä vastannutkaan vanhempien rukouksiin.
12 vuotiaana toinen pikkuveli oli kuolla vaikeaan astmakohtaukseen. Perheidylli alkoi rakoilla kun äiti halusi viedä pojan sairaalaan, mutta pastori-isä oli rukoilun kannalla. Tässä vaiheessa äiti oli muistuttanut miten tehokasta rukoilu oli ollut edellisellä kerralla. Tuttu oli 12 vuotiaan rohkeudella puolustanut äidin näkökantaa, mihin isä oli todennut että nyt tuossakin pojassa asuu saatana.
Tapauksen jälkeen kaverini oli päättänyt, että lähtee siitä hullujenhuoneesta niin nopeasti kuin pystyy.

Lahkojen joukkovoima on valtava. Kaverini oli ollut isänsä johtamassa tilaisuudessa, missä väki oli kaatunut tai puhjennut puhumaan kielillä, kun jumalan välikappaleena toimiva pastori heitä kosketti.
Kaverini odotti jonossa vuoroaan kokeakseen saman ihmeen, mutta kun pastori tökkäsi sormilla otsaan, niin mitään ei tapahtunutkaan. Ei edes uudella, vähän kovemmalla tökkäyksellä.
Nuorelle pojalle se oli kova paikka ja pohdinta onko hänessä jotain vikaa. Onneksi asia oli tullut puheeksi tilaisuudessa mukana olleiden ikätoverien kanssa, jotka tunnustivat kaatuneensa vain koska kaikki muutkin kaatuivat.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 919
EIhän nuo echin tekstit ole mitään keskustelua (epäilen että rölläilyä, tai sitten kakki edellinen paska on kirjoitettu kamoisssa ja ilman kamaa echin teksti on aika onnetonta survontaa), ne ovat saarnaa, sitä ihan perus saarnaa jota tulee jokaisen uskovaisen suusta, erilaisia väitteitä (jumala on rakkaus, ihminen on syntinen) ja sitten perään litanja siteerauksia raamatusta (jostain kumman syystä luullaan että raamatun siteeraukset käyvät argumentista/perustelusta jollekin väitteelle). Kuka tahansa voi saarnata, se ei vaadi kuin sen että saarnaa, asiasta keskustelu sen sijaan sitten jo vähän vaatiikin, siksi useimmiten mielummin saarnaavat, ei tarvitse keskustella niistä epäloogisista ja ristiriitaisista asioista, se sijaan voi siteerata raamatun kohtaa ja kertoa kuinka sinä olet syntinen ja jesse yksin voi sut pelastaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
172
@Echi Et vastannut kysymykseeni :(
Mistä tiedät, että "Jumalan puhe" on Jumalan puhetta, eikä omia ajatuksia/mielikuvitusta?
Moi. Pahoittelen. Olen ollut niin kiireinen, että en ole kerinnyt vastaamaan edes ystävieni Skype-viesteihin.

Ei Jumala puhu uskovaisille monestikaan suoraan vaan käyttää muita keinoja, kuten Raamattua. Ikään kuin oivallat, mikä on Jumalan tahto, kun kuljet rukouksessa lukien Raamattua. Pyhä henki avaa sinulle juuri oikeat kohdat oikeaan aikaan. Rukoilet vastausta ongelmiin ja Jumala näyttää sinulle hänen tahtonsa eri tavoin.

Tietenkin, Pyhä henki käyttää myös muita kristittyjä. Kyse voi olla näiden antamista neuvoista, jotka osuvat juuri kohdalleen. Tai kun käyt seurakunnan kokouksissa, niin ihmisillä voi olla armolahjoja, jotka auttavat tuomaan Jumalan tahtoa selkeämmin ilmi, kuten tiedon sanat ja profetoimisen armolahja. (Saarnat itsessään toimivat neuvoa antavina välineinä)

Mutta entä jos kuulet hengen äänen päässäsi? Kyse voi olla joskus omista ajatuksistasi. Oikean hengen äänen tuntee siitä, että "henki "vahvistuu äänen kuullessa. Tätä on mahdotonta selittää sellaiselle, joka ei ole uskossa. Kaikilla kristityillä on nimittäin Pyhä henki, joka on lakkaamatta läsnä meissä. Se tuntuu ikään kuin lempeältä pilveltä. Kun rukoilet tai luet Raamattua, tuo hengen läsnäolo voimistuu.

Henkien kuulemisessa pitää olla kuitenkin tarkkana, koska voi olla mahdollista, että valhehenget eli demonit käyttävät tuota väylää. Tämän vuoksi kaikki henget täytyy aina koetella Raamatun valossa. Jotkut uskovaiset ovat noita erehtyneet seuraamaan ja jälki on karmeaa. Heitä kutsutaan vääriksi profeetoiksi. He aiheuttavat valtavaa tuhoa kristittyjen keskuudessa ja he häpäisevät kaikkien kristittyjen maineen riettauksillaan.

Jos et ole uskossa, niin en suosittele kuuntelemaan ääniä, elleivät ne kehota sinua tekemään parannusta ja pyytämään syntejäsi anteeksi Jeesukselta. Toinaan Jumala voi ilmestyä ei-uskovaisille tai eksyneille lampaille. Kun olin harhapoluilla niin Jumala näyttäytyi minulle unessa ja näytti minulle syntini. Se oli hirvittävä uni, mutta johti lopulta parhaimpaan mahdolliseen lopputulokseen. Unetkin pitää tosin koetella Raamatun valossa, eikä niitä pidä uskoa suoraan.

Muistutan vielä siitä että uskoontulo ei vastaa millään tavoin mielenterveysongelmaa, joka aiheuttaa ihmisille harhojen vuoksi ongelmia. Usko korjaa elämäsi ei riko sitä. Jos kyse olisi harhoista, kuten vääristä äänistä pään sisällä, niin tämä näkyisi juurikin mielenterveysongelman tavoin ja ihminen olisi ahdistunut, peloissaan eikä ymmärtäisi miksi maailma reagoi eri tavoin kuin se Jumalan ääni siellä pään sisällä. Jumalan ääni selkeyttää elämääsi ja tuo siihen rauhaa, harhat ja demoniäänet tuhoavat elämääsi.

Tämä ei tarkoita sitä, etteikö joillain mielenterveysongelmaisilla voisi olla "jumalharhoja", jotka saavat ihmiset täysin sekaisin. Uudestisyntyminen ei kuitenkaan tällaisia aiheuta, sen mukana tulee lempeys, rauha ja rakkaus. Jos nämä puuttuvat uskovaisen arjesta, niin hänen uskonelämässään on jotain pielessä. (koettelemuksia ja kärsimyksiä tietenkin on, mutta ei mielenterveysongelmia uskon vuoksi)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
172
Jos yksikin uskonto pystyisi tieteellisesti vakuuttamaan niin olisin heti kiinnostunut. Mutta kun yhtään todistusta ei ole esitetty niin joudun niputtamaan kaikki uskonnot sarjaan satuja.
Jumala on jo tuonut itsensä esille, mutta hän ei käyttänyt tähän tiedettä. Miksikö? Koska hän on antanut ihmisille mahdollisuuden ja keinot hänen kohtaamiseensa, mutta se tapahtuu hänen ehdoillaan. Hän on sinun luojasi. Hän määrää sen, kuinka ilmestyy ihmisille. Et sinä.

Jumala ei suinkaan ole passiivinen vaan hän tuo itseään jatkuvasti julki, mutta vain niille, jotka vilpittömästi haluavat etsiä totuutta. Mutta et voi koskaan saavuttaa häntä oman ymmärräksesi avulla vaan Jumalan täytyy ensin sinut kutsua. Jos koet sydämessäsi sen, että Jumala kutsuu sinua ja olet kiinnostunut tietämään syntien anteeksi saamisesta ja Jeesuksen tarjoamasta pelastuksesta, olet hyvin lähellä ikiaikaisen Jumalan löytämistä. Tämä on Jumalan sinulle tarjoama käsivarsi. Se ei tule tieteen varjossa vaan hän itse ilmestyy sinulle elävän sanansa kautta.

Ja se sana on tämä:

Pyydämme Kristuksen puolesta: suostukaa sovintoon Jumalan kanssa. Kristukseen, joka oli puhdas synnistä, Jumala siirsi kaikki meidän syntimme, jotta me hänessä saisimme Jumalan vanhurskauden. Jumalan työtovereina me vetoamme teihin: ottakaa Jumalan armo vastaan niin, ettei se jää turhaksi! Hänhän sanoo: - Oikealla hetkellä olen kuullut sinua, pelastuksen päivänä olen tuonut sinulle avun. Juuri nyt on oikea hetki, juuri nyt on pelastuksen päivä. (2. Kor. 5:19-6:2).

Laita kädet ristiin ja rukoile Jeesusta elämääsi. Sano hänelle, että uskot häneen ja haluat saada syntiksi anteeksi. Sano, että haluat hänet elämäsi herraksi. Kun teet tämän kaikesta sydämestäsi, sinusta tulee Jumalan lapsi välittömästi. Jeesuksen lupaus on ehdoton: hän vastaa tällaiseen rukoukseen AINA. Saat itse kohdata Jumalan henkilökohtaisesti.

Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani. Ilm 3:20
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Henkien kuulemisessa pitää olla kuitenkin tarkkana, koska voi olla mahdollista, että valhehenget eli demonit käyttävät tuota väylää. Tämän vuoksi kaikki henget täytyy aina koetella Raamatun valossa. Jotkut uskovaiset ovat noita erehtyneet seuraamaan ja jälki on karmeaa. Heitä kutsutaan vääriksi profeetoiksi. He aiheuttavat valtavaa tuhoa kristittyjen keskuudessa ja he häpäisevät kaikkien kristittyjen maineen riettauksillaan.

Tämä ei tarkoita sitä, etteikö joillain mielenterveysongelmaisilla voisi olla "jumalharhoja", jotka saavat ihmiset täysin sekaisin. Uudestisyntyminen ei kuitenkaan tällaisia aiheuta, sen mukana tulee lempeys, rauha ja rakkaus. Jos nämä puuttuvat uskovaisen arjesta, niin hänen uskonelämässään on jotain pielessä. (koettelemuksia ja kärsimyksiä tietenkin on, mutta ei mielenterveysongelmia uskon vuoksi)
Kiitos vastauksesta, onhan noita kiireitä itse kullakin.
1. Onko mielestäsi Patrick Tiainen väärä profeetta? Miten kommentoisit ylipäätään homoutta? Jaatko saman käsityksen 99% vapaitten suuntien edustajien kanssa homoudesta: syntiä, jonkinnäköinen sairaus, josta tulisi parantua?

2. Kyllä mielenterveysongelmia on paljonkin syntynyt välillisesti uskoontulon (uudestisyntymisen) seurauksena. Ns. Karismaattisissa piireissä tupataan korottamaan ääntä lisätäkseen uskottavuutta, pelottelemaan helvetillä, luodaan yksilölle paineita synnittömänä elämisestä jne. Nämä ovat varsinkin lapsille/varhaisnuorille joissain tapauksissa erittäinkin pelottavia kokemuksia.

3. En tiedä sinun taustoista sen enempää, mutta vaikutat jossakin muussa piirissä kuin ev. Lut srk:ssa vaikuttavan. Siispä teen karkean oletuksen, että ajattelet raamatun kirjaimellisesti ja totuutena. Mikäli raamattu on jumalan sana, tie, totuus ja elämä, miksi siitä poimitaan vain osa? Miksi naisen ei tarvitse peittää päätänsä rukoillessa tai miksi nainen saa lopettaa avioliiton? Nämä tulee jommassa kummassa kirjeessä Korinttilaisille.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
172
1. Onko mielestäsi Patrick Tiainen väärä profeetta?.
Sanotaan nyt vaikka näin: olen vahvasti vakuuttunut siitä, että Tiainen on joutunut valhehenkien eksyttämäksi. Tiaisen tapaus on malliesimerkki siitä, kuinka eksytyksen henki toimii kristityissä. Ensin annetaan valtavia tunnekokemuksia ja ihmeitä, sitten katoaa pikkuhiljaa ja pohja ja ihminen ajautuu riettauksien ja synnin pariin. Jos noita henkiä ja opetuksia ei koetella Raamatun antamin keinoin, niin valhehenget käyttävät välittömästi tilaisuutta hyväkseen.

Monet kristityt hakevat pelkästään tunne-elämyksiä uskosta, eivätkä he perusta uskoaan Raamatun varaan. Tämän vuoksi he ovat alttiita hyökkäyksille. Uskossa eläminen on sitä, että kuljetaan Jeesuksen jalanjäljissä Raamatun opastamana välittämättä omista tuntemuksista. Aina ei tunneta Pyhän hengen täytetty kokonaisuudessaan vaan vaelletaan väliaikaisesti erämaassa. Mutta nuo matkat ovat hyvinkin opettavaisia, eikä Jumala niitä turhan vuoksi laita kristityn elämään.

Miten kommentoisit ylipäätään homoutta? Jaatko saman käsityksen 99% vapaitten suuntien edustajien kanssa homoudesta: syntiä, jonkinnäköinen sairaus, josta tulisi parantua??.
Kyse ei ole oikeastaan jonkun x seurakunnan näkemyksestä vaan Raamatun sanasta, jossa homoseksuaalisuus on selkeästi määritetty synniksi. Mutta miksi Jumala vaatii ihmisiltä jotain sellaista, josta nämä eivät näennäisesti voi parantua? Entä miksi jopa jotkut kristityt sanovat homouden olevan ok? Nuo kristityt ovat eksyksissä tämän Raamatun sanan mukaisesti: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa." Kaikki kristityt tuntevat kyllä kirjoitukset, joiden mukaan homous on kiellettyä, mutta jotkut eivät kykene ymmärtämään sitä, että Jumala on voimallinen tekemään ihmisistä eheitä, niin, jotta he voisivat toteuttaa hänen tahtoaan.

Älä hetkenkään vertaa kuvittele, että Jumala vaatisi pelkästään homoja luopumaan synneistään. Joka ikinen elävässä uskossa oleva ihminen on joutunut ristiinnaulitsemaan omat seksuaaliset himonsa. Meillä kaikilla on kaikenlaisia himoja ja haluja, joiden orjuudesta Jeesus vapauttaa ihmiset, kun nämä tulevat uskoon. Kyse ei ole siitä, että Jumala vaatisi ihmisiä pelkästään omissa voimissaan taistelemaan näitä vastaan. Hän itse antaa krisityille vallan tulla Jumalan lapseksi, kyse on Pyhästä hengestä, joka antaa voimaa kristitylle tarpeen mukaan.

On myös syytä muistuttaa, että homojen vihaaminen on myös syntiä. Jeesus itse aterioi prostituoitujen kanssa, jotka olivat julkisesti syntisiä. Ei Jeesus hyväksynyt aviorikosta, mutta hän rakasti näitä ihmisiä ja halusi johdattaa heidät pelastuksen tielle.

2. Kyllä mielenterveysongelmia on paljonkin syntynyt välillisesti uskoontulon (uudestisyntymisen) seurauksena. Ns. Karismaattisissa piireissä tupataan korottamaan ääntä lisätäkseen uskottavuutta, pelottelemaan helvetillä, luodaan yksilölle paineita synnittömänä elämisestä jne. Nämä ovat varsinkin lapsille/varhaisnuorille joissain tapauksissa erittäinkin pelottavia kokemuksia..
Ennen kuin ihminen tulee uskoon, hän voi kokea olevansa syntinen, joka on menossa helvettiin. Tämä on välttämätön mielentila, joka ohjaa ihmisen lopulta Jumalan syliin. Ihminen ei nimittäin voi tehdä parannusta, jos hän ei koe olevansa syntinen.

Mutta jos ihminen vielä uskoontulemisen jälkeen kokee ahdistusta, niin silloin jokin on pielessä tämän uskonelämässä. Kuten jo kirjoitin, niin tervehenkiseen uskoon kuuluvat aina hyvät hengen hedelmät, eli ilo, rauha ja rakkaus. Kyse on kasvuprosessista. Me kristityt joudumme osallistumaan Jeesuksen kärsimyksiin, joten elämä ei ole aina ruusuilla tanssimista, mutta kaiken tämän alla on toivo paremmasta, joka pitää meidät onnellisena

3. En tiedä sinun taustoista sen enempää, mutta vaikutat jossakin muussa piirissä kuin ev. Lut srk:ssa vaikuttavan. Siispä teen karkean oletuksen, että ajattelet raamatun kirjaimellisesti ja totuutena. Mikäli raamattu on jumalan sana, tie, totuus ja elämä, miksi siitä poimitaan vain osa? Miksi naisen ei tarvitse peittää päätänsä rukoillessa tai miksi nainen saa lopettaa avioliiton? Nämä tulee jommassa kummassa kirjeessä Korinttilaisille.
Paljon kysymyksiä.

Kävin uskovaisten yhteisellä kasteella ja pidän kunnia-asiana sitä, jotta en kuulu mihinkään tiettyyn kirkkoon. Kuulun Jeesuksen seurakuntaan. Kaikki kristityt ovat veljiäni ja sisariani

Joskus sanotaan, että Raamattua pitää tulkita kirjaimellisesti. Tuo pitää sisällään sen oletuksen, että kristitty ymmärtää välittömästi kaikki Raamatun selitykset kokonaisuudessaan, mikä ei aivan pidä paikkaansa.

"Ennen muuta teidän on oltava selvillä siitä, etteivät pyhien kirjoitusten ennustukset ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä. Yksikään profeetallinen sana ei ole tullut julki ihmisten tahdosta, vaan ihmiset ovat puhuneet Pyhän Hengen johtamina sen, minkä ovat Jumalalta saaneet. " II Piet. 1:20

Pyhä henki avaa noita asioita aina tarpeen mukaan, vaikka pääkohdat ovatkin selkeitä alusta lähtien. Kun ihminen kasvaa uskossa ja Jumalan sanan tuntemisessa, hän pikkuhiljaa alkaa ymmärtämään myös Raamatun opetuksia paremmin. Jumalan rakkaus on ehdoton edellys Raamatun tulkitsemiselle. Jos tuota ei ole, tai se on kristityssä vähäinen, niin Raamatun avautuminen jää vähäiseksi.

Paavali antoi toisinaan yleisiä elämän kehoituksia, jotka eivät liity suoraan pelastukseen. Hänen mielestään kristittyjen kannattaisi esimerkiksi pysyä sinkkuna. (vaikka avioituminen ei tietenkään syntiä ole) Mitä tulee tuohon naisten pään peittämisen, niin Paavali heittää tässä suhteessa pallon kristityille: " Ratkaiskaa itse: onko naisen sopivaa rukoilla Jumalaa peittämättömänä?" Tuosta voi päätellä, että kyse ei ole ehdoton käsky vaan sitä voidaan yhdessä pohtia.

Avioliiton pykälistä tiedän todella vähän, koska ne eivät ole olleet itselleni ajankohtaisia. En usko, että tulen koskaan seurustelemaan. Jeesus on elämäni rakkaus ja olen täysin tyytyväinen tähän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 598
...
Ei Jumala puhu uskovaisille monestikaan suoraan vaan käyttää muita keinoja, kuten Raamattua. Ikään kuin oivallat, mikä on Jumalan tahto, kun kuljet rukouksessa lukien Raamattua. Pyhä henki avaa sinulle juuri oikeat kohdat oikeaan aikaan. Rukoilet vastausta ongelmiin ja Jumala näyttää sinulle hänen tahtonsa eri tavoin.

Tietenkin, Pyhä henki käyttää myös muita kristittyjä. Kyse voi olla näiden antamista neuvoista, jotka osuvat juuri kohdalleen. Tai kun käyt seurakunnan kokouksissa, niin ihmisillä voi olla armolahjoja, jotka auttavat tuomaan Jumalan tahtoa selkeämmin ilmi, kuten tiedon sanat ja profetoimisen armolahja. (Saarnat itsessään toimivat neuvoa antavina välineinä)

Mutta entä jos kuulet hengen äänen päässäsi? Kyse voi olla joskus omista ajatuksistasi. Oikean hengen äänen tuntee siitä, että "henki "vahvistuu äänen kuullessa. Tätä on mahdotonta selittää sellaiselle, joka ei ole uskossa. Kaikilla kristityillä on nimittäin Pyhä henki, joka on lakkaamatta läsnä meissä. Se tuntuu ikään kuin lempeältä pilveltä. Kun rukoilet tai luet Raamattua, tuo hengen läsnäolo voimistuu.

Jos et ole uskossa, niin en suosittele kuuntelemaan ääniä, elleivät ne kehota sinua tekemään parannusta ja pyytämään syntejäsi anteeksi Jeesukselta. Toinaan Jumala voi ilmestyä ei-uskovaisille tai eksyneille lampaille. Kun olin harhapoluilla niin Jumala näyttäytyi minulle unessa ja näytti minulle syntini. Se oli hirvittävä uni, mutta johti lopulta parhaimpaan mahdolliseen lopputulokseen. Unetkin pitää tosin koetella Raamatun valossa, eikä niitä pidä uskoa suoraan.
Siis aivan uskomatonta tuubaa suollat. Mihin tuossa "jumalassa" voi uskoa ja mihin ei jos välillä se kuuntelee ja välillä ei, toisinaan auttaa milloin missäkin muodossa ja toisinaan ei? Aivan täyttä huuhaata. miten järkevä(?) ihminen ylipäätään voi yrittää tuollaisin perusteluin löytää jotain korrelaatiota rukoilemisen ja jumalalta saadun avun välille? Selitä minulle tämä.

Ja jos en ole uskossa niin et neuvo minua kuuntelemaan "pääni ääniä", poislukien ne jotka kehottavat minua tekemään parannuksen ja pyytämään syntejäni anteeksi Jeesukselta? Entä jos nämä muut äänet ovatkin omia ajatuksiani eikä mitään helvetin demonista saarnaa tai jumalallista väliintuloa. Lopetanko kuuntelemasta omia ajatuksiani ja pyytelen syntejäni anteeksi 24/7, ihan noin varuiksi?

Itsesuggestion määrä on valtava näillä jumalan pikku karitsoilla. Kuten myös sokeus, faktoista piittaamattomuus sekä irrationaalinen ajattelutapa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 802
Ei kannata. Itsekkin jumalankaritsaksi kääntyneen lapsenlapsena tiedän, että "totuuksista" on turha puhua. Viimeksikin sai vastauksen "Puolestasi on rukoiltu ja tehty kaikki. Päätä itse. Minä menen taivaaseen, sinä päätät, tuletko samaan vai menetkö sen toisen herran paikkaan".

Oleellinen taisi tulla uskovaiseksi kääntyvissä tuossa kohdassa: "Ennen kuin ihminen tulee uskoon, hän voi kokea olevansa syntinen, joka on menossa helvettiin.". Uskonto on kuin valmisrooli pedattuna hälle, joka ei usko psykoanalyysin ja mielen prosessien läpikäymisen vaivaan, vaan valmiiseen turvaan joka suojaa vaikeiden ja traumaattisten asioiden läpikäymiseltä.

Olen itse yhtä karsastava, että "uskonrooli" tai mielialalääkkeillä elämä loppuun olisi sopiva ankkuripaino ja laadukas elämä. Noh, kukin omalla tavallaan.
Hyvin muuten suurta ristiä kantava, ex-alkoholistikin osaa olla rasittava "opettaja" muiden juomisten suhteen. Eipä se tunnu eheyttävän mitään.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
On myös syytä muistuttaa, että homojen vihaaminen on myös syntiä. Jeesus itse aterioi prostituoitujen kanssa, jotka olivat julkisesti syntisiä. Ei Jeesus hyväksynyt aviorikosta, mutta hän rakasti näitä ihmisiä ja halusi johdattaa heidät pelastuksen tielle.
1. Kor 5:9-12 Sanoin kirjeessäni teille, että teidän ei pidä olla tekemisissä siveettömästi elävien kanssa. En tarkoittanut tämän maailman siveettömiä enkä ahneita, riistäjiä tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän pitäisi lähteä kokonaan pois maailmasta. Nyt täsmennän vielä: jos jotakuta sanotaan veljeksi mutta hän on siveetön tai ahne, epäjumalanpalvelija, pilkkaaja, juomari tai riistäjä, älkää olko tekemisissä hänen kanssaan. Älkää edes aterioiko tällaisen kanssa.

Ts. jos kuka tahansa, jota kutsut "veljeksi", lankeaa johonkin em. synneistä, joudut katkaisemaan välit tähän henkilöön.

Joskus sanotaan, että Raamattua pitää tulkita kirjaimellisesti. Tuo pitää sisällään sen oletuksen, että kristitty ymmärtää välittömästi kaikki Raamatun selitykset kokonaisuudessaan, mikä ei aivan pidä paikkaansa.

"Ennen muuta teidän on oltava selvillä siitä, etteivät pyhien kirjoitusten ennustukset ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä. Yksikään profeetallinen sana ei ole tullut julki ihmisten tahdosta, vaan ihmiset ovat puhuneet Pyhän Hengen johtamina sen, minkä ovat Jumalalta saaneet. " II Piet. 1:20
Miten selität esim. Novumit tai muutenkaan hengellisen opetuksen, jossa selitetään "pyhiä kirjoituksia"
Paavali antoi toisinaan yleisiä elämän kehoituksia, jotka eivät liity suoraan pelastukseen. Hänen mielestään kristittyjen kannattaisi esimerkiksi pysyä sinkkuna. (vaikka avioituminen ei tietenkään syntiä ole) Mitä tulee tuohon naisten pään peittämisen, niin Paavali heittää tässä suhteessa pallon kristityille: " Ratkaiskaa itse: onko naisen sopivaa rukoilla Jumalaa peittämättömänä?" Tuosta voi päätellä, että kyse ei ole ehdoton käsky vaan sitä voidaan yhdessä pohtia.

Avioliiton pykälistä tiedän todella vähän, koska ne eivät ole olleet itselleni ajankohtaisia. En usko, että tulen koskaan seurustelemaan. Jeesus on elämäni rakkaus ja olen täysin tyytyväinen tähän.
1. Kor 7:10-11
Naimisissa oleville taas annan käskyn, en minä vaan Herra: vaimo ei saa erota miehestään. Jos hän kuitenkin eroaa, olkoon menemättä enää naimisiin tai sopikoon miehensä kanssa. Samoin ei mies saa erota vaimostaan.

Kun tuota Paavalin tekstiä lueskelee, tulee ainoastaan kuva narsistisesta, yksinäisestä hissukasta, joka kirjoittelee jonkinnäköisen huumausaineen vallassa.

Esim.

1. Kor 7:39-40
Vaimo kuuluu yhteen miehensä kanssa niin kauan kuin tämä elää, mutta miehen kuoltua hän on vapaa menemään naimisiin kenen kanssa haluaa, kunhan se vain tapahtuu Herrassa. Hänen osansa on kuitenkin parempi, jos hän pysyy leskenä. Tämä on minun käsitykseni, ja luullakseni minussakin on Jumalan Henki.

1. Kor 7:7 Soisin kaikkien elävän niin kuin itse elän.

Jne. Voisin jatkaa tätä loputtomiin, mutta ei aika eikä kiinnostus riitä.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
1 589
Harmi että Jumala on päätynyt että tieteellisiä todistuksia ei tarvita. Nythän ei pysty mitenkään tietämään mikä tuhansista uskonnoista on totta ja mitkä ovat vain ihmisten kesksimiä satuja.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
172
Ts. jos kuka tahansa, jota kutsut "veljeksi", lankeaa johonkin em. synneistä, joudut katkaisemaan välit tähän henkilöön...
Nyt ymmärsit hieman väärin. Esimerkiksi juomari ei juo vain yhden kerran, vaan harrastaa tuota jatkuvasti. Jos toisen kristityn havaitaan tekevän syntiä, niin tätä pitää aluksi lempeästi nuhdella kuten Raamattu sanoo. Nuhtelun motiivina on rakkaus ei tuomitsemisen halu. Sillä syntiä tekevä kristitty on tuhoamassa välejään Jumalan kanssa ja näin ollen häntä tulee havahduttaa hereille, jotta hän pääsisi taivaaseen.

"Veljet, jos joku tavataan tekemästä väärin, on teidän, joita Henki ohjaa, lempeästi ojennettava häntä." Gal. 6.1"

Ja lainaamaasi kohtaa voidaan soveltaa vain, jos kristitty ei suostu synnistä luopumaan. Tämäkään ei tosin riitä, vaan varoituksia pitää antaa lukuisia. Kuinka monta? Jeesus vastaa:

"Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut hänet takaisin. 16 Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä 'jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla'. 17 Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin" Matteus 18:14

Miten selität esim. Novumit tai muutenkaan hengellisen opetuksen, jossa selitetään "pyhiä kirjoituksia"..
En tiedä mikä Novumi on, niin en osaa sanoa. Kaikenlaisiin hengellisiin kirjoihin pitää suhtautua varauksella. Nuoren kristityn tulisi tällaisia välttää kokonaan ja keskittyä Raamatun lukemiseen. Pyhä henki avaa itse kristitylle Raamattua, ei tarvita epävarmoja tulkintaoppaita. Raamattua voidaan toki käydä lävitse esimerkiksi raamattupiirissä muiden uskovaisten kanssa myös.

1. Kor 7:10-11 Naimisissa oleville taas annan käskyn, en minä vaan Herra: vaimo ei saa erota miehestään. Jos hän kuitenkin eroaa, olkoon menemättä enää naimisiin tai sopikoon miehensä kanssa. Samoin ei mies saa erota vaimostaan...
Vaimo kuuluu yhteen miehensä kanssa niin kauan kuin tämä elää, mutta miehen kuoltua hän on vapaa menemään naimisiin kenen kanssa haluaa, kunhan se vain tapahtuu Herrassa. Hänen osansa on kuitenkin parempi, jos hän pysyy leskenä. Tämä on minun käsitykseni, ja luullakseni minussakin on Jumalan Henki..
Niin, samoin mies ei saa erota vaimostaan. Ei tuo koske vain naisia. Mitä tulee tuohon avioliittoon, niin Jumala tarkoitti alunperin, että mies ja nainen elävät koko elämänsä yhdessä onnellisina. Ne, jotka pitävät Herran käskyt, voivat säilyttää myös avioliittorauhan Pyhän hengen avulla. Uskon näin. Huomioi, että tuo oli kristityille annettu määräys. Jos Jumala jotain vaatii, hän myös takaa sen, että ihmiset pystyvät noudattamaan hänen määräystään.

Kun tuota Paavalin tekstiä lueskelee, tulee ainoastaan kuva narsistisesta, yksinäisestä hissukasta, joka kirjoittelee jonkinnäköisen huumausaineen vallassa...1. Kor 7:7 Soisin kaikkien elävän niin kuin itse elän
Paavali oli kaikkea muuta kuin narsistinen. Hän antautui koko maailman sylkykupiksi, että pelastuksen evankeliumi leviäisi. Hän kieltäytyi tämän vuoksi myös avioliitosta. Minne ikinä hän vaelsikin, siellä häntä pahoinpideltiin ja kohdeltiin huonosti. Hän siunasi kuitenkin kaikkia vainoojiaan

Paavali oli esikuvana vertaansa vailla meille kristityille. Voin täysin rinnoin yhtyä hänen toteamukseensa. Ei tässä elämässä ole tarkoitus nautiskella lyhyistä nautinnoista vaan julistaa evankeliumia, niin, että mahdollisimman moni pelastuisi ja pääsisi taivaaseen. Siinäkin pelossa, että joutuu itse kärsimään matkan varrella.

"Jumala näyttää asettaneen meidät apostolit vihoviimeisiksi: olemme kuin kuolemaantuomitut areenalla, koko maailman katseltavina, enkelien ja ihmisten.... me kärsimme nälkää ja janoa ja kuljemme puolialastomina, meitä pahoinpidellään, me vaellamme paikasta toiseen ja hankimme toimeentulomme omin käsin kovalla työllä. Meitä herjataan, mutta me siunaamme. Meitä vainotaan, mutta me kestämme. Meistä puhutaan pahaa, mutta me puhumme hyvää. Tähän päivään saakka olemme olleet koko maailman kaatopaikka, ihmiskunnan pohjasakkaa". Kor. 4:9
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
138
Tutkimuksien mukaan suurin osa aidosti uskovaisista ei kuulu ihan terävämpään kärkeen mitä älykkyyteen tulee. Ja mutsi sano aina että hullujen, tyhmien ja humalaisten kanssa on turha väitellä. Oikeassa oli. Kuului kirkkoon, mutta "koska tapa". Ei uskonut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 949
Tutkimuksien mukaan suurin osa aidosti uskovaisista ei kuulu ihan terävämpään kärkeen mitä älykkyyteen tulee. Ja mutsi sano aina että hullujen, tyhmien ja humalaisten kanssa on turha väitellä. Oikeassa oli. Kuului kirkkoon, mutta "koska tapa". Ei uskonut.
Juu ja eikä siinä mitään. Saahan jokainen uskoo mihin haluaa ja perustaa omat moraalikäsityksensä mille haluaa, niin kauan kun EI TULE NEUVOMAAN MUILLE KUINKA PITÄÄ ELÄÄ. Jokainen vastatkoon itsestään niinkuin haluaa, mutta jumalauta siinä vaiheessa kun aletaan oman uskon mukaan säätämään muiden elämää ja moralikäsityksiä niin menee kuppi nurin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 598
@Echi Haluaisin kuulla selkeähkön vastauksen edelliseen viestiini jossa ihmettelin kommenttejasi rukoilun ja jumalalta saadun avun välillä.
 

Taikaorava

Virallinen varajäsen
Platinum-jäsen
Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
199
@Echi Haluaisin kuulla selkeähkön vastauksen edelliseen viestiini jossa ihmettelin kommenttejasi rukoilun ja jumalalta saadun avun välillä.
@Echi, haluaisin myos kuulla analyysisi, miksi jumala tappoi tuttuni pikkuveljen, vaikka vanhemmat kovasti rukoilivat parantumisen puolesta?
Tai ne naapurin 3 kolarissa kuollutta lasta. Annas ohjeita joilla voin naapurin mormoonille perustella miksi kyseinen toiminta oli jumalalta ok?

Minun moraalikirjassa em. tapahtumien salliminen, jos kerran hallussa on keinot niiden estamiseen, on melkoista kusipaisyytta. Onko jumalasi kusipaa vai enko ymmarra jotain detailia saannoissa?
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
138
Jos joku jumala on olemassa, niin aika kusipää, moraaliton hirviö, sodomisti, sadisti, rasisisti, sovinisti, sotahullu narsisti on kyseessä. Tuttu tutkinut raamattua (kuten moni muukin) ja käy selvästi ilmi että jumala on pahempi kuin Hitler, Stalin, punakhmeerit tai mikään maan päällä kävelevä tai kävellyt olento. Minunkin olisi raamatun mukaan pitänyt raahata vaimoani isänsä rappusille ja kivittää häntä ja appi olisi pitänyt katsoa, koska ei ollut neitsyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 949
@Echi, haluaisin myos kuulla analyysisi, miksi jumala tappoi tuttuni pikkuveljen, vaikka vanhemmat kovasti rukoilivat parantumisen puolesta?
Muutenkaan koko rukoilussa ei ole mitään logiikkaa.
Luulevatko ihmiset voivansa kumota jumalan päätöstä tappaa joku ihan vaan rukoilemalla?
Jos jumala on kaikkitietävä ja tietää kaikkien ihmisten elämän ja kohtalon niin rukoilu ei silloin auta mitään. Jumala on jo päättänyt miten tilanne ratkeaa.
Jos taas jumala päättää rukoilun takia pelastaa jonkun, niin silloin jumala ei ole kaikkitietävä, vaan pelaa itsekkin vähän korttipeliä eikä tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu.

Tähän rukoiludilemmaan tahtoisin kyllä joltain uskovalta selityksen.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Jumalkeskusteluun ei oikeastaan tarvita muuta kuin Marcus Aurelius, joka kiteyttää koko asian järjettömyyden näin:

“Live a good life.

If there are gods and they are just, then they will not care how devout you have been, but will welcome you based on the virtues you have lived by.

If there are gods, but unjust, then you should not want to worship them.

If there are no gods, then you will be gone, but will have lived a noble life that will live on in the memories of your loved ones.”
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
@Echi, haluaisin myos kuulla analyysisi, miksi jumala tappoi tuttuni pikkuveljen, vaikka vanhemmat kovasti rukoilivat parantumisen puolesta?
Tai ne naapurin 3 kolarissa kuollutta lasta. Annas ohjeita joilla voin naapurin mormoonille perustella miksi kyseinen toiminta oli jumalalta ok?

Minun moraalikirjassa em. tapahtumien salliminen, jos kerran hallussa on keinot niiden estamiseen, on melkoista kusipaisyytta. Onko jumalasi kusipaa vai enko ymmarra jotain detailia saannoissa?
Menee varmaan Jumalan "kristitylle asettamien koettelemusten" piikkiin. :rolleyes:
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Tässä keskustellaankin kristinuskon Jumalasta, se on ihan eri asia kuin Jumalat yleensä.
Ketjun nimi on yleisesti "Usko", joten siihen mahtuu silloin uskonto yleisenä ilmiönä. Mutta vaikka aiheena olisi vain kristinusko, ei se poista kyseisen logiikan ydintä siltikään mihinkään = Jumalpalvonnassa ei ole mitään ideaa juuri mainituista syistä johtuen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
172
Siis aivan uskomatonta tuubaa suollat. Mihin tuossa "jumalassa" voi uskoa ja mihin ei jos välillä se kuuntelee ja välillä ei, toisinaan auttaa milloin missäkin muodossa ja toisinaan ei? Aivan täyttä huuhaata. miten järkevä(?) ihminen ylipäätään voi yrittää tuollaisin perusteluin löytää jotain korrelaatiota rukoilemisen ja jumalalta saadun avun välille? Selitä minulle tämä.

Ja jos en ole uskossa niin et neuvo minua kuuntelemaan "pääni ääniä", poislukien ne jotka kehottavat minua tekemään parannuksen ja pyytämään syntejäni anteeksi Jeesukselta? Entä jos nämä muut äänet ovatkin omia ajatuksiani eikä mitään helvetin demonista saarnaa tai jumalallista väliintuloa. Lopetanko kuuntelemasta omia ajatuksiani ja pyytelen syntejäni anteeksi 24/7, ihan noin varuiksi?

Itsesuggestion määrä on valtava näillä jumalan pikku karitsoilla. Kuten myös sokeus, faktoista piittaamattomuus sekä irrationaalinen ajattelutapa.

Eivät asiat ole lainkaan epäselviä, jos olet uskossa ja sinulla on Pyhä henki. Pyhä henki on juuri se, joka opastaa sinua uskon tiellä. Muuten olisi mahdotonta selvitä ja ajauduttaisiin mainitsemiisi ongelmiin.

Mutta kerron hieman mitä tämä Pyhä henki on ja mitä se tekee.

Tiedämme olevamme Jumalan lapsia ja hänen johdatuksessaan, kun meillä on Pyhä henki

Siitä me tiedämme pysyvämme hänessä ja hänen pysyvän meissä, että hän on antanut meille Henkeänsä. 1. Joh. 4:13


Pyhä henki neuvoo meitä eri elämäntilanteissa toimimaan Jumalan tahdon mukaisesti (ei tarvitse opiskella tuhansia lakikirjoja ulkoa)

Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne. Hes. 36:27

Pyhä henki tuo Jumalan rakkauden meihin. Tämä on äärimmäisen tärkeä asia monen asian suhteen. Tätä rakkautta tarvitaan mm. Raamatun tulkitsemisessa.

Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu. Room. 5:5

Nämä ovat kaikki kuvailuja Pyhän hengen toiminnasta, mutta Pyhää henkeä ei voi ymmärtää eikä selittää tyhjentävästi sellaiselle ihmiselle, jolla sitä ei ole. Se täytyy saada lahjaksi Jumalalta.

Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva. Joh. 14:16-17

Ei Jumala toimi ihmisen tavalla, niin, että hän toisi esille asioita ihmislogiikan avulla. Hän tuo oman totuutensa esille Pyhässä hengessä niille, jotka häntä etsivät. Tämä Jumalan antama totuus on enemmän kuin riittävä. Hän on kykeneväinen antamaan sellaisen todistuksen, joka on luotettava, vaikka se ei perustu ihmisen ymmärtämään toimintamalliin.

Olen opiskellut sivuaineena psykologiaa yliopistossa. Opinnot eivät edenneet erityisen hyvin, joten en voi tuolla kehuskella. Mutta ymmärrän kuitenkin varsin hyvin sen, että ihmismieli voi tuottaa kaikenlaisia harhoja. Kuinka voin tietää, että tämä Pyhä henki on Jumalalta eikä oman mieleni tuotosta? Hyvin yksinkertainen vastaus: sinä tiedät sen. Tiedostat sen, että tämä rakkauden henki, joka sinussa on täytyy olla täydellinen ja hyvä. Mutta tämän lisäksi todisteena toimivat hedelmät. Nimittäin mielenterveysongelmat tuhoavat ihmisen elämää mutta Pyhä henki korjaa sitä. Kauhun, pelon ja vihan sijaan tilalle tulee lempeys, rakkaus ja rauhallisuus. Pyhä henki aiheuttaa täysin päinvastaisia asioita kuin mielenterveysongelmat. Tästä tiedostan myös, että kyse on Jumalan hengestä, joka haluaa minulle hyvää.

Kirjoitin tästä jo aiemmin:


Usko (Jeesus Kristus ynnä muut)
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Ketjun nimi voi olla mitä on, mutta ihmiset helpostikkaan ei tiedä tässä yhteiskunnassa mistään muusta kuin nimenomaan kristinuskon Jumalasta. Siksi on luonnollista että kaikki puheet Jumalasta viittaa juurikin siihen seikkaan.
Tuohon sun tekstiin, kerro mikä on Jumala, johon siinä viitataan.
Mitä väliä sillä on? Kommentti pätee ihan mihin tahansa "persoonamuotoiseen" jumalaan, mitä ihmiskunnan historiassa on keksitty alkaa palvoa.
 

Zonveine

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
468
Kristityt ovat yrittäneet todistaa rukoilun vaikutusta reaalimaailmaan. Tulokset ovat jääneet vain kovin laihoiksi.
Templeton foundation on kristillinen uskonnollinen organisaatio, jonka tehtävänä on antaa kristillistä näkemystä nykyaikaiseen tieteelliseen tutkimukseen.
Se yritti todistaa rukouksen voiman suuressa rukoustutkimuksessa vuosina 2005-2006.

"Study of the Therapeutic Effects of Intercessory Prayer (STEP)"
http://www.nytimes.com/2006/04/11/opinion/11lawrence.html?_r=2&
https://en.wikipedia.org/wiki/Studies_on_intercessory_prayer

Koe meni pääpiirteissään niin, että kymmenissä sairaaloissa tuhannet uskovaiset rukoilivat 1800:n sydänleikkauksen läpikäyneen potilaan puolesta.

Osa potilaista tiesi, että heidän puolesta rukoiltiin
Osa luuli tietävänsä, mutta oikeasti ei rukoiltu
Osa ei tiennyt, että heidän puolesta rukoiltiin.

Tuloksena oli, että leikkausten jälkeiset kuolemantapaukset olivat yhtä suuria jokaisessa ryhmässä.
Sillä poikkeuksella, että ne jotka TIESIVÄT, että heidän puolesta rukoiltiin, heidän paranemisensa oli HUONOMPAA.
Voisiko se liittyä ihmisen psyykkeeseen? En tiedä. Luultavimmin ei kuitenkaan mihinkään yliluonnolliseen.
Tietävillä 59% oli komplikaatioita, tietämättömillä 52%.

Eli, jos rukoilet niin siitä ei ole apua mutta ei haittaakaan. Mutta ÄLÄ KERRO kohteelle, sillä tiedolla rukoilusta voi olla negatiivisia vaikutuksia rukouksen kohteelle.

Ja maalaisjärkikin sanoo, että jos rukoilulla olisi todettu positiivista vaikutusta niin sairaaloissa olisi omat rukoiluosastot potilaille.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
229
Mitäs hihhulit ajattelette siitä, että älykkyyden ja uskovaisuuden väillä on erittäin vahva käänteinen korrelaatio? :D
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
229
Niin, silloin kun on tietoa, ei uskoa enää tarvi. Jos ei kykene saamaan tietoa, pitää turvautua uskoon.
Mitäs sitten se kansanosa, joka ei perusta tiedosta eikä uskosta. Nehän on kaikkein vähiten älykkäitä tuon perusteella ja niitä on suuri osa niistä jotka eivät usko.
Eli persut? xD
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Onhan sillä merkitystä, kun kerran sen tänne kopioit. Aiemminhan yleistit, puhuit Jumalpalvonnasta. Nyt alatkin rajoittamaan koko merkitystä juurikin tuohon kristinuskon persoonamuotoiseen jumalaan.
Mitä varten ihmiset paljoo jumalia? Mitä syytä siihen on, jos kerran asia on noin yksinkertainen, että tuo sun pasteama teksti tekee siitä niin turhan?
Täh? Sinähän tässä alat asiaa rajoittamaan, en minä. Minä mainitsin, että sillä ei ole väliä mistä persoonajumalasta puhutaan, koska useimmilla niillä tuntuu olevan samanlaiset tarpeet:

1) Hahmoa on jostakin syystä erikseen palvottava - Just because. Sitä ei milloinkaan kerrota miksi kaikkivoipa, kaikkitietävä ja ah niin ylevä jumala vaatii ihmisen palvontaa.

2) Moraalin kuvitellaan juontuvan tuon jumalhahmon käskyistä - Varsinkin aabrahamilaisissa uskonnoissa pääosassa on palvonnan merkitys. Elämänfilosofinen näkökulma jää todella köykäiseksi ja monin paikoin jopa erittäin vahingolliseksi. Jos nyt kristinuskosta puhutaan, niin kymmenen käskyä esimerkiksi ovat harvinaisen paskoja elämänohjeita ylipäätään.

3) Näissä uskonnoissa on vähemmän merkitystä sillä, että on itsessään hyvä ihminen muita kohtaan, ja tekee maailmaa osaltaan paremmaksi paikaksi. Jos jätät palvonnan väliin, olet määritelmällisesti huono ihminen jumalan silmissä, ja päädyt tuomiolle.

Argumentti pätee edelleenkin melkeinpä kaikkiin persoonajumaliin, mitä ihmiset ovat palvoneet ja palvovat. Jehova on sellainen siinä missä vaikka Zeus.

Sitä paitsi kristinuskon jumalhahmo on sama kuin juutalaisten, tai muslimien; samaa aabrahamilaista perua, vaikka kussakin kirjassa sen murhanhimoisen narsistin luonteenpiirteet varmasti saavat vähän erilaisia vivahteita kussakin. Kristinuskon uuden testamentin vuoksi, kristityillä ote on lähtökohtaisesti varmasti vähän pehmeämpi kuin muilla mainituilla.

Kommentissa mainittu perustavanlaatuinen ongelma lapsenomaisissa, narsistisissa tarpeissa vellovasta jumalasta säilyy siitäkin huolimatta.

On kokonaan eri keskustelu sitten miksi uskonnot ovat ihmisen kehityksessä nousseet niin vallitsevaksi ilmiöksi. Uskonnot ilmiönä kokonaisuudessaan sisältävät myös uskontoja, joissa ei persoonajumalia ole. Mielenkiintoinen ilmiö kyllä.

Mutta se, että uskonnot ovat ihmisellä vallitseva taipumus, ei tee niiden premisseistä yhtään sen todellisempia.

Yhden uskonnon edustaja harvemmin uskoo toisen uskonnon ilmiöihin. Esimerkkinä vaikkapa monoteistiset kristityt usein naureskelevat polyteistiselle hinduismille, vaikka molemmat ovat lopulta yhtä pähkähulluja lähtökohdiltaan.

Edit: typo
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
172
@Echi, haluaisin myos kuulla analyysisi, miksi jumala tappoi tuttuni pikkuveljen, vaikka vanhemmat kovasti rukoilivat parantumisen puolesta?
Tai ne naapurin 3 kolarissa kuollutta lasta. Annas ohjeita joilla voin naapurin mormoonille perustella miksi kyseinen toiminta oli jumalalta ok?

Minun moraalikirjassa em. tapahtumien salliminen, jos kerran hallussa on keinot niiden estamiseen, on melkoista kusipaisyytta. Onko jumalasi kusipaa vai enko ymmarra jotain detailia saannoissa?
Tapasin eilen entisen pastorin jolta oli kuollut pikkulapsi ja toinen syntyi sydänsairaana. Tuo lapsen kuolema oli niin hirveä tapahtuma, että hän joutui lopettamaan pastorin työt tuohon aikaan. Hän ei kuitenkaan menettänyt uskoaan Jumalaan näistä karmeista asioista huolimatta. Miksikö? Koska ei Jumala rankaise meitä ihmisiä, kristittyjä tai ei-uskovaisia tuollaisilla julmilla tavoilla. Kuoleminen ja kärsimykset kuuluvat tähän maailmaan, mutta arvaa mitä? Ei tämä elämä ole missään nimessä kaikki kaikessa.


Eivät kaikki maalliset kärsimykset, sairaudet ja vastoinkäymiset johdu missään nimessä Jumalan rangaistuksista. Se on totta, että jotkut ihmiset (ja perheet) joutuvat kärsimään tässä elämässä enemmän kuin toiset. Esimerkiksi tuo pastorin perhe joutui hirvittäviin kärsimyksiin lapsen kuoleman johdosta. Miksi Jumala salli tuollaisen asian tapahtuvan vieläpä niille, jotka häntä rakastivat ja noudattivat hänen käskyjään? Miksi Jumala ei tehnyt ihmettä ja parantanut tuota uskovaisten lasta?


Koska tämän elämän autuudella tai kärsimyksellä ei loppukädessä ole merkitystä vaan sillä, mitä tapahtuu tämän jälkeen. Jeesus puhuu raamatussa lohduttavan sävyyn kaikkein kurjimmista ihmisistä, jotka elivät tässä maailmassa hirvittävän elämän.


"Oli rikas mies. Hänen vaatteensa olivat purppuraa ja hienointa pellavaa, ja päivästä päivään hänen elämänsä oli pelkkää ylellisyyttä ja juhlaa. 20 Mutta hänen porttinsa pielessä virui köyhä Lasarus, täynnä paiseita. 21 Köyhä olisi nälkäänsä halunnut syödä niitä ruokapaloja, joita rikkaan pöydältä putoili. Koiratkin tulivat siihen ja nuolivat hänen paiseitaan. 22 "Sitten köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Abrahamin huomaan. Rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin. 23 Kun hän tuonelan tuskissa kohotti katseensa, hän näki kaukana Abrahamin ja Lasaruksen hänen rintaansa vasten. 24 Silloin hän huusi: 'Isä Abraham, armahda minua! Lähetä Lasarus tänne, että hän kastaisi sormenpäänsä veteen ja vilvoittaisi kieltäni. Näissä liekeissä on kauhea olla.' 25 Mutta Abraham sanoi: 'Muista, poikani, että sinä sait eläessäsi hyvän osan, Lasarus huonon. Nyt hän saa täällä vaivoihinsa lohdun, mutta sinä saat kärsiä tuskaa. 26 Sitä paitsi meidän välillämme on syvä, ylipääsemätön kuilu, niin ettei täältä kukaan voi tulla teidän luoksenne, vaikka tahtoisikin, eikä sieltä pääse kukaan kuilun yli meidän puolellemme.' 27 Rikas mies sanoi: 'Isä, minä pyydän, lähetä hänet sitten vanhempieni taloon. 28 Minulla on viisi veljeä -- hänen pitäisi varoittaa heitä, etteivät hekin joutuisi tähän kärsimyksen paikkaan.' 29 Abraham vastasi: 'Heillä on Mooses ja profeetat. Kuulkoot heitä.' 30 'Ei, isä Abraham', mies sanoi, 'mutta jos joku kuolleiden joukosta menisi heidän luokseen, he kääntyisivät.' 31 Mutta Abraham sanoi: 'Jos he eivät kuuntele Moosesta ja profeettoja, ei heitä saada uskomaan, vaikka joku nousisi kuolleista.'"Luukas 16 19


Jumala on rakkaus ja hän on äärimmäisen lähellä niitä, jotka kärsivät tässä elämässä. Köyhyys ja sairaudet saattavat tuntua rangaistuksilta, mutta toisinaan ne toimivat jopa siunauksena. Ne nimittäin saavat ihmisen huutamaan Jumalaa avukseen ja hän auttaa joka ikistä, joka tämän tekee kaikesta sydämestään. Rikkaat ja menestyvät voivat toki pelastua myös, mutta heille se on vaikeampaa, koska he pitävät ennemmin kiinni ylpeydestään.


Jumala ei jaottele ihmisiä esimerkiksi katastrofien mukaan niin, että niissä kuolleet ihmiset olisivat jotenkin muita syntisempiä, tämä käy selkeästi ilmi raamatussa. Jumala on rakkaus. Rankaisemisen sijaan hän haluaa pelastaa ihmiset. Jumala ei saa kertakaikkisesti minkäänlaista tyydytystä syntisten kurittamisesta tai näiden kuolemasta. Hän haluaa antaa kaikille ihmisille iänkaikkisen elämän ja rakkauden.

"Say to them: ‘As I live,’ says the Lord God, ‘I have no pleasure in the death of the wicked, but that the wicked turn from his way and live. Turn, turn from your evil ways! For why should you die, O house of Israel?” Ezekiel 33:11


Se lopullinen rangaistus on varattu vasta tämän elämän jälkeen, kun ihminen ei ylpeydessään halunnut ottaa hänelle tarjottua armoa. Jeesus haluaa toimia asianajajasi, hän välittää sinusta hirveästi ja haluaa puhdistaa sinut kaikista mahdollisista synneistä, jotka on kirjattu ylös. Jos suostut hänen tarjoukseensa, oikeusjuttusi on jo automaattisesti voitettu. Miksikö? Koska hän on tämän jälkeen ottanut omalle harteilleen kaikki tekemäsi vääryydet, niinpä niitä ei lasketa sinun syyksesi.

Ja ei tässä vielä kaikki, hän itse tulee olemaan se lopullinen tuomari. Jumala on nimittäin antanut Jeesukselle kaiken tuomiovallan. Jeesus on se joka tuomitsee loppu kädessä ihmiset taivaaseen tai helvettiin. Mutta arvaa mitä? Hän ei ole vihainen tuomari, eikä missään nimessä halua että joutuisit syytetyksi yhdestäkään teosta. Tämän vuoksi, hän yrittää tehdä tässä elämässä kaikkensa, että suostuisit sovitteluun, ennen kuin määräaika umpeutuu. Tämän jälkeen hän ei voi enää tarjota sinulle sopimusta. Jeesuksen ystäväksi on erittäin helppo tulla, jos olet hänen kutsunsa kuullut


"Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen, ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän."

 
Viimeksi muokattu:

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 024
Miksi Jumala jaottelisi ihmisiä jonkin täysin merkityksettömän ihmiselämän mukaan joihinkin Rikkaisiin hyväosaisiin jotka sitten saattaisivat valita syntisen elämäntavan ja saisivat menolipun helvettiin kun taas toiset syntyisivät köyhiksi ja päätyisivät vailla mitään valinnanmahdollisuutta pikkulapsena hyväksikäytetyiksi ja lapsena murhatuiksi joille taivaspaikka tietenkin heruisi tuosta vain eiks jeh. Ei kuulosta kovin reilulta hepulta.
 

Zonveine

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
468
Jahve on ihmiskunnan keksimistä fiktiivistä hahmoista ehkä kaikkein pahin tappaja. Vanhan testamentin surmista Jahve itse tai käskystä tappaa kaikkein eniten. Saatana taitaa tappaa vain kolme ja nekin Jahven luvalla. Nekin kristityistä, jotka eivät pidä vedenpaisumusta todellisena tapahtumana todennäköisesti uskovat syntiin ja perisyntiin. Ihmiset ovat siis tuomittuja Helvettiin, ellei Jeesus pelasta, koska vain usko ja armo pelastaa. Tämä tosin koskee vain pienen pientä osaa ihmiskunnasta, niitä joilla kävi tuuri syntyä oikeaan aikaan ja kulttuuriin. Suurin osa ihmiskunnasta on Helvetissä.

Ihmisiä on kaiken kaikkiaan syntynyt noin 100-108 miljardia, riippuen laskentatavasta. Näistä noin puolet on kuolleet lapsena. Keskenmenojen osuus raskauksista on ehkä noin kolmasosa eli riippuen kristillisestä kuppikunnasta niin nekin ovat ihmisiä ja joutuneet helvettiin. Sanotaan siis 300 miljardia sielua lisää Helvetin tulisiin järviin.

Pelastuskäsitys mitä viljellään on absurdi, kun katsotaan lukuja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 949
Jahve on ihmiskunnan keksimistä fiktiivistä hahmoista ehkä kaikkein pahin tappaja. Vanhan testamentin surmista Jahve itse tai käskystä tappaa kaikkein eniten. Saatana taitaa tappaa vain kolme ja nekin Jahven luvalla. Nekin kristityistä, jotka eivät pidä vedenpaisumusta todellisena tapahtumana todennäköisesti uskovat syntiin ja perisyntiin. Ihmiset ovat siis tuomittuja Helvettiin, ellei Jeesus pelasta, koska vain usko ja armo pelastaa. Tämä tosin koskee vain pienen pientä osaa ihmiskunnasta, niitä joilla kävi tuuri syntyä oikeaan aikaan ja kulttuuriin. Suurin osa ihmiskunnasta on Helvetissä.

Ihmisiä on kaiken kaikkiaan syntynyt noin 100-108 miljardia, riippuen laskentatavasta. Näistä noin puolet on kuolleet lapsena. Keskenmenojen osuus raskauksista on ehkä noin kolmasosa eli riippuen kristillisestä kuppikunnasta niin nekin ovat ihmisiä ja joutuneet helvettiin. Sanotaan siis 300 miljardia sielua lisää Helvetin tulisiin järviin.

Pelastuskäsitys mitä viljellään on absurdi, kun katsotaan lukuja.
Plus että koko raamatussa ei edes mainita helvettiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 598
Se lopullinen rangaistus on varattu vasta tämän elämän jälkeen, kun ihminen ei ylpeydessään halunnut ottaa hänelle tarjottua armoa. Jeesus haluaa toimia asianajajasi, hän välittää sinusta hirveästi ja haluaa puhdistaa sinut kaikista mahdollisista synneistä, jotka on kirjattu ylös. Jos suostut hänen tarjoukseensa, oikeusjuttusi on jo automaattisesti voitettu. Miksikö? Koska hän on tämän jälkeen ottanut omalle harteilleen kaikki tekemäsi vääryydet, niinpä niitä ei lasketa sinun syyksesi.

Ja ei tässä vielä kaikki, hän itse tulee olemaan se lopullinen tuomari. Jumala on nimittäin antanut Jeesukselle kaiken tuomiovallan. Jeesus on se joka tuomitsee loppu kädessä ihmiset taivaaseen tai helvettiin. Mutta arvaa mitä? Hän ei ole vihainen tuomari, eikä missään nimessä halua että joutuisit syytetyksi yhdestäkään teosta. Tämän vuoksi, hän yrittää tehdä tässä elämässä kaikkensa, että suostuisit sovitteluun, ennen kuin määräaika umpeutuu. Tämän jälkeen hän ei voi enää tarjota sinulle sopimusta. Jeesuksen ystäväksi on erittäin helppo tulla, jos olet hänen kutsunsa kuullut


"Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen, ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän."

Rangaistus? Miksi rangaistus? Rangaistus siitä että ei usko jumalaan? Miten jokin muka niin äärettömän kaikkivoipa olisi tippaakaan kiinnostunut mitä yksittäinen maan matonen ajattelee hänestä? Luulisi olevan peiliin katsomisen paikka jos ei ole kaikkivoipuudesta huolimatta saanut ihmistä käännettyä puolelleen. Ja jos näin ei käy niin sitten rankaistaan? Uskomattomalta narsistipaskalta kuulostaa tuollainen.

Oikeusjuttuni on automaattisesti voitettu jos uskon häneen? Mikä juttu? Jos ihminen on ilman jumalaan uskoa elänyt hyvän elämän ja auttanut jopa muita taipalellaan niin siltikö edessä on vielä "oikeusjuttu" kun kuolema koittaa? Miksi? Muuttuuko tilanne siinä jos ihminen vilpittömästi uskoo eläneensä ilman syntiä? Vai mennäänkö esim punaisia valoja kävelemisestä suoraan helvettiin jos tällainen perisynti on epähuomiossa tapahtunut?

Kerrotko miten tämä Jeesuksen tapaaminen käytännössä menee? Kuolen ja sitten tapahtuu mitä? Menen jonnekin odotushuoneeseen kunnes nimellä huudetaan sisään ja Jeesus on siellä muistiinpanojensa kanssa arvioimassa mahdollista jatkopaikkaa? Voiko päätöksestä reklamoida? Tiedän, kuulostaa typerältä mutta nyt olisi paikka kertoa miten tämä prosessi oikeasti menee.

Yksikään saatanan koputtelija ei ole tulossa minun ruokapöytääni kutsumatta syömään. Kaveri on kyllä todellinen narsisti jos kuvittelee homman onnistuvan noin. Selkäänsä saisi jos jalkaa ujuttaa oven väliin.

@Echi Kerrohan nyt seikkaperäisesti miten nämä asiat menee. Ihan käytännön tasolla, ei mitään huttua.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 609
Mitäs hihhulit ajattelette siitä, että älykkyyden ja uskovaisuuden väillä on erittäin vahva käänteinen korrelaatio? :D
Vastaus siihen löytyy Raamatusta: "26 Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista, 27 vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään, 28 ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on, 29 ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä." (1 Korinttilaisille 1:26-29)

Jos haluaa vielä tarkemman selityksen, voi lukea koko 1 Korinttilaisille 1:18-31.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 609
Suosittelen kaikille professori Jordan Petersonin uutta luentoa Jumalasta ja Raamatusta:



Tällä hetkellä YouTubessa on vasta kaksi luentoa, mutta niitä vaikuttaa tulevan yksi joka viikko suunnilleen. Ne selittää Jumalan ja Raamatun psykologisesta näkökulmasta, ja se voi auttaa monia ateisteja ja myös teistejä ymmärtämään Jumalaa paremmin, koska enimmät ihmiset ei tiedä mikä Jumala on ja mistä Raamatun kertomukset kertovat.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 609
Jahve on ihmiskunnan keksimistä fiktiivistä hahmoista ehkä kaikkein pahin tappaja.
Mutta se ei ole mikään argumentti sille että Jumalaa ei olisi olemassa. Luonto on paha monella tavalla, ja se on tappanut miljardeja ihmisiä, mutta kuitenkin ihmiset uskovat luontoon ja haluavat suojella luontoa. Ja mistä tiedät jos Jahve ehkä on kokonaan tai osittain metafora esimerkiksi luonnolle?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 186
Viestejä
4 215 025
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Phaik

Hinta.fi

Ylös Bottom