Mun mielestä on nimenomaan ollut uutisjuttuja, että esim. muslimimaiden länsimaalaistuminen ei vähennä uskonnollisuutta - länsimaiden juttuja vaan tulee siihen kylkeen. Indonesiassa soitetaan metallia ja punkkia, mutta porukka identifioituu edelleen muslimeiksi.
Länsimaissa sitten on tätä polarisoitumista, jossa konservaatiivista oikeisto kiinnostaa uskonto, vasemmistoa ei ehkä niinkään vaikka pidetään meteliä homojen oikeuksista.
Väärin. Se nimenomaan vähentää uskonnollisuutta vaikkakin se uskonto jää sinne taustalle, pakosta. Vietin itse muslimimaissa aika monta vuotta ja näin miten kännyköiden leviäminen taviksille muutti noita yhteiskuntia aika rankalla kädellä liberaalimpaan suuntaan. Papit ja Imaamit eivät enää pystyneet kontrolloimaan yksilöiden tekemisiä tai tekemättä jättämisiä niin hyvin. Voi kuunella musaa, katsella leffoja tai lukea uutisia muualta maailmasta kenenkään tietämättä.
Eron huomasi jo tuossa 2010 luvun alussa kun älypuhelimet halpenivat ja noissa primitiivisissä kulttuureissa sitä käytetään ihan jatkuvasti joka paikassa. Varsinkin whatsupin lyhyet ääniviestit ovat suosittuja kun operaattorit ovat blokanneet äänipuhelut. Suurin ero näkyy ramadanin aikaan kauppakeskuksissa. Länsimaisten joulu on hiekkalaatikkoleikkiä tuon rinnalla ja periaatteessa ne ovat nykyään ihan identtisiä tapahtumia. Ostoskeskukset mainostavat isolla rahalla "Ramadan Kareem" ja ostokiima on mykistävää katseltavaa ulkopuolisen silmin.
Iranissa (jossa en ole itse käynyt) on kuulemma moskeijat olleet pääsääntöisesti tyhjiä ja armeijan sotilaita pakotetaan rukoushetkinä moskeijoihin täyttämään tyhjä tila. Nuorisoa josta koostuu suurin osa populaatiosta ei voisi vähempää kinostaa koko touhu ja kännykkä vie voiton. Viina virtaa salajuhlissa ja musa soi kaukana keskustoista järjestettävissä ulkoilmabileissä.
Sillä ei ole paskaakaan merkitystä jos joku Iranilainen sanoo olevansa muslimi. Totuus on todennäköisesti jotain ihan muuta, mutta pakko sanoa olevansa koska seuraukset saattavat olla melko tylyjä.
Eli summauksena. Kyllä se länsimainen populaarikulttuuri korvaa ja on jo korvannut uskontoja. Ainoastaan kaikkein pimeimmissä takapajuloissa kuten Afganistanissa tuo vaikutus ei näy niin paljon, mutta sitä on pinnan alla kytemässä enemmän mitä uskallamme täällä toivoakaan.