Usko (Jeesus Kristus ynnä muut)

Haluatko vielä tarkentaa, mikä tuossa viestissä on "vastaväite sille, että uskonnot eivät olisi haitallisia"?

En äkkiseltään huomaa, että tuo viesti liittyisi uskontojen haitallisuuteen millään tavalla. En myöskään ota tuossa viestissä kantaa millään tavalla siihen, kuinka vakavasti huijauksiin tulisi suhtautua.
Ahaa. Haluaisitko osallistua keskusteluunkin?
 
Ahaa. Haluaisitko osallistua keskusteluunkin?

Yritän epätoivoisesti koko ajan. Siksi pyysin tarkennusta. Miksi se on ylitsepääsemättömän vaikeaa vain vastata siihen kysymykseen?

Edit: pahoittelut tuosta ilmaisusta "nyt on luetunymmärtämisessä vikaa", jos se meni tunteisiin. Tietenkin selitän tuosta viestistä mitä et ymmärtänyt, kunhan vain vähän tarkemmin avaat, että miten sen oikein ymmärsit, jotta voin tietää, mitä ilmaisen selkeämmin.
 
Yritän epätoivoisesti koko ajan. Siksi pyysin tarkennusta. Miksi se on ylitsepääsemättömän vaikeaa vain vastata siihen kysymykseen?

Edit: pahoittelut tuosta ilmaisusta "nyt on luetunymmärtämisessä vikaa", jos se meni tunteisiin. Tietenkin selitän tuosta viestistä mitä et ymmärtänyt, kunhan vain vähän tarkemmin avaat, että miten sen oikein ymmärsit, jotta voin tietää, mitä ilmaisen selkeämmin.
Mielipidekeskusteluun osallistuminen voi olla helpompaa, jos kerrot mielipiteesi asiaan.
 
Mielipidekeskusteluun osallistuminen voi olla helpompaa, jos kerrot mielipiteesi asiaan.

Et varmaan huomannut kun muokkasin viestiäni jälkeen päin, mutta tosiaan sano vain rohkeasti, mitä et ymmärtänyt, niin selitän tarkemmin. Ei minulla ole tarvetta mielipiteitäni salailla.
 
Uskonto kuulostaa enemänkin että kyseessä on ns.tapakäyttäytymistä, Jumala joka on luonut kaiken, on elävä Jumala, ei patsas joka ei puhu, kuule, näe saati sitten tee.
Eli toki uskoa, uskontojen kautta on voitu ja hyvinkin selkeästi on käytetty hyväksi aivan muihin tarkoitus periin johdattaen, totuuden miehinä esittäydytty ja taustalla tehty muita suunnitelmia, eksyttäen totuutta etsivät väärille poluille, joissa he itse ovat sen uskonnon vallanväärin käyttäjiä, sotia käyty, kansoja orjuutettu ja tuhottu, riitaa ja kaaosta aiheutetu, totuuden nimissä, ei varmasti pelkästään uskonnot ole tehneet tätä vaan myös tieteen kautta samalla periaatteella edetty monessakin asiassa, saati sitten politiikassa yms.
 

Vähän samantapainen

5 Silloin perkele otti hänet kanssansa pyhään kaupunkiin ja asetti hänet pyhäkön harjalle
6 ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas; sillä kirjoitettu on: 'Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta', ja: 'He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi.'"
7 Jeesus sanoi hänelle: "Taas on kirjoitettu: 'Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi.'" matt 4:5-7
 
Viimeksi muokattu:

5 Silloin perkele otti hänet kanssansa pyhään kaupunkiin ja asetti hänet pyhäkön harjalle
6 ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas; sillä kirjoitettu on: 'Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta', ja: 'He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi.'"
7 Jeesus sanoi hänelle: "Taas on kirjoitettu: 'Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi.'" matt 4:5-7
Täh?
 
Toinen käännös puhuu että älä koettele Herraa, sinun Jumalaasi.
Meidän ei pitä tehdä tälläisiä testejä Jumalan suojeluksesta. Ei ihminen ole siinä asemassa että voisi alkaa vaatimaan mitään. Hänen armossaan on meille kylliksi. Jos pysymme uskollisina, Hän suojelee meitä viimeisellä tuomiolla ja se riittää.
 
Toinen käännös puhuu että älä koettele Herraa, sinun Jumalaasi.
Meidän ei pitä tehdä tälläisiä testejä Jumalan suojeluksesta. Ei ihminen ole siinä asemassa että voisi alkaa vaatimaan mitään. Hänen armossaan on meille kylliksi. Jos pysymme uskollisina, Hän suojelee meitä viimeisellä tuomiolla ja se riittää.
Jos herra käskee niin silloin toimitaan:
1. Moos. 22:2 "Ja Herra sanoi: Ota Iisak, ainokainen poikasi, jota rakastat, ja mene Moorian maahan ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella, jonka minä sinulle sanon."
2. Moos. 22:29 "Älä viivyttele antamasta antia vilja- ja mehusatosi runsaudesta. Esikoinen pojistasi anna minulle."
 
Jos herra käskee niin silloin toimitaan:
1. Moos. 22:2 "Ja Herra sanoi: Ota Iisak, ainokainen poikasi, jota rakastat, ja mene Moorian maahan ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella, jonka minä sinulle sanon."
2. Moos. 22:29 "Älä viivyttele antamasta antia vilja- ja mehusatosi runsaudesta. Esikoinen pojistasi anna minulle."
Ero näillä on se että tämä uutisen nainen päätti tehdä omatoimisen testin, omalla järjellä kehitti ajatuksen testata uskoaan. Ja jos kokee kovasti että Jumala kehoittaisi tekemään tämän testin kannattaa asiasta keskustella oman pastorin kanssa ja lukea Raamattua ja rukoilla että onko tämä varmasti Jumalasta, vaiko kenties sielunvihollisesta.
 
5 Silloin perkele otti hänet kanssansa pyhään kaupunkiin ja asetti hänet pyhäkön harjalle
6 ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas; sillä kirjoitettu on: 'Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta', ja: 'He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi.'"
7 Jeesus sanoi hänelle: "Taas on kirjoitettu: 'Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi.'" matt 4:5-7
Tässähän siis Matteus-kynänimellä esiintyvä kirjoittaja yrittää vihjata lukijoille, ettei satua kannattaisi ottaa ihan tosissaan. Edes yksi tarinan jumalolennoista ei ole sitä mieltä, että "Jumalan sanana" myydyt kirjoitukset olisivat totta.
 
Tässähän siis Matteus-kynänimellä esiintyvä kirjoittaja yrittää vihjata lukijoille, ettei satua kannattaisi ottaa ihan tosissaan. Edes yksi tarinan jumalolennoista ei ole sitä mieltä, että "Jumalan sanana" myydyt kirjoitukset olisivat totta.
Ei vaan kyse oli siitä että Jeesus oli autiomaassa Saatanan kiusattavana/koeteltavana ja saatana lainasi Jumalan sanomisia omiin tarkoitusperiinsä muutettuna / irti kontekstista otettuna ja Jeesus vastasi sillä mitä Jumala on sanonut

No eipä se jumalakaan tehny mitään estääkseen tätä.

Taas tullaan siihen mitä tarkoittaa vapaa tahto. Ihmisellä on vapaa tahto ja ihminen voi käyttää sitä, niin hyvään kuin pahaankin. Ja se ei ole aitoa vapaata tahtoa jos ollaan kokoajan estämässä vapaa tahdon seuraukset.
 
Ei vaan kyse oli siitä että Jeesus oli autiomaassa Saatanan kiusattavana/koeteltavana ja saatana lainasi Jumalan sanomisia omiin tarkoitusperiinsä muutettuna / irti kontekstista otettuna ja Jeesus vastasi sillä mitä Jumala on sanonut



Taas tullaan siihen mitä tarkoittaa vapaa tahto. Ihmisellä on vapaa tahto ja ihminen voi käyttää sitä, niin hyvään kuin pahaankin. Ja se ei ole aitoa vapaata tahtoa jos ollaan kokoajan estämässä vapaa tahdon seuraukset.
Ja taas tullaan siihen tiesikö jumala että tyyppi aikoo ajaa kolarin? Miksi jumala ei varoittanut että tuo ei nyt oikein kannata. Tätihän oli kuitenkin kovan luokan uskovainen. Vissiin puhelinlinjat vähän tukossa jumalalla?
Entä mitä pahaa ne kanssamatkustajat oli tehny että ansaitsivat kolarin? Eikö jumala olisi voinut junailla syyttömät pois kyydistä ennenkuin kosahtaa?
 
Tässähän siis Matteus-kynänimellä esiintyvä kirjoittaja yrittää vihjata lukijoille, ettei satua kannattaisi ottaa ihan tosissaan. Edes yksi tarinan jumalolennoista ei ole sitä mieltä, että "Jumalan sanana" myydyt kirjoitukset olisivat totta.
Ei tässä kyllä mitään sellaista selviä. Toi löytyy myös ainakin Luukkaan evankeliumista. Tälläiset viestit saa ihmettelemään ihmisten ymmärtämättömyyttä. Tai sitten ikäänkuin tahalleen ymmärretään väärin.

Ei Jumala oo mikään tyhmyyden Jumala vaan ennemminkin viisauden Jumala.
 
Heh, tässä olikin jo oikeastaan kaikki tarvittava tiivistettynä:
“With or without religion, good people can behave well and bad people can do evil; but for good people to do evil - that takes religion.”

Raamattu sanoo muuten samasta asiasta, "KAIKKI ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla" ja "ei ole ketään joka tekisi hyvää, ei yhden yhtäkään".
Synti, se oma synti/syntisyys pakottaa etsimään vikoja muualta ja muista. Yllä weinberg korottaa itsensä "hyvien" joukkoon ja samalla kehottaa muita seuraamaan omaa erinomaisuuttaan.
En kyllä liiaksi antaisi painoa tuon raamatun kohdan soveltamiselle tässä yhteydessä. Viimeinen virke menee mun mielestä vääryyden puolelle, koska mistäpä tiedät vaikka olisi nöyräkin ihminen, joka ei ajattele itsestään liikoja. Tai mistä tiiät henkilöstä juuri mitään tuon yhden virkkeen perusteella?
 
Viimeksi muokattu:
Paavalista en tiedä, mutta Jeesus (käsittääkseni kovempi auktoriteetti kuin Paavali) sanoi, ettei tullut kumoamaan lakia, vaan täyttämään sen, sekä myös sanoi lain olevan voimassa hamaan loppuun saakka.
Mitä yrität hakea tällä?
10. Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
11. Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".
12. Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä".
13. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -
14. että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen. gal 3

Laki, profeetat ja ylipäätään raamattu auttaa Jumalan tahdon ymmärtämisessä. Esimerkiksi tuo homouden harrastaminen on ilman epäselvyyttä iljetys jumalalle.

Jatkoa tähän laki aiheeseen

19. Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
20. sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
21. Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
22. se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
23. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
Room 3

1. Vai ettekö tiedä, veljet – puhun lain tunteville – että laki vallitsee ihmistä koko sen ajan, jonka hän elää? 2. Niinpä laki sitoo naimisissa olevan naisen hänen elossa olevaan mieheensä, mutta jos mies kuolee, vaimo on vapaa tästä miehen laista. 3. Sen tähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä menee toiselle miehelle. Mutta jos mies kuolee, hän on vapaa laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle. 4. Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, jotta kantaisimme hedelmää Jumalalle. 5. Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat jäsenissämme, niin että kannoimme hedelmää kuolemalle, 6. mutta nyt olemme vapaat laista ja kuolleet pois siitä, mikä piti meidät vankeina, niin että palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa. 7. Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Ei ikinä! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta. Sillä en olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse." Room 7

1. Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
2. Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
3. Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
4. Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
5. Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
6. Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.
7. Te juoksitte hyvin; kuka esti teitä olemasta totuudelle kuuliaisia?
8. Houkutus siihen ei ole hänestä, joka teitä kutsuu.
9. Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan.
10. Minulla on teihin se luottamus Herrassa, että te ette missään kohden tule ajattelemaan toisin; mutta teidän häiritsijänne saa kantaa tuomionsa, olkoon kuka hyvänsä.
11. Mutta jos minä, veljet, vielä saarnaan ympärileikkausta, miksi minua vielä vainotaan? Silloinhan olisi ristin pahennus poistettu.
12. Kunpa aivan silpoisivat itsensä, nuo teidän kiihoittajanne!
13. Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
14. Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
15. Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä.
16. Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
17. Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
18. Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
19. Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
20. epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
21. kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
22. Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
23. Sellaista vastaan ei ole laki. Gal 5:1-23

Halusin selventää tätä laki asiaa sen vuoksi ettei taas yritettäisi työntää ihmisiä lain alle.
 
Viimeksi muokattu:
Jatkoa tähän laki aiheeseen

19. Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
20. sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
21. Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
22. se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
23. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla

Halusin selventää tätä laki asiaa sen vuoksi ettei taas yritetä työntää ihmisiä lain alle.
Voisitko vähän avata tätä? Pelkät raamatun siteeraukset ei paljon asiaa valoita.
 
Voisitko vähän avata tätä? Pelkät raamatun siteeraukset ei paljon asiaa valoita.
Tämä on ehkä hankalin aihe koko raamatussa

-Uskovat ovat vapaita laista
-Uskovat eivät siis ole lain alla vaan armon alla
-Uudessa liitossa palvelemme jumalaa hengessä emmekä kirjaimen vanhassa, sillä kirjain kuolettaa, mutta henki tekee eläväksi
-Lain kautta tulee synnintunto
-Laki on ollut ikäänkuin kasvattaja Kristukseen
-Tarkoitus siis on, että hengessä eläisimme ja tuottaisimme paljon hedelmää (kaikkinaisia hyviä juttuja)
-Hengen hedelmä on ilo, rauha , rakkaus, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
 
Viimeksi muokattu:
-Uskovaiset ovat vapaita laista
-Uudessa liitossa palvelemme jumalaa hengessä emmekä kirjaimen vanhassa, sillä kirjain kuolettaa, mutta henki tekee eläväksi
-Lain kautta tulee synnintunto
-Laki on ollut ikäänkuin kasvattaja Kristukseen
-Tarkoitus siis on, että hengessä eläisimme ja tuottaisimme paljon hedelmää (kaikkinaisia hyviä juttuja)
-Hengen hedelmiä kärsivällisyys,ilo, rauha , rakkaus, itsehillintä, ystävällisyys jne.
Melkoista shittiä.
 
Suoranaista syväshittiä(TM). Vaikka olenkin fiksusti elämisen puolella muuten, niin tuo "uskovaiset ovat laista vapaita" menee jo aivan käsittämättömiin sfääreihin. Yrittäkäähän elää sen mukaan täällä koto-suomessa, luetaan sitten rikosseuraamuksista loput. Katsotaan miten toteutuu käytännössä ...
 
Suoranaista syväshittiä(TM). Vaikka olenkin fiksusti elämisen puolella muuten, niin tuo "uskovaiset ovat laista vapaita" menee jo aivan käsittämättömiin sfääreihin. Yrittäkäähän elää sen mukaan täällä koto-suomessa, luetaan sitten rikosseuraamuksista loput. Katsotaan miten toteutuu käytännössä ...
Tässä puhuttiin raamatun laista.

Turhat/hassut ihmisten kehittämät säädökset on sitten oma juttunsa. Joka paikkaan halutaan jotakin sääntöä tunkea.
20. Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
21. "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
22. - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta - ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
23. Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.

kol 2
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on ehkä hankalin aihe koko raamatussa

-Uskovaiset ovat vapaita laista
-Uudessa liitossa palvelemme jumalaa hengessä emmekä kirjaimen vanhassa, sillä kirjain kuolettaa, mutta henki tekee eläväksi
-Lain kautta tulee synnintunto
-Laki on ollut ikäänkuin kasvattaja Kristukseen
-Tarkoitus siis on, että hengessä eläisimme ja tuottaisimme paljon hedelmää (kaikkinaisia hyviä juttuja)
-Hengen hedelmiä kärsivällisyys,ilo, rauha , rakkaus, itsehillintä, ystävällisyys jne.
Mitenkäs nämä "kirstityiksi" itseään kutsuvat sitten tahtovat Raamattua ja jumalan lakia huutaen tehdä pahaa ihmisille, jotka heidän mielestään rikkovat sitä kumottua lakia? Historiallisista pahanteoista sopii lukea historiankirjoista, mutta puhutaan nyt vaikka Suomen ykkös-kristitystä, arkkipiispa Tapio Luomasta. Hänen mielestään on voimassa jumalan laki, jonka mukaan avioliitto on vain miehen ja naisen välinen. Oletko samaa mieltä?
 
Mitenkäs nämä "kirstityiksi" itseään kutsuvat sitten tahtovat Raamattua ja jumalan lakia huutaen tehdä pahaa ihmisille, jotka heidän mielestään rikkovat sitä kumottua lakia? Historiallisista pahanteoista sopii lukea historiankirjoista, mutta puhutaan nyt vaikka Suomen ykkös-kristitystä, arkkipiispa Tapio Luomasta. Hänen mielestään on voimassa jumalan laki, jonka mukaan avioliitto on vain miehen ja naisen välinen. Oletko samaa mieltä?
Ihmisten erehtyväisyyteen menee. Olen samaa mieltä, että avioliitto on vain miehen ja naisen välinen.
 
Ihmisten erehtyväisyyteen menee. Olen samaa mieltä, että avioliitto on vain miehen ja naisen välinen.
Suomen laki on kanssasi eri mieltä, ja sanot, ettei Raamatun jumalolennon laki ole voimassa. Mihin perustat vastustuksesi ihmisten sopimaa lakia ja toisiaan rakastavia ihmisiä kohtaan?
 
Suomen laki on kanssasi eri mieltä, ja sanot, ettei Raamatun jumalolennon laki ole voimassa. Mihin perustat vastustuksesi ihmisten sopimaa lakia ja toisiaan rakastavia ihmisiä kohtaan?
En kyllä tiiä miten valtio voi ylipäätään tehdä muutoksia kirkolle kuuluviin asioihin.

29 But Peter and the apostles answered, “We must obey God rather than men.
Acts 5
 
En kyllä tiiä miten valtio voi ylipäätään tehdä muutoksia kirkolle kuuluviin asioihin.

29 But Peter and the apostles answered, “We must obey God rather than men.
Acts 5
Avioliitto ei alunperin ole ollut kirkon juttu, eikä se ole sitä nykyäänkään. Kyse on siviilioikeudellisesta sopimuksesta, ja kirkolle on vain sallittu oikeus vihkimiseen.

Lainauksesi perusteella tulkitsen sinun kuitenkin olevan sittenkin sitä mieltä, että Raamatun jumalan laki olisikin voimassa. Koetahan nyt päättää, noudatetaanko jumalolennon lakeja vai ei.
 
Avioliitto ei alunperin ole ollut kirkon juttu, eikä se ole sitä nykyäänkään. Kyse on siviilioikeudellisesta sopimuksesta, ja kirkolle on vain sallittu oikeus vihkimiseen.

Lainauksesi perusteella tulkitsen sinun kuitenkin olevan sittenkin sitä mieltä, että Raamatun jumalan laki olisikin voimassa. Koetahan nyt päättää, noudatetaanko jumalolennon lakeja vai ei.
11 We have much to say about this, but it is hard to make it clear to you because you no longer try to understand. 12 In fact, though by this time you ought to be teachers, you need someone to teach you the elementary truths of God’s word all over again. You need milk, not solid food! 13 Anyone who lives on milk, being still an infant, is not acquainted with the teaching about righteousness. 14 But solid food is for the mature, who by constant use have trained themselves to distinguish good from evil.
Hebrews 5

---
11 Concerning him we have much to say, and it is hard to explain, since you have become dull of hearing. "
 
Viimeksi muokattu:
11 We have much to say about this, but it is hard to make it clear to you because you no longer try to understand. 12 In fact, though by this time you ought to be teachers, you need someone to teach you the elementary truths of God’s word all over again. You need milk, not solid food! 13 Anyone who lives on milk, being still an infant, is not acquainted with the teaching about righteousness. 14 But solid food is for the mature, who by constant use have trained themselves to distinguish good from evil.
Hebrews 5
Esität sekavan vieraskielisen lainauksen hyvyydestä ja pahuudesta vastaukseksi siihen, miksi tahdot pahaa muille ihmisille. Tarvitsetko tuttipulloa, vai mitä tästä nyt oikein pitäisi ajatella? :confused:

En pysty tulkitsemaan tästä mitään muuta kuin sen, että muiden olisi noudatettava sinun valitsemiasi Vanhan Testamentin lakeja, ja sinä itse taas haluat noudattaa jotain muuta alijoukkoa samoista laeista. Valinta tapahtuu tapauskohtaisesti joko huutamalla, että "Jeesus lopetti Wanhat lait!" tai sitten "Koska jumala sanoi niin!"

Ei kovin kristillistä, vaikka sitten taas tarkemmin ajateltuna, suorastaan kristillisen ajatusmaailman oppikirjaesimerkki.
 
En kyllä tiiä miten valtio voi ylipäätään tehdä muutoksia kirkolle kuuluviin asioihin.

29 But Peter and the apostles answered, “We must obey God rather than men.
Acts 5

No jos tälle linjalle lähdetään:

Let everyone be subject to the governing authorities, for there is no authority except that which God has established. The authorities that exist have been established by God. Consequently, whoever rebels against the authority is rebelling against what God has instituted, and those who do so will bring judgment on themselves.

Romans 13

Raamattu on siitä hauska että mikä ikinä sun kanta onkaan johonkin asiaan, sieltä löytyy pätkä jolla voit vahvistaa omaa kantaasi.
 
Esität sekavan vieraskielisen lainauksen hyvyydestä ja pahuudesta vastaukseksi siihen, miksi tahdot pahaa muille ihmisille. Tarvitsetko tuttipulloa, vai mitä tästä nyt oikein pitäisi ajatella? :confused:

En pysty tulkitsemaan tästä mitään muuta kuin sen, että muiden olisi noudatettava sinun valitsemiasi Vanhan Testamentin lakeja, ja sinä itse taas haluat noudattaa jotain muuta alijoukkoa samoista laeista. Ei kovin kristillistä, vaikka sitten taas tarkemmin ajateltuna, suorastaan kristillisen ajatusmaailman oppikirjaesimerkki.
Ei kyllä tekis mieli paneutua turhiin keskusteluihin. Haluatko etes tietää totuutta? Vai haluatko vain väitellä? Teet kaikenlaisia oletuksia. En jaksa alkaa purkamaan sun sanomisia , ainakaan juuri nyt.
 
No jos tälle linjalle lähdetään:

Let everyone be subject to the governing authorities, for there is no authority except that which God has established. The authorities that exist have been established by God. Consequently, whoever rebels against the authority is rebelling against what God has instituted, and those who do so will bring judgment on themselves.

Romans 13

Raamattu on siitä hauska että mikä ikinä sun kanta onkaan johonkin asiaan, sieltä löytyy pätkä jolla voit vahvistaa omaa kantaasi.
Ja jos sulta löytyisi ymmärrystä ja jumalan tuntemusta pienenkän vertaa niin tajuaisit. Tuokin kohta on täysin linjassa sen kanssa mihin minä uskon ja mitä minä olen sanonut, jos jollakin on nyt siitä toisenlaisia kuvitelmia.
 
Ja jos sulta löytyisi ymmärrystä ja jumalan tuntemusta pienenkän vertaa niin tajuaisit. Tuokin kohta on täysin linjassa sen kanssa mihin minä uskon ja mitä minä olen sanonut, jos jollakin on nyt siitä toisenlaisia kuvitelmia.

Lainasit Pietaria joka sanoi että ihmisten pitää totella Jumalaa, ei ihmisiä. Mä taaskin lainasin Paavalia joka sanoo että ihmisten pitää totella ihmisten esivaltaa koska sen totteleminen on jumalan tottelemista.
Eli siis, tuon perusteella sun pitäisi suomalaisena (?) hyväksyä homoliitot kerta se tulee Suomen valtiolta jonka totteleminen on Jumalan tottelemista.

Lisäksi, ehkäpä se ärsyttävin piirre uskovaisissa (tai ainakin useissa kristityissä) on se käsittämätön ylimielisyys että he muka tietävät mikä on Jumalan tahto. Tai että mikä on ylipäätänsä Jumalan luonne.
Pidän sitä mahdollisena että on joku Jumala. Erittäin epätodennäköisenä mutta mahdollisena. Mutta ajatus siitä että jotku tavalliset tallaajat tän maan päällä ovat saaneet selville mikä on tuon Jumalan tahto ja kehtaavat paasata sitä muille totuutena on kyllä ylimielisyyden multihuipennus.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kyllä tekis mieli paneutua turhiin keskusteluihin. Haluatko etes tietää totuutta? Vai haluatko vain väitellä? Teet kaikenlaisia oletuksia. En jaksa alkaa purkamaan sun sanomisia , ainakaan juuri nyt.
Totuus nimenomaan kiinnostaa, eivät satukirjalainaukset. Sanoit olevasi sitä mieltä, että avioliitto on vain miehen ja naisen välinen. Minä keksin asialle vain kaksi perustelua: joko se yleisin "koska Raamattu sanoo niin", mikä siis tietenkin tarkoittaisi sitä, että Raamatun lait ovat voimassa, tai sitten haluat ihmisille pahaa ihan vain omasta tahdostasi. Arkkipiispan tapauksessa olen melko varma, että kyse on vaihtoehdosta numero a).

Olet jo monta kertaa hokenut, että lait eivät ole voimassa, joten jäljelle jää vain jälkimmäinen vaihtoehto. Se tosin oni ristiriidassa mainitsemiesi rauhan, rakkauden, ystävällisyyden ja ylipäätään perustavanlaatuisen ihmisarvon kanssa.

Vai onko Totuus jokin sellainen, jota en osannut ajatella? Odottelen täällä, että kertoisit sen vihdoin. Elän sillä välin syntistä elämää ilman huolta pahantahtoisen jumalolennon käskyistä ja annan kaikkien rakastella toisiaan.
 
Lainasit Pietaria joka sanoi että ihmisten pitää totella Jumalaa, ei ihmisiä. Mä taaskin lainasin Paavalia joka sanoo että ihmisten pitää totella ihmisten esivaltaa koska sen totteleminen on jumalan tottelemista.
Eli siis, tuon perusteella sun pitäisi suomalaisena (?) hyväksyä homoliitot kerta se tulee Suomen valtiolta jonka totteleminen on Jumalan tottelemista.

Lisäksi, ehkäpä se ärsyttävin piirre uskovaisissa (tai ainakin useissa kristityissä) on se käsittämätön ylimielisyys että he muka tietävät mikä on Jumalan tahto. Tai että mikä on ylipäätänsä Jumalan luonne.
Pidän sitä mahdollisena että on joku Jumala. Erittäin epätodennäköisenä mutta mahdollisena. Mutta ajatus siitä että jotku tavalliset tallaajat tän maan päällä ovat saaneet selville mikä on tuon Jumalan tahto ja kehtaavat paasata sitä muille totuutena on kyllä ylimielisyyden multihuipennus.
Jumalan totteleminen>esivallan totteleminen. Kukapa ihminen sen paremmin tietäisi kuin se jolla on Jumalan henki, Nojoo toki joku kirjanoppinut saattaa joskus tietää paremmin, mutta lähtökohtaisesti kuitenkin noin.

11. Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki.
12. Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
13. ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
14. Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti. 1 Kor 2
 
Viimeksi muokattu:
Jumalan totteleminen>esivallan totteleminen. Kukapa ihminen sen paremmin tietäisi kuin se jolla on Jumalan henki.

Eli siis vitut Paavalista, jhjh tietää paremmin

Siltä varalta että tässä on nyt joku kielimuuri niin laitetaan vielä käännöksenä:
Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.
Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion.
Sillä hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa.

Sanoisin että tuo on aika selkeä. Esivalta on Jumalan säätämää. Esivallan säädökset ovat Jumalan säädöksiä. Suomen eduskunta on suomalaisten esivaltaa. Jos Suomen eduskunta sanoo että homoliitot ovat ok suomalaisille niin se tarkoittaa että Jumalan mielestä homoliitot ovat ok suomalaisille. Koska Suomen esivalta on Jumalan asettama.
 
Viimeksi muokattu:
Eli siis vitut Paavalista, jhjh tietää paremmin

Siltä varalta että tässä on nyt joku kielimuuri niin laitetaan vielä käännöksenä:


Sanoisin että tuo on aika selkeä. Esivalta on Jumalan säätämää. Esivallan säädökset ovat Jumalan säädöksiä. Suomen eduskunta on suomalaisten esivaltaa. Jos Suomen eduskunta sanoo että homoliitot ovat ok suomalaisille niin se tarkoittaa että Jumalan mielestä homoliitot ovat ok suomalaisille. Koska Suomen esivalta on Jumalan asettama.
Jumala on aivan selkeästi ilmoittanut kannan tähän asiaan. Jos jotakin tuollaista sieltä löytyy niin ennemmin sitä mikä tiedetään varmemmaksi Jumalan tahdoksi. Ja eihän tuota tiedä milloin tuokin avioliittolaki voidaan kumota. Kansalaisaloite tuota uutta avioliittolakia vastaan keräsi sekin yli 100 000 ääntä. Jumalan sana taas on pysyvä ja varma.

18. Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa,
19. sentähden että se, mikä Jumalasta voidaan tietää, on ilmeistä heidän keskuudessaan; sillä Jumala on sen heille ilmoittanut.
20. Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa,
21. koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet eivätkä kiittäneet, vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.
22. Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet
23. ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi.
24. Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, hyljännyt saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa,
25. nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen.
26. Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;
27. samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.
28. Ja niinkuin heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta, niin Jumala hylkäsi heidät heidän kelvottoman mielensä valtaan, tekemään sopimattomia.
29. He ovat täynnänsä kaikkea vääryyttä, pahuutta, ahneutta, häijyyttä, täynnä kateutta, murhaa, riitaa, petosta, pahanilkisyyttä;
30. ovat korvaankuiskuttelijoita, panettelijoita, Jumalaa vihaavaisia, väkivaltaisia, ylpeitä, kerskailijoita, pahankeksijöitä, vanhemmilleen tottelemattomia,
31. vailla ymmärrystä, luotettavuutta, rakkautta ja laupeutta;
32. jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ovat kuoleman ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät.

Room 1
 
Viimeksi muokattu:
Toinen käännös puhuu että älä koettele Herraa, sinun Jumalaasi.
Meidän ei pitä tehdä tälläisiä testejä Jumalan suojeluksesta. Ei ihminen ole siinä asemassa että voisi alkaa vaatimaan mitään. Hänen armossaan on meille kylliksi. Jos pysymme uskollisina, Hän suojelee meitä viimeisellä tuomiolla ja se riittää.
Missä versiossa on tuolla tavoin, koska ainakin 33/38, raamattu kansalle, 1992, raamattu 1642 ja biblia 1776 versiossa oli käytetty kiusaa sanaa.
 
Lisäksi, ehkäpä se ärsyttävin piirre uskovaisissa (tai ainakin useissa kristityissä) on se käsittämätön ylimielisyys että he muka tietävät mikä on Jumalan tahto. Tai että mikä on ylipäätänsä Jumalan luonne.
Pidän sitä mahdollisena että on joku Jumala. Erittäin epätodennäköisenä mutta mahdollisena. Mutta ajatus siitä että jotku tavalliset tallaajat tän maan päällä ovat saaneet selville mikä on tuon Jumalan tahto ja kehtaavat paasata sitä muille totuutena on kyllä ylimielisyyden multihuipennus.

Tämä on yksi varmimmista todisteista sen puolesta, että jumalat ovat ihmisten mielikuvituksen tuotteita. Jokaisen uskovaisen oma jumala on aina asioista täsmälleen sitä mieltä mitä kyseinen uskovainen on.

Jos jumalia olisi olemassa, ei sellainen tietenkään voisi olla samaa mieltä kaikesta miljoonien tai jopa miljardien uskovaisten kanssa, Nyt kuitenkin jokaisella uskovaisella on päässään oma jumala, joka kätevästi ajattelee aina kaikesta samoin kuin kyseinen uskovainen.
 
Jumala on aivan selkeästi ilmoittanut kannan tähän asiaan. Jos jotakin tuollaista sieltä löytyy niin ennemmin sitä mikä tiedetään varmemmaksi Jumalan tahdoksi. Ja eihän tuota tiedä milloin tuokin avioliittolaki voidaan kumota. Kansalaisaloite tuota uutta avioliittolakia vastaan keräsi sekin yli 100 000 ääntä. Jumalan sana taas on pysyvä ja varma.

18. Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa,
19. sentähden että se, mikä Jumalasta voidaan tietää, on ilmeistä heidän keskuudessaan; sillä Jumala on sen heille ilmoittanut.
20. Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa,
21. koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet eivätkä kiittäneet, vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.
22. Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet
23. ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi.
24. Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, hyljännyt saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa,
25. nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen.
26. Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;
27. samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.
28. Ja niinkuin heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta, niin Jumala hylkäsi heidät heidän kelvottoman mielensä valtaan, tekemään sopimattomia.
29. He ovat täynnänsä kaikkea vääryyttä, pahuutta, ahneutta, häijyyttä, täynnä kateutta, murhaa, riitaa, petosta, pahanilkisyyttä;
30. ovat korvaankuiskuttelijoita, panettelijoita, Jumalaa vihaavaisia, väkivaltaisia, ylpeitä, kerskailijoita, pahankeksijöitä, vanhemmilleen tottelemattomia,
31. vailla ymmärrystä, luotettavuutta, rakkautta ja laupeutta;
32. jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ovat kuoleman ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät.

Room 1

Toisaalta taas

Mieleni minun tekevi,
aivoni ajattelevi
lähteäni laulamahan,
saa'ani sanelemahan,
sukuvirttä suoltamahan,
lajivirttä laulamahan.
Sanat suussani sulavat,
puhe'et putoelevat,
kielelleni kerkiävät,
10 hampahilleni hajoovat.
Veli kulta, veikkoseni,
kaunis kasvinkumppalini!
Lähe nyt kanssa laulamahan,
saa kera sanelemahan
yhtehen yhyttyämme,
kahta'alta käytyämme!
Harvoin yhtehen yhymme,
saamme toinen toisihimme
näillä raukoilla rajoilla,
20 poloisilla Pohjan mailla.

Lyökämme käsi kätehen,
sormet sormien lomahan,
lauloaksemme hyviä,
parahia pannaksemme,
kuulla noien kultaisien,
tietä mielitehtoisien,
nuorisossa nousevassa,
kansassa kasuavassa:
noita saamia sanoja,
30 virsiä virittämiä
vyöltä vanhan Väinämöisen,
alta ahjon Ilmarisen,
päästä kalvan Kaukomielen,
Joukahaisen jousen tiestä,
Pohjan peltojen periltä,
Kalevalan kankahilta.
Niit' ennen isoni lauloi
kirvesvartta vuollessansa;
niitä äitini opetti
40 väätessänsä värttinätä,
minun lasna lattialla
eessä polven pyöriessä,
maitopartana pahaisna,
piimäsuuna pikkaraisna.
Sampo ei puuttunut sanoja
eikä Louhi luottehia:
vanheni sanoihin sampo,
katoi Louhi luottehisin,
virsihin Vipunen kuoli,
50 Lemminkäinen leikkilöihin.

Viel' on muitaki sanoja,
ongelmoita oppimia:
tieohesta tempomia,
kanervoista katkomia,
risukoista riipomia,
vesoista vetelemiä,
päästä heinän hieromia,
raitiolta ratkomia,
paimenessa käyessäni,
60 lasna karjanlaitumilla,

metisillä mättähillä,
kultaisilla kunnahilla,
mustan Muurikin jälessä,
Kimmon kirjavan keralla.
Vilu mulle virttä virkkoi,
sae saatteli runoja.
Virttä toista tuulet toivat,
meren aaltoset ajoivat.
Linnut liitteli sanoja,
70 puien latvat lausehia.

Ne minä kerälle käärin,
sovittelin sommelolle.
Kerän pistin kelkkahani,
sommelon rekoseheni;
ve'in kelkalla kotihin,
rekosella riihen luoksi;
panin aitan parven päähän
vaskisehen vakkasehen.
Viikon on virteni vilussa,
80 kauan kaihossa sijaisnut.

Veänkö vilusta virret,
lapan laulut pakkasesta,
tuon tupahan vakkaseni,
rasian rahin nenähän,
alle kuulun kurkihirren,
alle kaunihin katoksen,
aukaisen sanaisen arkun,
virsilippahan viritän,
kerittelen pään kerältä,
90 suorin solmun sommelolta?

Niin laulan hyvänki virren,
kaunihinki kalkuttelen
ruoalta rukihiselta,
oluelta ohraiselta.
Kun ei tuotane olutta,
tarittane taarivettä,
laulan suulta laihemmalta,
vetoselta vierettelen
tämän iltamme iloksi,
100 päivän kuulun kunniaksi,
vaiko huomenen huviksi,
uuen aamun alkeheksi.
* * *

Noin kuulin saneltavaksi,
tiesin virttä tehtäväksi:
yksin meillä yöt tulevat,
yksin päivät valkeavat;
yksin syntyi Väinämöinen,
ilmestyi ikirunoja
kapehesta kantajasta,
110 Ilmattaresta emosta.

Olipa impi, ilman tyttö,
kave luonnotar korea.
Piti viikoista pyhyyttä,
iän kaiken impeyttä
ilman pitkillä pihoilla,
tasaisilla tanterilla.
Ikävystyi aikojansa,
ouostui elämätänsä,
aina yksin ollessansa,
120 impenä eläessänsä

ilman pitkillä pihoilla,
avaroilla autioilla.
Jop' on astuiksen alemma,
laskeusi lainehille,
meren selvälle selälle,
ulapalle aukealle.
Tuli suuri tuulen puuska,
iästä vihainen ilma;
meren kuohuille kohotti,
130 lainehille laikahutti.

Tuuli neittä tuuitteli,
aalto impeä ajeli
ympäri selän sinisen,
lakkipäien lainehien:
tuuli tuuli kohtuiseksi,
meri paksuksi panevi.
Kantoi kohtua kovoa,
vatsantäyttä vaikeata
vuotta seitsemän satoa,
140 yheksän yrön ikeä;

eikä synny syntyminen,
luovu luomatoin sikiö.
Vieri impi veen emona.
Uipi iät, uipi lännet,
uipi luotehet, etelät,
uipi kaikki ilman rannat
tuskissa tulisen synnyn,
vatsanvaivoissa kovissa;
eikä synny syntyminen,
150 luovu luomatoin sikiö.

Itkeä hyryttelevi;
sanan virkkoi, noin nimesi:
"Voi poloinen, päiviäni,
lapsi kurja, kulkuani!
Jo olen joutunut johonki:
iäkseni ilman alle,
tuulen tuuiteltavaksi,
aaltojen ajeltavaksi
näillä väljillä vesillä,
160 lake'illa lainehilla!

"Parempi olisi ollut
ilman impenä eleä,
kuin on nyt tätä nykyä
vierähellä veen emona:
vilu tääll' on ollakseni,
vaiva värjätelläkseni,
aalloissa asuakseni,
veessä vierielläkseni.
"Oi Ukko, ylijumala,
170 ilman kaiken kannattaja!

Tule tänne tarvittaissa,
käy tänne kutsuttaessa!
Päästä piika pintehestä,
vaimo vatsanvääntehestä!
Käy pian, välehen jou'u,
välehemmin tarvitahan!"

Kului aikoa vähäisen,
pirahteli pikkaraisen.
Tuli sotka, suora lintu;
180 lenteä lekuttelevi

etsien pesän sijoa,
asuinmaata arvaellen.
Lenti iät, lenti lännet,
lenti luotehet, etelät.
Ei löyä tiloa tuota,
paikkoa pahintakana,
kuhun laatisi pesänsä,
ottaisi olosijansa.

Liitelevi, laatelevi;
190 arvelee, ajattelevi:

"Teenkö tuulehen tupani,
aalloillen asuinsijani?
Tuuli kaatavi tupasen,
aalto vie asuinsijani."
Niin silloin ve'en emonen,
veen emonen, ilman impi,
nosti polvea merestä,
lapaluuta lainehesta
sotkalle pesän sijaksi,
200 asuinmaaksi armahaksi.

Tuo sotka, sorea lintu,
liiteleikse, laateleikse.
Keksi polven veen emosen
sinerväisellä selällä;
luuli heinämättähäksi,
tuoreheksi turpeheksi.
Lentelevi, liitelevi,
päähän polven laskeuvi.
Siihen laativi pesänsä,
210 muni kultaiset munansa:

kuusi kultaista munoa,
rautamunan seitsemännen.

Alkoi hautoa munia,
päätä polven lämmitellä.
Hautoi päivän, hautoi toisen,
hautoi kohta kolmannenki.
Jopa tuosta veen emonen,
veen emonen, ilman impi,
tuntevi tulistuvaksi,
220 hipiänsä hiiltyväksi;

luuli polvensa palavan,
kaikki suonensa sulavan.
Vavahutti polveansa,
järkytti jäseniänsä:
munat vierähti vetehen,
meren aaltohon ajaikse;
karskahti munat muruiksi,
katkieli kappaleiksi.

Ei munat mutahan joua,
230 siepalehet veen sekahan.

Muuttuivat murut hyviksi,
kappalehet kaunoisiksi:
munasen alainen puoli
alaiseksi maaemäksi,
munasen yläinen puoli
yläiseksi taivahaksi;
yläpuoli ruskeaista
päivöseksi paistamahan,
yläpuoli valkeaista,
240 se kuuksi kumottamahan;
mi munassa kirjavaista,
ne tähiksi taivahalle,
mi munassa mustukaista,
nepä ilman pilvilöiksi.

etkä varmaan ole ajatellut nyt ollenkaan että

Ajat eellehen menevät,
vuoet tuota tuonnemmaksi
uuen päivän paistaessa,
uuen kuun kumottaessa.
Aina uipi veen emonen,
250 veen emonen, ilman impi,

noilla vienoilla vesillä,
utuisilla lainehilla,
eessänsä vesi vetelä,
takanansa taivas selvä.
Jo vuonna yheksäntenä,
kymmenentenä kesänä
nosti päätänsä merestä,
kohottavi kokkoansa.
Alkoi luoa luomiansa,
260 saautella saamiansa

selvällä meren selällä,
ulapalla aukealla.
Kussa kättä käännähytti,
siihen niemet siivoeli;
kussa pohjasi jalalla,
kalahauat kaivaeli;
kussa ilman kuplistihe,
siihen syöverit syventi.

Kylin maahan kääntelihe:
270 siihen sai sileät rannat;

jaloin maahan kääntelihe:
siihen loi lohiapajat;
pä'in päätyi maata vasten:
siihen laitteli lahelmat.
Ui siitä ulomma maasta,
seisattelihe selälle:
luopi luotoja merehen,
kasvatti salakaria
laivan laskemasijaksi,
280 merimiesten pään menoksi.

Jo oli saaret siivottuna,
luotu luotoset merehen,
ilman pielet pistettynä,
maat ja manteret sanottu,
kirjattu kivihin kirjat,
veetty viivat kallioihin.
Viel' ei synny Väinämöinen,
ilmau ikirunoja.
Vaka vanha Väinämöinen
290 kulki äitinsä kohussa

kolmekymmentä keseä,
yhen verran talviaki,
noilla vienoilla vesillä,
utuisilla lainehilla.
Arvelee, ajattelevi,
miten olla, kuin eleä
pimeässä piilossansa,
asunnossa ahtahassa,
kuss' ei konsa kuuta nähnyt
300 eikä päiveä havainnut.

Sanovi sanalla tuolla,
lausui tuolla lausehella:
"Kuu, keritä, päivyt, päästä,
otava, yhä opeta
miestä ouoilta ovilta,
veräjiltä vierahilta,
näiltä pieniltä pesiltä,
asunnoilta ahtahilta!
Saata maalle matkamiestä,
310 ilmoillen inehmon lasta,
kuuta taivon katsomahan,
päiveä ihoamahan,
otavaista oppimahan,
tähtiä tähyämähän!"
Kun ei kuu kerittänynnä
eikä päivyt päästänynnä,
ouosteli aikojansa,
tuskastui elämätänsä:
liikahutti linnan portin
320 sormella nimettömällä,

lukon luisen luikahutti
vasemmalla varpahalla;
tuli kynsin kynnykseltä,
polvin porstuan ovelta.
Siitä suistui suin merehen,
käsin kääntyi lainehesen;
jääpi mies meren varahan,
uros aaltojen sekahan.

Virui siellä viisi vuotta,
330 sekä viisi jotta kuusi,

vuotta seitsemän, kaheksan.
Seisottui selälle viimein,
niemelle nimettömälle,
manterelle puuttomalle.
Polvin maasta ponnistihe,
käsivarsin käännältihe.
Nousi kuuta katsomahan,
päiveä ihoamahan,
otavaista oppimahan,
340 tähtiä tähyämähän.

Se oli synty Väinämöisen,
rotu rohkean runojan
kapehesta kantajasta,
Ilmattaresta emosta.

Tähän haluaisin jonkun järkevän vastauksen.
 
Sanoisin että tuo on aika selkeä. Esivalta on Jumalan säätämää. Esivallan säädökset ovat Jumalan säädöksiä. Suomen eduskunta on suomalaisten esivaltaa. Jos Suomen eduskunta sanoo että homoliitot ovat ok suomalaisille niin se tarkoittaa että Jumalan mielestä homoliitot ovat ok suomalaisille. Koska Suomen esivalta on Jumalan asettama.
Olet oikeassa siinä että esivalta on Jumalan säätämä ja meidän tulee olla uskollisia esivallalle.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita että esivalta olisi Jumala. Esivalta saattaa tehdä vääriä päätöksiä ja lakeja jotka ovat ristiriidassa Jumalan sanan kanssa.
Tämä ei ole ristiriidassa sen kanssa mitä Pietari sanoi apostolien teoissa siitä että Jumalaa tulee totella enemmän kuin ihmistä.

Tämä tarkoittaa sitä että meidän tulee totella esivaltaa siihen pisteeseen asti kunnes esivalta käskee tekemään syntiä.
 
Olet oikeassa siinä että esivalta on Jumalan säätämä ja meidän tulee olla uskollisia esivallalle.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita että esivalta olisi Jumala. Esivalta saattaa tehdä vääriä päätöksiä ja lakeja jotka ovat ristiriidassa Jumalan sanan kanssa.
Tämä ei ole ristiriidassa sen kanssa mitä Pietari sanoi apostolien teoissa siitä että Jumalaa tulee totella enemmän kuin ihmistä.

Tämä tarkoittaa sitä että meidän tulee totella esivaltaa siihen pisteeseen asti kunnes esivalta käskee tekemään syntiä.
Esivalta saattaa tehdä vääriä päätöksiä ja lakeja jotka ovat ristiriidassa Jumalan sanan kanssa.
Mistä tietää että esivalta on ristiriidassa jumalan sanan kanssa?
Tämä tarkoittaa sitä että meidän tulee totella esivaltaa siihen pisteeseen asti kunnes esivalta käskee tekemään syntiä.
Mistä tietää milloin esivalta käskee tekemään syntiä?
 
Siitä kun se käskee tekemään vastoin sitä mitä Raamatussa opetetaan.
Raamattu ei ole mikään lakikirja kuten täälläkin jo monesti sanottu vaan se on ihan tulkitsijasta kiinni mitä raamattu sanoo ja mikä on oikein ja väärin. Oletko samaa mieltä?
 
Olet oikeassa siinä että esivalta on Jumalan säätämä ja meidän tulee olla uskollisia esivallalle.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita että esivalta olisi Jumala. Esivalta saattaa tehdä vääriä päätöksiä ja lakeja jotka ovat ristiriidassa Jumalan sanan kanssa.
Tämä ei ole ristiriidassa sen kanssa mitä Pietari sanoi apostolien teoissa siitä että Jumalaa tulee totella enemmän kuin ihmistä.

Tämä tarkoittaa sitä että meidän tulee totella esivaltaa siihen pisteeseen asti kunnes esivalta käskee tekemään syntiä.
Jumalan sanan mukaan vanhempiaan kiroavalle lapselle annettava rangaistus on kuolema (2. Moos. 21:17). Lainsäätäjä on tehnyt inhimillisen virheen ja säätänyt lapsen tappamisen laittomaksi. Kertoisitko, kumpaa nyt sitten pitäisi noudattaa, kun esivallan säätämä laki on ristiriidassa jumalan sanan kanssa.
 
Jumalan sanan mukaan vanhempiaan kiroavalle lapselle annettava rangaistus on kuolema (2. Moos. 21:17). Lainsäätäjä on tehnyt inhimillisen virheen ja säätänyt lapsen tappamisen laittomaksi. Kertoisitko, kumpaa nyt sitten pitäisi noudattaa, kun esivallan säätämä laki on ristiriidassa jumalan sanan kanssa.

Taidanpa pistää kaverin lapset sen puolesta lihoiksi kun ite ei kuitenkaan tohdi. Ovat nimittäin kironneet vanhempiaan ja todistajia on. Jos näin teen niin toimin raamatun mukaan mutta voiko joku vahvistaa tuleeko siitä linnaa? Kaiken järjen mukaan ei pitäisi tulla jos jumala > laki. :D

Neuvoja, ketjun uskovaiset? Kuinka toimia?
 
Jumalan sanan mukaan vanhempiaan kiroavalle lapselle annettava rangaistus on kuolema (2. Moos. 21:17). Lainsäätäjä on tehnyt inhimillisen virheen ja säätänyt lapsen tappamisen laittomaksi. Kertoisitko, kumpaa nyt sitten pitäisi noudattaa, kun esivallan säätämä laki on ristiriidassa jumalan sanan kanssa.
Taidanpa pistää kaverin lapset sen puolesta lihoiksi kun ite ei kuitenkaan tohdi. Ovat nimittäin kironneet vanhempiaan ja todistajia on. Jos näin teen niin toimin raamatun mukaan mutta voiko joku vahvistaa tuleeko siitä linnaa? Kaiken järjen mukaan ei pitäisi tulla jos jumala > laki. :D

Neuvoja, ketjun uskovaiset? Kuinka toimia?

No mitäpä luulette? Jospa pysyisitte ihan tässä yksinkertaisessa :
12. Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.
Matt 7

Ja kannattee mielummin uuteen testamenttiin keskittyä, kun kuitenkin eletään uuden liiton aikaa. En kuitenkaa sano, että vanha testamentti pitäisi jättää tyystin huomiotta.

Laki asiasta on jo keskusteltu. Mutta todellakin ei ole hyvä lapsen kirota vanhempiaan.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
283 273
Viestejä
4 866 796
Jäsenet
78 628
Uusin jäsen
karskikatti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom