Tätä "kulttuurista lainausta" on tutkittukin (olen lukenut jotain netistä). Tosiaan onhan esimerkiksi Vanhan testamentin sisällöstä ja kulttuurisista vaikutteista lainattu osa ympäröivästä muinaisen Lähi-idän kulttuuripiiristä. Mutta kuitenkin omalla twistillä, jossa on omaleimaisuutta. Ajansa ja kulttuuripiirinsä tuote, mutta monet kohdat muutettu parempaan.
Hyvä että ollaan samaa mieltä että raamattu on kokoelma vanhoja uskomuksia jollain twistillä. Mitään syytä uskoa siihen että tämä olisi yliluonnollisen olennon sanelemaa, ei siis ole, varsinkaan sen joka on 'twistin' ytimessä.
Ihmisen reaktio Jumalan olemassaoloon on varmastikin palvonta, jos ymmärtää Jumalan eli Luojan luonteen. Hän siis on luonut kaiken hyvän tässäkin luomakunnassa - ja sinut itsesi ja kaverisi.
Jos kaikkivoipainen olento päätyy hukuttamaan miljoonia vauvoja kun ei muuten saa sanomaansa perille, ei normaali reaktio ole palvonta, päinvastoin.
Pointtihan on se, että Jeesuksessa Jumala inkarnoitui ihmiseksi. Ihmisellä on inhimillisiä vaikeuksia, jopa Jumalana, kuten evankeliumissa kuvataan.
Epäilemättä näin osa uskovaisesti itselleen (ja muille vakuuttavat), mutta jos vaivautuu edes hitusen kriittisempään pohdintaan havaitsee miten täysin teennäinen ja älytön koko ruljanssi (ristiinnaulitseminen) oli.
Monen kristityn mielestä Jumala on palvonnan, kunnioituksen ja seuraamisen arvoinen. Myös minun.
Monen kristityn kannattaisi tutustua raamattuun, niin voisi mieli muuttua. Myös sinun.
Se, että arvostetaan lastenkin elämää on osaltaan länsimaissa kristinuskon vaikutusta. Esimerkiksi muinaiset roomalaiset huoletta jättivät lapsia kuolemaan.
Mun ydinviesti ja -väite on, että keskivertoihmisellä on moninverroin parempi moraali- ja ihmiskäsitys kuin mitä raamattu yrittää opettaa. Tässä jo vauvojen hukuttamisesta juteltiinkin (jonka tunnuit ottavan perin kevytkenkäisesti) Tässä vielä yksi, mutta kahdesta eri vinkkelistä;
otetaan vaikka lukion oppilas, jonka pappi raiskaa. Oikeusjutun kirkko sopii parin miljoonan korvauksella. Kyseisen seurakunnan johtaja sallii papin jatkavan tehtävässään. Väitän että tämän seurakunnan johtajan käytös sotii suurimman osan moraalikäsitystä vastaan, ja syystä. Joku uskovainen voi selittää tämän toki niinkin, että kyllä se pappi joutuu sitten vastuuseen kuolemansa jälkeen, vaikka kaikkivoipainen jumala olisi voinut helposti estää koko episodia tapahtumasta. Väitän että jos keskivertoihminen voisi valita (kuten jumala pystyisi)
estääkö lapsen raiskaamisen ENNEN sen tapahtumista vai rankaiseeko siitä vasta SEN JÄLKEEN, suurin osa estäisi sitä tapahtumasta sen sijaan että antaa sen tapahtua, mikä myös ajaa raiskatun myöhemmin itsemurhaan. Sairasta.
Eihän noissa puhuta orjuuden puolesta sinänsä, vaan että se on "orjuuden tila" (yoke of slavery). Samoin kuin nykyään voisi sanoa, että pomoa työpaikalla pitää totella ja häntä palvella kuin Kristusta.
Ollaan siis yksimielisiä siitä, että orjuutta ei missään testamentissa kielletä ja raamatussa myös säädetään hyvin tarkasti miten orjia tulee kohdella. Vertauksesi pomon tottelemiseen on joko huono trolli, tai et tiedä mitä orjuudesta säädetään. Olisitko minun orjani raamatun ohjeiden mukaisesti? Pari klippiä kiinnostuneille mitä tämä tarkottaisi;
[1]
“When a slaveowner strikes a male or female slave with a rod and the slave dies immediately, the owner shall be punished. 21 But if the slave survives a day or two, there is no punishment, for the slave is the owner’s property."
"18 Slaves, be subject to your masters with all respect,[a] not only those who are good and gentle but also those who are dishonest. 19 For it is a commendable thing if, being aware of God, a person endures pain while suffering unjustly. 20 If you endure when you are beaten for doing wrong, what credit is that? But if you endure when you do good and suffer for it, this is a commendable thing before God."
[2]
"When you buy a male Hebrew slave, he shall serve six years, but in the seventh he shall go out a free person, without debt. 3 If he comes in single, he shall go out single; if he comes in married, then his wife shall go out with him. 4 If his master gives him a wife and she bears him sons or daughters, the wife and her children shall be her master’s, and he shall go out alone. 5 But if the slave declares, ‘I love my master, my wife, and my children; I will not go out a free person,’ 6 then his master shall bring him before God. He shall be brought to the door or the doorpost, and his master shall pierce his ear with an awl, and he shall serve him for life."
Nämä iänikuiset VT-keskustelut ovat vähän outoja, eivät ne ole kirkolle mikään ongelma tai tule elämässä mitenkään vastaan.
Näin se toki yritellään selitellä pois päiväjärjestyksestä, kun raamatun ulkopuolinen maailma pakolla raahaa ne paimentolaisheimojen uskomukset nykyaikaan ja huomataan että ne sekulaariset ihmis- ja moraalikäsitykset ovat ylivertaiset siihen mitä raamattu opettaa. Vaikka kuinka venkoilee vertauskuvien ja uuden testamentin kanssa, ei siitä vaan pääse irti että uutta testamenttia ei voisi olla olemassa ilman vanhaa, ja uusi _eksplisiittisesti_ sanoo että se vanha on edelleen ihan validi. Surullista.