Koko väittelyn näkee myös
Viva & Barners (nämä Kanadalaiset lakimiehet ovat selkeästi Trumpin puolella) kommentointisriimistä. Alussa puhuvat ikävästi päälle, mutta rauhottuvat nopeasti.
Katson sivusilmällä ja kirjoittelen havaintoja:
-Ennen kuin sanaakaan on vaihdettu Bidenin epävarma kävely korostaa hänen vanhuuttaan, USA:n oma Kekkonen. Veikkaan että moni miettii jo tässä kohti, ettei häntä yksinkertaisesti voi päästää presidentiksi.
-USA:n rajakriisi: Trump voitti selkeästi, ihmettelen miten Biden on ollut niin kädetön tuon ongelman suhteen! Tästä aiheesta on Suomessakin Hs ja Yle kirjoittanut käsittämättömiä kommentteja vuoden mittaan, mutta ihan viime viikkoina se on muuttunut todenmukaisemmaksi. Jopa Suomen kuvalehti syytti vielä talvella "republikaanikuvernöörejä" kun lähettävät kymmeniätuhansia luvatta rajanylittäneitä pohjoiseen esim. New Yorkiin, jota sen pormestari itse mainosti "sanctuary city/turvapaikka kaupungiksi". Kuukauden jälkeen oli eri ääni kellossa. Minne heidät pitäisi laittaa kun lappaa todella isoja määriä luvatta rajan yli? Esimerkkinä Obaman kaudella palautettiin 2 miljoonaa ja Trumpin kaudella 3 miljoonaa. Miljoonaa!
-Puolen tunnin kohdalla Trumpilla lähti laukalle. Ei vastannut kysymykseen ja lopetti faktojen kertomisen, sen sijaan alkoi haukkumaan Bideniä. Loppua kohti avautumiseen tulee vähän järkeä, mutta tämän kohdan saa helposti kännettyä Trumpia vastaan. Biden saa vastata, mutta mokaa vielä pahemmin. Erittäin hankala saada selvää puheesta tai ajatuksesta!
-Aiheena Israel ja Gaza. Mahdotonta ymmärtää mitä Biden ajaa takaa ja Trump virnuilee. Puhe siirtyy NATO:n ja Biden sanoo Trumpin haluavan siitä pois. Trump selittää, että muiden valtioiden pitää maksaa NATO:ssa olosta, minkä monet valtiot laiminlyövät. Tässä kohti Biden vähän piristyi.
-Jan6 kysymyksen Trump väistää typerästi ja alkaa vain kehua omaa kauttaan. Juontaja kysyy uudelleen ja tällä kertaa Trump iskee lujasti viittaamalla vähän aikaa sitten vuotaneeseen Nancy Pelosi videopätkään jossa hän tajuaa mokanneensa Kongressin vartioinnin ja sanoo ottavansa "täyden vastuun". Paljon puhetta vaikka mistä ja varmaan kumpikin jäi voitolle kannattajilleen.
-Puhetta taloudesta ja Biden häviää pahasti sekä asian että esiintymisen.
-Bidenin yht'äkkinen kommentti Trumpin painosta ja Golf-taidoista kirvoittaa väittelyä. Tais olla hauskoja juttuja, mutta en tajua golfista mitään. Itse tilanne oli hauska.
Kokonaisuus:
Bidenille murska häviö. Satunnaiset onnistuneet kommentit eivät riitä, kun kaikki muu on pahasti miinuksella. Tilalle Gavin Newsom? CNN:llä on maine demokraattien mediana, mutta väittely oli täysin puolueeton ja ehdokkaat käyttäytyivät asiallisesti. Oisin kaivannu tälläistä
CoD lobby videoa.
Jos on kiinnostusta kannattaa katsoa itse, joka aiheesta en kerennyt mainita tai tajunnut mistä puhuttiin. Biden oli muuten lähes tuossa kunnossa jo 2020 väittelyssä, mutta siitä ei kirjoittanut Suomessa mikään media. Olin yllättynyt että hän voitti vaalit silloin.