Itselleni tehtiin pari vuotta sitten ihan Taysissa.Millasia tutkimuksia nykyään uniapnean suhteen tehdään? Joku masiina kotiin vai pitääkö varautua menemään jonnekin klinikalle yrittämään nukkumista?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itselleni tehtiin pari vuotta sitten ihan Taysissa.Millasia tutkimuksia nykyään uniapnean suhteen tehdään? Joku masiina kotiin vai pitääkö varautua menemään jonnekin klinikalle yrittämään nukkumista?
Millasia tutkimuksia nykyään uniapnean suhteen tehdään? Joku masiina kotiin vai pitääkö varautua menemään jonnekin klinikalle yrittämään nukkumista?
Moottoripyöräkortin osalta olen samaa mieltä omalta kohdaltani. C:stä voisin vaikka luopuakin, yli 25 vuotta on siitä kun sitä olen viimeksi tarvinnut. Ei minullekaan missään ole kukaan kertonut, että vuosittain pitäisi käydä tarkastuksessa. Laite on ollut kai neljä vuotta nyt ja vähän aloituksen jälkeen oli joku tarkastus sen jälkeen on ollut hiljaisempaa. 50 täytin viime talvena muutama vuosi on siis seuraavaan tarkastukseen.Tänään sitten klinikalle arpomaan josko kuitenkin saan pitää C:n kortissani. Jos en niin maailma ei siihen tosin kaadu, mutta moottoripyöräkorttini saavat vasta ruumiini kylmenneistä käsistä.
Minulla on sen verran vanha Resmed että siihen ei mobiilisovellusta ole, enkä ole saanut mitään vuosiraportteja vaikka se telemetriaa lähettääkin, ainakin vielä kunnes 3G-verkko lopullisesti häviää hoodeilta. Äskeinen käynti lisäksi hämmensi enemmän kun selkeytti. Uniapnean vastaanoton henkilö (julkinen terkkari) sanoi että ei ollut kuullutkaan mistään jokavuotisista pakkokäynneistä ABC-korttilaisilla, paitsi ilmeisesti sairaalan puolella (HUS minun tapauksessani) jos on ammattikuljettaja. Lisäksi aikaa varatessani käskettiin ottamaan laite mukaan (jonka tein), mutta oli sitten valmiiksi katsonut telemetriasta viimeisen puolen vuoden lukemista että hoito on täysin kunnossa ja tehoaa erittäin hyvin. Tästä sain printatun planketin jonka esitän sitten ajokorttilääkärille. Eli ei tarvinnut edes ottaa vekotinta laukusta esille. Saman olisin voinut tehdä SD-kortilta OSCAR-softalla himassa itsekin, mutta siitä ei olisi ekantaan jäänyt merkintää.Hyvä muistutus. Eikö lääkärille riitä kun näyttää ResMedin kännysovelluksesta historian, että hoito on tasapainossa? Minulle tulee myös vuosittain raportti lääkäriltä/uniapnepolilta, joka perustuu laitteen dataan.
En ole edes miettinyt, vaan jätän sen yksinkertaisesti kotiin. Pärjään kyllä ihan hyvin viikonkin reissussa ilman laitetta, enkä ole yhtään pirteämpi laitetta käyttäessäni koska herään monta kertaa yössä joko siihen että uloshengitys on vaikeaa tai sitten maski vuotaa niin että otsatukka lepattaa.En ruvennut kahlaamaan ketjua eli kysymys. Miten saatte erällä/sähkön ulottumattomissa CPAP:in toimimaan. Hupiakku, piuhat/ DC sovitin? ja näillä toimii? Ehkä Ecoflow 2 max tai pro olisi parempi? Kertokaa kokemuksia? Jos ketju on väärä siirretään oikeaan...
Kannattaa asetuksia säädella unipolin ohjeilla, jos tuollaisia ongelmia. Tai maskin vaihtoakin tms.En ole edes miettinyt, vaan jätän sen yksinkertaisesti kotiin. Pärjään kyllä ihan hyvin viikonkin reissussa ilman laitetta, enkä ole yhtään pirteämpi laitetta käyttäessäni koska herään monta kertaa yössä joko siihen että uloshengitys on vaikeaa tai sitten maski vuotaa niin että otsatukka lepattaa.
vielä parempi tarjous Computersalgilla sekä Dustinilla ja Multironicilla tuosta survivor-powerbank-8-in-1-96000mahItse olen kytännyt BF tarjouksia juuri vähän isommista powerbankeista cpappia varten. Joitain sivuja taaksepäin asiasta oli juttua ja esim. tätä suositeltiin: Sandberg Selviytyjä Powerbank 7in1 72000 Powerbank | Varastossa
Väliin resmedin konvertteri niin homma kuulemma rokkaa. Itselläkin menee kyllä joitain öitä ilman cpappia, mutta eron kyllä huomaa heti ekasta yöstä jo.
vielä parempi tarjous Computersalgilla sekä Dustinilla ja Multironicilla tuosta survivor-powerbank-8-in-1-96000mah
Itse päädyin isompaan kun riittää virtaa kaikenlaiseen muuhunkin. Eikä tarvii kanniskella repussa kuin yön yli enintään. CS:llä oli myös saman valmistajan arskapaneeli tarjouksessa mutten vielä sitä ottanut.Tänks. Tässä suora linkki: Sandberg Survivor Powerbank 8in1 96000, 96000 mAh, Langaton lataaminen, Musta
Harmi kun tuo pienempi malli ei ole vastaavassa tarjouksessa. Mieluummin ostaisin tarjouksesta sen kun se on kuitenkin yli puolet kevyempi (1,5kg vs 3,3kg). Kiloero alkaa kuitenkin jo tuntumaan kantoi sitä sitten repussa tai vaikka bikepacking-bägeissä. Omiin tarpeisiin 72000mah mallillakin varmaan pärjäisi pari yötä ilman kostutinta.
Hieman erikoista myös, että melko monessa kaupassa tuo 96000mah-malli on melkeinpä samanhintainen kuin pienempi 72000mah, jota myös hehkutetaan saaneen hyviä arvosteluita siellä sun täällä: Sandberg Survivor Powerbank 7in1 72000 (420-64) - Sandberg A/S
Itsellä tehtiin n. 1.5v sitten kotiyöpolygrafia ja sen perusteella todettiin vaikea-asteinen uniapnea selinmakuulla (AHI 34,5/h). Muissa asennoissa (AHI 2,4/h, yhteensä 8/h) katkoksia ei tullut juurikaan, joten hoitona on ollut nyt asentohoito eli tennispallo yöpaidan selkämyksessä. Tämäkin on lisännyt jo hyvinvointia ja aiempi jatkuva flunssainen olotila ja voimattomuus on vähentynyt radikaalisti.
Kyljet ja hartiat alkavat olla vaan rikki jatkuvasta kylkinukkumisesta, joten sain nyt lähetteen unipolille. Katsotaan josko saisin sieltä laitteen ja elämänlaatu paranisi vielä enemmän.
Itsellä AirFit P30i sierainmaski ja ei ole maski pahemmin vuotanut. Ainoa vuoto jota tuolla tulee on jos koittaa unissaan hengitellä suun kautta, puhuri käy suusta. Mutta itse valitsin tuon heti lähtöön ja on ollut itselleni hyvä. Vuoden verran maskin kanssa menty ja yksi yö taitaa olla niin että maskia en ole käyttänyt kun kerkisin nukahtaa ennen kun sain maskin naamalle.Nonni. Eilen TYKSissä lääkärikeikka, CPAP samantien käyttöön. AirSense 11 kostuttimella ja N20-maskilla. Eka yö oli yllättävä menestys, appi antoi pojoja nukkumisesta 98/100. Pari miinusta siitä että käytin muutaman kerran maskia yöllä pois kun hain säätöjä kohdalleen, kyljellään nukkuessa kun tuppasi vuotamaan silmille.
Miinus vaan siitä, että tuon apin olisin voinut ottaa suomenkielisenä, vaikka muuten tykkään pitää kännyn käyttiksen kielenä englantia. Appi ei mahdollista kieltä muuksi kuin käyttöjärjestelmän kieleksi. Nyt on sitten laite suomeksi ja appi englanniksi.
Saas nähdä sitten pitkä aikavälin vaikutuksia.
Kuinkas mukavasti on laitteen käyttö jatkunut? Saan oman laitteen perjantaina ja kovin on odottavat fiilikset.No niin, sori lukuisat postaukseni, mutta tänään tuli emailia Resmediltä:
" Onnittelut hoitosi onnistumisen johdosta! "
ja:
"Onneksi olkoon NotaR!
Hoitosi näyttää hienolta tällä viikolla.
Se ei varmaan ole ollut koko ajan helppoa.
Hoidon keston säilyttämällä tai jopa pidentämällä sitä joka yö – ja jatkamalla sitten samalla tavalla pidemmän aikaa – saavutat huomattavia hyötyjä.
Olet hyvässä vauhdissa, joten jatka samalla tavalla!"
No mikäs tään sitte triggeröi? Ehkäpä viime yönä saavutettu enari;
Käyttö: 10.52 h
Maskin tiiviys: Hyvä
1.8 tapahtumaa tunnissa
2 maski käytössä/ei käytössä (kusitauko)
Alkaa tuntua ihan ihmisen kaltaiselta elämältä tosiaan, lomalla vieläpä kun aikaa on maksella univelkoja pois
Kuinkas mukavasti on laitteen käyttö jatkunut? Saan oman laitteen perjantaina ja kovin on odottavat fiilikset.
Ja tosiaan onhan tuossa välillä ollut öitä kun nokka kerta kaikkiaan niin tukossa ettei voi nenämaskia käyttää, muttei ole onneksi monta sellaista.
Silloin alkuun kun oli keuhkopolin asiakas niin sain kaksikin eri maskia, mutta niistä se edes hiukan paremmin istuva alkaa olemaan jo kuoleentunut kun ne saakelin remmit on kertakäyttökamaa ja nyt vuotaa joka yö niin paljon, että säiliö on tyhjä jo yön ensimmäiseen heräämiseen mennessä.
Itsellä ollut useamman vuoden Philips Respironics valjaat ja sierainmaski. Valjaat tosiaan alkavat löystyä ajan kanssa, mutta olen itse huomannut että kun ne (käsi)pesee lämpimässä vedessä ja neutraalilla pesunesteellä, niin kireys palaa. Ilmeisesti ihosta imeytyy sen verran hikeä ja rasvaa että löystyvät. Toki pesu ei tee noista ikuisia, eli aika ajoin pitää uusia. Taitaa olla toiset tai kolmannet valjaat menossa ja CPAP on ollut muistaakseni vuodesta 2016 -2017 käytössä.Nenämaski joko vuoti tai sitten kun kiristi remmejä että ei vuotanut, niin iho-oireet alkoi hankaliksi.
Nyt oon muutaman yön yrittänyt nukkua sierainmaskilla, mutta en saa kahta eri kokoa vaihtamallakaan pysymään tiiviinä. Ja taas jos kiristää tiiviiksi, on klyyvari kipeänä.
Olikos sinulla tuossa kostutussäiliö? Minulla tuo vähentää nenän tukkeutumista (minulla nenä tukkeutuu sen verran paljon, että tuo on pakollinen).
Itellä myös ollut nyt n. kuukauden cpap-laite. Nenämaski joko vuoti tai sitten kun kiristi remmejä että ei vuotanut, niin iho-oireet alkoi hankaliksi.
Nyt oon muutaman yön yrittänyt nukkua sierainmaskilla, mutta en saa kahta eri kokoa vaihtamallakaan pysymään tiiviinä. Ja taas jos kiristää tiiviiksi, on klyyvari kipeänä.
Hoitaja antoi tän sierainmaskin ja sen jälkeen vasta sanoi, että siitä nenämaskista olisi ollut eri kokoja... Mielellään olisi sitä ensin kokeillut.
Yli 70 katkosta oli tunnissa ennen. Nyt aina alle 5, viime yönä alle 2. Vaikka tunteja tulee vähän, kun ei maskit sovi, niin silti on virkeämpi.
Mulla samat sierainsovittimet kahden kokoisilla. Itse sierainmaski on vähän erilainen, letku tulee pään päälle ja sieltä littanat letkut sierainsovittimeen.juu kyllä on, en ole käyttänyt kuin muutaman kerran, jotenkin ei tuntunut sopivalta
Minä sain ekan Philips- kokomaskin lisäksi (viikon tuskailun jälken) erikseen unihoitajalta pyytämällä ResMedin sierainmaskin, jossa kolmen kokoiset sierainsovittimet. Kahta suurinta olen käyttänyt ja homma on toiminut sen jälkeen.
Aika sama käyttöhistoria ja -kokemukset. Päänsärkyjä minulla ei ole ollut, mutta maski herättää öisin useita kertoja kun se joko putistaa sieraimia niin, että hengitys vaikeutuu tai sitten vuotaa niin, että herää puhallukseen/kohinaan. Tyypillinen käyttöaika myAir-sovelluksen mukaan on 5-6h yössä. Yleensä jossain vaiheessa aamuyötä tai varhaista aamua tulee sellainen nyt riitti-fiilis ja maski joutaa yöpöydälle. Loppuyö menee sitten luomuna. Täytyy varmaan unipolilta kysyä toisenlaista maskia tuon N30i-maskin tilalle. Unipolilla sanottiin alkuvuodesta, että laihduttamisesta ei ole apua kun BMI oli 25.Ai täällä on tälläinenkin keskustelu.
Itselläni on ollut CPAP laite nyt 9kk ajan ja vielä en ole tottunut, mutta aamuiset päänsäryt on kyllä vähentyneet selvästi (tai no se kalkkikäryn hengittely CPAP laitteesta vissiin joskus aiheuttaa päänsärkyä, koska aina silloin kun on aamulla päänsärky niin herään siihen pahan hajuiseen ilmaan). Keskimäärin unta saan yössä (Ouran mukaan) about 4-5 tuntia ja joku 6-7 olis varmaan aika passeli mulle. Silloin alkuun kun oli keuhkopolin asiakas niin sain kaksikin eri maskia, mutta niistä se edes hiukan paremmin istuva alkaa olemaan jo kuoleentunut kun ne saakelin remmit on kertakäyttökamaa ja nyt vuotaa joka yö niin paljon, että säiliö on tyhjä jo yön ensimmäiseen heräämiseen mennessä.
On kyllä ollut kiireinen syksykin töissä ja kotona niin ei ole ehtinyt noita CPAP asioita edistämään. Koitan nyt keväälle saada varattua maskin sovitusajan niin saan nenämaskille lähetteen hoitotarvikejakelua varten. Sitä muuttuu jotenkin avuttomaksi aikuinen mieskin kun kaikki muut vaivat hoidetaan yksityisellä työnantajan piikkiin ja se sujuu niin helposti ja sitten pitäisi itse ollakin vastuussa jostain kun se on julkisen puolen juttuja jossa kukaan muu kuin potilas itse ei ole vastuussa. Mutta itsestähän tuo on kiinni, eli jos vaan ottaa itseään niskasta kiinni ja ottaa vaikka töistä vapaata ja hoitaa sen saakelin puhelinrumban loppuun että saa ajan oikealle henkilölle.
Kummasti se uni vaan on tärkeää ihmiselle ja kun sen menettää lopullisesti niin sitä on aika ankeaa tämä elämä.
En tiedä voiko uniapneasta parantua, että voisi elää normaalisti eli ettei ainoat vaihtoehdot olisi hiukan pidempi, mutta hengityskatkojen ja kusitaukojen pätkimä uni ja aamuisen päänsäryn itsetuhoiset hetket tai sitten lyhyet ja stressaavat epämukavat unet facehugger naamalla.
Sentraalisessa käytetään ASV-laitetta. Ei CPAPMulla on sentraalinen uniapnea, en siis muista hengittää nukkuessa. Laihduttaminen ei siihen tepsi. Joku pieni prosentti on tämmöisiä ja loput obstruktiivisia jossa ilmatiet on ahtaat.
Sama cpap molemmissa.
Samoja kokemuksia oli itsellä, kokeillut kaikki maskityypit. Olen niin kova kääntyilemään yöllä, että maskit menee ruttuun ja paikaltaan jossain vaiheessa. Ja puhaltaa sitten kovaa, myös välillä tuntui että tuli liian kovalla paineella. En ole kuukausiin pitänyt tuota laitetta. Haluaisin käyttää, mutta ilman sitä nukun kokonaisuutena paremmin.Aika sama käyttöhistoria ja -kokemukset. Päänsärkyjä minulla ei ole ollut, mutta maski herättää öisin useita kertoja kun se joko putistaa sieraimia niin, että hengitys vaikeutuu tai sitten vuotaa niin, että herää puhallukseen/kohinaan. Tyypillinen käyttöaika myAir-sovelluksen mukaan on 5-6h yössä. Yleensä jossain vaiheessa aamuyötä tai varhaista aamua tulee sellainen nyt riitti-fiilis ja maski joutaa yöpöydälle. Loppuyö menee sitten luomuna. Täytyy varmaan unipolilta kysyä toisenlaista maskia tuon N30i-maskin tilalle. Unipolilla sanottiin alkuvuodesta, että laihduttamisesta ei ole apua kun BMI oli 25.
Positiivisimmat puolet kuorsauksen väheneminen (vaimon mielestä) ja yöllisten kusireissujen poistuminen. Ihan yhtä väsynyt olen mielestäni kuin ennenkin vaikka nukun 7-8h yössä. Ehkä se on vanhuus, joka väsyttää.
Olen niin kova kääntyilemään yöllä, että maskit menee ruttuun ja paikaltaan jossain vaiheessa.
Täytyy kyllä sanoa, että itselläni kokomaski, ja se ei voi ruttuun mennä eikä pois paikakaltaan lähteä, se on ja pysyy. Voi tietysti olla muuten jotenkin huono. Kyllä kaikki kääntyilee suurin piirtein kai sen 20-30 krt yössä.Samoja kokemuksia oli itsellä, kokeillut kaikki maskityypit. Olen niin kova kääntyilemään yöllä, että maskit menee ruttuun ja paikaltaan jossain vaiheessa. Ja puhaltaa sitten kovaa, myös välillä tuntui että tuli liian kovalla paineella. En ole kuukausiin pitänyt tuota laitetta. Haluaisin käyttää, mutta ilman sitä nukun kokonaisuutena paremmin.
Mulle annettiin cpap ja goodbye. Lukemat alle 5 kun käytössä. En oo jaksanu piuhata muuta. Oliko niin että asv tapauksissa oli jotain muitakin ehtoja?Sentraalisessa käytetään ASV-laitetta. Ei CPAP
No, en saanut korttia uusittua koska lääkäri ei nähnyt että olisin käynyt vuoden välein uniapneaklinikalla tarkastuttamassa itseni.
Mulle annettiin kanssa ensin cpap mutta en tullut yhtään toimeen sen kanssa. Tuntui että tukehdun sen kanssa. Juttelin tuosta terveydenhoitajan kanssa muutaman kerran ja se viimein suostui antamaan mulle asv-laitteen. Ne ei mieluusti sitä anna kun on kuulemma kalliimpi kuin cpap.Mulle annettiin cpap ja goodbye. Lukemat alle 5 kun käytössä. En oo jaksanu piuhata muuta. Oliko niin että asv tapauksissa oli jotain muitakin ehtoja?
Pääsin vuonna 2017 unitestiin kun yksityinen lääkäri suostui pitkän neuvottelun jälkeen kirjoittamaan lähetteen vaikka sanoi, että tuskin pääsen. Todettiin selällään melkein 20 katkosta tunnissa ja muissa asennoissa muistaakseni 6 eli juuri ja juuri yli normaalin. Se ahi vai mikä lie oli muistaakseni 13. Viime vuonna tehtiin testi uudelleen kiskon kanssa joka 2017 valmistettiin ja tulos oli käytännössä sama. Kuitenkin jos nukun ilman kiskoa on se paluu vanhaan. Päätä särkee ja väsyttää hulluna eikä pysty toimimaan. Eli kisko kuitenkin auttaa. Huonona puolena vuosien kiskon käytöstä on aiheutunut se, että se on toiminut samalla oikomishoitona ja purenta on perseellään, minkä takia minua suositeltiin olemaan käyttämättä kiskoa jonkin aikaa testiksi, mutta juurikin väsymyksen takia se ei onnistunut.
Koko hässäkkä oli yhteensä n. 800 euroa, mikä mielestäni on varsin edullinen hinta.
Mihin tarvitsee keskivaikean uniapnean diagnoosia jos sitä ei oikeasti ole?että saisi testistä keskivaikean uniapnean
oliko lämpöletku käytössä?juu kyllä on, en ole käyttänyt kuin muutaman kerran, jotenkin ei tuntunut sopivalta
Mihin tarvitsee keskivaikean uniapnean diagnoosia jos sitä ei oikeasti ole?
Ainakin itse olen hieman katkera siitä, että siinä missä suurinosa saa ilmaiset laitteet julkisesta terveydenhuollosta joutuu noi kiskot maksamaan kokonaan itse. Joskus miettinyt, että lihottaisi itseään sen verran, että saisi testistä keskivaikean uniapnean johon hoito olisi silti sama, mutta saisi sen kiskon ilmaiseksi.
Oli jotenkin niin myyntipuheen omainen, että vaikutti mainokselta.
Tuossa unikuntoon mallissa luulisi herkästi voivan käydä niin ettei kisko olekaan sopiva. Nämäkin tosin onneksi kehittyy ja ilmeisesti uusimmissa malleissa ei näissäkään ole enää noita metalli varsia jota ainakin itselläni osuu hieman poskiin vaan ne on lähempänä kiskoa. Hyvä kuitenkin, että kilpailua tulee ja varsinkin kotimaasta. Hyvänhintaiset tosin noikin vaikka tulostetaan.