Uniapnea

Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
101
Ainakin Aava vuokraa niitä. Josta siis itse hain odotteluajalle.
Itse odottelin aikanaan ~5 vuotta sitten HUSilla kolmisen kuukautta CPAP-laitetta. Päädyin vuokraamaan Coronariasta laitteen itselle tuoksi ajaksi. Ilmaista se ei ole, kk-hinta siellä 100 euroa ja maski päälle. Itsellä oli AHI ~60.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 418
Jos vuosia pärjännyt ilman, niin tuskin siihen 3kk:hon "kuolee".
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
101
Jos vuosia pärjännyt ilman, niin tuskin siihen 3kk:hon "kuolee".
Tuo piti itsekin kirjoittaa, mutta unohdin. Ei todellakaan varmasti muutamasta kuukaudesta kiinni. Aika huono säkä olisi saanut olla jos se olisi kolmesta kuukaudesta jäänyt kiinni ja kuollut sydänkohtaukseen tai vaan muuten "kuollut". En vaan malttanut odottaa. Elämänlaatu parani itsellä yhdessä yössä. Ennen tuota laitetta hikoilin ihan sikana joka yö, näin painajaisia, uni oli tosi katkonaista ja olin väsynyt. Laitteen saatuani nuo oireet poistuivat. Kova hintahan se oli sille kolmelle kuukaudelle, vähän yli 500 euroa kaikkinensa (laitevuokra + maski omaksi + hoidon aloitustapaaminen). Ikää myöten olen vaan tullut hövelimmäksi rahankäytön suhteen kaikkeen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvään.
e: varsinkin kun joka tapauksessa olin yli vuoden vitkutellut unitutkimuksen tekemistä siitä kun lähetteen olin saanut "ei sieltä mitään varmaan löydy, ihan hyvin minä nukun" :D ...
 
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
13
Kuukauden olen yrittänyt nyt Airsense 11:tä opetella käyttämään. Nukahdan laitteen kanssa hyvin, mutta herään 1-4h päästä ahdistavaan tunteeseen ja kiihtyneeseen hengitystiheyteen. En tiedä johtuuko tämä sierainmaskista ja aiemmin MRI:ssä näkyneestä nenän valuviasta, jossa nenärusto tai muu rakenne on hieman tuospuoleinen ja aiheuttaa vasemman sieraimen herkemmän tukkeutumisen. Nenä siis on hieman tukkoinen yöllä, mutta ilma kulkee silti läpi. Laitteen mukaan tapahtumia on ollut vain muutamia (1-3) tunnissa.

Olen joutunut pitämään laitteen käytöstä taukoa, sillä töissä on ollut alkuvuosi hyvin stressaava ja tämä ei vain toimi, mikäli siihen yhdistää vielä katkonaiset ja pinnalliset unet. Asentohoito (tennispallo selässä) tuntuu onneksi toimivan kohdallani kohtuullisen hyvin, mutta jatkuva kylkinukkuminen saa muita ongelmia aikaan.

Olin unipoliinkin yhteydessä chatin kautta, mutta ainut mitä tekivät oli se että nostivat alapainetta 1.0 ylöspäin. Yritin kysyä myös kokomaskin käyttöä, mutta eivät ottaneet siihen mitään kantaa. Vastaus oli siis luokkaa "robotti". Perjantaina puhelinaika unipolille, joten toivotaan josko heillä olisi ratkaisuehdotuksia enemmänkin.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 514
Kuukauden olen yrittänyt nyt Airsense 11:tä opetella käyttämään. Nukahdan laitteen kanssa hyvin, mutta herään 1-4h päästä ahdistavaan tunteeseen ja kiihtyneeseen hengitystiheyteen. En tiedä johtuuko tämä sierainmaskista ja aiemmin MRI:ssä näkyneestä nenän valuviasta, jossa nenärusto tai muu rakenne on hieman tuospuoleinen ja aiheuttaa vasemman sieraimen herkemmän tukkeutumisen. Nenä siis on hieman tukkoinen yöllä, mutta ilma kulkee silti läpi. Laitteen mukaan tapahtumia on ollut vain muutamia (1-3) tunnissa.

Olen joutunut pitämään laitteen käytöstä taukoa, sillä töissä on ollut alkuvuosi hyvin stressaava ja tämä ei vain toimi, mikäli siihen yhdistää vielä katkonaiset ja pinnalliset unet. Asentohoito (tennispallo selässä) tuntuu onneksi toimivan kohdallani kohtuullisen hyvin, mutta jatkuva kylkinukkuminen saa muita ongelmia aikaan.

Olin unipoliinkin yhteydessä chatin kautta, mutta ainut mitä tekivät oli se että nostivat alapainetta 1.0 ylöspäin. Yritin kysyä myös kokomaskin käyttöä, mutta eivät ottaneet siihen mitään kantaa. Vastaus oli siis luokkaa "robotti". Perjantaina puhelinaika unipolille, joten toivotaan josko heillä olisi ratkaisuehdotuksia enemmänkin.
Kuulostaa että kokomaski olis sopivampi. Kannattaa pyytää kostutin versio samalla niin suu auki nukkuminen sujuu paremmin. Samaa reittiä menin itsekin.
 
Liittynyt
22.11.2022
Viestejä
48
Oma Airsense 11 vehjes on ruvennut nyt tekemään joka yö sitä, että herään parin tunnin kuluttua siihen kun hirveä puhuri lyö väkisin ilmaa ja paineet jossakin 11-12 pinnassa. Siinä sitten kun yrittää hengitellä rauhallisesti olettaen, että kone on pillastunut hengityskatkoksesta laskee paineet tosi hitaasti, tyyliin 0.1 pykälää minuutissa. Ainoa vaihtoehto on buutata koko härveli, että aloittaa peruspaineista tai heittää koko maski helvettiin jos meinaa vielä nukkua. Liekö jotain säätäneet tuohon etänä vai onkohan tuossa jotain vikaa tullut, pitäs kai tuon vähän paremmin havaita hengityksen normalisoituminen eikä jonkun tunnin viiveellä laskea paineita pikkuhiljaa normaaliin.
Onhan se ihan loogista, että kone on nostanut paineet tiettyyn tasoon x, jolla ei havaitse katkoksia, niin pyrkii pitämään tämän toimivaksi havaitsemansa tason? Miksi peruspaineilla aloittaminen olisi jotenkin huono asia, onko aloituspaineena defaultti 4, joka ainakin itselle on aivan liian vähän. Vastaavassa tilanteessa painan virrat pois, vetäisen kunnolla henkeä ja autostart käynnistää laitteen saman tien kutosen paineella.
 

4play

(■_■¬ )
S Y N T H W A V E
NOSTO
Liittynyt
27.08.2018
Viestejä
319
Koodi:
AHI, eli hengityskatkoksia koko yöltä 73,3/h
Selinmakuulla 83,5/h
Koko yön apneaindeksi AI 39,0
Happidesaturaatioindeksi 57,5
Hyhhyh ei ollut ihan turha kun tuttavat sanoivat hurjan kuuloisesta nukkumisesta. Mitenhän pahasti sitä on tullut itseään raiskattua kun vuositolkulla mennyt näin :sori:
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 241
Tarjousketjussa oli vähän stydimpi virtapankki linkattuna. Toimii varmaan sähköttömässä paikassa hyvin myös CPAP-laitteen akkuna, mikäli 25 kg paino ei ole ongelma.

 

pilottistifu

Tukijäsen
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
202
Onko tuosta lämpöletkusta kuinka suuri hyöty verrattuna nomri letkuun? Itsellä Airsense 11 ja kostutin säiliö löytyy, mutta normi letkulla
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 938
Onko tuosta lämpöletkusta kuinka suuri hyöty verrattuna nomri letkuun? Itsellä Airsense 11 ja kostutin säiliö löytyy, mutta normi letkulla
Kysymyksesi vierestä menee, koska ei ole kokemusta kuin lämpöletkusta, mutta minkähän takia tuo letku on noin helvetin pitkä? Kävin tuossa hakemassa uudet välineet ja kysyin onko lyhyempiä letkuja. Ei kuulemma ole ollut kymmeneen vuoteen. Tuntuu että jotenkin vinksallaan aina kun metri ylimääräistä omiin tarpeisiin. Noh, näillä mennään.
 

pilottistifu

Tukijäsen
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
202
Kysymyksesi vierestä menee, koska ei ole kokemusta kuin lämpöletkusta, mutta minkähän takia tuo letku on noin helvetin pitkä? Kävin tuossa hakemassa uudet välineet ja kysyin onko lyhyempiä letkuja. Ei kuulemma ole ollut kymmeneen vuoteen. Tuntuu että jotenkin vinksallaan aina kun metri ylimääräistä omiin tarpeisiin. Noh, näillä mennään.
Itse olen kanssa miettinyt samaa! saa tunkea sitä ylimääräistä letkua johonkin sängyn väliin ettei yön aikana hirty siihen. No voipahan nukkua vaikka kerrossängyssä jos siltä tuntuu :lol:
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 014
Itse olen taas miettinyt, että olisipa letku hieman pitempi niin helpottaisi outdoor-hommissa kun on tarkoitus ensi kesänä lähtä reissuun riippumatossa nukkuen. Vielä vähän arpomista mihin itse laitteen laittaa, jotta letkukin yltää hyvin riippumattoon.
 
Liittynyt
31.01.2023
Viestejä
138
Onko tuosta lämpöletkusta kuinka suuri hyöty verrattuna nomri letkuun? Itsellä Airsense 11 ja kostutin säiliö löytyy, mutta normi letkulla
Minulla muodostui vettä letkuun niin paljon, että alkoi pulputtaa tai jopa tukkeutumaan ja tuon ongelman lämpöletku poisti.
 
Liittynyt
22.11.2022
Viestejä
48
Itse olen taas miettinyt, että olisipa letku hieman pitempi niin helpottaisi outdoor-hommissa kun on tarkoitus ensi kesänä lähtä reissuun riippumatossa nukkuen. Vielä vähän arpomista mihin itse laitteen laittaa, jotta letkukin yltää hyvin riippumattoon.
Verkkokassiin ja roikkumaan? Tai kai niitä voisi laittaa kaksi letkua peräkkäinkin...
 
  • Tykkää
Reactions: |le

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 014
Verkkokassiin ja roikkumaan? Tai kai niitä voisi laittaa kaksi letkua peräkkäinkin...
Joo juurikin jotain tällaista ja tarpin alle mahdolliset vesisateet haittaa. Tuohon tulis nyt vaan melkoinen himmeli kun ois powerbank + invertteri + AirSense 11 ja sitten itse letku omaan kärsään :) Vaan eiköhän tuohon jotain keksi.
 
Liittynyt
05.12.2022
Viestejä
95
Lämpöletku ehdoton. Talvella veden muodostumisen estämistä voi auttaa se, että laite ja letku eivät ole kylmää hohkavan ulkoseinän lähellä. Kannattaa myös säätää letkun lämpötilaa ja kosteustasoa. Yhdenkin pykälän muutos voi vaikuttaa yllättävän paljon käyttömukavuuteen ja veden muodostumiseen. Parin yön välein tekee pienen muutoksen yhteen arvoon ja kirjaa muutoksen ylös. Hakee näin itselle sopivimmat arvot.

Kliinisen valikon kautta pääsee muuttamaan kaikkia arvoja AirSense 10: pidä säädintä ja Koti-painiketta alhaalla 3 sekuntia. AirSense 11; pidä kosketusnäytön kahta pääkuvaketta pohjassa 3 sekuntia. Kannattaa aina kirjoittaa ylös lähtöarvot tai ottaa vaikka kännykällä kuva kaikesta, mitä muuttaa. Jos menee pahasti pieleen voi laittaa takaisin lähtöarvoihin tai jatkaa säätämistä eri arvoja kokeilemalla.

Jos yöllä heräilee ilman pamahteluun suusta tai nenän ärtymiseen, pitää hankkia kokokasvomaski. Jos silikonireunukset ärsyttävät ihoa, on olemassa UltraSoft™ memory foam -maskityyny F20-maskiin, jota kannattaa kokeilla. Sellainen maski tosin pitää uusia n. kuukauden välein. Niskatyyny, esim. Tempur Millenium voi auttaa rakenteensa vuoksi käyttämään CPAP-laitetta, verrattuna tavalliseen tyynyyn. Kannattaa myös katsoa, että "Vaste" on asetuksissa "pehmeä"; paineen korjaus ei tule niin rajuna. Maskien remmit "kuoleutuvat" ja kun niistä katoaa jousto, ne ovat joko liian löysällä tai kiristävät liikaa; tällöin kannattaa uusia. Eivät oikein tunnu tästä syystä kestävän pesua.

Letku kannattaa vetää sängyn päätyyn laitettavan seinälenkin tai telineen kautta laskeutumaan päädystä sänkyyn. Jos letku juoksee lattialle tai sänkyyn voi sitä sovittaa ja joustavasti kiinnittää lenkkiin esim. kahdella "velcro strapilla", niin että tekee niistä "kasin", jonka eka lenkki menee pinnin läpi ja toinen lenkki letkun ympäri.

Jos seinään ei voi kiinnittää, voi kiinnittää tyynyn tasolle esim. lakanan reunaan vaikkapa Prismasta saatavilla kahdella banaanin muotoisella metallisella "hiuspinnillä". Pinnit peräkkäin toisistaan pois päin, niihin kaksi velcro strappia per pinni "kasinmuotoon", joista ulommaisen läpi letku. Letku ei vahingoitu, tiukkuutta voi säätää velcro strapista, letku ei vedä lattialle, eikä sitä ole liikaa sängyssä. Yksi pinni ei riitä, kun tarkoitus on pitää letku halutussa paikassa ja pituudessa, mutta ei rikkoa sen pintaa.

Aikamoista kikkailua, mutta saattaa toimia!
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
166
Kuukauden olen yrittänyt nyt Airsense 11:tä opetella käyttämään. Nukahdan laitteen kanssa hyvin, mutta herään 1-4h päästä ahdistavaan tunteeseen ja kiihtyneeseen hengitystiheyteen. En tiedä johtuuko tämä sierainmaskista ja aiemmin MRI:ssä näkyneestä nenän valuviasta, jossa nenärusto tai muu rakenne on hieman tuospuoleinen ja aiheuttaa vasemman sieraimen herkemmän tukkeutumisen. Nenä siis on hieman tukkoinen yöllä, mutta ilma kulkee silti läpi. Laitteen mukaan tapahtumia on ollut vain muutamia (1-3) tunnissa.

Olen joutunut pitämään laitteen käytöstä taukoa, sillä töissä on ollut alkuvuosi hyvin stressaava ja tämä ei vain toimi, mikäli siihen yhdistää vielä katkonaiset ja pinnalliset unet. Asentohoito (tennispallo selässä) tuntuu onneksi toimivan kohdallani kohtuullisen hyvin, mutta jatkuva kylkinukkuminen saa muita ongelmia aikaan.

Olin unipoliinkin yhteydessä chatin kautta, mutta ainut mitä tekivät oli se että nostivat alapainetta 1.0 ylöspäin. Yritin kysyä myös kokomaskin käyttöä, mutta eivät ottaneet siihen mitään kantaa. Vastaus oli siis luokkaa "robotti". Perjantaina puhelinaika unipolille, joten toivotaan josko heillä olisi ratkaisuehdotuksia enemmänkin.
Saitko tähän mitään apuja?Mulla samoja oireita juuri saamani laitteen kanssa. Muutaman nukutun tunnin jälkeen herään ja tuntuu että happi loppuu ja nenämaski on pakko ottaa pois päästä loppu yöksi.Mitäs paineita muilla on käytyössä ?Saako tuota painetta näissä säädettyä itse pienemmäksi?Mulla on 4:lla ja tuntuu että tärykalvot lentää päästä.
 
Liittynyt
22.11.2022
Viestejä
48
Saitko tähän mitään apuja?Mulla samoja oireita juuri saamani laitteen kanssa. Muutaman nukutun tunnin jälkeen herään ja tuntuu että happi loppuu ja nenämaski on pakko ottaa pois päästä loppu yöksi.Mitäs paineita muilla on käytyössä ?Saako tuota painetta näissä säädettyä itse pienemmäksi?Mulla on 4:lla ja tuntuu että tärykalvot lentää päästä.
Nelonen on pienin mahdollinen paine, ainakin kympissä ja sillä ei minusta edes ilma kulje tarpeeksi nopeasti? Mahtaako se nelonen olla sinun aloituspaine, josta laite sitten arpoo mielensä mukaan lisää. Mulla on vielä se edellinen laite, mutta varmaan tuostakin saa tarkemmat tiedot ulos kliinisen valikon kautta (yllä ohje, miten sinne pääsee). Sieltä näkisi painerajat ja tilastotietoa käytetyistä paineista. Minulle tuo happi loppuu tunne tarkoittaa liian pientä painetta eli joutuu kiskomaan koneen tarjoamaa nopeammin ilmaa. Vähän sama kuin jos kone olisi sammuksissa.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
166
Joo samanlainen tunne kun kuin kone olisi sammuksissa.Pitää suuta avata että saa happea,mutta eihän siitä nukkumisesta mitään tule.Täytyy kokeilla tuota paineen nostoa vaikka alussa tuntuukin vastemieliseltä korvissa.Ohjeissa mainitaan EPR toiminta mikä pitäisi auttaa tuohon paineen tasaukseen,mutta en kyllä valikosta löydä kyseistä kohtaa mistään?Laite airsense 11.
 
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
13
Saitko tähän mitään apuja?Mulla samoja oireita juuri saamani laitteen kanssa. Muutaman nukutun tunnin jälkeen herään ja tuntuu että happi loppuu ja nenämaski on pakko ottaa pois päästä loppu yöksi.Mitäs paineita muilla on käytyössä ?Saako tuota painetta näissä säädettyä itse pienemmäksi?Mulla on 4:lla ja tuntuu että tärykalvot lentää päästä.
Sain kasvomaskin ja lämmitetyn letkun. Tuntuu että tuo kasvomaski toimii hieman paremmin, mutta tottuminen vielä käynnissä. Katsotaan kun tuota ehtii enemmän käyttämään.

Herkempi vuodoille tuo kasvomaski on, mutta muuten tuossa ei tunnu suurta eroa olevan nukkumismukavuuden suhteen.

Lämpöletku ja kostutin tuntuu tekevän ilmasta miellyttävämpää hengittää. Ilman lämpöletkua tuo kylmä ilma tuntuu selkeästi kosteammalta ja kylmemmältä.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
166
Alkupaine 4 ja painealue 7-20 näyttäisi olevan.Tiedä saako noita edes itse mennä muuttelemaan?Laitteen käyttöönopastus jäi väliin iteltä töiden takia.
 
Liittynyt
22.11.2022
Viestejä
48
Teoriassa niitä ei kai saisi itse pidellä, vaan pitäsisi vaivata hoitotahoa, joka tekisi etänä muutokset. Suhtautuminen omiin muutoksiin vaihtelee eri paikoissa (fb-ryhmien perusteella).
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 418
Eipä ole ketään kommentoinut vaikka itse olen säätänyt, hus unipolilta laite.
Ei tuo nyt mitään lääketieteen tutkintoa vaadi, kun vähä lukee mitä asetukset tekee ja testaa. Erityisesti ei ainakaan paineet ja epr.
Sitten voi toki soittaa ja kysyä.
Minusta eivät kyllä etänä pysty asetuksia säätämään eli vain dataa raportoidaan heidän suuntaan.
Laitteenhan voisi ostaa ihan itse itselleen rahalla myöskin.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
532
En minä ainakaan mitään paineita pystynyt säätämään. Ne kuulemma säädettiin etänä kun soitin sinne että pitäisi muuttaa asetuksia.

No yhtä huonoo sen käyttö oli sen puoli vuotta mitä yritin sitä käyttää. Välillä heräs kun meinas tukehtua kun ei saanut henkeä ja välillä tuntu että se täyttää mut kun ilmapallon.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 418
En minä ainakaan mitään paineita pystynyt säätämään. Ne kuulemma säädettiin etänä kun soitin sinne että pitäisi muuttaa asetuksia.

No yhtä huonoo sen käyttö oli sen puoli vuotta mitä yritin sitä käyttää. Välillä heräs kun meinas tukehtua kun ei saanut henkeä ja välillä tuntu että se täyttää mut kun ilmapallon.
Googletin ja ilmeisesti on mahdollista. Eipä kyllä sanallakaan mainittu, että joku voisi etänä ruveta kikkailemaan laitteella.
Onneksi tosin suomessa ei tarvitse pelätä juuri väärinkäyttöä.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
532
Kumma vaan kun kukaan ei oo kyselly laitteen palauttamisen jälkeen että miten nukkuminen on sujunut.

Tai no oikeestaan eihän se kummallista oo.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 938
Kumma vaan kun kukaan ei oo kyselly laitteen palauttamisen jälkeen että miten nukkuminen on sujunut.

Tai no oikeestaan eihän se kummallista oo.
Itelle tuli kerran puhelu missä keskusteltiin hoidon sujumisesta. Ja taisivat sanoakin että thats it sen suhteen.
 
Liittynyt
22.11.2022
Viestejä
48
Räjähtänyt tuo uniapnea käsiin, kahdeksan vuotta sitten sanottiin, että vuosittain kontrolli ja kone vaihdetaan olikohan viiden vuoden jälkeen uuteen jne. Ei riitä resurssit enää ja samalla Airsense kympillä edelleen mennään eikä ole häiritty edespuhelimitse. Laite kertoo aina virrat päälle laittaessa, että ota yhteyttä hoitotahoon, moottorin käyttöikä ylittynyt tjms.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 817
Räjähtänyt tuo uniapnea käsiin, kahdeksan vuotta sitten sanottiin, että vuosittain kontrolli ja kone vaihdetaan olikohan viiden vuoden jälkeen uuteen jne. Ei riitä resurssit enää ja samalla Airsense kympillä edelleen mennään eikä ole häiritty edespuhelimitse. Laite kertoo aina virrat päälle laittaessa, että ota yhteyttä hoitotahoon, moottorin käyttöikä ylittynyt tjms.
Näissä olisi mukava tietää, millä paikkakunnalla kyseinen käytäntö. Oulussa se tarkempi seuranta loppui vuodessa, mutta letku ja maski sekä suodattimet vaihdetaan kerran vuodessa uusiin.
 
  • Tykkää
Reactions: |le

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 014
Näissä olisi mukava tietää, millä paikkakunnalla kyseinen käytäntö. Oulussa se tarkempi seuranta loppui vuodessa, mutta letku ja maski sekä suodattimet vaihdetaan kerran vuodessa uusiin.
Hyvä tietää ja hyvä muistutus näin toiselle oululaisella uniapnea-potilaalle. Täytyykin ottaa yhteyttä kunnalliseen kun on edelleen eka maski, letku ja suodattimet käytössä. Etenkin kun käytössä on viimeinen suodatin.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 861
Nostin 4->7 ja ton epr:n päälle.
Onko EPR kytkettävissä itse vai pitääkö sillekin ensin avata asetukset?
EPR:lle ilmeisesti on myös numeraalinen asetus kuinka paljon se sitä painetta helpottaa uloshengittäessä?

Vähän vajaa kk mulla kun pääsen hakemaan aparaatin ja saa opastuksen keuhkopolilla.
Keskivaikea uniapnea mulla, 29 lukema selällään, kyljellään vähemmän.

Mielenkiinnolla odotan toisiko piristystä elämään, melkoisessa sumussa on menty viimeiset 8 vuotta kun todettiin kilpirauhasen autoimmuunisairaus ja sen lääkityksen kanssa titrailtu siitä asti.
Silloin jo todettiin lievä uniapnea, mutta aparaattia eivät antaneet.
On kyllä testotkin ihan alarajalla että näitä väsysyitä useampia, josko yksi kerrallaan saisi taklattua.

Duunikaverit kyllä kertoneet että etänä ovat keuhkopolilta muutelleet paineasetuksia...ehkä joidenkin kohdalla on parempikin ettei mene kikkailemaan säätöjä, vaikka ite kyllä mielellään haluaisin niitä säädellä ja hakea optimaalisia asetuksia.

Olettekos sitä MyAir kännykkäappia seurailleet tän sairauden kanssa?
Jostain luin että EPR asetus päällä lisäisi apnea määrää, eikös sen sillä apilla sitten näe?
 
Liittynyt
19.11.2017
Viestejä
429
Onko EPR kytkettävissä itse vai pitääkö sillekin ensin avata asetukset?
EPR:lle ilmeisesti on myös numeraalinen asetus kuinka paljon se sitä painetta helpottaa uloshengittäessä?

Vähän vajaa kk mulla kun pääsen hakemaan aparaatin ja saa opastuksen keuhkopolilla.
Keskivaikea uniapnea mulla, 29 lukema selällään, kyljellään vähemmän.

Mielenkiinnolla odotan toisiko piristystä elämään, melkoisessa sumussa on menty viimeiset 8 vuotta kun todettiin kilpirauhasen autoimmuunisairaus ja sen lääkityksen kanssa titrailtu siitä asti.
Silloin jo todettiin lievä uniapnea, mutta aparaattia eivät antaneet.
On kyllä testotkin ihan alarajalla että näitä väsysyitä useampia, josko yksi kerrallaan saisi taklattua.

Duunikaverit kyllä kertoneet että etänä ovat keuhkopolilta muutelleet paineasetuksia...ehkä joidenkin kohdalla on parempikin ettei mene kikkailemaan säätöjä, vaikka ite kyllä mielellään haluaisin niitä säädellä ja hakea optimaalisia asetuksia.

Olettekos sitä MyAir kännykkäappia seurailleet tän sairauden kanssa?
Jostain luin että EPR asetus päällä lisäisi apnea määrää, eikös sen sillä apilla sitten näe?
Mulla on valtava parin viikon kokemus apparaatista, mutta kommentoin omia havaintoja. On kokeiltu sierainmaskia, kokomaskia ja nenämaskia. En tykkää yhtään kokomaskista, koska herään siihen että poski ja maski märkänä kuolasta. Sen takia olen käyttänyt nenä- ja sierainmaskeja. Näillä on taas se ongelma, että minulla ei kulje kovin hyvin ilma nenän kautta (rusto s:n muotoinen kai). Näillä maskeilla on koko ajan semmoinen olo, että ei saa henkeä ja joutuu ponnistelemaan uloshengityksen kanssa. Kyselin asiaa unihoitajalta, ja sain vain jotain diidadaapaa vastaukseksi ja kehoituksen olla koskematta paineasetuksiin. No kun hommasta ei tullu sitten oikein mitään, niin aloin säätää laitetta. Ajattelin että tuskin sentään vankilaan joutuu. Ensin laitoin tuon EPR:n päälle ja se helpotti hieman uloshengitystä. Sitten aloin nostaa minimipainetta (4-20 vakiona automaatilla) ja päädyin min. 7-8 tasolle. Selkeästi helpompi hengittää, mutta silti herään parin tunnin kuluessa siihen ettei oikein ilma kulje, vaikka kostutukset ja lämmitykset päällä. Taitaa enkat olla nyt laitteen kanssa 5,5h yössä. Ei kyllä ole helppo homma minulle tottua. Tapahtumia ei ole kuin muutama tunnissa kyllä, mutta kun nukkuu niin vähän ja huonosti, niin ei ole sitä piristymistä vielä havaittu. Seuraavaksi kai sitten ihmetellään jossain vaiheessa tehdäänkö nenälle jotain korjauksia?
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 241
Mulla on valtava parin viikon kokemus apparaatista, mutta kommentoin omia havaintoja. On kokeiltu sierainmaskia, kokomaskia ja nenämaskia. En tykkää yhtään kokomaskista, koska herään siihen että poski ja maski märkänä kuolasta. Sen takia olen käyttänyt nenä- ja sierainmaskeja. Näillä on taas se ongelma, että minulla ei kulje kovin hyvin ilma nenän kautta (rusto s:n muotoinen kai). Näillä maskeilla on koko ajan semmoinen olo, että ei saa henkeä ja joutuu ponnistelemaan uloshengityksen kanssa. Kyselin asiaa unihoitajalta, ja sain vain jotain diidadaapaa vastaukseksi ja kehoituksen olla koskematta paineasetuksiin. No kun hommasta ei tullu sitten oikein mitään, niin aloin säätää laitetta. Ajattelin että tuskin sentään vankilaan joutuu. Ensin laitoin tuon EPR:n päälle ja se helpotti hieman uloshengitystä. Sitten aloin nostaa minimipainetta (4-20 vakiona automaatilla) ja päädyin min. 7-8 tasolle. Selkeästi helpompi hengittää, mutta silti herään parin tunnin kuluessa siihen ettei oikein ilma kulje, vaikka kostutukset ja lämmitykset päällä. Taitaa enkat olla nyt laitteen kanssa 5,5h yössä. Ei kyllä ole helppo homma minulle tottua. Tapahtumia ei ole kuin muutama tunnissa kyllä, mutta kun nukkuu niin vähän ja huonosti, niin ei ole sitä piristymistä vielä havaittu. Seuraavaksi kai sitten ihmetellään jossain vaiheessa tehdäänkö nenälle jotain korjauksia?
Kuulostaa vähän samalta kuin itsellä, vaikka takana on jo vuosi käyttöä ja pelkkä sierainmaski ollut käytössä. Maskia pitää korjata luokkaa 10 kdrtaa yössä kun tuntuu siltä, että uloshengitys käy liian työlääksi. Eli piristymistä ei juuri ole havaittavissa. Positiivisena puolena se, että rouva nukkuu paremmin kun minä en kuorsaa
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
733
Harmillista kuulla, että teillä on ollut ongelmia laitteiden kanssa. Kävi tuuri, kun sierainmaski sopii ja toimii, ainoastaan pään taakse tulevaa remmiä saa jatkuvasti korjailla, kun ei meinaa pysyä pään takana vaan nousee ylös. Kireämmällekään ei voi laittaa, kun sitten puristaa maski nenää ikävästi.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 861
Jos sen käyttö yhtä helvettiä on, niin saavat sit pitää laitteensa ja pidän jatkossakin tennispalloa paidan selkämyksessä.
Kokeillaan nyt kuitenkin ja toivotaan parasta :)
 
Liittynyt
22.11.2022
Viestejä
48
Olettekos sitä MyAir kännykkäappia seurailleet tän sairauden kanssa?
Jostain luin että EPR asetus päällä lisäisi apnea määrää, eikös sen sillä apilla sitten näe?
MyAiri on vähän semmoinen täti-ihmisten juttu ja sillä saa vain jotain pisteitä ja mitaleja tms. Laitteen omasta valikosta löytynee ihan oikeaa dataa, ja ainakin Resmedin kympissä ne saa näkyviin "normivalikkoonkin" ottamalla piilovalikosta Essentials-asetuksen pois päältä.

EPR:n en kyllä usko lisäävän tapahtumia, sisäänhengittämiseen ongelmat kai enimmäkseen liittyvät ja muutenkin miten kevennetty uloshengitys voisi olla "pahasta"....
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
85
Yön yli -tutkimus takana, ja vain lievä asentoriippuvainen uniapnea. Ei tarvetta laitteille.

Olin 100% varma että ainakin melko vaikea olisi, kun nukahtaminen tosi vaikeaa, hengityksen katkeamisen takia aina säpsyy hereille monta kertaa illassa. Myös tutkimusyönä.

Varmaan sitten jotain muuta syynä..
 
Liittynyt
22.11.2022
Viestejä
48
Yön yli -tutkimus takana, ja vain lievä asentoriippuvainen uniapnea. Ei tarvetta laitteille.

Olin 100% varma että ainakin melko vaikea olisi, kun nukahtaminen tosi vaikeaa, hengityksen katkeamisen takia aina säpsyy hereille monta kertaa illassa. Myös tutkimusyönä.

Varmaan sitten jotain muuta syynä..
Olet varmaan googlannutkin oireita? Nukahtamisen vaikeus ei oikein taida liittyä uniapneaan, paremminkin on niin pirun väsynyt, että nukkuisi kokoajan. Yölliset kusitauot ja aamupäänsärky oli itsellä selkeät indikaatiot, siis jatkuvan väsymyksen ja sitä myöden kärttyisyyden lisäksi. Elämä oli jollakin tavalla usein selviytymistä iltaan, jotta pääsee nukkumaan. Päiväunetkin kuuluivat vuosia ohjelmaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
85
Olet varmaan googlannutkin oireita? Nukahtamisen vaikeus ei oikein taida liittyä uniapneaan, paremminkin on niin pirun väsynyt, että nukkuisi kokoajan. Yölliset kusitauot ja aamupäänsärky oli itsellä selkeät indikaatiot, siis jatkuvan väsymyksen ja sitä myöden kärttyisyyden lisäksi. Elämä oli jollakin tavalla usein selviytymistä iltaan, jotta pääsee nukkumaan. Päiväunetkin kuuluivat vuosia ohjelmaan.
Juu kyllä muutkin ominaisuudet täsmäisi, päiväväsymys jne. Päiväunia aiemmin otin, nyt en saa päivällä ollenkaan nukahdettua vaikka miten väsyttäisi. Aina säpsähtää hereille.

Ajokorttia uusiessa viime vuonna lekuri kysyi että olenko varma ettei mulla ole uniapneaa pelkän ulkoisen habituksen perusteella.
 
Liittynyt
22.11.2022
Viestejä
48
Juu kyllä muutkin ominaisuudet täsmäisi, päiväväsymys jne. Päiväunia aiemmin otin, nyt en saa päivällä ollenkaan nukahdettua vaikka miten väsyttäisi. Aina säpsähtää hereille.

Ajokorttia uusiessa viime vuonna lekuri kysyi että olenko varma ettei mulla ole uniapneaa pelkän ulkoisen habituksen perusteella.
Ylipainoa, "pieni leuka"? Minulla muuten on selkeä ongelma hammaslääkärissä käynti, kun kääntävät sen tuolin aina niin, että pää on hiukan alamäkeen. Joku läski tai räkä " jotenkin valuu ja joutuu kokoajan tekemään nielemisliikkeitä, jotta saa hengitettyä. Kerran olen monen vuoden aikana tarkoituksella nukkunut ilman cpappia (venereissu, sähkötön saari ja pirun äänekäs invertteri) ja kasasin paatin kaikki tyynyt seinää vasten ja nukuin suhteellisen hyvin sellaisessa puoli-istuvassa asennossa. Semmoinen stresless tuoli olisi varmaan hyvä päikkäreihin.

Ai niin, yksi (oikeastaan aika isokin) bonus tuosta laitteesta on se, ettei tule krapulapäänsäkyä ollenkaan.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
532
Mielenkiinnolla odotan toisiko piristystä elämään, melkoisessa sumussa on menty viimeiset 8 vuotta kun todettiin kilpirauhasen autoimmuunisairaus ja sen lääkityksen kanssa titrailtu siitä asti.
Silloin jo todettiin lievä uniapnea, mutta aparaattia eivät antaneet.
On kyllä testotkin ihan alarajalla että näitä väsysyitä useampia, josko yksi kerrallaan saisi taklattua.
Itellä kans testot alarajalla ja toiset testot ylärajalla. Vitunmoinen väsymys ja voimattomuus päivällä mutta illalla ei väsytä oikeestaan. yhtään.

Ehkä pahin pelko on että kaunko toi pumppu kestää kun rinnanpuristukset on välillä melkoset ja tykytykset.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 514
Itellä kans testot alarajalla ja toiset testot ylärajalla. Vitunmoinen väsymys ja voimattomuus päivällä mutta illalla ei väsytä oikeestaan. yhtään.

Ehkä pahin pelko on että kaunko toi pumppu kestää kun rinnanpuristukset on välillä melkoset ja tykytykset.
Verenpaine kannattaa kyllä ottaa tarkkailuun tuon kuvauksen perusteella. Tutun kuuloinen tilanne.
 
Liittynyt
05.12.2022
Viestejä
95
Mulla on valtava parin viikon kokemus apparaatista, mutta kommentoin omia havaintoja. On kokeiltu sierainmaskia, kokomaskia ja nenämaskia. En tykkää yhtään kokomaskista, koska herään siihen että poski ja maski märkänä kuolasta. Sen takia olen käyttänyt nenä- ja sierainmaskeja. Näillä on taas se ongelma, että minulla ei kulje kovin hyvin ilma nenän kautta (rusto s:n muotoinen kai). Näillä maskeilla on koko ajan semmoinen olo, että ei saa henkeä ja joutuu ponnistelemaan uloshengityksen kanssa. Kyselin asiaa unihoitajalta, ja sain vain jotain diidadaapaa vastaukseksi ja kehoituksen olla koskematta paineasetuksiin. No kun hommasta ei tullu sitten oikein mitään, niin aloin säätää laitetta. Ajattelin että tuskin sentään vankilaan joutuu. Ensin laitoin tuon EPR:n päälle ja se helpotti hieman uloshengitystä. Sitten aloin nostaa minimipainetta (4-20 vakiona automaatilla) ja päädyin min. 7-8 tasolle. Selkeästi helpompi hengittää, mutta silti herään parin tunnin kuluessa siihen ettei oikein ilma kulje, vaikka kostutukset ja lämmitykset päällä. Taitaa enkat olla nyt laitteen kanssa 5,5h yössä. Ei kyllä ole helppo homma minulle tottua. Tapahtumia ei ole kuin muutama tunnissa kyllä, mutta kun nukkuu niin vähän ja huonosti, niin ei ole sitä piristymistä vielä havaittu. Seuraavaksi kai sitten ihmetellään jossain vaiheessa tehdäänkö nenälle jotain korjauksia?

Onko kuolaa vai kondenssivettä letkusta? Kannattaa kokeilla pykälää pienemmällä lämpö- ja/tai kosteusasetuksella ja katsoa, että letku ei mene kylmän seinän tai lattian lähellä. Myös laite pitää olla selvästi alempana, kuin tyyny. Vaikka lattialla jos lattia ei ole kylmä.

Ensimmäiset 2-3kk voi mennä siihen, että nenän limakalvot tottuvat ilmavirtaukseen. Aluksi usein turpoavat ja ärtyvät ärhäkästi. Hakemalla kosteus- / lämpöoptimia, voi sitä yrittää helpottaa. Ja vasteasetus pehmeälle jne.

Apteekista lajitelma nenää kosteuttavia nenäsuihkeita. Perus Humidose -kostutusliuos ainakin ja sitten pari-kolme erilaista nenäöljyä. Öljy kannattaa laittaa vaikka puoli tuntia ennen nukkumaan menoa vaikuttamaan ja imeytymään. Humidosea voi suhauttaa perään vaikka nukkumaan mennessä.

Pidä kirjaa ja säädä kaikkia arvoja, yhtä kerrallaan ja naksu kerrallaan. Parissa viikossa pitäisi kuulemma tottua mainospuheiden mukaan, mutta aika monella ollut sen 2-3 kk tosi vaikeaa ja sitten on helpottanut. Jotkut ovat myös luovuttaneet.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
712
Onko kuolaa vai kondenssivettä letkusta? Kannattaa kokeilla pykälää pienemmällä lämpö- ja/tai kosteusasetuksella ja katsoa, että letku ei mene kylmän seinän tai lattian lähellä. Myös laite pitää olla selvästi alempana, kuin tyyny. Vaikka lattialla jos lattia ei ole kylmä.

Ensimmäiset 2-3kk voi mennä siihen, että nenän limakalvot tottuvat ilmavirtaukseen. Aluksi usein turpoavat ja ärtyvät ärhäkästi. Hakemalla kosteus- / lämpöoptimia, voi sitä yrittää helpottaa. Ja vasteasetus pehmeälle jne.

Apteekista lajitelma nenää kosteuttavia nenäsuihkeita. Perus Humidose -kostutusliuos ainakin ja sitten pari-kolme erilaista nenäöljyä. Öljy kannattaa laittaa vaikka puoli tuntia ennen nukkumaan menoa vaikuttamaan ja imeytymään. Humidosea voi suhauttaa perään vaikka nukkumaan mennessä.

Pidä kirjaa ja säädä kaikkia arvoja, yhtä kerrallaan ja naksu kerrallaan. Parissa viikossa pitäisi kuulemma tottua mainospuheiden mukaan, mutta aika monella ollut sen 2-3 kk tosi vaikeaa ja sitten on helpottanut. Jotkut ovat myös luovuttaneet.
Jeps, itsellä takana nyt 7 kk ja enää en suostu nukkumaan "luomuna". Nasonex jatkuvasti käytettynä auttaa tukkoiseen nenääni ja sitten jos flunssaa tms. niin Nasolin jne. Sierainmaski mulla käytössä ja se on mun valintani jatkossakin.
Pisimmät unet kovan työrupeaman jälkeen huonosti nukuttujen öiden (siis töistä johtuvien), laitteen kanssa 12h...

Ainut asia mikä vaivaa on se, että pääremmit alkavat olla aika kulahtaneita ja vissiin HUS ei anna uusia maskeja/letkuja/suodattimia kuin vuoden välein... No ehkä tässä kesän yli pärjätään, mutta kun joitain niitäkin pitää pestä säännöllisesti, niin saas nähdä.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
835
Ainut asia mikä vaivaa on se, että pääremmit alkavat olla aika kulahtaneita ja vissiin HUS ei anna uusia maskeja/letkuja/suodattimia kuin vuoden välein... No ehkä tässä kesän yli pärjätään, mutta kun joitain niitäkin pitää pestä säännöllisesti, niin saas nähdä.
Joo, ne Velcro tarrat ei pidä puolen vuoden jälkeen. Oon kylmästi laittanut pari ommelta niin pysyy remmit säädöissään.
Myös silikoninen tiiviste on hajonnut siitä letkuliitoksen kohdalta ja kerran sen magneettinepparin muovinen kuori. Näissä tapauksissa olen kyllä saanut uuden TAYSiin soittamalla.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 660
Viestejä
4 207 536
Jäsenet
70 930
Uusin jäsen
tomoslono

Hinta.fi

Ylös Bottom