Uniapnea

Nyt ollut kolme yötä vakiopaine 8.6(viimeisen vuoden KA), vuodot olleet välillä 14.4-20.4.. mutta ei ole tullut vielä tuollaisia jättimäisiä +60L/min vuotoja mitä välillä ollut. AHI 0.9-1.2.. Seurataan tilannetta.
Miten oletko seurannut Oscarista mikä on yön aikana maksimi AHI? Jos tuokin pysyy alhaalla, niin sinulla voisi olla varaa laskeakin painetta.

Nuo vuodot on kyllä ärsyttäviä, itse olen Airtouch n30i mitannut rullamitalla, kuinka kireällä remmit ovat ja että ne ovat varmasti yhdenmukaiset. 2mm muutos teki sen, että vuodot sai 5l/min --> 0l/min tasolle. Tuon nenäosan tietysti puhdistan liinalla joka aamu ja tähän mennessä olen uusinut kuukauden välein. Nyt voisi seurata, että koska se tuottaa ongelmia kun muut olosuhteet ovat vakioituja.

Oikeaa kireyttä voi koettaa metsästää silläkin, että säätää paineen hieman normaalia korkeammaksi ja hereillä makaa eri asennoissa sillä "maskin testaus" asetuksella. Itse olen myös kevyesti sormella painellut sivusta, että alkaako ohipuhallus heti. Tässä on hyvä muistaa se, että liian kireäkään maski ei ole hyvä, vaan voi aiheuttaa myös niin vuotoja kuin korkeampaa paineen tarvetta.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että se "liian kova paine" on jonkun algoritmin mukaan AHI:n estämiseen tarvittu paine eli tosiaan kannattaa seurata aheja vs. käytetty paine ettei laite hakkaa koko ajan rajoitinta vasten ja ahit sen vuoksi ylhäällä. Nopeammin saisi kyllä tuo automatiikka myös laskea sitä painetta, nousu käy kyllä äkkiä.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että se "liian kova paine" on jonkun algoritmin mukaan AHI:n estämiseen tarvittu
Ei ole, vaan pahimmillaan tehtaan jäljiltä oleva 4-20 haarukka. Tällöin kun kone tunnistaa AHI:t, se algoritmi ampuu paineen kaiken varalta paljon ylemmäs kuin tarve olisi. Paine pitäisi olla niin matala kuin hyvä hoitotulos sallii. Virallinen rajan taisi olla AHI alle 5, mutta esimerkiksi itsellä tuo tarkoittaisi huomattavasti korkeampia hetkellisiä paineita, jonka vuoksi olen itse pitänyt tavoitteena alle 3.

Ei ole, vaan pahimmillaan tehtaan jäljiltä oleva 4-20 haarukka. Tällöin kun kone tunnistaa AHI:t, se algoritmi ampuu paineen kaiken varalta paljon ylemmäs kuin tarve olisi. Paine pitäisi olla niin matala kuin hyvä hoitotulos sallii. Virallinen rajan taisi olla AHI alle 5, mutta esimerkiksi itsellä tuo tarkoittaisi huomattavasti korkeampia hetkellisiä paineita, jonka vuoksi olen itse pitänyt tavoitteena alle 3.
Mikä ei ole? Ei se tehtaan jäljiltäkään sitä painetta ammu kattoon ensimmäisen katkoksen tullessa. Koneen lienee vaikea ennustaa tulevia mahdollisia katkoksia, jotta tietäisi millä paineella jäätäisiin vaikka alle tuon viiden koko yön osalta.

Ei ollut kiva herätä aamuyöllä tukehtumisen tunteeseen. Oli vajaan tunnin sähkökatko.

Saakohan sairaanhoitopiiristä jollain perusteella matkakäyttöön soveltuvan virtapankin tms?
On toisilla vissiin isompi tarve kuin toisilla. Viikon mökkireissut sähköttömälöä mökillä tai ulkomaanreissut ilman laitetta menevät ihan kevyesti. Kuorsauskin on vähentynyt selvästi verrattuna siihen, mitä se oli ennen cpap-laitetta.

Mikä ei ole? Ei se tehtaan jäljiltäkään sitä painetta ammu kattoon ensimmäisen katkoksen tullessa. Koneen lienee vaikea ennustaa tulevia mahdollisia katkoksia, jotta tietäisi millä paineella jäätäisiin vaikka alle tuon viiden koko yön osalta.
Lainasin viestiäsi, jossa puhuit paineesta ja samaa asiaa käsittelin itsekin. Ei se algoritmi resmedin kohdalla näytä osaavan pysäyttää sitä paineen nousua kovin täsmällisesti. Tästä seuraa helposti se tilanne, jossa painetta nostetaan kaiken varalta liikaa. Lopputuloksena paperilla AHI voi näyttää paperilla oikein hyvältä, vaikka liian korkeasta paineesta kielii esimerkiksi maskivuodot, ilman kertyminen mahaan ja suun aukeaminen yön aikana.

Tämä ajaa juuri siihen, että jos et satu olemaan se yksilö, jolla kaikki sujuu alusta asti kuin itsestään, hyvän hoitovasteen saavuttaminen tulee vaatimaan aikaa ja hermoja. Mitä Facebook ryhmiä olen aiheen ympäriltä silmäillyt, turhan moni tyytyy siihen että uni nyt vain tulee olemaan todella surkeaa hoidosta huolimatta.

Vahvasti mutuilisin, että eiköhän resmedillä seurata ainakin yhtenä muuttujana AHIA ennustaessa samaa flow limitationia, mitä itsekin pystyy Oscarista seuraamaan. Mihinkään kovin kehittyneeseen itseään korjaavaan logiikkaan en jaksa uskoa, enemmänkin malliin jossa AHI:lla on raja-arvo x, jonka alle pyritään painealueen rajoissa muusta välittämättä. Olisi hienoa nähdä, että koska tuohon valjastetaan tekoäly huomioimaan historia ja muut tekijät AHI:n ympärillä, jolloin paineen, kostutuksen ym säätäminen tapahtuisi automaattisesti huomattavasti yksilöllisemmin.

Otin kanssa kokeiluun vakiopaineen, mulla sen keskiarvo on pidemmällä aikavälillä 8,8 ja pudotin samalla EPR:n 3-->1
Hyvin nukahdin ja nukutti, vaikka sen kanssa on ollut ongelmia muista syistä johtuen viime viikkoina.
Sattui vaan epänormaalista nukkuma-asennosta johtuen olemaan vuotoa poikkeuksellisen paljon ja siihen heräsin pari kertaa, josko ensi yönä saisi vuodotkin taas normaaliksi.
AHI oli kuitenkin vain 0,5

Otin kanssa kokeiluun vakiopaineen, mulla sen keskiarvo on pidemmällä aikavälillä 8,8 ja pudotin samalla EPR:n 3-->1
Hyvin nukahdin ja nukutti, vaikka sen kanssa on ollut ongelmia muista syistä johtuen viime viikkoina.
Sattui vaan epänormaalista nukkuma-asennosta johtuen olemaan vuotoa poikkeuksellisen paljon ja siihen heräsin pari kertaa, josko ensi yönä saisi vuodotkin taas normaaliksi.
AHI oli kuitenkin vain 0,5
Tuo EPR tiputus 3-->1 nostaa uloshengityksen painetta kahdella yksiköllä. Jos ongelmat jatkuu, niin kannattaa huomioida tuokin säätöjä tehdessä.

Lisäksi jos niitä vuotoja oli yli 25 (vai 30 l/min) ei Resmedin ilmoittama AHI ole enää tarkka.

Aiemmin kyllä hakenut tota EPR arvoa, mutta tuolla 8,8 vakiopaineella se ei häirinnyt unta vaikka olikin vain tasolla yksi.

Mulla Unikulman Astro tyyny, joka kyllä siirtää maskin pois optimaaliselta paikaltaan kun nukkuu silleen puolivatsallaan, kuten tein jostain syystä viime yönä.
Normaalisti vuodot olleet alle 5 litran.

1778049864157.png

Laskin viime yöksi vakiopaineen 8.6 -> 7.6.. yön vuodot 33.6L/min 🤬 kerran muistan heränneeni siihen että olin selällään ja huulien välistä vuoti ihan pikkuisen ilmaa... Pitääköhän laittaa valvontakamera kuvaamaan yön ajaksi, että näkee mitä oikeasti tapahtuu..

Olisi hienoa nähdä, että koska tuohon valjastetaan tekoäly huomioimaan historia ja muut tekijät AHI:n ympärillä, jolloin paineen, kostutuksen ym säätäminen tapahtuisi automaattisesti huomattavasti yksilöllisemmin.
Tuo varmaan on tulevaisuutta, että laite huomioisi käyttöhistoriankin. Toki yöt eivät ole veljiä keskenään.

Aiemmin kyllä hakenut tota EPR arvoa, mutta tuolla 8,8 vakiopaineella se ei häirinnyt unta vaikka olikin vain tasolla yksi.

Mulla Unikulman Astro tyyny, joka kyllä siirtää maskin pois optimaaliselta paikaltaan kun nukkuu silleen puolivatsallaan, kuten tein jostain syystä viime yönä.
Normaalisti vuodot olleet alle 5 litran.

1778049864157.png
Voisi olla hyvinkin asentoperäistä vuotoa. Jos tuo toistuu, niin kannattaa miettiä sitten toimenpiteitä.

Laskin viime yöksi vakiopaineen 8.6 -> 7.6.. yön vuodot 33.6L/min 🤬 kerran muistan heränneeni siihen että olin selällään ja huulien välistä vuoti ihan pikkuisen ilmaa... Pitääköhän laittaa valvontakamera kuvaamaan yön ajaksi, että näkee mitä oikeasti tapahtuu..

Tuo voi olla myös liian matalasta paineesta johtuvaa, kun kyseessä on kiinteä paine. Ainakin itsellä pelkästään 0,2 yksikön säätö vaikutti paljon.

Tuossa omat AHI:t, vuodot ja flow limitit tällä hetkellä. Nostin paineen 8,6 eilisiltana, kun löysin yhden piikin AHI 7 asti. Seurailen vielä, pitäisikö nostaa painetta 0,2 yksiköllä vaiko ei. Unitiedot Huawei GT 6 Pro kellosta, jotka varmasti suuntaa antavia.
Yleisen fiiliksen, yön aikaisen keskisykkeen (45) ja sykevälivaihtelun (58ms) perusteella ei välttämättä ole tarvetta. Itse yöuni jäi vähän lyhyeksi (6h 35 min), mutta syvä uni 1h 30 min, kevyt uni 3h 24 min ja REM uni 1h 41 min. Syvä uni pääasiassa nukuttu alkuyöstä (ensimmäisen 3h aikana) kuten kuuluukin. Kun yöuni on normaali 7,5h, syvän unen määrä on ollut keskiarvolla noin 2h.

1778059739579.png

Vertailun vuoksi tässä Oscarin ajatus parhaista säädöistä muuttuvalla paineella (9-11, EPR 1) helmikuussa: Unen kesto, 7h 44 min. Syvä uni 1h 9min, Kevyt uni 3h 35 min, REM-uni 2h 3min. Syvä uni pirstaloitunut lyhyisiin pätkiin läpi yön. Keskisyke 49, sykevälivaihtelu 43 ms. Olo puolikuntoinen koko ajan ja palautuminen mitä sattuu.

1778059929888.png

Viimeksi muokattu:
Tulipa sattumalta vastaan, laitetaan tännekin jos jotain kiinnostaa.
HRV:tä eli sykevälivaihtelua on myös käytetty tutkimuksista selvittämään, kuinka tehokasta cpap-hoito on.

https://sites.uef.fi/stag/wp-content/uploads/sites/37/2021/08/Kandidaatin_tutkielma_Mikke_Varis.pdf
Oon miettiny et miks resmed ei oo vielä tehny parempaa algoritmii joka huomiois noi muut tekijät. Taitaa olla et ne keskittyy vaan siihen et AHI on matala ja muut on käyttäjän ongelmia.

Tulipa sattumalta vastaan, laitetaan tännekin jos jotain kiinnostaa.
HRV:tä eli sykevälivaihtelua on myös käytetty tutkimuksista selvittämään, kuinka tehokasta cpap-hoito on.

Sykevälivaihteluun taas vaikuttaa niin moni muukin juttu. Pari kolme saunakaljaa tai tunnin lenkki iltaseitsemän jälkeen saa ainakin minun sykevälivaihteluni sekaisin älyrannekkeen mukaan.

Sykevälivaihteluun taas vaikuttaa niin moni muukin juttu. Pari kolme saunakaljaa tai tunnin lenkki iltaseitsemän jälkeen saa ainakin minun sykevälivaihteluni sekaisin älyrannekkeen mukaan.
Tämä on totta, pitää olla yksilötasolla hyvin kartalla kun eri dataa yhdistelee ja siitä lopputuloksista yhteenvetoa muodostaa.

Itselläkin hyvä esimerkki eilisestä. Eilen aamusta migreeniä ja tuon jälkeen koko kroppa jumissa vielä yölläkin. Hieman enemmän heräilyä (4 kertaa yöllä) ja väsyneenä yksi parin tunnin pätkä yöunista ilman leukaremmiä. Resmedin mielestä vuotoa yöllä 25l/min, Oscarissa käytännössä vuotoa näkyvissä vain tuossa 2h aikaikkunassa. AHI tuosta ilman remmiä nukkumisesta johtuen yli 3. Kellon mielestä yö oikein hyvä, yöuni 7h 45 min, syvää unta 2,5h, keskisyke 45 ja hrv 55.

Ihan olotilan perusteella, sellainen kohtalainen/tyydyttävä yö, ei todellakaan mikään "parempi kuin 94% käyttäjistä, mitä kello väittää". Eniten verotti tuo 2h pätkä ilman leukaremmiä ja nuo heräilyt. Ensi yönä leukaremmi koko yön ajaksi eikä muita muutoksia.

Kuka osaa neuvoa? Sain juuri ResMedin AirSense11-laitteen nenämaskin kanssa. Olen vielä etsimässä oikeita asetuksia. Lyhyen käytön jälkeen nenä oli aivan tukossa. Onko kellään ollut vastavaa kokemusta ja/tai ideoita asetuksista?

Kuka osaa neuvoa? Sain juuri ResMedin AirSense11-laitteen nenämaskin kanssa. Olen vielä etsimässä oikeita asetuksia. Lyhyen käytön jälkeen nenä oli aivan tukossa. Onko kellään ollut vastavaa kokemusta ja/tai ideoita asetuksista?
No itsellä ongelmat kesti viikkoja/kuukausia. Kävin KNK lääkärillä ja hänen ohjeillaan mennyt, jatkuvassa käytössä Dymistä ja jatkuva nenän kostutus. Kostutukseen pari kertaa päivässä A-Vita Hydra Plus nenäsuihke ja Bepanthen Emulsivoidetta suoraan nenään vanupuikolla. AirSense11 kanssa käytössä kostutin ja lämpöletku. Kostutus maksmilla ja letkun lämpötila 28. En olisi ikinä uskonut että sietäisin tuota "lämmintä" ilmaa, mutta tuolla pysynyt nenä hyvin auki ja sillä menty. Sitten kävin allergian takia vielä toisen kerran KNK lääkärillä ja hän sanoi että jos menee nenä vielä tukkoon voidaan tehdä nenäkuorikkojen "poltto". Lisäksi suositteli testaamaan nenäteippejä, noitakin nyt testannut ja kun on nenässä ahdasta niin kyllä nekin auttaa että huilaa ilma paremmin.

Ostin myös kokomaskin, vaikka tuo nenämaski (AirTouch™ N30i) ei ahdista, niin siltikin tuo kokomaskin käyttö tuntui ihan mahdottomalta (ahtaanpaikankammo), ehkä tuohonkin voisi tottua, että voisi käyttää jos esim paha flunssa.

No melkein ne voisi sitten käydä vielä mittauttamassa, kiitos vinkistä 👍 Ja joo kyllä moneen kertaan on kaikki tutkittu, mutta tosiaan tupakoinnin lopettamisen jälkeen ei.

Tänään oli puhelu lääkäriltä. Cpap laite pakettiin ja palautukseen. Keväällä sitten unilaboratorioon vetelemään sikeitä laajan unitutkimuksen merkeissä ja jos tarvetta niin apneakiskon tekoon. Jospa siellä viimein saisi selkoa asioihin.
Päivitellääs vähän. Kaikki verikokeet oli ok, niissä ei mitään vikaa. Laaja unipolygrafia tehtiin ja löydöksenä lievä obstruktiivinen uniapnea, sekä lisäksi unenaikaisia periodisia jalkaliikkeitä runsaasti. Näiden takia uni hyvin rikkonaista. Selällään ei tullut nukuttua tutkimusyönä lainkaan, joten uniapnean asentoriippuvuudesta ei tietoa. Todennäköisesti kuitenkin olisi selällään nukkuessa pahempi.
Seuraavaksi kokeiluun gabapentiini jalkojen rauhoittamiseksi ja uniapneakiskon tekoon. Ei ollut kyllä tietoa että jalat tuollaista rallia yön päästävät. Tarkemmin kyllä kun miettii niin silloin tällöin yöllä herätessä on huomannut, että tulee jalkoja yhteen hinkattua. Sekä joskus aikanaan varsinkin iltaisin oli jonkunlaisia levottomien jalkojen oiretta. Tästä kuitenkin joitain vuosia aikaa.

Ensimmäinen yö remmin kanssa takana. Kuorsaaminen lisääntyi paljon, vaimo tökki vähän väliä hereille, nostin sitten yöllä paineet takaisin keskiarvoon 7.6 -> 8.6, ilmeisesti kuorsaaminen vähentyi koska ei enää tökitty hereille. Vuoto oli "vain" 8.4L mutta AHI oli 5.2, mikä on minun hoitohistorian aikana korkea, suurimman osan ajasta ollut alle 2. Nyt kun olen käyttänyt vakiopainetta niin yölliset heräilyt ovat vähentyneet huimasti.. pitää vielä hakea tuo paine kohdilleen. Mutta erikoista että remmi teki tuon kuorsauksen.

Kokeilin muutaman yön vakiopaineella, mutta en huomannut sen suurempaa eroa aiempaan.

Remmien kiristyksellä sain niin että vuotoa on nyt hyvin vähän, myAir näyttänyt 4 viimeistä yötä 0 vuodon, vaikka onhan siellä muutama piikki kun Oscarilla katsoo.

Jostain syystä centraalista apneaa on ollut viime aikoina eniten. Stressiä ja hengenahdistusta on kyllä ollut taas, että josko vaikuttaa asiaan. Parempaan kuitenkin matkalla sen suhteen.

Oscar rapsa.jpg

Ensimmäinen yö remmin kanssa takana. Kuorsaaminen lisääntyi paljon, vaimo tökki vähän väliä hereille, nostin sitten yöllä paineet takaisin keskiarvoon 7.6 -> 8.6, ilmeisesti kuorsaaminen vähentyi koska ei enää tökitty hereille. Vuoto oli "vain" 8.4L mutta AHI oli 5.2, mikä on minun hoitohistorian aikana korkea, suurimman osan ajasta ollut alle 2. Nyt kun olen käyttänyt vakiopainetta niin yölliset heräilyt ovat vähentyneet huimasti.. pitää vielä hakea tuo paine kohdilleen. Mutta erikoista että remmi teki tuon kuorsauksen.
Tuo remmi voi vetää leukaa hieman taaksepäin, joka sitten voi myös sitä kautta ahtauttaa hengittämistä. Tuo on melkoista hienosäätöä, että remmi on sopivan kireällä että suu pysyy kiinni, muttei myöskään liian kireällä, ettei vedä leukaa liikaa taakse.

Näyttäisi siltä, että tuo vakiopaine vaatii pidemmän ajanjakson, ennen kuin sen sopivuudesta voi olla varma. Itselläkin AHI on pyörinyt 1,7-4,6 välillä ja korkeampi AHI korreloi heräämisen määrään. Itse olen nostanut aamusta painetta taas pykälällä arvoon 8,8. HRV:tä ei analysoinnissa voi käyttää jos heräämisten määrä kasvaa, koska siinä samalla nousee helposti myös sekin arvo. Suuri ristiriita tulee unenaikaisesta sykkeestä, joka on laskenut keskiarvoon 43 yllä olevista haasteista huolimatta 🤷 Myös salitreenistä palautuminen on edelleen parempaa kuin vaihtelevalla paineella.

Haasteista huolimatta pidän kiinteää painetta itselleni parempana ratkaisuna. Vuotokeskiarvo toukokuulta on 3l/min, jota en ole aiemmin ikinä saavuttanut.

Tuli tuosta vakiopaineesta vielä joku ehtoo mieleen, että minkä edun siinä näette verrattuna vaihtoehtoon, että asettaisi sen "hyväksi havaitun vakiopaineen" maksimipaineeksi? Vaikka on kaikki ramp upit ja muut kevennuykset, niin kuvittelisin sillä vakiopaineella olevan enempi haittapuolia kuin tuolla "automaattisella".

Itellä on parilta vuodelta 95% ajasta paine 10,88 (ka ~9) ja asetin nyt maksimiksi 11.
Järkeilin että sillä ne apneat varmaan aukeaa, eikä välttämättä silti tule mitään järjettömiä vuotoja.

Mutta tietty jokainen asettaa sellaiset arvot millä saa parhaan hoitovasteen, jos jaksaa asetuksien kanssa kikkailla ja tilannettaan seurata.

Itellä on parilta vuodelta 95% ajasta paine 10,88 (ka ~9) ja asetin nyt maksimiksi 11.
Järkeilin että sillä ne apneat varmaan aukeaa, eikä välttämättä silti tule mitään järjettömiä vuotoja.

Mutta tietty jokainen asettaa sellaiset arvot millä saa parhaan hoitovasteen, jos jaksaa asetuksien kanssa kikkailla ja tilannettaan seurata.
Joku vastaavalla tavalla aikanaan arpomani maksimiarvo käytössä täälläkin.

Tuli tuosta vakiopaineesta vielä joku ehtoo mieleen, että minkä edun siinä näette verrattuna vaihtoehtoon, että asettaisi sen "hyväksi havaitun vakiopaineen" maksimipaineeksi? Vaikka on kaikki ramp upit ja muut kevennuykset, niin kuvittelisin sillä vakiopaineella olevan enempi haittapuolia kuin tuolla "automaattisella".
Ei toiminut itsellä noin päin. Painevaihtelun aikana 6 x suuremmat vuodot mitä nyt, jatkuva heräily ja olematon syvä uni. Koetin selvittää asiaa sekä painetta nostamalla (matalampi aloituspaine ei riittänyt) että useammalla eri maskilla.

Kolme viikkoa takana. Sentraalisia edelleen reilusti. Lääkäri sanoi että 2kk pitää yrittää cpapilla ja sitten mahdollisesti asv. Näytti hetken hyvältä, mutta taas nousussa.

IMG_6719.jpeg
Mikä tilanne sulla nyt? Itse sain juuri AirSense 11:n ja p30i:n, ja näyttäisi samaa ongelmaa pukkaavan.

Mikä tilanne sulla nyt? Itse sain juuri AirSense 11:n ja p30i:n, ja näyttäisi samaa ongelmaa pukkaavan.
2,5kk kohdalla vaihdettiin ASV:hen. Cpapilla ahi oli 10-15 välillä. Ehkä kerran viikossa alle 10. Nyt ahi ollut 0-1.

Nyt jo kuukausi asvllä takana ja vielä vaikeuksia paineiden kanssa.

P30i myös käytössä ja nyt ongelmaa että suu aukeaa välillä vaikka leukaremmi käytössä ja herään tähän. Asvllä paineet ja vaihtelut paljon suurempia kuin cpapilla. Kokokasvomaskejakin on pari, mutta ne vasta hirveitä onkin. Painevaihteluiden takia kokomaskit pumppaa ja survoo naamaa kun paine voi vaihdella 10 sisään ja uloshengityksen välillä.

Onko kukaan käyttänyt seesamiöljyä tukkoseen nenään, jota cpap-laite tuntuu aiheuttavan? Sain tuollaisen vinkin sairaanhoitajalta. Kaupan perusseesamiöljy olisi ainakin apteekin öljyä edullisempi.

Onko kukaan käyttänyt seesamiöljyä tukkoseen nenään, jota cpap-laite tuntuu aiheuttavan? Sain tuollaisen vinkin sairaanhoitajalta. Kaupan perusseesamiöljy olisi ainakin apteekin öljyä edullisempi.
Ei ole ollut ainakaan itsellä minkään näköistä avaavaa vaikutusta noilla öljypohjaisilla tuotteilla, suolavesipohjaisilla jonkun verran parempi vaikutus.

Vanha 17000 tuntia palvellut Airsense 10 malli vaihtui tällä viikolla uuteen 11 malliin, puhaltimen laakerit tulivat ilmeisesti tiensä päähän ja alkoivat pitää ärsyttävää vinkumista laitteen ollessa käynnissä. Vaihto järjestyi yllättävän nopeasti Peijaksen unipolille, alle viikon päähän soitosta että tämmöinen tilanne :tup:

Kuka osaisi neuvoa?

Minulla on ResMedin AirSense11 & nenämaski. Sairaanhoitaja opasti sen käytössä ja ehdotti aloittaa pienin askelin. Kokeilin yhtenä iltana tv katsoessani. Lopputulos oli nenä meni tukkoon tunnissa. Sen jälkeen en ole uskaltanut käyttää (ajatellen useamman tunnin yöunia), koska minulla on paniikkikauhu.

Keskustelin samaisen sairaanhoitajan kanssa ja hän sanoi, ettei hänen tekemiä laiteasennuksia saa muuttaa ja että hoitaa nenää seesamiöljyllä ja jos nenämaski ei toimi, niin sitten kasvomaski (joka entisestään lisäsi paniikkia epileptikkona).

Onko kukaan kohdannut samanlaisia kokemuksia itse ja jos on, niin miten on päässyt niistä eteenpäin?
Mahdollisia neuvoja ja vinkkejä?

Kuka osaisi neuvoa?

Minulla on ResMedin AirSense11 & nenämaski. Sairaanhoitaja opasti sen käytössä ja ehdotti aloittaa pienin askelin. Kokeilin yhtenä iltana tv katsoessani. Lopputulos oli nenä meni tukkoon tunnissa. Sen jälkeen en ole uskaltanut käyttää (ajatellen useamman tunnin yöunia), koska minulla on paniikkikauhu.

Keskustelin samaisen sairaanhoitajan kanssa ja hän sanoi, ettei hänen tekemiä laiteasennuksia saa muuttaa ja että hoitaa nenää seesamiöljyllä ja jos nenämaski ei toimi, niin sitten kasvomaski (joka entisestään lisäsi paniikkia epileptikkona).

Onko kukaan kohdannut samanlaisia kokemuksia itse ja jos on, niin miten on päässyt niistä eteenpäin?
Itse ainakin tukkoisuuteen joudun käyttämään nenäsumutetta säännöllisesti.

Kuka osaisi neuvoa?

Kannattaa katsoa minun aiemmat kirjoittelut. Mutta tässä vielä lyhyesti. Käytössä lähes jatkuvasti Dymista, A-vita hydra+ ja Bepanthen emulsiovoidetta vanupuikolla nenään. Lisäksi AirSense 11 lämpöletku ja kosteus korkealla (nyt kun ilman kosteus kasvanut tuntuu olevan ongelmaa että tulee letkuun liikaa kosteutta, mutta nenä pysyy paremmin auki). Itseäkin ahdisti aluksi todella paljon, sitten kun pääsi ahdistuksesta, niin otin unissani maskin pois. Nyt alkaa olemaan 4kk hoitoa takana ja alan pääsemään hoitotavoitteeseen, eli 4h yössä ja 21 päivää kuukaudessa.

Kannattaa katsoa minun aiemmat kirjoittelut. Mutta tässä vielä lyhyesti. Käytössä lähes jatkuvasti Dymista, A-vita hydra+ ja Bepanthen emulsiovoidetta vanupuikolla nenään. Lisäksi AirSense 11 lämpöletku ja kosteus korkealla (nyt kun ilman kosteus kasvanut tuntuu olevan ongelmaa että tulee letkuun liikaa kosteutta, mutta nenä pysyy paremmin auki). Itseäkin ahdisti aluksi todella paljon, sitten kun pääsi ahdistuksesta, niin otin unissani maskin pois. Nyt alkaa olemaan 4kk hoitoa takana ja alan pääsemään hoitotavoitteeseen, eli 4h yössä ja 21 päivää kuukaudessa.
Onpa sulla ollu kova taistelu, mut hyvä et oot jaksanu. Mulla kans Dymista käytössä ja se on kyl toimiinu. Mut toi Bepanthen nenään on uus juttu, täytyy testaa. Ootko huomannu et se auttaa enemmän k pelkkä suihke?

Onpa sulla ollu kova taistelu, mut hyvä et oot jaksanu. Mulla kans Dymista käytössä ja se on kyl toimiinu. Mut toi Bepanthen nenään on uus juttu, täytyy testaa. Ootko huomannu et se auttaa enemmän k pelkkä suihke?
Kyllä se kostuttaa tosi hyvin. Olin ahkerasti mielestäni hoitanut nenää, niin sano KNK lääkäri että todella kuiva nenä ja hän suositteli tätä korkeaa kosteutta ja Bepanthenia. Kävin vielä heinäallergiasta toisella KNK lääkärillä, niin sano että kannattaa kokeilla nenäteippiä kun sen verran ahdasta nenässä. Sano että poltetaan kuorikot jos ei pysy vieläkään auki. Nyt kaikki konstit käytössä ja ihan mukavasti menee.

Kyllä se kostuttaa tosi hyvin. Olin ahkerasti mielestäni hoitanut nenää, niin sano KNK lääkäri että todella kuiva nenä ja hän suositteli tätä korkeaa kosteutta ja Bepanthenia. Kävin vielä heinäallergiasta toisella KNK lääkärillä, niin sano että kannattaa kokeilla nenäteippiä kun sen verran ahdasta nenässä. Sano että poltetaan kuorikot jos ei pysy vieläkään auki. Nyt kaikki konstit käytössä ja ihan mukavasti menee.
Bepanthen on kyl tosi hyvä. Mulla pysyny nenä paljon paremmassa kunnossa ku pelkällä suihkeella. Ootko sä kokeillu sitä teippiä? Mulla auttoi tosi paljon, vaikka aluks tuntu ihan hullulta laittaa teippiä nenään.

Huomenna käyn hakemassa Peijaksen sairaalan infosta ja saa nähdä tuleeko nukkumisesta mitään maski naamassa.

Laite: Resmed AirSense S11
Maski: Nenämaski Mirage FX
Letku: Slimline
Suodattimet 2 kpl

Laitteen säädöt:
Toimintamuoto: Autoset
Hoitopaine 4-16 cmH2O
Vaste: Normaali
Viiveaika: Pois
EPR: taso 1 (koko ajan)
Essentials: Päällä
SmartStart ja SmartStop: Pois
Care Check In: Päällä

CPAP-laitteeseen asetetaan aina lääkärin määrittelemä hoitopaine. Hoitopaineen muutokset tehdään lääkärin päätöksellä ja lääketieteellisin perustein.

Keuhkosairauksien poliklinikka ei ota vastuuta uniapnean hoidosta, jos potilas muuttaa hoitopaineita itse. Potilas on jatkossa itse vastuussa hoitonsa onnistumisesta tekemiensä muutosten jälkeen.

Kuka osaisi neuvoa?

Itsekin yli vuoden käytin avaavana suihkeena Avamys nenäsumutetta tai sitten sitä ratiopharmin vastaavaa, mutta nykyään käytän nenäkannua Nenänhuuhtelukannu Sarvikuono | Yliopiston Apteekki jonka käytön opettelu vaati aika pitkän ajan, kun ensin tuntui että se vain pahensi tukkoisuutta. Mutta nykyään käytän vain tuota nenäkannua ja tuota avaavaa suihketta vain harvoin, kun tuntuu ettei pelkkä kannun käyttö auta.

Mutta tosiaan itselläkin meni aikaa ennen kuin löysin oikeat tavat ja rutiinit jotka helpottivat nenän tukkoisuuteen. Ja maskina minulla on sierainmaski N30!

Bepanthen on kyl tosi hyvä. Mulla pysyny nenä paljon paremmassa kunnossa ku pelkällä suihkeella. Ootko sä kokeillu sitä teippiä? Mulla auttoi tosi paljon, vaikka aluks tuntu ihan hullulta laittaa teippiä nenään.
Oon käyttänyt teippiä ja jatkan sen käyttöä. Huomannut että jos herää siihen, että nenä on tukossa niin käytännössä silloin unohtanut teipin laittaa.

Itselläkin N30i käytössä, onneksi on noin mukavia nykyään saatavilla. Katsoin jotain aiempia laitteita ja maskeja niin olisi ollut erittäin vaikeaa tottua hoitoon. Aluksi kun nenän kanssa oli ongelmia, epätoivoisena ostin kokomaskin (alkuperäisessä sovitusvaiheessa revin sen pois noin 3 sekunnin kohdalla kun ahdisti niin älyttömästi), mutta sen kanssa en oppinut millään nukkumaan. Pitää joskus koittaa uusiksi, vaikka kun on flunssa.

Oon käyttänyt teippiä ja jatkan sen käyttöä. Huomannut että jos herää siihen, että nenä on tukossa niin käytännössä silloin unohtanut teipin laittaa.

Itselläkin N30i käytössä, onneksi on noin mukavia nykyään saatavilla. Katsoin jotain aiempia laitteita ja maskeja niin olisi ollut erittäin vaikeaa tottua hoitoon. Aluksi kun nenän kanssa oli ongelmia, epätoivoisena ostin kokomaskin (alkuperäisessä sovitusvaiheessa revin sen pois noin 3 sekunnin kohdalla kun ahdisti niin älyttömästi), mutta sen kanssa en oppinut millään nukkumaan. Pitää joskus koittaa uusiksi, vaikka kun on flunssa.
Teippi on kyllä auttanu mullakin. N30i on kyl tosi hyvä maski, en oo ite saanu unissani sitä riisuttuu. Mulla kans oli se kokomaski kokeilsusa, mutta en pystyny nukkuu sen kans. Flunssan varalle se ois hyvä, mutta kai sitä oppii jos tarpeeks joutuu käyttää.

Tässä se nyt sitten olisi.

Kännykkäsovellus on asennettu ja konfiguroitu ja itse laite teki pari kertaa jotain päivityksiä ja yksi niistä ainakin oli firmwarepäivitys.

Pelottaa jo etukäteen saako unta ensi yönä, kun koitan mennä nukkumaan maski naamalla ja onko tuosta mitään hyötyä, kun nukun suu auki.

DSC00360.JPG

• Tykkää
Reactions: PCB
Te, joilla on pidempi kokemus CPAP-laitteesta, onko siitä ollut hyötyä teille henkilökohtaisesti?

Saitteko mielestänne, laitetta hakiessanne, hyvää henkilökohtaista neuvontaa? Itse sain ja varattu aika oli parisen tuntia.
Kun saitte laitteen, oliko silloin jo puhe kontrolliajasta muutaman kuukauden käytön jälkeen?

Jos paikkakuntanne vesi on kovaa, neuvottiinko teitä keittämään vesi ennen säiliöön laittoa?

Tuo Bepanthen-emulsiovoide oli uusi asia minulle. Kiitos vinkistä!

Pystyittekö jo ensimmäisenä yönä nukkumaan maskin kanssa? Itse taistelen vieläkin tämän paniikkikauhun kanssa.

Te, joilla on pidempi kokemus CPAP-laitteesta, onko siitä ollut hyötyä teille henkilökohtaisesti?

Saitteko mielestänne, laitetta hakiessanne, hyvää henkilökohtaista neuvontaa? Itse sain ja varattu aika oli parisen tuntia.
Kun saitte laitteen, oliko silloin jo puhe kontrolliajasta muutaman kuukauden käytön jälkeen?

Jos paikkakuntanne vesi on kovaa, neuvottiinko teitä keittämään vesi ennen säiliöön laittoa?

Pystyittekö jo ensimmäisenä yönä nukkumaan maskin kanssa? Itse taistelen vieläkin tämän paniikkikauhun kanssa.
Kyllä ainakin itsellä useampi yö meni tuohon totutteluun ennekuin tuli kokonaisia öitä nukuttua, mutta nyt kun se ollut jo muutaman vuoden käytössä niin mielellään ei ilman sitä nuku.
ja itsekin kyllä ennen suu auki tuli nukuttua, mutta tuo nenä maski kyllä jotenkin "pakottaa" sen suun pitämään nukkuessa kiinni.
On tuosta oikeasti apua on paljonkin, ainakin itselle, täysin eri pirteystaso päivisin kun nukkuu tuon kanssa tai ilman.
Tuota vesisysteemiä kokeilin mutten ole sitä käyttänyt, kun en ole sitä kokenut tarpeelliseksi.
Joskus jotakin nenäsumutteita käyttänyt, mutta tuntuu ettei niistä nenää oikeasti avaa kuin nuo kortisoni pohjaiset, mutta tuo koneen puhallus kyllä yleensä avaa nenän itsekin kunhan vähän aikaa makoilee paine päällä kärsä ylöspäin, ellei sitten ole joku kova flunssa päällä.

Kolmisen vuotta käyttöä takana. Joka yö varmaan käytännössä herään kohentamaan N30i-nenämaskia, enkä koe olevani juuri sen virkeämpi kuin ennen hoidon aloitustakaan. Kuorsaus on kuitenkin lähestulkoon poissa, eikä happisaturaatio laske älykellon mukaan alle 90 %:n yön aikana kuin minuuttien ajaksi. Kuorsaan myös nykyään vähemmän nukkuessani ilman maskia esim sähköttömällä mökillä tai telttaretkellä ollessani. Uskoisin, että jatkuva kuorsaaminen ärsytti ja turvotti myös kurkun/nielun kudoksia ja CPAP-hoidon myötä turvotuksen vähentyneen.

Viimeksi muokattu:
Pieni tilannepäivitys tuohon omaan vuototilanteeseen, eli viimeisen vuoden KA vuoto sierainmaskilla on ~32L/min, varmaan aiempien vuosien vuodot samaa luokkaa. Välillä saattanut joku yö siellä täällä olla 9L/min mutta välillä saattanut olla näitä 70L/min öitä.
Nyt kun hankin tuon leukahihnan niin vuodon KA kahden viikon ajalta ~8L/min, eli merkittävä parannus ja olen tosi tyytyväinen tähän lukemaan! :cool: Olin tosi skeptinen tuon leukahihnan toimivuuteen mutta olin kyllä väärässä. Palautin myös alkuperäiset asetukset, eli automaattisäätö ja paineet 7-14. AHI KA parilta viikolta ~2

Pari vuotta tulee nyt käyttöä täyteen ja ketjuun aiemminkin hehkuttanut, mutta aivan korvaamaton hyöty kaikinpuolin. Ennen diagnoosia ja hoitoa sitä vain jotenkin tottui kokoaikaiseen väsymykseen ja aikaansaamattomuuteen. Nykyään suorastaan kauhistuttaa ajatus nukkua ilman laitetta.

Sairaalan tiloissa oli itselläni semmoinen ns. ryhmäaloitus. Eipä siinä ollut kuin toinen henkilö minun lisäkseni, mutta pari tuntia tosiaan käytiin laitteen ominaisuuksia ja säätöjä läpi. Lopuksi pötköteltiin sairaalan pedillä joku puolisen tuntia, kun oli säädöt ja maskit laitettu kohdilleen.

Eipä ole keittämistä suositeltu. Yksi hyvä vinkki tuli pesemisestä, että kannattaa käyttää hajusteettomia ja väriaineettomia aineita. Bliwin hajusteetonta käsisaippuaa itse käyttänyt.

En nyt muista miksi, mutta minulle kirjoitettiin Beclonasal Forte Aqua - nenäsumuteresepti. En tosin koskaan käynyt hakemassa lääkettä apteekista, koska ihan hyvin mennyt ilmankin.

Ensimmäisestä yöstä lähtien meni tosi hyvin. Mielestäni maskin kanssa hengittäminenkin on helpompaa kuin ilman, niin sitä pitää ihan mielellään. Ehkä olen tässä suhteessa onnekkassa asemassa.

Tsemppiä isosti maskin käytön kanssa :tup:

Mulla on ollut CPAP käytössä n. 4v ja auttoi pahimpaan väsymykseen. Alusta asti on ollut kokomaski ja totuin siihen nopeasti. Vesisäiliötä käytin alkuun pari kuukautta, mutta sitten kokeilin ilman sitä enkä huomannut eroa. Vuoto on yleensä n 10l/min ja pahimmillaan 25l/min. Pisteet yleensä yli 90. Nyt on alkanut jostain syystä vinkumaan, en tiedä mistä ääni tulee (ei ole vuotoa)

On ollut hyötyä. Ihan heti ensimmäisenä että ei ollut enää pää kipeä jatkuvasti eikä aamuisin kurkku kipeä. Myös energisempi. Vaimonkaan ei tarvitse kärsiä kuorsaamisen äänistä.
Minä ostin laitteen itse ja opettelin sen käytön itse ja käytin seurantaan Oscar ohjelmaa. Puhelinsovleluksen totesin itselle turhaksi kun tuo Oscar niin paljon parempi. Ei sinun vettä tarvitse keitellä vaan ihan paikallista hanavettä tai jos vaikka olet maassa jossa ei ole juomakelpoista hanavettä niin silloin pullovettä.
Pystyin nukkumaan henk-koht heti ekana yönä mutta menihän siihen aikaa että oikeasti tottui mutta otin sellaisen asenteen heti alusta että se maski on päässä koko sängyssäoloajan seksinharrastamista lukuunottamatta oli mikä oli ja siihen ei edes sähkökatkos poikkeusta tuo ku no ntuo varavirtalähdevlissä myös joka suoraan heti ilman pienintäkän katkoa alkaa tarvittaessa virtaa syöttämään.

Ratkaiseva hyöty omaan elämään, en luopuisi mistään hinnasta. Nukun 99% unestani CPAP-maski päässä.

Minulla käyttöönotto oli helppo, ekana iltana vähän aikaa ahdisti maski, mutta päätin vaan sinnitellä vaikka meinasi tulla ikävää tukehtumisen tunnetta. 2-3 yön jälkeen olin aika sinut, 2 viikon päästä täysin sopeutunut. Tällä hetkellä koko hommaan menee minuutti, vettä säiliöön ja maski naamalle. Mua ei häiritse letku, eikä juuri kokomaskikaan. Aamulla jos herään, niin jatkan maskin kanssa mahdollisimman pitkään, ehkä kerran viikossa nukun 1-2 tuntia ilman maskia.

Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
311 084
Jäsenet
83 947
Uusin jäsen
Late81

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom