Kiitos tiedosta.
Siis pointti tuossa oli että täältäkin moni saisi nukkumisen kuntoon pienillä muutoksilla mielummin kuin lääkkeillä, koska lääke ei poista sitä perimmäistä syytä, ei ollut tarkoitus vittuilla tms.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kiitos tiedosta.
Oletko kauankin kärsinyt unettomuudesta ennekuin sait sen kuntoon noilla pienillä muutoksilla?Siis pointti tuossa oli että täältäkin moni saisi nukkumisen kuntoon pienillä muutoksilla mielummin kuin lääkkeillä, koska lääke ei poista sitä perimmäistä syytä, ei ollut tarkoitus vittuilla tms.
Siis pointti tuossa oli että täältäkin moni saisi nukkumisen kuntoon pienillä muutoksilla mielummin kuin lääkkeillä, koska lääke ei poista sitä perimmäistä syytä, ei ollut tarkoitus vittuilla tms.
Rutiinit on kyllä tosi tärkeitä. Ja itellä ainakin pitää välttää koneella iltasella pumpumpelejä koska niistä jää adrenaliinit päälle. Sensijaan tietokone noin muuten vaikuta mitenkään. Kun kuitenkin vaan yleensä nettiä selailen.Laitetaan nyt omatkin kokemukset...
Itsellä takana noin 2kk "kunnon" unettomuusjakso. Yleensä unen saamisessa kestää vähintään 2h ja sitten heräät muutaman tunnin päästä. Kerran heräät niin ei unesta saa enää saa kiinni. Mieli käy jatkuvasti ylikierroksilla. Keskimäärin 4h yössä viikkojen ajan ja jatkuva väsynyt/toimeton olo.
Nyt näyttää siltä että peruskeinot alkavat toimimaan, mitä täälläkin on mainittu monta kertaa.
- Tietokoneet ja muut laitteet h***ettiin makuuhuonesta
- Tietokone kiinni ajoissa 2h ennen nukkumaanmenoa
- Rutiini, esim. lämmin teekuppi ja vaikka 1h televisiota sohvalta, sitten lukee (tms) vielä hetken ennen sammumista
- Liikunta
Yleensä kympin jälkeen kun lämmin kuppi on kädessä niin alkaa heti väsyttämään. Tätä sai pari-kolme viikkoa tehdä niin kroppa alkoi tottua rytmiin ja uni parantua.
Tiedän että ei kaikille auta (yksilöllistä) mutta kannattaa ainakin kokeilla lievempään unettomuuteen. Tärkeää että ei turhaudu heti parin illan jälkeen, että ei tää toimi. Vaatii pidempää totuttelua aivoilta.
Lääkäri määräsi reilu viikko sitten Mirtazapin Orion 15mg pillereitä nukahtamis / nukkumisvaikeuksiin.
Ohjeen mukaan pitäisi ottaa 1/4 tai 1/2 tablettia tarvittaessa.
Kyseessä kuitenkin masennuslääke, joten en ole uskaltanut vielä kokeilla. Uskaltaako?
Itsellä on 30mg Mirtazapin, jota oon ottanut 1/4, eli 7.5mg. Tuo 7.5 on ilmeisesti paras nukuttamaan, koska suurempi annos ei enää nukutakkaan niin hyvin.Lääkäri määräsi reilu viikko sitten Mirtazapin Orion 15mg pillereitä nukahtamis / nukkumisvaikeuksiin.
Ohjeen mukaan pitäisi ottaa 1/4 tai 1/2 tablettia tarvittaessa.
Kyseessä kuitenkin masennuslääke, joten en ole uskaltanut vielä kokeilla. Uskaltaako?
Tuota lääkettähän on 15, 30 ja 45mg tableteissa. Tuo pienin 15mg on jo liian iso, kun 7.5mg auttaa kaikkein parhaiten nukkumiseen.@hsalonen juuri tämän uutisen luin tänään ja pisti vielä enemmän miettimään asiaa ja siksi ajattelin kysyä täältä kokemuksia.
Melatoniini tekee minulle tajuttoman päänsäryn seuraavaksi päiväksi, eikä väsytä tai auta nukahtamaan ollenkaan.
Kerran lääkäri määräsi Donnerille Mirtazapin-lääkettä, mutta se sai olon tuntumaan "puolikuolleelta" seuraavana päivänä.
– En koskaan ottanut toista tablettia. Panin ne roskikseen. Katsoin Googlesta, että se oli selvä masennuslääke. Lekuri ei kertonut, vaan väitti, että se on unilääke. Laittoi minut puolikuolleeksi.
Tavallaan hyvä jos auttaa noinkin tehokkaasti. Jollain leikkurilla voi leikata tabletin pienemmäksi, niin sitten ei ole enää niin vahvaa. Mutta tosiaan 7.5mg olisi maksimi annos nukkumiseen. Enempää ei kannata ottaa, koska vain huonontaa nukkumista verrattuna 7.5 annokseen.Lääkkeet vaikuttaa eri tavalla eri ihmisiin. Jos otat, niin ota ajoissa, että ehdit nukkumaan pitkään. Itse nukuin muistaakseni n. 14h ekalla kerralla. Ja ei sopinut minulle pidemmässä käytössä, tai en tiedä tuliko vatsakipu lääkkeestä, mutta sen takia lopetin.
Vain sillä ekalla kerralla nukuin noin paljon, sen jälkeen vähemmän. Olin varmaan ollut nukkumatta lainkaan monena yönä peräkkäin ja osin sen takia nukuin noin paljon. Muistaakseni otin 15mg:n tabletista puolikkaan.Tavallaan hyvä jos auttaa noinkin tehokkaasti. Jollain leikkurilla voi leikata tabletin pienemmäksi, niin sitten ei ole enää niin vahvaa. Mutta tosiaan 7.5mg olisi maksimi annos nukkumiseen. Enempää ei kannata ottaa, koska vain huonontaa nukkumista verrattuna 7.5 annokseen.
Kokeilemalla se tosiaan selviää. Itsellä on ollut joskus masennukseen tuo Mirtazapin ja uskon kyllä että zombi oloa tulisi. Mutta ei kyllä pitäisi tulla, jos annos on riittävän pieni.Ongelmana on nykyään se, että pääsen nukkumaan vasta joskus klo.01-02 aikaan, herään yöllä 1-2 kertaa ja usein en saa heti uudestaan unta, jonka vuoksi seuraava päivä menee pilalle ja en saa mitään järkevää tehdyksi.
Olisi hienoa jos saisi nukuttua koko yön heräilemättä.
Täytyy uskaltaa kokeilla määrättyä lääkettä ensi viikon puolivälin jälkeen 1/4 tabletilla. Lapseni ovat täällä keskiviikkoon saakka ja en halua olla "zombi" heidän kanssaan, joten kokeilu on tehtävä ns. omalla ajalla.
Vituttaa kun lääkäri ei enää määrää Imovanea, vaikka puolikas 5mg tabletista auttoi.
Miten sä oot sitä Imovanea käyttäny jos sulle ei enää sitä anneta? Mulla on jo reilusti yli 10v Imovanen käyttöä eikä sitä ole vielä kertaakaan jätetty uusimatta..Ajattelin kokeilla sillä 1/4 tabletilla, eli ensin puolitan 15mg tabun ja jaan jäljelle jäävät vielä mattoveitsellä kahteen osaan jos onnistuu.
Jos lääke ei sovi minulle ja varaan ajan yksityiselle lääkäriasemalle ja pyydän Imovanea, pääsevätkö he katsomaan Kanta -palvelua ja olla antamatta ko. reseptiä?
Mitään kieltoa sinne ei ole erityisesti merkitty. Ainoastaan jotain ettei ole suositeltavaa käyttää pitkiä aikoja kerrallaan.
Viimeisestä Imovanen ottamisesta on kuitenkin jo noin 5kk aikaa.
Yölliset heräilyt johtuvat aika pitkälti siitä, että käytän Neotigason 25mg lääkitystä psoriasiksen hoitoon ja se kuivattaa silmiä, huulia ja suuta, joten herään kesken yötä juomaan ja sen vuoksi herään aikaisin kuselle.
Miten sä oot sitä Imovanea käyttäny jos sulle ei enää sitä anneta? Mulla on jo reilusti yli 10v Imovanen käyttöä eikä sitä ole vielä kertaakaan jätetty uusimatta..
Kokeilin tässä välillä, kun ei uni tullut, USA:n armeijan kehittämää metodia, josta oli maininta Iltalööpeissä. Siinä ensiksi koitetaan rentouttaa ensin kasvot, sitten kädet ja lopuksi jalat. Sitten kuvitella itsensä makaamassa kanootissa tyynellä järvellä ja tämän jälkeen pimeässä huoneessa riippumatossa. Muistaakseni tähän piti käyttää aikaa muutama minuutti. Voi olla, että oli tällä kerralla jotain apua, yleensä en ole näistä kokenut mitään hyötyä. Ei varmasti auta vaikeampaan nukahtamisongelmaan.Itse olen nyt kokeillut klassista lampaiden laskentaa yöllisiin heräämisiin (koska sen toimivuudesta oli edes hieman luotettava tutkimus), joka kieltämättä toimii "jotenkin", vähän riippuen tilanteesta. Jos seuraavana päivänä on vain työpäivä, se saattaa toimia, mutta jos on esim. lentomatka (mitä vihaan), niin ei auta edes unilääkkeet normiannoksilla. Eli omassa tapauksessa "lampaiden laskenta" on esim. automerkkien, artistien, työkalujen, maiden what ever merkkejä ja nimiä ajateltuna aakkosjärjestyksessä tai käänteisessä järjestyksessä. Tai joku noiden variaatioista sekoittaen kun vaikka aakkonen vaihtuu. Jos ei muuta, niin ainakin huomaan miten helposti ajatus lähtee harhailemaan muualle, vaikka tuo tuntuu helpolta. Ei ihme jos ei uni tule.
Eihän Imovane/Zopikloni mitään bentsoja ole..?Nykyiset hoitosuositukset ovat tosiaan sellaiset Suomessa että ei enää bentsoja. Jossain vaiheessa se sinunkin reseptin uusimisen vaikeus tulee eteen. Eri asia jos se on satunnaista. 30 tabun 7,5mg pakkauksen määrääminen on jo lähes rikos lääkärille. Pitkälle on tultu siitä kun Lääkäri-lehdessä oli Temestan mainos ja höyhenen kuva siinä sekä joku myyvä lause miten hyvin nukuttaa.
Itse en saa enää Suomesta kirveelläkään bentsopohjaisia unilääkkeitä, vaikka olen niitä syönyt hyvin satunnaisesti. Jokaikinen masennuslääke ja antipsyko sekä jooga ja lampaiden laskeminen määrätään ensin. Käytänössä saat nykyisin helpommin esim. Imovanea, jos ei ole ns. kroonista unettomuutta, vaan lyhytaikainen unettomuusjakso esim. jonkun eron tms. takia.
Henkilökohtainen mielipide on, että olisi kannattavampaa pitää ihmiset työkykyisinä, jos ne ovat vetäneet vaikka 20 vuotta pameja, mutta pystyneet käymään töissä ja pysyneet kasassa sekä eivätkä kilahtele tuolla. Itsellä ei ole tuollainen tilanne, mutta nykyinen E-resepti mahdollistaisi sen, että niitä bentsoja voisi määrätä sellaisella intervallilla, että ei tule tolerenssia, mutta jotenkin pysyy toimintakykyisenä.
Eihän Imovane/Zopikloni mitään bentsoja ole..?
Tänks.Kyllä vain.
"Bentsodiatsepiinijohdannainen. Vaikutukset ja vieroitusoireet samat kuin bentsodiatsepiineilla."

Heräsin kanssa 5.00 aikaan ja laitoin valot päälle. Sekin kyllä vaikuttaa että 1/4 200mg ketipinorista ei mennyt tasan, vaan tuli vähän pienempi pala. Ja siis Mirtazapin 7.5mg on ollut nyt pois kahtena iltana.Taas heräsin klo.04:30 juomaan ja vessaan eikä onnistu enää nukkuminen![]()
Voi olla hieman hullu idea, mutta mitä jos kokeilisit jotain unilelua? Joku nalle tai vaikka iso tyyny, mitä voisit halailla.Itsellä jämerä havainto unettomuudesta tai heräilystä.
Eron jälkeen tuli välittömästi univaikeudet. Alkuun ne ehkä johtui kovasta urheilusta, että kun purki kiukun treenaamiseen, niin kroppa meni ylikierroksille. Monta kertaa tuli mentyä töihin aamulla ilman unia.
Mutta sitten asioiden tasaannuttua, ei nukkuminen kuitenkaan palautunut normaaliksi ja sain erinäisiä tässäkin ketjussa mainittuja tabuja. No niiden kanssa usein kävi niin, että aamulla heräsi aivan pöllystä ja töistä ei tullut mitään.
Sitten muutaman vuoden päästä tuli eka pitkä parisuhde ja aina kun ollaan yhdessä, nukun kuin pieni lapsi ja aamun nukkumisetkin on kuin teininä. Ja sitten kun viikolla ollaan erossa... Niin kirjoittelen nytkin keskellä yötä tänne. En tiedä, onko tää sitten lopulta jotain läheisriippuvuutta.
Voi olla hieman hullu idea, mutta mitä jos kokeilisit jotain unilelua? Joku nalle tai vaikka iso tyyny, mitä voisit halailla.
Terapia voisi tälläisessä tapauksessa olla kyllä ihan paikallaan...
Onks hajua mikä MiFitin versio olis sellainen jossa näkyy taas unissa kieriminen? Se on kirottu ominaisuus kun se tulee ja menee päivitysten kanssa randomisti..Heräsin kanssa 5.00 aikaan ja laitoin valot päälle. Sekin kyllä vaikuttaa että 1/4 200mg ketipinorista ei mennyt tasan, vaan tuli vähän pienempi pala. Ja siis Mirtazapin 7.5mg on ollut nyt pois kahtena iltana.
Tuosta Mi Fit:stä näkyy että olen nukkunut aikaisemmin liikaakin ja nyt olisi normaalimpi uni. Silti olo tuntuu nyt vähän väsyneemmältä, kun on nukkunut useamman tunnin vähemmän ja syvää untakin on ohjelman mukaan vähemmän, 55 minuuttia. Nytkin unta on jopa 8h 28 min, eli paljon. Täytyy vaan tottua että tämä uni nyt riittäisi. Ainahan sitä taitaa vähän aamuisin väsyttää. Ohjelman mukaan nukahdin 20.30.
![]()
Olen ollut aina huono nukahtaja. Mitään lääkkeitä en ole koskaan ottanut. Väsyttää kyllä illalla ja menen nukkumaan n klo 22, mutta normaalisti nukahdan ehkä klo 1 tms, välillä vasta joskus 5 aikoihin torkahdan ja sitten pitääkin jo herätä. Olen kyllä koittanut mennä nukkumaan myöhemmin, mutta ei se auta nukahtamiseen, väsyttää vaan aamulla enemmän.
Herään aikaisin, yleensä 5:30 ja viikonloppuisinkin monesti herään samaan aikaan tai viimeistään klo 7.
Ainoa keino mikä auttaa minulla nukahtamiseen on se että tekee koko päivän ja illan jotain niin raskasta että on oikeasti aivan täysin loppu, mutta tuokin on aika hankalaa pidemmän päälle.
Itellä ei toimi. Aivot ei osaa pysähtyä. Sen sijaan tabletinta dokumenttien katsenu toimii totaalisena pään tyhjentäjänä.Lievempiin nukahtamisvaikeuksiin on mulla toiminut kun kuuntelee äänikirjaa ennen nukkumaanmenoa sängyssä. Keho rentoutuu kun makoilee pimeässä, mutta ei aivot käy ylikierroksilla ja pyöritä jotain ajatuslooppia joka sitten pitää hereillä. Melatoniinia menee myös.
Jörn Donner ei tykännyt:
Jörn Donner avoimena masennuksestaan – heitti lääkkeet roskiin: ”Laittoi minut puolikuolleeksi”
Itsehän en ole käyttänyt mitään melatoniinia väkevämpää, niin en tiedä, mutta "puolikuollut" ei kuulosta kivalta.
Ettet nyt vaan sekoittaisi Imovaneen/Zopikloniin..Mirtazapin ei tahdo toimia jos joka päivä syö. Pari kertaa viikossa max niin toimii. Siis 7,5mg annos.
Mirtazapin ei tahdo toimia jos joka päivä syö. Pari kertaa viikossa max niin toimii. Siis 7,5mg annos.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.