Unettomuus/univaikeudet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 849
Pistetääs taas tämmöinen pystyy tuon työharjoittelu säikeen offtopicin lopettamiseksi.

Löytyykö täältä muita "univammaisia"? Ja jos niin minkälaisia ongelmia on? Heräilettekö? Ettekö saa unta? Onko unirytmi ongelmia?

Itsellä ollu jo n.25v ajan ongelmia nukkumisen kanssa. Milloin ei saa unta, milloin herää keskenkaiken milloin on liian väsynyt nukkumaan.

Vuosien varrella on tullut kokeiltua jos jonkinlaista poppakonsta ja nää kaikki perinteiset rytmin pitämiset ja ylösnousemiset jos uni ei tule.

Ongelma itsellä tuntuu olevan tuo erikoinen sisäinen kello. Jos ei ole huolta huomisesta niin jo muutamassa päivässä oma rytmi siirtyy noin 6h eteenpäin. Oma ihanne rytmi on siinä 2-4 aikaan yöllä nukkumaan ja siinä klo 12-14 herätä. Tuo on kehno yhteiskunnan mukaan elämisessä..
Nykyään olen löytäny arkirytmini. Koska pitää herätä jo siinä kymmenen yli kuusi niin nukkumaan pitää mennä siinä 21-22.30 aikoihin. Ja itellä se on todella tarkkaa. Käytännössä jos menee vähänkään yli 23 valvominen, niin uni ei tule moneen tuntiin. Melkosta kellosepän hommaa. Ja outoa. Luulis että mitä pidempään valvoo, sitä helpommin tulee uni. Ei mene meikäläisellä niin. Mitä enemmän valvoo, sitä hankalemmin saa unen. Ja vaikka olis valvonu kokonaisen yön, niin se ei ole tae siitä että seuraavana yönä nukkuu hyvin. Joko nukahtaa aikaisin, mutta sitten herää muutaman tunnin päästä, tai sitten sitä ei nukahda koska on liian väsynyt. Haukotuttaa ja silmät painuu kiinni ja on ihan tokkurassa, mutta ei nukahda. Ei millään. Ja nykyään on tullut uutuutena että nään unta vaikka olen hereillä. Toisin sanoen, makaan sängyssä silmät kiinni ja tajuan missä olen ja mitä teen, mutta silti uni pyörii taustalla. Vähän semmoista mutitaskingia. Se on outoa kun näkee unta, mutta samalla yrittää saada nukahdettua.

Minkäslaisia muita univammaisia täältä löytyy?
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Oletko työtön vai duunissa? Kaveri piirissä kyllä huomaa kun duunit loppuu niin mystisesti alkaa uni ongelmat ja heistä tulee vampyyri kansaa välittömästi. Unirytmit menee sekasi.

Tähän on tasan yksi syy ja se on tietokone.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 849
Oletko työtön vai duunissa? Kaveri piirissä kyllä huomaa kun duunit loppuu niin mystisesti alkaa uni ongelmat ja heistä tulee vampyyri kansaa välittömästi. Unirytmit menee sekasi.

Tähän on tasan yksi syy ja se on tietokone.
Ihan normaalissa (valitettavasti) päiväduunissa. Olisikin kolmivuorotyötä, se sopii mulle.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
164
Oli unen saannissa ongelmia. Aina väsynyt olo. Askel askeleelta kohti terveempiä elämäm tapoja järjestyksessä viina viikolta ja viikonlopuilta pois, television katsominen pois ja viimeisenä ei tietokoneella työpäivän jälkeen enää ollenkaan. Jos on joutunut tehnyt ruudun ääressä vuorokauden vaihtueen yli on unen saanti ollut vaikeaa ja syynä vain ja ainoastaan tietokoneruudun tuoma valo ja sen aiheuttama kehon ylikuormitus.

Hikiliikuntaa ei missään nimessä ilta seiskan jälkeen koska oma keho luukuttaa hoosiannaa takaapäin vielä pitkälle suorituksen jälkeen. Nussia voi toki.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
461
Oletko työtön vai duunissa? Kaveri piirissä kyllä huomaa kun duunit loppuu niin mystisesti alkaa uni ongelmat ja heistä tulee vampyyri kansaa välittömästi. Unirytmit menee sekasi.

Tähän on tasan yksi syy ja se on tietokone.
Itsellä tämä. Työssä käydessä 10-18 hyvin 23-01 nukkuun ja 09 ylös, mutta kun ei ole työssä niin jo viikon sisällä unirytmi 05 nukkuun ja 15 ylös. Ja aivan mahdottoman tuntusta pitää unirytmiä järkevänä ilman pakollista syytä herätä aikaisin. Tietokone on myös vahva tässä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
676
Olen aina ollut huono nukkumaan, mutta nyt kun 30 häämöttää muutaman kuukauden päässä niin uni huonontunut kahden viime vuoden aikana aivan älyttömästi. Nyttenkin semmonen unirytmi että menen 23-00 aikaan nukkumaan ja yöllä herään 03-04 aikaan ilman mitään syytä, sen jälkeen ei uni tule enää millään. Päivällä saatan tunnin saada sitten nukuttua. Unta tulee yötä kohti parhaimmillaan 4-5 tuntia. Joskus on sitten hyviä kausia jolloin pari kuukautta saattaa menna 6-8 tunnin yöunilla ja heräämiset tapahtuu aamulla 8-11 aikaan, eikä keskellä yötä. Tuntuu että sisäinen kello menee sitä enemmän vituralleen, kun ikävuosia tulee lisää. Kuinkahan helvetin sekaisin se on kun 50 tulee mittariin :dead:
 

SuperEgo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
720
Kausittaista unettomuutta (sekä nukahtamisvaikeuksia että aamyöistä heräilyä), johon ei auta kuin lääkkeet. Samaa esiintyy useimmilla äidin puoleisilla sukulaisilla, joten mitä oletettavimmin enemmän tai vähemmän keeneissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
Itsellenikin palasi tuo ikävä muutaman, parin-kolmen tunnin yöunien jälkeinen herääminen. Muutaman vuoden se osasikin olla jo pois. Nyt kokeiluun melatoniini, vaikken usko sen tuohon tautiin auttavankaan. Nukahtamisvaikeuksia kun ei juuri ole.

Epäsäännöllinen kolmivuorotyö ja kaikki asiat elämässä muutenkin suurinpiirtein kunnossa. Työ on ollut jo vuosia samanlaista rytmiltään, jottei se syy kai ole sekään.
 

SuperEgo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
720
Työharjoitteluketjusta:

Yleensä noihin nukkumisiin auttaa 100%:sti se, et ei väijy siinä koneella/läppärillä/kännykässä vaan pistää pään tyynyyn orientoituen siihen nukkumiseen.
Yleensä noihin masennuksiin auttaa 100%:sti se, et ottaa itteään niskasta kiinni ja lähtee lenkille. Yleensä noihin anoreksioihin auttaa 100%:sti se, et rupee vaan syömään. Yleensä noihin syöpiin auttaa 100%:sti ruokasooda.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 428
Työharjoitteluketjusta:



Yleensä noihin masennuksiin auttaa 100%:sti se, et ottaa itteään niskasta kiinni ja lähtee lenkille. Yleensä noihin anoreksioihin auttaa 100%:sti se, et rupee vaan syömään. Yleensä noihin syöpiin auttaa 100%:sti ruokasooda.
Kaikki mielenterveyden ongelmat ovat vain laiskuutta. Saatanan lusmut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 428
Se tunne kun tajuaa, että muutaman tunnin päästä pitää herätä, ei nukuta yhtään ja tietää jo nyt, että seuraavasta päivästä tulee puhdasta helvettiä. Sitten pyörii sängyssä toivottoman tuntuisessa tilanteessa ja vihdoinkin tajuaa nukahtaneensa mutta se onkin kellon pirinä johon pitää herätä. Sitten sitä miettii, että nukahtiko sitä oikeasti pieneksi hetkeksi vaiko ei. Se jääkööt ikuiseksi arvoitukseksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 907
Itse olin nuorempana varsin hyväuninen mutta iän kanssa on huomannu sen että unen laatu on hieman vuosien saatossa heikentynyt. Tai enään ei onnistu niinkuin joskus aikoinaan että kaupungilta tai jostain suoraan kotiin ja kaatuminen vuoteeseen -> hetki kiinni unenpäästä. aamulla virkkuna ylös vaan todellakin pitää se pari illan viimeistä tuntia rauhoittaa että tulee sitä laadukasta unta.

Olen kyllä työn takia joutunut tuota unirytmiä välillä vaihtelemaan mutta itsellä ainakin on olennaista se että se pitää pitää samana. Eli jos arkisin herää 6.30 ja menee nukkumaan 22.30 niin viikonloppuna pitää myöskin siinä 22-23 mennä nukkumaan jos meinaa hyvin nukkua. jos menee vaikka yhdeltä nukkumaan ja nukkuu sinne 9.00 tienoillle niin silloin on heti unirytmi sekaisin. Varalla oloa tehdessä huomasin myös että kun unirytmi sekoaa niin ei se ensimmäinen päivä ole paha vaan vasta sinä seuraavana on vasta se kuollut olo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
850
Kait se itsekin pitää tunnustautua jonkinmoiseksi univammaiseksi. Unensaanti saattaa olla todella vaikeaa ja jos yöllä sattuu heräämään, niin takaisin uneen pääseminen ei onnistu. Tosin osasyynä tähän saattaa olla se, että teen pelkkää yötyötä. Ja olen tehnyt sitä melkein koko ikäni, joten kait tuo valvominen jää kropalle vähän niinkuin päälle.

Iltaisin huomaa varsinkin, että "ikkuna" nukahtamiseen on aika pieni. Jos en mene nukkumaan, kun nukuttaa, vaan katson vaikka töllöä, lähtee joku valvomismoodi päälle ja sitten ei uni tulekaan enää helposti.
Vastapainona taas yövuoron jälkeen nukahtaminen ei ole lainkaan vaikeata ja päivällä nukkuessa ei häiritse valoisuus, imurointi tms.

Itselläni kyllä myös vaikuttaa paljon se, että miten paljon olen illalla tuijottanut tietokoneen näyttöä tai juout kahvia. Mitä enemmän näyttöä olen katsellut, sitä vaikeampaa se unen saaminen on ja kahvia erittäin vähän juovana jo klo 18 jälkeen juotu kuppi vaikuttaa pitkälle alku yöhön.

Yötyö siis sopii minulle todella hyvin ja aion tätä jatkaa niin kauan, kun on vain mahdollista.

Melatoniini on varsinkin 1mg annoksena aika pliisu ja jos se ei toimi, niin kannattaa ottaa useampi nappi kerralla kitusiin. Ja kannattaisi ottaa vähän niinkuin "kuurina" samaan aikaan illalla.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
200
Iherbistä tuota joskus purkin tilasin, enkä mitään huomattavaa eroa havainnut. Ehkä oli joku huonompi valmiste.
Melatoniini ei vaikuta niinkään nukahtamiseen vaan auttaa enemmän siinä ettei heräile keskellä yötä.

Melatoniini on varsinkin 1mg annoksena aika pliisu ja jos se ei toimi, niin kannattaa ottaa useampi nappi kerralla kitusiin. Ja kannattaisi ottaa vähän niinkuin "kuurina" samaan aikaan illalla.
1-3mg pitäisi riittää ja melatoniinia voi hyvin ottaa pidempiäkin "kuureja". Suunnilleen samaan aikaan nukahtaminen ja herääminen on muutenkin hyvä ajatus.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
249
Minun ei varmaan pitäisi postaa tähän triidiin. Pyydän anteeksi, jos toistan teille, jotka kärsitte tästä ongelmasta, asioita jotka jo tiedätte ja kaikki muutkin ovat ehdottaneet. Minulla vain sattuu olemaan ajatuksia tästä aiheesta, jotka haluaisin jakaa.

Aloitan tällä, että minä olen äärimmäisen hyväuninen ollut aina. Voin nukkua milloin ja missä tahansa ja mihin aikaan tahansa. Oma päivärytmini menee periaatteessa eteenpäin 0.5h - 1h päivässä, jos en pidä kiinni siitä. Joskus mennyt nukkumaan vaikka 14:00 päivällä ja herännyt joskus keskiyöllä.

Se miksi mainitsen tuon on, että erinäisistä syistä siirsin päiväjärjestykseni "normaaliin" kohtaan. Menen nukkumaan 22:00 - 0:00 välissä ja nukun 7-10h. Ennen tätä nukuin ehdottomasti 10-11h. Nyt nuo 10h on harvinaisia jo. Tämä itseasiassa lääkärin ehdotus, kun oli jotai vaivoja. Puutosta jostain vitamiineista kanssa, mutta en usko näistä johtuvan (ehkä kuitenkin kannattaa kokeilla? Ei vissii mitään menetä). Nukahdan myös nopeammin nykyään kuin ennen.

Siinä eka ajatus. Säätäkää itsenne oikeaan kohtan ja kattokaa, että ei ole mitään puutoksia.

Toinen, että harrastaako kukaan teistä meditaatiota? Kuulostaa suhteelisen hurulta, mutta joskus kun on stressiä on minunkin vaikea nukkua. Päässä pyörii ajatukset. Ne voi hiljentää meditaatiolla. Oikeasti istukaa hiljaa keskittyen vain hengitykseen sellainen ~10min. Kokeilkaa sitten nukkua.

Siinä toinen ajatus. Kun ei vituta päivän ongelmat niin mukavempi olla ja varmaan helpompi nukahtaa.

Itselläni myös on eräs asia mitä teen kun menen nukkumaan. Olen tehnyt tätä lapsesta lähtien, kun oli vaikea nukkua ja äiti vissiin kerto, että "ajattele mukavia asioita". Noh... näin olen sitten tehnyt. Tarkkaan ottaen olen keksinyt tarinoita ja erilaisia hahmoja, paikkoja, asioita. Näistä sekottelen ja päässäni skenaarioita ja erilaisia variaatioita. Aina kuulee, että ennen nukkumaanmenoa pitäisi rauhoittua, mutta minulla mieli on ainakin hyvin aktiivinen nukkumaan mennessä. Päivällä jo mietin, että "mitä minä tänä iltana oikeen keksin". Tätä tehdessä vain yhtäkkiä nukahtaa. Seuraavana iltana yleensä jatkan siitä mihin muistin jääneeni missäkin "tarinassa" ja vaihdan tarinaa kun kyllästyn.

Varsinkin tämä viimeisin ehdotus. Mielestäni nukkumisvaikeuksia on ollut hyvin vähän lapsuuden jälkeen. Ettei johtuisi tästä? En tiedä mitä muut ihmiset tekee tai tekeekö kaikki vastaavaa? Vai pohtiiko väki päivän asioita? Keskittyy vaan makaamaan siinä ja keskittyy niin kovaa siihen etteivät nukahda?

Emt.

Tässä omia ajatuksia. Olen menossa juuri nukkumaan joten toivottavasti ei sekava postaus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Mulla tuli aikoinaan unen kanssa ongelmia, eli heräsin keskellä yötä ja tuntui melkein siltä että nyt kuolen. Hämärästi enää muistan, mutta noin se suurin piirtein meni. 13 vuotta ollut vuorotyötä, eli viikot on olleet joko A, I tai Y. Olin vuoden vuorotteluvapaalla ja sen jälkeen oli vielä 6 viikon kesäloma. Töissä ensimmäinen kuukausi meni jollain lailla. Välillä saikulla ties minkä vaivan takia (sai aina jotain 2-3 päivää saikkua), ja lisäksi tuli heti töiden alettua omituinen jalkojen kipu (ei ole vielä 1.5 vuoden jälkeenkään hävinnyt, saikulla ja eläkkeellä).

Toinen kuukausi töissä oli sitten kokeilua jossa oli 6 päivän työviikko ja työvuorot vaihtuikin kesken viikon. Ensimmäinen ja toinen viikko meni jotenkin. Kolmaskin meni kai jotenkin. Sitten kolmannella tai neljännellä meni nukkuminen lopullisesti. Yhden päivän olin pois töistä ja laitoin pomolle aamulla tekstiviestiä että jään nukkumaan. Ja sitten seuraavama päivänä kyllä menin jostain syystä töihin ja jaksoin olla siellä 2 tuntia ja sitten oli aivan pakko lähteä. Jotenkin ihmeen kaupalla pääsin ajamaan työpaikalta työterveyteen. Muistaakseni oli jotenkin kummallinen olo jota ei ole ennen ollut, vähän kuin kaksi eri "hahmoa" taistelisi päässä, olin kai niin väsynyt tai jotain. Eli toinen hahmo yritti sanoa että ohita tuo auto ja toinen sitten että nyt pitää ajaa hiljaa ja turvallisesti sen auton perässä. Ja sitten vielä toisen kerran sama kun toinen sanoi että aja liikenteenjakajan vasemmalta puolelta ja toinen sitten että nyt täytyy ajaa varovasti ja ajaa sieltä oikealta puolelta. Eli hyvin meni, mutta en tiedä miten olisi käynyt jos olisin kuunnellut sitä "hullua". Onneksi olin autolla, enkä pärrällä. Autoilu vaan oli niin pirun tylsää ja varmaan olin siksi jaksanutkin käydä töissä koska ensimmäisen kuukauden ajoin vain moottoripyörällä. Mutta jotain taisin jo silloin valitella että ei enää oikein tohdi ajaa. Eikä oikein sovi minun luonteelle koska olen ollut silloin tällöin kaahari.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
303
Univaikeudet on vähän kuin itse lähes absolutistina yrittää tajuta/neuvoa alkoholistia :D

Olen ollut lapsesta asti huono nukkumaan, jo alle 4-5 vuotiaana muistan olleeni usein hereillä vanhempien välissä, kun nämä+sisko nukkuu ja itse valvoin kun ei nukuttanut.

Ja aamulla kauhea väsymys ettei meinamnut hereillä pysyä.

Aikuisena sama homma:
Unta en ole saanut ennen kello 24:00 oikeastaan ikinä, useimmiten menee 2-3 välille.

Herään sitten vapaasti ollessa 10-12, väsyneenä ja väsynyt olen pitkälle iltapäivään, kunnes illalla ja yöllä piristyy, eikä nukuta.

Vinkit jotka on täyttä paskaa:

1: joka aamu aikaisin ylös: ei auta, olen välillä herännyt kuukausia esim klo 7, älytön väsymys, ei meinaa pysyä hereillä, kunnes tulee ilta&yö ja piristyn, ja saan taas unta 1-3. Eli jatkuva univelka päällä, päivät paskaa vaan ei vaan aikaisin nukahda.

2: elintavat: en ole alkoholia käyttänyt juuri ikinä, kännissä olin viimeksi 4-5v sitten ja muitakaan päihteitä en käytä. Liikuntaa olen harrastanut älyttömän ja vähäisen väliltä, yleensä kohtalaisen paljon. Tupakkaa en ole polttanut, kofeiiniä en käytä, ruoka suht terveellistä.

3: kaikki muut "pää tyynyyn niin nukuttaa" tason jutut

4: uni/nukahtamislääkkeet. Melkein kaikki paitsi bentsot kokeiltuna, eivät tehneet yhtään mitään tai sitten väsytti päivällä vaan enemmän. Melatoniini auttaa nukahtamaan välillä, vaan heräilen silti ja yhtä väsynyt aamulla

5: mene nukkumaan vasta kun nukuttaa: ööh, eli joskus aamu kuudelta? Ei minua ainakaan nukuta öisin yhtään

6: ei päiväunia. No enpä niitä harrasta

7: tee raskasta työtä niin kyllä nukuttaa: no eipä nukuta, kesällä tein monta päivää "metsurinhommia" tuntikaupalla per päivä, eikä vaikuttanut tippaakaan. Eikä muutenkaan jos ajelee monta tuntia päivästä pyörällä+käy salilla/muuta fyysistä

8: keinovalo: sinisen valon suodatin on kaikissa vehkeissä + olen kokeillut olla ilmankin ja esim lukeminen tekee vain sen, että lukee sitten aamuyöhön kun kirja kiinnostaa eikä taaskaan nukuta :D

9: viileä ja rauhallinen huone: noh, tavallaan totta. En voi nukkua ilman korvatulppia nykyään, koska jokainen pienikin ääni pitää hereillä/herättää. Esim kello tikittämässä tai tuuletin humisemassa tekee nukkumisesta mahdotonta

Joten, olen univammainen.

Lääkärikin vaan sanoi "jotkut vaan nukkuu huonosti", eikä julkisella pääse unitutkimuksiin vaikka miten pahasti asia haittaisi elämää.

Olisi ihana nukahtaa ajoissa ja herätä edes kerran kuussa pirteänä, vaan ei tuo luonnistu.

Jo pelkästään se, ettei koskaan nukuta yöllä tekee asian vaikeaksi, väsyttää, mutta ei nukuta. Sen sijaan esim luennolla nukahdan väkisin hetkeksi, kun on vaan niin väsynyt paskaolo aamuisin, jos pitää ennen 10 herätä.

Sitten kun 30min-2h päästä saa lopulta unta, näen paljon unia joiden välissä heräilen, useimmiten 10-20x yössä. Unet on aina väreissä+äänet ja useimmiten hajut/maut.

Mitenkä sitä saisikaan lepoa kun jatkuvasti vaan näkee unia ja heräilee :D

Joten te, jotka nukahdatte nopeasti ja heräätte pirteinä, kiva jos yritätte auttaa, vaan ei teidän "vinkeillä" oikeasti huonosti nukkuva tee yhtään mitään :(

T: jokohan se uni kolmelta tänään tulisi
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 849
Univaikeudet on vähän kuin itse lähes absolutistina yrittää tajuta/neuvoa alkoholistia :D

Olen ollut lapsesta asti huono nukkumaan, jo alle 4-5 vuotiaana muistan olleeni usein hereillä vanhempien välissä, kun nämä+sisko nukkuu ja itse valvoin kun ei nukuttanut.

Ja aamulla kauhea väsymys ettei meinamnut hereillä pysyä.

Aikuisena sama homma:
Unta en ole saanut ennen kello 24:00 oikeastaan ikinä, useimmiten menee 2-3 välille.

Herään sitten vapaasti ollessa 10-12, väsyneenä ja väsynyt olen pitkälle iltapäivään, kunnes illalla ja yöllä piristyy, eikä nukuta.

Vinkit jotka on täyttä paskaa:

1: joka aamu aikaisin ylös: ei auta, olen välillä herännyt kuukausia esim klo 7, älytön väsymys, ei meinaa pysyä hereillä, kunnes tulee ilta&yö ja piristyn, ja saan taas unta 1-3. Eli jatkuva univelka päällä, päivät paskaa vaan ei vaan aikaisin nukahda.

2: elintavat: en ole alkoholia käyttänyt juuri ikinä, kännissä olin viimeksi 4-5v sitten ja muitakaan päihteitä en käytä. Liikuntaa olen harrastanut älyttömän ja vähäisen väliltä, yleensä kohtalaisen paljon. Tupakkaa en ole polttanut, kofeiiniä en käytä, ruoka suht terveellistä.

3: kaikki muut "pää tyynyyn niin nukuttaa" tason jutut

4: uni/nukahtamislääkkeet. Melkein kaikki paitsi bentsot kokeiltuna, eivät tehneet yhtään mitään tai sitten väsytti päivällä vaan enemmän. Melatoniini auttaa nukahtamaan välillä, vaan heräilen silti ja yhtä väsynyt aamulla

5: mene nukkumaan vasta kun nukuttaa: ööh, eli joskus aamu kuudelta? Ei minua ainakaan nukuta öisin yhtään

6: ei päiväunia. No enpä niitä harrasta

7: tee raskasta työtä niin kyllä nukuttaa: no eipä nukuta, kesällä tein monta päivää "metsurinhommia" tuntikaupalla per päivä, eikä vaikuttanut tippaakaan. Eikä muutenkaan jos ajelee monta tuntia päivästä pyörällä+käy salilla/muuta fyysistä

8: keinovalo: sinisen valon suodatin on kaikissa vehkeissä + olen kokeillut olla ilmankin ja esim lukeminen tekee vain sen, että lukee sitten aamuyöhön kun kirja kiinnostaa eikä taaskaan nukuta :D

9: viileä ja rauhallinen huone: noh, tavallaan totta. En voi nukkua ilman korvatulppia nykyään, koska jokainen pienikin ääni pitää hereillä/herättää. Esim kello tikittämässä tai tuuletin humisemassa tekee nukkumisesta mahdotonta

Joten, olen univammainen.

Lääkärikin vaan sanoi "jotkut vaan nukkuu huonosti", eikä julkisella pääse unitutkimuksiin vaikka miten pahasti asia haittaisi elämää.

Olisi ihana nukahtaa ajoissa ja herätä edes kerran kuussa pirteänä, vaan ei tuo luonnistu.

Jo pelkästään se, ettei koskaan nukuta yöllä tekee asian vaikeaksi, väsyttää, mutta ei nukuta. Sen sijaan esim luennolla nukahdan väkisin hetkeksi, kun on vaan niin väsynyt paskaolo aamuisin, jos pitää ennen 10 herätä.

Sitten kun 30min-2h päästä saa lopulta unta, näen paljon unia joiden välissä heräilen, useimmiten 10-20x yössä. Unet on aina väreissä+äänet ja useimmiten hajut/maut.

Mitenkä sitä saisikaan lepoa kun jatkuvasti vaan näkee unia ja heräilee :D

Joten te, jotka nukahdatte nopeasti ja heräätte pirteinä, kiva jos yritätte auttaa, vaan ei teidän "vinkeillä" oikeasti huonosti nukkuva tee yhtään mitään :(

T: jokohan se uni kolmelta tänään tulisi
Aika hyvin kiteytetty myös omalta kohdaltani!
Muutama asia josta henk.koht. olen hieman eri mieltä, mutta kokonaisuus osuu lähes 100% itseen.


4: uni/nukahtamislääkkeet. Melkein kaikki paitsi bentsot kokeiltuna, eivät tehneet yhtään mitään tai sitten väsytti päivällä vaan enemmän. Melatoniini auttaa nukahtamaan välillä, vaan heräilen silti ja yhtä väsynyt aamulla
Tähän en oikein yhdy. Tosin asia on niin yksilökohtainen, mutta näin yleisesti noi kyllä auttaa. Mutta pitää löytää sopiva lääkitys itselleen. Ei välttämättä pelkkää uni/nukahtamislääkettä, vaan voi olla että vaatii, kuten itselle, myös "tukevan" apulääkkeen. Eli itse otan muutamaa tuntia ennen nukkumaan menoa lievästi rauhoittavaa lääkettä, mikä ei juuri vaikuta normaaliin elämään, mutta auttaa hiukan rentoutumaan kun yrittää käydä nukkumaan. Jos ei menekkään nukkumaan niin voi jatkaa normaalia iltaa.
Useasti toi riittää jo auttamaan nukahtamista. Ja jos ei uni tule, niin sitten puolikas tai yksi nukahtamislääke niin uni yleensä tulee.
Eli ei kannata yrittää etsiä lääkettä mikä ottaa vaan tajun pois. Kannattaa tutkia MIKSI se uni ei tule ja voiko sille asialle tehdä jotain.
mene nukkumaan vasta kun nukuttaa: ööh, eli joskus aamu kuudelta? Ei minua ainakaan nukuta öisin yhtään
Tää on ehkä turhauttavin neuvo mitä saa joka kerta kun puhuu unettomuudesta. Sitten vasta nukkumaan kun väsyttää. Öö.. jos ei väsytä ollenkaan niin koko yökö pitää valvoa? Ainii, kuudelta pitää herää töihin. Hyvä neuvo silloin kun ei tarvitse elää muun yhteiskunnan mukana.
Toinen seikka on se että ei se että väsyttää tarkoita sitä että nukahtaisi. Mullakin on sellainen tietty hetki, ja jos sen yrittäessä nukahtaa missaan, niin sitten valvotaankin väsymyksestä vedet silmissä useampi tunti kun uni ei enää tule. Se on vähän ku just sillä hetkellä ku nukantaa ni herääkin ja sitten kroppa on ihan sekaisin eikä tiedä pitääkö nukkua vai valvoa.
viileä ja rauhallinen huone: noh, tavallaan totta. En voi nukkua ilman korvatulppia nykyään, koska jokainen pienikin ääni pitää hereillä/herättää. Esim kello tikittämässä tai tuuletin humisemassa tekee nukkumisesta mahdotonta
Tää on mulle elinehto nukkumiselle. Mahdollisimman viileä huone ja paksu peitto jolla voi säädellä lämpötilaa. Vähänkin liian kuuma (yli 19c) niin nukkumisesta ei tule yhtään mitään.
Korvatulpat on ehdottomat. Varsinkin kesäöinä kun linnunpaskisaiset alkaa kailottaa just silloin ku pitäis nukahtaa. Vaatii hiukan tottumista, mutta sen jälkee ei ilman voi olla. Onneks tulpat ei juurikaan eBayssa mitää ni käyttökään ei ole kallista.


7: tee raskasta työtä niin kyllä nukuttaa: no eipä nukuta, kesällä tein monta päivää "metsurinhommia" tuntikaupalla per päivä, eikä vaikuttanut tippaakaan. Eikä muutenkaan jos ajelee monta tuntia päivästä pyörällä+käy salilla/muuta fyysistä
Jep, sama homma. Väsyttämään kyllä alkaa ja olo on ihan kuitti, mutta se ei suonkaan tarkoita että saisi nukuuttua tai nukahdettua yhtään sen paremmin. Päinvastoin, vielä vittumaisempaa on yrittää nukahtamista täysin kuittina ja uupuneena.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Melatoniini ei vaikuta niinkään nukahtamiseen vaan auttaa enemmän siinä ettei heräile keskellä yötä.
Ei, vaan nimenomaan päinvastoin. Melatoniini on nukahtamishormoni. Itsekin käytän sitä nukahtamiseen, mutta ikävä kyllä se ei vaikuta keskellä yötä heräilyyn. Siihen tarvitaan jotain unilääkettä.
 

SuperEgo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
720
Hyvää tarkoittavat neuvot voisi tosiaan jättää esittämättä, jos ei oikeasti ole kokemusta tai asiantuntemusta unettomuudesta. Ne neuvot on kyllä unettomuudesta kärsivien toimesta poikkeuksetta kuultu tuhansia kertoja ja testattu myös.

Näin säästetään kaikkien aikaa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
676
Kuinka kauan muuten yritätte yleensä saada unta ennen kuin palaa pinna ja nousette ylös tekemään jotain muuta. Ite jaksan maksimissaanpari tuntia pyöriä sängyssä jonka jälkeen v-käyrä nousee niin korkealle että pienetkin mahdollisuudet saada unta katoaa. Joskus oon muutamankin kerran yössä kokeillut pari tuntia saada unta eli yhteensä 4-5 tuntia pyörinyt sängyssä käyden välillä vähän aikaa ylhäällä. Tämän jälkeen oon sitten suosiolla luovuttanut ja valvonut. Nyt kun viimeksi kuukausi sitten olin pätkätöissä niin monta viikkoa meni niin että unet jäi yötä kohden keskimäärin muutamaan tuntiin ja se sitten näkyi silmissä kun sattui katsomaan peiliin niin joko toinen tai molemmat silmät punotti niinkuin olisi krapula ollut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 849
Kuinka kauan muuten yritätte yleensä saada unta ennen kuin palaa pinna ja nousette ylös tekemään jotain muuta. Ite jaksan maksimissaanpari tuntia pyöriä sängyssä jonka jälkeen v-käyrä nousee niin korkealle että pienetkin mahdollisuudet saada unta katoaa. Joskus oon muutamankin kerran yössä kokeillut pari tuntia saada unta eli yhteensä 4-5 tuntia pyörinyt sängyssä käyden välillä vähän aikaa ylhäällä. Tämän jälkeen oon sitten suosiolla luovuttanut ja valvonut. Nyt kun viimeksi kuukausi sitten olin pätkätöissä niin monta viikkoa meni niin että unet jäi yötä kohden keskimäärin muutamaan tuntiin ja se sitten näkyi silmissä kun sattui katsomaan peiliin niin joko toinen tai molemmat silmät punotti niinkuin olisi krapula ollut.
Kun on lääkkeet ni 1-2h. Sitten nappia kaaliin. Yleensä auttaa. Joskus ei auta niin sitten mennään samoilla silmillä seuraavaan iltaan saakka.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
480
Ei, vaan nimenomaan päinvastoin. Melatoniini on nukahtamishormoni. Itsekin käytän sitä nukahtamiseen, mutta ikävä kyllä se ei vaikuta keskellä yötä heräilyyn. Siihen tarvitaan jotain unilääkettä.
Oletko kokeillut Circadin nimistä valmistetta? Pitkävaikutteinen Melatoniini kyseessä jonka pitäisi auttaa tohon heräilyyn. Helvetin kallista vaan, vähän yli euron / pilleri kun viimeksi olen kokeillut, ja vain reseptillä.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 298
Itse huonounisena tiedän että yöllinen herääminen ja sen jälkeen nukuhtamisen vaikeus on omasta päästä kiinni. Se ei vaan olekaan sitten enää helppoa saadan unen päästä kiinni vaikka miten tahtoo. Kun tietää että on "pakko" saada nukuttua ja herätys on jo parin tunnin päästä, on kierre valmis. Kuitenkin olen nyt viime vuosina huomannut että huonounisuusjakson saa katkaistua, mutta helppoa se ei ole. Parhaiten (tai ainoastaan) se onnistuu lomalla ja ottaa itsellä jonkun vähintään pari viikkoa että homma alkaa tasaantumaan. Kun tietää ettei ole pakko herätä, niin pääkopan saa nollattua helpommin unettomuus-stressin osalta (ainakin joksikin aikaa).

Kuulostaa varmasti turhilta neuvoilta, mutta perusneuvot toimii itsellä kun niitä noudataa lomalla ja sen jälkeen, eli:

-säännöllinen unirytmi (ja mielellään se sama rytmi joka odottaa kun paluu arkeen paluu koittaa), ei poikkeuksia
-pyrkii hoitamaan kuntoon kaikki epämääräiset roikkuvat asiat jotka voi vaivata mielessä, tai ainakin miettiä miten ne saa ratkaistua vaikka ottaisi aikaa
-unta 7-8h per yö kuulaan ja sitten herätys ilman poikkeuksia
-melatoniini apuna joka yöksi riittävän ajoissa, itse otan 5mg:sta
-ei yhtään kännäämistä, yhden tai pari annosta alkoholia max. illassa, ei yhtään enempää. Ei kuitenkaan olutta joka kusettaa ja heräät sen takia keskellä yötä. Ei myöskään limun tms. turhaa lipittämistä illalla joka kusettaa
-säännöllinen liikunta on hyvästä. Se joka väittää ettei totaalisen fyysisen rasituksen jälkeen ole väsynyt ja nukahda ei ole oikeasti vetänyt itseään tappiin asti. En tarkoita mitään tunnin lenkkiä vaan koko päivän kestävää fyysistä rasitusta jonka jälkeen on ihan finaalissa, tyyliin; 12h raskas vaellus tai esim. 12h raskaiden pihakivien siirtelyä, jne. Kuitenkin vaatii että unirytmistä pitää kiinni. Ongelmana vaan se että kun on riittävän väsynyt, ei jaksa fyysistä rasitusta.
-ei tietokoneiden tai puhelimen räpläämistä illalla, eikä erityisesti mitään foorumi- tai some-päivityksiä illalla. Parasta olisi jos ottaisi tavaksi sulkea puhelimen ja tietokoneen hyvissä ajoin alkuillasta (mikä on monelle varmasti ajatuksena mahdottomuus)
-mielellään ei TV:tä kuin max. tunti vuorokaudessa
-korvatulpat ja makuuhuoneen pimennys
-ei kahvia tai mitään kofeiinipitoista enää 8h ennen suunniteltua nukkumanmenoa
-sängyssä ei tehdä muuta kuin nukuta ja sitä toista n:llä alkavaa operaatiota
-makuuhuoneen viilennys (tai ainakin tuuletus illalla) jos mahdollista
-ei päiväunia (en kyllä koskaan ole niitä onnistut muutenkaan nukkumaan)
-tarkastaa että patja ja tyynyt ovat hyvät ja ettei peitto ole liian lämmin/kylmä
-mahdollisista bentsoista vieroitus ennen lomajaksoa. Vaikka eivät aiheuttaisi pahoja vieroitusoireita, pahin asia on se että ne huonontavat unta ja jos et niitä ota sitten joka yö, heräät yöllä sitten helpommin/säännöllisesti kun kroppaa huutaa niitä

Helvetillinen lista asioita, mutta niin se on helvetillistä kärsiä unettomuudestakin. Itse saan noin katkaistua kierteen, mutta ymmärrettävästi kaikki ei lomaa voi kauhen usein pitää. Jos ei muuten, niin suosiolla saikkua ja hoitaa asian silloin kuntoon. Ei välttämättä toimi kaikilla, mutta itsellä toimii. Vaatii vaan orjallista noudattamista ja itselleen on turha valehdella jos hommasta joustaa ja kiskaisee vaikka vai ne yhdet kännit ja uniryhtmi meni taas vituralleen.

Melatoniinin pitkäaikaiskäytöstä ei sitten ole vielä kunnolla tutkimuksia että voisi sanoa onko se ihan turvallista vai ei. Itse olen sitä popsinut ties kuinka monta vuotta jo, mutta ihan turvallisena sitäkään ei automaattisesti voi pitkää. Koko aikuisikä (>20 vuotta) huonounisuutta ja oletettavasti ennen sitäkin, mutta ei vaan enää muista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
213
Ite nukahdan yleensä alle vartin. normaalisti varmaan joku 5 minuuttia ja taju kankaalla. Yöunet tosin tahtoo olla melko katkonaisia kun tuo akka on niin pirun väkivaltainen. Monta kertaa yössä herää siihen kun saa nyrkistä "älä kuorsaa" saatesanojen kera. Onneksi tuo on jo oppinut nukkumaan toisella puolen kämppää niin ei ihan joka yö mene vituiksi, mutta kyllähän tuo ongelma on.

Anestesia lääkäri totesi nukutusten jälkeen, että sulla on poika uniapnea. Kävin lekurissa juttelemassa asiasta ja yhden yön mittareiden kanssa nukkuessa totesivat ettei moista ole. Pitäis varmaan laihduttaa jonninverran vaan isä, jolla ei kyllä yhtään ylimääräistä rasvaa kehossa ole, kuorsaa kyllä kans ihan järettömästi. Kurkku ja nenälääkäri totesi kun kävin jatkuvan korvakipuilun vuoksi, että rakenteellisesti nenäröörit on melko syvällä kurkussa. Liekö tästä johtuu. Ja jos johtuu niin ei taida olla mitään tehtävissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 849
Itse huonounisena tiedän että yöllinen herääminen ja sen jälkeen nukuhtamisen vaikeus on omasta päästä kiinni. Se ei vaan olekaan sitten enää helppoa saadan unen päästä kiinni vaikka miten tahtoo. Kun tietää että on "pakko" saada nukuttua ja herätys on jo parin tunnin päästä, on kierre valmis. Kuitenkin olen nyt viime vuosina huomannut että huonounisuusjakson saa katkaistua, mutta helppoa se ei ole. Parhaiten (tai ainoastaan) se onnistuu lomalla ja ottaa itsellä jonkun vähintään pari viikkoa että homma alkaa tasaantumaan. Kun tietää ettei ole pakko herätä, niin pääkopan saa nollattua helpommin unettomuus-stressin osalta (ainakin joksikin aikaa).

Kuulostaa varmasti turhilta neuvoilta, mutta perusneuvot toimii itsellä kun niitä noudataa lomalla ja sen jälkeen, eli:

-säännöllinen unirytmi (ja mielellään se sama rytmi joka odottaa kun paluu arkeen paluu koittaa), ei poikkeuksia
-pyrkii hoitamaan kuntoon kaikki epämääräiset roikkuvat asiat jotka voi vaivata mielessä, tai ainakin miettiä miten ne saa ratkaistua vaikka ottaisi aikaa
-unta 7-8h per yö kuulaan ja sitten herätys ilman poikkeuksia
-melatoniini apuna joka yöksi riittävän ajoissa, itse otan 5mg:sta
-ei yhtään kännäämistä, yhden tai pari annosta alkoholia max. illassa, ei yhtään enempää. Ei kuitenkaan olutta joka kusettaa ja heräät sen takia keskellä yötä. Ei myöskään limun tms. turhaa lipittämistä illalla joka kusettaa
-säännöllinen liikunta on hyvästä. Se joka väittää ettei totaalisen fyysisen rasituksen jälkeen ole väsynyt ja nukahda ei ole oikeasti vetänyt itseään tappiin asti. En tarkoita mitään tunnin lenkkiä vaan koko päivän kestävää fyysistä rasitusta jonka jälkeen on ihan finaalissa, tyyliin; 12h raskas vaellus tai esim. 12h raskaiden pihakivien siirtelyä, jne. Kuitenkin vaatii että unirytmistä pitää kiinni. Ongelmana vaan se että kun on riittävän väsynyt, ei jaksa fyysistä rasitusta.
-ei tietokoneiden tai puhelimen räpläämistä illalla, eikä erityisesti mitään foorumi- tai some-päivityksiä illalla. Parasta olisi jos ottaisi tavaksi sulkea puhelimen ja tietokoneen hyvissä ajoin alkuillasta (mikä on monelle varmasti ajatuksena mahdottomuus)
-mielellään ei TV:tä kuin max. tunti vuorokaudessa
-korvatulpat ja makuuhuoneen pimennys
-ei kahvia tai mitään kofeiinipitoista enää 8h ennen suunniteltua nukkumanmenoa
-sängyssä ei tehdä muuta kuin nukuta ja sitä toista n:llä alkavaa operaatiota
-makuuhuoneen viilennys (tai ainakin tuuletus illalla) jos mahdollista
-ei päiväunia (en kyllä koskaan ole niitä onnistut muutenkaan nukkumaan)
-tarkastaa että patja ja tyynyt ovat hyvät ja ettei peitto ole liian lämmin/kylmä
-mahdollisista bentsoista vieroitus ennen lomajaksoa. Vaikka eivät aiheuttaisi pahoja vieroitusoireita, pahin asia on se että ne huonontavat unta ja jos et niitä ota sitten joka yö, heräät yöllä sitten helpommin/säännöllisesti kun kroppaa huutaa niitä

Helvetillinen lista asioita, mutta niin se on helvetillistä kärsiä unettomuudestakin. Itse saan noin katkaistua kierteen, mutta ymmärrettävästi kaikki ei lomaa voi kauhen usein pitää. Jos ei muuten, niin suosiolla saikkua ja hoitaa asian silloin kuntoon. Ei välttämättä toimi kaikilla, mutta itsellä toimii. Vaatii vaan orjallista noudattamista ja itselleen on turha valehdella jos hommasta joustaa ja kiskaisee vaikka vai ne yhdet kännit ja uniryhtmi meni taas vituralleen.

Melatoniinin pitkäaikaiskäytöstä ei sitten ole vielä kunnolla tutkimuksia että voisi sanoa onko se ihan turvallista vai ei. Itse olen sitä popsinut ties kuinka monta vuotta jo, mutta ihan turvallisena sitäkään ei automaattisesti voi pitkää. Koko aikuisikä (>20 vuotta) huonounisuutta ja oletettavasti ennen sitäkin, mutta ei vaan enää muista.
Ihan hyvä kirjoitus, mutta vastaanpa omasta puolestani.
-säännöllinen unirytmi (ja mielellään se sama rytmi joka odottaa kun paluu arkeen paluu koittaa), ei poikkeuksia
Tää on ihan vitun raskasta. Jos oma luontainen rytmi on useamman tunnin pakollista heräämistä vastaan niin silloin tälläinen pakkoherääminen on kauheeta tuskaa. Joka päivä väsyttää, viikonloppuja myöten. Mitään ei jaksa tehdä, viikonloppuaamuisin ei ole mitään tekemistä eikä viikonlopuista tunnu olevan mitään hyötyä. Kokeiltu on.
Mutta siinä mielessä olen samaa mieltä, että kannattaa tutkia tarkkaan koska tulee se nukahtamisaika. Toisilla (kuten itsellä) se on siinä klo 21-22.30. Sen ajan jos missaa niin unen tuloa saa odotella tuntikaupalla. Ja tätä nukahtamisaikaa ei huomaa ellei ole sängyssä pitkällään valmiina nukahtamaan. Ts. jos esimerkiksi katon olkkarissa telkkaa niin tää uniaika menee huomaamatta ohi. Viikonloppusin tämä aina muuttuu. Arkisin pysyy aika vakiona.

-pyrkii hoitamaan kuntoon kaikki epämääräiset roikkuvat asiat jotka voi vaivata mielessä, tai ainakin miettiä miten ne saa ratkaistua vaikka ottaisi aikaa
Tää on ihan totta. Ja varsinkin väsyneenä kaikki hoitamattomat asiat ja huolet tuntuvat sata kertaa pahemmilta kuin ovatkaan.

-melatoniini apuna joka yöksi riittävän ajoissa, itse otan 5mg:sta
Itsellä ei auta.

-ei yhtään kännäämistä, yhden tai pari annosta alkoholia max. illassa, ei yhtään enempää. Ei kuitenkaan olutta joka kusettaa ja heräät sen takia keskellä yötä. Ei myöskään limun tms. turhaa lipittämistä illalla joka kusettaa
Tästäkin omalta kohdalta eri mieltä. Silloin kun on jokunen oikein paska yö takana eikä napitkaan auttaneet niin silloin on vanha konsti parempi kuin pussillinen uusia. Eli ottaa pikkusen tukevammin, mutta ei kuitenkaan missään nimessä niin että tulee darra. Pieni söpö nousu ja sitten nukkumaan. Itsellä toimii. Ei toki joka päiväistä, mutta sitten tosiaan kun on pidempi huono kausi takana.
-säännöllinen liikunta on hyvästä. Se joka väittää ettei totaalisen fyysisen rasituksen jälkeen ole väsynyt ja nukahda ei ole oikeasti vetänyt itseään tappiin asti. En tarkoita mitään tunnin lenkkiä vaan koko päivän kestävää fyysistä rasitusta jonka jälkeen on ihan finaalissa, tyyliin; 12h raskas vaellus tai esim. 12h raskaiden pihakivien siirtelyä, jne. Kuitenkin vaatii että unirytmistä pitää kiinni. Ongelmana vaan se että kun on riittävän väsynyt, ei jaksa fyysistä rasitusta.
Ei toimi. Jos koko päivän riuhtonu menemään ja on ihan piipussa ja väsyttää niin perkeleesti, mutta ei vaan nukahda.
Muistan elävästi armeija aikana kun meillä oli loppusota kolme päivää ja kaksi yötä ja sitten yksi yö kassulla ja viikonlopuks kotiin. Nukuin noina kolmena yönä varmaan yhteensä 5h. Kaksi ensimmäistä mettäyötä en käytännössä nukkunu ollenkaan kun vartioringit kiersi ja ei saanut kun muutaman tunnin nukkua. Ja itsehän en alle kahdessa tunnissa nukahda, joten ei tullu nukuttua. Kassuyönä saatiin nukkua täydet yöunet, mutta minäpä en nukahtanu. En vaikka kuinka väsytti. Kotiin kun pääsi ni nukuin 13-14h putkeen seuraavana yönä.
Eli ei se fyysinen rasitus mitenkään autuaaksi tee.

-ei tietokoneiden tai puhelimen räpläämistä illalla, eikä erityisesti mitään foorumi- tai some-päivityksiä illalla. Parasta olisi jos ottaisi tavaksi sulkea puhelimen ja tietokoneen hyvissä ajoin alkuillasta (mikä on monelle varmasti ajatuksena mahdottomuus)
Tästä osittain samaa mieltä. Tietokoneessa tai kännykässä ei ole mitään pahaa nukkumaan mennessä,
sehän riippuu täysin siitä mitä sillä tekee. Ei kannata mitään agressiivista tai muuta yllytävää koneella tehdä, kuten pumpum pelejä jne. Jotain rauhallista kuten lukea wikipediaa tai muuten vaan lueskella mielenkiintoisia aiheita internetistä. Samoin juutuupista voi katsoa mielenkiintoisia rauhallisesen tempoisia dokkareita. Itse kattelen brittien Time Teamia. Mielenkiintoista ja sopivan rauhallista.
Dokkareissakin on eroja. Joskus aloin kattomaan jotain Mötley Crue dokkaria ja se oli niin ADHD meininkiä että huomas heti että tätä ei voi nukkumaan mennessä kattoa. Ja itse kun plaan pumpum pelejä minkä jälkeen pitäis yrittää saada unta niin ei toivoakaa. Adrenaliinia niin helvetisti että ei pysty nukahtamaan vaikka kuinka väsyttäisi. Somea en käytä joten siitä en tiedä mitään.
-mielellään ei TV:tä kuin max. tunti vuorokaudessa
En ole huomannut omalla kohdalla vaikuttavan unensaantiin tai nukkumiseen mitenkään.
-korvatulpat ja makuuhuoneen pimennys
Nämä ovat aivan ehdottomia.
-sängyssä ei tehdä muuta kuin nukuta ja sitä toista n:llä alkavaa operaatiota
Ei mitään vaikutusta omaan nukkumiseen mitä siinä sängyllä tekee.

-ei kahvia tai mitään kofeiinipitoista enää 8h ennen suunniteltua nukkumanmenoa
Jep. Itsellä kanssa näin.

-makuuhuoneen viilennys (tai ainakin tuuletus illalla) jos mahdollista
Tämä itselle täysin välttämätöntä.

-ei päiväunia (en kyllä koskaan ole niitä onnistut muutenkaan nukkumaan)
Sama täällä. Joskus kun nukkunu huonosti pari yötä ja yrittää ottaa pikku torkut niin ei vaan nukahda. Roikkuu sellaisessa horroksessa sen pari tuntia. Mutta sekin riittää jo siihen että illalla ei enää nukahda.

-tarkastaa että patja ja tyynyt ovat hyvät ja ettei peitto ole liian lämmin/kylmä
Peitto saa olla kuuma ja huone kylmä. Ei päinvastoin. Peitolla on helpompi hallita lämpötilaa.

-mahdollisista bentsoista vieroitus ennen lomajaksoa. Vaikka eivät aiheuttaisi pahoja vieroitusoireita, pahin asia on se että ne huonontavat unta ja jos et niitä ota sitten joka yö, heräät yöllä sitten helpommin/säännöllisesti kun kroppaa huutaa niitä
En tiedä, en käytä. Mutta lomilla yritän aina olla mahdollisimman paljon ilman lääkitystä. Ja se onnistuukin koska saa elää luontaista rytmiään.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Aika ajoin kärsinyt. Viime keväänä meni sen verran pahaksi että piti hakea lääkkeet ja käydä psykologin puheilla. Sieltä apua tulikin mutta tilanne käytännössä normalisoitui vasta kun metelöivät naapurit muuttivat pois. Itsellä suurin ongelma on aina ollut hyvinkin ohut uni, eli heräilee kun hiiri pieraisee toisella puolen asuntoa niin olen pystyssä kuin pöllö. Mm. omaan kuorsaukseen tulee herättyä monesti. Psykologin avulla tehdyt rentoutumis- ja mindfulness-harjoitukset ovat myös auttaneet mutta vaatii säännöllistä harjoitusta jotta onnistuu. Alkoholinkäytön vähentäminen on myös parantanut unenlaatua aivan merkittävästi. Nyt olen ollut tipattomalla kohta pari kk ja nukkuminen onnistunut paremmin kuin pitkiin, pitkiin aikoihin, nyt monena iltana kun laittaa silmät kiinni ja seuraavan kerran ne avaa onkin aamu.

Korvatulpista tuli mieleen että suosittelen hommaamaan QuietOnit (jos budjetti kestää), ovat erittäin loistavat napit nukkumishommiin, paketissa tulee mukana myös itsestään muotoutuvat tulpat. http://www.quieton.com/
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
Itsellä ei ole mitään oikeita univaikeuksia, mutta jos seuraavana aamuna on erityisen aikainen herätys tai jotain muuta uutta ja jännittävää niin voi olla että en saa unta. Varsinkin tämä nykyinen duuni oli alussa niin jännää että ekalla viikolla nukuin omalla mittakaavalla todella vähän vaikka juuri silloin olisi ollut tärkeää nukkua hyvin ja olla skarppina joka päivä.

Olen huomannut, että minulla nukkumisen laatua parantaa meditointi, kylmät suihkut, täysin pimeä huone, korvatulpat ja erityisesti relaaminen päivän aikana. Jos muistaa päivän aikana ottamaan pieniä pätkiä ilman stressiä tai mitään muutakaan tekemistä tai ajateltavaa, niin jotenkin tuo helpottaa rentoutumista illallakin, kun pitäisi valmistautua nukkumiseen.

Jos kiinnostaa, niin kannattaa käydä kuuntelemassa Hanski & Jaska Shown viides jakso, jossa on Henri Tuomilehto haastateltavana. Jos on oikeasti unettomuusongelmia, niin Oivauni-uniklinikoihin. Ehkä sitä kautta voi saada parempaa apua, koska tavalliset lääkärit (yleistys) ei tunnu unen päälle ymmärtävän yhtään mitään.

Se nyt on vaan kylmä fakta, että jos ihminen ei nuku niin elämä on paskaa. Itsensä voi totuttaa vähiin uniin, mutta se ei tarkoita että siitä ei tulisi oireita. Oireita ei itse vaan enää välttämättä huomaa. Aika monet julkkiksetkin leuhkii pärjäävänsä vähillä unilla, mutta itseään vaan huijaavat. Aivotoiminta kärsii heti jo yhdenkin huonosti nukutun yön jälkeen.

Sent from my SM-G925F using Tapatalk
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
223
Mitenkähän sitä pystyisi nukkumaan kunnon päiväunet aina aamu- ja päivävuorojen (klo 6-14) jälkeen?
Tämän vuoden puolella kyseinen homma onnistui tasan NOLLA kertaa ellei tänään onnistu. ;)
Tässä keskeytymättömässä kolmivuorossa (AAIIYYVVVV) noita vuoroja tulee vuodessa joku 80 kpl ja joka kerran koitan vetää pikku päikkärit mutta kroppa käy kai kierroksilla ettei tuo vaan onnistu, pumppu vaan tykyttää ja kroppaa täristää. Tämä taas tekee yliväsyneeksi eikä meinaa saada illallakaan unta, nukuttua tulee yleensä
n. 3-5 tuntia nukahtamislääkkeiden ja melatoniinin avulla ja silti herättää liian aikaisin.:grumpy:
Iltavuorot (klo 14-22) taas menee toipumiseen aamuvuoroista unta saa yöllä 1-3 välillä siinähän se aamupäivä yleensä meneekin.
Yövuoron jälkeen (klo 22-6) taas nukun sikeästi yleensä n. 6-8 tuntia niin silti saatan muutaman tunnin päästä heräämisestä jälkeen vetää vielä kunnon tirsat.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 652
Monta vuotta on jo pitänyt kesää varten hommata pimennysverhot, mutta DIY-konsteilla (jesarilla verhot reunoilta kiinni tms.) ollaan selvitty toistaiseksi.
Mä kanssa vuosia mietin noita pimennysverhoja ja sitten ostin tällaiset:

http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/70298422/

Ois pitänyt ostaa moiset jo 10 vuotta sitten, pimentää huoneen käytännössä täysin vaikka auringonpaisteella ja ihan kivan näköisetkin :)
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
2 005
Imovanella mennään/mentiin. Muutaman kerran viikossa katkaisemaan pidempi unettomuus joka johti keväällä epileptisiin kohtauksiin. Nyt loppui resepti ja uusi lääkärini ei suostu niitä uusimaan, eli kohta ollaan taas viikko meilahden neurologisella kun tipahdan johonkin kadulle. Polla on kuvattu ja diagnoosi on vain unettomuus :(

Melatoniinit ka ketipinorit yms on kyllä kokeiltu moneen kertaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 849
Imovanella mennään/mentiin. Muutaman kerran viikossa katkaisemaan pidempi unettomuus joka johti keväällä epileptisiin kohtauksiin. Nyt loppui resepti ja uusi lääkärini ei suostu niitä uusimaan, eli kohta ollaan taas viikko meilahden neurologisella kun tipahdan johonkin kadulle. Polla on kuvattu ja diagnoosi on vain unettomuus :(

Melatoniinit ka ketipinorit yms on kyllä kokeiltu moneen kertaan.
Miksi ei suostu uusimaan? Ei noi nyt niin vaarallisia pitäis olla vaikka niitä päihteenäkin myydään. Mutta jos käyttö on ollut kohtuullista niin en nää mitään syytä miksi ei jatkettaisi.
Nim. 10v käyttöä takana
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Imovanella mennään/mentiin. Muutaman kerran viikossa katkaisemaan pidempi unettomuus joka johti keväällä epileptisiin kohtauksiin. Nyt loppui resepti ja uusi lääkärini ei suostu niitä uusimaan, eli kohta ollaan taas viikko meilahden neurologisella kun tipahdan johonkin kadulle. Polla on kuvattu ja diagnoosi on vain unettomuus :(

Melatoniinit ka ketipinorit yms on kyllä kokeiltu moneen kertaan.
Itsellä tehosi 100-200mg ketipinor. Tai 25mg ketipinor + 7.5 mirtazapin.
Muita komboja esim ketipinor + opamox tai ketipinor + lyrica.

Siitä taisikin olla kaikki unettavat "myrkyt". No risperdal on vielä kuudes joka sekin nukuttaa ainakin saa unen päästä kiinni jos ei muuta.

En osaa auttaa, mutta toivottavasti nyt et katuun tipahtaisi.

Lääkäri silloin kertoi että ketipinoria voi ottaa max 8 kpl eli 200mg per päivä, siis jos ei pienempi määrä vielä yhtään ala nukuttamaan.
 

SuperEgo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
720
Miksi ei suostu uusimaan? Ei noi nyt niin vaarallisia pitäis olla vaikka niitä päihteenäkin myydään. Mutta jos käyttö on ollut kohtuullista niin en nää mitään syytä miksi ei jatkettaisi.
Nim. 10v käyttöä takana
Oman kokemukseni mukaan tämä riippuu julmetun paljon lääkäristä. Vannoutuneita melatoniini- ja Ketipinor-lääkäreitä on valitettavasti tässä maassa ihan vitusti.
 

Jonnu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
23
Jahas, tästä aiheesta on kyllä kokemusta. Ketipinor sopii joillekkin, monella seuraavanakin päivänä tokkura. Itsellä toimii lähinnä niin etten heräile öisin, ja uni muutenkin levollisempaa. Parhaiten kuitenkin saan unta tennareilla, eli 20mg tenox sulamaan kielen alle sänkyyn mennessä, ja puolen tunnin sisällä uni tulee. Joskus otan 25-50mg ketipinoria päälle. Kokeiltu on melatoniinia, ketipinoria, imovanea ja ataraxia. Tenox sopi itselle ja niillä on pari vuotta menty. Onneksi on tuttu lääkäri joka uusii reseptin automaattisesti kun netissä uusintapyynnön laittaa. Käyttö siis jokapäiväistä.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
747
Tässä kolmivuorolainen kohta lähdössä neljänteen yövuoroonsa. Olivat "sattumalta" taas pistäneet aamuvuoron ennen yövuoroja mutta onneksi sain pois. Menee jo hiukka ylimääräisten lyöntien puolelle tuo adrenaliinilla ym stressihormooneilla työskentely. Itse kun aloitan yövuoroon valmistautumiset jo mahdollisimman varhain, joskus jopa viikkoa ennen.

Koneen kanssahan mulla menee kepeästi kuuteen ihan vaikka perussurfauksella. Melatoniinia oon joskus syönyt enemmänkin, mutta kun se nostaa verensokereita niin en sokerirajatapauksena viitisi kovasti tyrkkiä.

Nykyään on onneksi hermot vähän parantuneet, että voi välillä jopa nukkua vaimon vieressä kissa jalkojen päällä, onneksi on varasänky. Korvatulpat ja silmälaput on jees. Ketipinoria otan välillä neljäsosasta konaiseen ihan suosiolla että uni vähän syvenisi - toki en ihmettele vaikka 10h pelisession jälkeen (ehkä jopa työvuoron päälle) että vähän humisee päässä. Ketipinorhan tosiaan sedatoi tottumattoman käyttäjän aika kivasti ja itse tiedän mulle sopivan annostelun. Että joku 14h se mulla kestää elimistössä ja pakko saada melkein nukkua se pois tai oltua rauhassa siellä sumuisena olen äreä.

Alkoholi hermomyrkkynä vie heti hermot, joten sitä ei ole tullut nyt käytetettyä. Onneksi on meditaatiokissa jota silittää ja josta ottaa oppia ja nyt koirakin että lähtee vähän uloskin ettei mäkkihöpeyys pääse haittaamaan. Ja on vähemmän stressaava työkin kävelymatkan päässä eli tulee sitenkin vähän liikuttua. Onneksi tuli muutettua, alakulo lieveni hyvin.

Onneksi ne ottivat koko päivätöihin koska olen 100% selkärangaton että menisin suosiolla aiemmin nukkumaan omasta tahdosta koska esim falloutissa voi rakentaa vielä vähän turvaa tai joku kotelotuulettimen arvostelu katsomatta.

No jos pienet tirsat ennen lähtöä, niin ehkä vähemmän muljahtelee yöllä...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Jos pidempään tekeee kolmivuorotyötä ja tulee nukkumisen kanssa jotain ongelmia, niin itse suosittelisin hankkiutumaan eroon siitä yövuorosta. Itse tein useita vuosia sitä kolmivuoroa, mutta nukkuminen meni todella huonoksi. Työvuorot oli muistaakseni tuollaisia:

aaaaa yyyyy iiiii

Lopuksi vielä "säädettiin" työvuoroja 6-päivän viikkoon ja kituviikko muistaakseni oli yy aa ii tai jotain vastaavaa. Loppu meni sitten niin että en nukkunut aa pävinä, tai en saanut nukuttua ollenkaan. Ja sitten olenkin ollut 1.5 sairaslomalla ja kuntoutustuella, että vähän "huonosti kävi" siinä vuorojen pyörittelyssä. Tuota sekovuoroa taisin jaksaa jotain kaksi viikkoa.

Itsellä on nyt yövuorosta vapautus, mutta eipä tuo mitään auta koska en ole enää työkunnossa. Alkoi tulla psykoottisia oireita stressin ja unettomuuden takia. Alkoi kuulla esim ääniä yhtenä päivänä stressaantuneena ja kokonaan unettomana.

Nytkin uni on osittain vähän heikohkoa vaikka menee 1mg risperdal + 7.5mg mitazapin. Ketipinorit nyt loppui, mutta pakko hakea lisää jos unta ei tule riittävästi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
134
Oman kokemukseni mukaan tämä riippuu julmetun paljon lääkäristä. Vannoutuneita melatoniini- ja Ketipinor-lääkäreitä on valitettavasti tässä maassa ihan vitusti.
Tämä hysteria rauhoittavia lääkkeitä vastaan tulee kyllä kostautumaan jossain vaiheessa pahasti. Nykyään seisoo jo yksityistenkin lääkäriketjujen sivuilla, että paras hoito esim. paniikkihäiriöön on SSRI-"estolääkitys". Onkohan nyt järkeä ottaa (elinikäinen) masislääkitys sivuvaikutuksineen satunnaisen bentson sijaan, epäilen vahvasti. Mutta eihän tietysti virallisessa jargonissa masennuslääkkeillä ole haittavaikutuksia. Sama loru univaikeuksien kanssa; neurootikoille syötetään skitsofreenikkojen lääkkeitä, koska riippuvuus uhkaa muuten. Antipsykoottien erittäin mielenkiintoisista sivuoireista/pitkäaikaiskäytön aiheuttamista vaurioista ei koskaan kuule puhuttavan mitään (jäisi monella tropit muuten luultavasti apteekkiin). Ihme kyllä, itse en tiedä yhtään lääkäriä, kuka söisi vitutukseensa pelkästään masennuslääkkeitä, unettomuuteensa ketipinoria tai selkäkipuihinsa sirdaludia ja panadolia. Olisi kyllä erittäin suotavaa, että tohtorit laskeutuisivat kansan joukkoon nauttimaan käypä hoito suosituksista...

Itse lähtisin kokeilemaan kahta lääkettä vuorottelemalla, esim. remeron/bentso tai remeron/atarax kombolla. Näin säilyy vaste eikä tule fyysistä riippuvuutta. Tälläistä ei kyllä ehkä kannata satunnaiselle TK-lääkärille mennä ehdottamaan, tämähän on kammottavaa polyfarmasiaa ja voi pahimmassa tapauksessa vanha imovane resepti vaihtua pelkäksi mirtazapiiniksi. Ilman reseptiä voi kokeilla yömyssyn sijaan vaikka pientä määrää kodeiinia, toki vaikutus on yksilökohtainen riippuen entsyymitoiminnasta ja toleranssi kasvaa nopeasti.
 

Jonnu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
23
Riippuu kovasti tk-lääkäristä. Itse asun pienellä paikkakunnalla ja tunnen lääkärini jo lapsuudesta asti, joten luottamus kohdillaan. Tietenkin jos ihan vieraalle menee niin voi olla bentsojen saanti vaikeaa. Itse sanoin vain että joskus sain kaverilta ja heti kirjoitti reseptin, ja on uusinut sitä pari vuotta. Tennareilla saa hyvin unta, mutta unessa ne eivät pidä ilman korkeaa annosta, siksi joskus otan ketipinoria päälle. Yrittäjän stressi ei ole mukavaa :(
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
134
Riippuu kovasti tk-lääkäristä. Itse asun pienellä paikkakunnalla ja tunnen lääkärini jo lapsuudesta asti, joten luottamus kohdillaan. Tietenkin jos ihan vieraalle menee niin voi olla bentsojen saanti vaikeaa, itse sanoin vain että joskus sain kaverilta ja heti kirjoitti reseptin, ja on uusinut sitä pari vuotta. Tennareilla saa hyvin unta, mutta unessa ne eivät pidä ilman korkeaa annosta, siksi joskus otan ketipinoria päälle. Yrittäjän stressi ei ole mukavaa :(
Hyvä, että on toimiva lääkärisuhde löytynyt. stressitasokin puolittuu, kun ei tarvitse miettiä, että saako edes hoitoa. Tennarihan on suht lyhytvaikutteinen, esim. diapam voisi toimia paremmin, kun vaikutus on tasaisempi ja kestää kauemmin. (näin ainakin itselläni). Nykyään menen pelkällä remeronilla itse, välillä otan selkävaivoihin määrättyä sirdaludia jos on stressiä tai pidän taukoa remeronista. (Sirdalud toimii muuten ok nukahtamiseen itselläni, mihinkään muuhun se ei kyllä toimikkaan.)
 

Jonnu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
23
Hyvä, että on toimiva lääkärisuhde löytynyt. stressitasokin puolittuu, kun ei tarvitse miettiä, että saako edes hoitoa. Tennarihan on suht lyhytvaikutteinen, esim. diapam voisi toimia paremmin, kun vaikutus on tasaisempi ja kestää kauemmin. (näin ainakin itselläni). Nykyään menen pelkällä remeronilla itse, välillä otan selkävaivoihin määrättyä sirdaludia jos on stressiä tai pidän taukoa remeronista. (Sirdalud toimii muuten ok nukahtamiseen itselläni, mihinkään muuhun se ei kyllä toimikkaan.)
Aiemmin oli tosiaan nukahtamisvaikeuksia, niihin tennareita. Sitten myöhemmin tuli nämä 2h unta ja hereille -jaksot mitkä johtui vain sesonkiajan työrytmistä/stressistä, ja niin haettiin sitten ketipianiilla sitä levollisempaa unta kun ei ole sesonkiaika päällä ja voi nukkua. Parashan olisi kun ei mitään tarvisi, mutta kun työajat on mitä on, ja huonoimmillaan nukutaan vain sen mitä ehditään (3-4h) yöllä/aamulla ja sitten painetaan taas.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 298
Itselleni on ihan sama miten paljon ihmiset syö lääkkeitä, mutta ehkä jossain vaiheessa voisi miettiä pitäisikö yrittää hoitaa ongelmaa jotenkin muuten kuin lääkkeillä. Lääkkeet on tietenkin se helppo ratkaisu, mutta jossain vaiheessa lääkkeillä hoidetaan vaan niistä lääkkeistä aiheutuvaa huonounisuutta. Varsinkin kun puhutaan vuosista. Ehkä ihan hyvä että Suomessa nykyään saa reseptin harvemmin bentsoihin ja E-reseptin takia lekurit näkee jos on hakenut toiselta lekurilta bentsoja. Ei tosiaan haittaa itseäni jos joku on lääkekoukussa, mutta omasta mielestäni se ei ole se paras ratkaisu noin niin kuin vuosien ajan. Itse ehkä ottaisin vaikka lopputilin työpaikasta jos sen takia pitää popsiä vuosikausia lääkkeitä että saa nukuttua. nim. bentsoja nuorempana vuosia popsinut.
 

Jonnu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
23
Ei se tietenkään ole paras ratkaisu. Ihmiset on vain erilaisia. Itsellä teki stressi, ja ns "ylisuorittaminen" sen että unta ei saanut vaikka vuorokauden olit valvonut ja aamu alkoi sarastamaan kun pääsit vihdoin lepäämään. Ainoaksi hoidoksi löytyi sitten nukahtamislääkkeet, että sai edes sen pienen hetken levättyä.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 298
Ei se tietenkään ole paras ratkaisu. Ihmiset on vain erilaisia. Itsellä teki stressi, ja ns "ylisuorittaminen" sen että unta ei saanut vaikka vuorokauden olit valvonut ja aamu alkoi sarastamaan kun pääsit vihdoin lepäämään. Ainoaksi hoidoksi löytyi sitten nukahtamislääkkeet, että sai edes sen pienen hetken levättyä.
Juu, ei siis ollut tarkoitus vähätellä unettomuutta kun itse tiedän miten v-mäinen vaiva se on ja siitä saa kärsiä varmaan lopun ikäänsä. Nykyään vaan pyrin tekemään kaikkeni ennen lääkkeitä. Edelleen niitä joutuu joskus ottamaan, mutta se on ihan viimeinen vaihtoehto ja kolmas yö putkeen on se raja että sitten kärsitään. Vuorotöitä en enää tekisi ja onneksi Suomessa ei ole pakko että pysyy hengissä.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
12
Tutulta kuulostaa monien tarinat. Itse olen ollut nuoresta asti levoton nukkuja. Nykyään onneksi uni maistuu jo paremmin, ja sairaalloisesta päiväväsymyksestä olen päässyt eroon. Aamuvirkuksi minusta ei silti ikinä ole.

Herään useana yönä 3-5 aikaan aamulla vaikka saisin nukkua paljon pidempään. Usein sitten menee lähemmäs tunti että saa uudestaan unta, koska ajatukset laukkaavat todella villinä. Siksi olen alkanut ottamaan yöuniin sen yhden tunnin varalta lisää, jos sattuu näin käymään.

Itselläni parani unen laatu kun aloin syömään melatoniinia. Syön 3mg annoksen n. 2 tuntia ennen nukkumaanmenoa ja katson jotain sarjaa tai lueskelen. Myös erilaiset rentoutumis- ja hengitysharjoitukset ovat auttaneet nukahtamiseen (varmaan voisi meditoinniksikin kutsua?). Lisäksi syön aina jonkun kevyen iltapalan 2-3 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Jos herään yöllä, vältän katsomasta kelloa koska itselläni se lisää nukahtamisen vaikeutta kun miettii että "enää X määrä aikaa nukkua ennen töitä".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 849
Mulla on taas jonkin aikaa ollu pahempia ongelmia nukahtaa.
Tai sitä nukahtaa, mutta säpsähtää hereille samantien. Tätä voi tapahtua kolme neljä kertaa lyhyessä ajassa, ja sen jälkeen ei enää saa unta kovin helposti,

Esimerkiks eilen.
Menin sänkyyn itselle normaaliin aikaan. Katselin tabua, kuten aina. Hetken päästä alkoi väsyttämään, kuten aina. Väsytti ja pari kertaa melkein nukahdin. No, tabu pois ja unta kaaliin. Teoriassa. varmaan 20-30 min meni sellaisessa puolikoomassa mikä tulee juuri ennen nukahtamista. Sitten nukahdan, ja samantien herään. Sama toistetaan pari kolme kertaa. Sitten menee nukahdusaika ohi, ja pää lähtee tavallaan taas "käyntiin". Vaikka väsymys on huikea niin ei nukahda. Ei millään. Siinä reunalla roikutaan mutta ei nukahda.
Ei mitään erikoisia huolia tai stresseja eikä mitään muutakaan erityistä ajattelun aihetta. Aivot ei vaan siirry lepotilaan.
Ja vaikka yössä "nukkuisi" sen 8h, niinkuin viime yönä, niin silti aamulla aivan kuollut.

Todella inhottavaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
481
Yleensä olen ollut tosi hyvä nukkumaan, eikä nukahtamisen kanssa ole ongelmia vieläkään. Omat ongelmat reilun vuoden ajan ollut siinä että herään joskus aamuyöstä ja saatan valvoa siinä tunnin-pari tai sitten en saa enää unta ollenkaan. Jos herääminen tapahtu neljän jälkeen, niin tiedän valmiiksi ettei unta enää saa. Eli aika tyypillinen tilanne varmaan. Nykyisin sitä pelkää jo valmiiksi nukkumaan menemistä kun tuo yöllä valvominen on aika perseestä. Olen ollut lomalla nyt viikon ja koittanut sinnillä valvoa vähän myöhempään vaan se ei ole oikeastaan auttanut. Viime perjantaina olin esim kännäämässä ja kotona joskus puoli kaksi. Aamulla ylös viiden maissa vielä ihan kännissä ja se lauantai olikin sitten aika hirveä.

En kuitenkaan ole erityisen väsynyt päivisin eli en tiedä onko tämä varsinainen ongelma sittenkään. Melatoniinin lisäksi en ole muita aineita kokeillut. Ulkoilua lähinnä kävelyn ja kevyen lenkkeilyn osalta senkin edestä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Mulla tosiaan vuorotyötä oli ja aamuvuoro oli kaikkein hankalin vuoro nukkumisen kannalta. Jos venytti nukkumista vähän myöhemmälle, 12 aikaan nukkumaan, niin saatoin herätä joskus 3 aikaan. Ja 5 aikaan olisi ollut herätys sekä 6 aikaan töissä.

Nyt jälkikäteen olisin keksinyt jonkun kokeilemisen arvoisen kikan. Itsellä ei mitään unilääkkeitä tai muitakaan lääkkeitä ollut. Mutta yhden kaljan kun olisi juonut rauhassa, vaikka sängyssä ja sitten yrittää uudestaan nukkumista, niin olisi voinut auttaa. Se yksi kalja niin rauhhoittaa mieltä ja alkaa vähän väsyttämään. Lidlistä vaikka 2€/l, niin ei maksaisi paljon unilääke, ja on myös hyvää :D Mutta en nyt suosittele kokeilemaan. Tulipa vain mieleen että ihmeen hyvä teho yhdestä alkostakin tulee, vaikka ei lääkettä olekaan. Parhaimmillaan voi nukkua jopa koko yön erittäin hyvin ja sikeästi. Lääkäri kun ei aina anna unilääkkeitä, vaikka syytä jo olisikin.
Eli perinteinen "yömyssy".

edit:
Tuossa olikin juttua, mutta on vain maksullinen. Pätkä näkyy alusta.
Uniklinikan johtaja: Yömyssy peittoaa unilääkkeen

Sisältö, 0.33l, alk 4.5%, 100ml= 157kJ, hiilihydraatti 2.7g, proteiini 0.3g.
Saksalainen versio = 152kJ, 2.4g, 0.4g, suolaa <0.01g.

Etanoli lisää aivoissa dopamiinin ja endorfiinien eritystä, estää NMDA-reseptoreita[5] sekä aktivoi GABA-A-reseptoreita.[4] Krooninen alkoholinkäyttö vahingoittaa NMDA-järjestelmiä pysyvästi.[5] Muita aineita, jotka aktivoivat GABA-reseptoreita, ovat mm. gammahydroksivoihappo, barbituraatit ja bentsodiatsepiini.[4] Muita NMDA-antagonisteja ovat mm. ketamiini, dekstrometorfaani ja fensyklidiini.
Etanoli – Wikipedia
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Viime perjantaina olin esim kännäämässä ja kotona joskus puoli kaksi. Aamulla ylös viiden maissa vielä ihan kännissä ja se lauantai olikin sitten aika hirveä.

En kuitenkaan ole erityisen väsynyt päivisin eli en tiedä onko tämä varsinainen ongelma sittenkään. Melatoniinin lisäksi en ole muita aineita kokeillut. Ulkoilua lähinnä kävelyn ja kevyen lenkkeilyn osalta senkin edestä.
Joskus työpaikalla oli elojuhlat jotka sattui olemaan pakolliset. Toki alko tarjoilukin oli ja tupakkia ja kaljaa/siideriä piti kitata lähes kaksin käsin. Ja kuunnella musiikkiakin vielä kovalla.

Ei vain ole terveyden päälle yhtään hyvä tuo biletys? Vaatisi viikon sairaslomaa että palautuisi kroppa tuosta perskännäilystä normaaliksi?

Eli se yömyssy on hyvä juttu. Tai jos selvinpäin ottaa vaikka ruokajuomaksi yhden kaljan tai jotain viiniä joskus. Mutta kunnon kännäylyn jättäisin sitten jos on kunnolla lomaa ja kunnolla aikaa palautua siitä örveltämisestä?


Periaatteessahan voi jättää yhdet unet vaikka välistä jos vain saa unirytmin sillä nopeasti ja helpommin normalisoitua. Mutta erittäin haitallista tuollainenkin taitaa olla. Mutta jotkut sitäkin kuulemma harrastaa, eli ei nuku koko yönä. Mitään raskasta tai "vaarallista" ei kannata tehdä väsyneenä, että ei vain onnettomuuksia satu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 246
Viestejä
4 195 500
Jäsenet
70 880
Uusin jäsen
sammyjj

Hinta.fi

Ylös Bottom