Unettomuus/univaikeudet

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
En ainakaan heti menisi vakuuttuneeksi noista kauppojen unisensoreista.

Oura vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta.
Uni ja Oura-älysormus | Oura Ring

Toki tiedän että nukun huonosti ilman että joku käyrä sitä näyttää, joten siinä mielessä en omalla kohdalla näe tarpeelliseksi.
Nyt alkaa olemaan Ourasta dataa useammalta viikolta ja etenkin pilvipalvelun kautta alkaa saamaan mielenkiintoista dataa.

Pilvipalvelun kautta kun voi vertailla eri asioita sieltä näkyy esimerkiksi selvä yhteys kehon lämmön ja syvän unen määrän kanssa. Toki aika yleisesti tiedossa oleva asia, että ihminen nukkuu paremminn viileässä. Itsellä +-0,2 astetta ei juuri näy missään, mutta neljänä yönä ollut -0,4 astetta kehon lämpö ja vaikutus syvän unen määrään on ihan valtava.

Toisaalta näin kipujen kanssa elävänä ja äärimmäisen huonosti nukkuvana on käynyt hyvin selväksi, että noin 8 päivän välein nukun suhteellisen hyvät unet, johtuen siitä et kroppa on todella väsynyt viikon valvomisesta. Toisaalta huomaa kyllä miten esim sykevälivaihtelu muuttuu tämän samaisen valvomisen myötä kokoajan pahemmaksi huipentuen tähän parhaimpaan yöhön, jonka jälkeen se lähtee taas laskemaan. Sama juttu sykkeen ja hengitystiheyden kanssa. Eli täytynee yrittää seurata näitä hyviä unia ja unilääkkeet käyttöä ajoittaa niihin väliin sopivasti, jotta hyviä öitä tulisi useammin.

Lähes vuodepotilaana oleminen pomppaa tilastoista silmille pahemmin kuin sitä arjessa ajattelee. Olen päivästä keskimäärin vajaat 13h täysin paikallani ja se ei sisällä vielä nukkumista.
Kun taas on ollut lääkärireissuja, jolloin kuormittuu ja kivut pahenee, on myös kaikissa tilastoissa pari päivää heikompaa.

Sormus on kyllä ollut käsittämättömän tarkka ja alkaa selkeästi antamaan juuri sellaista dataa unesta kuin odotinkin, oikeastaan enemmänkin ja olen alkanut ymmärtämään eri asioiden vaikutuksesta uneen ja päivän vireystasoon ihan uudella tavalla. Kyllä noista käppyröistä oikeasti alkaa huomaamaan mitkä asiat vaikuttaa. Siitä todella huonosta yöstä voi käppyröitä seuraamalla saada huonon yön. Viikkokausia jatkuvat todella huonot yöt näkyy jaksamisessa ihan toisella tavalla kuin ”vain” huonot yöt.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
8v suhteesta kun erosin niin pari yötä meni valvoessa, muuten olen aina nukkunut kuin tukki ja ainaki itse uskon sen johtuvan säännöllisestä rytmistä.

Arkena viimeistään kymmeneltä sänkyyn ja se on minuutti ja seuraavan kerran herään kuudelta kelloon. Viikonloppuna toki tulee valvottua, mutta harvoin nukun yli kahdeksaan silloinkaan.

Lapsia ei ole, vain kolme koiraa, en juurikaan käytä alkoholia (en edes muista koska olisin ollut humalassa) sauna olut tai kaksi ihan maksimi. Muutenkin lääkkeitä en käytä ellei jotain Buranaa lasketa satunnaiseen päänsärkyyn. Yritän syödä monipuolisesti ja terveellisesti, liikkua voisi enemmän mutta kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta ja kun ylipainoa ei ole niin en koe välttämättömäksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 962
8v suhteesta kun erosin niin pari yötä meni valvoessa, muuten olen aina nukkunut kuin tukki ja ainaki itse uskon sen johtuvan säännöllisestä rytmistä.

Arkena viimeistään kymmeneltä sänkyyn ja se on minuutti ja seuraavan kerran herään kuudelta kelloon. Viikonloppuna toki tulee valvottua, mutta harvoin nukun yli kahdeksaan silloinkaan.

Lapsia ei ole, vain kolme koiraa, en juurikaan käytä alkoholia (en edes muista koska olisin ollut humalassa) sauna olut tai kaksi ihan maksimi. Muutenkin lääkkeitä en käytä ellei jotain Buranaa lasketa satunnaiseen päänsärkyyn. Yritän syödä monipuolisesti ja terveellisesti, liikkua voisi enemmän mutta kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta ja kun ylipainoa ei ole niin en koe välttämättömäksi.
Kiitos tiedosta.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Kiitos tiedosta.
Siis pointti tuossa oli että täältäkin moni saisi nukkumisen kuntoon pienillä muutoksilla mielummin kuin lääkkeillä, koska lääke ei poista sitä perimmäistä syytä, ei ollut tarkoitus vittuilla tms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 962
Siis pointti tuossa oli että täältäkin moni saisi nukkumisen kuntoon pienillä muutoksilla mielummin kuin lääkkeillä, koska lääke ei poista sitä perimmäistä syytä, ei ollut tarkoitus vittuilla tms.
Oletko kauankin kärsinyt unettomuudesta ennekuin sait sen kuntoon noilla pienillä muutoksilla?
 

DaNightlander

Powered by 3dfx Voodoo
Tukijäsen
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
915
Siis pointti tuossa oli että täältäkin moni saisi nukkumisen kuntoon pienillä muutoksilla mielummin kuin lääkkeillä, koska lääke ei poista sitä perimmäistä syytä, ei ollut tarkoitus vittuilla tms.
Monet varmaan tuota samaa neuvona kuulee, että koska "minä pistän silmäni kiinni klo 10 ja nukun kuuteen" niin sama pitäisi sitten toimia muillakin samoilla ehdoilla. Tämä saattaa tulla järkytyksenä, mutta ei. Kaikki, jotka ovat joskus kokeneet univaikeuksia (enemmän kuin muutaman yön), tietävät jotain unihygieniasta. Monilla se lienee niitä ensimmäisiä keinoja yrittää korjata nukkumisen ongelmia ennen kuin ne kroonistuvat.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
37
Laitetaan nyt omatkin kokemukset...
Itsellä takana noin 2kk "kunnon" unettomuusjakso. Yleensä unen saamisessa kestää vähintään 2h ja sitten heräät muutaman tunnin päästä. Kerran heräät niin ei unesta saa enää saa kiinni. Mieli käy jatkuvasti ylikierroksilla. Keskimäärin 4h yössä viikkojen ajan ja jatkuva väsynyt/toimeton olo.
Nyt näyttää siltä että peruskeinot alkavat toimimaan, mitä täälläkin on mainittu monta kertaa.
- Tietokoneet ja muut laitteet h***ettiin makuuhuonesta
- Tietokone kiinni ajoissa 2h ennen nukkumaanmenoa
- Rutiini, esim. lämmin teekuppi ja vaikka 1h televisiota sohvalta, sitten lukee (tms) vielä hetken ennen sammumista
- Liikunta
Yleensä kympin jälkeen kun lämmin kuppi on kädessä niin alkaa heti väsyttämään. Tätä sai pari-kolme viikkoa tehdä niin kroppa alkoi tottua rytmiin ja uni parantua.

Tiedän että ei kaikille auta (yksilöllistä) mutta kannattaa ainakin kokeilla lievempään unettomuuteen. Tärkeää että ei turhaudu heti parin illan jälkeen, että ei tää toimi. Vaatii pidempää totuttelua aivoilta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 962
Laitetaan nyt omatkin kokemukset...
Itsellä takana noin 2kk "kunnon" unettomuusjakso. Yleensä unen saamisessa kestää vähintään 2h ja sitten heräät muutaman tunnin päästä. Kerran heräät niin ei unesta saa enää saa kiinni. Mieli käy jatkuvasti ylikierroksilla. Keskimäärin 4h yössä viikkojen ajan ja jatkuva väsynyt/toimeton olo.
Nyt näyttää siltä että peruskeinot alkavat toimimaan, mitä täälläkin on mainittu monta kertaa.
- Tietokoneet ja muut laitteet h***ettiin makuuhuonesta
- Tietokone kiinni ajoissa 2h ennen nukkumaanmenoa
- Rutiini, esim. lämmin teekuppi ja vaikka 1h televisiota sohvalta, sitten lukee (tms) vielä hetken ennen sammumista
- Liikunta
Yleensä kympin jälkeen kun lämmin kuppi on kädessä niin alkaa heti väsyttämään. Tätä sai pari-kolme viikkoa tehdä niin kroppa alkoi tottua rytmiin ja uni parantua.

Tiedän että ei kaikille auta (yksilöllistä) mutta kannattaa ainakin kokeilla lievempään unettomuuteen. Tärkeää että ei turhaudu heti parin illan jälkeen, että ei tää toimi. Vaatii pidempää totuttelua aivoilta.
Rutiinit on kyllä tosi tärkeitä. Ja itellä ainakin pitää välttää koneella iltasella pumpumpelejä koska niistä jää adrenaliinit päälle. Sensijaan tietokone noin muuten vaikuta mitenkään. Kun kuitenkin vaan yleensä nettiä selailen.

Itellä on tärkeä arkipäivän rutiini nukkumaan mennessä katto tabletilla juutuupista jotain rauhallisia dokumentteja, kuten esmes näitä:

Katottavaa riittää kun tota yli 20v tehtiin :D Ja on toki kiinnostavakin.

Arkirutiinista jos poikkeaa ni sitten alkaa aina ongelmat, mutta kun niissä pitäytyy niin kroppa alkaa tottua pikkuhiljaa. Ja tosiaan ei ihan muutamassa illassa tuota rutiinia tule, mutta itte suosittelen että menee tylysti sänkyyn aikaan X ja kattelee vaikka dokkareita siinä sen vaikka tunnin tai kaksi. Kyllä se pikkuhiljaa kroppaan iskostuu että kun maate ja dokkaria=nukkuma-aika.

Viikonloppuisin elän sitten juuri sellaista häröpalloa kun haluan ja meen nukkumaan ja herään koska tykkään. Maanantaina se kostautuu töissä mutta loppuviikko meneekin taas rutiinilla.
 
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
37
Olen käynyt nyt 8 kertaa kiinalaisella neulatyynynä ja olen nukkunut paremmin kuin vuosiin. Pari kertaa olen meinannut nukahtaa hoitotuoliin. Jos katsoisin tuota ennen hoitoja tehtyä alkujuttelua youtubesta niin sanoisin sen olevan käsikirjoitettua mainosvideota.

Ranteiden erikohdista sykettä sormenpäillään mittaamalla tämä Kiinalainen osasi sanoa kaikki mikä minua vaivaa ja vaivat mihin olen saanut reseptilääkkeet vuosien saatossa. Univaikeudet, niskajumit, päänsäryt, närästyksen, selkäkivut, toisen korvan tinnituksen, huimauksen, yms. Kaiken se tiesi. Sykettä kuuntelemalla. Käsittämätöntä.

"You are not very happy, you keep everything inside?"

Sekin meni oikein. Tuohon olisi varmaan saanut Kalasataman arvauskeskuksesta bentsot ja muut mömmöt.

Sain myös yrttisekoituksen hoidon tueksi himaan.

Olen enemmän läsnä ja hetkessä mukana kuin ikinä aikaisemmin. Kuulen musiikin paremmin ja syvemmin, maistan ruoan paremmin. Kävelen selkä suorassa ja hymyilen. Ihmiset hymyilevät takaisin.
Pystyn hengittämään varmaan lähes 50% syvempään kuin aikaisemmin. Kaikenlainen kireys lihaksista ja mielestä on poissa.

"It doesn't give you any high"
Sanoin hoitajalle olevani mellow ja calm as a hindu cow.

Yrtit lisäävät verenkiertoa pään alueella ja rauhoittavat sydäntä.

Jos sua on tutkittu ja mitään varsinaisesti ei löydy, olo on paska ja unettomuus pahentaa oireita niin oikeasti se sun Yin & Yang on epätasapainossa ja neuloilla sen saa kuntoon.

Eniten vastaan väittää ne ketkä eivät ole edes kokeilleet tätä vaihtoehtoa.

Ei ne neulat paranna syöpää tai kasvata amputoitua kättä takaisin, mutta kaiken mikä liittyy mieleen, unettomuuteen, stressiin, ahdistukseen ja masennukseen siihen saa apua ja ensimmäisen hoitokerran jälkeen huomaa jo eron.

Jos lotosta tulee 15milliä niin tarjoan kaikille lukijoille 20 x hoitokertaa. Saatte elämänne takaisin.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Lääkäri määräsi reilu viikko sitten Mirtazapin Orion 15mg pillereitä nukahtamis / nukkumisvaikeuksiin.

Ohjeen mukaan pitäisi ottaa 1/4 tai 1/2 tablettia tarvittaessa.

Kyseessä kuitenkin masennuslääke, joten en ole uskaltanut vielä kokeilla. Uskaltaako?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 163
Lääkäri määräsi reilu viikko sitten Mirtazapin Orion 15mg pillereitä nukahtamis / nukkumisvaikeuksiin.

Ohjeen mukaan pitäisi ottaa 1/4 tai 1/2 tablettia tarvittaessa.

Kyseessä kuitenkin masennuslääke, joten en ole uskaltanut vielä kokeilla. Uskaltaako?
Jörn Donner ei tykännyt:
Jörn Donner avoimena masennuksestaan – heitti lääkkeet roskiin: ”Laittoi minut puolikuolleeksi”

Itsehän en ole käyttänyt mitään melatoniinia väkevämpää, niin en tiedä, mutta "puolikuollut" ei kuulosta kivalta.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
@hsalonen juuri tämän uutisen luin tänään ja pisti vielä enemmän miettimään asiaa ja siksi ajattelin kysyä täältä kokemuksia.

Melatoniini tekee minulle tajuttoman päänsäryn seuraavaksi päiväksi, eikä väsytä tai auta nukahtamaan ollenkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Lääkäri määräsi reilu viikko sitten Mirtazapin Orion 15mg pillereitä nukahtamis / nukkumisvaikeuksiin.

Ohjeen mukaan pitäisi ottaa 1/4 tai 1/2 tablettia tarvittaessa.

Kyseessä kuitenkin masennuslääke, joten en ole uskaltanut vielä kokeilla. Uskaltaako?
Itsellä on 30mg Mirtazapin, jota oon ottanut 1/4, eli 7.5mg. Tuo 7.5 on ilmeisesti paras nukuttamaan, koska suurempi annos ei enää nukutakkaan niin hyvin.

Eilen tuo Mirtazapin loppui ja sain kyllä nukuttua muutenkin. Täytyy hakea joskus lisää jos tarvitsee. 50mg Ketipinoria kumminkin nukuttaa riittävästi. Tuo on 200mg 1/4.

Sulla varmaan kannattaa koittaa 15mg 1/4, jos se auttaa ja jos ei auta, niin sitten 7.5mg. Enempää ei kannata ottaa. Noin pieni määrä ei auta vielä masennukseen mitään. Masennukseen voisi olla 30 tai 45mg.

Lääke kannattaa ottaa noin 60 minuuttia ennen nukkumaanmenoa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 184
Lääkkeet vaikuttaa eri tavalla eri ihmisiin. Jos otat, niin ota ajoissa, että ehdit nukkumaan pitkään. Itse nukuin muistaakseni n. 14h ekalla kerralla. Ja ei sopinut minulle pidemmässä käytössä, tai en tiedä tuliko vatsakipu lääkkeestä, mutta sen takia lopetin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
@hsalonen juuri tämän uutisen luin tänään ja pisti vielä enemmän miettimään asiaa ja siksi ajattelin kysyä täältä kokemuksia.

Melatoniini tekee minulle tajuttoman päänsäryn seuraavaksi päiväksi, eikä väsytä tai auta nukahtamaan ollenkaan.
Tuota lääkettähän on 15, 30 ja 45mg tableteissa. Tuo pienin 15mg on jo liian iso, kun 7.5mg auttaa kaikkein parhaiten nukkumiseen.

Itse en ole koleillut 3.75mg, mutta se on tietysti vielä miedompaa.

Tuon valittajan 15mg on ollut varmasti liian paljon. Pitäisi aloittaa puolikkaalla tabletilla ja totutella vähän kerrallaan.

Itsellä on masennukseen Escitalopram 20mg ja se toimii masennukseen paremmin kuin tuo Mirtazapin. Esim näkö kirkastuu takaisin normaaliksi teräväksi. Ja aika usein kai syödään montaa lääkettä, koska nuo on kumminkin aika mietoja lääkkeitä.

Alkoholi taas huonontaa syvää unta ja sitä ei kannattaisi illalla enää juoda. Eikä myöskään kahvia.

Niitä unilääkkeitä en ole koskaan kokeillut, mutta tuo Mirtazapin on kumminkin aika turvallinen kokeilla.

Kerran lääkäri määräsi Donnerille Mirtazapin-lääkettä, mutta se sai olon tuntumaan "puolikuolleelta" seuraavana päivänä.

– En koskaan ottanut toista tablettia. Panin ne roskikseen. Katsoin Googlesta, että se oli selvä masennuslääke. Lekuri ei kertonut, vaan väitti, että se on unilääke. Laittoi minut puolikuolleeksi.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Ongelmana on nykyään se, että pääsen nukkumaan vasta joskus klo.01-02 aikaan, herään yöllä 1-2 kertaa ja usein en saa heti uudestaan unta, jonka vuoksi seuraava päivä menee pilalle ja en saa mitään järkevää tehdyksi.

Olisi hienoa jos saisi nukuttua koko yön heräilemättä.

Täytyy uskaltaa kokeilla määrättyä lääkettä ensi viikon puolivälin jälkeen 1/4 tabletilla. Lapseni ovat täällä keskiviikkoon saakka ja en halua olla "zombi" heidän kanssaan, joten kokeilu on tehtävä ns. omalla ajalla.

Vituttaa kun lääkäri ei enää määrää Imovanea, vaikka puolikas 5mg tabletista auttoi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Lääkkeet vaikuttaa eri tavalla eri ihmisiin. Jos otat, niin ota ajoissa, että ehdit nukkumaan pitkään. Itse nukuin muistaakseni n. 14h ekalla kerralla. Ja ei sopinut minulle pidemmässä käytössä, tai en tiedä tuliko vatsakipu lääkkeestä, mutta sen takia lopetin.
Tavallaan hyvä jos auttaa noinkin tehokkaasti. Jollain leikkurilla voi leikata tabletin pienemmäksi, niin sitten ei ole enää niin vahvaa. Mutta tosiaan 7.5mg olisi maksimi annos nukkumiseen. Enempää ei kannata ottaa, koska vain huonontaa nukkumista verrattuna 7.5 annokseen.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 184
Tavallaan hyvä jos auttaa noinkin tehokkaasti. Jollain leikkurilla voi leikata tabletin pienemmäksi, niin sitten ei ole enää niin vahvaa. Mutta tosiaan 7.5mg olisi maksimi annos nukkumiseen. Enempää ei kannata ottaa, koska vain huonontaa nukkumista verrattuna 7.5 annokseen.
Vain sillä ekalla kerralla nukuin noin paljon, sen jälkeen vähemmän. Olin varmaan ollut nukkumatta lainkaan monena yönä peräkkäin ja osin sen takia nukuin noin paljon. Muistaakseni otin 15mg:n tabletista puolikkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Ongelmana on nykyään se, että pääsen nukkumaan vasta joskus klo.01-02 aikaan, herään yöllä 1-2 kertaa ja usein en saa heti uudestaan unta, jonka vuoksi seuraava päivä menee pilalle ja en saa mitään järkevää tehdyksi.

Olisi hienoa jos saisi nukuttua koko yön heräilemättä.

Täytyy uskaltaa kokeilla määrättyä lääkettä ensi viikon puolivälin jälkeen 1/4 tabletilla. Lapseni ovat täällä keskiviikkoon saakka ja en halua olla "zombi" heidän kanssaan, joten kokeilu on tehtävä ns. omalla ajalla.

Vituttaa kun lääkäri ei enää määrää Imovanea, vaikka puolikas 5mg tabletista auttoi.
Kokeilemalla se tosiaan selviää. Itsellä on ollut joskus masennukseen tuo Mirtazapin ja uskon kyllä että zombi oloa tulisi. Mutta ei kyllä pitäisi tulla, jos annos on riittävän pieni.

Nyt itsellä auttaa nukkumiseen 50mg Ketipinor ja 0.5mg Risperidon. Mutta nuo on molemmat psykoosilääkkeitä. Noillakin varmaan saa zombioloa, jos annos vaan on isompi. Aluksi sain Ketipinoria nukkumiseen 25-200mg ja otin 100 tai 200mg. Tuolla 100mg saattoi vielä herätä yöllä.

Nyt kun ei enää ollut Mirtazapinia, niin heräsin kyllä yöllä 3.00 aikaan, mutta sain vielä jatkettua unia 7.00 asti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 962
Mä kanssa söin Mirtaa puolikkaan tabun ja en suurempia huomannu. Kyllä ne vissiin jotain kuitenkin autto. Ainakaan mitään sivuvaikutuksia en huomannu muutakuin ekana päivänä kun olin edellisenä iltana ottanu ni oli vähän sumee ja hönö olo, mutta ei enää jatkossa ollu.

Se olis taas jokusen viikon päästä kunnallinen lekuri. Katotaan mitä se taas sanoo ku työterveyslääkäri pyörittelee vaan käsiään että ei pysty mittää tekee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Mirta 7.5mg voisi vaikka ajoittaa 20.00 kohdalle ja mennä nukkumaan kun väsyttää, tai 21.00. Itse kyllä huomaan että lääke alkaa vaikuttaa ja ei oikein jaksaisi olla hereillä. Jos ottaa lääkkeen liian myöhään, niin saattaa vaikuttaa seuraavanakin päivänä. Ja voihan lääkkeen ottaa jo 19.00 aikaankin.

Unirytmiä siis pystyy muuttamaan, ainakin jos tekee pieniä muutoksia kerrallaan.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Ajattelin kokeilla sillä 1/4 tabletilla, eli ensin puolitan 15mg tabun ja jaan jäljelle jäävät vielä mattoveitsellä kahteen osaan jos onnistuu.

Jos lääke ei sovi minulle ja varaan ajan yksityiselle lääkäriasemalle ja pyydän Imovanea, pääsevätkö he katsomaan Kanta -palvelua ja olla antamatta ko. reseptiä?

Mitään kieltoa sinne ei ole erityisesti merkitty. Ainoastaan jotain ettei ole suositeltavaa käyttää pitkiä aikoja kerrallaan.

Viimeisestä Imovanen ottamisesta on kuitenkin jo noin 5kk aikaa.

Yölliset heräilyt johtuvat aika pitkälti siitä, että käytän Neotigason 25mg lääkitystä psoriasiksen hoitoon ja se kuivattaa silmiä, huulia ja suuta, joten herään kesken yötä juomaan ja sen vuoksi herään aikaisin kuselle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 962
Ajattelin kokeilla sillä 1/4 tabletilla, eli ensin puolitan 15mg tabun ja jaan jäljelle jäävät vielä mattoveitsellä kahteen osaan jos onnistuu.

Jos lääke ei sovi minulle ja varaan ajan yksityiselle lääkäriasemalle ja pyydän Imovanea, pääsevätkö he katsomaan Kanta -palvelua ja olla antamatta ko. reseptiä?

Mitään kieltoa sinne ei ole erityisesti merkitty. Ainoastaan jotain ettei ole suositeltavaa käyttää pitkiä aikoja kerrallaan.

Viimeisestä Imovanen ottamisesta on kuitenkin jo noin 5kk aikaa.

Yölliset heräilyt johtuvat aika pitkälti siitä, että käytän Neotigason 25mg lääkitystä psoriasiksen hoitoon ja se kuivattaa silmiä, huulia ja suuta, joten herään kesken yötä juomaan ja sen vuoksi herään aikaisin kuselle.
Miten sä oot sitä Imovanea käyttäny jos sulle ei enää sitä anneta? Mulla on jo reilusti yli 10v Imovanen käyttöä eikä sitä ole vielä kertaakaan jätetty uusimatta..
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 298
Miten sä oot sitä Imovanea käyttäny jos sulle ei enää sitä anneta? Mulla on jo reilusti yli 10v Imovanen käyttöä eikä sitä ole vielä kertaakaan jätetty uusimatta..
Nykyiset hoitosuositukset ovat tosiaan sellaiset Suomessa että ei enää bentsoja. Jossain vaiheessa se sinunkin reseptin uusimisen vaikeus tulee eteen. Eri asia jos se on satunnaista. 30 tabun 7,5mg pakkauksen määrääminen on jo lähes rikos lääkärille. Pitkälle on tultu siitä kun Lääkäri-lehdessä oli Temestan mainos ja höyhenen kuva siinä sekä joku myyvä lause miten hyvin nukuttaa.

Itse en saa enää Suomesta kirveelläkään bentsopohjaisia unilääkkeitä, vaikka olen niitä syönyt hyvin satunnaisesti. Jokaikinen masennuslääke ja antipsyko sekä jooga ja lampaiden laskeminen määrätään ensin. Käytänössä saat nykyisin helpommin esim. Imovanea, jos ei ole ns. kroonista unettomuutta, vaan lyhytaikainen unettomuusjakso esim. jonkun eron tms. takia.

Henkilökohtainen mielipide on, että olisi kannattavampaa pitää ihmiset työkykyisinä, jos ne ovat vetäneet vaikka 20 vuotta pameja, mutta pystyneet käymään töissä ja pysyneet kasassa sekä eivätkä kilahtele tuolla. Itsellä ei ole tuollainen tilanne, mutta nykyinen E-resepti mahdollistaisi sen, että niitä bentsoja voisi määrätä sellaisella intervallilla, että ei tule tolerenssia, mutta jotenkin pysyy toimintakykyisenä.
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Pari vuotta ainakin käytin putkeen ja hienosti onnistui määrän pienentäminen 7,5mg -> 5mg -> 2,5mg, mutta lääkäri vaan päätti ettei enää uusita :tdown:

Mitään haittavaikutuksia siitä ei tullut ja sain nukuttua hyvin. Nyt jos pitää nukkua vieraassa paikassa, siitä ei tule yhtään mitään.
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 315
Itse olen kärsinyt koko ikäni unettomuudesta. Olen iltavirkku, joka ei auta nykyisin vielä noudatettavassa maatalousrytmissä, jossa kaiken pitää alkaa helvetin ajoissa. Edes lapsensaanti ei ole muuttanut tätä luonnollista vuorokausirytmiäni.

Pahimmat ongelmat koskivat nukahtamista. Vaikka olisi mentävä aamulla kahdeksaan töihin ja alla olisi minkälainen univaje vaan, niin piristyn iltaa kohden. Yritä siinä sitten nukahtaa, kun päässä pyörii työ-/ja perheasiat, ja kaupan päälle stressaa siitä että jos ei kohta nukahda, niin aamulla väsyttää ihan helvetisti. Tätä ei auttanut yhtään illalla koneella vietetty aika ja älylaitteiden yleistyminen, joka johti siihen että ruutua tuijottaa sängyssäkin. Yllättäen löysin kuitenkin nukahtamiseen avun kännykästä. Kun kuuntelen kuulokkeilla jotain podcastia/muuta "puheohjelmaa", niin se saa ajatukset pois niistä nukahtamista häiritsevistä asioista ja uni tulee kuin huomaamatta. Käytän myös sinivalofiltteriä ja uniajastinta, joka sulkee puhelimen näytön ja ohjelmat ennalta asetetun ajan kuluttua. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaa, jos kärsit nukahtamisvaikeuksista. En pidä itseäni mitenkään helppona tapauksena, minua käytettiin jo lapsena erilaisissa kokeissa, kun en nukkunut.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Itse saan yleensä unen päästä kiinni hankalassa tilanteessa kun laitan kattotuulettimen pyörimään.

Unettomuuden taustalla avoeroa, lasten tapaamisoikeudesta taistelemista, työttömyyttä yms.
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 315
Sehän siinä on, että pitäisi pystyä rentoutumaan/tyhjentämään mieli, jotta uni tulee. Tämä menetelmä toimii minulla. Haittapuolena se, että kuulokkeet täytyy ottaa joka paikkaan mukaan ja toivoa, että kännykän saa ladattua. Valitettavasti heräilen myös yöllä todella herkästi ja saatan valvoa tunnin pari unta odotellessa. Onneksi siitäkään ei tule nykyään stressiä, kun heittää napit korville ja "horrostaa".
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 298
Itse olen nyt kokeillut klassista lampaiden laskentaa yöllisiin heräämisiin (koska sen toimivuudesta oli edes hieman luotettava tutkimus), joka kieltämättä toimii "jotenkin", vähän riippuen tilanteesta. Jos seuraavana päivänä on vain työpäivä, se saattaa toimia, mutta jos on esim. lentomatka (mitä vihaan), niin ei auta edes unilääkkeet normiannoksilla. Eli omassa tapauksessa "lampaiden laskenta" on esim. automerkkien, artistien, työkalujen, maiden what ever merkkejä ja nimiä ajateltuna aakkosjärjestyksessä tai käänteisessä järjestyksessä. Tai joku noiden variaatioista sekoittaen kun vaikka aakkonen vaihtuu. Jos ei muuta, niin ainakin huomaan miten helposti ajatus lähtee harhailemaan muualle, vaikka tuo tuntuu helpolta. Ei ihme jos ei uni tule.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 184
Itse olen nyt kokeillut klassista lampaiden laskentaa yöllisiin heräämisiin (koska sen toimivuudesta oli edes hieman luotettava tutkimus), joka kieltämättä toimii "jotenkin", vähän riippuen tilanteesta. Jos seuraavana päivänä on vain työpäivä, se saattaa toimia, mutta jos on esim. lentomatka (mitä vihaan), niin ei auta edes unilääkkeet normiannoksilla. Eli omassa tapauksessa "lampaiden laskenta" on esim. automerkkien, artistien, työkalujen, maiden what ever merkkejä ja nimiä ajateltuna aakkosjärjestyksessä tai käänteisessä järjestyksessä. Tai joku noiden variaatioista sekoittaen kun vaikka aakkonen vaihtuu. Jos ei muuta, niin ainakin huomaan miten helposti ajatus lähtee harhailemaan muualle, vaikka tuo tuntuu helpolta. Ei ihme jos ei uni tule.
Kokeilin tässä välillä, kun ei uni tullut, USA:n armeijan kehittämää metodia, josta oli maininta Iltalööpeissä. Siinä ensiksi koitetaan rentouttaa ensin kasvot, sitten kädet ja lopuksi jalat. Sitten kuvitella itsensä makaamassa kanootissa tyynellä järvellä ja tämän jälkeen pimeässä huoneessa riippumatossa. Muistaakseni tähän piti käyttää aikaa muutama minuutti. Voi olla, että oli tällä kerralla jotain apua, yleensä en ole näistä kokenut mitään hyötyä. Ei varmasti auta vaikeampaan nukahtamisongelmaan.

Löytyi Nukahda kahdessa minuutissa - tätä metodia myös armeija käyttää. Unohtui vielä tuon "älä ajattele" toistaminen.

Itsekin katson tabletilta sängyssä YouTuben keskusteluita ja alkaa usein väsyttämään. Red Moon on punertamassa näyttöä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 962
Nykyiset hoitosuositukset ovat tosiaan sellaiset Suomessa että ei enää bentsoja. Jossain vaiheessa se sinunkin reseptin uusimisen vaikeus tulee eteen. Eri asia jos se on satunnaista. 30 tabun 7,5mg pakkauksen määrääminen on jo lähes rikos lääkärille. Pitkälle on tultu siitä kun Lääkäri-lehdessä oli Temestan mainos ja höyhenen kuva siinä sekä joku myyvä lause miten hyvin nukuttaa.

Itse en saa enää Suomesta kirveelläkään bentsopohjaisia unilääkkeitä, vaikka olen niitä syönyt hyvin satunnaisesti. Jokaikinen masennuslääke ja antipsyko sekä jooga ja lampaiden laskeminen määrätään ensin. Käytänössä saat nykyisin helpommin esim. Imovanea, jos ei ole ns. kroonista unettomuutta, vaan lyhytaikainen unettomuusjakso esim. jonkun eron tms. takia.

Henkilökohtainen mielipide on, että olisi kannattavampaa pitää ihmiset työkykyisinä, jos ne ovat vetäneet vaikka 20 vuotta pameja, mutta pystyneet käymään töissä ja pysyneet kasassa sekä eivätkä kilahtele tuolla. Itsellä ei ole tuollainen tilanne, mutta nykyinen E-resepti mahdollistaisi sen, että niitä bentsoja voisi määrätä sellaisella intervallilla, että ei tule tolerenssia, mutta jotenkin pysyy toimintakykyisenä.
Eihän Imovane/Zopikloni mitään bentsoja ole..?
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
205
Itsellä jämerä havainto unettomuudesta tai heräilystä.

Eron jälkeen tuli välittömästi univaikeudet. Alkuun ne ehkä johtui kovasta urheilusta, että kun purki kiukun treenaamiseen, niin kroppa meni ylikierroksille. Monta kertaa tuli mentyä töihin aamulla ilman unia.

Mutta sitten asioiden tasaannuttua, ei nukkuminen kuitenkaan palautunut normaaliksi ja sain erinäisiä tässäkin ketjussa mainittuja tabuja. No niiden kanssa usein kävi niin, että aamulla heräsi aivan pöllystä ja töistä ei tullut mitään.

Sitten muutaman vuoden päästä tuli eka pitkä parisuhde ja aina kun ollaan yhdessä, nukun kuin pieni lapsi ja aamun nukkumisetkin on kuin teininä. Ja sitten kun viikolla ollaan erossa... Niin kirjoittelen nytkin keskellä yötä tänne. En tiedä, onko tää sitten lopulta jotain läheisriippuvuutta.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Taas heräsin klo.04:30 juomaan ja vessaan eikä onnistu enää nukkuminen :bored:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 888
Olen ollut aina huono nukahtaja. Mitään lääkkeitä en ole koskaan ottanut. Väsyttää kyllä illalla ja menen nukkumaan n klo 22, mutta normaalisti nukahdan ehkä klo 1 tms, välillä vasta joskus 5 aikoihin torkahdan ja sitten pitääkin jo herätä. Olen kyllä koittanut mennä nukkumaan myöhemmin, mutta ei se auta nukahtamiseen, väsyttää vaan aamulla enemmän.

Herään aikaisin, yleensä 5:30 ja viikonloppuisinkin monesti herään samaan aikaan tai viimeistään klo 7.

Ainoa keino mikä auttaa minulla nukahtamiseen on se että tekee koko päivän ja illan jotain niin raskasta että on oikeasti aivan täysin loppu, mutta tuokin on aika hankalaa pidemmän päälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Taas heräsin klo.04:30 juomaan ja vessaan eikä onnistu enää nukkuminen :bored:
Heräsin kanssa 5.00 aikaan ja laitoin valot päälle. Sekin kyllä vaikuttaa että 1/4 200mg ketipinorista ei mennyt tasan, vaan tuli vähän pienempi pala. Ja siis Mirtazapin 7.5mg on ollut nyt pois kahtena iltana.

Tuosta Mi Fit:stä näkyy että olen nukkunut aikaisemmin liikaakin ja nyt olisi normaalimpi uni. Silti olo tuntuu nyt vähän väsyneemmältä, kun on nukkunut useamman tunnin vähemmän ja syvää untakin on ohjelman mukaan vähemmän, 55 minuuttia. Nytkin unta on jopa 8h 28 min, eli paljon. Täytyy vaan tottua että tämä uni nyt riittäisi. Ainahan sitä taitaa vähän aamuisin väsyttää. Ohjelman mukaan nukahdin 20.30.

Screenshot_2019-03-18_071743.jpg
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
Itsellä jämerä havainto unettomuudesta tai heräilystä.

Eron jälkeen tuli välittömästi univaikeudet. Alkuun ne ehkä johtui kovasta urheilusta, että kun purki kiukun treenaamiseen, niin kroppa meni ylikierroksille. Monta kertaa tuli mentyä töihin aamulla ilman unia.

Mutta sitten asioiden tasaannuttua, ei nukkuminen kuitenkaan palautunut normaaliksi ja sain erinäisiä tässäkin ketjussa mainittuja tabuja. No niiden kanssa usein kävi niin, että aamulla heräsi aivan pöllystä ja töistä ei tullut mitään.

Sitten muutaman vuoden päästä tuli eka pitkä parisuhde ja aina kun ollaan yhdessä, nukun kuin pieni lapsi ja aamun nukkumisetkin on kuin teininä. Ja sitten kun viikolla ollaan erossa... Niin kirjoittelen nytkin keskellä yötä tänne. En tiedä, onko tää sitten lopulta jotain läheisriippuvuutta.
Voi olla hieman hullu idea, mutta mitä jos kokeilisit jotain unilelua? Joku nalle tai vaikka iso tyyny, mitä voisit halailla.

Terapia voisi tälläisessä tapauksessa olla kyllä ihan paikallaan...
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
205
Voi olla hieman hullu idea, mutta mitä jos kokeilisit jotain unilelua? Joku nalle tai vaikka iso tyyny, mitä voisit halailla.

Terapia voisi tälläisessä tapauksessa olla kyllä ihan paikallaan...
Ei ihan tunnu itselleni sopivalta idealta nalle tai realdoll… :)

Ehkä se on vaan yksinkertaisemmin sitä, ettei tarvitse mitään arjen ongelmia märehtiä yksin tai lasten seurassa. Joka tapauksessa kun viimeksi työterveydessä kävin valittamassa pari viikkoa jatkunutta öistä heräilyä (mistä monesti valvoo sit aamuun saakka), niin mainitsin huomioni ettei ilmiötä ei tule koskaan naisystävän kanssa, vaan nukun kuin tukki.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
254
Onko kellään kokemuksia painopeitoista? Oma uni on paikoitellen aika levotonta ja mietin saisiko tuolla unenlaatua taas pykälän paremmaksi. Halvin hyvillä arvosteluilla oleva maksaisi n. 130e, mutta painaa vain 5.45 kg. Valmistajan mukaan tuo sopii 55-100 kiloiselle ja että 90% ihmisistä suosii kevyempiä peittoja kuin yleinen suositus suosittaa (n. 10% kehonpainosta). Vähän arveluttaa, kun yleensä olen tykännyt viileistä peitoista ja oma kämppä on vaikea saada kovinkaan viileäksi kesäisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 962
Heräsin kanssa 5.00 aikaan ja laitoin valot päälle. Sekin kyllä vaikuttaa että 1/4 200mg ketipinorista ei mennyt tasan, vaan tuli vähän pienempi pala. Ja siis Mirtazapin 7.5mg on ollut nyt pois kahtena iltana.

Tuosta Mi Fit:stä näkyy että olen nukkunut aikaisemmin liikaakin ja nyt olisi normaalimpi uni. Silti olo tuntuu nyt vähän väsyneemmältä, kun on nukkunut useamman tunnin vähemmän ja syvää untakin on ohjelman mukaan vähemmän, 55 minuuttia. Nytkin unta on jopa 8h 28 min, eli paljon. Täytyy vaan tottua että tämä uni nyt riittäisi. Ainahan sitä taitaa vähän aamuisin väsyttää. Ohjelman mukaan nukahdin 20.30.

Onks hajua mikä MiFitin versio olis sellainen jossa näkyy taas unissa kieriminen? Se on kirottu ominaisuus kun se tulee ja menee päivitysten kanssa randomisti..
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
304
Olen ollut aina huono nukahtaja. Mitään lääkkeitä en ole koskaan ottanut. Väsyttää kyllä illalla ja menen nukkumaan n klo 22, mutta normaalisti nukahdan ehkä klo 1 tms, välillä vasta joskus 5 aikoihin torkahdan ja sitten pitääkin jo herätä. Olen kyllä koittanut mennä nukkumaan myöhemmin, mutta ei se auta nukahtamiseen, väsyttää vaan aamulla enemmän.

Herään aikaisin, yleensä 5:30 ja viikonloppuisinkin monesti herään samaan aikaan tai viimeistään klo 7.

Ainoa keino mikä auttaa minulla nukahtamiseen on se että tekee koko päivän ja illan jotain niin raskasta että on oikeasti aivan täysin loppu, mutta tuokin on aika hankalaa pidemmän päälle.
Lievempiin nukahtamisvaikeuksiin on mulla toiminut kun kuuntelee äänikirjaa ennen nukkumaanmenoa sängyssä. Keho rentoutuu kun makoilee pimeässä, mutta ei aivot käy ylikierroksilla ja pyöritä jotain ajatuslooppia joka sitten pitää hereillä. Melatoniinia menee myös.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 962
Lievempiin nukahtamisvaikeuksiin on mulla toiminut kun kuuntelee äänikirjaa ennen nukkumaanmenoa sängyssä. Keho rentoutuu kun makoilee pimeässä, mutta ei aivot käy ylikierroksilla ja pyöritä jotain ajatuslooppia joka sitten pitää hereillä. Melatoniinia menee myös.
Itellä ei toimi. Aivot ei osaa pysähtyä. Sen sijaan tabletinta dokumenttien katsenu toimii totaalisena pään tyhjentäjänä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Netflix toimii täällä kun ei tarvitse nähdä vittumaisia Omalaina.fi mainoksia jotka saa sapen kiehumaan.

Eilen nukahdin kesken uusimman Star Trek: Discovery -jakson. Tänään jos näkisi loput tai voi käydä myös niin, että telkkarin katsominen jatkuu pitkälle yöhön.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 145
Ehdollistaminen toimii myös aikuisilla. Jos on tapana katsella tai kuunnella jotain ennen nukkumaanmenoa, voi kokeilla juuri ennen nukahtamista laittaa saman (rauhallisen) kappaleen tai playlistin pyörimään. Tarpeeksi monta toistoa niin voi alkaa kerta kerralta aikaistamaan noita raitoja, ja nukahtaminen seuraa mukana. Vaatii vähän uskoa ja itsesuggestiota, mutta mekanismi kyllä toimii kun laittaa toimimaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 197
Täällä oli joillakin kokemuksia neulomisesta/akupunktiosta. Moni varmaan suosittelee ihan perinteistä kiinalaista metodia, mutta urheiluhieroja jolla käyn, osaa tehdä akupunktioo länsimaiseen oppiin. Pitäisikö sitä kokeilla rentoutumiseen? Onko siitä oikeasti apua? Kaipailisin kokemuksia.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
277
Jörn Donner ei tykännyt:
Jörn Donner avoimena masennuksestaan – heitti lääkkeet roskiin: ”Laittoi minut puolikuolleeksi”

Itsehän en ole käyttänyt mitään melatoniinia väkevämpää, niin en tiedä, mutta "puolikuollut" ei kuulosta kivalta.
Mirtsapiini on upea lääke ainakin pitkäaikaisessa käytössä masennukseen ja unettomuuteen. Sen sivuvaikutusprofiili alussa on kuitenkin hurja. Eka päivä on ylivoimaisesti pahin mutta toisena päivänä se ei vetänyt aivan niin väsyneeksi. Myöskin tunnettu sivuvaikutus eli ruokahalun ja erityisesti makeanhimon lisääntyminen tuli koettua. Söin esimerkiksi ruokalusikalla hilloa suoraan purkista.

Tuo ruokahalun taso saattaa olla riippuvainen myös annoksesta, sillä suunnilleen silloin kun nostin tuon ensin 15mg ja lopulliselle 30mg annokselle alkoi ruokahalu tasaantua. Painoa on kuitenkin 5kg enemmän kuin aloittaessa. Pelkästään unettomuuteen vain satunnaisesti otettuna se ei taida siis sopia kuin harvoille. Lähes koko elämän univaikeuksista kärsineenä olen käyttänyt sitä nyt elokuusta asti. Aina kun on ollut stressiä menee yöunet joko niin että en saa illalla unta tai herään liian aikaisin. Tai sitten molemmat.

Nyt olen nukkunut keskimäärin 9h joka yö viimeiset 7 kuukautta. Tähän väliin on mahtunut kaikenlaista tapahtumaa, muuttostressiä, rahahuolia ja muita. Ja aina nukkunut aamuun asti. Ainut poikkeus on ollut kun olin loppuvuodesta flunssassa ja heräsin yhtenä yönä kovaan kurkkukipuun.

Lancetin meta-analyysissa 21:n masennuslääkkeen tehosta mirtsapiini oli sijalla 2/21. Ykkösenä oli amitriptyliini eli Triptyl, mutta sen sijoitus sivuvaikutuksissa oli mirtsaa huonompi.
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Tämä Mirtazapin Orion 15mg jota määrättiin 1/4 osa tabletilla unettomuuden hoitoon, ei sovi alkuunkaan minulle.

Ei minkäänlaista unettavaa vaikutusta ja 2-3 tunnin kuluttua napin ottamisesta alkaa "suhisemaan ja kihisemään" päässä ja tulee samanlainen olo kuin parin kaljan juonnin jälkeen (snadi krapula), ja ei saa nukutuksi senkään vertaa mitä kokonaan ilman nappeja.

Seuraava päivä meneekin sitten pitkälle alkuiltaan, ennen kuin lääkkeen vaikutus katoaa päästä ja tilanne normalisoituu.

Ihan samanlainen vaikutus tulee kun otan Melatonin Orion 3mg tabletin tai kaksi.

Ei jatkoon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Itsellä kyllä Mirtazapin 7.5mg auttaa (1/4 30mg). Pienempää en ole kokeillutkaan. Mutta nyt ei ole tuo lääke käytössä. Oon käyttänyt 50mg Ketipinoria, koska saisi syödä tuon lääkkeen loppuun.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
277
Ketipinorista ei ole kuin erittäin huonoja kokemuksia kun sitä viime kesänä testasin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 422
Viestejä
4 217 356
Jäsenet
71 044
Uusin jäsen
jlehtira

Hinta.fi

Ylös Bottom