Unettomuus/univaikeudet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 623
Olen usein väsynyt, mutta sen voimakkuus vaihtelee paljon enkä ole pystynyt löytämään yhtäkään yksittäistä tekijää, joka siihen vaikuttaisi. Nykyisin on hankala arvioida vireystilaani, koska en rehellisesti sanoen enää muista millaista on olla virkeä ja levännyt. Jos koen, että kykenen toimimaan edes etäisesti normaalilla tavalla ja olen tietoisesti ohjaksissa, se on riittävän hyvin minulle.


Ah, tuota taisitkin tarkoittaa edellisessä viestissäsi. En siis ole parisuhteessa.
Tuli mieleen joku psykosomaattinen oireilu? Sellaistakin on kai olemassa. En nyt löytänyt kunnollista linkkiä, mutta tuossa joku.
Antti Heikkilä: Näin mielipaha aiheuttaa sairauksia
 

Eore

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
616
Mulla on pitkään ollut vähintäänkin erikoisia univaikeuksia. Nukahdan aina noin 15 minuutissa enkä koskaan herää öisin, mutta nousen aina aamulla totaalisen väsyneenä. Uniakin näen vain erittäin harvoin. Voisi kuvitella, että näin sikeästi nukkuva saisi levättyä hyvin, mutta ilmeisesti aivoni puuhaavat yöaikaan jotain ihan omiaan.
Itsellä oli vastaavaa oikeastaan koko elämän. Nyt diagnosoitiin n. kuukausi sitten ADD (muut oireet siis tähän kuin univaikeudet) ja lääkkeiden käytön jälkeen univaikeudet / päiväväsymys poistui.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 610
Tuli mieleen joku psykosomaattinen oireilu? Sellaistakin on kai olemassa. En nyt löytänyt kunnollista linkkiä, mutta tuossa joku.
Antti Heikkilä: Näin mielipaha aiheuttaa sairauksia
Viha/suuttumus on ihmisen reaktio siihen, kun hän kokee tulleensa kohdelluksi epäreilusti. Sen vuoksi korotamme ääntämme tai suljemme kädet nyrkkiin riidellessä toisen kanssa. Tietysti se, mitä kukin kokee epäreiluksi kohteluksi riippuu täysin kyseisen henkilön näkemyksistä itsestään muihin verrattuna.

– Jos ei pysty vihaa käsittelemään, niin paikat ovat jumissa. Usein kiltit ihmiset, jotka pyrkivät miellyttämään, pelkäävät omaa vihaansa ja pakottavat sen tiedostamattomaan.
En ole kiltti ihminen, sen ainakin tiedän. Myöntyväisyys on lyhyellä aikavälillä hyvä keino antautua tilapäisesti niissä tilanteissa, joissa lopputulema ei ole kyseisen henkilön mielestä väittelemisen arvoinen, mutta pitkällä aikavälillä se altistaa vahingollisille tilanteille, kuten hyväksikäyttäville ihmissuhteille tai työuralle, joka ei tule etenemään.

"Oman vihan pelkääminen", kuten Heikkilä tuossa kirjoittaa, on usein moraalikäsityksen varjolla keino yrittää tukahduttaa ne terävät kulmahampaat, jotka me vääjäämättä alitajuisesti tiedämme omistavamme. Ongelma tässä on se, että silloin ei koskaan tule tehneeksi sitä, mikä on oikein. Ymmärrettävästi voi olla pelottavaa huomata, että kykenee fantasioimaan erittäin mustia ajatuksia. Se voi olla vaarallista ja on erittäin hyödyllistä olla vaarallinen, koska silloin tulee käyneeksi itsensä kanssa sellaista dialogia, joka on erittäin tervehdyttävää pitkällä aikavälillä ja nimenomaan ohjaa ihmistä siihen, että hän puuttuu asioihin, jotka ovat epäreiluja ja sanoo sanottavansa niistä.

Mutta joo, tästä voisi jatkaa ikuisuuksiin. Kanadalaisella J.B. Petersonilla on paljon puheita näistä sivuavista aiheista.

Mitä tulee "sydänsuruihin" niin ymmärrän täysin viehätyksen perustaa perhe ja monella tapaa tukea ja ohjata toisen ihmisen elämää, mutta en ainakaan tällä hetkellä koe kiinnostusta asiaa kohtaan. Siinä on aina ollut jotain vierasta, kuin huonosti istuva puvuntakki. En oikein osaa yhdistää itseäni siihen konseptiin.

Itsellä oli vastaavaa oikeastaan koko elämän. Nyt diagnosoitiin n. kuukausi sitten ADD (muut oireet siis tähän kuin univaikeudet) ja lääkkeiden käytön jälkeen univaikeudet / päiväväsymys poistui.
Hyvä, että sait apua. En täysin ymmärrä ADD:n kokonaiskuvaa, mutta olen siinä käsityksessä, että teillä on tosiaan suuria vaikeuksia saada levollista unta. Hieman tätä sivuten, suvussani kulkee hieman vastaavia tapauksia, mutta itselleni diagnoosia ole ei koskaan tehty. Ihan pienenä lapsena sain lääkitystä tarkkaavuuden säätelemiseksi, mutta sitä jaksoa kesti vain noin 1-2 vuotta enkä ole sittemmin tarvinnut. Palaute, jota olen saanut muilta ihmisiltä, viittaisi diagnoosia päinvastaiseen suuntaan.

***

Tuo uniapnea sitä vastoin voi olla täysin mahdollinen selitys.
 

David ":DA" Imodium

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 148
Nuorena tuli usein n. 2kk jaksoja 1,5-3h yöunilla. Syyksi opin vasta näin keski-iän kynnyksellä masennuksen vaikkei sellaista koskaan diagnosoitukaan. Masennus taas johtui elämänhallinnan puutteesta. Suurin yksittäinen askel eteenpäin (tämä siis jo parikymppisenä) oli kun opin petaamaan sängyn joka aamu. Kuulostaa kirjoitettuna pieneltä asialta, mutta loppupeleissä se osoittautui symbolisoivan sitä miten koko loppupäivä menee. Jotenkin sitä pystyi sitten asennoitumaan kaikkeen eri tavalla kun oli jo yksi saavutus takana.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 219
Kyllä tää nukkuminen menee aika laidasta laitaan. Välillä menee se 9h putkeen, välillä valvon koko yön. Viime yö meni vaihteeksi kevyellä pätkäunella. Ei oikein keksi syitä. Varmaan alitajuisesti vaikuttaa ja mahdollisesti stressi tai jokin muu ylivirittyneisyys. Olen vissiin jotenkin erityisherkkä persoona. Jos vähänkin on joku pielessä niin unet häviää ja kroppa vetää hyrrää.

Noh. Salin kautta töihin niin saisi tätä kroppaa väsytettyä.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 405
Noh. Salin kautta töihin niin saisi tätä kroppaa väsytettyä.
Uni on niin kokonaisvaltainen tarve ihmisen hyvinvoinnille, ettei kannata liikaa liikkua jos nukkuu usein huonosti. Kroppa ei palaudu kunnolla liikunnasta, jos nukkuu huonosti, mikä voi syödä vireyttä entisestään. Tässä yhden tutun kanssa puhuinkin, miten liikunta häneltä usein vie yöunet seuraavalta yöltä, mikä voi viitata siihen, että on muutoinkin jo väsynyt ja liikunta sitten laittaa kehon hetkeksi ylikierroksille.

Liikkua aina kannattaa, mutta pitää mitoittaa touhu oman vireyden ja voimallisuuden mukaan. Normaalisti kova liikunta voi saada aikaan jopa sikeämmän unen ja kroppa palautuu rasituksesta aika nopeasti, viimeistään seuraavan lepopäivän aikana.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 840
Hmm, nopea Googlaus kertoo, että uniapneasta kärsivä saattaa havahtua yöllä hengityskatkokseen.
Juuri näin, mutta käsittääkseni näitä katkoksia ei kuitenkaan yleensä muista aamulla. Lisäksi niitä katkostapahtumia on sellaisiakin, jotka eivät näy päällepäin juuri lainkaan.

Kannattaa ehdottomasti selvittää voisiko kyse olla tästä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 334
@Vertex Toi sun 152 numeron viesti on kuin ite olisin kirjoittanut puolivuotta sitten. Ite kanssa tutkin ja tutkitutin kaiken mahdollisen eikä mitään löytynyt ja viimeinen mahdollisuus oli mennä unitesteihin jossa todettiin lievä uniapnea ja täytyy myöntää, että muutti kyllä koko elämän sen toteaminen. Nukuin jo muutenkin purentakisko suussa niin nyt nukun sellainen kisko suussa missä on myös alahampaan kiskolla. Eipä mitään ongelmia tuon kiskon kanssa ole ollut. Muutaman kerran aamulla tajunnut olevansa toi kisko suussa koneella ja miettinyt, että mitähän luulen tekeväni :D Varsinkin eka yö tuon kiskon kanssa oli mielenkiintoinen. Nukuin noin 2h ja olin pirteämpi kuin koskaan aikaisemmin. Ja ite olen nuori, normaalipainoinen, eikä lähisuvussa ole vastaavaa jne. joten eivät meinanneet edes lähettää testeihin. Luultavasti psykologilla olisi todettu masennus ja saanut lääkityksen siihen.

Ite olin aina tunnettu siitä, että menin nukkumaan ja nukahdin hetkessä ja nukuin erittäin sikeästi, mutta silti olin aina väsynyt. En myöskään koskaan heräillyt öisin tmv. eikä ollut niin selkeää katkoilua, että kukaan olisi huomannut esim. mökillä missä nukuttiin samoissa tiloissa. Yksin asuvana tuota on luonnollisesti vaikea huomata. Mulla oli myös joskus jotain kännykän unimittareita käytössä eikä niissäkään näkynyt mitään erikoista.

Se unitesti on melko simppeli kokemus. Menet terveyskeskukseen missä kiinnitetään laitteet ja nukut ne päällä ja viet seuraavana päivänä takaisin jonka jälkeen saat tulokset jossain vaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 219
Täällä taas paapomassa.

Nyt on viikko ollut unettomuutta tai oikeastaan huonounisuutta. Viime viikolla oli aamuvuoroviikko töissä, joka osittain vaikutti asiaan, mutta ei pitäisi näin pahasti kuitenkaan vaikuttaa. Koko viikon siis nukkunut 1-4h per yö, paria yötä lukuunottamatta, jotka olivat siellä 6-7h.

Nyt tässä vkl aikana toi olematon unirytmi on jotenkin varmaan siirtynyt aamuyöhön, koska viimeiset pari yötä olen nukahtanut siellä klo 4 paikkeilla. Ei auta vaikka menisi ajoissa nukkumaan, se on sitten turhaa pyörimistä jne..

Ongelma on siinä, ettei mua edes väsytä, joten se nukkuminen tuntuu pikemminkin pötkottämiseltä. Ja unet jää todella vähäiselle. Sen kyllä tuntee henkisesti, mutta fyysisesti jaksaa yhtä hyvin kuin nukkuisin pitkiä unia. Ja tosiaan liikun ja käyn normaalisti kuntosalilla.

Nyt seuraavat kolme viikkoa on eduksi tämän nukkumisen suhteen (2 viikkoa iltavuoroa ja 1 viikko lomaa kroatian lämmössä), joten onko teillä mitään vinkkejä tän rytmin hoitoon ja miten saisin itseni väsyneeksi?

Lääkäriin en edes viitsi mennä, tulee ne samat turhat höpinät ja lääkereseptit kouraan.

Olen kokeillut kärsimyskukkaa, L-teaniinia, mangesiumia, 5mg melatoniinia (nyt pari päivää ollut tauolla, mutta ajattelin illan suussa taas ottaa). Kaapista myös löytyy mirtazapinia niinkuin ylläolevassa viestissä olen maininnut, mutta en uskalla sitä ottaa. Toki se lääke laittaa väsyttämään, mutta henkinen puoli pelkää niitä oloja mitkä seuraavana tai seuraavina lääke (saattaa) päivinä aiheuttaa.

Kannattaako yrittää nyt mennä mahdollisimman luonnonmukaisin keinoin (luontaistuotteet, melatoniini, jotain rentoutumisharjoituksia, ulkoilua/liikuntaa jne..?) vai napsinko illalla mirtat nassuun. Toki raaskiiko kokeilla tyyliin 1mg annosta, eli käytännössä murusia? :confused:

Kiitän!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
133
Nyt on ollut pidenpään vaikeuksia saada unta illalla ja uni on ollut myös katkonaista. Voi olla muna kana -ongelma masentuneisuuden kanssa. Uniapnea voi olla mahdollinen selitys. Miten helposti/nopeasti pääsee uniapnea tutkimuksiin?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
254
Pitäs mellein itekkin yrittää päästä uniapnea-testeihin, vaikka nyt on mennyt unen kanssa vähän paremmin viimeiset pari viikkoa. Liekkö kevään ansiosta. Yleensä lääkäri on vaan todennut, että se on lihavien tauti :D

En oo varma kuorsaanko, mutta jos erehdyn nukkumaan selälläni, niin saan jotain unihalvauksia(tunnen tukehtivani unessa) ja sit pitää rimpuilla itsensä hereille.

Liian usein tullut vedettyä jotain +14h unia ja päivällä töiden jälkeen miltei mahdoton pysyä pystyssä. En tiedä voiko näitä kaikkia laittaa psyykkeenkään piikkiin, vaikka puolella on ongelmaa.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
2 023
Imovane ja tenox ovat pitkässä käytössä suht koukuttavia.
Just ne kaksi lääkettä jotka itselläni juuri käytössä ;) Noh, aikaisemmin täällä taisin kertoa että saan valvomisesta epileptisiä kohtauksia joten ehkä tämä nyt kuitenkin pienempi paha. Aiemmin mulla oli pelkkä imovane, mutta sain puhuttua lääkärin kirjoittamaan tematzepamia tuohon rinnalle. Ajatuksena se että ei kehity toleranssi kun hieman vuorottelee. Yritän pitää ainakin kolme lääkkeetöntä yötä viikossa silti.
 
Liittynyt
23.04.2018
Viestejä
105
Olen kokeillut kärsimyskukkaa....
Itselläni oli joulukuussa ilmeisesti jonkinlainen paniikkihäiriö/kohtaus aivan puskista, koskaan moista ei ollut enkä osannut odottaa mutta sen jälkeen olin kuukauden käytännössä nukkumatta.
En saanut koko joulukuun aikana unta juuri ollenkaan, ihan satunnaisesti tunti-pari yössä, muuten meni yöt kaiken tiedostaen pyöriessä. Ei vaan saanut nukahdettua kun pää veti ihan omaa showtaan öisin. Melatoniinia kokeilin vetää vaikka kuinka paljon, vahvempiin unilääkkeisiin en viitsinyt/uskaltanut koskea.

Joulun jälkeen tosiaan kokeilin kärsimyskukkauutetta ja Unisin-yrttiuutetabletteja ja ne syystä tai toisesta toimivat.. Nuppi ja kroppa rentoutui ja sai unen päästä kiinni, siinä sitten nukkui yleensä aamuun asti. Sen jälkeen unen saaminen parani pikkuhiljaa ja nykyään saan useimmin unta luonnollisesti ilman mitään, välillä otan näitä yrttijuttuja jos ei meinaa nukahtaa.

Ja sanotaan vielä että erittäin skeptisenä lähdin kokeilemaan näitä "hippituotteita" mutta pääsivät yllättämään.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
2 023
Mutta, krampit valvomisesta?
Juu, sen diagnoosin sain neurologilta. Olin valvonut putkeen ties kuinamonta päivää kunnes päässä pimeni kesken kaiken. Kävin tästä sanomassa päivystyksessä (olin kyllä jo sen verran pihalla että en muista tapaamisesta kun muuta, että sanoivat että en olisi tolpillani jos se aika nukkumattomuuteni suhteen pitäisi paikansa. Nauroivat vielä päälle perkeleet. Sain kaksi ketipinoria matkaan ja seuraavana oäivänä olinkin jo sairaalassa kun sain kuulemma kouristusjohtauksen siltasaaren kadulla iltalenkillä. Muistikuvat ovat lähes olemattomat. Onneksi ei ollut tullut vedettyä edes yhtä bisseä tai muita laittomuuksia, niin ottivat kai suht tosissaan.

Mulle jäi sellanen käsitys, että univaikeuksia ei edelleenkään oteta tosissan ennen kuin jotain sattuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 738
Mulle jäi sellanen käsitys, että univaikeuksia ei edelleenkään oteta tosissan ennen kuin jotain sattuu.
Ilmeisesti riippuu vähän paikasta. Kaveri kärsi unettomuudesta ja työstressistä, työterveyslääkäri antoi sitten - en muista kuin monta kuukautta saikkua. Kaveri sanoi mulle että ottaa loparit siitä firmasta, lopulta ei ottanut. Ehkä se kuukausien loma korjasi tilannetta.

Mulle taas ei mitään saikkuja edes koskaan ehdotettu työterveydessä, enkä kyllä olisi voinut ottaakaan, kun omaa firmaa piti pyörittää. Riippuu niin paikasta, lääkäristä, olosuhteista etc. Mutta kyllä nuo ihan oikeasti vakavasti pitää ottaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 219
Vaivaako muita tää valon määrä? Tuntuu että ei väsytä vaikka ei nukkuisi. Iltavuoro viikolla oon tähän mennessä nukkunut ihan ok, mut aamuvuorossa on pakko ottaa mirtazapinia apuun, ei vaan nuku ilman tai sitten aivan liian vähän. Tuntuu et lääkkeenkin kanssa herään aina joskus aamuyöstä kun valo alkaa puskee. Unet jää tosi lyhyeksi.Pitää hommata toinen pimennysverho.

On nää univaivat pirullisia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
506
Vaivaako muita tää valon määrä? Tuntuu että ei väsytä vaikka ei nukkuisi. Iltavuoro viikolla oon tähän mennessä nukkunut ihan ok, mut aamuvuorossa on pakko ottaa mirtazapinia apuun, ei vaan nuku ilman tai sitten aivan liian vähän. Tuntuu et lääkkeenkin kanssa herään aina joskus aamuyöstä kun valo alkaa puskee. Unet jää tosi lyhyeksi.Pitää hommata toinen pimennysverho.

On nää univaivat pirullisia.
Osta silmälaput mielummin
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 610
Vaivaako muita tää valon määrä? Tuntuu että ei väsytä vaikka ei nukkuisi.
Ei ole ainakaan itseä suuremmin vaikuttanut valon määrä suuntaan tai toiseen. Jos menisin nukkumaan vaikka kuinka aurinko porottaa, saan aina nopeasti unta. Mirtazapin ei tunnu tekevän oikein mitään vaikutusta, toisaalta nukahtaminen itsessään ei koskaan minulla ollutkaan se ongelma.

Jos kesällä on kuuma, niin se vähän ahdistaa, mutta kostea pyyhe vuoteeseen levitettynä helpottaa.

Onkos täällä muuten kukaan kokeillut lääkkeetöntä, kognitiivista hoitoa unettomuuteensa (ryhmäkeskustelua tms.)? Se saattaa kuulostaa puoskaroinnilta, mutta idea on sinänsä ihan hauska.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 219
Ei ole ainakaan itseä suuremmin vaikuttanut valon määrä suuntaan tai toiseen. Jos menisin nukkumaan vaikka kuinka aurinko porottaa, saan aina nopeasti unta. Mirtazapin ei tunnu tekevän oikein mitään vaikutusta, toisaalta nukahtaminen itsessään ei koskaan minulla ollutkaan se ongelma.

Jos kesällä on kuuma, niin se vähän ahdistaa, mutta kostea pyyhe vuoteeseen levitettynä helpottaa.

Onkos täällä muuten kukaan kokeillut lääkkeetöntä, kognitiivista hoitoa unettomuuteensa (ryhmäkeskustelua tms.)? Se saattaa kuulostaa puoskaroinnilta, mutta idea on sinänsä ihan hauska.
Ajattelin, että toi lämpö tekee hallaa, mut nyt on viileämpää eikä oikeastaan muutosta. Itselläni on yleensä nukahtaminen ongelma, mutta nyt on toi yöllinen heräily myös kuvioissa. Mulla aina keväisin uniongelmia, mutta nyt ennätyspitkänä. Mirtazapin ollut siis kuvioissa pisimpään. Pyrin iltavuorolla olla syömättä ja säästellä niitä aamuvuoroon. Plääni olis kuitenkin nukkua ilman.

Noh, ei auta ku jatkaa kokeiluja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
133
Vaivaako muita tää valon määrä? Tuntuu että ei väsytä vaikka ei nukkuisi. Pitää hommata toinen pimennysverho.
Vaivaa sen verran että ilman pimennysverhoja uni jäisi muutamaan tuntiin. Valoisassa ei nukahda ja herää aikaisin. Toisaalta on väsynyt olo, jos herää pimeässä.

Onko automaattipimennysverhoja? Saisi verhot auki tiettyyn aikaa aamulla. Helpottaisi heräämistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 219
Vaivaa sen verran että ilman pimennysverhoja uni jäisi muutamaan tuntiin. Valoisassa ei nukahda ja herää aikaisin. Toisaalta on väsynyt olo, jos herää pimeässä.

Onko automattipimennysverhoja? Saisi verhot auki tiettyyn aikaa aamulla. Helpottaisi heräämistä.
Illalla ei meinaa saada unta kun on niin valoisaa, sitten yleensä lopulta saan unta (lääkkeellä tai ilman) ja yleensä herään siinä vaiheessa kun alkaa tulee valoisaa, noin klo 3 aikoihin. Näin aamuvuorossa. Outoa kyllä, että nukun iltavuorossa paremmin. Voi toki olla myös osittain psyykkeestä kun tietää ettei tarvitse kelloon herätä tai miettiä aikaista herätystä. Viime yönä 3h unta palloon, oikeastaan koko viikko on ollut aika lyhyttä unta, silti olen aika pirteä.

Ei saa automaattiverhoja, mutta pitää tosiaa investoida toiseen pimennysverhoon ku nykyisellä setillä vuotaa ihan liikaa valoa reunoilta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 952
Mulla on pitkään ollut vähintäänkin erikoisia univaikeuksia. Nukahdan aina noin 15 minuutissa enkä koskaan herää öisin, mutta nousen aina aamulla totaalisen väsyneenä. Uniakin näen vain erittäin harvoin. Voisi kuvitella, että näin sikeästi nukkuva saisi levättyä hyvin, mutta ilmeisesti aivoni puuhaavat yöaikaan jotain ihan omiaan.

Liikunnan, ruokavalion ja lääkityksen yhteisvaikutukset on vaihdelleet täysin mitättömästä hyvin pieneen, vaikkakin positiiviseen parannukseen. Aamulla napattu tabletti aiheuttaa hyperaktiivisen olon, mutta kuitenkin hieman auttaa kognitiivissa kyvyissä. Munuaisten vajaatoiminta on poissuljettu selitys ja lääkäri oli vahvasti sitä mieltä, ettei ruokavaliossakaan ole mitään vikaa, sillä muutoin se näkyisi jo puutostaudin oireina.

Alkoholilla ei ole vaikutusta ja olen viime aikoina alkanut epäillä, ettei kofeiinikaan tee merkittävää haittavaikutusta uneen. Päikkäreitä en voi nukkua, sillä herään 100 % varmuudella entistä väsyneempänä kuin menin hetkeksi nukkumaan. Kaikista mielenkiintoisinta oli huomata, että joskus koko yön valvominen johti minun olleen seuraavana päivänä virkeämpi kuin jos olisin mennyt nukkumaaan. En ole kuitenkaan ottanut tätä tavaksi. Muilla samankaltaisia ongelmia?
Itsellä on vähän samanlaista. Nukahtaminen ei ole ikinä ollut ongelma vaan se on tuo 15min tai joskus vähemmänkin. Ja vaikka nukkuisikin säännöllisesti sen 8h tai vaikka enemmänkin niin aamulla on väsynyt. Yöllä tulee muutenkin helposti herättyä sillälailla että havahtuu hereille mutta nukahtaa sitten saman tien, joten uni ei ole sellaista yhtenäistä ja virkistävää.

Terveyden huollon (yleissairaalapsykiatrian lääkäri ja työterveyslääkäri) tarjoama ainoa ratkaisu tuntui olevan määrätä pillereitä. Jotenkin tuli vain sellainen tunne että suhtautuminen asiaan oli tyyliä "oli mitä oli, syö nuita, niillä se lähtee".

Ensin kokeiltiin melatoniinia 5mg mutta sen vaikutus oli jotain olemattoman ja ee-mitään väliltä. Unia se kyllä lisäsi, mutta muuta ei tehnyt.

Seuraavaksi määräsivät pienenä annoksena Mirtazapinia. Kokeilin tuota pari päivää peräkkäin ja totesin että haitat olivat suuremmat kuin hyödyt. Joo, kyllähän sillä yön nukkui tai ainakin oli taju veks. Mutta ongelma oli että sellainen pöhnäinen aivot jumissa oleva olo jatkui aina seuraavana päivänä yli puolen päivän. Tuohan ei olisi ongelma jos olisin työtön sosiaalipummi mutta töiden kanssa tuo ei vain onnistu.

Saapa nähdä mitä siellä seuraavaksi keksitään. Tuntui niillä oleva pitkän lista pillereistä mitä voisi kokeilla jos se edellinen ei toiminut. Ei vain olisi oikein mielenkiintoa alkaa arpomaan noiden kanssa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 219
Mirtazapinin sivuvaikutukset lähtee kun sitä käyttää hetken aikaa. Eli se väsyttävä vaikutus jää. Muuten jotenkin outoa että määräävät lääkkeitä kerta nukut, koska ei ne yleensä unen laatua paranna. Heräily pitäis saada loppumaan ilmeisesti. Et nuku tarpeeksi syvää unta?
Lähtökohtana pitäis mun mielestä olla unen laadun parantaminen.

Harrastatko paljon liikuntaa ja syöt terveellisesti?

Jännä miten ihmisillä on noin suuria eroja. Mulla koko viikko mennyt 3-5h joka yö ja olen aika pirteä, energiaa löytyy. Toki virkeämpi voisin olla. Ja joudun tosiaan ottaa mirtazapinia jotta saan unta näin aamuvuorossa. Iltavuorolla yleensä en tarvitse sitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 952
Mirtazapinin sivuvaikutukset lähtee kun sitä käyttää hetken aikaa. Eli se väsyttävä vaikutus jää. Muuten jotenkin outoa että määräävät lääkkeitä kerta nukut, koska ei ne yleensä unen laatua paranna. Heräily pitäis saada loppumaan ilmeisesti. Et nuku tarpeeksi syvää unta?
Lähtökohtana pitäis mun mielestä olla unen laadun parantaminen.

Harrastatko paljon liikuntaa ja syöt terveellisesti?

Jännä miten ihmisillä on noin suuria eroja. Mulla koko viikko mennyt 3-5h joka yö ja olen aika pirteä, energiaa löytyy. Toki virkeämpi voisin olla. Ja joudun tosiaan ottaa mirtazapinia jotta saan unta näin aamuvuorossa. Iltavuorolla yleensä en tarvitse sitä.
Joo, en itsekkään oikein noita lääkkeitä mielellään kokeilisi tähän vaivaan. Lääkärin kanta nyt oli että ei tälläistä vaivaa voi kuulemma oikein tutkia mitenkään.

Liikuntaa ei tule juuri normaalia liikkumista enemmän harrastettua fyysisen vamman johdosta.

En mitenkään erityisemmin tarkkaile syömistä mutta enimmäkseen normaalia kotiruokaa. Kaikkea sokerista tulee syötyä vähän koska en vain pidä makeasta. Myöskään alkoholia en ota kuin todella harvoin kun se ei tee sellaista autuasta rentoa tunnetta mitä se näyttää monelle muulle tekevän.

iltaisin olen koittanut syödä kevyesti, eli ei mitään hirmu raskasta ja vähintään pari tuntia ennen nukkumaan menoa. Tuo on sellaista tasapainottelua sillä joskus käy niin että keskellä yötä herää nälkään, se on ainakin melko hyvä herättäjä mutta näin käy ehkä kerran kuukaudessa. Tosin aamuisin on aina jäätävä nälkä joten tuntuu ettei elimistökään osaa yöksi mennä "säästöliekille"

Mutta tuo unen pinnallisuus se varmaan on, eli sitä että herää sen 10-15 kertaa yössä pahimmillaan ja tosiaan havahtuu vain niin että ehkä kääntää kylkeä nukahtaakseen taas heti uudelleen.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
915
Joo, en itsekkään oikein noita lääkkeitä mielellään kokeilisi tähän vaivaan. Lääkärin kanta nyt oli että ei tälläistä vaivaa voi kuulemma oikein tutkia mitenkään
Normijuttu Suomessa. Yksilö joustaa ja venyy, yhteiskunta ei.
Mutta tuo unen pinnallisuus se varmaan on, eli sitä että herää sen 10-15 kertaa yössä pahimmillaan ja tosiaan havahtuu vain niin että ehkä kääntää kylkeä nukahtaakseen taas heti uudelleen.
Teetkö jotain kun heräät? Siis esim. katsot kelloa, kuuntelet nukkuuko vauva hyvin tjms. Tää on aivan naurettava homma, mutta omasta kokemuksesta tiedän, että herääminen ja kellon katsominen loppuu kun sen kellon laittaa sellaiseen paikkaan, ettei sitä näe sängystä. Herääminen voi siis olla vaan yksinkertaisesti tapa. En väitä, että tuosta on kyse, mutta kannattaa pohtia asioita ja onhan tuo helppo ja kokeilemisen arvoinen juttu.

Itsellä kesäisin (ja talvisinkin) nukahtamista auttaa melatoniini. Vaikka se ei aina unta välttämättä tuokaan, niin kyllä se parantaa unen laatua ja vähempikin uni tuntuu riittävän. Ei kuitenkaan tunnu kaikille toimivan.

EDIT: Unohtui mainita, että kahvin runsas juominen vie itseltä unet täysin pois. Siis en näe/muista unia aamulla. Viikko ilman kahvia ja joka yö näkee paljon unia. En tiedä mikä tuossa on, enkä ole itseasiassa edes ottanut selvää onko yleinen ilmiö.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 219
Melatoniini ravintolisänä auttaa vain jos siitä on vajetta (tai näin olen kuullut), mutta sitä ei kannata pitkiä aikoja ottaa, varsinkaan jos ei tunnu apua olevan.

@Algron28 Voithan sä kuuriluonteisesti sitä Mirtazapinia vielä kokeilla. Kun olet muutama yön sitä ottanut, ne "zombi" olot häviää ja käytännössä ei ole enää sivuvaikutuksia, ainoastaan uneliaisuus pillerin ottamisen jälkeen.. Ja en tiedä millä annostuksella olet aloittanut, mutta suosittelen 3.75mg tai alle. Vaikka pari viikkoa kokeilla onko apua. Kyseinen lääke ei pitäisi aiheuttaa vieroitusoireita, itselläni ei ainakaan tunnu olevan kun epäsäännöllisesti sitä ottanut. Bentsot yms/hermostoon vaikuttavat ja koukuttavat lääkkeet jättäisin visusti vielä pois.

Muuten sitten jotenkin outoa kuulla, että asialle ei voi tehdä mitään, koska kyllä sille voi. Lähtisin unilääkärille kertomaan tuosta, toki joutuu varmaan itse maksaa. Ensinnäkin sillä liikunnalla ja ruokavaliolla on aika isot roolit. Sitten muut vaivat kuten uniapnea, levottomat jalat, tms.. voi aiheuttaa tuota heräilyä. Kellot pois sängyn viereltä, pimennysverhot ikkunoiden eteen jos mahdollista.

Ne sun pätkät kun nukut, näetkö unia vai onko se vain hetkellinen blackout?

Itselläni on nyt kohta pari kuukautta ollut uniongelmia, joko en saa unta, herään öisin, molempia, nukun koiranunta tai en nuku ollenkaan. Tuntuu ettei mitään rytmiä saa aikaiseksi, sitä nukkuu laidasta laitaan. Tuon Mirtan avulla olen saanut tasattua tuota nukkumista. Eiköhän se tästä.

EDIT: Mainostan nyt vielä tuota CBD-öljyä, jota saa aika vaivattomasti tilattua suomeen EUn sisältä, esim. Royal Queen Seeds. Sillä on ainakin itselleni rauhoittava vaikutus. Laillista tavaraa, mutta luokitellaan ilmeisesti suomessa reseptivalmisteeksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 738
Tää on aivan naurettava homma, mutta omasta kokemuksesta tiedän, että herääminen ja kellon katsominen loppuu kun sen kellon laittaa sellaiseen paikkaan, ettei sitä näe sängystä. Herääminen voi siis olla vaan yksinkertaisesti tapa. En väitä, että tuosta on kyse, mutta kannattaa pohtia asioita ja onhan tuo helppo ja kokeilemisen arvoinen juttu.

Itsellä kesäisin (ja talvisinkin) nukahtamista auttaa melatoniini. Vaikka se ei aina unta välttämättä tuokaan, niin kyllä se parantaa unen laatua ja vähempikin uni tuntuu riittävän. Ei kuitenkaan tunnu kaikille toimivan.

EDIT: Unohtui mainita, että kahvin runsas juominen vie itseltä unet täysin pois.
Itsellä sama juttu tuon kellon kanssa. Joudun oikeasti nousemaan sängystä jos haluan nähdä kellon, ja muutenkin jos yöllä herään esim. veskiin käymään, niin välttelen kaikkia kelloja. Pimeimpinä aikoina vähän vaikeaa kun tulee seurattua säätiedotuksen ohessa, milloin aurinko nousee ja laskee.

Ja btw, melatoniini toimii mulla paremmin kuin mikään muu, voi olla kyllä plaseboa kun itse siihen niin uskon, mutta ainakin nukun oikeasti paremmin.

Uskomatonta mutta totta, kahvi jostain syystä vain väsyttää mua. Nytkin iltalenkin jälkeen keksin keittää mukillisen vahvaa kahvia, niin kohta on taju kankaalla. Tämä pätee ehkään yhteen miljoonasta. Joku kofeiinijuttu, ei sovi mulle ja siksi juon normaalisti teetä. Kahvia vain harvoin ja sitäkin ollut juomatta vuosia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 738
Melatonin otettu... ja parit oluet... pakko painua maate kun on huomiselle menoa, vaikka silmät lurppaa ja tekisi mieli valvoa. Njaah kaikkea sitä tuleekin luvattua. Semisti skarppina huomenna..

Nukkuisko oudosti sohvalla mukavasti, vai normaalisti epämukavasti sängyssä - siinäpä kysymys.

Sohvalla parhaat päikkärit. Sänky jostain syystä epämukava, vaikkei siinä mitään vikaa ole, hyvät patkat yms.. Noh, ehkä sänky niin ainakin viileä paikka jos jotain.

Tässä hyvä mainita että ei kannata kuunnella musaa tähän aikaa, chattailla somessa, kirjoitella ties minne - no ilme on tämä:dead: vielä jaksaisi, mutta pakko lopettaa ja mennä maate.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 920
Kolme viikkoa ilman Imovanea ja nukkuminen on ollut todella huonoa.

Yöllä heräilen useita kertoja ja monesti en pääse uudestaan nukkumaan kun vasta aamulla ja sitten koko päivä on pilalla (kuin perseeseen ammuttu karhu).

Yritin taas epätoivoisena malatoniinia (Melatonin Orion 3 mg) ja taas sama vaikutus, eli sekavia liskounia ja seuraavaan iltaan kestävää päänsärkyä.

Kai se täytyy mennä hakemaan yksityiselta resepti, kun arvauskeskuksen lääkäri ei suostunut enää uusimaan sähköistä reseptiä.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
166
Itse hain kanssa tänä vuonna apua lääkäriltä ja sain Imovanea, tuntui jotenkin auttavan ja jo pelkästään se tieto että jos ei nukahda niin onhan mulla tossa toi lääke. Söin ne pillerit loppuun (en syönyt putkeen vaan tarvittaessa, pitkän ajan välillä), sitten taas alkoi harrastuksetkin maistumaan ja jaksoikin harrastaa ja sain jotenkin rytmin sopivaksi, vaikkakin pitkään silti valvoin mutta ei mitään arkea haittaavaa. Sitten syksyllä taas alkoi ongelmat ja kävin eri lääkärillä joka kirjoitti Ketipinoria koska Imovaneen kuulemma jää riippuvaiseksi, koitin sanoa että en ole useaan kuukauteen ottanut ja niillä korjasinkin nukkumiseni, mutta ajattelin että kaippa lääkäri tietää. Nyt pakko sanoa että ei ainakaan minulle paras lääke, 1kpl 25mg tabletti auttaa joo nukahtamaan mutta aamu on aivan saatanallisen vaikea ja tuntuu niin sumuiselta. Näiden popsiminen loppui hyvin äkkiä, nyt taas tilanne se että saa taas oman arjen kulkemaan normaalisti niin uskon että rytmikin korjaantuu. Tosin kello nytkin puoli yksi ja aamulla pitäisi nousta.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 920
Minulla oli 5 vuotta sitten Imovane 7,5 mg ja omasta syystä aloin ottamaan enemmän ja parhaimmillaan annos oli 1 + puolikas ennen kuin auttoi. Myöhemmin kaksi tablettia.

Tämä johtui perheessä olevasta erotilanteesta ja nyt kun olen päässyt siitä eroon, aloitin 7,5 mg ja tiputin 5 mg ja siitä puolikkaaseen. Silti arvauskeskuksen lääkäri ei edes ole pyytänyt juttelemaan asiasta, vaan laittoi omakantaan viestin että lääkettä ei voi käyttää pitkäaikaisesti.

Tiedän tämän, mutta luulisin että löytyy joku vastaava jolla voisin toimia normaalisti jotta yöunet olisivat normaalit.

Minulla on kaksi lasta, poika ekalla ja tytär kolmannella ja pitäisi jaksaa etävanhempana toimia, mutta se on vaikeaa kun ei ole voimia. Yöllä ei nukuta ja päivällä sitäkin enemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 074
Itse hain kanssa tänä vuonna apua lääkäriltä ja sain Imovanea, tuntui jotenkin auttavan ja jo pelkästään se tieto että jos ei nukahda niin onhan mulla tossa toi lääke. Söin ne pillerit loppuun (en syönyt putkeen vaan tarvittaessa, pitkän ajan välillä), sitten taas alkoi harrastuksetkin maistumaan ja jaksoikin harrastaa ja sain jotenkin rytmin sopivaksi, vaikkakin pitkään silti valvoin mutta ei mitään arkea haittaavaa. Sitten syksyllä taas alkoi ongelmat ja kävin eri lääkärillä joka kirjoitti Ketipinoria koska Imovaneen kuulemma jää riippuvaiseksi, koitin sanoa että en ole useaan kuukauteen ottanut ja niillä korjasinkin nukkumiseni, mutta ajattelin että kaippa lääkäri tietää. Nyt pakko sanoa että ei ainakaan minulle paras lääke, 1kpl 25mg tabletti auttaa joo nukahtamaan mutta aamu on aivan saatanallisen vaikea ja tuntuu niin sumuiselta. Näiden popsiminen loppui hyvin äkkiä, nyt taas tilanne se että saa taas oman arjen kulkemaan normaalisti niin uskon että rytmikin korjaantuu. Tosin kello nytkin puoli yksi ja aamulla pitäisi nousta.
On näissä vaan paljon vaihtelua..
Mulle ei vieläkään -15 vuoden Imovanen käytön jälkeen- kirveelläkään tarjota muita vaihtoehtoja vaikka oon pyytäny. Oon kyllä kokeillu kaiken maailman haistapaska masenunnus ja ahdistuslääkkeitä, mutta en oo mitään "tarvittaessa" lääkettä saanu vaikka kuinka yrittäny.
Jotenkin tosi järjetöntä tarjota jotain jokapäivä otettavia lääkkeitä kun ei ole mitään muuta vikaa kuin että ei nukahda. Jotain mikä töjäyttäis tajun kankaalle silloin kuin on tarvis niin kaikki olis tyytyväisiä. Vaikka olis vähän sivuvaikutuksia tai muuta niin mielummin sitä edes näennäisesti nukkuu kuin pyörii sängyssä ja on joka tapauksessa väsynyt seuraavan päivän.

Ja outoa jos lääkäri on sanonut että Imovane koukuttaa.. Imovane ei nimenomaan koukuta. Se aiheuttaa kyllä tottumista jolloin annostusta on säännöllisesti käytettäessä nostettava. Siksi Imovanea ei saisi syödä joka päivä ja tottuneesti, vaan tarvittaessa ja pitäisi aina mahdollisuuksien mukaan pitää taukoa. Mulle sanottiin että 50/50 käytön kanssa on ihan ok. Näin siis 15v käytön kokemuksella.

Mulla ei ole koskaan ollu vaikeuksia saada Imovanea. Aina menny heittämällä läpi. Parin vuoden välein ovat uusinnan yhteydessä kutsuneet perustarkistukseen jossa veri ja maksa-arvoja katellaan ettei lääkitys oli niihin mitään aiheuttanut, ja uutta reseptiä tulille.

Mutta sen sijaan toisten lääkkeiden kokeileminen on todella nihkeää. Vaikka kuinka yrittää pyytää jotain muuta niin ei.
Eikä asiaa auta yhtään se että työterveys/työterveyslääkäri vaihtuu aina silloin tällöin ja joka kerta uuden lääkärin kanssa käytävä läpi samat haistapaska keskustelut; älä juo kahvia, älä kato telkkaria, harrasta liikuntaa, pidä makkari viieänä, ookko kokeillu melatoniinia ja plaa plaa plaa. Luulis nyt vittu tajuavan ku mulla on yli 20 vuoden ajalta unimerkintöjä niiden papereissa että kyllä oon vissiin kokeillu jo jumalauta tässä ajassa nukkua viileässä makuuhuoneessa ja jättävän kahvin pois. Kyllä mä oon löytäny parhaat olosuhteet ja konstit nukahtaa/nukkua "luomuna", mutta sitten kun pahat ajat koittaa ni siinä ei auta maammelaulukaan kun ei nukahda/nuku.

No, nyt oon pitäny viikon päiväkirjaa öistä ja päivistä jonka tyrkkään lekurille ja sanon että eiköhän mun normi-elämä oo ihan ok, ku vaan saa normielämää sotkevat nukkumisjutut kondikseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
506
On näissä vaan paljon vaihtelua..

Mutta sen sijaan toisten lääkkeiden kokeileminen on todella nihkeää. Vaikka kuinka yrittää pyytää jotain muuta niin ei.
Eikä asiaa auta yhtään se että työterveys/työterveyslääkäri vaihtuu aina silloin tällöin ja joka kerta uuden lääkärin kanssa käytävä läpi samat haistapaska keskustelut; älä juo kahvia, älä kato telkkaria, harrasta liikuntaa, pidä makkari viieänä, ookko kokeillu melatoniinia ja plaa plaa plaa.
Nää on niin ihania kommentteja ihmisiltä joilla ei ole mitään käsitystä uniongelmista, termi on unihygienia. Itse nukahdan nykyään ihan ok (koska herään todella aikaisin ja yöunet jäävät lyhyiksi 4-5h, joten väsymys on melkoinen iltaisin), mutta yöllinen heräily ja uudelleen nukahtaminen on ongelmana. Ensimmäisen kerran herään klo. 2.00 ja torkahdan hetkeksi ja havahdun klo. 4.00 jonka jälkeen en saa enää unta ja päivä on aika pitkä, tätä on jatkunut sellanen ~10 vuotta ja triptyliä yms. johdannaisia on tullut syötyä, ne nopeuttavat uudelleen nukahtamista yöllä, mutta tekevät myös koko aamupäivästä kovin sumuisen. Nyt määrättiin Doxalia, katsotaan josko tilanne parantuisi.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 920
Minullakin on kaksi alaikäistä lasta ja pitäisi jaksaa viedä ja hakea ne koulusta + tehdä ruokaa, tiskata ja siivota.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
306
Nyt määrättiin Doxalia, katsotaan josko tilanne parantuisi.
Minulla on tuota toiseen vaivaan. Ainakin minulla auttaa nukahtamaan ja nukkumaan pienilläkin annoksilla. Aluksi väsyttää sairaasti seuraavana päivänä mutta menee ohi.

Edit: annosta nostettu (40mg) ja todella häiritseviä unia alkanut tulemaan. Ei nämä trisykliset oikein unilääkkeenä hyviä ole, ainakaan minulla. Tuota pienemmällä annoksella doxal kyllä ihan ok, mutta tuskin toimisi pahaan unettomuuteen. Mulla tuo unettomuus ollut melko lievää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.05.2017
Viestejä
114
Itse hain kanssa tänä vuonna apua lääkäriltä ja sain Imovanea, tuntui jotenkin auttavan ja jo pelkästään se tieto että jos ei nukahda niin onhan mulla tossa toi lääke. Söin ne pillerit loppuun (en syönyt putkeen vaan tarvittaessa, pitkän ajan välillä), sitten taas alkoi harrastuksetkin maistumaan ja jaksoikin harrastaa ja sain jotenkin rytmin sopivaksi, vaikkakin pitkään silti valvoin mutta ei mitään arkea haittaavaa. Sitten syksyllä taas alkoi ongelmat ja kävin eri lääkärillä joka kirjoitti Ketipinoria koska Imovaneen kuulemma jää riippuvaiseksi, koitin sanoa että en ole useaan kuukauteen ottanut ja niillä korjasinkin nukkumiseni, mutta ajattelin että kaippa lääkäri tietää. Nyt pakko sanoa että ei ainakaan minulle paras lääke, 1kpl 25mg tabletti auttaa joo nukahtamaan mutta aamu on aivan saatanallisen vaikea ja tuntuu niin sumuiselta. Näiden popsiminen loppui hyvin äkkiä, nyt taas tilanne se että saa taas oman arjen kulkemaan normaalisti niin uskon että rytmikin korjaantuu. Tosin kello nytkin puoli yksi ja aamulla pitäisi nousta.
Minulla kanssa särkyjen takia kokeiltu tuota ketipinoria univaikeuksiin, 6 x 25mg alkoi tehoamaan, mutta kun on myös käytössä triptyl ja somnor 10mg,( vaihdettiin imovanesta kun suussa maistui kissanpaska aamuisin ) voitte arvata olinko alkuun melkoinen töttörööo_O aamuisin, tosin tasottui parissa viikossa :rofl:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 623
Minulla kanssa särkyjen takia kokeiltu tuota ketipinoria univaikeuksiin, 6 x 25mg alkoi tehoamaan, mutta kun on myös käytössä triptyl ja somnor 10mg,( vaihdettiin imovanesta kun suussa maistui kissanpaska aamuisin ) voitte arvata olinko alkuun melkoinen töttörööo_O aamuisin, tosin tasottui parissa viikossa :rofl:
Itsellä kanssa 150-200mg Ketipinoria nukutti ihan hyvin. 100mg ei välttämättä auttanut, vaan saattoi herätä yöllä "virkeänä". Joskus aamusta otin 50mg ja se ei mitenkään isommin väsytä, lähinnä vaan rauhoittaa oloa. Nyt juuri tuo Ketipinor ei ole ollenkaan käytössä. Sen tilalla 0.5mg Rirseridon, joka ei minusta nukuta oikein yhtään. Sopii kumminkin paremmin kun otan illalla.


Nyt loppui 7.5mg Mirtazapin ja omin päin kokeilin nostaa Truxal lääkkeen 50mg -> 100mg. Pari yötä on mennyt vähäsen levottomasti 75mg (3*25mg) annoksella. Truxalia vielä 15kpl jäljellä ja sitten vielä 200mg Ketipinoria löytyy.

Nukkumiseen ei ole sitten muita lääkkeitä kokeiltu. Opamox kyllä nukutti hyvin, mutta sitä sain vaan yhden 30kpl purkin kokeiluun. Lisäksi pitempiaikaiseen käyttöön ei taida soveltua.

Ilmeisesti tuo Truxal saattaa auttaa kipuihin. Voihan se olla että Ketipinor auttaa myös, mutta siitä en itse tiedä. Tosiaan tuo Ketipinor oli alkuun aika vahvaa, mutta kai siihen tottuu. Otin aluksi 3kpl, kun sai ottaa 1-8kpl (25-200mg). Ehkä joskus kokeilin 300mg, mutta en huomannut enää mitään eroa.

Tuossa joku ohje Truxal lääkkeeseen.
Kun halutaan sedatiivista vaikutusta, aloitusannostus on 100 mg neljästi vuorokaudessa.
Sedatiivit – Wikipedia
 
Liittynyt
27.06.2017
Viestejä
103
Puuf. Univaikeuksia ollu ties miten pitkään jo, pari kertaa kävin lääkärilläkin. Eka kerralla, kärvisteltyäni ehkä 3kk, sain Mirtazapinia matkaan. Se autto ehkä pari päivää, ja koin muutaman pirteen hetken. Huomatessani ettei siitä ollu apua, kävin uudestaan lääkärillä, joka minut nähtyään sano että "siehä oot ihan poikki", ja määräs saman tien 2vko saikulle. Tuo 2vko on tässä jo kohta lusittu, ja nukun ehkä 14h vuorokaudessa. Ongelmana vaan on se, että nukun minkä verran tahansa, en piristy. Seuraava lekuriaika huomenna, katotaan mitä sanoo...
Taustalla on aika monensorttista neurologista pulmaa, eli ei mee pelkästään huonounisuuden piikkiin, masentunu en mielestäni oo (ainakaan vielä, pikkuhiljaa alkaa rassaamaan tää zombeilu)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 623
Puuf. Univaikeuksia ollu ties miten pitkään jo, pari kertaa kävin lääkärilläkin. Eka kerralla, kärvisteltyäni ehkä 3kk, sain Mirtazapinia matkaan. Se autto ehkä pari päivää, ja koin muutaman pirteen hetken. Huomatessani ettei siitä ollu apua, kävin uudestaan lääkärillä, joka minut nähtyään sano että "siehä oot ihan poikki", ja määräs saman tien 2vko saikulle. Tuo 2vko on tässä jo kohta lusittu, ja nukun ehkä 14h vuorokaudessa. Ongelmana vaan on se, että nukun minkä verran tahansa, en piristy. Seuraava lekuriaika huomenna, katotaan mitä sanoo...
Taustalla on aika monensorttista neurologista pulmaa, eli ei mee pelkästään huonounisuuden piikkiin, masentunu en mielestäni oo (ainakaan vielä, pikkuhiljaa alkaa rassaamaan tää zombeilu)
Uuden lääkärin mukaan se ei minussa nähnyt oikein masentuneisuutta. Lähinnä kai ahdistuneisuutta. Johonkin ryhmään olenkin menossa, jossa käsiteltäisiin sitä omaa mielialaa jotenkin. Aikaisemmin en ole missään ollut. Ryhmä on jotain 8*1.5h.

Itsellä kumminkin vaikea masennus, joka on nyt lääkärin mukaan keskivaikea. Ehkä vähän enemmän olen käynyt lenkillä, mutta minusta olo ei ole kumminkaan parantunut. Selvät ongelmat alkoi, kun unikin oli jo huonoa tai unta ei ollut ollenkaan. Jalkojen kipu myös ongelmana.

Oikein kunnollisia lääkkeitä ei tunnu olevan ollenkaan. 7.5mg Mirtazapin vähän parantaisi oloa, mutta yritän olla nyt ilman, kun lääkärin mukaan sen voi tarvittaessa lopettaa.

Tuo 14h kuulostaa paljolta, kun 7h unta voisi sekin jo riittää. Kai silti päivällä voi vähän levätä tarvittaessa. Koita pyytää lisää saikkua, kun tuskin parissa viikossa ehtii vielä yhtään parantua. Hyvällä tuurilla vielä voi palautua joskus ennalleen?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 219
Onkos täällä muita mirtazapin käyttäjiä? Olen nyt muutaman kuukauden syönyt putkeen 1/5 - 1/8 annosta 15mg pilleristä eli murusia. Auttaa nukahtamaan, mutta välillä seuraavana päivänä on ei toivottuja sivuoireita. Mietin, että jättäisin lääkkeen pois tai vähentäisin ihan minimiin. Ajatus ei vain houkuttele, että popsin tätä jatkuvasti. Vähän niinkuin turvaudun joka ilta tähän. Miten pääsen tästä tavasta irti?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 074
Onkos täällä muita mirtazapin käyttäjiä? Olen nyt muutaman kuukauden syönyt putkeen 1/5 - 1/8 annosta 15mg pilleristä eli murusia. Auttaa nukahtamaan, mutta välillä seuraavana päivänä on ei toivottuja sivuoireita. Mietin, että jättäisin lääkkeen pois tai vähentäisin ihan minimiin. Ajatus ei vain houkuttele, että popsin tätä jatkuvasti. Vähän niinkuin turvaudun joka ilta tähän. Miten pääsen tästä tavasta irti?
Mä sain juuri viimeks. En oikein tiiä auttaako vai ei. Väsyttää kyllä, mutta eipä juuri nukahtamiseen auta. Ja se nukahtaminen on mulle vaikeeta ja mitä väsyneempi on, sitä vaikeempi on nukahtaa.
Oon lekurilta pyytäny miljoon kertaa jotain nappeja millä sais tajun pois ku ei meinaa nukahtaa, mutta ei. Venlaflaxinia ja Mirtazapinia vaan tyrkytetään, eikä kumpikaan auta nukahtamiseen. Venloista en huomanny yhtään mitään tehoa ja Mirtat väsyttää mutta ei auta nukahtamaan.
Sunnuntai-maanantai yönä nukuin n.4h ja maanantaina pillerikoktailina 2xTriptyl ja puolikas Mirza. Sänkyyn. Hiukan tabletin katsomista (n.vartti). Väsyttää niin saatanasti ja silmät luppaa ja pikkusen nukahtelee. Tabu pois ja unta kuulaan. Eikä nukahda. Ei sitten vittu millään. Pää on hereillä vaikka ei mitään päässä pyörisikään. Ei vaan aivot suostu menemään lepotilaan. Parin tunnin jälkeen se on pakko puolikas Imovane taas heittää kiduksiin ja sitten vihdoin nukahtaa.

Mikä helvetti päätä pitää vaivata että mitä väsyneempi ni sitä vaikeempi on nukahtaa? Eihän siinä ole mitään vitun järkeä. Mikä helvetti mun lanttua vaivaa?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 219
Mulla mirta auttaa nukahtamaan. Nukahtaminen siis yleensä ongelma. Toki ilmankin pärjäisin (ehkä) ja aina tarvittaessa turvautuisi. Kai se on niin henkisellä tasolla toi lääkkeen lopetus. Lauantai - sunnuntai yönä nukuin ilman ku väsytti muutenkin. Harvemmin mua väsyttää iltaisin, varsinkaan aamuvuoro viikolla töissä, siksi turvaudun mirtaan, mutta olisi mukava jättää se pois. Välillä sivuoireet on sellaisia, että tuntuu taju lähtevän ja tulee kalpea huono olo. Silloin pakko istua tai makaa kunnes helpottaa.

@Mikkos kuulostaa aikalailla siltä, että sun kroppa/hermosto ei rentoudu vaan käyt koko ajan kierroksilla. Varsinkin kun nukahtamisesta on tullut ongelma. Itse saatan nukahtaa (lääkkeen avulla tai ilman) monta yötä putkeen ihan hyvin ja yhtäkkiä en nukahdakaan. Jos unen saanti kestää, siinä rupee miettii kaikenlaista ja helposti stressaantuu - parempi nousta ylös ja kokeilla hetken päästä uudestaan. Välillä se uni tulee, välillä ei.

Mullakin tosi väsyneenä on vaikeampi nukahtaa. Sitä varmaan käy vaan nii ylikierroksilla, ettei pääse rentoutumaan kunnolla. Kai tää johtuu aika paljon hermostosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 074
Mulla mirta auttaa nukahtamaan. Nukahtaminen siis yleensä ongelma. Toki ilmankin pärjäisin (ehkä) ja aina tarvittaessa turvautuisi. Kai se on niin henkisellä tasolla toi lääkkeen lopetus. Lauantai - sunnuntai yönä nukuin ilman ku väsytti muutenkin. Harvemmin mua väsyttää iltaisin, varsinkaan aamuvuoro viikolla töissä, siksi turvaudun mirtaan, mutta olisi mukava jättää sitä pois.

@Mikkos kuulostaa aikalailla siltä, että sun kroppa/hermosto ei rentoudu vaan käyt koko ajan kierroksilla. Varsinkin kun nukahtamisesta on tullut ongelma. Itse saatan nukahtaa (lääkkeen avulla tai ilman) monta yötä putkeen ihan hyvin ja yhtäkkiä en nukahdakaan. Jos unen saanti kestää, siinä rupee miettii kaikenlaista ja helposti stressaantuu - parempi nousta ylös ja kokeilla hetken päästä uudestaan. Välillä se uni tulee, välillä ei.
kuulostaa aikalailla siltä, että sun kroppa/hermosto ei rentoudu vaan käyt koko ajan kierroksilla. Varsinkin kun nukahtamisesta on tullut ongelma
Tiedän. Mutta eipä asialle oikein voi mitään tehdä. Nappeja tässä on vedelty jotka jonkin verran auttaa mutta ei tarpeeks.
Jos unen saanti kestää, siinä rupee miettii kaikenlaista ja helposti stressaantuu - parempi nousta ylös ja kokeilla hetken päästä uudestaan. Välillä se uni tulee, välillä ei.
Tätä mä en oo koskaan ymmärtäny. Jos mä nousen ylös kun uni ei tule silloin kun sen "pitäisi" tulla niin se on game over ja sitten ollaankin valveillä koko yö. Ja seuraava päivä. Joka tarkoittaa että sitä seuraavana yönä on vielä väsyneempi ja vielä vaikeampi nukahtaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 219
Niin mä en tiedä kuin omasta kokemuksesta, että jos uni ei tulekaan ja nousee ylös, ikäänkuin nollaan tilanteen ja yritän vaikka 5-10min päästä uudelleen. Eli kun nousee niin käy vaikka kusella ja istuu vaikka pöntöllä pimeässä se aika.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 074
Niin mä en tiedä kuin omasta kokemuksesta, että jos uni ei tulekaan ja nousee ylös, ikäänkuin nollaan tilanteen ja yritän vaikka 5-10min päästä uudelleen. Eli kun nousee niin käy vaikka kusella ja istuu vaikka pöntöllä pimeässä se aika.
Mä en käytännössä voi käydä vessassa yöllä ollenkaan. Yleensä mä herään siinä tarpeeks niin ettei todennäköisesti enää nukahda uudelleen. Kaikkein varminta menettää vessassakäynnin aikana yönet on kattoa kelloa. Siks mulla ei olekkaan makuuhuoneessa eikä muuallakaan kelloa niin että sen yöllä näkisi. Talvella toi ei ole niin paha ku on pimeetä yötä päivää ni ei tiedä paljonko kello on ku vessassa käy. Kesällä toi on pahinta ku näkee valoisuudesta paljonko kello on ja kauanko on aikaa heräämiseen.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 186
Oon lekurilta pyytäny miljoon kertaa jotain nappeja millä sais tajun pois ku ei meinaa nukahtaa, mutta ei. Venlaflaxinia ja Mirtazapinia vaan tyrkytetään, eikä kumpikaan auta nukahtamiseen. Venloista en huomanny yhtään mitään tehoa ja Mirtat väsyttää mutta ei auta nukahtamaan.
Venlafaksiinia unettomuuteen, enpä ole ennen kuullut. Tulkitseeko lääkäri unettomuuden johtuvan masennuksesta tai ahdistuksesta? Tuohan on ihan puhdas masennus- ja ahdistuslääke. Mirtatsapiinilla sentään tosiaan on väsyttävä vaikutus, niin yleisesti määrätään vaikeampaan unettomuuteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 074
Venlafaksiinia unettomuuteen, enpä ole ennen kuullut. Tulkitseeko lääkäri unettomuuden johtuvan masennuksesta tai ahdistuksesta? Tuohan on ihan puhdas masennus- ja ahdistuslääke. Mirtatsapiinilla sentään tosiaan on väsyttävä vaikutus, niin yleisesti määrätään vaikeampaan unettomuuteen.
Emmä tiiä.. toi on niin vittumaista että aina ku lääkäri vaihtuu ni alkaa se sama lässytys ja "tuuleta makkari, olekko koittanu melatoniinia" ja muuta paskaa. Vaikka ne näkee että on yli parinkymmenen vuoden ajalta merkintöjä uniongelmasta.
Ja sitte ne määrää tommosia haistapaska lääkkeitä jos erehtyy sanomaan että pelkää menne nukkumaan ku tietää että ei nukahda. Sitten käydään kaikki muut lääkkeet ahdistuksesta masennuksen kautta uniapneaan eikä mikään auta. Sitte nostetaan kädet pystyyn ja ei osata auttaa, sun pitää mennä unititkimuksiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 623
Venlafaxinin kannattaa tosiaan ottaa aamulla, koska se voi piristää. Ei sitä kyllä unettomuuteen voi käyttää. Toki jos ohjeena on ottaa illalla, niin onhan se sitten vaan uskottava. Itsellä on ainakin neuvottu ottamaan aamulla ja kapselihan on muutenkin pitkävaikutteinen.

Itsellä käytössä 7.5mg Mirtazapin ja 50mg Ketipinor. Nuo on molemmat väsyttäviä, vaikka ei unilääkkeitä ole. Itse en ole saanut mitään oikeita unilääkkeitä. Mirtazapin nukuttaa ilmeisesti sitä paremmin, mitä pienempi annos on, siksi tuo 7.5mg on aika hyvä.

Arviolta noin 1 tunti menee ja sitten nuo lääkkeet alkaa väsyttää, mutta tuo aika voi olla joku muukin. Lisäksi vielä 0.5mg Risperidon ja luultavasti se väsyttää myös vähän. Tuota unettomuutta on jatkunut jo noin 2 vuotta. Lääkkeet onneksi vähän rauhoittaa oloa. Masennukseen 15mg Escitalopram aamuisin. Voi olla että 10mg myös riittäisi aika samoin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 342
Viestejä
4 233 367
Jäsenet
71 191
Uusin jäsen
Viraston ylijohtaja

Hinta.fi

Ylös Bottom