Pahinta on se jos uni menee ikään kuin ohitse. Olet jo nukahtamassa mutta sitten jokin alitajuinen asia (tai ulkoa kuuluva ääni) estää sen niin tuon jälkeen aivot alkavat elää "normaalia" päiväelämää eli ajatukset juosta -> 1-2-3h pyörimistä sängyssä. Olen huomannut että pahinta tässä vaiheessa on vilkuilla kelloa saatika nousta ylös ATK:n tai kännykän ääreen. Koska sen jälkeen alan miettimään ja laskemaan itsekseni miten vähän saa taas kerran nukuttua ja kuinka pitkä työpäivä on edessä ja sitä rataa. Olenkin järjestänyt asuntoni niin että pääsen vaikka vessaan (juomaan vettä ym.) ilman että edes vahingossa tulee nähdyksi mitä kello on. Joskus nousen lukemaan jotain vanhaa akkaria joita säilytän ihan vain tätä varten, kannattaa kokeilla - ajatukset rauhottuu yllättävän nopeasti! Missään nimessä ei kannata alkaa pläräilemään jotain somea kännykällä ja ihmetellä miksei uni tule
Nää päänsisäiset asiat on kyllä ihme juttuja.
Mulla aikalailla sama. Jos "uniaika" menee ohi niin se on sitten siinä. Seuraavat 2-3h vähintään joko sängyssä pyrimistä tai sitten sellaisessa puolikoomassa olemista.
Ja mitä normaaliin arkeen tulee niin oma rytmi suurinpiirtein tällainen:
Arkisin:
-Herääminen 6.10 ja kuppi kahvia
-Töissä 7-15, puolilta päivin lounas. Ei kahvia työpäivinä
-Kotona n.16.00, kuppi kahvia
-Sekalaista puuhastelua 16-21
-Ruokailu n.klo 19-20 (tästä myöhemmin)
-Sänkyyn klo 21 ja hetken aikaa tabletin katsomista (lisää myöhemmin)
-Perjantaisin sauna ja valvomista pidempään koska viikonloppu
Viikonloppuisin:
-Perjantaina nukkumaan koska haluaa
-Lauantaisin nukkuu niin pitkään kun haluaa, yleensä sinne klo 12
-Lauantaina sekalaista puuhastelua, sauna kuudelta ja ruoka klo 20-21
-Pelaamista klo 22-n.04 saakka
-Nukkumaan jos uni tulee
-Sunnuntaina nukkuu niin pitkään kun haluaa, noin klo 12
-Sekalaista puuhastelua ja klo 23-24 sänkyyn katselemaan tabua. Klo 01-02 imovane huiviin
Koomaile maanantain ja taas viikkorytmi tiistaista eteenpäin kunnossa. Kahvia (tai muita piristeitä) en viikolla käytä paitsi sen pari kuppia kaffea päivässä.
Tässä oma vuosien aikana hioutunu oma rytmi.
Monet sanoo että ei saisi syödä raskaasti ennen nukkumaanmenoa. Itsellä on juuri päinvastoin; nukun parhaiten silloin kun olen kylläinen.
Samoin tabua ei suositella nukkumaan mennessä. Siinäkin mä olene erilainen. Mun PITÄÄ saada kattoa hetki tabua ennen nukkumaan meno. Ja se mitä katsoo on yhtä tärkeetä. Pitää olla jotain helvetin tylsää ja rauhallista, kuten dokkareita. Jos yritän mennä suorilta jaloilta nukkumaan niin ei onnistu. Mä tarviin sen hetken ennen nukkumaan käyntiä että kroppa ja pääkin tajuaa että nyt ollaan menossa nukkumaan. Sitten tabu pois ja yrittää nukahtaa.
Kirjan lukeminen ei onnistu. Jos on liian kiinnostava kirja niin aivot alkaa hyrrätä liikaa eikä pysty nukahtamaan. Tylsää kirjaa taas ei voi lukea kuten tylsää dokkaria voi katsoa.
Lauantaisin peli-illan jälkeen huomaa kyllä että kroppa ja pää käy kierroksilla pelin jälkeen ja nukahtamienn on huomattavasti vaikeampaa, mutta silloin tietää sen syyn. Mutta jos se on sen kerran viikossa pelaamisen hinta niin sitten on, pelaamista en lopeta koska viikon kohokohta.
Lomalla huomaa aina kuinka mun rytmi automaattisesti kääntyy n.5h normaalia rytmiä myöhemmäksi jos ei ole tarvetta säilyttää rytmiä.