Unettomuus/univaikeudet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 757
Emmä tiiä.. toi on niin vittumaista että aina ku lääkäri vaihtuu ni alkaa se sama lässytys ja "tuuleta makkari, olekko koittanu melatoniinia" ja muuta paskaa. Vaikka ne näkee että on yli parinkymmenen vuoden ajalta merkintöjä uniongelmasta.
Ja sitte ne määrää tommosia haistapaska lääkkeitä jos erehtyy sanomaan että pelkää menne nukkumaan ku tietää että ei nukahda. Sitten käydään kaikki muut lääkkeet ahdistuksesta masennuksen kautta uniapneaan eikä mikään auta. Sitte nostetaan kädet pystyyn ja ei osata auttaa, sun pitää mennä unititkimuksiin.
Itsellä ainakin joutuu ottaa noita kolmea lääkettä. Pelkästään Mirtazapiini tai pelkästään Ketipinori ei auta kunnolla.

Yksi lääkäri ehdotti Truxal lääkettä, mutta silloin kannattaisi jättää esim Ketipinor pois. Psykoosilääkkeet kun on melkoista myrkkyä. :) Jo Truxal 25mg auttaa sekin vähän, mutta Mirtazapin täytyy kyllä olla siinä rinnalla.


Mulle eivät ole puhuneet melatoniinista, enkä ole sitä juuri kokeillut. Tuulettaa toki kannattaa, mutta ei varmaan johdu siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 606
Venlafaxinin kannattaa tosiaan ottaa aamulla, koska se voi piristää. Ei sitä kyllä unettomuuteen voi käyttää. Toki jos ohjeena on ottaa illalla, niin onhan se sitten vaan uskottava. Itsellä on ainakin neuvottu ottamaan aamulla ja kapselihan on muutenkin pitkävaikutteinen.

Itsellä käytössä 7.5mg Mirtazapin ja 50mg Ketipinor. Nuo on molemmat väsyttäviä, vaikka ei unilääkkeitä ole. Itse en ole saanut mitään oikeita unilääkkeitä. Mirtazapin nukuttaa ilmeisesti sitä paremmin, mitä pienempi annos on, siksi tuo 7.5mg on aika hyvä.

Arviolta noin 1 tunti menee ja sitten nuo lääkkeet alkaa väsyttää, mutta tuo aika voi olla joku muukin. Lisäksi vielä 0.5mg Risperidon ja luultavasti se väsyttää myös vähän. Tuota unettomuutta on jatkunut jo noin 2 vuotta. Lääkkeet onneksi vähän rauhoittaa oloa. Masennukseen 15mg Escitalopram aamuisin. Voi olla että 10mg myös riittäisi aika samoin.
Niin siis onko sulla nyt ongelmana unettomuus vai nukahtamisongelmat?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 757
Niin siis onko sulla nyt ongelmana unettomuus vai nukahtamisongelmat?
Molemmat. Alkoi niin että ei saanut nukuttua ollenkaan. Lisäksi taisi olla sitäkin, että näläntunnetta ei ollut oikeastaan ollenkaan. Söin silti jotain, vaikka ei ollutkaan yhtään nälkä.

Luultavasti päässä pyöri jotain ajatuksia ja siksi ei oikein uni tullut. Silloin alkuun ei ollut vielä mitään lääkkeitä.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
554
Emmä tiiä.. toi on niin vittumaista että aina ku lääkäri vaihtuu ni alkaa se sama lässytys ja "tuuleta makkari, olekko koittanu melatoniinia" ja muuta paskaa. Vaikka ne näkee että on yli parinkymmenen vuoden ajalta merkintöjä uniongelmasta.
Ja sitte ne määrää tommosia haistapaska lääkkeitä jos erehtyy sanomaan että pelkää menne nukkumaan ku tietää että ei nukahda. Sitten käydään kaikki muut lääkkeet ahdistuksesta masennuksen kautta uniapneaan eikä mikään auta. Sitte nostetaan kädet pystyyn ja ei osata auttaa, sun pitää mennä unititkimuksiin.
Sama homma. Itsella toistakymmentä vuotta nukahtaminen helvetin vaikeaa. Itse unikin välillä huonoa. Vituttaa yleensä koko sänkyyn meneminen.

5 vuotta imovanee sitä ennen oli jotain muita. Liikun ja syön hyvin. Joskus huomaa kun on koko päivän tekemättä mitään niin ehkä vähän helpommin nukahtaa. Testot on huonot mutta se ei lääkäreitä tunnu kiinnostavan, kuten ei monet muutkaan asiat.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
322
Ei nuo lääkkeet vissiin käytännössä juuri ketään auta, tai sitten positiiviset kokemukset ei vaan näy missään.

Itsekin olen kokeillut nuo perus imovanet, mitrazapiinit, ketipinorit ym ym. Joko ei mitään vaikutusta tai oli vaan päivällä väsyneempi, imovanekin on ihme höpölääke, vaikka monta joskus otin niin eihän se yhtään väsytä/nukuta

Unitutkimukseen kesti päästä ~12 vuotta, jalat sätkii yöllä niin vitusti johon heräilen.

Herään about 5-15x yössä(jotka itse muistan, tutkimuksessa enempi), näen joka yö saman verran unia jotka muistan + päivisin aina vähän väsynyt.

Myös nukahtaminen on välillä isompi, välillä pienempi ongelma.

Ihan sama paljonko nukkuu, aina vähän koomassa siis

Toki jalkoihin tuputti jotain parkinsonlääkettä pienellä annoksella, vaan mielummin vaan elän puolivaloilla kuin syön moisia

Itselläkin oli testot alhaalla vuosia, nykyään korvaushoidossa vaan eipä se nukkumiseen vaikuta yhtään itsellä

Vaikuttaa siis että jos nukkuu huonosti, niin voi voi. Lääkkeet vaan pahentaa tilannetta

Ja elintavat on varmasti itselläkin kunnossa, en juo, en polta, liikun paljon + syön terveellisesti ym = ei mitään vaikutusta

Kuten eräs lääkäri mulle sanoi: jotkut vaan nukkuu huonosti
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 320
Kyllä tuo Mirtazapin auttaa selvästi nukahtamaan, ainakin sillloin kun pitäisi nukkua ja ei väsytä. Mutta tuo lääke aiheuttaa niitä sivuoireitakin, joten nyt taas punnitaan (niinkuin kaikkien lääkkeiden kohdalla) hyödyt ja haitat. Toki jos otan niin pientä annosta, että väsyttää vain vähän, ja krapulaa ei tule seuraavana päivänä. No, oma ongelmani ei ole kovin suuri verrattuna moniin muuhun, mutta aiheellinen kuitenkin.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
394
Mitens porukalla on työnantajat suhtautuneet uni-saikkuihin?

Itsellä ollut vuosia kestävä huono-unisuus, syön imovanea säännöllisen epäsäännöllisesti n. 60 pilleriä vuodessa. Välillä on parempia hetkiä välillä huonompia, aamuvuorot ei onnistu käytännössä ikinä ilman nappeja. Nyt ollut 3vkoa todella huono jakso päällä ja nappeja mennyt vähän enemmän, ja alkaa tuntua että sairasloma voisi auttaa, ellei lekuri keksi jotain parempaa.

Olen kerran ollut 2014 kaksi päivää F koodilla, ja työnantaja maksoi. Googlettelun perusteella ei tarvitsisi maksaa? Jos pitkittyy ja joutuu kelan rahoille, kela viimeistään vetää hanat kiinni? Kukaan ei ole edes vaivautunut kunnolla tutkimaan syitä vaikka joka vuosi näistä valitan, tosin hiljaisesti se syy on 3-vuorotyössä joka ei taida itselle sopia ei yhtään. Jos syy onkin masennus, olisi se itsestään selvä palkanmaksu.

Miksiköhän diagnoosi ei ole ollut "Muu uni-valverytmin häiriö (aikaerorasitus, vuorotyö-unihäiriö) G47.2" ...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 757
Itselle pomo valitti, että ei saa olla omalla ilmoituksella uni-saikulla, vaan tarvitsee olla lääkärin määräämä sairausloma. No lääkärihän ei osannut ollenkaan auttaa, mutta pääsin sitten onneksi masennunsen takia sairauslomalle ja eläkkeelle. Ei ole vielä parantunut siis.

Mitään noita lääkkeitä en ehtinyt kokeilla. Just tuo aamuvuoro oli samoin pahin. Kun ei saanut ollenkaan nukuttua ja työ alkoi kuudelta. Vuoroja vielä säädettiin, kun olin tottunut aina viikon öihin ja iltavuoroihin. Niihin ehti vähän tottua, mutta ei siihen, että vuoroja säädetään aivan kolmesti per viikko ja oli myös 6 päivän viikkoja.

Lääkäri voisi määrätä sinut johonkin muuhun työhön, siis kaksivuorotyöhön.

Niinkun sanoit, niin f-masennus koodilla saat rahaa, jos et muuten saa mitään.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 320
Itselläni toi 2-vuorotyö ja aamuvuorot tuottaa yleensä ongelmia. En edes harkitsisi 3-vuorotyötä. Mielenterveys lähtisi. Mirtazapin 1/5 tai 1/6 15mg annoksesta auttaa hyvin.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
394
Iskivät 4pv saikkua, tosin ei tuntunut ihan läpihuudolta sen saaminen edes, ja mirtazapinia myös pitäis kokeilla...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 606
Mä oon varmaan ainoo univammainen kenelle kolmivuorotyö sopi ku nyrkki silmään :D
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
39
Nukahtaminen ei ole ongelmia,mutta unessa pysyminen on helvettiä.
Jos et näe painajaisia joka yö niin joku muu asia pitää hereillä tai herättää vähintään tunnin välein.

Lääkkeet ei auta,kun se unessa pysyminen on se ongelma. Mutta kroppa muistuttaa migreenin tms kera et nukkua pitäisi. Ei pysty..ennen migreenis ei muuta voinu kun nukkua ja olla sängyssä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 757
Nukahtaminen ei ole ongelmia,mutta unessa pysyminen on helvettiä.
Jos et näe painajaisia joka yö niin joku muu asia pitää hereillä tai herättää vähintään tunnin välein.

Lääkkeet ei auta,kun se unessa pysyminen on se ongelma. Mutta kroppa muistuttaa migreenin tms kera et nukkua pitäisi. Ei pysty..ennen migreenis ei muuta voinu kun nukkua ja olla sängyssä.
Mulle psykologi sanoi että olisin oireillut jo ennemmin tuon migreenin kautta. Eli joku ahdistavampi tilanne, niin migreeni tuli. Sitten jossain vaiheessa tuli se, että työviikon jälkeen oli lauantai ja sunnuntai migreeniä. Silloin tuntui että ei saanut levättyä, kun viikonloppu meni kipuillessa.

Joku todella säännöllinen unirytmi saattaa auttaa tuohon migreeniin, eli ajoissa hereille ja sitten illalla ajoissa nukkumaan. Vuorotyön kannattaisikin lopettaa heti alkuunsa. Ei ole terveellistä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
39
Mulle psykologi sanoi että olisin oireillut jo ennemmin tuon migreenin kautta. Eli joku ahdistavampi tilanne, niin migreeni tuli. Sitten jossain vaiheessa tuli se, että työviikon jälkeen oli lauantai ja sunnuntai migreeniä. Silloin tuntui että ei saanut levättyä, kun viikonloppu meni kipuillessa.

Joku todella säännöllinen unirytmi saattaa auttaa tuohon migreeniin, eli ajoissa hereille ja sitten illalla ajoissa nukkumaan. Vuorotyön kannattaisikin lopettaa heti alkuunsa. Ei ole terveellistä.
Mulla on menny niin monta vuotta tämän rallin kans ettei lääkäreitä ole kiinostanut. Stressiä on ollu kylä maximit vuosia ja ei osaa rentoutua kun pitäisi.
Ja kun taas on ok fiilis niin se migreeni..nyt kolmas vrk kun täytyny migreeniin ottaa lääkettä.
Estolääkitys on myös,ensin väheni ja nyt ennallaan vaikka annostus nostettiin.

Olisi kyllä kiva nukkua yksi yö edes hyvin
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 757
Mulla on menny niin monta vuotta tämän rallin kans ettei lääkäreitä ole kiinostanut. Stressiä on ollu kylä maximit vuosia ja ei osaa rentoutua kun pitäisi.
Ja kun taas on ok fiilis niin se migreeni..nyt kolmas vrk kun täytyny migreeniin ottaa lääkettä.
Estolääkitys on myös,ensin väheni ja nyt ennallaan vaikka annostus nostettiin.

Olisi kyllä kiva nukkua yksi yö edes hyvin
Mulla oli siltäosin sama, että kun työstressi loppui ja aikaiset aamuherätykset, niin se la su kun piti olla rentoutunut, niin menikin migreenissä. Sitten maanantain työpäivään mennessä oli parantunut.

Migreeniin mulla ei ollut lääkettä, kun vaivasi vain viikonloppuisin, eikä migreeniä oltu todettukaan. Eikä ollut silloin muutakaan lääkettä.

Nyt saan aika hyvin nukuttua, kun kolmea lääkettä ottaa. Voi varmaan joskus herätä, mutta se on hyvin epänormaalia. 7.5mg mirtazapin, 50mg ketipinor, 0.5mg risperidon. Nuo on 30, 200 ja 2mg, eli otan kaikista neljäsosan.

Ainakin tuo Mirtazapin saattaa poistaa vähän ahdistusta, vaikka masennuslääke onkin. Ketipinor väsyttää, paitsi ei kyllä oikein itseä väsytä, auttaa silti. Risperidon taas poistaa ahdistusta.

Noita saa ainakin psykiatrisen puolen lääkäriltä. Normi lääkäri ei antanut mitään lääkkeitä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
39
Mulla oli siltäosin sama, että kun työstressi loppui ja aikaiset aamuherätykset, niin se la su kun piti olla rentoutunut, niin menikin migreenissä. Sitten maanantain työpäivään mennessä oli parantunut.

Migreeniin mulla ei ollut lääkettä, kun vaivasi vain viikonloppuisin, eikä migreeniä oltu todettukaan. Eikä ollut silloin muutakaan lääkettä.

Nyt saan aika hyvin nukuttua, kun kolmea lääkettä ottaa. Voi varmaan joskus herätä, mutta se on hyvin epänormaalia. 7.5mg mirtazapin, 50mg ketipinor, 0.5mg risperidon. Nuo on 30, 200 ja 2mg, eli otan kaikista neljäsosan.

Ainakin tuo Mirtazapin saattaa poistaa vähän ahdistusta, vaikka masennuslääke onkin. Ketipinor väsyttää, paitsi ei kyllä oikein itseä väsytä, auttaa silti. Risperidon taas poistaa ahdistusta.

Noita saa ainakin psykiatrisen puolen lääkäriltä. Normi lääkäri ei antanut mitään lääkkeitä.
Mulla on kokeiltu ylläolevia paitsi risperidon ei ole tuttu. Ei auta melatoniini eikä oikeastaan noi miedot nukahtamiseen tarkoitetut. Kun ei ne sitä unta pidennä.

Täytyy toivoa,että joku hyvä ratkaisu löytyy joskus. Tosin muitakin tekijöitä on joten edes kohtuulliset unet toiveissa.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
394
On muuten hauska kun googlettaa kokemuksia/haittoja esim perinteisistä bentsoista/kaltaisista (imovane) ja esim mirtazapin. Imovanesta viralliset tahot varoittavat alvariinsa miten kamalaa ja paha tuote se on, mutta käyttäjät pitää siitä. Mirtsussa taas viralliset tahot hehkuttavat miten hyvä lääke on ja todella monet käyttäjät kiroavat alimpaan suohon.

Mielenkiintoista luettavaa ennen ensipuraisua mirtasta :\
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
394
Ja nyt se ensipurasu otettu mirtasta.... 1/4 pilleriä 22.00. 1.5h jälkeen alkoi tosissaan väsyttää, mutta sitten pian alkoi kouristella jalkoja ja ahdisti helvetisti, tuntuu kuin olisi joku mato jota kepillä painetaan. Ahdisti vielä enemmän kun ei tiennyt kauan sitä kestää, 30-45min myöhemmin loppui ja sitten jossain vaiheessa nukahti. Sängystä nouseminen olikin "aamusella" sitten todella vaikeaa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 591
Täällä on porukalla kaikilla muilla tukevaa tavaraa, jota ei saa kuin lääkäriltä.. Itsellä on välillä stressiä ja erityisesti sitä, että herään öisin virkeänä ja en saa enää unta. En nyt sen takia tule käymään lääkärillä.

Olen napsinut melatoniinia ja kesäisin se auttoi loistavasti. Talvella jos sitä ottaa keskellä yötä, niin on päivälläkin väsynyt. Onko tähän jotain ratkaisua, jota saa kaupasta/apteekista ilman reseptiä?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
39
Ei kai ole kuin melatoniinia mitä apteekista saa ilman reseptiä. Itsellä heinix ajaa asiansa paremmin kun unettava vaikutus. 3mg melatoniiniin tarvii reseptin.
Se on nukahtamiseen tarkoitettu. Eli en usko sen ylläpitävän unta.

Eräs tuttu sai mirtzasta apua mutta aika pian sai nostaa annosta. Iski vaikea ahdistus,nyt kuulema ok. Itse en koske niihin enää eikä niitä onneksi tarjota.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
394
Mitens muuten tollaset esim mirtazapiini, jos sitä käyttä pieninä annoksina unettomuuteen, niin alkoholin käyttö? Ei tulisi mieleenkään yhtäaikaa vetää, mutta kun mömmön puoliintumisaika on 20-40h, niin jos olen vaikka neljä päivää syönyt a 3.75mg = 15mg niin pitääkö odottaa viikko että voi ottaa holia?? Eikö nuo mömmöt akkumuloidu kroppaan noin pitkällä puoliintumisajalla ja vuoden päästä sitä on kilo veressä? :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 757
Mitens muuten tollaset esim mirtazapiini, jos sitä käyttä pieninä annoksina unettomuuteen, niin alkoholin käyttö? Ei tulisi mieleenkään yhtäaikaa vetää, mutta kun mömmön puoliintumisaika on 20-40h, niin jos olen vaikka neljä päivää syönyt a 3.75mg = 15mg niin pitääkö odottaa viikko että voi ottaa holia?? Eikö nuo mömmöt akkumuloidu kroppaan noin pitkällä puoliintumisajalla ja vuoden päästä sitä on kilo veressä? :D
Noilla ei ole ainakaan omasta mielestä mitään yhteisvaikutuksia. Eli alkoa varmaan voi käyttää suht turvallisesti, jos nyt ei aivan yhtäaikaa ota. Mirtazapinin vaikutus kestää kauan että poistuu, se on selvä juttu.

Jos siis joisi vaikka joskus iltapäivästä, niin ei mirtazapini ole illalla ainakaan itseä haitannut, kun on alkoholista jo selvinnyt. Tietysti jos käyttää oikein paljon alkoholia, niin selviämiseen kuluu pidempi aika, eikä mirtazapinia kannata silloin ottaa.

Itse oon käyttänyt 7.5mg eli neljäsosa 30mg. Itse en oo alkoa juonutkaan, kun ei siitä oikein mitään saa irti.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
39
Samaa mieltä ettei yhteisvaikutusta juuri ole,toki olemme yksilöitä. Voihan sen yhtenä päivänä jättää sitten vaikka ottamatta.

Viime yö oli tuskaa nukkumisen suhteen. Valvoin 5 ja torkahdin kunnes 6 heräsin kovaan migreeniin. Päikkäreille on lääkäriltä "kielto",mutta oli pakko nukkua sohvalla. Olo paheni. Lääkkeitä lisää ja ulos.

Olo tällä hetkellä siedettävä,mutta makoilee ei pysty.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
394
Samaa mieltä ettei yhteisvaikutusta juuri ole,toki olemme yksilöitä. Voihan sen yhtenä päivänä jättää sitten vaikka ottamatta.
Niin joo, meinasinkin vaan että kun aineella on niin pitkä puoliintumisaika, että jos vaikka oot syöny 15mg edestä sitä yhteensä, 2 päivää ilman niin kropassa on tuota mömmöä edelleen teoriassa neljäsosatabletin verran.. tosin käytännössä toki eri asia pakko olla.. en oikein ymmärrä tota, vuosien päivittäisen käytön jälkeenhän tota paskaa pitäis olla satoja milligrammoja kropassa...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
39
Niin joo, meinasinkin vaan että kun aineella on niin pitkä puoliintumisaika, että jos vaikka oot syöny 15mg edestä sitä yhteensä, 2 päivää ilman niin kropassa on tuota mömmöä edelleen teoriassa neljäsosatabletin verran.. tosin käytännössä toki eri asia pakko olla.. en oikein ymmärrä tota, vuosien päivittäisen käytön jälkeenhän tota paskaa pitäis olla satoja milligrammoja kropassa...
Niin joo totta. Kai se on kokeiltava mitä kroppa sanoo. Itse en ole juonu alkoholia vuosiin ja aina ne suosittelee ettei joisi mut niin...
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 320
Lääkärit "hehkuttaa" mirtaa yli bentsojen varmaan juuri sen takia kun se ei samalla tavalla koukuta ja haittavaikutukset ehkä pienemmät. Mirtan krapula häviää aika nopeasti kun sitä on käyttänyt. En osaa mainita tohon puoliintumisaikaan, mutta ei kai se nyt " kasaudu" kehoon? Toki jos ottaa seuraava illan annoksen, niin vanhaa ilmeisesti on vielä kehossa. Parempi varmaan pitää aina välillä taukoa että aine poistuu kehosta. Toki syön niin pientä annosta (1-2mg), niin onhan tuo mahdollista, että poistuu kehosta lähes kokonaan 24h aikana, jos puoliintumisaika on 20-40h, tiedä sitten.

Kuulin kuitenkin jotain uutta tietoa, että mirtazapin aiheuttaisi hermoston rappeumaa. En kuitenkaan saanut mitään luettavaa käsiini (vielä). Oon tosiaan mirtaa ottanut pidemmän aikaa säännöllisesti n. 1/6 15mg pilleristä ja olis varmaan aika lopettaa/pitää taukoa.

Mitä mieltä porukka tuosta väitteestä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
39
En kyllä osaa sanoa. Koulussa jonkin verran näistä puhuttu,enemmän kyllä ketipinorista jonka saisi kyllä kieltää.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 320
En kyllä osaa sanoa. Koulussa jonkin verran näistä puhuttu,enemmän kyllä ketipinorista jonka saisi kyllä kieltää.
Psykoosilääkkeet on ilmeisesti sitä pahinta, mutta mietteitä nyt tuon mirtazapinin turvallisuudesta. Jos jollakulla lisätietoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
138
Psykoosilääkkeet on ilmeisesti sitä pahinta, mutta mietteitä nyt tuon mirtazapinin turvallisuudesta. Jos jollakulla lisätietoja.
Onko Ketipinorin "pahuudesta" jotain tutkimusta olemassa? Kiinnostaisi tietää, kun mulle kerran niitä on määrätty.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 320
Onko Ketipinorin "pahuudesta" jotain tutkimusta olemassa? Kiinnostaisi tietää, kun mulle kerran niitä on määrätty.
Ylellä oli juuri juttua noista psykoosilääkkeistä kun pitkän ajan välillä ei ole tutkimustuloksia tai näyttöä niiden käytöstä. Kun siis lääkärit määräävät niitä todella helposti. Niitä nyt siis ainakin Suomessa ruettu tutkimaan. Tuloksia voi tosin aikaisintaan odottaa 2-3v päästä. Bentsoja on vissiin tutkittu enemmän, mutta mirtazapin jota itse käytän, olisi mukava lukea jotai pidemmän ajan haittavaikutuksia. Siis muuta kuin kuulopuhetta. Lääkärit vaan sanoo, että turvallista käyttää pitkiä aikoja. Olis kiva saada faktat pöytään.

Mutta mutta varmasti englannin kielellä löytyy noista psykoosilääkkeistä kattavampaa tietoa. Jos jaksaa kaivaa.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
394
Olen joskus etsinyt "faktaa pöytään" ihan perus bentsoistakin. Joka paikassa toitotetaan niiden haitallisuudesta, mutta mitään konkreettista en ole löytänyt? Huhuja on että voisi aiheuttaa esim dementiaa, mutta sitten nämä huhut torpataan lääkäreiden taholta että ei ole moisesta näyttöä. Pitkällä käytöllä unettomuus ehkä pahenee, ja tietysti joku 90 vuotias voi kaatua ja särkeä itsensä näiden vaikutuksen alaisena, mutta itselle suurin motivaatio pitää "kuria" niiden kanssa on, että en todellakaan halua kasvataa toleranssia näihin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 320
Voi olla että ei vain ole tutkimustuloksia pitkällä aikavälillä näistä lääkkeistä unettomuuden hoitoon. Lyhyellä aikavälillä (sanotaanko max 6kk) varmaan löytynee. Mutta niinkuin oma järkikin sanoo, kaikkea kohtuudella ja hyvä pitää lääkkeistä myös taukoa. Jos annoksia nostaa paljon niin kyllä sitä tajuaa, että unettomuus saattaa pahentua. Itse yritän saada nyt muilla keinoilla tätä huonounisuutta kuriin. Vaikka mirtan annos on pieni, en vain viitsi popsia sitä jatkuvasti. Alkuun voisin vähentää annoksen sinne alle 1mg hetkeksi ja siitä sitten yrittää olla ilman. Ottaisin tavaksi sen, että otan mirtaa vain tarvittaessa kun uni on huonoa.

Piti jo alkutalvesta lopettaa, mutta en vain saanut aikaiseksi. Jäänyt tavaksi ottaa muruja. Onko kenelläkään vinkkejä?
 
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
38
Jo on lääkittyä porukkaa..

Meneekö ravintolisiä? Magnesiumia, seleeniä? Vitamiinitasot katsottu ja kondiksessa?

Hamppuöljyä CBD-A.ta voisitte kokeilla. Rauhoittaa hyvin yöksi otettuna.
Samoin Ruusujuurta ja sen kanssa Ashawagandaa vaikka jugurttiin tai iltateehen sekoitettuna.

Esimerkiksi noiden kanssa joku 5 kertaa akupunktiota niin nukutte kuin tukki.

Aika kammottavaa, että lääkärit tuuttaavat potilaille nukkumista varten lääkkeitä, kun hommasta selviää ilmankin niitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 606
Jo on lääkittyä porukkaa..

Meneekö ravintolisiä? Magnesiumia, seleeniä? Vitamiinitasot katsottu ja kondiksessa?

Hamppuöljyä CBD-A.ta voisitte kokeilla. Rauhoittaa hyvin yöksi otettuna.
Samoin Ruusujuurta ja sen kanssa Ashawagandaa vaikka jugurttiin tai iltateehen sekoitettuna.

Esimerkiksi noiden kanssa joku 5 kertaa akupunktiota niin nukutte kuin tukki.

Aika kammottavaa, että lääkärit tuuttaavat potilaille nukkumista varten lääkkeitä, kun hommasta selviää ilmankin niitä.
Tää ei varmaan ole sulle oikea ketju jos et kärsi univaivoista.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 320
Jo on lääkittyä porukkaa..

Meneekö ravintolisiä? Magnesiumia, seleeniä? Vitamiinitasot katsottu ja kondiksessa?

Hamppuöljyä CBD-A.ta voisitte kokeilla. Rauhoittaa hyvin yöksi otettuna.
Samoin Ruusujuurta ja sen kanssa Ashawagandaa vaikka jugurttiin tai iltateehen sekoitettuna.

Esimerkiksi noiden kanssa joku 5 kertaa akupunktiota niin nukutte kuin tukki.

Aika kammottavaa, että lääkärit tuuttaavat potilaille nukkumista varten lääkkeitä, kun hommasta selviää ilmankin niitä.
Täytyy kokeilla noita yhdessä. Onko mitään muuta vielä lisäravinteista joita voisi kokeilla?
 
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
38
Tää ei varmaan ole sulle oikea ketju jos et kärsi univaivoista.
No jos nukahtaa klo 24.00 ja herää 03.00-04.00… sellaiset 2 vuotta niin olenko kärsinyt univaivoista? Sain tuon seurauksena MS-taudin oireet, ilman että olen sairastunut MS-tautiin.

Länsimainen lääketiede, kun menee osingot edellä niin nappia naamaan ja varsinaista vaivan syytä harvemmin aletaan edes selvittää. Vika ei ole unettomuudessa fyysinen vaan korviesi välissä. Pelkkiä akupisteitä manipuloimalla sut saa uneen, vaikka siihen hoitopöydälle.

Suosittelen kokeilemaan.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
No jos nukahtaa klo 24.00 ja herää 03.00-04.00… sellaiset 2 vuotta niin olenko kärsinyt univaivoista? Sain tuon seurauksena MS-taudin oireet, ilman että olen sairastunut MS-tautiin.

Länsimainen lääketiede, kun menee osingot edellä niin nappia naamaan ja varsinaista vaivan syytä harvemmin aletaan edes selvittää. Vika ei ole unettomuudessa fyysinen vaan korviesi välissä. Pelkkiä akupisteitä manipuloimalla sut saa uneen, vaikka siihen hoitopöydälle.

Suosittelen kokeilemaan.
No ihan yhtä hyvin voisit haistella omia pierujasi ja saada placebot siitä ja nukkua hyvin. Tieteellisesti tutkitut lääkkeet on ihan eri kuin uskomushoito.
 
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
38
No ihan yhtä hyvin voisit haistella omia pierujasi ja saada placebot siitä ja nukkua hyvin. Tieteellisesti tutkitut lääkkeet on ihan eri kuin uskomushoito.
Menikö ihon alle? Osuiko suoneen?

Jos sinulla ei ole kokemusta vaihtoehdoista niin ihan voin ihan vilpittömästi suositella testaamaan, vaikka 4 viikon jaksolle. Aloita akupunktiolla ja sitä vahvistamaan yllämainittuja aineita.

Tää menee samaan sarjaan, kun potilas tulee valittamaan lääkärille päänsärkyä, silmiäkin särkee ja pää ei käänny kunnolla, kun on tumputettu päivittäin tuntikausia koneella istuen ja batteryä juoden.

Saat reseptillä burana600.sta kipuun, Triptyliä nostamaan kipukynnystä, Sirdaludia yöksi rentouttamaan lihaksia, Voltarenia niskaan myös. Sitten sun pakkis ei kestä lääkecocktailia niin saat myös jotain Esomepratsolia happoihin ja Gavisconia suojaamaan ruokatorvea.

Fyssari toteaa, että nää sun niskat on ihan jumissa. Saat jumppaohjeet ja teet liikkeet yhden kerran himassa ja toteat, että nappia on helpompi ottaa kuin jumpata.

Jos siellä pään sisällä ei ole kasvia niin pääkipusi on todellisuudessa suurella varmuudella päännyökkääjälihaksen kroonista jumitusta. Sen(kin) voi aktivoida triggerpisteitä manipuloimalla ja kivun saa jo ensimmäisellä kerralla pois.

Mutta jos et kokeile, niin et voi tietää.

Sitten huomaat, ettei päänsärky mene pois pillereitä syömällä ja alkaa ahdistamaan ja vituttamaan, mut hei! Siihenkin löytyy reseptillä pillereitä.

Get my drift? :)
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
863
Mä en käytännössä voi käydä vessassa yöllä ollenkaan. Yleensä mä herään siinä tarpeeks niin ettei todennäköisesti enää nukahda uudelleen. Kaikkein varminta menettää vessassakäynnin aikana yönet on kattoa kelloa. Siks mulla ei olekkaan makuuhuoneessa eikä muuallakaan kelloa niin että sen yöllä näkisi. Talvella toi ei ole niin paha ku on pimeetä yötä päivää ni ei tiedä paljonko kello on ku vessassa käy. Kesällä toi on pahinta ku näkee valoisuudesta paljonko kello on ja kauanko on aikaa heräämiseen.
Vahva tämä. Siksi itsellä on vuosia olleet todella tummat verhot makkarissa, sisustuksesta viis. Niiden avulla makuuhuone on kesälläkin käytännössä yhtä pimeä kuin talvella.


Täällä jengi valittelee univaikeuksia muttei vastavuoroisesti kerro mitään "arjestaan". Olen melko varma siitä että jos hakkaa jotain aktiivista pumpum -peliä tai katsoo jotain sarjaa / leffaa ja koettaa siitä suoriltaan mennä nukkumaan niin tuskin uni tulee. Tai tekee ihan mitä tahansa joka vaatii paljon ajattelua / aivotoimintaa, vaikkapa väittelee jossain netin keskustelupalstoilla asiasta X, Y tai Z. Tai jos syö sipsiä tai ihan mitä tahansa energiapitoista purtavaa illalla.

Mulla ei ollut juuri mitään uni(nukahtamis)ongelmia vielä silloin kun olin normaalissa 8-16 työssä, kaikki ongelmat tulivat vuorotyön mukana muutama vuosi takaperin. Ainoa aikuisiän ongelma on ollut herkkyys kaikenlaisille äänille. Se tuli joskus täysi-ikäisyyden kynnyksellä, en osaa tarkasti sanoa. Kuitenkin kun menin inttiin 21 vuotiaana muistan elävästi kuinka parin tupakaverin kuorsaus häiritsi ihan vitusti. Käytinkin intin tulppia tai vaihtoehtoisesti olin niin väsynyt päivän liikunnoista että nukahdin ennen kuin tupajaverit alkoivat kuorsauksen -> sain nukuttua sikeästi koko yön.

Anyway jos kämppä ja naapureiden apinat ovat hiljaa niin 8-16 duunissa sain usein helposti unta siinä 22.30-23 välissä ja kello soi 6.45. Pumpumit ja vastaavat actionia puolillaan olevat pelit, tai ajatusta vaativat pelit vaikuttivat sikana omaan nukahtamisen "helppouteen". Kuin myös jokin keskustelu nettipalstoilla ja vastaava. Noiden lopettaminen ajoissa ennen untenmaille menoa -> paremmin ja nopeammin unta. Samoin jos oli jotain duuni TAI vapaa-aika muistettavaa seuraavalle päivälle, asioita, tekemisiä, whatever. Näihin auttoi niin helppo kikka että kirjoitin ranskalaisilla viivoilla seuraavan päivän-parin jutut ylös, tyhmimmätkin:

-10.1 työasia: soita firmaan X HETI aamusta ja kerro jaskalle että sovittu juttu emailissa ei sittenkään niin vaan pitää sumplia uusiksi.
-10.1 sähkölaskun eräpäivä.
-10.1 kaupasta ruuan lisäksi tiskikoneainetta.
-11.1 palkka, muista siirtää kaverille 50e.


Varsinaiset, voisiko sanoa todelliset uniongelmat joihin en ole keksinyt lääkettä alkoivat vuorotöiden yhteydessä muutamia vuosia sitten. Nukun todella kevyttä / katkonaista unta, en saa unta vaikka takana olisi 3x12h työvuoro, ajatukset pyörii ylikierroksilla, joudun nousemaan yöllä kuselle ja sitä rataa. Varsinkin toi yöllä kuseminen oli tosi outo homma, sitä jatkui varmasti yli vuoden - viikonloput ja lomat mukaanlukien. Jouduin melkein jokaikinen yö käymään kusella. Onneksi se (aivo)sekoilu loppui sillä kyseessä ei ollut mikään nesteiden ylinauttiminen tai sokerin ylikäyttö.

Pahinta on se jos uni menee ikään kuin ohitse. Olet jo nukahtamassa mutta sitten jokin alitajuinen asia (tai ulkoa kuuluva ääni) estää sen niin tuon jälkeen aivot alkavat elää "normaalia" päiväelämää eli ajatukset juosta -> 1-2-3h pyörimistä sängyssä. Olen huomannut että pahinta tässä vaiheessa on vilkuilla kelloa saatika nousta ylös ATK:n tai kännykän ääreen. Koska sen jälkeen alan miettimään ja laskemaan itsekseni miten vähän saa taas kerran nukuttua ja kuinka pitkä työpäivä on edessä ja sitä rataa. Olenkin järjestänyt asuntoni niin että pääsen vaikka vessaan (juomaan vettä ym.) ilman että edes vahingossa tulee nähdyksi mitä kello on. Joskus nousen lukemaan jotain vanhaa akkaria joita säilytän ihan vain tätä varten, kannattaa kokeilla - ajatukset rauhottuu yllättävän nopeasti! Missään nimessä ei kannata alkaa pläräilemään jotain somea kännykällä ja ihmetellä miksei uni tule :rolleyes:

Ikää on 37 vuotta ja jos pääsisi takaisin 8-16 töihin niin epäilisin että omat univaikeudet olisi kuitattu sillä. Ainoa ongelma olisi tuo herkkyys äänille. Ne alkaa vituttamaan todella nopeasti kun alitajuisesti tietää ettei niihin voi vaikuttaa. Esimerkiksi asia X josta tietää että se loppuu kohta (omassa asunnossa jokin äänenlähde tai muu tuttu äänen lähde) - sellainen ei häiritse yhtään. Sen sijaan jokin molotus jostain tai lumiaura ulkona - häiritsee vain koska sulla ei ole siihen mitään vaikutusta.

Nää päänsisäiset asiat on kyllä ihme juttuja.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 320
Pakko mainita ylläolevaan tekstiin, että olen myös todella herkkä äänille ja ne häiritsee. Oli se sitten musiikki, puolison tuhina tai ihan mitä vaan. Että kyllä meitä moneen junaan.

Toimiiko tuo ajatuksien kirjoittaminen oikeasti? Moni sitä kehuu, mutta en vain ole saanut aikaiseksi.
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Olen melko varma siitä että jos hakkaa jotain aktiivista pumpum -peliä tai katsoo jotain sarjaa / leffaa ja koettaa siitä suoriltaan mennä nukkumaan niin tuskin uni tulee.
Mä oon tehnyt noita pienestä pitäen, ilman mitään ongelmia. Nykyään vielä enemmän, käytännössä joka yö tulee katsottua Netflixiä/HBOta, ja kun huomaa että on missannut edelliset pari minsaa, laittaa kiinni ja alkaa nukkumaan. Vaikka pelit on just pumpumia ja ohjelmat pääosin väkivaltaa, on ne silti tapoja rentoutua.

Itselleni ainoa unettomuutta aiheuttava on aina ollut harrastamani kamppailulajit, jos treenit on liian myöhään. Karkeasti, jos klo 20 jälkeen treenaa ja eritoten harjoitteita, joissa toimitaan stressin alla, esim. useampaa hyökkääjää ja/tai aseita vastaan, harvoin saa unen ennen kello 2-3. Kai siitä jää adrenaliinirush päälle ja kelaa niitä nyansseja miten eri tavalla olis voinut myös toimia. Joku perus cardio/paukutustreeni niin nukkuu aika salamana.

Opiskeluaikoina kun ei ollut liukuvista tietoakaan oli aika tuskaa kun parisen vuotta oli treenit alkaen klo 20.30. Uni tuli niinä öinä 3 aikaan ja 7 herätys. Koko päivän odotteli vaan iltapäiväunille pääsyä.

Duunien yms. osalta oon aina pystynyt kytkeen ajatukset pois päältä stressin allakin, jos tarvii nukkua. Psyykkaan mieleni ajatteleen vain täydellisen mustaa väriä niin intensiivisesti, että nukahdan. Siispä tuo urheileminen liian myöhään on selvästi se pahin mulle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 591
Menikö ihon alle? Osuiko suoneen?

Jos sinulla ei ole kokemusta vaihtoehdoista niin ihan voin ihan vilpittömästi suositella testaamaan, vaikka 4 viikon jaksolle. Aloita akupunktiolla ja sitä vahvistamaan yllämainittuja aineita.

Tää menee samaan sarjaan, kun potilas tulee valittamaan lääkärille päänsärkyä, silmiäkin särkee ja pää ei käänny kunnolla, kun on tumputettu päivittäin tuntikausia koneella istuen ja batteryä juoden.

Saat reseptillä burana600.sta kipuun, Triptyliä nostamaan kipukynnystä, Sirdaludia yöksi rentouttamaan lihaksia, Voltarenia niskaan myös. Sitten sun pakkis ei kestä lääkecocktailia niin saat myös jotain Esomepratsolia happoihin ja Gavisconia suojaamaan ruokatorvea.

Fyssari toteaa, että nää sun niskat on ihan jumissa. Saat jumppaohjeet ja teet liikkeet yhden kerran himassa ja toteat, että nappia on helpompi ottaa kuin jumpata.

Jos siellä pään sisällä ei ole kasvia niin pääkipusi on todellisuudessa suurella varmuudella päännyökkääjälihaksen kroonista jumitusta. Sen(kin) voi aktivoida triggerpisteitä manipuloimalla ja kivun saa jo ensimmäisellä kerralla pois.

Mutta jos et kokeile, niin et voi tietää.

Sitten huomaat, ettei päänsärky mene pois pillereitä syömällä ja alkaa ahdistamaan ja vituttamaan, mut hei! Siihenkin löytyy reseptillä pillereitä.

Get my drift? :)
En lähde koettamaan noita vaihtoehtohoitoja, mutta olen samaa mieltä siitä, että täällä ketjussa käyttäjät ovat ylilääkittyjä. Ja tuossa tulee vaan lisää ongelmia, joita paikataan lisälääkkeillä.

Täällä mennään edelleen lähikaupastakin saatavalla melatoniinilla ja suurin ongelma on, että joskus nukun vähän yli 5h sikeästi ja sitten herään virkeänä, enkä enää saa unta. Päivällä kuitenkin väsyttää sitten, kun tuo oli vähän liian vähän unta. Kuitenkin aktiivisuusrannekekin näyttää, että se on suureksi osaksi syvää unta ja on kovasti sitä mieltä, että se riittää aikuiselle miehelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
138
Pitäisikö olla huolissaan, kun lääkitys vaikuttaa siltä, että kaikki on pahasta? Mirsta 30-45 mg, ketipinor 25-30 mg ja Opamox 15-30 mg. Riippuvuutta pitäisi kai aiheuttaa, mutta onneksi en ole käyttänyt niitä (huono homma)

Noilla saa kyllä nukuttua, mutta ei niitä huvikseen viitti käyttää. Mirtsa nukahtamiseen ja Ketipinor ylläpitämään sitä unta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 020
Vähän taas unirytmi viturallaan. Tulee nukahdettua joskus neljän jälkeen nykyisin. Ei oikein sovi varmaan mulle tämä itsenäinen työskentely.
Pitää olla joko pomo tai nainen kattomassa perään vissiin :D

Huomenna pakko ottaa joku tunnin kävely vaikka illalla, jos tulis uni nopeammin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 606
Menikö ihon alle? Osuiko suoneen?

Jos sinulla ei ole kokemusta vaihtoehdoista niin ihan voin ihan vilpittömästi suositella testaamaan, vaikka 4 viikon jaksolle. Aloita akupunktiolla ja sitä vahvistamaan yllämainittuja aineita.

Tää menee samaan sarjaan, kun potilas tulee valittamaan lääkärille päänsärkyä, silmiäkin särkee ja pää ei käänny kunnolla, kun on tumputettu päivittäin tuntikausia koneella istuen ja batteryä juoden.

Saat reseptillä burana600.sta kipuun, Triptyliä nostamaan kipukynnystä, Sirdaludia yöksi rentouttamaan lihaksia, Voltarenia niskaan myös. Sitten sun pakkis ei kestä lääkecocktailia niin saat myös jotain Esomepratsolia happoihin ja Gavisconia suojaamaan ruokatorvea.

Fyssari toteaa, että nää sun niskat on ihan jumissa. Saat jumppaohjeet ja teet liikkeet yhden kerran himassa ja toteat, että nappia on helpompi ottaa kuin jumpata.

Jos siellä pään sisällä ei ole kasvia niin pääkipusi on todellisuudessa suurella varmuudella päännyökkääjälihaksen kroonista jumitusta. Sen(kin) voi aktivoida triggerpisteitä manipuloimalla ja kivun saa jo ensimmäisellä kerralla pois.

Mutta jos et kokeile, niin et voi tietää.

Sitten huomaat, ettei päänsärky mene pois pillereitä syömällä ja alkaa ahdistamaan ja vituttamaan, mut hei! Siihenkin löytyy reseptillä pillereitä.

Get my drift? :)
En tiiä missä lääkärillä sä oot käyny jos sulle on ensimmäisenä tyrkytetty lääkkeitä. Mä itte sain ainakin 5v. rampata lekurissa univaikeuksien takia ennenkuin sain ensimmäistäkään lääkettä siihen.

Noi uskomushoidot on ihan höpöhöpö, mutta hyvä jos ne sulle auttaa. Älykkäämmät yksilöt tietää että itseplacebo ei oikein toimi. Vähän niinkuin ei toimi itsensä kutittaminenkaan.

Monilla ihmisillä sisäinen kello vaan käy eri rytmiä kuin valtaosalla ihmisiä ja siihen ei auta vaikka sisi mitä ketunleipiä tai muita itsekeksimiään marjoja.

Tietysti kaikki arvot sun muut pitää lekurilla tarkistuttaa ettei esmes kilppareissa ole vikaa. Mutta siinä vaiheessa kun mitään elimellistä vikaa ei löydy ni on kyllä vaikea uskoa että joku kanadanhanhen peräsuolesta tehty pilleri vois auttaa.

Mä luulen että jokainen joka täällä vetää pillereitä huuleen on kyllä eliminoidu noi mainitsemasi "syyt" unettomuuteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 606
Pahinta on se jos uni menee ikään kuin ohitse. Olet jo nukahtamassa mutta sitten jokin alitajuinen asia (tai ulkoa kuuluva ääni) estää sen niin tuon jälkeen aivot alkavat elää "normaalia" päiväelämää eli ajatukset juosta -> 1-2-3h pyörimistä sängyssä. Olen huomannut että pahinta tässä vaiheessa on vilkuilla kelloa saatika nousta ylös ATK:n tai kännykän ääreen. Koska sen jälkeen alan miettimään ja laskemaan itsekseni miten vähän saa taas kerran nukuttua ja kuinka pitkä työpäivä on edessä ja sitä rataa. Olenkin järjestänyt asuntoni niin että pääsen vaikka vessaan (juomaan vettä ym.) ilman että edes vahingossa tulee nähdyksi mitä kello on. Joskus nousen lukemaan jotain vanhaa akkaria joita säilytän ihan vain tätä varten, kannattaa kokeilla - ajatukset rauhottuu yllättävän nopeasti! Missään nimessä ei kannata alkaa pläräilemään jotain somea kännykällä ja ihmetellä miksei uni tule :rolleyes:
Nää päänsisäiset asiat on kyllä ihme juttuja.
Mulla aikalailla sama. Jos "uniaika" menee ohi niin se on sitten siinä. Seuraavat 2-3h vähintään joko sängyssä pyrimistä tai sitten sellaisessa puolikoomassa olemista.

Ja mitä normaaliin arkeen tulee niin oma rytmi suurinpiirtein tällainen:
Arkisin:
-Herääminen 6.10 ja kuppi kahvia
-Töissä 7-15, puolilta päivin lounas. Ei kahvia työpäivinä
-Kotona n.16.00, kuppi kahvia
-Sekalaista puuhastelua 16-21
-Ruokailu n.klo 19-20 (tästä myöhemmin)
-Sänkyyn klo 21 ja hetken aikaa tabletin katsomista (lisää myöhemmin)
-Perjantaisin sauna ja valvomista pidempään koska viikonloppu

Viikonloppuisin:
-Perjantaina nukkumaan koska haluaa
-Lauantaisin nukkuu niin pitkään kun haluaa, yleensä sinne klo 12
-Lauantaina sekalaista puuhastelua, sauna kuudelta ja ruoka klo 20-21
-Pelaamista klo 22-n.04 saakka
-Nukkumaan jos uni tulee
-Sunnuntaina nukkuu niin pitkään kun haluaa, noin klo 12
-Sekalaista puuhastelua ja klo 23-24 sänkyyn katselemaan tabua. Klo 01-02 imovane huiviin

Koomaile maanantain ja taas viikkorytmi tiistaista eteenpäin kunnossa. Kahvia (tai muita piristeitä) en viikolla käytä paitsi sen pari kuppia kaffea päivässä.


Tässä oma vuosien aikana hioutunu oma rytmi.
Monet sanoo että ei saisi syödä raskaasti ennen nukkumaanmenoa. Itsellä on juuri päinvastoin; nukun parhaiten silloin kun olen kylläinen.
Samoin tabua ei suositella nukkumaan mennessä. Siinäkin mä olene erilainen. Mun PITÄÄ saada kattoa hetki tabua ennen nukkumaan meno. Ja se mitä katsoo on yhtä tärkeetä. Pitää olla jotain helvetin tylsää ja rauhallista, kuten dokkareita. Jos yritän mennä suorilta jaloilta nukkumaan niin ei onnistu. Mä tarviin sen hetken ennen nukkumaan käyntiä että kroppa ja pääkin tajuaa että nyt ollaan menossa nukkumaan. Sitten tabu pois ja yrittää nukahtaa.
Kirjan lukeminen ei onnistu. Jos on liian kiinnostava kirja niin aivot alkaa hyrrätä liikaa eikä pysty nukahtamaan. Tylsää kirjaa taas ei voi lukea kuten tylsää dokkaria voi katsoa.

Lauantaisin peli-illan jälkeen huomaa kyllä että kroppa ja pää käy kierroksilla pelin jälkeen ja nukahtamienn on huomattavasti vaikeampaa, mutta silloin tietää sen syyn. Mutta jos se on sen kerran viikossa pelaamisen hinta niin sitten on, pelaamista en lopeta koska viikon kohokohta.

Lomalla huomaa aina kuinka mun rytmi automaattisesti kääntyy n.5h normaalia rytmiä myöhemmäksi jos ei ole tarvetta säilyttää rytmiä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
39
Ei ole kyllä unettomuuden hoito ollut niim helppoa,että resepti kouraan ja ulos.
On vuosia ravattu lääkärillä,syöny vitamiineja ym paskaa suoraan sanottuna josta ei ole ollut mitään apua.
Jos ihmisen päänsäryn syy on noin helppo vastaus kuin jumppaaminen niin eiköhän siitä oikeasti kärsivät tekisi. Ei oletettavasti ole niin vaikeasta migreenistä kokemusta? Yli 20v oikean hoidon hakemisella voin sanoa,että vaikeaa. Esim tuo aika meni että sain lihaksia rentouttavan lääkkeen.

Arki menee yleisesti ottaen saman kaavan mukaisesti. Aamulla 6-8 välillä ylös,kahvi ja 11-14 välillä leipää tms. Ruoka iltapäivällä ja iltapala.
Tällä hetkellä opiskelua arki.
Illalla on rutiinit ja niistä pidän kiinni eli töllö kiinni noin 20-21. Elukoiden hoito ja sit ihan katson jotain tai luen tms.
Tietokoneella en juurikaan vietä aikaa. Läksyt ehkä suurimmaksi osaksi vain teen.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
394
Onko muuten kellään kokemuksia suht luotettavista unisensoreista patjan alle/kroppaan? Itsellä on käytössä se suomalainen Beddit, jonka apple osti ja jolle ei enää ole android tukea, otin laitteen pitkästä aikaa käyttöön vanhalla softalla. Mikään tarkkuusinstrumenttihan tuo ei koskaan ole ollut mutta selvä haju sillä kyllä on, lähinnä lyhyitä heräyksiä tuo ei noteeraa mitenkään.

Gigantissa olisi Beuer Sleep SE80 hintaan 199e, melko kallis, mutta toimisikohan se...?

Itsellä ainakin on monesti saada hankala kokonaiskuva yönunista, ja taivun aina herättyäni katsomaan kelloa, ja yritän vielä muistaa "jokaisen pätkäisyn" jostain syystä. Yritän päästä noilla unisensoreilla siitä tavasta eroon.
 
Liittynyt
14.01.2018
Viestejä
20
En ainakaan heti menisi vakuuttuneeksi noista kauppojen unisensoreista.

Oura vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta.
Uni ja Oura-älysormus | Oura Ring

Toki tiedän että nukun huonosti ilman että joku käyrä sitä näyttää, joten siinä mielessä en omalla kohdalla näe tarpeelliseksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 958
Viestejä
4 294 595
Jäsenet
71 753
Uusin jäsen
sibhi

Hinta.fi

Ylös Bottom