Noh, toikin on suhteellista. Itsellä tulee Imovanen kanssa 15 vuotta täyteenOletko ottanut siis Imovanea pari vuotta putkeen? Jos näin, niin ihme että kukaan lääkäri on määrännyt noin pitkään bentsoja. Vaikka ne bentsot saattaa auttaa hetken, niin pitkäaikaiskäytössä ongelma on ainakin se, että et pysty nukkumaan enää ilman niitä. Uskoisin, että jotain vieroitusoireita tulee silti varmasti ja varmaaan sen takia annostusta vähennetty ja halutaan titrata irti niistä. Ei ne yksityisetkään lääkärit nykyään ihan loputtomasti enää määrää bentsoja, koska E-reseptillä näkee muiden lääkärien määräämät lääkkeet hoitopaikasta riippumatta ja nykyinen hoitokäsitys/-suositus on ettei niitä ole hyvä syödä pitkään (ainakaan unettomuuteen). Itse univammaisena olen sama mieltä.
Oletko kokeillut Atarax:a? Se on (väsyttävä) allergialääke joka toimii ainakin itselläni paljon paremmin kuin bentsot, koska vaikuttaa elimistössä pidempään. Siinä on myös sen haittapuoli, eli aamulla on ihan helvetin väsynyt ja koomassa ekan tunnin, mutta sitten helpottaa. Suosittelen kokeilemaan jos et ole jo kokeillut. Itse naureskelin ensin lääkärille että miten muka joku allergialääke voisi toimia bentsoja (imovane, temesta) paremmin, mutta en naura enää. Ei ole tarttenut enää ottaa bentsoja unettomuuteen. 1-1.5h ennen nukkumaanmenoa 1 tabletti ja en kyllä pysy hereillä enää millään 2h tabletin ottamisesta. Vaikka yöllä heräisi kuselle/vaimon herätyskelloon parikin kertaa, saa unenpäästä kiinni uudelleen vielä aamuyöstäkin.
Toki en ole putkeen noita syönyt, vaan lääkäriltä olen saanut reseptin aina X määrälle nappeja vuodessa. Parin kolmen vuoden välein tarvinnut käydä vastaanotolla vielä "ilmoittautumassa" ja silloin tällöin maksatesteissä ettei ole mitään vaurioita.
Ja ihan hyvin menny. Mutta tosiaa pitää yrittää välttää putkeen syömistä.. tulee tottuminen ja annoksen kasvatus joka taas tekee hallaa maksalle.
Ja tossa on vielä sekin huono puoli että yleensä Imovane kuivattaa suuta ja se aiheuttaa ongelmia legojen kanssa kun ei ole suojaavaa sylkeä niin paljon suussa..