Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sä oot tullu siihen pisteeseen että kroppas on tottunut siihen. Imovanessa pitäisi olla käyttö ns. 1:1 eli jos viikon käyttää niin viikko pitäisi olla ilman jne. Tohon ei jää koukkuun, mutta kroppa tottuu ja teho häipyy. Lekurille ja lopetat noiden käytön vähäksi aikaa ja pyydät muita lääkkeitä.Kohta pari viimeistä vuotta saanut unta ainoastaan imovanen avulla, puolikkaalla tai kokonaisella. Viimeiset pari kuukautta kokonaisella.
Välillä yritän "unohtaa" imovanen ottamisen, mutta nukahtamisesta ei tule mitään ilman sitä ja sängyssä pyörimisessä voi mennä helposti aamuun asti.
Tässä on ollut pitkään vuosia kestänyt huono parisuhde sekä avoero alla ja väliaikaiseen asuntoon muuttaminen ja nyt sitten vasta vähän aikaa sitten omaan vakituiseen asuntoon muuttaminen + lapset jäivät "oletuksena" äitinsä luokse ja parin viikon päästä alkaa taistelu lasten tapaamisoikeuksista.Sä oot tullu siihen pisteeseen että kroppas on tottunut siihen. Imovanessa pitäisi olla käyttö ns. 1:1 eli jos viikon käyttää niin viikko pitäisi olla ilman jne. Tohon ei jää koukkuun, mutta kroppa tottuu ja teho häipyy. Lekurille ja lopetat noiden käytön vähäksi aikaa ja pyydät muita lääkkeitä.
Mutta ymmärrätkö että sun kroppas on tottunut (=toleranssi kasvanut) siihen niin silloin niiden teho häipyy. Siksi sun kannattaa vaihtaa lääkettä joksikin aikaa. Johonkin, mikä perustuu eri tehoon kuin tsopikloniin.Tässä on ollut pitkään vuosia kestänyt huono parisuhde sekä avoero alla ja väliaikaiseen asuntoon muuttaminen ja nyt sitten vasta vähän aikaa sitten omaan vakituiseen asuntoon muuttaminen + lapset jäivät "oletuksena" äitinsä luokse ja parin viikon päästä alkaa taistelu lasten tapaamisoikeuksista.
Ehkä tässä vaiheessa ei ole suunnitelmissa yrittää lopettaa imovanen käyttämistä, vaan korkeintaan totutella takaisin puolikkaaseen.
Ehkä samanlainen koukuttava vaikutus kuten jos yrittää jättää 100mg ketipinoria ottamatta? Uni vaan ei millään tule, ei sitten siis yhtään millään?Kohta pari viimeistä vuotta saanut unta ainoastaan imovanen avulla, puolikkaalla tai kokonaisella. Viimeiset pari kuukautta kokonaisella.
Välillä yritän "unohtaa" imovanen ottamisen, mutta nukahtamisesta ei tule mitään ilman sitä ja sängyssä pyörimisessä voi mennä helposti aamuun asti.
Mirtatsapiini – WikipediaMirtatsapiinia käytetään miedosta vaikeisiin luokiteltavien masennustilojen hoitoon sekä pieninä annoksina pitkäaikaisen unettomuuden hoitoon.[3]
Imovaneen voi kyllä jäädä koukkuun, mutta yleensä suurempi vaiva on tottuminen/toleranssin nousu. Kun taas esim. Tenoxilla on huomattavasti suurempi koukuttumisriski. Joskin se on enemmän uni, kuin nukahtamislääke.Kyl moni on jäänyt imovane-koukkuun. Ne ottaakin sitten yli kahta tablettia joka teoriassa kumoaa nukahtamisvaikutuksen. Ketipinorissa on hoitava taso joka tulee kun sitä syödään noin yli viikon eli se kerääntyy aivoihin ja taso pysyy jonkun aikaa kun lääkkeen jättää ottamatta. Toki se tuntuu kun sen ottaa/jättää ottamatta. Itse olen ollut niitä joille esim serotiinilääkkeet alkavat toimia ennen kuin pitäisi aka "kolahtavat" joka toisten sattumalta luettujen tutkimusten mukaan olisi vihjettä kakssuuntaisesta. Toisaalta serotiini mulla on toiminut myös yötä vasten joka saa toiset arvauskeskuslääkärit tekemään ristinmerkkiä. No mm. pakko-oireilevat ottavat yötä vasten serotiininsa, joten ehkä se on vapaasti tulkittuna auttanut pakko-oireiseenkaltaiseen nukkumisen välttelyyn No kauan en pysty niitä välttämättä syömään kun menee sitten unet... mutta nyt on ollut kivasti yövuoroissa flunssa joka on väsyttänyt päivällä mukavasti *huoh*, viikonpäästä onkin sitten taas toiset yövuorot mutta onneksi on nyt kaikkee mielenkiintoista yöksi mm paketti postissa Onneks pääs turhauttavata hoitotyöstä pois, kummasti tekee stressitasoille hyvää. Enkä jaksa enää sterssata ettei ole enää oikein täysillä toimivaa lähi- tai nimimuistia, liikun niitten seurassa jolla sellainen vielä ole. Joskus ilmeisen burnoutin kourissa oli vielä ikävämmin ja ressas päälle. Että tälläistä tekstiä sitä tulee kun työ syä aivot.
Mitä haittaa siitä on jos on nappaillut imovanea esim. nyt sen kaksi vuotta puolikkaan tai kokonaisen nukkumaan mennessä?
Itselläni nukkumattomuus aiheuttaa enemmän haittaa kuin se, että heitän joka ilta ryynin naamaan ja nukun yöni hyvin.
Melatoniini ei vaikuta niinkään nukahtamiseen vaan auttaa enemmän siinä ettei heräile keskellä yötä.
1-3mg pitäisi riittää ja melatoniinia voi hyvin ottaa pidempiäkin "kuureja". Suunnilleen samaan aikaan nukahtaminen ja herääminen on muutenkin hyvä ajatus.
Sitä haittaa että kun se ei enää tehoa. Maksa ottaa vaan hittiä vaikka vaikutusta ei juuri ole. Vaihda nyt hyvän sään aikana joksikin aikaa muuhun lääkkeeseen.Mitä haittaa siitä on jos on nappaillut imovanea esim. nyt sen kaksi vuotta puolikkaan tai kokonaisen nukkumaan mennessä?
Itselläni nukkumattomuus aiheuttaa enemmän haittaa kuin se, että heitän joka ilta ryynin naamaan ja nukun yöni hyvin.
Niinkuin vastasin jo, tuossa vaiheessa Imovanen teho on jo häipynyt ja kroppa tottunut siihen. Maksa ainoastaan kärsii. Siksi kannattaa vaihtaa sellaiseen nappiin johon ei tottumista vielä ole syntynyt.Juu näin sen itsekin näen. Ensin pitää saada nukutuksi, se korjaa paljon tai auttaa pysymään kuosissa tai että ei tule turhia viirauksia.
Edit: varsinkin jos on akuutit hankalat ajat niin silloin ei välttämättä kannata hirveästi tosiaan ruveta kikkailemaan.
Imovane tehoaa vielä ja yleensä menee noin 45 minuuttia kun uni tulee taatusti.Niinkuin vastasin jo, tuossa vaiheessa Imovanen teho on jo häipynyt ja kroppa tottunut siihen. Maksa ainoastaan kärsii. Siksi kannattaa vaihtaa sellaiseen nappiin johon ei tottumista vielä ole syntynyt.
Veikkaan että nukahtaminen on tuon käytön jälkeen enää psykologista eikä niinkään Imovanen vaikutuksesta.
Mitä haittaa siitä on jos on nappaillut imovanea esim. nyt sen kaksi vuotta puolikkaan tai kokonaisen nukkumaan mennessä?
Kiinnostaisi "kovasti" tietää kun sulla näyttää olevan kokemusta. Mullakin snri venlafaxin lääke kolahtaa jotain viidessä tunnissa nuppiin ja kovaa. Vaikka teho pitäisi tulla jossain kahden viikon käytöllä yleisesti. Mulla vaikuttaa esim näkökykyyn, eli näkö terävöityy normaaliksi, kun ennen se oli jollain lailla sumeampi näkö.Kyl moni on jäänyt imovane-koukkuun. Ne ottaakin sitten yli kahta tablettia joka teoriassa kumoaa nukahtamisvaikutuksen. Ketipinorissa on hoitava taso joka tulee kun sitä syödään noin yli viikon eli se kerääntyy aivoihin ja taso pysyy jonkun aikaa kun lääkkeen jättää ottamatta. Toki se tuntuu kun sen ottaa/jättää ottamatta. Itse olen ollut niitä joille esim serotiinilääkkeet alkavat toimia ennen kuin pitäisi aka "kolahtavat" joka toisten sattumalta luettujen tutkimusten mukaan olisi vihjettä kakssuuntaisesta. Toisaalta serotiini mulla on toiminut myös yötä vasten joka saa toiset arvauskeskuslääkärit tekemään ristinmerkkiä. No mm. pakko-oireilevat ottavat yötä vasten serotiininsa, joten ehkä se on vapaasti tulkittuna auttanut pakko-oireiseenkaltaiseen nukkumisen välttelyyn No kauan en pysty niitä välttämättä syömään kun menee sitten unet... mutta nyt on ollut kivasti yövuoroissa flunssa joka on väsyttänyt päivällä mukavasti *huoh*, viikonpäästä onkin sitten taas toiset yövuorot mutta onneksi on nyt kaikkee mielenkiintoista yöksi mm paketti postissa Onneks pääs turhauttavata hoitotyöstä pois, kummasti tekee stressitasoille hyvää. Enkä jaksa enää sterssata ettei ole enää oikein täysillä toimivaa lähi- tai nimimuistia, liikun niitten seurassa jolla sellainen vielä ole. Joskus ilmeisen burnoutin kourissa oli vielä ikävämmin ja ressas päälle. Että tälläistä tekstiä sitä tulee kun työ syä aivot.
On turha pyöriä sängyssä jos ei saa millään unta ja hieman väsyneenäkin kykenee monen laista tekemään, kunhan nukkuu myöhemmin univelat pois. Lääkkeet voivat auttaa rytmin muodostamisessa pieninä annoksina, jos tilanne on paha, mutta itse en halua sellaisiin koskea, enkä suosittelekaan. Pääasia on säilyttää iloinen mieli.
Näin sitä on ihmiset erilaisiaSekavuorotyöläisenä, kirjaimellisesti (joskus kolmekin eri vuoroa viikon aikana), voin sanoa että alkoholi ei ainakaan edesauta. Ainakaan minulla. Yksikin bisse ennen nukkumaanmenoa, niin heti on unet reisillä. Kokeiltu sitä joskus kotikonstina unensaantiin.
Itsellä tehokkain keino on liikunta. Ei siis mikään korkeasykkeinen intervallijuoksu tai raskas jalkatreeni salilla, vaan kohtuureipas ulkoilu. Paria tuntia ennen nukkumaanmenoa. Tätä ei tarvitse päivittäin, kunhan siitä tulee vaan viikkorutiini. Huomannut avoliiton myötä, kun talouteen tuli samalla pari koiraa, että jo niiden kanssa ulkoilu auttaa unen saantiin huomattavasti.
Itse en ole herkkäuninen unenpäästä saatuani kiinni, mutta uneen pääsy tuottanut aina vähän ongelmia vilkkaan aivotoiminnan takia. Varsinkin yövuorojen jälkeen tuppaa nuppi olemaan kierroksilla vaikka keho olisikin totaalisen ryytynyt.
Se ei myöskään minun kohdalla ole mitään terveysviranomaisten höpöhöpöpuhetta, että sähkölaitteiden tuijottaminen juuri ennen nukkumaanmenoa heikentää unenlaatua. Saatan toki joskus kuunnella musiikkia tai YLE Puhetta ( ) ennen nukahtamista.
Sauna on hyvä keino rentouttaa mieltä ja kehoa myös.
Raskas ruokavalio sekoittaa minullakin unta ja ennen kaikkea vatsantoiminnan seuraavana aamuna.
Iän myötä sen tajuaa; uni on aika helvetin tärkeä osa yleistä hyvinvointia. Ja jokainen sekavuorotyöläinen tietää korostetusti sen merkityksen.
Itsellä taas pari bisseä on se paras unilääke kun ei napit ja pillerit auta, voin sanoa että alkoholi ei ainakaan edesauta. Ainakaan minulla. Yksikin bisse ennen nukkumaanmenoa, niin heti on unet reisillä. Kokeiltu sitä joskus kotikonstina unensaantiin.
Itsellä tämäkin päinvastoin. En voi edes koiraa viedä ulos iltaisin koska se "liikunta" riittää siihen että uni ei taas tule. Pitää olla mahdollisimman passiivinen illalla ennen nukkumaan menoa. Liikunta kyllä väsyttää, mutta kroppa tulee ylivirkeäksi eikä nukahda vaikka kuinka väsyttää.Itsellä tehokkain keino on liikunta. Ei siis mikään korkeasykkeinen intervallijuoksu tai raskas jalkatreeni salilla, vaan kohtuureipas ulkoilu. Paria tuntia ennen nukkumaanmenoa.
Tässä melkein sama, mutta katselen tablettia ennen nukkumaan menoa. Jotain hidastempoista dokkari. Sen sijaan telkkari taas ei oikein sovi meikälaiselle. Jos telkkaria kattoo ennen nukkumaanmenoa niin todennäköisesti en saa unta.Se ei myöskään minun kohdalla ole mitään terveysviranomaisten höpöhöpöpuhetta, että sähkölaitteiden tuijottaminen juuri ennen nukkumaanmenoa heikentää unenlaatua. Saatan toki joskus kuunnella musiikkia tai YLE Puhetta ( ) ennen nukahtamista.
Itsellä taas yks parhaiusta nukahtamis ja unikeinoista on syödä tukevasti illalla min. pari tuntia ennnen nukkumaan menoa.Raskas ruokavalio sekoittaa minullakin unta ja ennen kaikkea vatsantoiminnan seuraavana aamuna.
Itse etsin aina googlen avulla, löytyy usein paremmin kuin foorumin haulla. Joskus foorumin haulla ei löydä jotain ketjua minkä tietää ihan varmasti olevan, niin googlettamalla ensimmäisenä sitten.ot:
Oho, etsin 'nukkuminen' hakusanalla vanhempaa ketjua, mutta näköjään olin niin unessa etten tajunnut etsiä uni sanalla
Eli tämän ketjun voi varmaan mode yhdistää tuohon vanhempaan ketjuun.
/ot
Käyn kusella ainakin pari kertaa yössä, välillä satun heräämään ja tsekkaan kännykästä jotain NHL- tilanteita tai uutisia tms. (joo hölmöä on).
Tulipahan avauduttua mutta suosittelen tutkituttamaan jos ongelmia nukkuessa tai epäilee että niistä voisi olla kiinni. On meinaan parantanut huomattavasti elämänlaatua. Tempurilta sai tuon sängyn ilman korkoja tai kuluja 3 vuoden maksuajalla mikä helpotti hankintaa huomattavasti.
Tärkeä avautuminen. Faijani, jolla tosin 40 vuotta raskasta tupakointia (välissä tosin 10 savutonta testausvuotta) on kertonut kuta kuin samat sävelet.
En ollut aiemmin kuullutkaan koko uniapneasta. Vaikka se nykyään on yleisesti somessa, odota niiden nyt kertovan "oireyhtymän käytännöstä".
Noissa jutuissa vaan harvoin mainitaan, että tuo voi tosiaan olla vaikkei olisi ylipainoinen tmv. Itellä on painoindeksi 23,6
Aamuvuoro on nyt ihan lähtökohtaisesti perseestä, mulla menee aina loppupäivä nuokuessa ja silmät dippailee eikä mitään huvita tehdä kuin toljottaa paikallaan. Mutta kuka oikeasti herää 4.40 ja on pirtsakka? En minä ainakaan vaikka mitä kikkakolmosia käyttää. Ratkaisu olisi tietty mennä 20-21 sänkyyn ja nukahtaa mutta kyseistä ihmettä ei vain tapahdu noihin aikoihin.Päätin kuitenkin tänä vuonna hakeutua unitesteihin, koska noiden aamuvuorojen jälkeen oli niin tuskallinen olo.
Tämä on muuten paha. Minulla on periaatteessa sama homma, mutta tuollaisessa iglussa nukkumisen jälkeen sattuu joka paikkaan niin saatanasti, koska säätelen lämpöä peitolla myös nukkuessa. Siispä on nukuttava lämpimässä huoneessa, mikä välillä toimii ja välillä ei.Tää on mulle elinehto nukkumiselle. Mahdollisimman viileä huone ja paksu peitto jolla voi säädellä lämpötilaa. Vähänkin liian kuuma (yli 19c) niin nukkumisesta ei tule yhtään mitään.
Nyt en ymmärtäny..? Siis miten säädät lämpöä lämpimässä huoneessa peitolla jos tulee kuuma?Tämä on muuten paha. Minulla on periaatteessa sama homma, mutta tuollaisessa iglussa nukkumisen jälkeen sattuu joka paikkaan niin saatanasti, koska säätelen lämpöä peitolla myös nukkuessa. Siispä on nukuttava lämpimässä huoneessa, mikä välillä toimii ja välillä ei.
Noin lyhyesti tietenkin osittain huonosti. Totta kai silloin peiton on oltava ohuempi. Lämmin huone kuitenkin tarkoittaa sellaista 23-25 C lämpöä, jolloin yleensä ongelmaa ei ole. Tämä on mielestäni normaali asuinhuoneen lämpötila noin muutenkin. Ei se silti ole nukuttava lämpötila ainakaan alasti ilman peittoa, joten sellainen tarvitaan lämmön säätelyyn.Nyt en ymmärtäny..? Siis miten säädät lämpöä lämpimässä huoneessa peitolla jos tulee kuuma?
Taitaa olla aika helvetin harvassa. Jos vielä vaatimuksena on normaali ilmankosteus, mennään epäilemättä alle 1% suomalaisista.
En tiedä mutta kyllä musta ainakin tuo 23-24 on jo helvetin kuuma huonelämmöksi. Varsinkin makuuhuoneen.Noin lyhyesti tietenkin osittain huonosti. Totta kai silloin peiton on oltava ohuempi. Lämmin huone kuitenkin tarkoittaa sellaista 23-25 C lämpöä, jolloin yleensä ongelmaa ei ole. Tämä on mielestäni normaali asuinhuoneen lämpötila noin muutenkin. Ei se silti ole nukuttava lämpötila ainakaan alasti ilman peittoa, joten sellainen tarvitaan lämmön säätelyyn.
Jos tämä on jotenkin vaikea asia tai selvästi olevinaan oma syy, niin vastapallon täytyy heittää, miten moni asuu huoneistossa, jossa pystyy ympäri vuoden pitämään makuuhuoneen lämpötilan 19 asteessa. Taitaa olla aika helvetin harvassa. Jos vielä vaatimuksena on normaali ilmankosteus, mennään epäilemättä alle 1% suomalaisista.
Jäikö sinulta kenties ymmärtämättä se perusvaatimus, että huone ei saa olla iglu, koska muuten kova fyysinen kipu?
Vastauksestasi on pakko päätellä, että joko asut Grönlannissa tai nukut aina toukokuusta syyskuuhun alasti ilman mitään peittoa.
Pari vuotta mennyt imovanen kanssa ja nyt viimeiset pari kuukautta sitten lääkeannosta on pienennetty 7,5mg -> 5,0mg ongelmitta.
Terveyskeskuslääkäri (joku nuori 25 tyttö) oli sitä mieltä, että saan enää joulukuuksi imovanereseptin, ja jonka jälkeen sitä ei enää määrättäisi ja sen käyttö pitäisi hänen mielestään lopettaa kokonaan.
Mitään varsinaista syytä lopettamiselle hän ei ole kertonut, eikä minulle ole tullut mitään haittavaikutuksia. Päinvastoin, olen saanut nukutuksi toisin kuin ilman imovanea.
Testasin eilen illalla toista kertaa melatonin orion 3mg tablettia ja ei tunnu sopivan yhtään minulle syystä että:
a) Parin tunnin päästä tulee aavistuksen raukea olo, mutta kun menen nukkumaan, joka paikkaa alkaa oudosti kutittamaan joten nukahtaminen on arvatenkin tästä syystä hankalaa.
b) Näen hirveitä painajaisia ja herään jatkuvasti yön aikana. Tänäkin yönä näin neljää eri unta, jotka muistan vielä 30 minuuttia heräämisen jälkeen.
c) Uni jää lyhyeksi, noin kuuden tunnin mittaiseksi.
Kai se on pakko mennä tammikuussa yksityiselle lääkärille hakemaan resepti jos mikään muu ei auta.