Perustulokeskustelussa Suomen kontekstissa kyseessä olisi negatiivinen tulovero: Negatiivisessa tuloverossa henkilö taas maksaa veroa vasta, kun hänen kuukausitulonsa ylittävät tietyn tulorajan. Jos tulot jäävät tulorajan alle, vähimmäistulotaso turvataan maksamalla henkilölle negatiivista veroa eli etuutta.
Työttömyystuki tällä hetkellä toimii niin että 300 euron ylittävät osa tuloista vähentää työttömyystukea, ja jokainen 300 euron jälkeen ansaittu euro vähentää työttömyystukea 50 sentillä. Negatiiviseen tuloveroon perustuva perustulo toimisi käytännössä samalla periaatteella, mutta määrät riippuvat laatijasta. Toisin sanoen yksinkertaista perustuloa vastustava argumentti ei toimi negatiiviseen tuloveroon perustuvaa perustuloa vastaan siinä missä se ei toimi nykyistä työttömyystukeakaan vastaan.
Negatiivista tuloverotusta viritellään monenlaiseen käyttöön.
Mutta jos sillä korvataan toimeentulotukea ja skiptaan työttömyys etuudet, niin sillä olisi etunsa.
Jos unohdetaan viiveet, nopea tuen saaminen, niin siinä saisi sitten veronpalautuas 16€ päivä jos ei tuloja, jos verotettavaa tuloa 12k€ niin alkaisi maksamaan veroja.
No pienituloinen tuskin haluaa odottaa veronpalautuksia, vaan tärkeää on että ei tarvi odotella ja pikavippeja ottaa. Paras varmaan olisi että tuloton saisi sen 16€ joka päivä, siitä seuraa se että rahaa saisi vaikka ei olisi enään siihen "oikeutettu" Mutta jos tuon hoitaa verottaja, niin se takaisin perintä voitaisiin leipoa ennakkonpidätyksiin, ei 100% seuraavaan, mutta esim parinkuukauden viiveellä.
Mutta entäs sitten jos tulot loppuu seinaan, niin pitäskö olla mahdollista ihan sähköisella kertailmoituksella aloittaa palautusten maksatus päivän viiveellä.
Realiaikaisessa maksatuksessa se ongelma että osa niitä nostaisi vaikka tuloja olisi, mutta voisiko sen sallia, olisko se ihan hyhvä sallia, jolloin olisi pieni valtion pikavippipalvelu. Jos vanhoja aiheettomia maksatukasia on palauttamatta, niin uutta ei saisi, ennen kuin "tili" on nollaantunut.
Mielestäni tässä mallissa on vain voittajia, mutta se jääköön nähtäväksi. Yksinkertaisen perustulon kokeilussakaan ei ollut häviäjiä, paitsi ne joille työttömyydestä rankaiseminen on itseisarvo. Toki negatiivisen tuloveron malli on parempi.
Jos työttömyys etuudet poistetaan, niin ei tarvi olla siitä huolissaan ja jos "perustulolla" ei tavoitella työtömyysetuuksien tasoa niin ei luulisi olevan ongelma.
Lisäksi tuontakia ei voi kuopata niitä kuntouttavia työllistämistoimia, kurssituksia sun muita. Osaa ykislöistä vaan pitää vähän kiskoa hihasta.
Mutta mitä tuo kustantaa, työttömyysetuudet, toimeentulotuet lähtisi mäkeen, pitkäaikais työttämät olisi häviäjiä. voittajia olisi ne tulottomat jotka nyt ei saa toimeentulotukea, työttömysyetuuksia. Pitäisikö tehdä jotain ikärajoituksia/leikkureita, korvat muita tulonsiirtoja ja tukia.
Mistä pussista rahat, valtio, maakunnat, vai kunnat. Koska hyvätuloiset keskittyy harvoille alueille, niin valtio.
Mutta ei nämä poista niitä työllistämisen ja työllistymisen esteitä. Ne on edelleen selätettävä, tai nimenomaan on selätettävä että mahdollisimman monelle olisi töitä. Joten tämä menee siinä mielessä ohi keskustelun.
edit, jos Suomessa n 1,5mil alle kymppitonnin verotettavaa tienaavaa, niin se joukko saisi negatiivista tulovero palautusta. Mutta jos veronalaisia etuuksia laikataan niin määrä jotain muuta. Tosin lukumäärä on samaa luokkaan kuin työvoiman ulkopuolella olevien määrä.
Lukujen mittasuhteita miettien, niin työttömien määrä parisataatuhatta. Työttömyysetuuksista tuskin halutaan mukisematta luopua. joten poliittisesti homma on vaikea.