Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
No siinähän niitä oli listattu useampiakin. Olettaen siis, että paskan järjestelmän purkaminen ja orjuuden hävittäminen ovat optioita. Jos eivät ole, niin sitten voidaan varmaan jatkaa hallituksen ajamalla linjalla ja tehdä lisää työttömiä mahdollisimman raivokkaasti, jolloin uudet työpaikat muodostuvat työkkäriin, kelaan, sossuun ja muihin puljuihin, jotka tekevät tiliä rakenteellisella työttömyydellä. Sitten voidaan "aktivoida" näitä uusia työttömiä, jolloin ne eivät näy työttömyystilastoissa. Siis kuten tähänkin asti.Jos palataan ketjun aiheeseen ja siihen mitä viimepäivinä käsitelty, eli onko ajatuksia miten työttömyyttä voisi vähentää, miten työllistymisen esteitä voisi poistaa jne.
Linkkaappa pari.Mitä nyt Monsteria katselin Porin osalta niin jos on hygeniapassi niin varmaan pääsee heti töihin. Oli melkein epätoivoisia hakemukset.
Linkkaappa pari.
No siinähän niitä oli listattu useampiakin. Olettaen siis, että paskan järjestelmän purkaminen ja orjuuden hävittäminen ovat optioita. Jos eivät ole, niin sitten voidaan varmaan jatkaa hallituksen ajamalla linjalla ja tehdä lisää työttömiä mahdollisimman raivokkaasti, jolloin uudet työpaikat muodostuvat työkkäriin, kelaan, sossuun ja muihin puljuihin, jotka tekevät tiliä rakenteellisella työttömyydellä. Siis kuten tähänkin asti.
Niin tai ehkä luet kuin piru raamattua ja ymmärrät tahallasi väärin? Tai ehkä henkilökohtainen kyvykkyytesi estää ajattelemasta asiaa sen pidemmälle?Sori, mutta lista meni kyllä ihan ohi aiheen, vaikutti ihan siltä että jos ei olle tyytyväisiä johonkin tilanteeseen niin osoitellaan hurjasti sinne tänne, ihan muualle, pari parasta ehkä asian viereen.
Kansalaispalkka poistaa kannustinloukut ja tekee mm. pätkätöiden tekemisestä mahdollista. Turvaverkkoja ei tarvitse sen takia hävittää, vaan niitä voidaan supistaa tarpeen mukaan, kun tarpeessa ei ole enää ~25% kansasta kuten nyt. Lisäksi turvaverkot voitaisiin laittaa toimimaan vähintään niin, kuten laki säätää, tai ehkä jopa niin, että niistä on apua sitä tarvitsevalle.Kansalaispalkka työttömyys yhteyksissä aina välillä esillä, se on hyvin ongelmallinen, puhtaana ajatuksena romuttaa turvaverkot, toisena ääripäässä on päinvasteinen umpikuva, välissä sitten idea katoaa.
Mutta se ei sinänsä ratko niitä työllistämisen ja työllistymisen esteitä, ongelmia.
Ay-liikkeet ovat esimerkki järjestelmästä, joka on aikanaan mitä ilmeisimmin perustunut hyvään ajatukseen, mutta joka on sen jälkeen ajan saatossa perisuomalaiseen tapaan korruptoitu. En ammu asian viereen, eikä mennä "Järjösten tiliote käteen, ja hups töihin" vaan tämä on yksi niistä asioista joka tulee purkaa ja rakentaa uudestaan niin, että toimijoina eivät ole läpeensä mädät valkokaulusrikolliset.Ay-liikkeen pankkisalaisuudet pois, ammutko siinä nyt ihan asian viereen, Järjösten tiliote käteen, ja hups töihin? En oikein ole vakuuttunut tuostakaan.
Kansalaispalkan kohdalla ei pidä unohtaa sitä, että nykyisten matalapalkka-alojen palkat laskevat sen verran ja vuokrat nousevat saman verran. Ei politiikasta tämän enempää.Kansalaispalkka poistaa kannustinloukut ja tekee mm. pätkätöiden tekemisestä mahdollista. Turvaverkkoja ei tarvitse sen takia hävittää, vaan niitä voidaan supistaa tarpeen mukaan, kun tarpeessa ei ole enää ~25% kansasta kuten nyt. Lisäksi turvaverkot voitaisiin laittaa toimimaan vähintään niin, kuten laki säätää, tai ehkä jopa niin, että niistä on apua sitä tarvitsevalle.
Millä perusteella? Eihän tästä ole pitkä aika, kun joku puolue mainosti jotain tekemäänsä laskutoimitusta, jossa saatiin kansalaispalkaksi 800€/kk per nuppi pelkästään hävittämällä työkkäri. Toisekseen matalapalkka-alojen matala palkka pitäisi saada kuriin lainsäädännöllä, joka on toki asia erikseen. Jos (ja kun) asia on niin, että yrittäjät on ajettu valtion toimesta niin ahtaalle, ettei säällistä palkkaa voi maksaa, niin sekin on asia johon tulee puuttua.Kansalaispalkan kohdalla ei pidä unohtaa sitä, että nykyisten matalapalkka-alojen palkat laskevat sen verran ja vuokrat nousevat saman verran. Ei politiikasta tämän enempää.
Sillä perusteella, että niin siinä kävisi. Jos X rahalla (palkka) saa nyt työntekijän, niin mikäli työntekijälle annetaan Y rahaa (kansalaispalkka), saa tulevaisuudessa työntekijän X-Y rahalla, koska tällä kokonaisrahalla riittävän moni työntekijä katsoo tulevansa toimeen. Asia muuttuu, jos Y on riittävän suuri, mutta siihen ei yksinkertaisesti ole varaa.Millä perusteella? Eihän tästä ole pitkä aika, kun joku puolue mainosti jotain tekemäänsä laskutoimitusta, jossa saatiin kansalaispalkaksi 800€/kk per nuppi pelkästään hävittämällä työkkäri. Toisekseen matalapalkka-alojen matala palkka pitäisi saada kuriin lainsäädännöllä, joka on toki asia erikseen. Jos (ja kun) asia on niin, että yrittäjät on ajettu valtion toimesta niin ahtaalle, ettei säällistä palkkaa voi maksaa, niin sekin on asia johon tulee puuttua.
Nykyisessä järjestelmässä asia menisi varmaan juuri noin, koska nykyinen riistokapitalismi perustuu ahneuteen ja jota ajavat tahot, jotka eivät ymmärrä, että kapitalismi lakkaa toimimasta tasan siinä vaiheessa kun kuluttajalla ei ole varaa kuluttaa. Kauppaamassani utopiassa ei välttämättä, mutta se on tietysti sivuseikka. Ymmärrän toki itsekin, ettei mikään utopia ole vaihtoehto jo pelkästään senkään takia, että nykyiset valtaapitävät eivät halua luopua vallastaan, puhumattakaan siitä, mitä tapahtuisi nykypäivän superrikkaille, jotka omistavat jo käytännössää ihan kaiken.Sillä perusteella, että niin siinä kävisi. Jos X rahalla (palkka) saa nyt työntekijän, niin mikäli työntekijälle annetaan Y rahaa (kansalaispalkka), saa tulevaisuudessa työntekijän X-Y rahalla, koska tällä kokonaisrahalla riittävän moni työntekijä katsoo tulevansa toimeen. Asia muuttuu, jos Y on riittävän suuri, mutta siihen ei yksinkertaisesti ole varaa.
Vuokravaikutus nyt on yksinkertaista matematiikkaa. Jos nostat asumistukea, vuokrat nousevat. Täten kansalaispalkasta tulee uusi minimi vuokralle vähänkään halutuilla paikoilla.
Kykyni ei riitä näkemään sitä miten listaamasi asiat korjaisi ongelmaa.Niin tai ehkä luet kuin piru raamattua ja ymmärrät tahallasi väärin? Tai ehkä henkilökohtainen kyvykkyytesi estää ajattelemasta asiaa sen pidemmälle?
Kansalaispalkka perustellaan mm kannuistinloukkujen poistamisella, mutta se edellyttäisi niiden turvaverkkojen korvaamista kansalaispalkalla, siinä ajaudutaan siihen ongelmaan ettei se enään tarjoa kaikille nykyisen kaltaista turvaa.Kansalaispalkka poistaa kannustinloukut ja tekee mm. pätkätöiden tekemisestä mahdollista. Turvaverkkoja ei tarvitse sen takia hävittää, vaan niitä voidaan supistaa tarpeen mukaan, kun tarpeessa ei ole enää ~25% kansasta kuten nyt. Lisäksi turvaverkot voitaisiin laittaa toimimaan vähintään niin, kuten laki säätää, tai ehkä jopa niin, että niistä on apua sitä tarvitsevalle.
En ymmärrä miten se tiliote poistaa Ay-liikkeen ongelmat ja varsinkaan siitä johuvat työllistämis ja työlistymisongelmat.Ay-liikkeet ovat esimerkki järjestelmästä, joka on aikanaan mitä ilmeisimmin perustunut hyvään ajatukseen, mutta joka on sen jälkeen ajan saatossa perisuomalaiseen tapaan korruptoitu. En ammu asian viereen, eikä mennä "Järjösten tiliote käteen, ja hups töihin" vaan tämä on yksi niistä asioista joka tulee purkaa ja rakentaa uudestaan niin, että toimijoina eivät ole läpeensä mädät valkokaulusrikolliset.
Pitääkö vääntää rautalangasta vielä kuinka esim orjuuden poistaminen vaikuttaisi uusien työpaikkojen syntyyn? Onko teikäläisellä muuten jotain annettavaa tähän lankaan, jonka pitäisi käsittellä Työttömän Elämää? Syystä tai toisesta lanka on vuosien saatossa palvellut pikemminkin työssäkäyvien (tai sellasta larppaavien alaikäisten) huomiontarvetta...
800*5 500 000 * 12, yli 50 miljardia.Millä perusteella? Eihän tästä ole pitkä aika, kun joku puolue mainosti jotain tekemäänsä laskutoimitusta, jossa saatiin kansalaispalkaksi 800€/kk per nuppi pelkästään hävittämällä työkkäri.
Jos jaat kaikille 800 euroa kuussa, samalla ilmeisesti olet matalapalkka alojen palkkoja "kuriin" laittamassa, niin kuullostaa siltä että et ole työllistämässä ihmisä, vaan tekemässä entistä suurempaa työttömien joukkoa.Toisekseen matalapalkka-alojen matala palkka pitäisi saada kuriin lainsäädännöllä,
No mitkä ne sinun mielestä on ne esteet mihin kansalaispalkka ei pure? Itse näen, että mikään järjestelmä ei ole ongelmaton, mutta jos kansalaispalkassa joku hyvä asia on, niin kannustinloukut se kyllä purkaa. Nykyinen järjestelmä on yksinkertaisesti niin miinoitettu ja ansoitettu.Kansalaispalkka perustellaan mm kannuistinloukkujen poistamisella, mutta se edellyttäisi niiden turvaverkkojen korvaamista kansalaispalkalla, siinä ajaudutaan siihen ongelmaan ettei se enään tarjoa kaikille nykyisen kaltaista turvaa.
Ja kansalaispalkka jättää ne lukuisat esteet työllistyä. Ja voi olla itsessään myös sellainen.
Työntekijän arvo ei perustu ainoastaan tuotetun työn arvoon vaan erityisemmin alalla vallitsevaan palkkatasoon ja siitä johtuvaan kilpailijoiden kustannustasoon ja hintakilpailuun. Jos meillä on ilmaistyövoimaa sekoittamassa kapitalistia työmarkkinaa, seuraa siitä vain se, että palkat laskevat, tai jopa katoavat, koska työvoimaa saa ilmaiseksi nollasopimuksella. Maksamalla palkkaa et voi olla kilpailukykyinen. Tämä polkee hintoja ja ajaa markkinat tilanteeseen, missä palkkaa ei ole koko alalla vara maksaa koska kilpailijatkaan eivät maksa. Et voi kilpailla 100 euron tuotteella jos kilpailija tekee saman tuotteen 80 eurolla valtion tuilla. Jos ilmaistyövoimaa ei olisi, no jokainen tajuaa mitä se tarkoittaa.Jos haluat työllistää niin sen työntekijän kustannus pitää olla sellainen että joku on sen valmis maksamaan.
Paitsi että päihitti vain mielenterveyden kannalta.pitää nyt kuitenkin muistaa se perustulokokeilu missä se outo versio perustulossa kuitenkin päihitti aktiivimallin työllistymisessä ja erityisesti mielenterveyden kannalta.
Ensimmäisen kokeiluvuoden aikana, jolloin aktiivimalli ei ollut käytössä, perustulolla ei ollut työllisyysvaikutuksia koko perustuloryhmän tasolla.
No itse muistelen että pieni ero oli perustulon eduksi, näinhän tuossa sanotaankin:Paitsi että päihitti vain mielenterveyden kannalta.
Kansalaispalkka on sanana niin lavea ettei se sellaisenaan kerro yhtään mitään.No mitkä ne sinun mielestä on ne esteet mihin kansalaispalkka ei pure? Itse näen, että mikään järjestelmä ei ole ongelmaton, mutta jos kansalaispalkassa joku hyvä asia on, niin kannustinloukut se kyllä purkaa. Nykyinen järjestelmä on yksinkertaisesti niin miinoitettu ja ansoitettu.
Meillä on nyt yleissitovuus ja kaikki ei työllisty.Työntekijän arvo ei perustu ainoastaan tuotetun työn arvoon vaan erityisemmin alalla vallitsevaan palkkatasoon ja siitä johtuvaan kilpailijoiden kustannustasoon ja hintakilpailuun.
Yksi nykyisen systeemin ongelma on juurikin tämä kyttäys/tarkistus-rumba ja siitä aiheutuvat viiveet tukienmaksuun. Jo nykyinenkin systeemi toimisi paremmin, jos työtöntä ei pidettäisi lähtökohtaisesti epärehellisenä, vaan tuki maksettaisiin pääsääbtöisesti heti ja perittäisiin myöhemmin takaisin. Nykyään on tärkeämpää että tukea ei vahingossakaan makseta, jos ei olla moneen kertaan selvitetty, parhaimmillaan monien viikkojen ajan, että työntekijän esittämät luvut pitävät paikkaansa ja esimerkiksi maaliskuun tuki voidaan maksaa sitten joskus toukokuun 1. päivä...Jos haluat poistaa työttömyys etuudet ja toimeentulotuen taata kansalaispalkalla, niin eikö olisi selkeämpää virittää se toimeentulotuki systeemi kuntoon.
16€ päivä kilahtaa päivittäien tilille, jos viikko/kk tulot jää alle jonkin rajan, ja jos ylittyy, niin summa pienenee. Jos maksettu liikaa, niin sitten pidätetään tulevasta palkasta vähitellen "veroprosenttiin" piilotettuna. (kun se nykyään on näinkin realiakaista).
Jos X rahalla (palkka) saa nyt työntekijän, niin mikäli työntekijälle annetaan Y rahaa (kansalaispalkka), saa tulevaisuudessa työntekijän X-Y rahalla, koska tällä kokonaisrahalla riittävän moni työntekijä katsoo tulevansa toimeen. Asia muuttuu, jos Y on riittävän suuri, mutta siihen ei yksinkertaisesti ole varaa.
Myönnettäköön, että kirjoittelin perustulona kansalaispalkasta, joka siis ei missään tapauksessa toimi.Negatiiviseen tuloveroon perustuva perustulo toimisi käytännössä samalla periaatteella, mutta määrät riippuvat laatijasta. Toisin sanoen yksinkertaista perustuloa vastustava argumentti ei toimi negatiiviseen tuloveroon perustuvaa perustuloa vastaan siinä missä se ei toimi nykyistä työttömyystukeakaan vastaan.
Perustulokeskustelussa Suomen kontekstissa kyseessä olisi negatiivinen tulovero: Negatiivisessa tuloverossa henkilö taas maksaa veroa vasta, kun hänen kuukausitulonsa ylittävät tietyn tulorajan. Jos tulot jäävät tulorajan alle, vähimmäistulotaso turvataan maksamalla henkilölle negatiivista veroa eli etuutta.
Työttömyystuki tällä hetkellä toimii niin että 300 euron ylittävät osa tuloista vähentää työttömyystukea, ja jokainen 300 euron jälkeen ansaittu euro vähentää työttömyystukea 50 sentillä. Negatiiviseen tuloveroon perustuva perustulo toimisi käytännössä samalla periaatteella, mutta määrät riippuvat laatijasta. Toisin sanoen yksinkertaista perustuloa vastustava argumentti ei toimi negatiiviseen tuloveroon perustuvaa perustuloa vastaan siinä missä se ei toimi nykyistä työttömyystukeakaan vastaan.
Jos työttömyys etuudet poistetaan, niin ei tarvi olla siitä huolissaan ja jos "perustulolla" ei tavoitella työtömyysetuuksien tasoa niin ei luulisi olevan ongelma.Mielestäni tässä mallissa on vain voittajia, mutta se jääköön nähtäväksi. Yksinkertaisen perustulon kokeilussakaan ei ollut häviäjiä, paitsi ne joille työttömyydestä rankaiseminen on itseisarvo. Toki negatiivisen tuloveron malli on parempi.
Nimitys kuvaa ajatusta, mutta jos lähtee laskemaan vie tosiaan harhaan.Mikä ihme on negatiivinen tuloverotus? Jos sulla on vero-% -20 niin paljonko saat tonnista käteen, 1200 eur?
Ei, vaan se tehostaa tukienmaksamista, pienentää kannustinloukuja, eli tukievarassa elävä voi tehdä virallisia verotettavia matalapalkkaisia, ja pätkä hommiaEikö tuo vaan lisää matalapalkkaisuutta ja halpatyövoimaa kun voidaan maksaa pientä palkkaa ja odotetaan että valtio pistää loput.
Mikä ihme on negatiivinen tuloverotus? Jos sulla on vero-% -20 niin paljonko saat tonnista käteen, 1200 eur? Eikö tuo vaan lisää matalapalkkaisuutta ja halpatyövoimaa kun voidaan maksaa pientä palkkaa ja odotetaan että valtio pistää loput. Yritysten kilpailukyky toki paranee ja omistajat voittavat. Verokilkailu lisääntyy. Ja keskituloisten verotus kovenee kun jokuhan tuon lystin maksaa.
Selvennetään hieman asiaa joka vaikuttaa olevan epäselvä.
X-Y-palkkaesimerkissä on kyse yksinkertaisesta perustulosta: Yksinkertaisimmillaan perustulossa henkilölle maksetaan esimerkiksi kuukausittain tietty tuloista riippumaton määrä rahaa, ja kaikkea muuta veronalaista tuloa verotetaan aina samalla veroprosentilla.
Perustulokeskustelussa Suomen kontekstissa kyseessä olisi negatiivinen tulovero: Negatiivisessa tuloverossa henkilö taas maksaa veroa vasta, kun hänen kuukausitulonsa ylittävät tietyn tulorajan. Jos tulot jäävät tulorajan alle, vähimmäistulotaso turvataan maksamalla henkilölle negatiivista veroa eli etuutta.
Työttömyystuki tällä hetkellä toimii niin että 300 euron ylittävät osa tuloista vähentää työttömyystukea, ja jokainen 300 euron jälkeen ansaittu euro vähentää työttömyystukea 50 sentillä. Negatiiviseen tuloveroon perustuva perustulo toimisi käytännössä samalla periaatteella, mutta määrät riippuvat laatijasta. Toisin sanoen yksinkertaista perustuloa vastustava argumentti ei toimi negatiiviseen tuloveroon perustuvaa perustuloa vastaan siinä missä se ei toimi nykyistä työttömyystukeakaan vastaan.
Negatiivinen tulovero tarkoittaa käytännössä vain sitä että jokainen saa lähtökohtaisesti perustuloa, mutta tulojen kasvaessa perustuloa saa vähemmän ja tietyn pisteen jälkeen ei ollenkaan vaan tuloja aletaan verottamaan normaalin progression mukaisesti.
...
Tämähän pitäisi paikkansa vain, mikäli kaikki saisivat saman verran tukea. Mutta kun ynnäillään työmarkkinatukea, asumistukea, toimeentulotukea ja ties kuinka montaa muuta tukea eläkkeitä unohtamatta yhteen, niin lopputulos on, että joko kaikille maksettaisiin aivan järkyttävä rahasumma tai joidenkin saama tuki laskisi.Itseäni myös ihmetyttää se, kun jatkuvasti esille nousee, että perustulo ei huomioisi eri elämäntilanteita ja yksityiskohtaisia tilanteita. Mielestäni tämä on hieman erikoinen argumentti, kun kuitenkin loppujenlopuksi se käteen jäävä tukisumma on sama.
Jos kelan maksama työttömyysetuus on 726 e päivä.Mitä tulee tämän mallin kustannuksiin, on yllättävän yleinen mielikuva että tämä lisäisi verotusta. En tiedä mistä tämä kuvitelma syntyy. Jos malli toteutettaisiin työttömyystuen nykyisellä määrällä, maksettava määrä ja mekaniikka olisi täysin sama kuin ennenkin. Niin kuin lihavoituna lainauksessa lukee. Vain työttömyystukihakemusten määrän tippuessa nollaan tästä syntyisi sitten mitä vaikutuksia syntyykään - jokainen työttömän statusta Kelalta koskaan hakenut tietää mitä työttömyystukihakemusten loppuminen tarkoittaa ja kannattaa siksi myös tätä mallia.
Tämähän pitäisi paikkansa vain, mikäli kaikki saisivat saman verran tukea. Mutta kun ynnäillään työmarkkinatukea, asumistukea, toimeentulotukea ja ties kuinka montaa muuta tukea eläkkeitä unohtamatta yhteen, niin lopputulos on, että joko kaikille maksettaisiin aivan järkyttävä rahasumma tai joidenkin saama tuki laskisi.
Tuossa oltiin tarjoamassa työttömien tasoa, n 700€ kuussa, eli yli 45 miljardia vuodessa.Sellaista mallia ei taida olla, jossa olisi vain voittajia. Kyllä, joukossa olisi niitä joiden tukitaso tippuu, mutta myös niitä joilla se nousee. Valtaosalla pysyisi samana.
Tuossa oltiin tarjoamassa työttömien tasoa, n 700€ kuussa, eli yli 45 miljardia vuodessa.
Tai jos se maksetaan 1,5 miljoonalle niin yli 12 miljardia.
Nyt sitten pitää päättää mitä sillä korvataan, työttömyysetuudet oli yksi, siitä saadaa kiva siivu, samalla menee ne ansiosidonnaiset , jotka kyllä saakin mennä. Opintuet, perustoimeentulo, niistä taidaan jäädä miinukselle kun jaetaan enemmän mitä säästetään, lapsilisät, asumistuet.
Sitten pitäs vielä tehdä niin luja valu ettei noita sitten pikkuhiljaa hivuteta takaisin.
Näitä kun myydään äänestäjille, niin ne tuppaa olemaan tasokorotuksia, ja samalle saaja pohjaa leventäviä, ja tässäkään ei itse ongelmaan ratkottu.
Myönnettäköön, että kirjoittelin perustulona kansalaispalkasta, joka siis ei missään tapauksessa toimi.
Negatiivinen tulovero puolestaan on sen verran monipuolisemmin säädettävissä oleva helvetinkone, että sitä en mene tyrmäämään suoralta kädeltä.
Miten aktivoit, miten työllistä, ei tuo niitä ongelmia poista.
No valtion budjetti esimerkiksi paisuu koko ajan, joten samalla perustulo siihen perustuen pieninisi joka vuosi. Viime vuodelta noustiin 57 miljardista 65 miljardiin. Tarkoittaisiko tämä että tuki vastaavasti pienisisi 9%? Kuitenkin yksittäisen ihmisen kohdalla olisi tärkeää että omat menonsa voi ennustaa, jolloin suunnitelmallinen toiminta on mahdollista. Puhumattakaan että valtion menot olisi ihan suoraan vain lisäinflaatiota, kun oikeasti inflaation kanssa pitäisi mennä toiseen suuntaan.Perustulon kuukaisittainen määrä pitäisi sitoa esimerkiksi työllisyysasteeseen tai valtion menoihin: mitä huonommin menee, sitä alemmaksi perustulon pitäisi tippua automaattisesti. Sopivaa jäykkyyttä ja ennustettavuutta tähän toki tarvitaan, ettei perustulo heittelehdi liikaa kuukaudesta toiseen.
No valtion budjetti esimerkiksi paisuu koko ajan, joten samalla perustulo siihen perustuen pieninisi joka vuosi. Viime vuodelta noustiin 57 miljardista 65 miljardiin. Tarkoittaisiko tämä että tuki vastaavasti pienisisi 9%? Kuitenkin yksittäisen ihmisen kohdalla olisi tärkeää että omat menonsa voi ennustaa, jolloin suunnitelmallinen toiminta on mahdollista. Puhumattakaan että valtion menot olisi ihan suoraan vain lisäinflaatiota, kun oikeasti inflaation kanssa pitäisi mennä toiseen suuntaan.
Ja miksi se pitäisi edes tuolla tavalla sitoa?
Jep.Isojen sosiaaliturvaa koskevien muutosten tekeminen on hankalaa juurikin tuon takia, kun aina pyritään kalastelemaan äänestäjäkuntaa lupaamalla muiden taskuista enemmän. Olisihan se nyt yksinkertaisesti ihan hirmuista, jos luvattaisiin, että et suoraan saa muiden taskusta enemmän, mutta asiat tehdään merkittävästi helpommaksi ja vähemmän byrokraattisesti, jotta sillä omalla tekemisellä ja ahkeruudella on helpompi tienata enemmän.
Jos tasoon halutaan jotain automatiikkaa, niin eikö parempi olisi jokin indexi, vaikka sitten ihan räätälöity perustoimeentulo indexi.En esittänyt mitään tarkkaa mekanismia, koska se ei ole relevantti. Eli jos helpottaa ajatella, niin voisi tuo esimerkiksi toimia kuvaamallasi tavalla, mutta välttämättä sen ei tarvitse toimia niin.
Perustulon on tärkeä joustaa automaattisesti, koska poliittisesti perustulon vähentäminen on hyvin hankalaa. Tällöin automaattinen mukautuminen esim. työttömyysasteeseen säätää työn tarjontaa kulloiseenkin tilanteeseen sopivammaksi. Hyvänä puolena perustulo olisi suurempi hyvinä aikoina.
Koska huonompaan aikaan on vähemmän varaa. Hyvään aikaan ei makseta suurempaa, vaan normaalia tukea.Miksi hyvään aikaan pitäisi maksaa suurempaa tukea ja huonompaan aikaan pienempää.
Otin lopputilin työpaikalta tuossa syksynä, tullut se 90päivää täyteen ja täytin työkkäriin hakemuksen että saisin liiton rahaa. Tuli kuitenkin hylätty päätös työkkäristä ja vaativat selvitystä miksi otettu lopputili tuolloin. Olisiki tuo hakemus pitänyt tehdä heti silloin kun olin lopputilin saanut että nuo karenssipäivät olisi laskettu? Ja vaikuttaako jotenkin tuohon kun pitkin syksyä tullut tehtyä tuuraushommia eri paikoissa.
Otin lopputilin työpaikalta tuossa syksynä, tullut se 90päivää täyteen ja täytin työkkäriin hakemuksen että saisin liiton rahaa. Tuli kuitenkin hylätty päätös työkkäristä ja vaativat selvitystä miksi otettu lopputili tuolloin. Olisiki tuo hakemus pitänyt tehdä heti silloin kun olin lopputilin saanut että nuo karenssipäivät olisi laskettu? Ja vaikuttaako jotenkin tuohon kun pitkin syksyä tullut tehtyä tuuraushommia eri paikoissa.
Työkkäriin olisi pitänyt ilmoittautua heti työttömäksityönhakijaksi kun työsuhde päättyi
Otin lopputilin työpaikalta tuossa syksynä, tullut se 90päivää täyteen ja täytin työkkäriin hakemuksen että saisin liiton rahaa. Tuli kuitenkin hylätty päätös työkkäristä ja vaativat selvitystä miksi otettu lopputili tuolloin. Olisiki tuo hakemus pitänyt tehdä heti silloin kun olin lopputilin saanut että nuo karenssipäivät olisi laskettu? Ja vaikuttaako jotenkin tuohon kun pitkin syksyä tullut tehtyä tuuraushommia eri paikoissa.
Jos työsuhde on loppunut 1.8. vaikkapa ja ilmoittaudut työttömäksi 1.12. niin ei sieltä mitään karensseja tule. Oli syy mikä tahansa duunin loppumiselle. Ja niin kauan kun ei nosta työttömyysetuutta, se on ihan yksi hailea mitä sitä tekee tai jättää tekemättä.
Todennäköisesti ne vain haluaa mustaa valkoisella, että milloin sinulla se työ on oikeasti loppunut, ettei vain olisikin loppunut viikkoa aikaisemmin ja koitat vain erehdyttää viranomaisia.
Ja silläkään ei ole mitään merkitystä mitä työkkäri sanoo tai lausuu, kun se joka maksaa, päättää loppupeleissä kaiken. Turha laitos tuo työkkäri kyllä..
Ainakin YTK haluaa työkkärin lausunnon ennen kun saa euroakaan sieltä.Ja silläkään ei ole mitään merkitystä mitä työkkäri sanoo tai lausuu, kun se joka maksaa, päättää loppupeleissä kaiken. Turha laitos tuo työkkäri kyllä..
Aijaa. Mulle soitti kelasta, ja sanoi että 2v (kaksi vuotta) karenssia kun lopetin yrittäjänä olemisen.
Ainakin YTK haluaa työkkärin lausunnon ennen kun saa euroakaan sieltä.
Aijaa. Mulle soitti kelasta, ja sanoi että 2v (kaksi vuotta) karenssia kun lopetin yrittäjänä olemisen.
Mutta ne päättää sen hyvinkin pitkälti sen perusteella mitä se työkkäri sanoo.Haluaa haluaa, mutta lopulta maksaja päättää. Samoin kuin työkkäri tekee maksavan lausunnon niin maksaja voi sen evätä.