- Liittynyt
- 17.06.2019
- Viestejä
- 389
Jos X rahalla (palkka) saa nyt työntekijän, niin mikäli työntekijälle annetaan Y rahaa (kansalaispalkka), saa tulevaisuudessa työntekijän X-Y rahalla, koska tällä kokonaisrahalla riittävän moni työntekijä katsoo tulevansa toimeen. Asia muuttuu, jos Y on riittävän suuri, mutta siihen ei yksinkertaisesti ole varaa.
Selvennetään hieman asiaa joka vaikuttaa olevan epäselvä.
X-Y-palkkaesimerkissä on kyse yksinkertaisesta perustulosta: Yksinkertaisimmillaan perustulossa henkilölle maksetaan esimerkiksi kuukausittain tietty tuloista riippumaton määrä rahaa, ja kaikkea muuta veronalaista tuloa verotetaan aina samalla veroprosentilla.
Perustulokeskustelussa Suomen kontekstissa kyseessä olisi negatiivinen tulovero: Negatiivisessa tuloverossa henkilö taas maksaa veroa vasta, kun hänen kuukausitulonsa ylittävät tietyn tulorajan. Jos tulot jäävät tulorajan alle, vähimmäistulotaso turvataan maksamalla henkilölle negatiivista veroa eli etuutta.
Työttömyystuki tällä hetkellä toimii niin että 300 euron ylittävät osa tuloista vähentää työttömyystukea, ja jokainen 300 euron jälkeen ansaittu euro vähentää työttömyystukea 50 sentillä. Negatiiviseen tuloveroon perustuva perustulo toimisi käytännössä samalla periaatteella, mutta määrät riippuvat laatijasta. Toisin sanoen yksinkertaista perustuloa vastustava argumentti ei toimi negatiiviseen tuloveroon perustuvaa perustuloa vastaan siinä missä se ei toimi nykyistä työttömyystukeakaan vastaan.
Suomi on tapojensa mukaisesti perustanut asiaa selvittämään työryhmän:
Valtiovarainministeri Annika Saarikon asettaman asiantuntijatyöryhmän tehtävänä on selvittää negatiivisen tuloveron käyttöönottoa Suomen verojärjestelmässä. Ensisijaisesti selvitetään mahdollisuutta ottaa käyttöön valtion tuloverotuksen yhteydessä toteutettava työtulotuki. Lisäksi selvitetään edellytyksiä työtulotukea koskevan kokeilun käynnistämiseen.
Työtulotuki tarkoittaisi, että ansiotulovero voisi olla negatiivinen pienituloisilla palkansaajilla, eläkeläisillä ja yrittäjillä. Työtulotuki kannustaisi työllistymään muun muassa osa-aikaisiin ja keikkatöihin. Työtulotuki ulottaisi tuloverotuksen progression myös pienempiin ansiotuloihin, joista ei makseta ansiotuloveroa.
”Pidän negatiivisen tuloveron selvittämistä tärkeänä osana kokonaisuutta, jonka tarkoituksena on löytää ratkaisuja työn ja sen tekijöiden kohtaamiseen. Työnteon täytyy olla aina kannattavaa. Olisi hyvä, että verojärjestelmäkin voisi tätä tavoitetta tukea entistä paremmin”, sanoo valtiovarainministeri Annika Saarikko.
Työryhmä tarkastelee myös edellytyksiä työtulotukea koskevan kokeilun toteuttamiseen. Kokeilun on tarkoitus alkaa vuoden 2023 alusta. Kokeilussa hyödynnetään vuosina 2017–2018 toteutetun perustulokokeilun kokemuksia.
Selvitystyö perustuu pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelman kirjauksiin.
Työryhmässä on edustajat valtiovarainministeriöstä, sosiaali- ja terveysministeriöstä, Kelasta ja Verohallinnosta. Valtiovarainministeriö asetti työryhmän 24.8.2021. Työryhmän toimikausi päättyy 30.6.2022.
Hallituksen on tarkoitus tehdä linjaukset negatiivisen tuloveron käyttöönotosta kesällä 2022.
Mielestäni tässä mallissa on vain voittajia, mutta se jääköön nähtäväksi. Yksinkertaisen perustulon kokeilussakaan ei ollut häviäjiä, paitsi ne joille työttömyydestä rankaiseminen on itseisarvo. Toki negatiivisen tuloveron malli on parempi.
Viimeksi muokattu: