Työkalut ja muut vehkeet

Tuo on vähän hämäävä, momenttiasetus ei toimi kuin perinteiseen kiristyssuuntaan. Pettymys oli itsellekin, kun luulin saavani molemminpuolisen.
Hmm, ohje kyllä kertoo muuta:
Momenttiavaimella voidaan kiristää sekä oikea- että vasenkierteisiä ruuveja ja muttereita oikeaan momenttiin. Kun momenttiavaimella avataan liitoksia, momenttitoiminto on pois käytöstä.
• Oikeakierteiset ruuvit ja mutterit: Pidä momenttiavainta ylöspäin (lukemaikkuna ylöspäin tai käyttäjään päin), neliötappi vastakkaisella puolella.
• Vasenkierteiset ruuvit ja mutterit: Käännä momenttiavainta (lukemaikkuna alaspäin tai käyttäjästä poispäin) ja paina neliötappi (1/2") lukemaikkunan puolelle.
En ollut itsekään noin tarkkaan lukenut, mitä siellä seisoo.
 
Mistä yleismittariin jollain järkevällä hinnalla ohuet mittapäät jotka mahtuu autosähköliittimiin? Nuo kaikkien mittarien vakiopiikit on niin paksuja, että kyllä niillä kodin pistorasiaa mittaa mutta autossa suurin osa liittimistä jää mittaamatta.
 
Mistä yleismittariin jollain järkevällä hinnalla ohuet mittapäät jotka mahtuu autosähköliittimiin? Nuo kaikkien mittarien vakiopiikit on niin paksuja, että kyllä niillä kodin pistorasiaa mittaa mutta autossa suurin osa liittimistä jää mittaamatta.
Jos ei tarvitse heti tänään saada käsiinsä, niin kiinakauppoja on tässäkin asiassa aika vaikea pestä. Vaikka autosähköhommat ei pääsääntöisesti ole hirveän kriittisiä juttuja varusteiden suhteen, ihan kaikkein halvimpia ei kuitenkaan kannata ostaa. Esim ANENG PT1005B on jo ihan pätevät johdot. Ne ohuet terävät kärjet kuitenkin tuppaa aika nopeasti saamaan kipeää, joten yksi vaihtoehto on myös pelkät neulalisäosat jo olemassaoleviin johtoihin, esim ANENG PT2003 on hyvät, näillä myös pääsee paljon syvemmälle.
 
Jos tarve olisi jatkuvaa niin hankkisin mieluusti jonkun tämmöisen setin mutta on niin satunnaista tuo tarve ettei oikein budjetti kestä noin isoa salkkua: Koejohtosarja :: diagnostiikka

Mutta olisihan tuollainen hiton kätevä kun löytyisi sitten adapterijohtoja liki kaikkiin autosta löytyviin liittimiin.
 
Jos tarve olisi jatkuvaa niin hankkisin mieluusti jonkun tämmöisen setin mutta on niin satunnaista tuo tarve ettei oikein budjetti kestä noin isoa salkkua: Koejohtosarja :: diagnostiikka

Mutta olisihan tuollainen hiton kätevä kun löytyisi sitten adapterijohtoja liki kaikkiin autosta löytyviin liittimiin.
Pistetään vähä ketjuunkin kuvausta
kuva_2024-11-15_134629187.png
kuva_2024-11-15_134657154.png
Koejohtosarja

Todella laaja koejohtosarja. Poiketen useimmista kilpailijoista johtojen kärjet ovat ohuet ja näin ne mahtuvat myös moninapaisiin liittimiin. Sarja sisältää suuren määrän erilaisia testijohtoja,adaptereita (SRS-adapteri), kärkiä, potentiometrin yms. Käyttömahdollisuudet ovat todella kattavat. Hyvä valinta autosähkömekaanikon perussarjaksi.


359,00 €
Jostain syystä eivät kerro tuotemerkkiä, tai muuta millä etsiä lisätietoa (muiden hintoja)
Varsinkin jos etänä ostaa niin tärkeää saada tietoa laadusta, saman näköisiä settejä pilvin pimein, mutta tiedä sitten mitä.
(Saksassa ilmeisesti tuota myynnissä, enkä tiedä linkkisi myyjän mainetta)


Edit:
kabelsatz-master-kit-114-teilig.html Ainakin samaa autoa kuvissa.
 
Pistetään vähä ketjuunkin kuvausta
kuva_2024-11-15_134629187.png
kuva_2024-11-15_134657154.png

Jostain syystä eivät kerro tuotemerkkiä, tai muuta millä etsiä lisätietoa (muiden hintoja)
Varsinkin jos etänä ostaa niin tärkeää saada tietoa laadusta, saman näköisiä settejä pilvin pimein, mutta tiedä sitten mitä.
(Saksassa ilmeisesti tuota myynnissä, enkä tiedä linkkisi myyjän mainetta)


Edit:
kabelsatz-master-kit-114-teilig.html Ainakin samaa autoa kuvissa.
Voi perhana kun iski työkalunhimo.

Joku tuollainen (ehkä pienempi) setti ois hyvä. Ei vaan viitsi noin paljoa rahaa laittaa kiinni. Jos jollain kokemuksia jostain seteistä niin kiinnostaa!
 
Noita saa AliExpress ja vastaavista mistä tuokin setti on. 50-100€ luokassa riippuen miten monta kaapelia olevan setin haluaa.

Sori tönkkö ulosantini, onko sinulla tietoa mikä sarja tuo, linkki samaan ?
Myyjä mainosti valikoimaan hyviksi todetuiksi, antaa olettaa että parempaa kuin perus random ali sonta, Alissa saa laukkuja missä piuhaa, mittapätkää, kärkiä monenmoista määrää, mutta mistä erottaa laadukkaan.

Mittakärjet, niin monet kiinan kuraa käyttänyt tietää että ne voi olla kivan näköiset, kuvissa, jotkut vielä paketissa, mutta ihan kuraa. Sen voi sietää että pikku pätkät kertakäyttöistä, mutta jos nyt edes ne keskeiset mittapiuhat olisi laadukkaat. (siis ns baanati, haenleuat, pikkukukku nipsut, perus piikit )
 
Myyjä mainosti valikoimaan hyviksi todetuiksi,
Tuo taitaa olla Hubon auton (HubonAuto) ylläpitämä verkkokauppa, korjaamo on tuttu ainakin itselleni youtubesta ja he käyttävät työssään noita samoja. Oletan noiden siis olevan laadukkaita ja kestävän myös ammattikäytössä joka osaltaan selittää hintaa. Totta kai kiinnostaisi jos halvemmalla saisi jostain varmasti samanlaatuisen setin.
 
Hmm, ohje kyllä kertoo muuta:
Noniin, nyt voiskin mennä peilin eteen läpsimään itteesä otsaan. :rofl: Hyvä tietää näin 15v jälkeen, että momenttisäädön saa toimimaan karan ja suunnanvaihtovivun yhteispelillä. Silloin joskus kun kokeilin vasenkätiseen ruuviin niin käytin vaan jompaakumpaa suunnanvaihtoon.
 
Muutamat hauenleukajohdot, muutamat neulajohdot ja sitten muutamat minigrabber johdot, noilla tekee jo käytännössä kaiken autosähkö- ja perus kodinkonekorjausmittailun. Tuollaiset isot johtojättisarjat kuulostaa äkkiseltään kätevämmiltä, mitä ne sitten kuitenkaan loppujenlopuksi on. Enemmänkin on kyse siitä, että opettelee käyttämään sitä yleismittaria, että on suurinpiirtein haju siitä mitä on tekemässä, eikä niinkään varusteiden paljoudesta tai monimutkaisuudesta.
 
Muutamat hauenleukajohdot, muutamat neulajohdot ja sitten muutamat minigrabber johdot, noilla tekee jo käytännössä kaiken autosähkö- ja perus kodinkonekorjausmittailun. Tuollaiset isot johtojättisarjat kuulostaa äkkiseltään kätevämmiltä, mitä ne sitten kuitenkaan loppujenlopuksi on. Enemmänkin on kyse siitä, että opettelee käyttämään sitä yleismittaria, että on suurinpiirtein haju siitä mitä on tekemässä, eikä niinkään varusteiden paljoudesta tai monimutkaisuudesta.
Ensin kannattaa ostaa tarpeeksi laadukkas yleismittari ja opetetella käyttämään sitä.Nuo kympin kahden mittarit kannattaa jättää kauppaan,n.satasen kahtapuolen löytyy jo vehkeitä josta on iloa pitempään. Oma on joku vanhempi keltainen Mastech jossa on tärkeimmät toiminnot +lämpöanturi
 
Ensin kannattaa ostaa tarpeeksi laadukkas yleismittari ja opetetella käyttämään sitä.Nuo kympin kahden mittarit kannattaa jättää kauppaan,n.satasen kahtapuolen löytyy jo vehkeitä josta on iloa pitempään. Oma on joku vanhempi keltainen Mastech jossa on tärkeimmät toiminnot +lämpöanturi
Joo ja ei. Parempi on tietysti aina parempi, mutta perus autohommissa yleensä riittää aivan täysin se vähemmänkin hyvä. Esimerkiksi itse käytän normaalisti halvempaa mittaria (no taisi sekin viiskymppiä olla aikanaan), niin ei tarvitse varoa sitä. Tarpeen tullen sitten haen paremman esille, tai sitten scoopin.
Käytännössä lähes kaiken voi kyllä tehdä sillä kympin mittarillakin ja hyvin usein riittäisi pelkkä piippari tai jännitteenkoetinkin, jos ei nyt siis mennä johonkin monimutkaisempiin juttuihin. Kalliimpi yleismittari ei välttämättä tuo niinkään hirveän paljoa lisää tarpeellisia ominaisuuksia halvempaan verrattuna, mutta sillä saa sitten lisää laadun tuntua ja tarkkuutta. Jännitteen mittaus ja vastusmittaus on ne eniten käytetyt ominaisuudet tavallisesti ja ne löytyy ihan mistä tahansa halpismittarista, tarkkuus on yleensä epäolennaista, se on usein ihan sama näyttääkö mittari 13,35V vai 13,45V. Mutta kuten sanottua, on niille paremmillekin vehkeille paikkansa.
Jos nyt ostaisin mitä tahansa yleismittaria autokäyttöön, oli hintaluokka mikä tahansa, katsoisin tärkeimpänä että näyttö on taustavalaistu ja että range on mahdollista säätää itse. Uudemmissa mittareissa on monessa pelkkä auto-range ja se ei monessakaan hommassa ole hyvä. Sen lisäksi vanhanliiton pyöritettävä valitsinkiekko on oikeasti aika hyvä, monessa uudemmassa on nappuloita vain vähän ja niillä pitäisi valita haluttu toiminto jostakin valikosta, ei välttämättä niin kovin kätevää, varsinkaan vaikka hanskat kädessä jne.
 
Vaikuttais kyll mielenkiintoiselta, itseäkin kiinnostaisi jos hinta olisi vähän kohtuullisempi.
Tässä yksi vaihtoehto BGS-25184-1. Ei omaa kokemusta mutta rupes myös kiinnostaa hankkia.

 
Käytännössä lähes kaiken voi kyllä tehdä sillä kympin mittarillakin ja hyvin usein riittäisi pelkkä piippari tai jännitteenkoetinkin, jos ei nyt siis mennä johonkin monimutkaisempiin juttuihin. Kalliimpi yleismittari ei välttämättä tuo niinkään hirveän paljoa lisää tarpeellisia ominaisuuksia halvempaan verrattuna, mutta sillä saa sitten lisää laadun tuntua ja tarkkuutta. Jännitteen mittaus ja vastusmittaus on ne eniten käytetyt ominaisuudet tavallisesti ja ne löytyy ihan mistä tahansa halpismittarista, tarkkuus on yleensä epäolennaista, se on usein ihan sama näyttääkö mittari 13,35V vai 13,45V.
Tämä on tullut todettua omassa elämässä moneen kertaan, että 99,x% tapauksista on tyyppiä "tuleeko virta vai ei" ja joskus vastusmittaus. vastusmittauskin onko poikki vai ei tavallisesti.

Minulla on pari muutaman euron mittaria ja yksi vähän parempi. Ei toimi hifisteille, mutta Aliexpressillä Aneng-merkkiset ovat ihan toimivia. Joku Fluke ei anna juurikaan lisäarvoa, jos ei ole ammatiltaan sähkömies.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on tullut todettua omassa elämässä moneen kertaan, että 99,x% tapauksista on tyyppiä "tuleeko virta vai ei" ja joskus vastusmittaus. vastusmittauskin onko poikki vai ei tavallisesti.

Minulla on pari muutaman euron mittaria ja yksi vähän parempi. Ei toimi hifisteille, mutta Aliexpressillä Aneng-merkkiset ovat ihan toimivia. Joku Fluke ei anna juurikaan lisäarvoa, jos ei ole ammatiltaan sähkömies.
Varsinkin kun liikutaan autosähköpuolella, niin se sähköturvallisuusasiakaan ei ole kovin merkittävässä roolissa, mikä olisi jo itsessään hyvä peruste ostaa kunnon ammattikäyttöön tarkoitettu mittari. Siinä vaiheessa, kun aletaan mitata hengenvaarallisia jännitteitä, niin pitääkin jo alkaa miettiä käyttääkö Temun vekotinta vai Flukea...
 
Varsinkin kun liikutaan autosähköpuolella, niin se sähköturvallisuusasiakaan ei ole kovin merkittävässä roolissa, mikä olisi jo itsessään hyvä peruste ostaa kunnon ammattikäyttöön tarkoitettu mittari. Siinä vaiheessa, kun aletaan mitata hengenvaarallisia jännitteitä, niin pitääkin jo alkaa miettiä käyttääkö Temun vekotinta vai Flukea...
Autosähkössä yleismittari on muutenkin sellaista varmistelua. Tms varten.
Todella harvoin on tarvetta, väylän kautta kun pääsee melkein kaiken tutkimaan...
Oskiloskooppia aina välillä tulee vanhemmissa autoissa käytettyä...
 
Ei ole tainnut sellaista levyä osua nyt kohdalle testeihin, että oikein voisi valssihilseestä kai puhua, mutta sanoisin kyllä että lähtee.
Hieman kehtaan epäillä :think: Toistaiseksi ainoa siihen hyvin soveltuva laikka mitä olen nähnyt, on Pfredin timanttiteräsharjalaikka Pferd Diamond Coated Wire Cup Brush
Hintaa tuolla on 300 €. Noissa Alin laikoissakin mainitaan jotain timanteista, mutta liekkö vain nimellisesti tuossa hintaluokassa.
 
Hieman kehtaan epäillä :think: Toistaiseksi ainoa siihen hyvin soveltuva laikka mitä olen nähnyt, on Pfredin timanttiteräsharjalaikka Pferd Diamond Coated Wire Cup Brush
Hintaa tuolla on 300 €. Noissa Alin laikoissakin mainitaan jotain timanteista, mutta liekkö vain nimellisesti tuossa hintaluokassa.
Kuten sanottua, en ole testannut, mutta kannattaa kokeilla joka tapauksessa miten soveltuu omaan käyttöön ja omille materiaaleille. Sitähän nyt on aika vaikea sanoa, että mitä tuossa laikassa on, onko se timanttijauhoa vai jotain karbidijauhetta vai kaikkea sekaisin, jotakin aika stydiä siinä kuitenkin on. Teollisuustimanttijauhehan ei sinällään mitenkään erityisen kallista ole nykyään, hinta pudonnut parissa vuodessakin jo ihan huomattavasti, eikä vähiten sen takia, että Kiina alkaa olla aika kova tekijä synteettisten timanttien valmistuksessa ja sitä on kaikenlaisissa työkaluissa, eli ei sinänsä mitään ihmeellistä siinä, että nämä olisi ihan oikeasti timanttilaikkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Kertokaas mitä saan kun laitan lisää rahaa vesivaakaan. Itse en yhtäkkiä osaa sanoa. Olisi tarvetta n. 120 cm vesivaa-alle, mutta siihen voi käyttää 20e tai 200e. Tarkoitus olisi käyttää lähinnä keittiön kasauksessa, että tulevat kaapit vaateriin.
 
Kertokaas mitä saan kun laitan lisää rahaa vesivaakaan. Itse en yhtäkkiä osaa sanoa. Olisi tarvetta n. 120 cm vesivaa-alle, mutta siihen voi käyttää 20e tai 200e. Tarkoitus olisi käyttää lähinnä keittiön kasauksessa, että tulevat kaapit vaateriin.
Tarkkuutta,kestävyyttä ja säädettävyyttä,eli jämäkämpi runko ja voi säätää uusiksi jos ei näytä oikein.
 
Tarkkuutta,kestävyyttä ja säädettävyyttä,eli jämäkämpi runko ja voi säätää uusiksi jos ei näytä oikein.
Säädettävyys on nimenomaan halpojen vatupassien ominaisuus, kun valmistusmenetelmät on, noh, nopeat ja edulliset. Laadukkaat on kasattu jo tehtaalla näyttämään oikein. Nämä valmistajien videot on ihan mielenkiintoisia.


Kertokaas mitä saan kun laitan lisää rahaa vesivaakaan. Itse en yhtäkkiä osaa sanoa. Olisi tarvetta n. 120 cm vesivaa-alle, mutta siihen voi käyttää 20e tai 200e. Tarkoitus olisi käyttää lähinnä keittiön kasauksessa, että tulevat kaapit vaateriin.
Keittiön kaappien kasaamiseen riittää varmasti se 20 euron vatupassikin. Jos tuntuu, että silmä ja passi näyttää eri kulmaa, niin käännä vatupassia 180 astetta (ei siis ylösalaisin, vaan...toisin päin) - jos näyttää eri kulmaa, niin ei oo ihan kalribraatiossa enää se passi.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn

Statistiikka

Viestiketjuista
258 593
Viestejä
4 501 530
Jäsenet
74 232
Uusin jäsen
asic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom