Työkalut ja muut vehkeet

Hieman ihmettelen alkuperäisen kysyjän tarkoitusta, kun puhutaan ruosteisten peltien irroittamisesta tuollaisella. Jos tarkoitettiin ruosteisen palan leikkaamista pois, milläs sinne uutta mahtuu sitten hitsaamaan, jos vanha on leikattu auki sellaisesta kohdasta, että sinne ei mahdu "millään". Kuulostaa hieman siltä, että jotakin kannattaisi kuitenkin vielä purkaa edestä pois, tai esimerkiksi leikata paikka auki jostakin etäämmältä, jossa on tilaa enemmän. Puukkosaha voi myös olla hyvä vaihtoehto johonkin paikkaan, missä ei oikein isommilla mahdu operoimaan, mutta pitkä terä ylettyy.

Jos nyt kommentoit tiedustelemastani karalaikkakoneesta, niin enhän ole missään kertonut, että kohteseen ei mahdu millään :confused:

Kyseessä on auton pyöränkotelosta irroitettava kaareva ja kovera pala. Takana on rakenteita, joten puukkosaha ei toimi. Pikkurälläkkä toimii, mutta roiskii tuossa kohteessa kipinät päin suojalaseja huolella => ei näe leikata siitä mistä pitää. Lisäksi leikkaussyvyyden pitäisi olla vain irroitettavan pellin paksuinen, koska en haluaisi hitsata takana oleviin rakenteisiin tehtyjä turhia laikkaviiltoja.
Pitkän koneen kanssa tulee ongelmaksi alustan tukivarret, eikä pitkä kone mahdu moottori ylöspäin kohteeseen.

Nakertajalla tosiaan voisi kokeilla, joku paineilmatoiminen wanha työmaapoisto saattaa löytyäkin kaapista.

Mutta juu, olen tuon homman aiemmin tehnyt Dremelillä ja hyvillä kuituvahvistetuilla laikoilla onnistuneesti. Aikaa vaan kului liikaa, samoin kuin laikkoja.
Eli oman kokemuksen perusteella edelleen paras työkalu hommaan olisi Dremeliä hivenen tehokkaampi sähkövehje, 1mm - 1,5mm paksuisella ja abaut 50 - 80mm halkaisijaltaan olevalla laikalla, kera kipinäsuojan.

Ei nyt löytynyt tämän parempaa kuvaa kohteesta, mutta ehkä lohduttaa muitakin autoharrastajia :smoke:

Torttutaikina.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
255 060
Viestejä
4 440 186
Jäsenet
73 441
Uusin jäsen
rupsub

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom