Työkalut ja muut vehkeet

Kävin kyyläämässä Litukassa. Tässä kuvat boksista:
Tuota samaa myydään biltemassa/ puuilossa yms. Ostin kerran kun piti hioa ~60 15x15cm alumiinikantta sileäksi. Teho ei oikeen meinaa riittää metallintyöstöön.
Itse painittaisin etenkin metallintyöstössä laadukkaiden nauhojen helppoon hankintaan.

Tuon jälkeen rakensin itse 2x72" nauhahiomakoneen, briteistä saa karkeaa ja laadukasta nauhaa hyllystä
 
Tuota samaa myydään biltemassa/ puuilossa yms. Ostin kerran kun piti hioa ~60 15x15cm alumiinikantta sileäksi. Teho ei oikeen meinaa riittää metallintyöstöön.
Itse painittaisin etenkin metallintyöstössä laadukkaiden nauhojen helppoon hankintaan.

Tuon jälkeen rakensin itse 2x72" nauhahiomakoneen, briteistä saa karkeaa ja laadukasta nauhaa hyllystä

Tarkoitat mahdollisesti tätä?

Päällisin puolin samannäköinen, mutta ei kuitenkaan sama. Voihan se toki olla, että tulee jopa samalta tehtaalta, vähän eri muotoilulla.
 
Genelec 4020C-kajareiden pohjassa on n. 10mm syvä 3/8" UNC pultin paikka: " The Genelec 4020C offers several mounting options: On the base of the loudspeaker is a 3/8” UNC threaded hole compatible with a standard microphone stand.".

Tällä sivulla olisi edullisimmat löytämäni samoihin spekseihin mahdollisesti viittaavat pultit, mutta merkitty 3/8"-16 UNC. Nyt ei aukea mitä tuo -16 perässä meinaa, kun pituus valitaan vielä erikseen:

Ei perkele tainnu olla oikeat. Yritin kiertää sisään aika varovasti pelkästään sormin, mutta alko olee sen verran tiukassa, että alko tuntua ettei voi enää johtua esim. siitä, että valkoista maalia joutunut reiän sisäkierteisiin tehtaalla. Pulttin kierrekin alkoi hajoamaan kärjestä:

Tulikohan tilattua vai onko vain toimitettu väärät pultit? Työntömitan sakarat eivät ihan mahdu pultin kierteiden väliin, joten pultin kapeimman osan leveys on pienempi kuin kuvan 8,31 mm.
 
Viimeksi muokattu:
Ei perkele tainnu olla oikeat. Yritin kiertää sisään aika varovasti pelkästään sormin, mutta alko olee sen verran tiukassa, että alko tuntua ettei voi enää johtua esim. siitä, että valkoista maalia joutunut reiän sisäkierteisiin tehtaalla. Pulttin kierrekin alkoi hajoamaan kärjestä:

Tulikohan tilattua vai onko vain toimitettu väärät pultit? Työntömitan sakarat eivät ihan mahdu pultin kierteiden väliin, joten pultin kapeimman osan leveys on pienempi kuin kuvan 8,31 mm.

Kuvien mukaan vaikuttaa kyllä ihan oikealta 3/8-16UNC pultilta. Ulkohalkaisia on 9.525mm ja nousu 1.588 mm. Jos tuossa kuvassa on about 8 kierrettä mitattuna niin pitäisi mitan olla 12.7mm eli aika liki on, jos ottaa mahdollisen mittausvirheen huomioon.
 
Kuvien mukaan vaikuttaa kyllä ihan oikealta 3/8-16UNC pultilta. Ulkohalkaisia on 9.525mm ja nousu 1.588 mm. Jos tuossa kuvassa on about 8 kierrettä mitattuna niin pitäisi mitan olla 12.7mm eli aika liki on, jos ottaa mahdollisen mittausvirheen huomioon.

Erikoista. Laitoin Genelle samankaltaisen viestin kuvalinkkineen. Saa nähdä mitä sanovat.
 
Io-Techin foorumi softa tukee jpg liitteitä suoraan, siis kuvat voi suoraan ladata foorumin palvelimelle. Jos siis kuvat on omia/niihin on lupa.
Graafinen käyttöliitytmä joillain selaimilla tukee suoraan leikepöytää, muuten perinteinen lataus.

Isopeukku kuvista, niistä ilman muuta hyötyö lukijoille ja peukku siitä että lainaat viestiä jota jatkoit, helppo lukijana seurata.
 
Clas Ohlsonin version menin joku vuosi sitten laittamaan jonka näin parhaimmatksi valinnaksi ja sattui jossain -20% alennuksessa olemaan. Todella raskas etten ole kiinnittänyt mihinkään vaan suoraan hyllyn päälle laitoin.

Tässä Parksidessa etuna hiomapyörön tarrakiinnitya eli sille plussaa, myöhemmin pitää itsellä irroittaa ja liimata tarralevy.
Tehona 500w toki 370w sijaan. Uskaltaisin kevyesti metallia hioa.

-20% 10.07 asti kun ostaa vähintään 80€ eli hintaa jäis 111€ +mahdolliset postit ja 5 vuoden takuu.

Jaahans. Alkaa olemaan aika liipasimella itsellä.

edit: Ainoa mikä jarruttaa, että asun kerrostalossa. Tosin kenenkään ei ole syytä lähteä räyhäämään, kun tarve on yleensä luokkaa 0-3 krt vuodessa ja silloinkin aika lyhyitä juttuja, mutta mitä vaikea tai mahdotonta tehdä ilman oikeita välineitä.

Kyllä tuo taitaa pölyn ja äänen vuoksi jäädä itseltä toistaiseksi hankkimatta. Mutta yritän saada jonkun tutun ok-asujan hankkimaan, missä voisi käydä siipeilemässä. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Kokemuksia Boschin rakenneilmaisimesta tai ristilinjalaserista?

GMS 120 ~45€ Amazonissa

Bosch Quigo gen3 ristilinjalaser + TT 150 jalusta paketti ~45€ Amazonissa

 
Kokemuksia Boschin rakenneilmaisimesta tai ristilinjalaserista?

GMS 120 ~45€ Amazonissa

Bosch Quigo gen3 ristilinjalaser + TT 150 jalusta paketti ~45€ Amazonissa


En osaa juuri noista antaa kommenttia, mutta tämä halpis linjalaser on kyllä ajanut asiansa kun on keittiönkaappeja yms. asenneltu.

 
Joo, kyllä se vihreä olisi parempi ja paremmat vehkeet on saatavissa tarpeen mukaan. Nyt vain ihan yleiseen sisäkäyttöön hieman parempi värkki ja tottakai hinta edellä, mutta välttäen ne halvimmat.
 
Tuo Cocraft näyttäisi olevan ihan identtinen vehje kuin Scheppach BTS900 tai BERNARDO BDSM 150 N, myös kaikki speksit täsmää, paitsi tuo 300/500W tiedä sitten onko jotakin eroa todellisuudessa.

111e Cocraft voisi olla ihan hyvä diili (yli 59e tilaukselle ei myöskään tule nyt postimaksua).

Myös Bilteman 17-825 on täysin samasta muotista tullut kone. 129e hintaa. Kiinnitysreiät on pöytään asentamista varten ja kyllä tuo sen kokoisiin pieniin metallitöihin mielestäni soveltuu mihin tätä nyt voisi kuvitellakaan.
 
Tuota samaa myydään biltemassa/ puuilossa yms. Ostin kerran kun piti hioa ~60 15x15cm alumiinikantta sileäksi. Teho ei oikeen meinaa riittää metallintyöstöön.
Itse painittaisin etenkin metallintyöstössä laadukkaiden nauhojen helppoon hankintaan.

Tuon jälkeen rakensin itse 2x72" nauhahiomakoneen, briteistä saa karkeaa ja laadukasta nauhaa hyllystä

Mulla samantyylinen kone, hihna alko luistamaan mutta onneks tossa oli moottorin pulteissa sen verran säätövaraa että sain vähän kirittyä tota.
NuTools merkkinen ja täysin metallirunkonen...en tiedä missä myyty alunperin.
 
Vähän ehkä offtopic, mutta onko kenelläkään kokemusta Tokmannin Autoplus Brake cleaneristä? Sitä myydään 5 litran kanistereissa ja hinta on vain 22,99€.

Itellä menee noin 10 litraa vuodessa jarrukliineriä ja nyt pitäs täyttää taas varastot.
 
Vähän ehkä offtopic, mutta onko kenelläkään kokemusta Tokmannin Autoplus Brake cleaneristä? Sitä myydään 5 litran kanistereissa ja hinta on vain 22,99€.

Itellä menee noin 10 litraa vuodessa jarrukliineriä ja nyt pitäs täyttää taas varastot.

Eiköhän noissa kaikissa ole samantyyliset myrkkycocktailit. Itse en ole huomannut juurikaan eroja merkeissä. Eli halvin on varmaan ok valinta. Näinköhän joskus Lidlissäkin..
 
Vähän ehkä offtopic, mutta onko kenelläkään kokemusta Tokmannin Autoplus Brake cleaneristä?
Ei, mutta oon käyttänyt n+1 merkkiä, enkä muista, että mikään olisi ollut huonompaa kuin toiset. Eiköhän ne kemikaalit kuitenkin pohjimmiltaan samoja ole. Puuilon tönikkä on suurinpiirtein samoissa hinnoissa kuin tuo ja niitä nyt viimeksi käyttänyt.

Josta aasinsilta, onko ehdotuksia hyväksi pumppupulloksi? CRCllä oli puna-valkoinen mitä Würth myi myös, joka toimii pari vuotta kunnes ensim tiivisteiden turpoaminen saa pumppaamisesta mahdotonta ja seuraavaksi menee liipasimen tiivisteet. Ne on itse testaamista olleet pitkäikäisimpiä, mutta alkaa kyllästymään noiden kanssa leikkimiseen, kun käyttökin on viime vuosina vähentynyt..
 
Ei, mutta oon käyttänyt n+1 merkkiä, enkä muista, että mikään olisi ollut huonompaa kuin toiset. Eiköhän ne kemikaalit kuitenkin pohjimmiltaan samoja ole. Puuilon tönikkä on suurinpiirtein samoissa hinnoissa kuin tuo ja niitä nyt viimeksi käyttänyt.

Josta aasinsilta, onko ehdotuksia hyväksi pumppupulloksi? CRCllä oli puna-valkoinen mitä Würth myi myös, joka toimii pari vuotta kunnes ensim tiivisteiden turpoaminen saa pumppaamisesta mahdotonta ja seuraavaksi menee liipasimen tiivisteet. Ne on itse testaamista olleet pitkäikäisimpiä, mutta alkaa kyllästymään noiden kanssa leikkimiseen, kun käyttökin on viime vuosina vähentynyt..

Mulla oli jonkin aikaa käytössä Meston valmistama 1,5l pullo viton-tiivisteillä ja se sieti ainakin liuotinpesuainetta ihan hyvin ja oli rakenteeltaan tosi jämäkkä, en tiedä miten selviytyy esim. puhtaasta ipasta tai jarrukliinereistä.
Mutta tuskinpa minkään pumpun tiivisteet ovat ikuisia noiden kovempien myrkkyjen kanssa. Keston kannalta varmaankin paras jos tyhjentää aineet takaisin metalliastiaan ja jättää pumpun auki jotta huurut haihtuvat jos tulee pidempää taukoa käytölle.

e. Malli siis Mesto 3132NG
 
Mulla oli jonkin aikaa käytössä Meston valmistama 1,5l pullo viton-tiivisteillä ja se sieti ainakin liuotinpesuainetta ihan hyvin ja oli rakenteeltaan tosi jämäkkä, en tiedä miten selviytyy esim. puhtaasta ipasta tai jarrukliinereistä.
Joo mulla on seinällä roikkumassa reilun puolen tusinaa pumppupulloa, missä kaikkea aina tosi vahvasta liuotinpesuaineesta raakaan tenuun ja jarrukliineri on ainoa minkä kanssa ollut tuota ongelmaa. Ja kieltämättä purkin tyhjentäminen pidentäisi käyttöikää, mutta samalla mitätöi "otan tuosta ja käytän" -ajatuksen.

Tosin tuli mieleen, että ainakin raskaan kaluston puolella ennen maalausta osat putsataan tosi häijyillä rasvanpoistoaineilla ja ne levitetään pumppupullolla. Tarvii kysyä maalikaupasta mitä niillä on tarjolla.
 
Joo mulla on seinällä roikkumassa reilun puolen tusinaa pumppupulloa, missä kaikkea aina tosi vahvasta liuotinpesuaineesta raakaan tenuun ja jarrukliineri on ainoa minkä kanssa ollut tuota ongelmaa. Ja kieltämättä purkin tyhjentäminen pidentäisi käyttöikää, mutta samalla mitätöi "otan tuosta ja käytän" -ajatuksen.

Tosin tuli mieleen, että ainakin raskaan kaluston puolella ennen maalausta osat putsataan tosi häijyillä rasvanpoistoaineilla ja ne levitetään pumppupullolla. Tarvii kysyä maalikaupasta mitä niillä on tarjolla.

IKH ainakin mainostaa tuota samaa mallia jarrukliinerille sopivana joten kai se sitten sitäkin kestää mutta ehkä noita löytyy muitakin vaihtoehtoja jos on valmis yskimään lisää dollareita,tuo pikku Mesto ei kuitenkaan mikään megakallis ole kolmen kympin hintalapulla.

 
Eikös noissa jarrukliinereissä ole vaihteleva sekoitus ipaa, asetonia ja jotain muuta?

Jos asetonia on enemmän niin käryää pahemmin?

Kaikesta kemikaalistahan pitää löytyä käyttöturvallisuustiedote, josta tarkka koostumus selviää.
 
Meillä töissä on käytössä wurth pumppupullot ja wurthin brake cleaner. Ei koskaan vuoto-ongelmia ja tämä jarrukliineri ei edes haise voimakkaalta.
 
Työpukkia mietin, mahdollisimman halpaa ja välttävää. Käyttö niin pientä mutta kuitenkin välillä on. Jotain 50e tai alle? Tokmannin Brucke?
 
Itseasiassa googlettelin wurthin pumppupullon tiivistesarjaa ja samalla osui silmään keskustelua siitä, miksei viton-tiivisteetkään kestä. Osassa jarrukliinereistä tosiaan on asetonia (ainakin enemmän kuin muissa). CRC Bräkleenissä kuulemma sitä on tuntuvasti ja se rikkoo tiivisteet. Kun rupesin miettimään asiaa, mullakin oli jossain vaiheessa pari 5l purkkia CRCn bräkää, eikä ennen sitä ollut ongelmia. Edes CRCn oma purkki ei kuulemma niiden tököttiä kestä. Vanha CRCn purkki oli sama kuin Wurthilainen ja sama mitä mulla on useempi eri tököteille. Uusi näyttää epäilyttävän samanlaiselta kuin yllä linkitetty Mesto, tosin pienemmällä säiliöllä.

Koska toi oli keskustelupalstoilta bongattu, en sitä faktaksi väitä, mutta Mythbustersin sanoin kuvailisin tuon olevan "plausible".

Puuilon kannussakin ensimmäinen listattu kemikaali on asetoni, spraypurkissa ei kemikaalilistausta ole.
 
Ei, mutta oon käyttänyt n+1 merkkiä, enkä muista, että mikään olisi ollut huonompaa kuin toiset. Eiköhän ne kemikaalit kuitenkin pohjimmiltaan samoja ole. Puuilon tönikkä on suurinpiirtein samoissa hinnoissa kuin tuo ja niitä nyt viimeksi käyttänyt.

Josta aasinsilta, onko ehdotuksia hyväksi pumppupulloksi? CRCllä oli puna-valkoinen mitä Würth myi myös, joka toimii pari vuotta kunnes ensim tiivisteiden turpoaminen saa pumppaamisesta mahdotonta ja seuraavaksi menee liipasimen tiivisteet. Ne on itse testaamista olleet pitkäikäisimpiä, mutta alkaa kyllästymään noiden kanssa leikkimiseen, kun käyttökin on viime vuosina vähentynyt..

Joku noista halpislitkusta spray-pullossa oli tehotonta ja haisi lähinnä nestekaasulle(?), mutta mielestäni en ole tähän törmännyt enää pariin vuoteen.

Viimeksi tilasin aeromotorsilta spraypullossa TRW valmistetta (approved by ZF) parin euron pullohintaan, täytyy ottaa sitä lisää ensi tilauksessa.

Pitkäaikaista toimivaa pumppupulloa ei ole tullut vastaan, CRC:n pulloon vaihdoin kerran tiivisteetkin, mutta lyhyt ilo siitä oli.
 
Biltemassa tunkki tarjouksessa 75 e. Onko asiallinen kapine renkaanvaihtoon ja pieniin remppoihin?


Edit: Jaa tämä olikin jokin korkea malli.
 
Biltemassa tunkki tarjouksessa 75 e. Onko asiallinen kapine renkaanvaihtoon ja pieniin remppoihin?


Edit: Jaa tämä olikin jokin korkea malli.

On tuosa sentään vaihdettava tuo nostopää, mutta se mukana tuleva matalampikin on aika korkea. Varmaan jää moni matalalattiamallin henkilöauto nostamatta.
 
Biltemassa tunkki tarjouksessa 75 e. Onko asiallinen kapine renkaanvaihtoon ja pieniin remppoihin?


Edit: Jaa tämä olikin jokin korkea malli.
Kävin tuota katsomassa ja jotenkin tuli aika heppoinen vaikutelma. Mukaan tarttui sitten tämä:
Ikinä en ole aikaisemmin näin kallista tunkkia omistanut, mutta on tämä hyvä!
E: toimii myös pihalla filmivanerin palasen päällä oikein hyvin. Paras olisi toki kunnon alusta mutta kaikilla sitä ei ole.
 
On tuosa sentään vaihdettava tuo nostopää, mutta se mukana tuleva matalampikin on aika korkea. Varmaan jää moni matalalattiamallin henkilöauto nostamatta.

Mietin että voisiko tuosta itse rälläköidä 50mm pätkän pois jotta saisi alemmaksi, näyttää tosi korkealta tuo varsi.
 
Mietin että voisiko tuosta itse rälläköidä 50mm pätkän pois jotta saisi alemmaksi, näyttää tosi korkealta tuo varsi.

Mun mielestä samaa on myyty ihan littanallakin nostopäällä, ja siinäkin on se ongelma että ne autot joihin se mahtuu alle, ei riitä nostovara..
 
Biltemassa tunkki tarjouksessa 75 e. Onko asiallinen kapine renkaanvaihtoon ja pieniin remppoihin?


Edit: Jaa tämä olikin jokin korkea malli.

Tilasin, minimi nostokorkeus jatkeella on just passeli omaan tarpeeseen
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs halvattu tässä on, kun hitsi ei tunnu tarttuvan lainkaan lattarautaan? Yritän hitsata tuollaista 40mm huonekaluputkea lattaraudasta tekemääni risti-alustaan, mutta lähtee irti ihan kevyesti, eikä muuten tuon ristin hitsaus itsessäänkään tunnu pitävän mitään, vaan 3 lattaraudan palaa - mistä sen tein -, lähti irti pariinkin kertaan. Näytti jäävän kylmä-/pintahitsiksi. Huonekaluputkeen hitsi uppoaa ja puree oikein mainiosti (sula menee helpostikin läpi 2-3 sekunnin liipasimen painamisella). Syynäkö liian pieni lämpö hitsilaitteessa (5/6), vääränlainen lanka, vääränlainen/liian huono hitsauskone, jotain muuta?

Alko ketuttaa ja kovaa.


PS: Toi Migin tehon kiertokytkin on aivan jumissa, ilmeisesti hapettumistaan tms. ja faijalta hajos jo toinen samanlainen, kun sitä yritti kiertää, vaikka pisti vastaan. Uskaltaisko sinne juureen suihkuttaa CRC 2-26 Electroa ilman suurempaa pelkoa mistään katastrofista? Jos vaikka avais laitteen ja suihkuttais sinnekin, mitä kytkin kiertää, jotta sais ton viimeisen pykälän käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Alueella on tarkoitus keskustella ketjun aiheesta, ei kanssakeskustelijoista. Henkilökohtaiset loukkaukset ja hyökkäykset toista keskustelijaa kohtaan ovat ankarasti kielletty
On kyllä ihan järkyttävää pulunpaskaa tuotokset. Syynä tod.näk. kaikki mitä luettelit ja sen lisäksi vielä huono hitsaaja.
 
Millä nimellä löytäis sellasia "nostotalloja" "kumitiilejä", mutta ei kumisena vaan muovisena (tai joku muu kevyt/kestävä materiaali), ja jotka olis vähintään muutaman sentin korkeita, mutta kevyitä, ja sen verran kestäviä että niihin voi auton ajaa päälle? Niinkun esimerkiksi takarenkaat peruuttaa päälle jollon auto nousee 4-8cm+ ylemmäs.

Ideana siis pitää autossa aina mukana tällaisia, ja en haluis mitään painavaa kuormaa kuitenkaan pitää kyydissä kokoajan.

1689855881917.png
 
Millä nimellä löytäis sellasia "nostotalloja" "kumitiilejä", mutta ei kumisena vaan muovisena (tai joku muu kevyt/kestävä materiaali), ja jotka olis vähintään muutaman sentin korkeita, mutta kevyitä, ja sen verran kestäviä että niihin voi auton ajaa päälle? Niinkun esimerkiksi takarenkaat peruuttaa päälle jollon auto nousee 4-8cm+ ylemmäs.

Ideana siis pitää autossa aina mukana tällaisia, ja en haluis mitään painavaa kuormaa kuitenkaan pitää kyydissä kokoajan.

1689855881917.png
Muovikiilat joita matkailuautoissa käytetään, ovatko liian korkeita?

E: Ajokiilat, sillä nimellä.
 
Mikäs halvattu tässä on, kun hitsi ei tunnu tarttuvan lainkaan lattarautaan? Yritän hitsata tuollaista 40mm huonekaluputkea lattaraudasta tekemääni risti-alustaan, mutta lähtee irti ihan kevyesti, eikä muuten tuon ristin hitsaus itsessäänkään tunnu pitävän mitään, vaan 3 lattaraudan palaa - mistä sen tein -, lähti irti pariinkin kertaan. Näytti jäävän kylmä-/pintahitsiksi. Huonekaluputkeen hitsi uppoaa ja puree oikein mainiosti (sula menee helpostikin läpi 2-3 sekunnin liipasimen painamisella). Syynäkö liian pieni lämpö hitsilaitteessa (5/6), vääränlainen lanka, vääränlainen/liian huono hitsauskone, jotain muuta?

Alko ketuttaa ja kovaa.


PS: Toi Migin tehon kiertokytkin on aivan jumissa, ilmeisesti hapettumistaan tms. ja faijalta hajos jo toinen samanlainen, kun sitä yritti kiertää, vaikka pisti vastaan. Uskaltaisko sinne juureen suihkuttaa CRC 2-26 Electroa ilman suurempaa pelkoa mistään katastrofista? Jos vaikka avais laitteen ja suihkuttais sinnekin, mitä kytkin kiertää, jotta sais ton viimeisen pykälän käyttöön.

Näin amatöörin silmin näyttää että sula ei ole kunnolla "purrut" tuohon latikkaan. Eli vaikka langansyöttöä pienemmälle, ja odottaa että se lattarautakin oikein on punaisena, huonekaluputki on aika ohutta, niin tekee pienissä pätkissä. Juuri kun alkaa punahehku häviämään, niin tekee lisää.
 
Mikäs halvattu tässä on, kun hitsi ei tunnu tarttuvan lainkaan lattarautaan?
Lattaraudassahan yleensä on paksu valssikuona päällä, minkä saattaa olla tuolle ydinjät.. ydintäytelangalle ja käytetylle virralle läpipääsemättömän paksuinen. Koita raapaista hiomalaikalla hitsattavat kohdat kirkkaiksi ensin. Ohutseinäputki taas on kylmävalssattua ja pinnassa on yleensä vain ohut suojaöljy.
 
Mikäs halvattu tässä on, kun hitsi ei tunnu tarttuvan lainkaan lattarautaan? Yritän hitsata tuollaista 40mm huonekaluputkea lattaraudasta tekemääni risti-alustaan, mutta lähtee irti ihan kevyesti, eikä muuten tuon ristin hitsaus itsessäänkään tunnu pitävän mitään, vaan 3 lattaraudan palaa - mistä sen tein -, lähti irti pariinkin kertaan. Näytti jäävän kylmä-/pintahitsiksi. Huonekaluputkeen hitsi uppoaa ja puree oikein mainiosti (sula menee helpostikin läpi 2-3 sekunnin liipasimen painamisella). Syynäkö liian pieni lämpö hitsilaitteessa (5/6), vääränlainen lanka, vääränlainen/liian huono hitsauskone, jotain muuta?

Alko ketuttaa ja kovaa.


PS: Toi Migin tehon kiertokytkin on aivan jumissa, ilmeisesti hapettumistaan tms. ja faijalta hajos jo toinen samanlainen, kun sitä yritti kiertää, vaikka pisti vastaan. Uskaltaisko sinne juureen suihkuttaa CRC 2-26 Electroa ilman suurempaa pelkoa mistään katastrofista? Jos vaikka avais laitteen ja suihkuttais sinnekin, mitä kytkin kiertää, jotta sais ton viimeisen pykälän käyttöön.

Onko maa huonekaluputkessa vai latassa kiinni? Tee kuten edellä neuvottiin ja hipaise kirkkaalle raudalle paikat. Ja jos "nojaa" enemmän tuohon lattaan hitsatessa niin ei polta puhki putkea niin herkästi.
Tuo ydintäytelanka on puhtaudesta vielä tarkempi kuin tavallinen. Sama kone itsellä :tup:
 
Mikäs halvattu tässä on, kun hitsi ei tunnu tarttuvan lainkaan lattarautaan? Yritän hitsata tuollaista 40mm huonekaluputkea lattaraudasta tekemääni risti-alustaan, mutta lähtee irti ihan kevyesti, eikä muuten tuon ristin hitsaus itsessäänkään tunnu pitävän mitään, vaan 3 lattaraudan palaa - mistä sen tein -, lähti irti pariinkin kertaan. Näytti jäävän kylmä-/pintahitsiksi. Huonekaluputkeen hitsi uppoaa ja puree oikein mainiosti (sula menee helpostikin läpi 2-3 sekunnin liipasimen painamisella). Syynäkö liian pieni lämpö hitsilaitteessa (5/6), vääränlainen lanka, vääränlainen/liian huono hitsauskone, jotain muuta?

Alko ketuttaa ja kovaa.


PS: Toi Migin tehon kiertokytkin on aivan jumissa, ilmeisesti hapettumistaan tms. ja faijalta hajos jo toinen samanlainen, kun sitä yritti kiertää, vaikka pisti vastaan. Uskaltaisko sinne juureen suihkuttaa CRC 2-26 Electroa ilman suurempaa pelkoa mistään katastrofista? Jos vaikka avais laitteen ja suihkuttais sinnekin, mitä kytkin kiertää, jotta sais ton viimeisen pykälän käyttöön.
Onko latta ihan nomaalia lattaterästä?
Jos se sattuisi olemaan esim. jousilattaa niin se saattaisi karkaistua jäähtyessään ja rapsahtaa siksi hitsauksesta irti.
 
Itseasiassa googlettelin wurthin pumppupullon tiivistesarjaa ja samalla osui silmään keskustelua siitä, miksei viton-tiivisteetkään kestä. Osassa jarrukliinereistä tosiaan on asetonia (ainakin enemmän kuin muissa). CRC Bräkleenissä kuulemma sitä on tuntuvasti ja se rikkoo tiivisteet. Kun rupesin miettimään asiaa, mullakin oli jossain vaiheessa pari 5l purkkia CRCn bräkää, eikä ennen sitä ollut ongelmia. Edes CRCn oma purkki ei kuulemma niiden tököttiä kestä. Vanha CRCn purkki oli sama kuin Wurthilainen ja sama mitä mulla on useempi eri tököteille. Uusi näyttää epäilyttävän samanlaiselta kuin yllä linkitetty Mesto, tosin pienemmällä säiliöllä.

Koska toi oli keskustelupalstoilta bongattu, en sitä faktaksi väitä, mutta Mythbustersin sanoin kuvailisin tuon olevan "plausible".

Puuilon kannussakin ensimmäinen listattu kemikaali on asetoni, spraypurkissa ei kemikaalilistausta ole.
CRC:n cocktail on tosiaan melko hankala sekoitus kun yksi kumilaatu kestää asetonia ja toinen hiilivetyjä, kolmas alkoholeja.
FFKM (Kalrez) tiettävästi kestäis tuon kaiken mutta yksi o-rengas maksaa enemmän kuin koko pumppupullo.
 
Jokunen vuosi sitten etsin kanssa pumppupulloa bräkleenille, mikä siis kestäis kaikki bräkleenit. Kokeilin just semmosia joiden piti kestää ja mitä ihmiset suositteli. Muutaman jälkeen luovutin kun ei mikään kestänyt.

sillein ehkä saa kestämään että tyhjentää ja peseen sen joka käytön jälkeen. ja täyttää peltipurkista taas uudelleen kun tarvitsee suihkutella....aineen säilytystä ne ei ainakaan kestä.
 
Jokunen vuosi sitten etsin kanssa pumppupulloa bräkleenille, mikä siis kestäis kaikki bräkleenit. Kokeilin just semmosia joiden piti kestää ja mitä ihmiset suositteli. Muutaman jälkeen luovutin kun ei mikään kestänyt.

sillein ehkä saa kestämään että tyhjentää ja peseen sen joka käytön jälkeen. ja täyttää peltipurkista taas uudelleen kun tarvitsee suihkutella....aineen säilytystä ne ei ainakaan kestä.
Vanhin muovinen pumppusumutin (profi tai liquimoly) itsellä 15v ja muutamia 10+ eikä missään ollut ongelmia. Käytän pääasiassa PRF degreaseria, Wurth jarrupuhdistajaa sekä ihan naftaa riippuen rojektista . Viton/PA taitaa olla tiivisteet yleensä vakiona kaikissa kannuissa mitkä kestää muita peruslitkuja kuin asetonia.

CRC pysyn erossa ellen asetonillista rasvanpoistajaa välttämättä tarvitse. Liian nopea haihtuminen = käryää niin perhanasti ja huono puhdistukseen IMHO. Asetonia sekä IPAa kätevä käyttää pelkästään täsmäpuhdistukseen ja maalin sulatukseen sitten kun niille tarvetta.

Edit: kannuissa aina ainetta eli merkkaan ympäri kulkevalla nauhalla missä aineen nimi sillä mikään merkintä ei hiilivetyjä pitkään kestä. Eli eri aineille omat kannut ja täytän kun hupenee.
 
Mikäs halvattu tässä on, kun hitsi ei tunnu tarttuvan lainkaan lattarautaan? Yritän hitsata tuollaista 40mm huonekaluputkea lattaraudasta tekemääni risti-alustaan, mutta lähtee irti ihan kevyesti, eikä muuten tuon ristin hitsaus itsessäänkään tunnu pitävän mitään, vaan 3 lattaraudan palaa - mistä sen tein -, lähti irti pariinkin kertaan. Näytti jäävän kylmä-/pintahitsiksi. Huonekaluputkeen hitsi uppoaa ja puree oikein mainiosti (sula menee helpostikin läpi 2-3 sekunnin liipasimen painamisella). Syynäkö liian pieni lämpö hitsilaitteessa (5/6), vääränlainen lanka, vääränlainen/liian huono hitsauskone, jotain muuta?

Alko ketuttaa ja kovaa.


PS: Toi Migin tehon kiertokytkin on aivan jumissa, ilmeisesti hapettumistaan tms. ja faijalta hajos jo toinen samanlainen, kun sitä yritti kiertää, vaikka pisti vastaan. Uskaltaisko sinne juureen suihkuttaa CRC 2-26 Electroa ilman suurempaa pelkoa mistään katastrofista? Jos vaikka avais laitteen ja suihkuttais sinnekin, mitä kytkin kiertää, jotta sais ton viimeisen pykälän käyttöön.

Tais ehkä onnistua, toivottavasti. Faijalla oli vielä kolmas, kuvan kone. Vedin koneen maksimiasetuksilla ja langansyöttö hitaalla, kuten kuvassa. Hitsasin rohkeasti yhtä kohtaa riittävän pitkään, toivoen, ettei mene läpi alhaalla puristimilla kiinni tukena olleeseen 4mm teräslevyyn. Ristikon pohjan palojäljet taitavat kertoa, että on sulattanut lattarautaa. Onhan tuo rujo, mutta ei tietysti lopullinen. Ydintäytelangalla ja tän tason vehkeillä ei taida hirveän paljon siistimpää saada. Etenkin kun tässä en vetänyt jatkuvaa linjaa, vaan pisteittäin puolittain, yrittäen välttää liian yksipuolisesta kuumentamisesta johtuvat rakenteelliset vinouden.

 
Itsellä IKH:lta Migatronic, maksoi silloin n. 600€ ja olen pian rullallisen hitsaillut ydintäytelangalla. Tuohon kuitenkin saisi myös kaasupullon kiinni ja mietin, millaisen eron se suojakaasu hitsauksessa tekee? Osaavat saa täytelangallakin siedettävää jälkeä, mutta kyllä ne saumat itsellä kohtalaisen karmeita ovat, toki ajansaatossa jälki parantunut. Pohdin vaan, että sijoittaisiko tuollaiseen suojakaasuun, onko käytännön ero työskennellessä millainen?

PS. Olen täysi amatööri kommentoimaan, mutta kuvasta päätellen omaan silmään tuossa Azaloomin hitsauksessa hitsi ei ole sulanut/pureutunut toivotunlaisesti saumaan tai sitten langansyöttö vielä liian kovalla? Eli voi kyllä pysyä, mutta uskoisin ettei kovin luja välttämättä ole? Voin kyllä olla täysin väärässäkin. :D
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä IKH:lta Migatronic, maksoi silloin n. 600€ ja olen pian rullallisen hitsaillut ydintäytelangalla. Tuohon kuitenkin saisi myös kaasupullon kiinni ja mietin, millaisen eron se suojakaasu hitsauksessa tekee? Osaavat saa täytelangallakin siedettävää jälkeä, mutta kyllä ne saumat itsellä kohtalaisen karmeita ovat, toki ajansaatossa jälki parantunut. Pohdin vaan, että sijoittaisiko tuollaiseen suojakaasuun, onko käytännön ero työskennellessä millainen?

PS. Olen täysi amatööri kommentoimaan, mutta kuvasta päätellen omaan silmään tuossa Azaloomin hitsauksessa hitsi ei ole sulanut/pureutunut toivotunlaisesti saumaan tai sitten langansyöttö vielä liian kovalla? Eli voi kyllä pysyä, mutta uskoisin ettei kovin luja välttämättä ole? Voin kyllä olla täysin väärässäkin. :D

eron: tekee.

Voithan ostaa semmosen pienen kertakäyttöpullon ja pienen rullan mig-lankaa ja kokeilla onko eroa.

mutta mun mielestä vielä paljon isomman eron tekee se että millä koneella sitä ydintäytelankaa käyttää. kunnollisella koneella ei ole mitää ongelmaa hitsailla peltejä ihan asiallisella saumalla vaikka käyttäis ydintäytelankaa. Huonolla koneella missä on vaan min/max eikä muuta niin ei se koskaan ole sopivalla asetuksella.

ite alottelin hitsauksen opettelun ydintäytelangalla ja sellasella koneella missä nupeista väännettiin materiaalin paksuus yms. En nyt muista mikä mig se oli, joku ebay ostos saksasta.. joka tapauksessa ei mitään ongelmaa ollu saada hyvää kestämää saumaa kun vaan oppi oikean tekniikan siihen langan sulatukseen, ja säädöt oli kohdallaan. Ongelma vaan oli se että mitä paksumpi pelti sen huonommin sen tunkeutui ja paksut lattaraudat tms ei menny enää mitenkään.

Tais ehkä onnistua, toivottavasti. Faijalla oli vielä kolmas, kuvan kone. Vedin koneen maksimiasetuksilla ja langansyöttö hitaalla, kuten kuvassa. Hitsasin rohkeasti yhtä kohtaa riittävän pitkään, toivoen, ettei mene läpi alhaalla puristimilla kiinni tukena olleeseen 4mm teräslevyyn. Ristikon pohjan palojäljet taitavat kertoa, että on sulattanut lattarautaa. Onhan tuo rujo, mutta ei tietysti lopullinen. Ydintäytelangalla ja tän tason vehkeillä ei taida hirveän paljon siistimpää saada. Etenkin kun tässä en vetänyt jatkuvaa linjaa, vaan pisteittäin puolittain, yrittäen välttää liian yksipuolisesta kuumentamisesta johtuvat rakenteelliset vinouden.

Kokeilitko esilämmittää toholla noi hitsattavat osat?
 
Myös ydintäytelangan laadulla on suuri merkitys lopputulokseen koneen lisäsi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 288
Viestejä
4 507 964
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom