Työkalut ja muut vehkeet

Huokean hintaista mutta edes hehtaarille näyttävää momenttiavainta luokassa n. 5-25nM?
 
Myös ydintäytelangan laadulla on suuri merkitys lopputulokseen koneen lisäsi.
Tämä on tärkeä pointti. Ydintäytelangaksi yleensä valitaan se halvin minikokoinen
kela, mitkä on valmistettu/markkinoitu hinta edellä, mutta markkinoilla on parempiakin. Kovemman hinnan ja sen johdosta pienemmän kysynnän johdosta niitä ei vaan Biltemoista yms löydy. Myös telakoilla ja teollisuudessa käytetään joissain tapauksissa kaasuttomia lankoja, mutta tällöin paksuudet on 1,4-1,6mm ja virrat melkoisia. Langan hinta on myös sellainen, että se ei rakentavalle teollisuudelle missään nimessä ole kustannustehokas ratkaisu vs. umpi- tai rutiililanka tai puikko, joten se ei missään nimessä ole suosittu vaihtoehto.

Täytelanka ei myöskään säily isältä pojalle, vaan on melko herkkä keräämään kosteutta, mikä hankaloittaa hitsausta entisestään. Umpilankakaan ei kosteista autotalleista tykkää, vaan voi ruostua kuparipinnoitteen läpi. Se tosin aiheuttaa enimmäkseen vain langansyöttöongelmia kitkan lisääntyessä langanjohtimessa, kunnes ruostetta kertyy langanjohtimeen sen verran, että langansyöttö alkaa tosissaan jumittelemaan. Täytelangassa korroosion lisäksi kosteus voi kerääntyä lankaan, mikä aiheuttaa ongelmia sulan suojaukselle, huokosta saumaan yms
 
Itsellä IKH:lta Migatronic, maksoi silloin n. 600€ ja olen pian rullallisen hitsaillut ydintäytelangalla. Tuohon kuitenkin saisi myös kaasupullon kiinni ja mietin, millaisen eron se suojakaasu hitsauksessa tekee? Osaavat saa täytelangallakin siedettävää jälkeä, mutta kyllä ne saumat itsellä kohtalaisen karmeita ovat, toki ajansaatossa jälki parantunut. Pohdin vaan, että sijoittaisiko tuollaiseen suojakaasuun, onko käytännön ero työskennellessä millainen?

PS. Olen täysi amatööri kommentoimaan, mutta kuvasta päätellen omaan silmään tuossa Azaloomin hitsauksessa hitsi ei ole sulanut/pureutunut toivotunlaisesti saumaan tai sitten langansyöttö vielä liian kovalla? Eli voi kyllä pysyä, mutta uskoisin ettei kovin luja välttämättä ole? Voin kyllä olla täysin väärässäkin. :D

Tää on suojakaasulla hitsattu. Vaikuttais olevan ainakin kohtalaisen lujassa. Hioin suurimman osan hitsistä pois ja väännellyt jo aika kovasti pohjan lattarautaristiä suoraksi, mitä lämpö vähän väänsi. Ei ole luojan kiitos ainakaan vielä murtunut. Vähän pitää vielä hienosäätää. Väännettävä lattarautasakara on kiinni ruuvipenkissä, lämmitän keskikohtaa - mistä pitäisi taittua - molemmin puolin kuumailmapuhaltimella ja sitten väännän tuosta huonekaluputkesta.

...

Kokeilitko esilämmittää toholla noi hitsattavat osat?

En :D. Ei ollut edes oikeastaan tietoa, että tällaista tulisi tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo solar4 maisema valssihilse latassa on ongelma, mutta sen voi pyyhkäistä rälläkällä pois. Muutenkaan ohuen ja paksun aineen hitsaaminen ei ole aivan helpon juttu.

Väännettävä lattarautasakara on kiinni ruuvipenkissä, lämmitän keskikohtaa - mistä pitäisi taittua - molemmin puolin kuumailmapuhaltimella ja sitten väännän tuosta huonekaluputkesta.
Kuumailmapuhaltimella lämmityksellä ei ole kuin teoreettista vaikutusta.
 
Tää on suojakaasulla hitsattu. Vaikuttais olevan ainakin kohtalaisen lujassa. Hioin suurimman osan hitsistä pois ja väännellyt jo aika kovasti pohjan lattarautaristiä suoraksi, mitä lämpö vähän väänsi. Ei ole luojan kiitos ainakaan vielä murtunut. Vähän pitää vielä hienosäätää. Väännettävä lattarautasakara on kiinni ruuvipenkissä, lämmitän keskikohtaa - mistä pitäisi taittua - molemmin puolin kuumailmapuhaltimella ja sitten väännän tuosta huonekaluputkesta.



En :D. Ei ollut edes oikeastaan tietoa, että tällaista tulisi tehdä.
Suojakaasulla :confused: ulkonään perusteella se kuitenkin näyttää täytelangalta, joka ei tarvi suojakaasua? Ei tarvi esilämmittää noin ohutta terästä. Hitsaa ensin nurkat pisteillä kiinni, ja sitten kokonaiset saumat. Noin ohuessa tavarassa lämpövääntyminen on merkityksetöntä, kun sen voi vaikka käsin vääntää suoraksi.

Langansyöttö vaikuttaisi olevan liian pienellä (kuvassa 2/10), jos jännite on kuitenkin täysillä. Onhan kaapeleiden napaisuus oikein päin? Koneen paneelissa lukee, miten ne pitää olla.
 
Toi 2. yrityksen hitsaus näyttää omaan silmään ihan normaalilla langalla hitsatulta mutta kaasuhana on unohtunu kiinni. Tulee suunnilleen ton näköstä.
 
Toi 2. yrityksen hitsaus näyttää omaan silmään ihan normaalilla langalla hitsatulta mutta kaasuhana on unohtunu kiinni. Tulee suunnilleen ton näköstä.

Kaasu pitäis olla auki, kai... Pullon venttiilissä on 2 kiertokytkintä, joista faija sanonut, että vain suoraan pullon "korkin" kohdalla olevaa tarvii kiertää auki. Muistaakseni ainakin se eka Bilteman hitsin liipasin pitää selvää suhinaa, kun siitä painaa ihan pinnasta. Toki nää faijan kamat useammin ei toimi, kuin toimii. Lähes koskaan ei virheettä.

Joka tapauksessa, voi olla, että hitsaukset parhaassa tapauksessa oli siinä. Päivän saldo ao. albumissa. Tulee siis jo pidempään tarkoituksena tehdä ollut korkeussäädettävä teline kirjatuelle opiskeluun. Noiden pahvilaatikoiden ja kirjojen virittely alle on pitkän päälle tosi rasittavaa ja vie pöydältä hirveen tilan.

 
Kaasu pitäis olla auki, kai... Pullon venttiilissä on 2 kiertokytkintä, joista faija sanonut, että vain suoraan pullon "korkin" kohdalla olevaa tarvii kiertää auki. Muistaakseni ainakin se eka Bilteman hitsin liipasin pitää selvää suhinaa, kun siitä painaa ihan pinnasta. Toki nää faijan kamat useammin ei toimi, kuin toimii. Lähes koskaan ei virheettä.

Joka tapauksessa, voi olla, että hitsaukset parhaassa tapauksessa oli siinä. Päivän saldo ao. albumissa. Tulee siis jo pidempään tarkoituksena tehdä ollut korkeussäädettävä teline kirjatuelle opiskeluun. Noiden pahvilaatikoiden ja kirjojen virittely alle on pitkän päälle tosi rasittavaa ja vie pöydältä hirveen tilan.


Toisesta säädetään kaasunvirtausta. Kuvien perusteella ilmeisesti hitsataan ulkona? Silloin saa samantien nostaa kaasunvirtausta verrattuna sisällä tapahtuvaan hitsaukseen. Tuulisella kelillä hommasta ei pihalla siltikään tule mitään kun tuuli vie suojakaasut mukanaan.
 
Ulkosalla pitäisi hitsaushommia tehdä, niin onko sinne paras täytelanka? Yleensä kun tuulistakin vielä on.. tai puikolla.
(en halua kokeilla hitsaamista puuverstaan hienossa pölyssä..)

Mutta, mietin kuitenkin konetta, että joskus sitten tulevaisuuessa pystyisi sisätiloissakin kuitenkin hitsaamaan kaasun kanssa. Walliuksen koneilla ei varmaan pieleen mene?

 
Viimeksi muokattu:
Ulkosalla pitäisi hitsaushommia tehdä, niin onko sinne paras täytelanka? Yleensä kun tuulistakin vielä on.. tai puikolla.
(en halua kokeilla hitsaamista puuverstaan hienossa pölyssä..)

Mutta, mietin kuitenkin konetta, että joskus sitten tulevaisuuessa pystyisi sisätiloissakin kuitenkin hitsaamaan kaasun kanssa. Walliuksen koneilla ei varmaan pieleen mene?


Puuilossa oli keväällä poistona 1800 malli puoleen hintaan, ostin sen testiksi. Oli jopa niin hyvä että tuli mieleen myydä iso voimavirtakone pois (koon vuoksi).

Mutta kiinalainenhan tuo on, vaikka missään päin pakettia ja laitetta ei lue valmistusmaata.
 
Ulkosalla pitäisi hitsaushommia tehdä, niin onko sinne paras täytelanka? Yleensä kun tuulistakin vielä on.. tai puikolla.
(en halua kokeilla hitsaamista puuverstaan hienossa pölyssä..)

Mutta, mietin kuitenkin konetta, että joskus sitten tulevaisuuessa pystyisi sisätiloissakin kuitenkin hitsaamaan kaasun kanssa. Walliuksen koneilla ei varmaan pieleen mene?

Jos enimmäkseen joudut hitsaamaan ulkona, niin suosittelen puikkolla hitsaamista.
On immuuni tuulelle ja saa varmasti lujat saumat, huonona puolena puikolla on on sitten ohuen alle 3mm hitsaaminen.
Kannattaa katsella myös käytettyjä koneita, jotkut niistä soveltuvat sekä mig että puikkohitsaukseen.
Nämä molempiin hitsaukseen soveltuvat koneet ovat sitten kyllä raskaampia ammattikoneita.
 
eron: tekee.

Voithan ostaa semmosen pienen kertakäyttöpullon ja pienen rullan mig-lankaa ja kokeilla onko eroa.

mutta mun mielestä vielä paljon isomman eron tekee se että millä koneella sitä ydintäytelankaa käyttää. kunnollisella koneella ei ole mitää ongelmaa hitsailla peltejä ihan asiallisella saumalla vaikka käyttäis ydintäytelankaa. Huonolla koneella missä on vaan min/max eikä muuta niin ei se koskaan ole sopivalla asetuksella.

ite alottelin hitsauksen opettelun ydintäytelangalla ja sellasella koneella missä nupeista väännettiin materiaalin paksuus yms. En nyt muista mikä mig se oli, joku ebay ostos saksasta.. joka tapauksessa ei mitään ongelmaa ollu saada hyvää kestämää saumaa kun vaan oppi oikean tekniikan siihen langan sulatukseen, ja säädöt oli kohdallaan. Ongelma vaan oli se että mitä paksumpi pelti sen huonommin sen tunkeutui ja paksut lattaraudat tms ei menny enää mitenkään.



Kokeilitko esilämmittää toholla noi hitsattavat osat?

Kiitos! Voisihan sitä tosiaan koittaa pienellä pullolla ensin. Omassa koneessa portaattomat säädöt virralle ja langansyötölle, mutta ei mitään automatiikkaa sen enempää, eli kokemuksen kautta pitää eri materiaaleille ja paksuuksille hakea säädöt. Nykyään saa ajoittain korkeintaan välttävää tulosta aikaiseksi, mutta yllättävän vaikea laji tämä hitsaaminen. :D
 
Grinder and paint makes me a welder I aint'. :)

Puuilosta / Kärkkäiseltä saa hiilipulloa sen verran edukkaasti, että kannattaa ennemmin hankkia sellainen kuin turata kertakäyttöpullojen kanssa. Hiili roiskii vähän enemmän kuin seoskaasu, mutta on halvempi vaihtoehto ja esim auton mätäpaikkauksiin jopa soveltuvampi.

Ja ulkona hitsaamiseen kannattaa tehdä joku tuulisuoja. Esim pellin pala lukkopihdeillä mahdollisimman lähelle hitsattavaa osaa. Kaasun syötön kanssa ei kannata liioitella, sillä sekin voi aiheuttaa omia ongelmiaan valokaareen.
 
Varmaan tuollainen Hitsaussuojakaasupullo hiilidioksidi CO? 10L riittää satunnaiselle hitsailijalle melko pitkään. Olen ydintäytteellä hitsaillut aina, koska joskus ainakin pullot maksoi turhan paljon, että olisin sellaista ostanut. Ja unohtanut koko asian. Helpottaisi varmastikin auton mätäpaikkojen tekoa, kun pystyisi hitsaamaan esim. 0,6mm langalla kohtuuvirralla. Nyt ydintäyte palaa läpi turhankin helposti paikkapellistäkin. Ja pienellä virralla ei tahdo tulla kunnon tunkeumaa.

Asiallista jälkeä saa mielestäni ydinjätteelläkin, kunhan tavara on sopivan paksua ettei pala läpi heti :hmm: ja aina puhdistus ennen uutta saumaa, kuonaa ja roiskeita riittää.
20230722_124402.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Kaasu pitäis olla auki, kai... Pullon venttiilissä on 2 kiertokytkintä, joista faija sanonut, että vain suoraan pullon "korkin" kohdalla olevaa tarvii kiertää auki. Muistaakseni ainakin se eka Bilteman hitsin liipasin pitää selvää suhinaa, kun siitä painaa ihan pinnasta. Toki nää faijan kamat useammin ei toimi, kuin toimii. Lähes koskaan ei virheettä.

Joka tapauksessa, voi olla, että hitsaukset parhaassa tapauksessa oli siinä. Päivän saldo ao. albumissa. Tulee siis jo pidempään tarkoituksena tehdä ollut korkeussäädettävä teline kirjatuelle opiskeluun. Noiden pahvilaatikoiden ja kirjojen virittely alle on pitkän päälle tosi rasittavaa ja vie pöydältä hirveen tilan.


Kiersin suojakaasupullon virtausnopeusventtiiliä isommalle ja avot! Aivan eri meininki: Rätinä ja ritinä loppui lähes kokonaan. Perkele kun ei tajunnut aiemmin. Ton mutterin hitsaus paikoilleen oli työn viimeinen hitsaus. No, aiemmat hitsaukset ajaa varmasti asiansa, vaikka eivät nättejä olekaan. Pitää yrittää laittaa paksulti mustaa spraymaalia saumakohtiin, josko peittäisi edes vähän röpelöä. Pääasia, että nyt uskaltaa jo sanoa, että projekti luultavasti onnistuu. Ollut niin järkyttävä säätäminen sopivien materiaalien kuin koneidenkin kanssa.

hitsaus 4. albumi
 
Muistaakseni tuo Wallius on ollut sellanen mitä porukka suositellut, tai ainakin saman hintaluokan ollut.
Mutta mikäs ois Esabin valikoimasta about tuohon hintaluokkaan?
Esabbia koska löytynee kanava mistä saan edullisesti.

Ihan autopelti ja runko hommiin, eli saisi paksumpikin tavara onnistua.

Hitsattua on tullut viimeksi 90 luvulla koulussa, eli aika nollista lähdetään taidoissa.
Esabin monimenetelmäkoneet, eli Rebel sarja, on n. 2500e. Jos pelkkä mig riittää, niin C160i ja C200i on n. 1000e - 1250e.
 
Hitsauksesta sanoisin sen verran, että aloittelevalle suosittelisin aina ottamaan pari hukkapalaa ja liittämään ne toisiinsa samalla saumatyypillä kuin millä on tarkoitus hitsata työkappaletta.
Ne "ainiin" ja "voi prkl" aiheuttaa vähemmän harmia kappaleessa, joka oli valmiiksi romua. Samalla tulee säädettyä kaasut ja ylipäätään testattua toimivuus.

Ja pohjatyöt joko kunnolla tai ei ollenkaan. Sinnepäin ei kannata tehdä mitään.
 
Hitsauksesta sanoisin sen verran, että aloittelevalle suosittelisin aina ottamaan pari hukkapalaa ja liittämään ne toisiinsa samalla saumatyypillä kuin millä on tarkoitus hitsata työkappaletta.
Ne "ainiin" ja "voi prkl" aiheuttaa vähemmän harmia kappaleessa, joka oli valmiiksi romua. Samalla tulee säädettyä kaasut ja ylipäätään testattua toimivuus.

Ja pohjatyöt joko kunnolla tai ei ollenkaan. Sinnepäin ei kannata tehdä mitään.
Kyllä itsekkin jos jotain tärkeämpää hitsattavaa on tulee säädöt kokeiltua ensin samanvahvuisiin hukkapaloihin. Vaikka jonkin verran on tullut hitsailtua.
 
Kompessoria okt-käyttöön, kuinka halvalla pärjää? Periaatteessa kyllä oon jopa ilmankin pärjännyt akkupumpulla.. Pärjääkö jatkossakin? Mihin tarvitsen kompressoria, mitä en vielä tiedä :D ?
 
Pitäisi n. 3 litran ultraäänipesuri ostaa. Onko näissä suuriakin eroja?

On varmasti suuria eroja. Niin laadussa kuin hinnassakin. Mutta tuskin se laatu lineaarisesti menee suhteessa hintaan. Eli satunnaiseen käyttöön joku <100 € kiinanpelikin voi olla ihan OK. Kalliimmissa on sitten lämmitystä, ajastimia, erilaisia pesumoodeja yms.

Itsellä on pieni "muovilelu" AEG, jolla voi vaikka puhdistaa vaimon korviksia. Ja sitten vähän isompi metallikuorinen pesuri kaasareiden yms. putsaamiseen. Kumpikin on toiminut silloin harvoin kun on ollut tarvetta. Ei pesuri silti kaikkeen pysty. Jos on esim. tukossaolevia kaasarin suuttimia, niin kyllä siinä jotain rassia tarvitaan lisäksi. Ja oikea pesukemia myös liasta riippuen. Töissä yrittivät irrottaa turvonneita ja vuotaneita paristoja jonkun laitteen paristokotelosta pelkällä industolilla. Ei lähtenyt. Sanoin, että puolet vettä sekaan. Johan lähti.

Halpa:
VEVORUltrasonic Cleaner | VEVOR EU

Hyvä:
FinnSonic M-sarja - FinnSonic

Torin tarjontaa:
Tori.fi - Ilmoituksia: hakusanalla ultraäänipesuri, kaikki osastot, koko Suomi.
 
Viimeksi muokattu:
Kysyin jo aiemmin, mutta ilmeisesti tosiaan metallinen ja 38mmx38mm jaolla kannattaa työkaluseinä olla? Miksi muuten tuolla jaolla?

Onko jotain ostopaikkasuosituksia? Työkaluseinää voisi rakennella, niin saisi siististi tavaraa järjestykseen.. Mutta mistä ostaa? Puuilo? IKH? K-Rauta? Amazon de? En mitään ammattihommia tarvitse, mutta jos nyt suuren osan työkaluja saisi siististi järjestykseen, niin asiaa auttaisi :).
 
Kysyin jo aiemmin, mutta ilmeisesti tosiaan metallinen ja 38mmx38mm jaolla kannattaa työkaluseinä olla? Miksi muuten tuolla jaolla?

Onko jotain ostopaikkasuosituksia? Työkaluseinää voisi rakennella, niin saisi siististi tavaraa järjestykseen.. Mutta mistä ostaa? Puuilo? IKH? K-Rauta? Amazon de? En mitään ammattihommia tarvitse, mutta jos nyt suuren osan työkaluja saisi siististi järjestykseen, niin asiaa auttaisi :).

Torista vaikka joku paikka mikä myy purettuja myymälätiloja. Itse ostin 9kpl 120x250cm levyjä 9kpl satasella, ja hyllyjä ja koukkuja tuli kaupan päälle.
 
Pitäisi n. 3 litran ultraäänipesuri ostaa. Onko näissä suuriakin eroja?
Varmastikin on. Oma vanha, noin parilitrainen kone on niin vanha, että se on valmistettu englannissa, käyttö on kiertokytkimellä ja valo ei ole led. Se on peräisin hammaslabrasta, mihin 15 vuotta sitten hankkivat uuden, enkä usko, että sitä voi verrata nykykoneisiin. Kolme asiaa sitä käyttämällä olen oppinut:
-Lämmitys on ehdoton ominaisuus.
-Käyttökytkimessä on oltava "ON" mahdollisuus ilman ajastinkatkaisua.
-Oikea pesuaine on kaiken A ja O

Itse puhdistelen milloin mitäkin pienkoneista lähtien ja parhaaksi yleispesuaineeksi on osoittautunut Motonetin myymä Oregon, mutta vahvana liuoksena se syövyttää joitain alumiiniseoksia lievästi. Teho moninkertaistuu kun pesuaine lämpeää. Omassa pesurissa haaleasta kuumaksi kestää noin 45-60min, eikä siinä ole erillistä lämmityspainiketta. Usein pidän pesuaineen mietona liuoksena ja pesuajan jossain tunnin ja kahden välissä. Joissain minipesureissa ei ole kuin ajastin, jossa maksimi on 15min, mikä mun kokemuksiin perustuen on aivan liian lyhyt aika.

Muutamaan kertaan oon myös ruosteisia osia käyttänyt pesurissa sitruunahapon kanssa ja ollut hämmästynyt miten hyvin (nopeasti) se yhdistelmä toimii.
 
Olisiko kenelläkään lainata VAG T10134 työkalua pk seudulla? Tarvis BKD takastefa vaihtaa, eikä nappaa maksaa 100€ työkalusta :)

Tai no, ostan jos ei löydy ja pistän sitten tänne muille foorumilaisille lainaan...
 
Kaapelikelaa sähköjohdolla, joka siis rullautuu sisään kelalle ts. seinäkiinnike ja siinä rulalutuu. Vähän kuin Gardenan vesiletkukelat siis.

Vesiletkuissa on helppo, Gardena on nk. premiumia mutta miten sähköjohdoissa? Mikä on hyvä kaapelikela? Mitä ominaisuuksia pitää olla? Ajatuksena, että olisi kätevä jatkojohto kelautuvalla telineellä, jota sitten käyttäisi satunnaiseen puuhasteluun (märkä-kuivaimuri, sähköpyörän lataus, painepesuri jne).

 
Olisiko kenelläkään lainata VAG T10134 työkalua pk seudulla? Tarvis BKD takastefa vaihtaa, eikä nappaa maksaa 100€ työkalusta :)

Tai no, ostan jos ei löydy ja pistän sitten tänne muille foorumilaisille lainaan...

Piti oikein googlata millainen viritys on kyseessä, ja eiköhän tuon saa helposti vaihdettua.. Ainakin jos öljypohja on irti niin saa stefan helposti holahtamaan paikoilleen (joskus uusissa tulee mukana oikein asennusrengas). Ja ennen remppaa merkkaa tarkasti paikat jotka sitten siirtää uuteen asetelmaan / triggerirenkaaseen.

 
Piti oikein googlata millainen viritys on kyseessä, ja eiköhän tuon saa helposti vaihdettua.. Ainakin jos öljypohja on irti niin saa stefan helposti holahtamaan paikoilleen (joskus uusissa tulee mukana oikein asennusrengas). Ja ennen remppaa merkkaa tarkasti paikat jotka sitten siirtää uuteen asetelmaan / triggerirenkaaseen.


Oma stefa on mallia ei lähde tuosta irti, eli ei ole erillistä magneettirengasta johon voisi merkata nuo tarkasti.

Laskin että 90mm halkaisijan kehällä (kampiakselin pää) puolen millin heitto vastaa jo 0.6 asteen heittoa, mikä vaikuttaa jo diisselikoneen ajastuksiin ja kulutukseen.

Jos ei tässä viikon parin sisällä löydy, taidan ostaa työkalun ja pistää pystyyn "vuokrapalvelun". Saisi tekosyitä ajella moottoripyörällä kesäisin viemään työkaluja :D

Ja edit: en omaa nosturihallia, niin tuo koneen/laatikon poisto stefan uudelleenasennuksen takia ei oikein nappaa...
 
Olisiko kenelläkään lainata VAG T10134 työkalua pk seudulla? Tarvis BKD takastefa vaihtaa, eikä nappaa maksaa 100€ työkalusta :)

Tai no, ostan jos ei löydy ja pistän sitten tänne muille foorumilaisille lainaan...

Jotkut pienemmät autokorjaamot ja motoneteistä jotkut vuokraavat työkaluja jos et ole kysynyt
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Jotkut pienemmät autokorjaamot ja motoneteistä jotkut vuokraavat työkaluja jos et ole kysynyt
Täytyy huomenna soitella paikalliset läpi. Tuo motonet voikin olla mahdollinen, joskin eivät pidä hyllyssä kyseistä työkalua.

nyt pitää keksiä sitten kampiakselin jakopään pidin, momentti on 120nm + 90 astetta kertakäyttöiseen pulttiin. En usko että kannattaa pitää vaihelaatikon päästä kiinni ja vääntää kampiakselin toisesta päästä tollaisia momentteja...
 
Täytyy huomenna soitella paikalliset läpi. Tuo motonet voikin olla mahdollinen, joskin eivät pidä hyllyssä kyseistä työkalua.
Fixus-ketjun varaosakauppiailta olen joskus vuokrannut joitakin jakohihnatyökalusarjoja. Ainakin pistää listalle jos Motonetti ei pysty jeesaan.
 
Olisiko kenelläkään lainata VAG T10134 työkalua pk seudulla? Tarvis BKD takastefa vaihtaa, eikä nappaa maksaa 100€ työkalusta :)

Tai no, ostan jos ei löydy ja pistän sitten tänne muille foorumilaisille lainaan...
Tuo tiiviste on kyl ihan hirvee viritys, mutta jos noita harrastaa niin eipä se 150€ vai mitä tuo maksaakaan ole loppujenlopuksi paljoa?
 
Pari vuotta sitten tuli vaihdettua tuo ilman tietoakaan mistään erikoistyökalusta. Ei sitä siis oikeasti tarvitse.
 
Tuo tiiviste on kyl ihan hirvee viritys, mutta jos noita harrastaa niin eipä se 150€ vai mitä tuo maksaakaan ole loppujenlopuksi paljoa?
Löytyi 108€ toolfinistä, eli lähti tilaukseen. On se hieman hintava yhden tiivisteen vaihtoon, mutta jos alkais sit tekemään kavereille niin mikäs siinä (tosin kaveri saa ihan itse purkaa motin/laatikon ulos, on sen verta iso homma tehdä yksinään :D ).
 
Kun oli ultraäänipesureista puhe, niin kannattaa myös vilkaista esim. Stefan Gotteswinterin vinkit kuinka sitä oikeasti kuuluisi käyttää jos ei halua vahingossa tuhota herkempiä osia tai itse pesuria.

Hyvä linkki kiitoksia! Itsellä sama kone. Joskus koitin K-Jetronic suuttimien kanssa niin ei se pessyt oikein mitään - surisi kyllä, tosin en muista laitoinko edes mitään pesuainetta. Täytyypä kokeilla joskus uudestaan.

Nyt pitää enää muistaa mihin jemmasin sen vehkeen vai myinköhän pois..
 
kokemuksia tästä PARKSIDE® Akkukäyttöinen nakertaja - Lidl Suomi ? Voisi olla peltihommissa kätevä, jos vain toimii. Ja rälläkkä siellä oli taas myynnissä.

Täytyy hakea testiin, onneksi noissa varsin avokätinen palautusoikeus. Tuli tarpeeseen vastaavan tuotesarjan painepesurin kanssa. Tosin jätin siitä sen mukana tuleen hyvän pesuaineen itselleni!

Tuolla rällläkällä ei varsinaisesti tee mitään, jos pitää leikata. Mutta mulla on siinä aina kiinni 40 hiekkapaperilaikka, niin tuolla tasottelee äkkiä aina kaiken mailman purseet. Ja lisäksi siinä taisi olla RPM säätö, niin tarvittaessa voi jotain hiontahommaakin yrittää tehdä.
 
Suhteellista. Millä muulla edullisella työkalulla saat peltiin lähes rajattoman muotoista uraa leikattua, jonka reunat ei vaadi mitään viimeistelyä?

Tarkoitin lähinnä että eikö nakertajissa ole eroja tuon työleveyden osalta ja tämä ottaa vähän leveämmän palan?
 
Lisää Parkside ”laatua” akkurälläkän muodossa:


Tekeekö tällä mitään omakotitalon pienimuotoisissa remppauksissa?
Meinasin, jos tähän hommaisi adapterin ja ajelisi Makitan akuilla, joita löytyy valmiiksi jo hyllystä.
 
Tekeekö tällä mitään omakotitalon pienimuotoisissa remppauksissa?
Meinasin, jos tähän hommaisi adapterin ja ajelisi Makitan akuilla, joita löytyy valmiiksi jo hyllystä.

Ennemmin suosittelisin parksiden johdollista rälläkkää ja loput rahat käyttä vaikka kaljaan. Ei tuossa vehkeessä oikein riitä teho mihinkään.
 

Tekeeköhän tuolla poravasaralla mitään? Tarkoitus olisi hommata satunnaiskäyttöön akkukäyttöinen poravasara, parksiden akku ja laturi löytyy ja Hiltin johdollinen kone löytyy rajumpiin hommiin. Käyttökohteena pistorasiat, paineilmalaitteet yms seinään asennus. Johdottomuus olisi iso plussa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 622
Viestejä
4 552 517
Jäsenet
75 033
Uusin jäsen
Jehu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom